Bio Bekijk alles van Maarten van Rossem Word fan

Maarten van Rossem

Maarten van Rossem Historicus

27 januari 2011 Reageer (37) 2097 x bekeken Politiek RSS

Over de honderd dagen van Rutte

En het komisch theater rond Afghanistan

De burger gaf het kabinet-Rutte in zijn eerste honderd dagen een ruime voldoende, een zeven, als je de opinie-onderzoeken mag geloven. Voor wat het waard is natuurlijk, zo'n onderzoek. En ook de media zijn te spreken over het optreden van het nieuwe kabinet van VVD-CDA met gedoogsteun van de PVV. Het is onwerkelijk. Er bestaat volgens mij een pijnlijke discrepantie tussen wat dit kabinet daadwerkelijk gepresteerd heeft - werkelijk niets - en de vlotte communicatie in de eerste honderd dagen van dit kabinet. Communicatie is geen beleid.

De maat van de eerste honderd dagen dateert uit de tijd van Franklin D Roosevelts New Deal, het Amerikaanse herstelprogramma voor de economie dat in 1933 werd gepresenteerd. In de eerste honderd dagen produceerde de president, onder druk van de penibele omstandigheden, een indrukwekkende hoeveelheid wetgeving. Sindsdien wordt Jan en alleman getoetst op zijn eerste honderd dagen.

In het licht van Roosevelts honderd dagen bezien stelt het nieuwe kabinet nog minder voor. Bij nader inzien gaat het vooral om symboolpolitiek.

In de nasleep van de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk bleek voor het eerst hoe lamentabel het optreden van dit kabinet eigenlijk is. Nadat van de brand een ramp was gemaakt, lieten de ministers Opstelten en Schippers zich in een busje over het terrein rijden zonder uit te stappen. Gelukkig vond ook Opstelten zelf zijn optreden waardeloos. De aangekondigde kordaatheid bleek retoriek.

Wat dit kabinet de kiezer beloofd heeft, moet nog plaatsvinden. Dat zal pas na de verkiezingen op 2 maart zijn, want de aangekondigde maatregelen en bezuinigingen zullen geen pretje zijn. Het is overigens zeer de vraag of de enorme krimp van de Haagse overheid zal worden gerealiseerd en dat geldt nog meer voor de beloofde vermindering van de immigratie. Het is mij een raadsel dat mensen dan toch nu al kunnen zeggen dat dit kabinet het zo goed doet. De media hebben hier natuurlijk een rol in. In deze tijd is het vooral belangrijk dat een premier leuk overkomt, op de juiste momenten lacht en dat zijn stropdas recht zit.

Kijk nu ook weer naar het drama Afghanistan. Ik ben een groot tegenstander van de politiemissie naar Kunduz. Dit kabinet heeft er sterk op aangedrongen opnieuw naar Afghanistan te gaan en probeert nu alsnog zoveel mogelijk steun te krijgen door met toezeggingen te komen richting de oppositie. Vooral GroenLinks en D66, vorig jaar indieners van de motie die oproept tot een civiele politiemissie, worstelen daardoor nu met hun geweten. Een kind zien dat de beloftes van dit kabinet betekenisloos zijn. Het is komisch theater op het Binnenhof, maar het heeft met de realiteit in Afghanistan niets te maken. Als Jolande Sap maar rustig kan gaan slapen.

Deze weblog verscheen donderdag 27 januari op www.maartenonline.nl

Laatste Reacties (37) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Frits Guevara, ma 13 juni 2011 01:18 Reageer op Frits

    Frits

    Het is een vechtmissie, en dus ook is af te keuren dat we meedoen aan alles wat daaruit voortvloeit.

  • Jan van der Meulen, do 03 februari 2011 03:36 Reageer op Jan

    Jan

    Ik gaf Rutte c.s een 3 bij het 1-vandaag panelonderzoek. Maarten, kun jij een plaats-en-tijd regelen bij P&W zodast ik dat kan toelichten?

  • Ouwe Rukkers, vr 28 januari 2011 16:10 Reageer op Ouwe

    Ouwe

    Wat is nu de punt die Van Rossum wilt maken? Ik heb het meerdere keren gelezen, maar ik weet niet waar hij nu heen wilt. Hij komt met Opstelten op de proppen die niet uit een auto stapt en uiteindelijk komt zijn betoog uit op Afghanistan. Waar deze zeergeleerde heer naartoe wilt is mij geheel niet duidelijk. Is het soms gemopper om het mopperen?

  • Marq Pas, ma 07 februari 2011 23:44 in reactie op Ouwe Rukkers Reageer op Marq

    Marq

    Over de honderd dagen van Rutte:
    "Er bestaat volgens mij een pijnlijke discrepantie tussen wat dit kabinet daadwerkelijk gepresteerd heeft - werkelijk niets - en de vlotte communicatie in de eerste honderd dagen van dit kabinet."

    Welk zinsdeel behoeft uitleg?

  • Janssen zelf, vr 28 januari 2011 14:07 Reageer op Janssen

    Janssen

    Ja kan er van alles over vinden, maar vergeleken met het vorige kabinet is er veel gebeurd.
    100 dagen luisteren naar de burger.... wat een minachting voor de stemmers was dat zeg...

  • Alex Alexander, vr 28 januari 2011 13:41 Reageer op Alex

    Alex

    Ik vind juist dat het kabinet het degelijk doet.

    Ik heb onderhandelingen met de oppositie gezien... ik zie hoe GL, D66 het eens kunnen worden met het kabinet over bepaalde zaken (in dit geval Afghanistan, waar ik overigens als VVD stemmer tegenstander van ben). Niet omdat ik vind dat we niet moeten helpen maar omdat we daar al weg zijn gegaan, we hadden er net zo goed kunnen blijven. Ik vind dit té snel weer een nieuwe missie daar.

    Anyway... ik ben van mening dat dit kabinet het dus goed doet. Als je toch steun weet te krijgen van de oppositie dan doe je het goed.

    Daarnaast is het al snel makkelijk voor mij om het goed te vinden omdat ik voorstander van veel van de plannen.
    Zo is het dus ook makkelijk voor Maarten om als tegenstander het niet goed te vinden.

  • Rosa de Lange, vr 28 januari 2011 12:50 Reageer op Rosa

    Rosa

    Nu ligt dat natuurlijk ook aan de aard van de zaak.

    Als je 'iets' doet trek je meteen de aandacht. Gaan mensen zeuren dat wat je doet niet goed gedaan is, dat je 'iets' anders had moeten doen enzo.

    Als je 'niets' doet valt dat veel minder op. Dan moet je wachten totdat alles in de soep loopt en kan de verantwoordelijke alsnog zeggen. "het ligt niet aan mijn, want ik heb helemaal niets gedaan."

  • I. Wilhelmus, vr 28 januari 2011 12:45 Reageer op I.

    I.

    Goeie strategie van links (die rechts overigens ook niet zou schuwen). Alles zoveel mogelijk blokkeren en dan gaan klagen dat er niks gebeurt

  • Rob van Koot, vr 28 januari 2011 12:06 Reageer op Rob

    Rob

    Maarten, het kabinet zou graag in 100 dagen wat willen bereiken maar de vele bestuurslagen en de inertie in het ambtenarenapparaat maken dat in dit land onmogelijk. De invoering van hoge BTW op kunst binnen een maand werd door D66 nog bestempeld als 'op de rand van het fatsoenlijke'. Nee, pas over een paar jaar kunnen we afrekenen want snelheid maken, dat kan hier niet meer. Zelfs niet op de snelweg. Vooralsnog vind ik Rutte een verademing na het voorgaand rijtje. En de verkiezingen in maart, let maar op.

  • Peet Van Velzen, vr 28 januari 2011 11:30 Reageer op Peet

    Peet

    Het kabinet heeft het gisteren weer prima gedaan.
    Daar kan zelfs een beroeps mopperaar als Van Rossum niets van zeggen.

  • Pjotre Osie, zo 30 januari 2011 20:38 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Pjotre

    Pjotre

    Hoezo "het kabinet heeft het gisteren goed gedaan"? GroenLinks heeft het heel slecht gedaan! Dit kabinet had voor iedere soldaat nog een heerlijk koel zwembad in de woestijn beloofd, als Groenlinks en D66 dat hadden geeist! In de korte tijd dat deze lieden er zitten, en zeker na al die beloften, is het beetje vertrouwen bij mij in ieder geval helemaal verdwenen. Ruggegraad en staan voor de zaak? Laat me niet lachen!

  • Kees Gelijkhebber, vr 28 januari 2011 10:41 Reageer op Kees

    Kees

    Napoleon heeft ook een 100-dagen-tijd gekend. Dat waren dan wel zijn laatste 100 dagen als keizer en veldheer. Meer recent zijn de 100 dagen van Balkenende IV. Men ging 'luisteren naar de kiezer". Hier kwam helemaal niks uit. Hier hebben we Van Rossem nooit over gehoord. Te druk met het partijprogramma van de PvdA?

  • Marc Pieterse, vr 28 januari 2011 10:25 Reageer op Marc

    Marc

    Lieve Jolande,

    Wat heeft dit nou te maken het verbeteren van mensenrechten en, je noemde het gister ook, vrouwenrechten in Afghanistan...dit kun je niet menen..Die 500 miljoen (op zijn minst...het zal wel eerder een miljard gaan kosten) is op een veel betere, effectievere en voor onze mensen veiligere manier in te zetten ter verbetering van onderwijs en mensenrechten in Afghanistan...want daar is het je om te doen?...of ben je meer bezig met jezelf op de kaart te zetten dan met de werkelijkheid daar? Probeer hier alsnog vanaf te komen...er is genoeg informatie die jij niet hebt gezien (kijk maar even naar de Cables van Wikileaks, of de uitspraken gisteren van de Afghaanse overheid) dat de toezeggingen en garanties die je van Rutte hebt gekregen niet waargemaakt kunnen worden. De instemming van de regering Karzai hiermee is niets maar dan ook nietszeggend. Dat je dit stemmen gaat kosten of je kop is toch al duidelijk.

    Ik hoop dat je de moed kunt vinden om de missie alsnog te cancellen.
    "Beter ten halve gekeerd dan geheel verdwaald"

    En echt we hoeven de Afghanen niet in de steek te laten ...maar het wapentuig zijn ze meer dan zat. Laat de Afghanen zelf hun agenten opleiden..en leidt bijvoorbeeld de nauwkeuirig geselecteerde trainers(die wel kunnen lezen en schrijven) elders op.

    Dit is 'meedoen' om het 'meedoen'en heeft geen zak met mensenrechten te maken...

  • Reinaert de Vos, vr 28 januari 2011 09:00 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Grappig, wist ik niet, dat die 100 dagen van Rooseveldt afkomstig waren.

  • Don de Jong, vr 28 januari 2011 08:27 Reageer op Don

    Don

    Ooit een kabinet gezien die de eerste 100 dagen wel veel voor elkaar bokste? Ooit een kabinet gezien die wel exact alles heeft uitgevoerd wat ze van plan waren, ooit een kabinet gezien zonder vreemde of blunderende ministers? beetje zwak stukje dit als je weet hoe het werkt in de politiek.

  • Jonas De Ridder, vr 28 januari 2011 07:38 Reageer op Jonas

    Jonas

    Hoopgevend bij dit kabinet is het standpunt 'wat de oppositie vraagt krijgen ze' en hoe makkelijk het kabinet daar mee omspringt. En het gaat in Afghanistan toch gauw om een klus van een miljard. Dat belooft wat voor de toekomst. Misschien dat ze in de zorg de hulp kunnen inroepen van een paar F16 vliegtuigen. Dan gaat het misschien nog wat worden in dit land.

  • Frans Hotel, vr 28 januari 2011 03:02 Reageer op Frans

    Frans

    Opstelten laat zich in een busje rondrijden op het terrein van de brand en de missie naar Kunduz gaat door, terwijl Maarten ertegen is.

    Zie daar de conclusie van Maarten dat de eerste 100 dagen van Rutte niets opgeleverd hebben, en dat het een raadsel is dat het Kabinet populair is.

    Het is mij een raadsel dat Maarten voor spreekbeurten een paar duizend euro ontvangt. Wat een armoedig stuk.

    Het kabinet is zo populair (altans enigzins) omdat er al veel maatregelen zijn getroffen tegen de slap linkse houding tegen de misdaad en Mark Rutte een verademing is tegenover JP en JC.

  • Marc 's Mening in de Marge, do 27 januari 2011 23:32 Reageer op Marc

    Marc

    [Een kind zien dat de beloftes van dit kabinet betekenisloos zijn.]

    Ik ben een groot tegenstander van de zin. En zo is het maar net! Maar hier lijkt hij helaas toch van toepassing.

  • Jan B, do 27 januari 2011 23:27 Reageer op Jan

    Jan

    Van Rossem heeft gelijk. Dit kabinet maakt niets waar van de brallerig voorgewende daadkracht uit de verkiezingscampagne. Gelukkig maar zou ik haast zeggen, maar de eerste honderd dagen moeten desalnietemin als verlies worden geboekt.

  • Hans van der Helm, do 27 januari 2011 22:02 Reageer op Hans

    Hans

    Ze geven Rutte ruim 7 maar het vertrouwen in de regering 5,4.
    Dat dacht ik tenminste dat ik dat heb gelezen??

  • bert verpoorten, vr 28 januari 2011 09:11 in reactie op Hans van der Helm Reageer op bert

    bert

    En waar had u dat gelezen?

  • Kaptein Roodbaard, vr 28 januari 2011 09:35 in reactie op bert verpoorten Reageer op Kaptein

    Kaptein

    hah, gevonden!

    http://www.peil.nl/?3140

    U vraagt wij draaien

  • bert verpoorten, vr 28 januari 2011 19:31 in reactie op Kaptein Roodbaard Reageer op bert

    bert

    Er staat niet wat hans beweert.
    Misschien kan Hans het beter zelf aangeven.

  • Joop Schouten, do 27 januari 2011 21:18 Reageer op Joop

    Joop

    Dit komische stuk bevat een dieptrieste waarheid (...).

    Alleen een wijsgeer of goede clown kan anderen zijn/haar waarheid als een lachspiegel voorhouden. Ik stel daarom voor Maarten van Rossum voor te dragen bij de koningin als Nationale Hofnar... Beëdigd en dagelijks te zien en te horen in de wandelgangen van het parlement met vrije toegang tot in alle fractiekamers.

  • Zingende Zaag, do 27 januari 2011 20:38 Reageer op Zingende

    Zingende

    De daadkracht van dit kabinet wordt in hoge mate bepaald door de actuele politieke meerderheid dankzij de constructie van de parlementaire meerderheid door gedoogsteun. Het alternatief voor Rutte1 waren nieuwe verkiezingen wat voor Linksig NL nog dramatischer zou uitpakken dan dit kabinet.

    Hoewel, wat is dramatisch? Dit kabinet staat op het punt met steun van GL en D'66 een opleidingsmissie te starten, waaruit maar weer eens blijkt hoezeer Rutte1 zijn oor te luisteren legt in de Kamer. Dat de Kamer en samenleving als vanouds ver uitelkaar staan, hoeft geen betoog, want ruim 60 % van NL wil deze missie helemaal niet. Dit vormt eerder een opmaat voor een verdere teruggang van Links in de NL politiek, dan van Rechts, al is het dit maal in de PS en EK.

    Het leidende motto van Rutte1 is m.i. eerst het politieke draagvlak te versterken in de EK en daarna de beloofde maatregelen te nemen. Die maatregelen nu aankaarten heeft geen zin gezien de verhoudingen in de EK. Timing is alles.

    Met de heer van Rossem kijk ik uit naar de eerste week van maart. Dat geeft Rutte1 nog 2 maanden voorbereiding voor de noodzakelijke maatregelen om dan alsnog kwiek te starten.

    Als zo vaak: wees voorzichtig in wat je wenst: Rutte1 kon wel eens effectiever worden dan de heer van Rossen nu al vreest.

  • Horkie Bongers, do 27 januari 2011 20:26 Reageer op Horkie

    Horkie

    Klopt.

    Met de statenverkiezingen in het verschiet, en het belang van goede resultaten in die verkiezingen voor het kabinet, viel te verwachten dat het kabinet elke maatregel tot na die tijd zou uitstellen.


    Merkwaardig is het dat de media het spel keurig meespelen. Kranten willen lezers. Maar waarom zouden er geen lezers zijn voor nieuws dat laat zien dat de retoriek van de premier hol is ? Waarom zouden er geen lezers zijn voor het nieuws dat de voorgestelde maatregelen tot nu toe nogal triviaal zijn en van weinig betekenis ? Waarom wordt er niet ingegaan op de onderbouwing, bijvoorbeeld, van de minister voor de verhoging van de maximumsnelheid ? Waarom, als je lezers moet trekken, wordt er niet gevraagd hoeveel kilometer snelweg eigenlijk een hogere snelheidslimiet gaat krijgen ? Waarom al die aandacht voor de beleidsaankondiging, weliswaar tekenend voor de kabinetsmentaliteit, dat er bij mishandeling van inbrekers geen aangifte wordt gedaan ? Waarom werd er niet gevraagd of dit nou op nationaal niveau een omvangrijk probleem was, en waarom dit zo een prioriteit had voor het kabinet ? Waarom is de miljardenbezuiniging niet belangrijker, en hoe groot is de nu geprojecteerde te realiseren bezuiniging ?

    Een reden is natuurlijk dat er van het kabinet gewoon geen antwoord komt. Dat heeft ook zijn voorlichtingsstrategie. Maar de kranten kunnen toch zelf antwoorden zoeken. Bij gebrek aan budget kan je je tot een dossier beperking. Graaf je diep, dan moet de regering uiteindelijk ook weer met toelichtingen komen, en zo komt er een informatiestroom op gang.

  • Archie Bunker, do 27 januari 2011 20:14 Reageer op Archie

    Archie

    Wat het kabinet al wel bereikt heeft, is dat de oppositie geminimaliseerd is. GL is inmiddels ook hard op weg om zich volkomen belachelijk te maken. De eis voor harde schriftelijke garanties stellen, is nog belachelijker dan hem in te willigen.

  • Jeroen van Arkel, do 27 januari 2011 20:43 in reactie op Archie Bunker Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Ja het zal me niet verrassen als om 11 uur vanavond de update van GL is dat de wapens vervangen moeten worden door speelgoed pistolen met het woord bang op een vlaggetje als je de trekker overhaald omdat je anders mogelijker wijze de Taliban bang maakt.

    Een methode die GL ook heeft voor elkaar gekregen in Srebrnica, de turrets met 25mm snelvuur kanon laten verwijderen en daarvoor in de plaats een .50 en oudere wapensystemen ipv het reeds aanwezige.

  • Jack van Beers, do 27 januari 2011 22:47 in reactie op Jeroen van Arkel Reageer op Jack

    Jack

    HaHa ze denken er echt onze groenen pacifisten !!

  • , vr 28 januari 2011 09:41 in reactie op Archie Bunker Reageer op

    Sap kan toch niet zo verschrikkelijk onnozel zijn te geloven dat haar eisen IN DE PRAKTIJK zullen worden ingewilligd??
    Tuurlijk niet.
    Eenmaal daar gaat er stevig geknokt worden en sap zal het lef niet hebben er iets van te zeggen........

  • Grolschje ., do 27 januari 2011 19:59 Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Ik ben een groot tegenstander van de politiemissie naar Kunduz. En daarom klopt er niks van dat andere mensen vinden dat dit kabinet het goed doet....

  • Zeer Voornaam, vr 28 januari 2011 00:47 in reactie op Grolschje . Reageer op Zeer

    Er zijn wel meer redenen.

    Dubbele nationaliteit mocht opeens wel nu bleek zat ze ze in de vvd ook hadden.
    Gedoog partner mag iedereen onder pissen zonder dat de vvd daar morele afkeur voor hoeft ut te spreken.
    Cda bleek toch echt de val van het kabinet te hebben veroorzaakt door met de us te ratten.
    3000 niet wegbezuinigde politie mensen komen op de balans als: 3000 erbij.
    Belasting van 19% op podium kunsten krijgt uitstel. ( zuipen is wel gewoon 6% ).
    130 op de snelwegen gaat toch niet op 1 januari in. Anwb ( meer leden dan stemmers ) vind het een slecht idee. Pvv voorstel tot niet beboeten gaat niet door.
    Waar de nederlandse politie niet zonder militair cordon heen durft mag een 14 jarig meisje gewoon terug de dood ingejaagd worden.
    Ov chipkaart is een goudmijn voor fraudeurs maar moet gewoon doorgedrukt worden.
    Enz enz enz....
    Daadkracht? M'n neus heeft nog meer daadkracht dan dit pvc zooitje.

  • Jeroen van Arkel, vr 28 januari 2011 09:27 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Niet VVD maar het CDA.
    Het gaat om een Zweeds Paspoort waarbij er geen belangenverstrengelingen zijn zoals bij de Turkse en Marokkaanse nationaliteit.
    En het was de PVV die daar tegen was voor politici die een functie bekleden als burgemeester, wethouder, staatssecretatris of minister. Niet omdat het om moslims gaat of wat dan ook. Dat het om mensen met een moslim achtergrond ging was natuurlijk wel een meevaller voor de PVV.

    Je moet echter wel weten waar het over gaat, en in de overeenkomt is het gestemd en heeft de paspoort discussie net zoals die van Albayrak en Aboutaleb nu ook niet gewonnen, dat heet democratie en dus heeft een partij het recht om iets te vinden, geen meerderheid, jammer dan. Dat geldt nu ook voor Kunduz.

    Een jammerlijk zure bijdrage van links zou ik zeggen is uw stukje.

  • , vr 28 januari 2011 09:42 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op

    Juist.U spreekt naar mijn hart.

  • Jan vdH, vr 28 januari 2011 11:32 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Jan

    Jan

    Hear Hear!

    Ik heb inderdaad ook nog geen daadkrachtig beleid gezien.

    O ja mensen die zelf hun huis niet hebben verkocht voordat ze een nieuwe kochten kunnen 1 jaar extra dubbel HRA aftrekken.

    Dit in het kader van de eigen broek ophouden natuurlijk

  • Jeroen van Arkel, do 27 januari 2011 19:57 Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Maar Maarten dan zou het stukje toch de hypocrisie van Groen Links en D66 moeten heten. Als je zelf zegt dat de 100 dagen en rare meet methodiek is, en dat er in die periode nog niets is gebeurd en je eindigt met een missie die door D66 en Groen Links gewenst waren, en nu door die partijen net zolang bestookt worden met onrealistische wensen zodat ze de menig van het volk, voor wat het waard is, want het is maar een poll die jij blijkbaar niet zo nauw neemt (of is dat selectief?) en de mening van de achterban van Groen Links met opgeheven hoofd kan eren. Dus ergens voor zijn, erachter komen dat je er toch niet voor bent, dan steeds andere eisen stellen zodat je zonder gezichts verlies niet deelneemt maar wel kan blijven aanhouden tot in lengte van dagen dat GL voorstander was maar dat het eigenlijk de schuld van Rutten en de Afghanen is dat die volgens GL wens missie niet uitgevoerd kan worden?

    Ik ben het met je eens, van mij hoeft er niets te komen, maar Jolande Sap kan ook gewoon zeggen dat dit niet de vorm is, die GL wenst en dat de vorm die wel gewenst is niet mogelijk is in de realiteit. Dan kun je niet van Draaien betigt worden maar heet dat gewoon oprechte een wens die niet uitvoerbaar is. Maar wat Rutte daar nu mee te maken heeft.

    En ik ben ook wel benieuwd naar je mening over de poll, want als een overgroot deel van de bevolking een dikke voldoende geeft, een 7, en niet een marginale groep met een mager 6je, en dat is maar een mening een geen zekerheid, dan is de 70 a 80% die tegen is ook onzeker, of toch niet?

  • Karel Bral, do 27 januari 2011 19:43 Reageer op Karel

    Karel

    Niets aan toe te voegen ;-).

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven