Bio Bekijk alles van Frans Verhagen Word fan

Frans Verhagen

Frans Verhagen Journalist, publicist

06 januari 2011 Reageer (53) 1091 x bekeken Politiek RSS

Opnieuw worden we Afghanistan in gerommeld

Deze nieuwe missie is een politiek verhaal, een manier om de NAVO steun te blijven geven en de Amerikanen te laten claimen dat zoveel bondgenoten mooi meedoen

Dachten we dan eindelijk af te zijn van onze betrokkenheid bij het misavontuur in Afghanisten, komt Maxime Verhagen, die van de regering Rutte/Wilders, toch weer om de hoek met een nieuw plannetje.

De PVV, ere wie ere toekomt, moet er niets van hebben. D66 en Groen Links, schande wie schande toekomt, hebben in de verkiezingscampagne een goedkoop nummertje gemaakt door wel politietrainers onder EU hoede te willen sturen. De bedoeling toen? Laten zien dat ze verantwoordelijke partijen waren. Het resultaat nu? Dat ze zich in alle bochten moeten wringen om niet te hoeven meedoen.

De oorlog in Afghanistan is een grote mislukking. De NAVO, hoewel die door Hoop Scheffer's inzet was gemaakt van succes in dat armzalige land, zal het wel weer overleven. De Afghanen, inclusief hun corrupte regering, gebruiken de NAVO en de Amerikanen voor zover nuttig en gaan dan gewoon verder met hun leven in de late middeleeuwen. Het is intussen al Amerika's langste oorlog en zal Obama nog duur komen te staan. Voor ons is het klein bier. Zeker, er zijn al een man of 25 gesneuveld en veel meer Nederlanders gewond voor een zaak die nergens toe dient, maar we konden lekker meedoen en Verhagen mocht zelfs in Washington af en toe aan tafel zitten en goede maatjes worden met Hillary.

Deze missie moet niet aangegaan worden. Nederland heeft al meer dan voldoende gedaan in een oorlog die door het westen, door de NAVO en door Amerika, consequent verkeerd behandeld is. De door Boekestijn en anderen bepleitte oorlog in Irak heeft geleid tot de mislukking in Afghanistan (we wachten op uitleg van de bekende analist). De verlenging van onze missie had helemaal niet moeten plaatsvinden en we kunnen achteraf vaststellen dat de D66 fractie in 2006 gelijk had met zijn afkeer van deze vechtmissie (Pechtold zat toen in de regering en stemde daarmee in, tegen zijn fractie).
Deze nieuwe missie is een politiek verhaal, een manier om de NAVO steun te blijven geven en de Amerikanen te laten claimen dat zoveel bondgenoten mooi meedoen. Dat is geen levens waard - en laten we niet net doen alsof er geen gevaar kleeft aan deze excercitie.

Argumenten in deze discussie worden gebruikt zoals ze uitkomen maar het oorspronkelijke verhaal dat we onze missie in Uruzgan niet zomaar moesten laten lopen, dat we daar een verantwoordelijkheid hadden, gaan natuurlijk niet op als we in een verafgelegen andere provincie mee gaan doen. Dat er enige tientallen trainers heen worden gestuurd maar dan wel met het drie of viervoudige aan militaire bescherming betekent dat het gewoon een militaire missie is, ook al ondernemen die militairen geen acties buiten hun poort. De vier F-16's die mee moeten dienen nergens anders voor dan voor de luchtmacht om te kunnen claimen dat ze een rol hebben en dus JSF nodig hebben.
Los van al dit operationeel gebabbel, kan iedereen vaststellen dat doelstellingen in Afghanistan niet worden bereikt. Het zal een gemankeerd land blijven, ook na investering van miljarden dollars en vele honderden mensenlevens. Een land van stammen en corrupte legerbaasjes met hun schandknapen. Een land van, helaas, onderdrukking van vrouwen en andersdenkenden. Amerikaanse militairen hebben Obama al gedwongen om tot 2014 te blijven en het zal vast nog langer gaan duren. Daar moeten we allemaal niet aan meedoen.

Laatste Reacties (53) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Hugo Freutel, za 08 januari 2011 12:10 Reageer op Hugo

    Hugo

    Geweldsmandaten zijn uiterst plooibaar gebleken.
    Bovendien is er geen directe controle of toezichthouder, behalve enkelingen zoals oorlogverslaggever Arnold Karskens. De rest bestaat uit embedded journalisten en embedded politici, die alleen onder bescherming en censuur van eigen troepen “te velde” in Afghanistan kunnen gaan kijken.

  • jose van leeuwen, vr 07 januari 2011 18:10 Reageer op jose

    jose

    http://www.eurasianet.org/node/62565

    goed lezen en dan oordelen.
    http://www.eurasianet.org/resource/afghanistan
    Meer informatie over de honger,drugs en instortende scholen die door buitenlandse regeringen zijn opgebouwd.
    http://www.healthnettpo.org/nl/1072/een-nieuwe-ronde-zonder-kansen-in-afghanistan-lees-meer.html
    Willem van der Put van healthnettpo ,verstandige man met goede kritiek op een politie missie.
    http://www.ensec.org/index.php?option=com_content&view=article&id=233:afghanistan-the-tapi-pipeline-and-energy-geopolitics&catid=103:energysecurityissuecontent&Itemid=358

    In January 2009, Jaap de Hoop Scheffer, then NATO Secretary General, said, “Protecting pipelines is first and foremost a national
    responsibility. And it should stay like that. NATO is not in the business of protecting pipelines. But when there's a crisis, or if a certain nation asks for assistance, NATO could, I think, be instrumental in protecting pipelines on land.” These comments suggest that NATO troops could be called upon to assist Afghanistan in protecting the pipeline. Since pipelines last 50 years or more, this could auger a very long commitment in Afghanistan.
    In 2008, when the pipeline came to light in Canada, the Afghan Ambassador, Omar Samad, asserted that TAPI is a project of the four participating countries, and is not seen as falling within the framework of the Canadian mission to his country. His statement ignores the reality that several countries with troops in Afghanistan—including the United States, Britain, Canada, France, Germany, Italy, Netherlands and Norway—are also active members of the Asian Development Bank, the sponsor of the TAPI project. Any Bank financing for the project would require the approval of member countries, and a project as sensitive as this would require the early blessing of the US and Japan, the two major shareholders. As well, with such a heavy military presence, US/NATO influence on Kabul is obvious. Discussions of NATO support for TAPI pipeline security raise questions about the links between military and development decisions.
    Sorry voor de lange teksten en de links die ik bijgevoegd heb.

  • Hugo Freutel, za 08 januari 2011 11:46 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Hugo

    Hugo

    Dank Jose voor uw uitstekende bijdrage en linkjes.
    Uitskend betoog van Willem van der Put een aanrader voor iedereen lees het verslag helemaal, en u weet genoeg.
    "Het moet op basis van alle rapporten en onderzoeken nu eindelijk eens hardop worden gezegd: de internationale militaire en politionele aanwezigheid is al acht jaar lang deel van het probleem en niet van de oplossing. Het is daarom een gotspe dat Nederlandse politici nu praten over een nieuwe missie, terwijl niet begrepen wordt wat aangericht is met de vorige." bron Willem van der Put http://www.healthnettpo.org/nl/1072/een-nieuwe-ronde-zonder-kansen-in-afghanistan-lees-meer.html

    De geplande gaspijplijnen spelen kennelijk toch ook een duidelijk geopolitieke en geomilitaire rol in de besluitvorming. Ik vond even teveel om me in te verdiepen.

  • jose van leeuwen, za 08 januari 2011 14:14 in reactie op Hugo Freutel Reageer op jose

    jose

    Hugo,jaren geleden heb ik met twee anderen een gesprek gehad met Dick Berlijn en Cees van der Knaap op het ministerie van defensie. Dit naar aanleiding van diverse oorlogen en het inzetten van jongeren .
    Dick Berlijn vertelde zelf"als je door een rietje naar Afghanistan kijkt,dan zie je de taliban ,haal je het rietje weg dan zie je de taliban met een grote en kleine T en de pijpleidingen naar de Indische oceaan.
    Cees van der Knaap schopte Dick Berlijn onder de tafel,dit mocht hij natuurlijk niet zeggen. Ook bood hij aan dat wij een kijkje gingen nemen in Afghanistan om te zien hoe goed werk er verricht werd.
    Later tijdens zijn afscheid noemde Dick Berlijn het beschermen van transportroutes als een van zijn diensten die hij in opdracht van de politiek heeft uitgevoerd. Dit was op het Binnenhof ,heb het zeer duidelijk gehoord en met mij ook anderen,helaas is het niet meer terug te vinden.
    Ik stuur je een link over Monsanto,een multinational die overal ter wereld voet aan de grond probeert te krijgen. Eerst bommen dan Monsanto
    http://www.organicconsumers.org/articles/article_18999.cfm
    Ook in Afghanistan telt,goede regelingen voor investeerders,coca cola,ING,KPGM,en vele anderen kunnen hun winsten meenemen naar eigen land.Waarom denk je dat Bernard Wientjes (VNO-NCW)zo geëmotioneerd was en zijn hart wilde laten spreken voor de bevolking van Afghanistan,er valt veel geld te verdienen daar je vanuit Afghanistan ook veel omringende landen van jouw producten kan bedienen.
    http://www.vno-ncw.nl/activiteiten/bedrijven_helpen_afghanistan/Pages/default.aspx
    Ehsan Turabaz (president van de Nederlands-Afghaanse Business Council en honorair consul) international salesmen voor IKEA en lid van de VVD ging met de groep naar Afghanistan.Hij wil niet gelijk een filiaal van Ikea in Afghanistan maar men kan wel voor Ikea produceren.
    http://www.agfair.af/?page=minister_message
    zo te lezen wordt er veel groente en fruit geteeld en verkocht,zou dat nou lekker zijn met al die bommen die er op Afghanistan gegooid zijn,zou het niet besmet zijn met viezigheid of nemen ze ons in de maling?

  • clara legêne, vr 07 januari 2011 16:07 Reageer op clara

    clara

    Gisteren hoorde ik van een jonge militair dat er op dit moment als er iets kapot is van twee jeeps of vrachtwagens één wordt gemaakt en er dus steeds meer materieel met nog maar drie of twee wielen of zonder stuur staat te roesten. Idem met andere spullen. Ze krijgen ook geregeld signalen dat ze maar beter werk in de burgermaatschappij kunnen gaan zoeken, er moeten (zegt hij) 10.000 man uit.

    Ik heb begrepen dat er net spullen uit Uruzgan terug zijn gehaald. Miljoenen aan transportkosten. Er moet met alle geweld 18 miljard bezuinigd worden. Waar wil het kabinet die missie in vrede van bekostigen? Of wordt het antwoord net zo'n wonderrekensom als met de handelsvoordelen die we gingen behalen met de aankoop van de JSF?

    Maar het ergste vind ik nog: wat er ook aan argumenten wordt aangevoerd, ik geloof het gewoon niet meer en ik geloof er niet meer in.

  • Hugo Freutel, vr 07 januari 2011 00:34 Reageer op Hugo

    Hugo

    Ook deze politieke prent uit 2009 over de kansloze “heilig Missie” in Afghanistan is nog steeds actueel:
    http://politiekeprenten.blogspot.com/2010/10/clash-of-civilizationsmoslim-culture.html
    Cartoonisten zitten in het vuur van de Clash of Civilizations waar in Afghanistan en Pakistan duidelijk sprake is.

    Zie “The Power of cartoons” lezing door meester politiek cartoonist Patrick Chapatte >> video http://on.ted.com/8l3b circa 12 minuten. Een aanrader! Bron Chapatte, http://www.globecartoon.com/

  • Bert Cohen, vr 07 januari 2011 10:35 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Bert

    Bert

    Patrick Chappatte is een betere standup comedian dan Raoel Heertje, daarnaast is hij een goede tekenaar. Dank je Hugo, voor de links.
    Afganistan is een hopeloze patstelling, maar is in niets te vergelijking met de missie in Vietnam. Een communistisch Vietnam is betreft bedreiging van de wereldvrede van een aanzienlijk kleinere orde dan een salafistisch talibaan bewind in Afganistan. Er staat nu eenmaal veel op het spel, namelijk onze manier van leven. In dit opzicht vind ik dat Tony Blair gelijk heeft.

  • Hugo Freutel, vr 07 januari 2011 11:17 in reactie op Bert Cohen Reageer op Hugo

    Hugo

    Bert,
    Dank voor je reactie. Cultuurverandering is toch niet met geweld af te dwingen? De corruptie blijft in Afghanistan, armoede is probleem nr. 1.

  • Ben Joosten, vr 07 januari 2011 20:48 in reactie op Bert Cohen Reageer op Ben

    Ben

    "Een communistisch Vietnam is betreft bedreiging van de wereldvrede van een aanzienlijk kleinere orde dan een salafistisch talibaan bewind in Afganistan."

    Daar dacht rechts Nederland indertijd toch wel heel anders over. "Domino-theorie" en zo.

  • Joop Schouten, vr 07 januari 2011 00:20 Reageer op Joop

    Joop

    Stel jezelf eens de vraag wie straks het gezag over deze aspirant-agenten krijgt.

    Ik kom er niet uit...

  • I. Wilhelmus, do 06 januari 2011 23:53 Reageer op I.

    I.

    +1 voor gerommeld

  • Hugo Freutel, do 06 januari 2011 22:35 Reageer op Hugo

    Hugo

    Geheel eens met Frans Verhagens betoog.
    Wederom een vechtmissie, de 4 YF 16's blijven gewoon oorlogs operaties uitvoeren. De Talban kan zometeen goedkkoop rekruteren uit opgeleidde Afghaanse agenten en strijders, "gratis " door Nederland opgeleid. Armoede en corruptie zijn probleem nr. i in Afghanistan. Iedereen wil die eten is te koop. Conservatieve moslim cultuur, stammen, drugswarlords komen daarbij.
    Ondertussen radicaliseren de moslims in Pakistan die niks van hun overheid en de USA moeten hebben ( bron NRC, 6-1-2011 " De intolerante Islam groiet in Pakistan" door Jan Breman, hoogleraar sociologie te Amsterdam ). getallen tonen ook nog eens haarfijn aan dat de geweldsmissies totaal contraproductief zijn: in 2010 vielen de meeste slachtoffers in Afghanistan sinds de bezetting.
    Nederland is bang dat het niet meer mag aanschuiven bij de G20 , dat is de ware reden van Rutte en Verhagen om weer een kansloze missie te sturen. Dure en speculatieve Atlantische hobbies.
    De PVV toont hier realisme.

  • Frenck Mahon, do 06 januari 2011 23:06 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Frenck

    Frenck

    --De PVV toont hier realisme.--
    De PVV is de zaak aan het nuanceren zodat het eventueel kan bijspringen wanneer deelname onzeker wordt.
    De druk van Amerika op Rutte en Verhagen is te groot om niet deel te nemen.

  • Hugo Freutel, do 06 januari 2011 23:40 in reactie op Frenck Mahon Reageer op Hugo

    Hugo

    Je weet nooit wat Nederland niet krijgt als het weigert te leveren aan de Atlantsiche superbondgenoot. Dat houden diplomaten en politici binnenskamers. Het zal vast met beloftes, militaire en bedrijfs orders gunnen of het geheime schaakspel van de macht etc te maken hebben. Toch heeft de US inzake Irak duidelijk getoond geen zier om Europa te geven en eigen belangen te laten prevaleren. George Bush heeft letterlijk verdeeldheid gezaaid ( Frankrijk en Duitsland geschofferd ) .

    Zeg eens nee tegen de superbondgenoot. Dat lijkt me goed voor het zelfvertrouwen en zelfredzaamheid van continentaal Europa.

  • Frenck Mahon, vr 07 januari 2011 06:39 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Frenck

    Frenck

    --Zeg eens nee tegen de superbondgenoot.--
    100% mee eens.
    Mij gaat het er alleen over dat indien GL en D66 er achter komen dat dit gewoon een militaire missie is en als nog besluiten om tegen te stemmen, de PVV in het landsbelang voor de steun zal zorgen.

  • Frenck Mahon, vr 07 januari 2011 07:32 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Frenck

    Frenck

    --Zeg eens nee tegen de superbondgenoot.--
    100% mee eens.
    Na de aanslag van op de Twin towers was Wilders een groot voorstander om oorlog te gaan voeren in Afghanistan. Op het moment dat de publieke steun voor de missie verminderden draaide Wilders mee. Ik wil alleen zeggen dat als het er op aankomt Wilders het kabinet niet zal afvallen en zijn steun zal verlenen.
    Maar zolang D66 en GL voor een bezettingsmacht naar Afghanistan sturen zijn, zal Wilders achterover hangen.

    In trouw staat een reactie waar ik me erg in kan vinden
    --Dergelijke politieambtenaren hebben in de praktijk in Afghanistan ongeveer de positie van soldaten. Het belangrijkste verschil is dat deze 'politieambtenaren' over slechtere verdedigingsmiddelen beschikken. Daarom sneuvelen er relatief veel onder hen. En Nederland werkt zo mee aan een verhoging van het aantal mensen dat de dood zal vinden. En regelmatig lopen ze over naar de 'vijand', waardoor die profiteert van de geleverde inspanningen en de kennis over allerlei zaken, waardoor het de vraag is of de positie van de regering in Afghanistan er per saldo sterker door zal worden.--

    Nederland had en heeft niets in Afghanistan te zoeken.

  • Hein van Leeuwen, do 06 januari 2011 23:13 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Hein

    Hein

    Wij zijn anders ook geen tolerante christenen meer. En die van de andere wang heeft Wilders ook nog nooit gelezen. Doe nog eens een boerkaverbod.

  • Hugo Freutel, do 06 januari 2011 23:43 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Hugo

    Hugo

    Over de groeiende intolerantie van religies heeft Patrick Chapatte interressante observaties als politiek cartoonist.

    Zie “The Power of cartoons” lezing door cartoonist Patrick Chapatte >> video http://on.ted.com/8l3b circa 12 minuten. Een aanrader! Bron Chapatte, http://www.globecartoon.com/

  • Hein van Leeuwen, vr 07 januari 2011 00:04 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Hein

    Hein

    Ja, gekeken. Leuke cartoons over de katholieke kerk.

  • YggY ..., do 06 januari 2011 23:52 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op YggY

    YggY

    Een tolerante christen is sowieso al een contradictio in terminis.

  • Hein van Leeuwen, vr 07 januari 2011 00:05 in reactie op YggY ... Reageer op Hein

    Hein

    Eens:)

  • Roelf Turksema, do 06 januari 2011 22:20 Reageer op Roelf

    Roelf

    Sinds wanneer bemoeit de minister van economische zaken zich met defensie. Heeft hij al een zinnig woord over onze economie en banken en hun werkwijzen gezegd? Ik zei toch dat hij er voor Amerika en Israel zit en niet voor ons.
    Het moet nog even gekker worden, onze politie ook nog in het noorden van Afghanistan? Daar zitten de Ami's al, onze ''vrienden'' de NA is er heer en meester, wat moeten wij daar echt doen?.

  • Reinaert de Vos, do 06 januari 2011 20:59 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    [Dat er enige tientallen trainers heen worden gestuurd maar dan wel met het drie of viervoudige aan militaire bescherming betekent dat het gewoon een militaire missie is, ook al ondernemen die militairen geen acties buiten hun poort. ]

    Ja, dat lijkt me dan toch geen probleem? Als ze de poort niet uitkomen is het dan toch nog een militaire missie? En mogen die trainers er dan wel naar toe als er geen militairen meegaan, hetgeen natuurlijk niet kan.

    Waarom wil iedereen toch zo graag dat het allemaal klinkt als ontwikkelingshulp? Politie trainen is gevaarlijk, daarom gaan er veel militairen mee, en die gaan ook de poort uit want trainen doe je in de praktijk en niet op de basis of in Nederland zoals sommige Jopers hier al opperden. Nederlandse politie moet toch ook gewoon de wijken in als ze in opleiding zijn?

    Ik zie nog een missie ook niet zitten maar de gehanteerde argumentatie rammelt. Er zijn genoeg argumenten om het niet te doen en de belangrijkste is dat we daar feitelijk nauwelijks belangen hebben te verdedigen die het waard maken nog meer militairen te sturen.

  • cor mol, do 06 januari 2011 20:51 Reageer op cor

    cor

    Welke politieke partijen hebben er voor gezorgd dat we die JSF-vliegtuigen en 140 man militair personeel in Afghanistan achter lieten? De opzet met bedoeling daarvan was toch om een vervolgmissie mogelijk te maken? Immers sinds Srebrenica sturen we geen militaire missies meer uit zonder luchtsteun en die was er dan maar mooi vast.

    De PvdA zou bij regeringsdeelname wel voor het blok gezet zijn, en in de oppositie laten ze er zich misschien toch weer inluizen. Je moet tenslotte in de ogen van VVD en CDA regeringfähig blijven. GL en D66 hadden zich om die reden al laten inpakken. Kereltje Pechtold had overigens al eerder laten blijken dat zijn knietjes krakkemikkig zijn (Irak - Balkenende II).

  • Irma Noord, do 06 januari 2011 17:12 Reageer op Irma

    Irma

    Dit kabinet rommelt niet naief met het idee dat vredesmissies (of opbouwmissies of hoe je het ook noemen wilt) bestaan, dit kabinet laat ons doelbewust deelnemen aan een oorlog die niet onze zaak is, niet te winnen is en onze bevolking heel veel kost (mensenlevens en geld).
    Voor het opleiding van politieagenten heb je geen 4 F-16's nodig.

    Denk daar maar aan als Rutte bij de volgende overleden soldaat staat te beweren dat het Kabinet deze dode zeer betreurt.

  • erik van velzen, do 06 januari 2011 15:42 Reageer op erik

    erik

    Dit is het laatste wat ik heb gelezen over hem

    KABUL/AMSTERDAM - De ontvoerde Nederlander in Afghanistan is vermoedelijk vrijgekomen in ruil voor de vrijlating van twee Afghanen. De ontvoerder, die Said Akbar zou heten, heeft nadrukkelijk gevraagd om de vrijlating van twee mannen, die vrienden of familieleden van hem waren.
    Dit zegt een lid van het crisisteam in Kabul die zich de afgelopen zes weken intensief bezighield met de vrijlating van hulpverlener Peter Oosterhuis.

    Losgeld
    De werkgever van Oosterhuis ontkent ten stelligste dat er sprake is geweest van een gevangenenruil. Ook zou geen losgeld zijn betaald, zegt Evert Kroon, de deze week aangestelde zegsman van werkgever Streams. Hij erkent wel dat er een tegenprestatie is geleverd om Oosterhuis vrij te krijgen. Welke wil hij niet zeggen.

    Fysiotherapeut Peter Oosterhuis kwam donderdag vrij nadat hij bijna zes weken was vastgehouden in Noord-Afghanistan. Ook zijn Afghaanse chauffeur is vrijgelaten.

    Deal
    Het crisisteamlid in Kabul, die anoniem wil blijven, suggereerde vrijdag nadrukkelijk dat er een deal is gesloten om Peter vrij te krijgen. 'Een paar weken geleden zijn twee vrienden of familieleden van hoofdontvoerder Said Akbar gearresteerd door de Afghaanse autoriteiten. Akbar heeft tijdens de onderhandelingen duidelijk gemaakt dat de twee mannen niets met de ontvoering te maken hadden en hij heeft meerdere malen verzocht hen vrij te laten', zegt het crisisteamlid.

    Er zijn volgens hem 'geen beloften gedaan'. Maar 'het zou best kunnen' dat ze de twee Afghanen nu vrij zijn.
    Buitenlandse Zaken in Den Haag bevestigt dat het crisisteamlid een goed ingevoerde bron is, maar weigert in te gaan op de omstandigheden rond de vrijlating.

    Geen militairen
    Oosterhuis is vrijgelaten na vreedzame onderhandelingen, zegt het crisisteamlid ook. 'Er waren geen militairen betrokken bij zijn vrijlating.' Dat is bijzonder, omdat Afghaanse politie en inlichtingendiensten de afgelopen weken hebben aangedrongen op een (gewelddadige) bevrijdingsactie van Oosterhuis, zo meldt onder andere het hoofd van de inlichtingendienst in de provincie Takhar.

    Zowel werkgever Streams als de Nederlandse ambassade in Kabul zou zo'n reddingsactie expliciet hebben verboden. Begin oktober kwam de Britse hulpverleenster Linda Norgrove om na een mislukte bevrijdingsactie in Oost-Afghanistan.

    Oosterhuis is vrijdagmiddag naar hoofdstad Kabul gevlogen.

  • G. aberdeen, do 06 januari 2011 15:18 Reageer op G.

    G.

    kan iemand me vertellen hoe het zit met die Nederlander die enige maanden geleden ontvoerd is in afghanistan. hij zat bij een zogenaamde onbekende organisatie, dan weet je al genoeg. anyways, goed besluit om nu politietrainingen te geven in afghanistan.

  • Bernard A. Tikker, do 06 januari 2011 15:11 Reageer op Bernard A.

    Bernard A.

    De missie in Afghanistan een mislukking, daar kan ik nog wel in meegaan. Maar laten we deze mislukking dan in elk geval afsluiten op een waardige manier. Dit "nieuw plannetje van Verhagen" zoals de auteur het noemt (in werkelijkheid een internationaal plan dat al enkele jaren bekend is) zorgt ervoor dat we onze bondgenoten in de strijd tegen terrorisme niet in de steek laten. Een investering die we op lange termijn terug gaan verdienen.

  • Hein van Leeuwen, do 06 januari 2011 16:54 in reactie op Bernard A. Tikker Reageer op Hein

    Hein

    Er is een fundamenteler vraag aan de orde: dwingen wij democratie af met niet-democratische middelen? Daarna komt de vraag of wij onze bondgenoten in de steek laten aan de orde.

  • Mo Disarkullanmak, do 06 januari 2011 19:19 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Mo

    Mo

    Dus nu is het democratie ? De doelstellingen verschuiven voortdurend.

    De officiële doelstelling van de invasie was het oppakken van El Qaedasympathisanten. Omdat de Afghaanse regering traineerde door bewijs te vragen voor hun betrokkenheid bij de aanslagen in New York, alvorens ze uit te leveren, moesten we het land binnenvallen. Veel El Qaedasympathisanten zijn gedood of gevangengenomen. De officiële doelstelling is dus grotendeels bereikt. Voor het vervolg is de bezetting van Afghanistan overbodig. Zeker ook omdat El Qaeda niet echt een organisatie is, maar meer de benaming voor mensen met vergelijkbare ideeën.

    Of het officiële doel het enige was, dat weten we niet. Bush jr. moest natuurlijk iets groots laten zien na de aanslagen om de volgende verkiezingen weer te winnen. Dat doel is bereikt. De neoconservatieven wilden de directe invloedssfeer van de VS met militaire middelen uitbreiden. Dat doel is ook bereikt. De VS hebben nu zowel militair als economisch definitief toegang tot Afghanistan, net als Irak.

    Nederland doet natuurlijk mee in ruil voor voordeeltjes uit de VS. Paul Bremer zei het met zoveel woorden toen hij in Nederland was, dat het ons allicht een paar investeringsvoordeeltjes zal kosten als we weigeren de VS te steunen. Dat is dus ook binnen. Nederland heeft vanaf het begin duidelijk gemaakt dat de missie voor een bepaalde tijd zou zijn. Het kan opportuun zijn om nu met de VS mee te lopen, maar het kan op lange termijn ook gunstig zijn internationaal een reputatie op te bouwen dat je een land bent dat zich aan zijn woord houdt: vertrekken.

    Het opleggen van de democratie heeft als doelstelling trouwens het probleem dat het mee kan brengen de bevolking allicht een regering zal kiezen die ons niet zint. Zeker gezien de weerzin tegen de islam hier, en het feit dat Afghanen stabiliteit en beëindiging van corruptie en afpersing belangrijker vinden dan het uitbannen van hun religie uit het staatsbestel.

  • Hein van Leeuwen, do 06 januari 2011 22:15 in reactie op Mo Disarkullanmak Reageer op Hein

    Hein

    "Het opleggen van de democratie heeft als doelstelling trouwens het probleem dat het mee kan brengen de bevolking allicht een regering zal kiezen die ons niet zint"

    Ik citeer je maar even, omdat dit al is voorgekomen bij de Palestijnen: daar hebben ze verkiezingen gehouden, er komt een regering die ons niet aanstaat en prompt trekt heel Europa zijn steun in. Het gevolg daarvan is nog steeds merkbaar.

    Stoppen met die zaak dus.

  • Bert Cohen, do 06 januari 2011 15:08 Reageer op Bert

    Bert

    Mijn broer zegt altijd dat je het beste een kop thee kunt drinken met mohammedanen. Het klinkt wellicht eenvoudig, het is ook eenvoudig. De resultaten die mijn broer geboekt heeft, spreken voor zich en het is daarom ook onbegrijpelijk dat niemand de methode Cohen toegeeigend heeft en ermee naar Afganistan is gegaan om daar, door alleen maar een kopje thee te drinken met elkaar, vrede te bewerkstelligen.

  • Joop Schouten, do 06 januari 2011 15:19 in reactie op Bert Cohen Reageer op Joop

    Joop

    Het zou me niets verbazen als dit zou kunnen werken onder andere omstandigheden Bert.

    : )

  • Wim Verver, do 06 januari 2011 14:16 Reageer op Wim

    Wim

    Dit komt er van als we stemmen op VVD en CDA. De VVD was de grote winnaar dus moeten we nu niet moeilijk doen als er weer onnodig jonge mensen daar omkomen.
    De Verhagens voelen die verantwoordelijkheid niet. Eigenbelang speelt de hoofdrol.

  • NL 4NL, do 06 januari 2011 19:36 in reactie op Wim Verver Reageer op NL

    NL

    ***{Dit komt er van als we stemmen op VVD en CDA. De VVD was de grote winnaar dus moeten we nu niet moeilijk doen als er weer onnodig jonge mensen daar omkomen.
    De Verhagens voelen die verantwoordelijkheid niet. Eigenbelang speelt de hoofdrol.}***

    Ja....een heel verschil met de vorige kabinetten van CDA, CU en D66 en PVDA, gelukkig!

  • joost joost, do 06 januari 2011 14:15 Reageer op joost

    joost

    Nederland moet wel meedoen in Afghanistan. Het is de enige manier om JP Balkenende aan een internationaal baantje te helpen.

  • , do 06 januari 2011 16:34 in reactie op joost joost Reageer op

    En Verhagen ook, over hopelijk een half jaartje of zo.

  • Ben Joosten, do 06 januari 2011 16:47 in reactie op Reageer op Ben

    Ben

    Waarom moeten wij onze uitgerangeerde CDA politici perse naar het buitenland exporteren? Arm buitenland...

  • , do 06 januari 2011 18:19 in reactie op Ben Joosten Reageer op

    Wou je ze dan hier houden? doe me een lol.

  • NL 4NL, do 06 januari 2011 19:34 in reactie op Reageer op NL

    NL

    ***{En Verhagen ook, over hopelijk een half jaartje of zo.}***

    m.a.w. dan is het geen probleem meer om een missie te sturen, als de 'beloning' maar hoog genoeg is.

    U maakt weer in één zin duidelijk waarom de SP ook alweer het zwarte schaap van de politiek is.
    Principes tot de voordeur...daarna gaat het niet meer om jonge soldatenlevens. Daarna gaat het namelijk om de knikkers.

  • Ben Joosten, do 06 januari 2011 13:55 Reageer op Ben

    Ben

    Het begint erop te lijken dat Defensie ook in dit kabinet weer een van de majeure subsidieslurpers wordt.
    Hoe je het ook wendt of keert, dit is een volkomen overbodige oorlog. Er is in al die jaren niets, maar dan ook helemaal niets bereikt. Al Qaida bestaat nog steeds. Bin Laden leeft nog. De Taliban wandelt over een tijdje weer doodleuk over de kapotgeschoten hoofdweg naar Kabul.
    De geschiedenis heeft geleerd dat de Afghanen niet door buitenlandse machten militair te verslaan zijn. Door te spreken van "opbouwmissie" en "politietraining" doet de regering alsof Nederland er geen oorlog voert, maar dat doen we natuurlijk wel degelijk. En daar moeten we mee stoppen.
    Maxime Verhagen heeft zo onderhand heel veel uit te leggen.

  • Ouwe Rukkers, do 06 januari 2011 13:32 Reageer op Ouwe

    Ouwe

    Helaas kun je ervan uit gaan dat, wanneer de NATO uit Afganistan vertrekt, er trainingskampen worden opgezet voor jongelui die een martelaarsdood (en dus 72 maagden in een hemels bordeel) tegemoed willen gaan. Helaas hebben Jihadstrijders het westen op het oog.
    In Afganistan blijven is geen optie, er weggaan is ook geen optie.

  • Marc 's Mening in de Marge, do 06 januari 2011 13:56 in reactie op Ouwe Rukkers Reageer op Marc

    Marc

    Dat is tunnelvisie. Net als toen met die massavernietigingswapen in Irak. We kunnen geen decennialange oorlogen voeren om incidenten te voorkomen. Dan schiet je je doel voorbij, je bent dan zelf bezig met het opleiden van terroristen. Door de druk op de ketel te houden in Afghanistan, komt het er nooit tot rust en zal de situatie in Pakistan ook zorgwekkend blijven.

    Vaak bereik je door bewust niets te doen meer dan door handelen.

  • Theo Joubert, do 06 januari 2011 18:56 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Theo

    Theo

    [Vaak bereik je door bewust niets te doen meer dan door handelen. ]

    Confucius?

  • Marc 's Mening in de Marge, do 06 januari 2011 20:08 in reactie op Theo Joubert Reageer op Marc

    Marc

    Tao

  • Joop Schouten, do 06 januari 2011 20:19 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Joop

    Joop

    : )

  • , do 06 januari 2011 14:52 in reactie op Ouwe Rukkers Reageer op

    En jij gelofft dat die trainingskampen er niet zijn zolang WIJ daar zitten?
    Laat je nakijken.
    die zitten bv. in Jemen en Soedan............

  • Ouwe Rukkers, za 08 januari 2011 07:01 in reactie op Reageer op Ouwe

    Ouwe

    In Jemen en Soedan zei je? Meteen daar een invasie beginnen! Uno dos tres afghanistan!



    (voor de overijverige moderator die op het punt staat mijn bijdrage te verwijderen:
    Uno dos tres afghanistan! verwijst naar uno dos tres vietnam van Che Guevara)

  • Marc 's Mening in de Marge, do 06 januari 2011 13:13 Reageer op Marc

    Marc

    Het is nog steeds oorlog in Afghanistan, dus ik ben tegen politionele acties. Bovendien kan er beter politie uit de regio naar toe, als er opgeleid moet worden, omdat die de cultuur en de taal veel beter snappen dan de thrillseekers die vanuit Nederland aan deze actie mee wensen te doen.

  • Co Stuifbergen, do 06 januari 2011 14:47 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Co

    Co

    Marc in de marge,

    Ik ga er niet vanuit dat afghaanse politieagenten beter werk verrichten dan Nederlandse soldaten.

    Het verschil is wel dat als de "agenten" niet opgeleid worden, ze ook geen wapen van de Navo krijgen, en het dus niet aan de eerste beste roversbaas verkopen kunnen.

  • Joaquim Campesino, do 06 januari 2011 16:22 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Joaquim

    Joaquim

    Zijn er überhaupt GroenLinksers te vinden die ook maar iets zien in deze politionele actie? Kunnen die zich dan melden en vertellen waarom we weer terug moeten naar Afghanistan? Als die niet te vinden zijn ga ik er vanuit dat ook de GroenLinks fractie tegen welke vorm van agenten sturen zal stemmen. Als ze dat niet doen is er echt iets verschrikkelijk mis binnen onze partij en overweeg ik mijn lidmaatschap op te zeggen.

  • Johannes Zeilstra, do 06 januari 2011 22:55 in reactie op Joaquim Campesino Reageer op Johannes

    Johannes

    http://tweedekamer.groenlinks.nl/taxonomy/term/243

    Dan zou ik nu maar vast opzeggen, dat scheelt weer een paar Euro's

  • Johannes Zeilstra, do 06 januari 2011 22:57 in reactie op Joaquim Campesino Reageer op Johannes

    Johannes

    In ieder geval lijkt het mij dat GL en D66 voor gaan stemmen, alhoewel het draagvlak onder de bevolking nihil is.

    http://tweedekamer.groenlinks.nl/taxonomy/term/243

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven