vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Maria Genova Word fan Abonnement
13 april 2010 Reageer (50) 2077 x bekeken Media
Loverboys verkopen BNN datingshow
Loverboy betekent pooier, dat is beslist geen entertainment
Omroep BNN komt met een nieuw datingshow met de titel Loverboys. Loverboy-slachtoffers zijn woedend, want loverboys en liefde hebben niets met elkaar te maken en daar kan BNN geen verandering in brengen door middel van een datingshow. Hooguit verwarring zaaien.
Loverboy is inmiddels een ingeburgerd woord dat niets anders dan pooier betekent. Als BNN de betekenis van dat woord wil veranderen, dan zijn ze daar minstens tien jaar te laat mee.
De overheid stopt miljoenen in schoolprojecten die voor de gevaren van loverboys waarschuwen en tegelijkertijd gaat een jongerenomroep met overheidsgeld aan de kijkers vertellen dat loverboys juist jongens zijn die de liefde een handje helpen.
Als schrijver van het boek 'Man is stoer, vrouw is hoer' heb ik meer dan een jaar reseach over het onderwerp loverboys gedaan en ik weet wat voor verschrikkelijke dingen de slachtoffers hebben meegemaakt (tot seks met dieren aan toe). Leve de persvrijheid, maar BNN moet zich realiseren hoe kwetsend en ongepast zo'n titel is als het gaan om een entertainment-programma.
Laatste Reacties (50) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Marcel Bruin, di 20 april 2010 23:46 Reageer op Marcel
Misschien moeten deze mensen echt even hun hersens gebruiken! een programma dat over liefde gaat oke! Maar gebruik dan niet de titel "Loverboys" want dat heeft totaal niks te maken met liefde! Mijn vriendin en nog veeeel meer andere meisjes zijn in de handen geweest van een Loverboy ooit gedacht aan de gevolgen van de titel? Nee dus! Oude vervelende gebeurtenissen komen weer boven drijven, meiden die hier mee temaken hebben gekregen, zijn echt voor het leven getekend! Overigens vindt ik dat de politiek zich hiermee zou moeten gaan bemoeien, welke idioot kan dit bedenken en totaal niet denken aan de gevolgen. die directeur zeg "ja we proberen het woord Loverboy een positieve draai tegeven" Vertel mij maar eens wat er positief aan gemaakt kan worden>:( Blijven criminelen die totaal van het pad af zijn! Misschien hadden ze beter de titel kunnen gebruiken voor een programma over loverboys hoe ze te werk gaan enzo, hebben we veel meer aan om de mensen te waarschuwen
-
M. de Lange, vr 16 april 2010 17:55 Reageer op M.
Men zou eens met de slachtoffers en hun familie moeten spreken, alvorens zo´n stupide programma te lanceren. Dat gezegd hebbende, de ´vernieuwers´ van BNN kunnen daar waarschijnlijk ook smakelijk om lachen. De gevolgen van een verstoorde seksuele moraal kan ze niet deren, je zou bijna denken dat ze het er om doen.
-
Maria Genova, do 15 april 2010 00:38 Reageer op Maria
Op 14 februari heeft BNN een proefaflevering van het programma Loverboys uitgezonden. Heel veel mensen gingen ervoor zitten, omdat ze dachten dat het om een serieus programma over de loverboyproblematiek ging. Over misleiding gesproken...
Op Hyves kun je heel veel verontwaardigde reacties vinden. En op Linkedin schreef iemand dat je een programma over joden ook geen 'Auschwitz' noemt. Waarom kan een datingshow niet Love-boys heten in plaats van Loverboys. Scheelt slechts 1 letter. Of is dat nadelig voor de kijkcijfers? -
Hjalmar Hoort, vr 16 april 2010 02:44 in reactie op Maria Genova Reageer op Hjalmar
Bron graag dat het verwachtingspatroon van al die mensen zo was.
-
Lucia Lilith, wo 14 april 2010 17:23 Reageer op Lucia
Gelukkig roepen de jongens van BNN niet die associatie op en is het mogelijk het woord in een andere betekenis te zien. Herinner me ook een liedje uit Dirty Dancing waarin de term voorkomt (Come here loverboy...), nog ver voordat kinderen het beroep van pooier gingen uitoefenen en er deze naam aan werd gegeven. Wat mij betreft kunnen we de term loverboy los gaan maken van de betekenis die er tegenwoordig aan gegeven wordt. Goede zaak dus van BNN.
-
Hjalmar Hoort, wo 14 april 2010 21:03 in reactie op Lucia Lilith Reageer op Hjalmar
NOOIT MEER DIRTY DANCING OP DE RADIO! SCHANDE!
-
---Merhamet ---, wo 14 april 2010 15:38 Reageer op ---Merhamet
http://www.bnn.nl/page/comingsoon/loverboys
Nou, ik heb de preview op de website gezien en kan alleen maar de conclusie trekken dat het een onschuldig programma moet zijn dat oplossingen voor liefdes problemen wil vinden. Prima. Maar hoe ze erbij komen om de term *loverboys* te gebruiken is mij vol-strekt onduidelijk... Even nog los van de nare associatie: waarom *boys*? Staan alleen maar *boys* centraal ?
Het slaat werkelijk nergens op om het programma *loverboys* te noemen. Mijn conclusie is dan ook: kijkcijfers.
Als BNN dan toch de (vaak jonge) brein zou willen stimuleren/provoceren/whatevah zou zelfs een naam als *lovergirls* beter zijn. -anything-! Maar ja eh, blijkbaar is een alternatief moeilijk te verzinnen. Zo creatief zijn we dan ook weer niet.
En over de onschuldige kant van de term *loverboys*, we zijn die onschuld allllllaaaaaaang al voorbij. OOk in de UK weet men waar die term voor staat. Het is onzin om die term, ook voor zo'n onschuldige programma te gebruiken. Tijden veranderen...en ook de betekenis die men aan woorden geeft.
De meesten hier onder ons weten gelukkig niet wat het inhoudt om door een loverboy in gijzeling gehouden te worden: jarenlange mishandelingen, en als je uberhaupt van de loverboy vrij komt heb je geen leven meer: een isoleercel in een gekkehuis is de meest veilige plek voor die meiden.
En @ Hjalmar: je schreef:
-Ik ben ook weleens afgetuigd door een hooligan: ik ga ook niet elke keer huilen als ik ergens hooligan lees, of iets in die trend. Ik vind het een apert infantiele gedachte dat mensen dat structureel wel zouden doen.
Good for you, maar als jij dag in dag uit afgetuigd zou worden door een loverboy of hooligan, weet ik wel zeker dat je anders zou piepen. Loverboys houden het niet bij een keer. Hoe haal je dat in je hoofd... En daarnaast, een hooligan dwingt je niet zonder adempauzes seks te hebben. Als jij dag in dag uit afgetuigd zou worden, zou je al huilen als de naam hooligan hoort. Je zou de straat niet meer eens op durven.
En dan vraag ik me af: Als je dan toch zo afgetuigd bent, hoe komt dat je geen enkele vorm van empathie voelt voor iemand die dag in dag uit afgetuigd wordt? Jij vindt het blijkbaar een infantiele gedachte dat iemand kan huilen als het woordt loverboy valt, hoe zou je jou gebrek aan inlevingsvermogen noemen? -
Hjalmar Hoort, wo 14 april 2010 21:02 in reactie op ---Merhamet --- Reageer op Hjalmar
de koppeling van een woord aan een overdadige emotionele reactie vind ik vrij vergezocht. Ik heb dan ook niet over de slachtoffers van Loverboys, maar het vrij onwaarschijnlijke gebeuren dat een schrijver de bres op gaat om een programma dat hetzelfde heet zo neer te zetten.
Bij pimp my ride heb ik niets gehoord, en die pooiers in de US zijn nou ook niet echt theeleuten. Toch vermoed ik dat er zowaar mensen naar het programma hebben kunnen kijken zonder in huilen uit te barsten. Pimpen is inmiddels in het Nederlands taalgebruik volledig ingeburgerd, ik zie ook niet iedereen dag in dag uit huilen hierom: zowel om het feit dat het woord pimp valt, of dat men daarme prostituees zou beledigen.
Vind het vrij vergezocht allemaal. -
---Merhamet ---, vr 16 april 2010 12:05 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op ---Merhamet
In eerste instantie is de pimp/pooier, zoals je zelf als stelt, een sociaal aanvaard begrip (geworden). Dat er pooiers en pimps zijn dat gaat tot in de eeuwen terug. En nee het zijn niet vaak lievertjes.
In de US zijn het zangers als Snoop Dogg e.a. die van pimpen een stoer begrip hebben gemaakt, en de lading die er bij hangt geromantiseerd. Hier is er relatief weinig commotie over omdat aan de ene kant gedacht wordt dat er ook vrijwillige prostituees zijn, en aan de andere kant is het *de o-zo verdorven rap cultuur van vooral: zwarten*. Eerst was het killen van n*ggers stoer, (want dan kan je in de gevangenis snikkend een rap schrijven over je eigen martelaarschap). En nu staat het flatteus om een bontjas met 5 bitches aan elke weerszijde te hebben, en dan ben jij natuurlijk de pimp. Er zal niemand om kijken als er een prostituee wordt beledigd: hoeren zullen er vast zelf voor gekozen hebben, is de algemene redenatie.
Pooiers zijn altijd een gegeven feit in elk maatschappij geweest. Loverboys (in de negatieve zin) is een relatief nieuw begrip.
Pimp my ride: Zoals je zelf ook begrijpt gaat hier over het pimpen van auto's. Het zou een ander verhaal zijn geweest als de programma pimp my bitch zou heten. Het gaat over het opleuken van *dingen*. Dus er wordt geen commotie over gemaakt omdat een ding niet voelt. Bij loverboys gaat het, welke standpunt je ook inneemt, over de relatie tussen twee mensen.
Het lastige van de term loverboys is, hoe je het ook went of keert, dat het anno nu een dubbelzinnige lading heeft.
Een totaal gespleten en paradoxale lading waarvan het volgens sommigen het niet waard is om dat begrip aan zo'n o zo kneuterige programma te hangen. En dat vindt ik terecht. Loverboys, is alleen al vanwege zijn dubbelzinnige betekenis niet gepast om zo'n entertainment programma zo te noemen. Ik laat dan idd de negatieve lading zwaarder wegen dan het neutrale. Maar die weegt ook naar mijn idee zwaarder. Tien jaar geleden grapte ik met m'n vriendinnen of ze met hun loverboy hadden afgesproken.
Ik snap je beredenering wel, Hjalmar, maar ik denk gewoon dat tijden veranderen. Voor mij is het nog steeds gewoon een programma; voor anderen die de verschrikkingen hebben meegemaakt komt het aan als een soort *holocaust on ice*, zoals dat in de verkeerde keelgat van menig overlevenden van kampen zou vallen. (excuses voor de uitdrukking alvast- ik bedoel hier geen één op één vergelijking)
*Pimp my ride* - kan wel/ het is best cool om je vervallen occasion om te laten toveren in een disco of bioscoop.
*dirty dancing* - kan wel omdat de meeste van ons niet dood gaan aan een potje drama, geilerij en/of seks (tenzij je een zwak hart hebt natuurlijk)
*loverboys* - kan wel/ omdat het van oorsprong een onschuldig begrip is / kan niet omdat er meiden aan de rand van de dood bungelen door marteling, uitbuiting, bedreiging en 24/7 seks.
Choose your pick.
En sorry voor de ellenlange reactie. -
Hjalmar Hoort, vr 16 april 2010 18:04 in reactie op ---Merhamet --- Reageer op Hjalmar
Cemile,
Anzich heb je natuurlijk wel gelijk. Ik snap de gedachtegang ook wel. Laten we nu eens eindelijk ophouden met dingen verbieden. Het zure verongelijkte 'schande' roepen... ik wordt er zo moe van.
De taal, koppeling ervan, en gebruik ervan wijzigen tegenwoordig zo snel, dat iemand van 40+ iemand van 20+ die volledig in meme's spreekt nauwelijks meer te volgen is. Waarom zo'n negatieve vibe geven aan een in essentie positief programma.
Toen ik voor het eerst hoorde over het programma was het nog niet eens in me opgekomen om de koppeling te maken naar de 'loverboys' zoals ze door Maria zijn bestudeerd. Dit soort oproepen leidt dan ook mijns inziens tot een negatieve projectie van de eigen bezigheden.
Ofwel: waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Totaal onnodig, en uiteindelijk door de overmatige aandacht dus de facto verantwoordelijk voor meer leed dan in origine het geval geweest zou zijn als ze de oproep niet gedaan had, want er zijn zat mensen die de koppeling pas zien als ze er op gewezen worden.
Wat betreft 'Holocaust on ice': ik zie het ZO gebeuren dat het een off broadway productie zou kunnen zijn. Ken je die scene uit team america nog? Aids aids aids, everyone has aids? Hilarisch. Als het mensen dan aan het denken zet, om wat voor rede dan ook: prima. Schande roepen is zo'n enorme pavlov onderbuikreactie.
Lang naar kort: hoe zwaarder je ergens aan tilt, hoe meer pijn het zal doen.
Enfin, wel een begrijpelijk standpunt Cemile. Er zijn grenzen aan de goede smaak. Ik ben slechts van mening dat die bij lange na niet gehaald worden door het programma loverboys.
Natuurlijk kan ik ook de enorme nare baas uithangen en roepen dat Maria een ster is in het pimpen van haar eigen oeuvre onder politiek correcte voorwendselen: bijna zoals een loverboy de liefde misbruikt om tot prostitutie te dwingen. Maar dat zou te makkelijk zijn. Oops.
Sorry, kon het niet laten ;-) No hard feelings. -
---Merhamet ---, za 17 april 2010 12:09 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op ---Merhamet
Ik wordt ook vaak schijtziek als er iedere keer schande wordt geroepen. We leven immers in een afrekencultuur. En vaak gaat het over onzin dingen. Maar ik begrijp de motivering van de auteur wel. Het is natuurlijk ook een uitstekende gelegenheid om aandacht voor het probleem te vragen. Wat op zich ook wel goed is. Het kan niet vaak genoeg onder de aandacht gebracht worden, denk ik.
En ach ja, de tijd zal uiteindelijk leren welke betekenissen de zwaarste zullen wegen.
Je brengt me op het goede idee om Team America World Police nog eens te bekijken. ;) -
Hjalmar Hoort, di 13 april 2010 21:30 Reageer op Hjalmar
Maria, stel je niet zo aan joh.... BNN, direct, 'geen blad voor de mond': met deze column heb je bij voorbaat al voor meer kijkers gezorgd, wat waarschijnlijk precies de bedoeling is van de titel.
+1 voor loverboys, -1 voor Maria.... je trapt er nog in ook. Wel erg stijfjes dat je zo valt over een titel van een TV programma. -
Maria Genova, di 13 april 2010 23:03 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Maria
Als BNN veel kijkers voor dat programma scoort, dan haken ze vanzelf af. Het is een ordinaire datingshow. Niets origineels, niets vernieuwends. Ik ben behoorlijk ruimdenkend, maar een datingshow Loverboys noemen is misplaatst en misleidend. Je noemt zo'n programma toch ook niet "Pooiers"?
Ik ben gelukkig zelf geen slachtoffer van loverboys geweest; ik heb alleen het boek 'Man is stoer, vrouw is hoer' over het onderwerp geschreven. Als 1 van jouw dierbaren tot seks met vreemde mannen wordt gedwongen, dan ga je vast heel snel van mening veranderen. Dat wens ik je uiteraard niet toe, maar op dit moment begrijp je blijkbaar niet dat zo'n programmatitel tot heel veel negatieve emoties en zelfs huilbuien bij loverboysslachtoffers leidt. -
Hjalmar Hoort, wo 14 april 2010 11:28 in reactie op Maria Genova Reageer op Hjalmar
Het heeft geen bal met een datingshow te maken.
Het is een soort all you need is love, maar dan voor jongeren, en dan in typisch ludieke BNN stijl neergezet zoals dat wel vaker bij BNN gebeurd. Ook de bij de titel is daaraan gedacht. Jongeren wordt direct geconfronteerd met hun wensen en gedrag in de liefde. Wel degelijk vernieuwend, en hoe ver verwijderd van de knipoog die het programma heeft ook, toch zeker met een zeer klein stukje moraal.
Lang verhaal kort: je valt over een titel, niet over de inhoud. Het programma is nu in de maak, en je hebt evident GEEN IDEE waar het over gaat. Toch meen je al te kunnen stellen dat de wereld op stelten staat, dat het een schande is, e.d.
Never judge a book by it's cover.
Daarnaast: als een van mijn naasten gedwongen wordt tot prostitutie, dan ga ik niet zitten huilen als een producent een naam als pooier of loverboy kiest voor zijn programma. Daarmee ben je ultiem spijkers op laag water aan het zoeken: het slaat gewoon nergens op, temeer omdat je blijkbaar denkt dat niemand in staat is een scheiding te kunnen maken tussen een tv programma loverboys, en echte loverboys: alsof BNN loverboys supermooi vind ofzo. Denk je werkelijk dat iedereen zo dom is? Denk je echt dat ze de betekenis van het woord willen aanpassen?
Ik vind het ronduit kinderachtig en nodeloze aandachtstrekkerij om hier een punt van te maken. Zulke politiek correcte hysterie heb ik in tijden niet meegemaakt. Als iedereen al gaat huilen van de titel van Loverboys, dan staan ze klaar om van een flatgebouw af te springen als ze jou boek hebben gelezen toch? Het noemen van een ding is niet direct het beleven van iets.
Ik ben ook weleens afgetuigd door een hooligan: ik ga ook niet elke keer huilen als ik ergens hooligan lees, of iets in die trend. Ik vind het een apert infantiele gedachte dat mensen dat structureel wel zouden doen. -
Lucia Lilith, vr 16 april 2010 16:28 in reactie op Maria Genova Reageer op Lucia
Maar zijn de woorden pooier en loverboy niet verschillend? Ik vind pooier namelijk een stuk eenduidiger in betekenis dan loverboy. Zoals hier en daar al genoemd worden bepaalde woorden ook in een ander verband gebruikt en dan zou voor loverboy kunnen gelden dat het op de rand van de afgrond hangt en liefst niet meer gebruikt mag worden in een ander verband (polyseem of wellicht zelfs homoniem).
Op die manier schaakt een negatieve betekenis een heel woord. Het woord loverboy wordt gedemoniseerd. De jongens van BNN doen daar blijkbaar niet aan mee en benadrukken het positieve imago van het woord. Ik ben daar wel voor. Zeker ook omdat loverboy een zeer misleidend woord is in de huidige beladen betekenis. Hoe ziet u dit? -
vanessa s., di 13 april 2010 14:54 Reageer op vanessa
Mensen, wat een politiek correcte reacties allemaal. Sex is een complex spel tussen mensen waarin van alles mis- en goed gaat. De sexuele benepenheid en dubbele moraal waar Nederland in Europa het voortouw in lijkt te hebben genomen, is natuurlijk de grootste oorzaak van deze misstanden. Als je meiden met een ziek huisje-boompje-beestje-baantje ideaal de wereld instuurt zijn ze uiterst kwetsbaar, inderdaad. Om BNN als brenger van het nieuws de verantwoordelijkheid aan te praten is een kenmerk van het probleem, niet een oplossing.
-
Renée Olsthoorn, di 13 april 2010 15:36 in reactie op vanessa s. Reageer op Renée
[...] Sex is een complex spel tussen mensen waarin van alles mis- en goed gaat [...]
No kidding? ;)
In wezen heb je wel gelijk, en BNN gebruikt 'loverboy' waarschijnlijk gewoon in de normale betekenis van het woord, maar hij is nu eenmaal erg beladen. Dus of het handig is, is een ander verhaal. -
Ton evertsen, di 13 april 2010 15:49 in reactie op vanessa s. Reageer op Ton
complex ja, maar mishandeling uitbuiting en dergelijk horen daar geen onderdeel van te zijn
-
Zjen Zen, di 13 april 2010 13:17 Reageer op Zjen
Babylonische spraakverwarring gevolgd door verlies van beschaving.
-
Paradox !, di 13 april 2010 13:07 Reageer op Paradox
Hè, wat plat om het in geld uit te drukken. Alsof het verkwanselen van geld hier de issue is.
-
uitgeschreven uitgeschreven, di 13 april 2010 12:46 Reageer op uitgeschreven
pimp is het engelstalige woord voor pooier en toch meent iedereen van alles "op te willen pimpen". We leven nu eenmaal in vulgaire tijden...
-
Hjalmar Hoort, wo 14 april 2010 11:31 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op Hjalmar
Volgens Maria gaat dan ook iedereen SNOEIHARD HUILEN als 'pimp my ride' langs komt....
-
Renée Olsthoorn, wo 14 april 2010 11:40 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Renée
LOL, @Hjalmar. Ja, want als je dat programma niet kent, zou je het weleens heel anders kunnen opvatten. ;)
-
YggY ..., di 13 april 2010 12:40 Reageer op YggY
De grenzen aan entertainment programma's worden al jaren lang overtreden en niet alleen voor dit bepaalde programma. Ook Peter R. de Vries kent geen taboe in jacht op de kijkcijfers.
Platte tv voor een platte tv. -
Erwin Hoogkamer, di 13 april 2010 12:28 Reageer op Erwin
BNN is een jongerenomroep die een ding erg goed kan: provoceren en tot denken aanzetten bij de jeugd. Dus dat is wat zij doen. Zo was er ook zoveel ophef over de Donorshow... Dat is het aard van het beestje. En het lukt ze nu weer... Erg slim gedaan.
Maar laat ik wel zeggen dat Loverboys wat mij betreft in de gevangenis horen. -
uitgeschreven uitgeschreven, di 13 april 2010 21:06 in reactie op Erwin Hoogkamer Reageer op uitgeschreven
Tja, als je "proberen zo grof mogelijk te zijn" als een vorm van "tot denken aanzetten" wilt verheffen dan heb je gelijk. Op een of andere manier heeft men in het verleden toch altijd anders tegen het begrip "denkers" aangekeken. Maar goed, die zullen allemaal wel heel dom zijn geweest. In elk geval is de huidige manier van "denken" wel iets wat heel erg veel minder moeite kost qua hersencel-gebruik.
-
Jona Leguat, di 13 april 2010 11:07 Reageer op Jona
Hetzelfde zien we bij 'familie drama's' waarbij een vader drie kinderen afmaakt om zijn ex-vrouw te laten voelen hij hij zich voelt.
Ik noem dat drie-voudige kindermoord.
Maar ja
IK heb er niet voor gestudeerd en moet mijn mond houden.
Ook dat woord lover boy
Te walgelijk voor voor worden.
Het zijn gewelddadige pooiers die meisjes stelselmatig laten verkrachten.
Maar ja
Wederom
Ik heb er niet voor gestudeerd. -
Rouane Rabbit, di 13 april 2010 12:39 in reactie op Jona Leguat Reageer op Rouane
---[moet mijn mond houden]---
Als je dat vindt moet je dat doen -
Joop Schouten, di 13 april 2010 10:51 Reageer op Joop
Loverboy? Het is gewoon een geweldadige Pooier!
Welke idioot heeft dit woord eigenlijk bedacht? -
Jan L., di 13 april 2010 11:49 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jan
De term refereert naar de verleidingstactieken waarmee de loverboy het slachtoffer inpalmt (en wat het zo verradelijk maakt) om haar op den duur in de prostitutie of in (andere) illegale activiteiten uit te buiten.
-
Joop Schouten, di 13 april 2010 12:48 in reactie op Jan L. Reageer op Joop
Ja, dat bedacht ik ook Jan.
Maar wie heeft dit misplaatste woord nu eigenlijk verzonnen? -
Renée Olsthoorn, di 13 april 2010 13:06 in reactie op Joop Schouten Reageer op Renée
Street language? In Engeland is het gewoon een soort koosnaampje, maar 'loverboy' in de betekenis van verleider en vervolgens pooier van naïeve meisjes is een Nederlandse vinding.
Uit de Urban Dictionary:
[...] loverboy
Dutch slang for a type of pimp who seduces young, naïve and generally less intelligent girls through a variety of methods, with the intent to make them work in prostitution.
"Girl don't accept presents from him, he's a loverboy, before you know it he'll have your ass behind a window." [...] -
Joop Schouten, di 13 april 2010 13:46 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Joop
Thanks. Renée.
Maar WIE heeft dit misplaatste woord verzonnen?
Ik heb ook op het net rondgeneusd. -
Renée Olsthoorn, di 13 april 2010 13:54 in reactie op Joop Schouten Reageer op Renée
Hoi Joop,
Behalve de aanwijsbare verrijkingen van onze taal door een Toonder en een Van Kooten, is het nu eenmaal niet altijd te achterhalen wie een term verzint. Deze Engelse term bestond uiteraard allang, alleen in een veel vriendelijker betekenis. Persoonlijk denk ik dat ie op straat is ontstaan. Maar zeker weten doe ik dat uiteraard niet. -
Renée Olsthoorn, di 13 april 2010 13:58 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Renée
Nog even ter aanvulling. Hirsch Ballin schijnt de term 'pooierboy' geïntroduceerd te hebben als alternatief voor 'loverboy'. Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan termen die een deel Engels en een deel Nederlands bevatten. Zo lelijk! Waarom niet gewoon 'jonge pooiers'?
http://weblogs.nrc.nl/woordhoek/2010/01/25/van-loverboy-tot-pooierboy/ -
==Ellen ==, di 13 april 2010 14:12 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op ==Ellen
Ben het eens met je. Maar nog betere term: Dwangpooiers.
-
Joop Schouten, di 13 april 2010 14:31 in reactie op ==Ellen == Reageer op Joop
Accurate term. Net Sanskriet.
Misschien in combi met Renée's opmerking nog accurater:
Jonge Dwangpooier? -
Joop Schouten, di 13 april 2010 14:33 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Joop
Bedankt Renée.
Hirsch Ballin dus.
Achteraf niet zo verwonderlijk. -
Renée Olsthoorn, di 13 april 2010 14:48 in reactie op Joop Schouten Reageer op Renée
Hirsch ballin heeft 'pooierboy' bedacht (of een van zijn ambtenaren), niet 'loverboy'! :D
-
Joop Schouten, di 13 april 2010 15:40 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Joop
O, op die fiets.
; ) -
Jan L., di 13 april 2010 10:50 Reageer op Jan
Je zou kunnen verdedigen dat ze met de keuze voor deze naam extra aandacht weten te vestigen op deze problematiek, maar het lijkt me een op z'n zachtst gezegd onhandige poging.
-
Vaclav Klaus, di 13 april 2010 10:32 Reageer op Vaclav
Het concept is de BNN versie van All you need is love... de titel is inderdaad wat ongelukkig.
Misschien dat Valerio en Dennis in ruil voor hun programma wat campagnes op scholen kunnen doen om te waarschuwen tegen loverboys.
Overigens verbaas ik mij dat het aantal loverboys (+ slachtoffers) nog steeds stijgt. Mijn indruk is dat er zeer veel aandacht is voor het onderwerp... -
Rouane Rabbit, di 13 april 2010 10:26 Reageer op Rouane
Gezien het feit dat ze bij BNN normaal altijd goed nadenken over wat ze doen, lijkt mij dit een stunt.
En anders is het inderdaad een ernstige fout -
Zingende Zaag, di 13 april 2010 10:25 Reageer op Zingende
Smakeloos. Kan het duidelijker?
-
Renée Olsthoorn, di 13 april 2010 10:17 Reageer op Renée
Ik weet niet wat ik erger vind, deze show of die 'over mijn lijk' show van Yvon Jaspers (die het vooral voor zichzelf zo geweldig louterend vond, maar dat terzijde). De omroepen duiken over elkaar heen in hun queeste naar 'onttaboetiserende' onderwerpen. Ik dacht dat we dat eind 20ste eeuw allemaal al hadden gehad, maar nee hoor, er is altijd nog wel wat te vinden.
-
YggY ..., di 13 april 2010 12:37 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op YggY
Tot mijn plezier, alhoewel een iets verkeerd woord in deze context, constateer ik dat ik niet de enige ben die de nogal zieke voyeuristische TV-programma's afkeur.
-
daniel teeboom, di 13 april 2010 10:05 Reageer op daniel
Misschien is het weer zo'n stunt als de grote donorshow.
-
Ton evertsen, di 13 april 2010 09:48 Reageer op Ton
stompzinnig idee
wat voor ronden krijg je ?
win je als je haar sex voor geld kan laten hebben of is een verkrachting door een groepje van je vrienden voldoende? -
Janssen zelf, di 13 april 2010 09:47 Reageer op Janssen
Ben het met je eens.
Door zo'n programma krijgt de term een minder criminele lading. Dat lijkt me niet handig voor de verschillende instanties die aan voorlichting doen.
Het is voor de jonge slachtoffers namelijk van belang dat ze duidelijkheid hebben omtrent de terminologie. -
zorba de griek, di 13 april 2010 09:45 Reageer op zorba
U heeft volkomen gelijk.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7978 x bekeken Korte Scan
Reageer (355) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7602 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5900 x bekeken Korte Scan
Reageer (195) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5617 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5141 x bekeken Korte Scan
Reageer (249) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
4438 x bekeken Korte Scan
Reageer (355) Economie Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3802 x bekeken Korte Scan
Reageer (98) Media Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3421 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3130 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter -
Presentator stuurt 'Barbie' live uit show
Dat zouden ze vaker moeten doen...
2968 x bekeken Korte Scan
Reageer (22) Kijknou Twitter

