Bio Bekijk alles van Peter Schouten Word fan

Peter Schouten

Peter Schouten oprichter Pink Army

15 september 2010 Reageer (84) 1647 x bekeken Leven RSS

Misbruik door katholieke priesters gebeurt nog steeds overal

JOOP-DEBAT: over het misbruik in de Katholieke kerk

Afgelopen zaterdag op de voorpagina van de Volkskrant: Het seksueel misbruik door priesters in België is veel wijdverbreider en gruwelijker geweest dan werd gedacht. Het vond plaats op alle internaten en heeft tot zeker dertien zelfmoorden geleid. De slachtoffertjes, merendeels jongens, waren gemiddeld 12 jaar toen het misbruik begon. De onderzoekscommissie-Adriaenssens kreeg bijna 500 meldingen van misbruik en noemde dat nog maar het ‘topje van de ijsberg’.

In Nederland doet de commissie-Deetman onderzoek naar seksueel misbruik in de kerk. In de hele wereld zijn waarschijnlijk tienduizenden kinderen verkracht en aangerand door katholieke priesters.

Wat mij in dit soort berichten extra opvalt, is dat het altijd lijkt te gaan over toestanden uit een ver verleden. Zo staat er in de Volkskrant: ‘De geanonimiseerde verhalen geven een onthutsend en ontluisterend beeld van wat zich op katholieke scholen, internaten, jeugd- en sportkampen en in priesterkamers heeft afgespeeld in de jaren zestig, zeventig en tachtig van de vorige eeuw.’ Daarmee wordt de suggestie gewekt dat het vandaag de dag niet meer zou voorkomen.

Ik ben geen samenzweringsfanaat, dus ik geloof niet dat de onderzoekscommissies alleen over strafbare feiten van vóór de gemiddeld langste verjaringstermijn rapporteren, omdat dit priesters achter de tralies zou weghouden. Ik neem aan dat de gevallen die niet zijn verjaard niet in de onderzoeksrapporten terechtkomen en meteen worden overgedragen aan het Openbaar Ministerie. Het kan niet anders of de rechtbanken zullen binnenkort worden overstroomd door dit soort zedenzaken.

Er zullen genoeg verdachte priesters zijn die in de periode 1982-2010 seksueel misbruik hebben gepleegd. Zolang de katholieke kerk priesters het celibaat oplegt, blijft er een grote kans op recidive door katholieke priesters en seksueel misbruik van kinderen door nieuwe plegers die het kazuifel dragen.

De verhalen in de commissie-rapporten zijn van slachtoffers die na jaren en jaren de moed bij elkaar hebben geraapt om er als volwassene voor uit te komen. Net als de slachtoffertjes van toen, durven de slachtoffertjes van nu niets te zeggen of wordt er door hun gelovige ouders niet naar hen geluisterd. Verwacht mag worden dat door de wetenschap van nu, door alle aandacht en de hogere pakkans, seksueel misbruik door priesters tegenwoordig iets minder vaak voorkomt. Maar daarover maak ik mij geen illusies. Als er toentertijd tienduizenden gevallen wereldwijd waren, zijn er ook vandaag de dag nog duizenden gevallen van misbruik gaande. En het zijn uiteraard alleen de gezinnen waar men minder dogmatisch over het eigen geloof denkt, waar dit soort misstanden nu sneller aan de orde komen.

In de Volkskrant stond een reactie van de Belgische voorzitter van de onderzoekscommissie Adriaenssens. Hij had geen aanwijzingen dat de kerk systematisch probeerde misbruik in de doofpot te stoppen. Dat het werd verzwegen, heeft veel meer te maken met de cultuur van zwijgen in de kerk en in de samenleving. Een opmerkelijk staaltje van spin. Want wat staat hier eigenlijk? Dat in de katholieke kerk — en de samenleving — als het over seksueel misbruik door priesters gaat — een cultuur leeft om zaken te verzwijgen die de katholieke kerk schade kunnen berokkenen. Een ‘cultuur van zwijgen’ is per definitie systematisch en synoniem met ‘doofpot’.

Erger nog, tot nu toe hebben we gezien dat het ‘exemplarisch’ is voor de r.k. kerk om gevallen van gebleken seksueel misbruik te verzwijgen en de priesters over te plaatsen en niet aan te geven. Ik geloof niet dat die cultuur in de jaren 1990-2010 (waarin feiten zijn gepleegd die nog niet zijn verjaard) zo sterk is veranderd.

De vraag is dan ook hoeveel gevallen van seksueel misbruik er de komende eeuwen zullen opduiken bij andere religies, waar de religieuze dogma’s minder aan afkalving onderhevig zijn, zoals de islamitische gemeenschap.

Natuurlijk vormt het celibaat een extra risicofactor, maar dat geldt ook voor seksueel repressieve normen onder volwassenen. Laten we ons daarvan goed bewust zijn en extra waakzaam zijn als kinderen zonder begeleiding omgaan met priesters, imams of andere religieuze leiders.

Bij DeGidsFM op Radio 1 wordt op donderdag 16 september om 11:45 over deze kwestie gedebatteerd door onder meer Peter Schouten. Het stuk staat ook in de Volkskrant.

Laatste Reacties (84) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • P van de Heuvel, vr 24 september 2010 12:13 Reageer op P

    P

    Er had ook kunnen staan:

    Misbruik door mensen gebeurt nog steeds overal!

  • G.B. Piranesi, do 16 september 2010 20:53 Reageer op G.B.

    G.B.

    Katholieke ontkenning en verontwaardiging.En daarnaast: kijk vooral naar andere misbruikers.
    Als niet slachtoffer zou ik bijna alsnog op de knietjes gaan.

  • Mario Frieswijk, do 16 september 2010 18:49 Reageer op Mario

    Mario

    ' Het kan niet anders of de rechtbanken zullen binnenkort worden overstroomd door dit soort zedenzaken.'

    De schrijver vergeet dat de internaten waar het misbruik in gebeurde in jaren '80 zijn gesloten. Het aantal geestelijken is ook nog eens fors afgenomen. Daarmee zeg ik niet dat misbruik helemaal niet meer voorkomt, maar die overstroming zal er niet komen.

  • Peet Van Velzen, do 16 september 2010 19:16 in reactie op Mario Frieswijk Reageer op Peet

    Peet

    Goed gezegd.

    Ik denk ook niet dat er een vloedgolf komt van zaken. Wat ik nu gezien heb zijn vooral zaken van voor 1960. Daarna speelt het blijkbaar nauwelijks meer.

    Zoals we eerder de ontuchtzaken hebben gehad die speelden bij de scouting, en nu zaken die speelden in de RK-kerk, zo zullen we denk ik over een jaar of 10 de zaken zien van ontucht in de islamitische wereld. De eerste signalen (volle blijf-van-mijn-lijf-huizen, verhalen van meisjes die verkracht werden door hun broer) zien we nu al.

  • YggY ..., do 16 september 2010 19:20 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op YggY

    YggY

    zo zullen we denk ik over een jaar of 10 de zaken zien van ontucht in de islamitische wereld.
    ==================
    U blijft maar doorgaan met de Islamitische wereld te beschimpen en wat nog veel erger is totaal niet gehinderd door enige feiten kennis.

    U zou uw eigen Christelijke moraal is moeten heroverwegen.

  • Hugo Gündel, do 16 september 2010 19:40 in reactie op YggY ... Reageer op Hugo

    Hugo

    Ook hier krijgt u het weer voor elkaar om in een enkele topic uzelf volkomen tegen te spreken. Een paar reacties verderop neemt u vrolijk stimatiserend streng orthodoxe gezinnen op de korrel over hetzelfde onderwerp. Ik ben erg benieuwd naar uw feitenkennis in deze.

  • Peet Van Velzen, do 16 september 2010 20:54 in reactie op YggY ... Reageer op Peet

    Peet

    Beste YggY,

    niemand zit hier de islamitische wereld te beschimpen.

    Dat daar ontucht plaatsvindt, en dat oa veel islamitische vrouwen last hebben van groepsdruk en eer-gerelateerde zaken is duidelijk. Dat is buitengewoon triest. Net zoals het triest is dat in de padvinderij ontucht zaken hebben gespeeld, en ontucht zaken hebben gespeeld in de RK-kerk.

    Het is goed dat jeugdverenigingen zich bewust zijn geworden van de risico's, en dat de Kerk zich dit ook bewust is geworden.

    Over zaken als ontucht moeten we praten, hoe moeilijk ook.
    En het zeggen dat anderen dan de islam aan het "beschimpen" zijn, daarmee doe je dit proces juist geen goed. Daarmee wordt het nog verder verdrongen.

  • Rob van Koot, vr 17 september 2010 20:40 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Rob

    Rob

    het gebeurt overal, katholieken zijn niet slechter of beter. Maar het Vaticaan gaat er dom mee om. Open kaart, aangifte en diep door het stof. Wie niet in staat is zichzelf te zuiveren zit goed in de problemen.....

  • Peet Van Velzen, do 16 september 2010 17:26 Reageer op Peet

    Peet

    Het is een artikel wat past in onze tijd.
    Met op tv allerlei programma's die suggereren dat iedereen sex nodig heeft, en ook heel vaak sext. En dat mensen zonder sex "dus" gefrustreerd zijn, en welhaast naar kinderen moeten grijpen.

    De werkelijkheid is natuurlijk anders. Nederland heeft ruim 1,5 miljoen vrijgezellen, waarvan de meesten (schat ik) heus niet elk weekend van bil gaan met een vreemde. Er zitten een heleboel mensen bij die jarenlang geen seksuele omgang hebben. En die mensen zullen dat wellicht jammer vinden, maar functioneren volkomen normaal en vergrijpen zich niet.

  • Beautiful Blues, do 16 september 2010 17:37 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Beautiful

    Beautiful

    Spijker op z'n kop.

  • YggY ..., do 16 september 2010 17:40 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op YggY

    YggY

    En die mensen zullen dat wellicht jammer vinden, maar functioneren volkomen normaal en vergrijpen zich niet.
    =========
    En dat kun je van de meeste priesters en ander kerkvorsten niet beweren

  • Beautiful Blues, do 16 september 2010 18:12 in reactie op YggY ... Reageer op Beautiful

    Beautiful

    Ik heb de indruk dat jij niet zo'n fan bent van de realiteit. Of statistiek en percentages zijn niet helemaal jouw ding, kan ook natuurlijk.

  • YggY ..., do 16 september 2010 18:59 in reactie op Beautiful Blues Reageer op YggY

    YggY

    Ik heb de indruk dat jij niet zo'n fan bent van de realiteit.
    ==============
    Als ik bijna dagelijks wel ergens lees over kindermisbruik in de kerk, als ik lees over mensen van nu die nog steeds getraumatiseerd zijn over het feit dat ze ooit zwaar zijn misbruikt door de diezelfde kerk en als ik dan ook nog eens lees dat dat misbruik nog steeds voortduurt dan valt mij niet te verwijten dat ik geen fan ben van de realiteit.

    Als u meent mij te moeten beschuldigen van de realiteit niet te kunnen zien dan ben ik bang dat ik niet degene ben die de realiteit niet ziet maar dat u dat gemis toch echt bij u zelf moet zoeken.

    Ik vind trouwens met al die artikelen die al verschenen zijn het bijzonder vreemd om iemand anders dan te verwijten niet de realiteit niet te kunnen zien.

    Ik kaats de bal dan ook gewoon spijkerhard terug.

  • Zeer Voornaam, za 18 september 2010 16:22 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Zeer

    " Met op tv allerlei programma's die suggereren dat iedereen sex nodig heeft, en ook heel vaak sext. En dat mensen zonder sex "dus" gefrustreerd zijn, en welhaast naar kinderen moeten grijpen. "

    En de priesters uit 1960 keken ook al naar deze programma's ?

  • G.B. Piranesi, do 16 september 2010 15:44 Reageer op G.B.

    G.B.

    NRC - De stelling van Huub Oosterhuis: katholieke seksschandalen zijn inherent aan het celibaat

    V: Het heeft er de schijn van dat binnen de kerk ook kindermisbruik wordt gedoogd, zolang het maar niet uitkomt?
    A (Oosterhuis):"Dat hoort nu eenmaal bij het corrupte systeem van die kerk.?
    http://www.nrc.nl/nieuwsthema/misbruik_kerk/article2482743.ece

  • Beautiful Blues, do 16 september 2010 16:46 in reactie op G.B. Piranesi Reageer op Beautiful

    Beautiful

    Als je die onzin maar vaak genoeg roept, wordt het vanzelf waar. Vooral als het uit zo'n "neutrale" bron komt als Oosterhuis natuurlijk, en als degenen die het als waarheid citeren er totaal onkritisch mee omgaan.

  • G.B. Piranesi, do 16 september 2010 20:29 in reactie op Beautiful Blues Reageer op G.B.

    G.B.

    Als je die onzin maar vaak genoeg roept, wordt het vanzelf waar. Vooral als het uit zo'n "neutrale" bron komt als Oosterhuis natuurlijk, en als degenen die het als waarheid citeren er totaal onkritisch mee omgaan.
    - - - - -
    Vanwaar uw verdedigingsmanie? Wat mij betreft mag u elke geloofsdienaar tot heilige uitroepen. Maar feiten zijn feiten. Het onvrijwillige misbruik is een feit. Als gezalfde mijnheer pastoor het jeugdige zaad tot zich heeft genomen dan is dat een misdrijf.
    Dat u er niet kritisch mee omgaat zegt veel over u. Wellicht dat diverse gesprekken buiten de biechtstoel u licht op de werkelijkheid laat schijnen. Het zij u vergeven. Vermits u niet de zondaar bent.

  • Erik de Groot, do 16 september 2010 14:58 Reageer op Erik

    Erik

    Sexueel misbruik is niet exclusief voor de katholieke kerk.
    Ook misbruik door hen die je vertrouwt en een moreel oordeel hebben over derden is niet exclusief voor de katholieke kerk.
    Misbruik is en blijft van alle tijden.

    Wat wel exclusief lijkt voor deze kerk is het struisvogelgedrag door de gezagsdragers binnen deze kerk en hun weigering de schuldigen te veroordelen. Dat is een zeer groot kwaad gebleken waardoor daders ongestoord hun gang konden gaan.

    "wir haben es nicht gewusst" zei Simonis nog.
    We mogen hem daar niet mee laten wegkomen!!

  • Peet Van Velzen, do 16 september 2010 15:50 in reactie op Erik de Groot Reageer op Peet

    Peet

    Helemaal gelijk.
    Zwemleraren hebben zich ook flink vergrepen en ook bij de padvinderij heeft er misbruik plaatsgevonden. En binnen gezinnen komt ook misbruik voor. En binnen islamitische gezinnen vindt geregeld misbruik door neven of broers plaats. In plaats van de ander proberen zwart te maken kunnen we beter zoeken naar hoe we dit soort misbruik aan kunnen pakken en kunnen voorkomen.

  • YggY ..., do 16 september 2010 16:20 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op YggY

    YggY

    En binnen islamitische gezinnen vindt geregeld misbruik door neven of broers plaats
    ==========
    En ja hoor daar zijn we weer.

    Ik blijf het vreemd vinden dat zelfverklaarde Christenen zo on-Christelijk kunnen zijn.

  • , do 16 september 2010 16:32 in reactie op YggY ... Reageer op

    Yggy, hier in oes Drente zeggen ze : een maagd is iemand die harder kan lopen dan haar vader en haar broers..............En dat geldt nog steeds, met name in erg streng orthodoxe gezinnen.............

  • Baruch de Spinoza, do 16 september 2010 17:18 in reactie op YggY ... Reageer op Baruch

    Baruch

    Hahaha leer eens inhoudelijk reageren, misbruik vind overal plaats. Ga niet de hele tijd met gratuite oneliners gooien wabt daardoor ben je moeilijk serieus te nemen

  • YggY ..., do 16 september 2010 19:08 in reactie op Baruch de Spinoza Reageer op YggY

    YggY

    misbruik vind overal plaats.
    ========
    Ik ben wel de laatste om dat te ontkennen echter het misbruik in de kerk vindt op zo'n grote schaal plaats dat dit afdoen als "misbruik vindt overal plaats" dat is een gotspe.

    We praten hier dus over kindermisbruik in aantallen van duizenden en bovendien ook nog eens structureel en nog steeds voortdurend.

  • Beautiful Blues, do 16 september 2010 16:44 in reactie op Erik de Groot Reageer op Beautiful

    Beautiful

    Hoezo is de katholieke Kerk uniek in het in de doofpot stoppen? Wou je zeggen dat families, de scouting, zwartekousengemeenschappen en zwembaden ermee te koop hebben gelopen? Bijna ieders eerste impuls is: ontkennen en wegstoppen. Ook daarin is de katholieke kerk niet uniek.

  • Peet Van Velzen, do 16 september 2010 14:11 Reageer op Peet

    Peet

    ..[ Er zullen genoeg verdachte priesters zijn die in de periode 1982-2010 seksueel misbruik hebben gepleegd. ]..
    Aannames, aannames, aannames.

  • YggY ..., do 16 september 2010 14:22 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op YggY

    YggY

    Bewezen, bewezen en bewezen

  • Peet Van Velzen, do 16 september 2010 14:40 in reactie op YggY ... Reageer op Peet

    Peet

    Nee YggY, deze auteur doet een paar aannames en bouwt daar zijn hele betoog omheen.

  • Zjen Zen, do 16 september 2010 14:46 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Zjen

    Zjen

    Is je de hele heisa van de laatste jaren rondom kindermisbruik in de Katholieke kerk ontgaan Peet?
    Ja?
    Echt?

  • Peet Van Velzen, do 16 september 2010 15:46 in reactie op Zjen Zen Reageer op Peet

    Peet

    Hoi Zjen, nee dat is me niet ontgaan. De meeste van deze gevallen speelden trouwens in de jaren 50 en 60, Toen werd veel geheimzinniger gedaan dan de laatste 20 jaar.

    De auteur trekt dat gewoon even door door te stellen van "Er zullen genoeg verdachte priesters zijn die in de periode 1982-2010 seksueel misbruik hebben gepleegd". Dat is een journalistieke fout: hij gaat er vanuit en bouwt daar zijn verhaal op. Dat is ongefundeerd en nergens op gebaseerd.

  • Beautiful Blues, do 16 september 2010 16:40 in reactie op YggY ... Reageer op Beautiful

    Beautiful

    Kom maar op met die bewijzen dan. Als je verwijst naar de honderden meldingen bij Hulp en Recht moet ik je teleurstellen: die gaan grotendeels over eerdere tijden.

    Overigens is het vrij bizar dat men hier, op basis van dit artikel, bijna gaat wénsen dat er ook na 1980 misbruik heeft plaatsgevonden. Om zo de Kerk nog eens extra de nek om te kunnen draaien. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind elk geval van misbruik er één teveel en hoop dan ook dat het na 1980 zo weinig mogelijk heeft plaatsgevonden.

  • Isis Maät, do 16 september 2010 13:56 Reageer op Isis

    Isis

    Verplichte castratie voor al die mannetjes die celibatair moeten gaan leven omdat ze een functie als priester, bisschop of wat dan ook in de katholieke kerk ambiëren. Ze mogen hem toch alleen maar gebruiken om te plassen. Is misschien een overweging waard. Zijn ze van een heleboel gedonder af.

  • YggY ..., do 16 september 2010 14:04 in reactie op Isis Maät Reageer op YggY

    YggY

    Verplichte castratie voor al die mannetjes
    ===========
    En dat dan ook nog op de ouderwetse manier

    Met twee bakstenen.

  • , do 16 september 2010 14:14 in reactie op YggY ... Reageer op

    Als je maar zorgt dat je vingers er niet tussen komen...............

  • Joop Schouten, do 16 september 2010 14:49 in reactie op Reageer op Joop

    Joop

    ...of de elfde.
    ; )

  • Joop Schouten, do 16 september 2010 14:17 in reactie op Isis Maät Reageer op Joop

    Joop

    Sjamanen-studentjes zien dingen die er niet zijn. Daarom zou ik deze potentiële intreders eerst een dubbele dosis electroshock's aanraden alvorens tot castratie over te gaan.

  • Baruch de Spinoza, do 16 september 2010 14:35 in reactie op Joop Schouten Reageer op Baruch

    Baruch

    Onsmakelijke discussie van deze heren het hele verhaal is gebaseerd op aannames om die reden is dit verhaal niet meer geloofwaardig

  • Joop Schouten, do 16 september 2010 14:55 in reactie op Baruch de Spinoza Reageer op Joop

    Joop

    Helemaal mee eens.

  • Hugo Gündel, do 16 september 2010 15:54 in reactie op Joop Schouten Reageer op Hugo

    Hugo

    Ja ja meneer Schouten, en altijd zo de mond vol over schendingen van de mensenrechten. Wanneer het u uitkomt.

  • Joop Schouten, do 16 september 2010 16:13 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Joop

    Joop

    : )

    Jij snapt het.

  • Rob van Koot, do 16 september 2010 17:37 in reactie op Joop Schouten Reageer op Rob

    Rob

    Klinkt als Wilders maar dan tegen een andere groep.

  • Harrie Kolster, do 16 september 2010 13:45 Reageer op Harrie

    Harrie

    Wat gebeurt er als je een pak meel samenvoegt met een liter water? Hoeft niemand over na te denken. Bij mij dan ook geen enkele verbazing over gebeurtenissen in de kerk... celibaat en geslotenheid, voor resultaat hoef je geen hogere wiskunde te kennen. Verontwaardiging, onthutsing, ontluistering etc.. nooit zoveel synoniemen voor hypocrisie gezien.
    Goed stuk Peter, groet Harrie (ooit seminarist maar heeft hier niets mee te maken... of?)

  • ik ik, do 16 september 2010 11:40 Reageer op ik

    ik

    Zo lang de hoogste man op justitie, c.q. de secretaris genraal himself, Joris Demmink, zelf wordt verdacht van de grofste kindermishandelingen, hoe wil je dit dan uitroeien ?

    De gevestigde media (vertaal: middelen) willen, durven hierover niet te rapporteren vanwege "persvrijheid". Daar waar ze het ooit wel deden, dienden ze het al weer snel terug te nemen.

    Dus google eens

    "Joris Demmink"

    en je moet concluderen dat het ook nooit uitgeroeid wordt aangezien iedereen iedereen dekt, m.n. in het kwaad, voor het gewin van het gezin etc.

  • Cees Soeterbroek, do 16 september 2010 11:39 Reageer op Cees

    Cees

    nou snap ik ook wat voor een mooie uitvinding het biechtgeheim is; vooral voor de clerus zelf

  • Bernie Whistler, do 16 september 2010 13:35 in reactie op Cees Soeterbroek Reageer op Bernie

    Bernie

    Die biechtstoel was natuurlijk de legitieme privé-pornobios voor de geestelijken. Domme katholieken die daar met regelmaat hun zondige uitspanningen in en buiten de echtelijke sponde breeduit etaleerden. Wat wil je als seksueel afgeknepen priester nog meer? De delicatessewinkel waar je nooit van mocht snoepen kwam dagelijks als kijkdoos voorbij en lag voor het grijpen.

    Het celibaat (ooit in het leven groepen om de schatten van het Vaticaan qua overlijden/scheiding pausen veilig te stellen) heeft de kerk door de eeuwen heen meer geseksualiseerd dan het systeem lief is. Helaas wel in negatieve zin: opgelegde onthouding roept bij de viriele priesters natuurlijk de nodige perversiteiten op en voilá. Ongetwijfeld kan het merendeel van de geestelijken redelijk uit de voeten met de opgelegde celibataire straf en is ongetwijfeld van onberispelijk allooi. Maar wie zou zijn kind tegenwoordig nog alleen laten met zo'n gejurkte man? Ik niet.

  • Beautiful Blues, do 16 september 2010 08:48 Reageer op Beautiful

    Beautiful

    Wat een ontzettende borrelpraat. Maar van iemand die in een lange traditie staat van pleidooien voor een seksuele revolutie (zowel in linkse kringen als bij de homobeweging hot items - inclusief pleidooien om pedofilie te legaliseren) kan je ook weinig anders verwachten. Ongeveer 95% van het kindermisbruik vindt plaats in familiekring, maar meneer slaagt erin om mensen te waarschuwen hun kinderen niet zomaar alleen te laten met priesters, imams, etc. Wie een beetje nuchter naar de statistieken kijkt moet ouders waarschuwten tegen de ooms, opa's, neven van hun kinderen - en tegen zichzelf. Verder blijkt uit al het onderzoek dat er géén verband is tussen celibaat en kindermisbruik. Priesters zijn een "risicogroep", zoals dat bv ook geldt voor (zwem)leraren, dominees en scoutingleiders. Hun celibaat leidt er echter niet toe dat zij méér geneigd zijn misbruik te plegen dan die andere risicogroepen.

    Het misbruik dat door priesters wordt gepleegd moet worden aangepakt. De oorzaak kan logischerwijs gelegd worden bij (1) seksuele taboes en (2) de sterke hiërarchische situatie waarbij kinderen onderworpen zijn. Beide zijn inmiddels (gelukkig!) grotendeels ondervangen: seksuele taboes zijn bespreekbaar gemaakt, ook in katholieke kring; de hiërarchie is er nog, maar wordt veel beter gecontroleerd dan vroeger. Dat er weinig misbruikgevallen zijn gemeld van ná 1990 is in die context logisch. Elke melding moet worden onderzocht en alles moet in het werk worden gesteld om de daders veroordeeld te krijgen. De katholieke Kerk moet dit ook ter harte nemen om de hand in eigen boezem te steken en te kijken wat er moet veranderen (als het nog niet veranderd ís) om dergelijke praktijken in de toekomst te voorkomen. Voor dergelijke maatregelen is echter gedegen wetenschappelijk onderzoek nodig en dat kost tijd - Schouten heeft daar blijkbaar geen geduld voor en trekt zonder ook maar een snipper bewijs zelf zijn bevooroordeelde conclusies al.

    Het grote gevaar waar men nu in dreigt te trappen is, dat men zich, zoals de auteur van dit stuk, laat verblinden door afkeer jegens de orthodoxie en haar seksuele moraal. Dat maakt artikeltjes als deze niets anders dan een impulsief, primitief natrappen naar een groep die men verafschuwt. Dat maakt blind, om in christelijke termen te blijven, voor de balk in het eigen oog. Kort gezegd: samen met Schouten brandt men alles wat naar religie riekt af, om vervolgens tevreden achterover te leunen terwijl 99,9% van het hedendaagse kindermisbruik rustig doorgaat. Het is niet het mededogen met kinderen dat hier de doorslag geeft, maar de afkeer van het christelijk geloof. Als Schouten werkelijk geïnteresseerd zou zijn in het welzijn van kinderen en als hij werkelijk, zoals hij zo vroom beweert, kindermisbruik wil voorkomen en uitbannen, zou hij zich wel wat beter hebben verdiept in de feiten.

  • Rouane Rabbit, do 16 september 2010 08:59 in reactie op Beautiful Blues Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[inclusief pleidooien om pedofilie te legaliseren]---

    Dit vind ik een ernstige aantijging, je kunt die vast wel onderbouwen. Tot dan wacht ik even met het lezen van de rest van je reactie.

    Dit artikel is in elk geval geen pleidooi voor pedoseksualiteit.

  • Beautiful Blues, do 16 september 2010 09:19 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Beautiful

    Beautiful

    Denk aan PvdA-er Brongersma. Denk aan uitzendingen van het IKOR uit de jaren zeventig waarin werd gesproken over een verlaging van de "legale" leeftijd voor seks naar 16, 14, 12 jaar alsof dat een reële optie was. Denk aan figuren als Gerard Reve - in zijn pedoseksuele neigingen vrij representatief voor zijn generatie homoseksuelen, ook al is hij daarom later door de homobeweging verketterd. Pas toen in de jaren tachtig grote incestschandalen aan het licht kwamen was het definitief "fout" om te pleiten voor seks met minderjarigen. Ik zeg niet dat links en de homobeweging allemaal grote pleitbezorgers waren van pedoseksuele relaties, maar wel dat het minimaal tot eind jaren zeventig geaccepteerd was dat een niet te verwaarlozen deel van deze groep dat deed. Het werd gezien als onderdeel van de seksuele revolutie: ook voor de "seksualiteit" van kinderen was er destijds aandacht, inclusief dus pleidooien voor het "serieus nemen" van die seksualiteit, of zelfs het stimuleren ervan.

    Ik wil de wetenschappelijke onderzoeken naar het misbruik in de katholieke kerk nog even afwachten, maar daarop vooruitlopend (ook borrelpraat dus, ik waarschuw maar vast): het zou me niet verbazen als zou blijken dat er een grote samenhang is met de seksuele revolutie en dat de priesters die zich vergrepen eerder vrijzinnig (à la IKOR) waren dan orthodox.

  • Harm J, do 16 september 2010 09:50 in reactie op Beautiful Blues Reageer op Harm

    Harm

    Beetje makkelijk om die pleidooien voor pedofilie maar zonder enig bewijs aan de schrijver van dit stuk te linken he? U bent begonnen met de ad hominem drogreden, dus bij deze bent u af en hoef ik de rest van wat u schrijft niet meer serieus te nemen.

  • Beautiful Blues, do 16 september 2010 16:34 in reactie op Harm J Reageer op Beautiful

    Beautiful

    Je hoeft echt geen excuus te zoeken om niet inhoudelijk op me in te gaan als je daar sowieso al geen zin in hebt. Ik doe bij de auteur van dit stukje precies hetzelfde als wat hij met katholieken doet: het heden beoordelen op basis van excessen uit het verleden. Als je dat niet aan kan: reageer vooral niet.

  • Amarinde Bovendorp, do 16 september 2010 07:35 Reageer op Amarinde

    Amarinde

    Het zich vergrijpen aan een man vrouw of kind is van alle tijden.

    Vroeger NU en toekomst.

    Dit willen ontkennen of wegwuiven staat gelijk aan het menselijk ingebouwde voortplantingssysteem te ontkennen.

    Celibaat doet er wel degelijk toe maar de vraag is of het de oorzaak is.
    Immers ook dit zijn mannen en vrouwen waar de hormonen gewoon werken.
    En daar waar niet verkregen wordt waar het lichaam of de psyche behoefte aan heeft veroorzaakt het een stress situatie.
    Waaruit uiteindelijk een climax/escalatie voortkomt.
    Dit kan zowel het volledig wegvallen van elke sexuele vraag zijn maar ook van het gedwongen voldoen aan de vraag.

    Als je dan kijkt naar misbruik binnen het gezin, samenleving en Kerk zie je het overal.
    De aanleidingen en uiteindelijke gemak waarmee men over deze drempels gaat, zowel man, vrouw als kind maken zich schuldig.
    Er speelt ook een vorm van macht in de psyche mee van de misbruiker terwijl de oorsprong de vraag van het lichaam is.

    Dat er minder mogelijkheden zijn omdat de centra waar deze kinderen een makkelijke prooi waren nu gesloten zijn is mooi maar niet meer dan dat.
    Een ieder die de drang heeft en niet ontvangt zal een weg vinden.
    Dit was vroeger, dat is nu en zal in de toekomst precies hetzelfde zijn.
    En religie kan hooguit een deken zijn die alles toedekt maar het is zeker de oorzaak niet, de mens zelf is de oorzaak.

    Alleen betekent het toegeven van het feit dat de oorzaak de mens zelf is ook dat je moet accepteren dat iedereen een potentieel in zich meedraagt wat kan leiden tot misbruik.
    En velen zijn daartoe niet in staat en hebben een oorzakelijk verband nodig waaraan zij kunnen refereren.
    Omdat het anders te dicht bij komt en te massief/complex van materie wordt, immers zijzelf zouden er ook toe in staat zijn.

    Hoe ermee om te gaan en hoe te voorkomen?

    Lastige materie omdat het zeer individueel is.
    Ik las een opmerking dat het te beheersen zou zijn en een voorbeeld over een boot.
    Kom nou, lusten zijn niet te beheersen hooguit te verplaatsen naar een ander moment, de druk dus verleggen.
    Maar het blijft komen.
    In het leger en veelal op grote vaart schepen werd kamfer gebruikt om de lust/libido te onderdrukken.
    Voor wie daar niet genoeg aan had werd een oplossing gezocht (veelal in de vorm van toegeven aan prostitutie e.d.) of men maakte gebruik van een collega zoals zeer gebruikelijk is in de gevangenissen.

    Zelf denk ik dat de sexuele opvoeding van groot belang is.
    Dat hier een oorzakelijk verband te vinden is in het patroon der verwachting wie wel en wie niet hogere kansen/risico loopt misbruiker te worden.
    Immers dat wat je overkomt en je niet goed begrijpt en niet wil of je niet uitkomt...... als je nooit hebt geleerd hier mee om te gaan........

    Ondertussen denk dat de schrijver van het artikel goed zit met zijn verdenking van de aantallen misbruik vandaag de dag.
    Hoe registreren we het misbruik op tijd, hoe herkennen we de potentiële plegers vooraf, en hoe gaan we er mee om... dit zijn de vragen van NU.

  • Harm J, do 16 september 2010 02:13 Reageer op Harm

    Harm

    Naast het verdwijnen van de internaten, zoals hieronder al vermeld, zie ik nog een aantal andere redenen waardoor het misbruik niet meer op de schaal plaatsvindt die het tot de jaren '70 had.

    -Er zijn simpelweg minder priesters die misbruik kunnen plegen.
    -De kerk staat zelfs bij het overgrote deel van de katholieken niet meer op het onaantastbare voetstuk waarop het eerder stond. Daardoor is het makkelijker geworden om misbruik te bespreken. Dat leidt ertoe dat enerzijds priesters niet zo lang door kunnen gaan met kinderen misbruiken en dat anderzijds priesters beter op hun tellen zullen passen.
    -Kinderen worden minder makkelijk onbewaakt alleen gelaten met autoriteitsfiguren, waardoor er minder gelegenheid is.

    Dat het nog steeds af en toe ergens voorkomt zal wel, maar ik verwacht dat het stelselmatige er in de lagen landen wel vanaf is. Dat is trouwens al vanaf de jaren '80 zo. Als je de meldingen bekijkt is het overgrote deel tot de jaren '70 en neemt het vanaf de jaren '80 ineens snel af.

    Overigens acht ik de kans best groot dat er over 20 jaar nog een golf van misbruik dat geopenbaard wordt komt uit landen zoals Polen en uit Latijns-Amerika, waar de katholieke kerk nog wel op een enorm voetstuk staat.

  • bauke dooper, do 16 september 2010 10:20 in reactie op Harm J Reageer op bauke

    bauke

    ik ben het generaal met je eens, met nog een volgende opmerking: behalve het feit dat er in Nederland bijna geen priesters meer zijn, is het ook zo dat de weinigen die er nog zijn meer en voor de hand liggender mogelijkheden hebben in sexualibus: gewoon een -volwassen- vriend of vriendin. Dat wordt over het algemeen ook nit aan de grote klok gehangen, maar het is geen misbruik of mishandeling.

  • Zjen Zen, do 16 september 2010 00:38 Reageer op Zjen

    Zjen

    De kans dat het op dit moment nog steeds gebeurt is groot maar minder groot dan in het verleden om de simpele reden dat de internaten verdwenen zijn.
    Ook de scholen waar overwegend nonnen of broeders of priesters les gaven zijn verdwenen.
    Dit geldt voor de westerse situatie.
    Ik weet niet hoe het in bijv, Zuid Amerika is.

    Afgedwongen celibaat, hoe vrijwillig het schijnbaar ook aan gegaan is werkt verwrongen seksualiteit in de hand. Mij lijkt dat onvermijdelijk.

    Ik ken beslist het soms wat broeierige gedrag en de drukkende aanwezigheid van priesters cq.broeders ook al heb ik in mijn omgeving nooit ervaren of gehoord van seksuele intimidatie of misbruik.
    Ik kende die woorden overigens toen niet.

  • Sto Lat, wo 15 september 2010 23:57 Reageer op Sto

    Sto

    Toch durf ik er wel wat om te wedden dat dit soort misbruik niet alleen voorkomt binnen het Rooms-katholicisme, maar ook bijvoorbeeld binnen:

    Dharmische levensbeschouwingen zoals
    - Hindoeïstische religies
    (Shaivisme, Shaktisme, Smartisme, Vaishnavisme, Agama Hindoe Darma)
    - Ayyavazhi
    - Boeddhisme (Theravada, Mahayana, Mantrayan, Vajrayana)
    - Jaïnisme
    - Sikhisme

    Abrahamitische religies zoals
    - Jodendom (Talmidaïsme, Messiaanse bewegingen, Samaritanisme)
    - Mandaeërs
    - Islam (Ahmadiyya, Jezus-moslims, Kharidjieten, Sjiisme, Soennisme, Soefisme, Zikrisme)
    - Bábí-geloof
    - Bahá'í-geloof

    Openbaringsreligies zoals
    - Zoroastrianisme
    - Christendom, behalve Rooms-katholicisme (Chalcedonische christendom, Arianisme, Nestorianisme, Oriëntaalse of Oude Orthodoxie, Oosterse of Nieuwe Orthodoxie, Protestantisme en Restaurationisme).

  • Hugo Gündel, do 16 september 2010 00:04 in reactie op Sto Lat Reageer op Hugo

    Hugo

    En de overbuurman ..........

  • Sylvia Stuurman, do 16 september 2010 00:07 in reactie op Sto Lat Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Religie heeft er niets mee te maken, maar macht wel. En celibaat.
    Internaten zijn dus uitermate verdacht, en helemaal als de leraren zich aan het celibaat moeten houden.

  • G.B. Piranesi, do 16 september 2010 00:28 in reactie op Sto Lat Reageer op G.B.

    G.B.

    Shintoïsme?

  • Joop Schouten, do 16 september 2010 13:14 in reactie op Sto Lat Reageer op Joop

    Joop

    Taoïsme?

  • G.B. Piranesi, wo 15 september 2010 23:37 Reageer op G.B.

    G.B.

    Belgische bisschoppen rollend over straat
    NOS / 22:24 / vandaag

    Senator Torfs zegt tegen het NOS Radio 1 Journaal dat in de Belgische kerk 'een volksopstand is uitgebroken' als gevolg van de ongelukkige reacties van de bisschoppen op alle affaires.

    http://nos.nl/artikel/185155-belgische-bisschoppen-rollend-over-straat.html

  • Sylvia Stuurman, wo 15 september 2010 22:56 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Misbruik van kinderen vindt, ben ik bang, overal plaats waar volwassenen de macht hebben: als er geen familierelatie is kan een klein gedeelte van de mannen - blijkbaar - hun lusten niet bedwingen (en zelfs als er wel familierelaties zijn komt dat zo nu en dan voor).

    Maar behalve die niet te bedwingen lust is er ook een verhaal waarmee wordt goedgepraat wat er gebeurt.
    Sommige mannen praten zichzelf aan dat het kind het wil: zij hebben dan zelf geen schuld, het is het kind dat verleidt, of het is goed voor het kind wat ze doen.
    In de kerk is het waarschijnlijk gemakkelijk om te geloven dat het niet verkeerd kan zijn omdat de man in kwestie toch zo'n goede gelovige is.

    Het is volgens mij dat verhaal dat het voor misbruikte kinderen zo moeilijk maakt om te gaan beseffen dat die man de dader was, en zij slachtoffer; dat ze zelf geen schuld hebben.

    Het celibaat zal ongetwijfeld aan beide zaken bijdragen.
    De lust is niet te bedwingen, juist omdat ie altijd al bedwongen moet worden.
    En het zal dan extra gemakkelijk zijn om zichzelf voor te houden dat de verleider het kind is. De man in kwestie kan zichzelf tenslotte gemakkelijk voorhouden dat hij niet wil: hij heeft vrijwillig het celibaat op zich genomen.

  • Tsjeard Aidoo, wo 15 september 2010 23:35 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Met alle respect, maar waarom zou het celibaat een lust opwekken die niet te bedwingen is en waarom zou dat ertoe bijdragen dat kinderen het slachtoffer worden. Dat men celibatair moest leven wil niet zeggen dat men dat ook werkelijk deed, vaak hield men er gewoon een vrouw op na in de vorm van een huishoudster.
    Bovendien is lust makkelijker te bedwingen naarmate je hem langer weet te bedwingen. Hoe denk je anders dat mannen het op zeilschepen vol konden houden, toen ze maanden tot jaren zonder vrouw moesten verkeren.
    Het is met lust zo dat hoe vaker je eraan toegeeft hoe meer zin je erin krijgt, maar hoe langer je zonder zit hoe minder je er lichamelijk behoefte aan hebt. Ook een niet soortgebonden eigenschap van mannen. Toen mijn hond bijv. een teefje (een vrouwtjeshond) gedekt had liep hij een hele tijd achter elke teef aan, maar nu we een paar jaar verder zijn is dat weer helemaal over.
    sommige mannen kunnen hun lusten bedwingen, anderen niet maar dat heeft niets te maken met het aantal dagen dat ze hun lusten niet botvieren konden. Het is gewoon een karakterzwakte.

  • Sylvia Stuurman, wo 15 september 2010 23:51 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Bovendien is lust makkelijker te bedwingen naarmate je hem langer weet te bedwingen. Hoe denk je anders dat mannen het op zeilschepen vol konden houden,]
    Bedenk eens hoe het komt dat alle havensteden ter wereld gespecialiseerd zijn in prostitutie?
    En zag, denk je, het leven aan boord er uit van de jongetjes die meevoeren, op die schepen?

  • Tsjeard Aidoo, do 16 september 2010 14:03 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Op die zeilschepen was er nauwelijks mogelijkheid om je ongezien te vergrijpen aan een jongetje en bovendien stonden er verschrikkelijk zware straffen op seksuele handelingen met elkaar, ongeacht de leeftijd.
    De prostitutie in havensteden bewijst dat mannen na lange onthouding vooral zin in vrouwen hadden en dus niet in jongetjes.
    Je hebt nu ruimtevaarders die soms wel een jaar in de ruimte verkeren zonder dat ze gek van lust worden of zich na terugkomst op aarde direct op jongetjes storten.
    Dat je gedurende langere tijd niet aan je trekken kon komen betekent dus helemaal niet dat je je daarna extra tot kinderen aangetrokken voelt.
    Er zijn ook getrouwde mannen die zich aan kinderen vergrijpen terwijl ze het ondertussen ook met hun eigen vrouw blijven doen.
    Dat iemand in celibaat leeft heeft dus niets te maken met iemands pedofiele neigingen.

  • YggY ..., wo 15 september 2010 23:53 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op YggY

    YggY

    Hoe denk je anders dat mannen het op zeilschepen vol konden houden, toen ze maanden tot jaren zonder vrouw moesten verkeren.
    ============
    Ik kan me niets voorstellen bij het celibaat en ik kan me niets voorstellen bij kindermisbruik maar ik vind het door u aangehaalde voorbeeld niet helemaal in overeenstemming met het probleem.

    Die mannen, waarvan ik jaren van huis ietwat overtrokken vind, hadden tijdens de reis in ieder geval nog de mogelijkheid om zonder berouw zichzelf te helpen en ze wisten dat zodra ze weer thuis waren
    ze hem weer vrolijk ergens in konden hangen ook weer zonder berouw en zonder aangepraat schuldgevoel.

    Een celibatair priester daarentegen is het niet toegestaan zichzelf te helpen en hij weet dat ondanks de dubbele functie van zijn orgaan, of moet ik zeggen driedubbele functie, het maar toegestaan is één enkele functie te gebruiken en niet voor even maar voor zijn hele leven.

    Of zoals Robert Long het ooit zo eloquent in een liedje verwoordde

    Hij die door zijn orgaan slechts pist,
    heeft steeds voor duizenden beslist.

  • Tsjeard Aidoo, do 16 september 2010 14:22 in reactie op YggY ... Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Natuurlijk, mannen hebben niemand nodig om zich te bevredigen, dat is ook een niet soortgebonden eigenschap.
    Dat mannen die in celibaat moesten leven zich niet mochten masturberen betekent natuurlijk niet dat ze dat ook inderdaad niet deden. Ze mochten immers ook niet aan kinderen zitten. Overigens deden ze vaak alleen maar alsof ze in celibaat leefden maar hielden ze er in werkelijkheid gewoon een vrouw op na en hadden ze soms zelfs kinderen.
    Dat iemand die echt in celibaat leeft daardoor de neiging krijgt zich aan kinderen te vergrijpen lijkt mij wetenschappelijk niet te onderbouwen.

  • Piet de Geus, do 16 september 2010 00:17 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Piet

    Piet

    "Bovendien is lust makkelijker te bedwingen naarmate je hem langer weet te bedwingen. Hoe denk je anders dat mannen het op zeilschepen vol konden houden, toen ze maanden tot jaren zonder vrouw moesten verkeren."

    Waarschijnlijk niet veel anders dan in de gevangenis, waar mannen jaren zonder vrouwen leven.

  • Anne Theuns, do 16 september 2010 10:05 in reactie op Piet de Geus Reageer op Anne

    Anne

    --[Waarschijnlijk niet veel anders dan in de gevangenis, waar mannen jaren zonder vrouwen leven]--
    Precies en ik ben er van overtuigd dat jij óók weet welke oplossingen voor dat probleem er in de gevangenissen gepraktiseerd wordt.

  • Piet de Geus, do 16 september 2010 14:16 in reactie op Anne Theuns Reageer op Piet

    Piet

    Ja, dat weet ik. Vandaar uiteraard mijn reactie.

  • Tsjeard Aidoo, do 16 september 2010 14:34 in reactie op Anne Theuns Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Waarschijnlijk bedoelt u dat gevangenen zich aan elkaar vergrijpen, maar dat kan alleen in een pervers gevangenissysteem zoals het Amerikaanse. In het Nederlandse gevangenisregime is dat nauwelijks mogelijk, althans tot voor kort, aangezien elke gevangene daar een eigen cel heeft (had).
    Er komen elk jaar mannen vrij die jarenlang gezeten hebben en zich toch niet direct aan kinderen vergrijpen, dus dat lijkt me nog een bewijs dat je geen trek in kinderen krijgt doordat je langere tijd je lusten moest bedwingen.

  • Rouane Rabbit, do 16 september 2010 02:23 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Dat men celibatair moest leven wil niet zeggen dat men dat ook werkelijk deed, vaak hield men er gewoon een vrouw op na in de vorm van een huishoudster.]---

    Het seminarie was voor katholieken een plek om zonen kwijt te raken die niet aan de vrouw wilden komen. Tegenwoordig zouden we dat homo's noemen.

    Voor die jongens was het seminarie ideaal, ze kwamen in een internaat met leeftijdgenoten, waarvan een hoog percentage net zoals zij. En allemaal een jurk aan.

    Maar na de priesterwijding kwamen ze in de dorpen, ze verloren het contact met hun jeugdvrienden, behalve een sporadische reünie.
    Of ze kwamen in een klooster en gingen naar de missie, of ze kwamen terecht in internaten voor weeskinderen, kinderbescherming of verstandelijk gehandicapten.

    Ze vereenzaamden op een diep persoonlijk niveau, en dronken te veel, en ze omringden zich beroepshalve met jongetjes. Misdienaren, maar ook kinderen op de internaten, en leerlingen op scholen.
    Hun slachtoffers waren vaak onmondig, uit hulpbehoevendheid, of gewoon minder begaafd.

    Er zijn erbij die trouw zijn gebleven aan het celibaat. Zoals we nu echter weten was misbruik veel voorkomend.

  • Zjen Zen, do 16 september 2010 11:30 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zjen

    Zjen

    -----Het seminarie was voor katholieken een plek om zonen kwijt te raken die niet aan de vrouw wilden komen. Tegenwoordig zouden we dat homo's noemen.------

    Naar mijn idee was het een economische noodzaak om in ieder geval 1 kind, dochter of zoon, naar het seminarie te doen of het klooster in te sturen. Het bracht respect en aanzien.
    Net zo was het belangrijk oom de jongste zoon onderwijzer te laten worden als het enigszins kon.

    Je schuift het kindermisbruik nu af op homo's en daar geloof ik nu weer niet in.
    Dat het opgroeien en leven in een mannengemeenschap homoseksuele gevoelens en gedrag in de hand werkt, daar kan ik wel in meegaan.
    Maar dat gebeur ook in nonnenkloosters, daar werd goed opgelet dat er geen " speciale vriendschappen" ontstonden. Juist omm te voorkomen dat meisjes lesbische verhoudingen aanknoopten.

    Het gebrek aan intimiteit en menselijke warmte en het verdachtmaken daarvan is de grootste "zonde" van de internaten en de kloosters.

  • Rouane Rabbit, do 16 september 2010 12:44 in reactie op Zjen Zen Reageer op Rouane

    Rouane

    Het is volgens mij wel zo, en dat is mijn beeld uit die talloze misbruik-voorvallen die de media halen, dat ze vooral van homoseksuele aard waren.

    Ik heb ook van enkele gevallen gehoord waar het meisjes-slachtoffers betreft, maar die verhalen zijn toch echt in de minderheid.

  • Zjen Zen, do 16 september 2010 14:20 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zjen

    Zjen

    Zeker Rouane...de gevallen van misbruik van meisjes zijn veel minder.
    Maar je weet ook dat het zoeken naar je eigen seksualiteit in de puberteit complex is. Je ging al op12 jarige leeftijd naar het klein seminarie. In die gevoelige puberteitsfase beland je in een mannelijke structuur en mannelijke hiërarchie en een mannenwereld. Je zag misschien de huishoudster op afstand of een dienstmeisje.
    De wereld bestond uit mannen. Uiteraard raakt een jongen van 12 of 14 of 16 gericht op mannen als ie intimiteit zoekt.

    Ook Engelse internaten hebben vreemde mannen afgeleverd als het om seksualiteit gaat.

  • , do 16 september 2010 14:46 in reactie op Zjen Zen Reageer op

    Zou het niet zo kunnen zijn Sylvia, dat mannen die ontdekken dat ze ofwel homosexuele neigen hebben, ofwel pedofiele neigingen, eerder bereid zijn het celibaat te aanvaarden?
    Je sexualiteit spoort niet helemaal met het geaccepteerde, dan maar priester o.i.d. worden?
    Waarbij dan natuurlijk uiteindelijk blijkt dat geen mens tegen alle verleidingen bestand is??

  • Tsjeard Aidoo, do 16 september 2010 19:20 in reactie op Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Natuurlijk is dat niet zo, Zjen Jen. Bovendien heeft het een niets met het ander te maken. Pedofielen zijn niet homofiel en andersom idem dito. Jekunt in je jeugd al ontdekken dat je homo bent, maar dat je pedo bent merk je pas als je volwassen bent. Jongens kunnen niet ontdekken ze pedo zijn, want als ze op jongens vallen zijn ze homo en vallen ze op meisjes dan zijn ze gewoon hetero. Mannen die ontdekken dat ze pedofiele neigingen hebben gaan er meestal gehoor aan geven, dat lijkt me wel bewezen.
    Volgens mij gaan ze dus niet vanwege die neigingen het celibaat in. Ze willen priester worden en daar hoort dat celibaat nu eenmaal bij.
    Eenmaal in functie worden ze geconfronteerd met kinderen in lustopwekkende situaties zonder dat ze daar ooit in getraind zijn.
    Een aantal mannen kan zich dan niet beheersen, maar dat heeft niets te maken met het priesterschap als zodanig. Als men geen priesters maar soldaten dat werk had laten doen dan hadden we nu een heleboel foute militairen en zochten we de oorzaak in de militaire structuur.

  • Tsjeard Aidoo, do 16 september 2010 19:24 in reactie op Zjen Zen Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    [De wereld bestond uit mannen. Uiteraard raakt een jongen van 12 of 14 of 16 gericht op mannen als ie intimiteit zoekt.]
    Nee hoor, je wordt geboren als homo, maar je wordt nooit homo doordat je tussen mannen opgroeit.
    In Amsterdam leven duizenden schandknaapjes, maar behalve de echte homo's ertussen zijn die allemaal fanatiek hetero.

  • Tsjeard Aidoo, do 16 september 2010 19:34 in reactie op Zjen Zen Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    [Dat het opgroeien en leven in een mannengemeenschap homoseksuele gevoelens en gedrag in de hand werkt, daar kan ik wel in meegaan.]
    Lodewijk van Deyssel beschrijft in De Kleine Republiek hoe het leven in zo'n gemeenschap is, t.w. het seminarie Rol Duc.
    Daaruit blijkt duidelijk dat er wel bijzondere jongensvriendschappen ontstaan maar niet dat dat tot homoseksualiteit leidt.
    Ik denk dat opgroeien en leven in een mannengemeenschap juist eerder tot overdreven heteroseksueel gedrag leidt, het gesprek gaat er namelijk altijd alleen maar over vrouwen.

  • Piet de Geus, do 16 september 2010 00:19 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Piet

    Piet

    "als er geen familierelatie is kan een klein gedeelte van de mannen - blijkbaar - hun lusten niet bedwingen (en zelfs als er wel familierelaties zijn komt dat zo nu en dan voor)."

    Ik zou dat omkeren: het meeste misbruik vindt binnen de familie plaats. Net als het meeste geweld overigens. Er is geen onveiliger plaats dan het gezin.

  • Tsjeard Aidoo, wo 15 september 2010 22:32 Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Met het celibaat heeft het helemaal niets van doen, lijkt mij.
    Celibatair levenden vergrijpen zich ook aan volwassen vrouwen en niet-celibatair levenden vergrijpen zich ook aan kinderen.
    Dat het nu helemaal niet meer plaatsvindt lijkt mij onwaarschijnlijk.
    Temeer waar het hier gaat om een diepe, natuurlijke, niet soortgebonden aandrang van mannen in het algemeen.
    Een stier laten ze ook eerst een jong stiertje zien voordat ze hem van zijn zaad beroven.

  • G.B. Piranesi, wo 15 september 2010 22:01 Reageer op G.B.

    G.B.

    Het bijbehorende logo

    http://andrewsullivan.theatlantic.com/.a/6a00d83451c45669e201156f47782f970c-popup

  • G.B. Piranesi, wo 15 september 2010 21:48 Reageer op G.B.

    G.B.

    Een beetje compassie met aanhangers van het kruis

  • Flipje Tiel, wo 15 september 2010 21:30 Reageer op Flipje

    Flipje

    Internaten waar dit misbruik heeft plaatsgevonden bestaan niet meer. Ook zijn er veel minder religieuze docenten op gewone scholen. Daarom is het niet waarschijnlijk dat er nog veel misbruik plaatsvind. Dus of meneer Schouten heeft bewijs dat hij nog achter de hand houdt, of hij hoopt dat zijn lezers oncritisch genoeg zijn om zo'n suggestief verhaal als waar aan te nemen.

  • Joop Schouten, wo 15 september 2010 22:13 in reactie op Flipje Tiel Reageer op Joop

    Joop

    Wacht maar af tot het onderzoek van Deetman is afgerond Flipje:
    http://www.nrc.nl/nieuwsthema/misbruik_kerk/article2540115.ece/Deetman_misbruik_wetenschappelijk_onderzoeken

    Deze link is ook belangrijk te lezen mocht je denken dat het niet meer zou KUNNEN voorkomen.:
    http://www.nrc.nl/nieuwsthema/misbruik_kerk/article2482743.ece

    Of het nu nog zo veel voorkomt of minder, zolang er celibaat en een verzwijg/biecht cultuur is, blijft sexueel misbruik voorkomen naar mijn idee.

    Ieder geval is er een teveel.

  • Joop Schouten, wo 15 september 2010 20:53 Reageer op Joop

    Joop

    Bisdom en Gomorrah.

    Arme, arme kinderen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven