vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Ahmed Marcouch Word fan Abonnement
19 juli 2011 Reageer (140) 2617 x bekeken Leven
'Marokkanen: pak je eigen tuig aan'
Juist Marokkaanse Nederlanders zouden moeten openstaan voor de noodkreet van juwelier Kamerbeek
Ik lig wakker om de Nijmeegse juwelier Jos Kamerbeek, die ik twee keer sprak. In mijn hoofd dwaalt het beeld van deze man in zijn rolstoel, terwijl de daders vrij rondlopen en ongetwijfeld plannen maken voor hun volgende gewelddadige overval; de meeste daders van winkelovervallen komen uit de buurt.
Bij de achtste overval waarvan hij het slachtoffer werd, verweerde Kamerbeek zich, viel in een zes meter diepe bouwput en diende als stootkussen voor zijn belager die bovenop hem viel. De kans dat overvallers van juweliers gepakt worden is 20 procent. De kans dat zij gestraft worden is 12 procent. Zelfs wie gepakt wordt met pistoolkruit op zijn kleding, de buit aan zijn voeten en het glas onder zijn schoenen maakt goede kans vrijuit te gaan, bleek na de derde overval op juwelier Turan Aksoy in Amsterdam-West.
Als de rechtstaat faalt, is de allochtoon de dupe. Dat werkt zo. Als de politie niet levert, neemt de bedreigde winkelier zijn lot in eigen hand. Hij heeft daar echter niet de middelen voor. Wij als burgers hebben het monopolie op wapens en andere verdedigingsmiddelen in goed vertrouwen uit handen gegeven aan de staat, in ruil voor bescherming.
Onheil
De winkelier heeft evenmin een geüniformeerd team, opsporings-bevoegdheid en een informatiepositie. Wat hij wél kan, is mensen weren van wie hij onheil verwacht. Het is logisch dat hij de deur sluit en eerst inschat wie ervoor staat: koper of rover. Wie acht keer is overvallen, neemt zijn besluiten vanuit werkervaring en kan niet wat de politie wél hoort te kunnen: onderscheiden wie deugt van wie niet deugt. Als de politie dat niet kan, gaan de Antilliaanse en Marokkaanse jeugdcriminelen vrijuit, terwijl hun goedwillende generatiegenoten op het gedrag van de daders worden aangesproken.
Marokkaanse en Antilliaanse gemeenschappen hebben er enorm veel belang bij om de norm te stellen en die uit te dragen. Hoe? Marokkanen en Antilianen, stel dat mooie carrièreperspectief bij het bedrijfsleven uit en solliciteer bij de politie. Eis van de politie dat die Marokkaanse agenten opleidt die Husseyn onderscheiden van Hassan, en Antilliaanse agenten die Romeo van Roberto onderscheiden.
Ik laat niet af er bij de minister voortdurend op aan te dringen de speciale Marokkaanse en Antilliaanse expertise te erkennen: relevante kennis over dadergroepen, effectieve recherchevaardigheden en specifieke inzichten over verhoortechnieken. Wie ontkent dat Marokkaanse en Antilliaanse agenten iets belangrijks kunnen wat andere agenten zelden kunnen, laadt de verdenking op zich het probleem van de geringe pakkans niet te willen oplossen.
Toen ik erin slaagde in Slotervaart de beste Marokkaanse agenten naar het stadsdeel te krijgen, nam de jeugdcriminaliteit in snel tempo af. De angst van de politie voor massale etnische solidariteit bleek onterecht. Toen een zwaar gewonde agent Bilal B. doodschoot in het politiebureau op het August Allebéplein, bleven 'Franse toestanden' uit. Integendeel: er werd gedemonstreerd tegen autobranden.
Gouden gang
Er zijn nog een paar ervaringsgevens die wij moeten toepassen. Allochtonen die bij de politie worden aangenomen, worden vaak in een meldkamer of als verkeerscontroleur ingezet, omdat de politie vreest dat op straat een vermeende etnische solidariteit gaat spelen. Dat hing ons als klas kersverse gediplomeerde allochtone agenten zelf ook boven het hoofd. Mijn lichting is resoluut de gouden gang van de korpschef ingestapt en kreeg voor elkaar dat ze werd ingezet waar ze nodig was: buiten.
Eenmaal op straat is de tweede valkuil voor de nieuwe dienders dat zij meegesleept worden in de heersende modus van de wijkagenten om de vergaarde informatie te gebruiken voor sociaal werk en helaas niet om de pakkans te verhogen. Voor je het in de gaten hebt, organiseer je sollicitatiecursussen, zoek je werk voor straatjongens of breng je hun broertjes naar school.
Ook dat is te bestrijden, leert Slotervaart. Mits de burgemeester voortdurend aandringt op de klassieke politietaak, of daar zijn lokale evenknie de positie voor geeft, zoals Job Cohen mij gaf. Dat kan wel degelijk met steun van de Marokkaanse buurtbewoners. Mits die zien hoe de lokale leider zelf zich inspant, hoe die bijvoorbeeld slachtoffers standaard publiekelijk bezoekt en zich keert tegen de daders, zonder angst voor escalatie.
Anders dan velen denken, lijden Marokkanen zelf ook onder de criminaliteit van hun buurtjongens. Toch zwijgen zij vaak. Als ze weten wie het jongerencentrum heeft vernield, doen ze vaak toch geen aangifte. Immers, waarom zouden zíj hun nek uitsteken als de politie faalt.
Toch moeten de Marokkaanse en Antilliaanse gemeenschappen opstaan. Wij weten nu dat politie, burgemeester en gemeenschappen wel degelijk uit hun inertie kunnen komen. Dus laten wij het doen, omwille van hele generaties jongeren die anders ten onder gaan aan wantrouwen, angst en depressies wegens discriminatie. Ik sprak de voorzitter van de Organisatie Caraïbische Nederlanders, en hij verklaarde zich bereid de handen ineen te slaan met de Samenwerkende Marokkaanse Nederlanders. Neem de uitnodiging aan en ga aan de slag.
Dit artikel verscheen eerder in De Volkskrant
Laatste Reacties (140) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Jo Wekker, vr 22 juli 2011 21:03 Reageer op Jo
Wat doet u er zelf aan? Ik vind dit een artikel met een hoop geklaag en uw eigen daadkrachtig optreden ontbreekt ook. Nee, u die in de positie was in Amsterdam, evenals Cohen overigens die ook altijd liep te klagen en nooit iets deed, had veel meer kunnen doen. U hebt het op zijn beloop laten gaan. U verwijt de Marokkaanse bevolking datgene wat u zelf ook niet gedaan hebt.
"Anders dan velen denken, lijden Marokkanen zelf ook onder de criminaliteit van hun buurtjongens."
=============
Ik geloof er niets van dan wel laat de Marokkaanse gemeenschap het zo overkomen dat ik er niets van geloof. Ik ben van mening dat het tegendeel waar is en dat men het niet wil bestrijden.
Groet
Jo -
Jim Davis, vr 22 juli 2011 12:12 Reageer op Jim
Ik begrijp Marcouch wel, maar waarom altijd een oproep aan de eigen etnische groep om afkeuring van het gedrag van een kleine groep daarvan?
Als Nederlander in het buitenland voel ik mij toch ook niet verantwoordelijk voor wat andere Nederlanders daar doen?
Ik wens door andere uitsluitend beoordeeld te worden om wie ík ben en wat ík doe. -
patrick faas, vr 22 juli 2011 00:32 Reageer op patrick
"Toch moeten de Marokkaanse en Antilliaanse gemeenschappen opstaan."
Ik heb goede ervaringen hier in mijn straat in Amsterdam-West met het tegenovergestelde. Laat iedereen gaan zitten. In andere woorden; meer terrasjes. Schuif een stoel onder de hangjongere en het wordt een zitjongere. Terrasjes vindt iedereen gezellig en ze geven veel sociale controle. -
fruitvlieg mandarijn, do 21 juli 2011 13:40 Reageer op fruitvlieg
Wat dacht je van een oproep dat politie zijn werk gaat doen.
Of beter, politie de middelen krijgt om zijn werk te doen ipv hem/haar vastzetten in een papierwinkel en bonnen qouta's op te leggen.
Of wat dacht je van het probleem aan de voorkant op te pakken.
Zelfredzaamheid is tot daar aan toe, maar vervolgens de middelen om zelfredzaamheid te kunnen bewerkstelligen weg bezuinigen en afbreken riekt naar de wens dat de dader de dader blijft. -
Seyed Morteza, do 21 juli 2011 12:40 Reageer op Seyed
Een ex-politieagent die schijnt alleen voor een soort politiestaat kan pleiten.
Als een slag onder de gordel geeft Marcouch Marokkanen de schuld van problemen die o.a. door de sociale uitsluiting ontstaan. De tuig waar hij het over heeft zijn geboren en getogen Nederlandsers, die oook door de Nederlandse toestanden de straat worden opgeduwd.
Ik hoop dat de PvdA haar eigen tuig wil aanpakken. De geest van PVV is te ver doorgedrongen in de fatsoenlijke partijen. -
bo campman, do 21 juli 2011 14:34 in reactie op Seyed Morteza Reageer op bo
"De tuig waar hij het over heeft zijn geboren en getogen Nederlandsers, die oook door de Nederlandse toestanden de straat worden opgeduwd."
Jarenlang altijd succesvol geweest: De dader als slachtoffer.
Het zal er zo zoetjesaan gelukkig een uit het linkse rariteitenkabinet worden.
Maar wel zonde dat hierdoor een echte integratie d.m.v. een positieve basishouding zo lang is ontmoedigd. -
Seyed Morteza, vr 22 juli 2011 18:48 in reactie op bo campman Reageer op Seyed
Wat zegt u?
-
raymond van leeuwen, do 21 juli 2011 12:22 Reageer op raymond
Dus het ligt aan de politie en overheid omdat deze niet genoeg Marokkaanse en Antillianen in dienst hebben.Wat een onzin.Het gros van deze criminelen heeft nooit zijn school afgemaakt en daar begint de ellende.Heb ook de indruk dat deze criminelen totaal geen respect hebben voor de Nederlandse samenleving,gewoon omdat zij zich geen Nederlander voelen.Dat geen respect hebben begint al bij hun opvoeding.De PVV hier de schuld van geven is ook niet juist,omdat het succes van de PVV afhangt van afkeer van deze criminelen.
-
Jack D, wo 20 juli 2011 20:34 Reageer op Jack
Marcouch is een topper en slaat de spijker op zijn kop.
-
Mostafa Mouktafi, wo 20 juli 2011 21:02 in reactie op Jack D Reageer op Mostafa
Ahmed slaat de sprijker op zijn kop? met zijn kale kop zeker! Loopt dat zonder gat in zijn kop?! Kop pf munt?
-
Mister Statement, wo 20 juli 2011 16:48 Reageer op Mister
Dat is lekker makkelijk, dan plaatsen we allemaal Marokkaanse agenten in de winkelstraten om daar het 'Marokkaanse tuig' aan te pakken.
Laten we dan ook allemaal Oost-europenen in onze straten plaatsen want die staan zijn erg gespecialiseerd in inbraak.
Of de snelweg volplanten met Nederlanders want die zitten wat vaker dronken achter het stuur en zijn erg agressieve rijders .
Tenslotte halen we de kerk leeg en laten al deze mensen de hele dag rondlopen op de kinderopvang...
Dan is het plan van dit kabinet nog niet zo slecht om de etniciteit van mensen in hun paspoort op te nemen, kun je ze gelijk een goede indicatie welk werk ze het beste kunnen doen. Dag beroepstest.
of slaan we nu een beetje door? -
Eric Jan Taapken, vr 22 juli 2011 23:41 in reactie op Mister Statement Reageer op Eric Jan
Ik kan uw reactie alleen maar met veel gelach lezen, hoe echt allemaal verder weet ik zelf ook niet hoor maar gelachen om u heb ik wel, indien je beroofd word en beschoten en bedreigd heb je daar even geen oog voor natuurlijk!!!
-
Ieder - eenwilvrijzijn, wo 20 juli 2011 11:36 Reageer op Ieder
Wat een moedige en goed onderbouwde oproep meneer Marcouch.
Het is duidelijk dat sommigen niet in staat zijn boven hun partij en of ideologieën uit te stijgen.
De bijwijlen lelijke en of ongefundeerde reacties.. komen zowel van links als van rechts.
Ik bewonder uw incasserings- en doorzettingsvermogen.
Ik heb uw uitnodiging gelezen en herlezen..
en zie vele positieve uitwerkingen.. gevolgen van uw voorstel.
Ik hoop van harte dat velen uw uitnodiging aannemen.
Voor mij bent u een prachtvoorbeeld...
dank ! -
Bijstandskoning van GeenStijl, di 19 juli 2011 22:00 Reageer op Bijstandskoning
Waarom is Marcouch eigenlijk geen lijsttrekker van het PvdA?
-
Mostafa Mouktafi, di 19 juli 2011 23:17 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Mostafa
Omdat de PVDA is gek geworden maar niet Te gek, mijn mening als PVDA-er van kop tot teen, want ik heb met de PVDA goed geschiedenis in de jaren 90!
De PVDA zit nu precies tussen sociaal en asociaal gezicht, dat is al fout, want een socialist mag niet af en toe gaan leunen en hangen bij de asocialen, want of je bent sociaal(Voor WIJ!) of je bent asociaal (voor IKKe!). De Wij-us en de Ikke-us!
Met zulke figuren zoals Marcouch zit de PVDA met een erg hete tomatensoep in haar maag, want Ahmed heeft een vaste groep die hem blind stemt,velen van hun lezen geen krant, in Amsterdam. Dus, Ahmed is ook belagrijk voor het verzamelen van stemmen, maar de PVDA moet één keer haar principes nog een keer doorlezen, dat doet de heer Cohen zeker, rest nog.
Even wachten, er vloog net iets in mijn linker oor: Cohen als premier is een zegen voor Nederland. Er is hoop, maar eerst moet Marcouch naar de PVV, zij kunnen hem goed gebruiken. De PVDA is niet van de harde klap terug, de oneerlijk klap van Fortuyn en de Telegraaf! -
Archie Bunker, di 19 juli 2011 20:38 Reageer op Archie
Op deze manier worden Allochtonen twee keer voor het karretje van laffe bestuurders gespannen. Een keer als genegeerde dader en een tweede keer om de hete kolen uit het vuur halen.
-
Archie Bunker, di 19 juli 2011 20:29 Reageer op Archie
Exit integratie.
-
Jan Cousecous, di 19 juli 2011 20:17 Reageer op Jan
Ik ben in de voorgaande reacties geen enkele inhoudelijke weerlegging gezien van de argumenten van de heer Marcouch, dat zegt genoeg. Benoemen is een eerste stap op weg naar een oplossing. Criminelen en linksmensen hebben echter ervaren dat tot het uiterste blijven hangen in de ontkenningsfase zijn vruchten afwerpt. Wrange vruchten, dat wel. Het tij gaat keren, de druiven zijn zuur voor links.
-
Aert Willem d'Holbach, di 19 juli 2011 19:16 Reageer op Aert Willem
Een beetje in je eigen omgeving kijken of de boel niet ontspoort is zo gek nog niet. Dat is een verrekt fraai sociologisch fenomeen.
Ik noem dat in vaktermen altijd "het voorkomen van imagoschade". -
Rob Geurtsen, wo 20 juli 2011 00:12 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rob
Imagoschade - wellicht, zo heb ik nog nooit naar het geklooi van Marcouch gekeken, imago-werk. Dat kan hij inderdaad, de context meot wel autoriteit en gezagsgevoelig zijn.
-
Tsjeard Aidoo, di 19 juli 2011 17:30 Reageer op Tsjeard
=Toch moeten de Marokkaanse en Antilliaanse gemeenschappen opstaan.=
Ik zie dat toch anders hoor. Dan geef je toe aan de racistische hype. Dat je broer een crimineel is zegt toch niets over jou? Dat een crimineel dezelfde afkomst als jij heeft betekent toch niet dat jij ook criminele neigingen hebt? In 1975 namen wij als onderdeel van justitie de eerste daarvoor opgeleide Marokkanen aan, onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat ze hetzelfde werk gingen doen als de autochtone medewerkers, dus geen specialisten voor Marokkaanse criminele jongeren zouden worden, maar wel als vraagbaak zouden fungeren voor collega's die met die jongeren te maken zouden krijgen. Wij hebben toen jaren gestoken in het onderzoeken van de problemen en het vinden van de juiste aanpak. Toen we die vonden in de vorm van buurtgerichte ontwikkelingsprojecten werden we door justitie opgeheven, hoewel we in de praktijk bewezen hadden dat het wonderwel werkte. De departementale ambtenaren konden het niet verkroppen dat de oplossing vanuit de werkvloer geboden werd. Arbeiderszelfbestuur willen we hier niet, was hun motto. Het WODC had ermee moeten komen, die werden er immers voor betaald! -
kees van eck, di 19 juli 2011 17:52 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op kees
Ik zie dat toch anders hoor. Dan geef je toe aan de racistische hype.
Is dat zo? Oorzaken en oplossingen van criminaliteit zoeken in het 'ras' is wel het laatste waar je Marcouch van kunt beschuldigen, wat niet wegneemt dat er kennelijk groepen jongeren zijn die vaker juweliers overvallen dan andere. Kennelijk is er binnen sommige gemeenschappen 'iets' mis. -
Tsjeard Aidoo, di 19 juli 2011 18:24 in reactie op kees van eck Reageer op Tsjeard
=Is dat zo? =
Ja toch? Hij zegt immers pak je eigen tuig aan! Hoezo eigen tuig dan? Ten eerste is het niet mijn tuig en ten tweede betaal ik een hoop poen om de politie dat te laten doen! -
kees van eck, di 19 juli 2011 19:01 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op kees
Daarin spelen 'raciale' zaken toch geen enkel rol, maar louter sociaal-economische, culture... Ik zie niet wat 'raciale hype' van doen heeft met problemen in deze gemeenschappen en met deze jongeren.
-
Tsjeard Aidoo, di 19 juli 2011 19:56 in reactie op kees van eck Reageer op Tsjeard
Omdat het om Marokkaans tuig gaat moeten de Marokkanen er iets aan doen. Als dat niet raci.stisch is dan begrijp ik dat woord blijkbaar niet.
-
kees van eck, di 19 juli 2011 20:39 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op kees
Laten we het daar maar op houden...
Nog 1 poging:)
Marokkaan of Chinees is veel meer dan 'ras', laten we het voor het gemak 'cultuur' noemen. Een Marokkaanse hulpverlener/agent/docent (aldus Marcouch) heeft wellicht beter toegespitste, expliciete competenties als het gaat om Marokkaanse rotjongens. Niet omdat hij van hetzelfde ras is, maar omdat hij de cultuur kent... -
Tsjeard Aidoo, di 19 juli 2011 23:12 in reactie op kees van eck Reageer op Tsjeard
Natuurlijk, meestal zijn het Berbers hier. Berbers die in Marokko wonen worden toch voor Marokkanen versleten, maar als ze even over de grens van Marokko wonen heten ze ineens anders. Je kunt wel van culturisme spreken, maar dat klinkt zo gek. Mensistisch lijkt me ook geen goede term. Racistisch zal strikt genomen een foute term zijn, maar iedereen snapt meteen wat je bedoelt.
Hollanders en Friezen delen dezelfde cultuur, toch voel ik me geen Hollander maar een Fries. Je kunt ze onderscheiden van Hollanders omdat ze een andere taal spreken, maar er zijn ook Hollanders die Fries kunnen spreken, of althans denken dat ze dat kunnen en sommige Friezen zijn zelfs het Hollands machtig. Hoe moet je dan iemand noemen die onderscheid maakt tussen Friezen en Hollanders? Zeggen dat de Friezen een ras vormen is achterlijk. Maar zeggen dat iemand die Friezen liever heeft dan Hollanders een racist is mag achterlijk zijn, men begrijpt wel direct wat ermee bedoeld wordt. -
Aert Willem d'Holbach, di 19 juli 2011 23:39 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Aert Willem
Ik heb de Friezen liever dan de Hollanders ;-)
Maar dat zal wel door mijn vrouw komen. -
kees van eck, wo 20 juli 2011 10:26 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op kees
>Racistisch zal strikt genomen een foute term zijn, maar iedereen snapt meteen wat je bedoelt.<
Nouja, dus niet, dat is nou juist ons dispuut, niet? Het voorbeeld Hollanders/Friezen maakt het alleen maar nog onduidelijker, want wat onderscheidt ons dan, raciaal gezien? In jouw ogen is elke uithoek met een dialect een apart ras? Een taal spreken is toch 'cultuur'?
Misschien 'versta' ik je inderdaad slecht. Heeft Marcouch toch gelijk! -
Tsjeard Aidoo, wo 20 juli 2011 14:15 in reactie op kees van eck Reageer op Tsjeard
=Het voorbeeld Hollanders/Friezen maakt het alleen maar nog onduidelijker, want wat onderscheidt ons dan, raciaal gezien?=
Niets natuurlijk, het is immers een denkbeeldig onderscheid? Daarom is het ook racistisch dat onderscheid te maken.
De mensen waar het om gaat noemen we tuig, maar dat is een bepaalde cultuur hier die niets met Marokko te maken heeft. Het gaat immers niet om Marokkanen (mensen die in Marokko geboren zijn) maar om Nederlanders (mensen die hier geboren zijn). Dan is hij toch wel racistisch als hij het Marokkaans tuig noemt. Hij zoekt de oorzaak bij de Marokkanen, terwijl de oorzaak bij de Nederlanders ligt. Het is een Nederlandse cultuur die tuig genoemd wordt en die door Nederlanders gecultiveerd word. Hij doet het voorkomen alsof Marokkanen een ras vormen, terwijl Marokkanen alleen maar mensen zijn die ergens geboren zijn maar uit diverse rassen bestaan. Ons tuig Marokkaans noemen is dus racistisch. Omdat het, zoals je zelf zegt, niets met Marokkanen maar met een bepaalde cultuur hier te maken heeft. Waarom zouden Marokkanen daar dan beter mee om kunnen gaan dan Nederlanders. Dat is toch een racistische suggestie dan? -
kees van eck, wo 20 juli 2011 18:41 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op kees
Nee, niets racistisch aan. Nederlandse jongens die ook de Marokkaanse cultuur bij zich dragen, onderdeel uitmaken van de Marokkaanse gemeenschap in Nederland, kunnen heel goed problemen hebben die zijn terug te voeren op die cultuur en die gemeenschap, of beter op een niet voor iedereen gelukte integratie in de Nederlandse. Marcouch pleit ervoor om kennis bij volwassenen aan te boren om deze jongens aan te pakken. Ik ben geen maatschappelijk werker, en weet dus niet of dit een goed idee is.
-
Tsjeard Aidoo, wo 20 juli 2011 21:32 in reactie op kees van eck Reageer op Tsjeard
= een niet voor iedereen gelukte integratie in de Nederlandse=
Dat is het probleem toch? Om dat op te lossen heb je niet iemand nodig met kennis van de Marokkaanse cultuur, die verergert het probleem juist, je hebt mensen nodig met kennis van onze cultuur! -
Suzan Uz, wo 20 juli 2011 22:06 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Suzan
=Om dat op te lossen heb je niet iemand nodig met kennis van de Marokkaanse cultuur, die verergert het probleem juist, je hebt mensen nodig met kennis van onze cultuur! =
Kennis van beide culturen lijkt mij productiever. -
Tsjeard Aidoo, vr 22 juli 2011 22:03 in reactie op Suzan Uz Reageer op Tsjeard
=Kennis van beide culturen lijkt mij productiever.=
Nee hoor, de cultuur van hun voorouders speelt helemaal geen rol in hun gedrag. De oorzaak ervan ligt in in onze cultuur, waar de politie denkt te moeten doen alsof ze je beste vriend zijn. Hadden ze lang geleden de lange lat er over gelegd was er nooit een probleem met die jongeren ontstaan. -
kees van eck, za 23 juli 2011 11:19 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op kees
Nee dus. Integratie komt van twee kanten.
-
Mostafa Mouktafi, di 19 juli 2011 17:12 Reageer op Mostafa
De politiek Tuig in ''ons'' achtertuin blaft onzin.
-
bo campman, di 19 juli 2011 17:47 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op bo
Zo, en dat was de laatste van het bekende rijtje: de Nestbevuiler.
De PVV en de Joden had je al gehad, alleen deze ontbrak nog. -
Mostafa Mouktafi, di 19 juli 2011 18:45 in reactie op bo campman Reageer op Mostafa
Als je niets te zeggen heeft, ga een potje fietsen mevrouw of heb je lekke band?
-
Pieter Verschuren, di 19 juli 2011 20:00 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Pieter
Als u niets anders kunt dan schelden en andere reageerders voor vuile vis uit te maken, kunt u wellicht beter uw heil zoeken in agressie therapie. Mischien aardiger om uw mening te ventileren en te verdedigen met argumenten. Ook wel zo aardig voor anderen. Uw reacties maken mij een beetje angstig.
-
Mostafa Mouktafi, di 19 juli 2011 20:40 in reactie op Pieter Verschuren Reageer op Mostafa
Had je weer de benen genomen via het raam uit die gesloten psychiatrie? En voor de deerde keer al in één week??
-
Pieter Verschuren, di 19 juli 2011 21:31 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Pieter
Ik hoop dat u in de werkelijke wereld wat minder agressief bent tegen vreemden. In deze virtuele wereld terroriseert u anderen. Ik hoop dat uw sociale omgeving u een beetje in bedwang kan houden, die kennen u beter en daar luistert u wellicht wel naar. Begrijpt u de link van deze opmerking met het bovenstaande artikel?
-
Mostafa Mouktafi, di 19 juli 2011 22:20 in reactie op Pieter Verschuren Reageer op Mostafa
Hele zware Leugens wat je zegt.
Even over de inhoud, een paar maandjes terug toen die jongen ergens in het land een hele winkelcentrum leeg schoot met zijn zware en lichte vuurwapens, veel doden en veel gewonden zijn gevallen, de moordenaar liet achter hem een drama voor veel families. Waarom had niemand het over zijn gemeenschap, zijn afkomst, zijn cultuur, zijn religie..ect...Maar als hij een Marokkaan was dan moet mevrouw de Voorzitter van de Tweede Kamer een gaatje meteen maken voor een spoed debat over de Marokkanse cultuur??Wat een niveau zeg.
Elk gemeenschap op aard kent haar criminelen,een feit.Ik lees de krant elk dag, veel moorden worden in Nederland gelpeegd, maar gelukkig niet door Marokkanen! of zoiets trekt je aandacht niet? jij ziet alleen de narigheid in ons? hoe kan dat nou? waar blijft je vestand als beschaafde Nederlander?
Weet je wel, straf wie een strafbaar feit pleegd en laat Said, Jamila, Mohammed uw buren met rust, zij zijn net mensen zoals jij, Kees Naaktgeboren je buurman, mijn oma en ik. -
Pieter Verschuren, di 19 juli 2011 23:24 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Pieter
Ik vind u als persoon agressief reageren op anderen, niet de hele Turkse of Marokaanse of welke-dan-ook gemeenschap (sorry, ik kan uit uw achternaam niet uitvissen waar uw familie vandaan komt. Ik had gewoon voor het gemak aangenomen dat u een Nederlander bent. Wilde u daar niet mee beledigen). Het feit dat ik u als persoon agressief vind reageren maakt van mij geen racist. Als u dat vind bent u om omgekeerde racist (en dat is ook een racist).
-
Mostafa Mouktafi, wo 20 juli 2011 00:14 in reactie op Pieter Verschuren Reageer op Mostafa
Neem nog éétje dan, maar alle latste hoor!Bel vast naar een Taxi.
Mamma mia wat een mentaliteit. Inhoud man!! -
Suzan Uz, wo 20 juli 2011 22:08 in reactie op Pieter Verschuren Reageer op Suzan
Nou nou, overdrijven is ook een kunst. Er is een verschil tussen spot drijven en agressie.
-
Winston V., di 19 juli 2011 16:59 Reageer op Winston
Ik krijg hier een beetje de kriebels van... Ik denk dat meneer Marcouch de beste bedoelingen heeft en dat hij meent dat deze houding van hand in eigen boezem een gunstiger beeld van de alom gestigmatiseerde Marokkaan en de Moslim in het algemeen kan scheppen bij de autochtone bevolking. Of iets dergelijks... Ik weet het niet.
Wel weet ik dat deze houding van Marcouch meer kwaad dan goed doet en dat hij, in denk ongewild en wellicht onbewust, mee doet met de verdere stigmatisering van zijn Marokkaans-Nederlandse medemens. Ik heb veel respect voor de Marokkaan die hieronder nog rustig kan blijven, echt waar. Want je zou er toch wanhopig, zo niet boos, van worden wanneer nu zelfs een Nederlandse Marokkaan die het tot BN'er heeft geschopt gaat meehuilen met de aanstichters van racistische onderbuikgevoelens?
Hoe goed de bedoelingen ook mogen zijn, en hoe vanzelfsprekend het ook lijkt en is dat mensen met in grote lijnen dezelfde roots en achtergrond elkaar beter begrijpen, is deze oproep van Marcouch niets anders dan een bevestiging van de onterechte aanname dat het probleem van verhoogde criminaliteit bij allochtonen en bij Marokkanen in het bijzonder is gelegen in de afkomst van deze mensen. De commentaren hieronder gonzen van de opmerkingen die zulks bevestigen nu we ons bevinden in een tijdperk waarin dit soort verholen racisme in politiek en media de gewoonste zaak van de wereld is. Ik krijg er niet alleen de kriebels van, soms breekt het ijskoude angstzweet me uit.
Van Marcouch verwacht ik, niet alleen omdat hij Marokkaan is, maar vooral omdat hij PvdA'er is, dat hij zijn pijlen richt op de werkelijke oorzaak van het waar te nemen feit dat allochtonen oververtegenwoordigd zijn in de misdaadcijfers. Ze zijn namelijk ook oververtegenwoordigd in de lage lonen en uitkeringen. En we weten allemaal dat daar de werkelijke oorzaak ligt, die wellicht wordt vergroot en versterkt door culturele aspecten en / of aanpassingsproblemen. Marcouch bedoelt het misschien goed, maar door een etnische oplossing te koppelen aan een door de economie geschapen probleem schept hij de onterechte indruk dat de oorzaak van het probleem ook in de etniciteit gelegen is. Daarmee laat hij zich, zoals eerder opgemerkt, inderdaad voor het karretje van Wilders c.s. spannen. -
Des Duivels, di 19 juli 2011 15:37 Reageer op Des
Briljant idee, een shariapolitie. Wellicht ook de imam inschakelen want die voelt de cultuur beter aan en weet precies hoe de moslimjeugd gestraft moet worden...
-
Sheherazade S, di 19 juli 2011 16:29 in reactie op Des Duivels Reageer op Sheherazade
trolling much?
-
Bert Deepool, di 19 juli 2011 15:33 Reageer op Bert
Dat zijn Geert Wilders uitspraken, maar een marokkaan mag het zeggen. Beetje raar.
-
Mostafa Mouktafi, di 19 juli 2011 16:58 in reactie op Bert Deepool Reageer op Mostafa
Lang leve de wijze Hollanders zo als u.
Waarom?
Omdat u geen onzin praat,
Dank u wel. -
W.J. v/d Straat, di 19 juli 2011 15:11 Reageer op W.J.
Dit is "een lastige", want de boodschap is op zich geen verkeerde, maar heeft een aantal 'kernen'. En deze kernen hebben twee kanten van de zaak, niet per sé tegenstrijdig, maar onderling wel met enige belemmeringen.
* De boodschap van Marcouch krijgt door diens Marokkaanse achtergrond uiteraard extra gewicht. Helaas is hij eerder een "model" voor autochtonen ("zo moet het") dan voor allochtonen, waarvan ook velen hem als 'verloochenaar' zien. Marcouch doet mij altijd een beetje aan Willem Vermeend denken - harde spierballentaal namens links.
* In berichtgeving en politiek wordt (ook door anderen hier gezegd) te veel aandacht gegeven aan verschillende soorten "tuig". Alsof het noodzakelijk is wangedrag en criminaliteit te categoriseren. In bijna alle gevallen is de categorie op zich voldoende, als tegenstelling tot maatschappelijk verantwoord gedrag.
De enige uitzondering is die, waar "onder-" en "bovenwereld" verweven zijn (hetgeen - hier verder niet relevant - meestal een autochtone aangelegenheid is).
* Tot slot is er nog het geheel aan projecten, maatregelen, gedachten over zaken als inburgering, integratie, assimilatie, aanpassing, etc, etc.
De meeste inspanning en tijd gaat op aan allerlei onzin als het (moeten) leren van het volkslied, recept voor hutspot en voorlichting aan doelgroepen, die daardoor juist in stand gehouden worden. Het zou veel nuttiger voor alle partijen zijn. als die voorlichting zich toespitste op maatschappelijke zaken, waar er vele van zijn. Voor dit artikel is er één relevant: De "uitleg" dat ouders (samen met in mindere mate school en vereniging) een rol hebben in opvoeden en begeleiden en dat dit niet aan "de straat" over gelaten kan worden.
Want die neerwaartse spiraal groeit nog steeds, overigens voor ALLE (behalve zeer welgestelde) bevolkingsgroepen !!!!! -
Rob Geurtsen, di 19 juli 2011 15:57 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Rob
Helaas is hij eerder een "model" voor autochtonen ("zo moet het") dan voor allochtonen, waarvan ook velen hem als 'verloochenaar' zien.
Marcouch is geen model voor autochtonen, voor hoe het zou moeten...dat geldt misschien voor de wat dommige buikvoelende denkers... die PVVD stemmen of nog achtergebleven zijn uit schaamte bij CDA en PvdA.
Marcouch is een voorbeeld van verharding... en verelendung der Moral. -
Piet de Geus, di 19 juli 2011 17:06 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Piet
"Marcouch is een voorbeeld van verharding... en verelendung der Moral."
Het is altijd weer wonderlijk om te zien hoe laag en argumentenloos jij de interne strijd binnen de PvdA voert. Daar hoeven Wilders, Rutte en Roemer verder niets meer aan te doen dan lekker achterover leunen. -
Rob Geurtsen, di 19 juli 2011 18:05 in reactie op Piet de Geus Reageer op Rob
Kom op, Piet. Je kiest het einde van een langer stuk... daar staan toch sterkere argumenten in.
Sinds wanneer is een one-liner als afsluiting laag bij de gronds.
En overigens, de PvdA is beter af zonder ideologische bolhoeden met als autoriteits- en gezagsgeile verslavingen á la Marcouch en Dijsselbloem. -
Piet de Geus, di 19 juli 2011 19:58 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Piet
"Kom op, Piet. Je kiest het einde van een langer stuk... daar staan toch sterkere argumenten in."
Ik zie zelfs geen half argument. Dit zijn geen argumenten, maar het is een scheldkanonnade, een filippica:
"Marcouch is geen model voor autochtonen, voor hoe het zou moeten...dat geldt misschien voor de wat dommige buikvoelende denkers... die PVVD stemmen of nog achtergebleven zijn uit schaamte bij CDA en PvdA." -
Suzan Uz, di 19 juli 2011 20:13 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Suzan
= autoriteits- en gezagsgeile verslavingen á la Marcouch en Dijsselbloem.=
Zeer goed omschreven. Bah wat een machtswellusteling. -
Rob Geurtsen, wo 20 juli 2011 13:29 in reactie op Suzan Uz Reageer op Rob
Ik ben er niet zeker van dat dit een kwestie van machtswellust is... maar ze kunnen niet zonder een waardepatroon en reactiepatroon waarin gezag en autoriteit een leidende (dominante) rol speelt.
Marcouch doet dat o.a. dor dit thema te verpersoonlijken en altijd via de media... ook als je hem in werkbezoeken of discussies meemaakt, zijn dat de centrale thema's.
Niet goed voor een moderne maatschappij. -
Zeer Voornaam, di 19 juli 2011 16:18 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Zeer
" Alsof het noodzakelijk is wangedrag en criminaliteit te categoriseren. "
Er gewelddadig wangedrag en niet gewelddadig wangedrag.
Wangedrag waar mensen met grote angst achterblijven is van een andere categorie dan wangedrag waar andere met ongemak achter blijven.
Nu is het idee ontstaan, en helaas waarschijnlijk met rede, dat die eerste categorie door een bepaald groep mensen wordt aangedaan.
En de bepaling is niet blauw ogen, lang haar, grote voeten, diepe stem of slecht onderwijs. -
Sonja van Geloven, di 19 juli 2011 15:11 Reageer op Sonja
Wanneer mag ik mijn eigen tuig gaan aanpakken?
-
Zeer Voornaam, di 19 juli 2011 16:24 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Zeer
Elke dag weer. Maar je hebt gelijk, de PVV-er is moeilijk voor rede vatbaar.
-
Mostafa Mouktafi, di 19 juli 2011 15:03 Reageer op Mostafa
Moeten ook alle Nederlanders van Indo.afkomst openlijk afstand nemen van de onbeschofte gedrag van Wilders die de Nederlandse moslims Stemvee heeft genoemd en die de hoofddoek rouw lust en de moslims Nederland als baardmannen bestempelt?
Zoja! nou prima, gelijk kappen gelijk monieken. -
Nico ., di 19 juli 2011 15:23 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Nico
"die de Nederlandse moslims Stemvee heeft genoemd"
Is dat bij wet verboden? -
Mostafa Mouktafi, di 19 juli 2011 16:36 in reactie op Nico . Reageer op Mostafa
Baardmannen? ja zeker, vraag het aan de joden of blader even in die smerige Nazi boeken.!
Je vriendje is geen lieverd hoor, alleen voor jou wel. -
bo campman, di 19 juli 2011 17:38 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op bo
Pssst, Mostafa, volgens mij is die Marcouch stiekem Joods, niet?
-
Mostafa Mouktafi, di 19 juli 2011 18:48 in reactie op bo campman Reageer op Mostafa
Op is op en leeg is leeg ruik ik in je reacties!
Ga koffie zetten mevrouw. -
bo campman, di 19 juli 2011 15:24 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op bo
Zolang de baardman nog niet in een rolstoel zit,
kan de hand in eigen boezem blijven. -
Evert van Vliet, di 19 juli 2011 14:48 Reageer op Evert
'Marokkanen: pak je eigen tuig aan'
Sinds wanneer is tuig 'eigendom' van iemand behalve zichzelf?
Ik voel mij c.q. ben toch zeker ook niet verantwoordelijk voor het medelandse tuig in den 'vreemde'? -
Rob Geurtsen, di 19 juli 2011 14:08 Reageer op Rob
Bedankt meneer Marcouch.
Bedankt omdat u mijn mening over uw meningen en voorgestelde werkwijze bevestigd. Bevestigd waarom u net zo maatwschappij ondermijnend en gevaarlijk bent voor een verdraaagzame maatschappij als meneer Wilders.
Heeft u het interview met Hirsch Ballin in dePers al gelezen? Lijkt mij een aardig onderdeel van de nog broodnodige inburgeringscursus, die u volgens mij nooit heeft afgerond.
Ik woon tegenwoodig in de wijk waar u het bewind gevoerd heeft en ben er pas na een paar maanden in geslaagd om de door u gestuurde beeldvorming in de media over de samenleving daar van me af te schudden en frank en vrij te kijken naar de werkelijkheid en de waarheid zoals die zich aan mij en mede bewoners ontvouwt - een heel andere wereld dan die u schetst en schetste. Er is nog steeds rotzooi en dreiging, ik ga dan naar het politie bureau... en niet naar de pers.
Enkele punten uit uw overigens best goede betoog verdienen specifieke aandacht omdat ze onthullen welk gevaar er van uw politiek maatschappelijke opvatting uitgaat:
"Wie acht keer is overvallen, neemt zijn besluiten vanuit werkervaring en kan niet wat de politie wél hoort te kunnen: onderscheiden wie deugt van wie niet deugt. "
Het is niet aan beveiligers, burgers en politie om in ons dagelijks levens op straat, in de natuur, in vervoersmiddelen en gebouwen te onderkennen wie deugt en wie nie deugt.
U trekt brede waardeoordelen die de hele rechtsorde op losse schroeven zet. Gedrag van mensen deugt niet, daarover hebben we afgesproken in wet- en regelgeving om een oordeel te vellen. Het is aan niemand om een oordeel te vellen over een mens als geheel of hij of zij wel of niet deugt. Al helemaal niet aan de staat.
Het is ook niet aan beveiligers en politie om mensen die slechte gedachten of intenties hebben eruit te pikken. Dat leidt tot een schuivend paneel waarbij repressie als principe geaccepteerd is, op basis van onverifieerbare feiten. Ik weet dat dit politiek acceptabel is, maar gezien uw achtergrond verdenk ik u van een te gemakkelijke keuze voor repressiviteit en en preventief gebruik van macht en autoriteit. U kunt dan ook nooit mijn sociaal democratsiche vertegenwoordiger zijn, in welk democratisch orgaan dan ook. Met u gaan de grenzen schiuven en verwordt nederland tot dat wat het nu is - niet meer zo mooi en vrij en veilig als voorheen, ik ben nu liever in het buitenland dan hier... mede door wat u vertegenwoordigd.
= = = = =
U accepteert discriminatie van de oorspronkelijke nederlanders en legt de verantwoordelijkheid voor de verandering daarvan bij nieuwe nederlanders. U schrijft:
"Eis van de politie dat die Marokkaanse agenten opleidt die Husseyn onderscheiden van Hassan, en Antilliaanse agenten die Romeo van Roberto onderscheiden."
daarvoor mogen geen nieuwe nederlanders nodgi zijn, de opleiding en de persoonlijkheden die bij de politie komen werken moeten in staat zijn ongeacht kleu, etnische herkomst, culturele waardepatronjen, geloof etc. individuën van elkaar te kunnen onderscheiden. Ik wil niet te maken hebben met marokkaanse politieagenten die slechts hun eigen herkomst kring kennen. Ik wil de-escalerende agenten op straat zien die het hele brede scala van mensen die integraal onderdeel zijn van onze nederlandse en europese samenleving begrijpen aanvoelen en individuele mensen herkennen als individuele mensen levens in de gemelleerde samenleving.
U toont een kleinzielige burgelijke bekrompen wellicht benepen houding... en als politiek leider bent u geen knip voor de neus waard dat u de scheidende tendensen versterkt.
= = = = =
"Wie ontkent dat Marokkaanse en Antilliaanse agenten iets belangrijks kunnen wat andere agenten zelden kunnen, laadt de verdenking op zich het probleem van de geringe pakkans niet te willen oplossen."
Kijk toch naar die beschuldigende vervuilende taal. Man, dit is gewoon onfatsoenlijk... en wat schuilt er onder? Ik heb liever een systeem waarbij negen schuldigen vrij rondlopen en geen enkele onschuldige in het gevang of behandeling belandt. U staat een maatschappij voor waarbij het pakken van de misdadiger belangrijkers is dan de garantie dat bewijs e.d. keihard en waterdicht moeten zijn om te voorkomen dat onschuldigen eventueel veroordeeld worden.
Ja dus ik zou in een polieke openbare functie graag bloot staan aan de evenwichtsdans tussen pakkans en garantie voor onschuldigen, dat dit van niet erg diep nadenkende populistische aan autoriteit en gezag verslavende politici de bschuldigen kan opleveren dat ik verdachte criminele niet wil laten oppakken of de pakkans niet wil vergroten neem ik op de koop toe, dat hoort bij bestuurlijke evenwichtskunst. iets waar we u niet van kunnen beschuldigen.
= = = = =
Nuttig en geweldig is uw oproep dat we als bewoners als we iets weten of vermoeden van crimineel of veiligheidsondermijnend gedrag naar het politiebureau fietsen of bellen.
= = = = =
Het moge duidelijk zijn dat uw werk en politieke overtuiging ook nuttig is voor de maatschappij, en in de ogen van nogal wat mensen positief gezien wordt.
Dat u echter voor tweedeling en niet samenvloeiing zorgt, net als Wilders, ontgaat u blijkbaar. U hangt aan autoriteit en macht en geloofd dat die optie goed is voor heel wat problemen in de maatschappij. Dat is u te verwijten en zou er toe moeten leiden dat u zich niet verkiesbaar stelt voor welke vertegenwoordigende positie namens of bij de PvdA dan ook. Maar daar zullen Marokkaanse turkse stemmers wel voor zorgen, degelijk doelgroepen gedrag is toch wat U aanspreekt?
Met vriendelijke groet -
Sylvia Stuurman, di 19 juli 2011 12:39 Reageer op Sylvia
[Toch moeten de Marokkaanse en Antilliaanse gemeenschappen opstaan.]
En dan moet ik zeker opstaan voor voetbalvandalen, omdat ik uit de "autochtone gemeenschap" kom?
1.- De politie en justitie moeten hun verantwoordelijkheid nemen: dat iemand 8 keer is overvallen en dat er nog nooit iemand voor is gestraft is een blamage. De politie en justitie laten daarmee burgers in de steek.
2.- Als je zou zeggen dat mensen in de omgeving van die overvallers moeten opstaan, en ze confronteren met hun gedrag, of aangeven, of wat dan ook, dan ben ik het daar helemaal mee eens.
Maar dan maakt het niet uit of die omgeving Marokkaans of Antilliaans of Limburgs of Fries is.
3.- Mensen die helemaal niets met die overvallers te maken hebben vertellen dat ze "moeten opstaan", omdat toevallig hun ouders in hetzelfde land geboren zijn als de ouders van die overvallers, dat vind ik te absurd voor woorden. -
Sonja van Geloven, di 19 juli 2011 13:12 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Sonja
Autochtonen moeten iedereen 'aanpakken', maar 'Marokkanen' (Nederlandse staatsburgers?) moeten alleen zichzelf aanpakken. Dat is wat ik begrijp, en komt ook aardig overeen met jouw eerste reactie.
Dat Marcouch 'zijn' gemeenschap aanspreekt is natuurlijk goed. Maar dat hij met exact dezelfde klacht inmiddels al jarenlang als politicus mee leurt om zich her en der populair te maken, moeten we ook in in ons achterhoofd houden. -
Nico ., di 19 juli 2011 13:25 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Nico
"En dan moet ik zeker opstaan voor voetbalvandalen, omdat ik uit de "autochtone gemeenschap" kom?"
Dus een voetbalsupporter is per definitie autochtoon, je houd er een grappige denkwijze op na. -
Sylvia Stuurman, di 19 juli 2011 15:19 in reactie op Nico . Reageer op Sylvia
[Dus een voetbalsupporter is per definitie autochtoon,]
In dezelfde mate als een juwelierovervaller allochtoon is, en daar heeft Marcouch het over. -
Nico ., di 19 juli 2011 16:05 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Nico
"In dezelfde mate als een juwelierovervaller allochtoon is, en daar heeft Marcouch het over"
Het zal u verbazen. -
Semolina Pilchard, di 19 juli 2011 14:07 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Semolina
'En dan moet ik zeker opstaan voor voetbalvandalen, omdat ik uit de "autochtone gemeenschap" kom?'
Heerlijk de aandacht proberen te verleggen. Ten eerste gaat dit over Marokkanen en Antillianen. Ten tweede is de achtvoudige overval, door Marokkanen of Antillianen, op een juwelier de aanleiding voor Marcouch om dit stuk te schrijven. Ten derde komen Marokkaanse en Antilliaanse jongeren relatief veel voor in de criminaliteitsstatistieken. -
Sonja van Geloven, di 19 juli 2011 15:09 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Sonja
"Ten tweede is de achtvoudige overval, door Marokkanen of Antillianen"
Meldt even wie de overvallers per overval precies waren met welke nationaliteit, want niemand schijnt het te weten. dan weten we in ieder geval van de hoed en de rand. -
Lot Lievaart, di 19 juli 2011 21:34 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Lot
Sorry je zegt niets. Je geeft een nummering aan die tot drie gaat, maar allemaal het zelfde punt betreffen en het uitgangspunt van je stelling (heerlijk de aandacht te verleggen) helemaal niet beroert.
Als de hele Marokkaanse gemeenschap verantwoordelijk wordt gehouden voor de criminelen in haar gelederen, zou dan niet de voltallige blanke bevolking in nederland ook verantwoordelijk kunnen worden gehouden, voor voetbal vandalisme, uit de hand gelopen parties in Hoek van Holland etc.?
Omdat (zoals jij het zou brengen) : 1) het ook gaat over een voltallige groep gaat die verantwoording moet nemen voor een minderheid in eigen gelederen 2) Sylvia daarmee vergeleek omdat het ook gaat over een voltallige groep gaat die verantwoording moet nemen voor een minderheid in eigen gelederen en 3) het in de dit artikel ook gaat over een voltallige groep gaat die verantwoording moet nemen voor een minderheid in eigen gelederen. -
Zeer Voornaam, di 19 juli 2011 16:23 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Zeer
" En dan moet ik zeker opstaan voor voetbalvandalen, omdat ik uit de "autochtone gemeenschap" kom? '
'Eigen tuig' is de gemeenschap waar je toe behoort.
Modern is om nergens bij te horen, zogenaamd dan.
Voetballers moeten hun voetbalvandalen aanpakken.
Voetbalclubs moeten hun voetbalvandalen aanpakken.
Dat is de gemeenschap waar ze in bevinden.
Eigenlijk zouden de nette boeven deze gewelddadige boeven moeten aanpakken, maar dat is natuurlijk Utopia. Waarschijnlijk zien de nette boeven zich als een andere gemeenschap.
De buurtbewoners zien zich als een andere gemeenschap, iedereen ziet zichzelf als een andere gemeenschap... De koningin is er ooit nog voor uitgehoond. -
Sylvia Stuurman, di 19 juli 2011 18:21 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Sylvia
['Eigen tuig' is de gemeenschap waar je toe behoort.]
Dat heb ik ook uitgelegd:
Als Marcouch de directe omgeving van overvallers aanspreekt: prima.
Maar een Marokkaan uit Groningen aanspreken op wat een jongen uit Nijmegen, zoon van ouders die in Marokko zijn geboren, heeft gedaan in opdracht van een dikke patser in Amsterdam?
Dat slaat nergens op. -
Piet de Geus, di 19 juli 2011 19:59 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Piet
"En dan moet ik zeker opstaan voor voetbalvandalen"
Welnee, het volstaat als je opstaat voor de papen waarmee je zo gezellig in het koor zit. -
Sonja van Geloven, di 19 juli 2011 12:30 Reageer op Sonja
Hoeveel Marokkanen werken er bij de politie?
-
Mostafa Mouktafi, di 19 juli 2011 12:23 Reageer op Mostafa
Van ex-agent naar mondeling politiek tuig.
-
Nico ., di 19 juli 2011 12:50 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Nico
Iemand met een andere mening is in uw ogen gelijk tuig, een weinig verrassend.
-
Piet de Geus, di 19 juli 2011 12:50 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Piet
Nee hoor, hij is nog steeds ex-agent. Het tuig zijn degenen die bang zijn voor zijn aanpak. Die blijkt namelijk te werken en daar is niet iedereen blij mee.
-
Mostafa Mouktafi, di 19 juli 2011 13:05 in reactie op Piet de Geus Reageer op Mostafa
Ahmed heeft geen ballen, anders had bij de politie gebleven en liet even zien zijn Nederlandse collega's hoe je de tuigen moet aanpakken.
Wat een lege toeter zeg. -
Piet de Geus, di 19 juli 2011 13:42 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Piet
"anders had bij de politie gebleven en liet even zien zijn Nederlandse collega's hoe je de tuigen moet aanpakken"
Dat heeft hij ruimschoots laten zien. Maar sommige mensen hebben nu eenmaal teveel capaciteiten om ze eindeloos op straat te laten lopen: die kunnen op een andere plek veel meer betekenen. -
Mostafa Mouktafi, di 19 juli 2011 14:27 in reactie op Piet de Geus Reageer op Mostafa
Maar je wordt niet zomaar kaal!!
Van liegen krijgt men een natte neus, van bedriegen wordt men kaal!
O!
Ja. -
Nico ., di 19 juli 2011 15:25 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Nico
"Van liegen krijgt men een natte neus, van bedriegen wordt men kaal!'
Sterke argumenten hoor, probeer het nog een keertje. -
Mostafa Mouktafi, di 19 juli 2011 16:39 in reactie op Nico . Reageer op Mostafa
Nico! Nico! Nico! waar ben je in hemelsnaam mee bezig, heb je vaak gehoord van je oma toen je een peuter was, denkt zomaar mijn neus.
-
Hendrik Jansen, di 19 juli 2011 19:42 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Hendrik
zo, sterk argument meneer.
-
de heer Meijerink, di 19 juli 2011 13:46 in reactie op Piet de Geus Reageer op de heer
Laat ze maar lekker 'niet blij wezen', Ahmed heeft al vaker aangetoond de juiste toon te gebruiken om de inerte Antilliaanse en Marokkaanse aan te spreken. Ze moeten leren dat in Nederland ook 'de straat' hun aandacht behoeft, dat dit niet het exclusieve domein is van de politie.
Daarmee zal een integratieproces (voor degenen die écht willen) veel eenvoudiger zijn of weten de diverse etnische groeperingen tenminste wat ze aan elkaar hebben.
Onbekend maakt onbemind en inertie levert alleeen maar onbegrip. -
, di 19 juli 2011 13:08 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op
Nee, Mostafa, dat ben ik niet met je eens.
Ik denk dat het best van de Marokkaanse gemeenschap mag worden gevraagd zich met het probleem van Marokkaanse jeugdige criminelen bezig te houden.
Hun familie en omgeving begrijpt ze waarschijnlijk beter en weet waarschijnlijk ook beter hoe ze ze op hun gedrag kunnen berispen.
Wat mij namelijk verbaasde destijds, na de aanslagen van 9/11,
dat er vanuit de moslim-gemeenschap hier weinig commentaar kwam.
Dat KAN collectieve schaamte zijn geweest, maar het zou de mensen goed hebben gedaan wanneer moslims EN religieuze moslimleiders direct hun afkeuring hadden uitgesproken.
Ik weet wel dat zelfs in Amerika wetenschappers meldden dat het wel * een beetje* aan de VS-politiek lag, maar een statement maken kan geen kwaad.
Kijk trouwens voor die discussie over 9/11 voor de grap eens op
*Why do they hate us so much*.
Je zult verbaasd staan.!! -
Mostafa Mouktafi, di 19 juli 2011 16:41 in reactie op Reageer op Mostafa
Wat is het verschil tussen 11-09 en Srebinica genocide?!!!!!!!!!
Bij de ene drama vielen 8000 onschuldigen bij andere 4000 onschuldigen.
Ik ga vanuit dat mensen gelijk waardig zijn, lieverd. -
Mostafa Mouktafi, di 19 juli 2011 20:56 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Mostafa
Monsieur Ahmed,
Nederlanders schreeuwen hun longen op de Dam één keer per jaar uit, op 5 mei, zij roepen altijd hetzelfde: '''Noooooooit meeeeer haaaat''
Maar Wilders mag van de rechter door gaan om je familie, mijn familie, jij en ik te beledigen en te kleineren. Wilders kreeg geen waarschuwing zoals Hirsi Ali bijvoorbeeld die de waarschuwing wel had gekrijgen van rechter Paris. Zij mocht de profeet van 1,5 miljard mensen niet meer beledigen terwijl Wilders mag dat wel doen en vooral doorgaan.
Ahmed, beledigen is ook een misdrijf.
vind je het normaal dat jij de Marokkanen wil aanpakken en Wilders niet? meneer! het is niet voor niets dat hoogopgeleide Marokkanen Wilders hebben aangeklaagd, zij zijn niet gek! Vraag het aan Rabbaa!
Een ding is miljarden keer zeker meneer: De strijd tegen rot Marokkanen en rot Nederlanders gaan samen hand in hand.
Met onvriedelijke groeten,
Mostafa Mouktafi. -
Jager Verzamelaar, di 19 juli 2011 12:21 Reageer op Jager
wat een racistisch artikel
moet de friese gemeenschap ook opstaan als friese criminelen iets uitspoken?
die even niet zo dom -
, di 19 juli 2011 12:50 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op
Nee, Jager, het klinkt vreemder dan het is.
Een Fries crimineeltje is wellicht eerder geneigd een reprimande van een Fries te accepteren dan van een ander, temeer daar hij mogelijk beseft dat die Fries meer van hem begrijpt dan een ander.
Zo zal een *kutmarokkaantje* (Niet MIJN term, hoor!) misschien eerder een standje van een mede-Marokkaan accepteren dan van jou of van mij.
En zal die Marokkaan ook beter weten dan wij hoe hij het k..marokkaantje moet aanpakken.
Daar geef ik namelijk critici gelijk in, bij alles wat er aan criminaliteit bij moslims aan de hand is blijft de moslim-gemeenschap, inclusief de voorgangers in de Moskeeën, behoorlijk stil.
Maar ja, bij alle rotzooi die het *white trash* uithaalt op stranden bij Hoek van Holland en na voetbalwedstrijden blijven HUN opvoeders óók akelig rustig. -
Sonja van Geloven, di 19 juli 2011 13:25 in reactie op Reageer op Sonja
"Een Fries crimineeltje"
Zijn dat van die kleine mensen dan? Weer wat geleerd.
"...is wellicht eerder geneigd een reprimande van een Fries te accepteren dan van een ander"
Je weet niet veel van de Marokkaanse gemeenschap. Momenteel vinden de jongeren hun ouders, en grootouders, veels te slap. Dat ze die jarenlange demonisering maar pikken en slikken.
"bij alles wat er aan criminaliteit bij moslims aan de hand is blijft de moslim-gemeenschap, inclusief de voorgangers in de Moskeeën, behoorlijk stil."
Vertel eens: sinds wanneer bespreken christenen 'de criminaliteit bij christenen' in de kerk - of daarbuiten? Waarom zwijgen de christenen over 'de criminaliteit bij christenen'? Misschien omdat die denken dat crimininaliteit niet aan religie gelieerd is? In tegenstelling tot jij? Aapje uit mouwtje... -
, di 19 juli 2011 14:37 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op
Ach.
Je wilt het niet begrijpen.
Dat mag. -
Frans Akkermans, di 19 juli 2011 15:49 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Frans
" Vertel eens: sinds wanneer bespreken christenen 'de criminaliteit bij christenen' in de kerk - of daarbuiten?"
Ik vertel. In, jawel, Urk doen ze dat wel.
Zo kwam er een einde aan het ontduiken van de quotaregeling toen daar vanaf de kansel over gepreekt was. Daar rust geen zegen op heren vissers. En dat naar aanleiding van het vastzetten en tot inkeer komen in de gevangenis van Leeuwarden van de voorzitter van de visserijbond. Heeft allemaal in Vrij Nederland gestaan. (Jaren tachtig) -
Piet de Geus, di 19 juli 2011 22:12 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Piet
""Een Fries crimineeltje"
Zijn dat van die kleine mensen dan?"
Nee, want dan was het een crimineel Friesje geweest. Zo moeilijk is onze taal toch niet? -
Sonja van Geloven, wo 20 juli 2011 14:33 in reactie op Piet de Geus Reageer op Sonja
"Nee, want dan was het een crimineel Friesje geweest. Zo moeilijk is onze taal toch niet? "
Ik schreef over de lengte van Friese criminelen, niet over de lengte van criminele Friezen. Zo moeilijk is onze taal toch niet? -
Piet de Geus, wo 20 juli 2011 19:12 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Piet
"Ik schreef over de lengte van Friese criminelen"
Welnee, je schreef over Friezen die zich aan kleine criminaliteit bezondigden. Lijkt me best lastig, om de taal niet te beheersen waarin je je uitdrukt. -
Joop Schouten, di 19 juli 2011 13:08 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Joop
'Moet de friese gemeenschap ook opstaan als Friese criminelen iets uitspoken?
Hmmmmm.... Leuk bedacht maar ik vind het een kromme vergelijking Verzamelaar (...). Friezen (Ingvaeones ) worden veel minder gestigmatiseerd dan Nederlanders van Marokkaanse komaf.
Toch?
Ik vind dit een goed verhaal met sterke argumenten. -
Jager Verzamelaar, di 19 juli 2011 16:56 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jager
ow dus wanneer een groep een verwilderd stigma opgeplakt krijgt dan moet het ineens wel
nou zjen en anderen
weten jullie dat ook als een limburger eens een keer wat uitspookt -
, wo 20 juli 2011 14:59 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op
Dat weten ze al.
Er IS al een lemburgher die zo het een en ander uitspookt. -
Tsjeard Aidoo, di 19 juli 2011 17:41 in reactie op Joop Schouten Reageer op Tsjeard
='Moet de friese gemeenschap ook opstaan als Friese criminelen iets uitspoken?=
Kom niet aan de Friezen want dan kom je niet aan mij, als raszuivere Fries. Toen die Friezen uit dat dorp waar ze dat verkrachte meisje met die doorgesneden keel vonden, het huis waarvan ze dachten dat de dader daar wel eens gewoond zou kunnen hebben in de fik wilden steken met de vrouwen en kinderen er nog in, riep ik meteen dat dat hele Friese zooitje direct richting Servië moesten schoppen, want daar horen dat soort beesten misschien thuis, maar niet hier.
Iedereen is alleen verantwoordelijk voor zijn eigen daden, niet voor die van zijn soortgenoten! -
Aert Willem d'Holbach, di 19 juli 2011 23:42 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Aert Willem
Toch gebeurt dat. Juist in Friesland is de sociale controle nog groot.
-
Piet de Geus, wo 20 juli 2011 00:11 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Piet
Dat geldt zelfs voor de meest fanatieke voetbalsupporters. Waarom is het zo goed toeven op de tribunes van Heerenveen? Als je je misdraagt krijg je een klomp in je nek van je medesupporters, want die laten jou de sfeer niet verpesten.
-
Biff Everwood, di 19 juli 2011 11:50 Reageer op Biff
Wat een verademing dit stuk. Realistisch, concreet, doelgericht. Vergelijk dat eens met luchtfietserij als in "Eigenlijk niet", een paar dagen terug.
Als dit soort 'in gelul kun je niet wonen'-types wat meer de boventoon zouden voeren binnen de PvdA, in plaats van dat 'samen binden-het moet eerlijker'-gezever, dan wordt het nog wat denk ik. -
Ernst Anepool, di 19 juli 2011 11:43 Reageer op Ernst
Ga je diep schamen !
Dat je je zo voor het karretje van dat PVV vehikel laat spannen verbaasd me hogelijk :-(
Er is geen enkel bewijs dat het Marrokanen waren !
Het kunnen evengoed Syriers of Israelieten zijn geweest, het enige wat hij heeft gezien toen hij die bouwput in rende was een lichtgetinte huid, het zou dus zelf gewoon zo kunnen zijn dat het Hollandse Jongens waren die zoals velen uit de enthourage van Willen "de Neus" Holleeder veelvuldig in Thailand vertoeven om een gezonde tint te bruinen van het gestolen geld... -
Nico ., di 19 juli 2011 12:12 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Nico
" het zou dus zelf gewoon zo kunnen zijn dat het Hollandse Jongens waren die zoals velen uit de enthourage van Willen "de Neus" Holleeder veelvuldig in Thailand vertoeven om een gezonde tint te bruinen van het gestolen geld'
Wel leuk zo'n aandoenlijke fantasie, je moet boeken gaan schrijven, gegarandeerd een bestseller. -
, di 19 juli 2011 12:56 in reactie op Nico . Reageer op
Ja, jij zou niet op het idee komen, hé?
Dat die * gebruinde* jongen wel eens een Indonesische Nederlander, een Antilliaan of Surinamer zou kunnen zijn, of een Griek, een Spanjaard, een Italiaan of een Fransman?
Of idd. iemand die onlangs een paar maanden is wezen surfen in de States? -
Nico ., di 19 juli 2011 13:30 in reactie op Reageer op Nico
"Ja, jij zou niet op het idee komen, hé?"
Nee klopt precies. -
Piet de Geus, di 19 juli 2011 13:44 in reactie op Reageer op Piet
"Of idd. iemand die onlangs een paar maanden is wezen surfen in de States?"
Krijg je daar een Ali B-accent van? -
, di 19 juli 2011 14:40 in reactie op Piet de Geus Reageer op
Ik wel.
-
Piet de Geus, di 19 juli 2011 17:09 in reactie op Reageer op Piet
Ik geloof je ook nog.
-
Piet de Geus, di 19 juli 2011 12:53 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Piet
Tuurlijk Ernst. En gezien de uiterst verdachte aanwezigheid van een bouwput waar je je kop in het zand kunt steken, kunnen we ook niet uitsluiten dat jij een van de daders was.
-
carbinol ., di 19 juli 2011 13:01 in reactie op Ernst Anepool Reageer op carbinol
Pssst Ernst, Arabisch sprekende mensen met een lichtgetinte huid die in het bevolkingsregister als Marokkaan staan ingeschreven zijn gewoon Marokkaan hoor!
-
Suzan Uz, di 19 juli 2011 13:22 in reactie op carbinol . Reageer op Suzan
Ow, zijn de daders gevonden dan ?
-
carbinol ., di 19 juli 2011 15:34 in reactie op Suzan Uz Reageer op carbinol
De rolstoelmeneer had het over een ontmoeting in de rechtszaal.
-
Jurgen Habermas, di 19 juli 2011 14:08 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Jurgen
De kop-in-het-zand methode.. Hoelang blijven we die nog aantreffen bij links? Dé manier om de grote groep mensen die wel reële problemen ervaren (zoals Kamerbeek) in de armen van de PVV te jagen.
-
Rob Geurtsen, di 19 juli 2011 14:09 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Rob
Prima gesproken Ernst.
-
Berthold Hohenlowe-Langenberg, di 19 juli 2011 14:09 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Berthold
Ahmed Marcouch is zo wijs om zijn kop niet in het zand te steken en ziet de tendens van de gebeurtenissen. U kunt natuurlijk pogen om eindeloos alles wat het niet is erbij te halen alvorens voorzichtig toe te geven dat iets misschien wel eens zou kunnen zijn, maar dat zet geen zoden aan de dijk.
U kunt in een volgelopen kelder staren en tientallen mogelijkheden opvoeren waarom die kelder is ondergelopen maar dat heeft weinig zin als u ziet dat een polsdikke gebroken waterleiding 300 liter water per minuut de kelder inspuit. -
Richard K, di 19 juli 2011 11:22 Reageer op Richard
Respect voor Marcouch dat hij als Marokkaan dit eens zegt, alleen ben ik bang dat het wel 15 tot 20 jaar te laat is want de huidige situatie draai je niet zo maar even terug.
Maar dit is al hoopvol dus ik wacht met belangstelling af. -
Jos Pennings, di 19 juli 2011 11:17 Reageer op Jos
Prima, ouders, opvoeders en vrienden moeten hun jeugd aanspreken op gedrag.
Bij de hele opschudding van deze zaken wordt echter aan een betrokken partij voorbij gegaan. De advokaat van de beschuldigde.
Deze beroepsgroep heeft een kunst otnwikkeld die minstens even erg als de (mis)daad zelf.
Ik bedoel hierbij de kunst van het er onderuit lullen.
Natuurlijk, elke verdachte heeft recht op een verdediging.
In Nederland is verdediging echter vervangen door er onderuit lullen. -
Nus Deschaux, di 19 juli 2011 11:09 Reageer op Nus
Achmed marcouch, de wolf in schaapskleren.
Beste Achmed, zo krijg je dus op een gegeven moment dat in stadsdelen of wijken waar uitsluitend Turken, Marokkanen of Antilianen wonen geen 'blanke' agent meer mag rondlopen.
Het word eens tijd dat die jeugd criminelen elke agent in uniform ongeacht huidskleur, afkomst of religie respecteerd! En niet alleen een agent van hun 'eigen' afkomst vertrouwen.
'Dus laten wij het doen, omwille van hele generaties jongeren die anders ten onder gaan aan wantrouwen, angst en depressies wegens discriminatie'
Dat wantrouwen, de angst word voornamelijk door de jongeren zelf en ook het gebrek van ouderlijk toezicht veroorzaakt. Heeft naar mijn inzien vrij weinig te maken met discriminatie. Dat is namelijk weer vrij makkelijk de schuld bij iemand anders leggen i.p.v bij jezelf. Of zou er gewoon iets structureel mis zijn binnen de Marokkaanse cultuur zelf Marcouch? -
carbinol ., di 19 juli 2011 11:28 in reactie op Nus Deschaux Reageer op carbinol
Volgens mij was zijn punt meer dat allochtone agenten nu nog vaak op het kantoor worden gehouden, terwijl zij juist vaak meer inzich hebben in wat die jongeren drijft en waar je ze het best kunt raken.
-
Piet de Geus, di 19 juli 2011 12:00 in reactie op Nus Deschaux Reageer op Piet
"Het word eens tijd dat die jeugd criminelen elke agent in uniform ongeacht huidskleur, afkomst of religie respecteerd! En niet alleen een agent van hun 'eigen' afkomst vertrouwen."
Is het nou echt zo moeilijk om te lezen? Het gaat Achmed erom dat Marokkaanse agenten Husseyn kunnen onderscheiden van Hassan. Lijkt me wel handig in verband met herkenning. Bovendien pleit Marcouch helemaal niet voor volledig allochtone surveillances, hij wijst er alleen op dat het wel handig is als er een paar tussen zitten die de doelgroep kennen. En ze met een beetje geluk nog kunnen verstaan ook als ze op een andere taal overgaan. -
Suzan Uz, di 19 juli 2011 13:24 in reactie op Piet de Geus Reageer op Suzan
=Is het nou echt zo moeilijk om te lezen? Het gaat Achmed erom dat Marokkaanse agenten Husseyn kunnen onderscheiden van Hassan. Lijkt me wel handig in verband met herkenning. Bovendien pleit Marcouch helemaal niet voor volledig allochtone surveillances, hij wijst er alleen op dat het wel handig is als er een paar tussen zitten die de doelgroep kennen. En ze met een beetje geluk nog kunnen verstaan ook als ze op een andere taal overgaan. =
Juist. -
Tsjeard Aidoo, di 19 juli 2011 17:32 in reactie op Nus Deschaux Reageer op Tsjeard
=Het word eens tijd dat die jeugd criminelen elke agent in uniform ongeacht huidskleur, afkomst of religie respecteerd!=
Ja zeg, dan zal de agent in uniform eerst dat respect moeten verdienen, i.p.v. zich als halfzachte watje te gedragen onder het mom van de politie is je beste vriend. Smoesje om de kantjes ervan af te lopen! -
Bijstandskoning van GeenStijl, di 19 juli 2011 11:06 Reageer op Bijstandskoning
Chapeau! Die kop is me echt uit het hart gegrepen en ik bewonder het lef van Marcouch om de hand zo diep in eigen boezem te durven steken.
Ik vind juist dat het straattuig van Marokkaanse komaf hun eigen gemeenschap in het verdomhoekje zet. De rotte appels stigmatiseren en niet slachtoffers zoals de juweliers. Zonder een overmaat aan antisociale immigranten zouden juweliers of andere autochtonen helemaal niet zulke draconische maatregelen moeten nemen. -
Kapitan Laipose, di 19 juli 2011 19:58 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Kapitan
Chapeau! Die kop is me echt uit het hart gegrepen en ik bewonder het lef van Marcouch om de hand zo diep in eigen boezem te durven steken.
Ik vind juist dat het straattuig van Marokkaanse komaf hun eigen gemeenschap in het verdomhoekje zet. De rotte appels stigmatiseren en niet slachtoffers zoals de juweliers. Zonder een overmaat aan antisociale immigranten zouden juweliers of andere autochtonen helemaal niet zulke draconische maatregelen moeten nemen.
Dat is een kromme reactie. Het straattuig is keihard schuldig aan de overval op de juwelier.
Maar ze zijn niet schuldig aan het in het verdomhoekje zetten van de Marokkaanse gemeenschap. Dat wegzetten in het verdomhoekje gebeurt toch echt in de koppies van ignorant kortzichtige autochtonen.
Waarom moet de Marokkaanse gemeenschap opdraaien voor de racistische opvattingen van autochtonen. -
carbinol ., di 19 juli 2011 11:00 Reageer op carbinol
Wouw, ik had een stuk als dit niet zo snel achter een PvdA'er gezocht. Mooi dat dit verhaal ook eens van een andere kant komt. Het mag wel duidelijk zijn dat de politie met een gigantisch tekort aan mankracht zit, als er per overal maar twee dagen tijd is voor onderzoek.
-
Jager Verzamelaar, di 19 juli 2011 12:51 in reactie op carbinol . Reageer op Jager
Ik wel, de PvdA is rechts als de nete
-
, di 19 juli 2011 13:40 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op
Nou.
Ik ben zo langzaamaan zover dat ik geen idee meer heb waar de PvdA voor staat. -
Piet de Geus, di 19 juli 2011 15:13 in reactie op carbinol . Reageer op Piet
"ik had een stuk als dit niet zo snel achter een PvdA'er gezocht"
Dan heb je een tijdje zitten slapen, want Marcouch vertelt dit verhaal alweer wat jaartjes. -
carbinol ., di 19 juli 2011 15:45 in reactie op Piet de Geus Reageer op carbinol
Ik moet u eerlijk toegeven dat ik niet naar elke luchtverplaatsing van Marcouch heb geluisterd de afgelopen jaren.
-
, di 19 juli 2011 15:57 in reactie op carbinol . Reageer op
Een beetje dom??
-
carbinol ., di 19 juli 2011 17:32 in reactie op Reageer op carbinol
Wat is er precies een beetje dom van mij?
-
, di 19 juli 2011 18:02 in reactie op carbinol . Reageer op
Dat niet luisteren??
-
Piet de Geus, di 19 juli 2011 20:05 in reactie op carbinol . Reageer op Piet
Zo ongeveer van over de hele wereld zijn ze komen kijken hoe Marcouch het in zijn buurt deed. De kranten stonden er vol van. De camera's draaiden volop. Jouw is dat alles blijkbaar volledig ontgaan.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7981 x bekeken Korte Scan
Reageer (355) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7602 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5903 x bekeken Korte Scan
Reageer (195) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5617 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5141 x bekeken Korte Scan
Reageer (249) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
4460 x bekeken Korte Scan
Reageer (355) Economie Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3811 x bekeken Korte Scan
Reageer (98) Media Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3421 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3130 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter -
Presentator stuurt 'Barbie' live uit show
Dat zouden ze vaker moeten doen...
2968 x bekeken Korte Scan
Reageer (22) Kijknou Twitter

