Bio Bekijk alles van Anja Meulenbelt Word fan

Anja Meulenbelt

Anja Meulenbelt Schrijfster, SP-senator

26 maart 2010 Reageer (20) 1484 x bekeken Politiek RSS

Parkeren voor mensen met een handicap

Afgelopen dinsdag behandelden we in de Eerste Kamer een initiatiefwet, van Marjon van Dijken van de PvdA, om de parkeervrijstelling voor mensen met een handicap landelijk te regelen.

De zaak wil namelijk dat het nu de gemeenten zijn die beslissen in welke mate ze tegemoet willen komen aan mensen met een beperking, die auto rijden.

In Amsterdam is het goed geregeld, weet ik van een vriendin die zich niet meer te voet kan voortbewegen, en dus afhankelijk is van scootmobiel, rolstoel of auto. En dus van een parkeerplaats. In Amsterdam mag je met een gehandicaptenkaart gratis parkeren. Gaan we naar Zandvoort dan is het al anders. Is de gehandicaptenparkeerplaats vrij? Zo ja, dan moet ik er op uit om de munten in de parkeermeter te gooien, een heel eind verderop, want voor haar is dat niet te doen. Nu is het geen straf om met je vriendin naar Zandvoort te gaan, maar was het niet de bedoeling dat mensen die zich alleen per auto voort kunnen bewegen zich verder zo zelfstandig mogelijk door het leven kunnen bewegen en niet elke keer vrienden hoeven te vragen om met ze mee te gaan? Nu ziet ze er als een berg tegenop om ergens anders heen te gaan, want ze weet niet of er parkeerplaats is, hoeveel het kost, hoe lang ze mag parkeren, en of ze bij de meter kan. Want elke gemeente regelt dat op eigen wijze.

Twintig procent van de gemeentes laten gehandicapten nog betalen voor een parkeerplaats. En dat is niet alleen duur, en voor veel gehandicapten die het met een krappe beurs moeten doen te duur, maar ook erg lastig. Voor wie in een rolstoel zit is het namelijk belangrijk om zo dicht mogelijk bij de plek waar men heen moet te kunnen parkeren, en dan heb je niet veel keuze. Ook blijkt dat de betaalautomaten vaak ver weg staan of met een rolstoel niet bereikbaar zijn. Jan Troost, bekende activist in rolstoel, moet vanwege zijn positie in de CG Raad vaak door het land heen vergaderen, en wordt er dan mee geconfronteerd dat hij soms maar een uur mag parkeren.

En wat belemmert de Eerste Kamer nu om die wet aan te nemen? Het idee dat je de autonomie van de gemeentes niet mag beperken. Dus laat je maar liever mensen met een handicap uitzoeken bij welke gemeentes ze wel welkom zijn en bij welke gemeentes niet, want de regels kunnen overal verschillen. En dat terwijl de VNG, de Vereniging van Gemeentes, al heeft gezegd geen bezwaar te hebben.

Dus was er dinsdag een delegatie, waarvan een aantal mensen in rolstoel, om de kamerleden een petitie aan te bieden, en bij het debat te zijn. Kon meteen iedereen weer eens waarnemen dat het niet eenvoudig is om als rolstoeler van je burgerrechten gebruik te maken, want de EK zit in een oud gebouw, en de lift gaat niet tot aan de publieke tribune. Dus mogen burgers in rolstoel achterin de vergaderzaal zitten, maar wel zonder actiepetjes op. En konden we hen als uitzondering in de koffieruimte ontvangen die anders alleen voor leden toegankelijk is.

Sineke ten Horn voerde het debat namens de SP en natuurlijk is zij voor een landelijke regeling - wat zou er in hemelsnaam simpeler zijn - en Kim Putters van de PvdA wond zich op en kwam met een motie om de regering te verzoeken om in overleg te gaan met de VNG. Volgende week vindt de hoofdelijke stemming plaats, en het zou kunnen zijn dat oa D66, CDA en VVD er voor zorgen dat de wet wordt afgestemd. Ja, reuze sympathiek, zeiden ze om beurten, om wat voor gehandicapten te doen, maar toch, de autonomie van de gemeente ging voor.

De mensen in rolstoel kunnen het woord ’sympathiek’ ondertussen niet meer horen. Ging het niet om het burgerrecht om in de samenleving te kunnen participeren en dus zo mobiel mogelijk te zijn? En gaan we echt zeuren over dat beetje geld dat de gemeentes die nog niet mee willen werken dan gaan missen? Ook Marjon van Dijken, de initiatiefneemster kwam de stoom ongeveer uit de oren.

Aanstaande dinsdag de stemming.


Laatste Reacties (20) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Aert Willem d'Holbach, di 30 maart 2010 16:14 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Het gratis parkeren voor gehandicapten op alle openbare parkeerplaatsen is van de baan. De Eerste Kamer heeft vanmiddag het wetsvoorstel dat voorzag in gratis parkeren verworpen.

    Vorig jaar schaarde de Tweede Kamer zich met een ruime meerderheid achter dit wetsvoorstel van Tweede Kamerlid Marjo van Dijken (PvdA). Veel senatoren vinden echter dat gemeenten zelf moeten kunnen bepalen of parkeren wel of niet gratis moet zijn voor gehandicapten en verwierpen het voorstel daarom.

  • uitgeschreven uitgeschreven, ma 29 maart 2010 22:38 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Ik vind dat parkeren voor gehandicapte mensen altijd gratis zou moeten zijn, en ook voldoende beschikbaar.
    Maar dat gezegd hebbende moet me ook van het hart dat ik heel wat plekken ken waar een extreem tekort aan parkeerplaatsen is zodat mensen uren moeten lopen zoeken terwijl er soms wel 10 lege plekken voor gehandicapten vrijwel permanent ongebruikt blijven.
    Het oplossen is moeilijk, dat geef ik toe, maar je zou bijvoorbeeld door camera's wel in beeld kunnen brengen hoeveel van die plekken echt nodig zijn en hoeveel overkill is.

    Of misschien is het een nog beter alternatief om gehandicapten het recht te geven waar dit mogelijk is gebruik te maken van zeg maar flexibele betegelde ruimten waar bij afwezige gehandicapten kan worden gewandeld, gespeeld enzovoorts zodat het niet in mindering wordt gebracht van de bestaande parkeer faciliteiten.

  • Anja Meulenbelt, ma 29 maart 2010 20:40 Reageer op Anja

    Anja

    Vier mensen in rolstoelen die de petitie hebben aangeboden in de Eerste Kamer, wat ze meemaken, en waarom ze denken dat de wet moet worden aangenomen:

    Ardo Menges, bestuurslid van de CG-Raad over onderlinge verschillen in parkeerbeleid
    'Voor mij is de auto het enige vervoermiddel waarmee ik me zelfstandig verder kan verplaatsen dan alleen in de eigen woonomgeving. Ik kom met de auto overal in Nederland. Het is altijd weer een vraag welk beleid een gemeente voert voor houders van een gehandicaptenparkeerkaart. Moet ik veel betalen of kost het parkeren me weinig, mag ik alleen kort parkeren, kan ik de auto wel kwijt dichtbij mijn bestemming; het is altijd weer een verrassing. Websites van gemeenten bieden hier onvoldoende informatie over. Of helemaal geen informatie. Als je zo'n gemeente belt, verwijst men je vaak naar de politie. Het schiet allemaal niet op. Eenduidig beleid op dit punt is zeer gewenst.'

    Hester Rippen, van actiegroep Makkers Unlimited over het probleem van dure tarieven
    'In sommige gemeenten zijn de parkeertarieven vlakbij voorzieningen als winkels en kantoren peperduur. Ik heb door mijn handicap nu eenmaal niet de keuze om mijn auto wat verder weg te zetten of met het openbaar vervoer te reizen. Je bent in bepaalde gemeenten al gauw een tientje kwijt voor een uurtje parkeren. Ik bedenk me wel eens voordat ik de stad inga.'

    Jan Troost, ambassadeur lokale belangenbehartiging van programma VCP over het probleem van de korte parkeerduur
    'Als ik in bepaalde gemeenten mijn auto in het centrum wil parkeren, dan is dat maar kort mogelijk. Terwijl ik soms een afspraak heb die langer duurt dan het toegestane uurtje parkeertijd. Ik heb al heel wat parkeerboetes betaald en blijf het risico lopen op alweer een bon? Daarbij komt dat ik ook wel eens in overtreding ben doordat de parkeerautomaten voor mij niet bruikbaar zijn. Ik kan vanuit mijn rolstoel niet eens lezen wat erop staat. Parkeerproblemen vormen voor mij vaak een echte hinderpaal in mijn werk.'

    Monique Wijnen, journalist Support Magazine en voormalig Ambassadeur Onbeperkt NL over de bruikbaarheid van parkeerautomaten
    'Voor interviews reis ik met mijn hulphond Milo het hele land door. Mijn bus is zo aangepast dat ik daar zelf in kan rijden. Het gas- en rempedaal zijn verhoogd, mijn rechterarm heb ik in een stuurkoker en vlakbij mijn linkerarm zit een paneel met bedieningsknoppen. Ik kan veel, maar niet betaald parkeren. De automaten zijn veelal onbereikbaar en daarnaast is het voor mijn onmogelijk om met mijn tenen muntjes in de gleuf te gooien. Ik ben natuurlijk niet de enige automobilist met dit probleem?'

  • Mw. Oeverloos, ma 29 maart 2010 14:48 Reageer op Mw.

    Mw.

    Waarom zou een gehandicapte zich al die rompslomp met dat parkeren van een milieuvervuilende auto op de hals halen terwijl we in Nederland over een prima functionerend openbaar vervoer beschikken.

  • daniel teeboom, ma 29 maart 2010 16:45 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op daniel

    daniel

    "terwijl we in Nederland over een prima functionerend openbaar vervoer beschikken."

    Hoe wil jij met je rolstoel in een bus of trein reizen? Ja, in sommige gevallen kunnen ze je aan boord takelen. Leuk, heb je als invalide weer hulp nodig.

    Ik kan me juist heel goed voorstellen dat iemand die vanzichzelf al niet mobiel is, helemaal opleeft dankzij de vrijheid die een auto biedt.

  • morgaine Le Fay, ma 29 maart 2010 17:10 in reactie op daniel teeboom Reageer op morgaine

    morgaine

    hier ben ik het helemaal mee eens!!!

    sommige raken door hun handicap compleet in een isolement, en het hebben van een auto bied voor zowel gehandicapte mensen als voor mensen zonder handicap een mogelijkheid er weer zelfstandig op uit te gaan zonder afhankelijkheid van een buschauffeur of conducteur!!

  • , do 01 april 2010 13:37 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op

    En, madammeke Oeverloos:
    Hoe denk je dat gehandicapten van het openbaar vervoer gebruik moeten maken??
    Heb je al eens, slecht ter been of zo, geprobeerd een bus in te komen
    ??

  • morgaine Le Fay, za 03 april 2010 19:28 in reactie op Reageer op morgaine

    morgaine

    het nadenken op een antwoord kost tijd ;)

  • G. van Keulen, ma 29 maart 2010 08:37 Reageer op G.

    G.

    Het gaat om de harmonisatie van de regels die men hanteert ten aanzien van gebruikers van een IVP. Dat zou op zich al winst zijn, omdat de regels dan overal gelijk zijn. Dat dit de autonomie zou aantasten is een zwak betoog, omdat verkeersregels vastgelegd zijn in wetgeving. Ten aanzien van invalideparkeerplaatsen kan dat ook. Door verschillende regels te gebruiken weet degene met een beperking niet altijd wat wel en wat niet kan, en dat houdt juist mensen thuis.

    Daarnaast is hierboven al gesteld dat er fraude wordt gepleegd met de IVP; dat komt voor. Ik spreek in dergelijke gevallen de mensen aan, dat het a-sociaal zijn.

    Wat niemand noemt is dat gezonde automobilisten met enige regelmaat de gereserveerde parkeerplaatsen gebruiken, waardoor degene met een beperking nergens anders terecht kan. Die mensen aanspreken mondt vaak uit op scheldpartijen en verbaal geweld, maar dat is ook logisch omdat ze gewoon a-sociaal bezig zijn!

    Het is duidelijk dat er binnen de Eerste Kamer niemand precies ervaart waar de mensen met een beperking over hebben. Dat geeft aan dat de senatoren weinig voeling hebben met gehandicapten en hun problemen, die dagelijks voorkomen!

  • Pegasus van Eureka, zo 28 maart 2010 21:33 Reageer op Pegasus

    Pegasus

    En dan nog wat, de mensen met een gehadicapten parkeerkaart hebben de gemeente reeds voor die parkeerkaart moeten betalen.
    Varieert per gemeente (ook zoiets) van 45- 85 Euro.

  • morgaine Le Fay, zo 28 maart 2010 19:55 Reageer op morgaine

    morgaine

    en wat dacht je dan van de kosten die ze moeten maken willen ze op het centraal station van de invalide-toilet gebruik maken....
    daar is een invalide-toilet...met automatische deuren...die je kunt laten openen door met je mob. een 0900-nummer te bellen (die echt niet gratis is) en vervolgens heb je precies een kwartier voor je met je blote tokes te kijk staat voor iedereen die daar rondloopt....want deze invalide toilet beschikt over een tijdslimiet en opent de deuren automatisch na 15 min. .... heeft u wel eens gevraagd aan een invalide hoe lang het kan duren voordat iemand zijn broek omlaag heeft??

    er zijn dus meer van dit soort zaken waar je eigenlijk niet zo snel bij nadenkt tenzij je iemand kent/bent met een beperking.

  • Niek G, zo 28 maart 2010 13:34 Reageer op Niek

    Niek

    Goed idee alleen moeten men wel kijken wie zo'n kaart nodig heeft.
    Heb ervaringen dan sommige mensen er nogal misbruik van maken.

  • Wilbert Boeijen, za 27 maart 2010 16:27 Reageer op Wilbert

    Wilbert

    Het precieze wetsvoorstel ken ik niet, maar dat de autonomie van gemeentes erdoor wordt beperkt lijkt mij geen sterk argument om dat wetsvoorstel tegen te houden. Het gebeurt wel vaker, dat iets van het autonome naar het niet-autonome beleidsdomein van gemeentes wordt verplaatst of andersom. Waarom zou dat nu dan ineens een probleem zijn?

    Als het wetsvoorstel om deze reden wordt verworpen, heerst er bij de meerderheid in de Eerste Kamer gewoon de politieke onwil om bestaande regelgeving aan te passen. Dan geef je dus eigenlijk te kennen, dat je regeltjes belangrijker vindt dan mensen.

  • Ed Schut, za 27 maart 2010 16:23 Reageer op Ed

    Ed

    Waar het om moet gaan is dat er duidelijkheid moet zijn. Ondanks de gehandicaptenparkeerkart heb ik geen probleem met betalen voor de parkeerplaats, maar het is onduidelijk bij welke gemeente je wel moet betalen en bij welke gemeente niet. Als wij gaan autorijden dan moet ik eerst op de website van de gemeente kijken, waarin wij denken te gaan parkeren, of er wel of niet betaald moet worden. Soms is het helemaal niet te vinden en kom je er niet achter. Dus duidelijkheid moet voorop staan. Daarnaast is het belangrijk als je moet betalen, dat de meter of parkeerautomaat bij de gehandicaptenparkeerplaats is en met een zodanig geplaatst is dat de gehandicapte vanuit de rolstoel er geld kan ingooien.

  • Jos Beijer, za 27 maart 2010 07:44 Reageer op Jos

    Jos

    Jammer dat de discussie gaat over al dan niet gratis parkeren. De gehandicapten hoeven immers niet zo nodig gratis te parkeren, het probleem zit 'm juist in de bereikbaarheid van en de afstand naar de betaalgelegenheid.

  • Wilbert Boeijen, za 27 maart 2010 17:00 in reactie op Jos Beijer Reageer op Wilbert

    Wilbert

    Ik vind dit een heel goed punt.

    Ik ken het wetsvoorstel niet, maar parkeren gratis maken voor gehandicapten is een 'workaround' om het probleem van de toegankelijk naar parkeermeters niet te hoeven oplossen. Er zou een duidelijk onderscheid moeten worden gemaakt tussen betaalbaar in de zin van 'het geld er voor hebben' en betaalbaar in de zin van 'fysiek in staat om de handeling van het betalen te verrichten'.

  • Zeer Voornaam, vr 26 maart 2010 21:06 Reageer op Zeer

    Wat een onzin, geef gehandicapte 200,= euro korting op hun landelijke wegenbelasting en ze kunnen ook nog wat benzine kopen.
    Want hoezo kunnen ze wel van Amsterdam naar Heerlen rijden maar daar niet het parkeergeld betalen. Of is de volgende stap dat ze gratis kunnen tanken?

  • Censuur Joop, vr 26 maart 2010 21:05 Reageer op Censuur

    Censuur

    Een landelijk systeem? Beter regelen?

    Zolang er nog legio mensen zijn die vinden dat mensen met een handicap hun eigen verantwoording moeten nemen betreffende werk e.d., moeten ze ook maar zelf een parkeerplek zien te regelen.

    Tja... anders staan ze maar op een plekje waar een dure bolide van de beter betaalde kan staan. Dat zou toch oneerlijk zijn...

  • Aert Willem d'Holbach, vr 26 maart 2010 17:57 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik ben en blijf voor de autonomie van gemeenten. Centraal geleide verzorgingsstaten functioneren nooit goed. Jammer voor de SP, daarom zal het nooit wat met hun worden.

    Voor het overige bedient Meulenbelt zich in haar verhaal van diverse onwaarheden om het sympathieke voorstel kracht bij te zetten. Ik heb de afgelopen 20 jaar op verschillende momenten onderzoek gedaan naar de behoefte aan gratis parkeren voor gehandicapten. Veel belangenverenigingen van gehandicapten vinden het juist niet nodig dat het parkeren voor hen gratis wordt. Ze vinden het juist een doorgeschoten vorm van positieve discriminatie. Uiteraard zijn er altijd activisten te vinden die daar anders over denken, daar zijn het activisten voor.

    Voor de gemeentes op zich levert het laten betalen van parkeergeld bitter weinig op, dat is inderdaad een bekend gegeven. Uit onderzoek onder 374 gemeentes bleek dat er in 20% van de gevallen door invaliden betaald moet worden op een gewone parkeerplaats. Wat Meulenbelt er niet bij zet is dat daarnaast de parkeerplaatsen voor gehandicapten in de meest gevallen (91%) gratis zijn.
    Het argument dat een gehandicapte maximaal een uur mag parkeren is vals. Volgens art. 85 van het RVV mag je maximaal 3 uur parkeren op plaatsen waar dat voor anderen niet is toegestaan en aan betaald parkeren is voor niemand een tijdsbeperking gesteld. Dat kan niet volgens de belastingwet.

  • Piet Paaltjes, vr 26 maart 2010 17:31 Reageer op Piet

    Piet

    Een landelijk systeem en regels is inderdaad een goed idee. Laten ze gelijk eens kijken naar een systeem waarbij minder gefraudeerd kan worden met de invalide-parkeerkaarten. Nu wordt er veelvuldig misbruik van gemaakt.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven