vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Maurice de Hond Word fan Abonnement
08 oktober 2011 Reageer (23) 1708 x bekeken Politiek
Nederland, EU en euro; Niet gezekerd klimmen op een steile wand
De politiek heeft ondanks alle veranderingen weinig inspanningen verricht om bij heel belangrijke beslissingen te zorgen dat de kiezer daarin meegenomen werd en het gevoel had dat er een vorm van invloed was
Samenvatting Resultaten Onderzoek De HondAls je veilig wilt klimmen op een steile wand dan is het belangrijk dat je elke keer als je wat hoger komt jezelf zekert. Dat houdt in dat mocht je dan vallen je maar een klein stukje valt omdat je dan blijft hangen aan datgene wat je in die wand hebt geslagen. Dus het is een verstandig (en levensreddend) beleid.
Hoewel als je het van afstand bekijkt de politiek invloed heeft op het leven van de burger, is dat in het dagelijks leven van die burger doorgaans niet echt merkbaar. Grote debatten in de politiek krijgen daardoor steeds meer een amusementswaarde, maar enkele dagen later weten de meeste mensen nog amper waar het over ging. En dat is met name het geval als het economisch goed gaat. Iets wat –gelukkig en mede dankzij de politiek- doorgaans het geval is geweest in die afgelopen 35 jaar.
De bevolking heeft na de Tweede Wereldoorlog een belangrijke ontwikkeling doorgemaakt. Het gemiddelde opleidingsniveau is beduidend hoger geworden. Het medialandschap is sterk veranderd. Dankzij de digitale ontwikkelingen hebben de burgers allerlei mogelijkheden gekregen om te zenden in plaats van alleen te ontvangen, met elkaar te communiceren en organiseren. De politiek heeft daar maar weinig mee gedaan. Nog steeds is ons politieke stelsel zoals dat in 1848 bedacht is. De burger heeft weinig directe invloed. En de politiek heeft ondanks alle veranderingen weinig inspanningen verricht om bij heel belangrijke beslissingen te zorgen dat de kiezer daarin meegenomen werd en het gevoel had dat er een vorm van invloed was. Dat was ook zeker het geval met alle beslissingen rondom de Europese samenwerking en de euro. De ene keer dat we wel een referendum kregen (en dat was dan "maar" over de Europese Grondwet) stemden we tegen, en vervolgens kwam die Grondwet er in licht gewijzigd en met een andere naam toch.
Terwijl de politiek dus steeds hoger klom op de steile wand van de Europese Samenwerking heeft men vrijwel niets gedaan om te zekeren. Ervoor zorgen dat de kiezers de voordelen ervan begrepen en ook konden laten zien of ze de volgende stappen nog al dan niet steunden.
Maar net zoals met andere onderwerpen kan je stellen dat als de economie goed gaat en de burger in het dagelijks leven weinig tot niets merkt van het politiek handelen (of althans zich amper ervan bewust is) dan ondervinden de politici weinig weerstand van de kiezers. En die politici interpreteren dat weer als een vorm van steun.
Zodra er echter sprake is van een ingrijpende verandering met forse negatieve gevolgen op de economische zekerheid van burgers dan verandert de situatie. Dan reageren burgers heftiger op datgene waarmee de politiek bezig is. En in die situatie lijken we nu geraakt te zijn. Met als extra versterker van dit probleem: de schuld van de situatie waarin we nu geraakt zijn lijkt vrijwel geheel toegerekend te kunnen worden aan de politici, terwijl dat bij eerdere economische crises toch minder het geval is geweest. Immers:
- De euro is er gekomen omdat de politici dat wilden, zonder dat zij zich daarbij bekommerd hebben om de steun van de kiezer of de kiezer bij de besluitvorming te betrekken. (In die landen waar wel een referendum hierover is gehouden is men niet toegetreden tot de euro-zone).
- Men heeft weinig energie besteed aan het uitleggen van de positieve elementen van de Europese samenwerking en de euro. Brussel werd vaak als de oorzaak van problemen aangemerkt. Vooral mensen met een lage opleiding ervoeren vooral de negatieve aspecten van die Europese samenwerking, zonder dat dit gevoel ook positief werd geladen. (Nog veel sterker, men werd als “dom” weggezet als men met tegenwerpingen of bezwaren kwam).
- Inmiddels is het duidelijk dat bij de vorming van de eurozone politici geen rekening hebben gehouden met een worstcase scenario. En met elkaar geen vuist kunnen vormen op het moment dat het echt nodig is. Steeds hoger klimmen op een steile wand en er niet over denken wat er gebeurt als je valt.
- Men is positivisme blijven uitstralen terwijl zich grote problemen aandienden (zoals de Griekse schuldencrisis). Een groot deel van de kiezers geloofden als niet meer dat de leningen aan Griekenland terug zouden komen, terwijl de politici nog vertelden dat dit zeker zou gebeuren. Men wordt keer op keer door de feiten achterhaald.
De bankencrisis in 2008 werd door de kiezers vooral aan de banken toegerekend. De politiek leek daarbij vooral een belangrijke rol te spelen om het op te lossen. (Eind 2008 stond Wouter Bos er als Minister van Financieren er beter voor dan ervoor en erna). Maar de schuldencrisis, die zich nu voltrekt, wordt volledig op het conto van de politiek zelf geplaatst. En dat maakt de situatie ronduit explosief.
Want niet alleen is de kans dat we een economische crisis gaan doormaken die heftiger is dan die aan het eind van 2008, de mogelijkheden van overheden om die af te wenden zijn beduidend kleiner dan toen. Want nu zijn de overheden ook nog fors aan het bezuinigen. Ook dat heeft gevolgen voor zowel de persoonlijke economische situatie van de burger en het toeschrijven van de oorzaak van het probleem aan de politiek.
Daarnaast is er nog een complicerende factor. De politieke en economische verbintenis tussen de verschillende Europese landen is veel groter dan vroeger. Niet alleen moeten de andere landen een rol spelen bij het oplossen van de problemen in het ene land, maar ook kunnen problemen in het ene land makkelijk overslaan op andere landen. En daarmee is ook de beheersbaarheid van problemen groter geworden. Zeker omdat de politici die bezig waren met de vorming van de Europese Unie en de eurozone niet gezorgd hebben voor een slagvaardig besluitorgaan.
En ook de onderzoeksgegevens laten zien dat we op die cruciale tweesprong zijn beland. Als men er toch in slaagt de gevolgen van de schuldencrisis min of meer onder controle te houden dan zullen de gevolgen voor de politiek en de politieke systemen in Europa beperkt blijven. Het is dan wel te hopen dat men alsnog wel voor het zekeren zorgt voordat men verder omhoog klimt.
Maar als men er niet in slaagt de gevolgen van de schuldencrisis onder controle te houden, en het is mijn persoonlijke mening dat dit het geval is, dan valt men inderdaad met een grote klap van die steile wand. In welk Europees land het gaat gebeuren weet ik niet. Maar er zal een vorm van "revolutie" ontstaan met grote gevolgen voor het politieke systeem in dat land en vervolgens ook voor de eurozone en de Europese Unie. En met "revolutie" wordt niet bedoeld een gewelddadige opstand waarbij de burgers met hooivorken optrekken naar het centrum van de macht om de mensen daar te verdrijven. Maar een "revolutie" kan ook ontstaan, zoals we in andere landen gezien hebben, dat veel mensen een lange tijd op een centrale plek blijven, totdat zich veranderingen hebben voltrokken. Of dat bij een verkiezing een nieuwe factor heel veel stemmen krijgt. (Zo vind ik de uitslag van 34% van Leefbaar Rotterdam in 2002, 4 maanden na de oprichting, een vorm van "revolutie"). Gemiddeld worden jaarlijks binnen de Europese Unie 8 tot 10 cruciale verkiezingen gehouden in de deelnemende landen. En er hoeft maar in één of twee van die landen een meerderheid te komen die zich afkeert van de Europese Unie en/of de euro en de mat onder de Europese Unie of de Eurozone wordt weggetrokken.
Hoe zich dat precies zal voltrekken en wat erop volgt kan ik niet voorspellen, maar ik denk dat als we over 15 jaar terugkijken op deze periode we de grootste veranderingen zullen hebben ondergaan op politiek, sociaal en economisch terrein van de afgelopen 100 jaar. Veranderingen die in essentie terug te voeren zijn op de digitale revolutie die zich de afgelopen 50 jaar heeft voltrekken. En waar vele beleidsmakers en verantwoordelijken (en dus niet alleen de politici) de omvang, snelheid en impact ervan niet onderkenden. En daardoor zijn wij in situaties geraakt (of eigenlijk gebracht) waar we niet echt meer uit kunnen komen.
We gaan zeer onzekere tijden tegemoet waarbij wat de mensen vinden heel geprononceerd duidelijk zal worden, ook zonder opinieonderzoek.
Laatste Reacties (23) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Marq Pas, di 11 oktober 2011 19:21 Reageer op Marq
"De euro is er gekomen omdat de politici dat wilden, zonder dat zij zich daarbij bekommerd hebben om de steun van de kiezer of de kiezer bij de besluitvorming te betrekken."
----
Ik herinner er maar weer eens aan: in de journaals, voor de euro werd ingevoerd, stelde de overheid dat 70% van de Nederlanders voor invoering van de euro was (al lag het daadwerkelijke aantal voorstanders waarschijnlijk eerder tussen de 1 en 7 %). In een andere discussie zou dit gewoon "zwendel" of "leugens" kunnen heten, maar van je eigen overheid zeg je zoiets natuurlijk niet.
Dat weinigen de euro(politici) nog echt vertrouwen, en dat Wilders daar nu zwaar op scoort, mag dan toch geen verwondering wekken.
Populisme is het in dit opzicht nauwelijks: de ezel vermijdt gewoon dezelfde steen. -
Adrie Kooijman, ma 10 oktober 2011 21:37 Reageer op Adrie
Financiële specialisten en economen hebben blijkbaar allemaal last van een tunnelvisie: men gaat _altijd_ zonder uitzondering uit van groei scenario's. Het is blijkbaar ondenkbaar dat het ooit langere tijd tegenzit en als het dan gebeurt zijn de gevolgen altijd behoorlijk schokkend.
Het gewone volk is zo ver geintegreerd in dit systeem dat ons geen keuze rest dan met z'n allen hozen in de hoop dat het lekke schip blijft drijven.
Het dichten van de gaten zou inhouden dat we een tijd uit de vaart moeten en dat is ondenkbaar (onvoorstelbaar: we kunnen er ons niets bij voorstellen) -
Leo J Bouwman, zo 09 oktober 2011 15:17 Reageer op Leo J
Maurice heeft geen punt. De burger mag dan hoger zijn opgeleid, veel intelligenter dan het eigen belang nastreven is de burger niet geworden. De burger denkt dat democratie betekent dat de burger het voor het zeggen heeft. Wat de Overheid voor hem betekent. Dat is een misverstand: vraag niet wat je land voor jou kan doen, maar wat jij kan doen voor de maatschappij.
Het ontbreekt de burger niet alleen aan gemeenschapszin maar ook aan kennis. Hert probleem van Griekenland is klein, Griekenland is zegge en schrijve 2% van de EU-economie. Het is onoplosbaar geworden juist vanwege de democratie: de verantwoordelijken zijn als de dood voor de kiezer, die in het kieshok zich niet laat leiden door de redelijkheid maar door de angst om zijn portemonnee. -
Hugo Freutel, zo 09 oktober 2011 21:03 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op Hugo
Overheden ( EU, NL regering ) en banken, streven geen eigen belangen en carriëres na? Het probleem van Griekenland is klein? De EU, de euro en bancaire sector valt bijna om en zijn speelbal van financiële markten geworden.
De Jager regelt een extra EU noodfondshypotheekje voor elke Nederlander afgesloten: van circa € 6000,- p.p., ( 98 miljard : 16 milj ) voor gezinnen met 4 personen circa € 24.000, zonder onderpand, garantie, inspraak , rente aftrek of fin. bijsluiter. De EU en EP weigeren te bezuinigen, democratie wordt door EU en ER moeiteloos gepasseerd. Maak u daar eens druk over. EUro monsters worden gecreeerd door de EU doctors, cartoon: http://politiekeprenten.blogspot.com/2011/09/euro-monster-created-by-eu.html -
Hugo Freutel, zo 09 oktober 2011 14:15 Reageer op Hugo
Maurice de Hond heeft een goed punt.
Minister Jan Cees de Jager heeft als financiëel EU tussenpersoon een kredietverzekering ( EFSF ) afgesloten van € 98.000.000.000,- ( de helft van wat Duitsland heeft afgesloten ! ) over de ruggen van Nederlanders. Daarmee is een stuk NL financiële soevereiniteit definitief overgedragen aan Brussel. De EUro is overgeleverd aan de financiële haaien, dankzij de vervlochten globale en EU markten met de zieke banken.
EUrofielen kunnen slecht tegen kritiek en kunnen alleen EU winst optellen. EU verlies aftrekken komt niet in de balansen voor laat staan de manier van creatief boekhouden bij banken en overheden.
De EUro wordt ook graag voorgespiegeld als de wonder machine van economische groei, alsof Nederland voor de invoering van de euro geen welvarend land was! -
Kees Gelijkhebber, zo 09 oktober 2011 11:47 Reageer op Kees
De verhalen van Maurice de Hond worden eentonig. Een analyse van de problematiek, doorspekt met persoonlijke meningen. De burgers worden niet betrokken bij besluitvorming. De grote vraag is of directe betrokkenheid van de burgers leidt tot goed bestuur. Het antwoord is nee. Een grote groep mensen is niet in staat tot het nemen van de juiste beslissingen. Mensen laten zich voorlichten (of voorliegen) door media en opinieleiders en de verkeerde beslissing wordt genomen. Een massa - hoog opgeleid of niet - heeft het niveau van een twaalfjarige en is niet in staat tot zelfbestuur. Hoe graag De Hond dit ook wil met behulp van zijn internet-panel-dingetjes. Oplossingen voor de Europese crisis heeft ook Maurice de Hond niet. Laat ik deze dan maar geven:
1) Begrotingsdiscipline van de Euro-lidstaten - lees terugdringen van de collectieve sector in Zuid-Europa
2) Centrale controle op de financien van de lidstaten - handhaven van afspraken met sancties en eventueel verbanning uit Eurozone.
3) Afwaardering van de Griekse staatsschuld. - Griekse economie de tijdgeven zicht te vernieuwen en te herstellen.
4) Omzetten van de bankobligaties naar aandelen. - Verbeteren van de balans van de Europese banken. Schulden worden omgezet in aandelen. Schuldenaren van de banken worden een beetje eigenaar van de banken -
Pieter Pan, zo 09 oktober 2011 14:24 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Pieter
Gaat vast wel werken, Kees:
1. De vakbonden en lokale politici staan al te popelen om mee te werken in de Zuid-Europese landen. Geplande bezuiningingen gaan niet gehaald worden en credit rating gaat bijna dagelijks achteruit op het ogenblik.
2. Sancties gaan niet opgelegd worden. Dit instrument heeft men al jaren, maar werd nog nimmer toegepast. Verbanning uit de Eurozone: waarom nu ten koste van alles iedereen binnen boord willen houden, om er later landen uit te kunnen zetten?
3. Afwaardering van de Griekse staatsschuld is onvermijdelijk, maar wat als de andere probleemlanden dezelfde oplossing willen? Dat gaan de banken niet trekken.
4.Obligaties omzetten in aandelen? Wil jij ze kopen, Kees? -
Kees Gelijkhebber, zo 09 oktober 2011 15:10 in reactie op Pieter Pan Reageer op Kees
Je hebt een mening zonder kennis van zaken. Het gaat om een conversie. De institutionele beleggers die nu reeds beschikken over de bankobligaties - dit zijn geen staatsobligaties -converteren hun obilgaties in aandelen. Een veel toegepast instrument om de balans van een onderneming te verbeteren.
-
Pieter Pan, zo 09 oktober 2011 16:17 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Pieter
Lijkt me geen korte termijn oplossing en voor veel banken en bedrijven met problematische obligaties uitgesloten. Nog immer kelderende aandeelmarkten bieden niet veel zekerheden, ook niet voor de lange termijn. Ook al moet men zijn geld toch ergens parkeren, niet waar?
-
Pieter Pan, zo 09 oktober 2011 07:08 Reageer op Pieter
Die expertoverschotten hebben niets met leningen te maken, Mees. Omdat wij in het Noorden onze economie op tijd gemoderniseerd hebben zijn we in staat om 25% goedkoper te produceren dan in ze dat in Griekenland kunnen en daarom hebben ze onze produkten afgenomen.
Om dat allemaal te kunnen betalen hebben ze staatsobligaties uitgegeven en niet omdat wij ze de leningen door de strot geduwd hebben. In de handel is het heel gebruikelijk dat je diensten verleent met het oogmerk om winst te maken. Dat geldt ook voor financiele produkten, zoals leningen. En de leningen die we aan Griekenland hebben verstrekt waren tegen een laag rentetarief, lager dan dat Griekenland ooit op de markt had kunnen krijgen, omdat het risico dat ze leningen niet terugbetalen enorm groot is. En dat blijkt nu ook wel, want de verwachting is dat die leningen voor minimaal 50% moeten worden afgechreven. Dus die winst hebben we helemaal nooit gemaakt.
Het is Griekenland dat al die tijd onverantwoordelijk met het geld is omgegaan en gewoon met de boeken heeft gerommeld om maar meer geld te kunnen lenen en niet de landen in het noorden. Maar met de gebruikelijk weg-met-ons-mentaliteit probeer je alles weer eens om te draaien, Mees. -
Wim Verver, za 08 oktober 2011 18:25 Reageer op Wim
25% van de nederlanders vind dit we er slechter voor hadden gestaan als we de euro niet hadden ingevoerd.
Dit bericht alleen al zegt genoeg. -
Gerwin van Eersel, za 08 oktober 2011 20:56 in reactie op Wim Verver Reageer op Gerwin
Maakt het uit hoeveel mensen een mening over een feitelijk hebben, of maakt het uit wie er gelijk heeft?
-
Archie Bunker, za 08 oktober 2011 17:22 Reageer op Archie
Ik ben alvast aan een opfriscursus Duits begonnen.
-
Mees ., za 08 oktober 2011 17:06 Reageer op Mees
Wat heeft de EU of de euro in vredesnaam met de kredietcrisis te maken?
De euro heeft Nederland financieel veel opgeleverd en doet dat nog steeds.
Een referendum over Europese samenwerking had er nooit mogen komen...iets wat moet en van levensbelang is om te overleven daar moet je geen referendum over houden.
We zijn als Europa dood,financieel dood als we niet mee kunnen doen met de grote jongens.
Azië,Brazilië,Amerika etc slokken ons op.We hebben niets maar dan ook niets in de melk te brokkelen met allemaal wildersjes achter de grenzen als we allemaal kleine op zichzelf opererende landjes blijven!
China koopt zich nu al in in Europa...straks staan we met lege handen en hebben we helemaal nergens meer iets over te vertellen.
Goede politieke leiders weten uit te leggen waarom iets moet,ook al is het verzet van de bevolking enorm groot.
Dat is waar het aan ontbreekt...goede leiders!
En dozijnen omhooggevallen politici die zich sterren wanen staan populistisch te schreeuwen vanaf de wal zonder ook maar enige kennis van zaken te hebben.
"Wie zijn oren helemaal laat hangen naar wat er op enig moment in de samenleving 'leeft', heeft geen identiteit. Want die samenleving kan ook wel eens een moreel volstrekt verkeerde keuze maken"
Dan nog iets....Noord Europa...neem Nederland en Duitsland hebben handen vol geld verdient aan een Giekenland..jarenlang hebben we ze geld geleend wat ze met dikke rente aan ons terug moesten betalen...ondertussen konden we onze producten bij ze afzetten en hebben er dik dik aan verdiend.
En nu...nu hebben we de grootste bek terwijl we ons ondertussen vol hebben gepropt met geld!
Misselijkmakend volk zo af en toe met hun geschreeuw en hebzucht. -
Johannes Zeilstra, za 08 oktober 2011 20:57 in reactie op Mees . Reageer op Johannes
Beste Mees, er werd vanuitgegaan dat we heel veel verdienden.
Dat bleek dus alleen maar papieren winst te zijn, een bubble.
En ook nog eens voor jou, omdat het niet wil doordringen.
We zijn niet rijker geworden.
Het gros van de Nederlanders heeft alleen maar meer en meer schuld opgebouwd.
Vroeger voor hyptheek, tegenwoordig voor ook electronische prullaria, of reisjes.
Allemaal producten die een minieme waarde vertegenwoordigen als ze eenmaal aangeschaft zijn.
Ja we kunnen meer consumeren.. maar dat staat niet gelijk aan meer bezitten, dus de toename van welvaart is zeer relatief.
Helemaal, omdat tgenover die consumptie een schuldenlast is opgebouwd.
Ik wil u graag door verwijzen naar Hayek, Mieses, en de filosoof Peter Sloterdijk, wat toch echt geen linkse denkers zijn. -
Ruud Peters, za 08 oktober 2011 16:56 Reageer op Ruud
We staan op een tweesprong. Gaan we nog meer macht overdragen aan de anti-democraten in Brussel, zodat zij slagvaardiger kunnen optreden (als je daar al vertrouwen in hebt), of gaan we de zeer moeilijke weg die zal leiden tot minder Europa en meer democratie.
Ik voel er op dit moment helemaal niks voor om meer macht over te dragen aan Brussel. Ik ben geen PVV stemmer, maar ik gebruik het woord dan toch maar. De Eurofielen in Brussel trekken zich niets of weinig aan van democratische principes en zijn volledig geobsedeerd door hun droom om te komen tot een Europese superstaat. Referenda over de Europese grondwet werden terzijde geschoven en de Eurosceptici in het EP worden met de nek aangekeken. Meer dan 50% van onze wetgeving komt al voort uit Europa zonder dat daar een gedegen parlementaire controle op kan worden uitgevoerd. Ik kan alleen maar oordelen dat dat de bijl aan de wortels van de democratie is. En dan de euro. Ik hoorde Eurofiel Guy Verhofstadt zeggen dat de Nederlandse export naar Griekenland sinds de euro is verviervoudigd. Hoera zou je zeggen, ware het niet dat steeds duidelijker wordt waar Griekenland de import van heeft betaald. Dit is wat je kan noemen een sigaar uit eigen doos. Voorts had deze Eurofiel de gedachte dat de wisselkoersen het economische verkeer zouden remmen. Wat een onzin zeg. Je verkoopt wat aan een Italiaan en je wisselt één keer. Die € 10 wisselkosten remmen de verkoop heus niet af. Het hele idee van het roekeloos invoeren van de euro is geboren uit de gedachte dat de politieke samenvoeging van de betreffende deelnemers snel zou volgen. Jammer voor de Eurofielen, maar het is niet gebeurt. Het gevaarlijke van de situatie nu is dat men overweegt om de ontstane crisis aan te grijpen om nog meer macht te geven aan degenen die dit niet door de bevolkingen gedragen project tot stand hebben gebracht. Een referendum is uit den boze, men weet immers donders goed wat de uitslag zal zijn en dat komt de Eurofielen buitengewoon slecht uit.
Als ik deze crisis bekijk dan vraag ik me nog een ding af. Hoe is het mogelijk dat onze zogenaamde topbestuurders van de financiéle instellingen (u weet wel die met die dikke bonussen omdat ze anders zouden vertrekken) niet de risico's hebben onderkend van het beleggen in en uitlenen aan sommige eurolanden? Ze zijn toch zo goed dat ze die dikke bonussen echt verdienen? -
Mees ., za 08 oktober 2011 18:44 in reactie op Ruud Peters Reageer op Mees
De euro en de kredietcrisis hebben niets met elkaar te maken.
De euro komt op de tocht te staan dóór de kredietcrisis.
Met name de populistisch partijen leggen allemaal verbanden die er helemaal niet zijn.
Om goedkoop electoraal gewin worden die verbanden gelegd. -
Ruud Peters, za 08 oktober 2011 19:31 in reactie op Mees . Reageer op Ruud
Mees, Griekenland kon oneindig veel lenen door de euro, dus zeg nu niet dat de euro en de kredietcrisis niets met elkaar te maken hebben. Natuurlijk is de kredietcrisis een globaal probleem dat zich aandiende voor de Griekse kwestie. Je bent tegen een referendum over zaken van levensbelang? Je bedoelt de EU en de euro? Ik vind dat er wel degelijk referenda voor dit soort beslissingen horen te zijn, we zijn toch een democratie? We hoeven niet achter de dijken te blijven, we kunnen ook goed economisch samenwerken zonder één munt of één regering die nauwelijks democratische controle heeft. En wat is het argument van de voorstanders van de huidige EU? Alleen maar doemscenario's. Dat overtuigt niet echt.
-
Pieter Pan, za 08 oktober 2011 21:25 in reactie op Mees . Reageer op Pieter
Zoals wel vaker begrijp je het niet helemaal Mees. De invoering van de euro en de schuldencrisis hebben juist wel veel met elkaar te maken. Want de landen die altijd een instabiele economie hadden, kregen ineens de beschikking over een stabiele munt, waardoor men ineens veel kredietwaardiger werd geacht en dus veel ging lenen. Bovendien werd lenen extra aantrekkelijk, omdat door een politieke beslissing de rente extreem laag werd gehouden om de economie te stimuleren (en dus een gigantische bubbel te creeren).
Verder hebben deze landen al het geld niet gebruikt voor verbetering van infrastructuur en onderwijs en modernisering van de economie, maar vooral voor consumptief gedrag en misbruik door corruptie.
Ook heeft men via de EU velen miljarden toegeschoven gekregen. Miljareden die afkomstig waren van de rijke landen als Nederland en Duitsland. Dus jouw stelling dat we gigantisch aan die landen verdiend hebben klopt niet. Die landen hebben juist op de pof geleefd en nu het op terugbetalen aankomt geeft men niet thuis en zal het grootste deel kwijtgescholden moeten worden. -
Mees ., za 08 oktober 2011 22:25 in reactie op Pieter Pan Reageer op Mees
Noord-Europeanen (Nederland, Duitsland!) hebben via hun exporten enorm van de creditboom in Zuid-Europa geprofiteerd. Die exportoverschotten zijn namelijk de leningen van Noord aan Zuid Europa.
Wij leenden ze geld en zij kochten onze spullen.
Ondertussen moesten ze wat ze leenden met gigantische rente aan ons terugbetalen.
Geld wat wij op de kapitaalmarkt goedkoop konden lenen werd dik gigantisch aan verdiend door de zeer hoge rente die de Grieken aan ons moesten betalen!
We moeten ons schamen met onze grote bek -
Piet de Geus, zo 09 oktober 2011 00:36 in reactie op Mees . Reageer op Piet
Vergeefse moeite Mees, ze willen geen feiten maar meningen.
-
Pieter Pan, zo 09 oktober 2011 04:03 in reactie op Mees . Reageer op Pieter
Beetje vreemde kijk op de gang van zaken Mees. We hebben die arme Grieken natuurlijk niet onze produkten en de leningen door hun strot geduwd. Misschien is het beter als je je er even in verdiept hoe het werkt met staatsleningen e.d..
En ja, ik weet dat het idee onverdraaglijk is voor de linksmens met het hart op de juiste plaats, die het liefst alles gratis weggeeft, maar in het zakenleven is het niet ongebruikelijk dat men diensten aanbiedt met het oogmerk om winst te maken. Waarschijnlijk vind je het ook een rotstreek dat we winst hebben gemaakt op de produkten die de Grieken van ons hebben afgenomen, Mees? Ook op fianciele produkten zoals leningen wordt winst . En de rente op de leningen die we de Grieken hebben verstrekt -
Hugo Freutel, zo 09 oktober 2011 02:34 in reactie op Mees . Reageer op Hugo
Mees je valt in herhaling met weinig onderbouwing. EUrofielen Kunnen slecht tegen EU kritiek, dat is jammer. Voorlopig hebben Nederlanders een verplichte kredietverzekering gekregen van onze regering ter waarde van 100 miljard euro. Waar is nu je EU winst? EUrofielen kunnen alleen optellen. Het financiële kapitalisme is ziekelijk doorgeschoten en maakt het industriële kapitalisme kapot. Helaas zijn overheden zwaar vervlochten met het ziekelijke financiële kapitalisme en lenen en bankieren er op los. Op risico en kosten van belasting betalers.
Tot slot de EU-EP weigeren te bezuinigen!
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7989 x bekeken Korte Scan
Reageer (355) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7610 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5912 x bekeken Korte Scan
Reageer (195) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5619 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5141 x bekeken Korte Scan
Reageer (249) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
4634 x bekeken Korte Scan
Reageer (355) Economie Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3872 x bekeken Korte Scan
Reageer (98) Media Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3421 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3130 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter -
Presentator stuurt 'Barbie' live uit show
Dat zouden ze vaker moeten doen...
2969 x bekeken Korte Scan
Reageer (22) Kijknou Twitter

