Bio Bekijk alles van Lou Keune Word fan

Lou Keune

Lou Keune Platform Duurzame en Solidaire Economie

12 april 2010 Reageer (23) 989 x bekeken Economie RSS

Oorlogseconomie

Het is oorlog, tegen massale armoede, ecocide en tegen nog meer oorlogsdreiging. Wij moeten opnieuw analyseren: wat kunnen mens en natuur opleveren onder condities van solidariteit en duurzaamheid, hoe kunnen wij overleven, welke zijn onze werkelijke behoeften?

Wat moet in het economische denken en beleid prevaleren: geld òf levenswaarden als gezondheid en biodiversiteit? Dikwijls hoor je de gedachte dat geld al het andere brengt. Pas als dat niet vanzelf gebeurt dan moeten wij bijsturen, of ingrijpen: als de gezondheid van mensen teveel lijdt onder uitstoot van fijnstof door auto’s dan maar filters verplichten. Deze correctieve strategie heeft in veel situaties tot goede resultaten geleid: "De Rijn is weer schoon" is een veelgehoord voorbeeld.

In mijn vorige column heb ik gepleit voor een (snelle) economische transformatie gestuurd door menswaarden en natuurwaarden in plaats van door geldswaarden. De achterliggende gedachte is dat in het huidige dominante denken over economie en waarden het primaat ligt bij
geldswaarden: je geldrijkdom bepaalt je welstand, niet je behoeften maar je koopkracht geeft je recht op toe-eigening, groei wordt gemeten met geld, en maximalisatie van geldwinsten en vermogen is het doel waarnaar wij streven. Wij zien nu wat daarvan gekomen is: miljarden mensen leven onder het bestaansminimum, de inkomensongelijkheid neemt wanstaltige proporties aan, ons materiële verbruik gaat de draagkracht van de aarde ver te boven, de kwaliteit van landbouwgronden holt achteruit, en economische instabiliteit heerst alom.

Wat zijn dat, menswaarden en natuurwaarden? In economische zin kun je die vanuit twee invalshoeken omschrijven: als bronnen van bestaan en als bevrediging van behoeften, en dan beiden in kwalitatieve en in kwantitatieve zin.

Een voorbeeld van menswaarden: hoe gezonder mensen zijn des te beter zij goederen en diensten kunnen voortbrengen. Maar
ook: hoe lager de kindersterfte (een basisbehoefte) des te hoger de kwaliteit van leven. En wat natuurwaarden aangaat: hoe beter de kwaliteit van landbouwgronden, des te meer voedsel er geproduceerd kan worden. Maar ook, des te meer in de basisbehoeften van de natuur (als
biodiversiteit) voorzien wordt.

Daarnaast kun je mens- en natuurwaarden beschouwen in culturele zin, bijvoorbeeld de betekenis of zingeving die mensen verbinden aan gezondheid of duurzame landbouw. Als je aan mensen vraagt wat zij in het leven het belangrijkst vinden, dan komt daar zelden het antwoord uit: veel geld. Eerder geven ze antwoorden als gezondheid, veel vrije tijd of een mooie natuur. Of anders hooguit geld als middel om die hogere doelen te bereiken.

Maar de correctieve strategie heeft niet voorkomen dat wij nu voor urgente, grootschalige en diep ingrijpende problemen staan als massale armoede en ecocide. De weg van corrigeren en bijsturen heeft gefaald, wij lopen op diverse gebieden ernstig achter de feiten aan. Ik vergelijk de huidige situatie wel eens met die van oorlogsdreiging aan het eind van de jaren dertig van de vorige eeuw: Had Churchill moeten wachten totdat via marktwerking (al dan niet bijgestuurd) er voldoende Spitfires en soldaten beschikbaar zouden komen? Waarschijnlijk zou Engeland dan al lang onder Duits bestuur zijn gevallen. Nee, Churchill en zijn regering grepen in op een directieve manier door het rechtstreeks sturen van de industriële productie en de arbeidsmarkt.

Oorlogseconomie heet dat.

In feite zitten wij, de mensheid, nu in een vergelijkbare situatie: het is oorlog, oorlog tegen massale armoede en tegen ecocide, en oorlog tegen nog meer oorlogsdreiging. En dan moeten wij opnieuw en anders gaan analyseren, tellen en waarderen: wat kunnen mensen en de natuur ons opleveren onder condities van solidariteit en duurzaamheid, hoe kunnen wij overleven, welke zijn onze werkelijke behoeften. Dat sluit niet uit dat geld een belangrijke functie vervult. Maar dan in de betekenis van waar geld eigenlijk voor bedoeld was: ruilmiddel en rekeneenheid, niet als het middel tot sturing van de economie.

Ik heb begin jaren negentig onderzoek gedaan naar de manieren van overleving in een extreme oorlogssituatie. Twee dorpen in El Salvador waarvan de mensen gedurende zo’n 12 jaar onder afschuwelijke omstandigheden moesten proberen zich te redden. Dat onderzoek heeft mij heel wat inzichten opgeleverd.

Eén daarvan is dat in een dergelijke situatie geld nauwelijks nog belangrijk is. Want er waren geen mogelijkheden meer om met geld te kunnen kopen en verkopen, en geld kun je niet eten. Veel belangrijker was, bijvoorbeeld, te weten welke boomwortels in het bos je wel en niet kunt eten; ouderen die van vroeger weten welke bladeren een medicinale werking hebben; grotten waar je je kunt verstoppen; sterke mannen die onder de grond schuilplaatsen en gangen kunnen aanleggen; mensen met de moed om te gaan verkennen of er weer soldaten aankomen; weten van wie je werkelijk op aan kunt, solidariteitsnetwerken dus; en zo meer.

Ik vraag mij steeds meer af of wij, de mensheid, niet in een vergelijkbare situatie aan het komen zijn. Een situatie waarin uiteindelijk het allerbelangrijkst wordt wie de wapens heeft om te verdedigen en aan te vallen. Mad Max IV dus? Op veel plekken in de wereld leven mensen al min of meer als Mad Max. Maar niemand wil dat, dus is het tijd om snel voor andere scenario’s te kiezen.

Laatste Reacties (23) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Amriet Timofei, zo 25 juli 2010 08:23 Reageer op Amriet

    Amriet

    Vraagje? We praten hier over een Economie, Hoe kunnen we geldwaarden vervangen door mens en natuurwaarden.

    ideetje: We zetten een bank op waar alle mensen laten we zeggen 1500 netto verdienen. Van directeur tot Baliemedewerker. Dus geen grote salarissen of bonussen. We beheren geld voor de mensen. niet voor onszelf. Hiermee breng je de boodschap; vertrouwen.

    waarna je de mensen hebt waarna je dingen kunt veranderen.

    wanneer mensen zich willen aanmelden moeten ze ook groene stroom nemen wat even duur is als normale stroom deze energie maatschappij moet gekoppeld worden aan de bank. en moet alleen maar stroom opwekken uit duurzamen middelen. weer verdient iedereen hetzelfde.

    wel gaat er per jaar wat op.

    winst die wordt gemaakt, wordt besteedt aan de werknemers op goede dingen mee te doen voor andere mensen die het moeilijk hebben. bijvoorbeeld een school bouwen in India als bedrijfsuitje

    Ik denk dat je heel veel mensen kunt winnen als je zo een bank kunt opzetten als je bv. 10.000 mensen hebt die per maand 50 euro betalen heb je per maand een half miljoen. waarmee de bank zich weer kan uitbreiden. etc.

    wat vinden jullie van dit idee?

  • , za 29 mei 2010 15:16 Reageer op

    Gisteravond was er een documentaire over de bosjesmannen in Zuid-Afrika. Meneer Bleek heeft alles opgetekent van de orale overdraagt van twee bosjemannen die tijdens gevangenisneming in erbarmelijke omstandigenheden in de periode dat de kolonisten het land zich toe-eigende opgeschreven. Deze bosjemannen leefde in totale harmonie met het land en waren eigenlijk een eenheid. Een symbiotische-relatie die zij met de grond en omgeving hadden. De overdracht van twee bosjesmannen die het einde van hun leven in gevangenissen doorbrachten doordat zij voor hun land komenkwamen die zij kwijtraakten. Witte hekken werden geplaatst om de witte mens zijn tirritoriumterrein af grenzen.

    Voor de bosjemannen het einde van vrijheid, van eenheid met de natuur, verdreven van hun grond waar ze zo van hielden en het koesterde als zijnde hun lichaam. Door de witte kolonisten die met geweld, moord deze mensen onteerden van hun menselijkheid. Ze werden verworpen tot beesten, die geen rechten hadden en belanden in gevangenissen en stierven door: ziekte, ondervoeding, zonder medische zorg en de pijn in hun hart door de verbrokenheid met hun land.

    De bosjemannen leefde van jagen en verzamelen van voedsel, maar met het oog dat de natuur alleen geweld werd aangedaan enkel en alleen om de menselijke behoeften te bevredigen. Geen internet, televisie, mobiel maar overdraagt van verhalen-vertellers. Overgedragen van generatie tot generatie alles opgeslagen in het geheugen, de schoonheid van leven met de essentie in verbondheid van mens en natuur. Verhalen die het dagelijksleven van blauwe lucht, de rode aarde waar voetstappen werden vervaagt door de wind, waar regen, voetstappen wegspoelde of dat er geen mens ooit gelopen had. De lucht kleurde rood en verspreidden zich over de horizon om als bloed te vloeien. Rode druppels regen sloegen als windsstriemen op de verslagen zwarte onschuldige gezichten, hun eer aangetast en het enige wat zij hadden de grond waar zij met lichaam en ziel mee verbonden waren, werd het einde van deze verhalenvertellers.

    In de maatschappij jagen wij van alles na, wat vanuit de maakbaarheid van de menselijke brein tevoorschijn komt. Nu worden we geconfronteerd met een lege omhulling die niet aan: de menselijke verwachting, verlangens, zingeving en de orale behoeften hebben voldaan. We zijn de essentie van mensheid voorbijgestreven opzoek naar een ideaal om oorlog met elkaar te voeren over eigendomsrechten van de grond in de wereld die ons allen toekomt. Net als de lucht die we dagelijks inademen en waar we geen rechten aan kunnen ontlenen om ook hier belasting over te heffen of het met geweld ons
    toe-te-eigen; is de grond, de lucht, de bomen, de zee van alle dieren en menselijke wezens. Dat recht behoort het leven toe dat allen inademen. We zijn met ruilhandel begonnen om de vooruitgang van de ontwikkeling van leven met schaarse goederen te bevorderen. Helaas is het zo dat delen van de wereld niet mee kunnen doen met die ontwikkeling en noodgedwongen in armoede leven. Wij hebben een economischstelsel ontwikkeld waardoor we ecologische landen uitbuiten voor hun grond en die uitputten door ontbossing om het rijke westen hun monden te vullen. We verdelen niet eerlijk de opbrengst met ontwikkelingslanden die hun handen moeten ophouden om te kunnen overleven.

    We zijn aan het einde van ons latijn gekomen omdat de natuur tegenstribbeld tegen zoveel geweld dat haar aangedaan is. Het is karma waar de rijke landen mee te maken hebben. Oorzaak en gevolg. We zijn van koers geraakt, doordat er een spiltsing is tussen het: gevoel, geweten, eerbied, verbondenheid van lichaam en geest.

    Een tijd van: bezinning, beschaving, eerlijkheid, zelf-inzicht, delen, empathischvermogend, mededogen, betrokkenheid, binding, de natuurlijke evenwicht hervinden is de enige weg die nog openligt voor de mensheid als leidraad.

  • Zjen Zen, za 29 mei 2010 15:28 in reactie op Reageer op Zjen

    Zjen

    @ Cynthia,
    ik heb de documentaire ook gezien.
    Soms met tranen in de ogen.

    Ik weet dit allemaal wel, maar ik blijf er zo verdrietig over.
    Het gebeurt elke dag op deze hele wereld 24/7.
    Het houdt maar niet op.

  • , za 29 mei 2010 17:44 in reactie op Zjen Zen Reageer op

    Zjen Zen, ik werd binnengeloodst in een vergeten wereld, waar de menslievendheid op die zwarte gezichten stonden die getekend waren door het verdriet in ogen die alles zagen veranderen. Ik was het echt vergeten, die schoonheid en het verdriet is wat achterbleef in de herinnering.

    Het was schokkend en ja ik huilde om: de lucht, de vogels, de dorre grond, de verhalenvertellers die hun verhalen in Zuid-Afrika tussen het grint en het zand liggen begraven. De stenenrotsen dragen de tekeningen van de ziel van de verloren geschiedenis.

  • vanessa s., zo 18 april 2010 14:54 Reageer op vanessa

    vanessa

    Lieve Lou, we hebben al zo vaak een beroep gehoord op mensen om wat van hun geldelijke welstand op te offeren. Voor de economie meestal, voor het klimaat soms, voor een oorlog heel soms. Het vervelende is dat de laatste 30 jaar dat beroep altijd uitliep op het opofferen van die verfoeide welvaart door de onderste lagen van de samenleving, terwijl de bovenlaag smakkend verder ging om zich de maag tot onoprekbare toestand vol te vreten. Jouw probleem is duidelijk, maar je moet dan wel expliciet maken hoe je ditmaal de geldelijke gretigheid in die laatste groepen wil aanspreken, want die hebben al die decennia lang precies geweten hoe ze die verantwoordelijkheid aan anderen moesten overlaten. Als je uiteindelijk weer een beroep komt doen op die tot het bot leeggekloven groepen in ons land die het water inmiddels aan de lippen staat, dan voeg ik je graag in het archief bij Lubbers, Kok, van Aardenne, Zalm, Wientjes en andere maatschappelijke criminelen.

  • Kingfisher XL, wo 14 april 2010 14:03 Reageer op Kingfisher

    Ach, kon Lou Keune maar een paar jaar de baas worden in Nederland, een soort van "benign dictator" aangesteld door HKH de Koningin. En dat ie dan zelf een soort "oorlogs kabinet" van wijze mannen/vrouwen mocht benoemen. Worden er misschien eindelijk een zootje broodnodige knopen doorgehakt i.p.v. dat eeuwige ge-polder, water bij de wijn doen en "beating around the bush".

  • Erwin Hoogkamer, di 13 april 2010 13:49 Reageer op Erwin

    Erwin

    Het lijkt mij ook dat de religie: GELD gedag wordt gezegd. Iets te vinden voor menselijke waarden? Die kunnen een aardbol beter beschermen tegen de hebzucht die GELD in mensen aanwakkert.

  • Mw. Oeverloos, di 13 april 2010 12:09 Reageer op Mw.

    Mw.

    Na de Hel, de Bom, de Moslims, de zure regen, de CO2, de crisis wil deze goede man ons reeds de volgende ramp aanpraten.
    Sommige mensen lijken niet gelukkig te worden zonder een Angst.
    Ondertussen leeft de andere 99% vrolijk verder.

  • Stan B., di 13 april 2010 13:13 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Stan

    Stan

    Ja zo is het mevrouw Oeverloos, gaat u maar rustig slapen. Er is voorshands geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn.

  • Mw. Oeverloos, di 13 april 2010 13:27 in reactie op Stan B. Reageer op Mw.

    Mw.

    Waar moet ik mij dan zorgen over maken, de komende 10, 20 jaar?
    Over 100 jaar zijn we allemaal dood hoor.
    Lees Salomon Kroonenberg's boek De Menselijke Maat (de aarde over 10000 jaar) maar eens, waarin op een verfrissende en relativerende manier zaken die de aarde betreffen in een langere-termijn-perspectief worden geplaatst.

  • Stan B., di 13 april 2010 11:57 Reageer op Stan

    Stan

    Terwijl ik dit artikel met grote instemming lees denk ik weer aan een voorval van enkele dagen geleden, waarbij hele volksstammen uren in de file gingen staan omdat een of ander benzinemerk een paar duppies per liter korting gaf, met grote opstoppingen tot gevolg. Een week eerder was er een incident in Londen, waarbij mensen elkaar bijna de schedel insloegen, omdat een bekend spijkerbroekenmerk grote kortingen aanbood. Iedereen zit verstrikt in een systeem van beperkte uitgaven en onbeperkte behoeften en de graaimentaliteit is veel breder verspreid dan enkel het bankiersvolk. Mocht de geldeconomie binnenkort volledig instorten en geld geen enkele rol meer spelen, dan voorzie ik enorme problemen, want veel mensen weten niet eens meer hoe ze een eitje moeten bakken, laat staan dat ze eetbare bladeren in de natuur kunnen herkennen.

    De huidige economie is dusdanig op korte termijnbelangen gericht dat de kwaliteit van het bestaan op langere termijn nauwelijks aandacht lijkt te hebben. Bijvoorbeeld, het gegeven dat massaal antibioticagebruik in de bioindustrie op termijn rampzalige gevolgen heeft, is wel bekend, maar er wordt nauwelijks actie tegen ondernomen, want dat kost enkel geld, terwijl het niets meteen oplevert. Zo dom is deze maatschappij geworden door de sinistere 'onzichtbare hand' van de vrije markt, die uiteindelijk afrekent met elk initiatief dat onze collectieve belangen op langere termijn behartigt.

    Wat resteert gaat inderdaad steeds meer richting een Mad Max scenario, waarbij een restant overlevenden elkaar naar het leven staat, in strijd om de laatste restjes brandstof. Dit waren trouwens wel uitstekende films (m.u.v. Mad Max 3).

  • Jan Bergers, di 13 april 2010 10:38 Reageer op Jan

    Jan

    Ik zou graag wat aanvullingen en kritiek op Keune willen geven.
    Hij vermeldt 4 punten van kritiek op het huidige systeem:
    1 rijkdom bepaalt welstand
    2 niet behoeften,maar koopkracht geeft recht op toe-eigening
    3 groei wordt uitgedrukt in geld
    4 winst- en geldmaximalisatie is ons streven
    Dit leidt, zoals hij zegt, tot allerlei rampzalige gevolgen. Terecht pleit hij voor vervanging van geldwaarden door mens- en natuurwaarden, desnoods door middel van een "oorlogseconomie".

    De vraag is, hoe je een dergelijke economie kunt krijgen, zonder dat hij ontaardt in een plan-economie a la Rusland. Het antwoord ligt uiteraard bij de parlementaire democratie. Daar kan gezorgd worden, dat mens- en natuurwaarden in principe boven geldwaarden staan.
    Wij hebben een parlement nodig, dat de rol van deze waarden vastlegt, ipv een systeem, dat de geldeconomie voorrang geeft, en slechts in actie komt, als het mens- en natuurwaarden te veel ziet lijden onder de geldwaarden.
    Vanuit dat oogpunt bezien, zou een indringende herziening van de grondwet waarschijnlijk de beste weg zijn om het primaat van mens- en naruurwaarden boven geldswaarden vast te leggen.

  • Henk Daalder, vr 07 mei 2010 22:07 in reactie op Jan Bergers Reageer op Henk

    Henk

    Vergeet het Jan.
    Ons parlement is in handen van fossiele lobbyisten. Zij zijn zo invloedrijk dat ze elke politicus hersenspoelen, en omvormen tot een behartiger van hun bedrijfsbelang.
    BP, Shell, EON, Essent, Nuon RWE, Vattennfal, Elektrabel, Akzo, de georganiseerde aannemers, dat zijn de bedrijven die de baas zijn in den haag.
    Zij zullen nooit toestaan dat hun belangen in gevaar komen.
    Ze betalen verkiezings campagnes als dat nodig is, kopen TV programmma's.

    We hebben een kans met het burger initiatief:
    http://www.nederlandkrijgtnieuweenergie.nl
    Dat loopt mee in de campagne, en vraagt de nog onbesmette politici ons land duurzaam te maken.
    Het is opgesteld door de klimaat en energiespecialisten van de partijen.
    Ze zijn in staat geweest een gezamenlijk plan op te stellen waar 7 partijen het over eens zijn
    CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA, SGP en VVD.
    Meteen na de verkiezingen kunnen we dat door de nog frisse kamer krijgen.

    Dan moeten wel veel mensen dat ondertekenen
    http://www.nederlandkrijgtnieuweenergie.nl

  • Roland Bruynesteyn, ma 12 april 2010 20:41 Reageer op Roland

    Roland

    Leuk dat een socialist Churchill aanhaalt als voorbeeld!

    Nederland is op weg een socialistische heilstaat te worden en we komen er achter dat het niet werkt.

    Laat ik even meedoen met angst zaaien:

    1. De collectieve sector vormt in Nederland al verreweg het grootste deel van de economie, maar nog steeds willen mensen meer overheidsingrijpen. Nog steeds zijn er uitwassen van de markt die de overheid moet corrigeren.
    2. De belastingdruk behoort al tot de hoogste in de wereld maar nog steeds willen mensen deze verhogen.
    3. De overheid heeft laten zien notoir slecht te zijn in het runnen van grote projecten, of het nu gaat om infrastructuur, ICT of de verbouwing van een Museum. En nog steeds willen mensen dat de overheid meer zaken gaat runnen. Ik vrees dat als TPG niet verzelfstandigd zou zijn we tot in lengte van jaren het aantal postbodes contant zouden houden, want dat is sociaal...
    4. De medische zorg is zeer verpolitiekt en vrijwel volledig gereguleerd, maar Nederland heeft een idioot hoog percentage arbeidsongeschikten.

    Door mensen eerst alle verantwoordelijkheid af te nemen en vervolgens steeds meer te beloven maken we het financieringsprobleem voor onze kinderen alleen maar groter.

    We kijken bezorgd naar IJsland en Griekenland, maar vergeten dat Nederland failliet zou zijn als het een bedrijf zou zijn. Alleen omdat we van onze (klein)kinderen lenen, zonder het te vragen, zonder dat ze het weten en zonder aan te kunnen geven hoe het ooit goed moet komen kan Neerland doorgaan met meer geld uitgeven dan er binnen komt.

  • Zeer Voornaam, ma 12 april 2010 23:27 in reactie op Roland Bruynesteyn Reageer op Zeer

    Wat een onzin allemaal.
    In Canada heeft met evenveel geweren als in de USA, edoch men schiet elkaar niet dood.
    In Amerika heeft eenieder 4 sloten op z'n deur, in Canada geen.
    In Amerika heerst het recht van de rijk geborene, toch is daar echte armoede met vele zwervers op straat ( wel eens SF geweest? ) Ze zouden maar voor jou deur slapen en dan piep je wel anders.
    Zwervers die half gestoord zijn maar geen opvang kunnen betalen. Arm geboren half gekke ( afstammeling van een of andere missionaris ) die ook tv willen kijken en de jouwe lenen. Mensen in wanhoop en niet dieper kunnen zinken, maar dan rond dolen rond de school van jouw kinderen. Als ze al niet binnen gaan en hier en daar een niet flodder lossen.
    Hoera voor de kansen voor iedereen? Nee hoor, sociale zekerheid geeft rust.

    Maar goed:
    1. Iedereen in Nederland is manager. Om twee redenen; Het is makkelijk geld verdienen, en je hoeft niet echt iets te kunnen. Ideaal dus. De overheid stimuleert dit met slecht onderwijs en een commercieel Universiteit beleid.
    2. Landen zonder belasting behoren tot de armste landen.
    3. Niet alleen de overheid is slecht in grote projecten. Grote bedrijven zoals ING laten niet echt goede resultaten zien (understatement). Bouwfraude is niet een overheids dingetje. En, vooral, zie 1.
    4. De arbeidsongeschikte zijn uit de WW gezette UWV-ers. Kwestie van potjes labeling. In India wonen veel meer arbeidsongeschikte neem dat maar van mij aan. Daarbij: zie 1. Alle arbeidsongeschikte baantjes zijn al bezet door mensen die wel kunnen maar liever niet de mijnen ingaan, chemisch afval scheiden, of wc potten schoonmaken. Daarbij hebben we een belonings/waarderings systeem waar we uren eroploskletsen meer belonen dan daadwerkelijkietsdoen ( lesgeven, konten wassen, geweer dragen, pijn bestrijden ) . Geen wonder dus dat iedereen voor dat kletsberoep kiest, zeker nu een inschrijving op een school gelijk staat aan het diploma halen.
    En als je met dat kletsberoep de hele wereld economie op springen zet houd je gewoon je handje op bij de doeners om dit jaar weer de bonussen uit te kunnen keren. En dan nog zijn er altijd wel weer sukkels die dan denken dat het aan het belasting systeem ligt.

  • Joop Schouten, di 13 april 2010 09:44 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Joop

    Joop

    Bedankt voor je reactie Joeri.
    Ik was bijna zelf in de pen geklommen.
    Zo hou ik weer wat tijd over.
    : )

  • Ton evertsen, di 13 april 2010 09:45 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Ton

    Ton

    dat van die zwervers is waar maar zegt niet zo veel, die zie je overal ook in landen waar de overheid wel massaal aanwezig is.

    Ben het niet helemaal eens met je mening over de vs. het is een ander systeem. Je kan in de vs als je iets kan hoog stijgen, er is alleen geen vangnet, je staat op het slappe koord en maak je een fout dan ga je. In nederland is er geen echt slap koord maar meer een trap, hij gaat niet erg hoog en vallen is niet zo gevaarlijk.

    Staat tegenover dat je iets kan, of dat nu timmerman is of softwareontwerper je je kennis beter te gelde kan maken dan hier.

  • Roland Bruynesteyn, di 13 april 2010 23:27 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Roland

    Roland

    @ Joeri:

    Je begint met 'Wat een onzin allemaal' en vervolgens komt er een verhaal dat niet ingaat op iets dat ik gezegd heb. Wat probeer je precies te ontkrachten?

    Daarna nummer je een paar argumenten, wellicht in reactie op mijn nummering:

    1. 'Iedereen in Nederland is manager.' Kan zo zijn, en de term is behoorlijk aan inflatie onderhevig. Maar wat heeft dit te maken met mijn stelling dat de collectieve sector in Nederland (veel) te groot is? Een vuilnisman heet bij mijn weten nog steeds geen manager. Mijn stelling was dat de collectieve sector te groot is. De naam van de functie kan me minder schelen
    2. Landen zonder belasting behoren tot de armste landen. Hoe verhoudt dit zich tot het feit dat de belasting in Nederland tot de hoogste tarieven ter wereld behoren en dat sommigen ze het nog willen verhogen? Is er mogelijk een optimaal tarief, passend bij de taken die een overheid behoort uit te voeren?
    3. 'Niet alleen de overheid is slecht in grote projecten. Grote bedrijven zoals ING laten niet echt goede resultaten zien (understatement). Bouwfraude is niet een overheidsdingetje.' Bouwfraude is deels ook een overheidsdingetje (ambtenaren in Limburg kunnen er wat van!) en wordt mede veroorzaakt door het door de overheid ingerichte systeem van aanbesteden. Belangrijker: mislukte projecten in de particuliere sector worden niet afgewenteld op de belastingbetaler, maar hoogstens op aandeelhouders en de klanten die allemaal weg kunnen lopen.
    4. ?De arbeidsongeschikte zijn uit de WW gezette UWV'ers. Kwestie van potjes labeling?. Nou en? Iemand keurt ze af, mogelijk met een half oog op arbeidsmarktpotentieel. Of men nu werkloos is of arbeidsongeschikt, het percentage is veel hoger dan in andere landen en het draagt bij aan een veel te grote, nauwelijks te financieren collectieve sector. Dat het in India mogelijk erger is, is volstrekt irrelevant.

    Dat er overigens veel 'oploskletsers' zijn heeft mede te maken met het ontbreken van een marktmechanisme in de collectieve sector: ik moet net als jij gruwen van extra managementlagen in zorg en onderwijs. Ze worden er duurder van en zelden beter. In het bedrijfsleven kom je dit veel minder tegen en als er overbodig vet zit wordt dat er bij een tegenzittende conjunctuur weggesneden.

    Het verschil in belonen heeft meer te maken met het aanbod van arbeidskrachten: er zijn minder neurochirurgen dan verpleegsters en het werk van neurochirurgen wordt ook om andere redenen hoger gewaardeerd. Sterker nog als je neurochirurgen hetzelfde zou betalen als verpleegsters zou het tekort aan verplegend personeel ophouden maar zouden we geen neurochirurgen meer hebben.

  • daniel teeboom, di 13 april 2010 10:11 in reactie op Roland Bruynesteyn Reageer op daniel

    daniel

    "De collectieve sector vormt in Nederland al verreweg het grootste deel van de economie, maar nog steeds willen mensen meer overheidsingrijpen."

    Ik vraag me af waar die hang naar slavernij vandaan komt. Hier heb je mensen die voor de eerst keer in de geschiedenis echt vrij zijn (althans vrijer dan ooit te voren) en ze kiezen ervoor alles in handen te leggen van de staat?! Het machtsmiddel wat hen al eeuwen, als het niet millenia is, onderdrukt.

    Volgens mij is de wens om overal de hulp van de staat in te roepen niet zo heel erg anders dan die van een gelovige om in zijn kerk, synagoge of moskee te vertrouwen. Eigen verantwoordelijkheid blijft een probleem voor een levensvorm die in wezen een kuddedier is.

    Het ligt in onze aard te volgen.

  • Zjen Zen, ma 12 april 2010 17:38 Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik ben allang voorbereid op een crash zoals hierboven beschreven staat.



    Ik zie de ellende al sinds de jaren 80 groeien...

  • Joop Schouten, ma 12 april 2010 17:25 Reageer op Joop

    Joop

    Bedankt voor dit schrijven Lou.
    Het geeft weer aan hoe desastreus de situatie feitelijk is.

    Dit is mede de reden waarom ik zo hard blijf uithalen naar de (mede)veroorzakers van deze shit. Daders die, zonder enige gêne of zelfkritiek, dezelfde economisch en maatschappelijk asociale ideeën dreigen te implementeren door zich gewoon weer verkiesbaar te stellen.

    Ik heb 3 kinderen. Deze wil ik beschermen.
    En daar kan ik ver in gaan.

  • Yusuf Farah, ma 12 april 2010 20:34 in reactie op Joop Schouten Reageer op Yusuf

    Yusuf

    NCTb, hou deze man in de gaten aub!

  • Joop Schouten, di 13 april 2010 09:41 in reactie op Yusuf Farah Reageer op Joop

    Joop

    : )
    Dat doen ze al volgens mij.
    Laat ze maar komen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven