Bio Bekijk alles van Bas Huijbers Word fan

Bas Huijbers

Bas Huijbers Docent maatschappijleer

21 februari 2010 Reageer (19) 934 x bekeken Politiek RSS

Politiek neutraal onderwijs?

Morgen begin ik de les met een gratis stemadvies

Op een gewone schooldag liep ik door de kantine van mijn school, toen een leerling mij vanuit de overkant van de kantine keihard toeriep: "Mijn ouders hebben op de PvdA gestemd, omdat u ook voor de PvdA bent!"

Waardevrij onderwijs geven kan dat? Als docent maatschappijleer doceer ik veel verschillende waarden, zowel bewust als onbewust. Een voorbeeld van een waarde die ik bewust overbreng, is het belang van betrokkenheid bij onze democratie. Een voorbeeld van een waarde die ik onbewust overbreng is blijkbaar mijn politieke voorkeur. 

In eerste instantie, in het begin van mijn onderwijscarrière, probeerde ik zoveel mogelijk waardevrij onderwijs te geven, maar waardevrij onderwijs geven lukt eenvoudigweg niet. Mijn overtuigingen en waarden schemeren vroeg of laat door in de lessen die ik geef. Ik ben dus al snel afgestapt van het idee dat ik waardevrij onderwijs zou kunnen geven. 

Daarna probeerde ik tijdens het doceren de verschillende waarden zo goed en zo eerlijk mogelijk naast elkaar te zetten. Dit deed ik door de verschillende waarden naast elkaar te doceren, maar ook door de leerlingen te prikkelen, onjuistheden te vertellen en typetjes te spelen die mijn waarden ontkrachtten.

Maar dit concept, waarbij ik dus alle verschillende waarden eerlijk naast elkaar doceerde, moest ik ook laten lopen.  En waarom? Om de eenvoudige reden dat veel leerlingen de verschillende waarden nog niet zelf naast elkaar kunnen zetten een daaruit een onderbouwde mening kunnen vormen. Zij bezitten onvoldoende context om dit te kunnen doen. En dat is wat ik mijn leerlingen nou juist bij wil brengen: zelfstandig nadenken en een onderbouwde mening vormen. Daarvoor moet ik explicieter doceren, en trakteer ik mijn leerlingen op mijn waarden. Onderwijs moet leerlingen overladen met feiten, waarden en meningen en moet de leerlingen leren deze te categoriseren. En ja, als een leerling dan overtuigd is en dat door de kantine heen gilt, dan moet ik dat maar als bewijs zien dat de leerling zelfstandig heeft nagedacht.

Morgen begin ik de les met een gratis stemadvies. Mij maakt het niet zoveel uit op wie ze gaan stemmen, als de stem maar in het verlengde zit van hun eigen waarden. Daarna zadel ik de leerlingen op met pro-Europa gedachten en dat wij niet meer als domme ganzen achter Amerika aan zouden moeten rennen die vinden dat martelen mag en 11 september het ergste is wat hen ooit is overkomen.  En tot slot brand ik Wilders nog even af met zijn gezeur over de islamisering van Nederland. Kom toch op! In Nederland leven 16,5 miljoen mensen, waarvan 1 miljoen moslims. Hoe wil die 6 procent dan heel Nederland islamitisch maken?

Kan ik dat maken?


Laatste Reacties (19) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • daniel teeboom, di 23 februari 2010 10:07 Reageer op daniel

    daniel

    "Daarna zadel ik de leerlingen op met pro-Europa gedachten en dat wij niet meer als domme ganzen achter Amerika aan zouden moeten rennen"

    En als domme ganzen achter Europa rennen is dan beter?

  • Jonathan Leguat, ma 22 februari 2010 20:44 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Ik ben traditioneel getrouw allergisch voor figuren die menen kids te moeten te indoctrineren.
    Of het nu een linkse of rechtste visie is.
    Een kind heeft recht op zijn eigen gedachten zonder gemanipuleerd te worden door een of andere maatschappij leraar die zich superieur acht.

  • Rob Geurtsen, ma 22 februari 2010 16:24 Reageer op Rob

    Rob

    Ja dat is helemaal okay. Niet omdat ik het eens ben met wat je zegt dat je gaat vertellen. Het helpt leerlingen inspireren. De keuze voor een politieke richting hangt echt niet alleen af van een uit de kluiten geweassen jonge heer die voor de klas inspiratie probeert over te brengen.

    Leuk stukkie!

  • YggY ..., ma 22 februari 2010 13:38 Reageer op YggY

    YggY

    Ja hoor, dat kunt u maken.

    Er bestaat niet zoiets als neutraal, niet in het onderwijs eigenlijk nergens. Als iemand op TV geweerd wordt vanwege linkse gedachten en vervolgens vervangen dient te worden door een persoon met een neutrale visie dan gaat het mis. Er bestaan geen mensen met een neutrale mening.

    Iedereen die onderwijst of informeert doet dat mede op basis van zijn eigen normen en waarden, dat moet ook want iedere andere vorm is geforceerd en zal dus niet werken.

  • Opinius Media, ma 22 februari 2010 14:15 in reactie op YggY ... Reageer op Opinius

    Opinius

    Precies , Bas Huijbers legt middels zijn betoog hierboven zijn "dilemma" bloot . De jonge leraar vraagt zich veel af.
    Helemaal te volgen.
    Geen mens functioneert neutraal op welke werkvloer ook, hij is daarin geen moment verstoken van zijn basis, die grotendeels gebasseerd is óp ieders normen en waarden .
    Handig blijft m.b.t. onderwijs geven, om vragen te stellen wat leerlingen vinden van alle de actuele alswel (geschiedk. )politieke gebeurtenisssen.
    Dat prikkelt ieders bewustwording .

  • Vaclav Klaus, ma 22 februari 2010 13:10 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Het lijkt mij interessanter om standpunten van politieke partijen te discussieren. Wat zijn de voor- en nadelen van een bepaald standpunt. Daar zullen de kinderen verschillend over denken.

    En als de kinderen om uw mening vragen is daar op zich niet zoveel op tegen, al zou ik het niet willen vertalen naar een direct stemadvies. Overigens blijkt de jeugd voornamelijk links te stemmen en docenten ook... misschien dat de jeugd toch beter naar docenten luistert dan meestal wordt aangenomen:)

  • Ton evertsen, ma 22 februari 2010 09:43 Reageer op Ton

    Ton

    scholen moeten kinderen leren denken niet leren wat te denken. Een leraar die zijn klas niet gebruikt om les te geven maar om kinderen te vertellen wat te denken hoort niet voor een klas thuis. Wat hij ook denkt.

    Nu is die houding bij maatschappijleer wel vaker aanwezig, trekt ook bepaalde types aan, weet niet hoe het daar is maar wij namen die man nooit serieus

  • De VVD, zo 21 februari 2010 23:47 Reageer op De

    De

    Nee, natuurlijk kunt u dat niet maken. Ik herken in u Sjors W. maatschappij) en vooral Harry H. (godsdienst), twee docenten uit mijn middelbare schooltijd. Docenten die ook de eigen keuze voorop stelde maar mij genadeloos afstraften met onvoldoendes omdat ik niet bereid was mee te gaan demonstreren tegen "de Bom" en openlijk verkondigde dat ik liberaal was. Heeft me toch mooi een jaar gekost, meneer Huijbers.

    Wilt u echt dat uw leerlingen in het verlengde van hun waarden stemmen of wilt u dat leerlingen in het verlengde van uw eigen waarden stemmen?
    Hou uw waardeoordeel gewoon voor uzelf en laat de leerlingen kiezen, naar eigen waarden, naar eigen normen, naar eigen inzicht en naar eigen individuele opvattingen. U weet verdomd goed wat de macht van rolmodellen is.

    Wilt u een waardeoordeel van mij? Ik vind het ronduit schunnig. Ik vind u ronduit schunnig. Een school is om kennis bij te brengen, niet om waarden op te leggen. Niet in politieke zin en niet in religieuze zin.

    Laat ze gewoon eens de stemwijzer invullen, dat is veel objectiever.

  • F van weely, ma 22 februari 2010 00:18 in reactie op De VVD Reageer op F

    F

    'Amerika vindt dat martelen mag en 11 september het ergste is wat hen is overkomen.'
    Inderdaad schunnig en een PvdA aanhanger onwaardig. Wellicht een tip voor de maatschappij docent, kijk eens naar de serie The Band of Brothers en wellicht neemt je haat tegen Amerika enigszins af.

  • Eelco Pelt, di 23 februari 2010 14:22 in reactie op De VVD Reageer op Eelco

    Eelco

    Erg herkenbaar, vrees ik. Ook ik raakte in de problemen op school (les maatschappijleer) nadat ik wat lovende woorden overhad voor Margaret Thatcher. Dat was dus not done!
    Toen ik in hetzelfde schooljaar (81-82) wat kanttekeningen plaatste bij de DDR, was de maat blijkbaar vol voor deze docent. En dus kregen mijn ouders het op hun bordje tijdens een ouderavond.

  • Erik Klooster, zo 21 februari 2010 23:13 Reageer op Erik

    Erik

    Morgen 22 februari luistert er gelukkig geen leerling naar dat gratis stemadvies. Te druk met de vrijheid van de Krokusvakantie.

  • De VVD, ma 22 februari 2010 00:05 in reactie op Erik Klooster Reageer op De

    De

    Ik denk Erik, dat Bas Huijbers uit Brabant komt (typisch Brabantse naam). In Brabant zit de krokusvakantie er weer op.

  • De VVD, ma 22 februari 2010 00:18 in reactie op De VVD Reageer op De

    De

    O nee, IJburg ligt in Amsterdam... foutje.

  • S. Prozac, zo 21 februari 2010 17:18 Reageer op S.

    S.

    Met middelbare-schoolleerlingen moet je altijd in rekening nemen dat ze graag tegendraads zijn en zich tegen ouders en leraren keren. Pas op met wat je ze wijsmaakt in de klas.

  • Dik Brix, zo 21 februari 2010 17:09 Reageer op Dik

    Dik

    Bas,

    Even vooraf: ik ben van mening dat uitsluitend openbaar onderwijs gesubsidieerd zou moeten worden en dat iedere middelbare opleiding onderwijs in diverse godsdiensten en levensbeschouwingen zou moeten geven. Met filosofie en psychologie als verplichte vakken.

    Wat betreft je vraag:
    Het gaat nu om gemeenteraadsverkiezingen, dus wat de VS doet of denkt is irrelevant.
    Trouwens ook in de latere landelijke verkiezingen, want is een heel ver weg item, de EU is dan wel van belang. Je sleept er nu te veel bij.

    Je eigen stemadvies als begin is verkeerd om: dat moet hooguit als sluitstuk ter discussie, nadat een eigen mening is gevormd door de leerlingen over zaken die hen aanspreken op wijk/individueel niveau.
    Laat ze eigen ideeën opschrijven over zaken die voor hen van direct belang zijn, zoals bijvoorbeeld wonen, omgeving, onderwijs, uitgaansmogelijkheden, aanpak hangjongeren, homo's, sex, samenlevingsvormen, inspraak van jongeren. Alles snel en op impuls, niet te lang nadenken.
    Voorbeeldlijst door jou gemaakt met inspraak van de leerlingen voor de definitieve onderwerpen.

    Zet daarna op diezelfde hoofdpunten kort de programma's van de gemeentepartijen op een rij en laat ze kiezen met plussen en minnen in vergelijk met hun eigen gegeven mening, optelsom maken van de plussen en minnen, dan een conclusie en kijken waar ze uitkomen.
    Heel praktisch gericht.
    Dus niet beginnen met waarden, maar met eigen meningen, eigen belang.

    Dan bekijken op welke waarden die meningen zouden kunnen zijn gebaseerd, om inzicht te geven in eigen denken. Niet diep graven, vrij algemeen.
    Dan pas bekijken in hoeverre die eigen belangen misschien anderen zouden kunnen schaden of juist ruimte laten voor verschil, voor ruimte voor anderen om ook hun eigen leven te kunnen inrichten zonder constante problemen.
    Dus niet alleen welzijn voor henzelf, maar ook voor hun ouders, buren, ouderen, winkeliers, leraren, etc. Op een rijtje zetten met plussen en minnen.
    Mogelijke alternatieven dus, waar zij zelf en anderen ook mee kunnen leven.
    De kern van democratie.

    Dat lukt je echt niet in 1 les.
    En helemaal aan het eind als je dat persé wil je eigen mening als hypothese.
    Laat ze daar dan maar op schieten.

    Ik geef direct toe: dat doe ik zelf ook allang niet meer bij mijn keuze voor een politieke partij.
    Ik lees niet eens meer alle programma's.
    Maar dit is een school. Waar een basis moet worden gegeven om inzicht te krijgen in het maken van je maatschappelijke keuzes, in een vak dat daar specifiek mee te maken heeft.
    Dat inzicht krijgen leerlingen volgens mij alleen door daar als begin heel praktisch op eigen belevingsniveau op deelonderwerpen mee bezig te zijn.

    Ik betwijfel overigens sterk of middelbare scholieren echt zulke vage of zelfs niet bestaande ideeën over waarden en normen hebben, zoals je blijkbaar denkt.

  • Jonathan Leguat, zo 21 februari 2010 15:32 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Schande.
    Onderwijs hoort waardevrij te zijn
    Vroeger had ik ook zo'n maatschappij leraar.
    Dankzij hem zijn vele rechts gaan stemmen.
    Dan maar de kont tegen de krib.

    Ik ben wel Links blijven stemmen
    Ondanks dat figuur

  • Dik Brix, zo 21 februari 2010 17:38 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Dik

    Dik

    Jonathan,

    Waardenvrij onderwijs kan niet en is ongewenst.
    Algemeen menselijke beginselen, zoals verwoord in internationale verdragen, zullen altijd moeten worden meegegeven.
    Inclusief omgangsvormen etc.
    En dan bedoel ik echt niet PvdA of VVD of zo iets.

  • Christiaan Lustig, zo 21 februari 2010 13:57 Reageer op Christiaan

    Christiaan

    "In Nederland leven 16,5 miljoen mensen, waarvan 1 miljoen moslims."

    Het zijn er 'slechts' 800.000. Daar tegenover staan bijna 1,2 miljoen christenimmigranten, maar daar hoor je nooit wat over. Op z'n minst interessant.

  • Meneer Dick, zo 21 februari 2010 13:56 Reageer op Meneer

    Meneer

    Ja, dat kan u maken, hier bij Joop en elders.

    Geef op school aan onvolwassen als vakman verder een zo'n "breed" oriëntatie op de samenleving.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven