vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Francisco van Jole Word fan Abonnement
05 oktober 2011 Reageer (68) 2843 x bekeken Politiek
Job Cohen en het probleem van de PvdA
Wat is dat land dan dat hem voor ogen staat?
Er zijn twee factoren die de PvdA parten spelen: tevredenheid en nuance. Job Cohen is de belichaming van beiden. Daarom werd hij ooit populair en dat breekt hem nu op.
Tevredenheid en nuance een probleem? Dat klinkt raar want velen zien die - terecht - als twee deugden. Het is immers prettig om tevreden en verstandig om genuanceerd te zijn. Maar voor een politieke beweging is het dodelijk.
Jaren geleden, kort nadat Fortuyn het land op zijn kop zette met een frontale aanval op alles wat los en vast zat, van de media tot de Grondwet en van de politieke partijen tot de gezondheidszorg, raakte ik in een heftige discussie met een vriendin. Zij was wel gecharmeerd van Fortuyn en ik zag zijn ideeën totaal niet zitten. Het gesprek was vervuld van passie, we waren redelijk aan elkaar gewaagd, zij viel aan en ik verdedigde. Dat laatste ging me goed af, dacht ik. Aan het einde zei ze 'jij wilt dus geen verandering, alles is goed zoals het is?' Het is het ergste verwijt dat je iemand die progressief is kunt maken: dat hij of zij geen verandering wil. Maar ik moet erkennen dat ze gelijk had. Natuurlijk wilde ik verandering maar die wens had als ik eerlijk ben een hoog 'vrede op aarde' gehalte. Grote idealen met weinig nieuwe invulling.
Sindsdien let ik er op bij discussies met linkse mensen. Ik bleek niet de enige. Er wordt met veel emotie en vuur over Wilders of Rutte gediscussieerd maar vraag wat er dan anders moet en het wordt stil. Het moet genuanceerder wordt er daarna gezegd. Of de toon moet anders. Kortom, wat moet er anders? Het verhaal van de tegenstander.
Het achterliggende idee is dat het eigenlijk allemaal wel goed is maar dat de klagers het verpesten met al hun gescheld. Daarom moet de toon veranderen en de kritiek genuanceerder.
Dat is niet de schuld van die mensen. Er wordt hen niet verteld wat ze wel zouden moeten willen, wat er anders moet. Ja, het moet eerlijker, zegt de PvdA dan. Wat moet eerlijker? 'Het', iets onzijdigs.
Bij de PvdA weten ze dat natuurlijk ook wel. Ze zoeken naarstig naar oplossingen. Er is de stroming die vindt dat je een deel van de agenda van Wilders - migratie, veiligheid - moet overnemen maar dan genuanceerder en met een andere toon. Het werkt niet of maar gedeeltelijk. Want waarom zou je als kiezer gaan voor de light-versie als je ook the real thing kunt krijgen?
Anderen proberen het nieuwe ideaal in het verleden te vinden, ze gaan op zoek bij Drees of Beckman, socialistische voormannen uit de vorige eeuw. Terug naar vroeger? Dat is een route voor klagers en bangerikken, niet voor vernieuwers.
Vernieuwing vereist geloof. Niet in de zin van religie maar in de zin van overtuiging. Het is een bijna spiritueel iets. Probleem bij links is dat die houding net zo verguisd wordt als religie. Ergens in geloven wordt gezien als naïef, onrealistisch. Overtuiging gaat bovendien meestal gepaard met emotie en dat is bij links ook al een vies verschijnsel. Je moet immers verstandig, lees rationeel, zijn. Geen geloof, geen emotie. Probeer dan nog maar eens een strijd te winnen.
Obama won de verkiezingen op twee sleutelwoorden die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn: change en hope. We kennen beide begrippen niet (meer) in Nederland. Obama won ook door niet Bush of de Republikeinen aan te vallen maar door zijn eigen verhaal te vertellen. Over wat er anders moest. Van gezondheidszorg tot olieverslaving. Dat is waar je harten mee wint. Slechte ideeën bestrijd je het beste met betere ideeën.
Job Cohen werd bij zijn aanstelling op applaus onthaald omdat hij de perfecte tegenkandidaat leek voor Wilders. Zijn nuance en tevredenheid stonden recht tegenover de woeste onvrede. Tegelijkertijd leek hij ook de geschikte man voor een nieuw verhaal. Vanochtend herlas ik zijn speech nog eens waarmee hij de leiding van de partij op zich nam. 'Het Nederland dat mij voor ogen staat', gaven we bij Joop de titelloze toespraak als kop mee. Het kwam indertijd over als een verhaal van hoop en verandering.
Wat is dat land dan dat Job Cohen voor ogen staat? Neem deze passage:
Een samenleving smeden die gebaseerd is op de waarden van solidariteit en ontplooiing, voor grotere gelijkheid en uitbannen van de uitwassen van het casino-kapitalisme, dat ons de huidige economische crisis heeft bezorgd.
Een samenleving in balans, een samenleving waar het niet gaat om de race naar het meeste geld, maar een samenleving die mensen werk geeft dat zij aankunnen en waar zij bevrediging in vinden, die trots is op zijn zorg, op zijn onderwijs, een samenleving waar mensen zich thuis voelen, een samenleving die pas sociaal is als zij veilig is.
Het zijn goede en aansprekende punten. Maar dit verhaal is het afgelopen jaar amper naar voren gekomen. Hoe streeft de PvdA naar grotere gelijkheid, hoe wordt het casino-kapitalisme aangepakt, hoe worden we trots op zorg en onderwijs? Het is ons niet verteld. Of in ieder geval niet op een manier die je aan je buurman of collega kunt of wilt navertellen. Wie kan er een idee van de PvdA of Cohen noemen?
Cohen zei indertijd dat de PvdA een partij is 'die het niet moet hebben van one-liners'. Dat is een pakkende one-liner. Helaas is het de enige gebleven.
Drie jaar geleden fluisterde toenmalig VVD-Kamerlid Arend-Jan Boekestijn verontrust over partijleider Mark Rutte dat deze 'helemaal geen ideeën' had over de te volgen koers. Een microfoontje van EenVandaag ving de woorden op en zond ze uit. Er volgde een schandaal. Het was op dat moment ondenkbaar dat iemand Rutte als toekomstig premier zag. Of het door dat voorval kwam, is onduidelijk maar daarop kwam Rutte met heldere ideeën, van het mislukte 'holocaust ontkennen moet kunnen' tot het pakkende 'we gaan de geluksmachine uitzetten'. Het imago van de politicus zonder ideeën is hij kwijt. De man in de straat kan het verhaal van Rutte inmiddels wel navertellen.
Misschien dat Ploumen met haar Boekestijntje bij Cohen hetzelfde losmaakt. Laten we het hopen en laat Cohen er voor zorgen dat we dat ook kunnen geloven.
Laatste Reacties (68) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
clara legêne, vr 07 oktober 2011 22:51 Reageer op clara
Er is geen partij waarover vriend en vijand zich zo graag opwinden als de PvdA. Dat heeft de PvdA gedeeltelijk aan zichzelf te danken, met haar oud-Hollandse folklore om probleemkaarten en troeven bij voorkeur via de media uit te spelen. Maar de opwinding zegt ook iets over het publiek. Blijkbaar staat de PvdA voor zaken die velen raken, ook als ze helemaal niet op die partij stemmen en wekt de partij bij vriend en vijand verwachtingen. Met andere woorden: het is een partij die ertoe doet en voor velen bewust of onbewust voor iets groters staat dan alleen het belang van PvdA-stemmers.
Dat maakt meteen dat ik het met Van Joles stelling niet eens ben. Van Jole concludeert dat de PvdA het liefst alles bij het oude wil laten en geen duidelijk toekomstbeeld toont, of aangeeft wat er anders moet. Ik interpreteer het anders. In het huidige kille liberale politieke klimaat waarin alles in geld en rendement wordt uitgedrukt en de burger in de eerste plaats zelf voor zijn welzijn verantwoordelijk wordt gemaakt, hebben velen bewust of onbewust het gevoel dat er daardoor belangrijke zaken verloren dreigen te gaan. Bestaanszekerheid, horizontale en verticale solidariteit, een sociaal vangnet, een inclusieve samenleving. En de PvdA wordt in dit verhaal bij uitstek gezien als de partij die voor deze zaken symbool staat, die ze in de ogen van het publiek hoort te borgen. Het is dus geen kwestie van dingen bij het oude laten, maar verzet tegen het gegeven dat oude waarden verloren dreigen te gaan wat ik zie. En dat is dus wat anders dan blijven hangen in het oude.
Dit verklaart ook waarom de kandidatuur van Cohen met zoveel maatschappelijke opwinding ontvangen werd. Een opwinding waarvan Cohen zelf gezegd heeft dat ze hem in hoge mate verraste. Er werden zonder dat Cohen nog maar één woord had gezegd in de pers al vergelijkingen gemaakt met het verlangen dat Obama wist los te maken, en het resulteerde in een bijna gelijkspel. Een nipte overwinning voor de VVD. Ik heb dat zelf destijds ervaren als een dreunende confrontatie tussen twee grote contraire visies op de samenleving en de positie van de burger erin. En ik betreur het tot de dag van vandaag dat de visie van Rutte net die ene zetel meer kreeg.
De PvdA representeert een verlangen dat groter is dan de partij zelf en dat zij nu in de ogen van velen binnen en buiten de partij niet waarmaakt. Niet waar kan maken. Ik heb er niet zo'n behoefte aan het over Cohen te hebben, het is interessanter het te hebben over de manier waarop tegen de PvdA wordt aangekeken. Want er zijn redenen en oorzaken genoeg waarom de PvdA de grote verwachtingen niet waarmaakt. Meer dan Van Jole opsomt. En ze liggen niet allemaal aan de PvdA zelf.
Zoals van Jole ook aangeeft: de partij is een middenpartij en bestaat - en daar is ze bepaald niet uniek in, ook niet in Nederland - al sinds jaar en dag uit twee grote stromingen. Wat de PvdA daarbij anders maakt dan andere partijen is dat de krachtmeting tussen de twee stromingen zich voor een groot deel in de openbaarheid afspeelt. Waar het CDA en de VVD erin slagen die interne krachtmeting binnenskamers te houden, ligt het bij de PvdA al snel op straat. Dat is tegelijk haar kracht en zwakte. Zo is er de beroemde krachtmeting geweest over de derde weg, tot Bos zelf in zijn Den Uyl-lezing daarvan terugkwam. Zo is er de beroemde krachtmeting over de toon van het debat. Wel of niet mee gaan straatvechten. De inclusieve samenleving versus de exclusieve. Ik heb vaak gedacht dat de PvdA in zichzelf de twee grote politiek maatschappelijke stromingen van dit moment bergt en dat ook dat een reden is waarom zo velen zich zo over de partij opwinden.
Maar de PvdA is door de constructie van het minderheidskabinet in lastig politiek vaarwater beland dat behendig manoeuvreren vereist. De partij heeft de keuze gemaakt het eigen programma consequent te volgen en steunt dus voorstellen die zij anders ook zou steunen. Dit wordt door velen niet begrepen of hard veroordeeld. Maar van een partij die in zo'n lastige oppositierol is beland, verwachten dat er op alle fronten krachtig oppositie wordt gevoerd is wel begrijpelijk, maar niet realistisch. En in mijn ogen ook niet verstandig.
Mijn inschatting is dat dit kabinet zelf vast zal lopen of klem zal komen te zitten in de tegengestelde verwachtingen van het eigen electoraat. Het interne gemor neemt toe. Als de PvdA kan bijdragen aan de scheuren in de boot, graag, maar het schip zal vroeger of later uit zichzelf wel water maken. En dan mogen de mensen het weer zeggen. De peilingen van dat moment zijn de enige die mij kunnen schelen.
Van Jole verlangt naar vernieuwing en verandering, of denkt dat mensen naar vernieuwing verlangen. "Een nieuw verhaal." Maar mensen verlangen volgens mij gewoon naar behoud van voor hen belangrijke waarden. En als we die terug mogen krijgen dan is dat ten opzichte van nu toch ook vernieuwing? -
Zingende Zaag, vr 07 oktober 2011 10:08 Reageer op Zingende
"Jaren geleden, kort nadat Fortuyn het land op zijn kop zette met een frontale aanval op alles wat los en vast zat, van de media tot de Grondwet en van de politieke partijen tot de gezondheidszorg ... "
Het was m.i. de heer Fortuyn die zich ontwikkelde tot een spreekbuis voor diegenen in NL, die zich niet gehoord voelden door de NL politieke partijen van links tot rechts. Die groep bleek veel groter dan gedacht en de gevestigde politieke partijen hebben tot vandaag geen antwoord op die vraag gevonden. In die lacune heeft de PVV nog het beste zaken gedaan. De crisis in de PVDA is de culminatie van het verliezen van het contact met het (virtuele) electoraat. -
Messe F., do 06 oktober 2011 17:11 Reageer op Messe
Kan iemand mij de betekenis van de hoofdletter 'A' in de partijnaam PvdA uitleggen?
Waarom kiest de verpleegster, de operator en de chauffeur niet meer standaard voor deze partij? Omdat zij zich niet gehoord of begrepen voelen door de partij.
Tot en met deze post komt het woord 'Arbeid' slechts tweemaal voor in column van Van Jole en alle daaropvolgende reacties, overigens zonder enige relatie met de partijnaam.
De PvdA is de principes en denkrichting verloren. Maak een duidelijke keuze en neem bijv. 'WERKEN NAAR DE TOEKOMST' als slogan. Stimuleer mensen om te participeren in de arbeidsmarkt en stop 'gratis geld'. Arbeid is de basis van missie, visie en toekomstperspectief, niet alleen voor BV NL, maar ook voor de PvdA. Succes. -
Wim Verver, do 06 oktober 2011 14:02 Reageer op Wim
Ja ik kan het eens zijn met Jole. We moeten wel bedenken dat idealen hebben hard nodig is, maar dat idealen verwezenlijken van een geheel andere orde is. Daar kan Cohen in zijn eentje niet voor zorgen. Hij moet een ethousiast partijkader hebben die hem op de huid zit. Zou dit het werkelijke probleem kunnen zijn.? (Dus niet via de pers.)
Overigens waar maken we ons nu druk om. De gehele wereld staat financieel in de brand. Als PvdA vindt dat we moeten opgaan in een groot Europa met daarbij horende overdracht van financieele zelfbeschikking, dan moeten ze dat uitleggen aan de kiezers. Het ESFS is de eerste stap naar het ESM. Maak kiezers duidelijk wat er op het spel staat. -
M. Ebrahimi, do 06 oktober 2011 12:57 Reageer op M.
[ Misschien dat Ploumen met haar Boekestijntje bij Cohen hetzelfde losmaakt. Laten we het hopen en laat Cohen er voor zorgen dat we dat ook kunnen geloven. ]
Amen!
...
wie weet -
cor mol, do 06 oktober 2011 10:18 Reageer op cor
Als de links-liberale fractie nu eerst het artikel van partijgenoot Paul Bordewijk eens leest en zich gaat afvragen: wat hebben wij bijgedragen aan dit beleid, dan komt het antwoord van zelf.
Worden we armer als we rijker worden?
http://tinyurl.com/3rhtwoj
[met dank aan Marcel van Dam] -
Kees Gelijkhebber, do 06 oktober 2011 11:00 in reactie op cor mol Reageer op Kees
Boeiende analyse van Bordewijk maar wat is nou de politieke vertaling van het verhaal? Wordt dit nu al niet ingevuld door de SP en wat zou de PvdA daaraan kunnen toevoegen?
inks blijft hangen in herverdelingsvraagstukken maar heeft geen oog voor de wijze waarop inkomen moet worden verdiend. Inkomsten als een gegeven, nivellering als oplossing. -
cor mol, do 06 oktober 2011 12:53 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op cor
Zolang de top 10% slechts 32% op inkomen uit arbeid en vermogen betaalt, heeft het verdelingsvraagstuk niets aan actualiteit verloren.
De PvdA lag vele jaren geheel in katzwijm voor de Derde Weg benadering van Labour, beschermde zijn flanken op links niet en oogst nu het "succes"" van dat beleid. De resultaten zijn ook te zien bij het FNV, waar de SP-aanhang aan de touwtjes trekt. -
Kees Gelijkhebber, do 06 oktober 2011 10:01 Reageer op Kees
Cohen heeft twee problemen:
1) De PvdA heeft geen verhaal meer. Vernieuwend links zit bij Groen Links en D'66. Behoudend links zit bij de SP. Een rekensommetje. In 1989 had links 67 zetels in de Tweede kamer: 49 PvdA, 12 D'66 en 6 Groen Links. In 2011 zijn dit er ook 67: 30 PvdA, 15 SP, 10 D'66, 10 Groen Links en 2 PvdD. De tijden zijn veranderd. De plaatsen zijn anders bezet. De thema's waarop de PvdA van de andere partijen moet verschilen zijn niet duidelijk.
2) Cohen is een bestuurder die gewend is om met een staf van ambtenaren en meedenkers te werken. Het ambt van burgemeester past hem beter al zijn er genoeg mensen die beweren dat hij ook in die functie flink wat steken heeft laten vallen. (We zijn allemaal amateurs)
Als oppositieleider moet je zelf dossierkennis hebben en vooral behendig zijn. Bij Cohen ontbreekt het hieraan waardoor hij onzeker wordt. Bij de debatten in de Tweede Kamer kijkt hij toe hoe Pechtold, Sap en Roemer het woord voeren. -
cor mol, do 06 oktober 2011 13:11 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op cor
Ik hoef helemaal niet ingewikkeld te rekenen en zo lang in de geschiedenis terug, Gerbrand Adriaanszoon Bredero's oude volkswijsheid is voldoende: "'t Kan verkeren""
PvdA met zestig zetels op hoogste score sinds Den Uyl
http://tinyurl.com/32year9
Dat was 10 maart 2006 en lees het hele artikel om het geheugen op te frissen. Met D66 (2 zetels) en GL (6 zetels) kon je geen deuk in een pakje boter slaan. De SP had toen ook al 18 zetels. Alles wel virtueel natuurlijk. -
Kees Gelijkhebber, do 06 oktober 2011 17:52 in reactie op cor mol Reageer op Kees
Onzin. Peilingen zijn peilingen. Toen het er op aan kwam waren er geen zestig zetels voor de PvdA. Feit blijft dat de verhoudingen in links zijn veranderd en dat de PvdA geen verhaal meer heeft. Met de partijen SP, GL en D'66 is er voor de progressieve kiezer genoeg keuze. De PvdA valt buiten de boot.
-
Piet Pieters, do 06 oktober 2011 09:44 Reageer op Piet
Job Cohen is niet alleen het probleem.
De PvdA is zelf al heel lang het probleem.
Gewent aan al die zetels kunnen ze niet tegen wat tegenslag.
Dan wordt alles uit de kast getrokken om de andere partijen zwart te maken i.p.v. zelf wart nuttigs doen.
Maar ze vergeten naar zichzelf te kijken!
De burger vergeet zelfverrijkers uit het verleden niet.
Tig PvdA-ers hebben de boel bedrogen of zichzelf verrijkt. Van Kok tot Wolfsen en van Bos tot D'ancona. Van Peper tot Cohen en van Elatik tot Cornelis.
Blijf bij je standpunten en gooi dergelijke figuren eens UIT de partij.
Dan pas heb je zelfkennis en kan de partij met schone lei weer verder! -
Piet Devries, do 06 oktober 2011 09:26 Reageer op Piet
Het probleem van de PvdA lijkt me te zijn wat mijn vader, oud SDAP'er, me een jaar of vijftien geleden, hij was toen al in de tachtig, zei 'er zijn geen idealen meer'.
Mijn tegenvraag was 'moeten die er dan zijn ?'.
Min vader had z'n PvdA lidmaatschap al in de zeventiger jaren opgezegd, met vele andere oud SDAP'ers, in reactie op 'links denken en rechts zakken vullen', in de Exota trant.
Het probleem van de PvdA concreet lijkt me te zijn dat, dank zij het socialisme, de meerderheid van de PvdA stemmers een eigen huis heeft.
Onderzoek onder PvdA volksvertegenwoordigers toont aan dat die de hoogste hypotheken hebben.
En voor de euro ellende heeft de PvdA ook geen oplossing, die ellende hebben ook PvdA politici laten ontstaan, ze stonden er bij, keken er al dan niet naar, en deden niets. -
Frans Akkermans, do 06 oktober 2011 12:13 in reactie op Piet Devries Reageer op Frans
Een bron graag:
Onderzoek onder PvdA volksvertegenwoordigers toont aan dat die de hoogste hypotheken hebben. -
Heinz Brauswasser, do 06 oktober 2011 09:00 Reageer op Heinz
Het probleem is dat de PVDA nog steeds een praatgroepje is.
De mensen willen geen debat maar daden. -
John Berrevoets, do 06 oktober 2011 08:51 Reageer op John
Het probleem bij de PvdA is , en daar hoor je van Jole natuurlijk niet over, dat zij zich opwerpt als beschermheer/vrouw van de islam.
Daar ligt de kern van het probleem, maar dat mag niet besproken worden.
Pas als men dit pad weet te verlaten, waarvan ik verwacht dat het onmogelijk is, zal zij weer een partij van de Nederlanders kunnen zijn.
Nu wordt zij gezien als de partij van de islamieten. -
peter h, do 06 oktober 2011 00:33 Reageer op peter
De sociaal democratie is misschien wel zo succesvol geweest in de afgelopen eeuw dat nu er ook weinig meer te klagen valt door de gemiddelde burger.
Er is een pensioen, er is een sociaal stelsel, gelijkheid voor man en vrouw, homo en hetro, zwart of wit. Dubbeltjes zijn kwartjes geworden, studeren is tegenwoordig geen uitzondering meer maar een noodzakelijk iets voor je toekomst. De strijd is gewonnen zou je kunnen zeggen, het behouden van waarvoor gevochten is lijkt het hoogst haalbare.
Ondertussen stapelen nieuwe problemen zich op, het is duidelijk dat ons sociale bouwwerk de komende eeuw niet zal doorstaan. De verhouding tussen werkenden en inactieven, jongenren en ouderen, zet de solidariteit zwaar onder druk. De problemen met de jongeren in de wijken zijn jarenlang genegeerd, er is te lang gedaan alsof onze welvaart een zekerheid is. Europa was als de multiculturele samenleving, kritiek erop was taboe. Ondertussen is de euro door onze strot heen geduwd en zitten we nu met de gebakken peren.
Ik denk dat wij de eerste generatie zullen zijn in lange tijd die een stap terug zullen moeten doen. De jaren negentig zijn uiteindelijk onze 'roaring twenties' gebleken, en nu duiken we hard de jaren dertig in. Iedereen weet dat dit mis gaat lopen, maar we mogen het niet 'zeggen' want dan zal ons piramidespel instorten...
Iedereen ziet het, iedereen voelt het. De onzekerheid is groot, en de angst om minder te hebben dan vroeger is voelbaar. Men verwacht nu van de politiek leiderschap, oplossingen, idealen. Wat men ziet zijn zwakke leiders die het ook niet meer weten.
Op rechts hoor je nog wel een bevlogen verhaal, vaak te gemakkelijk, maar wel kort en bondig: 'de geluksmachine gaat uit'. Op links hoor je de SP terug verlangen naar de echt socialistische beginselen, maar de PvdA (en ook het CDA) blijven toch steken in het gepriegel op de vierkante mm...
Wat zijn de radicale ideeen waar mensen nog bevlogen over kunnen raken? Niet de koopkrachtplaatjes met 2 decimalen achter de komma, maar echte doorbraken, zoals die vroeger ook binnengehaald werden... Gratis studie of gratis kinderopvang? Afschaffen van de HRA, afschaffen defensie, de gulden terug, verplicht in loondienst voor iedereen, basisinkomen voor iedereen, zo moeilijk is het niet om weer een verenpracht te laten groeien. Je moet alleen durven, en niet bang zijn voor alle gevoeligheden in het conservatieve maatschappelijke middenveld.
Het grote probleem is dat het gapende gat op links al ingevuld wordt door de SP. Dat is op links 'the real thing', en waarom zou je dan nog voor een zwabberende partij gaan die duidelijk de gloriejaren ver achter zich heeft en nu toch vooral bezig is om niet van het pluche gestoten te worden? -
Wilbert Boeijen, do 06 oktober 2011 00:19 Reageer op Wilbert
Het probleem van de PvdA is, dat de ene helft een sociale en de andere helft nog steeds een neoliberale agenda heeft. Het probleem van Cohen is, dat zelfs hij die twee stromingen niet bij elkaar kan houden.
De simpele oplossing voor dit "complexe" probleem is: een keuze maken.
Wat de PvdA tot op heden doet, is naar buiten toe de sociale agenda prediken, maar de neoliberale agenda uitvoeren. So far, so good, alleen trappen linksgeoriënteerde mensen daar blijkens de peilingen niet meer zo massaal in, wellicht doordat ze om zich heen kijken.
En een ander PvdA-probleem is, dat ze het liever afleggen tegen de PVV dan tegen de SP. Daarom willen ze het kabinet niet laten vallen. Althans, de angstige neoliberale tak van de PvdA. Zo zie ik dat. -
cor mol, wo 05 oktober 2011 22:18 Reageer op cor
Als je de PvdA verder naar de kloten wil helpen zal je in elk geval niet de hervormingsagenda van D66, GL en CU moeten overnemen. Met die partijen valt voor links geen land te bezeilen:
Persbericht: GL, D66 en CU: Kabinet moet hervormen bij groter tekort. De keukentafel van Jolanda Sap straat weer ter beschikking voor een reprise van Kunduz, Marc kan zo weer aanschuiven:
http://tweedekamer.groenlinks.nl/node/72964
Wat moet Cohen met dit zootje ongeregeld aanvangen in de oppositie? Samenwerken?, ik denk het niet! -
jan bakker, wo 05 oktober 2011 21:19 Reageer op jan
Francisco, dit is me uit het hart gegrepen!
De PvdA is een partij geworden, (tot partij verworden) die zelf niet meer weet waar het voor staat! Laat staan dat `de kiezer` dat nog weet!
Exemplarisch is het gedrag van Lilian Ploumen:het lijkt wel of ze op een of andere manier `haar gram`moet halen, anders loopt men niet
in het geniep naar de Volkskrant om daar de frustratie te spuien!
Ploumen was de partijvoorzitter. Een partijvoorzitter is verantwoordelijk voor`het verhaal`van de partij. En met deze boodschap stuurt men de partijleider `op pad`, en niet andersom, want dan komen we in PVV situaties, waar de LEIDERde koers uitzet en de fractie (want een partijorganisatie is er niet) de rol van klapvee en stemvee speelt!
Liane Ploumen is er niet in geslaagd de partij een antwoord te laten formuleren op de problemen van de tijd. En het resultaat is dat de partij , inhoudelijk gezien,. met lege handen staat. En in zo´n saituatie de lijsttrekker verwijten dat hij onzichtbaar is, dat is, wat we noemen, een `gotspe`` Met hetzelfde recht zou Cohen Ploumen en de partij mogen vragen± `Wat had ik dan in Godsnaam zichtbaar moeten maken?? Vertel het me Lilian!
Historisch gezien is deze situatie wel verklaarbaar. Midden jaren negentig verklaarde Win Kok, ten tijde van Paars `trots`dat de PvdA haar ideologische veren had afgeschud. Achteraf ligt daar de historische fout! Met de `ideologische veren` verloor de PvdA ook haar beginselen en dat kreeg vorm in een totale uitverkoop van alles waar `de sociaal democratie`voor stond! Men noemde het`privatisering`` En dat heeft `de burger`geweten! Het hele conglomeraat van nuts- en zorgverzieningen veranderde in `no-time`in anonieme `molochs` waar hij totaal geen vat meer op had. Nam hij al contact op, dan kon dat via een `callcentre`verstopt achter een 0900 nummer , waar hij vakkundig `buiten de deur`gehouden wordt!
Geen wonder dat je, in zo´n geval je `heil`zoekt bij obscure types als Geert Wilders. De opkomst van Geert Wilders is dan , anders dan `links` ons doet geloven, geen gevolg van de domheid van de burger, maar in de eerste plaats het verkwanselen van de belangenvan `de gewone man`door links zelf!
Wat de PvdA rest is een keuze tussen twee dingen:
Of men gaat zo door en de laatste kan op termijn de sleutel in het slot omdraaien, of men formuleert eindelijk eens wat men voor mens en maatschappij kan betekenen.
Dit laatste heeft natuurlijk de voorkeur. Het besef moet eens doordringen in de Haags-Amsterdams grachtengordel dat de moderne burger mondig is en zich geen knollen voor citroenen meer laat verkopen!
Het besef moet eens `aankomen` bij de PvdA dat de idealen van de `Doorbraak`, vlak na WO II, waaruit de partij ontstaan is, zo langszamerhand verwezenlijkt zijn en dat het tijd is om `de knopen te tellen`en te formuleren wat een moderne sociaal democratische beweging wil bereiken! En als dan de conclusie is dat er meer gemeen is met andere progressieve elementen uit andere partijen, dan verschillen, dan moet de teerling na de neerling gezet worden en is het tijd voor een neiwue doorbraak. Samen met progressieve elementen, die zijn er, luit CDA VVD,D´66 en Groen links op naar een nieuwe progressieve volkspartij! Dat is pas een antwoord op de vragen die de `nieuwe tijd`de politiek stelt! En dat is ook het ( enige-) antwoord op de groei van de PVV, die `garen spint`, bij hetgeen links Nederland de laatste decennia heeft laten liggen! Men wil niet zien,met name de PvdA, dat daar het kiezersvolk onderdak gezocht heeft, als gevolg van het toale inhoudsloze en stuurloze gedrag van diezelfde pvda! -
Herman , do 06 oktober 2011 00:54 in reactie op jan bakker Reageer op Herman
Spijker op zijn kop uitstekend verwoord.
-
mandarijn fruitvlieg, wo 05 oktober 2011 20:59 Reageer op mandarijn
Een mens mag hopen...
Volgende regering is SP als net aan grootste partij de coalitie vormer.
De coalitie waar ik op hoop bestaat dan uit SP, PvdA, D66 en GL
Ik zie dan juist, ondanks dat SP net aan de grootste is, de Pvd A de MP leveren.....Job Cohen...
......zucht.....mooie droom...
De huidige regering maakt het echter wel een mogelijkheid..... -
Alex Alexander, do 06 oktober 2011 07:39 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Alex
Voor u een mooie droom ja, kan ik volkomen begrijpen.
Echter realiteit heeft al laten zien dat D66 niet bereid is tot een dergelijke coalitie. SP komt never nooit niet in een coalitie met D66, VVD of CDA. En ik ben bang dat de SP 1 van die 3 partijen nodig zal hebben. -
mandarijn fruitvlieg, do 06 oktober 2011 11:00 in reactie op Alex Alexander Reageer op mandarijn
Hmm, ik denk dat van die 3 (VVD, CDA en D66) er zeker 1 is die aan een dergelijke coalitie meewerkt.
Het uitgangspunt is in deze dat SP net aan de grootste is.
CDA gaat met iedereen een coalitie aan zoalng zij maar in de regering kunnen deelnemen, ook dat is in de praktijk gebleken, sterker, kijk naar huidige samenstelling.
Ditzelfde gaat mijns inziens ten dele op voor D66, als zij kunnen regeren, doen zij het, ongeacht coalitie, maar ik zie wat je bedoeld.
De VVD, sjah, dat zal wederzijds zijn vermoed ik. -
Herman , wo 05 oktober 2011 20:52 Reageer op Herman
Ik begrijp net dat Job Cohen een nieuw ondersteunings team krijgt toe geschoven bestaand uit Jacques Monasch en Sharon Dijksma.
Cohen de man die een ruim jaar geleden de partij van 15 naar 30 zetels heeft gebracht.
SHAME.
Mijn advies Job ga van je welverdiende oude dag genieten en verzorg je allerliefste. -
Peet Van Velzen, wo 05 oktober 2011 20:37 Reageer op Peet
Obama is net zo hol al Cohen.
Wat voor change? Meer geld naar de banken?
En wat voor hope voor de mensen die nu werkloos thuis zitten? -
Mees ., wo 05 oktober 2011 23:25 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Mees
Zouden die mensen weten waarom ze werkeloos thuis zitten?
Door een Bush die de hele kas heeft leeggeroofd en door zijn beleid de hele wereld in een kredietcrisis heeft gestort.
Jaja....en de meesten van al die mensen hebben zelfs op Bush gestemd.
Twee keer zelfs zodat hij er nog een termiijn van leegroven aan kon plakken.
Zouden die mensen niet begrijpen hoe dom ze zelf zijn geweest? -
Centurio Veritas, do 06 oktober 2011 00:20 in reactie op Mees . Reageer op Centurio
Die kredietcrisis kun je niet in de schoenen van Bush schuiven. Het feit dat Bush geld uit heeft gegeven, wil niet zeggen dat het geld daarmee uit de VS verdwenen is. Dat zijn dus twee verschillende dingen, Mees.
-
Anonimus Hekkers, do 06 oktober 2011 01:51 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Anonimus
Hahaha!!
"Poef, poef", zeggen de bommen in de woestijn.
En de economie is weer gezond! -
Zeer Voornaam, wo 05 oktober 2011 18:39 Reageer op Zeer
De hoe.
Mensen willen horen dat ze alles kunnen eten, van slagroom, snoep en appeltaart toch slank en mooi kunnen blijven zonder te sporten, of te bewegen.
De PvdA durft niet te beloven dat dat kan, en de rest wel. -
bo campman, wo 05 oktober 2011 18:34 Reageer op bo
Griekenland voor Europa is als Job Cohen voor Nederland.
Het is gedaan, nu alleen nog: wanneer? -
Bas Ooms, wo 05 oktober 2011 18:20 Reageer op Bas
Job Cohen is te netjes.
Geef de jongen honden nu eens een kans.
Diederik en Mi Lei en Ronald is een team die zowel de jongeren als de ouderen kan aanspreken. Ook kunnen zij duidelijke standpunten uitdragen. Dat hoeft niet eens formeel links te zijn als er maar een duidelijke lijn is. -
Raymon Rodenburg, wo 05 oktober 2011 18:17 Reageer op Raymon
Met een economie op een duurzamer spoor en algeheel de knop om met ons consumptie gedrag acht ik mijzelf niet iemand die het graag bij het oude laat. Onderwijs zou volgens mij moeten hervormd naar de huidige techniek en hoe kinderen nu informatie verteren. en onze politiek moet zich niet meer blindstaren op de AEX maar meer richten op kennis en ontwikkeling. Wij hebben er niks aan om te leven op de waan van de dag, maar wij moeten investeren zodat wij de problemen van de toekomst te baas kunnen.
-
Jim Peeters, wo 05 oktober 2011 17:43 Reageer op Jim
ahum....volgens van Jole kenmerkt links zich door een afkeer van ergens in geloven en emoties hierbij gebruiken.
Dit zijn juist de elementen waar links alles op baseert!
zowel qua mileubeleid, asielzoekersbeleid, multiculturele samenleving, als de verzorgingsstaat (bv het in stand houden pgb budgetten)
Rationeel denken telt niet en emoties die voornamelijk betrekking hebben tot schuldgevoelens overheersen alles -
Leo J Bouwman, wo 05 oktober 2011 16:31 Reageer op Leo J
Ik vind dit een beetje zwak verhaal van Van Jole.
Vergeet niet dat rechts links als de gemeenschappelijke vijand afschildert. Een oude truc om een front te vormen. Moeiteloos wordt zo de VVD burgemeester van Schiedam lid van de PvdA. Vergeet niet dat het volgens hen niet Folkert was die Fortuyn ombracht maar Melkert. Op die manier kan Job Cohen het natuurlijk niet goed doen: het gaat namelijk niet om wat Cohen werkelijk doet of denkt, maar om de beeldvorming.
De kiezer stemt door de bank genomen niet meer op een partij met een program maar op een imago. Daarbij is het niet belangrijk wat Rutte doet of nalaat, hij is verfrissend en dat volstaat.
Vergeten is dat die zelfde Rutte ooit als het jonge broertje van Wouter Bos werd neergezet, afgeschilderd werd als D66er en de grootste moeite had om zich het vleesgeworden onbenul van Rita Verdonk van het lijf te houden.
Inderdaad, de nuance is verdwenen, dat zegt Van Jole dus wel.
Dat is pijnlijk, want absoluut denken is voor grote groepen aantrekkelijk, maar ook een zaak die beter bij Rusland past dan bij het vrijdenkende Nederland.
Tegen beeldvorming is geen kruid gewassen, als Job Cohen al onzichtbaar is dan is Alexander Pechtold het ook. Beeldvorming is net glas dat beelden maar van een kant doorlaat. Het is vergeefse moeite om te zeggen dat de werkelijkheid anders is. Maar beelden worden sleets en vervelend. Zie Denemarken, ook daar kreeg de oppositie nooit een voet tussen de deur. Heel frustrerend, maar frustratie duurt nooit een heel mensenleven. -
jeroen barends, wo 05 oktober 2011 15:47 Reageer op jeroen
Goed stuk, Fransico.
Alleen wordt ik een beetje ziek van dat collectief Cohen-bashen. Even een vrij primitieve reactie hierop, met uw welnemen.
Heeft die GW maar toch mooi voorelkaar dat dat zelfs de progressieve zijde met die kutpipo gaat meehuilen. Amazing. Terecht of niet, soit.
Ik heb veel ontzag voor de houding van Job Cohen die volkomen lak heeft aan het lege populistische geklootviool over de vorm op De Televiesie de hele tijd. Daar mag hij nu om verguist worden van alle kanten, maar de volharding van die man zal menigeen nog verbazen op termijn, mark my words.
Cohen For President. -
Sjouke Boonstra, wo 05 oktober 2011 21:20 in reactie op jeroen barends Reageer op Sjouke
== Ik heb veel ontzag voor de houding van Job Cohen die volkomen lak heeft aan het lege populistische geklootviool over de vorm op De Televiesie de hele tijd. Daar mag hij nu om verguist worden van alle kanten, maar de volharding van die man zal menigeen nog verbazen op termijn, mark my words. ==
Wat hij zegt. -
Piet de Geus, wo 05 oktober 2011 14:18 Reageer op Piet
"Job Cohen werd bij zijn aanstelling op applaus onthaald omdat hij de perfecte tegenkandidaat leek voor Wilders."
Cohen werd juichend Den Haag binnengehaald omdat hij de perfecte kandidaat voor het premierschap leek (en dus niet als tegenkandidaat voor Wilders). De PvdA had zich weer eens rijk gerekend en in plaats van campagne te voeren stond Cohen bij wijze van spreken al bij buitenlandse regeringsleiders op de stoep om kennis te maken met zijn collega's.
Tijdens de debatten bleek wat iedereen al op zijn klompen aan had kunnen voelen: Cohen is een prima bestuurder maar een matig politicus die niet opgewassen is tegen het debat zoals dat tegenwoordig wordt gevoerd en daar ook geen alternatief voor heeft.
Uiteindelijk bepaalde een verschil van maar een zetel dat Cohen definitief op de verkeerde plek zit. Veel groeikansen zie ik niet voor hem in deze rol. Hij heeft de achtergrond noch het karakter om in de frontlinie te strijden. Dat bleek ook weer tijdens de Algemene Beschouwingen: Wilders dreef de spot met hem en hij kreeg geen kans om zijn verhaal te vertellen. Had Van der Laan daar gestaan, dan was Wilders even gaan plassen om de confrontatie te ontlopen. -
Centurio Veritas, do 06 oktober 2011 00:31 in reactie op Piet de Geus Reageer op Centurio
Van der Laan? De enige PvdA'er die iets tegen Wilders in heeft kunnen brengen de laatste jaren is Gerdi Verbeet, maar dat zal wel iets met haar positie te maken hebben gehad.
-
Piet de Geus, do 06 oktober 2011 08:55 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Piet
"Van der Laan? De enige PvdA'er die iets tegen Wilders in heeft kunnen brengen de laatste jaren is Gerdi Verbeet"
Dan ben je zeker al die keren vergeten dat Van der Laan Wilders uitdaagde en dat Wilders blonk door afwezigheid omdat hij de confrontatie niet aandurfde. Van der Laan stond als een ware Dirty Harry in de Kamer: make my day punk. Wilders had zich ergens opgesloten op het toilet. -
Centurio Veritas, do 06 oktober 2011 19:41 in reactie op Piet de Geus Reageer op Centurio
Nu je het zegt ;-)
-
Meta Foor, wo 05 oktober 2011 14:02 Reageer op Meta
Echt links en sociaal is niet zozeer het blindelings aanhangen van de PvdA alswel de keuze tussen GL en SP.
Dat dilemma wordt uit het oog verloren als er weer eens gewezen wordt op de poppetjes in een partij.
Partijpolitiek is niet de persoon die het preekt maar die het doet ...
Lees het programma van de vroegere CPN maar eens na en het verlangen naar passie in politiek komt naar boven. -
Frans Akkermans, wo 05 oktober 2011 16:45 in reactie op Meta Foor Reageer op Frans
Ja echte passie...Van Agt eruit De CPN erin...en daarna van zeven naar twee zetels.
-
Tim de Boer, wo 05 oktober 2011 13:56 Reageer op Tim
Ik vind dit zowaar nog een goed artikel ook. Eerlijk geschreven door iemand waarvan ik persoonlijk niet echt veel realiteitszin van verwacht, maar die mij nu dus aangenaam verrast.
Niet dat ik nu ineens PvdA ga stemmen, maar zeker met de eerste helft van zijn verhaal ben ik het roerend eens. Al maanden gloort er nu al een concrete oorzaak aan de wollige horizon van mijn irritatie tegenover Sociaal-Democraten. Ik kon er nooit echt de vinger op leggen, maar ik begin de laatste tijd te beseffen dat de partijen die zeggen progressief te zijn, dus voor verandering en vooruitgang, nu juist de partijen zijn die het liefst alles bij het oude willen laten.
Dit uit zich inderdaad in abstracte slagzinnen als "het moet eerlijker," en oeverloze discussies over die verrekte toon van het debat. Daar kan een doorsne Nederlander niks mee. Het gaat om concrete oplossingen voor de problemen die er zijn. Maar om die problemen aan te pakken is er wel een verandering nodig in de mindset van de mensen. Het is ironisch dat juist de progressievelingen daar het meeste moeite mee hebben.
Zijn zijn bang om kwijt te raken waar ze jaren lang zelf voor hebben gestreden, zoals de sociale zekerheden, en vinden deze nieuwe, snellere samenleving die zich voornamelijk en steeds meer onmline bevindt bedreigend, omdat ze hem niet begrijpen en er geen grip op krijgen.
"Het moet anders," vertaalt zich dan ook in "het moet niet zoals hij zegt," daarbij wijzend op de huidige regering en Wilders in het bijzonder: Een minderheidskabinet, met standpunten die tien jaar geleden nog ondenkbaar waren, en sterker nog, gedoogsteun van een partij die tien jaar geleden geen kans had gekregen.
Het krampachtige vastklampen aan zaken die in er feite al 20 jaar niet meer toe doen, omdat de samenleving veranderd is, stoot het vertrouwde electoraat af. Als er vervolgens alternatieven ten tonele komen die soms radicaal andere meningen en vernieuwende ideeën vertegenwoordigen en daardoor steeds meer kiezers winnen, wordt het steeds ongeloofwaardiger om in het verleden te blijven hangen.
Het wordt inderdaad tijd voor een grondige herstructurering, waarbij de PvdA zich eens goed moet afvragen of tevredenheid en nuance nog wel van deze tijd zijn. Waar moet iemand tegenwoordig nog tevreden over zijn? De vertrouwde zekerheden, kerk, politie, justitie, sociale zorg, brokkelen langzaam af en de kiezer ziet alleen maar de al eerder genoemde dwangmatige neiging van de politiek om de zaken zoals ze zijn in stand te houden. Moet men daar tevreden over zijn?
En de nuance, wie wordt er nog overtuigd door nuance? Noem het beestje bij de naam. Wilders doet dat ook en met succes. Iedereen weet precies waarom hij Cohen een bedrijfspoedel noemde en iedereen heeft het erover. Weet iemand nog wat Cohen precies zei en wat hij ermee bedoelde? De nuance werkt niet als je iemand probeert te overtuigen. Hou een vurig betoog, spring uit je vel, vergaloppeer je een keer, laat je gaan, maar laat zien waar je voor staat en verdedig dat met hart en ziel.
Wilders doet dat, al kan je vraagtekens zetten bij de manier waarop. Cohen doet het niet, bewust niet, omdat hij als man van de oude stempel zich vasthoud aan oude waarden en oude morele standaarden die gewoonweg niet meer van deze tijd zijn.
Ik als anti PvdA'er zou het toejuigen als de PvdA zich iets vuriger zou laten zien en horen. Ten eerste omdat de politiek dan wat boeiender wordt, maar bovenal omdat een tegengeluid nodig is. Niet, nogmaals, omdat ik dan wel op de PvdA zou stemmen, maar omdat de democratie nu eenmaal vraagt om een tegenwicht, in de vorm van Wilders, of in de vorm van PvdA (of anderen uiteraard). -
Babette van Dijk, wo 05 oktober 2011 14:21 in reactie op Tim de Boer Reageer op Babette
..."Ik vind dit zowaar nog een goed artikel ook. Eerlijk geschreven door iemand waarvan ik persoonlijk niet echt veel realiteitszin van verwacht, maar die mij nu dus aangenaam verrast"...
Oeps, wat een waarde oordeel! Zonder verwachtingspatronen zult u veel vaker voor verrassing komen te staan: een absolute aanrader!
Elders schrijft u ook nog een "anti-PvdA-er" te zijn. Dat schijnt nogal rond te gaan, maar ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom. Het klinkt zoals die G.W. Bush doctrine: "als je niet voor ons bent, ben je tegen ons"... Wel een beetje zwart-wit, vind u niet? Als u het niet met deze partij eens bent, staat het u vrij om op een andere club te stemmen, toch??? -
Tom Meijer, wo 05 oktober 2011 22:52 in reactie op Tim de Boer Reageer op Tom
"Als er vervolgens alternatieven ten tonele komen die soms radicaal andere meningen en vernieuwende ideeën vertegenwoordigen en daardoor steeds meer kiezers winnen"
Huh? Waar heeft U het in's hemelsnaam over? Welke alternatieven zijn er dan ten tonele gekomen? Nog wel radicaal anders en zelfs vernieuwend!
Het spijt me, in de verste verte zie ik niet waar U op doelt, ik zie alleen voornemens tot afbraak. Inderdaad radicaal maar vernieuwend kan dat niet genoemd worden. -
Tim de Boer, do 06 oktober 2011 11:17 in reactie op Tom Meijer Reageer op Tim
U vindt de standpunten van Wilders niet radicaal anders dan wat de overige politieke partijen te bieden hebben?
-
Erwin Lamme, wo 05 oktober 2011 13:29 Reageer op Erwin
Mooi stukje. Van dit kabinet wordt gezegd dat het niet geschikt is voor internationaal gebruik zoals de eurocrisis, maar slechts voor nationale consumptie (immigratie, veiligheid). Van de PvdA kan het tegenovergestelde gezegd worden: wel geschikt voor internationaal gebruik (voor Europa, voor meer ontwikkelingshulp, tegen armoede en tegen klimaatverandering) maar niet voor nationaal gebruik. Het grootste probleem van Nederland is denk ik dat er te veel op het bordje van de overheid komt. De overheid is te groot geworden en kost jaarlijks 280 miljard, bijna de helft van het BNP. Verder loopt de staatsschuld dagelijks snel op en is nu bijna 400 miljard. De PvdA heeft op dit terrein geen antwoord maar komt met een slap verhaal dat het eerlijker moet. De PvdA ontbeert op nationaal gebied visie en probeert de veren die Kok terecht afschudde weer op te plakken. Maar met die nieuwe veren is de PvdA uit het gezichtsveld van middenkiezers gevlogen en staat zij er slecht voor in de peiling. De PvdA moet weer vanouds een brede partij worden met een degelijk economisch verhaal; de overheid moet kleiner, de lasten moeten lager en de staatsschuld moet zo snel mogelijk worden afgelost.
-
Evert van Vliet, wo 05 oktober 2011 14:13 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Evert
"...... de overheid moet kleiner, de lasten moeten lager en de staatsschuld moet zo snel mogelijk worden afgelost."
En toen? -
cor mol, wo 05 oktober 2011 15:38 in reactie op Erwin Lamme Reageer op cor
En hoe scoort de Nederlandse belastingdruk Europees, met al die ontzettend linkse regeringen?
http://tinyurl.com/3bgdnu7 (helaas maar bij tot 2007)
En oh, die overheidschuld van 400 miljard. De overheid heeft nog een vordering van ca 290 miljard op de pensioenreserves van 830 miljard, blijft 110 miljard. Over 30 jaar is daar bij een gehandhaafd begrotingsevenwicht, door inflatie, nog maar 60 miljard van over. En die rente blijft ook nog steeds dalen [http://tinyurl.com/63v66g3]. -
Piet de Geus, do 06 oktober 2011 16:09 in reactie op cor mol Reageer op Piet
"En hoe scoort de Nederlandse belastingdruk Europees, met al die ontzettend linkse regeringen?
http://tinyurl.com/3bgdnu7 (helaas maar bij tot 2007)"
Hoe links een regering is zou je in de eerste plaats af moeten kunnen lezen aan de verdeling van de belastingdruk.
En die link naar de lekenencyclopedie zegt al helemaal niks: de premies voor de eigen sociale verzekeringen zijn gemakshalve maar bij de belastingen opgeteld. -
Joaquim Campesino, wo 05 oktober 2011 13:26 Reageer op Joaquim
De "Change en hope" bleken achteraf holle woorden die een hele generatie hebben overtuigt van de hopeloosheid van heil verwachten in de politiek. Obama krijgt niets voor elkaar omdat hij een PvdA benadering heeft van redelijkheid en consensus. Een mooi verhaal met fraaie sleutelwoorden kan je misschien een verkiezing laten winnen maar doet niets om de samenleving te veranderen. Obama won zijn verkiezing omdat duidelijk werd dat de Bush/VVD benadering van de economie niet werkt. Hij gaat de volgende verkiezingen verliezen omdat zijn eigen benadering niet veel anders is. Dat is ook het probleem van de PvdA. Geloof in de zelfreinigende capaciteiten van de vrije markt maakt ze een irrelevante club grijze heren waar niemand echt iets van verwacht.
-
Marjolein Stuijfbergen, wo 05 oktober 2011 13:21 Reageer op Marjolein
Iedereen wil verandering, maar de verandering moet vooral vanuit de ander komen en niet het eigen ik.
Het eigen ik is zelfs bang voor verandering, daarom roepen we zo hard dat de ander niet deugd, want als het aan de ander ligt hoeven we niet naar ons zelf te kijken, en kan voor het eigen ik alles blijven zoals het was.
De verandering moet dus vooral vanuit de ander plaatsvinden om het mij naar de zin te maken.
Maar u en ik zijn die ander,...... wat nu? -
Monique Sparla, wo 05 oktober 2011 13:17 Reageer op Monique
Als ik naar de PVdA kijk zie ik een heleboel wil om het verschil uit te willen maken.
Echter die energie moet op dan wel een hedendaagse manier gemanaged worden. En dat ondanks de bovenstaande wijze woorden van Francisco van Jole over Cohen, zie ik met alle respect voor Cohen het niet gebeuren.
Toen ik de keuze onlangs had om me weer aan te sluiten bij een nieuwe partij, heb ik niet gekozen voor de PVdA juist van wegen het slecht leiderschap van Cohen.
Wat wel duidelijk wordt is dat het een van de grootste partijen is die een verschil in de maatschappij kunnen bewerkstelligen en dat ze het zichzelf op dit moment niet gemakkelijk maken om effectief dienstbaar te kunnen zijn, is ook zichtbaar.
Ook is het duidelijk dat dingen niet meer opzichzelfstaand zijn. Zo ook Cohen met zijn kwaliteiten. En om Wilders er maar weer bij te halen. In mijn beleving is hij is niet het probleem, zijn macht is een symptoom van onvrede, van het niet met elkaar dooreen deur willen, van oude machtspolitiek gewikkeld in een goudenfoliopapiertje, een strategisch zoethoudertje van de VVD.
Die angst voor de ander komt die juist niet voort uit het niet kunnen verduren van iets dat niet gelijk is aan jezelf. Een soort puberale behoefte om niet boven het maaiveld uit te stijgen. De gemiddelde PVV'er is het toch ook beu dat ze belazerd worden en wil juist gehoord en gezien worden. En boven dien willen ze ook een behoorlijke boterham kunnen verdienen. Overigens net als alle anderen, dus zo anders hij nu ook weer niet.
Hoe veel te meer is er nu behoefte aan die visie die er toe kan bijdragen om mensen weer met elkaar door een deur te laten gaan. Aan mensen die het verschil kunnen maken.
Mij lijkt dat Cohen zijn beste heeft gegeven en klaar is voor een andere uitdaging. -
Tom Meijer, wo 05 oktober 2011 22:58 in reactie op Monique Sparla Reageer op Tom
"Toen ik de keuze onlangs had om me weer aan te sluiten bij een nieuwe partij, heb ik niet gekozen voor de PVdA juist van wegen het slecht leiderschap van Cohen."
Met alle respect maar je wordt toch lid van een partij vanwege het programma, de inhoud, de doeleinden, en niet vanwege de partijleider??? -
Alex Alexander, do 06 oktober 2011 07:41 in reactie op Tom Meijer Reageer op Alex
Inderdaad, maffe keuzen maken sommige kiezers.
Ik steun de VVD, maar wil echt niet zeggen dat ik elke man binnen de fractie toejuich of dat ik ook elk programmapunt aanhang. Gaat mij om de doelen, de ideologie... daarin probeer ik mijn partij te vinden... en dan zweef ik ook altijd alleen maar tussen D66, VVD et cetera... en wie weet ooit een stapje daar buiten, maar dat betwijfel ik. -
Monique Sparla, vr 07 oktober 2011 20:10 in reactie op Tom Meijer Reageer op Monique
Je hebt helemaal gelijk
En als je kijkt naar de praktijk dan weten we allemaal hoe belangrijk de uitvoering van de politieke plannen is. Dat is een kunst op zichzelf en dan blijkt de vorm van Cohen's leiderschap wel heel belangrijk.
in deze is hij voor mij in iedergeval ongeloofwaardig en onzichtbaar gebleken. -
Jac Schmidt, wo 05 oktober 2011 12:54 Reageer op Jac
Terug naar Drees en Beckman is iets voor bangerikken.
Nee Francisco natuurlijk kunnen we niet terug in de tijd maar het onrecht en de ongelijkheid waar zij tegen vochten is van alle tijden.
Ook nu nog worden massa's mensen in de derde wereld uitgeknepen door het kapitalisme en wordt er voortdurend geknaagd aan de verworven rechten en vrijheden van de burgers in de West- Europese landen.
Uitbuiting en en roof is van alle tijden, de taak van een sociaal democratie is dan ook om dat de bestrijden en alert te blijven.
Voor je het weet worden je kinderen van zes-zeven jaar weer om 6 uur 's morgens uit het bed getrommeld om de kar te laden omdat de baas weer een vette order die dag de deur uit wil hebben. -
Erwin Papilaja, wo 05 oktober 2011 17:39 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Erwin
goed gezecht jac ,in een tijd dat ''modernisering terug de negentiende eeuw in stappen is.met' ''wegwerparbeideers'' als ideale werknemer.
-
Mostafa Mouktafi, wo 05 oktober 2011 12:52 Reageer op Mostafa
Wat links niet in de gaten heeft:
Rechts richt zich meer op de onderbuik en wint daarom vaker dan links, dat zich meer bij saaie feiten houdt. -
Sjakie Chocola, wo 05 oktober 2011 13:42 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Sjakie
Lol ironisch bedoeld neem ik aan? Zo ja, geniale opmerking, lol.
-
Evert van Vliet, wo 05 oktober 2011 14:12 in reactie op Sjakie Chocola Reageer op Evert
Als realiteitszin saai zou zijn...so be it.
Hoewel de sociale samenhang (en die stopt natuurlijk niet bij de verplicht gestelde grens van het vatieland) uitermate boeiend kan zijn.
Iets waar 'groen' en 'links' elkaar in kunnen vinden inplaats van naar de pijpen van de eigenarren der planeet en dus het overerfde verplicht gestelde (inter)nationale monetaire systeem te blijven dansen.
Realiteitszin en kleinschaligheid blijft de toekomst houden, hoe saai je dat ook mag 'vinden' (ervaring?)...vast niet want dan ben je bekend met het in hoogsteigen persoon verantwoording af te dragen voor het eigen handelen en wandelen. -
Mostafa Mouktafi, wo 05 oktober 2011 14:13 in reactie op Sjakie Chocola Reageer op Mostafa
Bedankt voor de bloemen!
-
Michiel Online, wo 05 oktober 2011 12:43 Reageer op Michiel
"Zijn nuance en tevredenheid stonden recht tegenover de woeste onvrede. Tegelijkertijd leek hij ook de geschikte man voor een nieuw verhaal. Vanochtend herlas ik zijn speech nog eens waarmee hij de leiding van de partij op zich nam. 'Het Nederland dat mij voor ogen staat', gaven we bij Joop de titelloze toespraak als kop mee. Het kwam indertijd over als een verhaal van hoop en verandering."
Geert heeft een stapje terug gedaan en daardoor wordt Job in zijn hemd gezet, omdat zijn strategie relateerde aan onze geweldige tactische racist wilders.
dat jullie dat niet zien begrijp ik niet. je moet een goed man een hart onder de riem steken. -
Anonimus Hekkers, wo 05 oktober 2011 12:36 Reageer op Anonimus
Wat voegt dit toe aan het Ploumens verhaal dat Cohen 'onzichtbaar' is?
Een beetje een herhaling van zetten volgens mij... -
, do 06 oktober 2011 08:37 in reactie op Anonimus Hekkers Reageer op
Om je de waarheid te zeggen heb ik het afgelopen jaar Cohen heel wat vaker gezien dan Ploumen.
Dus wie is er nu onzichtbaar? -
Anonimus Hekkers, do 06 oktober 2011 14:13 in reactie op Reageer op Anonimus
Eén ding is zeker: De laatste dagen zijn ze allebei flink in beeld. :)
-
Evert van Vliet, wo 05 oktober 2011 12:32 Reageer op Evert
"Wat is dat land dan dat hem voor ogen staat?"
En dat terwijl duiten, grondstoffen, goederen en kennis als eigendom van hand tot hand gaan over de denkbeeldige lijnen der indoctri-naties heen zonder dat dat ook maar 1 strobreed in de weg wordt gelegd?
Tja, ik weet niet wat voor land jij eigenlijk voor ogen hebt Francisco, maar hoogstwaarschijnlijk nog steeds eentje waar het belang boven dat van de planeet als een geheel wordt gesteld?
Sociaal (al dan niet democratisch) meedoen aan die realiteitsverkrachting is aan de basis nog steeds uitermate A-sociaal.
Wie heeft waar recht op en waarom dan wel/niet?
Misschien kun jij daar een zinnig antwoord op geven want het is een vraag die overal en nergens botweg wordt genegeerd dus ik regenereer hem van ellende maar weer.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7976 x bekeken Korte Scan
Reageer (355) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7599 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5897 x bekeken Korte Scan
Reageer (195) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5616 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5141 x bekeken Korte Scan
Reageer (249) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
4379 x bekeken Korte Scan
Reageer (355) Economie Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3785 x bekeken Korte Scan
Reageer (98) Media Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3421 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3130 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter -
Presentator stuurt 'Barbie' live uit show
Dat zouden ze vaker moeten doen...
2967 x bekeken Korte Scan
Reageer (22) Kijknou Twitter
