Bio Bekijk alles van Judith Sargentini Word fan

Judith Sargentini

Judith Sargentini Europarlementariër GroenLinks

11 april 2011 Reageer (20) 419 x bekeken Wereld RSS

Nee tegen de zoveelste databank

In Luxemburg werkt minister Opstelten van Veiligheid en Justitie aan de invoering van alweer een nieuwe databank, ditmaal met de gegevens van vliegtuigpassagiers

De teloorgang van het Elektronisch Patiëntendossier (EPD) had een wake-up call kunnen zijn voor de regering. Een aansporing om de privacy van burgers voortaan serieuzer te nemen. Niet dus. In Luxemburg werkt minister Opstelten van Veiligheid en Justitie met zijn Europese collega's vandaag (maandag 11 april) aan de invoering van alweer een nieuwe databank, ditmaal met de gegevens van vliegtuigpassagiers. Een slecht idee, vindt GroenLinks-Europarlementariër Judith Sargentini.

Begin dit jaar heeft de Europese Commissievoorgesteld om, naar Amerikaans voorbeeld, luchtvaartmaatschappijen te verplichten om een groot aantal passagiersgegevens uit hun reserveringssysteem door te geven aan de autoriteiten. Het betreft de Passenger Name Records (PNR) van alle passagiers die de Europese Unie in- of uitvliegen. De gegevens, waaronder creditcardnummers en reisgenoten, worden vijf jaar lang opgeslagen in nationale PNR-databanken. Ze mogen worden vergeleken met gegevens uit andere databanken wanneer dat dienstig lijkt voor de bestrijding van misdaad en terrorisme. Ook mogen de passagiersgegevens worden gebruikt voor het opstellen van risicoprofielen. Dat betekent dat ook reizigers tegen wie geen concrete verdenking bestaat de toegang tot een vlucht kan worden ontzegd, of uit de rij kunnen worden gehaald voor extra controle, louter omdat uit hun gegevens een ongunstig 'profiel' oprijst.

Anders dan bij het EPD of bij rekeningrijden heeft de burger ditmaal geen opt-out. De enige manier om uit de PNR-databanken te blijven is niet langer vliegen naar verre bestemmingen. En zelfs dat helpt misschien niet. De Britse regering wil de PNR-opslag tevens toepassen op intra-Europese vluchten. Ook de Nederlandse regering sluit dat niet uit. De Italiaanse regering heeft voorgesteld om ook de gegevens van veerbootpassagiers op te slaan. Als de ministers deze logica blijven volgen duurt het niet lang voor ook treinpassagiers in de databanken terechtkomen. Mogelijk wordt dat zelfs één Europese databank met de gegevens van honderden miljoenen reizigers. Sommige regeringen willen namelijk de optie van centrale PNR-opslag onderzocht zien.

Ondertussen worden aan het nut en de noodzaak van weer een nieuwe databank maar weinig woorden vuil gemaakt. De Europese Commissie beroept zich op het feit dat er in de EU maar liefst veertienduizend misdaden worden begaan per honderdduizend inwoners. Alsof de politie inbrekers en verkrachters alleen kan vangen door te zoeken in een databank van vliegtuigpassagiers… Daar komt bij dat de EU-landen voor hun grenscontroles al kunnen beschikken over naam, adres, geboortedatum en nationaliteit van alle vliegtuigpassagiers. Waarom zouden we een nog grotere hooiberg aan privacygevoelige gegevens scheppen, waarin de speld vervolgens niet meer te vinden is? Wanneer er een concrete verdenking bestaat tegen een vliegtuigreiziger, kunnen politie en inlichtingendiensten diens passagiersgegevens al opvragen bij luchtvaartmaatschappijen. Waarom is het nodig om verder te gaan en alle burgers tot potentiële verdachten te maken?

Het Europees Parlement beslist mee over de PNR-databank. Wat mij betreft komt die er niet.

Laatste Reacties (20) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Frits Guevara, di 12 april 2011 13:02 Reageer op Frits

    Frits

    Criminaliteit is er niet minder op geworden met alleen toezicht, dus waarom zou zo'n databank daar verandering in aanbrengen.

  • R. Hood, di 12 april 2011 00:10 Reageer op R.

    R.

    Dat EPD komt er gewoon alleen via een omweggentje, men gaat lokaal een EPD in werking zetten. Wat men uiteindelijk zal doen is al die kleinere netwerken aan elkaar koppelen als men ons eenmaal heeft geschaakt (want daar is men sinds 9/11 op uit, zelfde trucendoos als men in Duitsland in de vorige eeuw opentrok, eerst terreur zaaien en daarna het land totalitair maken en het volk schaken, uit hun huizen halen en in een oorlog storten)

  • Rob van Koot, ma 11 april 2011 18:13 Reageer op Rob

    Rob

    Uitstekend! Nu nog maximaal koppelen met andere bestanden om fraude te bestrijden en kwaadwillenden te pakken. het komt er eindelijk aan, ook in Nederland. De e-overheid gaat eindelijk bestanden koppelen en smart links leggen.

  • Marc Schouten, ma 11 april 2011 17:30 Reageer op Marc

    Marc

    Wantrouwen door angst maakt ons steeds minder vrij en onderhevig aan constante controle. Daarbij komt dat de verdachtmakingen met behulp van die databanken (zoals aangehaald werd in Vila-VPRO vanmiddag) berust op vooroordelen.

  • , ma 11 april 2011 16:35 Reageer op

    Ach, gezeur, het is toch al ik weet niet hoe lang zo dat persoonlijke gegevens van toeristen en reizigers die per vliegtuig gaan woorden doorgegeven aan de VS?
    En wanneer je denkt dat die daar discreet mee omgaan..........ammahoela.

  • Andy P, ma 11 april 2011 15:15 Reageer op Andy

    Andy

    Met een beetje een behoorlijke landelijke databank had Tristan waarschijnlijk niet de kans gehad om deze walgelijke daad uit te voeren in Alphen aan de Rijn. Maar goed, het feit dat niemand mijn naam kan zien is in Nederland belangrijker, dan veiligheid e.d.

  • Paul Duran, di 12 april 2011 08:12 in reactie op Andy P Reageer op Paul

    Paul

    Beste Andy P (is dat je echte naam?), welke databank zou dat hebben moeten zijn? Het GBA, gekoppeld aan een database met mensen met een wapenvergunning en een behandel databank van de geestelijke gezondheidszorg? De kans is groot dat dan minimaal 30% van de huidige mensen met een wapenvergunning direct hadden moeten bezocht en onderzocht om te kijken of ze wel helemaal in orde waren. Daar waren waarschijnlijk ook aardig wat agenten bij geweest. Daarnaast, de man van Apeldoorn met Koninginnedag was er niet uitgekomen. Hoe denk je die te moeten filteren?

  • Irma La D., di 12 april 2011 10:59 in reactie op Paul Duran Reageer op Irma

    Irma

    Wellicht behoort het registreren van alle personenauto's en hun bezitters tot de mogelijkheden.

  • Paul Duran, di 12 april 2011 20:38 in reactie op Irma La D. Reageer op Paul

    Paul

    Ja, alle pas gescheiden mannen van een jaar of 35 +/- 5 jaar met een suzuki swift (?) van minimaal 7 jaar oud die een uitkering hebben, of in het laatste jaar hebben gehad, waarvan de buurt zegt dat het zoooo'n aardige man is... allemaal oppakken! Of om veilig te zijn nemen we alleen de auto's met de kleur zwart van dezelfde klasse.

  • Irma La D., wo 13 april 2011 15:31 in reactie op Paul Duran Reageer op Irma

    Irma

    We kunnen ook gewoon iedereen oppakken (lees: een groot hek met 220 om Nederland heen)

  • Irma La D., di 12 april 2011 10:55 in reactie op Andy P Reageer op Irma

    Irma

    Gelooft u dit werkelijk? Ik dacht dat het algehele maakbaarheidsmisverstand wel een beetje uit de wereld geholpen was de afgelopen decennia.

  • Grolschje ., ma 11 april 2011 14:39 Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Aan de ene kant willen mensen dat iedere crimineel er van te voren word uitgepikt. En aan de andere kant mag de overheid niemand controleren.
    Vaak vallen deze standpunten nog bij dezelfde persoon te vinden ook.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 11 april 2011 12:13 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    De hamvraag is: "Is minister Opstelten namens het kabinet voorstander van dit registratiesysteem of zit hij daar uit hoofde van zijn functie met de opdracht om het het systeem juist tegen te houden?"

    Op die vraag geeft en heeft Sargentini geen antwoord.

    Kortom: eerst maar eens afwachten wat er straks ligt alvorens iets af te schieten. Het begint een beetje mode te worden om op vage ideeën en concepten te reageren. Pavlov?

  • Rob Geurtsen, ma 11 april 2011 12:30 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rob

    Rob

    Vage ideeën, Aert. Even de stukken goed lezen. Het is geen vaag idee, en wat Nederland betreft past het in een trend van inbreuk op privacy onder het mom van criminaliteit.

    Juist over principiële punten van deze orde

    (het voorstel:
    gaat uit van slechtheid van de individuele mens,
    geeft potentie voor dictatuur op langere termijn,
    richt zich op de machteloosheid van het individu,
    pakt namelijk niet de organisaties aan)

    kun je niet vroeg genoeg een helder standpunt laten horen, zodat de doelen helder zijn en dan vervolgens rustig op de achtergrond langzaam de poten onder het voorstel en de voorstanders ervan uit te zagen.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 11 april 2011 12:59 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Bedankt voor de link.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 11 april 2011 13:01 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    A propos: als je je standpunt te vroeg duidelijk maakt, stel je je debatpartner niet eens in de gelegenheid zijn verhaal te doen. En bovendien zijn te vroeg duidelijk gemaakte standpunten veelal een voortvloeisel uit conservatief dogmatisch denken.

  • Rob van Koot, ma 11 april 2011 18:14 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Rob

    Rob

    gaat uit van slechtheid van de individuele mens,
    geeft potentie voor dictatuur op langere termijn,
    richt zich op de machteloosheid van het individu,
    pakt namelijk niet de organisaties aan)

    Nee, het mooie van profiling is juist dat je kunt uitgaan van het goede omdat door profiling de bad guys vanzelf tegen de lamp lopen. je hoeft er niet meer naar te zoeken en je focussen op de goede. UWV gaat het ook zo doen.

  • zorba de griek, ma 11 april 2011 11:46 Reageer op zorba

    zorba

    --- Waarom is het nodig om verder te gaan en alle burgers tot potentiële verdachten te maken?---

    veertienduizend misdaden worden begaan per honderdduizend inwoners.

    Voor de een is "privacy" het hoogste doel. Voor de ander veiligheid. Zo is het en zo zal het altijd blijven.

  • , ma 11 april 2011 16:36 in reactie op zorba de griek Reageer op

    Ja, zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.
    Maar wij moeten de overheid WEL vertrouwen.

  • Joop Schouten, ma 11 april 2011 16:43 in reactie op Reageer op Joop

    Joop

    Hi Cat. Je kunt ook schrijven: 'Maar wij MOETEN de overheid wel vertrouwen...

    ; )

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven