Bio Bekijk alles van Maarten van Rossem Word fan

Maarten van Rossem

Maarten van Rossem Historicus

15 februari 2011 Reageer (65) 1807 x bekeken Wereld RSS

Na de euforie

Er was geen revolutie in Egypte, want de structuur van de samenleving is niet veranderd

Het was ontroerend hoe de mensen in Egypte op het Tahrirplein en elders feest vierden na het vertrek van president Mubarak. We waren via de televisie steeds live getuige van de gebeurtenissen; wellicht hebben de kijkers ook nog een traantje weggepinkt.

Maar wat is er nu eigenlijk structureel veranderd in Egypte? Afgezien van het vertrek van Mubarak weinig. De ware machthebber is het leger dat sinds 1952 aan de macht is en sindsdien steeds een sterke man naar voren schoof als Sadat en Mubarak. Ook nu de laatste weg is, is aan die basissituatie niets veranderd.

Het leger bezit een sterke - in feite de enige - echte machtspositie in de samenleving. En er is nog geen enkele indicatie dat het nu afstand wil doen van de macht. De militairen hebben het dan ook slim gespeeld. Ze leken de afgelopen weken op de hand van het volk en onthielden zich van geweld tegen de burgers.
De belangen van leger en volk lopen sterk uiteen. Egypte kent geen ontwikkeld systeem van politieke partijen, geen democratische traditie, geen rechtsstatelijke traditie en er bestaat niet zoiets als een georganiseerd maatschappelijk middenveld. Ook zijn de verschillen in inkomen tussen arm en rijk zeer groot.

De vraag is wat democratie Egypte zou brengen. Ik denk vooral narigheid. De structurele problemen van het land zijn nauwelijks op te lossen. Er is een omvangrijke bevolking, met veel jongeren waarvoor geen werk is. Er is wel enige economische groei, maar die is onvoldoende om al deze jongeren aan werk te helpen. Het is een recept voor aanhoudende ontevredenheid. In een prille democratie zou het leger bij onrust en verwarring waarschijnlijk al snel weer naar de macht grijpen.

Zo bezien was er geen revolutie in Egypte, want de structuur van de samenleving is niet veranderd. Het leger heeft de macht nog altijd stevig in handen, de regering die nota bene onder Mubarak is gevormd heeft het dagelijks bestuur op zich genomen en het parlement is ontbonden. Intussen is de energie van de betogers weggelekt en is het Tahrirplein weer open voor verkeer.

Of andere regimes dan die in Tunesie en Egypte werkelijk ernstig in de problemen zullen komen, moeten we nog maar afwachten. Van de euforische verwachting dat - alles nu anders wordt - blijkt meestal niet veel te kloppen.

Dit artikel is eerder verschenen op het weblog Maarten!

Laatste Reacties (65) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Frits Guevara, vr 10 februari 2012 19:26 Reageer op Frits

    Frits

    De revolutie is nog steeds niet voltooid daar.
    Ik kan me dit artikel nog herinneren van maanden terug. Ik moet er altijd aan denken als ik weer de zoveelste ellende in Egypte verneem, het is net als die uitspraak over 911, dat "die twee torentjes" maar wat werden gebagatelliseerd door Maarten van Rossem. En hier heet het weer dat er geen revolutie aan de gang zou zijn.
    911 heeft geleid tot oorlog na oorlog, omdat Amerika er zo paranoïde als wat van is geworden, met vér strekkende gevolgen over de situatie in het Midden-Oosten, en de vrijheid van de burgers thuis.
    Deze revolutie in Egypte is onderdeel van een serie revoluties waarin allerlei westerse invloeden (zoals Ba'ath socialisme, of het socialisme a la Khadaffi) of pro-westerse neigingen (Egypte's bevriendheid met de VS) plaatsmaken voor een hoger Islam-gehalte, met dus ook de nodige maatschappelijke gevolgen, want ik moet nog maar zien of christenen daar dezelfde rechten of welzijn zullen genieten als eerder.
    Het is bij heel wat Moslimlanden zo, waar best langere tijd overheen kan gaan, dat daar vroeg of laat iedereen met een hoofddoekje rondloopt, dat hebben mijn ouders ook gezien die woonden in de jaren 60 in een paar Oost-Aziatische Moslimlanden, waar iedereen nog relatief vrij was. Inmiddels heeft de radicalisering daar zo enorm huisgehouden dat toen ze daar eind jaren 90 teruggingen op vakantie, dat ze steil achteroversloegen van het feit dat alle vrouwen daar nu met sluiers rondliepen. Ze herkenden het nog amper terug. Maatschappelijke veranderingen komen er dus áltijd, als de Islam het voor het zeggen krijgt. En dus een revolutie.

  • Frits Guevara, ma 13 juni 2011 00:34 Reageer op Frits

    Frits

    Geen idee of mijn reactie is gepost, mijn poot schoot uit toen ik het nog aan het typen was.

    In elk geval komt het er op neer dat tot dusverre in Egypte inderdaad geen revolutie heeft plaatsgevonden, maar dat de situatie in Egypte wel vanaf het begin in 1 adem is genoemd als onderdeel van de "domino-revolutie" in grote delen van het Midden-Oosten.

    Wat mij opvalt bij die veranderingen en onrust is dat een voor een allerlei niet-Islamitische zaken worden afgeworpen (of althans geprobeerd). In Libië is dat het socialisme van Khadaffi, in Syrië de Ba'ath partij, in Egypte Moebarak die de indruk wekte pro-Amerikaans te zijn. Verder lijkt het in Tunesië vooral te gaan om corruptie van een overheid, ook iets wat in de ogen van een Moslim verwerpelijk wordt gevonden.

    De Islam is verder ook een godsdienst die voor een deel van de onvrede maatregelen in huis heeft om die geheel op eigen wijze op te lossen. Voor de sociaal-economische problematiek is er niet een draaiboek voor hoe je een planeconomie opstelt zoals bij communisten en socialisten, maar wel is het zo dat als de Islamitische wereld zich ontdoet van zijn corruptie en duidelijk 1 lijn trekt qua Islam, dat je dan in theorie de kloeke mannen daar een kans geeft, de hebzucht hatende, en dat zijn ook degenen op wie je prima kunt bouwen. Voor een economie is dat goed om allerlei redenen, zoals stabiliteit en eerlijke handel. Indirect zou de revolutie dus ook kunnen bijdragen aan een gezondere economie die de sociaal-economische aspecten van de onvrede eventueel zou kunnen verhelpen. En voor de rest hoop ik dat Allah met ze zal zijn.

  • Seyed Morteza, zo 20 februari 2011 02:48 Reageer op Seyed

    Seyed

    van Rossem heeft gelijk als hij zegt dat in Egypte geen revolutie heeft plaats gevonden. wat gegeurd is, is het volgende. De machthebbers (het leger) onder druk van de belanghebbenden (het westen vooral de VS maar ook andere landen) hebben ervoor gekozen om de opstand niet gewelddadig de kop indrukken maar wel zoveel mogelijk tolereren. De reactie van het regime(het systeem) op de demonstraties is bepalend geweest voor de (de)escalatie. de opstand die een revolutie tot stand moest brengen heeft gefungeerd als een uitlaatklep voor de aanwezige woede. de woede is grotendeels afgekoeld en men gaat over tot de orde van de dag. Of de nog lopende protesten en demonstraties iets van betekenis kunnen zijn zal afhangen aan in hoeverre ze georganiseerd zijn. conclusie is dat het volk haar woede kenbaar gemaakt. heeft de kop van Mubarak als cadeau gekregen en het systeem blijft overeind. een geslaagde Antirevolutie engineering.
    in een tijd waarin bij een snelle maatschappelijke verandering (waar geen georganiseerde oppositie is) meestal fanatici aan de macht komen met veel meer ellende voor mensen. Het is maar goed dat in Egypte geen machtsvacuüm ontstond maar is de wens van het volk gedeeltelijk gehonoreerd. Dit voorbeeld kan leiden tot een bewust zijn bij volkeren en hun heersende elite in het Midden-Oosten dat de opstand en woede van een volk hoeft niet naar een revolutie leiden maar tot een kleine structuur verandering en de machtsverdeling. Mits door de machtshebbers en belanghebbenden op tijd wordt onderkend en aangepakt door de antirevolutie engineering.
    Is dit de lot van het Midden-Oosten om op deze manier toch tot een eigen soort democratie te komen?

  • clara legêne, vr 18 februari 2011 01:07 Reageer op clara

    clara

    Vanuit Nederland gezien heeft Van Rossem gelijk: formeel is aan de feitelijke situatie in Egypte niets veranderd.

    Ik volg al een paar weken, vanaf begin december, via Facebook en twitter zes Egyptische jongeren, op hun spoor gezet door een Palestijnse jongen die ik ken en die in (de aanloop naar) de hectische weken van de Tahrir-opstand als een soort verbindingsman functioneerde en voor zijn volgers de belangrijkste bronnen selecteerde.

    Drie van hen haalden tijdens de Tahrir-opstand ook de internationale media, inclusief de onze. Wael Ghonim, Mona Seif, Gigi Ibrahim.

    http://twitter.com/#!/Ghonim
    http://twitter.com/#!/monasosh
    http://twitter.com/#!/Gsquare86

    Het is fascinerend om hun reacties te volgen. Ook nu. Vooral nu. Zij beseffen heel goed dat Van Rossem gewoon gelijk heeft. Zij beseffen ook heel goed, en hebben dat al die tijd goed geweten, dat er door het aftreden van Mubarak structureel niets veranderd is. Maar wat zij vooral laten zien is dat zij zelf veranderd zijn.

    Drie van de zes zijn ontzettend ongeduldig en willen dat morgen alles anders is. De andere drie denken strategisch, zetten grote en lange lijnen uit, bouwen netwerken, waarschuwen dat dit een zaak van lange adem gaat worden. En dat het heel moeilijk gaat worden, de narigheid waarover Van Rossem het heeft. Ze ontvouwen hun dromen en zijn vastberaden die waar te maken.

    Het was in die zin wel degelijk een revolutie. Van de geest. En vanuit mijn Nederlandse positie en mijn groeiende besef dat het laagje democratische beschaving waarop wij hier schaatsen flinterdun is en steeds dunner wordt, kan ik niet anders dan in deze jongeren een soort voorbeeld te zien. Zij brengen voor mij dagelijks de werkelijke waarde onder woorden van dat wat hier in Nederland met de dag meer wordt aangevallen en kennelijk in de ogen van mensen als Geert Wilders vernietigd moet worden.

    In die zin kan ik iedereen aanraden deze jongeren te blijven volgen. Ze maken mij vooral iets duidelijk over mezelf. Terwijl zij zich spiegelen aan mij. Willen hebben wat ik hier in hun ogen als vanzelfsprekend heb. En dat ook steeds tegen me zeggen.

    Dat geeft een hoop te denken.

  • Truus Beek, vr 18 februari 2011 08:59 in reactie op clara legêne Reageer op Truus

    Truus

    Helaas U hoort bij een groepje die ik verafschuw.
    Ik volg u ook op een andere site, waar op een gigantische manier wordt gecensureerd. Ja, op een wijze die de ergste dictatuur niet zou misstaan. Dus uw tip zet bij mij gelijk al kanttekeningen.

  • clara legêne, vr 18 februari 2011 13:20 in reactie op Truus Beek Reageer op clara

    clara

    ["Helaas U hoort bij een groepje die ik verafschuw.
    Ik volg u ook op een andere site, waar op een gigantische manier wordt gecensureerd. Ja, op een wijze die de ergste dictatuur niet zou misstaan. Dus uw tip zet bij mij gelijk al kanttekeningen."]

    Voor de goede orde: ik heb geen idee op welke van de vele sites waar ik wel eens reageer je doelt. Zelf heb ik ook een site, maar daar kun je niet reageren. Ik heb namelijk geen zin om me dagelijks te moeten buigen over de bagger die ik kan verwachten op mijn stukken.

    Wil je nu echt beweren dat als een site een reactie van jou kennelijk niet en een van mij kennelijk wel heeft doorgelaten, dat iets over mij zegt? En niet over jou?

    Ik haal mijn boodschappen bij de Lidl, draag zwarte onderbroeken en mijn tandarts stemt VVD. Ik beken: ik ben deelnemer aan "een afschuwelijk groepje".

  • Gracchus Babeuf, vr 18 februari 2011 14:27 in reactie op clara legêne Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Trek het je niet aan Clara. Sommigen generen zich tegenwoordig nergens meer voor.

  • Zjen Zen, vr 18 februari 2011 13:32 in reactie op clara legêne Reageer op Zjen

    Zjen

    ""Het was in die zin wel degelijk een revolutie. Van de geest. En vanuit mijn Nederlandse positie en mijn groeiende besef dat het laagje democratische beschaving waarop wij hier schaatsen flinterdun is en steeds dunner wordt, kan ik niet anders dan in deze jongeren een soort voorbeeld te zien. Zij brengen voor mij dagelijks de werkelijke waarde onder woorden van dat wat hier in Nederland met de dag meer wordt aangevallen en kennelijk in de ogen van mensen als Geert Wilders vernietigd moet worden. ""

    Ik volg dezelfde mensen en meer. Ze geven ook mij de ervaring die jij beschrijft. Ik ben het eens met hoe je het verwoordt. Bedankt Clara.

  • Joop Schouten, vr 18 februari 2011 13:39 in reactie op clara legêne Reageer op Joop

    Joop

    Goed stuk weer Clara. Bedankt.
    Heb je dit al gelezen?:
    Overwinningsmars.
    Om die omverwerping van het regime te vieren, hebben Egyptische betogers een overwinningsmars gepland in Caïro. De mars moet na het wekelijkse vrijdagmiddaggebed plaatsvinden. 'Morgen is er een miljoenmensenmars om de revolutie en haar eisen te beschermen', twitterde de Egyptische Mohanned donderdag op Facebook.

    Bron:
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/4936/VK-Dossier-Onrust-in-het-Midden-Oosten/article/detail/1836116/2011/02/18/Demonstraties-in-steeds-meer-landen-Midden-Oosten.dhtml

  • Jack D, vr 18 februari 2011 18:11 in reactie op clara legêne Reageer op Jack

    Jack

    "Zij brengen voor mij dagelijks de werkelijke waarde onder woorden van dat wat hier in Nederland met de dag meer wordt aangevallen en kennelijk in de ogen van mensen als Geert Wilders vernietigd moet worden."

    Ik ben toch wel erg benieuwd naar wat u hiermee bedoelt.

    Verder lijkt het wel alsof u er nu pas achter komt dat er ook in Egypte heel gewone mensen wonen die vrijheid willen.

  • clara legêne, vr 18 februari 2011 22:07 in reactie op Jack D Reageer op clara

    clara

    ["Ik ben toch wel erg benieuwd naar wat u hiermee bedoelt."]

    Nou, precies wat ik zeg: dat ik vind dat de uitlatingen en voornemens van Wilders een bedreiging zijn voor de rechtsstaat.

    ["Verder lijkt het wel alsof u er nu pas achter komt dat er ook in Egypte heel gewone mensen wonen die vrijheid willen."]

    Tussen iets van een afstand weten en het persoonlijk van mensen zelf horen zit de wereld van verschil die ik beschreef.

  • Jack D, za 19 februari 2011 19:58 in reactie op clara legêne Reageer op Jack

    Jack

    Wat wordt er dan volgens jou met de dag meer aangevallen dat in de ogen van Geert Wilders vernietigd moet worden?

  • clara legêne, zo 20 februari 2011 00:51 in reactie op Jack D Reageer op clara

    clara

    ["Wat wordt er dan volgens jou met de dag meer aangevallen dat in de ogen van Geert Wilders vernietigd moet worden?"]

    Er was eens een vrouw die een aardige man had, maar ze vond soms dat hij zo kon doordrammen. Maar als ze er wel eens wat van zei, vroeg hij haar naar voorbeelden van zijn doordrammerij. En dan dramde hij net zolang door tot zij er genoeg van kreeg en zei dat hij helemaal niet doordramde, echt niet, ze had zich vergist, en dat de vraag stellen hem beantwoorden is. En dan leefden ze weer een tijdje lang en gelukkig.

    Maar jij bent mijn man niet, dus ik weet eigenlijk ook niet waarom ik je dit waargebeurde verhaaltje vertel. Hier dus mijn antwoord op je vraag: de samen-leving. En let op het verbindingsstreepje, want daarin zit de essentie.

  • Jack D, zo 20 februari 2011 12:02 in reactie op clara legêne Reageer op Jack

    Jack

    Frappant hoe sommige mensen Wilders er bij ieder onderwerp toch weer aan zijn peroxideharen bij kunnen slepen. Straks krijgt ie ook nog de schuld van de klimaatverandering.

  • Zjen Zen, vr 18 februari 2011 00:06 Reageer op Zjen

    Zjen

    http://latimesblogs.latimes.com/babylonbeyond/2011/02/bahrain-crackdown-regrettable-but-necessary-foreign-minister-says.html

    He said the violence was "regrettable" but necessary because the demonstrators were "polarizing the country" and pushing it to the "brink of the sectarian abyss," according to the Associated Press.

    http://latimesblogs.latimes.com/.a/6a00d8341c630a53ef014e8623321f970d-800wi

  • simon lagroht, do 17 februari 2011 23:55 Reageer op simon

    simon

    Zo is armoedebestrijding vechten tegen de bierkaai...

    http://www.rand.org/pubs/issue_papers/IP183/index2.html

  • Truus Beek, do 17 februari 2011 16:26 Reageer op Truus

    Truus

    Pre3cies ook mijn idee

    Moebarak was het leger en het leger was Moebarak.
    Het leger zit vuist diep in de corrupte

    Het volk vereert het leger ( uitstekende marketing kan niet anders zeggen ) een leger dat tot 4 keer toe door Israel in de pan is gehakt

    Dacht vorige week donderdagavond eerst wat een naieveling die Moebarak maar begreep vrijdag hoe slim en listig dit door de zittende macht is opgezet.

  • Zjen Zen, do 17 februari 2011 12:57 Reageer op Zjen

    Zjen

    Bahrain Ministry of Interior Spokesman says "don't show these scenes to children"

  • Zjen Zen, do 17 februari 2011 12:22 Reageer op Zjen

    Zjen

    http://globalvoicesonline.org/2011/02/17/bahrain-chilling-accounts-from-witnesses-to-pearl-massacre/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

    Bahrain demonstranten op de Pearl roundabout worden afgeslacht.

    1 #Bahrain ambulance driver told me #Saudi army officer held gun to his head, said wld kill him if helped injured.
    NickKristof
    NickKristo

    Paramedics: "we removed injured while they were being beaten by riot police who said they had orders to do so" #bahrain #feb14

    Robert Fisk beschrijft de taktiek die door het gehele Midden-Oosten gebruikt wordt; een linie van politie dringt de demnstranten op elkaar..stappen terug en openen de linie en laten mannen
    ( ex-agenten, gevangenen, drugsverslaafden)door in gewone kleding die met stokken, ijzerstaven en messen op de demonstranten afgaan en ze verrot slaan...dan weer terug achter de linie en vervolgens vuurt de politie met rubber kogels, traangas en echte ammunitie.
    Hij heeft ernaast gestaan en het met eigen ogen waargenomen.
    De martelpraktijken op gevangenen is overal hetzelfde.
    Ze wisselen de tips uit die ze in de US geleerd hebben en verder "verfijnd" hebben.

  • Zjen Zen, do 17 februari 2011 12:44 in reactie op Zjen Zen Reageer op Zjen

    Zjen

    http://yfrog.com/h3qzvkjj

    Waarschuwing! Niet voor kinderen of mensen met zwakke maag.

    Gepast geweld??//
    Slapende demonstranten zouden de politie aangevallen hebben met messen...dus sloegen ze erop los. officiële lezing.

  • Zjen Zen, do 17 februari 2011 12:47 in reactie op Zjen Zen Reageer op Zjen

    Zjen

    http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/183652_165414813510316_100001253966056_400835_4808560_n.jpg
    Waarschuwing; niet kijken als je er niet tegen kunt.
    Minimaal geweld gebruikt ?? Tegen kinderen!??

    Bahrain Ministry of Interior Spokesman: We used the bare minimum of force to disperse the protesters.

  • Zjen Zen, do 17 februari 2011 12:48 in reactie op Zjen Zen Reageer op Zjen

    Zjen

    Bahrain Ministry of Interior Spokesman says "don't show these scenes to children"

  • Joop Schouten, di 15 februari 2011 23:04 Reageer op Joop

    Joop

    Het is een relaxed volk. Veruit de meeste Egyptenaren snappen dat chaos en dictatuur niet werken.
    Ze zullen eigen partijen moeten opzetten. Positief blijven en er voor moeten zorgen dat de grondwet veranderd in het voordeel van allen.
    En anders gaan ze gewoon weer de straat op...

    De huidige eigenaren/militairen van grond, vastgoed en fabrieken zullen gescreened moeten worden op capabiliteit. Lonen zullen 'acceptabel' genivelleerd moeten worden (...).

    Het is een relaxed volk. Als ze onderling blijven communiceren op gelijk niveau moet het lukken.

    Het leger kijkt toe.

  • - -, wo 16 februari 2011 09:11 in reactie op Joop Schouten Reageer op -

    -

    Joop schreef: "Het is een relaxed volk. "

    haha u heeft zeker nog nooit voet op Egyptische bodem gezet? ;-)

    Joop schreef: "Als ze onderling blijven communiceren op gelijk niveau moet het lukken. "

    Ik deel uw optimisme. Tot mijn vreugde las ik gisteren in de krant dat er nu al verschillende nieuwe partijen concreet vorm krijgen. Het zal wel een zeer lastige klus worden, temeer omdat waar de Egyptenaren primair op hopen niet in een jaar tijd opgelost kan worden; beter loon, meer werkgelegenheid, stabiele economie enz. Zoiets vergt meestal decennia.

  • Marq Pas, wo 16 februari 2011 20:28 in reactie op - - Reageer op Marq

    Marq

    Egyptenaren zijn zeker een relaxed volk, generaliserend.
    Wat men daar regelmatig eindeloos doorstaat, doorstaat de gemiddelde Hollander, mijzelf incluis, nog geen kwartier.
    Egyptenaren draaien dan ook al wat langer mee op de wereld, en wisten al ver voor de Romeinen dat Rome niet in 1 dag gebouwd zou gaan worden.
    Als enig volk het geduld kan opbrengen tijdens een slowmotion-revolutie, zijn zij het. Zolang er eten is, tenminste.

  • Henk Lok, di 15 februari 2011 22:37 Reageer op Henk

    Henk

    Ik vrees dat de moslim-broederschap de macht zal grijpen. Dan zijn de Egyptenaren nog verder van huis. Kijk maar naar Iran.

  • Joop Schouten, do 17 februari 2011 11:58 in reactie op Henk Lok Reageer op Joop

    Joop

    Deze vergelijking gaat niet op.

  • Tom Nuit, di 15 februari 2011 21:59 Reageer op Tom

    Tom

    Toen de revolutie nog in volle gang was en er mensen reageerden die wat meer kanttekeningen plaatsten bij de euforie werden die door het Joop blok, zoals ik ze maar noem, bekritiseerd. Nu Maarten van Rossum hetzelfde zegt zie ik die reacties niet. Vreemd.

  • Rouane Rabbit, wo 16 februari 2011 00:54 in reactie op Tom Nuit Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik denk dat het desinteresse is. Een revolutie moet je binnen twee weken geregeld hebben, anders raakt het publiek de aandacht kwijt en gaat over naar de volgende hype.

  • Hugo Gündel, wo 16 februari 2011 01:19 in reactie op Tom Nuit Reageer op Hugo

    Hugo

    Aardig van u dat u het opmerkt. Rechts om de totempaal rennen genereert niet zelden nu eenmaal zeer bijzondere kwalificaties.

  • Gracchus Babeuf, vr 18 februari 2011 14:46 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Beste spuit 11.
    Dat van die totempaal klinkt leuk, maar graag even ondertiteling, argumentatie, inhoud en duiding. Of is de opmerking over de totempaal alleen maar als sneer bedoeld? Verbaas me en toon dat je tot meer in staat bent.

  • - -, wo 16 februari 2011 09:57 in reactie op Tom Nuit Reageer op -

    -

    Zou u eens concreet kunnen stellen waar u op doelt? Want uw ontsteltenis is zo breed gesteld dat men hier alle kanten mee opkan.

    Als u bijvoorbeeld doelt op de onnozele angst retoriek dat er weleens een Moslim broerderschap aan de macht zou kunnen komen die Egypte omvormt tot een streng Islamitische samenleving dan heeft u van mijn hand kritische geluiden kunnen optekenen.

    Voorts was er sprake van een machtswisseling waarbij niemand enig flauw benul had waartoe dit zou leiden. Optimisme met een vleugje kritische houding heb ik wel degelijk in andere berichtgeving over deze revolutie aangetroffen, het vereist alleen wel dat de functie selectief lezen wordt uitgeschakeld.

  • willem van egmond, di 15 februari 2011 20:55 Reageer op willem

    willem

    geboortebeperking. misschien een idee.

  • keroman ikop, wo 16 februari 2011 00:29 in reactie op willem van egmond Reageer op keroman

    keroman

    Precies! De Egyptische bevolking is, net als in veel landen op het Afrikaanse continent en in het MO in de afgelopen decennia geëxplodeerd. Wellicht dat hierin de werkelijke oorzaak van veel ellende (werkloosheid, voedselschaarste/hoge voedselprijzen, conflicten over water en landbouwgronden en dus gewapende conflicten) ligt?

  • Rouane Rabbit, wo 16 februari 2011 09:54 in reactie op keroman ikop Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[net als in veel landen op het Afrikaanse continent en in het MO]---

    Wat te denken van de rest van de wereld, Europa, China, India. Overal explodeert de bevolking.

    De prijs van voedsel wordt door de wereldmarkt gedicteerd. Als in China de oogst mislukt, zal de Egyptenaar meer voor zijn eigen graan moeten gaan betalen.

    Toevallig is nu de oogst in China mislukt door langdurige droogte, en heeft China een graantekort voor 20% van de wereldbevolking. Dus het einde van de prijsstijgingen is nog niet in zicht, ook in Egypte niet.

  • Hjalmar Hoort, wo 16 februari 2011 21:23 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Rouane, ga eens spelen met de projectie database van de VN. De bevolking explodeert al niet meer sinds de jaren 70. Het wereldwijd geboortecijfer is namelijk sinds 1970 aan het AFNEMEN.

    2.1 is het geboortecijfer, wereldwijd, dat nodig is voor populatie stabiliteit.

    In Westerse landen ligt het er al jaren onder:

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Countriesbyfertilityrate.svg

    De toename van dit cijfer is zelfs in afrikaanse landen lager dan destijds op de top in westerse landen: de groei neemt op dit moment al af, en zal dat alleen maar meer doen. 2050 en het wereldwijd geboortecijfer is minder dan 2.1. in feite is de daling al ingezet in de jaren 70.

    http://earthtrends.wri.org/searchable_db/results.php?years=1950-1955,1955-1960,1960-1965,1965-1970,1970-1975,1975-1980,1980-1985,1985-1990,1990-1995,1995-2000,2000-2005,2045-2050&variable_ID=369&theme=4&cID=&ccID=0,1,6,2,3,5,8,7,4

    Het is jammer dat de grafiek niet terugloopt tot 1850. Destijds was er in Europa namelijk sprake van een geboortecijfer dat nog hoger lag dan in afrika over de afgelopen 100 jaar.

    Vanaf 2050 zal de bevolking al gaan krimpen.

    De redenen?

    Medische technologie, en economie:

    Vroeger waren je kinderen je pensioen: meer kinderen betekende meer pecunia. Dus fokken maar.

    Tegenwoordig is een kind pas echt rendabel als je het 20 jaar lang op school zet. vroeger kon het vanaf 6 jaar het land op.

    Je pensioen heb je zelf geregeld, en kinderen zijn extreem duur geworden:

    vroeger was 12 kinderen rijkdom. nu is 12 kinderen faillissement. Vroeger gingen de meeste kinderen dood voor hun eerste jaar. nu worden ze makkelijk 60.

  • Hjalmar Hoort, wo 16 februari 2011 21:28 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Ah, ik heb de database gevonden.

    http://data.un.org/Data.aspx?d=PopDiv&f=variableID%3a54%3bcrID%3a900%3btimeID%3a101%2c102%2c103%2c104%2c105%2c106%2c107%2c108%2c109%2c110%2c111%2c112%2c113%2c114%2c115%2c116%2c117%2c118%2c119%2c120%3bvarID%3a2%2c3%2c4&c=2,4,6,7&s=_crEngNameOrderBy:asc,_timeEngNameOrderBy:desc,_varEngNameOrderBy:asc&v=1

    Zelfs met de meest hoge inschatting van de 'explosie', de zgn. High Variant, is stijging van de wereldbevolking in 2050 praktisch non existent.

  • J van Ginkel, vr 18 februari 2011 01:38 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op J

    J

    maar de generatie van de groei komen nu `op de arbeidsmarkt' ... en voor de meesten is er niet echt passende arbeid - daarom gaan de komende jaren / decennia onrustig worden,

  • Karel Bral, di 15 februari 2011 20:23 Reageer op Karel

    Karel

    Tenzij de omwenteling als het ware de politieke bevestiging is van een materiële omwenteling die al heeft plaatsgevonden (veranderde sociaal-economische verhoudingen), is elke omwenteling natuurlijk nog maar een begin, en vaak een uiterst twijfelachtig begin. De Franse Revolutie heeft er nog een tijdje over gedaan terwijl het kapitalisme feitelijk het feodalisme al had vervangen. In Rusland was het kapitalisme nog amper van de grond gekomen en waren de sociaal-economische verhoudingen totaal anders dan de politieke na de Revolutie. Dit conflict kwam al snel in het centrum van de aandacht te staan en liet zien dat de sociaal-economische verhoudingen geen goede grondslag voor een politieke koers richting socialisme waren. De revolutionairen moesten dan ook concessie na concessie doen, en uiteindelijk liep de revolutie dood. Van Rossum heeft dus gelijk met zijn sceptische visie op de toekomst van landen als Egypte en Tunesië: er zullen fundamentele veranderingen in de sociaal-economische verhoudingen nodig zijn. Het feit dat men zich op dit terrein begint te roeren (denk aan de stakingen en economische eisen), geeft aan dat de werkelijke revolutie nog in de kinderschoenen staat. Deze revolutie zou echter onmogelijk zijn geweest als men niet e.e.a. geforceerd had in het hele land. Maar de weg is nog lang en onzeker en voert beslist niet linea recta naar het aardse paradijs. Desalniettemin is er in psychologisch en cultureel opzicht wel al veel tot stand gebracht. Maar het eindresultaat is nog zeer ongewis, daarin heeft Van Rossum natuurlijk gelijk.

  • Zjen Zen, di 15 februari 2011 18:54 Reageer op Zjen

    Zjen

    http://www.thedailynewsegypt.com/egypt/coalition-of-the-youth-of-the-revolution-to-meet-armed-forces-council-wednesday.html

    CAIRO: Ten representatives of youth movements that organized the protests in Egypt which started on Jan. 25 and toppled the regime 18 days later will meet with the Supreme Council of the Armed Forces on Wednesday.

    The newly-formed Coalition of the Youth of the Revolution, includes 10 men and women who will convey the demands of the youth to the army council.

    “We will be organizing post-revolution events as well as negotiating the demands of the youth with the Supreme Council of the Armed Forces,” Khaled El-Sayed, a member of the coalition, told Daily News Egypt.

    On Wednesday “we will discuss demands such as canceling the emergency law, releasing political detainees, the political parties law, and putting on trial corrupt officials and those responsible for the violence against the demonstrators during the revolution,” explained El-Sayed, adding that they will also discuss other proposed demands.

    They are also organizing a million man march to take place on Friday in Tahrir Square, calling it the “Friday of Victory and Memory of the Martyrs.

  • Frenck Mahon, di 15 februari 2011 20:46 in reactie op Zjen Zen Reageer op Frenck

    Frenck

    Ik krijg via twitter binnen dat Mubarak is overleden, kun jij dit bevestigen?

  • Zjen Zen, wo 16 februari 2011 10:34 in reactie op Frenck Mahon Reageer op Zjen

    Zjen

    Nee. Het is gisteren al herhaaldelijk gezegd; Mubarak sterft 10 keer per jaar. Hij is geen domme koe maar een kat met 9 levens.:)

    Hij schijnt gewoon in zijn vakantiehuis te zijn. Niet in coma en ook niet ziek.
    SultanAlQassemi, volg die in ieder geval. hij is betrouwbaar in zijn berichtgeving. Checkt zijn bronnen goed.

  • Marc 's Mening in de Marge, di 15 februari 2011 18:53 Reageer op Marc

    Marc

    We kunnen alleen maar hopen dat dit een eerste stap is op de lange weg naar een democratischer Arabische wereld. Het leger bestaat ook uit Egyptenaren, die baat hebben bij een beter Egypte. Het Leger heeft belang bij stabiliteit, dat is wel duidelijk. Die stabiliteit kan op de lange termijn alleen gewaarborgd worden door nu de teugels te laten vieren en het land zich te laten ontwikkelen tot een 21e eeuwse democratie. Hoe die er precies uit ziet, dat zal de tijd ons leren.

  • Henk Lok, di 15 februari 2011 23:57 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Henk

    Henk

    democratie met de moslim broederschap, dat geloof je toch zelf niet?

  • Rouane Rabbit, wo 16 februari 2011 09:55 in reactie op Henk Lok Reageer op Rouane

    Rouane

    Misschien democratie ondanks de Moslimbroederschap?

    Of acht jij democratie in Egypte als kansloos?

  • Marc 's Mening in de Marge, wo 16 februari 2011 12:00 in reactie op Henk Lok Reageer op Marc

    Marc

    In Nederland hebben we een anti-democratische partij en toch democratie. Bovendien moet het nog maar blijken dat de Moslimbroederschap zich niet als een democratische partij kan gedragen.

  • Rouane Rabbit, wo 16 februari 2011 16:49 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[In Nederland hebben we een anti-democratische partij en toch democratie.]---

    En die antidemocratische partij heeft hetzelfde electoraat aandeel als de Moslimbroederschap in Egypte

  • Henk Lok, wo 16 februari 2011 21:13 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Henk

    Henk

    de pvv is helemaal geen ondemocratische partij, nergens staat in het programma dat ze de democratie niet serieus neemt.
    alleen de partij kent nog geen ledenstructuur, op zichzelf vind ik dat terecht teneinde Fortuyn -achtige toestanden te voorkomen. Verder hoef ik dat natuurlijk niet uit te leggen, je begrijpt dat donders goed.
    Het staat iedreen vrij om wel of niet op deze partij te stemmen.

  • Marc 's Mening in de Marge, do 17 februari 2011 14:09 in reactie op Henk Lok Reageer op Marc

    Marc

    Een partij waar een man en zijn handlangers het voor het zeggen hebben, omdat men er anders niet uit komt. Wat zouden die mensen doen als ze aan de macht komen? Alle macht bij 1 persoon, omdat het anders zo moeilijk wordt? Ja jongens een democratie in Nederland is helaas niet meer haalbaar, dan krijg je LPF omstandigheden? Kom op zeg...

  • Zjen Zen, di 15 februari 2011 18:44 Reageer op Zjen

    Zjen

    http://www.thedailynewsegypt.com/human-a-civil-rights/coalition-of-professionals-academics-call-for-political-and-economic-reforms-dp2.html

    CAIRO: More than 27 representatives of professional groups and university professors announced Tuesday the formation of a coalition to represent them in the current phase of democratic transition.

    The professional coalition's founding statement supported the "revolution's demands" and requested that the ruling Supreme Council of the Armed Forces ensures the quick transition to civil state by appointing a presidential council, appointing an interim government that does not include any of the past regime's figures, and ending emergency law.

    "We want to form a force that would balance political relationships in society to prevent the monopolization of authority and to make sure that the current societal dialogue is built on the right foundations," said Hany Al-Hosseiny, member of the March 9 Movement, a group of university professors advocating university independence.

    The statement included short term demands such as freedom of the media; restructuring the police forces which are to come under civil surveillance; electing a council to present a new constitution; amending the electoral system; and the laws governing it.

  • Sylvia Stuurman, di 15 februari 2011 18:44 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Het leger heeft beloofd dat de grondwet binnen tien dagen veranderd wordt.
    Nu zit die zo in elkaar dat alleen de partij van Mubarak mee kan doen aan de verkiezingen, dus een verandering van de grondwet is nodig voor eerlijke verkiezingen.

    Het leger heeft ook beloofd dat er een referendum over die grondwet komt.

    Pas als er echte verkiezingen zijn geweest kan er gewerkt worden aan een andere structuur van het land.

  • J van Ginkel, wo 16 februari 2011 00:46 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op J

    J

    Het leger is sinds Nasr de dominante figuur in elke regering geweest - en heeft de vorige grondwet dan ook zelf geschreven. Mubarak werd president OMDAT hij een generaal in het leger was. Mubarak is nu weg, de burgerministers zijn grotendeels weg, maar alle militaire minsters (wat altijd de meerderheid was) zijn blijven zitten. De nieuwe `sterke man' staat bekend in de hier zo vaak als `waar zonder dat we het eerst nog moeten onderzoeken' geprezen wikileaks als de poedel van Mubarak. Suleiman is nog steeds de nummer 2, ook uit de inner-inner-circle van Mubarak. Dat zijn de mannen die de nieuwe grondwet gaan schrijven. Het leger heeft de structuur geschapen, het leger (vooral de officieren) hebben baat gehad bij deze structuren, het leger gaat alles doen om zoveel mogelijk van deze structuren te handhaven - en er zijn weinig instituten met voldoende macht om dat te voorkomen.
    NB: de demonstraties zijn een tijdelijke machtsfactor, die je niet weken en maanden kunt volhouden - het leger heeft het laten uitwoeden en haalt nu al de touwtjes aan ..

    NB: overigens ook de andere overwegingen van Maarten zijn het overwegen waard. Hoe kan een regering, zeker een democratische regering de socio-economische problemen SNEL oplossen? Onmogelijk! Zoiets is erg gevaarlijk voor een jonge democratie zonder tradities en instituten (zoals onafhankelijke rechtspraak) om de klachten van het volk op te vangen.
    Mocht - onverwacht - het leger echt zijn positie verliezen, gaat Egypte - zoals Maarten - aanduidt `interessante' tijden tegemoet, met erg veel instabiliteit en gevaar. Wellicht moeten we ze dat toewensen, maar de prijs - ook in mensenlevens - zal hoog zijn. (En nee, zelfs een Marshallplan kan niet die golf van werkeloze jongeren aan een volwaardige baan helpen. Nog afgezien van het feit dat toerisme een belangrijke banenmotor zal moeten zijn - wat stabiliteit vereist!)

    Egypte - gefeliciteerd, maar ook heel veel sterkte toegewenst. Jullie zullen het nodig hebben!

  • Des Duivels, di 15 februari 2011 18:25 Reageer op Des

    Des

    De betogers zijn flink in het ootje genomen. De eis was het aftreden van Mubarak die slechts een pion van het leger was. Het leger heeft de betogers aangemoedigd om politieke partijen op te richten...

    Verdeel en heers...

  • Kees Gelijkhebber, di 15 februari 2011 17:38 Reageer op Kees

    Kees

    Zeer goede analyse van Van Rossem. Hij 'vergeet' echter een kant van de zaak te belichten en dat is de Moslimbroederschap. Dat deze partij een eigen agenda heeft voor Egypte is wel duidelijk.
    Zie de VK van gisteren:
    http://opinie.volkskrant.nl/artikel/show/id/7850/Broeders_willen_geen_vrijheid_maar_sharia

  • Rouane Rabbit, wo 16 februari 2011 01:23 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Hij 'vergeet' echter een kant van de zaak te belichten en dat is de Moslimbroederschap. Dat deze partij een eigen agenda heeft voor Egypte is wel duidelijk.]---

    Naar ik begrijp heeft de Moslimbroederschap minder dan 20% aanhang. Daarnaast heb ik niet vernomen dat ze politieke aspiraties hebben.

    Dus misschien valt het mee, maar we zullen het moeten zien, dat klopt.

  • Jack D, wo 16 februari 2011 10:09 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Jack

    Jack

    Thanks voor de link....,daar word je inderdaad niet zo vrolijk van...

  • Frank En Vrij, wo 16 februari 2011 13:52 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Frank

    Frank

    Hier een analyse van dat VK artikel

    http://www.drogredenen.nl/2011/02/onverantwoorde-hoogleraren-1422011.html

  • dr. Bob, di 15 februari 2011 17:06 Reageer op dr.

    dr.

    Wat een verademing om het verhaal es te horen van iemand die nog wél z'n hoofd er bij heeft gehouden.
    Nee, van die legerfiguren zijn ze nog láng niet af. Sterker nog, het zou me niet verbazen als de wehrmacht de grootste werkgever van Egypte blijkt te zijn. Je beste vriend als het ware. Alleen jammer als je niet zo militaristisch bent aangelegd, maar dan kun je altijd nog met je kameel toeristen naar die grote graftomben brengen, of iets anders gaan doen m.b.t. het "fame by association" van 4000 jaar geleden.
    Pardon, ik ben nu zeker te cru. Er zijn tenslotte ook nog Egyptische spercieboontjes.

  • Mostafa Mouktafi, di 15 februari 2011 16:49 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    De structuur heeft ook een begin. Na 30 jaar leven tegelijk onder een binnenlandse dictatuur (Mubarak) gesteunt door een buitenlands dictators-wuwers (somige Westerse landen, inclusief Ameriak), vind ik dat de structuur in Egypte, na de fysiek overwinning van de beule, hebben de Egyptenaren juist de snelweg naar de vrijheid en democratie.De Egyptenaren zijn nu vrij en zeggen zij nu wat zij willen en dat was hun eerste wat zij eisten. De vrijheid.
    De strustuur is wel veranderd, maar niet helemaal. Natuurlijk niet maar wie denkt dat Egypte in één klap van A naar B kan worden, denkt niet na.
    Na de de Tweede oorlog veranderde Nederland niet van A naar B binnen een paar seconden.

  • Marq Pas, di 15 februari 2011 16:15 Reageer op Marq

    Marq

    Het Egyptische leger heeft zich nog nooit tegen hun landgenoten gekeerd. In een zo turbulent gebied geeft dat een enorme credit bij de bevolking.
    Hoewel het leger ontegenzeggenlijk de militaire en economische macht had en heeft, is het wel degelijk in de afgelopen weken zwaar beperkt in zijn instrumentarium van indirecte volksonderdrukking.
    Ze hebben de tanks wel, maar wat kun je met dat materieel als straks dat plein weer volstaat, en Obama (die de tanks betaalde) live meekijkt?
    Je kunt dus wel zeggen: Er is niet veel wezenlijk veranderd.
    Maar ook : Het is iedereen duidelijk dat standaard-onderdrukking niet meer zal kunnen werken. Dat alleen al geeft het Egyptische volk een sterkere positie.

    P.S. Het kleineren van mensen die graag anderen hun ideaal zien verwezenlijken wordt wat oubollig, Maarten. :-)

  • Zjen Zen, di 15 februari 2011 16:11 Reageer op Zjen

    Zjen

    http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=en&msa=0&msid=212059469427545728757.00049c4df2474b6543347&ll=31.203405,30.058594&spn=96.173452,183.867188&z=3

    Dit is dus de map..sorry.

  • Zjen Zen, di 15 februari 2011 16:11 Reageer op Zjen

    Zjen

    Maarten, bekijk deze Google map even en herschrijf je stukje. Het Midden -Oosten staat in brand.
    Je loopt achter de feiten aan.

  • - -, di 15 februari 2011 16:01 Reageer op -

    -

    Een met Maarten van Rossem met een kleine kanttekening. Het valt nog te bezien welke veranderingen daadwerkelijk zullen worden doorgevoerd. Ook al is hier nu weinig van te zien de animo voor veranderingen is aanwezig en het leger heeft, vooralsnog, toezeggingen gedaan veranderingen door te voeren.

    Het is een cliché maar toekomst zal ons leren hoeveel waarde gehecht kan worden aan de toezeggingen gedaan door het Egyptische leger. Op basis van het verleden is de voorspelling somber en begrijpelijk maar de toekomst kan ook een verrassing tonen.

  • Rob van Koot, di 15 februari 2011 16:00 Reageer op Rob

    Rob

    Tja, de Franse revolutie leidde ook niet tot een democratie een week na afloop. En de industriele revolutie viel ook niet op een maandag. Toch waren het revoluties. Waarom discussieren over de exacte definitie? De politieke verhoudingen zijn veranderd.

  • Beautiful Blues, di 15 februari 2011 15:59 Reageer op Beautiful

    Beautiful

    Misschien kan Van Rossem, die net als ik historicus is, even voorbeelden aandragen van revoluties die in twee weken tijd de hele structuur van een maatschappij fundamenteel veranderden. Naar mijn mening bestaan die namelijk niet. Je kunt de elite onthoofden of een Maagdenhuis bezetten, maar échte verandering duurt altijd jaren, zo niet decennia.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven