Bio Bekijk alles van Adriaan Soeterbroek Word fan

Adriaan Soeterbroek

Adriaan Soeterbroek Cartoonist

02 maart 2010 Reageer (90) 3799 x bekeken Politiek RSS

Jachtseizoen geopend, deel 2

Cartoon van Adriaan over de verkiezingsbeloften van de PVV

Laatste Reacties (90) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • arjan doorgeest, za 06 maart 2010 01:24 Reageer op arjan

    arjan

    Onwijs goede prent, en door het lezende meisje nog ontroerend ook.
    Mijn complimenten!

  • Meneer Dick, wo 03 maart 2010 19:52 Reageer op Meneer

    Meneer

    Wat heeft deze tekening met jachtseizoen of jagen te maken?
    Bij de vorige tekening deel 1 was dat wel duidelijk.
    Moet deze tekening deel 2 een logische opvolger op deel 1 zijn?

  • Rob van Koot, wo 03 maart 2010 12:21 Reageer op Rob

    Rob

    Nee, Joop is veel te gefixeerd op Wilders en het is ook te voorspelbaar. De vorige was mooi.

  • Muhahabarak ., di 02 maart 2010 19:34 Reageer op Muhahabarak

    Muhahabarak

    Schandalig dat zulke jonge meisjes al met een hoofddoek rond moeten lopen om "de vruchten van haar lichaam" tegen begeerte te beschermen. Dat vind ik geen normale zaak; en van straatbeelden vol met hoofddoekjes wordt ik ook niet vrolijk. Daar hoef je geen PVV-stemmer voor te zijn.

  • Rouane Rabbit, di 02 maart 2010 19:56 in reactie op Muhahabarak . Reageer op Rouane

    Rouane

    Om hun te helpen verbieden we hun de toegang tot de bibliotheek

  • Muhahabarak ., di 02 maart 2010 21:32 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Muhahabarak

    Muhahabarak

    Hoofddoekjes in het algemeen verbieden is barbaars, juridisch onmogelijk en het druist tegen in tegen het grondrecht voor vrijheid van religie. Je overdrijft dus weer eens.

    Ik had het erover dat ik het geen normale situatie vind dat meisjes van 8 met een hoofddoek om moeten lopen en dat wijken waar een meerderheid van de vrouwen een hoofddoek dragen geen vrolijk gezicht zijn. Dat kun je als overheid niet verbieden maar wel ontmoedigen; door te pleiten dat een neutrale uitstraling en scheiding van religie en staat bij overheidsinstellingen belangrijker is dan het recht om je te omhullen in religieuze parafernalia. Dat een carriere niet gedijt op het provoceren omtrent het dragen van die religieuze parafernalia.

    Net als in Frankrijk is een verbod op religieuze kleding voor ambtenaren dan alvast een goed signaal. Of een verbod op hoofddoekjes op basisscholen of zelfs middelbare scholen, zoals in Belgie. In hun vrije tijd of particuliere baan kunnen gelovigen dan wanneer ze willen een hoofddoek dragen, keppeltje of tulband over.

  • Rouane Rabbit, di 02 maart 2010 22:15 in reactie op Muhahabarak . Reageer op Rouane

    Rouane

    -[Je overdrijft dus weer eens.]-

    Ik overdrijf niet, het is de toespraak van WIlders waar ik aan refereer, en deze cartoon ook. Ik zal het nog maar een keer citeren

    Misschien overdrijft Wilders dan, maar dat zeg je niet.

    -[Dat kun je als overheid niet verbieden maar wel ontmoedigen; door te pleiten dat een neutrale uitstraling en scheiding van religie en staat bij overheidsinstellingen belangrijker is dan het recht om je te omhullen in religieuze parafernalia. ]-

    Wilders wil de Christelijke of Joodse parafernalia niet verbieden, alleen die van Moslims.

    -[Net als in Frankrijk is een verbod op religieuze kleding voor ambtenaren dan alvast een goed signaal. Of een verbod op hoofddoekjes op basisscholen of zelfs middelbare scholen, zoals in Belgie.]-

    k ben een voorstander van de Franse wet voor mensen in contactuele posities die neutraliteit moeten uitstralen. Zij mogen niet opzichtig tekenen van hun godsdienst dragen. Geen kruisen, geen keppels, geen hoofddoekjes. In Frankrijk geldt de wet voor alle ambtenaren, dat vind ik weer overdreven.

    Tolerantie is mijn leidraad mits...
    Niet Intolerantie mits....

    Wat België betreft klopt je verhaal niet. Hoofddoekjes zijn niet verboden, alle religieuze parafernalia zijn verboden, maar alleen op openbare scholen.

    Hieronder het citaat waarin Wilders oproept tot een hoofddoekjes verbod, voor alle gesubsidieerde instellingen, zelfs de voetbalclub.
    het spijt me hoor, ik vind het onmenselijk dat een Marokkaanse moeder niet eens traditioneel gekleed naar haar zoontje naar het voetbal mag kijken. Dat vind ik intolerant en barbaars.
    --------------------
    http://www.pvv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=2601&Itemid=1

    Citaat:
    "En ik heb nog goed nieuws voor u. Ik hoorde van onze lijsttrekkers uit Almere en Den Haag, Raymond de Roon en Sietse Fritsma wat de belangrijkste inzet zal worden voor de collegeonderhandelingen in Almere en Den Haag na 3 maart. Dat is een verbod op hoofddoekjes in gemeentelijke instellingen en alle andere instellingen, stichtingen of verenigingen die ook maar één eurocent subsidie van de gemeente ontvangen. Een onmiddellijk hoofddoekjesverbod dus, weg met dat voor vrouwen vernederende islamitische symbool. En voor alle helderheid: dat geldt dus niet voor kruisjes of keppeltjes want dat zijn symbolen van religies die behoren tot onze eigen cultuur en niet zoals hoofddoekjes een teken zijn van een onderdrukkende totalitaire ideologie."

  • Gerwin van Eersel, wo 03 maart 2010 11:45 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Gerwin

    Gerwin

    "Wilders wil de Christelijke of Joodse parafernalia niet verbieden, alleen die van Moslims."

    Dat is simpelweg niet waar Wilders zelf heeft deze week nog letterlijk gezegd dat het verbod niet zal gelden voor keppeltjes en kruisjes.
    Ergo pure discriminatie, hoe je het ook wendt of keert.

    Zoals gebuikelijk hebben de mensen die niet al te kritisch zijn over PVV de feiten niet op een rijtje.

  • Rouane Rabbit, vr 05 maart 2010 22:51 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Rouane

    Rouane

    precies wat ik zei (goed lezen, je citeerde me zelfs goed)

  • Zjen Zen, di 02 maart 2010 22:20 in reactie op Muhahabarak . Reageer op Zjen

    Zjen

    Meisjes doen vrouwelijke volwassenen na..overal op de hele wereld. Groot zijn.
    Ze doen een hoofddoekje op.

  • Ollie B, zo 07 maart 2010 09:45 in reactie op Muhahabarak . Reageer op Ollie

    Ollie

    Nee, misschien hoef je geen PVV-stemmer te zijn, maar je begint er wel aardig op te lijken. Heb je wel eens goed gekeken naar de jonge moslima's. Trots, prachtig om te zien, vol zelfvertrouwen, vaak goed opgeleid, goed gebekt, vol van de Nederlandse culltuur en die van het voorouderlijk land, die meiden vormen een aanwinst voor de Nederlandse maatschappij. Het is blijkbaar eenvoudiger voor de rechts-populisten om de hoofddoekjes aan te pakken (bekt wel erg lekker), dan daadwerkelijk iets te doen aan de mentaliteit van jonge knulletjes die het voor hun bevolkingsgroep verpesten. Alleen repressie is niet voldoende, stel ook eens iets voor in de sfeer van preventie, waardoor die gastjes het voorbeeld van de meiden kunnen volgen en een net zo grote positieve bijdrage kunnen vormen aan onze (moslims en niet-moslims) maatschappij. Stel hen juist als voorbeeld, beknot ze niet in hun eigen vrijheid. Geniet er juist van, ze zijn zich flink aan het losmaken.

  • Moniek S., di 02 maart 2010 14:29 Reageer op Moniek

    Het meisje draagt geen traditioneel geknoopt hooddoekje, maar verbeeldt Roodkapje, lezend in een sprookjesboek van haar eigen scheppers (Grimm)
    Mijns inziens bedoelt Adriaan hiermee de SPROOKJES die de PVV voorstaat buiten de deur te houden....

  • Zjen Zen, di 02 maart 2010 14:34 in reactie op Moniek S. Reageer op Zjen

    Zjen

    He, dat is een mooie uitleg.
    :)

  • Ton evertsen, di 02 maart 2010 14:46 in reactie op Moniek S. Reageer op Ton

    Ton

    dat zou nog kunnen (het zou zelfs kunnen voorstellen dat zelfs door sprookjes voor de gek gehouden mensen de waarheid in een bibliotheek kunnen vinden) ware dat de tekenaar een "slechts voor blanken"" bordje heeft opgehangen en dat is onzin

  • Rouane Rabbit, di 02 maart 2010 15:24 in reactie op Ton evertsen Reageer op Rouane

    Rouane

    -["slechts voor blanken"" bordje heeft opgehangen en dat is onzin ]-

    Had natuurlijk moeten zijn: "verboden voor vrome moslims met een hoofddoekje"

    Maar een cartoon is vaak een overdrijving: "Mohammed had in werkelijkheid ook geen bom op zijn hoofd."

    Sterker nog, springstof was nog erg onbekend ten tijde van Mohammed.

  • Joop Schouten, di 02 maart 2010 14:47 in reactie op Moniek S. Reageer op Joop

    Joop

    Ja, verdomd goed gezien!

  • Fatima Bloodhooft, di 02 maart 2010 16:24 in reactie op Moniek S. Reageer op Fatima

    Fatima

    Moniek! Goed zeg! :)

  • Jonathan Leguat, di 02 maart 2010 14:25 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Is dit een tekening die verhaalt over de situatie in bijna alle Moslim landen ?
    (ofschoon ze daar vaak niet eens mogen lezen cq. onderwijs genieten)

    Geen slechte prent ditmaal
    Wel nogal hypocriet.

  • Zjen Zen, di 02 maart 2010 14:30 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Zjen

    Zjen

    Wil jij in Nederland een situatie zoals in " bijna alle moslimlanden"?

    Volgens mij niet.

  • , di 02 maart 2010 14:37 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op

    Waarom toch de situatie in de moslimlanden vergelijken met de situatie hier??
    Waarom denkt U dat die mensen die moslimlanden zijn ontvlucht??
    Wat een enge geborneerdheid.
    Zij wonen hier, en niet voor niets zijn ze hun land ontvlucht.
    Maar als het aan U ligt, zijn ze hun onverdraagzame haatland wel voor niets ontvlucht, want komen ze hier nu in dezelfde rotzooi terecht.

  • Jonathan Leguat, di 02 maart 2010 14:56 in reactie op Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Ga eens voor de gein eens met christelijke vluchtelingen praten die in asielzoeker centra worden geïntimindeerd en mishandeld door moslims in asielzoekercentra ?

    Als 'links' minder eenzijdig boos was dan zou Wilders geen poot hebben om op te staan.

    Het bordje alleen voor blanken slaat natuurlijk helemaal nergens op en doet afdruk aan de prent.

    Maar voordat iedereen weer uit de heup gaat schieten.
    Ook ik ben fel tegen dit onzinnig geneuzel van Wilders maar je moet de strijd wel met open vizier en eerlijk spelen anders win je die kiezers nooit terug.
    En uiteindelijk is ons doel toch in our lifetime een links kabinet te hebben (wellicht met femke als MP ?)

    Speel het politieke spel dan ook slimmer ?
    De grootste vijand van Wilders is niet links maar links zelfs.
    Althans figuren die anderen de maat menen te moeten nemen om ze weg te zetten als nazi's.
    Mijn kameraad (verpleger) die op Wilders stemt is net zo min een nazi als mijn vriendin (gemeentelijk ambtenaar) die Groen Links zelfs nog te rechts vindt.

    Ik wordt kotsmisselijk van die vergelijkingen.
    C-est ca.

  • Zjen Zen, di 02 maart 2010 15:02 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Zjen

    Zjen

    Als 'links' minder eenzijdig boos was dan zou Wilders geen poot hebben om op te staan.

    Waar leidt jij uit af dat Links boos is en nog wel eenzijdig ook nog?

    Je generaliseert heel selectief.

  • Jonathan Leguat, di 02 maart 2010 15:18 in reactie op Zjen Zen Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Zie de voortreffelijke column van Marcel Duyvenstein (PvdA) op de actie van partijvoorzitster Ploumen
    (Ik zit op dezelfde lijn)

    (dit bedoel ik met de eenzijdige fixatie/blinde vlek van een deel van Links)
    "Mohamed aan het Kruis"
    http://www.liefdevollid.nl/content/view/601/8/

    En dit heeft weinig met Wilders van doen
    Alhoewel
    Links heeft het immigratie vraagstuk uit handen gegeven.
    Dom, dom, dom, dom
    En daarom is er nu een limburgse nar als Wilders.

    Wanneer je dit item (+ criminaliteits-bestrijding )weer 'terugveroverd' op Wilders dan vervalt zijn bestaansrecht en ligt Blonde Dolly binnenkort op het POLITIEK urnenveld.

    Dat moet ons streven zijn.
    Niet het gratuit toeteren over bruinhemden en tokkies.

  • Sasha Berkman, di 02 maart 2010 16:15 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Sasha

    Sasha

    Die vriend van u die op Wilders stemt wel degelijk op een politicus die Hitleriaanse praatjes uit braakt. Of vind u het normaal zoals hij moslims in het algemeen stigmatiseert en verontmenselijkt op dezelfde manier waarop de nazis dat met Joden deden?

  • Rouane Rabbit, vr 05 maart 2010 22:53 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Rouane

    Rouane

    -[Althans figuren die anderen de maat menen te moeten nemen om ze weg te zetten als nazi's.]-

    Het is Wilders die Moslims wegzet als nazi's en hun heilig boek als Mein Kampf

  • Rouane Rabbit, di 02 maart 2010 15:26 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Rouane

    Rouane

    -[ofschoon ze daar vaak niet eens mogen lezen cq. onderwijs genieten]-

    In nagenoeg alle moslim-landen is onderwijs voor vrouwen gewoon toegankelijk.

  • Johan van Dijk, di 02 maart 2010 15:42 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Johan

    Johan

    Dat jij wat in dictaturen gebeurt gelijk stelt aan de normen en waarden in Nederland is niet echt slim te noemen.
    Alsof dat de maatstaf is..
    "Omdat hunnie het doen mogen wij het ook!"

  • GJ Huisman, di 02 maart 2010 14:13 Reageer op GJ

    GJ

    Tja de apartheid kaart spelen krijg je natuurlijk keihard terug met het oog op de Utrechtse 'gescheiden loket' affaire.

  • Rob Goossens, di 02 maart 2010 13:19 Reageer op Rob

    Rob

    Demoniseren doen we samen! Weet u wat er momenteel op dat bordje staat? 'Tot 3 maart moslimvrouwen om 16.00 uur optiefen want dan moeten jullie toch koken en jullie mannen vinden dat jullie hier überhaupt niet horen.' Tolerantie, noemen ze dat bij de PvdA. Een onacceptabel gebrek aan ruggegraat, heet het officieel.

    Wilders is uiteraard zo hypocriet als de ziekte - in de Reuselse hosti-gate heb ik de grote Emancipator uit Venlo niet gehoord - maar dat maakt de ironie er in bovenstaande stemmingmakerij niet minder om.

  • Zjen Zen, di 02 maart 2010 13:32 in reactie op Rob Goossens Reageer op Zjen

    Zjen

    ---Demoniseren doen we samen!-----

    Wie " we" ?

  • Hans Motel, di 02 maart 2010 13:49 in reactie op Rob Goossens Reageer op Hans

    Hans

    Inderdaad, ik heb nog noot een (oudere) moslimvrouw in de Bieb gezien, hier in Amsterdam. Wellicht krijgen ze van de PvdA en Groen Links na de verkiezingen een voorleesuurtje. (over de grote boze wilde Geert)

  • , di 02 maart 2010 14:04 in reactie op Hans Motel Reageer op

    Hoezo knul,kom jij dan vaak in de bieb?
    Zo te zien niet.
    Het maakt geen zak uit of een oudere of jongere vrouw uit de bieb geweerd wordt( die jij, als ik het goed begrijp niet zo heel vaak frequenteert), het gaat erom dat mensen, NEDERLANDSE mensen , die hier wonen en belasting betalen, uit een openbare instelling worden geweerd.
    Dat is een schande .
    Een diepe schande.

  • Hans Motel, di 02 maart 2010 14:28 in reactie op Reageer op Hans

    Hans

    Ik zal het nog een keer uitleggen. In het voorstel van de PVV moeten alle medewerkers van overheidsinstellingen hoofddoekjes achterwege laten, vanwege het onderdrukkende karakter.

    Hier wordt gelijk geschreeuwd dat moslims, of zelfs "niet blanken"de bieb niet meer inmogen. De feiten verdraaien dus.

  • , di 02 maart 2010 14:45 in reactie op Hans Motel Reageer op

    Waar haal jij het godvergeten recht vandaan om te roepen dat mensen met een hoofddoek , die hier werken en belasting betalen, de bibliotheek of welke andere openbare ruimte dan ook, niet in mogen?
    Hoe kom jij in hemelsnaam op het idee dat jij daartoe het RECHT hebt??

  • ron de boer, di 02 maart 2010 16:03 in reactie op Reageer op ron

    ron

    "Waar haal jij het godvergeten recht vandaan om te roepen dat mensen met een hoofddoek , die hier werken en belasting betalen, de bibliotheek of welke andere openbare ruimte dan ook, niet in mogen?"


    Als ik jouw redenatie volg mogen mensen met een hoofddoek die GEEN belasting betalen en NIET werken wel geweigerd worden?

  • , di 02 maart 2010 14:52 in reactie op Hans Motel Reageer op

    Nee, mensen met hoofddoekjes mogen de bieb niet meer in.
    Dat heet discriminatie.
    Niet meer.
    En niet minder.

  • Rouane Rabbit, di 02 maart 2010 15:29 in reactie op Reageer op Rouane

    Rouane

    Mensen met een hoofddoekje mogen van Wilders zelfs niet meer hun kind naar de voetbalclub brengen.

    Lees de speech van Wilders:

    http://www.pvv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=2601&Itemid=1

    Citaat:
    "En ik heb nog goed nieuws voor u. Ik hoorde van onze lijsttrekkers uit Almere en Den Haag, Raymond de Roon en Sietse Fritsma wat de belangrijkste inzet zal worden voor de collegeonderhandelingen in Almere en Den Haag na 3 maart. Dat is een verbod op hoofddoekjes in gemeentelijke instellingen en alle andere instellingen, stichtingen of verenigingen die ook maar één eurocent subsidie van de gemeente ontvangen. Een onmiddellijk hoofddoekjesverbod dus, weg met dat voor vrouwen vernederende islamitische symbool. En voor alle helderheid: dat geldt dus niet voor kruisjes of keppeltjes want dat zijn symbolen van religies die behoren tot onze eigen cultuur en niet zoals hoofddoekjes een teken zijn van een onderdrukkende totalitaire ideologie."

  • Aert Willem d'Holbach, di 02 maart 2010 21:38 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Hoezo knul, kom jij dan vaak in de bieb?
    Zo te zien niet.
    Het maakt geen zak uit of een oudere of jongere vrouw uit de bieb geweerd wordt (die jij, als ik het goed begrijp, niet zo heel vaak frequenteert). Het gaat erom dat mensen, NEDERLANDSE mensen die hier wonen en belasting betalen, uit een openbare instelling worden geweerd.

    In plaats van:
    Hoezo knul,kom jij dan vaak in de bieb?
    Zo te zien niet.
    Het maakt geen zak uit of een oudere of jongere vrouw uit de bieb geweerd wordt( die jij, als ik het goed begrijp niet zo heel vaak frequenteert), het gaat erom dat mensen, NEDERLANDSE mensen , die hier wonen en belasting betalen, uit een openbare instelling worden geweerd.

    Als je anderen probeert onderuit te halen op één enkele typefout, doe het dan wel goed.

  • Zjen Zen, di 02 maart 2010 14:09 in reactie op Hans Motel Reageer op Zjen

    Zjen

    Hm, kom jij niet in de bieb dan?

  • Fatima Bloodhooft, di 02 maart 2010 14:22 in reactie op Hans Motel Reageer op Fatima

    Fatima

    De minachting druipt van de letters die jij gebruikt om je reactie te geven.

    Hoe vaak kom jij in alle bibliotheken in jouw stad?

    Er zijn ook verhoudingsgewijs minder (oudere) moslimvrouwen in Amsterdam dan de rest van de bevolking. Dus misschien zie jij ze gewoon over het hoofd? Of wil je ze niet zien? Of vallen ze niet op tussen al die andere boekenliefhebbers?

  • Mw. Oeverloos, di 02 maart 2010 13:11 Reageer op Mw.

    Mw.

    Als ik moslim was in Almere ging ik maar vast op zoek naar het muzelmanequivalent van Nelson Mandela.

  • Ton evertsen, di 02 maart 2010 13:09 Reageer op Ton

    Ton

    weer een giga oversimplificatie, geeft de waarheid niet weer. Al heb ik het idee dat mbt almere niemand argumenten gebruikt maar meteen de kwast met zwarte verf

  • YggY ..., di 02 maart 2010 14:04 in reactie op Ton evertsen Reageer op YggY

    YggY

    Een cartoon is ook niet bedoeld om de waarheid weer te geven, je dikt de boel net een beetje aan om zo een beeld neer te zetten wat zou kunnen ontstaan.

    Dit geschreven hebbende constateer ik dat Wilders eigenlijk net een cartoon is.

  • Svetan Kosaric, di 02 maart 2010 13:05 Reageer op Svetan

    Svetan

    sinds wanneer pleit wilders voor rassenzuivering of uitsluiting op grond van huidskleur? pleit Wilders voor apartheid tussen blanken en zwarten? deze cartoon raakt kant noch wal.

  • , di 02 maart 2010 13:34 in reactie op Svetan Kosaric Reageer op

    Nee, wilders pleit voor discriminatie op het gebied van kleding.
    Zo mogelijk nog meer fascistoide.

  • Johan van Dijk, di 02 maart 2010 13:46 in reactie op Svetan Kosaric Reageer op Johan

    Johan

    Je snapt het niet.
    Feit is dat als wat Wilders voorstelt waarheid wordt dat meisje met dat hoofddoekje geen boeken meer mag lenen bij de bibliotheek.
    Dat is apartheid.
    En daar gaat de cartoon in kwestie over.

  • Svetan Kosaric, di 02 maart 2010 14:07 in reactie op Johan van Dijk Reageer op Svetan

    Svetan

    onderscheid op basis van aangeboren kenmerken als huidskleur is onmogelijk te vergelijken met de hoofddoek. de hoofddoek is een keuze op grond van een religie die geen oorsprong kent in Nederland. als je als moslima in NL een hoofddoek draagt maak je m.i. zelf bewust de keuze je te onderscheiden van anderen middels een ter discussie staand religieus symbool dat, op zijn zachtst gezegd, niet geheel in lijn ligt met onze waarde en normen voor wat betreft gelijkheid etc. niks mis mee maar niet vergelijkbaar met rassenzuiveringen of apartheid.

    je kunt een hoofddoek afdoen. of als je perse de hoofddoek wilt dragen en kosten wat kost volgens de Islam wilt leven kun je dat ook in een omgeving waar het niet ter discussie staat.

    individuele keuzevrijheid impliceert individuele verantwoordelijkheden. het feit dat dit in mindere mate lijkt te gelden voor minderheden in nederland veroorzaakt naar mijn mening veel spanningen..

  • Zjen Zen, di 02 maart 2010 14:28 in reactie op Svetan Kosaric Reageer op Zjen

    Zjen

    Onze Nederlandse grondwet waarborgt het recht van alle Nederlanders om niet gediscrimineerd en uitegsloten te worden op basis van sekse, ras, geloofsovertuiging.

    De grondwet gaat een individuele afkeer van een moslimhater te boven.
    Gelukkig maar.

  • Fatima Bloodhooft, di 02 maart 2010 18:38 in reactie op Zjen Zen Reageer op Fatima

    Fatima

    Onze grondwet waarborgt... nu nog wel. Als Geert Wilders aan de macht zou komen dan zal hij vast zijn uiterste best doen om aan regel 1 van de grondwet te tornen.

  • Rouane Rabbit, di 02 maart 2010 15:36 in reactie op Svetan Kosaric Reageer op Rouane

    Rouane

    @Svetan Kosaric, begrijp ik nu goed dat jij voorstander bent van discriminatie op basis van religie, en met name de Islam?

    Ben jij er voorstander van dat Islamieten minder rechten hebben dan anders-gelovigen?

    Wilders is dat wel. Hij zegt dat heel duidelijk in zijn speech:
    http://www.pvv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=2601&Itemid=1

    (2e alinea vanaf onderin)

    Citaat:
    "En voor alle helderheid: dat geldt dus niet voor kruisjes of keppeltjes want dat zijn symbolen van religies die behoren tot onze eigen cultuur en niet zoals hoofddoekjes een teken zijn van een onderdrukkende totalitaire ideologie."

  • Johan van Dijk, di 02 maart 2010 15:48 in reactie op Svetan Kosaric Reageer op Johan

    Johan

    Je gaat niet op de materie in.

    Simpel gezegd, Wilders wil die hoofddoek verbieden om enkel moslims de les te lezen.
    Over een keppeltje of een kruisje gaat het niet, mensen die dat soort geloofsuitingen dragen mogen nog steeds de bieb in van hem.

    -Moslims mogen niet de bieb in.-
    -Christenen, joden, hindoes, boedhisten, satanisten, etc. mogen wel de bieb in-

    Dringt het nou door? De link naar apartheid?

  • Svetan Kosaric, di 02 maart 2010 20:23 in reactie op Johan van Dijk Reageer op Svetan

    Svetan

    zoals ik in een eerdere reactie al aangef zie ik het onderscheid wel. maar het verschil tussen dit onderscheid en de apartheid zit hem in de veranderlijkheid van het subject, in dit geval de hoofddoek.

    discriminatie op een onveranderlijk kenmerk (ras, sexuele voorkeur etc.) vind ik persoonlijk iets heel anders en gaat veel verder. van varanderlijke kenmerken zou je je bijv kunnen afvragen wie zich van wie onderscheid (ik weet het : kip of het ei verhaal maar toch). onderscheid ik vrouwen met hoofddoek van vrouwen zonder hoofddoek. Of onderscheiden deze vrouwen zichzelf door in een westerse samenleving vast te houden aan hun Islamitische geloofsuitingen en zich daar vasthoudend in op te stellen?

    persoonlijk ga ik voor de laatste optie. maar dat is mijn mening.

  • Eugène Maatje, di 02 maart 2010 22:24 in reactie op Svetan Kosaric Reageer op Eugène

    Eugène

    Moslims. Joden. Wat is het verschil. Maar dat mag je niet zeggen, want dat is taboe, maar het is precies wat er gaat gebeuren.

  • , di 02 maart 2010 13:46 in reactie op Svetan Kosaric Reageer op

    Sinds wanneer doet wilders dat NIET??
    Erger nog, hij pleit voor discriminatie op basis van geloof, of anders op kleding.
    Hoe ziek moet je worden??

  • Gracchus Babeuf, di 02 maart 2010 20:47 in reactie op Svetan Kosaric Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Wilders zet moslims apart, daar gaat de tekening over, lijkt me. Misschien vindt GW Karadzic ook wel een toffe peer, geen joods-christelijke cultuurvoorvechter, maar een orthodox-christelijke cultuurverdediger. Dat wat hij deed was een heilige zaak zei K, las ik in de Volkskrant.
    Fijn superieur dat uitsluiten, moorden, verminken en verkrachten vanwege een superieure levensovertuiging. Me hoela.

  • Zingende Zaag, di 02 maart 2010 12:59 Reageer op Zingende

    Zingende

    De hoofdpersoon in de cartoon zal een klant zijn, omdat bieb- personeel privé geen sprookjes leest onder werktijd.

    Wanneer dit de genuanceerde reactie van 'genuanceerd' links is op de huidige politieke situatie, dan verbaast het toch niemand dat de stem en de nood van de gewone man/vrouw niet gehoord zijn.

    Zoals ik al meer gezegd heb: de (virtuele) steun voor de PVV is een gevolg, geen oorzaak.

  • Fatima Bloodhooft, di 02 maart 2010 13:30 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Fatima

    Fatima

    Misschien is het wel gewoon een meisje dat graag leest en dat de bibliotheek niet in mag om dat ze Marokkaans is en een hoofddoekje opheeft. Of denk je dat Marokkanen niet (kunnen) lezen?

  • Zingende Zaag, di 02 maart 2010 14:47 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Zingende

    Zingende

    Te absurde veronderstellingen om serieus/inhoudelijk op in te gaan.

  • Fatima Bloodhooft, di 02 maart 2010 16:22 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Fatima

    Fatima

    Citaat: "Te absurde veronderstellingen om serieus/inhoudelijk op in te gaan"

    Meent u dat echt? Dat mijn reactie -die geen veronderstelling is zoals u dat ten onrechte denkt , maar veel eerder een vraag aan u, die u dus niet beantwoord, en dat tekent dan weer uw denkwijze - te absurd is om op in te gaan?

    En wat vindt u dan zo absurd aan mijn "veronderstelling"?

    Weest u maar blij dat uw reactie zo hoogstaand en intelligent is dat ik er wel op in wil gaan.

  • Zingende Zaag, di 02 maart 2010 18:01 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Zingende

    Zingende

    Ik voel me vereerd. Kennelijk heb ik onvoldoende waarde gehecht aan de kostbare tijd die u aan mij besteedde.

    Uw vraag: "Misschien is het wel gewoon een meisje dat graag leest en dat de bibliotheek niet in mag om dat ze Marokkaans is en een hoofddoekje opheeft."

    Mijn antwoord: Ja, misschien is dat eerste (Marokkaans meisje) zo, misschien ook niet. Dat is verder volledig irrelevant, omdat daar mijn opmerking / bezwaar niet ligt. Bovendien zou dat van de cartoonist een grote misser zijn. Als ik - als niet-PVVer - de heer Wilders goed begrepen heb, wil hij geen door de Nederlandse overheid gesubsidieerde werkneemsters die een hoofddoekje dragen. Bezoekers / meisjes met een hoofddoek mogen dus volgens zijn plannen dus gewoon de bieb in zoals ik het begrepen heb. Voor verdere uitleg belt u de PVV, want ik verzorg niet de communicatie voor de PVV.

    2e deel antwoord: mijn bezwaar richt zich naar de expliciete verwijzing naar de rassentegenstellingen in Zuid Afrika, zoals ik al heb uitgelegd.
    Ik heb de heer Wilders eerder het tegenovergestelde horen zeggen. Wat u kunt naluisteren op deze site. Vrij vertaald: U bent welkom indien u zich net als alle andere mensen aan de regels houdt. Het kan zijn dat u daar misschien bezwaar tegen hebt, maar dat mag u me dan uitleggen wat daar erg aan is om je aan de regels te houden.
    Voor mij persoonlijk geldt dat ik die Marokkanen begroet in ontmoetingen.

    Uw vraag: "Of denk je dat Marokkanen niet (kunnen) lezen? "
    Mijn antwoord: 'nee'. Hoe haalt u het in uw hoofd dat ik dat zou denken?

    Wat ik u verder wil vragen is dit soort tendentieuze toedichtingen voor uzelf te houden, en mij daar als opgewekt deelnemer aan Joop niet mee lastig te vallen.

    Ik zou evenzeer het recht van bijvoorbeeld de SP verdedigen om hun standpunt in het democratisch proces uit te dragen, ongeacht het aantal zetels. Ook zou ik - in geval de SP met rabiaat tendentieuze toedichtingen te maken kreeg - het eveneens voor de SP opnemen als bijdrage aan het democratisch proces. Met haatzaaien en tendentieuze tegenstellinge loopt het democratisch proces m.i. namelijk gevaar.
    Dát onderscheid wil voor veel van de commentatoren op Joop maar niet landen, vandaar dat ik het nog een keer toelicht.

  • Rouane Rabbit, di 02 maart 2010 20:05 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Rouane

    Rouane

    -[Ik heb de heer Wilders eerder het tegenovergestelde horen zeggen. Wat u kunt naluisteren op deze site. Vrij vertaald: U bent welkom indien u zich net als alle andere mensen aan de regels houdt.]-

    Natuurlijk blijft wel de honden, ehh kopvoddentax bestaan, en bibliotheken, daarvoor moet u toch echt terug, en wij prefereren Mein Kampf boven de Koran, of was het nu omgekeerd, ehh, Minaretten, nee, tja, ach

    Maakt niet uit.

    Dag lieve Moslims, niet Israël aanvallen op weg naar huis, bedankt voor de belasting, sukkels

  • Fatima Bloodhooft, di 02 maart 2010 20:12 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Fatima

    Fatima

    Nou, nou, dat was een lange tirade. Goh, knap hoor. Klap, klap klap.

  • Zingende Zaag, di 02 maart 2010 20:32 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Zingende

    Zingende

    Ja duhhh!, neem ik de moeite voor een inhoudelijke reactie en dan heet dat in eens tirade bij gebrek aan inhoudelijke reactie. Ik zie een patroon, kijken of zich dat morgen nog een beetje wil doozetten.

  • Fatima Bloodhooft, wo 03 maart 2010 00:51 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Fatima

    Fatima

    Krijg je applaus, is het nog niet goed. Kijken of dat morgen nog zo is.

  • Gerwin van Eersel, wo 03 maart 2010 11:52 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Gerwin

    Gerwin

    't is roodkapje die de bilbliotheek niet inmag vanwege de PVV-wetgeving.

  • Peter Hasperhoven, di 02 maart 2010 13:40 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Peter

    Peter

    Ja, ik denk inderdaad dat de PVV-aanhang op Wilders stemt omdat hij zo genuanceerd is.

  • Fatima Bloodhooft, di 02 maart 2010 14:24 in reactie op Peter Hasperhoven Reageer op Fatima

    Fatima

    Ja, dat denk ik ook. ;D

  • Zingende Zaag, di 02 maart 2010 14:54 in reactie op Peter Hasperhoven Reageer op Zingende

    Zingende

    Ik denk het niet. Nuance is niet het eerste woord dat bij de volgers van Wilders opkomt. Voor velen is Wilders iemand die oorzaak en gevolg in lijn brengt en daar consequenties aan verbindt.

    Gaan die oplossingen werken? Geen idee. Een ding is zeker, het beleid van de afgelopen jaren deed dat ook niet. Men was horende doof.

    Maar wat is het probleem? Waar komt de onzekerheid vandaan? Je staat of achter je beleid, of niet. Na jaren van zaaien is het nu oogsten geblazen. En PVDA - en wat daar politiek links van woont - is er trots op zo te horen. Ik zou zeggen: gefeliciteerd met het resultaat. Dan kijkt je vast ook met verlangen uit naar de verkiezingsresultaten. Voor morgen alvast een fijne dag gewenst.

  • Rouane Rabbit, di 02 maart 2010 16:19 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Rouane

    Rouane

    -[Gaan die oplossingen werken? Geen idee. Een ding is zeker, het beleid van de afgelopen jaren deed dat ook niet. Men was horende doof. ]-

    Je zegt zelf dat genuanceerd denken niet bij je opkomt als je aan Wilders denkt. Maar bij jezelf is het ook ver te zoeken. Er zijn wel bescheiden succesjes gehaald. Zoals in Kanalen Eiland waar de overlast is teruggelopen.

    http://www.nu.nl/binnenland/2134738/definitief-einde-samenscholingsverbod-kanaleneiland.html

    Maar de problemen zijn erg groot, en ze kosten jaren en vele miljoenen om op te lossen.
    Kanalen Eiland is een wijk met een eenzijdig en goedkoop woningaanbod, waardoor er alleen maar laaggeschoolde allochtonen komen te wonen. 75% van de bevolking is laaggeschoolde allochtoon.
    De crisis slaat vooral bij lagergeschoolden toe, en daardoor is de werkeloosheid gierend hoog.

    Hier helpt een hoofddoekjes verbod niet, of een kopvoddentax. Hier zijn gewoon ernstige problemen die ernstige oplossingen vergen.

    Politie-optreden is een ding, heel belangrijk, maar ook daarmee redt je het niet. Je moet zorgen voor een divers woningaanbod, zodat er ook mensen met geld in de wijk komen, dat brengt weer middenstand met zich mee, en werkgelegenheid.

    Dit is het moeizame proces van wijkverbetering. Ik ben geen specialist op dat gebied, dus misschien zijn er andere maatregelen voor de hand liggend.

    De problemen zijn ontstaan door gedurende 30 jaar niets aan zo'n wijk te doen, dat los je niet op in een jaar.

    Deze problematiek kun je in bijna alle probleemwijken zien.

    Wilders heeft hier geen enkele oplossing voor. Ik heb nog nooit een zinvol voorstel van de PVV gehoord om hier iets aan te doen.

  • Zingende Zaag, di 02 maart 2010 18:48 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zingende

    Zingende

    Als ik mevrouw Vogelaar, haar opvolger en vele vertegenwoordigers van wat we vroeger allochtonen noemden dan is de winnende combinatie de volgende: het leren van de NL taal, het volgen van een opleiding leidend tot een diploma en het vinden van werk.

    Deze combinatie draagt er net als andere factoren aan bij dat men gevoel van eigenwaarde opbouwt, een eigen inkomen genereert en in staat is de 'zwarte' wijken te verlaten en verder te integreren in de NL samenleving met behoud van identiteit. Sta ik helemaal achter.

    Echter, ik vraag me in gemoede af, welk dilploma de jeugd verwerft/verdient die permanent op straat hangt? Nog afgezien van de vraag of ze daar voor overlast zorgen.

    Ik vind het te gemakkelijk om te zeggen: ik woon in een zwarte wijk, ga naar een zwarte school en ben dus niet meer verantwoordelijk voor mijn eigen leven. Nederland, ik draag alle verantwoordelijkheid aan jullie over.

    Dat mag misschien vroeger ooit de redenering geweest zijn in de tijd van het 'knuffelen', maar nu gaat men zelf aan de slag. Gelukkig zijn daar veel goede voorbeelden van.

    Maar van degenen waarvoor dat nog niet zo werkt snap ik heel veel niet. Ik snap ook de ouders niet. Leven zij werkelijk in de veronderstelling dat je tegenwoordig al je huiswerk op de straathoek maakt? 7 dagen per week? Leven zij werkelijk in de veronderstelling dat hun kind naar een hogere opleiding door kan stromen, als het op de opleiding daarvoor maar niet wil lukken?

    Succesvolle kinderen van migranten geven het voorbeeld hoe het wel kan. Die hebben terecht hun verantwoordelijkheid in eigen hand genomen. Wat houdt de straatjeugd tegen?

    Die kopvoddentaks is ook m.i. een kapitale misser, maar kan geen excuus zijn om de eigen verantwoordelijkheid totaal aan de wilgen te hangen. Met politieoptreden kom je doorgaans helemaal niet in aanraking wanneer je niet op straat rond hangt, dus wat is het probleem? Ook in tijden van werkeloosheid kan de scholing gewoon doorgaan, dus wat is het probleem?

    Ik vind dus dat je veel te eenzijdig redeneert. In het NL van 2010 neemt iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid, zeker als je jong bent. Voorbeelden van hoe dat kan lukken zijn er genoeg, allochtoon en autochtoon.

  • Rouane Rabbit, di 02 maart 2010 21:17 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Rouane

    Rouane

    -[Ik snap ook de ouders niet. Leven zij werkelijk in de veronderstelling dat je tegenwoordig al je huiswerk op de straathoek maakt? ]-

    Het gaat vaak om ouders die zelf amper hun eigen naam kunnen schrijven, met allochtoon heeft dat minder te maken.

    Ik heb in Nederlandse wijken gewoond, daar waren dezelfde problemen, iedere stad heeft familienamen waarmee het niet zo goed lukt.

    Die mensen moet je helpen, als je dat niet doet glijden ze af en worden het criminelen, mogelijk moordenaars.

    je kan wel vanuit je eigen visie daarop reageren, maar jij bent iemand die aan discussies op Joop.nl meedoet, dat doen die mensen niet, en over twee generaties sommigen nog steeds niet.

    Je moet de problemen en de mensen zien zoals ze zijn, en ophouden met die bullshit van eigen verantwoordelijkheid. Dat zijn Wilders-praatjes om de ongeletterden nog dieper de grond in te stampen.

  • Zingende Zaag, wo 03 maart 2010 07:29 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zingende

    Zingende

    Hier delen we de zorg, in de eerste plaats voor de mensen zelf ongeacht hun oorspronkelijke herkomst. Aan de andere kant voor de samenleving, die niet in staat blijkt dit geregeld te krijgen. Hoe meer door betrokkenen zelf wordt opgelost, des te beter. Daar is overigens al door de NL samenleving voor tientallen miljarden aan steun ingestopt. Dat heeft de afhankelijkheid eerder vergroot dan verkleind. Ik vind dat door betrokkenen (en nou generaliseer ik bewust) te eenvoudig de verantwoordelijkheid buiten hen zelf wordt gelegd. Ook dat geldt overigens niet alleen voor allochtonen, maar ook voor grote groepen autochtonen van wie we dat ook niet meer tolereren. Die oplossing ligt niet op de hoek van de straat, 7 dagen per week.
    Het collectief op straat hangen, zonder diploma de midden 20-jarige leeftijd bereiken en amper perspectief op een steeds veeleisender arbeidsmarkt dragen bij aan het toch al forse drama. Hoe eerder we daar een oplossing voor vinden, hoe beter.
    Zullen we deze discussie afronden? We ontmoeten elkaar vast wel weer op Joop.

  • , di 02 maart 2010 14:07 in reactie op Zingende Zaag Reageer op

    Stomverbaasd reageer ik even op wat jij zegt.
    Leest deze mevrouw sprookjes??
    En, wat als ze een personeelslid van de bieb zou zijn, mag het dan wél, of toch ook weer niet?
    Spreek je eens duidelijk uit, man.

  • Zingende Zaag, di 02 maart 2010 15:21 in reactie op Reageer op Zingende

    Zingende

    Sproojes? Ja inderdaad. Kijk maar even mee op http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_sprookjes. Laat ik het zo zeggen: Eigen Huis en Tuin zal het niet zijn met Grimm op de omslag.

    Over de cartoon en jouw vervolg: van links tot rechts worden oproepen gedaan naar matiging van de toon, die ik van harte ondersteun. Suggesties van raciaal/etnische uitsluiting (zie bord in tekening) verwijzen naar Zuid Afrika. Daar neem ik heel ver afstand van. Dat vind ik ongepast en zeker niet bijdragend aan die gematigde toon waar tot voor kort ook door linksig NL toe werd opgeroepen. Daar is geen woord Spaans aan voor de goede verstaander.

    Sinds een glorieuze toekomst in de oppositie de meest waarschijnlijke is, gooit links nu alle remmen los en zet alle scrupules overboord. Doel en middelen, lijken nu ineens heilig geworden en de ene Godwin na de andere vliegt binnen bij Joop.

    Wanneer dat de uitkomst is van 3 jaar deelname aan Balkenende zoveel en de vele jaren investering in wat de multiculturele samenleving moest heten, dan heb je iets om trots op te zijn: je hebt aan de ontwikkelingen gestaan van de tegenpartij.

    Zo duidelijke genoeg?

  • Rouane Rabbit, di 02 maart 2010 16:20 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Rouane

    Rouane

    -[de ene Godwin na de andere vliegt binnen bij Joop.]-

    de ene Godwin staat op de website van de PVV.

  • Zingende Zaag, di 02 maart 2010 16:24 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zingende

    Zingende

    Hey Rouane, welkom

    welke ene bedoel je?
    al een voorspelling in het achterhoofd over het beeld van morgen?

  • Rouane Rabbit, di 02 maart 2010 19:57 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Rouane

    Rouane

    ik bedoelde, de ene na de andere, er staan er tientallen op

  • Fatima Bloodhooft, di 02 maart 2010 12:57 Reageer op Fatima

    Fatima

    O, wat een goeie! Treffend! En precies waar ik bang voor ben.

    Kan ik er een poster van krijgen ook al woon ik in Rotterdam?

  • Johan van Dijk, di 02 maart 2010 12:51 Reageer op Johan

    Johan

    Zo. Hard, provocerend, niet echt komisch maar o zo waar.

  • Zjen Zen, di 02 maart 2010 12:44 Reageer op Zjen

    Zjen

    Alleen vir blankes.
    Apartheid.

    Volgende ronde.

  • , di 02 maart 2010 12:40 Reageer op

    Wat schitterend.
    Geweldig.
    En zo gaat dit, als we niet oppassen, in heel Nederland worden.
    Gatverdamme!!!!!!!!!!!1

  • Joop Schouten, di 02 maart 2010 12:31 Reageer op Joop

    Joop

    Jezus Adriaan!
    Deze komt grimmig hard aan....

    Hang dit als poster in heel Almere zou ik aan de inwoners willen vragen.

  • , di 02 maart 2010 13:27 in reactie op Joop Schouten Reageer op

    Ik ben bang dat veel mensen in Almere dit uitstekend zouden vinden..........................

  • Joop Schouten, di 02 maart 2010 13:35 in reactie op Reageer op Joop

    Joop

    Maar nog veel meer mensen zullen de boodschap begrijpen Willemarin.

    En zich diep, heel diep schamen.

  • Fatima Bloodhooft, di 02 maart 2010 13:50 in reactie op Joop Schouten Reageer op Fatima

    Fatima

    Ik schaam me in ieder geval plaatsvervangend, Joop.

    En ik schaam me voor mezelf omdat mijn land verworden is tot een intolerante maatschappij.

  • , di 02 maart 2010 13:55 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op

    Ja, . Franke.
    Ik ook.
    Je schaamt je rot.
    Je ligt er van wakker.
    En ik ben blij hier nog mensen aan te treffen die er net zo over denken.
    Anders was ik ook hier al weg geweest.

  • Joop Schouten, di 02 maart 2010 14:00 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Joop

    Joop

    Laten we samen schamen.

    Maar ook lachen...
    Een betere 'wapenrusting' bestaat niet.

    Alles is relatief.
    Zelfs in de meest exacte talen wiskunde en Sanskriet.

  • Zjen Zen, di 02 maart 2010 14:11 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Zjen

    Zjen

    Hi Nelma,
    ik heb geen tijd en energie om me te schamen.
    Ik ben de schaamte hierover voorbij denk ik.
    Maar ik snap je wel.

  • Hans Motel, di 02 maart 2010 17:06 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Hans

    Hans

    MIJN land?? Tsss , schaam je over zoveel nationalisme! Dit land is van iedereen!

  • Fatima Bloodhooft, di 02 maart 2010 18:38 in reactie op Hans Motel Reageer op Fatima

    Fatima

    Pfffft.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven