Bio Bekijk alles van Adriaan Soeterbroek Word fan

Adriaan Soeterbroek

Adriaan Soeterbroek Cartoonist

20 januari 2012 Reageer (42) 3752 x bekeken Politiek RSS

Onmogelijk figuur

Cartoon: Hirsch Ballin over Wilders

Laatste Reacties (42) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Cees Rotteveel, ma 23 januari 2012 14:48 Reageer op Cees

    Cees

    GW: Heeft U die laatste gelezen?
    HB: Mijn vrouw en ik hebben daar vreselijk om moeten lachen.
    GW: Ik ook! Niet normaal meer!
    HB: Het idee alléén al
    GW: Tsss!... Oneens!?
    HB: Oneens!
    GW: ...Hirsch!
    HB: ...Geert!

  • Cees Rotteveel, ma 23 januari 2012 13:40 Reageer op Cees

    Cees

    HB: Mieke... hoe is de stand?
    GW: ?..was het een kwis?
    HB: Nee! Nee, natuurlijk niet!
    GW: U zegt 't maar.
    HB: Ik wil weten hoe lang het nog duurt voor we weggedraaid worden.
    GW: Wat mij betreft is het mooi geweest.
    HB: Eerlijk gezegd? Voor mij ook.
    GW: Kijk aan!
    HB: Geert... mag ik Geert zeggen?
    GW: Ga gerust je gang... Hirsch.
    HB: Nou, eh... zo in de wandelgangen val je eigenlijk best wel mee.
    GW: Zijn we het alwéér met elkaar eens!

  • Cees Rotteveel, ma 23 januari 2012 11:50 Reageer op Cees

    Cees

    HB: Me-néér-Wilders!
    GW: Ik-òp-Ballin... maar niet heus.
    HB: Ja... grappig. Maar ik zie mensen graag in de ogen als...
    GW: Ik ook! Maar nu even niet!
    HB: En waarom niet als ik vragen mag?
    GW: Dat mag.
    HB: Wèl?
    GW: Ik hoor niks, ik zie niks en ik zwijg niet!
    HB: Ha, ha! U gaat iedere discussie uit de weg.
    GW: Ik hoor niks, ik zie niks en ik zwijg niet!
    HB: Dat zei u, ja! Niet zo bevorderlijk voor de inhoud, dacht u niet?
    GW: Integendeel! Het buitensluiten van de zintuigen scherpt de geest.
    HB: Dat is weliswaar...
    GW: Moet u ook eens proberen!
    HB: Dat sluit ik niet uit...
    GW: Da's algemeen bekend!
    HB: Ai!... die zag ik niet aankomen.
    GW: Laten we het daar maar op houden.

  • Cees Rotteveel, zo 22 januari 2012 11:12 Reageer op Cees

    Cees

    HB: “Het radicale midden!”
    GW: We hebben allemaal onze idealen.
    HB: En u hoeft niet bang te zijn, we maken de rit af.
    GW: Niet naar links, niet naar rechts, alleen nog op en neer...
    HB: Inderda...?! Mènéér Wil...
    GW: …terug in de schoot van de PvdA...
    HB: Meneer Wil...
    GW: ...impliceert wel een nieuwe leuze... met meer diepgang...
    HB: Kennelijk wilt u leuk doen?
    GW: “Veilig vrijen!”
    HB: Geweldig!
    GW: Moet u Rome niet om dispensatie vragen?
    HB: En wat heeft Rome er nou weer mee te maken?
    GW: Gebruik van condoom... leuk voor Prinsjesdag.
    HB: Potverdikkeme! ...potverdikkeme! ...hij flikt 't weer!

  • Cees Rotteveel, za 21 januari 2012 10:49 Reageer op Cees

    Cees

    HB: Ik moet u eerlijk bekennen...'t is een zeer fraai kostuum.
    GW: Hoed!... dat kostuum heb ik iedere dag aan.
    HB: Oh?
    GW: Langdurig gedwongen kamperen....
    HB: Ach! Ja,ja, natuurlijk. Eh, voor de kijkers thuis, mag ik vra...
    GW: Het wordt het nieuwe logo van de partij.
    HB: En dat staat voor?
    GW: HET ONMOGELIJKE MOGELIJK MAKEN!
    HB: Bent u dan niet bang dat men gaat zeggen 'het lijkt in de haak, máár..!'
    GW: HET ONMOGELIJKE MOGELIJK MAKEN!
    HB: Natuurlijk!...eh...zit het warm?
    GW: Gaat wel. Hoezo?
    HB: Ik denk opeens aan zelfontbranding....
    GW: HET ONMOGE..... !?!..... Doe es effe normaal, man!
    HB: Als u me wilt excuseren. Ik moet al die nieuwe informatie even verwerken.

  • Gandalf the Grey, vr 20 januari 2012 17:58 Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Als zelfs de die-hard PVV-volgers op deze site al toe gaan geven dat Wilders een illusie is dan gaat het wel heel hard met de voortschrijdende inzichten.

    Of zij, die het licht zien.

  • Rob van Kan, vr 20 januari 2012 17:30 Reageer op Rob

    Rob

    Hirsch Ballin heeft dat pas verrekte laat in de gaten, zeg...

  • Zeer Voornaam, vr 20 januari 2012 18:24 in reactie op Rob van Kan Reageer op Zeer

    Nee hoor, hij heeft er zelfs de politiek voor verlaten. Omdat hij niet met de doenormaalman wilde samenwerken.

  • Peet Van Velzen, za 21 januari 2012 12:02 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Peet

    Peet

    Met een riante wachtgeldregeling zit hij nu thuis de krant te lezen en kritiek te hebben.

  • Anja Lodewijks, vr 20 januari 2012 16:44 Reageer op Anja

    Anja

    Het CDA is zelf het toppunt van met twee maten meten en wanneer dan de zaken dwars door elkaar lopen, is het eind zoek.
    Hirsch herkent dat niet bij zijn eigen lievelingspartij maar wel bij Wilders.

    En de tegenstellingen van Geert Wilders zijn uiteraard net zo onmogelijk als het figuur zelf.
    http://www.youtube.com/watch?v=eMZWJOW0P0g

  • Isis Maät, vr 20 januari 2012 17:48 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Isis

    Isis

    "Het CDA is zelf het toppunt van met twee maten meten en wanneer dan de zaken dwars door elkaar lopen, is het eind zoek.
    Hirsch herkent dat niet bij zijn eigen lievelingspartij maar wel bij Wilders."
    ------------------------------------
    De Januskop bij het CDA is favoriet.

  • Anja Lodewijks, za 21 januari 2012 10:02 in reactie op Isis Maät Reageer op Anja

    Anja

    Over die Januskop hebben van Kooten en de Bie ooit een prachtig lied gemaakt.
    http://www.youtube.com/watch?v=sHuPl_rk97M

  • Peet Van Velzen, vr 20 januari 2012 16:42 Reageer op Peet

    Peet

    Het gevaar waar Hirsch Ballin telkens voor waarschuwt is een illusie.

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 18:13 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Censuur

    Censuur

    Inderdaad, Wilders is een illusie en niets anders dan een illusie. Een hologram met de nadruk op hol. Een niksnut met de nadruk op niks.

    Fijn dat jij het ons even liet weten.

  • Peet Van Velzen, vr 20 januari 2012 18:51 in reactie op Censuur Joop Reageer op Peet

    Peet

    Dan hoef je er inderdaad dus niet bang voor te zijn.
    Graag gedaan.

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 19:17 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik ben niet bang voor een illusie, wie heeft jou dat in je oren gefluisterd? Ik vind alleen de mensen die in een illusie geloven niet echt geloofwaardig.

  • Zeer Voornaam, vr 20 januari 2012 18:28 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Zeer

    Hahaha peet, leuk gevonden.
    Leg dat die ouders in noorwegen ook eens uit wil je ?
    Die doden kinderen zijn immers geen illusie.

    En die meneer van wie z'n gang zo naar urine ging stinken.

  • Peet Van Velzen, vr 20 januari 2012 19:49 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Peet

    Peet

    Die mensen zullen wel in verwarring zijn na zo'n drama. Daarom wil ik ze wel uitleggen dat Geert Wilders geen Noor maar Nederlander is, dat de PVV geen Noorse partij is, en dat Wilders nooit heeft gesproken over de Noorse Arbeiderspartij of haar leden.

  • Klaas Slager, za 21 januari 2012 12:16 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Klaas

    Klaas

    Het is toch glashelder dat de Islam haatcampagne van Wilders en soortgelijke opruiers tot het Noorse bloedbad heeft geleid ?

  • Gandalf the Grey, vr 20 januari 2012 20:12 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Die doden kinderen zijn immers geen illusie.
    ============

    Nou daar heeft Wilders behoorlijk garen bij gesponnen en het electoraal ook lekker uitgebuit. Schaamteloosheid is tenslotte troef bij de PVV.

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6178/Thomas-von-der-Dunk/article/detail/2891848/2011/09/05/Von-der-Dunk-Breivik-trok-logische-consequentie-uit-Wilders-retoriek.dhtml

  • Artois Arnhem, za 21 januari 2012 08:14 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Artois

    Artois

    Hendrik Colijn zei net voor de bezetting:' gaat u maar rustig slapen!'
    Peet, heb je kopgeld en jodenjacht inmiddels al gelezen?

  • Artois Arnhem, za 21 januari 2012 08:15 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Artois

    Artois

    De beste truuk die de duivel ooit uithaalde was de mens te doen geloven dat hij niet bestaat.

  • Gandalf the Grey, vr 20 januari 2012 16:21 Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Omdat over het algemeen PVV-mensen niets hebben met wetenschap en schone kunsten is het misschien wel handig om de term "onmogelijk figuur" even te verklaren zodat het ook voor PVV-mensen inzichtelijk wordt gemaakt wat er precies bedoeld wordt.

    Quote:

    De penrose-driehoek is een onmogelijke figuur, genoemd naar de Britse wiskundige Roger Penrose, die deze figuur bedacht en in 1958 publiceerde. De Zweedse kunstenaar Oscar Reutersvärd had dezelfde driehoek reeds in 1934 getekend. De driehoek bestaat uit drie balken die alle drie loodrecht op de andere twee lijken te staan, maar tezamen toch een driehoek vormen.

    Het is een optische illusie en een onmogelijke figuur, wat wil zeggen dat door middel van bedrieglijke schaduw- en perspectiefwerking een ruimtelijke figuur wordt gesuggereerd die niet realiseerbaar is. Weliswaar is er een ruimtelijk bouwsel mogelijk dat dezelfde figuur suggereert, maar dat is niet de constructie die men "ziet".

    De Nederlandse graficus Maurits Escher heeft de penrose-driehoek vaak toegepast in zijn werk.

    Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Penrose-driehoek

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f4/Penrose_triangle.svg/280px-Penrose_triangle.svg.png

    Met name wijs ik de PVV-mensen even op de zinsnede:

    Het is een optische illusie en een onmogelijke figuur, wat wil zeggen dat door middel van bedrieglijke schaduw- en perspectiefwerking een ruimtelijke figuur wordt gesuggereerd die niet realiseerbaar is.

    Voorwaar, een betere definiëring van de figuur Wilders werd nog niet eerder gevonden.

  • Ernst Anepool, vr 20 januari 2012 18:57 in reactie op Gandalf the Grey Reageer op Ernst

    Ernst

    Ja een Plat figuur dat inhud suggereerd, maar waar in werkelijkheid een stuk mist...

    Want de penrose driehoek is als je het als singelissue, oftewel enkel standpunt bekijkt namelijkwelmogelijk, maar de observator mag nooit een andere kant van je zien, wat je ook perfect weerspiegeld ziet in Wilders, hij is als de dood om een andere kant te laten zien...

    Daarom blijft hij ook stelselmatig wg uit gesprekken waar de interviewer zaken van meerdere kant onderzoekt...


    Dat Wilders sowiesogefacineerd is door driehoeken is ook al wetenschappelijk bewezen :-(

    Eigenlijk moeten de Sociaaldemocratisch gezinde mensen uit protest ook maar weer een rode Driehoek gaan dragen, dat is tenslotte zijn eindoplossing als je de Goons van de PVV hoort propageren...


    http://tinyurl.com/Jouw-Afwijzing-van-Fascisme

  • Eline W, vr 20 januari 2012 15:41 Reageer op Eline

    Eline

    Zonder het gezicht was hij beter geweest.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, vr 20 januari 2012 15:04 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Haha -- hij is leuk. Maar niet realistisch want die tekenaar van die onmogelijke figuur valt in de categorie "links-intellectuele cultuur" bij Wilders. En let op de bruine stropdas natuurlijk, kan niet missen lol

  • - drammer -, vr 20 januari 2012 14:52 Reageer op - drammer

    - drammer

    Zonder Wilders, wat zou Adriaan dan zijn? Een postbesteller van de oude stempel?
    Adriaan zonder Wilders is een rooie haan zonder veren...? Maar de Pvda heeft maar 16 zetels meer, heeft dus nogal wat veren verloren.
    Adriaan zonder veren?

  • El Che, vr 20 januari 2012 13:04 Reageer op El

    El

    De kop van wilders als penrose driehoek en net zoals de ideeën van wilders onmogelijk en optisch bedrog, suggestief en je ziet niet wat je werkelijk ziet. Juiste weergave van het bedrieglijke van wilders.

  • Zwarte Piet, vr 20 januari 2012 13:42 in reactie op El Che Reageer op Zwarte

    Zwarte

    Hirsch is niet beter anders. Het is allemaal 1 pot nat.

  • Gerwin van Eersel, vr 20 januari 2012 17:14 in reactie op Zwarte Piet Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Als iemand die een gruwelijke hekel aan het CDA heeft moet ik je hierin toch corrigeren. Hirsch heeft na de IRT affaire bewezen uit het juiste hout gesneden te zijn, vraag nog maar eens na bij van Thijn.

  • - drammer -, vr 20 januari 2012 14:42 in reactie op El Che Reageer op - drammer

    - drammer

    Leg nu eens uit waarom de denkbeelden van Wilders, PVV, optisch bedrog en onmogelijk zijn.

    Misschien kun je ook even aangeven welke denkbeelden dan zijn.

    Dan weten we wat jij bedoeld.

    Succes!

  • El Che, vr 20 januari 2012 16:06 in reactie op - drammer - Reageer op El

    El

    Je vraagt, misschien niet voor jou, maar wel voor ieder normaal, weldenkend mens naar de bekende weg. Op internet staan meer voorbeelden dan ik je hier, zo voor de vuist weg, kan vertellen.

  • Zeer Voornaam, vr 20 januari 2012 18:26 in reactie op - drammer - Reageer op Zeer

    " Leg nu eens uit waarom de denkbeelden van Wilders, PVV, optisch bedrog en onmogelijk zijn. "

    Ze zijn bedrog omdat het leugens zijn waar mensen in geloven.
    Aangezien u een van de gelovigen bent valt u dat niet uit te leggen.
    Want voor geloof is geen kennis nodig.

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 19:24 in reactie op - drammer - Reageer op Censuur

    Censuur

    "Leg nu eens uit waarom de denkbeelden van Wilders, PVV, optisch bedrog en onmogelijk zijn."

    Omdat zijn denkbeelden drogbeelden zijn. Omdat denkbeelden van optisch bedrog altijd anders zijn dan de werkelijkheid weergeeft. Omdat de denkbeelden van Wilders gestoeld zijn op leugens. Omdat Wilders een onmogelijk mens is.

    Maar bewijs jij nou eens het tegendeel.

    Succes!

  • Gandalf the Grey, vr 20 januari 2012 20:09 in reactie op Censuur Joop Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Maar bewijs jij nou eens het tegendeel.
    ===========

    Nou, als het even kan dan liever niet.

    Krijgen we weer zo'n PVV-zaadverhaal.

  • El Che, vr 20 januari 2012 22:13 in reactie op Gandalf the Grey Reageer op El

    El

    "Krijgen we weer zo'n PVV-zaadverhaal."

    We hebben dan wel weer mazzel dat dat pvvzaad onvruchtbaar is. Het produceert hoogstens gedrochten.

  • - drammer -, ma 23 januari 2012 19:16 in reactie op Censuur Joop Reageer op - drammer

    - drammer

    Nou ik zie nog steeds geen denkbeelden en van het optisch bedrog heb ik ook nog niet een voorbeeld.

    Dus ik volhard.

    Geeft het aan en overtuig ons allemaal.
    Ik zou zeggen "ga vol op het orgel". Nogmaals succes!
    Wie o wie heeft de kat de bel aangebonden?

  • Marc 's Mening in de Marge, vr 20 januari 2012 12:44 Reageer op Marc

    Marc

    Kwantumkop?

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 18:11 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Censuur

    Censuur

    ;)))

    Hahaha, krijgt Joop S. toch gelijk.

  • Mostafa Mouktafi, vr 20 januari 2012 12:37 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    De AAA-status van Nederland staat op de kop!

  • Michiel Online, vr 20 januari 2012 14:03 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Michiel

    Michiel

    Ze hebben het in het kabinet wel goed begrepen: je moet slecht zijn om rijk te blijven.

  • Ernst Anepool, za 21 januari 2012 17:45 in reactie op Michiel Online Reageer op Ernst

    Ernst

    Tsja daarin falen ze als Kabinet dan ook lelijk, want de staatschuld is 24,2 Miljard TOEGENOMEN,inplaats van 18 Miljard afgenomen...

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven