Bio Bekijk alles van Hanneke Groenteman Word fan

Hanneke Groenteman

Hanneke Groenteman TV presentator

12 maart 2010 Reageer (39) 992 x bekeken Politiek RSS

Onmisbaar

Vannacht werd het indrukwekkende betoog van Hans van Mierlo over de besluitvorming in de Tweede Kamer over een eventuele parlementaire enquête over onze deelname aan de oorlog in Irak herhaald.

Hij sprak toen indrukwekkend bij Pauw & Witteman aan de vooravond van het Kamerdebat over de enquete over de grondrechten die een volk, zeg de volksvertegenwoordiging, zeg de Tweede Kamer heeft om geïnformeerd te worden. Vooral de PvdA-fractie stelde hem diep teleur dat ze van dat grondrecht geen gebruik maakten.

Ik was toen het betoog van Van Mierlo voor de eerste keer werd uitgezonden tot tranen toe geroerd over zijn rustige, intelligente, bevlogen en visionaire betoogtrant en denkwijze. Het was zeldzaam mooi en, à la Van Mierlo, bijna literair geformuleerd. Ik heb dat toen ook opgeschreven in mijn weblog.

Nu, nu hij is overleden, werd ik heel verdrietig toen ik de herhaling zag. Er zijn nog maar zo weinig fatsoenlijke, weldenkende, elegante, muzische, welbespraakte mensen met gezag. Steeds minder. De eencelligen lijken op alle fronten de boventoon te voeren. Het intellect van een man als Hans van Mierlo is onmisbaar. Nou ja, zal node gemist worden. Een ondraaglijk verlies voor zijn vrouw, zijn geliefden, zijn vrienden, zijn gelijkgezinden en voor, verder weg, mensen zoals ik die dorsten naar en zich laven aan grote geesten in de woestenij van stupiditeit.

 

 

 

Laatste Reacties (39) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Ted Hill, vr 12 maart 2010 14:40 Reageer op Ted

    Ted

    beetje jammer dat Hanneke weer moet beginnen over de 'eencelligen' beetje ongepast toontje eerlijk gezegd

  • Frans van der Tak, vr 12 maart 2010 14:49 in reactie op Ted Hill Reageer op Frans

    Frans

    Als eencellige voel ik me echt niet aangesproken hoor.
    Het maakt volgens mij echt wel uit waar die ene cel zich in je hoofd bevindt en wat je met die ene cel doet, nietwaar?

  • Peer JaWel, vr 12 maart 2010 14:37 Reageer op Peer

    Peer

    Hanneke, dank voor je "in Memoriam" inclusief de verwijzingen naar de 'eencelligen'.
    Je zegt het een stuk vriendelijker dan ik het gedaan zou hebben.
    Hans zelf zou het waarschijnlijk wat genuanceerder maar daarom niet minder dodelijk hebben verwoord.
    Nederland is een groot man armer.

  • Winston V., vr 12 maart 2010 13:17 Reageer op Winston

    Winston

    Ik ben het hier zo roerend mee eens, mevrouw Groenteman, dat ik vannacht al bij het eerste bericht over Van Mierlo de link heb geplaatst naar dit interview... Een zeldzaam wijs democraat is ons ontvallen. Ik was zelfs zo geroerd dat ik het belangrijkste deel van zijn betoog heb opgeschreven:

    Zijn onsterfelijk wijze woorden: "Het gaat over iets fundamenteels van onze democratie; het recht van het volk om de waarheid te weten in ernstige kwesties. (...) Dat is een grondbeginsel, dat in beheer is bij het individuele Kamerlid. (...) Dat heeft in de Nederlandse wetgeving gestalte gekregen in het recht om, onder ede, te trachten de waarheid te achterhalen over ernstige zaken..." Van Mierlo doelt hier op het recht van de volksvertegenwoordiging een parlementaire enquête in te stellen.

    Hij vervolgt: "...Eén van de regeringspartijen [de PvdA] zei 'dat hebben we geprobeerd, maar dat hebben wij niet gehaald.' Daarmee zegt hij [Bos] impliciet dat het hoort tot de onderhandelbare dingen, terwijl dat nou typisch iets is dat *niet* hoort tot de onderhandelbare dingen. Zoals een aantal beginselen niet hoort tot de onderhandelbare dingen. Zoals het beginsel bijvoorbeeld dat je vanuit de overheid niet probeert een vonnis te beïnvloeden, daar is in België een premier voor weg gestuurd..."

    Na een korte onderbreking van Witteman komt Van Mierlo tot zijn conclusie: "Scheiding van de machten betekent dat er een controle en een macht is. Nu heeft Nederland een systeem waarbij al heel erg de macht en de controle op de macht in elkaar verstrengeld zijn. En dat begint nu te lijken op een dodelijke omhelzing, want je ziet nu, dat ten behoeve van de vorming van een macht, een kabinet, wordt afgesproken dat, op een bepaald punt, de controle niet geldt... En
    DAT KAN NIET! (...) Het behoort niet tot de onderhandelbare dingen! (...) Zo luchthartig springen wij om met de basisprincipes van onze democratie, dat het echt angstwekkend wordt (...) Het gaat over de roots, de basis van onze constitutie en dat is dat controle en macht op dit punt, en zeker als het gaat om zo iets ernstigs oorlog, dat het godsonmogelijk is dat omwille van de vorming van een macht, een kabinet, de controle er tussenuit gehaald wordt..."

    Witteman werpt tegen (of: geeft een goede voorzet): "Hij [Bos] geeft iets weg [in de onderhandelingen] maar krijgt er iets meer voor terug, zegt hij."

    En dan komt Van Mierlo meesterlijk uit de hoek: "Hij mag dat niet weggeven. Het is niet van hem. (...) Later is het door de fractie goedgekeurd, dat is eigenlijk een nog grotere zonde (...) Dat mensen die de macht vormen, dat die mensen het wel fijn vinden om op dat punt niet gecontroleerd te worden, dat is nog te begrijpen; ze zouden het instinct moeten hebben om te weten dat ze iets *onzedelijks* aan het doen zijn in democratisch opzicht. Maar dat zo'n fractie dat weggeeft en zegt 'dat hebben we niet gehaald'... Dat kan niet."

    Woorden om te onthouden. Wie het heeft gemist kan het nog bekijken op:

    http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-detail.113.0.html?no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=2500&tx_
    ttnews[backPid]=116&cHash=952dfc597c

  • Winston V., vr 12 maart 2010 13:24 in reactie op Winston V. Reageer op Winston

    Winston

    Oeps... erg slordig geknipt en geplakt... sorry :-( Gelukkig staat de link al in bruikbare vorm in deze draad :-)

  • Opinius Media, vr 12 maart 2010 13:44 in reactie op Winston V. Reageer op Opinius

    Opinius

    ja fenominaal,..(heb het toen ,en gisteren weer gezien)
    en je hebt het niet slordig geplakt hoor!
    vind de woorden hier zó hier passend !!(onder mevr. Gr. staan )

  • uitgeschreven uitgeschreven, zo 14 maart 2010 13:10 in reactie op Winston V. Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    "Scheiding van de machten betekent dat er een controle en een macht is. Nu heeft Nederland een systeem waarbij al heel erg de macht en de controle op de macht in elkaar verstrengeld zijn".

    Prachtige woorden maar die staan in mijn visie haaks op wat Van Mierlo en D'66 voorstond, namelijk De Gekozen Burgemeester. In gemeenteraden zoals ik die vroeger in het Brabantse platteland meemaakte waarin KVP en eraan gelineerde Werknemersparijen een grote meerderheid hadden had je een goede onpartijdige burgemeester nodig om aandacht op te eisen als mensen van PvdA enzovoorts aan het woord kwamen.

    Een gekozen burgemeester zal doorgaans inhouden dat die van dezelfde richting is als de meerderheid van de gemeenteraadsleden. En juist wanneer er geen enkele kwaliteitscontrole is zoals nu bij een benoemde burgemeester zou de "checks and balances" waarvan dat controle mechanisme waar van Mierlo spreekt vandaan komt, op geen enkele manier nog gewaarborgd. Integendeel.

    Van Mierlo viel net als veel mensen in de val dat hij wel de op papier staande idealen uit de VS las maar nooit naar de werkelijkheid keek. En als we de huidige situatie bekijken: een gekozen premier zou ons veel dichter bij een premier Wilders leiden dan in ons huidige systeem. Zelfs al is hij door de recente ontwikkelingen nu even niet meer een van de meest populaire personen, Of je zou dan ook nog het Amerikaanse 2-partijen systeem moeten overnemen. En ik denk niet echt dat we daar op zitten te wachten!

    Nee, met alle complimenten voor de ethische en retorische kwaliteiten van Van Mierlo moet me van het hart dat de zijn politieke wensenlijstje nogal slecht doordacht was.

  • Zjen Zen, vr 12 maart 2010 13:30 in reactie op Winston V. Reageer op Zjen

    Zjen

    Na het horen en zien van dit interview vannacht viel bij mij een heel belangrijk puzzelstukje op zijn plaats en voelde ik de inspiratie om stevig te staan voor dat ononderhandelbare wat van niemand persoonlijk is maar van ons allemaal.

    Fijn dat je dit voor ons allemaal hebt uitgeschreven Winston.
    Bedankt.

  • Frans van der Tak, vr 12 maart 2010 14:44 in reactie op Winston V. Reageer op Frans

    Frans

    Mijnheer, ik lurk al een poosje uw stukjes en bewonder uw gave om zaken op een voor mij begrijpelijke manier neer te zetten.
    Dank u wel en ik hoop dat u er nog lang mee door zal gaan!

    on-topic;
    Voor mij was het niet nodig om het interview nog eens terug te kijken, ik kon het mij nog aardig goed voor de geest halen.
    Ik weet zelfs nog dat ik met kippenvel heb zitten kijken/luisteren naar iemand die ons, het Nederlandse volk de basis van onze democratie nog eens onder de neus wreef.
    Droevig genoeg is het niet massaal opgepikt, integendeel kan ik wel zeggen.
    Het was ook het moment dat ik heb besloten om nooit meer mijn stem aan de PvdA te geven.

  • YggY ..., vr 12 maart 2010 13:03 Reageer op YggY

    YggY

    Een reclamespotje, meer was het niet. Een man die door de grote stad loopt, het is guur weer dus hij doet de kraag van zijn jas nog maar eens extra omhoog. Het spotje was in zwart/wit wat het extra krachtig maakte. De man in het spotje kijkt ons indringend aan met een hoopvolle boodschap, de politiek moet vernieuwen, moet anders, moet beter, moet menselijker en als het aan de man in het spotje ligt dan kan dat en gaat dat ook gebeuren. Geen gekleurde dasjes, geen geknuffel met kleine kinderen, geen botte teksten positief of negatief, nee gewoon een man met een missie, een man met een partij, een man met een visie.

    Meneer van Mierlo, bedankt dat ik heel even de illusie had dat het beter kon.

  • Opinius Media, vr 12 maart 2010 13:02 Reageer op Opinius

    Opinius

    Uw "mijmeringen van vandaag" zijn de mijne al een paar maanden mervr.Groenteman.
    Nederland is schreeuwend toe aan dat niveau wat U in Uw betoog zo treffend omschrijft.
    Ik vertrouw erop dat dit "ras"niet helemaal uitgestorven zal zijn.
    Laten we gaan voor de dag van morgen in dat vertrouwen.

  • Piet de Geus, vr 12 maart 2010 12:35 Reageer op Piet

    Piet

    Groenteman bewijst haar eigen gelijk: lieden die zo weinig beschaving hebben dat ze anderen voor eencelligen uitmaken lijken op alle fronten de boventoon te voeren. Het is beledigend voor Van Mierlo dat zijn nagedachtenis hiervoor wordt misbruikt.

  • Irma van Zand, vr 12 maart 2010 12:32 Reageer op Irma

    Irma

    Mooi, eens!

  • , vr 12 maart 2010 12:19 Reageer op

    Perfect stukje, Hanneke.

  • uitgeschreven uitgeschreven, vr 12 maart 2010 12:13 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Wat jammer dat hij zich in een aparte partij meende te moeten profileren. Een partij met tamelijk ondoordachte plannen over gekozen burgemeesters en premiers. Je kunt in de VS zien hoe zoiets heel gemakkelijk ontspoort.

    Als iemand die zo welbespraakt en intelligent als Hans zich had opgeworpen als opvolger van Joop den Uijl in de PvdA dan hadden de afgelopen decennia er wel eens heel wat fraaier uit kunnen zien.

    Een groot en eloquent mens die helaas een weg koos die nuchter bezien tamelijk weinig heeft opgeleverd. Hij had zonder dat D'66 een zoveel belangrijker rol in de Nederlandse politiek kunnen spelen!

  • Aert Willem d'Holbach, vr 12 maart 2010 11:59 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Mevrouw Groenteman, zou u de dood van deze grootse man niet willen aangrijpen om uw strijd tegen de "eencelligen" kracht bij te zetten? Ik vind dit nogal onsmakelijk.

  • Zjen Zen, vr 12 maart 2010 12:41 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zjen

    Zjen

    Als je nou zou beginnen met eerst zelf je eigen uitlatingen te kuisen op dat terrein..dan was je meteen een stuk geloofwaardiger in je
    " verontwaardiging".

  • Aert Willem d'Holbach, vr 12 maart 2010 13:36 in reactie op Zjen Zen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat zou u uiteraard, als verklaard voorstander van (zelf)censuur, uitermate in uw kraam te pas komen.

  • Zjen Zen, vr 12 maart 2010 14:22 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zjen

    Zjen

    Het gaat over fatsoen Aert.
    Normale sociale fatsoenlijke kwaliteiten.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 12 maart 2010 15:04 in reactie op Zjen Zen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Het feit dat wij het doorgaans niet met elkaar eens zijn, wil volgens mij niet zeggen dat ik onfatsoenlijk ben.

  • Piet de Geus, vr 12 maart 2010 18:58 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Piet

    Piet

    Daar weet jij helemaal niks van, want Zjen heeft toevallig het patent op fatsoen, empathie en medemenselijkheid. En op het zwarte garen.

  • Zjen Zen, vr 12 maart 2010 19:11 in reactie op Piet de Geus Reageer op Zjen

    Zjen

    Het wordt dan wel de hoogste tijd dat je me de licentie die ik je zou kunnen geven ook gaat betalen en wel met fatsoen.

    Sneren is onfatsoenlijk dus ik denk dat je elders een licentie moet zien te krijgen.:)

  • Aert Willem d'Holbach, vr 12 maart 2010 19:28 in reactie op Zjen Zen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Sneren is onfatsoenlijk... Ik neem aan dat u bedoeld "ik vind sneren onfatsoenlijk". Enfin, u bevestigt hiermee de constatering van Piet.

    Het is onfatsoenlijk om de dood van Van Mierlo, de man die terecht door Boris van der Ham word gekenschetst als iemand die wars van allerlei verharding in de politiek is, hier opgevoerd wordt in de strijd tegen de "eencelligen". Dat vind ik, Van Laar. Ik vind dat hoogst onfatsoenlijk. Groenteman kan nog niet in de schaduw van deze grote politicus staan.

  • Opinius Media, vr 12 maart 2010 20:21 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Opinius

    Opinius

    Als hier binnen een herdenking voor een prachtig mens als Hans van Mierlo ,een pagina wordt vrijgemaakt voor hem op Joop.nl en er binnen diezelfde geschreven herdenking hierboven een dissonant zit van een ander,
    Dan kun je in je aansluitende eigen eerbetoon aan Hans van Mierlo verder, andermans dissonant juist hierin negeren.
    Daartoe beste Aert voelde ik mij meer geroepen om vooral dat te doen. Niet vanuit fatsoen ,maar meer vanuit fijngevoeligheid op deze plaats.

    toch?

  • Aert Willem d'Holbach, vr 12 maart 2010 20:35 in reactie op Opinius Media Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Een herdenking voor Van Mierlo dient over Van Mierlo te gaan en niet over de idealen van Groenteman. In dat laatste geval noem ik het misplaatst misbruik. Fijn voor u dat u zichzelf als fijngevoelig bestempelt, jammer dat die fijngevoeligheid niet aan Groenteman besteed is.

  • Opinius Media, vr 12 maart 2010 20:41 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Opinius

    Opinius

    Voor de goede orde: Ik wil mijzelf daar niet in en over alles ,als zodanig bestempelen Aerdt,maar hier had ik het .

  • Aert Willem d'Holbach, za 13 maart 2010 09:53 in reactie op Opinius Media Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Kunt u deze zin even herhalen? Ik kan er namelijk geen touw aan vastknopen.

  • Piet de Geus, vr 12 maart 2010 22:26 in reactie op Zjen Zen Reageer op Piet

    Piet

    Ik zal het in mijn oren knopen. Met wit garen uiteraard, anders wordt het allemaal een beetje erg begrotelijk.

  • Zjen Zen, vr 12 maart 2010 22:29 in reactie op Piet de Geus Reageer op Zjen

    Zjen

    Ja joh, en de vuilnisbak moet ook nog aan de straat..please??:)

  • Piet de Geus, vr 12 maart 2010 22:57 in reactie op Zjen Zen Reageer op Piet

    Piet

    Is het niet erg onfatsoenlijk om de vuilniszakken op vrijdagavond buiten te zetten?

  • Zjen Zen, vr 12 maart 2010 23:03 in reactie op Piet de Geus Reageer op Zjen

    Zjen

    Cheezus..je hebt gelijk!! De Buren!
    Sorry.
    Morgenvroeg dan maar.
    Maar de wasmand moet wel nog naar boven gedragen. Zou je dat willen doen? Er ligt een lading boeken bovenop en ik ben zo onhandig..die flikkeren er geheid af als ik het doe en het zijn wel jouw boeken.
    Hartstikke lief van je!
    Bedankt Piet.

  • Piet de Geus, za 13 maart 2010 02:06 in reactie op Zjen Zen Reageer op Piet

    Piet

    De buren? Begrijp ik het nou goed dat fatsoen afhangt van of de buren het zien? Je woont toch niet in zo'n buurt waar iedereen de vuilniszak over het balkon kiepert als er even niemand kijkt? Valt me toch van je tegen. Voor straf mag je zelf met de wasmand zeulen, het mankeert je tenslotte niet aan je handen.

  • Zjen Zen, za 13 maart 2010 13:06 in reactie op Piet de Geus Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik gooi jouw boeken die boven op de was liggen in de vuilnisbak en zet de boel aan de straat..ik moet vlug zijn want ik hoor ze al aankomen.
    Ajuus.

  • Zjen Zen, vr 12 maart 2010 11:55 Reageer op Zjen

    Zjen

    Hanneke,

    gisteren op Canvas zat Gerrit Komrij als gast in Phara, een actualiteitenprogramma.
    Desgevraagd zei Komrij;
    Democratie is tegengesteld aan populisme.

    Ik had net de herhaling over van Mierlo gezien.

    Vandaag heb ik een zwaar gemoed.

  • martin poos, vr 12 maart 2010 11:44 Reageer op martin

    martin

    Door hem en hem alleen heb ik jaaaaren lang d66 gestemd.
    Zijn overlijden is inderdaad een enorm verlies.

  • , vr 12 maart 2010 11:36 Reageer op

    Van Mierlo was de enige, maar dan ook de enige, die de verloedering van de kamer had kunnen tegenhouden.
    Hij is er niet meer, en we vrezen het ergste.

  • Mees ., vr 12 maart 2010 10:58 Reageer op Mees

    Mees

    http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-detail.113.0.html?&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=2387&tx_ttnews[backPid]=111&cHash=b3410956dc

  • Jager Verzamelaar, vr 12 maart 2010 12:32 in reactie op Mees . Reageer op Jager

    Jager

    Bedankt voor de link

    @Hanneke Groenteman.

    U mag schrijven in kranten.
    Wij zijn op televisie niet de ellende in Irak.
    Op internet heb ik het wel gezien.
    Zoudt u als persoon die op de een of andere manier mag schrijven in kranten eens iets willen doen voor het volk van Irak ?
    Ik lig vaak wakker met gruwelijke beelden op met netvlies en het besef dat wij daar als Nederland mede schuldig aan zijn.
    Me wenden tot politici en de pers is tot dusver zinloos gebleken.
    Maar ik ben bereid de rest van mijn leven te slijten als dakloze als er we deze smet die wij allen als Nederlanders dragen tenminste een issue is.

  • Piet Knollema, vr 12 maart 2010 10:47 Reageer op Piet

    Piet

    Ja, Hanneke, daar zeg je wat.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven