Bio Bekijk alles van Erik van Ophoven Word fan

Erik van Ophoven

Erik van Ophoven Politicoloog en adviseur

01 januari 2010 Reageer (23) 1233 x bekeken Leven RSS

Ook last van uw mensbeeld?

Een mensbeeld is zoiets als bloeddruk: belangrijk, maar we kijken er bijna nooit naar. 

Onterecht, het begrijpen en durven loslaten van ons mensbeeld, kan enorm helpen. Goed voornemen?

Ik heb er zelf nogal eens last van. Van mijn mensbeeld, bedoel ik. Net als ik denk dat ik iets objectief heb bekeken, blijkt het toch vooral mijn mensbeeld weer te zijn dat mijn blik stuurt. Blijkt dat mensbeeld toch een verrekte sterk eigen willetje te hebben en veel talent voor bijna ongemerkt sturen; je zou er bijna moedeloos van worden.

Hoe zit het trouwens met uw mensbeeld? Wat denkt u van ‘de mens’. Is ie van nature tot het goede geneigd? Of is de mens voor de mens een wolf? Engeltje of uitvreter? Nee, nee, het is niet uw partner (hoe graag die ook zou willen) en ook niet uw krant of omroep, maar uw mensbeeld dat in hoge mate bepaalt hoe u de wereld ziet en ervaart.

Is dat gevaarlijk? Tja, het blijft in ieder geval altijd oppassen. Want ze willen nogal eens wat opdringerig zijn, die mensbeelden. Het blijkt sowieso verkeerd te gaan als we de extreme versies van mensbeelden tegenkomen. Het extreme beeld van de goede mens die alles wil delen, maakte een onleefbare, paranoïde samenleving met hoge gevangenismuren rondom de voormalige DDR. Het extreme beeld van mensen die zelf wel alles oplossen en uitrekenen, geeft ons een Amerika met beschamend veel armoede voor zo’n rijk land.
Als er al zoiets is als ‘het meest kloppende’ mensbeeld, dan ligt dat waarschijnlijk ergens in het grijze midden. Daarbij is het nooit echt aan te wijzen of vast te pinnen, want verschuivend in tijd en in plaats.

Terug naar wat het mensbeeld voor ons doet. Ons mensbeeld bepaalt niet alleen hoe we staan in het leven, maar ook wat we horen en zien. Hebben we eenmaal een uitgesproken mensbeeld aan boord, dan gaan we selectief waarnemen. Zaken die passen bij ons mensbeeld zien we groter en beter dan zaken de er niet bij passen. We omringen ons ook met vrienden, media, boeken die aansluiten op ons mensbeeld en ons er in bevestigen. Onderzoek laat zien dat we mensen aardiger vinden die het met ons eens zijn en die qua waarden en opvattingen op ons lijken. Zo ontstaan eigen werelden. De wereld van Volkskrant-lezers tegenover Telegraaflezers, Joop tegenover GeenStijl, noem maar op. En natuurlijk, zoals veel is ook het ontstaan van een mensbeeld een combinatie van nature en nurture. Dus zit je al in een bepaalde wereld dan is de kans op het ontstaan van een daarmee overeenkomstig mensbeeld groot. Ik herken dat vaak bij anderen, anderen waarschijnlijk ook bij mij...

Nu is zo’n mensbeeld nogal eenkennig. Als ie op iets stuit wat niet bij zijn beeld past, dan loopt ie er het liefst met een boog omheen. En zo stuurt ie ook zijn bezitter. Ons mensbeeld laat ons onze verhalen op een eigen manier vertellen. Met bepaalde keuzes in de feiten, de woorden, de beelden. Neem het voorbeeld armoede, dat ik hier – omdat overdrijven de zaak duidelijk maakt – wat zwart/wit zal uitwerken.

Met de mensbeeld-bril waarmee je vooral de collectief gerichte samenwerkende mens ziet, wordt er nadruk gelegd op de omvang van de armoede, 8% van Nederland. De effecten voor de mensen en vooral de kinderen. De sociale uitsluiting waar het toe leidt. De voedselbanken. De bureaucratische molens, ondoorzichtige regelingen. De schulden. En nadruk op de groep arme ouderen.
Wordt gekeken vanuit het mensbeeld dat uitgaat van de burger van de eigen keuzes en eigen verantwoordelijkheden, dan worden andere accenten in het verhaal gelegd. Wordt verteld dat armoede is gehalveerd in ruim tien jaar: van 16% naar 8%. Dat mensen in armoede een vlottende groep is: 4 van de 10 stromen jaarlijks uit. Dat velen, ook voedselbankbezoekers, regelingen niet gebruiken en zich niet laten bijstaan in werk en schulden. Dat ouderen de laatste 10 jaar zich grotendeels van armoede hebben ontdaan (van 20% naar 7%).

De bovenstaande feiten komen uit de Armoedemonitor 2007 en uit een onderzoek naar voedselbanken. Kloppen dus allemaal, hoe je er ook naar kijkt. 

In dit voorbeeld zien we hoe (mens-)beelden de beleving of accentuering van feiten kan sturen. Hier werden twee eenzijdige, dus incomplete beelden geschetst. Eenzijdige beelden leiden tot eenzijdige analyses en dus gebrekkige oplossingen. Kies je voor één van de beelden, dan ligt verkeerd of eenzijdig beleid op de loer. En zo’n keuze is gemakkelijk gemaakt, een oude sociologische wet zegt immers dat als mensen een beeld voor waar aannemen, ze ook naar dat beeld handelen. Bovendien zien we, als mensbeelden iets te veel de vrije teugel krijgen, ook nog veel energie weglekken in het bestrijden van elkaars zienswijzen in plaats van het oplossen van de problemen. 

Zoals al gezegd heb ik er zelf nogal eens last van, van mijn mensbeeld dat in de weg loopt bij het nuchter kijken naar alle feiten en oplossingen. Heeft u dat nu ook?

Zit daar nou niet een goed voornemen in voor 2010. Iets in de sfeer van: relativeer het eigen mensbeeld. Laten we meer over de schutting kijken bij anderen. Niet alleen Joop bezoeken maar ook  sites met hele andere meningen. De argumenten bekijken en wegen. Laten we uit onderzoeken alle uitkomsten gebruiken, niet alleen die uitkomsten die overeenkomen met het eigen beeld. En zelfs als onderzoeken elkaar tegenspreken, verbreedt ook dat het eigen beeld.

Kortom, mocht het mensbeeld in de weg zitten, laat ons dan het juk van het mensbeeld afwerpen!

En ach, natuurlijk zal eenieder zich blijven thuisvoelen bij zijn eigen beeld. Helemaal definitief loslaten hoeft ook niet. Dat kan niet en zou overigens erg saai zijn. Politiek zal dus gewoon blijven bestaan, gelukkig maar!  Maar af en toe een poging tot loslaten…!? Ik ga het toch eens proberen, in 2010. 

Laatste Reacties (23) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Vrij_ Denker, wo 06 januari 2010 20:46 Reageer op Vrij_

    Vrij_

    Sorry, ik kan in dit verband niets met het woord mensbeeld.
    Een mensbeeld heb je bijvoorbeeld in de Christologie dat de mens bestaat uit een lichaam en ziel,. Ook Freud en Carl Gustaf Jung beschrijven een mensbeeld. Freud met het Es-Ich en Überich, Jung met het bewuste-onderbewuste-onbewuste.
    Ook in de Anthroposofie kom je een mensbeeld tegen.

    Waar je het hier in feite over hebt, is de optiek waarmee je naar de wereld en de mensen kijkt. Zoals we dat uitdrukken met welke gekleurde bril je kijkt.
    Anders gezegd: Door welke waarden en normen je de informatie over mens en wereld, die tot je komen, filtert.

    Gaan we uit van de informatie in "Eigen Schuld Dikke Bult" dan wordt dat filter in onze hersenen al vroeg bepaald, hier en daar door wat men doorleeft nog wat bijgesteld en dat ben jij dan. Nemen we de informatie
    uit de neurobiologie serieus, dan vormen we door de indrukken die we in het leven opdoen o.a. onze hersenen, het gereedschap waarmee we denken.

    Dat zou beteken we kunnen niet anders. Met wat je zou willen, zouden we dus eerst een manier moeten vinden om onze hersencellen zo te veranderen, dat ze in een staat komen, dat ze objectieve gedachten kunnen denken en niet louter subjectief, slechts dat wat ons sympathiek is.
    Filosofisch zouden we dus moeten constateren de mens beschikt over de rede, maar is niet voor rede vatbaar, we kunnen het simpel niet. Discrimineren is dan een aan hersenvormen gebonden feit.
    Dat gegeven noem jij in jouw beschrijving een mensbeeld, waar ik liever het woord optiek(gekleurde bril) gebruikt had zien worden.

    De realiteit hiervan in onze samenleving noemen we individualisering, dat wat men in de Chinese filosofie versplintering noemde.

    Die versplintering komt duidelijk in beeld als we de dialogen in "De Onrendabelen" volgen, gemeenschapszin en massale solidariteit valt daar niet te bespeuren.

    Het probleem lijkt me dat de betekenis van de Trias Politicas niet goed werd/wordt begrepen.
    vrijheid gelijkheid broederschap
    wetenschap gezag/recht economie
    denken voelen willen
    waarheid/leugen liefde/haat goed/kwaad (polariteiten)

    Vrijheid hierin wordt uitgelegd als vrijheid van meningsuiting, "freedom of speech".

    In mijn optiek zou:
    Vrijheid in dit verband betekenen dat wetenschap en het denken, waarden en normen vrij zouden moeten zijn en zich louter met begrijpen zouden moeten bezighouden.

    Gelijkheid kunnen we het beste begrijpen door: Als we het gestorven zijn beschouwen. Op het moment dat we gestorven zijn blijft alleen ons lijk over, het leven heeft ons verlaten en laat de aardse verschillen achter.
    Voor de bovenbedoelde wetenschap betekent dit, dat ieder mens gelijk is en een afspiegeling van ons huidig peil van evolutionaire ontwikkeling.
    Niets menselijks is ons vreemd, de verschillen ontstaan door de omstandigheden waarin we worden geboren.

    Broederschap zou dan in tegenstelling van onze huidige concurrentie maatschappij betekenen, dat we sociaal-economisch met elkaar samenwerken en samenleven.

    In feite zijn we door onze optiek, het kijken door onze eigen gekleurde brillen allemaal moraalridders (van de Brink/Knevel en Pauw /Wittemans)

    In de Bijbel staat waarheid en liefde geneest.

    Die Bijbel lees ik wat anders dan wat kerkelijk gebruikelijk is.

  • Mostafa Mouktafi, wo 06 januari 2010 05:42 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    De mensbeeld is zoiets als bloeddruk?
    Nee hoor, volgens mij een mensbeeld is van steen, hout, kopen, bronzen en ook van harde marmer.Dat kunt u ook een beeld van mensen noemen.
    Een mensbeeld wordt gemaakt door kunstenaars( beeldhouders).
    Een mensbeeld wordt gehakt of geboetseert.
    Mijn goede vriendin is beeldhoudster, ooit zij tegen mij: Mostafa! ik ga naar mijn atelier een kop hakken.
    Een kop hakken? linda! zei ik.
    Nee, ik bedoel ik ga even werken, zei ze nog lachend.

  • uitgeschreven uitgeschreven, wo 06 januari 2010 02:48 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Ik heb meer last van het mensbeeld zoals onze media dat ons opdringen. Een beeld waardoor mensen die in werkelijkheid nog nooit iets naar hebben meegemaakt zich doodsbang gaan voelen en vervolgens oor extremistische partijen gaan stemmen. Media die hengelen naar het slechtste in de mens om het dan zo royaal en met zoveel mogelijk sensatie te etaleren omdat ze daarmee hopen kijkcijfers of oplage te verhogen. Het bepaald ons mensbeeld meer dan we zelf vaak willen toegeven en het verwoest de maatschappelijke omgang met onze medemensen.

  • Joop Schouten, ma 04 januari 2010 09:58 Reageer op Joop

    Joop

    Een gezond mensbeeld ontstaat als er gezond onderwijs is.
    Deze twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
    De rest is frustratie.

  • Julian Kremer, zo 03 januari 2010 16:17 Reageer op Julian

    Julian

    Er zit iets tegenstrijdigs in het hele relaas. Een mensbeeld lijkt mij dermate constituerend voor je 'zelf', oftewel je 'ik', dat je het één niet los van het ander kunt zien. Alsof je 'zelf' (wat is dat eigenlijk?) op bepaalde rationele (?) gronden maar mensbeelden kan kiezen. Mensbeelden zijn juist in hoge mate contingent en kies je niet; die komen aanwaaien vanuit welke richting de wind maar waait.

  • Fatima Bloodhooft, zo 03 januari 2010 12:42 Reageer op Fatima

    Fatima

    Citaat uit het artikel: "Niet alleen Joop bezoeken maar ook sites met hele andere meningen. De argumenten bekijken en wegen."

    Moralisme of oprechte bezorgdheid?

    Dat bezoeken deed ik jáááren geleden al regelmatig en ik gaf ook mijn mening regelmatig. Tot ik hatemail kreeg en op Elsevoer en Geensteil bijna werd doodgeknuppeld. Omdat ik het met hun denkbeelden en hatelijkheden niet eens was.

    Ik ben veel, maar geen masochist. Dus de pot op met andere sites. Ik blijf wel bij mijn eigen stiel. Daar is meer dan genoeg om het mee eens én oneens te zijn. En blijft het tenminste redelijk beschaafd.

  • Wim Verver, za 02 januari 2010 00:13 Reageer op Wim

    Wim

    Last hebben van uw mensbeeld ? Ik probeer het te begrijpen maar het lukt me niet. Een algemeen mensbeeld kan ik niet vormen omat ieder mens anders is. Wat mij wel nieuwsgierig maakt is hoe een ander mens zich in het algemeen voelt. Ik verwacht ieder totaal verschillend. Mijn eigen overtuigingen zijn gevormd door wat ik zelf ondervonden en door de jaren opgeslagen heb en uitgewerkt. Houd er wel rekening mee dat die overtuigingen fout kunnen zijn, maar ik moet roeien met de riemen die ik heb. Blijft de vraag wat dat met mensbeeld heeft te maken?

  • Anneke Achttien, vr 01 januari 2010 19:38 Reageer op Anneke

    Anneke

    We leven in een kapitalistische samenleving waar middels een democratisch proces de gekozen politici het schatkistgeld verdelen over allerlei beleidsterreinen. Politici verdelen euro's en daarbij zou het mensbeeld dat schuil gaat achter de verschillende politieke stromingen geen rol moeten spelen. Het gaat immers simpelweg om het verdelen van geld. Die verdeling zou mijn inziens gebaseerd moeten zijn op de economische wetten van het kapitalisme. Laat als het om politieke besluitvorming gaat de verschillende mensbeelden maar fijn achter in de vorige eeuw. We moeten door !

  • Meneer Dick, vr 01 januari 2010 19:57 in reactie op Anneke Achttien Reageer op Meneer

    Meneer

    Wat fijn dat u met uw voorbeeld dit artikel verduidelijkt.

  • Anneke Achttien, vr 01 januari 2010 20:57 in reactie op Meneer Dick Reageer op Anneke

    Anneke

    Graag gedaan Meneer Dick. Het was mijn eerste bericht op deze site. Er volgen er vast en zeker meer.

  • Meneer Dick, za 02 januari 2010 14:10 in reactie op Anneke Achttien Reageer op Meneer

    Meneer

    Is ?kapitalisme? een vies woord?

    Allereerst wil ik zeggen, dat ik getroffen ben door jouw heel beleefde bedankje voor mijn aandacht voor jouw bijdrage. Dat kom ik (te) weinig tegen bij Joop, helaas. Het gaat er vaak ruw aan toe.

    Je bent een nieuwkomer bij Joop, schreef je. Je komt bij Joop veel reacties van ?13 in een dozijn?. Veel wolven huilen in het bos. Elke wolf denkt dat hij bijzonder huilt, maar ze klinken allemaal hetzelfde. Ze roepen naar elkaar ?ik zit hier ? waar zit jij? ? gaan we morgen achter een karibou aan? ? gezellig met z'n allen in een groep ? in mijn ééntje ben ik te onzeker om een karibou te grazen te nemen.
    Laat je niet afschrikken door huilende wolven als je weer een opvallende reactie schrijft.

    Kapitalisme is een term uit de economische wetenschap. Het gaat hoe mensen in de samenleving gedragen. Zoals planten en dieren en mensen in de natuur. Je kunt patronen ontdekken zoals ?survival of the fittest?. De vertaling ?recht van de sterkste? is gebrekkig, omdat Nederlanders bij het woord ?recht? spontaan denken aan moreel recht. Deze bok heeft het recht om met alle geiten in de kudde te paren, omdat hij sterker is dan de andere bokken. Wij noemen dit een recht zonder moreel oordeel.

    De wet van vraag en aanbod. Goede kwaliteit blijft over; slechte kwaliteit valt af. Goede kwaliteit heeft een hogere prijs dan slechte kwaliteit. Daarom ook, beloning naar prestatie. In de economie geldt ?streven naar het optimum, het optimale, efficiency, vermijden van verspilling. Daarom loopt de mens niet meer in dierenhuiden.

    Kapitalisme is hard, keihard, meedogenloos. Maar het heeft altijd al bestaan, al vanaf de big bang, vandaag, overal, en zal altijd overal blijven bestaan. Linkse mensen vinden ?kapitalisme? een vies woord. Het wordt in negatieve zin gebruikt. Zij denken dat zij kapitalisme kunnen uitbannen.

    Omdat er mensen zijn die gevoelig reageren op het woord ?kapitalisme?, worden andere omschrijvingen gebruikt. Zoals economische neo-liberalisme. Maar dit is zo'n mond vol.

    Jouw bijdrage provoceerde mij tot mijn volgende besluit.
    Ik gebruik voortaan het treffende en bondige woord ?kapitalisme?

  • Meneer Dick, za 02 januari 2010 14:40 in reactie op Meneer Dick Reageer op Meneer

    Meneer

    Ik had mijn verhaal met diverse aanhalingstekens in een tekstverwerker geschreven. Na het plakken in het reactieformulier van Joop stonden er nog steeds aanhalingstekens. Na publicatie werden het helaas allemaal ??

  • Anneke Achttien, za 02 januari 2010 15:26 in reactie op Meneer Dick Reageer op Anneke

    Anneke

    Fijn dat je in het vervolg het woord kapitalisme gebruikt, dat doet volgens mij volop recht aan de situatie waarin we leven. Om de te scherpe kanten van het kapitalisme af te slijpen zet ik er graag het woord compassie voor. En dat bekt in het Engels dan het prettigst. Ik ben er voor dat we het huidige kapitalisme doorontwikkelen in de richting die we willen. Ik denk nu na over vernieuwingen waarbij het verhogen van het rendement op geld dat nu in de samenleving in omloop is op de voorgrond staat. Lees daartoe ook mijn bijdrage over vernieuwing van de huurmarkt bij de uitspraken van Cohen over liberaliseringen als je daar zin in hebt. Tot de volgende ronde Meneer Dick !

  • Jelle de Vries, za 02 januari 2010 17:44 in reactie op Anneke Achttien Reageer op Jelle

    Jelle

    @ Anneke Achttien - Dus u hebt toch een mensbeeld (levensvisie), namelijk "Compassionate Capitalism". Geeft niets. U bewijst hier mooi, dat een mensbeeld "achterlaten in de vorige eeuw" zo makkelijk nog niet is. Mij lijkt dat zelfs onmogelijk.

  • Anneke Achttien, za 02 januari 2010 18:57 in reactie op Jelle de Vries Reageer op Anneke

    Anneke

    Dag Jelle, compassie is voor mij een gevoel en zegt dus iets over hoe mijn gevoelsleven zich aan mij voordoet. Dat gevoel in mijn innerlijk kan worden gewekt door iets of iemand buiten mij. Ik ga dus niet zozeer uit van een algemeen beeld over de aard, het zijn of de eigenschappen van mensen, een mensbeeld, maar neem mijn innerlijk, mijn eigen gevoelsleven, als richtsnoer. Compassie heb ik in mijn gevoelsleven een plaats gegeven en vanuit dat gevoel zoek ik naar manieren om het kapitalisme verder te ontwikkelen. Groet !

  • uitgeschreven uitgeschreven, do 07 januari 2010 22:16 in reactie op Anneke Achttien Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Hoi Anneke,

    Ben je ook wel eens door de Franse of Belgische duinen heen gelopen, op zoek naar een leuk stukje strand? Of ergens in een bos zoekend naar de juiste weg om verder te gaan?

    je schrijft "we moeten door" en ik weet niet helemaal zeker of dat al dan niet cynisch bedoeld is. De afgelopen decennia heb ik onze overheid een forse reeks enorme blunders zien maken, fouten die op het moment dat ze gemaakt werden nog lang niet voor iedereen duidelijk waren maar door hun uitwerking dat wel werden. Keywords privatisering en marktwerking.

    Maar om een of andere mij volstrekt duistere reden wordt er nooit geconcludeerd dan we op wat voor gebied dan ook fouten hebben gemaakt, de verkeerde weg zijn opgegaan en dus even weer een stukje terug moeten om dan eventueel een andere weg in te slaan.

    Dat vind ik een van de meest frustrerende ontwikkelingen van onze tijd. Ontwikkelingen waarvoor we soms een steeds forser wordende prijs betalen.

  • Meneer Dick, do 07 januari 2010 22:37 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op Meneer

    Meneer

    Nu nog steeds wanhopig verzetten tegen kapitalisme, privatisering of marktwerking is hetzelfde als zeggen, leeuwen moeten vegetariërs worden.

  • Jelle de Vries, vr 01 januari 2010 18:02 Reageer op Jelle

    Jelle

    Wanneer Van Ophoven gelijk heeft en ons mensbeeld inderdaad te vergelijken valt met onze bloeddruk, dan kunnen we niet zonder. Van "loslaten" of "afwerpen" kan geen sprake zijn. Goed, een te hoge bloedruk (te hoge verwachtingen van de mens) brengt risico's met zich mee, maar het ontbreken van ook maar enige bloeddruk (geen enkele verwachting) is niet met het leven verenigbaar.

  • Guy Geoffroy Chateau, vr 01 januari 2010 17:58 Reageer op Guy

    Guy

    Het juk van het mensbeeld afwerpen zal absoluut niet eenvoudig zijn, ik vraag me af of het daadwerkelijk kan. Waarschijnlijk niet, het vormen van mensbeelden is de mens eigen.

    Relativeren zou wel kunnen en ook voor betere mensbeelden zorgen.

  • Meneer Dick, vr 01 januari 2010 17:47 Reageer op Meneer

    Meneer

    Goed verhaal. Wel nogal breedvoerig.

    Nog weinig reacties; dus weinig herkenning bij lezers van Joop.

    Bondige columns opgehangen aan actuele thema's werken beter. Als mensen zich eens beter inleven in een ander en wat hij zegt of schrijft, misschien leert hij dan ook beter zichzelf kennen.

  • Sylvia Stuurman, vr 01 januari 2010 14:27 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    "Het extreme beeld van de goede mens die alles wil delen, maakte een onleefbare, paranoïde samenleving met hoge gevangenismuren rondom de voormalige DDR."

    Die kan ik niet volgen: als het mensbeeld er werkelijk een was van de goede mens die alles wil delen was er helemaal geen repressie nodig.

    Het mensbeeld van de communistische landen was een paternalistisch mensbeeld: "Wij snappen wat goed voor de mensen is; de mensen zelf niet. Wij zullen ze tegen zichzelf en elkaar beschermen.".

    Dat mensbeeld zie je in sterke mate terug bij het CDA en de PvdA.

  • Gerwin van Eersel, vr 01 januari 2010 22:13 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Inderdaad. Wij van het CDA en van de PvdA beslissen dat het voor winkeliers niet goed is op zondag te werken, en wij beslissen dat het voor dominees en priesters wel goed is.

    Bah.

  • uitgeschreven uitgeschreven, wo 06 januari 2010 02:51 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Tja Sylvia, de meeste harde oordelen over landen als de DDR worden geveld door mensen die er nooit waren en er nooit vrienden onder de gewone beroepsbevolking hadden. Vandaar dat men ook niet kan begrijpen waarom een substantieel deel van die bevolking nu met enorme heimwee problemen naar die tijd zit.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven