vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Bas Huijbers Word fan Abonnement
28 maart 2010 Reageer (78) 2536 x bekeken Leven
Kwetsen is een makkie
Het nieuws halen is niet zo moeilijk. Eerst teken je Mohammed op het schoolbord met een rond mondje en zet zijn naam erboven.
Je vraagt een leerling dit van achter uit de klas met zijn mobiele telefoon met camera op te nemen. Dan ga je met je kruis bij de getekende mond van Mohammed staan en maak je obscene bewegingen met je heupen. Tot slot vraag je je leerlingen of zij het filmpje op YouTube willen zetten met de volgende tekst erbij: docent maatschappijleer wordt gepijpt door Mohammed.
Succes verzekerd! Maar wat bereik je ermee? Bekendheid verkrijgen door Moslims te kwetsen? Laten zien dat de Islam een achterlijke godsdienst is? Zo’n filmpje maken en daarmee aandacht krijgen is niet zo moeilijk, maar een eenduidige boodschap construeren en deze breed verspreiden is een stuk lastiger. Dit ondervonden we ook toen we als klas kenbaar wilden maken dat wij de meeste geluiden van Wilders niet herkennen.
Mijn leerlingen en ik wilden een tegengeluid geven tegen Wilders met zijn Islam hetze. En zo werd het idee geboren om een YouTube filmpje te maken. Het script zou als volgt zijn: Ik zou les aan het geven zijn en twee meisjes zouden niet opletten tijdens mijn uitleg. Ik zou boos worden, naar de meisjes toelopen en een hoofddoek bij een van de leerlingen van het hoofd afrukken, met als gevolg veel herrie in de klas. Het toneelstukje zou vanachter uit de klas worden gefilmd en op YouTube worden gezet. Dit filmpje zou dan veel ophef opleveren en na een paar dagen zouden we the making of van het filmpje op internet plaatsen met de uitleg dat wij dit filmpje met veel plezier hebben gemaakt om aan te tonen dat wij in Amsterdam heel goed samen met elkaar in de klas kunnen leven. Wij herkennen de Islam hetze waar Wilders het over heeft niet.
Ik heb het filmpje uiteindelijk niet gemaakt. Niet omdat ik het niet durf, maar omdat ik denk dat de boodschap tegen Wilders niet door zal komen. En dat er in het slechtste geval alleen aandacht zal zijn voor de ophef over de afgetrokken hoofddoek en daar is het juist niet om te doen. Aandacht krijgen door te kwetsen is eenvoudig, maar aandacht krijgen voor de boodschap dat bij ons in de klas geen problemen zijn met hoofddoekjes, nee daar haal je het nieuws niet mee.
Laatste Reacties (78) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Bor de Wolf, ma 29 maart 2010 22:08 Reageer op Bor
Sommige partijen (inclusief deze Bas) storten zich als hongerige wolven op elke groep die als zielig of kwetsbaar kan worden bestempeld.
Zo is het de moslims ook vergaan.
Terecht wordt er in de reacties gemeld dat links zich nooit verzet heeft tegen beledigingen gericht aan christenen. Nee, de christenen waren reeds onderdak bij de gevestigde christelijke partijen; geen eer meer aan te behalen.
Luister nog eens naar Hans Teeuwen en de dames van Halal. -
S. Meister, ma 29 maart 2010 19:42 Reageer op S.
Zo zo, heel gefrustreerd rechts is wakker geworden op dit blog te lezen.
Zo kennen we de rechtse medemens weer; vrijheid van denken en actie voor zichzelf en niet voor 'de ander'.
Omwille van het gemak gebruik ik even het hokje 'rechtse medemens'.
;-)
Mensen moet ook eens goed LEREN LEZEN. Daarvoor verwijs ik vooral naar de reacties van Mees. Mees geeft het namelijk goed aan. -
Zingende Zaag, di 30 maart 2010 12:17 in reactie op S. Meister Reageer op Zingende
De argumenten voor instemming voor dit project worden m.i. alsmaar vreemder. Dit heeft m.i. niks met links of rechts te maken. Dit heeft te maken met de selectieve politieke inkleuring van het vak van docent. En dat is heel wat anders.
Bovendien heeft het m.i. te maken met de inschatting dat er geen enkel 'corrigerend' effect kan uitgaan op aanhangers van Wilders van een voor Moslims kwetsend filmpje. Ook niet als dat naderhand gecorrigeerd wordt. Hoeveel positieve effecten zien meester Bas en de 'voorstanders' van deze aanpak bijvoorbeeld bij een 'film' als Fitna? Voor de goede orde: het corrigerende effect was het oordeel 'knip en plakwerk' en de dalende trend in het virtuele aantal stemmers.
Bij de huidige stand van zaken steunt in NL slechts plm 18% van de virtuele stemmers de PVV/ Wilders. Dat betekent dat 82% heel bewust een andere keuze maakt. Wilders en de PVV hebben bestuurlijk in NL amper invloed en krijgen die de komende 4 jaar ook niet bij de huidige stand van zaken. Kom je als docent maatschappijleer dan echt niet verder dan het steeds over die minderheid in NL te hebben?
Er is maar een groep die de PVV / Wilders belangrijk kan maken dan hij nu is. En dat zijn (gekwetste) Moslims en niet-Moslims die het vanuit allerlei redenen (politiek, juridisch, sociaal enz) voor hen opnemen. Die groep bedraagt samen met de overige kiezers de meerdere malen genoemde 82 %.
We 'mogen' niet alle Katholieken afrekenen op een groep priesters die in de fout gaat, evenmin als we alle Moslims mogen afrekenen op de fanatici. Waarom gaat het eigenlijk steeds over de PVV/Wilders? Waarom wordt NL daar wél op afgerekend? Laten we het hebben over waar die 82% voor staat.
Hier past m.i. eerder een beroep op zelfbewustzijn en eigen verantwoordelijkheid voor het volgen van onderwijs, het goed leren van de taal en het functioneren in onze rechtsstaat. Niet meer, niet minder. Dan komt het allemaal goed. -
Marcel DeV., ma 29 maart 2010 19:20 Reageer op Marcel
Wat ik in deze niet begrijp, waarom zou men per definitie niet iets mogen zeggen van het wangedrag van heerschap Mohammed? De man heeft stammen laten uitmoorden, handelskaravanen overvallen en de sexuele integriteit van vrouwen was ook iets waar hij geen boodschap aan had. Oorlog voeren heeft hij ook meerdere keren gedaan.
Mohammed was een bijzonder onfris type, waarom zou die niet 'beledigd' mogen worden? Bij die Oostenrijkse korporaal heeft toch ook niemand problemen daarmee? (en terecht overigens) -
Jonathan Leguat, ma 29 maart 2010 19:07 Reageer op Jonathan
Ik had vroeger gelukkig een maatschappij-leraar die me wel zelfstandig en oorspronkelijk liet nadenken.
Hij bood informatie aan, daarover discussieerden we en daarna kwamen we tot een conclusie.
Vaak was die mening veelkleurig.
Deze Indoctrinatie zal wel eens als een boemerang kunnen terugslaan. Op school moet je kennis opdoen en je horizon verbreden, niet vernauwen. -
ns reiziger, ma 29 maart 2010 18:26 Reageer op ns
De docent snapt blijkbaar niet wat nieuws is en wat niet. Wat het nieuws haalt is uitzondering, dingen die goed gaan, halen het nieuws niet. Het zou pas echt slecht nieuws zijn als goed nieuws nieuws wordt, Ook vindt de docent blijkbaar dat misleiding en het verspreiden van desinformatie een goede manier is om je punt te maken, als je er maar de juiste doelgroep mee bereikt. Is dat een wijze les?
-
Nelis van Plank, ma 29 maart 2010 15:45 Reageer op Nelis
Bas,
Is het misschien een idee om met je klas een filmpje op te nemen om een tegengeluid te geven tegen die politieke partijen die TBS'ers op proefverlof sturen? -
Inter Bella, ma 29 maart 2010 16:11 in reactie op Nelis van Plank Reageer op Inter
Zo kunnen we nog uren doorgaan ^^
-
Vaclav Klaus, ma 29 maart 2010 15:21 Reageer op Vaclav
Ja, dat u politieke thema's bespreekt is prima en als alle kinderen in uw klas vinden dat Wilders op de verkeerde weg zit is dat nog beter...
Maar hoe staat u er eigenlijk tegenover dat meisjes van 12, 13, 14 met een hoofddoek op rondlopen? Vindt u dat een gewenste situatie? En heeft u hen uitgelegd dat in veel landen deze hoofddoek gebruikt wordt om vrouwen en meisjes te onderdrukken en dat misschien andere meisjes in NL ook worden onderdrukt. Wat vinden de leerlingen daarvan? -
Johan van Dijk, ma 29 maart 2010 15:17 Reageer op Johan
Als we naar de recentste peilingen kijken is zo'n filmpje idd niet nodig.
De PVV heeft haar eigen graf gegraven, er zijn genoeg redenen voor sommige PVV-ers om niet meer op de haatzaaipartij te stemmen, een aantal zijn de afgelopen week boven komen drijven:
- door niet mee te willen besturen in Den Haag en Almere heeft de PVV aangetoond geen bestuurlijke verantwoordelijkheid te willen nemen. Een stem op de PVV is dus enkel om Wilders en consorten aan wachtgeld te helpen.
- Sommige PVV-kiezers hebben door dat een stem op de PVV een stem op het CDA of nog beter (aangezien zij toch niet willen regeren) een stem op links is.
Wat dat betreft is een stem op de VVD een betere keuze ter verwezenlijking van de rechtse idealen.
- de CAN, de Amerikaanse anti-homobeweging waar Wilders door gesteund wordt is afgelopen week in het nieuws geweest, reden voor homo's om de ogen te openen mbt de PVV.
- het nieuws dat Wilders in zijn jonge jaren werd gepest om zijn allochtone uiterlijk heeft natuurlijk een lichtje doen branden bij de hardcore racisten die liever niet op een allochtoon stemmen.
Kost de PVV ook minimaal 1 zetel.
- Brinkman die deze week weer in het nieuws kwam vanwege losse handjes.
- Ayaan die aangeeft dat Wilders geen werkbare oplossingen heeft.
- En Wilders die als een waanzinnige een staatshoofd (Erdogan) beledigt zal de PVV ook geen goed hebben gedaan aangezien dat duidelijk aantoont dat Wilders geen staatsman is.
En mensen worden met al dat nieuws over Wilders langzamerhand Wildersmoe of beseffen eindelijk dat hij niet komt met werkbare oplossingen. -
Inter Bella, ma 29 maart 2010 14:55 Reageer op Inter
Ik vind het bijzonder storend dat een docent maatschappijleer zich zo in de klas uitlaat. Leerlingen dienen politiek transparant les te krijgen, anders bekruipt mij toch de term "indoctrinatie." Op internet, prima, echter niet voor een klas vol kinderen.
Ik begrijp dat het een positie is die mateloos kan frustreren. Doe dan iets anders om dit af te reageren. Niet op weerloze kinderen.
Ik ben trouwens benieuwd wat de schooldirectie, en bovenal ouders hier van gaan vinden. -
YggY ..., ma 29 maart 2010 15:19 in reactie op Inter Bella Reageer op YggY
Je kunt lezen wat je wilt lezen en je kunt zien wat je wilt zien, dat is dus selectief lezen en begrijpen. Als je het stukje leest dan zul je merken dat er een wens was van de leerlingen en de docent om een tegengeluid te bieden aan Wilders en zijn islam-hetze. Het is dus niet zo dat de docent een opdracht geeft, zoals het hier staat is het volstrekt transparant en democratisch.
Ook elders in de reacties staan weer commentaren over objectief onderwijs met dito onderwijzers en zoals ik al in eerdere vergelijkbare posts heb geschreven, er bestaat niet zoiets als objectief onderwijs en er bestaan geen objectieve onderwijzers en objectieve mensen bestaan er ook niet. We worden allemaal gekleurd gedurende ons bestaan.
En dan dat woord `indoctrinatie`, bekt heel lekker natuurlijk maar laten we het eens vanuit de realiteit bekijken, ik denk niet dat er één onderwijzer in Nederland is te vinden die Wilders en de Islam-hetze als iets positiefs weet neer te zetten. -
Jan L., ma 29 maart 2010 15:41 in reactie op YggY ... Reageer op Jan
Dat is grappig, moeilijk doen over het de bewoording 'indoctrinatie' maar klakkeloos over een 'hetze' praten. Nogmaals, het is blijkbaar een recht van moslims om zich eindeloos beledigd te voelen.
-
YggY ..., ma 29 maart 2010 15:48 in reactie op Jan L. Reageer op YggY
Islam-hetze stond in het hoofdartikel maar als u er islam-bashing van wilt maken vind ik dat ook goed.
-
Jan L., ma 29 maart 2010 16:18 in reactie op YggY ... Reageer op Jan
Dat 'hetze' in het hoofdartikel stond doet niets af aan het feit dat het dezelfde populistische lading heeft. Je verontwaardiging over het woord 'indoctrinatie' is dan ook selectief.
Dikkie Dik verwoordt overigens uitstekend hoe ik tegen de situatie aankijk. -
YggY ..., ma 29 maart 2010 16:39 in reactie op Jan L. Reageer op YggY
Dikkie Dik verwoordt overigens uitstekend hoe ik tegen de situatie aankijk.
............
Dat was me niet ontgaan. -
Jan L., ma 29 maart 2010 18:58 in reactie op YggY ... Reageer op Jan
Ik ben blij dat je dat ontdekt hebt. Als je nou ook nog inhoudelijk kan reageren zou dat helemaal prettig zijn. Waarom is met name links zo omslachtig de lange tenen van een aantal moslims aan het verdedigen terwijl ze tegenovergesteld reageren op christelijke bewegingen.
Kan jij me dit misschien uitleggen? -
Inter Bella, ma 29 maart 2010 16:09 in reactie op YggY ... Reageer op Inter
Het is de taak van de leraar om objectief onderwijs te geven, kinderen de keuze te geven, niet de keuzes voor de kinderen te maken. Indoctrinatie lijkt mij in deze perfect van toepassing.
Je weet niet zeker of een hele klas voor deze actie heeft gekozen, in het onderwijs passen veel mensen die ik ken, op met het ventileren van afwijkende meningen. Het onderwijs is nu eenmaal een grotendeels linkse kliek, waar afwijkende meningen niet getolereerd worden. Ik kan spreken van ervaring, genoeg kennissen die het zo ervaren.
In ieder geval dient de leraar te doceren, niet te betogen. Daar is hij voor aangenomen. Anders kan Bas beter een jongeren club oprichten ofzo en daar anti-Wilders filmpjes gaan maken. Niet onder schooltijd. -
Mees ., ma 29 maart 2010 15:32 in reactie op Inter Bella Reageer op Mees
U kunt slecht lezen blijkbaar.
Kinderen hebben het zelf aangegeven!
Als kinderen thuis zijn lezen ze van alles op het internet....genoeg sites aan te geven die pro Wilders zijn
Is het niet heel normaal en heel zuiver dat de kinderen zelf een tegengeluid willen geven?
Mag opstand onder studenten ook niet volgens u? -
Inter Bella, ma 29 maart 2010 15:57 in reactie op Mees . Reageer op Inter
Zoals ik op "Yggdrasill a.k.a. GeWeBe, ma 29 maart 2010 15:19" reageerde, ben ik voor een politiek neutraal onderwijs. Leraar dient boven de materie te staan, uit te leggen en bovenal de keuze voor te leggen, niet te maken voor de leerling. Ik weet niet of u kunt lezen trouwens: Ik zie niet in wat een opstand onder studenten hier mee te maken heeft. Ik ben zelf ook een student en ik kan heel erg goed begrijpen dat men tegen Wilders in opstand komt, en daar hoort u mij ook niet over zeuren. Het komt trouwens ook dikwijls voor.
Echter op het moment dat mijn hoogleraar/docent zich zeer sterk van één politieke kant laat zien, en daardoor een deel van studenten zich mogelijk niet zouden durven uitdrukken (d.m.v. het schrijven van een essay met een bepaalde opinie, hetgeen ook beoordeeld door een zelfde docent dient te worden), vraag, of beter, eis ik van een docent dat deze zich ook sportief tegenover mijn mening opstelt. En anders ren ik wel naar een raad van bestuur.
Echter, in het laag- en middelbaar onderwijs heb ik een aantal malen meegemaakt dat zeer kortzichtige onderwijzers zich niet sportief jegens de (afwijkende) mening van een ander opstelden. Zeer slechte zaak. Ik denk, nogmaals, dat daar meer mensen van mee kunnen spreken.
Op het moment dat door de openlijk geventileerde politieke voorkeur een andere leerling (deze is natuurlijk slim genoeg dit niet per direct te uiten) benadeeld, is dit een kwalijke zaak. De leraar heeft in deze een machtspositie, waar hij in mijn mening misbruik van maakt. Hij is maar een ambtenaar, die zijn taakomschrijving dient te vervullen, en het liefst niet te veel moet nadenken. Gewoon lesgeven, daarvoor is hij aangenomen. En wel neutraal graag.
Wat leerlingen doen, moeten zij weten. -
Frank Straathoff, ma 29 maart 2010 17:15 in reactie op Inter Bella Reageer op Frank
Helemaal mee eens.
"We dont need no thought control
No dark sarcasm in the classroom
Teachers leave them kids alone"
Aan het werk Meester Bas! -
Ollie B, vr 02 april 2010 08:52 in reactie op Inter Bella Reageer op Ollie
Hoezo 'Hij is maar een ambtenaar, die zijn taakomschrijving dient te vervullen, en het liefst niet te veel moet nadenken''? Wat een misselijke kwalificatie door een zichzelf blijkbaar superieur voelende student. Dat is nu juist wat hier op deze site vaak wordt bedoeld. Je hoeft anderen niet af te zeiken om je statement te maken, dat is een enorm teken van zwakte en gebrek aan echte inhoud. Van dit type zijn er al genoeg in Nederland. Probeer het eens, student, misschien is dit wel een eye-opener voor je.
-
Lewis Lewinsky, ma 29 maart 2010 14:49 Reageer op Lewis
Wat vind je nou zo goed aan de islam, Bas?
Vertel dat eens. De negatieve punten van de islam zijn duidelijk: steniging, vrouwenonderdrukking, zelfmoordaanslagen, om er een paar te noemen. Maar wat voor positieve punten zie jij dan?
Leg eens uit, s.v.p.. -
T. van Loon, ma 29 maart 2010 15:21 in reactie op Lewis Lewinsky Reageer op T.
de manier van bidden. de praktische kant van betrokkenheid met God, of je innerlijke zelf. De regels van de koran. Ken jij niemand die zo leeft? Ik wel. Het draagt bij aan een rustige tolerante samenleving. Eerst nadenken, dan pas handelen. Uitgaan van het beste in jezelf, en in de mens. Deugden aanspreken, hanteren. Niet beledigen. Niet emotioneel worden maar met de ratio met mensen omgaan. Ga zo maar door.
-
Lewis Lewinsky, ma 29 maart 2010 16:03 in reactie op T. van Loon Reageer op Lewis
De regels van de koran vind jij goed. Ook deze regel: *Zij die ongelovig zijn en als ongelovigen sterven, op hen rust Gods vloek en die van de engelen en de mensen tezamen* (de koe 161)?
Wat is er goed aan de vervloeking van ongelovigen? -
Janssen zelf, ma 29 maart 2010 17:48 in reactie op Lewis Lewinsky Reageer op Janssen
Volgens mij stipt van Loon andere regels aan als wat jij wil horen.
Als elke moslim, alle extreme regels in de koran letterlijk zou interpreteren dan hadden we hier niet meer gezeten. Zelfde geldt trouwens voor de Christelijke geloven en dus ook voor het als gematigd bekend staande katholieke geloof.
"Gaat heen en vermenigvuldig U"... en dat dan 2000 jaar lang. Dat wordt een zooitje hoor. -
Lewis Lewinsky, ma 29 maart 2010 18:50 in reactie op Janssen zelf Reageer op Lewis
Het vervloeken van ongelovigen vind jij niet goed, Janssen? Of wel? Erg duidelijk ben je niet.
Maar goed. Noem eens drie regels uit de koran die jij wel goed vindt, Janssen. Hoe moeilijk kan dat zijn? -
Zingende Zaag, ma 29 maart 2010 14:47 Reageer op Zingende
Was dit trouwens ook niet de docent die enkele maanden geleden van zichzelf vond, dat hij met 'de voeten in de modder stond' en ernstig onderbetaald werd gezien zijn taken en verantwoordelijkheden? Nederland zou ook geen goed beeld hebben van wat het betekende om leraar te zijn anno nu.
Ik vrees dat ik dat wel heb - en had - over zijn invulling daarvan. Maar het is nog somberder dan ik al dacht. -
ron de boer, ma 29 maart 2010 12:29 Reageer op ron
Dus als er geacteerd wordt tijdens maatschappijleer mag de hoofddoek af?
-
d d, ma 29 maart 2010 14:48 in reactie op ron de boer Reageer op d
Kijk, daar moest ik toch weer ff om lachen ;)
-
Frank Walters, ma 29 maart 2010 12:09 Reageer op Frank
In het nieuws komen door op "kwetsen" te reageren is net zo makkelijk.
-
daniel teeboom, ma 29 maart 2010 11:57 Reageer op daniel
Ooit was links kampioen in kwetsen. Iedereen werd door de mangel gehaald, geen heilig huisje was veilig voor links.
Totdat de Moslims kwamen, sindsdien herkennen we jullie niet meer en is het een en al respect en begrip.
Waarom is dat? Ik vond dat links best wel een punt had toen het zei dat dingen gezegd moesten worden ook al waren ze voor sommige mensen kwetsend om te horen. Het was een leuke tijd, als je een mening had en je wist er mensen mee te provoceren vonden ze het bij links f a n t a s t i s c h.
Maar goed, Monty Pithon and the Holy Grail is dus niets anders dan een beetje aandachtstrekkerij om te kwetsen. Ik zal het onthouden, m'n oren en ogen met zeep spoelen en al m'n boeken en films ritueel verbranden.
Dat zouden we ook gezamelijk kunnen doen. Dan houden we met z'n alle grote boek en film verbrandingen waarin we alle films en geschriften in de fik steken die kwetsend kunnen zijn voor Moslims. Dat is zo'n beetje alles behalve de Koran, maar zie het positief: Het wordt een geweldig vuur! -
Hans Dekkers, ma 29 maart 2010 12:08 in reactie op daniel teeboom Reageer op Hans
Wellicht heeft ook 'links' in dit liberale tijdperk het liberale standpunt overgenomen dat iedereen zelf maar moet uitmaken wat hij gelooft.
-
GJ Huisman, ma 29 maart 2010 12:41 in reactie op Hans Dekkers Reageer op GJ
Maar ook dan moet het mogelijk blijven om opinies en zienswijzen te bekritiseren, parodiëren en bespotten.
-
Isis Maät, ma 29 maart 2010 15:01 in reactie op daniel teeboom Reageer op Isis
Je hebt gelijk. In de jaren 60 en 70 werd het protestantse en het kathokieke geloof flink op de hak genomen. Niets was te gek.
Ik denk dat het islamitische geloof daar nog lang niet aan toe is. Qua geloof zitten ze nog ongeveer in de middeleeuwen. En dan wordt het wel heel moeilijk. 500 jaar geleden zouden de christenen dit ook niet hebben gepikt. -
daniel teeboom, ma 29 maart 2010 15:36 in reactie op Isis Maät Reageer op daniel
"500 jaar geleden zouden de christenen dit ook niet hebben gepikt."
Denk je dat Christenen de ontkerkeling leuk vonden, of de seksuele revolutie?
"Ik denk dat het islamitische geloof daar nog lang niet aan toe is. Qua geloof zitten ze nog ongeveer in de middeleeuwen."
De vergissing die je maakt (of die ik maak door te denken dat jij 'm maakt) is dat je denkt dat dit vanzelf ging. Het Christendom is niet vrijwillig de moderniteit ingegaan, maar het is ertoe gedwongen.
Mensen met lef zoals Spinoza en Erasmus schreven dingen waar gelovigen helemaal gek van werden, zo diep dat ze in hun ziel werden gekwetst. Links heeft een punt wanneer het door te shockeren mensen wil wakker schudden. Iedere vernieuwende gedachte is kwetsend voor het oude idee wat het omverwerpt.
@Hans
"Wellicht heeft ook 'links' in dit liberale tijdperk het liberale standpunt overgenomen dat iedereen zelf maar moet uitmaken wat hij gelooft."
Nou als dat zo was dan zou links nog veel extremer anti-Islam zijn dan Wilders dat is. Want wanneer je te maken hebt met een geloof wat mensen collectief bepaalde ideeen opdwingt kun je natuurlijk never nooit beweren dat die mensen zelf mogen uitmaken waar ze in geloven. -
Isis Maät, ma 29 maart 2010 16:28 in reactie op daniel teeboom Reageer op Isis
500 jaar geleden heerste het katholisisme in Europa. Een ander geloof aanhangen was uit den boze. Ook toen werd de mensen dit geloof opgedrongen. Duizenden mensen zijn vermoord of op de brandstapel gegooid. Spinoza en een paar anderen hebben de verlichting gebracht, maar niet zonder slag of stoot. Spinoza is ongeveer verbannen en in armoede gestorven. Maar gelukkig is zijn werk niet vergeefs geweest.
Misschien zal dit de moslims ook eens overkomen. Laten we het hopen, maar het zal heel lang duren. -
Peter Volta, ma 29 maart 2010 11:27 Reageer op Peter
Van een docent maatschappijleer zou je een neutrale opstelling verwachten. En dan dat afschuwelijke "wij herkennen ons niet in"....Nee, ik "herken"mezelf ook niet in Wilders nee. En dat alles omdat er in de klas geen "problemen zijn met hoofddoekjes". Misschien eens aandacht besteden aan de achterliggende gedachte van die hoofddoekjes ?
-
Ton evertsen, ma 29 maart 2010 15:22 in reactie op Peter Volta Reageer op Ton
volgens geenstijl is deze docent bestuurslid van de pvda
-
Heerlijk Helder Hoppe, ma 29 maart 2010 15:29 in reactie op Ton evertsen Reageer op Heerlijk Helder
Hmmmmm...
http://lmgtfy.com/?q=Bas+Huijbers+ -
Piet Pelle, ma 29 maart 2010 10:29 Reageer op Piet
Overigens vind ik een ge-engageerde docent zoasl deze stukjesschrijver zich nu laat kennen absoluut ongewenst. Hoe haalt deze man het in zijn hoofd om politieke voorkeuren en afkeuren te etaleren voor zijn klas?
-
Mees ., ma 29 maart 2010 14:49 in reactie op Piet Pelle Reageer op Mees
agossie....mag een docent dat niet in van de tea-partyisten?
Willen die graag één beeld dat moet bestaan,namelijk Wilders zijn beeld? -
Heerlijk Helder Hoppe, ma 29 maart 2010 15:00 in reactie op Mees . Reageer op Heerlijk Helder
Mees, je maakt jezelf een beetje belachelijk met deze reactie... Teapartiers zijn Wilders sympathisanten??
Piet maakt een heel goed punt. Het is toch ongewenst als er op staatsscholen politieke voorkeuren afgedwongen worden. -
Mees ., ma 29 maart 2010 15:35 in reactie op Heerlijk Helder Hoppe Reageer op Mees
Kinderen willen het zelf!
Dat mag van u blijkbaar allemaal niet....u wilt liever dat er één leider is (Wilders)die ze zal aangeven wat ze wel en niet mogen. -
Heerlijk Helder Hoppe, ma 29 maart 2010 16:53 in reactie op Mees . Reageer op Heerlijk Helder
Ik zou er erg van opkijken als een klas van +-30 individuen er precies dezelfde kijk op heeft. Deze manier van je politieke stempel op kinderen drukken is gewoon niet acceptabel. Het verheerlijken van bepaalde politieke standpunten is dgewoon not done, zeker niet op een staatsschool.
Je aannames van wat ik wel zou willen, (1 leider, wilders??) zijn uiteraard nergens op gebaseerd, en volkomen idioot. Hoe kom je erbij dat ik dat wil. Ik krijg een beetje de indruk dat je niet ouder dan 17 bent, klopt dat? -
Alex Alexander, ma 29 maart 2010 14:58 in reactie op Piet Pelle Reageer op Alex
Ik ook, als ik leerling van deze man was geweest dan was ik toch zeker naar de directie gestapt.
Ik verwacht neutraal onderwijs te krijgen, en ja ik weet dat dat moeilijk te behalen is.
Ik vind het opzienbarend hoe deze leraar denkt te weten hoe al zijn leerlingen denken, en dat hij er blijkbaar vanuit gaat dat al zijn leerlingen het niet eens zouden kunnen zijn met Dhr. Wilders.
Mijn leraar maatschappijleer op het VWO was echter wel neutraal, en nee, hij heeft mijn politieke voorkeur niet gevormd. Mijn leraar maatschappijleer heeft mij wel geleerd hoe het politieke systeem in NL, EU en de VS werken. En hoe Media werkt et cetera. Nooit liet de leraar ons in gaan tegen links dan wel rechts.
Waar dit wel ooit gebeurde was bij de les Nederlanders waar een klasgenoot en vriend van mij een spreekbeurt hield over Pim Fortuyn, hij kreeg van de lerares een dikke onvoldoende, waarom blijft mij nog steeds een raadsel. Aangezien de spreekbeurt van voldoende niveau was. Zoiets vind ik niet kunnen. -
Piet Pelle, ma 29 maart 2010 10:26 Reageer op Piet
Kwetsen is niet erg, het is veel erger dat mensen zich laten kwetsen door tekeningetjes en onbelangrijke slechte filmpjes, etc.
Paul Haanen heeft een perfect stukje op youtube waarin hij precies verteld hoe eea in elkaar steekt: de gore gekwetsten. 100% waar -
GJ Huisman, ma 29 maart 2010 08:59 Reageer op GJ
Mijn ergernis is dat veel Nederlandse politici, journalisten, cabaretiers etc. die het jarenlang geen probleem vonden dat er keihard tegen het christelijke geloof aangetrapt werd, nu opeens gaan protesteren tegen het 'kwetsen' van moslims door het beledigen van Mohammed.
Mijn zorg is dat gefundeerde en eerlijke kritiek (niet bedoeld om alleen maar tegen de schenen te trappen) tegen de islam door deze personen wordt veroordeeld als 'haatzaaien', 'islamofobie' of 'racisme'. -
Peter Volta, ma 29 maart 2010 11:57 in reactie op GJ Huisman Reageer op Peter
De verklaring daarvoor is dat de religieuze instellingen destijds tot de gevestigde orde behoorden, en dat daar dus (terecht) tegen aangetrapt mocht worden. Moslims behoren in de linkse vocabulaire tot de geknechte klasse en dienen dus in bescherming genomen te worden. Daarom werd provoceren door de Dolle Mina's ooit zinvol geacht en worden Hirsi Ali's provocaties nu "contraproductief" genoemd. Er zit -simpel gezegd- een oude anti-kapitalistische, anti-liberale agenda achter in een nieuw jasje. Want als er geen "arbeiders" meer over zijn om voor op te komen, moet je een andere groep laten opdraven om je politieke ideeen op te projecteren, niet ?
-
Mees ., ma 29 maart 2010 14:54 in reactie op GJ Huisman Reageer op Mees
Volgens u is ook elke christen een pedofiel?
Ok weleens gedacht dat onder moslims grote verschillen bestaan in waar ze voor staan? -
Jan L., zo 28 maart 2010 21:18 Reageer op Jan
Het is geen recht om tot in het oneindige te kwetsen, maar het is blijkbaar wel een recht van moslims om zich eindeloos beledigd te voelen. Tenminste, de omslachtige manier waarmee met deze (heterogene) bevolkingsgroep wordt omgegaan door (met name) links doet zoiets voorkomen. Het staat ook in schril contrast met hoe links omgaat met christelijke bewegingen, daarin zie je het tegenovergestelde. Kan iemand dit uitleggen?
Los daarvan, een maatschappijleer docent moet uitleggen waarom Wilders zo in opkomst is en NIET op een politieke keuze aansturen. -
Han van der Horst, zo 28 maart 2010 19:31 Reageer op Han
Veel reacties op deze site laten zien dat maatschappijleer een belangrijk vaak is, maar dat te weinigen er iets van opsteken. Dat zal wel komen omdat je er geen eindexamen in hoeft te doen.
Het is velen hier bijvoorbeeld nooit duidelijk geworden wat de vrijheid van meningsuiting nu precies beschermt. Die beschermt van iedereen het recht om te zeggen wat hij of zij wil. Dat kan is niet altijd straffeloos, maar ik houd smaad en laster hier even buiten. In Nederland mag iedereen zeggen, wat hij of zij wil. Dat houdt dus ook het recht in om antwoord te geven.
De vader van Theo van Gogh heeft het heel mooi gezegd: "Theo, jongen, je mag alles zeggen, maar het hoeft niet". Daarom dient eenieder die een heftige bewering de openbaarheid inslingert, zich ook te vergewissen van de gevolgen. Bijvoorbeeld dat je er vijanden voor het leven mee kunt maken die nooit meer met je zullen samenwerken en niets meer met je te maken willen hebben. En ook dat je met gelijke munt wordt terugbetaald. Of dat je met zo'n uiting de sfeer bederft en het tegendeel zult bereiken van wat je wilt.
Het is nuttig als tijdens maatschappijleer aan dit soort zaken aandacht wordt besteed. Het zijn in feite de beginselen van de communicatieleer: vraag je voor je iets naar buiten brengt, eerst af wat je ermee wilt bereiken en pas daarop de toon, de stijl, de inhoud aan.
Dit alles staat los van het feit, dat de vrijheid van meningsuiting in Nederland een heilig recht is en dat dit recht ook dient in te sluiten uitingen van slechte smaak, van vijandschap van gemeenheid. Als het op laster en smaad aankomt, zijn er in Nederland goede regelingen om de zaken recht te laten zetten, maar voor het overige moet alles kunnen. Uiteraard is elke vorm van dreiging of geweld tegen iemand met onwelgevallige uitspraken onacceptabel. Het slachtoffer daarvan dient onmiddellijk afdoende bescherming te krijgen.
Alles moet kunnen, maar je blijft verantwoordelijk voor wat je beweert. En als je zelf het mikpunt wordt van spot en afkeer, dan moet je niet huilend naar de bovenmeester lopen en roepen: Geert (of die lelijke imam in Tilburg) loopt me weer uit te schelden. -
Mw. Oeverloos, ma 29 maart 2010 10:35 in reactie op Han van der Horst Reageer op Mw.
De vader van Theo van Gogh heeft het heel mooi gezegd: "Theo, jongen, je mag alles zeggen, maar het hoeft niet". Daarom dient eenieder die een heftige bewering de openbaarheid inslingert, zich ook te vergewissen van de gevolgen.
Vreemd dat je nu net dit voorbeeld aanhaalt. Goed beschouwd ben je van mening dat het te rechtvaardigen is dat wanneer je een uitspraak doet die een ander onwelgevallig is hiervan de consequenties maar moet aanvaarden, zelfs tot de dood erop volgt. -
Ton evertsen, ma 29 maart 2010 10:48 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Ton
het probleem was niet de uitspraak van van gogh of zijn vader maar van de imams die mohammed b influisterden dat het afslachten van een ieder die zijn naamgenoot beledigde zijn recht was
-
Han van der Horst, ma 29 maart 2010 15:11 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Han
mw. Oeverloos, lees de voorlaatste alinea van mijn stuk.
-
Mw. Oeverloos, ma 29 maart 2010 15:20 in reactie op Han van der Horst Reageer op Mw.
Dat heb ik gedaan, daarom vind ik het juist zo vreemd dat je met het voorbeeld van van Gogh begint. Immers je stelt zelf ; Het slachtoffer daarvan dient onmiddellijk afdoende bescherming te krijgen.
Dat is een beetje moeilijk in dit geval, dacht ik zo. -
Mw. Oeverloos, ma 29 maart 2010 10:38 in reactie op Han van der Horst Reageer op Mw.
"Aandacht krijgen door te kwetsen is eenvoudig, maar aandacht krijgen voor de boodschap dat bij ons in de klas geen problemen zijn met hoofddoekjes, nee daar haal je het nieuws niet mee."
Een onderwijzer in het wonderschione vak maatschappijleer zou toch moeten weten dat goed nieuws geen nieuws is. Gelukkig voor hem heeft hij geen gedonder met kledingvoorschriften in de klas, petjes, keppels, lonsdaletruien, hoofddoekjes, schaamlapjes, peniskokers, alles moet kunnen toch? -
Johan Matig, zo 28 maart 2010 16:04 Reageer op Johan
Blijft toch fascinerend. Links Nederland laat geen kans onbenut om protestants-christelijke bewegingen belachelijk te maken maar zodra het over moslims gaat is het ineens begrip en respect dat de klok slaat...
-
Paradox !, zo 28 maart 2010 19:08 in reactie op Johan Matig Reageer op Paradox
Ik vind het storend dat er gesproken wordt over 'links' 'chistenen' 'het volk' 'moslims' alsof er universele meningen bestaan binnen die gemeenschappen.
-
Paradox !, zo 28 maart 2010 19:21 in reactie op Johan Matig Reageer op Paradox
Een van de onderliggende problemen binnen de huidige samenleving lijkt inderdaad dat een succesverhaal geen enkele nieuwswaarde heeft. Geen wonder dat cynisme de boventoon gaat voeren in discussies zoals bijvoorbeeld nationale veiligheid.
-
Prins Pils, ma 29 maart 2010 02:12 in reactie op Johan Matig Reageer op Prins
Opvallender is het dat Wilders c.s. moord en brand schreeuwt over de islam, maar als naast de deur er wijdverbreid seksueel misbruik is door (a.s.) christelijke functionarissen horen we helemaal niets....
-
Rob van Koot, zo 28 maart 2010 15:42 Reageer op Rob
Ik vind het evenzeer stuitend dat een leraar een politieke keuze maakt in zijn klas. Een goed onderwijzer blijft neutraal en probeert objectief de standpunten van partijen uit te leggen, zodat kinderen zelf een keuze leren maken. Hij gaat nu voorbij aan het feit dat hij invloed op de kinderen heeft en dringt zo zijn mening aan hen op. Misschien moet de auteur van dit stukje proza daar ook eens bij stil staan. Als ik merk dat mijn kinderen politiek worden beinvloed dan komt er even een goed gesprek met de rector.
-
Han van der Horst, zo 28 maart 2010 20:08 in reactie op Rob van Koot Reageer op Han
In de jaren zeventig heb ik nog wel eens een tijdje les gegeven. Wat ik wel eens deed, was het volgende: eerst de politieke meningen peilen in een klas, vervolgens een stelling naar voren brengen (onderwijs moet gratis zijn voor iedereen. De uitkeringen moeten verhoogd worden, iets radicaals) en dan vervolgens de VVD-ers de communisten laten spelen en de CDAérs de PvdA en omgekeerd. Dat is leuk en uitermate leerzaam. De leraar voorzitter van de Tweede Kamer (en commentator)
-
Rob van Koot, zo 28 maart 2010 23:25 in reactie op Han van der Horst Reageer op Rob
Ja brilant, dat deden wij op school vroeger ook wel eens. Leuk was dat en leerzaam ook. Maar ja, toen was onderwijs nog iets om trots op te zijn..... Nu is het toch wel een paar niveaus lager vrees ik.
-
Frank Walters, ma 29 maart 2010 12:05 in reactie op Rob van Koot Reageer op Frank
Ik denk dat dat wel meevalt.
-
Renée Olsthoorn, zo 28 maart 2010 15:35 Reageer op Renée
Ehm... wat is het nut om over een plan te rapporteren waarvan uiteindelijk is afgezien? Ergo, wat worden we daar wijzer van?
Het slot van uw blog is louter speculatie, we zullen het werkelijke effect nooit weten. ;)
Verder sluit ik me aan bij Yggdrasill: hoofddoeken verbieden is even mal als ze verplichten. -
Zingende Zaag, zo 28 maart 2010 15:25 Reageer op Zingende
Een heel betoog dat eindigt met een potentieel opruiend filmpje dat niet gemaakt wordt, omdat de heer Wilders en zijn aanhang niet bereikt zouden worden?
Is niet de essentie, dat je als leraar je leerlingen niet gebruikt voor een opruiende boodschap, en al helemaal niet zonder instemming van school, ouders etc? Bovendien, we weten hoe gevoelig een enkele moslim kan reageren op afwijzing van de Islam, de Profeet en de voorschriften.
Gaat deze leraar maatschappijleer hier nu met droge ogen inbrengen dat hij heeft overwogen om de leerlingen die aan zijn zorg zijn toevertrouwd, potentieel in gevaar te brengen? -
Erwin W, zo 28 maart 2010 15:10 Reageer op Erwin
Mijn maatschappijleerleraar was net als u. Niet dat enig effect heeft gehad op mij. Daar ben ik veel te intelligent voor. Ik maak me echter wel zorgen. Niet iedereen is intellectueel onafhankelijk en niet iedereen kan weerstand bieden aan verhalen als "kwetsen mag niet", "respect moet je doen" of nog erger: "de vrijheid van meningsuiting betekent niet dat je mensen vrijuit mag beledigen".
Het punt is dat het niet uit maakt wat je zegt omdat je altijd wel iemand beledigd. Als ik zeg dat gele t-shirts niet om aan te zien zijn, beledig ik wellicht enkele trotse eigenaren van gele t-shirts. Geert Wilders doet exact hetzelfde, maar dan over een ander onderwerp en op een grotere schaal. En ook dat is vrijheid van meningsuiting.
Die hele modieuze burgerlijke niet-beledigen hype gaat dus nergens over. -
, zo 28 maart 2010 13:57 Reageer op
Misschien kunnen leraren maatschappijleer de moeite nemen hun leerlingen te onderrichten in het:
NIET ANDEREN NODELOOS KWETSEN??? -
Nelma Franke fka Mark Mark, zo 28 maart 2010 15:17 in reactie op Reageer op Nelma Franke fka
Ik voel me door deze opmerking met lichtelijk sarcastische ondertoon gekwetst. Nodeloos gekwetst. Misschien kun je in de toekomst op je woorden letten?
-
daniel teeboom, di 30 maart 2010 11:30 in reactie op Reageer op daniel
Wie besluit of het kwetsen nodeloos is? De gekwetste? De kwetser? Een neutrale instantie?
Iedere nieuwe gedachte is kwetsend voor het oude wat het komt vervangen. -
Janssen zelf, zo 28 maart 2010 13:11 Reageer op Janssen
Volgens mij moet een maatschappij leraar ervoor zorgen dat leerlingen zelf een mening kunnen vormen. Dat houdt volgens mij in dat er uitgelegd wordt waarom Wilders voor zoveel ophef kan zorgen in deze maatschappij en tegelijk een behoorlijk electoraat vertegenwoordigt.
Met deze column voldoe je precies aan het beeld wat rechtse critici hebben op de gemiddelde leraar maatschappijleer. Namelijk iemand die 15/16 jarigen klaarstoomt als PvdA-stemvee. -
YggY ..., zo 28 maart 2010 12:43 Reageer op YggY
Tot aan het punt dat je op het punt staat een film te maken en die vervolgens op YouTube te plaatsen laat ik het verhaal intact, echter in plaats van het afrukken van een hoofddoek bij een meisje stel ik voor dat, gespeeld, een scene wordt opgenomen waarbij de docent de meisjes verplicht om een hoofddoek te dragen.
Verplicht een hoofddoek dragen is net zo idioot als verplicht geen hoofddoek dragen. -
Nelma Franke fka Mark Mark, zo 28 maart 2010 12:29 Reageer op Nelma Franke fka
Bas, je bent docent maatschappijleer...misschien een idee om je leerlingen te leren hoe DEZE maatschappij werkt?
-
Nelma Franke fka Mark Mark, zo 28 maart 2010 11:39 Reageer op Nelma Franke fka
Je bedoelt: je gekwetst voelen is een makkie?
-
hr. arryo, zo 28 maart 2010 11:53 in reactie op Nelma Franke fka Mark Mark Reageer op hr.
Ja, ook dat.
-
Niet rechts Niet links, zo 28 maart 2010 14:53 in reactie op Nelma Franke fka Mark Mark Reageer op Niet rechts
Kwetsen van mensen met lange tenen is inderdaad een makkie...
-
, ma 29 maart 2010 08:03 in reactie op Nelma Franke fka Mark Mark Reageer op
Je gekwetst voelen is een makkie......
Ja, dat blijkt maar weer.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7977 x bekeken Korte Scan
Reageer (355) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7601 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5898 x bekeken Korte Scan
Reageer (195) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5616 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5141 x bekeken Korte Scan
Reageer (249) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
4398 x bekeken Korte Scan
Reageer (355) Economie Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3787 x bekeken Korte Scan
Reageer (98) Media Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3421 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3130 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter -
Presentator stuurt 'Barbie' live uit show
Dat zouden ze vaker moeten doen...
2968 x bekeken Korte Scan
Reageer (22) Kijknou Twitter

