Bio Bekijk alles van Han van der Horst Word fan

Han van der Horst

Han van der Horst Historicus

18 mei 2011 Reageer (140) 1185 x bekeken Politiek RSS

Jan Kees de Jager in de brulboeistand

Met zijn loze dreigementen draagt De Jager alleen maar bij tot meer onrust in Griekenland

Die Jan Kees de Jager is een mannetjesputter hoor. Dat is me een krachtfiguur die zich door mediterrane luiaards de les niet laat lezen. Die geeft ze van katoen. Hij zegt tegen die Grieken: kom maar op met je vijftig miljard. Houd maar uitverkoop. Wij zullen anders de boel wel privatiseren, azzie et zelluf niet ken, de spoorwegen te gelde maken en de snelwegen inclusief tolheffing overnemen. Nee, de Grieken hoeven het noordelijk hoofd van de krachtminister maar in hun kranten te zien, of zij weten: dit is geen Solon. Een Solon zal ons ditmaal niet redden.

Solon? Solon was een Atheense politicus uit de zesd eeuw voor Christus die radicaal een kredietcrisis oploste. Hij haalde een streep door alle schulden. Anders waren alle bezittingen, inclusief de persoon van de burgers, in handen gevallen van een klein groepje grootgrondbezitters. Zij leenden geld uit tegen woekerrente en als het mis ging, raakte je alles kwijt. Bovendien kwam je met de hele familie op de slavenmarkt terecht ter delging van de restschuld.

Nadat Solon de teller van de economie weer op nul had gezet, schreef hij nog een soort grondwet. Daarna ging hij op wereldreis want als wijze wist hij dat de redders des vaderlands zelden worden gewaardeerd. Hij had wel de grondslag gelegd voor de bloei van het klassieke Athene.

Als er opnieuw een streep door de schulden gaat, dan zal dat niet door een Solon gedaan worden maar door de omstandigheden, door het feit dat je van een kikker geen veren kunt plukken. En Jan Kees de Jager brengt die gebeurtenis met zijn deurwaarderstaal alleen maar dichterbij.

Zijn eisen zijn een echo van het verleden: als in de negentiende eeuw staten buiten Europa hun schulden niet meer konden of wilden betalen, dan stuurde je een paar kanonneerboten, je liet soldaten landen en je nam de heffing van de invoerrechten over. Of - radicaler - je vestigde een protectoraat. Dat kwam de schuldeisers dan meestal op een revolte te staan en een langdurige guerilla in het binnenland die veel meer kostte dan het heffen van tol- en douanerechten opbracht.

In het jaar 2011 kom je met zulke kanonneerbotendiplomatie niet ver. In de context van de Europese Unie kan Jan Kees de Jager zijn dreigementen nooit waar maken want er is geen sterke arm die hem kan helpen de snelwegen over te nemen.

Waar het westen die sterke arm wel toepast - in Irak of Afghanistan - zijn de gevolgen duidelijk, maar dit terzijde.

Met zijn loze dreigementen draagt De Jager alleen maar bij tot meer onrust in Griekenland. Hij maakt de mensen daar niet bang maar boos. Op deze manier gaat het laatste restje gezag van de regering daar verloren. Een grote opstand is heel voorstelbaar. Dat voorbeeld zou door de overige schuldennaties kunnen worden nagevolgd. Je merkt er nu niks van maar de Ieren hebben er een grote traditie in, vechten tegen uitzuigers van buitenaf. Ik weet ook wel dat Jan Kees de Jager in de brulboeistand is gegaan om het Nederlands publiek en met name de fans van de gedoogpartner te behagen, maar hij moet zich wel bedenken dat hij elders met zijn spreuken krachten losmaakt die niet te beheersen zijn.

Dan worden de rapen gaar gekookt op vuren van waardeloze eurobiljetten.

Update:

Eerlijk is eerlijk. Je hebt baas boven baas. Woensdagavond legde Nout Wellink bij Knevel en van den Brink uit dat Griekenland ons meesleurt in zijn faillisement als we het land laten vallen. Dan vallen we samen in de put van de armoede. Hoe reageert Geert Wilders? Met een sneer en niet meer: Wellink is naïef en wat hij zei, was een bankpresident onwaardig. Tot meer dan een grote mond is de gedoogpartner nu eenmaal niet in staat. Wellink had zich namelijk verwaardigd om op Van den Brinks bijbelse suggestie, dat Geert Wilders een valse profeet was te reageren met "op economisch gebied". U en ik vinden dat zuinigjes, maar de leider néémt dat natuurlijk niet. Het minste wat Hij verwacht, zijn  opmerkingen als van CDA-fractievoorzitter Haitsma Buma donderdagochtend op BNR. Je kon bouwen op PVV-ers vond deze. Ze waren betrouwbaar. Ze hielden zich aan hun woord. 

Laatste Reacties (140) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Joop Vermaat, do 19 mei 2011 17:41 Reageer op Joop

    Joop

    Han misschien zou je je artikel nog eens naast het bericht willen plaatsen waarnaar onderstaande link verwijst:

    "De hysterie neemt het over en de lol gaat er af
    link:
    http://www.nu.nl/binnenland/2519161/aantal-gewonden-ajax-huldiging-160.html

    De onschuld van de jaren 60 is echt voorbij.
    Ik denk dat het niet meer kan

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 12:14 Reageer op Zjen

    Zjen

    http://www.youtube.com/watch?v=EK6B4Uogtso&feature=related

    Riz Khan interviewt John Perkins over hoe global corruption een land volpompt met leningen die de rijken van dat land ten goede komt maar het land en zijn burgers nooit kan terug betalen en hoe dan dat land overgenomen wordt.
    November 2007.

  • Winston V., do 19 mei 2011 13:14 in reactie op Zjen Zen Reageer op Winston

    Winston

    Dank Zjen :-)) Ik ga nu kijken. Let vooral op de datum: november 2007. Even voor al die lieden die nog steeds geloven dat de crisis kwam "als donderslag bij heldere hemel."

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 13:27 in reactie op Winston V. Reageer op Zjen

    Zjen

    En Perkins deed het vuile werk sinds de jaren 80? Of zo?

    De octopus zit overigens in de City van Londen.Daar ligt de financiële macht. Met back-up en in samenwerking met Wall Street. ( lees Pentagon)

  • Winston V., do 19 mei 2011 14:00 in reactie op Zjen Zen Reageer op Winston

    Winston

    Juist. Drie manieren om macht uit te oefenen: economie, religie en militaire kracht, verdeeld over drie steden. Vaticaanstad, de religieuze tak, is wel bekend. Minder bekend zijn inderdaad The City in London, het financiële centrum van de wereld en het Pentagon waar zich het hoofdkwartier bevindt van de grootste strijdmacht ter Aarde.

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 14:13 in reactie op Winston V. Reageer op Zjen

    Zjen

    Alle andere financiële instellingen en globale organisaties zijn daar aan ondergeschikt.
    De leugen en de corruptie is op ieder niveau een andere.

  • sam tosha, do 19 mei 2011 15:54 in reactie op Zjen Zen Reageer op sam

    sam

    Ik wou net zeggen laten we de financiële terroristen van Wall Street niet vergeten.

    Goldman & Sachs hebben de Grieken geholpen (en er flink mee verdiend vanzelf) hun schuld te verbergen om in de Eurozone te komen en hebben een fonds opgericht waarin je kunt wedden of Griekenland failliet gaat of niet. Geuss waarop Goldman & Sachs heeft ingezet....... sjuust het faillissement van Griekenland.

    Hier de expert: http://www.youtube.com/watch?v=Sq5j0ba034M

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 13:28 in reactie op Winston V. Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik kende de video's al sinds 2008.
    Ik ben blij verrast dat al deze info nu open en bloot op straat ligt. John Perkins' interview is bijna een half miljoen keer gekeken.

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 13:37 in reactie op Winston V. Reageer op Zjen

    Zjen

    Egypte is nu aan de beurt;
    http://english.aljazeera.net/news/americas/2011/05/2011518234843534607.html

    Obama will announce a plan to cancel roughly $1 billion of Egypt's debt to the United States, a senior administration official said during a conference call on Wednesday. The US will work with the Egyptian government to funnel that money into job creation. Washington will also offer Egypt another $1 billion in new loan guarantees to support infrastructure development.


    Other international institutions, like the IMF and the World Bank, are expected to offer several billion dollars in additional financing.

    "We think it's important to note that some of the protests in the region are deeply rooted in a lack of individual opportunity and economic growth, as well as a suppression of political rights," the administration official told reporters

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 14:01 in reactie op Zjen Zen Reageer op Zjen

    Zjen

    http://english.alarabiya.net/articles/2011/05/19/149699.html

    EN Tunesië wordt opgekocht.

  • Winston V., do 19 mei 2011 14:15 in reactie op Zjen Zen Reageer op Winston

    Winston

    En het walgelijke is dat ze het doen klinken alsof ze een helpende hand bieden met de beste bedoelingen terwijl ze in werkelijkheid alle bestaanszekerheid onder de voeten van een heel volk vandaan slopen :-((

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 14:26 in reactie op Winston V. Reageer op Zjen

    Zjen

    De leugen en de corruptie is op elk niveau een andere Winston...dat maakt het zo ondoorzichtig en dus makkelijker te manipuleren.

  • Edwin Vink, do 19 mei 2011 21:05 in reactie op Zjen Zen Reageer op Edwin

    Edwin

    Dit is ook wel een interessante documantaire. Duurt wel 3,5 uur maar goed dan weet je ook wat ;)
    http://video.google.com/videoplay?docid=-515319560256183936#

  • Macho Softy, do 19 mei 2011 11:54 Reageer op Macho

    Macho

    De ellende is dat niemand tegenwoordig nog een stapje terug wil doen als het om welvaart gaat. De in Griekenland benodigde bijzonder strenge bezuinigingsmaatregelen zullen daarom op heel veel weerstand stuiten en leiden tot massale demonstraties, stakingen, en mogelijk anarchie. Daar zal de economische toestand van het land niet beter van worden.

    Het land failliet laten gaan is echter zo mogelijk nog erger. Duitse en Franse banken hebben in totaal 87 miljard dollar in Griekenland uitstaan. Een faillissement zou daarom kunnen leiden tot een nieuwe economische crisis, wellicht nog erger dan de vorige. Misschien wel koren op de molen van Wilders. Populisten scoren meestal goed op de voedingsbodem van de onvrede in moeilijke tijden.

  • Piet de Geus, do 19 mei 2011 12:14 in reactie op Macho Softy Reageer op Piet

    Piet

    "De ellende is dat niemand tegenwoordig nog een stapje terug wil doen als het om welvaart gaat."

    De ellende is dat de mensen die in Griekenland de klappen krijgen al heel veel stapjes terug hebben gedaan. Veel volwassenen zijn zelfs alweer bij hun ouders in gaan wonen.

  • Johannes Zeilstra, do 19 mei 2011 13:48 in reactie op Piet de Geus Reageer op Johannes

    Johannes

    Er is nog een optie dat die ouders ook weer bij hun ouders gaan wonen.
    Ik geef toe de ruimte is wat krap, maar dan wordt het toch nog gezellig op het kerkhof.

  • Reinaert de Vos, do 19 mei 2011 11:17 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    [Een grote opstand is heel voorstelbaar.]

    Ja...en dan? Dan gaat het een stuk beter met de Grieken? Laat ze zich maar verzetten, dan zal het burgers linksom of rechtsom duidelijk worden dat het mes er in moet. Iedereen heeft er met zijn neus bovenop gestaan, op de belastingontduiking en de vriendjespolitiek. Ook gewone burgers hebben daartegen geen 'opstand' gevoerd.

  • Louis Break, do 19 mei 2011 10:47 Reageer op Louis

    Louis

    Sinds wanneer doet zich een historicus voor als een econoom,
    Schoenmaker blijf bij je leest.

  • Joop Schouten, do 19 mei 2011 11:10 in reactie op Louis Break Reageer op Joop

    Joop

    Historici onderzoeken alles. Een economen niet. Die houden zich vast aan bestaande formules en ideeën.

    Buitenstaanders, zoals historici, hebben en onafhankelijke en frisse kijk op het geheel.
    Arnold Heertje heeft dit een half jaar geleden bij DWWD al eens uitgelegd en pleitte ervoor juist buitenstaanders in te schakelen...

  • Joop Schouten, do 19 mei 2011 13:20 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    EN economen niet...

  • Joop Schouten, do 19 mei 2011 10:05 Reageer op Joop

    Joop

    Een Griek met schuld? Die betaalt voorlopig niet

    De wanbetaling door huiseigenaren en ondernemers loopt in Griekenland snel verder op. Volgens de officiële cijfers heeft ruim 10 procent van de schuldenaars al drie maanden zijn rekeningen niet betaald. Bij twee Griekse banken in handen van Franse eigenaren liggen de cijfers van wanbetaling nog veel hoger.

    Twee Griekse banken die in handen zijn van Franse moederbedrijven zijn somber over de Griekse markt. De Geniki Bank had in 2010 bij 28 procent van zijn leningen te kampen met wanbetaling.

    Bij grote Griekse banken als National Bank, Piraeus en Alpha Bank betaalt 'slechts' 8 tot 10 procent van de schuldenaars zijn rekeningen niet op tijd. Er wordt door deskundigen echter getwijfeld of de Griekse
    banken hun boeken wel op orde hebben.

    Emporiki Bank, dat in handen is van het Franse Crédit Agricole, heeft 1 miljard euro in zijn zogeheten stroppenpot zitten.

    De buffers die (volledig) Griekse banken hebben aangelegd zijn veel lager. De National Bank, die in omvang twintig keer groter is dan de Geniki Bank, heeft 'slechts' 1 miljard euro als voorziening apart gezet.
    De Piraeus Bank, een factor tien groter dan Geniki, heeft zelfs minder geld (600 miljoen euro) in zijn stroppenpot zitten dan zijn Franse collega-bank.

    De Griekse banken hebben voor ruwweg de helft van de officiële wanbetalers een voorziening aangelegd. Mochten meer huiseigenaren en ondernemers in gebreke blijven, dan zullen de banken alsnog voor miljarden euro's aan verliezen moeten opvangen.

    Bron:
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/2433612/2011/05/19/Een-Griek-met-schuld-Die-betaalt-voorlopig-niet.dhtml

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 09:52 Reageer op Zjen

    Zjen

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/2433612/2011/05/19/Een-Griek-met-schuld-Die-betaalt-voorlopig-niet.dhtml

    Mensen betalen hun rekeningen niet meer...kunnen ze niet betalen.

    We zouden eigenlijk de boel in 1 keer kunnen laten klappen door 6 maanden geen rekeningen te betalen....dan MOET de boel om.

  • Joop Schouten, do 19 mei 2011 10:20 in reactie op Zjen Zen Reageer op Joop

    Joop

    Twee zielen, ....

    ; )

  • Zjen Zen, do 19 mei 2011 10:40 in reactie op Joop Schouten Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik bedoel dan huur, hypotheek, energie en kabel, zorgverzekering ed.
    Binnen 3 maanden kunnen ze geen deurwaarder meer op je afsturen of administratief optreden want ze hebben geen geld meer.

    Intussen draait alles gewoon door hoor...daar maak ik me geen zorgen over.
    Er MOET dan een een meer gebalanceerd systeem ontwikkeld worden.

  • Joop Schouten, do 19 mei 2011 13:23 in reactie op Zjen Zen Reageer op Joop

    Joop

    Ik begreep het Zjen.
    ...
    Een uitgebalanceerd systeem à la Solon.
    ; )

  • Anja Lodewijks, do 19 mei 2011 11:53 in reactie op Zjen Zen Reageer op Anja

    Anja

    Ja Zjen, bij ons als consument ligt de uiteindelijke macht.
    We moeten flink roffelen op de trom. En alles wat verrot is en waar we in het dagelijks leven buitenom kunnen, sowieso boycotten.

    Word wakker! Doorzie het "verslaafd makende systeem"! Geen angst voor de crisis dreigementen!

    Even een simpel voorbeeldje uit de Nederlandse praktijk.
    Vanmorgen zat ik bij de kapper, hij liet mij uit zichzelf het artikel lezen dat hij voor een kappersblad heeft geschreven. Het ging weer over precies hetzelfde rotte systeem, veel top, veel macht, veel beroepsorganisatie poeha, manipulatie in het kappersonderwijs en uiteindelijk veel kosten die je aan al die poeha moet afdragen en waar het uiteindelijk om gaat, met passie je beroep uitoefenen, is eerder bijzaak. Dus zo goed als overal waar je betaalt, betaal je mee aan de indoctrinatie, uiteindelijk betaalt altijd de consument.
    Alles maar dan ook alles wordt beïnvloed, zelfs de kapper. Deze kapper roffelt nu dus ook op de trom.

  • YggY ..., do 19 mei 2011 09:16 Reageer op YggY

    YggY

    Wilders spuit weer eens verbale diarree getuige teletekst 107.
    ======================
    Wellink:oproep Wilders is onzinnig
    ***************************************
    De oproep van Wilders om geen geld
    meer naar Griekenland over te maken,is
    onzinnig.Dat zei bankpresident Wellink
    in het tv-programma Knevel en Van den
    Brink.Hij noemde de PVV-leider een
    valse profeet op economisch terrein.

    Wilders wil dat het in economische
    problemen verkerende Griekenland uit de
    euro stapt.Wellink zei dat alle markten
    en economieën met elkaar verbonden
    zijn.Alleen met onderlinge solidariteit
    los je de problemen volgens hem op.

    Wilders noemt Wellink naïef.De Grieken
    hebben de boel belazerd en we pompen er
    miljarden in.Dat zijn feiten,daar is
    niks profetisch aan,zei Wilders.

    ===================

    Op het nieuws hoorde ik verder nog dat Wilders de uitlatingen van Welink kwalificeerde als "een bankpresident onwaardig".

    Een Mavo-klantje die de bankpresident de maat neemt, het moet niet veel gekker worden.

  • Han Soerabaja, do 19 mei 2011 09:32 in reactie op YggY ... Reageer op Han

    Han

    "Een Mavo-klantje die de bankpresident de maat neemt, het moet niet veel gekker worden. "

    Misschien dat hij geadviseerd wordt door Dion Graus die in de commissie-De Wit over de financiële crisis mocht aanzitten en vooral zijn inbreng liet gelden door veelbetekend zwijgen en af en toe kuchen

  • Andy P, do 19 mei 2011 10:07 in reactie op YggY ... Reageer op Andy

    Andy

    Nou nou Yggy, wat heb jij plotseling een vertrouwen in volksvijand nummer 1. Vergeten dat dhr Wellink en zijn bendeleden hoofdverantwoordelijk zijn voor de crisis?

  • YggY ..., do 19 mei 2011 10:45 in reactie op Andy P Reageer op YggY

    YggY

    Ik spreek geen waardeoordeel uit over Wellink, ik heb het alleen over de kunde van Wellink versus de onkunde van Wilders.

    Als je iemand als Wellink de maat wilt nemen dan dien je toch minimaal even onderlegd te zijn als Wellink of feitelijke kennis te hebben over financieel economische zaken.

    En die kunde ontbreekt ten ene male bij de speeltuinvereniging die zich PVV noemt.

  • , do 19 mei 2011 11:12 in reactie op Andy P Reageer op

    Voorzover ik kweet kwam de crisis overwaaien uit de VS.
    Gezien de vele financiële contacten van Europa( dus niet Nederland alleen) kregen wij ook een klap van de molen mee.
    Om Wellink de schuld te geven van de wereldwijde crisis gaat wel ver.
    Dan moeten je oogkleppen wel heel groot zijn.
    Wel was hij (mede)-schuldig aan het gebeuren met de DSB-bank.

    Maar je ziet het in heel Eurtopa: Diegenen die er verstand van hebben zeggen dat het laten schieten van Griekenland een ramp is voor de financiële positie van de Euroopese burgers, degenen die helemaal nergens de ballen verstand van hebben lullen hun lijder(geen tikfout, mensen) na.

  • Andy P, do 19 mei 2011 13:09 in reactie op Reageer op Andy

    Andy

    Ik heb het ook over Wellink en zijn bendeleden (bankiers). Gebrek aan pro-aktiviteit en prioriteit zetten op zelfverrijking. Dat lijken mij geen eigenschappen van een goed vakman.

  • Joop Schouten, do 19 mei 2011 09:03 Reageer op Joop

    Joop

    Financieel beleid PVV wekt van links tot rechts ergernis

    De Jager was al tot het uiterste getergd door de oproep van Geert Wilders, 's ochtends in de Telegraaf, om Griekenland uit de eurozone te gooien. De Jager loopt zich in Brussel het vuur uit de schoenen om de schuldencrisis in de eurozone beheersbaar te houden.

    De uitspraken van Wilders ontlokten ook bij de financieel woordvoerders van CDA en VVD kritische opmerkingen over een 'onverantwoorde houding'.

    Tijdens het debat over de nieuwe regels rond aflossingsvrije hypotheken (van een hypotheek mag voortaan nog maar de helft aflossingsvrij zijn) werd het er niet beter op. Volgens Van Dijck is er helemaal geen aanleiding voor de maatregel. Hij ontkende dat er in Nederland door alle aflossingsvrije hypotheken een tikkende tijdbom bestaat. Dalende huizenprijzen zullen mensen niet met enorme restschulden achterlaten.

    De Jager haalde de cijfers erbij. Volgens hem heeft een kwart van de huishoudens inmiddels een of andere betalingsachterstand. Bovendien is het aantal gedwongen huisuitzetting dit jaar verdubbeld ten opzichte van vorig jaar.

    Opeens was het niet meer alleen de linkerkant van de politiek, die de PVV verweet fact free politics, politiek zonder de feiten mee te wegen, te bedrijven.

    Bron:
    http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/2433797/2011/05/19/Financieel-beleid-PVV-wekt-van-links-tot-rechts-ergernis.dhtml

  • Marjolein Stuijfbergen, do 19 mei 2011 08:37 Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Misschien iets voor dit kabinet om in hun achterhoofd te houden bij de exorbitante bezuinigingen van 18 miljard in één regeerperiode. Laat dit vooral een waarschuwing zijn gezien het effect wat deze bezuinigingen kunnen bewerkstelligen.

    Zie de pers.nl overgenomen uit het artikel:

    De Jager en collega’s voeden populisme:

    Recessie

    Dat De Jager c.s. zulke strenge taal uitslaan over het onderwerp is electoraal gezien wel begrijpelijk. Nog meer steun verlenen aan Griekenland is lastig te verkopen, zeker nu de PVV zo hardhandig tegen is op de voorpagina van De Telegraaf. Met weer een nieuwe lening win je hoogstwaarschijnlijk geen stemmen. Maar ironisch genoeg speelt de Europese regeringselite de populisten dus in de kaart door zo fel van leer te trekken.

    Wat De Jager er niet bij vertelt, is dat juist de keiharde voorwaarden van de bailout van vorig jaar er mede de oorzaak van zijn dat de Griekse economie slechter gaat dan verwacht. Door zo hard te bezuinigen in de hoop het begrotingstekort te dichten, sloeg de recessie nog harder toe, waardoor de belastinginkomsten tegenvielen en de uitgaven stegen. Zo loopt het tekort niet snel genoeg terug, blijft het wantrouwen en kan het land niet zelfstandig geld lenen.
    Griekenland, zo is al vaak gewaarschuwd, zit daarom in een neerwaartse spiraal waar ze niet uitkomen door nog harder te bezuinigen.

    De laatste dagen gonst het daarom van de geruchten dat de Griekse schuld moet worden ‘geherstructureerd’, oftewel: niet geheel terugbetaald. Een grote hoeveelheid Europese (en Griekse) banken en pensioenfondsen die hebben belegd in Griekse schuld, zullen hierdoor geraakt worden.
    De Europese Centrale Bank is om die reden faliekant tegen afwaarderen van schuld, uit angst voor een soort tweede kredietcrisis. Als Griekenland gewoon het programma uitvoert, dan komt het vanzelf goed, zei een bestuurder. Maar dat gelooft alleen niemand meer.

    http://www.depers.nl/economie/569425/De-Jager-voedt-populisme.html

  • Dr. Strangelove, do 19 mei 2011 01:32 Reageer op Dr.

    Dr.

    Griekenland is ook in de problemen gekomen omdat je een verzekering kan nemen op de kans dat Griekenland default (zonder dat je zelf enige binding hebt met Griekenland in de vorm van bezit, aandelen of uitstaande leningen), maar en vooral omdat je op de waarde van zo'n verzekering kan speculeren. Als 'de markt' de kans groter acht dat Griekenland default, dan wordt jouw CDS meer waard dan toen je hem kocht. Slecht nieuws is geld waard.

    Niemand houdt bij hoeveel geld hier in omgaat, niemand houdt bij wie welke CDS bezit - terwijl de potentiële belangenverstrengeling evident is. Banken, credit rating agencies, media, koop je in en leef je uit. Voor je het weet beschik je over een voormalig staatsbedrijf met marktmonopolie.

    Dat dit financieel systeem vernietiging van welvaart stimuleert (niet beperkt tot CDS), aan de lopende band fraudeert onder vervolgt te worden, landen slachtoffer kan maken van speculatieve aanvallen, en daardoor een land kan dwingen nationaal bezit te verkopen, dat verteld meneer de Jager er niet bij, noch hoor ik enige plannen om deze vuige technieken uit het systeem te bannen. Dat JP Morgan Chase Griekenland hielp haar schulden wat rooskleuriger voor te stellen zodat ze deel konden nemen aan de euro, en tegelijk speculeert op haar ondergang, ach, moet kunnen!

    In plaats daarvan speelt de propaganda verdeel en heers door te liegen over de Griek. Alsof U en een bankier meer gemeen hebben dan U en een Griek.

    Beleggingstip: neem een brandverzekering op het huis van Jan-Kees de Jager, en huur een pyromaan.

    "Banks Bet Greece Defaults on Debt They Helped Hide"
    http://www.nytimes.com/2010/02/25/business/global/25swaps.html?ref=business

    http://en.wikipedia.org/wiki/Credit_default_swap

  • Herman , do 19 mei 2011 00:34 Reageer op Herman

    Herman

    Uitstekend verhaal Han van der Horst.
    Ben er zelf vaak beroepshalve geweest en denk dat die privatiseringen niet gaan werken.
    Goed, het is het liberale toverwoord.
    Een jaarsalaris van een nachtwaker in overheidsdienst bedraagt 72.000 Euro. ( hoe verzin je het ).
    Soms denk ik dat Goebels nog leeft.

  • Han Soerabaja, do 19 mei 2011 09:12 in reactie op Herman Reageer op Han

    Han

    "Een jaarsalaris van een nachtwaker in overheidsdienst bedraagt 72.000 Euro. ( hoe verzin je het )."

    Ik hoor vaak van die verhalen van Griekenland luilekkerland, maar veel van die verhalen, als je ze verifieert kloppen ze niet.
    Urban myths heeft dat.

    Dit verhaal kan ik niet geloven. Een nachtwaker die evenveel verdient als een academicus in Nederland. 6000 per maand, zelfs bruto vind ik dit zeer onwaarschijnlijk.

    Als ik nu het straatbeeld in Griekenland bekijk, dan maakt dat op mij niet de indruk dat dat het land van melk en honing is, waarin een ongeschoolde nachtwaker net zoveel verdient als een academicus in Nederland.

    Dat de Grieken teveel geld uitgeven in de publieke sector weet iedereen, pensioen voor ambtenaren op 55, nu naar 63 gebracht.

    Maar je moet het niet overdrijven.

  • Piet de Geus, do 19 mei 2011 09:37 in reactie op Herman Reageer op Piet

    Piet

    "Een jaarsalaris van een nachtwaker in overheidsdienst bedraagt 72.000 Euro. ( hoe verzin je het ). Soms denk ik dat Goebels nog leeft."

    Maar wat voor belang zou Goebbels er dan bij hebben om zulke belachelijke leugens over de salarissen in Griekenland te verspreiden? Inderdaad: hoe verzin je het.

  • Herman , do 19 mei 2011 12:03 in reactie op Piet de Geus Reageer op Herman

    Herman

    Wat ik eigenlijk bedoelde is de tsunami van dunne stront die over de Griekse Henk en Ingrid uitgespoten is door bepaalde mensen.
    Misschien wat ongelukkige vergelijking maar het was al laat gisteren avond.

  • Jacqueline Wouters, wo 18 mei 2011 22:35 Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    Meneer journalist vd Horst ik vind dat u hele interessante dingen schrijft maar uw grapjes zijn minder!

    Charlie Chaplin youtube? grinnnnzzzzzzz

  • Han van der Horst, wo 18 mei 2011 22:29 Reageer op Han

    Han

    Het minimumloon in Griekenland bedraagt 780 euro. Hier nog meer gegevens over het paradijs voor de luiaards: http://www.youtube.com/watch?v=-rHcmgauZg0
    http://www.youtube.com/watch?v=8t_U5cVhVx0

    Grieken werken lange uren voor weinig geld.

  • Johannes Zeilstra, do 19 mei 2011 00:10 in reactie op Han van der Horst Reageer op Johannes

    Johannes

    Juist !
    En er zit niet veel rek meer in.

  • Han Soerabaja, do 19 mei 2011 09:34 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Han

    Han

    Toch hebben ze, volgens Wellink, een rek gepresteerd van 40 miljard bezuinigen in een jaar. Zet dat af tegen de 18 miljard waar wij vier jaar over doen.

  • Johannes Zeilstra, do 19 mei 2011 10:56 in reactie op Han Soerabaja Reageer op Johannes

    Johannes

    Met als gevolg dat de economie nog meer krimpt.
    Of dat nu de meest succesvolle actie is...

  • Piet de Geus, do 19 mei 2011 00:17 in reactie op Han van der Horst Reageer op Piet

    Piet

    "Het minimumloon in Griekenland bedraagt 780 euro."

    En daarvoor werkt men doorgaans een uurtje of 60 per week. Raakt men werkloos, dan is de gemiddelde WW gedurende 2 jaar 300 euro in de maand. Daarna niks meer. Dat alles bij een prijspeil dat sinds de euro vergelijkbaar is met het Nederlandse.

  • Ginger Ted, do 19 mei 2011 00:22 in reactie op Han van der Horst Reageer op Ginger

    Ginger

    Omdat ze, hoe hard ze ook werken, baantjes gegenereerd door Sinterklazen hebben, die er hun eigen heilige status en daaraan verbonden inkomsten mee bestendigen, en die van hun familie en vriendjes, en ze dus geen banen hebben voortkomend uit een systeem van vraag- en aanbod met winstoogmerk wat altijd op zoek is naar kwaliteit en prestatie van haar deelnemers en onder voorwaarde van sterk marktmeesterschap inspanningen van deelnemers optimaal beloont en aanzet tot verbetering.
    Het Griekse systeem is in meerdere opzichten verwant aan de voormalige socialistische van voor de val van de Muur.

  • Johannes Zeilstra, do 19 mei 2011 08:54 in reactie op Ginger Ted Reageer op Johannes

    Johannes

    Dit is een versimpeling van economische grootheden.
    Een ander land wat in de problemen is gekomen is Ierland.
    Ierland wat een enorme bubble heeft gehad, en totaal in elkaar gestort is.
    Ierland wat een enorm vertrouwen in de markt had, een zeer gunstig vestigings klimaat voor bedrijven heeft, en een bevolking heeft die hoewel van een feestje houd totaal niet lui is.
    Begin jaren 90 mocht ik er graag komen, In Dublin, maar ook aan de westkust. Het was toen een gezellig eiland met geen grote rijkdom, maar ze waren er (naar mijn opinie) redelijk gelukkig.
    Tijdens de bubble ben ik er ook een paar keer geweest. Ik trof een gejaagd volk aan en veel meer zwervers op straat.
    Zelfmoord ratings waren enorm gestegen.
    En dat terwijl marktwerking toch hoog in het vaandel stond en staat daar.
    Vreemd.
    De versimpeling van het economisch denken, voortgekomen uit de Friedman periode bied nu geen houvast meer, en is geen vuistregel die je zonder meer kunt toepassen op ieder land, en iedere regio.
    Geografische en demografische factoren, en het tijdsbeeld zijn veel meer bepalend.

  • Gerrit Holtland, do 19 mei 2011 10:06 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Gerrit

    Gerrit

    Zo is dat Johannes. De bron van veel ellende ligt bij de Friedman's, Huntingtons en de Ferguson's van deze wereld. Ze houden er uiterst eenzijdige denkbeelden op na die maar een constante factor hebben: wat de VS doet is welgedaan. Dat geldt voor de economie (de markt is heilig), politiek (verkiezingen zijn heilig) en cultuur (individuele mensenrechten zijn heilig).

    Wat er in de wereld ook gebeurd, het wordt door deze simpele paradigma's bekeken. "An sich" zijn dit wel zaken waar we trost op kunnen zijn, maar ze maken wel dat we de buitenwereld bekijken als door de sleutelgaten van ons eigen huis. Dat betekent dat we verreweg de meeste relevante zaken in de buitenwereld niet zien, laat staan begrijpen. De rest van de wereld is dat langzaamaan wel zat. Als het dan over Afrika gaat trekken we ons er niks van aan. Bij de Arabische wereld en in Azië wordt het al meer spannend. En nu het Griekenland treft, zou het wel eens echt mis kunnen gaan. Goed stuk dus weer van Han.

  • Ginger Ted, do 19 mei 2011 10:50 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Ginger

    Ginger

    Ierland is ook een land met een Katholieke cultuur. Nu de Oost-West tegenstelling in Europa weggevallen is komt de aloude Noord-Zuid-tegenstelling tussen Katholieke en Germaanse culturen weer bovendrijven. Om te verklaren waren landen met een overwegend Katholieke cultuur (Grieks/Orthodox/ of Romeins) het economisch zoveel slechter doen dan landen met een van oorsprong Germaanse cultuur zou je dit weergaloze stuk van Johan Schaberg uit de NRC van vorig jaar mei eens moeten lezen. Een visionair meesterstuk.

    http://archief.nrc.nl/index.php/2010/Mei/29/Economie/14/Romeinen,+Germanen+en+de+Europese+koekjestrommel/check=Y/identify=Y

  • Johannes Zeilstra, do 19 mei 2011 11:08 in reactie op Ginger Ted Reageer op Johannes

    Johannes

    Ik ben geen abbonnee van het NRC.
    Dus ik heb geen mening over uw artikel.
    Wat u dus wel onderschrijft dat eenvoudige vuistregels vanuit het marktdenken niet zonder meer overal toepasbaar zijn. Al zou je er maar mee te maken hebben dat een bevolking hoofdzakelijk katholiek is.
    Trouwens de Grieken zijn niet overwegend katholiek, maar Grieks Orthodox.

  • Ginger Ted, do 19 mei 2011 11:38 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Ginger

    Ginger

    U bent niet op de hoogte dat ook Grieks Orthodox een variant van Katholiisme is? Er is een Oost-Romeinse (=Grieks Katholiek oftewel Orthodox) en West-Romeinse (=Rooms Katholiek) variant. De Germaans - Romeinse culturele tegenstelling die Schaberg en ik bedoelen is van oude oorsprong maar nog steeds met gevolgen.

  • Johannes Zeilstra, do 19 mei 2011 12:11 in reactie op Ginger Ted Reageer op Johannes

    Johannes

    Ik denk dat u uzelf hiermede op glad ijs begeeft, om culturele verschilen als oorzaak aan te wijzen voor economisch welvaren.
    Ook dat kan slechts toegepast worden op het heden misschien, en zelfs dat ten dele.
    Want was het katholieke Spanje niet eens een wereldrijk?
    Is nu bijv. Brazilie niet een land in opkomst (Katholiek).
    En waren de Ieren tijdens de enorme expansie gedurende de jaren 90 plotseling allemaal atheist ?
    En nu het slechter gaat weer katholiek.
    Is het katholicisme in Nederland en Belgie voor en na de tweede wereldoorlog niet ook een heel bepalende factor geweest?
    Hmm nee ook dit getuigd weer van het aanroepen van vuistregels die overal en altijd toepasbaar zijn. Ik vind dit twijfelachtig.
    De wereld is voor dit soort van theorieen te complex.

  • Ginger Ted, do 19 mei 2011 12:13 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Ginger

    Ginger

    En vindt u dus dat als er niet economische mechanismen maar culturele gronden zijn voor het ontstaan van deze schulden en overige samenhangende problemen als corruptie en cliëntelisme, andere volken die een succesvollere en eerlijkere cultuur hebben, voor die zwakker presterende culturen moeten opdraaien? Ik niet. laat de malaise die een gevolg is van die cultuur maar een prikkel zijn om die probleem veroorzakende cultuur aan te passen of anders het mindere succes accepteren.

  • Gracchus Babeuf, do 19 mei 2011 12:58 in reactie op Ginger Ted Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Onzin.
    Duitsland en Nederland waren tot de Reformatie katholieke landen (onder andere Germanen, Franken (zijn ook Germanen) en 'Friezen' tot het christendom gedwongen). Geloof zegt niets over ethniciteit. Na de Reformatie zijn wat bordjes verhangen, maar bleven Duitsland en Nederland voor een groot deel katholiek. Toch hebben Duitsland en ons land een prima economie. Onze Vlaamse buren (katholieke Germanen) doen het economisch ook prima en zelfs onze Franse vrienden (katholieke geromaniseerde Germanen (Franken) en Kelten) doen het aardig. De geromaniseerde en katholieke Walen lopen economisch achter. Tot een 30 jaar geleden deden ze het beter dan de Vlamingen.

    Voor de volksverhuizing van 450 na Chr. waren volkeren al door elkaar gehusseld en nadien helemaal. En toch maar onderscheid maken tussen Germaans en niet Germaans, de wens is de vader... De nazi's hebben heel wat (kwalijke) onzin de wereld in geholpen over die Germanen. En sommigen geloven dat nog steeds.

  • A de Leeuw, do 19 mei 2011 00:23 in reactie op Han van der Horst Reageer op A

    A

    Het gaat niet om het aantal gewerkte uren. Het gaat om wat een arbeider produceert per gewerkt uur. Dat is waar welvaart uit voort komt. 80 Uur op je luie reet gaan zitten kan je lange dagen noemen, het levert alleen niet zoveel op. EN helaas, die lcd tv komt niet vanzelf van de lopende band rollen.

  • Johannes Zeilstra, do 19 mei 2011 09:02 in reactie op A de Leeuw Reageer op Johannes

    Johannes

    Net na 2000, ben ik voor de laatste keer in Griekenland geweest, op diverse plaatsen.
    Als ik in de ochtend mijn krantje ging halen, en die ging lezen op een terrasje, dan waren de Grieken al druk aan het werk.
    Ging ik in de avond eten bij datzelfde restaurantje, dan zag ik de mensen weer naar huis gaan. De bediening van de ochtend was dezelfde als de bediening in de avond.
    Wij waren toen al zover dat we gemakkelijk 2 auto's voor de deur konden hebben, ons hele huis volgepropt met electronische prullaria, en 3x maal op vakantie per jaar.
    Uit gesprekken die ik gehad heb daar met de normale Griek, kwam naar voren dat het hebben van een simpele pc, met internet een onvoorstelbare luxe was, en een auto kon net betaald worden.
    Ik weet niet waar u uw beeld van de luie Griek vandaan heeft, maar mijn persoonlijke ervaringen laten iets heel anders zien.

  • A de Leeuw, do 19 mei 2011 12:54 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op A

    A

    Het gaat er niet niet om of je 80 uur hard werkt. Dat is nou juist net het punt hier. Je kan beter 40 uur "slim" werken dan 80 uur hard werken. Dat sommige Grieken hard zullen werken dat zal vast. Alleen de gemiddelde arbeidsproductiviteit per gewerkt uur is in Griekenland gewoon te laag. Anders zou het welvaartsniveau in Griekenland nooit zo laag zijn. En volgens mij is het geen hogere wiskunde wat ik hier vertel.

  • Han Soerabaja, do 19 mei 2011 09:37 in reactie op A de Leeuw Reageer op Han

    Han

    " EN helaas, die lcd tv komt niet vanzelf van de lopende band rollen. "

    Dat zijn de kosten niet.

    Ik was gisteren in de buurt van een grote bouwplaats. Er werd behoorlijk doorgewerkt. Maar ook zag ik een stuk of 8 busjes geparkeerd staan, en in bijna ieder busje zaten een of twee mannen te roken en te eten.

    Als je dat filmt en op de tv toont, dan maakt ons land een belabberde indruk.

  • Private Eye, wo 18 mei 2011 22:11 Reageer op Private

    Private

    Ik krijg een beetje een deja vu gevoel.

    Na het Verdrag van Versailles moest Duitsland ook de schuld terugbetalen aan de geallieerden. Dat lukte niet en uiteindelijk bezette de Fransen o.a. het Rhijngebied.

    Gaan we straks ook onze troepen inzetten omdat Griekenland weigert de schuld terug te betalen en zich niet aan haar beloftes gehouden heeft?

    Ik geloof niet dat dit de bedoeling was bij de introductie van de euro of heb ik me vergist...

  • Han Soerabaja, wo 18 mei 2011 23:28 in reactie op Private Eye Reageer op Han

    Han

    Welling zegt: Griekenland, Portugal en Ierland zijn samen 6% van de Europese economie. De problemen die daar bestaan moeten oplosbaar zijn.

    Ik denk dat dat klopt.

  • A de Leeuw, do 19 mei 2011 00:26 in reactie op Han Soerabaja Reageer op A

    A

    Dat klopt ook wel. 400 Miljard euro lijkt veel geld maar als je dat afzet tegenover het nationale inkomen van de gehele EU valt het nog wel mee. Probleem is alleen wel dat de problemen niet ophouden bij Griekenland. EN aangezien iedereen met iedereen verweven is binnen Europa kan een probleem in land a al snel leiden tot problemen in land b c en d.

  • Han Soerabaja, do 19 mei 2011 09:14 in reactie op A de Leeuw Reageer op Han

    Han

    Daarom sprak Wellink van Griekenland, Portugal en Ierland tezamen

  • Aert Willem d'Holbach, do 19 mei 2011 00:36 in reactie op Han Soerabaja Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Bedoelt u Wellink?

  • Han Soerabaja, do 19 mei 2011 09:13 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Han

    Han

    Je hebt gelijk

  • NL4 NL, do 19 mei 2011 06:08 in reactie op Han Soerabaja Reageer op NL4

    NL4

    Wellink vergat alleen te vertellen dat Spanje veel geld heeft zitten in Portugal, en dat in Spanje inmiddels al 24% van de beroepsbevolking werkloos is, 41% onderen jongeren. Dat in Spanje al sinds afgelopen zondag 15.000 mensen uit protest een plein in Madrid hebben bezet en er iedere dag meer mensen zich aansluiten bij dit protest.

    Ik heb veel klanten in Spanje en hoor daarom uit eerste hand wat de situatie daar is. Zoals de situatie echt is, krijgen wij op de een of andere manier hier niet te zien in de media.

    Wist u dat er hele dorpen compleet uitgestorven zijn omdat men massaal naar de steden getrokken is om werk te vinden?
    Wist u dat er vele duizenden bouwprojecten stil zijn komen te liggen omdat er geen huis meer verkocht wordt?
    En de economie van Spanje is andere koek dan Griekenland, Portugal en Ierland bij elkaar.

  • Han Soerabaja, do 19 mei 2011 09:30 in reactie op NL4 NL Reageer op Han

    Han

    `Wist u dat er hele dorpen compleet uitgestorven zijn omdat men massaal naar de steden getrokken is om werk te vinden?`

    Dat proces is al jarenlang aan de gang, ook in Frankrijk, België Duitsland en Italië. Zelfs in Limburg en Drenthe gebeurt dit (in mindere mate).
    Mensen vinden economie belangrijker dan rustig wonen. Zelf woon ik verstedelijkt, en ik begrijp het, hoewel ik toch ook graag een vogel hoor fluiten. De oplossing is, koop kanaries.

    Wellink zei dat de problemen vooral in de door hem genoemde drie landen lagen. Europa doet het helemaal niet slecht op de wereldmarkt.

    In de USA, daar gaat het slecht, in Florida koop je voor een habbekrats een villa met zwembad. Sommige huizen zijn verlaten met achterlating van meubels door wanhopige eigenaren. Ze wonen nu in een camper, of een gehuurd appartementje, en dat is niet het einde van de armoedeval. Sommige, welvarende mensen, zijn hun pensioen kwijtgeraakt in de crisis, en hun huis. Ze zitten nu met een hypotheek-restschuld en een onzeker dak boven hun hoofd.

    Als de USA staten zou gaan afstoten die niet rendabel zijn, kun je je dat voorstellen? Nee toch?

    Het probleem is dat wanneer de EU uit elkaar valt, een afbrokkelende monetaire unie is een symptoom, dat Europa dan een speelbal wordt in de handen van China en de USA, en opkomende economieën komende tien jaar, India, Vietnam.

    Dat is niet gunstig voor ons. Daarom helpen we Griekenland, om onszelf te helpen. Beter is de schouders eronder, en zwakke broeders helpen.

    De EU is de grootste economie wereldwijd. Nog steeds. De wereld heeft een klap gehad, er moet gesaneerd worden, maar oppassen voor domme besluiten die populistisch goed vallen.

  • Johannes Zeilstra, do 19 mei 2011 09:12 in reactie op Han Soerabaja Reageer op Johannes

    Johannes

    Wellink heeft wel wat meer gezegd de laatste jaren........

  • NL4 NL, do 19 mei 2011 09:38 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op NL4

    NL4

    Haha, precies.

    Eigenlijk is één ding wel duidelijk geworden. Zoals Wellink het voorspelt, gaat het niet gebeuren. Mijn advies: 'Zorg dat je contant geld hebt!'

  • Han Soerabaja, do 19 mei 2011 09:38 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Han

    Han

    En jij dan?

    Als je het met hem oneens bent, hoor ik graag waarom, want anders ben jij ook gewoon iemand die wel meer heeft gezegd de laatste jaren.

  • Dirk Schmidt, wo 18 mei 2011 22:08 Reageer op Dirk

    Dirk

    Dat de woorden van De Jager meet bedoeld zijn voor PVV-stemvee dan voor serieuze politiek is duidelijk.

    Maar dat trucje van Solon is nog niet zo eenvoudig in een geglobaliseerde wereld. Als Griekenland zijn schulden afwaardeerd komen de banken in problemen. En dat is ook niet leuk voor jouw en mij. En als we Griekenland nog meer geld lenen lost het probleem zich ook niet op (daarvoor is de schuld echt veel te groot).

    Helaas zijn de banken nog niet gescheiden in een klantdeel en een belleggingsdeel. Dus weer een paar banken laten ploffen lijkt me ook geen optie.

    Dus Han, leuk stukje, maar waarin zie jij een oplossing?

  • Joop Schouten, wo 18 mei 2011 23:12 in reactie op Dirk Schmidt Reageer op Joop

    Joop

    'Als Griekenland zijn schulden afwaardeerd komen de banken in problemen.'

    Dat was de bedoeling van Solon."

    '...Toen echter bleek dat Solon zelf zich door zijn maatregel had benadeeld, herwon men het vertrouwen in hem. Vele stukjes land die met hypotheek bezwaard waren geweest konden nu weer vrijgekocht worden en bebouwd door de vrije kleine boer. Zowel de armen die op een landverdeling hadden gehoopt als de rijken die hun schuldbrieven ontwaard of vernietigd zagen voelden zich tekort gedaan. Door middel van zijn gedichten probeerde Solon zijn beleid te verdedigen. Na verloop van tijd leggen alle partijen zich neer bij de nieuwe regeling.'


    Wordt je ook lid?

  • A de Leeuw, do 19 mei 2011 00:05 in reactie op Joop Schouten Reageer op A

    A

    Ben jij ook bereid om al je spaargeld in een keer op te geven? Accepteer je het ook als volgende week er opeens geen geld meer komt uit de geldautomaat en je je huur niet meer kan betalen.

    Het is leuk hoor om de oertijd erbij te halen. Maar ik denk dat de vergelijkingen met 2011 enigszins mank gaan.

  • Marc Schouten, do 19 mei 2011 01:28 in reactie op A de Leeuw Reageer op Marc

    Marc

    That´s part of the game.

    Als ik een miljoen heb ben ik rijk. Als iedereen een miljoen heeft ben ik opeens niet meer zo rijk. Hetzelfde geld anders om maar heeft een kortere weg.

    Tijd om gezond te gaan bankieren bij banken die kijken waar ze investeren, die niet met de voedsel prijs spelen, de internationale wapenhandel bevorderen of rijk worden met de armoe van anderen. Laat de slechte banken vallen voordat ze jouw laten vallen.

  • Joop Schouten, do 19 mei 2011 08:54 in reactie op A de Leeuw Reageer op Joop

    Joop

    Als en maatschappij als geheel hiermee gered zou zijn zou ik er geen bezwaar tegen maken.
    Ik woon liever in een gezellig land...

  • Joop Schouten, do 19 mei 2011 09:24 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    Als een maatschappij...

  • Zeer Voornaam, wo 18 mei 2011 21:53 Reageer op Zeer

    Tja...
    Dit kabinet heeft iedereen met weinig geld alle reserves afgepakt en de broekriem flink aangehaald.
    De cijfers kwamen naar buiten. 98% van beoogde bezuinigingen gaan lukken door de armen nog verder de verarming in te drukken. Hoera.

    Maar wat blijkt, als je als Griekenland gewoon de pensioen op 60 houdt en dagelijks om 4 uur stopt met werken om dan aan een mooi strand een goede wijn te gaan drinken... Dan kan de broekriem in Nederland nog net iets strakker om dat te gaan betalen.
    En dan moet de pro Europa Cda natuurlijk wel een rode vlag op een ander onderwerp gaan wapperen: stoute Grieken! stoute Grieken! stoute Grieken... zo, nu maar hopen dat niemand doorheeft dat alle bezuinigen van dit jaar in één keer naar het Griekenland putje gaan, die Nederlanders zouden nog eens kunnen gaan denken dat de SP gelijk heeft, en dat zelfs als onze staatsschuld onbetaalbaar zou worden we door Europa gered kunnen worden... Neeee.... Broekriem strakker! Behalve bij de Jager dan, dat zou zielig zijn.

  • Ginger Ted, wo 18 mei 2011 21:30 Reageer op Ginger

    Ginger

    Wat een onzin om slechts het onder harde voorwaarden, zoals concreet onderpand, voldoen aan het Griekse verzoek om nieuw geld te lenen, uitzuigen te noemen.

    De Griekse regering wil nog steeds niet voldoen aan de redelijke eis om een aantal extra maatregelen te nemen, nodig voor herstel.

    De bevolking wil nog steeds niet zo lang doorwerken als wij, de meeste tot ons 67e, die hun schuldenlast straks onvermijdelijk grotendeels gaan betalen of er anders voor boeten.

    Een bevolking die dan misschien vaak lange dagen maakt en van een laag loontje rondkomen, maar wel veel te vaak met gecrëeerde banen, die geen werkelijke opbrengst hebben omdat het kunstmatige, door cliëntelisme, zinloze bureuacratie, en topzware overheidsinstellingen gevormd worden.

    Hoe hard het ook klinkt, al deze pseudobanen moeten geschrapt worden, met als gunstig gevolg, dat het arbeidspotentieel weer voor echt geld- en anderszins profijt opleverende ingezet kan worden.

    Pas als de Grieken dat soort maatregelen durven te nemen is het voor onze bevolking enigszins te pruimen dat zij mee moeten betalen.

    Maar de Griekse belangrijke mensen die dit soort beslissingen moeten nemen zijn niet zozeer bang voor hun eigen volk, waar hen weinig aan gelegen is, ze emigreren in een oogwenk naar elders, maar beducht om hun op corruptie en cliëntelisme steunende status, en nog belangrijker, daaruit voortvloeiende inkomsten te verliezen.

  • Zjen Zen, wo 18 mei 2011 21:38 in reactie op Ginger Ted Reageer op Zjen

    Zjen

    Zo te zien heb je alle feiten en cijfers over Griekenland in je onderbewuste laten wegzakken om vol te kunnen houden dat roven en graaien goed is.
    Raar maar waar?
    vertel eens....

  • Ginger Ted, wo 18 mei 2011 21:53 in reactie op Zjen Zen Reageer op Ginger

    Ginger

    Volgens mij vind ik het Griekse roven en graaien niet goed.

  • Zjen Zen, wo 18 mei 2011 22:09 in reactie op Ginger Ted Reageer op Zjen

    Zjen

    Grieken werken harder en zijn productiever dan menig ander.
    Dat soort feiten bedoel ik en jij doet alsof je dat niet weet.
    Dat vind ik kwalijk en vooral stom. Debiel eigenlijk.

  • Ginger Ted, wo 18 mei 2011 22:21 in reactie op Zjen Zen Reageer op Ginger

    Ginger

    In sommige kolchozen werd ook heel hard gewerkt maar leverde het ook, niet gek, weinig tot niets op. Werk heeft alleen zin als het ook iets substantiëlers oplevert dan een dagbesteding.

    Het ergste is nog dat de werkelijk talenten van deze hardwerkende Grieken vanwege hun verrotte maatschappij te vaak niet benut zijn.

    Juist dat besef, en je ertegen verzetten niet alleen zinloos maar ook contraproductief voor je eigen belangen en die van je naasten, waar deze Griekse cultuur van doordesemd is, heeft ze murw gemaakt. Die maatschappij is resultaat van de cultuur van het volk en haar leiders zelf en niet van de boze buitenwereld.

  • Joop Schouten, wo 18 mei 2011 23:31 in reactie op Ginger Ted Reageer op Joop

    Joop

    Vraagjes

    Waarom vergelijk je die ouwe dictatoriale en koloniale USSR-economie met de huidige situatie?

    Waarom ga je uit van louter winst?

  • Ginger Ted, do 19 mei 2011 00:09 in reactie op Joop Schouten Reageer op Ginger

    Ginger

    Och zo'n kolchoze geeft een aardig beeld van een staatsgolem waar veel mensen bezig gehouden worden door een systeem waarin "belangrijke mensen", die zich bepaalde posities hebben weten te verwerven, door elkaar en anderen te laten profiteren, en nieuwe krachten aan zich binden door ze gelijksoortige baantjes op een startersniveau aan te bieden, en een carriére als je familie en/of loyaal aan het systeem bent, dat slechts een doel heeft: Het beschermen of verhogen van de status die de medewerkers zich op die wijze verwerven.

    En ik ga niet uit van louter winst maar prefereer een systeem waar winst zo veel mogelijk terecht komt bij degene die het genereert.

    De markt doet dit niet vanzelf maar is wel het beste systeem dat te benaderen als je het goed aanpakt. Succesvolle deelnemers aan markten hebben de neiging systemen te laten ontstaan waardoor er onnodig veel winst bij hen terecht komt. Daarom zijn er nieuwe en strenger marktmeesters nodig dan nu, zoals eerder EU-commissaris Mededinging Neelie Smit-Kroes om excessen te voorkomen of te begrenzen.

    Economische staatsgeleide systemen zijn inherent niet op het genereren van winst gericht, maar op status, macht, en bestendiging daarvan van een beperkt aantal haar deelnemers, en proberen die eventuele (maar dus niet primair nodige) winst niet eerstens (en ook niet tweedens) terecht te laten komen bij degene die het genereert. Voorbeelden zijn de economische systemen in de vroegere socialistische landen met met een daaruit onvermijdelijk voortkomende corrupte en cliëntelistische cultuur, een systeem dat deels ook in het Griekse systeem te vinden is daar het aan deze socialistisch cultuur schatplichtig is, door een grote socialistische erfenis, zoals de meeste slavische landen, maar andersom ook aan te danken aan de binnen deze volkeren inherente cliëntelistische en corrupte volkscultuur die ook in meer streken zoals de rest van de Mediterranee veelvoorkomend is.

  • Winston V., do 19 mei 2011 00:21 in reactie op Ginger Ted Reageer op Winston

    Winston

    "En ik ga niet uit van louter winst maar prefereer een systeem waar winst zo veel mogelijk terecht komt bij degene die het genereert."

    Dan ben je dus een fel tegenstander van het kapitalisme. De winst wordt gegenereerd door arbeiders namelijk en daar komt het kleinste deel van de winst terecht. De eigenaren zijn niet degenen die de winst genereren, Ted. De bezitters van de productiemiddelen genereren niets dan overhead. De productiemiddelen zelf, waarvan de arbeider de spil is, die genereren de winst. In het kapitalisme komt de winst terecht bij de eigenaren, niet bij de motor achter de waardevermeerdering, de arbeider.

    Die staat genoteerd: Ted wil niets weten van kapitalisme. Welkom!

  • Marc Schouten, do 19 mei 2011 03:02 in reactie op Ginger Ted Reageer op Marc

    Marc

    Sorry Ginger maar je hele betoog rust op meer op vooroordelen dan op feiten. Een feit is dat het westen in de tijd van de koude oorlog, maar vooral ook voordien -in de crisis van de jaren 30- jaloers zijn geweest op geweest op de USSR want daar ging het op persoonlijke schaal beter dan in de westerse wereld. Iedereen had een baan, te eten en con zelfs genieten van een glas wodka. Dat er miljoenen zijn afgeslacht en er geen vrijheid van meningsuiting was later ik erbuiten, ook hier wast die vrijheid beperkt en slechts een illusie. We hebben het hier over het economische.
    Dankzij de kolchozen zijn de russen de graanschuur van de wereld geworden. Het ging daar niet om winstbejag maar om het voeden van het volk. Samen delen. De verdeling van de rijkdommen kende niet dezelfde kloof als de westerse wereld kende waar altijd miljoenen op de rand van de armoede gehangen hebben. (natuurlijk waren er excessen op de top maar niets vergeleken met de (multi-)miljonairs cultuur van het westen.

    Wat betreft Griekenland, of de andere Middellandse Zee landen geloof ik niet dat je daar langen dan een vakantie geweest bent en nog minder dat je daar geprobeerd hebt je boterham te verdienen of enigszins weet hoe de manier van leven daar is.
    De mensen gaan daar niet met pensioen met hun zestigste want dat kunnen ze zich niet veroorloven.
    Ze hebben daar een gebroken dag (siesta tussen de middag), omdat dat van oudsher zo geweest is. Tussen de middag kan je daar groot deel van het jaar niet op straat komen omdat het te heet is. Dus tijd voor een warme hap en siesta. Tegenwoordig is er op steeds meer kantoren de continue werkdag ingevoerd maar winkels, behalve grote supermarkten, zijn dicht tussen de middag omdat de klant zich niet op straat begeeft.
    De werkdag is meestal van ongeveer 40 uur per week maar in realiteit gaat die naar de 50 of 60 uur. Zonder uitbetaling van overuren om je baan te behouden of betaald in een pluri-job en dan tegen een schamelig uurloon.
    WW kennen ze in de meeste landen met een duur van 18 maanden, daarna niets. Kinderbijslag kennen ze niet. De pensioenen zijn, net als de lonen, laag. Hypotheek garantie bestaat niet, HRA in beperkte mate, als je het niet kan betalen raak je je huis kwijt, dat voor een habbekrats geveild wordt, en de rest van je leven zit je met de schuld van het huis dat je niet meer hebt.
    De werkeloosheid in Griekenland ligt rond de 15% in Portugal rond de 11% en in Spanje is die al boven de 20%, de meeste werkelozen zijn jongeren en ouder dan 45. Het is normaal dat het volk in opstand komt en steeds meer in opstand gaat komen.

    De regeringen die aan de macht zijn geweest, kijk zelf na welke kleur ze hadden (waren het niet je liberale vrienden?), hebben het volk laten geloven in luchtkastelen, de banken konden hun geluk niet op met de kredietverstrekking tegenlage rente (de Spaanse Banco Santander is de op 3 na grootste bank van de wereld ermee geworden).
    Spanje heeft al zijn Tahirplein. Het plein van “la Puerta del Sol” in Madrid, het meest emblematische plein van Spanje, het plein van kilometer nul, wordt nu bewoond door een grote groep actievoerders doe daar gaan blijven tot na de verkiezingen van 22 mei. Zij eisen een alternatief..meer transparantie…minder corruptie….meer equitatieve verdeling van de lasten (de rijken meten meer beslat worden)….. (http://democraciarealya.es/?page_id=234). Er is een politie cordon om het plein aangelegd en iedereen die daardoor wil gaan wordt gecontroleerd en geregistreerd.

    Het is duidelijk dat je deze mensen niets meer kan opleggen. En het is duidelijk dat de huidige (neo) liberale politiek lekker is te voeren is vanuit je luie leunstoel, je fauteuil maar dat voor de juiste beslissingen het hele volk geluisterd dient te worden

    Het is tijd om terug te slaan; It’s Solon time…..

  • Joop Schouten, do 19 mei 2011 09:30 in reactie op Marc Schouten Reageer op Joop

    Joop

    'It’s Solon time'

    ; )

    Die houden we d'r in...

  • Joop Schouten, do 19 mei 2011 09:34 in reactie op Marc Schouten Reageer op Joop

    Joop

    'Dankzij de kolchozen zijn de russen de graanschuur van de wereld geworden. '

    Is dat zo?

  • Joop Schouten, do 19 mei 2011 09:33 in reactie op Ginger Ted Reageer op Joop

    Joop

    Bedankt Ginger. Duidelijk. Ik kan er (nog) niet dieper op in gaan....
    : )

  • Gerrit Holtland, do 19 mei 2011 10:44 in reactie op Ginger Ted Reageer op Gerrit

    Gerrit

    Beste Ginger,
    Je schrijft "En ik ga niet uit van louter winst maar prefereer een systeem waar winst zo veel mogelijk terecht komt bij degene die het genereert."

    Ben je ook van mening dat het gigantische verliezen van de banken op hen zelf verhaald moeten worden? Dus de komende 10 jaar geen bonussen en ander gegraai?

    Andere vraag: hoe weet je wie welke winst genereert? Diegene die het kapitaal vertrekt, of die "het idee" heeft of die het werkt uitvoert. Ik heb in vele landen/samenlevingen gewerkt en in elke situatie wordt deze vraag op een totaal ander manier beantwoord. Ben benieuwd of jij het universele antwoord hebt. (tip: zegen dat de markt dat doet scoort niet echt).

  • Pieter Verschuren, wo 18 mei 2011 22:27 in reactie op Zjen Zen Reageer op Pieter

    Pieter

    1 op de 3 grieken is ambtenaar (vergeleken met 1 op de 10 in Duitsland en Nederland) EN deze Griekse ambtenarenbaan is gegarandeerd voor het leven. Productiever? Laat me niet lachen.

  • leo dijkstra, do 19 mei 2011 00:13 in reactie op Zjen Zen Reageer op leo

    leo

    Ben jij wel eens in Griekenland geweest?

  • A de Leeuw, do 19 mei 2011 00:20 in reactie op Zjen Zen Reageer op A

    A

    Dat is knap. Je zou dan toch verwachten dat Grieken tot de rijkste bevolkingen van Europa zouden behoren.

    Maar eh ik heb nieuws voor je, dat is niet zo. En eh nee ze werken ook niet harder en zijn al helemaal niet productiever. En dat had jij uiteraard zelf ook wel kunnen bedenken aangezien welvaart en productiviteit nogal met elkaar verbonden zijn.

    Het grote probleem in Griekenland is nou juist dat het nog een half communistisch land is. En dat is helaas niet zo bevorderlijk voor de economische groei laat staan voor de ontwikkeling van gezonde overheidsfinanciën. Staatsbedrijven staan nou eenmaal niet bekend om hun efficiëntie en hoge arbeidsproductiviteit. Ik weet dat dit een impopulaire boodschap tussen al die rode rakkers hier maar helaas het is niet anders.

  • Han van der Horst, do 19 mei 2011 08:26 in reactie op A de Leeuw Reageer op Han

    Han

    Je bent een verblinde ideoloog. Ga naar het Centraal Station naar Amsterdam en neem daar een taxi. Dan zie je waar je wensdromen toe leiden, want die taxi's die zijn geprivatiseerd en de markt heerst.

  • A de Leeuw, do 19 mei 2011 12:59 in reactie op Han van der Horst Reageer op A

    A

    Sure ik ben een verblinde ideolaag :-) Het wordt steeds grappiger en komt van een historicus die waarschijnlijk nog nooit een economieboek van binnen heeft gezien -:).

    Meneer van der Horst , het feit dat er situaties bestaan waaronder de markt minder goed functioneert maakt de markt nog niet inefficient. Iets met de uitzondering en de regel bevestigen zeg maar.
    Maar waarschijnlijk denk jij dat een plan economie veeel beter werkt. Ik zou zo zeggen ga eens in Noord Korea kijken of in Cuba.

  • Han van der Horst, do 19 mei 2011 13:27 in reactie op A de Leeuw Reageer op Han

    Han

    Zie je een en al vooroordeel. Dat denk ik helemaal niet. Maar ik denk wel dat de markt in een aantal gevallen niet goed werkt, zoals de storm in het financiële systeem nu laat zien. Voor de rest verwijs ik naar de werken van Willem Treub.

  • Joop Schouten, do 19 mei 2011 10:39 in reactie op A de Leeuw Reageer op Joop

    Joop

    Neoliberaal geleide staatsbedrijven staan met hun conservatieve aanpak nou eenmaal bekend om hun hebzucht, efficiëntie en hoge arbeidsproductiviteit ten koste van alles en iedereen. Winsten verdwijnen in zakken van enkelingen, de aarde is onherstelbaar verkracht en wijsheid wordt overboord geflikkerd.

  • Rinus Aldus, wo 18 mei 2011 21:12 Reageer op Rinus

    Rinus

    Dat De Jager de Grieken streng toespreekt is niet onterecht. Aan een substantiële afboeking van de schulden zal uiteindelijk niet te ontkomen zijn, maar als de Grieken dan nog geen orde op zaken gaan stellen in hun eigen economie en maatschappij lost het niets op. De Griekse schuld aan ECB, Banken en andere financiers loopt uiteindelijk op richting 400 miljard Euro. Dat is ook ongeveer de waarde van talloze bedrijven en instellingen die nog in eigendom zijn van de Griekse staat. Een vergaande privatisering is dus noodzakelijk en gelijkertijd zal de productiviteit naar gemiddeld Europees niveau moeten worden gebracht. Om een voorbeeld te geven:
    In Griekenland krijgt overheidspersoneel een bonus als men moet werken als het tussen 0 en 8 graden is;
    Reistijd naar het werk van een buschauffeur is werktijd;
    Vrije dagen, waarop gewerkt moet worden worden verrekend tegen 28 uur;
    Een jaarsalaris van een nachtwaker in overheidsdienst bedraagt 72.000 Euro.
    De reële inflatie in Griekenland bedroeg het laatst gemeten jaar 40%, maar door de harmonisering van de prijsindex in Eurogebied (gemiddeld in de Euro 2.6%) wordt het onvoldoende gevoeld. Als de drachme nog werd gevoerd zou er veel eerder ingegrepen zijn.
    De kwalijke rol van de Europese banken, financiers en speculanten laat ik in dit bestek maar buiten beschouwing. De politieke leiders van Europa kunnen wel een grote mond opzetten tegen de Grieken, maar in feite hebben ze geen machtsmiddel en ze zijn zelf debet aan de maar steeds toenemende staatsschulden in Europa. In 8 jaar tijd is die gegroeid van 5 Biljoen Euro naar 10 Biljoen en uiteindelijk zal die alleen gesaneerd kunnen worden door hyperinflatie en/of afstempeling van schuldpapier, zoals destijds in Argentinië (tot 25% afgestempeld) en Rusland.
    Dat durven de huidige leiders met Merkel en Sarkozy voorop niet mee te komen, want dan is het einde oefening voor hen. Dus blijven ze de zaak voor zich uitschuiven en zachte heelmeester maken stinkende wonden. Dat geldt ook in de economie en zeker in monetair beleid.

  • Private Eye, wo 18 mei 2011 22:03 in reactie op Rinus Aldus Reageer op Private

    Private

    wederom een goed stuk.

    En de vraag is uberhaubt of we ons wel willen mengen in interne aangelegenheden van Griekenland. Ik in ieder geval niet.

    Het gaat me niets aan hoe ze hun leven en maatschappij daar indelen en we hebben zeker niet het mandaat om op ondemocratische wijze de bevolking daar een lesje te leren. Wordt het volgende voorstel van de Jager dat we Griekenland moeten annexeren omdat ze de schuld niet betalen en ze niet de assets die in het trust fonds gestopt waren willen overhandigen? Waar stopt deze waanzin?

    Absurde en gevaarlijke redenaties van onze politici.

  • Andy P, do 19 mei 2011 10:20 in reactie op Private Eye Reageer op Andy

    Andy

    Interne aangelegenheid? Die bestaat daar niet meer sinds Griekenland bakken vol met geld gekregen heeft van de EU. Het is een EU aangelegenheid.

  • Marc Schouten, do 19 mei 2011 03:05 in reactie op Rinus Aldus Reageer op Marc

    Marc

    Please, bronvermelding met zoveel details.

    Het is slechts om het geloofwaardig te maken.

    Bij voorbaat dank.

  • Rinus Aldus, do 19 mei 2011 16:56 in reactie op Marc Schouten Reageer op Rinus

    Rinus

    Mijn bronnen o.a.:
    Rettet unser Geld! (wie der Euro-Betrug unsere Wohlstand gefährdet" ) Recent boek van Hans-Olaf Henkel, oud voorzitter van het BDI (Bundesverband der Deutschen Industrie e.V))

    Prof. Dr. Wilhelm Hankel, Die tegen het reddingsplan (Rettungsschrim) bij het Bundesverfassingsgericht een procedure is begonnen. Deze alom erkende wetenschapper heeft van meet af aan de gevaren van zowel Euro als financiële bankencrisis correct voorspeld.

    De gegevens over de Griekse situatie zijn uitgebreid gepubliceerd door o.a Frank Lehmann, wetenschapjournalist is o.a. Stern.
    Een journalist van de Stern heeft 1 jaar lang under-cover gewerkt in Griekenland bij verschillende (overheidsinstellingen).
    Verder komen de gegevens uit de publicaties van ECB, EU-stat en IMF.

  • Rob van Koot, wo 18 mei 2011 20:50 Reageer op Rob

    Rob

    Met zijn loze dreigementen draagt De Jager alleen maar bij tot meer onrust in Griekenland.

    Iemand moet het doen. De softe Europese politici hebben ons aan de rand van de afgrond gebracht met de euro. En kijk ze nu eens machteloos staan. De Jager is de enige die durft te zeggen waar het op staat. Die de risico's begrijpt en terecht eist dat de Grieken eens aan het werk gaan. De tijd van lieve koekjes bakken is voorbij Han. Het is nu geen spelletje meer.

  • Han van der Horst, wo 18 mei 2011 20:58 in reactie op Rob van Koot Reageer op Han

    Han

    Het is inderdaad geen spelletje meer. Dat bedoel ik juist.

  • Piet de Geus, wo 18 mei 2011 21:24 in reactie op Han van der Horst Reageer op Piet

    Piet

    "Het is inderdaad geen spelletje meer."

    Dat weerhoudt Jan-Kees er niet van om nog maar een rondje "hard to get" te spelen.

  • leo dijkstra, do 19 mei 2011 00:16 in reactie op Han van der Horst Reageer op leo

    leo

    Jij wil straks wel meer belasting betalen omdat de Grieken er een potje van maken?

  • , do 19 mei 2011 08:10 in reactie op leo dijkstra Reageer op

    Ook als Griekenland uit de EU gaat, moet jij straks meer belasting betalen, en raak je bovendien nog een flink stuk van je pensioenaanspraken kwijt.
    Kies zelf maar.

  • Zeer Voornaam, wo 18 mei 2011 21:00 in reactie op Rob van Koot Reageer op Zeer

    hahaha.... ja zo is het, eindelijk is het CDA aan de macht, dat zal ze leren!

  • Zjen Zen, wo 18 mei 2011 20:30 Reageer op Zjen

    Zjen

    Han, ik hou alweer van jou!
    Ik maak koshere kippensoep voor je!

  • Joop Schouten, wo 18 mei 2011 20:26 Reageer op Joop

    Joop

    Nee, Jan Kees is geen mietje (....), maar Solon ook niet zo te lezen.
    Ik had nog nooit van de brave borst gehoord.
    Ik moest direct aan de 'economische reset-knop' denken'. Een idee die hier al vaker wordt besproken.
    ...
    Zou het echt zo kunnen zijn dat, omdat De Jager's kop in de Griekse dagbladen verschijnt met dit gebrul voor de PVV-thuisfront, het dé bekende druppel is voor een volksopstand?
    ...
    Ik geloof wel dat er zo wie zo een opstand komt. De armoede zal giga zijn als de huidige neoliberale afknijp-plannen doorgaan. (En veel Grieken zijn heethoofden.)

    ...
    Een mooi overzicht met verschillende oude oplossingen uit de geschiedenis.
    ...
    Ik ga alvast muntgeld sparen.
    Het kan niet fikken en brengt nog wat op bij de oud-ijzerboer.
    ...
    PS,
    Je bent meer waard dan een econoom Han. Bedankt.
    ; )

  • Zjen Zen, wo 18 mei 2011 20:31 in reactie op Joop Schouten Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik verklaar mijzelf tot Soloniet , Bij Deze!

  • Joop Schouten, wo 18 mei 2011 21:00 in reactie op Zjen Zen Reageer op Joop

    Joop

    Ik ook.
    : )))))


    Wie wil er nog meer Soloniet worden?

  • YggY ..., wo 18 mei 2011 22:51 in reactie op Joop Schouten Reageer op YggY

    YggY

    Wie wil er nog meer Soloniet worden?
    ==========

    Wat schuift het ?

  • Joop Schouten, wo 18 mei 2011 23:37 in reactie op YggY ... Reageer op Joop

    Joop

    30 cm.

    O nee, sorry Ygg. Ik dacht even aan sodomiet.

    Shit.

  • , do 19 mei 2011 11:13 in reactie op Joop Schouten Reageer op

    Waar het hart vol van is....Joop toch!

  • Joop Schouten, wo 18 mei 2011 20:35 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    'voor HET PVV-thuisfront'

    sht

  • Bernard A. Tikker, wo 18 mei 2011 20:20 Reageer op Bernard A.

    Bernard A.

    Voor de volledigheid, het is niet alleen De Jager die privatiseren als (deel van de) oplossing noemt. Ook het IMF, de Deutsche Bank, de Griekse Nationale Bank, HSBC, Ernst & Young, Citigroup e.a. hebben deze oplossing geopperd. Geen slecht gezelschap.

  • Winston V., wo 18 mei 2011 20:28 in reactie op Bernard A. Tikker Reageer op Winston

    Winston

    "Ook het IMF, de Deutsche Bank, de Griekse Nationale Bank, HSBC, Ernst & Young, Citigroup e.a. hebben deze oplossing geopperd. Geen slecht gezelschap."

    Volgens het IMF en de banken is privatiseren ALTIJD de oplossing. Zo krijgen arme landen leningen op voorwaarde dat de nutsvoorzieningen worden geprivatiseerd. In Bolivia werd ooit zelfs het regenwater geprivatiseerd: daar is een heuse water-oorlog uit ontstaan. Privatiseren die hap, zodat het tegen een habbekrats kan worden opgekocht / overgenomen door de westerse multinationals en banken.

    Je afsluiting, "Geen slecht gezelschap" is hopelijk een grapje.

  • José Sijstermans, wo 18 mei 2011 20:39 in reactie op Winston V. Reageer op José

    José

    Krijg jij ook steeds vaker de associatie met De shockdoctrine van Naomi Klein?

  • Zjen Zen, wo 18 mei 2011 20:54 in reactie op José Sijstermans Reageer op Zjen

    Zjen

    Dit IS de shockdoctrine aan het werk..echt wel.

  • José Sijstermans, wo 18 mei 2011 21:13 in reactie op Zjen Zen Reageer op José

    José

    Dat bedoelde ik dus. :-)

  • Joop Schouten, wo 18 mei 2011 21:03 in reactie op José Sijstermans Reageer op Joop

    Joop

    Goeie ! !

    Zal er weer een Kolonelsregime komen?

  • José Sijstermans, wo 18 mei 2011 21:47 in reactie op Joop Schouten Reageer op José

    José

    Interessante vraag.
    Zou er nog een kolonelsregime nodig zijn na alle maatregelen en bevoegdheden die regeringen zich hebben toegekend in de "strijd tegen terrorisme"?

  • Kees Gelijkhebber, wo 18 mei 2011 21:51 in reactie op Joop Schouten Reageer op Kees

    Kees

    Nee een regime van kletsmajoors (Fons Janssen)

  • Winston V., wo 18 mei 2011 21:15 in reactie op José Sijstermans Reageer op Winston

    Winston

    Zie de reactie van Zjen. Het antwoord is een volmondig "JA."

  • Johannes Zeilstra, wo 18 mei 2011 21:24 in reactie op José Sijstermans Reageer op Johannes

    Johannes

    Die shockdoctrine werkt voor de globale graaiers alleen maar als er veel te halen is in bepaalde landen, zoals grondstoffen.
    Dat is in Griekenland niet het geval.
    Ook is de bevolking daar, net zoals in Ierland te modern, en te westers, en die zullen zonder militaire interventie niet kruipen voor de Friedman adepten.
    En zover zie ik de globale graaiers niet gaan.
    In het kort, pensioenfondsen en banken hebben leningen verstrekt met aanname van een bepaald rendement aan landen zoals Griekenland.
    Die landen kunnen die leningen niet terug betalen, en nu moet met belastingeld van de rest van Europa aan Griekenland geld geleend worden zodat ze leningen kunnen terug betalen.
    Kortom een Bail Out. De zoveelste. Maar dat is nog niet genoeg, Griekenland moet alles privatiseren, dus collectief bezit verkopen, zodat dezelfde globale graaiers voor een habbekrats met het geld van de Bail Out dat collectief bezit kunnen verkrijgen.
    Slachtoffers in dit spel zijn de Grieken, waar heel erg op gemoppert wordt, maar waar de gemiddelde Nederlander echt niet mee zou willen ruilen.
    Ter illustratie, een computer en internet zijn daar nog steeds een luxe.
    En de Europese belastingbetaler, die ook geconfronteerd wordt met langer doorwerken, en versobering van pensioenen en arbeids voorwaarden.

  • Winston V., wo 18 mei 2011 21:52 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Winston

    Winston

    Die shock doctrine werkt overal en het gaat in eerste instantie helemaal niet om grondstoffen, maar om het doorvoeren van politiek die onder normale omstandigheden niet zou worden geaccepteerd:

    "The book argues that the free market policies of Nobel Laureate Milton Friedman have risen to prominence in some countries because they were pushed through while the citizens were reacting to disasters or upheavals. It is implied that some man-made crises, such as the Falklands war, may have been created with the intention of being able to push through these unpopular reforms in their wake."

    De Economische crisis en ook de euro-crisis zijn hier de "shock."

  • Johannes Zeilstra, wo 18 mei 2011 23:21 in reactie op Winston V. Reageer op Johannes

    Johannes

    Alleen als er belang achter zit.
    En er grote bedragen verdiend kunnen worden met privatiseringen zoals mijnen, fabrieken, en grondstoffen zoals olie en gas.
    Dat is het primaire doel geweest van de shock. (ik heb het boek ook gelezen)
    Alles wat collectief is overhevelen naar private handen. Het uiteindelijke doel is business as usual.

  • Winston V., wo 18 mei 2011 23:48 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Winston

    Winston

    "En er grote bedragen verdiend kunnen worden met privatiseringen..."

    Juist. En wat doen de Grieken nu om het hoofd boven water te houden? Privatiseren alsof hun leven ervan afhangt:

    http://www.bnr.nl/topic/beurs/2011/05/14/privatisering-moet-grieken-redden

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2011/19/privatisering-bovenaan-griekse-agenda.xml

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/2433412/2011/05/18/Griekenland-maakt-haast-met-privatisering-staatseigendommen.dhtml

    Er is hier iets interessants gaande, Johannes. De shock doctrine zegt dat het volk in shocktoestand makkelijker de neoliberale politieke ombuigingen accepteert dan een volk in rust. Het grappige is dat de neoliberale politiek *zelf* nu de *oorzaak* is van de shock en wij het toelaten dat ze er een dubbele slag mee slaan.

  • Johannes Zeilstra, do 19 mei 2011 00:10 in reactie op Winston V. Reageer op Johannes

    Johannes

    De Grieken zijn niet in shock, Europa is in shock, maar de Grieken niet.
    Ze gaan de straat op, protesteren, begrijpen precies wat er aan zit te komen.
    De bezuinigingen van de Griekse overheid (net zoals in Ierland) halen de economie nog meer onderuit. Er blijft inderdaad maar 1 ding over, wil dit land niet afglijden naar een revolte.
    Kwijtschelding van de schuldenlast.
    Maar die wel verhalen op de banken en andere speculanten.
    Privatiseren gaat Griekenland niet redden, het zou een eenmalige injectie zijn, maar heeft nog meer werkeloosheid tot gevolg.
    Grappig toch wel dat de veroorzakers van de ellende het medicijn willen gaan leveren.

  • Piet de Geus, do 19 mei 2011 00:23 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Piet

    Piet

    "Ze gaan de straat op, protesteren, begrijpen precies wat er aan zit te komen."

    Probleem is dat de situatie in Griekenland zo ongeveer omgekeerd is aan de Nederlandse: in Nederland betaalt de top 10% de bulk van de belasting. In Griekenland betaalt alleen wie in loondienst is en zich niet onder de aangifte uit kan draaien. Kenmerkend is dat de ambtenaren nog de meeste belastingcenten ophoesten, hoewel die ook creatief kunnen zijn. En die belastingcenten kwamen al uit de staatskas, dus dat schiet niet op.

    "Er blijft inderdaad maar 1 ding over, wil dit land niet afglijden naar een revolte. Kwijtschelding van de schuldenlast."

    Maar toch eerst de belastingmoraal aanpakken. Pas als de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen kun je heel voorzichtig aan afstempelen gaan denken. Tot die tijd ben je er zeker van dat de opbrengst in de verkeerde zakken terecht komt.

  • A de Leeuw, do 19 mei 2011 00:11 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op A

    A

    Volgens mij waren het Griekse politici die zelf besloten staatsobligaties uit te geven. Maar het is weer het aloude liedje hier op joop. Het is allemaal weer de schuld van het grote geld volgens de verstokte socialist.

  • Han Soerabaja, wo 18 mei 2011 21:27 in reactie op Winston V. Reageer op Han

    Han

    "westerse multinationals en banken"

    multinationals zijn multinationaal en niet aan windrichting gebonden.

  • Winston V., wo 18 mei 2011 21:53 in reactie op Han Soerabaja Reageer op Winston

    Winston

    Ja, en?

  • Zjen Zen, wo 18 mei 2011 22:16 in reactie op Han Soerabaja Reageer op Zjen

    Zjen

    Ze doen het dus overal. In alle windrichtingen.

  • Joop Schouten, wo 18 mei 2011 22:31 in reactie op Zjen Zen Reageer op Joop

    Joop

    Shock-Farts in all directions ...

  • Dr. Strangelove, do 19 mei 2011 01:34 in reactie op Han Soerabaja Reageer op Dr.

    Dr.

    "multinationals zijn multinationaal en niet aan windrichting gebonden."

    westerse multinationals hebben wel een westers leger.

  • Zeer Voornaam, wo 18 mei 2011 21:56 in reactie op Bernard A. Tikker Reageer op Zeer

    " Ook het IMF, de Deutsche Bank, de Griekse Nationale Bank, HSBC, Ernst & Young, Citigroup e.a. hebben deze oplossing geopperd. Geen slecht gezelschap. "

    Je noemt een boel banken en dan " Geen slecht gezelschap."
    Je bent zeker vergeten wie de economische crisis heeft veroorzaakt.

  • Pieter Verschuren, wo 18 mei 2011 20:07 Reageer op Pieter

    Pieter

    Zowaar, ik ben het ditmaal helemaal eens met de heer Van Der Horst. Verfrissend. De situatie in Griekenland vraagt om subtiliteit en diplomatie en niet om een olifant in een porceleinkast.

  • YggY ..., wo 18 mei 2011 20:05 Reageer op YggY

    YggY

    Nou de Jager doet nog veel meer, in opdracht van zijn gedoogpartner Wilders voedt hij met zijn stoere mannentaal ook de anti Europese sentimenten in eigen land.

    Hm, misschien is stoere mannentaal in dit verband niet zo'n gelukkige woordkeuze.

  • Jaap Breekpunt, do 19 mei 2011 08:19 in reactie op YggY ... Reageer op Jaap

    Jaap

    [Hm, misschien is stoere mannentaal in dit verband niet zo'n gelukkige woordkeuze.]
    Leg eens uit als je wilt.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven