Bio Bekijk alles van Bert Janssens Word fan

Bert Janssens

Bert Janssens Directeur Humanistische Omroep

12 november 2009 Reageer (41) 2777 x bekeken Leven RSS

Meer klootzakjes in Nederland?

Nederland heeft van alle Europese landen het hoogste aantal pubers in de gevangenis.

Raadselachtig land, Nederland. Waarom heeft Nederland van alle Europese landen het hoogste aantal pubers in de gevangenis? Waarom gispt de VN Nederland omdat de overheid onvoldoende oog heeft voor schendingen van het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind? Deze vragen doken op tijdens de voorbereiding van programma’s, die HUMAN en IKON onlangs maakten. Een afdoende antwoord hebben we vooralsnog niet gevonden.

In de uitzending van Profiel van afgelopen zondagavond wijst neurobioloog Dick Swaab op het hoge aantal pubers dat in Nederland in de gevangenis zit. Volgens Swaab is detentie van criminele jongeren contraproductief. Aanleg tot agressie is in belangrijke mate genetisch bepaald, 90 % van de mannelijke jonge gevangenen heeft een psychiatrische stoornis, zegt hij op www.human.nl. De gevangenis is niet bepaald de ideale behandelplek voor jonge psychiatrische patienten.

Biologische factoren verklaren ongetwijfeld in belangrijke mate agressief gedrag. Er is genoeg wetenschappelijk bewijs voor handen om dat - nog niet zo lang geleden een groot  taboe - te staven. Natuurlijk spelen ook sociale en culturele factoren een rol. Veel van de jongeren komen uit achterstandswijken, veel zijn van allochtone komaf.

Maar waarom zitten nu juist in Nederland zo veel pubers in de gevangenis?

Achterstandswijken, integratieproblemen, psychiatrische stoornissen, daar hebben we niet het alleenrecht op. Er is geen reden te veronderstellen dat wij meer klootzakken en klootzakjes hebben dan onze buurlanden. Zijn ze bij ons agressiever? Of zijn wij juist repressiever? Of is het - zoals Swaab in Profiel stelt - mede een kwestie van slecht beleid? Of worden kinderen met problemen elders beter opgevangen door familie, de buurt, de school? Functioneren daar de vangnetten beter dan bij ons?

Op 20 november bestaat het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind 20 jaar. In de week hieraan voorafgaand zenden HUMAN en IKON vijf filmpjes uit: Mensjesrechten, zie www.mensjesrechten.nl. Kinderen vertellen hierin hun verhaal. Yasmina zit in een gesloten inrichting en wacht daar al maanden op het begin van haar behandeling. Christel werd sytematisch verwaarloosd zonder dat iemand aan de bel trok. Een “cyberlokker” maakte misbruik van Biba. Voor Davron dreigt uitzetting naar een land waar hij geboren is maar waarvan hij de taal niet spreekt en waar hij niets of niemand kent. De afgelopen maanden kwam researcher Vanessa Ramaker tientallen gevallen als deze op het spoor. Pijnlijk duidelijk werd waarom de VN Nederland maande de rechten van het kind beter te waarborgen.

Hoe komt het nu dat Nederland, meer dan omringende landen met vergelijkbare problemen, zo veel schendingen van kinderrechten kent? Ligt het ook hier aan minder goed functionerende vangnetten? Het blijft een raadsel. In ieder geval zijn het vragen die bovenaan de agenda van iedere politicus en journalist zouden moeten staan: ze raken aan de basiswaarden van onze samenleving.

Eendagsvliegen, zoals vorige week een wetenschappelijk rapport dat niemand gelezen heeft, gijzelen het maatschappelijke debat. Het zoeken naar een antwoord op bovengenoemde raadsels lijkt me een meer zinvolle tijdsbesteding.

 Op de foto: Dick Swaab

Laatste Reacties (41) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Jager Verzamelaar, wo 25 november 2009 11:50 Reageer op Jager

    Jager

    Een advocaat vertelde me een tijdje geleden dat ie voornamelijk bezig was met kinderen die op schoolpleinen vochten. Deze ruzie's die in mijn jeugd zo normaal waren moeten kennelijk tegenwoordig worden uitgevochten voor de rechter.
    Zoals wij hier in Nederland met onze jeugd omgaan zie ik zowiezo als misdadig.
    Ten eersste hebben deze mensen geen stemrecht en kunnen ze zich dus niet verweren via de Democratie.
    Ten tweede stoppen we ze in half open inrichtingen die we scholen noemen om de mensen daar dwangarbeid te laten verrichten.
    Dit is in strijd met de rechten van de mens.
    In een land als de Verenigde staten hebben ze drie maanden zomervakantie. Ook in de meeste europeese landen is een zomervakantie van 2 a drie maanden gebruikelijk.
    Hier wacht de marechaussee kinderen op op schiphol omdat hun ouders een dagje eerder weg willen om de drukte te ontlopen.
    Om een fatsoenlijk inkomen te hebben wordt er van de Nederlanders geeist om tweeverdiener te worden en hun kinderen daarbij maar over te laten aan naschoolse opvang of lekker alleen te laten.
    In de meeste landen is het normaal dat mensen in groepjes lekker buiten zitten. Niet hier. Hier ben je dan een hangjongere...dan maar achter de playstation onder het mom van huiswerk (heb je eindelijk vrij ben je nog steeds niet van die idioterij af die wij educatie noemen)
    Jongeren hebben alle reden om vervelend te zijn.
    Zij worden niet met respect behandeld dus hoe kun je dan van ze vragen een ander met respect te behandelen?
    Maar wij zijn in Nederland tegenwoordig zo dom om het probleem bij hun neer te leggen en niet te kijken naar ons systeem dat wij ze ondemocratisch opleggen dat hun het gevoel geeft dat ze niks waard zijn.

  • Gosse Werkman, ma 16 november 2009 18:37 Reageer op Gosse

    Gosse

    Je vergeet te melden dat Nederland nog een kenmerk heeft. Onze regering bestaat voor het eerst uit rechtsfundamentalisten geflankeerd door de laatste restanten van wat ooit een socialistische partij was.

  • Zingende Zaag, ma 16 november 2009 17:50 Reageer op Zingende

    Zingende

    Dit is de wereld op zijn kop. Hoe lezen we het hier? "Natuurlijk spelen ook sociale en culturele factoren een rol?" Ook? Ligt daar niet de hoofdoorzaak? En natuurlijk zullen er ook een aantal gevallen met een biologische oorzaak zijn. Want waarom zouden er in Nederland meer of minder biologische aanleidingen zijn voor gedragsafwijkingen dan elders direct om ons heen?

    In onze angst ouders aan te spreken op hun opvoeding zoeken we liever naar een steriele oorzaak en dito oplossing. Je zou tenslotte ook eens wat zeggen over (opvoedings)cultuur - en daar (strenge) gevolgen aan te verbinden. Nee dan liever een steriele oplossing, en niemand hoeft zijn gedrag aan te passen.

    Het kwaad ontkennen is erger dan het kwaad zelf, zeker op grotere schaal. Een biologische oorzaak betekent immers dat we ook op zoek kunnen naar een 'pil' tegen het probleem. De ouders hangen nu helemaal achterover, want de dokter heeft immers gezegd ?.en een pil uitgereikt. Je zult maar slachtoffer zijn van gebrek aan opvoeding, zowel als kind als degene die lijdt onder de overlast.

    Wat is er 'biologisch' aan wanneer 10- jarigen tussen 18-22 uur uur nog over straat zwerven? 'Gewoon' samen eten, huiswerk maken en sociale warmte als oplossingsrichting?
    Staatroof, diefstal, vernielingen? Samen met beide ouders in een rose overall weekenden lang het park aanharken. Liefst met opschrift. Onhandelbare leerlingen in de klas? Nodig ouders uit in de klas om het product van hun opvoeding van dichtbij te bekijken. Niet als ze al 16 zijn, maar veel eerder. En natuurlijk moet het onderzoek naar biologische oorzaken en 'pillen' doorgaan, maar laten we hoofd -en bijzaken blijven benoemen.

  • Iet Sist, zo 15 november 2009 04:59 Reageer op Iet

    Iet

    Meneer Janssens,

    Wat dacht u van meer mogelijkheden voor ouders om hun baan te combineren met zorgtaken thuis op het moment dat de kinderen uit school komen? Zodat ouders zich ook weer meer verantwoordelijk kùnnen opstellen voor de opvoeding van hun kinderen? Tuurlijk, prettig als je in de randstad woont en het al lekker geregeld hebt met je werkgever, of van je fikse salaris een fijne privé nanny kunt betalen, maar niet iedereen treft het zo goed, met als gevolg dat hun jongeren vaak alleen op straat rondzwerven, waar ze vatbaar zijn voor alle mogelijke verkeerde invloeden! Ouders moeten ook onmiddellijk heel erg betrokken worden als hun kind van het pad dreigt te dwalen: Hen duidelijk maken dat de maatschappij van hen verwacht dat ZIJ het heft in handen moeten houden m.b.t. de opvoeding, omdat het anders inderdaad tot een internaatopvoeding gaat leiden.

    Oh ja, en er moeten meer ervaren moeders die nu werkloos thuis zitten, opgeleid worden tot SPH-ers. Sla je een paar vliegen in één klap.

    http://ouderbanen.nl

  • Ernst Anepool, zo 15 november 2009 17:03 in reactie op Iet Sist Reageer op Ernst

    Ernst

    Die ouders kunnen ook *zelf* eens hun verantwoordelijkheid nemen !

    Wat een onzin dat de staat daar in bij moet dragen puur omdat de ouders carriere willen maken ten koste van hun kids.

    Zeker als je ziet dat de kinderopvang nagenoeg net zoveel kost als het secundaire inkomen bij tweeverdieners bekruipt mij het gevoel dat kinderen nogal eens als statussymbool genomen worden inplaats van als een investering in de toekomst van het land.


    Je kunt makkelijk inplaats van 40 een baan nemen van 32 en zorgen dat je om 4 uur thuis bent met thee voor je kids...


    Het is echt een keuze van de vrije wil, danwel het gebrek daaraan...

  • Pieter van der Weijden, za 14 november 2009 12:12 Reageer op Pieter

    Pieter

    Ik zou er nog een studie bij psychologie bij doen. Dan weet je zeker dat je je hele leven lang er helemaal niks meer van zal snappen. ;)

  • Mario Frieswijk, za 14 november 2009 12:05 Reageer op Mario

    Mario

    De Nederlandse straffen voor de jeugd zijn al hoger dan in andere EU landen, daarnaast worden ze vaker als volwassene berecht dan bij de buren.

    In tegenstelling tot wat de rechtse kerk altijd bleert, behoren wij tot de strengere landen in Europa, dat geldt ook voor de straffen van kinderen.
    http://nog1.web-log.nl/nog1/2008/04/straf-in-nederl.html

  • Dead Rising, za 14 november 2009 09:54 Reageer op Dead

    Dead

    Waarom hebben we in dit land zoveel minderjarig tuig? Omdat hier alles moet kunnen en mogen, daarom. Ze willen alles, maar willen daar niks voor doen; niet naar school en niet werken i.i.g. Uiteindelijk gaan ze te ver en moeten ze worden opgesloten.

    Hoe komt het zover? Door de combi van een hebbenhebbenhebben cultuur en falende opvoeding. Wat is dan de oplossing? De hebbenhebbenhebben mentaliteit er uit stampen en opnieuw opvoeden. Dat doe je inderdaad niet in een gevangenis - daar wordt lamlendigheid namelijk tot kunst verheven. Jongerenwerkers, psychologen en dergelijke softe flauwekul werkt natuurlijk ook niet - die worden alleen uitgelachen (en vaak terecht).

    De oplossing is heropvoedkampen. Een bruut militair regiem, tot nul afbreken van de karaktertjes en dan opnieuw opbouwen. Programma's van een jaar, ga je de fout in steeds een jaartje erbij. Geen verlof, geen korting, geen pardon. Ook bedenken we iets om ze productief te laten zijn, zodat het niet teveel geld kost om die kampen draaiende te houden.

    Voor mensen met een politiek correcte kramp noemen we de heropvoedkampen: samenwerkparken, hulpboerderijen of herontdek-jezelf-resort.

  • Pieter van der Weijden, za 14 november 2009 12:54 in reactie op Dead Rising Reageer op Pieter

    Pieter

    Wat dacht u van de wereld is wat gelijkwaardiger indelen.
    Geef kinderen het recht op gelijke bevalling.
    En laat niet het ene kind het licht laten zien met een bankrekening van een miljard, en de andere met als enige licht een korsje van een afgekloven boterham.
    Waardig leven, is niet iets een inkomen verschil van de armste burger op aarde en rijkste burger op aarde,1miljoen keer minder verdient.
    Kapitalisme is uit, geestelijk welzijn is in.
    Welgetekent
    PvdW (De man die met de bril van moeder aarde kijkt)

  • Pieter van der Weijden, za 14 november 2009 13:01 in reactie op Dead Rising Reageer op Pieter

    Pieter

    Volgens mij moet u dus heropgevoed worden.
    Want uw oplossing heeft veel weg van een concentratie beweging, terwijl we opzoek moeten naar een nieuw "global system".
    Eenvoudig indivudalistisch Kapitalisme is uit,
    Het moet van een soort brandstof kapitalisme naar een groene stroom kapitalistime hervormen.
    Mentaliteit moet om, van iedereen.

  • Dead Rising, za 14 november 2009 15:59 in reactie op Pieter van der Weijden Reageer op Dead

    Dead

    Met alle respect: dit soort onbegrijpelijke prietpraat helpt natuurlijk geen zier.

    Waardig leven, mentaliteit moet om; daarin heb je gelijk i.i.g.

    Maar hoe? Niet door vaag gebrabbel, zoveel is zeker.

    Ik zou zeggen: zet de rose bril op en neem nog een blowtje - dan ziet de wereld er weer even een stuk beter uit.

  • d d, zo 15 november 2009 09:37 in reactie op Dead Rising Reageer op d

    d

    Volkomen mee oneens. Weet je wat echt werkt? (Zie ook de resultaten die men in Engeland bereikt) Jongeren opnemen in een liefdevol gastgezin. 's ochtends ontbijten, ze begeleiden bij studie of werk. Een kopje thee bij thuiskomst, helpen bij ontwikkeling. Juist weghouden van agressie of slechte invloeden. En vooral niet schreeuwen, niet boos worden, geen agressie. Al rennen ze weg, spugen ze in je gezicht, vragen; waarom doe je dit. Echt. Praten, liefhebben en vertroetelen. Daarmee kweek je liefde en respect. En uiteindelijk een mens welke tevreden is met zichzelf, goed wil doen en zich gerespecteerd voelt.

  • Dead Rising, ma 16 november 2009 12:04 in reactie op d d Reageer op Dead

    Dead

    Knuffelen en theedrinken als oplossing. Klinkt lief en positief. Ik denk dat het kan werken bij kinderen onder de 12, misschien 14 jaar, mits ze op tijd uit hun omgeving worden gehaald. Weg dus bij de falende opvoeders. Lastig te beoordelen waar de grens ligt en te bepalen wie een falende opvoeder is.

    Voor oudere jeugd werkt die knuffel aanpak natuurlijk niet meer. Die lachen je finaal uit en buiten de softe aanpak maximaal uit. Deze jongeren zijn simpelweg al verpest. Die moet je dus tot de grond toe afbreken en daarna opnieuw opbouwen.

    Voordat ze over de schreef gaan lijkt me de softe aanpak prima, zijn er al overheen moeten ze boeten, niet gepamperd worden.

  • FU_ MANCHU, vr 13 november 2009 17:59 Reageer op FU_

    FU_

    @Tripod bigwang
    Swa!
    Wat wil jij dan terug naar de jaren 50?
    Aardappels vreten en bieten rooien? Het feit dat je lekker op een luie bank naar een mooie tv kan staren heb je mede te danken aan alle multiculturele Nederlanders die ook belasting betalen en ervoor zorgen dat de economie draait. En als ze er niet waren bestond er geen nasi/ bami, roti, shoarma, döner kebap, broodje bakkeljauw etc. etc. etc.

    Daarbij dat iemand je Swa noemt wil zeggen dat ie jou als zijn broer/vriend ziet. Wat wil je nog meer man!
    Zonder hun waren we nog steeds een achterlijk stelletje boeren die iedereen eng vinden die niet van "hier" komt. En helaas sommigen zijn dat nog steeds.....

  • FU_ MANCHU, vr 13 november 2009 17:48 Reageer op FU_

    FU_

    @Sylvia Stuurman,
    Je hebt duidelijk iets van klokken gehoord alleen de klepels ontbraken (niet vervelend bedoeld hoor). Maar goed 't ligt toch allemaal wat genuanceerder. Ten eerste zijn het DBC's en geen DCB. Ten tweede is het geen slecht systeem, mits goed gehanteerd en daar schort het nog wel eens aan (zorg aanvragen duurt max. 6 weken en als er haast is kun je de zorg meteen inzetten). Voorheen ging er meer geld doorheen hoor, alleen daar wist niemand van omdat het nergens terug te vinden was.
    Instellingen kregen jaarlijks een fiks bedrag wat aan van alles en nog wat opgemaakt werd en werd er veel gesjoemelt, nu komt er pas geld als de zorg geleverd is. Ten derde zijn pubers die scheef gaan geen "zorgvragers" want ze vragen niet om zorg, zouden ze dat wel doen dan hadden ze inzicht in wat ze aan het doen zijn en was dit hele artikel overbodig geweest. Trouwens wel erg stigmatiserend om te zeggen dat al die pubers ineens zorgvragers zijn?? Ineens hebben ze allemaal een psychiatrische ziekte?? Maar als een kind GGZ zorg nodig heeft hoef je geen aanvraag te doen, want het is 2e lijns zorg en dat word vergoed door de AWBZ (ziektekostenverzekering), heb je thuiszorg, dagactiviteiten of iets dergelijks nodig dan pas ga je die zorg aanvragen.

    Het grote probleem is nogmaals dat instanties niet genoeg samenwerken en er daardoor kostbare tijd verloren gaat. Er word hard gewerkt om tot betere samenwerking te komen, maar dat kost tijd en geld en dat laatste is op.

  • Peter van Bemmel, vr 13 november 2009 11:39 Reageer op Peter

    Peter

    Hoewel ik mij realiseer dat ik nu een zijtak van de huidige discussie aansnijd, wil ik toch reageren op de opmerking van Dick Swaab (neurobioloog) waarnaar Janssens in zijn betoog verwijst: "90 % van de mannelijke jonge gevangenen heeft een psychiatrische stoornis".

    Ik vraag me af waar dhr. Swaab dit vandaan haalt. Ik vermoed dat hij doelt op het classificatiesysteem DSM IV waarin, door gedragskenmerken, een persoon een of meerdere ziektebeelden wordt toegeschreven. Ik zou dhr. Swaab, maar eigenlijk eenieder willen aanraden om de DSM eens goed door te bladeren en te kijken welke gedragskenmerken bij de uiteenlopende psychiatrische stoornissen u zelf bezit. Waarschijnlijk komt u allen tot minstens één psychiatrische stoornis.

    Bedenk hierbij ook nog dat jongeren, en vooral jongeren in de pubertijd, nog erg emotioneel instabiel zijn. Is het met deze informatie in acht nemend dan niet erg populistisch om te zeggen dat 90% van de jonge gevangenen een psychiatrische stoornis heeft?

  • Peter Prominent, vr 13 november 2009 11:34 Reageer op Peter

    Peter

    Ik krijg een beetje het idee dat dit stuk te kort door de bocht gaat.
    Vol als ik ben van medeleven, ik kan niet laten de nagelaten nalatigheden in de redenering na te laten in een reaguursel.

    Ten eerste meneer Swaab. Meneer wijst erop dat het niet bijdraagt aan gedragsverbetering om jongeren op te sluiten in de gevangenis. Lijkt me correct, alhoewel ik als leek daar niet zoveel van weet. Maar het lijkt mij ook evident (dit woord geeft aan dat er nu iets belangrijks komt) dat dat helemaal onze bedoeling niet is. Daarvoor hebben we namelijk ook behandelingen. Via onder andere de gevierde TBS. Opsluiting in een P.I. vindt haar oorsprong (in theorie) uit een wraaknemingsmotief zoals dat geloof ik heet.

    Ergo, de heer Swaab slaat de plank mis. Een biologische oorzaak heeft geen ene ruk te maken met het stukje strafmaat dat wij opleggen uit wraak. Tenminste, tenzij meneer Swaab graag een bredere discussie over de vrije wil wil aangaan. Maar dan moet ie zelf maar eens komen posten.

    Dan resteert dus de vraag waarom wij zoveel pubers opsluiten, waarbij we er van uit gaan dat er hier niet meer of minder probleempubers zijn (heb ik ook m'n vraagtekens bij, maar o.k.).

    Reageerders wijzen op falend beleid, falende instellingen en falende multikul of juist unikul enzovoorts.

    Ik wijs liever op een wedervraag:
    Waar is het probleem ?

    Moeten pubers niet in de bak als ze iets verkeerd doen? Moeten pubers niet bestraft? Even los van de vraag of de 'jeugd van tegenwoordig' nog wel een geweten heeft of niet, en of dat dan zo is dankzij de wachtlijsten of de gestegen jeugdimport in het midden latend.

    Waar is het probleem?
    Dat de VN mensenrechtencomissie ons ter orde roept?

    Tja.

  • Julia Schmidt, vr 13 november 2009 11:03 Reageer op Julia

    Julia

    In mijn 3 Mavoklas zit een 13 jarig meisje dat voor haar gescheiden, psychotische moeder zorgt. Het meisje is hele weken zogenaamd ziek afwezig en heeft inmiddels 4 voogden van jeugdszorg over zich hen gehad die vooral papierwerk produceren. Niets gebeurt. Haar toekomst is nu al naar de kloten. Wat te doen, behalve wachten dat het helemaal misgaat? En op een school met 2000 leerlingen is zij maar 1 van de velen.
    Wie van degenen die onderaan heeft gereageerd heeft de moeite genomen de uitzending te bekijken? Hoeft niet, het is immers je goed recht je onverdraagzaam ongenoegen op alles los te laten wat niet in je kaas- en tulpenwereldje past. Vroeger was ook de toekomst beter. Anonyme chagrijnen van Nederland, ga eens vrijwilligerswerk doen.

  • Wim Streep, vr 13 november 2009 13:15 in reactie op Julia Schmidt Reageer op Wim

    Wim

    Dat jouw mede MAVO leerlinge nu al naar de kloten is wel heel erg negatief uitgelegd omdat zij zelf het integendeel bewijst; haar moeder helpt zij onder deze zeer moeilijke omstandigheden en staat haar bij (de zogenaamde gepropageerde 'mantelzorg''.

    Enerzijds kan haar moeder daar kracht uit putten anderzijds is het weliswaar een zeer harde maar ook dure les hoe de huidige maatschappij functioneert. Men werkt gewoon langs elkaar heen, en kijkt niet op of om als er iets ernstigs in hun omgeving aan het voltrekken is. (medeleven, medemenselijkheid) Kortom bezinning is op zijn plaats.

    De medeleerlinge is zeker niet verloren omdat de kans op vervolg onderwijs beslist niet verkeken is en er voldoende doorstroommogelijkheden (zouden) moeten zijn. Bovendien zou zij mogelijk met assistentie thuis verder kunnen studeren. Een hulpvraag aan de mentor of studie begeleider, als zorgplicht lijkt hierbij aangewezen. Zij zijn primair verantwoordelijk voor de leerlingen. De mentor o.i.d. kan weer de juiste personen aanschakelen en dat ook blijven volgen.

    Voor jou geldt, goed dat je het zo op neemt voor je medemens, het getuigt van een zeer en goed ontwikkelt, sterk sociaal karakter en verdient alle respect.

    Adviezen:

    School neem uw verantwoordelijkheid.

    Korte lijntjes zijn hier het best.

    Instanties neem uw verantwoordelijkheid 7 x 24 uur fulltime.

    Tip werk hierbij samen en niet langs elkaar heen.

    Advies voor de school omdat mavo (hoogst waarschijnlijk geïntegreerd is met VMBO , dus allerlei beroepsopleidingen, zouden de leerlingen dit als een soort stageopdracht op zich kunnen nemen. Vanzelfsprekend via de mentor / studiebegeleider ./ stagebegeleider. in overleg met de schoolleiding. Op zichzelf zou de hulp van de dochter ook als stage gezien kunnen worden.

    Rest de moeder, ook hier is deskundige hulp op zijn plaats. Omdat juist bij psychotisch gedrag veelal sprake kan zijn van een onjuiste voedingswijze, Ondervoeding, overvoeding, stimuleringsmiddelen enz. enz. Een uitgebalanceerd dieet is op zijn plaats. Bovendien, de cijfers bewijzen dat, verkeerd voorgeschreven of onjuiste of stapeling van medicijnen kan eveneens de boosdoener zijn.

    80 % van psychotische patiënten kan binnen zeer korte tijd vrijwel geheel genezen zijn door de juiste uitgebalanceerde voeding. Dus het aanvullen van de tekorten. En het ontgiften van de gifstoffen, veelal veroorzaakt door niet juiste medicijn verstrekking, onjuiste voeding en mogelijk misbruik van genotsmiddelen.

  • Wim Streep, za 14 november 2009 11:05 in reactie op Julia Schmidt Reageer op Wim

    Wim

    Julia, je maakt heel wat los ;)

    Rest mij nog een vraagje. De leeftijd van jouw schoolvriendin is 13 en dat in de 3e klas MAVO, het moet dus een erg voorlijk (hyper intelligent) meisje zijn. Zij zou eigenlijk in de brugklas moeten zitten. Dit is ook afhankelijk van de geboortedatum. Het lijkt erop dat zij een of twee klassen heeft overgeslagen. Dus eigenlijk is er nog niets verloren, zoals ik al eerder integendeel zelfs! In dit geval als het echt zo is dan doet zij levenservaring op.

    De moeder zonder al te veel persoonlijk te willen worden, begrijp ik uit jouw verhaal is gescheiden. Ik neem gemakshalve aan van haar eerste man. En kan dat blijkbaar moeilijk verwerken. Of heeft het daar moeilijk mee. Of is in financiële moeilijke omstandigheden geraakt etc. etc. Misschien door te hoge eisen te hebben gesteld. Of de situatie verkeerd te hebben ingeschat. Een stabiel mens kan daardoor, weet ik uit eigen ervaring, tijdelijk instabiel van worden en kan zoals ik vaak hoor vele anderen ook overkomen, maar kan zich er ook weer van herstellen. Als men bedenkt dat iedere cel van het menselijk lichaam voortdurend vernieuwd, Er is wel berekend dat met 7 jaar je geheel vernieuwd bent. (daarom moet de kwaliteit van je stamcellen e.d. hoog blijven, dus geen te lange en te grote aanslag op je lichaam plegen (roken, te veel drinken etc.)

    Om een platitude te gebruiken m.b.t tot geestelijk en lichamelijk verval 'wat je niet gebruikt verlies je'. (What you don't use your lose) Dus geestelijke en lichamelijke kwaliteiten kunnen achteruitgaan als je dat niet regelmatig gebruikt, vanzelf sprekend geldt dat voor elke leeftijd en elk geslacht ;) Advies: wandel of sport, liefst in een schone omgeving minstens een half uur per dag. Het verhoogt het weerstandsvermogen. Denk hierbij simpel aan virussen e.d. Deze maken dan vrijwel geen kans alleen bij zeer uitzonderlijke situaties, zoals stress. Opgepast te intensieve sport beoefening is schadelijke voor het lichaam, dus af te raden het vermindert het weerstandsvermogen. Raadzaam is even te googlen naar LYMFESYSTEEM en merkwaardig genoeg is het kruidenvrouwtje erg goed op de hoogte en legt het een en ander ook prettig uit.

    Weer terug naar moeder en dochter:
    De combinatie van factoren kan tijdelijk destabiliserend werken. Naar de oorzaken moet beslist worden gekeken. Kan vanzelfsprekend wederzijds zijn en dat dan spanningen oplevert. En een opgroeiende dochter, ik neem even aan gezien de summiere gegevens, hoogbegaafd en gelukkig ook sociaal voelend. Ook hier zou een spanningsveld kunnen zijn. Het makkelijkste is een vlucht in de roesmiddelen. Of een verslaving, gewenning, aan verdovende medicijnen. Een goed gesprek, een inzage in de situatie, zoals al gezegd een juiste voeding, en een ontgifting (detox) Druiven zijn hiervoor bijzonder geschikt, helaas nu nauwelijks verkrijgbaar en dan ook erg duur, Hoogwaardige kwaliteit druivensap zou mogelijk als alternatief kunnen dienen. Als tijdelijke reactie wegens ontgifting zijn er zich een tijdelijke 'hoofdpijn' kunnen voordoen, maar gaat vanzelf weer over. (Dit komt omdat bepaalde gifstoffen, die mogelijk in het vetweefsel zijn opgeslagen vrijkomen en dan tijdelijk 'onlust' gevoelens kunnen veroorzaken.) Zeer goede CAM deskundigen weten er ook wel raad mee.

    CAM. in Amerika ook bekend als NCCAM zie definitie (google) Amerika waar o.a. Europees talent naar toe is gegaan (Braindrain) is aanzienlijk verder en veel minder behoudend dan in dit koude kikkerlandje, waar men voortdurend elkaar de vliegen af wil vangen. En er af en toe ronduit sprake is van onbenul ondanks titels als dr. en ir. (Inderdaad dat geeft te denken)
    Zie discussie reguliere artsen versus CAM m.b.t. big registratie en BTW vrijstelling. In NRC. waarbij ook de antikwak zich danig roert en ongenuanceerd met modder smijt.
    N.b. veel van deze therapieën zijn wetenschappelijk bewezen of er zou wetenschappelijk onderzoek naar gedaan moeten worden echter wel onafhankelijk zoals vroeger heel gewoon was, maar door vermarketing een zeer twijfelachtige en daarmee bedenkelijke kwaliteit heeft gekregen. Soms zijn er zelfs ronduit beschamende onderzoeken en kan men soms met recht twijfelen aan de kwaliteit van het onderwijs.

    Wet van Selye GAD. General Adeption synDroom. Google voor: SELYE
    De huidige AOW generatie, waarvan de harde werkers en zwoegers, veelal de minder verdienende en minder gewaardeerde en ook soms nog onder slecht omstandigheden werkenden, weten hiervan mee te praten, omdat met kennis van deze wet zelfs door HR functionarissen van grote bedrijven, onder zware druk werden gezet, werden gedemotiveerd, normale salaris verhogingen werden tegengehouden de te dure mensen werden ziekgepraat en kwamen in een uitzichtloze situatie terecht waar ernstige slopende ziektes, depressies etc. etc. en zelfmoord geen uitzonderingen waren. Zo gaat men niet met menselijk kapitaal om!

    Amerika waar o.a. jarenlang veel Europees talent naar toe is gegaan , wwaaaronder veel Nederlanders, (Braindrain) zijn aanzienlijk verder en veel minder behoudend dan in dit koude kikkerlandje, waar men voortdurend el kaar de vliegen af wil vangen. En er af en toe ronduit sprake is van onbenul ondanks titels als dr. en ir. (Inderdaad dat geeft te denken)
    Zie discussie reguliere artsen versus CAM m.b.t. big en BTW vrijstelling. In NRC. Waarbij ook de antikwak zich danig roert en ongenuanceerd met modder smijt.
    N.b. veel van deze therapieën zijn wetenschappelijk bewezen of er zou wetenschappelijk onderzoek naar gedaan moeten worden echter wel onafhankelijk zoals vroeger (beladen woord) gewoon was. De kwaliteit van het wetenschappelijk werk zo daardoor aanzienlijk stijgen.

    http://www.libraryindex.com/pages/3016/Complementary-Alternative-Medicine.html

    indien geen link toegestaan dan google met de zoekwoorden.pages 3016 Complementary Alternative Medicine.

    eigenlijk al weer CAIM = Alernative Complementary Intergratieve Medicine.

    Alternatief i.p.v. cenventionele behandeling v.b. tegen depressie St,Jans kruid. (hypericum) beter dan Prozac

    Complementair niet i.p.v. maar aanvullend v.b. ontspanning techniek of movement awareness therapieën wordt wel toegepast bij mensen die een verlamming hebben gehad en moeten revalideren, maar tot op heden geen wetenschappelijk bewijs van geleverd.


    Geïntegreerd (Integrative) combinatie van GAM behandelingen, therapieën en wetenschappelijk zijn onderzocht en bovendien veilig en effectief. Als voorbeeld het onderwijzen van stress management en ontspanningstechnieken voor mensen met een hoge bloeddruk en hart klachten in combinatie met de traditionele benaderingen en gewicht management, oefeningen, en voorschrijven van medicijnen om het risico van complicaties van hart klachten te reduceren.

    Participerend beeldend kunstenaar Wim Streep.

  • Sylvia Stuurman, vr 13 november 2009 09:47 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Ik heb het idee dat de zogenaamde efficientie in de zorg, bij de politie en op scholen hiervoor in hoge mate verantwoordelijk is.

    Eerst moet er een diagnose, en een beschrijving van de zorgvraag, want anders kan er geen DCB geschreven worden. Dan ben je al weer een half jaar verder, heeft het de belasting- of premiebetaler bakken met geld gekost, maar heeft de "zorgvrager" er nog helemaal niets aan gehad.

    De politie is met alles wat ze doen op straat minstens vijfmaal zoveel tijd kwijt aan het opschrijven wat ze gedaan heeft, en moet vooral veel tijd besteden aan boetes uitdelen aan mensen die 2 km te hard rijden.
    Tsja, dan is er geen agent meer die weet wat er speelt en af en toe kan checken hoe het met iemand gaat.

    En ook in het onderwijs gaat het geld naar bureaucratie en management. De onderwijsgever verdwijnt steeds meer uit beeld, moet grotere klassen aan, en is zo volgeplempt met taken dat het praten met een leerling, dat niet in het spreadsheet van de manager past, er bij inschiet.

    Die zaken zijn voor iedereen heel erg vervelend, maar bij jongeren, die juist zoveel aandacht nodig hebben, zie je de trieste resultaten het eerst

  • Raymon Rodenburg, vr 13 november 2009 04:35 Reageer op Raymon

    Raymon

    In België stoppen ze geen kinderen in de gevangenis. Dit uit een ideaal dat kinderen nog vormbaar zijn in hun jeugd en bestempelen met crimineel een averechts effect heeft. Dan ben ik liever voor de hoop dat we er nog wat uit kunnen halen, dan het wegstoppen voor de rest van zijn leven. Gevangenis is altijd nog duurder dan een jongerenwerker.

    En in de geschiedenis van de mens is opsluiten altijd nog langer gepoogt dan behandeling. Zelfs handen afhakken schrok niet genoeg af om diefstal te voorkomen, dus ik ga toch nog voor behandeling om dat een kans te geven.

    De misdaadcijfers stijgen niet en de AIVD doet geen meldingen van aanslagen. 9/11 is al een tijdje achter de rug. Van Gogh is uiteindelijk toch maar 1 van de 16 miljoen Nederlanders geweest en sindsdien hebben al meer mensen heftigere uitspraken gedaan zonder te sterven. Het verkeer is nog steeds gevaarlijker dan terrorisme en het grootste gevaar je eigen huis waar de meeste ongelukken gebeuren. Dus ik snap die commotie niet helemaal dat we zwaarder zouden moeten straffen en harder moeten optreden.

    Ik roep meer tot gevoel tot solidariteit en minder onderbuikgevoel. kinderen zijn er de dupe van. Ook al zijn het geen lieverdjes, laten we de hoop houden dat we er nog wat mee kunnen.

  • d d, do 12 november 2009 23:35 Reageer op d

    d

    Status meet men in Nederland af aan bezit. De strafmaat is laag aangezien we een vrij beschaafd landje waren. Recessie, slechte opvoeding en onvrede zorgen vervolgens voor dit resultaat. We denken vaak ten onrechte dat justitie de burger moet behoeden voor criminele activiteiten terwijl het enige dat effectief werkt de schande van familie en omgeving is.

  • Elin Gustavsson, vr 13 november 2009 00:13 in reactie op d d Reageer op Elin

    Elin

    Schande van familie en omgeving?
    Het lijkt me beter de samenleving zo veel mogelijk te vrijwaren van primitieve, oppervlakkige schijngevoelens als eer, trots, schaamte, schande.
    (Het één vloeit uit het ander voort, inzake deze begrippen.)
    Dat doet me net iets te veel denken aan een stammensamenleving.
    Zoiets werkt niet. Correlatie tussen stammensamenleving en armoede/irrationaliteit/afhankelijkheid/geweld is overigens wereldwijd nogal hoog.
    Verder heb ik weinig zin door mijn omgeving met de nek aangekeken te worden omdat bijv. mijn broer een roofoverval heeft gepleegd, terwijl ik daar zelf helemaal niks mee te maken heb gehad.

    Wat zou moeten tellen is de schande die iets voor *iemand zelf* betekent.
    Het beste zou zijn, mensen humane waarden bij te brengen. Humaan in de zin van: leren wat voor jou belangrijk is, leren dat elk mens evenveel waard is, weten wat je wilt en hoe je dat kan bereiken (i.p.v. bij de dag leven of je laten beïnvloeden door je omgeving/familie).

  • d d, za 14 november 2009 01:34 in reactie op Elin Gustavsson Reageer op d

    d

    Het gaat mij er om dat ouders vandaag de dag continue de verantwoordelijkheid voor opvoeding bij leraren of politie leggen. Ik denk (en heb om mij heen gezien) dat een goede band tussen ouders en kind beter werkt dan een goede band tussen kind en jongerenwerker, leraar of agent. Waneer het er op aan komt is de schande tegenover ouders die er altijd voor je zijn toch iets heftiger dan de schande tegenover een jongerenwerker. Daarom ben ik het, en ook vanuit ervaring, oneens met je.

    Verder vind ik inderdaad kritiek vanuit de buurt e.d. die jij erbij haalt ook niet relevant. Who cares wat de buurt denkt? Daar doel ik dus ook op, het gaat om familie!

  • FU_ MANCHU, do 12 november 2009 18:43 Reageer op FU_

    FU_

    Als de politie eens ophoudt met bonnetjes schrijven en de straat op gaat, daar de jeugd aanspreekt, samenwerkt met GGZ Nederland en verslavingszorg om zo de lijnen kort en inzichtelijk te houden. Maak je volgens mij meer kans om ervoor te zorgen dat pubers niet zo erg ontsporen zodat ze in een P.I. terecht komen.

  • Wim Streep, do 12 november 2009 18:13 Reageer op Wim

    Wim

    Misschien zou er gelijk eens onderzocht kunnen worden waarom er zo weinig ouderen met name de witte boorden criminelen in bewaring zitten. Want uiteindelijk geldt nog steeds kleine stelen maar grote stelen het meest.

    Overigens ben ik wel van mening dat bij dreigende ontsporing goed doorgepakt moet worden. Maar dan ook voor iedereen. en een corrigenende, liefst verbale tik kan beslist geen kwaad ;)

  • ijsbrand gerbrandius, do 12 november 2009 17:01 Reageer op ijsbrand

    ijsbrand

    Het klopt inderdaad wat hier geschreven wordt. In tegenstelling tot met name onze oosterburen hebben wij in Nederland een beduidend hoger aantal jeugdige delinquenten.

    Het is echter onjuist om criminele jongeren niet meer op te sluiten. Simpel gezegd, als je iets misdaan hebt moet daar een straf opstaan, vergelding voor onrecht. Een gevangenis is niet om er beter van te worden maar puur en alleen om te straffen voor een bewezen strafbaar feit.
    Dit hoge aantal delinquenten is te danken aan het feit dat met name allerhande linkse partijen het nodig vonden in het verleden en heden ten dage nog steeds hele volkstammen aan analfabete rifbewoners hiernaartoe te halen.Dat werkt nou eenmaal niet, dat is vragen om problemen op allerlei vlakken waaronder met name de criminaliteit, maar ook de sociale voorzieningen.

  • Bart Gaathard, do 12 november 2009 16:57 Reageer op Bart

    Bart

    Het uitgangspunt van dit artikel ontgaat me een beetje. Er wordt volgens mij gesteld: "In Nederland zitten relatief veel pubers in de gevangenis, dus hebben we hier onvoldoende oog voor de rechten van het kind".

    Tja, misschien is de nederlandse politie gewoon iets strikter in de ordehandhaving als het op jongeren aankomt? Of hebben jongeren hier teveel vrijheid buitenshuis en/of op school, waardoor ze makkelijker ontsporen?

    Die 90% pyschiatrische gevallen zitten natuurlijk niet voor niets opgesloten. Die hebben vast iets ergers gedaan dan een pakje kouwgum jatten bij de plaatselijke Appie. Het gaat er niet om hoe we deze criminele jeugd moeten beschermen tegen opsluiting, maar hoe we de onschuldige jeugd moeten beschermen tegen deze ontspoorden.

  • Xatr Banaan, do 12 november 2009 20:22 in reactie op Bart Gaathard Reageer op Xatr

    Xatr

    In Nederland worden ontzettend veel KINDEREN in een GEVANGENIS gezet. Niet omdat ze iets hebben gedaan wat niet mag. Nee hoor: ze zijn uit huis geplaatst omdat de situatie thuis onhoudbaar is geworden. Hoe komt dat dan? Hebben ouders en kind niet aan de bel getrokken bij instanties? Jawel, maar die zijn overbezet. Er zitten zo ontzettend veel kinderen in gevangenis ZONDER DAT ZE IETS STRAFBAARS hebben gedaan. DIe blijven soms jaren vastzitten totdat er een plekje vrij is bij de jeugzorg.

    Ik ken een aantal mensen die zo jarenlang in jeugdgevangenissen hebben gezeten tussen moordenaars en verkrachters, alleen maar omdat ze geestelijke gezondheidszorg nodig hebben. En na jarenlang daar zitten: worden ze vrolijk op straat geknikkert, zonder hulp of begeleiding.

    Daarnaast zijn er ook in Nederland genoeg kinderen zonder papieren (zgn. "illegalen") die niet uitgezet kunnen worden (omdat het te gevaarlijk is of het land ze niet wil aannemen), maar die volgens onze regels hier niet mogen blijven. Die worden lekker in Kamp Zeist geflikkert.

    En zo gaat het in Nederland.

  • dré oudman, do 12 november 2009 16:22 Reageer op dré

    dré

    In de gevangenis wordt men crimineel! Misschien is het beter gevangenen niet met elkaar in contact te laten komen.

  • sjors sen, do 12 november 2009 15:01 Reageer op sjors

    sjors

    De oorzaak ligt bij de Nederlandse psychiatrie die in tegenstelling tot in veel andere landen vaak weigert een patient te behandelen tenzij deze mee werkt. De advocaten in Nederland weten dat je lang vast kan zitten in een psychiatrische instelling dus adviseren hun clienten niet mee te werken met een psychologisch onderzoek. Dit gebeurt niet alleen bij kinderen maar ook vaak zat bij volwassenen. Leuk dat je een programmatje maakt over een stel zielige mensen maar probeer even tot een constructief antwoord te komen. In plaats van te roepen het zijn hunnie de staatsracisten, zoals zo vaak gebeurt bij de publieke omroep.

  • Klaas Kok, do 12 november 2009 14:51 Reageer op Klaas

    Klaas

    Ach, al jaren geven de dames en heren politici het juiste voorbeeld, arrogant gedrag, regenten gedrag, liegen, en de burger bestelen, zoals altijd doet een goed voorbeeld goed volgen....

    Als meer dan 60% van de Nederlanders nee zegt tegen een moloch, en het gebeurt toch, waarom zou je dan nog spreken van vertrouwen?
    Waarom nog spreken van normen en waarden? Pak wat je pakken kunt, het wordt ons door leugenachtige politici zo geleerd.

  • kees van eck, do 12 november 2009 14:47 Reageer op kees

    kees

    Wat zijn dan die 'biologische factoren' die agressie verklaren? En als biologie de oorzaak is van afwijkend gedrag, WAT valt er dan eigenlijk te behandelen?

    Ik zou ook wel enige toelichting willen op de stelling dat we het niet moeten zoeken in 'achterstandswijken, integratieproblemen, psychiatrische stoornissen'. Natuurlijk hebben we daar 'niet het alleenrecht op', maar hierin kan NL toch juist WEL verschillen van andere landen?

  • Piet Paaltjes, do 12 november 2009 14:21 Reageer op Piet

    Piet

    Als kinderen niet op tijd gecorrigeerd worden (zoals een tweetal bevolkingsgroepen [bontkraag+swa]) dan gaan ze steeds verder tot het moment dat het echt de spuigaten uitloopt en ze worden opgepakt.
    Eerder ingrijpen en corrigerend optreden is dus een vereiste om de jeugd uit de gevangenis te houden. Maar ja, volgens een bepaalde kant van onze bevolking is dat zielig en moet met zachte dwang geprobeerd worden om ze tot andere gedachten te brengen. Dat heeft nooit geholpen maar uitgaand van eigen gelijk blijven ze doordrammen en zijn er steeds meer 'sociaal" werkers en ambtenaren nodig. Het is inmiddels een hele industrie geworden die zichzelf in stand moet houden om hun brood te verdienen.

  • Links Handig, do 12 november 2009 14:06 Reageer op Links

    Links

    "Als je hier in 010 niet eens met Meneer wordt aangesproken maar als 'swa' dan weet je al hoe laat het is."

    Beste meneer Tripod Bigwang,

    Maakt het uit of je wordt aangesproken met 'swa' of 'gast'? Lijkt mij om het even. Dat is hetzelfde als zeuren over 'meneer' of 'sir', het is maar welke taal u blieft.

    Overigens is de multiculturele samenleving geen "linkse" hobby, daar rechtsgevleugelde politice - liberalen - juist zijn voor één vrije wereld. In uw geval, ik ga uit van PVVéé, dan bent u zelf links, gezien de politici agenda van uw volksheld die nog nooit een "echte" baan heeft gehad en alleen maar "eet uit de staatsruif".

    Ik zou het op prijs stellen dat u het begrip "alles" even definieert of een aantal voorbeelden geeft, dan kan ik daar op in gaan.

  • Gele Kanarie, do 12 november 2009 13:55 Reageer op Gele

    Gele

    Nederland als land vergelijken met andere landen heeft altijd het risico dat Nederland in feite 1 groot stedelijkgebied is. Vergelijk eerst eens met het ruhrgebied of grootparijs voor de conclusie word getrokken dat we het 'slechter' doen.

  • misha vos, do 12 november 2009 13:52 Reageer op misha

    misha

    "Alles is allang kapot gemaakt door een oud kabinet.
    Dit komt allemaal door de multikul, alles wordt hierdoor verwaarloosd, en door die linkse hobby immigratie wordt het probleem alleen maar groter"

    Yep, want wij 'nederlanders' zijn een zeer beschaafd volk. Aan ons kan het dus zeker niet liggen.....

  • Bea ten Ouden, do 12 november 2009 13:40 Reageer op Bea

    Bea

    We zouden veel meer energie moeten steken in het erbij betrekken van jongeren. Nu zie je dat Wilders het liefste jongeren door hun knieën schiet of ze op transport zet naar Marokko. Dat is geen oplossing maar wakkert alleen maar haat aan.

  • Tripod bigwang, do 12 november 2009 13:36 Reageer op Tripod

    Tripod

    Dit is te verwachten he.
    Alles is allang kapot gemaakt door een oud kabinet.
    Dit komt allemaal door de multikul, alles wordt hierdoor verwaarloosd, en door die linkse hobby immigratie wordt het probleem alleen maar groter.
    Als je hier in 010 niet eens met Meneer wordt aangesproken maar als 'swa' dan weet je al hoe laat het is.

  • Fatima Bloodhooft, do 12 november 2009 17:25 in reactie op Tripod bigwang Reageer op Fatima

    Fatima

    Ik woon in Rotterdam door u zo duidelijk aangeduid als 010 en wat maakt het mij uit hoe ze me aanspreken? Zolang ze me geen hoer noemen, me een ziekte toewensen of mijn moeder uitschelden mogen ze me elke naam geven die in ze opkomt.

    Maar ik zal u dan netjes Meneer noemen. Wat is uw naam ook alweer?

    En dan hebben we weer dat nageblaat van Wilders. "Linkse hobby". Laat me niet lachen! Wat is nu eigenlijk precies een linkse hobby? Postzegels verzamelen uit het voormalig Oostblok? De kat in een hoek trappen? Sociaal en bewogen zijn? Tegen de PVV ageren?

    Ik wil nu eerst eens een goede en terdege kwalificatie van een echte linkse hobby voordat ik ook maar één PVVstemmer serieus kan nemen.

    Kom maar op met je eigen woorden en uitlatingen en laat Wilders eens een uurtje thuis.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven