Bio Bekijk alles van Arnold Karskens Word fan

Arnold Karskens

Arnold Karskens Oorlogsverslaggever De Pers

03 juli 2010 Reageer (32) 768 x bekeken Wereld RSS

Missies, veteranen en kosten

We sturen 'onze jongens' graag op pad maar gewonde militairen kosten de Nederlandse samenleving inmiddels miljarden euro's.

Bezint eer ge begint aan een nieuwe missie. De doktersrekening loopt namelijk ongemerkt op. Bij de missie in Uruzgan zijn volgens Defensie 140 gewonden gevallen. 41 hebben blijvend letsel opgelopen.

De eerste twee jaar van de uitzending kostte dat Defensie 53 miljoen euro. Voor de laatste 2 jaar wacht door het toenemend aantal gewonden zelfs een iets hoger bedrag. Dat maakt de nazorg door Defensie zo'n 10 procent bedraagt van de geschatte missiekosten van 1,4 miljard euro.

Maar dat is niet de hele onkostennota. Inmiddels kent Nederland zo'n 125.000 veteranen. Mannen en vrouwen die gevochten hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog (1940-1945). Nederlands-Indië (1945-1949) of een van de ruim 40 missies onder de vlag van de Verenigde Naties vanaf Korea in 1950.  De fysieke gewonden, die een been moeten missen zijn het meest opzichtig, maar drie tot viermaal vaker, voorzichtig geschat zo'n vijf procent van alle uitgezonden militairen, is er sprake van  psychische schade door oorlogsstress, de zogenaamde Post Traumatische Stress Stoornis. In Nederland zou dat anno 2010 neerkomen op 6.250 mannen en vrouwen die daardoor niet voluit kunnen werken.

Advocaat Henk van der Meijden, die veel dossiers van veteranen behandeld: 'Mijn praktijk leert dat de helft van mijn cliënten werkloos dan wel arbeidsongeschikt raakt.´ Per individu kost een zieke ex-militair tussen een half miljoen en anderhalf miljoen euro kost aan invaliditeitspensioenen en uitkeringen. Een rekensom leert dat  de samenleving nu al ruim drie miljard euro kwijt is aan PTSS-gevallen onder veteranen.

De stroom aanvragen zal toenemen, verzekert de Harderwijkse advocaat Van der Meijden, nu er steeds meer jonge veteranen bijkomen, zoals die tussen 1979 en 1985 onder VN-vlag in Libanon hebben gediend maar ook recent in Irak. 'Uit de vier jaar Uruzgan zijn nog weinig PTTS-gevallen bekend omdat zoiets zich vaak pas na lange tijd openbaart. Maar er is enorm gevochten  dus over tien jaar spreek je naar verwachting over aanzienlijke aantallen.' Van der Meijden vindt overigens niet dat Defensie alleen hoeft te bloeden. 'Het is een verplichting van het rijk.'

Voor veteranen die zijn uitgezonden voor 1 juli 2007 en die hun carrière verknalt zagen door verwonding wacht bovendien een extra schadeloosstelling, een soort smartengeld, afgedwongen door  de nationale ombudsman Alexander Brenninkmeijer en de militaire vakbonden als de ACOM en AFMP.  'Er liggen zo'n duizend dossiers en de prognose is dat het tussen de 100 en 150 miljoen euro kost,' zegt Tweede Kamerlid Angelien Eijsink. 'Het zijn zaken die we hebben laten liggen.' Volgens de PvdA'er, die zich al jaren inspant voor het wel en wee van militairen, moet in de toekomst bij iedere  missie vooraf een post worden vrijgemaakt voor de zorg.

"Bij de kabinetsformatie moet deze schadeloosstelling onderwerp van gesprek zijn. En ook een nieuwe veteranenwet moet een eind maken aan ondoorzichtige regelingen want niemand heeft voldoende idee wat het ons nu allemaal kost."

Het ministerie van Defensie wil niet inhoudelijk reageren op de declaraties : 'Wij willen geen voeding geven aan speculaties omdat deze de zorg voor veteranen tekort kan doen of verkeerde verwachtingen kan wekken. Psychische klachten blijken bijvoorbeeld steeds beter te voorkomen en te behandelen. Welke effecten dat zal hebben op de kosten van veteranenzorg is onduidelijk.'

Het artikel Missies kosten miljoenen aan nazorg staat in De Pers en is de eerste in een serie over 'Afghanistan wat  nu?!' Zie ook het weblog van Arnold Karskens. 

Laatste Reacties (32) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • uitgeschreven uitgeschreven, za 10 juli 2010 16:41 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    De allereerste zin in dit verhaal klopt al niet. "We sturen onze jongens graag op pad". In werkelijkheid is in bijna alle landen die troepen in Afghanistan en Irak hebben/hadden een overgrote meerderheid van de bevolking hartstikke TEGEN die uitzendingen.

    Maar ja, het wezen van een democratie zoals we die in de meeste westerse landen kennen is dat we doen alsof de wil van het volk wordt gerespecteerd terwijl er in feite alles aan wordt gedaan om aan de wensen uit Washington tegemoet te komen. Dat dat tegen de wil van de meerderheid van het Engelse, Duitse, Nederlandse en zelfs Amerikaanse volk is, who cares?

  • Gesus , di 06 juli 2010 10:56 Reageer op Gesus

    Gesus

    Ja daar zit je dan met een post traumatisch stress syndroom,cluster B persoonlijkheidsstoornis erbij en je kunt zo voor de rest van je leven vergeten worden .Er zou bij de reclame voor nieuw kanonnenvoer een stikker moeten worden geplaatst "kan Psychisch leiden tot gevolg hebben,plus als wij U niet meer nodig hebben kotsen wij U uit"
    Oorlogje spelen met de vrinden van de Republikeinse partij ,maar nooit zelf vechten ja bij de reserve's zoals H.van Baalen.
    Rot toch op!!
    Gesus

  • Henk-Jan Mielke, ma 05 juli 2010 17:12 Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Meneer Karskens, bent u nu vóór of tegen dit soort missies van onze jongens en meisjes?

  • Arjen Heijkoop, ma 05 juli 2010 15:49 Reageer op Arjen

    Arjen

    Ik vind de financiele kant niet erg relevant. De rekening moet eerlijk worden berekend en daarna moet deze verdeelt worden onder de Navo of VN lidstaten als het een vecht- of beveiligingsmissie is.
    Het een humanitaire deel van de missie mag wat mij betrefd van het ontwikkelingsbudget.

    Veteranen moeten altijd optimaal worden begeleid als ze terug komen gewond of niet.

  • Mw. Oeverloos, ma 05 juli 2010 14:33 Reageer op Mw.

    Mw.

    "die hun carrière verknalt zagen door verwonding"

    Die bermbommen toch....

  • YggY ..., zo 04 juli 2010 11:49 Reageer op YggY

    YggY

    Zo langzamerhand word ik ontzettend kriegel van de term "onze jongens", ik word kriegel als 23 multi-multi miljonairs in Zuid-Afrika nog extra hun zakken lopen te vullen en dit dan wordt afgedaan als zijnde iets van ons, iets van Nederland, iets van wat "wij" doen.

    Ik word kriegel als militairen elders mensen door de kop schieten of zelf door de kop worden geschoten en daarna betiteld worden als "onze jongens en meisjes". Ik word kriegel als "onze" zoveel goed werk doen, zoveel opbouwen en zoveel een ander land redden van oorlogszuchtige regimes zich niet realiserend dat zij daar zitten vanwege hun eigen oorlogszuchtige regime met economische bijbedoelingen.

    Dus even voor de goede orde bij "onze jongens" daar is helemaal niets van mij bij. Het zijn "hired killers" , jongens en meisjes met een licence to kill die merkwaardigerwijs alleen omkomen door eigen kogels of bermbommen, en gij geleuft dat.

    En bij "onze meisjes" heb ik ook al geen warme gevoelens.

  • Hans van der Helm, zo 04 juli 2010 10:46 Reageer op Hans

    Hans

    "Volstrekt mee eens. Er zijn overigens wel meer landen zonder leger, zelfs een relatief weerloos land als IJsland heeft dat al sinds jaar en dag niet meer."

    Klopt niet helemaal, Paul!

    Ben je zeker even de grote Amerikaanse basis vergeten die daar al sinds jaar en dag is, bovendien is IJsland lid van de NATO. IJsland heeft wel een vredeshandhavingsmacht, een kustwacht en een militair politie-onderdeel. Ze hebben ook een rijkswacht.
    Zo kan iedereen wel zonder leger.

  • Peter Paul van de Berg, zo 04 juli 2010 11:50 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Peter Paul

    Peter Paul

    Ter aanvulling...

    IJsland heeft zelfs een vredesmacht gestuurd naar Irak na de onrechtmatige inval van de VS. Vredesmacht is wel een heel groot woord aangezien de vredesmacht slechts uit 1 persoon bestond.

  • Hans van der Helm, zo 04 juli 2010 10:18 Reageer op Hans

    Hans

    Arnold, je vergeet nog een belangrijke periode 1950-1962 Nederlands Nieuw Guinea.
    Daar hebben in die periode vele duizenden militairen, beroeps en dienstplichtigen hun werk gedaan.
    18 tot 24 maanden van huis gehuwd of ongehuwd.
    Geen internet dus alleen maar schrijven en die brief deed er 14 dagen over.
    Voeding was alles uit blik met een paludrine- vitamine- en een zoutpil.
    Infiltranten vanuit Indonesië (ploppers).
    Wordt te weinig over geschreven maar ook daar kwamen vele "verknipt" terug.
    Er was toen ook niets en niemand die dat door had en na je verlof ging je gewoon weer verder.

  • uitgeschreven uitgeschreven, zo 04 juli 2010 10:58 in reactie op Hans van der Helm Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Dank voor je correctie. Inderdaad, ik weet dat de Amerikanen er een basis hebben. Maar eind jaren '60 toen met name als uitvloeisel van ons protest tegen de verschikkingen in Vietnam een grote vredesbeweging onder de jongeren ontstond werden een aantal landen zonder leger genoemd, en daarbij had men het o.a. over IJsland. Eigen kennis heb ik op dat punt niet, dank voor je correctie.

    Tja, dat oorlog veel mensen voor de rest van hun leven geestelijk verminkt is een meer dan bekend gegeven. Dat maakt het ook zo cru: ben je 17 dan val je nog onder de regels van de kinderbescherming maar o wee als je dan jarig wordt sturen ze je op pad om de ergste schade die een mens in zijn leven kan oplopen op te doen.

    Ik hoopte destijds dat de wrede Vietnam oorlog de laatste zou zijn, dat we de donkere Middeleeuwen waren ontgroeid. Maar niets is minder waar, we sturen nog steeds mensen met moordmateriaal ver overzee "voor hun eigen bestwil". Een smoes die zelfs Hitler ophing toen hij Nederland deed binnenvallen.

  • Hans van der Helm, zo 04 juli 2010 19:33 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op Hans

    Hans

    Paul, ook al zou je het niet denken, maar ik als "beroeps" ruim 32 jaar, demonstreerde ook in die periode tegen Vietnam.
    Liep ook mee met met gezin in de demonstraties tegen de kruisraketten.
    Ik denk dat ik de enige was die werkelijk wist waarvoor hij meeliep.
    Was SECNATO/WEU dus wist van de hoed en de rand.
    Ben altijd wel een buitenbeentje geweest en liep te boek al "rooie rakker" heb het altijd een erenaam gevonden.
    Het plaatst je gelukkig wel buiten de "rechtse" maatschappij die leger, luchtmacht en marine toch is.
    Heb me overigens nooit ongelukkig gevoeld maar juist dat mijn geluid daar ook op zijn plaats was.

  • Erik van Erne, za 03 juli 2010 21:05 Reageer op Erik

    Erik

    Tja, oorlog kost veel geld en levert ongelofelijk veel ellende op. Winnaars zijn er eigenlijk nooit. Vredesmissies zoals ze zo mooi heten, kosten eveneens veel geld en levert ook veel slachtoffers op.

    Dat die nog wel normaal van nazorg worden voorzien, lijkt mij normaal. Leger afschaffen, is de beste optie. Graag wereldwijd naar Costa Ricaans voorbeeld.

  • Kingfisher XL, za 03 juli 2010 23:14 in reactie op Erik van Erne Reageer op Kingfisher

    Dat van Costa Rica daar was ik ook altijd van onder de indruk maar toen, lang geleden en ik weet niet meer wie het was, vertelde iemand die er verstand van had me dat ze geen leger nodig hadden omdat het een Amerikaanse vazalstaat was en het land vergeven is van Amerikaanse leger bases.
    Of dat echt waar is weet ik niet maar het idee van een land zonder leger speekt mij nog steeds aan.
    En áls je dan zonodig toch een leger wil, hou het dan voor jezelf, sluit je nergens bij aan en wees consequent door ook je eigen wapens te maken en ze aan niemand anders te verkopen.
    Dat gaat je natuurlijk op geen enkele manier helpen mocht de nood aan de man komen maar je moet als "vijand" wel ongelofelijk lafhartig zijn om een dergelijk land binnen te vallen. En dat soort lafbekken zijn er genoeg, dat heeft de geschiedenis al talloze malen laten zien.
    Met andere woorden : "you're damned if you do, and you're damned if you don't.

  • uitgeschreven uitgeschreven, zo 04 juli 2010 10:19 in reactie op Erik van Erne Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Volstrekt mee eens. Er zijn overigens wel meer landen zonder leger, zelfs een relatief weerloos land als IJsland heeft dat al sinds jaar en dag niet meer. Wij zitten hier in Europa dermate knus tussen onze buren binnen de EU dat ik zou voorstellen per onmiddellijk het hele legergedoe op te heffen. Uitsluitend als functie binnen de EU maar dan uitsluitend de belangen van ons als EU behartigend zou ik willen overwegen op zo'n manier nog aan zoiets mee te doen. Maar om nog langer de belangen van de VS te behartigen, nee dank je.

  • Peter Paul van de Berg, zo 04 juli 2010 12:10 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op Peter Paul

    Peter Paul

    ---[Wij zitten hier in Europa dermate knus tussen onze buren binnen de EU dat ik zou voorstellen per onmiddellijk het hele legergedoe op te heffen.]---

    Vertrouwt u uw buren de verdediging van uw land toe? Was het niet Duitsland die Griekenland al eigenlijk niet wilde helpen bij een economische crisis? U verwacht dat deze landen wel te hulp schieten wanneer er sprake is van een echte crisis?

    Het is makkelijk filosoferen in vredestijd of een leger wel of niet noodzakelijk is, maar is het leger juist de reden waarom er vrede is in Nederland? Ik kan u heel ver volgen in de vraag of het echt noodzakelijk is om het Nederlands leger in te zetten om landen te ontzetten die hier niet naar gevraagd hebben maar de vraag of een eigen leger noodzakelijk is, is voor mij een brug te ver.

  • uitgeschreven uitgeschreven, vr 06 augustus 2010 11:31 in reactie op Peter Paul van de Berg Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Ik ben voor mijn gevoel geen Nederlander maar een zeer nationalistisch georiënteerde burger van het Verenigd Europa, niet anders dan dat de meeste inwoners van de VS weliswaar burgers van een bepaalde staat zijn maar zich primair als staatsburger van de Verenigde Staten zien.

    Dat mensen boos werden omdat zij zouden moeten betalen voor de oneerlijkheid en absurd luxe leefomstandigheden van de Grieken (bijvoorbeeld allemaal met pensioen op je 51e) vind ik volstrekt normaal. Als zoiets binnen ons land zou kunnen plaatsvinden dan zouden we ook vinden dat diegenen die de zaak zo bedonderden en zichzelf zo rijk bedeelden zelf maar op de blaren moeten zitten.

  • Mostafa Mouktafi, za 03 juli 2010 20:54 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Sinds wanneer was de F16 bedoeld om de democratie te verspreiden en dictators weg te jagen?!

  • Hugo Gündel, zo 04 juli 2010 13:35 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Hugo

    Hugo

    Als het dan toch over een specifiek wapensysteem als de Lockheed Martin F-16 gaat zou ik zeggen .... bijvoorbeeld de Golfoorlog? Mede door de inzet van dit vliegtuig kroop vriend dictator Sadam zelfs onder de grond.

  • R P, za 03 juli 2010 20:07 Reageer op R

    R

    Wat is het nut nu precies dat we dit weten?
    We wouden toch ook met z'n alle niet weten hoeveel die immigratie kostte?

  • Peter Paul van de Berg, za 03 juli 2010 22:07 in reactie op R P Reageer op Peter Paul

    Peter Paul

    Dat was ook het eerste wat bij mij opkwam. "We" willen niet weten wat een immigrant de maatschappij kost maar wel een veteraan? Zal wel iets te maken hebben met selectieve verontwaardiging ofzo...

  • Jan Wijn, zo 04 juli 2010 08:52 in reactie op Peter Paul van de Berg Reageer op Jan

    Jan

    Vele immigranten zijn het gevolg van millitair optreden, dus laten we de kosten daarvan optellen bij het ministerie van oorlog. Of komt Rechts dat niet uit?

  • Peter Paul van de Berg, zo 04 juli 2010 11:37 in reactie op Jan Wijn Reageer op Peter Paul

    Peter Paul

    dus u wilt wel de kosten van immigranten weten wanneer het opgeteld kan worden bij de kosten van het hebben van een leger en anders niet? Is dat selectief of niet?

  • Rouane Rabbit, ma 05 juli 2010 00:17 in reactie op Peter Paul van de Berg Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik begrijp niet zo goed wat dit met immigranten te maken heeft. Kun je dat uitleggen? Je kunt wel alles vergelijken met de kosten van een immigrant, maar waarom zou je dat doen?

  • Sybilla van der Laan, do 08 juli 2010 18:59 in reactie op R P Reageer op Sybilla

    Sybilla

    Je hebt volkomen gelijk, we wilden dàt ook niet weten en nu zitten wij straks met diepe schuldgevoelens over de mensen die terugkomen. Of lichamelijk of geestelijk onvolkomen. En idd het zijn echt niet önde"jongens, er is niets van mij bij. Zij worden uitgezonden en wel zonder mijn toestemming of afkeuring.

  • vanessa s., za 03 juli 2010 19:57 Reageer op vanessa

    vanessa

    Nu heeft de wetenschap een leuke tip om de kosten van PTSS te verminderen: de dwaze 'debriefing' van Afghanistan-gangers op Kreta stoppen. Al sinds de tweede golfoorlog is er een groot aantal metingen uitgevoerd onder militairen met en zonder debriefing, en de groep zonder debriefing is er altijd beter aan toe. Ondanks een golf van eenduidige signalen uit de psychologie-wetenschap gaan we rustig verder met het opvoeren van de kans op PTSS. Voornamelijk omdat de legerleiding zich daar beter door voelt, niet de uitgezonden militairen. 'We hebben toch alles gedaan.'

  • Kingfisher XL, za 03 juli 2010 17:55 Reageer op Kingfisher

    Ja dat zijn heel erg "vervelende' cijfers maar het vreemde is dat de interesse voor het leger (defensie heet dat tegenwoordig), alleen maar toeneemt. Wie zijn die "jongens en meiden" dan ?
    Lezen die geen kranten dan of hebben ze allemaal last van misplaatste vaderlandsliefde ? Nemen ze een gokje in de hoop dat ze niet tot de ongelukkigen gaan behoren ? Zijn ze zo desperaat i.v.m. de slechte arrebeidsmarkt dat ze van ellende maar hun leven gaan riskeren voor een hopeloze zaak ? Zijn het wapengeile "Rambo's" die de noodzaak voelen om de wereld te verlossen van "slechterikken" ?
    Ik snap er helemaal niks van, zelfs niet na het lezen van alle "Jack Reacher" boeken van Lee Child.

  • Winston Link, za 03 juli 2010 18:04 in reactie op Kingfisher XL Reageer op Winston

    Winston

    Net zoals er mensen zijn die het een nobel doel vinden om voor de klas te staan, zijn er mensen die het een nobel doel vinden om als militair hun land te dienen. Wat is er misplaatst aan vaderlandsliefde?

  • Kingfisher XL, za 03 juli 2010 18:54 in reactie op Winston Link Reageer op Kingfisher

    Ik had het niet over vaderlandsliefde, ik had het over "misplaatstse" vaderlandsliefde. Je houdt van je vader/moederland omdat je er geboren bent, daar kun je niks aan doen. Ook mensen die geboren zijn in landen die in onze ogen verschrikkelijk zijn of verwerpelijk houden tóch van hun land (zie b.v. de foebal), zelfs Noord Koreanen houden van hun geboorteland, of Kirgiezen of Afghanen. Nederland kan dan tien keer wereldkampioen worden, mensen blijven toch van hun vader/moederland houden. Het wordt misplaatst als je meent andere mensen te moeten gaan vermoorden omdat de politieke baas die toevallig op dat moment aan de macht is in jou land, dat dienstig vind en je blind afgaat op de zienswijze van die figuur(en).
    Heeft u sympathie voor de vaderlandsliefde die Russische jongens aan de dag legden toen ze Afganistan binnenvielen, of voor Duitsers toen ze in de Wehrmacht dienst namen ? Ja, maar dat was onder dwang hoor ik u al roepen. Niet allemaal, en bovendien gingen veel Nederlandse "jongens" ook onder dwang naar ons Indië. Veel gingen echter als beroeps of voor de "goede" zaak. Die goede zaak kun je nu toch met de beste wil van de wereld niet meer als vaderlandslievend blijven verdedigen. Misplaatst was het, belazerd en bedonderd door de machthebbers en economisch belanghebbenden.

  • , zo 04 juli 2010 09:54 in reactie op Winston Link Reageer op

    Wat precies doen die militairen daar in Afghanistan??
    Dienen ze hun land?
    Is Afghanistan sinds kort van ons??
    Zijn wij bedreigd door de Taliban?
    Staan ze al bij Lopik??

    Of zitten we daar, omdat we, zoals de inmiddels afgetreden Bundespresident van Duitsland dat zo fraai verwoordde, onze economische belangen daar willen veiligstellen??
    Daarvoor branden we rustig een half land af, moorden kalmweg de helft van de bevolking uit, en zetten eigen jonge-mensenlevens op het spel.

  • adriaan stok, zo 04 juli 2010 16:59 in reactie op Winston Link Reageer op adriaan

    adriaan

    Vaderlandsliefde is het laatste redmiddel voor een schurk

  • Jan B, za 03 juli 2010 21:45 in reactie op Kingfisher XL Reageer op Jan

    Jan

    We zien "verdacht" weinig van de missie in Uruzgan. Als Jantje Smit een liedje komt zingen in Afghanistan zijn de camera's er natuurlijk bij. Leuk, goed voor de kijkcijfers bovendien. Van de eigenlijke gevechtsmissie, ik bedoel opbouwmissie, zien we weinig. Bijna geen vuurgevechten, geen gewonden of nog erger, geen luchtsteun die even een vijandelijke stelling op komt blazen waarbij een stevig aantal Afghanen het leven laat. Geen Vietnambeelden dus. Wel Jan Smit. Een deel van het verhaal is daarom volgens mij dat die jongens die zich melden voor de strijdkrachten vaak geen volledig beeld hebben van wat ze te wachten staat. Bermbommen kennen ze van gesproken berichten op het nieuws, hoe het er echt aan toe gaat als zo'n ding naast je voertuig explodeert blijft (letterlijk) buiten beeld. En defensie houdt dat graag zo anders meldt zich inderdaad niemand meer.

  • Henk-Jan Mielke, ma 05 juli 2010 17:50 in reactie op Jan B Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Voor een kijkje achter de schermen bij een "vredesmissie" de documentaire Armadillo over het Deense leger in Afghanistan van regisseur Janus Metz.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven