Bio Bekijk alles van Maria Genova Word fan

Maria Genova

Maria Genova Journalist, schrijver

18 maart 2010 Reageer (34) 2557 x bekeken Leven RSS

Man is stoer, vrouw is hoer

In ons nette landje lopen de meeste pooiers los, terwijl elke dag duizenden vrouwen in de rosse buurten worden verkracht, omdat ze niet vrijwillig voor dit vak hebben gekozen.

Vijf jaar celstraf voor vrouwenhandel, mishandeling, verkrachting, vrijheidsberoving en het witwassen van geld. Dit is het vonnis tegen de 37-jarige loverboy Sertan over wie zijn ex-vrouw Anna schokkende verhalen vertelde in het onlangs verschenen boek "Man is stoer, vrouw is hoer". Het Gerechtshof in Amsterdam achtte alles bewezen.

Vijf jaar cel is een vrij forse straf, want het merendeel van de loverboys krijgt nog geen twee jaar. Anna was in eerste instantie heel blij met het vonnis, maar ze realiseerde zich niet dat haar ex dankzij het systeem van aftrek voor goed gedrag binnenkort op haar stoep kan staan. Sertan zit nu twee jaar vast en over drie maanden mag hij met een enkelband naar zijn huurwoning. Wat er dan gaat gebeuren blijft onduidelijk, want Anna heeft een kind van hem en Sertan heeft nog steeds ouderlijk macht. Hij probeert Anna momenteel te overtuigen om het kind naar de gevangenis te brengen. Ik hoop dat zij het niet doet, want ik weet uit ervaring hoe heftig zo'n bezoek is. Voor een kind van twaalf lijkt het me nog aangrijpender.

Ik had graag gezien dat het vonnis het einde van het boek van Anna was en dat ze voortaan met rust gelaten zou worden, maar daar ziet het er niet naar uit. Sertan belt haar vrijwel elke dag vanuit de gevangenis en hij wil met zijn zoon spreken, ook als hij zeker weet dat zijn zoon op school zit. Hoewel hij in hoger beroep wederom vijf jaar celstraf kreeg, vind hij zichzelf nog steeds onschuldig. Het verhaal van Anna krijgt dus helaas een vervolg, waarschijnlijk ook in boekvorm.

Het boek 'Man is stoer, vrouw is hoer' verkocht zo'n vijfduizend exemplaren in vijf weken tijd en het verhaal van Anna riep een golf van emotionele reacties op. Veel mensen reageren verontwaardigd dat zo'n vorm van moderne slavernij überhaupt bestaat. Het ergste is dat het aantal gevallen van vrouwenhandel in Nederland elk jaar weer stijgt en dat loverboys niet bang zijn om meisjes tot prostitutie te dwingen, gezien de kleine pakkans en de lage straffen. De media creëerden een hype rondom de ontsnapping van de Turkse pooier Saban Baran, maar in ons nette landje lopen de meeste pooiers los, terwijl elke dag duizenden vrouwen in de rosse buurten worden verkracht, omdat ze niet vrijwillig voor dit vak hebben gekozen.

 

Zie ook www.mariagenova.nl

Laatste Reacties (34) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Niek Holtzappel, di 23 maart 2010 15:59 Reageer op Niek

    Niek

    Zou het niet een idee zijn om klanten van een gedwongen prostituee aan te klagen wegens verkrachting? Na een of twee veroordelingen zal mening hoerenloper zich wel drie keer bedenken om een wip te maken met een prostituee waarvan hij niet driedubbel zeker weet dat ze het vak uit vrije wil uitoefent.
    (Ja, ik geloof dat streng straffen een afschrikwekkende uitwerking heeft op de rest)

  • daniel teeboom, di 23 maart 2010 11:36 Reageer op daniel

    daniel

    "Je kunt toch niet zeggen dat de laatste zestien jaar links in z'n eentje heeft geregeerd. En dat links uitsluitend de ministers voor justitie leverden. "

    Jawel, want ook onze 'rechtse' partijen zijn in feite links.

  • , di 23 maart 2010 11:47 in reactie op daniel teeboom Reageer op

    Vergeleken met een of andere beweging in het extreemrechtse deel van de samenleving, ja, dan is alles en iedereen links......

  • Censuur Joop, di 23 maart 2010 12:00 in reactie op daniel teeboom Reageer op Censuur

    Censuur

    Citaat: "Jawel, want ook onze 'rechtse' partijen zijn in feite links."

    Wat een zwakke discussie-stopper zeg.

    Hoe rechts wil jij het in vredesnaam dan hebben? Dan moet zelfs Wilders nog niet rechts genoeg zijn in jouw ogen.

  • Maria Genova, za 20 maart 2010 13:07 Reageer op Maria

    Maria

    Contactverbod is heel lastig te regelen als je een kind hebt van iemand die veroordeeld is voor loverboy-praktijken. Bovendien wil haar zoon zijn vader weer een keer zien en dat vindt Anna geen bezwaar. Wat ik persoonlijk het ergste aan deze zaak vind, is dat loverboy Sertan totaal niet beseft hoeveel leed hij veroorzaakt heeft. 1 van zijn vriendinnen probeerde zelfmoord te plegen en Anna stond zelf ook op het punt om dat te doen. Desondanks vindt Sertan zich nog steeds onschuldig en hij denkt dat de rechters hem vijf jaar celstraf hebben opgelegd niet op basis van zijn dossier, maar op basis van het boek 'Man is stoer, vrouw is hoer'. Als schrijver zou je dit als een compliment voor een zeer overtuigend boek kunnen beschouwen, maar dat doe ik niet, want ik vind zo'n statement te belachelijk voor woorden.
    Voor de mensen die mijn persoonlijke mening over vrouwenhandel en loverboys willen weten: ik denk dat ik die vrij goed in het boek heb verwoord. 'Man is stoer, vrouw is hoer' is in elke boekhandel en via veel internetsites te koop. Vooral voor degenen die het probleem met vrouwenhandel in Nederland bagatelliseren, is het zeker een aanrader.

    Met vriendelijke groeten,

    Maria
    www.mariagenova.nl
    http://strafloverboys.hyves.nl

  • uitgeschreven uitgeschreven, vr 19 maart 2010 21:41 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    "In ons nette landje lopen de meeste pooiers los, ..."

    Waar haal je dit soort "wijsheid" vandaan? Het klinkt lekker en sensationalistisch maar alleen al binnen Europa denk ik dat je in de Oostelijke en Zuidelijke landen heel veel meer op dit gebied tegenkomt. Om over landen als Thailand, de Filipijnen en Brazilië maar te zwijgen.

    Ik vind elke strijd tegen mensenhandel en misbruik zeer loffelijk, maar zodra je de waarheid zo grof geweld aan gaat doen dan voel ik weerzin, ongeacht het feit dat ik het doel op zich ondersteun.

  • Sonja van Geloven, za 20 maart 2010 01:04 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op Sonja

    Sonja

    Dat het in andere landen erger is dan hier is nog geen argument om te ontkennen dat de meeste pooiers hier los lopen.

    En bedenk ook eens wie er in landen als Thailand de prostitutie financieren en in stand houden.

  • Johan van Dijk, vr 19 maart 2010 12:09 Reageer op Johan

    Johan

    Verschrikkelijk dit soort verhalen.
    Straffen voor vrouwenhandel en vrijheidsberoving mogen wat dat betreft wel omhoog.
    En loverboys moeten gewoon consequent souteneur of pooier genoemd noemen.
    Maar als ik dit lees denk ik ook dat het iets is van alle tijden.
    Dat er (vaak sociaal niet zo sterk) vrouwen zijn die door mannen worden gedwongen tot prostitutie.
    En dan zou een juiste aanpak van politie en justitie, die rekening houden met de positie van die vrouwen inderdaad wel gewenst zijn.

  • Sir Charles, vr 19 maart 2010 12:28 in reactie op Johan van Dijk Reageer op Sir

    Sir

    "En loverboys moeten gewoon consequent souteneur of pooier genoemd noemen."

    Daar ben ik helemaal mee eens !

  • Aert Willem d'Holbach, vr 19 maart 2010 16:21 in reactie op Johan van Dijk Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Een loverboy pooier noemen is een belediging voor de pooiers. Niets mis met een goede pooier. Ik zou een loverboy liever slavendrijver noemen.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 19 maart 2010 10:08 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Deze moderne slavernij is onderdrukkend en vernederend en misschien nog wel ernstiger dan moord (als je dood bent, ben je er maar vanaf...). De straf daarvoor zou de hoogste moeten zijn die mogelijk is. Elke vorm van onderdrukking en vrijheidsberoving dient zwaar bestraft te worden.

    Misschien is het uit de ouderlijke macht zetten ook wel een goede straf. Neem de dader alles af waar hij mogelijk trots op kan zijn omdat zijn slachtoffers ook alle waardigheid verloren zijn.

  • Sonja van Geloven, za 20 maart 2010 01:05 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Sonja

    Sonja

    "Elke vorm van onderdrukking en vrijheidsberoving dient zwaar bestraft te worden."

    Dat is een utopie, aangezien iedereen tegenwoordig een baan moet hebben.

  • Mario Frieswijk, do 18 maart 2010 15:41 Reageer op Mario

    Mario

    5 jaar is een zware straf, de gemiddelde straf voor bv doodslag is lager.

    Overigens is het bovenstaande probleem met een zwaardere straf niet opgelost; de verdachte heeft met zijn ex een kind, daar verandert de hoogte van de straf niets aan.

    De laatste zin; 'terwijl elke dag duizenden vrouwen in de rosse buurten worden verkracht' lijkt me discutabel. Zolang deze vrouwen zelf anders beweren (wat meestal het geval is) is dit niet hard te maken.

    Ook het idee dat de hoeveelheid gevallen zou stijgen, is niet zo. Justitie meldt; ,,Deze stijging wordt (mede) veroorzaakt door betere registratie en de prioriteit die we aan mensenhandel geven"

    Overigens is Sertan (37 jaar) geen loverboy. Hij is een volwassen pooier

  • Averechts oprecht, vr 19 maart 2010 08:06 in reactie op Mario Frieswijk Reageer op Averechts

    Averechts

    "5 jaar is een zware straf, de gemiddelde straf voor bv doodslag is lager.

    Overigens is het bovenstaande probleem met een zwaardere straf niet opgelost; de verdachte heeft met zijn ex een kind, daar verandert de hoogte van de straf niets aan."

    Gaan we weer hoor, verplaats je eens in Anna, is zij en haar zoon er niet meer bij gebaad als de dader 15 jaar straf krijgt!!

    nu begint alle ellende voor haar opnieuw als hij na vijf jaar vrij komt, zal wel drie jaar worden uiteindelijk, zo gaat dat hier in Nederland.

    Dat zwaarder straffen een dader niet helpt dat is totaal niet van belang!

  • arjan doorgeest, zo 21 maart 2010 23:29 in reactie op Mario Frieswijk Reageer op arjan

    arjan

    Uw opmerking dat 5 jaar celstraf voor vrouwenhandel al hoog zou zijn, is m.i. onjuist. Dit laat zich gemakkelijk onderbouwen:
    wanneer een vrouw onder dwang in een situatie geplaatst wordt dat zij per dag ettelijke sexuele contacten tegen haar wil in heeft, wordt duidelijk - al stapelenderwijs - dat het hier om een buitengewoon ernstig delict gaat.
    Op één enkele verkrachting staat, als ik het goed heb, al een aantal jaren cel (ongeveer dat); wanneer deze situatie zich dag in dag uit herhaalt, soms over een periode van enkele jaren, dan is snel duidelijk hoe hoog de feitelijke strafmaat zou moeten zijn.
    (Volgens het Amerikaanse recht bijvoorbeeld zou je zo aan een straf van honderden jaren kunnen komen).

    Los hiervan heb ik het nog niet eens over mishandeling die dit soort vrouwen vaak ten deel valt (of kan vallen), venerische aandoeningen die zij kunnen oplopen of daadwerkelijk oplopen, abortussen, etc

    Uw opmerking dat veel vrouwen "het wel best vinden" of geen moeite hebben met de verhandelde staat waarin zij zich bevinden, is ver bezijden de waarheid.

    De kunst is natuurlijk wel een strafmaat te ontwikkelen die recht doet aan het leed dat de slachtoffers is aangedaan, en ook nog een keer heilzaam is voor de dader, want die zal hoe dan ook tot inkeer moeten komen.

    Verder blijkt uit internationaal bekende cijfers dat het ècht om een groot probleem gaat. Er is niet alleen wat meer aandacht voor dan vroeger - dat klopt, maar mensenhandel loopt internationaal de spuigaten uit.

    Kortom: het gaat hier om weerzinwekkend gedrag, waarvoor eigenlijk geen straf te hoog is.

    Tot zover mijn commentaar op uw woorden.

  • arjan doorgeest, do 18 maart 2010 14:08 Reageer op arjan

    arjan

    Goed artikel. Vrouwenhandel en de daarbij behorende commerciële sexuele utbuiting behoren tot het meest laakbare domein dat een mens kan betreden. Een waanzinnig hoge strafmaat - van 12 of 15 jaar (wellicht zelfs 20 jaar) - voor het begaan van dit soort delicten zou erg op zijn plaats zijn. Keihard aanpakken dus, en hopen dat van één en ander een preventieve werking zal uitgaan.

  • vanessa s., do 18 maart 2010 13:49 Reageer op vanessa

    vanessa

    Beste Maria, we hebben de laatste 16 jaar een samenleving gemaakt waar slachtoffers extra nagetrapt worden en daders hun buiken vullen. Op economisch, menselijk en financieel niveau. Daar heeft links fijn aan meegewerkt. De prostitutie is geen uitzondering.

  • Frank Walters, do 18 maart 2010 15:56 in reactie op vanessa s. Reageer op Frank

    Frank

    Toch zijn de straffen de laatste 16 jaar alleen maar gestegen en is er meer slachtofferhulp.

  • Joop Schouten, do 18 maart 2010 21:45 in reactie op vanessa s. Reageer op Joop

    Joop

    Met links hoop ik dat je niet de enige echte linkse partij van Nederland bedoeld.
    Die zijn niet gevallen voor het geld.

  • Aert Willem d'Holbach, vr 19 maart 2010 10:10 in reactie op Joop Schouten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Nee maar wel voor het beschermen van criminelen.

  • Sonja van Geloven, za 20 maart 2010 01:08 in reactie op Joop Schouten Reageer op Sonja

    Sonja

    De SP ontving vorig jaar meer dan 2 miljoen subsidie. Wie hou jij voor de gek.

  • Sonja van Geloven, za 20 maart 2010 01:29 in reactie op Joop Schouten Reageer op Sonja

    Sonja

    Er bestaat "gezonde prostitutie" lees ik hier. De mensen die dat menen, geven daarmee aan dat ze het zelf ook zouden doen als de nood aan de man komt. Tenminste dat zou logisch zijn, met een "gezond" beroep. Want wat kun je nu tegen een gezond beroep hebben? UWV, gooi meteen die markt open! Desnoods anaal met behoud van uitkering! Want het is gezond!

    Maar ik denk niet dat dat het geval is. Ik denk dat mensen dat beweren denken dat acteurs in pornofilms echt genieten en echt geil zijn. Die geloven dat happy hookers echt bestaan, in plaats van dat dat nog steeds de beste advertising is.

    Stel het je eens voor, drie keer per dag geneukt worden door een vreemde man. Liefdeloos. Neushaar. Stinkende adem. Pukkels. Lichaamsgeur. Zweetvoeten. Iemand die je pijn doet. En maar vriendelijk blijven. Voor geld. Mensen die beweren dat dat gezond is zijn òf hoerenlopers, òf kunnen zich niet in andere mensen inleven.

  • Aert Willem d'Holbach, za 20 maart 2010 08:05 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wat een gelul Sonja. Ergens niet tegen zijn wil niet zeggen dat je er ook aan mee doet (ervoor bent). Deze drogreden noemen we het "vals dilemma".
    En voor het overige ben je bijzonder vooringenomen en narrowminded over hoe bepaalde mensen hun werk beleven.

  • Gerwin van Eersel, vr 19 maart 2010 11:20 in reactie op vanessa s. Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Door dat "meewerken van links" en dat "natrappen" is het nu zo dat Nederland na de VS en de UK effectief (rekening houdend met vervroegde vrijlating) in de westerse wereld het zwaarst straft. En dus ook na de VS en UK het grootste deel van de bevolking heeft opgesloten, en dus ook na de VS en de UK het meest last heeft van criminaliteit. Zwaar straffen leidt tot meer criminaliteit.

  • Censuur Joop, za 20 maart 2010 09:12 in reactie op vanessa s. Reageer op Censuur

    Censuur

    Je kunt toch niet zeggen dat de laatste zestien jaar links in z'n eentje heeft geregeerd. En dat links uitsluitend de ministers voor justitie leverden.

    Dus jij kwaakt om jezelf te horen blaten.

  • daniel teeboom, do 18 maart 2010 13:09 Reageer op daniel

    daniel

    Dat is dus wat je krijgt wanneer de rechterlijke macht iedere misdadiger als een te behandelen slachtoffer ziet.

  • Pop Sicle, do 18 maart 2010 12:42 Reageer op Pop

    Pop

    Han, niet zo naïef, je weet toch hoe het werkt met dit soort opgelegde verboden? Het maakt niet uit welke naam je aan een dergelijk verbod geeft:
    contactverbod, wijkverbod, straatverbod, whatever...

    Je hebt onlangs toch het nieuws gehoord van de vader die zijn kinderen en daarna zichzelf van het leven beroofde? Hij had ook zo'n verbod opgelegd gekregen.

    Er werkt maar één ding in dit soort gevallen en dat is opsluiten! Héééél lang!
    Ik voorzie dat Serkan straks op eerwraak uit is en Turkije heeft geen uitleveringsovereenkomst met ons.
    Voor Anna zit er straks niets anders op dan te verhuizen en onder een andere naam verder leven...

  • Henk de Vries, do 18 maart 2010 12:28 Reageer op Henk

    Henk

    Ik ben geen Law and Order-type, maar 5 jaar cel (met een reële tijd van 3 jaar of minder) lijkt me weinig voor dit type delict.
    Iemand dwingen tot prostitutie is een vorm van herhaaldelijke verkrachting.

    Vaak zijn 'loverboys' ook zeer gewelddadig tegen 'hun' vrouwen om ze in het gareel te houden. Iemand die systematisch het leven van een grote groep vrouwen verwoest (en daarbij niet inziet dat zijn daden fout zijn) zou je misschien toch harder aan moeten pakken.

    @Piet Pelle Het aanpakken van hoerenlopers lijkt mij overigens geen oplossing. De vraag zal er altijd zijn, het aanbod ook, en mits het uit vrije wil en hygiënisch gebeurt zijn er veel vrouwen die tevreden zijn met deze manier van geld verdienen. Het grote probleem is dat de meeste vrouwen niet zelfstandig zijn en er een criminele kliek omheen woekert die het geld afroomt en de vrouwen uitbuit. Een oplossing zou kunnen zijn: iedere prostituee geregistreerd zelfstandig ondernemer en waar ook maar het geringste vermoeden is van mensenhandel of uitbuiting werkverbod en de vrouw in kwestie naar een blijf-lijfhuis. En dan alle prostitutie met vrouwen zonder vergunning strafbaar stellen, en dan mag je de hoerenlopers ook wel aanpakken (ik denk aan Oudkerk op de keileweg).

  • Piet Pelle, vr 19 maart 2010 09:38 in reactie op Henk de Vries Reageer op Piet

    Piet

    Ik bedoel ook dat het hoerenbezoek opzich niet strafbaar gesteld hoeft te worden, maar wel als een bezoeker de mensenrechten van de prostitue overtreed door met een minderjarige sex te hebben of accoord gaat met het onder dwang sex hebben met een meisje. Of erger nog, zelf die dwang opleggen. Deze lieden mogen van mij achter de tralies. Ook het misbruiken van meisjes die in de goot liggen door drugsgebruik en dakloos zijn zou wat mij betreft bestraft mogen worden. Oudkerk is een goed voorbeeld: deze man lokte voor vijf euro een meisje (minderjarig of uit vrouwenhandel afkomstig, vaak drugsverslaafd) mee die sociaal compleet in de ellende verkeerde. Het zal je dochter zijn, aan de drugs, dakloos, en voor vijf euro misbruikt door de sociale wethouder. Onbegrijpelijk ook dat deze man gewoon weer in het publieke debat wordt betrokken na zijn vreselijke mensonterende en respectloze acties in A'dam.

  • Piet Pelle, do 18 maart 2010 11:48 Reageer op Piet

    Piet

    Je zou willen dat, naast het bestrijden van de pooiers, ook de klanten van deze meisjes eens flink aangepakt worden. Laat een hoerenloper maar voor de rechter verschijnen als hij zich vergrepen heeft aan een minderjarige of sex onder dwang heeft uitgevoerd met deze meisjes. Ik ken nog wel een oude liefhebber die er aardig mee weggekomen is en nu directeur jeugdfabriek is. Dit soort lieden moeten zwaar gestraft worden omdat ze direct de oorzaak zijn van deze praktijken. Als er geen klanten zouden zijn dan zou deze ellende ook niet bestaan.

  • Ton evertsen, do 18 maart 2010 12:26 in reactie op Piet Pelle Reageer op Ton

    Ton

    klanten zullen er altijd zijn, zelfs in landen waar ze heel agressief het bestrijden is er prostitutie. Verbieden maakt de slachtoffers eigenlijk alleen maar onbereikbaarder

    je moet eerder de klanten (de goede niet die op zoek zijn naar minderjarige ed) inschakelen, want laten we eerlijk zijn dat zijn eigenlijk de enige mensen die een slachtoffer te zien krijgt

  • Joop Schouten, do 18 maart 2010 12:39 in reactie op Piet Pelle Reageer op Joop

    Joop

    Je hebt volkomen gelijk met je opmerkingen als je dit type prostitutie bedoeld.
    Misbruik maken van vrouwen en meisjes is te allen tijde een ziekmakend gegeven.

    Ik ben zelf echter van mening dat er ook prostitutie bestaat waar er wel een 'gezonde' werksituatie bestaat.
    Er zijn nu mensen die anders nooit 'aan bod komen'.
    Ik vermoed dat bij ontbreken van prostitutie een gevaarlijke situatie kan ontstaan door oplopende frustraties.

    Misschien heb je ooit wel eens gehoord van 'het koffertje van Dokter van Zwol'?
    Deze man werd een televisieberoemdheid die in de jaren 60-70 (geloof ik) bekend werd omdat hij gehandicapten hielp aan hun gerief te komen.
    Je kunt misschien wel raden wat er in z'n koffertje zat.

    Hier probeer ik mee aan te geven dat er ook nog een andere wereld van sexsualiteit en prostitutie bestaat.

    Maar misschien wist je dit al.

  • Frank Walters, do 18 maart 2010 15:56 in reactie op Piet Pelle Reageer op Frank

    Frank

    Dan is het geen hoerenloper maar een verkrachter of een pedo!

  • Han van der Horst, do 18 maart 2010 10:24 Reageer op Han

    Han

    Dit lijkt me een vorm van telefoonstalking en je zou toch zeggen, dat een rechter in zulke gevallen tot een contactverbod kan komen. Of niet? Kun je ons over zulke zaken meer vertellen, Maria?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven