Bio Bekijk alles van Frans Verhagen Word fan

Frans Verhagen

Frans Verhagen Journalist, publicist

16 juli 2011 Reageer (129) 3050 x bekeken Politiek RSS

Partij van de Volksverlakkers

Je mag pessimistisch zijn, dezer dagen

En weer stapt een PS-lid op van de Partij van het Verbieden omdat hij het werk niet kan verenigen met zijn kamerlidmaatschap. Het wachten is tot super bedrieger Hero de Hoofddoekenheld Noord Holland de rug toekeert. En Europarlementariër Stassen in Limburg laat weten dat ze het te druk heeft met presentiegeld trekken in Brussel en Straatsburg. Eerder verneukte Wilders zelf al de kiezers van Den Haag en deden zijn acolieten dat ook in Den Haag en Almere.

De kiezer heeft het nakijken. Dat geldt in brede zin voor de arme PVV kiezer die niet alleen zich heeft laten misleiden door al die dubbelfuncties van vertrouwelingen van de Grote Leider, maar die ook wordt uitgekleed door de regering waarin zijn leider vaste gast is in de achterkamertjes van het torentje. Het is, helaas, een repeterende plaat, maar wanneer zal dat doordringen tot die Limburgse hoofden? Dat ze bij de neus genomen worden.

Misschien wel nooit. Misschien gaat de grote leider door met zijn zegetocht. Het dwingt de rest van ons serieus na te denken waarom mensen op de man en zijn stichting stemmen. Gewoon populisme roepen is te eenvoudig. Reageren met populisme in het kwadraat, zoals Maxime Verhagen of delen van de PvdA, is zelfvernietigend.

Je mag pessimistisch zijn, dezer dagen. De VS en de EU die zichzelf ondermijnen, bankiers en andere belangenbehartigers die weer de macht hebben, alsof 2008 nooit is gebeurd. Stijgende inkomens voor de grootverdieners. Discussies over onzin en sideshows. Massale milieuondermijning, geholpen door de anti-wetenschappelijke populisten. Ach, ga zo maar door. De wal zal het schip wel keren maar niet dan nadat er grote schade is aangericht. Dat geldt ook van het destructieve werk van Wilders en zijn regering.

Dit artikel verscheen eerder vandaag op de weblog van Frans Verhagen

Laatste Reacties (129) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Turritopsis ., di 19 juli 2011 01:03 Reageer op Turritopsis

    Turritopsis

    Of bedoelt u misschien dat u eigenlijk nooit iets tegen achterkamertjes heeft gehad? Dat u het eigenlijk wel prima vind en het u er eigenlijk alleen maar om gaat dat uw xenofobe partijtje aan de macht is en er wat ruimte is voor lekker discrimineren en haatzaaien? Als je je toch zo in de kaarten laat kijken lijkt het me een verfrissend alternatief om ze eens open op tafel te leggen.

  • Le Chat Botté, di 19 juli 2011 00:38 Reageer op Le Chat

    Le Chat

    Kiezersbedrog? Mwah, dat veronderstelt opzet.
    Dilettantisme, ja dat zeker wel. De sukkelaars dachten werkelijk dat ze effe - mot je mijn es kijke - dat dubbelklusje gingen klaren. Dat zijn van die hapsnurkers die denken dat als je maar hard genoeg brult en met je vuist op de stamtafel beukt, dat het dan vanzelf goed komt met de wereld. En zo niet? Boeie. Biertjuh! En morgen geven we links gewoon de schuld...

  • Rob van Koot, ma 18 juli 2011 09:07 Reageer op Rob

    Rob

    Allemaal waar maar zullen we een keer ophouden met de middelbare schoolgrappen over afkortingen van partijen. Hoe serieus neem je jezelf dan nog zeg.

  • Ernst Anepool, ma 18 juli 2011 11:24 in reactie op Rob van Koot Reageer op Ernst

    Ernst

    Kijk eens naar je eigen grappen over de SP in het verleden en het pak boter op je hoofd, of naar je avatar ook al een toonbeeld van de mate waaroin we je serieus dienen te nemen...

    En het is inderdaad zoals je zelf aangeeft gewoon *waar* de PVV is alleen maar bezig hun eigen zakken te vullen, en hun kiezers uit te schudden, di mogen straks met behoud van uitkering op de plantages van de familie Stassen asperges steken, om haar onverzadige bare honger te plengen...

  • Aad Sweep, zo 17 juli 2011 23:56 Reageer op Aad

    Aad

    in reactie op sonja. zijn er dan nog fatsoenlijke partijen in ons land.?
    Ik ken er maar één die een totaal andere samenleving nastreeft, de anderen willen allemaal mee eten uit de ruif, en daarvoor moet je deze samenleving door laten modderen.Dat dit tot een bitter einde zal leiden heeft vrijwel niemand nog begrepen.

  • Rinus Aldus, zo 17 juli 2011 18:58 Reageer op Rinus

    Rinus

    Vooropgesteld: Ik ben geen kiezer of sympathisant van Wilders en/of zijn beweging.
    Maar wat Verhagen hier de PVV verwijt kwam en komt helaas in het kwadraat voor bij veel andere gevestigde partijen. Niettemin is het een vorm van kiezersbedrog wat alleen opgelost kan worden met aanscherping van de Kieswet. En uiteraard kan de kiezer bij het uitbrengen van zijn of haar stem rekening houden met een en ander. De laatste alinea duidt op een ingedaald pessimisme dat niet gediend is met een afwachtende houding, zoals "de wal zal het schip wel keren".
    Een scherpe, goed gefundeerde tegenbeweging van het populisme is geboden en daaraan is nog heel veel te verbeteren bij andere politieke partijen. Maar ik ben er van overtuigd dat uiteindelijk het gezonde verstand, de redelijkheid en billijkheid van beleid en een eerlijke en fatsoenlijk politiek het zullen winnen, althans bij een grote meerderheid van de bevolking. Dus is er geen enkele reden om bij de pakken neer te gaan zitten.

  • Oog van de Kraai, zo 17 juli 2011 23:18 in reactie op Rinus Aldus Reageer op Oog

    Oog

    " Maar wat Verhagen hier de PVV verwijt kwam en komt helaas in het kwadraat voor bij veel andere gevestigde partijen.
    "

    Dubbelfuncties, dat is mij nog nooit opgevallen, en het komt in het kwadraat voor? Dan is het vast niet moeilijk om enkele voorbeelden te geven.

  • Zeer Voornaam, ma 18 juli 2011 01:24 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Zeer

    Lijstduwers.
    Zo'n balkenende die het te min vindt om in de kamer te gaan zitten.
    Gl miepje die gewoon opstapt terwijl er honderd duizenden op haar gestemt hebben.
    Het draagt niet bij aan het vertrouwen dat het volk heeft aan de kamers.
    Blijkbaar is het gewoon een leuke baan, die je opzegt als je ergens anders een betere kan krijgen. Politiek is toch vooral partijen waar het volk op kan stemmen en niet een verzameling meningen van het volk gebundelt in een paar partijen.

  • El Che, ma 18 juli 2011 10:04 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op El

    El

    Dubbelfunktie in het kwadraat: iemand die tegelijkertijd in de gemeenteraad zit, in de provinciale staten, in de tweede kamer en in de eerste kamer. Dat kan alleen een pvv-er zijn!

  • Rinus Aldus, ma 18 juli 2011 11:03 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Rinus

    Rinus

    ik zou zeggen kijk eens naar de ledenlijst van de 1e kamer en zie welke banen, bijbanen, commissariaten enz. de leden hebben. De combinatie van statenlid met gemeenteraadslid of kamerlid is altijd al voorgekomen.
    Of wat dacht u van het volgende voorbeeld:

    Enkele jaren geleden werd door provinciale staten van Gelderland een voorstel behandeld voor een nieuwe regeling voor nieuwe statenleden. Die krijgen voortaan wel een sollicitatieplicht en een iets minder riante wachtgeldregeling. ,,Maar voor de oud-statenleden die dit jaar afscheid hebben genomen, geldt de nieuwe regeling nog niet. Zij hebben nog heel goed voor zichzelf gezorgd'', aldus oud-statenlid Toine Van Bergen.

    Van Bergen heeft de gegevens over de wachtgeldregeling op zijn weblog gepubliceerd. Zo wordt aan 23 Gelderse oud-statenleden die op 10 maart 2011 afscheid namen de komende twee jaar in totaal rond 400.000 euro wachtgeld betaald. Dit wachtgeld wordt uitbetaald zonder dat een sollicitatieplicht geldt. ,,En de hoogte van eventuele overige inkomsten doet ook niet ter zaken'', zegt Toine van Bergen. Het gaat om Statenleden van de fracties van CDA (9), PvdA (7), VVD (4), Christenunie (1), D66 (1) en SP (1).

  • Oog van de Kraai, ma 18 juli 2011 23:36 in reactie op Rinus Aldus Reageer op Oog

    Oog

    " Of wat dacht u van het volgende voorbeeld: |"

    Ik had een voorbeeld over dubbelfuncties verwacht, maar er komt een verhaal over wachtgeld. Toch moeilijk blijkbaar, om die dubbelfuncties in het kwadraat te noemen.

    Dus, dan maar wachtgeld, politici dienen gebasht te worden, niet linksom dan rechtsom.

    " Zo wordt aan 23 Gelderse oud-statenleden die op 10 maart 2011 afscheid namen de komende twee jaar in totaal rond 400.000 euro wachtgeld betaald. "

    Dus minder dan 17.000 per persoon per jaar. Dat is veel, maar het kan in uitzondering blijkbaar voorkomen.
    Ik zag een staatje uit Utrecht, en sinds de Wet Appa krijgen de meeste gedeputeerde statenleden nog maar maximaal 5000 wachtgeld, dit omdat ze neveninkomsten hebben.
    Provinciale statenleden komen nog niet aan de 1200 per jaar wachtgeld.
    http://www.provincie-utrecht.nl/organisatie/politiek/wachtgelden/wachtgelden/

    Politici dienen inkomsten af te trekken van wachtgeld, en er geldt ook een sollicitatieplicht. Dit wordt bepaald door de Wet APPA, die voor alle politici in Nederland geldt. de wet Appa is geldig vanaf eind januari 2011, dus de Provinciale Statenleden die vertrekken vallen eronder.

    Voor sollicitatie plicht, zie artikel 7a
    http://www.st-ab.nl/wetten/0024_Algemene_pensioenwet_politieke_ambtsdragers_Appa.htm

    en ook hier:

    http://www.st-ab.nl/wettennr01/0024-006_Besluit_sollicitatieplicht_Appa_voor_gewezen_politieke_ambtsdragers.htm

    Kennelijk moet Toine van Bergen zijn blog toch maar eens gaan updaten, hij presenteert verouderde informatie.

  • Meta Foor, zo 17 juli 2011 18:01 Reageer op Meta

    Meta

    de Partij vd Afgunst roert zich

  • , ma 18 juli 2011 08:12 in reactie op Meta Foor Reageer op

    Ik wist niet dat Verdonk van de PvdA was?

  • Marta de Wit, zo 17 juli 2011 18:00 Reageer op Marta

    Marta

    Ik noem nu twee voorbeelden. Er zijn nog veel meer voorbeelden bij veel meer partijen. Zullen we aangaande Halsema maar verzwijgen dat ze door dat extra half jaar blijven zitten tot aan haar pensioen recht heeft op wachtgeld?
    Nogmaals, wat is nu het probleem? Dat een politicus voortijdig opstapt? of dat het een PVV-er is?

  • Azazel semjasa, zo 17 juli 2011 19:04 in reactie op Marta de Wit Reageer op Azazel

    Azazel

    U kunt heel veel voorbeelden noemen maar, feit blijft wel dat er bij geen enkele partij zoveel mensen voortijdig hun functie neerleggen als bij de beweging van Wilders. Ik begrijp dat u het goed wilt praten en naar alle mogelijke excuses om het minder erg te doen lijken maar het blijft een feit waar niemand onderuit kan. Ach moet je dan zomaar denken, het verdient natuurlijk wel even lekker zo'n dubbel salarisje. Dat heeft de beweging van rancune zich zelf snel aangeleerd, maar ja wat wil je dan ook met voorbeelden van het CDA en de VVD die ze gedogen en natuurlijk nemen ze ook een voorbeeld aan de PVDA die ze te pas en te onpas afkraken omwille hun graai talenten maar daar zijn nu zelf ook debet aan. O ja mag ik dit wel zeggen van de beweging van de Vrijheid?

  • Peet Van Velzen, zo 17 juli 2011 21:18 in reactie op Azazel semjasa Reageer op Peet

    Peet

    Dit is gewoon het doorschuiven van personen binnen een partij. Daar is niets mis mee, ondanks al je complottheorieen.

  • Azazel semjasa, ma 18 juli 2011 00:20 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Azazel

    Azazel

    ===ondanks al je complottheorieen. ====
    Ach dit is dus hoe u reageert als geaard rechts mens als ik een mening verkondig over de beweging van de Messias van het populisme? Welke complotten verkondig ik dan eigenlijk nog meer?

  • Timo het Ruimteaapje, zo 17 juli 2011 20:36 in reactie op Marta de Wit Reageer op Timo

    Timo

    Het valt mij op dat de PVV telkens weer verdedigd wordt door naar andere partijen te wijzen: achterkamertjes, wachtgeld, draaien, kiezersbedrog, "ja maar, zei doen het ook".

    Beste PVV-adepten, waarom doen jullie dat, de PVV was toch de partij die het allemaal anders ging doen, die de bezem door het Binnenhof ging halen, die ging afrekenen met de ons-kent-ons, achterkamertjes en vriendjespolitiek-cultuur? Waarom dan zo tevreden dat ze precies zo blijken te zijn als al die partijen en politici waarop ze zo hard hebben afgegeven (en nog altijd afgeven)?

    Wie kan mij daarop antwoorden?

  • Des Duivels, zo 17 juli 2011 23:02 in reactie op Timo het Ruimteaapje Reageer op Des

    Des

    Het systeem moet van binnenuit kapot worden gemaakt. Om binnen te komen moet je eerst meespelen..

  • Oog van de Kraai, zo 17 juli 2011 23:22 in reactie op Des Duivels Reageer op Oog

    Oog

    Onzin, het is gewoon aan de controle van pers en kiezer onttrekken.

  • , ma 18 juli 2011 08:15 in reactie op Des Duivels Reageer op

    Waarom moet het systeem kapot?
    Leg dat nou verd.... eens een keertje uit i.p.v. alleen maar een beetje schreeuwen vanuit je onderbuik.!!

  • Timo het Ruimteaapje, ma 18 juli 2011 15:42 in reactie op Des Duivels Reageer op Timo

    Timo

    "Het systeem moet van binnenuit kapot worden gemaakt. Om binnen te komen moet je eerst meespelen.."

    Precies wat ik al dacht, de PVV-adepten kunnen het niet uitleggen. Eentje doet een wat vreemde uitspraak over "het systeem kapotmaken" en de rest zwijgt.

  • Lot Lievaart, di 19 juli 2011 19:28 in reactie op Des Duivels Reageer op Lot

    Lot

    Kijk dás nou voer voor een complot theorie.

  • Oog van de Kraai, zo 17 juli 2011 23:21 in reactie op Marta de Wit Reageer op Oog

    Oog

    " Zullen we aangaande Halsema maar verzwijgen dat ze door dat extra half jaar blijven zitten tot aan haar pensioen recht heeft op wachtgeld?
    "

    Kennelijk ben je niet op de hoogte van, of de leeftijd van Halsema, of de wachtgeld regeling voor Kamerleden, die is gemaximaliseerd tot vier jaar, en er geldt een sollicitatieplicht en inkomsten worden in mindering gebracht.

    http://www.tweedekamer.nl/contact/veel_gestelde_vragen/index.jsp#TitleLink13
    Dit moois is door PvdA-er Ter Horst ingevoerd.

  • Piet de Geus, ma 18 juli 2011 00:06 in reactie op Marta de Wit Reageer op Piet

    Piet

    "Zullen we aangaande Halsema maar verzwijgen dat ze door dat extra half jaar blijven zitten tot aan haar pensioen recht heeft op wachtgeld?"

    Dat soort kolder kun je inderdaad maar beter voor je houden. 11 januari 2011 verliet Halsema de Tweede Kamer. Sinds februari 2011 is ze alweer aan de slag: aan de universiteit in Tilburg en vervolgens bij WPG Uitgevers. Dus hoe lang heeft ze precies gebruik gemaakt van dat wachtgeld?

  • Marta de Wit, zo 17 juli 2011 16:36 Reageer op Marta

    Marta

    En waar was deze verontwaardiging over het voortijdig opstappen toen Rouvoet dat deed? En toen Halsema dat deed?
    Wat is nu precies je probleem Frans? Dat een politicus voortijdig opstapt? Of dat dit een PVV-er is?

  • Azazel semjasa, zo 17 juli 2011 17:34 in reactie op Marta de Wit Reageer op Azazel

    Azazel

    Bij de PVV is het toch wel ietsjes meer al gebeurd dat er eentje opstapt dan bij de CU en Groenlinks. Nog eventjes en het is bij de beweging, de PVV geen eens meer op twee handen te tellen. Dat kan u niet over alle anderen partijen die in de politiek werkzaam zijn.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, zo 17 juli 2011 19:33 in reactie op Azazel semjasa Reageer op Fred

    Fred

    En dus?

    Wat de PVV doet is niet ongewoon nog ongehoord in de NL'se politiek.

    Dus het is of het principe van afvallers veroordelen of het toleren maar er niet 1 gedrager er uit pakken en daarop alle frustratie richten.

  • Oog van de Kraai, zo 17 juli 2011 23:28 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Oog

    Oog

    " Wat de PVV doet is niet ongewoon nog ongehoord in de NL'se politiek.
    "

    Weet jij een andere partij waarin meer dan tien politici in korte termijn hun kiezers in de steek laten door hun functie te verlaten?

    Kom op, niet bagatelliseren. Het is gewoon niet fraai.

    Wilders zit gewoon met het probleem dat iedereen die wat in zijn mars heeft niet bij die club gaat waar zijn functioneren van bovenaf wordt gedicteerd. Dus krijgt Wilders alleen maar gelukszoekers en baantjesjagers, en als je daar die met een vuiltje op blazoen wegstuurt, dan hou je te weinig over om als volwassen partij mee te doen aan de verkiezingen.

    Dat is gewoon het hele eieren eten. Geen enkele andere partij heeft dit probleem, het is een uniek PVV-probleem

    Dus zit er niets anders op dan de kiezer voor de gek te houden, en dat is wat we hier zien.

  • daniella van den boomen, zo 17 juli 2011 16:35 Reageer op daniella

    daniella

    Laat limburgers er buiten, wil je! Ten eerste is Wilders geen limburger en ten tweede, je moet de limburgers eens tekeer horen gaan tegen vele PVV-beleidspunten.
    Maar ja TV-Limburg en Omroep Brabant zijn buitenlandse zenders volgens velen.
    Het zijn deze provincie's en de Katholieken die het allemaal gedaan hebben. Je insinueert dit wel vaker, maar deze keer vond ik het genoeg worden.
    Stop ermee op z'n Wilders de schuld daar te leggen waar die niet op zijn plaats is.

  • Evert van Vliet, zo 17 juli 2011 14:32 Reageer op Evert

    Evert

    "We The People" don't know of ANY borders patridiots claim to exist*.

    * Money, gods, recourses, goods and know how excluded (a/o the 'owners thereof) depending on the direction of the flow.

    Oftewel; hoe verlak je niet bestaande volkeren....verplicht 'onderwijs' en het verbieden over de denkbeeldige lijntjes te stappen.

    Zonder staat iedere politicus en aanverwante 'specialist' in z'n/haar hemd, kniesoor die daar op let niet dan?

    Zou de mensheid soms zwaar (sado) masochistisch in aanleg zijn?..of 'gewoon' hypocriet?

  • Bas Grootel, zo 17 juli 2011 14:28 Reageer op Bas

    Bas

    Hier in Limburg doet niemand daar moeilijk over. Er komt gewoon een andere PVV-er voor in de plaats.

  • Peet Van Velzen, zo 17 juli 2011 16:47 in reactie op Bas Grootel Reageer op Peet

    Peet

    Zo is dat. Er was een PVV-er gekozen, en er zit een PVV-er. Geen probleem dus.

  • Bas Grootel, zo 17 juli 2011 18:43 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Bas

    Bas

    Ik zie het probleem ook niet.

  • Oog van de Kraai, zo 17 juli 2011 23:30 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Oog

    Oog

    " Zo is dat. Er was een PVV-er gekozen, en er zit een PVV-er. Geen probleem dus.
    "

    Volgens jou kan dus het stemmen op personen worden afgeschaft?
    Veel mensen denken er anders over.

    De een is gewoon meer capabel dan de ander, en daarom kies je voor personen binnen een partij. Alleen bij de PVV zegt dat niets, want naar wat de kiezer kiest wordt uiteindelijk niet geluisterd.

    Daar heb je wel gelijk in, Pete

  • Aert Willem d'Holbach, zo 17 juli 2011 23:57 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    De realiteit is toch anders. Het overgrote deel van de kiezers stemt op de lijsttrekker en de rest op iemand die ze kennen of op de eerste vrouw op de lijst. Wat dat betreft leven we feitelijk in een partocratie.

    De enige uitzondering zo'n beetje was Rita Verdonk.

  • Oog van de Kraai, ma 18 juli 2011 01:00 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Oog

    Oog

    " Het overgrote deel van de kiezers stemt op de lijsttrekker en de rest op iemand die ze kennen of op de eerste vrouw op de lijst.
    "

    Het doet niet zo ter zake wat meestal is in allerlei soorten verkiezingen, bij gemeenteraadsverkiezingen wordt er vaak op een persoon gestemd, in plaats van op een partij. Ook in Provinciale Staten wordt er vaak op bekenden gestemd, bijvoorbeeld iemand uit het dorp waarop je rekent als je dorpsbelangen ter sprake komen
    ---
    Fritsma was lijsttrekker voor de PVV voor de gemeenteraad Den Haag, maar hij was niet van plan om die functie serieus te vervullen, dan is dat kiezersbedrog, in mijn opinie.

    Hij was veel absent op commissievergaderingen en het fractievoorzittersoverleg dat altijd aan de gemeenteraad vooraf ging, schitterde hij frequent door afwezigheid, en uiteindelijk is hij er ook mee gestopt.
    Er waren nog meer schadelijke gevolgen. De PVV manoeuvreerde zich in een positie waarin ze niet mee konden doen met het college, dit door een ongrondwettelijke eis te stellen. Ze deden dit omdat ze geen kandidaten hadden.

    De kiezers hadden door het gebrek aan serieuze kandidaten in de PVV te maken met een gebrekkige vertegenwoordiging van hun afgegeven mandaat.

  • Marc Schouten, zo 17 juli 2011 20:46 in reactie op Bas Grootel Reageer op Marc

    Marc

    PVV-ers bestaan niet

  • Aert Willem d'Holbach, ma 18 juli 2011 09:10 in reactie op Marc Schouten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Mooi. Wilt u er dan met ingang van nu mee ophouden niet bestaande kiezers ovcer een kam te scheren?

  • Rosa de Lange, zo 17 juli 2011 14:16 Reageer op Rosa

    Rosa

    Als het gaat om het bestrijden van de PVV lijkt mij het mantra-achtig herhalen dat deze club niet deugt en kiezersbedrog pleegt eerder een non-strategie, een heilloze weg die afleidt van waar het echt om gaat.

    Wanneer een niet onaanzienlijk deel van de achterban van andere (linkse) partijen ondanks deze niet te ontkennen volksverlakkerij vasthoudt aan zijn voorkeur, dan is er bij deze partijen iets goed fout gegaan.

    Zij hebben zich decennialang niet echt bekommerd om de noden van deze mensen en hun heil gezocht in een betere communicatie: we moeten nog beter uitleggen, waarom we standpunten innemen die zij afkeuren. Daarmee hebben deze partijen het gat getrokken, waarin de PVV is gesprongen en zich stevig schijnt te hebben genesteld.

    De anti-PVV-bijdragen op Joop lijken gespeend van de hoop de PVV uit dit gat te verjagen door niet-aflatend te wijzen op het kiezersbedrog en andere zaken die niet deugen bij deze club.

    Wellicht zou men ook eens de hand in eigen boezem kunnen steken. Je zou kunnen proberen inhoudelijk dichter bij deze kiezers te komen en zo het gat zelf te dichten. Misschien moet je ook erkennen dat je deze kiezers niets te bieden hebt, wanneer je je aan je eigen politieke beginselen wilt houden.

    Maar dit soort Telegraaf-achtige schandaalpers over PVV-ers die niet deugen lijken me niet zinnig. Je leest het zelf in de reacties hier die komen van PVV-aanhangers: de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. En je kunt ze daarin geen ongelijk geven.

  • El Che, zo 17 juli 2011 16:13 in reactie op Rosa de Lange Reageer op El

    El

    " Wellicht zou men ook eens de hand in eigen boezem kunnen steken. Je zou kunnen proberen inhoudelijk dichter bij deze kiezers te komen en zo het gat zelf te dichten. Misschien moet je ook erkennen dat je deze kiezers niets te bieden hebt, wanneer je je aan je eigen politieke beginselen wilt houden."

    Misschien wordt het eens tijd dat de kiezer ook zelf zich eens gaat verdiepen in het feit, waar het werkelijk om gaat in het leven en dat het leven meer is dan alleen maar bierdrinken voor de nutteloze tv.

    Of stel ik nu te hoge eisen aan het menszijn?

  • Lot Lievaart, di 19 juli 2011 20:02 in reactie op Rosa de Lange Reageer op Lot

    Lot

    [Als het gaat om het bestrijden van de PVV lijkt mij het mantra-achtig herhalen dat deze club niet deugt en kiezersbedrog pleegt eerder een non-strategie, een heilloze weg die afleidt van waar het echt om gaat.}

    Nog erger het is geen non-strategie, hij werkt juist averechts.

    [Wanneer een niet onaanzienlijk deel van de achterban van andere (linkse) partijen ondanks deze niet te ontkennen volksverlakkerij vasthoudt aan zijn voorkeur, dan is er bij deze partijen iets goed fout gegaan.]

    Nee, sorry dan is er iets fout met ALLE linkse partijen, anders waren ze naar een andere partij overgestapt die ook links is. Erger nog, het geeft aan dat ze helemaal niet meer opschuiven via het traditionele politieke spectrum.

    [Zij hebben zich decennialang niet echt bekommerd om de noden van deze mensen en hun heil gezocht in een betere communicatie: we moeten nog beter uitleggen, waarom we standpunten innemen die zij afkeuren.]

    Ook niet het echte probleem, ze zijn gewoon langzaam aan steeds "progressief" liberaler geworden. Wat je hier aangeeft lijkt ook verdacht veel op wat je kan vermoeden dat er gebeurt als een stemmer denkt te stemmen op een socialist, maar een progressief liberaal aankruist.

    [Daarmee hebben deze partijen het gat getrokken, waarin de PVV is gesprongen en zich stevig schijnt te hebben genesteld.]

    Ze hebben helemaal geen gat getrokken. De PVV heeft actief een bommetje onder het debat gelegd en van meet af aan een positie ingenomen die vernietigend is voor progressief liberalen (door het belangrijkste ideologische gedachtegoed van de progressief liberalen: universalisme weg te honen en impliciet te ontkennen.


    [Wellicht zou men ook eens de hand in eigen boezem kunnen steken. Je zou kunnen proberen inhoudelijk dichter bij deze kiezers te komen en zo het gat zelf te dichten]

    Strak plan, heb je al een idee wat ze fout doen?

    [Misschien moet je ook erkennen dat je deze kiezers niets te bieden hebt, wanneer je je aan je eigen politieke beginselen wilt houden]

    Nou spreek je jezelf een beetje tegen. Dat is feitelijk wat ze nu doen namelijk.

    [Je leest het zelf in de reacties hier die komen van PVV-aanhangers: de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. En je kunt ze daarin geen ongelijk geven.]

    Da's niet helemaal waar, want we hebben het wel degelijk uit kiezersbedrog en om dan naar andere partijen te gaan wijzen, wordt wél weer bewezen dat Wilders dus zeker geen alternatief is voor de conventionele garde.

    Maar serieus, wat moeten ze doen volgens jou?

  • raymond van leeuwen, zo 17 juli 2011 13:42 Reageer op raymond

    raymond

    http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/2806293/2011/07/16/Henk-en-Ingrid-zijn-tevreden-en-niet-dom.dhtml

    Hier wordt verschillend over gedacht.

  • , zo 17 juli 2011 14:32 in reactie op raymond van leeuwen Reageer op

    Geschreven door een pvv-er.
    Ja, die gaat zichzelf natuurlijk niet achterlijk noemen!!!!!!

  • Bijstandskoning van GeenStijl, zo 17 juli 2011 14:39 in reactie op raymond van leeuwen Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Ik word echt misselijk als ik plaatjes zie van een grijnzende Wilders die lieve bejaarden stroop om de mond zit te smeren. Die bevolkingsgroep heeft hij zitten verneuken als VVD'er, 15 jaar lang. Bedelen om stemmen vind ik het. De slachtoffers zijn wanhopig en dom genoeg om de populist hun stem te geven.

    Als een halfjaar later niets van de beloften terechtkomt (want Wilders sociale beleid is weggevaagd door de VVD) komt Fleur Agema even op tv om een traantje te laten. En de leugens zijn vergeven. PVV-bejaarden laten zich graag bedriegen is mijn conclusie. Ze houden zichzelf graag voor dat ergens een sterke man is die hen beschermt.

    Eén blik op het rekeningafschrift met het karige pensioen leert dat Wilders' prioriteiten helemaal niet bij zijn knuffelbejaarden liggen.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 17 juli 2011 23:23 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Geert Wilders is pas 14 jaar volksvertegenwoordiger waarvan een zevental in eigen beheer. Hoe kon hij dan 15 volksvertegenwoordiger namens de VVD zijn? Is uw Casio defect of zit het probleem dieper?

  • Jan vdH, zo 17 juli 2011 19:43 in reactie op raymond van leeuwen Reageer op Jan

    Jan

    Deze brief in de trouw bewijst 2 dingen

    1. Het niveau van de Trouw daalt
    2. Hoogopgeleid betekend ook niets meer

    Wat een flut stuk is dat.

  • raymond van leeuwen, zo 17 juli 2011 22:15 in reactie op Jan vdH Reageer op raymond

    raymond

    Zoals ik al schrijf,daar wordt verschillend over gedacht.

  • Oog van de Kraai, zo 17 juli 2011 23:42 in reactie op raymond van leeuwen Reageer op Oog

    Oog

    Het is een opinie-stukje geschreven door: Rob Dijkstra, lezer te Nijmegen en PVV-stemmer

    Het is dus geen journalistiek werk. Dat soort opinie-stukjes zijn er wel meer te vinden op het Internet, niet echt baanbrekend.

    Goede zaak, overigens dat Trouw deze mensen aan het woord laat. Kun je ook van Joop zeggen, die laat ook PVV-stemmers volop aan het woord.

    Zou het links zijn om politieke tegenstanders aan het woord te laten?

    Lijkt er haast wel op, wat zeg jij, Raymond?

  • NL4 NL, ma 18 juli 2011 00:52 in reactie op Jan vdH Reageer op NL4

    NL4

    ***{Hoogopgeleid betekend ook niets meer}***

    Inderdaad zeg, dat betekent echt niets meer. :-))

  • Oog van de Kraai, ma 18 juli 2011 08:55 in reactie op NL4 NL Reageer op Oog

    Oog

    Nou, nou, niet zo cynisch.

    De tijden van meneer de dokter of meneer Pastoor zijn voorbij, dat klopt.

    Hoogopgeleiden vallen minder op in ons land omdat laagopgeleiden ook al een aardige opleiding hebben. Daarbij zijn hoogopgeleiden buiten hun kennisgebied vaak niet beter geïnformeerd dan laagopgeleiden, en kunnen ze dezelfde onzin uitkramen. Maar ze doen het vaak op een bedachtzame toon.

  • , di 19 juli 2011 08:49 in reactie op NL4 NL Reageer op

    Klopt.
    Als je met een mulo-diplomaatje en een paar cursusjes al een meute mafketels achter je aan kunt laten lopen, waarom zou je dan nog je best doen verder te leren?

  • vanessa s., zo 17 juli 2011 13:02 Reageer op vanessa

    vanessa

    Het gehuil over de PVV moet maar eens afgelopen zijn. Die partij is er en de bewegelijkheid van zijn aanhangers is helaas groter dan die aan de linkerkant. De werkelijkheid is dat er een nieuw era in de Nederlandse politiek is aangebroken: dat van de minderheidskabinetten. Links zou zich moeten bezighouden met strategieen in deze nieuwe constellatie en die kan je in hoge mate vinden in Scandinavie, waar dit al decennia speelt. Ook zou het zich moeten voorbereiden op het zelf voeren van zo'n constructie. Als je nu PVV, CDA en VVD wilt tackelen, heb je dus de benodigde kennis daarover nodig. Dien een initiatiefvoorstel in om het randschrift God Zij Met Ons van de munten te laten verwijderen en ga op afstand toekijken hoe de PVV en CDA elkaar om de oren slaan. Dien initiatiefvoorstellen in die steunend ingaan op het zorgprogramma van de PVV, en laat hen onderling de discussie voeren. Het breukvlak tussen de drie partijen wordt logischerwijze door die partijen genegeerd: daar moet je dus ingrijpen. Op zijn Cohen's meehoesten in het door PVV, VVD en CDA gevoerde beleid heeft geen enkele zin. Huilen op zijn Verhagen's over hoe slecht de PVV'ers zijn, nog minder.

  • peter van den bemt, zo 17 juli 2011 14:37 in reactie op vanessa s. Reageer op peter

    peter

    Ik kan er werkelijk treurig van worden om te zien wat dit gedoogkabinet geleid door Wilders, onze samenleving, waarvan een te belangrijk deel dit nog ondersteunt ook, en onze ´habitat´aandoet. Maar je hebt wel een punt. Wil je dit doorbreken, dan zul je het anders moeten doen, dan tot nog toe. Ik hoop dat ergens in de politiek de juiste aanzet daaroe gevonden wordt.

  • Han van der Horst, zo 17 juli 2011 17:11 in reactie op vanessa s. Reageer op Han

    Han

    Mijn idee, Vanessa. Was je maar voorzitter van een linkse partij.

  • Johannes Zeilstra, zo 17 juli 2011 20:25 in reactie op vanessa s. Reageer op Johannes

    Johannes

    Goede bedoelingen, maar ook wensdromen.
    Oppositie voeren is niets anders dan calculatie.
    Immers hoe groot zijn de kansen dat ik weer mag aanzitten bij een volgend kabinet?
    Wat levert het op als ik me nu scherp op stel, een klein succesje, maar in de media spelen al snel andere zaken een rol.
    Vandaar ook dat partijen zoals de SP populisme verweten wordt.
    Zij hoeven niet te rekenen en strategisch te spelen.
    Immers, de enige manier om ooit in een regering te komen voor de SP is 40 zetels of meer.
    Wat u wilt zal nooit gebeuren, je moet in de politiek je toekomstige vrienden niet je vijanden laten blijven.

  • zorba de griek, zo 17 juli 2011 12:54 Reageer op zorba

    zorba

    Geert beheerste de gave van het ook zetels winnen als regeringspartij. Dat doet Obama hem niet na. En D66 al helemaal niet.

    Daar zou ik ook doodziek van zijn als linksmensch.

  • Apa Theist, zo 17 juli 2011 16:02 in reactie op zorba de griek Reageer op Apa

    Apa

    Een gedoogpartij en regeringspartij zijn twee verschillende dingen.
    Obama is net zo Links als Rutte dat is.
    D'66 profileert zich als een liberale centrum partij.

    Iemand die zichzelf of een ander alleen maar als Linksmensch of Rechtsmensch kan zien is gewoon diep triest.

  • Rob Veldhuis, zo 17 juli 2011 16:38 in reactie op zorba de griek Reageer op Rob

    Rob

    De PVV is geen regeringspartij.

  • Des Duivels, zo 17 juli 2011 17:42 in reactie op Rob Veldhuis Reageer op Des

    Des

    Klopt, Wilders is de ongekroonde MP van Nederland. De VVD en het CDA zitten aan touwtjes die door Wilders worden bespeeld in het poppentheater dat democratie heet.

  • Apa Theist, zo 17 juli 2011 22:19 in reactie op Des Duivels Reageer op Apa

    Apa

    Met andere woorden vind je Wilders dus de Dictator van Nederland.

  • Oog van de Kraai, zo 17 juli 2011 23:50 in reactie op zorba de griek Reageer op Oog

    Oog

    " Geert beheerste de gave van het ook zetels winnen als regeringspartij.
    "

    De PVV is geen regeringspartij.

    En hoezo zetels winnen?

    In de laatste verkiezingen was er sprake van fors verlies, omgerekend. De SGP moest erbij gesleept worden om de regering door te laten gaan.

  • Peet Van Velzen, zo 17 juli 2011 12:06 Reageer op Peet

    Peet

    Mooie column, alleen klopt het niet. De PVV-er stapt niet op, maar concentreert zich op het kamerlidmaatschap, en een andere PVV-er neemt zijn taak over.
    Verder hebben we het afgelopen jaar ook Femke Halsema kort na de verkiezingen de Kamer zien verlaten, en ook Agnes Kant. Zijn de SP en GroenLinks nu ook volksverlakkers?

  • , zo 17 juli 2011 14:34 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op

    Nope.
    Kant verliet de kamer voor de verkiezingen, zodat Roeper nog de kans had zetels terug te winnen.
    Wat hij dan ook keurig deed.
    Sommige mensen hebben de onbedwingbare behoefte de geschiedenis te vervalsen,alis die nog zo recent dat iedereen nog precies weet wat er is gebeurd.

  • Marta de Wit, zo 17 juli 2011 17:00 in reactie op Reageer op Marta

    Marta

    Geschiedenis vervalsen? Jij gaat niet in op het vertrek van Halsema wat NA de verkiezingen was, maar beschuldigt Peet wel van het vervalsen van de geschiedenis.
    Ook Rouvoet vertrok NA de verkiezingen.

  • Edgar Matzinger, zo 17 juli 2011 18:56 in reactie op Marta de Wit Reageer op Edgar

    Edgar

    Q:Geschiedenis vervalsen? Jij gaat niet in op het vertrek van Halsema wat NA de verkiezingen was, maar beschuldigt Peet wel van het vervalsen van de geschiedenis. Ook Rouvoet vertrok NA de verkiezingen./Q

    Beide personen hadden geen dubbele politieke functie waar zij voor waren gekozen. De betrokken PVVers wel. En daar gaat het stuk over.

  • Oog van de Kraai, ma 18 juli 2011 00:03 in reactie op Edgar Matzinger Reageer op Oog

    Oog

    Daarbij gaat het ook om aantallen, er zijn altijd politici die iets anders gaan doen, maar als het met de tien bijna gelijk gebeurt, dan is er wel iets bijzonders aan de hand wat bij andere partijen nooit vertoond is.

    Maar we weten allemaal dat het PVV electoraat dit pikt. De kiezer in Den Haag maakt het geen donder uit of Wilders voor hem in de gemeenteraad zit, of een of andere vogel die ze uit de kroeg hebben getrokken.

    Want het maakt helemaal niets uit. De PVV heeft geweigerd mee te regeren en zit een beetje vanaf de bankjes te roeptoeteren, meestal blijk gevend van een schrijnend gebrek aan kennis over het gemeentelijk bestuur.

    Dus of Wilders dat doet of iemand anders, dat maakt geen bal uit.

  • , ma 18 juli 2011 08:21 in reactie op Marta de Wit Reageer op

    Daat had ik het niet over, ik heb er de pest aan dat er beschuldigingen worden geuit t.a.v. een persoon die niet waar zijn.
    Dat stel ik aan de kaak.

  • Piet Knollema, zo 17 juli 2011 15:14 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Piet

    Piet

    Daar gaan we weer: zij doen het ook! Mijn buurman vermoorde iemand dus mag ik het ook doen!
    En dan ook nog met halve waarheden komen ook. Kant stapte voor de verkiezingen op!

  • Peet Van Velzen, zo 17 juli 2011 16:46 in reactie op Piet Knollema Reageer op Peet

    Peet

    Ook Kant was gekozen voor de volle termijn, maar ging eerder weg om te genieten van het wachtgeld ( zonder sollicitatieplicht). Niet erg, want het was geen PVV-ster.

  • Piet Knollema, zo 17 juli 2011 20:00 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Piet

    Piet

    Als Geert wilders vlak voor de volgende verkiezingen zijn kamerlidmaatschap opzegr zal je mij - en vele anderen - daar niet overhoren!

  • Johannes Zeilstra, zo 17 juli 2011 22:18 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Johannes

    Johannes

    HUH, Kant stapte op na verloren gemeenteraads verkiezingen en omdat ze volledig afgebrand was.
    Ze geniet geen wachtgeld maar is fulltime aan de slag bij een medicijnen concern.
    Ik begrijp dat politiek een tamelijk onwelvoeglijke bezigheid is, maar wat u en Piet er van maken is niet meer iets wat met handen aan te raken is.

  • Azazel semjasa, zo 17 juli 2011 12:06 Reageer op Azazel

    Azazel

    Ach politie agent, Hero de lieger en bedrieger van Noord-Holland zie ik niet zo gauw opstappen zijn rol als plaatselijk clan hoofd van de fractie van PS in Noord-Holland bevalt hem prima. Hij gedraagt zich als een waardig dictator naar voorbeeld van zijn spiritueel leider, Messias Geert. En het verdiend ook nog eens lekker. Onder zijn leiding zwijgen de anderen en doet hij altijd het woord, legt desnoods spreekverboden op om de rijen achter hem sluitend te maken. Nee deze tiran in het kwadraat zit goed in het van corruptie overlopende provinciehuis van Noord-Holland. Maar afgezien van deze uitzondering op de regel van deze partij van Volksverlakkers, zie ik nog vele kopstukken met een dubbele functie hun zetel in PS opzeggen, enig desintresse in de politiek is deze beweging niet vreemd aangezien zij alleen maar populistisch kunnen brallen zonder enig visie ten aanzien van de effecten die het heeft op lange termijn. Qua dat zijn het gewoon puberende kinderen die maar wat roepen omwille de aandacht en de potentiële stemmen die de beweging dan krijgt van een legio aan gekke Henkies en Ingrids die zich verwant zien aan een beweging die voor de stemmen desnoods nog over lijken zou gaan

  • A de Leeuw, zo 17 juli 2011 11:40 Reageer op A

    A

    Gelukig heb je daar bij andere partijen geen last van dat ze hun kiezers een loer draaien. Geldgraaiers kennen ze niet bij de Pvda. Pvda politici schuiven elkaar ook helemaal geen baantjes toe op alle bestuurslagen in alle adviesraden, overheidsinstanties etc. Ook komt er geen corruptie voor in de diverse deelraden in Amsterdam bij diverse Pvda fracties. Nee dat is echt typisch iets voor de PVV.

  • Peet Van Velzen, zo 17 juli 2011 12:23 in reactie op A de Leeuw Reageer op Peet

    Peet

    Inderdaad. En ook willen alle Tweede Kamerleden een lagere vergoeding voor zichzelf, en geen gratis eerste klas OV-jaarkaart meer. En alle Tweede Kamerleden willen ook heel snel hun riante wachtgeldregeling afschaffen, en hun 18 weken reces per jaar verminderen tot een doorsnee 27 dagen per jaar. Alleen die gemene PVV-ers zijn zo gemeen he? Zolang we ons maar facussen op de PVV moeven we niets te zeggen van de andere partijen.

  • Oog van de Kraai, ma 18 juli 2011 09:13 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Oog

    Oog

    " Alleen die gemene PVV-ers zijn zo gemeen he?
    "

    Waarom zouden PVV-ers in dit opzicht beter zijn?

    Ik denk zelfs integendeel. Andere Kamerleden hebben meestal hun weg binnen de partij omhoog afgelegd. Je wordt niet zo maar Kamerlid, maar je moet door allerlei hiërarchieën omhoog, een langdurig proces met onzekere afloop, en in de tussentijd, heel veel werk gratis doen, lange dagen, onbetaalde vergaderingen.

    PVV-ers daarentegen hebben gesolliciteerd naar de functie van Kamerlid. Je kan het ook merken.

    Ze weten weinig van bestuur, ook zijn ze onbekend met de politieke cultuur, vaak zit er een vuiltje op hun CV.

    Zaken zoals mensen slaan, mensen bedreigen, mensen beledigen, liegen, die horen niet voor een Kamerlid, maar komen in samenhang met de PVV-fractie veel meer dan elders voor.

    Er zijn veel gelukszoekers en baantjesjagers tussen.

    Ze accepteren het feit dat ze als Kamerlid geen democratische inbreng hebben, en van hun leider niet zelf de verantwoordelijkheid mogen nemen voor het wettelijke mandaat dat ze vertegenwoordigen. Ze mogen niet op eigen houtje met de pers praten, als bange haasjes schieten ze door de wandelgangen.

    Kortom, het verschil met een kamerlid van een andere partij is erg groot, in heel veel opzichten. De kwaliteit en ervaring die in andere partijen vanzelfsprekend is, is in de PVV-fractie zelfs met een zaklampje moeilijk te vinden.

  • 'Klaas Jeltsma, zo 17 juli 2011 12:41 in reactie op A de Leeuw Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    Inderdaad de corruptie en vriendjespolitiek wordt breed gedragen. Een voorbeeld (er zijn er in alle politieke partijen natuurlijk nog veel meer) is Marleen Barth.

    Ik kan even gauw geen betere bron vinden, maar dit komt van Geenstijl:
    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/12/scheefhuren_met_marleen_barth.html
    "Ook huurt ze zich als voorzitter van GGZ Nederland via haar eigen bedrijf honderd dagen per jaar in à 840 euro (ex BTW) per dag. Deze informatie doet overigens niet ter zake, aangezien de financiën van Barth uiteraard privé zijn."

  • Oog van de Kraai, ma 18 juli 2011 01:24 in reactie op 'Klaas Jeltsma Reageer op Oog

    Oog

    " Deze informatie doet overigens niet ter zake, aangezien de financiën van Barth uiteraard privé zijn."
    "

    Het doet niets terzake, niet omdat de financiën van Barth privé zijn, wat ze verdient is openbaar. Maar het is off topic.

    Maar omdat de redactie jouw off topic reactie heeft toegelaten, neem ik aan dat ze ook mijn off topic reactie daarop toelaten.

    840 Euro voor een ZZP-er per dag op academisch niveau is geen hoog bedrag. Je moet eens kijken wat er van over blijft.
    Eerst 20% BTW, dan inkomsten belasting en kosten, een ZZP-er moet zelf bijvoorbeeld zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering betalen, en WW-recht bij werkeloosheid is er niet.

    Ik begrijp uit je reactie dat jij niet in werelden komt waar dit soort bedragen omgaan, neem dat dan maar van mij aan, het is niet heel veel wat ze verdient.

    En wat scheefhuren betreft, als jij met een burgemeester trouwt moet jij ook in een ambtswoning wonen, dat hoort bij die functie. Net zoals dominee's, pastoors, hoge militairen, vuurtorenwachters en andere functionarissen bij rijkswaterstaat en andere beroepen.

    De huur van een ambstwoning is laag, maar dat komt ook omdat er andere dingen niet mogelijk zijn. Je kan niet zelf je huis kiezen, je kan niet een huis kopen, althans, dat wordt dan wel duur, en als je ambt afloopt dan moet je op korte termijn je huis verlaten, en maar zien waar je terecht komt, deze ongemakken worden vaak gecompenseerd met een lagere huur.

  • Karel SPoorman, zo 17 juli 2011 13:37 in reactie op A de Leeuw Reageer op Karel

    Karel

    quote / Nee dat is echt typisch iets voor de PVV. / unquote

    Net zoals het jijbakken dat u ook hier weer demonstreert

  • Bijstandskoning van GeenStijl, zo 17 juli 2011 14:41 in reactie op A de Leeuw Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Wat wel uniek is voor de PVV: een eenmanspartij, zonder mensen die in de media hun eigen mening als PVV'er mogen geven. Doen ze dat wel zoals Brinkman die democratie wil, dan worden ze gemuilkorfd. Wat een aso die Brinkman: pleiten voor een democratische partij!

  • A de Leeuw, zo 17 juli 2011 16:46 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op A

    A

    En jij denkt dat dat bij andere partijen niet gebeurt? Daar wordt het alleen wat subtieler gedaan. Ik vind het prima dat mensen de PVV willen afzeiken maar doe het dan wel op de juiste gronden. Als er partijen zijn in Den Haag die politiek bedrijven tot kunst verheven hebben met alle smerigheid daarbij dan zijn het wel de klassieke drie. De VVD,Pvda en het CDA. En deze manier van werken zie je toch echt minder bij de PVV en de SP al zou ik op beide partijen nooit stemmen.

  • Rob Geurtsen, zo 17 juli 2011 10:53 Reageer op Rob

    Rob

    Verhagen roept een belangrijke vraag op met zijn zin: "Gewoon populisme roepen is te eenvoudig".

    Ik zelf was tijdens de verkieizingscampagne degene die Wilders minder gevarlijke politieke standpunten toedichtte dan over het algemeen gedaan wordt. Een slim marketeer die samen met Rutte het plan heeft om op rechts een stevige grote sabiele volkspartij op te richten.
    Intussen is duidelijk dat de PVV met haar minderhedenbeleid een geest uit de fles heeft laten ontsnappen die inderdaad leidt tot het opnieuw salonfähig maken van fascisistisch denkgoed. En dat polarisatie in de maatschappij en onvriendelijkheid toeneemt, met de Marcouch delen van de PvdA voorop. Opvallend is ook dat het gescheld over fascisme niet nieuw is, het gebeurde in de zestiger jaren ook tegenover de oorlogzuchtige conservatieve anti-lange haren elite.

    Het effect van Fortuin, Balkenende en Wilders is een verruwde maatschappij, eentje waar zendmasten geëxploiteerd worden door vier verschillende partijen die het werk weer laten uitvoeren door nog eens vier andere partijen.

    Commercialiteit en minder betrokkenheid en gebrek aan verantwoordelijkheid voor elkaar (ook het nieuwe pensioenakkoord riekt daarnaar) domineren een onaangenaam land met mensen die zonder dat ze het weten verworden zijn tot ettertjes van van verschillende etnische afkomsten.

    Een voorbeeld van dit soort belachelijk gedrag was de reportage over verzorgingstehuizen in nieuwsuur.
    Niet de menselijkheid en vriendelijk werd als norm gebruikt om te kijken hoe de werkwijze van Herbergier e.a. kan worden toegepast. Bijvoorbeeld dat de manier van werken cederende medicatie minder noodzakelijk maakt. Nee, het zogenaamd een half miljard kunnen besparen en het geloof dat een goede methode van een klein bedrijf toepasbaar in andere grote organisaties. Wellicht kunnen ouders van zogenaamd ADHD an autistische kinderen ook wat meer aandacht en tijd besteden aan hun kinderen op een manier die medicatie minder noodzakelijk maakt.

    Een iets vriendelijker en mensgerichter samenzijn zou wel nuttig zijn.

    Job, verdomme... doe je mond toch eens open over dit soort zaken.

  • Lot Lievaart, di 19 juli 2011 20:42 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Lot

    Lot

    [Een slim marketeer die samen met Rutte het plan heeft om op rechts een stevige grote stabiele volkspartij op te richten]

    Ook dat artikeltje gelezen in Vrij Nederland? Zit wat meer achter vrees ik. Dit naar buiten brengen heeft effect op de VVD zelf en met name de interne pikorde. Iemand probeert de partij te zuiveren tot een vooral rechtse partij, met een stuk minder "liberale" franjes.

    http://www.vn.nl/Archief/Politiek/Artikel-Politiek/Kiezers-vangen-hoe-Rutte-de-verkiezingen-won.htm

  • , zo 17 juli 2011 10:46 Reageer op

    Maar gelukkig doet de pvv niet mee aan het grote graaien.
    In de fraktie zitten er een paar die monddood zijn gemaakt, en uitsluitend nog mee mogen stemmen (ja of nee), die ondertussen wel hun volledige inkomen als kamerlid hebben én houden tot 5 jaar na de val van rutte.De grabbelaars in het Europarlement, PS en bijvoorbeeld Den Haag en Almere, graaien dan ook niet, ze houden hun hand op voor het niksnut zijn.
    En er was er hier vanmorgen eentje die zei dat H & I niet dom waren, maar die twee zijn wel te stom om te zien wat hun aanbedenen aan het ( niet-) doen zijn.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, zo 17 juli 2011 10:32 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    "Eerder verneukte Wilders zelf al de kiezers van Den Haag en deden zijn acolieten dat ook in Den Haag en Almere."

    Ghehe, geweldige column. Het gros van de Wilders-stemmers zijn emotiestemmers. Ze laten zich verleiden door de socialistische cadeautjes die Wilders ze allemaal in het vooruitzicht stelt. Vervolgens zorgt de VVD ervoor dat de rijke elite zijn zakken vult en de kleine man in koopkracht achteruit gaat. Dit gaat lijnrecht in tegen wat Wilders beloofd heeft.

    Voor mij komt dat gek genoeg helemaal niet als een verrassing. Ik denk dat Wilders die sociale mooipraterij gewoon uit zijn duim zuigt en keihard staat te liegen. Reden: Geert Wilders is 15 jaar lang VVD'er geweest. In de achterkamertjes ontpopte hij zich als neoliberale hardliner. En dat is bijna het tegenovergestelde van zijn Sinterklaasgedoe van tegenwoordig. Ik geloof niet dat hij in 1 keer een draai van 180 graden maakt op economisch gebied. Mij lijkt dat hij zo extra stemmers wil lokken voor zijn islamstrijd. De islamstrijd: het enige waar het Wilders echt om gaat.

    Een godsdienstoorlog -- alsof dat ooit wat heeft opgeleverd, behalve een berg lijken.

  • Des Duivels, zo 17 juli 2011 12:02 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Des

    Des

    Welnee, de PVV stemmers zijn gewoon realistisch. Ze zien dat de geldboom niet meer groeit in de tuinen van de PvdA. De PVV stemmers voelen geen solidariteit met Achmed en Fatimah, kunstenaars, ambtenaren, ontwikkelingshulpmedewerkers etc. etc.

    PVV stemmers kiezen PVV om te overleven..

  • Marjolein Stuijfbergen, zo 17 juli 2011 12:35 in reactie op Des Duivels Reageer op Marjolein

    Marjolein

    "'PVV stemmers kiezen PVV om te overleven..""

    Al gelezen dat er er miljoenen mensen de hongersdood sterven als er niet héél snel hulp geboden wordt!!!

    En, wat doet dit kabinet met de PVV voorop? Bezuinigen op ontwikkelingshulp want anders overleven we het niet, volgens u.

    We zouden ons de ogen het hoofd moeten schamen!!!!

  • Des Duivels, zo 17 juli 2011 14:34 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Des

    Des

    Ontwikkelingshulp is juist de oorzaak van al deze ellende. U draait oorzaak en gevolg om. Hoe komt het dat er zo veel mensen op dat onrendabele stukje land leven?

    Ontwikkelingshulp is de oorzaak, overbevolking, hongersnood, ziektes en genocide het gevolg.

  • Biff Everwood, zo 17 juli 2011 14:36 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Biff

    Biff

    aan de andere kant: is ontwikkelingshulp wel effectief? Je hoort zo weinig over de resultaten, veel meer over wat allemaal aan strijkstokken blijft hangen. Het draagvlak zou veel groter worden als de overheid eens verslag deed van de effecten van ontwikkelingshulp. Nu denken veel mensen dat het een bodemloze put is, die veel landen afhankelijk maakt.

  • Marjolein Stuijfbergen, zo 17 juli 2011 16:17 in reactie op Biff Everwood Reageer op Marjolein

    Marjolein

    ""Nu denken veel mensen dat het een bodemloze put is, die veel landen afhankelijk maakt. ""

    Daar is Des Duivels een mooi voorbeeld van; mensen als hij gebruiken uw vraagstuk als statement om zichzelf schoon te praten...

    Het is nooit zo zwart wit als het nu lijkt. Het Westen heeft enorm veel bereikt met ontwikkelingshulp. En ja er is veel aan strijkstok blijvan hangen oftewel er zijn dictators, met gevolg, die daar gruwelijk misbruik van hebben gemaakt.

    Daar zou wat aangedaan moeten worden, i.p.v. mensen letterlijk aan hun lot overlaten door te stoppen met ontwikkelingshulp. Regen kunnen we niet sturen, wel kunnen we ondersteuning bieden middels landbouwprojecten met bv irrigatiesystemen.

    Er is al veel bereikt maar nog lang niet voldoende.... dat blijkt nu wel.

    En wat doen we? We klagen dat we het anders niet overleven.... echt hoor, maar de reactie van des Duivels vind ik de meest stupide posting die ik ooit gelezen heb!!!

    Als dit het Nederland van de toekomst zou moeten worden.... ik kan het me nog steeds niet voorstellen en blijf hopen dat het nuchtere en gezonde verstand van de mensen weer terugkomt!!!

  • 'Klaas Jeltsma, zo 17 juli 2011 16:40 in reactie op Biff Everwood Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    Deze post kan je op twee manieren lezen. Ik heb het gevoel dat u sarcastisch bent, klopt dat?

  • Biff Everwood, di 19 juli 2011 22:14 in reactie op 'Klaas Jeltsma Reageer op Biff

    Biff

    ik weet het echt niet. Het staat buiten kijf dat terwijl wij hier met z'n allen veel te rijk zijn, en een paar duizend kilometer verderop mensen omkomen van honger en te genezen ziektes, wij iets moeten doen.
    Ik denk dat ontwikkelingshulp in veel huidige vormen minder effectief is dan bijvoorbeeld stoppen met landbouwsubsidies in de EU. De landbouwsubsidies prijzen de lokale boeren in Afrika de markt uit. En misschien is het wel veel effectiever om al ontwikkelingsgeld in te zetten om wapenhandel tegen te gaan. Maar ik weet het dus niet. Wie wel?

  • , zo 17 juli 2011 13:04 in reactie op Des Duivels Reageer op

    Ja.
    Ze zijn hartstikke realistisch.
    Ze weeten precies waar ze hun klauwen in de geldpot moeten steken.
    Ze laten zich, zonder enige verdere kennis van zaken door een stelletje dombo's tot volksvertegenwoordigers kiezen,in welke functie dan ook, en graven hun armen tot de ellebogen in de geldbeurs van de gemeenschap.
    Zitten verder, momddood gemaakt wegens wangedrag, uit hun neus te vreten(net als de grote leider, tenslotte) voor een berg geld, op te hoesten doort de belastingbetaler.

    Jazeker.
    Realistisch zijn ze wel.
    Voor zichzelf.

  • , zo 17 juli 2011 13:32 in reactie op Des Duivels Reageer op

    Oh, groeide er een geldboom in de tuin van de PvdA??Wanneer was dat en waarom heb je mij niet gewaarschuwd?
    Was dat overigens dan niet in de tuin van vvd en cda??
    Of was de pvda in alle voorgaande jaren alleen aan het bewind??

  • Karel SPoorman, zo 17 juli 2011 13:41 in reactie op Des Duivels Reageer op Karel

    Karel

    Is dat hetzelfde als heulen met de vijand tijdens .....(godwin)

  • Bijstandskoning van GeenStijl, zo 17 juli 2011 14:34 in reactie op Des Duivels Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    PVV stemmen om te overleven. Als een soort zwaktebod zo klinkt het mij in de oren. Wilders moet het brood komen brengen want Henk en Ingrid willen/kunnen het niet zelf verdienen.

    Ik herinner me een aflevering van "In Europa" op tv. Twee bejaarde dames spraken over hun idool Mussolini. Ze beweerden dat ze zonder Mussolini allang dood waren geweest, omdat die meneer hen brood, pasta, rijst en suiker heeft gebracht.

    Ik vind dat typisch voor volksverlakkers. In ruil voor een stem geef je het volk voedsel waar het eigenlijk voor hoort te werken. Een soort bijzondere bijstand. De verlakker heeft met de extra stemmen intussen carte blanche voor zijn totalitaire plannen.

  • daniella van den boomen, zo 17 juli 2011 16:56 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op daniella

    daniella

    In ruil voor stemmen "Beloofde" de PVV voedsel, maar in de praktijk worden deze minima uitgekleed en moeten maar zien hoe ze zich redden.
    'Eerlijke' Dictators deelden inderdaad wel voedsel uit inruil voor steun. Tot er een tekort ontstond, dan vraten ze alles zelf op.

  • Rob Veldhuis, zo 17 juli 2011 16:10 in reactie op Des Duivels Reageer op Rob

    Rob

    De PVV voelt ook geen enkele solidariteit met Henk en Ingrid, maar dat inzicht duurt nog even.

  • Mees ., zo 17 juli 2011 10:27 Reageer op Mees

    Mees

    Veel,heel veel schade

  • Rob van Kan, zo 17 juli 2011 10:21 Reageer op Rob

    Rob

    Limburg heeft een traditie hoog te houden als het gaat om stemmen voor zichzelf verrijkende volksverlakkers. Generaties KVP'ers komen er vandaan - politici van het soort dat vond dat de kerk het volk dom moest houden en de industrie het volk arm moest houden, ter meerdere eer en glorie van de corrupte heersende klasse.
    Tegenwoordig gaat dat anders: het volk wordt voorgespiegeld om toch vooral voor Limburgers te stemmen - met hetzelfde resultaat: de Verhagens, de Van der Hoevens, de Stassens in het zadel houden.

  • raymond van leeuwen, zo 17 juli 2011 13:48 in reactie op Rob van Kan Reageer op raymond

    raymond

    Als of het in de rest van Nederland anders is en was.Overigens heb ik als ik zo de peilingen bekijk niet de indruk dat de Ingrids en henkies hier van wakker liggen.

  • Joop Schouten, zo 17 juli 2011 08:30 Reageer op Joop

    Joop

    Je zou er sjacherijnig van worden...

  • R. Hood, zo 17 juli 2011 01:19 Reageer op R.

    R.

    Als één partij uit het systeem een komeetpartij wordt verandert dat niets aan het systeem. De politiek is één grote opvoering, de media is één grote propagandamachine. Welkom in de kunstmatige wereld van 'Big Brother' aka 'The Matrix'. De enige uitweg is je er geestelijk uit zien te bevrijden, dan ben je (weer) vrij.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 18 juli 2011 09:12 in reactie op R. Hood Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Pssst... de Matrix is maar een film hoor, da's niet echt.

  • Lot Lievaart, di 19 juli 2011 20:55 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Lot

    Lot

    Nee hoor Aert, we zitten inmiddels vol met ideologie waarvan we geeneens weten dat we het hebben. Er bestaan twee werelden, de ene waarin we denken te leven en de andere waarin we in werkelijk leven. Waarom denk je dat die film zo goed liep.

  • jopie bakkert, za 16 juli 2011 23:37 Reageer op jopie

    jopie

    ah de pvv en verder nog iets?

  • Henny Thomassen, za 16 juli 2011 23:28 Reageer op Henny

    Henny

    Hear Hear!! Je slaat de spijker op z'n kop.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 18 juli 2011 00:40 in reactie op Henny Thomassen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wie?

  • Johannes Zeilstra, za 16 juli 2011 23:24 Reageer op Johannes

    Johannes

    Ach mijn beste, natuurlijk zit er geen verschil tussen de PVV en andere politieke partijen.
    Maar of je nu door de hond of de kat gebeten wordt maakt dat iets uit?
    Bij de PVV hebben Henk en Ingrid nog het idee dat ze ongenuanceerd mee mogen schelden, bij de rest, ach die zijn te elitair.

  • Jan van Rongen, za 16 juli 2011 23:21 Reageer op Jan

    Jan

    Misschien is Partij van de Veel Verdieners een beter afkorting? Kijk, ze hoeven er ook weinig voor te doen, het lanceren van ridicule voorstellen en het vragen naar de bekende weg vraagt weinig voorbereiding. Hero Brinkman (NH) en Richard de Mos (Den Haag) gedragen zich vooral als het vervelendste jongetje van de klas, en daar hoef je je huiswerk niet voor gemaakt te hebben.

    Het schuift wel lekker. De Mos zal als onderwijzer misschien net 50.000 per jaar verdiend hebben, als kamerlid is dat al 102.000 met ook nog een mooie onkostenvergoeding, en als raadslid zo'n 25.000 met nog meer mooie vergoedingen van onkosten. En mocht het nog misgaan, zijn er riante wachtgeldregelingen voor hem in petto. En dat terwijl hij in de kamer alleen maar domme dingen roept over het klimaat en in Den Haag over de overlast van meeuwen.

    Dan - op eerste gezicht - meer respect voor mensen die die twee banen niet kunnen verenigen. Maar dan realiseer ik me dat het vooral de reistijd is die ze opbreekt, niet de werktijd.

  • Oog van de Kraai, ma 18 juli 2011 08:59 in reactie op Jan van Rongen Reageer op Oog

    Oog

    " De Mos zal als onderwijzer misschien net 50.000 per jaar verdiend hebben
    "

    Dat verdient zelfs de directeur van een basisschool niet. Zoals we allemaal weten was De Mos geen directeur.

    http://www.straksvoordeklas.nl/index.php/mijn%20baan/dossier/29

  • Gerwin van Eersel, za 16 juli 2011 23:19 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Het kiezersbedrog van de PVV was voor iedereen voorspelbaar, ook voor de PVV-kiezers. Dus ach, ze hebben het zelf zo gewild.

  • , zo 17 juli 2011 13:11 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op

    Natuurlijk wisten ze dat.
    Het probleem is dat ze het kennelijk niet erg vinden.
    Het is h u n partij (nou ja, partij is een groot woord),enhoe die zich ook misdraagt, ze vinden het prachtig.

  • Jager Verzamelaar, zo 17 juli 2011 13:13 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Jager

    Jager

    maar ik niet

  • daniella van den boomen, zo 17 juli 2011 17:04 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op daniella

    daniella

    De PVV, jij?

    Wat je allemaal verteld hebt over je ervaringen in de politiek, en je ontevredenheid daarover, was allemaal gebeurt voor de opkomst van de PVV?

  • Jager Verzamelaar, ma 18 juli 2011 02:19 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Jager

    Jager

    in reactie op Gerwin van Eersel

  • daniella van den boomen, ma 18 juli 2011 18:25 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op daniella

    daniella

    Nu snap ik hem, je verwees naar "iedereen". Muts dat ik ben.

    'Excuse moi', m'n vriend.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 17 juli 2011 23:59 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Voorspelbaar...

    I rest my case.

  • Sonja van Geloven, za 16 juli 2011 23:00 Reageer op Sonja

    Sonja

    De PVV gaat aan zichzelf ten onder. Voor mij was dat vanaf het begin al duidelijk.

  • J J, za 16 juli 2011 23:16 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op J

    J

    De vraag is alleen hoeveel schade ze op de weg naar beneden aanrichtten.

  • , zo 17 juli 2011 10:47 in reactie op J J Reageer op

    Dat is nog al wat, ben ik bang.
    Daar krijgen fatsoenlijke partijen nog een hoop reparatiewerk te doen.

  • Sonja van Geloven, zo 17 juli 2011 14:32 in reactie op Reageer op Sonja

    Sonja

    Ook "de fatsoenlijke partijen" *kuch* gedogen de PVV.

  • , zo 17 juli 2011 18:02 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op

    Welke fatsoenlijke partijen?
    Ik ben benieuwd.

  • Sonja van Geloven, zo 17 juli 2011 22:57 in reactie op Reageer op Sonja

    Sonja

    Alle partijen noemen zichzelf fatsoenlijk. Is je dat nooit opgevallen?

  • Aert Willem d'Holbach, zo 17 juli 2011 23:58 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    "...ben ik bang..."

    Veelzeggend en uitermate relativerend.

  • Lot Lievaart, di 19 juli 2011 20:10 in reactie op Reageer op Lot

    Lot

    De "schade" is dat de VVD groot is geworden en nu gaandeweg aan zelf hygiëne aan het doen is. De linkserts onder hen staan op het punt ge-'voorhoeve"-d te worden.

  • Sonja van Geloven, zo 17 juli 2011 14:31 in reactie op J J Reageer op Sonja

    Sonja

    Dat bepaalt het Binnenhof. Genoegzaam.

  • , ma 18 juli 2011 08:13 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op

    Sonja, wat ik een *fatsoenlijke partij* vind, bepaal ik.
    En verder niemand anders.

  • Lot Lievaart, di 19 juli 2011 20:23 in reactie op Reageer op Lot

    Lot

    Dat kan ik me voorstellen. Jouw mening bepaalt echter niet of een partij fatsoenlijk is maar het beleid van de betreffende partij:-)

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven