Bio Bekijk alles van Tom Kniesmeijer Word fan

Tom Kniesmeijer

Tom Kniesmeijer Psycholoog en adviseur

31 mei 2010 Reageer (36) 1304 x bekeken Politiek RSS

Minimale menselijkheid

Ergens in het recente verleden hebben we een draai gemaakt. Mensen met een uitkering zijn niet langer slachtoffer, maar dader. 

Ik hoor het deze verkiezingstijd regelmatig: “de uitkeringen kunnen omlaag want dat prikkelt mensen aan de slag te gaan”. Dat raakt me diep: het haalt confronterende herinneringen naar boven.

L – borderliner - had op zijn verjaardag zijn therapiegroep uitgenodigd en omdat ik tegen beter weten in ‘n relatie met hem probeerde op te bouwen, mocht ik erbij zijn. Ik wist al dat ik me moest inhouden. L zelf sprong bij elke stemverheffing steevast rechtstandig omhoog uit zijn stoel; het resultaat van een nogal gewelddadige opvoeding door een stiefvader. Maar het enthousiaste verhaal over mijn nieuwe baan – inclusief fraaie leaseauto – bleek onbedoeld meer gevoelige snaren te raken. Eerst dacht ik dat de vrouw naast mij iets liet vallen, maar toen ze op en neer bleef gaan met haar bovenlichaam en lange, vreemde klanken begon uit te stoten, viel ik stil. “Niks aan de hand”, zei iemand, “wat je zegt haalt iets naar boven wat ze niet kan verwerken. Dan is ze gewoon even catatonisch”. Gedurende die avond hoorde ik de verhalen – van misbruik, van angst, van (doods)strijd, maar ook van ‘het hoofd boven water houden’, van hoop en van het sociale vangnet van een vaste uitkering en een therapiegroep.

Kort daarna hield ik interviews met arbeidsongeschikten. Die begonnen redelijk strijdbaar. “Wie doet me wat?” sprak een 55 jarige man. “Ik zit hier lekker, krijg iedere maand geld en hoef er niks voor te doen. Wie wil dat niet?!” Echt zo’n toon waar cynici op aanslaan. Maar pregnanter was dat de man twintig minuten later stilletjes begon te huilen. Op een paar na eindigden alle interviews met “wat ik er niet voor over zou hebben om gewoon weer tussen mijn collega’s te staan”. 

Zomaar twee anekdotes over uitkeringen uit eigen ervaring. Ze hebben me getekend. De pijn van werkelijke slachtoffers, de vernedering van het als ‘ongeschikt’ opzijgeschoven zijn, ik kan me het nog levendig voor de geest halen. Dáárom raakt het me als iemand in een snelle beweging alle uitkeringen over een kam scheert. Ik begrijp best dat je als drukke, succesvolle dertiger nauwelijks mensen in een rolstoel, in therapie of in een uitzichtloze situatie tegenkomt. Ik kan me voorstellen dat je vindt dat veel werkeloze jongeren “in principe ook papier kunnen prikken”. Wat ik niet begrijp is dat iemand als ik, met een bovenmodaal inkomen, in crisistijd 1800 euro extra krijgt toegestopt terwijl iemand die in een continue crisis leeft 500 euro in moet leveren. 

Het is weer helemaal 1980. Ik meen dat het Joris Voorhoeve (VVD) was die toen voor een televisieprogramma bij een bijstandsmoeder op bezoek ging. Kaas en vleeswaar lagen al ver buiten bereik, maar één pot huismerk pindakaas en één pot stroop per maand kon nog net. De vrouw probeerde Joris uit te leggen dat de bezuinigingen haar zouden dwingen om ofwel pindakaas ofwel stroop van haar boodschappenlijstje te verwijderen. Later in de studio kon Joris daarover juichen: “dat is het mooie van een liberale maatschappij, dat ook deze vrouw nog altijd zelf een keuze kan maken”.  

Ergens in het recente verleden hebben we een draai gemaakt. Mensen met een uitkering zijn niet langer slachtoffer, maar dader. Ze krijgen het stigma van onwillige werker opgeplakt en zijn daarom ‘schuldig aan uitkering’. En schuldigen moeten gestraft worden. 

Willen we volharden in een dergelijk cynisch wereldbeeld, nu we weten dat mensen met een uitkering op dit moment slechter af zijn dan in 1980?

“Maar ze gaan vanzelf werken, als ze niet rondkomen”, zal de voor de VVD kiezende stemmer zeggen. Mijn vraag is: kun je mij vertellen welke baan geschikt is voor een 35 jarige vrouw die in catatonische staat schiet bij ieder ‘codewoord’ dat herinnert aan de oom die haar zo frequent verkrachtte toen ze een klein meisje was? Wil je L werkelijk dwingen als conducteur op de tram te gaan zitten, terwijl hij wegvlucht zodra iemand begint te schreeuwen? Weet je een baan voor een 55 jarige man met chronische pijn die zich niet langer dan 4 uur per dag kan concentreren? Vind je echt dat deze mensen straf verdienen voor elke niet gewerkte dag? Moeten mensen in een rolstoel hun pindakaas opofferen zodat ik nog een extra weekeindje Parijs kan boeken?

Het zijn maar uitzonderingen, kun je als afweer naar voren brengen, om vervolgens die vakantie te boeken. Gelukkig zijn het uitzonderingen! Maar waarom moeten zij boeten voor de uitzonderingen aan de andere kant van de schaal, de veelbesproken ‘uitkeringsfraudeurs’? Ik heb nog nooit een onderzoek gezien waarin het aantal uitkeringsfraudeurs op meer dan 20% van het totaal ingeschat wordt. Toch krijgen ze alle aandacht in de politieke discussie.

Ik hou een pleidooi voor die 80% die door het noodlot gedwongen een uitkering aanvraagt. Ik pleit voor politieke keuzes die niet alleen op direct eigenbelang gefundeerd zijn. Kortom, ik pleit voor het handhaven van een stelsel van Minimale Menselijkheid. We hoeven echt niet terug naar de totale verzorgingsstaat. Maar zullen we gewoon een strenge controle loslaten op de kleine minderheid van mogelijke fraudeurs en de overigen een minimaal menswaardig bestaan gunnen? 

Het leven is niet voor iedereen even makkelijk. Dat kunnen we niet verhelpen en we hoeven ons er ook niet schuldig over te voelen. Maar omdat we een samen-leving zijn, gunnen we de mensen die het leven tekent een basisinkomen en desnoods een elektrische rolstoel. De een draagt daartoe een euro bij, de ander een tientje. Belasting naar daadkracht. Eten wij een keer géén rosbief op ons brood.


Laatste Reacties (36) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Wim Verver, di 01 juni 2010 23:17 Reageer op Wim

    Wim

    Het probleem waar kleine luiden mee zitten is, dat ze klein denken. Ze begrijpen alles wat in hun belevingswereld speelt. De slogan, wie niet werkt zal niet eten, is wat ze begrijpen. Dat er hele volksstammen rijke mensen zijn die hun hobby kunnen uitleven en dat "keihard werken noemem" begrijpen zij niet het is niet hun belevingswereld. De uitkeringstrekkers worden het meest veroordeeld door de kleine luiden. Een job doen voor 15000 in de maand, meestal in een verzorgde omgeving geeft meer voldoening dan een job in een slachterij voor 1500 in de maand. Het is onrechtvaardig dat de begaafdere, de minder begaafdere kwalijk neemt als hij bepaald werk niet ambieert.
    Tenslotte heb je kleine stelen en grote stelen.

  • Sylvia Stuurman, di 01 juni 2010 18:42 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Om het even in perspectief te zetten:

    Een manager bij de GGZ in Delft verdient 65.000 euro per *maand*.

    Dat salaris wordt geheel betaald uit publieke middelen.

    In 2009 waren er 265.000 mensen in de bijstand in Nederland.

    Als je 4.000 van dat soort managers zou ontslaan zou je al die bijstandstrekker van het salaris van die managers een inkomen van 1.000 per maand kunnen geven, zonder enig verder beslag op publieke middelen.

    Als het salaris van alle managers in de (semi)-publieke sector naar normale ambtenaren-salarissen zou worden teruggebracht en je zou dat geld naar de uitkeringen laten vloeien, zouden bijstandtrekkers riante inkomens kunnen krijgen.

    Laat ik het zo zeggen: ik begrijp Nederland niet meer...

  • Han van der Horst, di 01 juni 2010 11:39 Reageer op Han

    Han

    Je komt de verhalen over de luie paupers al eeuwen lang tegen. De regenten in de gouden eeuw waren er al van overtuigd dat hele volksstammen liever een brood van de bedeling gingen halen dan dat zij de handen uit de mouwen steken. En in de eerste helft van de negentiende eeuw kom je in allerlei bronnen steeds een broodje aap verhaal tegen over een armbestuur in een niet nader genoemde gemeente die een feestje vierde als iemand een jubileum in de bedeling vierde. Denk ook aan het leidje van de Kleine man uit de jaren dertig die zich danig opwindt over de slampampers in de steun.

    Nee, die mentaliteit verandert niet. Dat blijf je houden. En je kunt met nog zoveel harde cijfers komen, het maakt niets uit. Zalm zegt: "Die dertig miljard, die komen waarschijnlijk niet terug" en iedereen gaat daar schouderophalend aan voorbij zodat de voormalige mooiweerzeiler op financiën onbezorgd door kan gaan met schaterlachen. Maar iemand met een kwaal en een uitkerinkje van 800 euro, die richt Nederland te gronde. Daar moet je een zware sociale inspectie op los laten. Die moet je tot op het bot controleren. Je kunt alleen maar hopen dat die blaters en die schreeuwers en die vervolgers van bijstandsgerechtigden op korte termijn zelf zonder geld komen te zitten. Dan kunnen ze zelf eens mereken hoe royaal het stelsel van sociale voorzieningen is ("top of the bill" zei Jack de Vries eens in zijn voormalige gloriedagen). Is de crisis toch nog ergens goed voor geweest.

  • Opinius Media, di 01 juni 2010 11:10 Reageer op Opinius

    Opinius

    deze link die geplaatst werd vertelt inderdaad wie er voor zordragen
    dat slachtoffers het predikaat daders toegedicht krijgen .
    En hen ,die om werkelijke reden een beroep doen op de sociale wetten lijden daar onder .
    vooral straks
    ik houd mijn hart vast (door het vvd begrotingsmodel) m.b.t, de mensen die onder de awbz regels leven .
    Zoals langdurige zieken (verzorgingstehuizen) etc . een schande wat vooral daar naar toe gaat gebeuren als de vvd zijn gang daarin kan gaan.
    de gezonde man hieronder ,weet niet wat hij zegt die handen heeft die kunnen wapperen ,deze zelfingenomenheid is a sociaal.
    mensen die werkelijk sociale steun uit de samenleving nodig hebben gaan daar de prijs nu voor betalen,en dat doet de vvd.
    wordenhttp://www.youtube.com/watch?v=7NspPJPfJ6I#t=02m07s

  • Daan Welling, di 01 juni 2010 10:46 Reageer op Daan

    Daan

    Uitkeringen verlagen om mensen op de arbeidsmarkt krijgen is ook een kortzichtige maatregel. Er zijn hier namelijk twee kanten waar aan gemorreld zou kunnen worden om mensen aan het werk krijgen: zorg ervoor dat mensen minder verdienen als ze in de bijstand zitten (waarbij je dus inderdaad mensen hun stroop afpakt) of zorg ervoor dat mensen meer verdienen als ze gaan werken. Dat kan door een arbeidsheffingskorting voor minima, waardoor werken voor hen weer veel voordeliger word dan een bijstand + subsidiepotjes.

  • Zjen Zen, di 01 juni 2010 10:43 Reageer op Zjen

    Zjen

    Het onvermogen om iets te accepteren dat het beeld van perfectie verstoord springt weer in het oog.

    100% perfect is niets. Het streven naar 100% perfectie veroorzaakt onmenselijke eisen. Het drijft mensen uit elkaar en we wijzen met de vinger naar elkaar want iemand moet de schuld heben als iets niet 100% is en perfect is.

    Compleetheid omvat niet alleen het streven naar perfectie maar ook omvat het alle zwaktes en weeffoutjes en ieder onvermogen omdat in die compleetheid alles een rechtmatige plaats heeft.

    Mensen zijn niet perfect en worden dat ook nooit. Wel zijn ze altijd compleet mens.

    Het zou enorm helpen en opschieten als we in staat zouden zijn mensen te benaderen als een compleet mens en niet ze te benaderen met een kritische blik die snel even ontleedt waar er imperfectie is die nu meteen verbeterd moet worden.

  • Heerlijk Helder Hoppe, di 01 juni 2010 09:40 Reageer op Heerlijk Helder

    Heerlijk Helder

    Zielige verhalen zijn er natuurlijk altijd. Misbruik is er ook, en DAT is pas asociaal. Wel werk kunnen krijgen maar ervoor kiezen om te teren op je medemens. Zie bijvoorbeeld deze jongen:
    http://www.youtube.com/watch?v=7NspPJPfJ6I#t=02m07s

    Is toch te walgelijk voor woorden. Kan ik het hier dan eens worden met mijn linkse vrinden op Joop, dat types als deze jongen direct zijn uitkering moet worden afgepakt. Met terugwerkende kracht welteverstaan.

  • karuna waaijer, di 01 juni 2010 10:31 in reactie op Heerlijk Helder Hoppe Reageer op karuna

    karuna

    Misbruik moet natuurlijk aangepakt worden.
    Maar misschien mag ik ook even wijzen op de 60 miljard die gestald is op obscure bankrekeningen.
    Van wie zou die zijn? Wat zouden die overwegend stemmen?
    Om welk bedrag gaat het alleen al wbt vermogens belasting?
    600 miljoen? Per jaar. Wat dus niet bij de maatschappij terecht komt!
    Selectieve verontwaardiging is ook een kunst.
    Waarom maakt de VVD niet net zo'n punt van het terug krijgen van dat bedrag?
    Waarom wel op de onderlaag gewezen en de bovenlaag ongemoeid?
    Nou VVD 'ers, waarom?

  • Een BeetjeNuanceGraag, di 01 juni 2010 10:49 in reactie op karuna waaijer Reageer op Een

    Een

    Precies. De VVD is altijd 'tough on crime' zolang het de criminelen zonder witte boord betreft.

  • Een BeetjeNuanceGraag, di 01 juni 2010 08:23 Reageer op Een

    Een

    Een artikel waar ik helemaal achter sta. Al die VVD-ers die zullen wel weer met allerlei drogargumenten komen en krokedilletranen huilen dat zij zo hard werken dat ze die 1800 euro verdienen. Zoals ik altijd al gezegd heb: de VVD is er voor rijke egoisten. Mensen die het goed hebben, denken dat ze dit uitsluitend aan zichzelf te danken hebben, en denken dat zij nooit ziek kunnen worden en mensen in een uitkering zijn te lui etc om te werken.

    Zo even lekker mijn naam geen eer aan gedaan. :-)

  • Flipje Tiel, di 01 juni 2010 00:44 Reageer op Flipje

    Flipje

    Ben je nu aan het klagen dat je 1800 euro meer krijgt, terwijl iemand anders misschien in moet leveren?
    Sta je open voor eenvoudige suggesties?

  • johanna locht-rozenkamp, di 01 juni 2010 00:36 Reageer op johanna

    johanna

    Je hebt nu eenmaal mensen die,denken een goede vrede baan te hebben maar,die hebben niks met mensen maar,die moeten eerst zelf wat krijgen en dan hebben ze in de gaten hoe het mensen vergaat die wel iets mankeren heel jammer het zo moet gaan want,er zijn genoeg die wel willen werken maar,tegenwoordig trekken ze de mensen ook wel bij socialewerkplaatsen weg omdat,er zogenaamd geen werk meer is en tja ze moeten toch werken maar,je zit op een vetrouwdeplek en dan hop moet je elders werken allemaal bedacht door een meneer die,zelf gezond is denk ik want,dan kan je alleen maar zo oordelen.

  • johanna locht-rozenkamp, di 01 juni 2010 00:28 Reageer op johanna

    johanna

    Ik heb al een uitkering vanaf 1986 wajong nu wao/wia zelfde alleen ze meende me nog aan het werk te krijgen maar,helaas is dat mislukt opgronden van!! het uwv is dom heel dom want,hun zijn diegene die me geen opleiding gunde dus,tja ik ben slachteroffer omdat,ik elke maand vele euro,s te kort kom vanwege ik ook,een baan had kunnen waar ik het naar me zin had kunnen hebben maar,omdat ze vonden ik dom was en bijzonderonderwijs had gehad kon ik geen opleiding volgen toen,heb ik heft in eigen handen genomen een opleding gedaan hbo nivo zonder vooropleiding anatomie en ziekteleer en op 1 tiende punt naar gslaagd met een 9 nou,en dan zeggen ze ik dom ben wie is er nu dom dan!! om mij 1500 lesgeld en reiskosten te weigeren voor 4 jaar.
    En ik maar 4 jaar moest sturen en er twee jaar over mogen doen tja,ik kan leren maar niet zo snel helaas.
    Dus ze doen maar ik heb nog steeds me uitkering en ben al 50 nu dus ik zal niet weer deelnemen aan het arbeidsproces helaas.Maar had zeer graag gewild maar,werd tegen gehouden vanwege geen eigen middelen te hebben om,die opleiding te kunnen betalen.

  • Caligula julii, di 01 juni 2010 12:01 in reactie op johanna locht-rozenkamp Reageer op Caligula

    Caligula

    verbijsterend.

    wat is er in godsnaam met het HBO gebeurd?

  • karuna waaijer, di 01 juni 2010 00:08 Reageer op karuna

    karuna

    Dit stuk is uit mijn hart gegrepen.

    We staan nu voor de keuze.

    Willen we net doen alsof er alleen maar misbruikers in de bijstand en andere uitkeringen zitten of willen we nog zien dat er mensen zijn die zonder eigen schuld in die uitkering zitten?
    Volgens de VVD zitten er misbruikers in de uitkering anders zouden ze ook een maatregel als een inkomensafhankelijke arbeidskorting kunnen willen als stimulans en niet zoals ze willen: de uitkeringen korten.

    Willen we verder kijken dan onze neus lang is en genuanceerd denken of willen we zwart/wit doen alsof ziekte of psychische problemen zoiets is als een verkoudheidje waar we denigrerend over doen als: als je zou willen dan zou je kunnen werken?
    Het zwart/wit beeld komt van de VVD.

  • roher vogel, ma 31 mei 2010 23:35 Reageer op roher

    roher

    bij mij aan de overkant woont iemand met hersenbeschadiging als gevolg van een ernstig auto-ongeluk met bijna dodelijke afloop, daarbovenop enkel malen kanker toen weer een fietsongeval met whiplash en geplaagd door darmkrampen en afwijkingen. Leeft van inkomen vrouw en kan haar met de voetoverhevling af en toe trakteren op een cadeau.
    Maar voelt zich niet onrendabel, want zorgt ervoor dat de kinderen naar gymnasium kunnen, begeleid en overhoort en maakt eten. Het erge is dat voetoverheveling 160 euro een laatst bewijs is dat hij voor de staat bestaat want een uitkering krijgt hij niet en niet omdat zijn vrouw werkt, maar omdat de keuringsartsen zeggen dat er in eigen levensonderhoud voorzien kan worden, desnoods aan de lopende band. ( heeft wel universitaire studie gedaan)
    Deze man zegt: als de voetoverheveling wordt afgeschaft ga ik op mezelf wonen voor een uitkering, want wie neemt mij nog aan?

    Kom ik ga even bij hem langs






    En dan hoor je regelmatig afschaffen, dan denk je zijn we gek geworden ofzo!
    Hoe liefdevol de kinderen door deze ouder ondanks al de mankementen wordt begeleid is vele malen waardevoller dan al het gedebatteer over onrendabelen.
    Er mankeert heel veel aan de staat en wil hierbij , kom ik ga even bij hem langs om hem wat gezelschap te houden, schijnt dat hij veel weet, kan ik wat van opsteken.

  • Tim Tim, ma 31 mei 2010 23:23 Reageer op Tim

    Tim

    Een zeer aangrijpend artikel, voornamelijk omdat het een beeld schets dat totaal niet klopt. Het is mooi dat weer naar het onmenselijke karakter van de VVD wordt gewezen door aannamens te doen die simpelweg niet kloppen.
    De bijstand wordt gekoppeld aan de prijs ontwikkeling in de supermarkt, in de volksmond ook wel inflatie genoemd, hierdoor blijft het pindakaas en stroop. Het verschil is dat de lonen niet meestijgen met de markt zoals nu, hierdoor is het simpelweg zo dat die bijstandsmoeder netto meer overheid als ze niet werkt. Iedereen is het overeens, van GL tot aan de VVD dat zoiets niet stimulerend werkt. Als de sociale zeker niet zo'n enorm grote belasting zou zijn op de staatsbegroting (25% van de rijksbegroting) dan was de noodzaak dit te hervormen zeker niet aanwezig geweest bij de linkse partijen. Of het nu gaat om de AOW leeftijd, de uitkeringen of arbeidsbescherming, het systeem zit op slot, wordt elk jaar duurder (net als de zorg) en is enkel te betalen door of te hervormen, of tot in den treure belasten. We weten waar dat toe zal leiden en het is niet solidair om met z'n allen de afgrond in te rijden, dat is gewoon dom.

    De verontwaardiging moet dan ook uitgaan naar de groep mensen die misbruik maakt van het sociale vangnet om zelf niet mee te moeten draaien. Als die groep wordt aangepakt dan hoeft op de groep die het echt nodig heeft niet bezuinigd te worden.

  • Joop Schouten, di 01 juni 2010 10:06 in reactie op Tim Tim Reageer op Joop

    Joop

    Ik zie het als een optelsom Tim Tim.
    Er zijn meerdere waarheden.

    Het "misbruiken' van ons (schamele) sociaal vangnet steekt genuanceerder in elkaar dan vele verhalen doen geloven (...). Het aantal is zelfs te 'verwaarlozen'.
    Ik houd liberale aanhangers verantwoordelijk voor een ongenuanceerde discussie over dit punt en de asociale gevolgen die heeft door dit als excuus te gebruiken om mensen financieel verder uit te kleden.

    Begeleiding naar nuttig en redelijk lonend werk, scholing enz. is een gemeenschappelijk punt waar alle partijen zich in zouden kunnen vinden.

  • Caligula julii, ma 31 mei 2010 23:19 Reageer op Caligula

    Caligula

    ---We hoeven echt niet terug naar de totale verzorgingsstaat. Maar zullen we gewoon een strenge controle loslaten op de kleine minderheid van mogelijke fraudeurs en de overigen een minimaal menswaardig bestaan gunnen? ---

    Daar ben ik het helemaal mee eens. Alleen zullen die strenge controles er niet komen met de PvdA, GL, D66 of de SP. Al het geld wat je bespaard op oneigenlijk gebruik van uitkeringen vloeit dan direct terug naar de mensen die het echt nodig hebben. En ook aan de bovenkant van de samenleving strengere controle op belasting truucjes, fraude en ontduiking. Als je dat allemaal een keer gericht definieert controleert en aanpakt dan krijgen de minima meer te besteden en hoeven de maxima geen buitensporige belastingpercentages van 62% te betalen.

  • Hjalmar Hoort, di 01 juni 2010 10:02 in reactie op Caligula julii Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Niet helemaal waar Caligula.

    http://www.janmarijnissen.nl/2005/07/21/weg-met-de-fraude/

    Ook de linksen partijen hebben er baat bij de zaak aan te pakken. Hoe meer een makkelijker ze doen over dit soort fraude, hoe meer mensen rechts gaan stemmen. Immers is een uitkering + drugs dealen + X5 huren + 2x in de week iemand aftuigen niet echt solidair he?

    Ik denk dat er ook gewoon veel te weinig handjes zijn om dit soort dingen na te gaan. Immers is het makkelijker om gewoon langs de A12 te gaan staan met je lasergun. Wel heerlijk: politie in Rotterdam heeft een jaar of wat geleden politie gepost op het UWV om iedereen aan ta pakken die met een toch iets te riante auto zijn uitkering kwam ophalen. Zouden ze vaker mogen doen.

    Verder ben ik het gewoon eens met Tom. Ik mag dan wel licht rechts liberaal zijn, maar dat betekent niet dat ik de mensen die echt een uitdaging hebben het bewust moeilijker ga maken.

  • Rob Geurtsen, ma 31 mei 2010 22:52 Reageer op Rob

    Rob

    helemaal waar. Helaas praat nu iedereen Wiegel en daarna Lubbers na.
    Surinaamse jongeren waren al luie donders in de zeventiger jaren... het is vruchtbare grond. Dat het nu common ground is om zo te denken is pijnlijk tot op het bot.

    Doe je best, ga er voor. Hoeveel mensen geloven niet in de kracht van de het gewauwel van Armstrong? Zelfs kanker kun je met je wil bestrijden. En 'de wil' daarover heb je een keuze.

    Het is heel jammer deze monomane opvatting.

  • Piet Paaltjes, ma 31 mei 2010 22:50 Reageer op Piet

    Piet

    Helaas zijn degene die misbruik maken of hebben gemaakt van ons sociale systeem de oorzaak van dit probleem. Ik weet uit ervaring uit mijn naaste omgeving hoe moeilijk de mensen het hebben om geen of onderbetaald werk te hebben waarop neergekeken wordt. Daarnaast zijn er ook binnen mijn omgeving mensen die beslist niet willen. De uitkering, en alle ander voordelen die dat met zich meebrengt, vinden ze genoeg en zo nodig klussen ze er even bij. Ook de ingestroomde gelukszoekers hebben aan dit beeld bijgedragen.

  • Zjen Zen, ma 31 mei 2010 23:02 in reactie op Piet Paaltjes Reageer op Zjen

    Zjen

    De AOW werd door werkgevers massaal misbruikt om werknemers te lozen.
    Dat kostte vele malen meer dan het mogelijke misbruik van WW of bijstand.
    De schuld werd afgewenteld op de uitkeringsgerechtigde.

    En van dat misvormde bizarre beeld komen we in Nederland maar niet af.
    De VVD onderhoudt dat beeld minutieus.

  • Bas Haanstra, ma 31 mei 2010 23:20 in reactie op Zjen Zen Reageer op Bas

    Bas

    Je bedoelt WAO...

  • Zjen Zen, di 01 juni 2010 00:04 in reactie op Bas Haanstra Reageer op Zjen

    Zjen

    Ja, sorry, ik bedoel de WAO.

  • Leo van Loo, ma 31 mei 2010 23:20 in reactie op Zjen Zen Reageer op Leo

    Leo

    Correctie. WAO werd misbruikt door werkgevers en vakbonden samen.

  • Zjen Zen, di 01 juni 2010 00:06 in reactie op Leo van Loo Reageer op Zjen

    Zjen

    Dat laat onverlet dat de uitkeringsgerechtigde de zwarte piet kreeg toegeschoven en hem maar niet meer kwijt raakt.

  • Piet de Geus, di 01 juni 2010 00:31 in reactie op Zjen Zen Reageer op Piet

    Piet

    De WAO werd door werkgevers massaal misbruikt om werknemers te lozen...

    Je vergeet een niet onbelangrijk detail: in volledige overeenstemming met de vakbonden die hun leden op deze manier een riante "afvloeiingsregeling" aanboden!

  • Bas Haanstra, ma 31 mei 2010 23:33 in reactie op Piet Paaltjes Reageer op Bas

    Bas

    Ga toch weg met je "ingestroomde gelukszoekers". Wie zijn dat? Wie is er eigenlijk geen gelukszoeker? Of ben jij liever ongelukkig?

    De schuldigen die misbruik maken van ons sociale systeem, dat zijn de mensen die denken dat ze op meer recht hebben dan een ander. Die denken dat mensen die rijk zijn, harder werken dan een vuilnisman of een putjesschepper... en die daarom nooit hun eigen vuilnis opruimen of hun riolering ontstoppen maar dat aan een ander opdragen. De schuldigen die misbruik maken van ons systeem, dat zijn de banken, de grootste dieven in de geschiedenis, die miljarden verdienen, kwijtspelen en opnieuw kado krijgen van de belastingbetaler. Degenen die misbruik maken van ons sociale systeem, dat zijn de mensen die zelf zo verschrikkelijk veel geld verdienen dat ze in de hoogste belastingschaal zitten, maar die daar niet blij van worden, maar gaan zitten zeuren dat iemand die helemaal niets heeft, zomaar 800 euro per maand krijgt om net niet om te komen van de honger. Degenen die misbruik maken van ons sociale systeem, dat zijn de mensen die vinden dat de hypotheekrenteaftrek en de JSF behouden moeten blijven, maar dat bijstandtrekkers dag en nacht thuis lastig gevallen mogen worden door controleurs (en dat die controleurs zeker niet bij mensen met een hypotheek langs mogen komen).

    Weet je, ik persoonlijk heb liever met een crimineel te maken dan met een VVD'er. Criminelen doen tenminste niet net alsof hun slachtoffers de daders zijn.

  • Caligula julii, di 01 juni 2010 00:51 in reactie op Bas Haanstra Reageer op Caligula

    Caligula

    criminelen en vvd-ers zijn toch hetzelfde.

    wat vind je hiervan:

    http://www.youtube.com/watch?v=7NspPJPfJ6I#t=02m07s

  • Eline W, di 01 juni 2010 00:01 in reactie op Piet Paaltjes Reageer op Eline

    Eline

    Die mensen die misbruik maken zijn het probleem van de beeldvorming, ik heb geen cijfers over de kosten van bijstandsfraude, maar ik mag toch aannemen dat het een klein percentage is van het totaal. Dat constaterende kan je de media en de politiek de schuld geven van de beeldvorming, de fraudeurs zullen er altijd zijn en zijn er altijd al geweest, die zeggen niets, en kunnen dus ook nergens de schuld van hebben.

  • Piet de Geus, di 01 juni 2010 00:38 in reactie op Eline W Reageer op Piet

    Piet

    "ik heb geen cijfers over de kosten van bijstandsfraude, maar ik mag toch aannemen dat het een klein percentage is van het totaal"

    Ik kan de cijfers niet zo snel terugvinden, maar een tijdje terug schrok ik me rot van het enorme misbruik dat kennelijk plaatsvindt. Het ging over een stad (Den Haag, Rotterdam?) waar scherper werd gecontroleerd met huisbezoeken. Het resultaat was dat een behoorlijk percentage ineens geen uitkering meer hoefde (ging om tientallen procenten). Die mensen waren natuurlijk niet allemaal ineens aan het werk gekomen.

    Het punt is natuurlijk dat je misbruik aan moet pakken door... misbruik aan te pakken.

  • YggY ..., ma 31 mei 2010 22:31 Reageer op YggY

    YggY

    Om mijn eigen persoonlijke redenen ben ik erg aangedaan door dit artikel. Ik ga het niet uitleggen en ik ga mezelf ook niet verdedigen. Het enige wat ik te zeggen heb dat ik zelf in dit artikel voorkom. Niet met naam dat zeker niet maar wel met een nauwkeurige persoonlijke beschrijving. Ik schrijf nu dit commentaar om dit artikel te laten voor wat het is want ik ben er van overtuigd dat er binnenkort commentaren zullen verschijnen waarin ik als onderwerp tot de grond toe afgebrand ga worden en daar kan ik dus niet tegen maar ik ben in ieder geval dankbaar dat er nog mensen zijn die een bepaald probleem kunnen en mogen signaleren, ik ben dankbaar dat er ook nog mensen zijn die me niet uitspugen.

    En nu keer ik weer terug in mijn eigen ik.

  • Zjen Zen, ma 31 mei 2010 22:54 in reactie op YggY ... Reageer op Zjen

    Zjen

    Dappere YggY.
    Groot mens.

  • Joop Schouten, di 01 juni 2010 00:08 in reactie op YggY ... Reageer op Joop

    Joop

    Ik slik je ook niet door.
    Dat wordt kauwen dus.

    : )

  • Joop Schouten, di 01 juni 2010 00:14 in reactie op YggY ... Reageer op Joop

    Joop

    .......En zo is het.

    Vergeet dit artikel niet en vergeet de veroorzakers niet.

    Toch, VVD, D66, GroenLinks, PvdA, CDAAaaahhhrrgg..........?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven