vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Han van der Horst Word fan Abonnement
19 augustus 2011 Reageer (83) 1742 x bekeken Economie
Hulde aan de Finnen
Finland heeft zich gedragen als een slimme ondernemer die zijn zakenpartners het nakijken geeft
"Hulde voor de Finnen", zei Geert Wilders gisteravond en ik zeg het hem na. Met hun achterbakse truc en met het gebruik van de kleine lettertjes in het Griekenlandakkoord hebben zij laten zien hoe de verenigde Europese politiek zich op ramkoers heeft begeven. Voor Nederland heeft het nog een extra voordeel: opnieuw hebben wij bewijs dat premier Rutte en geld niet zo'n goede combinatie zijn. Hij heeft dit net zo min als die vijftig miljard in de gaten gehad. De Jager misschien wel maar die heeft dan gedacht: "Och, laat maar, dat staat daar voor de vorm".
Finland heeft zich gedragen als een ondernemer die door en slimmigheidje zijn zakenpartners het nakijken geeft. Zo'n rotstreek wordt niet vergeven en je zult zien dat Helsinki op enig moment een heel akelige rekening gepresenteerd krijgt. En niemand zal de regering daar de eerste tien jaar vertrouwen. Met de giftige adem van hun Ware Finnen in de nek. Hun minister van financiën is nog een sociaaldemocraat ook uit de categorie die het voor de populisten in zijn broek doet.
Dat van die onderpanden is een krankzinnig idee. Eigenlijk zou Griekenland garant moeten staan met concrete bronnen van inkomsten, bijvoorbeeld de opbrengst van de douanerechten. Dat deden ze in de negentiende eeuw wel eens als Zuid-Amerikaanse landen hun schulden niet af konden betalen. Eskadertje erop af, beetje op het presidentieel paleis schieten, akelige deal afdwingen. Napoleon III heeft zelfs wel eens geprobeerd uit zulke kosten te komen door van Mexico een vazalstaat te maken, wat uitliep op een drama van Vietnamachtige proporties. Iedereeen begrijpt dat je daar in de eenentwintigste eeuw - hoe bizar die ook aan het worden is - niet mee kunt aankomen. Daarom hebben de Finnen in feite een miljard uit het Europese noodfonds in bewaring genomen. En dat niet alleen. Zij gaan er ook zaken mee doen. Als Griekenland zijn schulden aan Finland terugbetaalt, dan krijgt het dit bedrag terug plus de ermee geboekte winsten. Dit is een bewijs te meer voor de verwatenheid van de Finse regering want die kan zich niet voorstellen er ook op te kunnen verliezen, zelfs als je staatsleningen koop van spijkerhard geachte landen. Anders is Griekenland dit miljard kwijt zodat er een extra dosis hopeloosheid wordt toegevoegd aan de hopeloosheid van dit ongelukkige land.
Waarom dan toch hulde voor de Finnen? Omdat zij met hun rotstreek - dat wordt met het uur duidelijker - het tapijt wegtrekken onder de Griekse schuldenregeling. Daardoor wordt het onmogelijk een bankroet met kunst en vliegwerk verder uit te stellen.
Daardoor valt aan een structurele oplossing voor de schuldencrisis niet langer te ontkomen. Schuldenlanden zijn maar op één manier te helpen: door het kwijtschelden van (een deel van) de schulden en/of het eenzijdig verlagen van de verschuldige rente-betalingen. Dat noodfonds kan dan gebruikt worden voor een herstructurering van het financiële stelsel in de hele Europese Unie. Want blijf dit onthouden: dat geld uit die reddingsplannen is niet voor de Grieken maar voor banken, verzekeraars, pensioenfondsen en andere investeerders in staatspapier dat zulke lekkere rentes opbracht. Zolang de noordelijke landen blijven ontkennen dat hun financiële sector net zo goed doodziek is, verslavende pijnstillers toedienen in plaats van chirurgisch in te grijpen, komen wij deze crisis nooit te boven.
En als we dan toch bezig zijn, dames en heren, dan vervangen we die gelegenheidsconstructies in Brussel door een degelijke democratisch geordende federatie met een echte grondwet, een echt parlement en een echte begroting die zich met hoofdlijnen bezig houdt en niet met de samenstelling van bepaalde kazen: een confederatie die op weg is naar een federatie.
Hulde aan de Finnen.
Laatste Reacties (83) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Peet Van Velzen, za 20 augustus 2011 17:34 Reageer op Peet
Wie een lening geeft vraagt 9 van de 10 keer een onderrpand, dat is normaal. Dat Europa het nu normaal vindt om een lening te geven zonder onderpand zou voor ons al een waarschuwing moeten zijn. Het is namelijk geen lening. Het geld is gewoon weg als we het geven aan de Grieken. Dat geld hebben ze namelijk nodig om lekker vroeg met pensioen te kunnen.
-
Joop Schouten, za 20 augustus 2011 20:31 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Joop
Goedenavond Peet.
Je schreef: 'Het geld is gewoon weg als we het geven aan de Grieken.'
Het geld gaat niet naar 'de Grieken' maar naar de banken.
De Griekse bevolking mag dan zelf 'een stelletje corrupte eikels' 'democratisch' aan macht te hebben geholpen, de huidige ellende is niet door deze mensen zélf bedacht of direct veroorzaakt (...).
Ik wens dat de Griekse bevolking doelmatig geholpen worden. Dit om complete verpaupering te voorkomen.
: ) -
YggY ..., za 20 augustus 2011 22:36 in reactie op Joop Schouten Reageer op YggY
Ik wens dat de Griekse bevolking doelmatig geholpen worden. Dit om complete verpaupering te voorkomen.
===============
Het grappige aan de hele zaak is wel dat sinds het debat de PVV-mensjes op deez' site in alle toonaarden beweren hoe verschrikkelijk Wilders tegen deze constructie is.
Maar het leuke is nu dat dankzij de gedoogconstructie Wilders instemt met die steun aan Griekenland.
De commentaren van de PVV-mensjes staat dus haaks op de daden van Wilders.
Zoveel dommigheid kom je normaal gesproken bij geen enkele partij tegen, in ieder geval niet zo'n massale dommigheid.
Dat die PVV-mensjes dit en masse met elkaar beweren toont wel aan dat ze zelf ook wel beseffen dat die gedoogconstructie toch niet dat pretpakket is wat ze verwacht hadden.
Persoonlijk vind ik die paniek bij de PVV-mensjes wel leuk, om te lachen dus. -
Michiel Online, zo 21 augustus 2011 10:15 in reactie op YggY ... Reageer op Michiel
"Persoonlijk vind ik die paniek bij de PVV-mensjes wel leuk, om te lachen dus."
Ja nou eh ik vind het nog wel leuke mensen hoor :-) als ze maar niet teveel dat zelfzuchtige uiten weet je wel. -
Joop den Uil, za 20 augustus 2011 12:23 Reageer op Joop
Van Der Horst laat zich leiden door (zijn steeds meer) populisme; de Europese unie is deels gebaseerd op vertrouwen, veiligheid en economie. wat de finnen doen is het tegenovergestelde en brengen daardoor alle belastingbetalers in de EU landen in direct gevaar. daar moet je geen grapjes over maken.
overigens is het bizar: in ELK opzicht is griekenland en finland elkaars tegenpool, en toch hebben ze elkaar kunnen vinden. ook in de politiek heb je zo de humor. -
Hans van der Helm, za 20 augustus 2011 13:09 in reactie op Joop den Uil Reageer op Hans
wat de finnen doen is het tegenovergestelde en brengen daardoor alle belastingbetalers in de EU landen in direct gevaar. daar moet je geen grapjes over maken.
====
Klink interessant, maar wie verbruikt veel mijn mijn belasting???
GBL(beveiliging), JSF, HRA, etc.
Ik heb daar geen toestemming voor gegeven en velen met mij niet !!!!
Ik houd liever de Euro op peil door Griekenland tegemoet te komen ook al hebben ze het heel slecht gedaan.
Als de Euro onder te grote druk komt te staan, gaan de prijzen omhoog, de inflatie trekt enorm aan en het leven wordt veel duurder.
Bovendien zullen er heel veel arbeidsplaatsen verloren gaan omdat de industrie niet meer zonder problemen kan uitvoeren.
Denk maar aan de komkommers en tomaten !!!
Want wat je zelf schrijft is populistisch en dan hebben die figuren altijd de neiging om een ander er van te beschuldigen.
Mijn grootmoeder zei altijd: menschen schijnen het licht op een ander, om zelf niet in de schijnwerpers te staan. -
harry jager, za 20 augustus 2011 10:53 Reageer op harry
Griekenland heeft 111,5 ton aan goudreserves, Portugal 382,5 ton goud, Spanje 281,6 ton goud en Italië 2.451,8 ton goud.
Dus wie geld krijgt is zijn goud kwijt.
Nederland heeft slecht onderhandeld en om nu te zeggen dat onderpand dat willen wij ook, slaat nergens op, de Finnen hebben haar VOC mentaliteit laten zien.
Daarom dienen zulke bijeenkomsten volledig toegankelijk te zijn voor de pers. Het is van de knotse dat het grote geld wordt besproken in achterkamertjes. -
Evert van Vliet, za 20 augustus 2011 12:10 in reactie op harry jager Reageer op Evert
Goud heeft net zo min enige waarde als bedrukt papier e/o de elektronische variant daarvan.
Nou ja, behalve de wetenschappelijke meerwaarde dan.
Dat geldt overigens voor alle delfstoffen waar prijskaartjes aan gehangen zijn.
'Het' zit allemaal tussen de oren van onze apensoort omdat dat is aangeleerd. -
Jan B, za 20 augustus 2011 20:54 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Jan
Goud heeft geen bijzondere wetenschappelijke waarde behalve dat de typische gele kleur met de relativiteitstheorie verband houdt. Verder is het gewoon een zg. overgangsmetaal. Technologisch is het tamelijk waardeloos. Het wordt niet snel aangetast, het is een prima geleider voor warmte en stroom en het reflecteert uitstekend infrarode straling maar daar heb je het verder ook wel mee gehad. Het leent zich nauwelijks als constuctiemateriaal want daarvoor is het te zacht en de dichtheid te hoog (goud is nogal "zwaar"). Fascinerend zijn daarom de hoge prijs en de financiele waarde die er aan worden toegekend, mede als je bedenkt dat dit al eeuwen het geval is en teruggaat tot in tijden waarin men nog geen enkele notie had van infrarood of electriciteit (om van de relativiteitstheorie maar te zwijgen).
-
Joop Schouten, za 20 augustus 2011 22:22 in reactie op Jan B Reageer op Joop
Hoi Jan. Over 'goud' gesproken.
Dit vond ik vandaag.
Aangezien het alleen voor abonee's van de VK te lezen is (...), plaats ik het gehele artikel.
Ik ben het niet met alles eens. (...)
(Dat zou waarschijnlijk een te groot dom verhaal worden om verder over na te denken.)
: )
Volkskrant 20-08-2011, pagina 4
Zeven vragen over de recessie
Vertrouwen in de economie blijkt meer waard dan goud
PETER DE WAARD
De crisis op de financiële markten is een crisis in vertrouwen. Daarom wordt er te weinig geïnvesteerd, geconsumeerd en verhandeld. Maar beleggen in goud biedt ook geen garantie.
Waarom blijft het maar crisis op de financiële markten?
Dat is in één zin samen te vatten: gebrek aan vertrouwen. Bedrijven hebben geen vertrouwen dat investeringen in de toekomst winst opbrengen. Consumenten missen het vertrouwen dat ze hun baan kunnen behouden of hun opslag krijgen en beleggers hebben geen vertrouwen dat de aandelenkoersen stijgen. Er wordt daardoor te weinig geïnvesteerd, te weinig geconsumeerd en te weinig verhandeld, waardoor de groei stagneert.
Waardoor is die vertrouwenscrisis veroorzaakt?
Dat is voer voor psychologen. Economen wijzen op de hoge olieprijs, maar nog meer op een gebrek aan leiderschap in de wereld. President Obama kan de Amerikaanse schulden en handelstekorten niet terugbrengen. De Europese leiders kunnen de spanningen binnen de muntunie niet verminderen. En de Aziaten zijn niet in staat een helpende hand te bieden.
Is de bodem van de markt al in zicht?
De markt heeft maar één echte bodem en die bestaat uit een AEX-index van 0 en een Dow Jones van 0. Wie nu instapt op de dalende aandelenmarkt is bezig met het vangen van vallende messen, zo luidt een oude beurswijsheid. De AEX-index bevindt zich nu op 275 punten. Dat is nog altijd 80 punten hoger dan in de herfst van 2008. Op dit moment vluchten beleggers nog altijd uit aandelen en herbeleggen ze hun geld in andere waarden.
Is beleggen in goud het best?
De goudprijs is in tien jaar al gestegen van 5.700 euro naar 41 duizend euro per kilo. Van de wereldgoudvoorraad van 160 duizend ton is ruim de helft gebruikt voor sieraden. Daarnaast heeft ook de industrie goud nodig en wordt goud gebruikt als belegging door particulieren, en als reserve door centrale banken en het IMF. Jaarlijks komt er maar 2.400 ton nieuw goud op de markt: een groei van de voorraad met 1,5 procent. Dat is veel te weinig om beleggers bij een crisis echt een alternatief te bieden. In de eerste helft van dit jaar steeg de vraag al met 11 procent. De risico's van beleggen in goud zijn groot. Goud geeft geen rente of dividend dus als het vertrouwen terugkeert, dumpen beleggers hun goud op de markt en stort de prijs volledig in.
Zijn er alternatieven?
De zilvermarkt - zilver wordt het goud voor de kleine man genoemd - is nog kleiner en speculatiever. Beleggers vluchten daarnaast in waardepapieren die genoteerd zijn in Zwitserse franken. Maar die zijn inmiddels ook peperduur. De grootste vluchthaven blijft de Amerikaanse obligatiemarkt. Hoewel de VS de triple A-status net is kwijtgeraakt, zijn de koersen nog nooit zo hoog geweest en de rente zo laag. Ook in Europa stijgen de obligatiekoersen.
Moeten we ons niet erg ongerust maken of de euro wel blijft bestaan?
Die vraag wordt elke week door de politieke verdeeldheid actueler. Het blad The Economist schat de kans dat de euro verdwijnt nu op 40 procent. De consequenties van het verdwijnen van de euro voor de Nederlandse bedrijven en banken zijn niet geheel te overzien. Volgens sommige economen zal de herinvoering van de gulden leiden tot een rampzalige depressie omdat de munt, net als de Zwitserse frank, veel te duur zal worden om nog te kunnen concurreren. Het zo van de export afhankelijke Nederland prijst zich uit de markt. Banken en bedrijven zullen op hun buitenlandse tegoeden miljarden moeten afschrijven. Andere economen denken dat het wel meevalt en wijzen op de Zweden kroon.
Dus het is veiliger de soevereiniteit volledig over te dragen aan een Europese regering in Brussel die Europese obligaties uitgeeft?
Ook dat heeft grote consequenties. Het gevaar bestaat dat Nederlands geld permanent naar het zuiden van Europa zal worden getransfereerd. Ook zullen de belastingstelsels in heel Europa moeten worden geharmoniseerd. Hierdoor zou de hypotheekrente-aftrek in Nederland kunnen verdwijnen. Aan de andere kant zal de inkomstenbelasting waarschijnlijk omlaag gaan. -
Jan B, zo 21 augustus 2011 15:01 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jan
Goed artikel. Die vlucht in "andere beleggingen" is trouwens al veel langer gaande, eigenlijk vanaf het begin van de kredietcrisis: "goede" kunst (dwz kunstobjecten die in het verleden al hebben aangetoond enigzins waardevast te zijn) boomt als nooit tevoren, de zilver en goud prijzen rijzen de pan uit, de Zwitsers hebben een enorm probleem omdat hun Frank juist sterk in waarde gestegen is en hun producten daardoor erg duur worden etc. Beleggers vluchten uit de dollar, de euro en de aandelen. Het zijn net sprinkhanen: als de vleespotten ergen leeg beginnen te raken verkassen ze gewoon naar elders (andere markten) en vreten zich daar weer vol (met funeste gevolgen (zie Zwitserland)).
-
Hans van der Helm, za 20 augustus 2011 10:49 Reageer op Hans
Het vreemde doet zich voor dat de GBL of te wel Pvv zich nu kwaad maakt dat Rutte het niet goed heeft gedaan. (of niet goed heeft opgelet)
Ja wat wil je van een historicus die iets af weet van personeelszorg maar niets van onderhandelen op financieel vlak, net als zijn studiegenoot Verhagen die ook de ballen verstand heeft van economie en zo zitten er nog en stel in deze scherts regering.
De Jager, die nog ietse pietsje weet van financieel beleid, zegt terecht dat GBL zich er niet mee moet bemoeien omdat hij geen deel uitmaakte van de deal.
Het enige is dat de Pvv zich afzijdig heeft gehouden en dus in "stilte" heeft toegestemd. Nu probeert de Pvv alsnog zijn gram te halen.
Het blijft voor de Pvv een zielige vertoning en GBL had beter zijn mond kunnen houden want nu begint het langzaam tot H & I door te dringen hoe ze besodemieterd worden.
Glazenwasser, mag deze zak ook mee ;-)) -
Duidelijk Rechts, za 20 augustus 2011 10:37 Reageer op Duidelijk
Gelukkig hebben we hier in Nederland ook een partij die aan het belang van dit land denkt, namelijk de PVV.
Die partij is en blijft tegen hulp aan Griekenland, omdat dit land zelf orde op zaken moet stellen.
Het zijn de linkse partijen zoals Gl en de PVDA die dit kabinet blijven steunen in geld geven aan Griekenland, wat tekoste zal zijn van de inwoners van Nederland, want die betalen straks de hulp aan Griekenland.
De PVV is de enigste partij die denkt aan het belang van de Nederlandse inwoners -
Jan Jansen, za 20 augustus 2011 12:03 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op Jan
Verdiep je eens in het standpunt van de SP.
-
hans groen, za 20 augustus 2011 21:49 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op hans
Waarom trekt de PVV dan de stekker er niet uit, als ze het zo goed voor hebben met dit land? Laat je niet bedotten door de retoriek van Wilders die vooral is gebaseerd op zich af te zetten tegen het establishement. Rancuneus gedrag zonder enige onderbouwing. Want kan de PVV even een MEV op tafel leggen, hoe nederland verder moet als we de eurozone laten klappen?
Nee, dacht ik al. Niemand binnen de PVV heeft enig benul wat er speelt en wat de consequenties zijn van hun voorstellen.
Dus ik zou maar niet zo zeker zijn dat de PVV het zo goed voor heeft met nederland. Ze hebben geen flauw idee waar ze het over hebben. Helaas geldt dat ook voor Rutte -
Duidelijk Rechts, za 20 augustus 2011 10:32 Reageer op Duidelijk
Het moge toch duidelijk zijn dat de tijd, de orde op zaken zal herstellen.
Gratis geld bestaat niet en de mens zal weer zelfredzaam moeten worden.
Merkel zei gisteren al, de mens moet weer spaarzaam worden en de eigen broek ophouden.
Het worden mooie tijden waarin de mens de overheid niet meer ziet als geldinfuus, maar men werk voor zijn eigen inkomen en welzijn. -
Piet Devries, za 20 augustus 2011 09:19 Reageer op Piet
Vergeet het maar.
Sarko en z'n eerste minister hebben net gesteld dat de Franse financiële en sociale soevereiniteit onaantastbaar is.
Met andere woorden, Frankrijk gaat financieel geen orde op zaken stellen.
Sarko kan ook moeilijk anders, Franse vakbonden hebben, in tegenstelling tot Duitse, nog steeds niet door dat stakingen geld kosten, Belgen hebben hetzelfde idee.
In Duitsland kan je 1500 man zomaar op straat zetten zonder enige demonstratie, of blokkade, de Franstaligen (Vlamingen ook) staken voor elk ontslagje van 15 man.
En zo is er maar één oplossing, terug naar de EEG.
En de illusie van shared destiny vergeten, het gaat een shared depression worden als er niet snel iets gebeurt. -
patrick faas, za 20 augustus 2011 00:40 Reageer op patrick
"...opnieuw hebben wij bewijs dat premier Rutte en geld niet zo'n goede combinatie zijn."
Dat is nu wel overduidelijk en die kleine De Jager kan het in zijn eentje ook niet aan. Donner is de enige met ervaring, maar oud en zeer conservatief, terwijl een land tijdens crisis grote veranderingen ondergaat (of zou moeten ondergaan), waarvoor een alert inspelen op nieuwe situaties nodig is. Wouter Bos zou nu een goede minister van financiën geweest zijn, want hij was niet bang om drastische acties te nemen. Daarnaast, wil je de economie op poten krijgen, moet je geen premier hebben die de taken van de overheid wil verminderen, want dat is een premier, die eigenlijk zo min mogelijk wil doen.
"Dat van die onderpanden is een krankzinnig idee."
Dat hangt er maar vanaf wat in onderpand gevraagd wordt. Geld vragen is 'krankzinnig' maar land niet, althans niet zolang we nog nationale regeringen hebben. Stel Nederland krijgt zijn geld niet terug, dan krijgt Nederland een Grieks eilandje. Dat wordt dan een overzees gebiedsdeeltje, zoals we er wel meer hebben. Sommige dingen zullen dan veranderen voor de bewoners. De Grieks-Orthodoxe kerk is dan plots geen staatskerk meer, bijvoorbeeld, het eilandje zal zich moeten neerleggen bij een Nederlandse scheiding van kerk en staat enzo. Belastingen gaan we ook op z'n Nederlands heffen, door btw en tolheffingen te verminderen en inkomstenbelasting effectief te incasseren, maar andere dingen veranderen niet. De huizen en landerijen blijven eigendom van de eigenaars, die er gewoon blijven wonen. Ook lokale gemeenteraden kunnen blijven zitten, maar in plaats van met Athene krijgen ze dan met Den Haag te maken. Zo kunnen de rijke landen met kleinschalige projecten het zuiden helpen opbouwen (en zich bemoeien met de begroting).
Hoeveel autonomie verpande gebieden mogen behouden, of voor hoe lang de overdracht is, kan van geval tot geval bekeken worden en daarover kunnen we ook richtlijnen opstellen, want ik voorzie natuurlijk ook wel problemen. Neem homorechten bijvoorbeeld. Daarover denken veel Grieken (net als veel Antillianen) toch heel anders dan Hollanders. Maar zulke confrontaties kunnen ook waardevolle discussies opleveren en uiteindelijk dragen ze allemaal bij aan de Europese eenwording. Je kunt afspreken dat de inwoners na 20 jaar mogen stemmen onder welke nationale regering ze willen vallen, als nationale regeringen dan nog bestaan.
"...dat geld uit die reddingsplannen is niet voor de Grieken maar voor banken, verzekeraars, pensioenfondsen en andere investeerders in staatspapier dat zulke lekkere rentes opbracht. "
Bellen blazen, daar zijn ze mee bezig. Thatcher kon echter enorm grote bellen blazen en dat vond rechts geweldig, al kwam ze aan de afwas niet toe. Bush wilde nog grotere bellen blazen, maar hij kon er niets van. Zijn bellen zijn allemaal uiteengespat en ook de bellen van anderen spatten daardoor kapot. Tot overmaat van ramp heeft Bush daarbij ook nog de zeep verspild. We hebben het overgebleven restje nodig om mee te wassen, maar rechts wil met de laatste beetje zeep toch eerst nog wat schuim maken, om de vaat onder te verstoppen. Ja, doodzonde al die verspilling voor gebluf van banken, verzekeraars, pensioenfondsen en vele anderen. En het ergste is; we weten dat ze bluffen, we weten dat er maar heel weinig zeep in hun bellen zit. -
Piet de Geus, za 20 augustus 2011 03:43 in reactie op patrick faas Reageer op Piet
"Geld vragen is 'krankzinnig' maar land niet, althans niet zolang we nog nationale regeringen hebben. Stel Nederland krijgt zijn geld niet terug, dan krijgt Nederland een Grieks eilandje. Dat wordt dan een overzees gebiedsdeeltje, zoals we er wel meer hebben."
En dan zie ik meteen een probleem opduiken: overzeese gebiedsdelen kosten ons klauwen met geld. En dan is dat onderpand ineens een gigantische kostenpost in plaats van dat het ons iets oplevert.
Stel dat we Paros als onderpand krijgen. Leuk eilandje, nietwaar? En er zijn vast wel wat ideetjes hoe dat efficiënter te exploiteren, al zit er niet echt veel rek in de toeristische mogelijkheden.
Natuurlijk gaan we ook echt belasting heffen, maar de belastingmoraal zal er niet op vooruit gaan aangezien Nederland nog verder van hun bed is dan Athene.
Het minimumloon in Griekenland is 616 euro per maand. Als overzees gebiedsdeel zullen ze toch graag willen dat dat meer op het Nederlandse minimumloon gaat lijken. En daar gaat de rentabiliteit...
Klinkt leuk hoor, een Grieks eilandje. Maar financieel schieten we er geen donder mee op. -
Marq Pas, za 20 augustus 2011 10:32 in reactie op Piet de Geus Reageer op Marq
Griekenland heeft ook veel handzamer inboedel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_Archeologisch_Museum_van_Athene
Mooie verzameling, in Heraklion ook trouwens.
Een speciaal bataljon Blauwhelmen met hele grote gepantserde trucks en vrachthelikopters. Groot veilinggebouw op Zaventem. -
Han van der Horst, za 20 augustus 2011 10:44 in reactie op Piet de Geus Reageer op Han
precies Piet, en er is nog een kostenpost: de guerilla die de bewoners van Paros zullen staren om Enosis tot stand te brengen. Griekenland heeft een uitgebreide geschiedenis van opstand, bevrijdingsbewegingen en geweld. Grote tip voor als je vanmiddag de stad ingaat en daar op een boekenmarktje stuit of op een tweedehandesboekenwinkeltje. Koop voor een euro of zo van Nikos Kanzantzakis "Vrijheid of dood" (gaat over Kreta) en "Christus wordt opnieuw gekruisigd".
-
patrick faas, ma 22 augustus 2011 01:42 in reactie op Han van der Horst Reageer op patrick
"Christus wordt opnieuw gekruisigd."
Niet overdrijven. De EU is het Ottomaanse rijk niet. -
patrick faas, za 20 augustus 2011 19:24 in reactie op Piet de Geus Reageer op patrick
"Klinkt leuk hoor, een Grieks eilandje. Maar financieel schieten we er geen donder mee op."
Nederland heeft inderdaad wat meer ervaring met overzeese eilanden in de zon dan Finland, maar graag of niet. Het is trouwens best grappig dat een eiland als onderpand nu ook door Rutte genoemd is (zogenaamd als onderdeel van zijn grote verwarring). -
Joop Schouten, vr 19 augustus 2011 22:19 Reageer op Joop
Sorry Han ik was bot in mijn eerste reactie.
Vooral bitter.
( Omdat ik vind dat de hele gemeenschap (...) alweer bij de neus genomen wordt met gebruikmaking van een 'financieel balletje-balletje-lulverhaal-truc' achter een ander 'financieel balletje-balletje-lulverhaal-truc'.
Alsof het probleem hiermee zou verdampen (...).
Stel dat dit verhaal geen aandacht had gekregen (...) zou het dan achter de schermen hebben plaatsgevonden? Buiten het gezichtsveld van de parlementsleden? En de Geldgokkers? )
Ik dwaal af.
Dit stuk van je vind ik alweer buitengewoon boeiend.
Met prachtige geschiedenisvoorbeelden (waarvan vele klepels bij mij een kerkklok laat denderen), en de link naar de actualiteit van de dag en omgekeerd. Je geeft doordenkers, vergelijkingen, wijst patronen aan. Ik begrijp weer een extra stukje uit het grotere geheel.
...
(Zit die veer lekker?)
...
Wat ik vandaag leerde was het idee van een FEDERATIE.
(Ik sta wel vaker stil bij de vraag hoe je als Europese gemeenschap kunt blijven samenwerken onder andere afspraken. En daar bleef het dan bij. Te ambtenaresk. Een beetj saai om in te duiken.
Dacht ik. Tot nu toe.)
Ik ben dus gaan spitten. India en Belgie zijn er ook een paar las ik (...)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Federalisme
Bedankt Han.
: )))))
(Ik hoop dat 'Henk' meeleest. Dan leren we samen.) -
clara legêne, vr 19 augustus 2011 22:11 Reageer op clara
Rutte doet me met de dag meer denken aan een bovenbouwer met een truck met oplegger onder zijn kont en alleen een scooterrijbewijs op zak.
-
Donald Duck, vr 19 augustus 2011 21:59 Reageer op Donald
En hulde aan Geert die met zijn PVV nog de enige politieke partij is in Nederland die de belangen van de gewone Nederlanders behartigd. Houd vol Geertje...
-
YggY ..., vr 19 augustus 2011 23:25 in reactie op Donald Duck Reageer op YggY
Het is u waarschijnlijk ontgaan dat door het niet actie nemen tijdens het laatste Kamerdebat de PVV heeft ingestemd met de plannen van de coalitie om de Grieken financieel te steunen.
Ergo, Wilders is mede verantwoordelijk voor het verlies van de miljarden die we in de Griekse wensput gaan storten.
Maar dat ontgaat de meeste PVV-mensjes. -
Donald Duck, vr 19 augustus 2011 23:41 in reactie op YggY ... Reageer op Donald
"Het is u waarschijnlijk ontgaan dat door het niet actie nemen tijdens het laatste Kamerdebat de PVV heeft ingestemd met de plannen van de coalitie om de Grieken financieel te steunen.
Ergo, Wilders is mede verantwoordelijk voor het verlies van de miljarden die we in de Griekse wensput gaan storten.
Maar dat ontgaat de meeste PVV-mensjes. "
Jaaaa want wij PVVers zijn dom. Dat heb ik hier al honderden keren kunnen lezen op Joop. Maar hoe verklaart u dat de domste partij, de PVV tegen het geld weggeven aan Griekenland terwijl de "slimme partijen", PvdA, GL, D66, SGP, CDA, VVD, voor deze plannen zijn. -
B Man, vr 19 augustus 2011 23:47 in reactie op Donald Duck Reageer op B
Als de PVV tegen is, waarom gaan ze dan voor stemmen????
Ben ik nou zo dom, of... -
B Man, vr 19 augustus 2011 23:58 in reactie op B Man Reageer op B
Oke, ik ben zo dom want ze gaan natuurlijk tegen de reddingsplannen stemmen.
-
YggY ..., vr 19 augustus 2011 23:58 in reactie op Donald Duck Reageer op YggY
Jaaaa want wij PVVers zijn dom.
==============
Dat zijn uw woorden.
Maar vertelt u eens wanneer heeft de PVV tegengestemd ?
Bent u bekend met het gezegde "wie zwijgt stemt toe". -
Marq Pas, za 20 augustus 2011 21:22 in reactie op YggY ... Reageer op Marq
"Bent u bekend met het gezegde "wie zwijgt stemt toe"."
---
Waarschijnlijk alleen met "wie zwijgplicht heeft stemt toe". -
, za 20 augustus 2011 08:36 in reactie op Donald Duck Reageer op
Zijn er maar 1,5 miljoen gewone Nederlanders?
Ben ik even blij dat ik daar niet bij hoor. -
Marq Pas, vr 19 augustus 2011 21:37 Reageer op Marq
"Schuldenlanden zijn maar op één manier te helpen: door het kwijtschelden van (een deel van) de schulden..."
---
Dat moge waar zijn, maar voor die wanbeheerbonus zouden die schuldenlanden dan ook in natura kunnen proberen te betalen.
Anders worden de pensioengerechtigden, beleggers en spaarders hier verdrietig, en gaan de mensen massaal op nare partijen stemmen.
Egypte gaf bij de redding van Abu Simbel destijds de helpende en betalende landen complete tempels cadeau. Zelf demonteren, inpakken en vervoeren. Charmant toch? -
B Man, vr 19 augustus 2011 19:58 Reageer op B
"...opnieuw hebben wij bewijs dat premier Rutte en geld niet zo'n goede combinatie zijn. Hij heeft dit net zo min als die vijftig miljard in de gaten gehad."
Ik krijg het ongemakkelijke gevoel dat onze minister-president gewoon te licht is om naar belangrijke internationale onderhandelingen, met misschien vergaande consequenties voor onze toekomst, te sturen.
Lees net op vk.nl dat Rutte in een persconferentie bloedserieus gemeld heeft dat het onderpand een Grieks eiland kan betreffen. -
Rob Geurtsen, vr 19 augustus 2011 21:40 in reactie op B Man Reageer op Rob
B. Rutte heeft gemeld dat hij dit tijdens de vergadering steeds heeft geweten want het was een hard punt van de Finnen. Uit de info in Finland en de zetelplaatsing tijdens de Europese Raad zou dit ook zomaar het geval kunnen zijn geweest.
Kwestie van vertrouwen.
Of Rutte en deJager liegen echt, of hebben de ruimte die één of twee landen krijgen onderschat, of Finland en Griekenland hebben getoond niet tegoedertrouw te handelen. -
B Man, za 20 augustus 2011 00:10 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op B
Als je er vanuit gaat dat Rutte ter goede trouw is en de Kamer en de Nederlanders eerlijk en goed wil voorlichten, kan je alleen maar tot de conclusie komen dat Rutte (en De Jager) niet door hebben wat er tijdens de onderhandelingen allemaal speelt.
-
Marq Pas, vr 19 augustus 2011 19:18 Reageer op Marq
En nu maar hopen dat Rutte en de Jager door Finland worden weggekocht...
-
Rob Geurtsen, vr 19 augustus 2011 22:48 in reactie op Marq Pas Reageer op Rob
Ja dan moeten we er weet ik niet wat bij doen. Twee van die gasten die niet kunnen rekenen - en die niet veel geloofwaardigheid hebben in het licht van het anti-europa gevoel in Nederland.
Naast het rekenen zijn ze ook nog star - ze houden aan de koers vast - whatever happens... ja duhhhhh.
De smoesjes van Rutte, 'ik was er acht uur bij, dus weet heus wel waar het over gaat.'
En vandaag een nog leukere - de journalisten kregen te horen dat ze maar eens buitenlandse kranten moesten lezen. Wat een arrogante suffige opmerkingen - en de beste journalisten lieten he onweersproken.
Nee van die deJager en Rutte komen we niet zo gemakkleijk af. Wat moesten ze nou emt dit soort niveau in Helsinki. daar moeten de hersens ook nog functioneren als je in de winter teveel hebt gezopen. -
Hugo Freutel, vr 19 augustus 2011 19:05 Reageer op Hugo
Geen wonder dat Wilders het niet meer snapt. ik ook niet. Hoe eerlijk, dom, slim of open kunnen Euro-schuld speculanten van banken en overheden zijn?
Regering Rutte sluit groeiende tophypotheek af, zonder onderpand, over de euro/ EU, voor alle Nederlanders, zonder raadpleging van burgers. PvdA, GL, D66, SGP gedogen deze werkwijze. Ernstig. -
Aert Willem d'Holbach, vr 19 augustus 2011 19:01 Reageer op Aert Willem
Solidariteit tot aan de voordeur, nietwaar Van der Horst? Het valt me op dat socialisten de solidariteit graag bij een ander op het bordje dumpen.
"Ze moeten solidair zijn!" -
Han van der Horst, vr 19 augustus 2011 19:27 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Han
?
-
john van hal, vr 19 augustus 2011 21:34 in reactie op Han van der Horst Reageer op john
Ik snap hem ook niet. Das niet erg gebeurt wel eens vaker. Dat we hem niet snappen
Maar wie het ook niet snapt dat is Rutte geloof ik. Hij heeft niet door welk pact hij heeft afgesloten. Hij denkt nog steeds dat het een goed contract is. Maar heeft hij de kleine lettertjes wel gelezen? -
Aert Willem d'Holbach, zo 21 augustus 2011 19:21 in reactie op Han van der Horst Reageer op Aert Willem
Ja... daar was ik al bang voor.
-
, za 20 augustus 2011 12:10 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op
Nee, dan wij, wij zijn zo solidair dat we ervoor gaan zorgen dat de Finnen in elk geval niet op de deal verliezen.
Dat betalen we desnoods uit eigen zak. -
Aert Willem d'Holbach, za 20 augustus 2011 13:44 in reactie op Reageer op Aert Willem
Preecies en Griekenland kan in de stront zakken.
-
Kees Swanenberg, vr 19 augustus 2011 18:29 Reageer op Kees
De slapende Rutte en De Jager op neoliberale wijze door de Finnen bij de neus genomen! De een zijn dood is de ander zijn brood...
Je zou je een scheur kunnen lachen om de getoonde onnozelheid en incompetentie, ware het niet dat Rutte en De Jager de rekening voor ons burgers al aan het opmaken zijn, te presenteren met Prinsjesdag.
De speculanten en de bankiers zullen in hun vuistjes lachen. Dat worden weer vette bonussen aan het eind van het jaar...
Goed stuk, Han. -
Irma Zirkzee, vr 19 augustus 2011 18:22 Reageer op Irma
Ja, je zou eens voor zelf opkomen en aan je eigen hardwerkende landgenoten denken...het zou een schande zijn....we hebben de zaak uitverkocht, heel simpel en heel dom.....onze pensioenreserves zullen volledig wegsmelten als sneeuw voor de zon....daar zal over ongeveer 10-15 jaar in reele zin nog 20% van over zijn.....en de heren hier maar uit de luie stoel babbelen over hoe schandalig de Finnen zich gedragen en over hoe het jongere electoraat te dom is om voor een federatie te kiezen.....geloof mij heren, het door u zo aanbeden socialisme is net zo dezastreus voor de economie als het kamikaze-kapitalisme van de US....het spel is gespeeld en we hebben verloren....de triljarden die nog aan de andere Europese potverteerders zullen worden geschonken zullen ons aan de bedelstaf brengen.....maar we zullen ons iig moreel oneindig superieur voelen als de ultieme do-gooders.....
-
j. van der linden, vr 19 augustus 2011 18:47 in reactie op Irma Zirkzee Reageer op j.
Nou...Wat is je gewenste scenario dan??? Uitstappen uit de Euro, en dan wel z.s.m.??? Want het schiet niet erg op als ik hier ( en in andere topics) soortgelijke analyses alleen maar allerlei doemscenario's zie langskomen, maar weinigen, zo niet niemand, een oplossingsrichting weet. Niet dat ik die paraat heb, maar wél zou ik willen nadenken over hoe uit dit gekken-circus, evt met een Gulden, of Noordelijke Euro, tevoorschijn wil komen.
-
Dehnus Nörder, vr 19 augustus 2011 20:19 in reactie op Irma Zirkzee Reageer op Dehnus
Weet je ik lach me dood als Griekenland de Pensionados van Noord Europa samen met Portugal en Spanje het land uitschopt.
Het brengt niks toe, het praat de taal niet, heeft eigen doctoren en alles geimporteerd uit het land van herkomst. -
rob van der meer, za 20 augustus 2011 00:37 in reactie op Irma Zirkzee Reageer op rob
Volgens mij heeft Irma het volkomen goed; socialisten zijn staatskapitalisten. Links = rechts, verschillen zijn slechts voor de bühne.
Er is geen oplossing, het systeem loopt vast en valt niet meer te smeren.
Niet boos worden.
Volgens mij zit er niets anders op dan deze drol doorslikken, verlies nemen, vertrouwen op een ander, hopen op vergiffenis, opnieuw beginnen, solidair zijn, elkaar liefhebben en god op onze knieën bidden dat er geen oorlog uitbreekt.
Tot het zover is kunnen we gaan nadenken over alternatieve monetaire systemen. Dat is nu ons huiswerk. -
Johannes Zeilstra, vr 19 augustus 2011 18:19 Reageer op Johannes
Ja goed he, om je te bescheuren... een eiland, of een vliegveld dacht de blaag. Zo een eiland waar hij fijn kan kan dansen.
-
j. van der linden, vr 19 augustus 2011 18:01 Reageer op j.
Hoera!! We krijgen dus misschien een Grieks eiland, en een paar Griekse vliegtuigen, tenminste als ik de hedenmiddag pas goed losgebarstte discussie's/meningen van Rutte, onze chef statiegeld van onze plaatselijke supermarkt JK de Jager, en de GBL zo aan me voorbij zie trekken. En alle Elanden worden afgetankt met ouzo: kan nog een vrolijke boel worden, daar! En, omdat, linksom of rechtsom, de burger so wie so het gelag betaalt: mogen we dan straks gratis naar "ons" nieuwe eiland??
Al met al wordt dit gedoe per dag treuriger. We worden "geregeerd" of wat daar voor door zou moeten gaan althans, door een bange club van ondeskundige meelopers, de z.g. Europese solidariteit wordt op voorhand alweer gedomineerd door de altijd dominante machtscentra ( Parijs en Berlijn): 't is omdat Spanje er zelf belabberd voorstaat anders was die "as" vast bijgestaan door een vernieuwde versie van de hertog van Alva. Volgens Hegel is de les van de geschiedenis dat er geen lessen uit te trekken zijn, maar al met al krijg ik toch visioenen van de Weimar-periode. Zij het, godzijdank, tot op heden nog zònder wapengekletter ( daarvoor was het geld op).
Al met al hoop ik wel, dat er nog ergens een soort "denktank" in dit land is, die een soort scenario "B" weet te bedenken, oftewel wat dit land moet en kan doen als de Euro werkelijk in elkaar stort.
Niet dat ik geen solidariteit oid met de Grieken zou willen opbrengen, maar meer omdat ik het gevaar zie dat andere "Knoflook-landen". w.o. onze directe Zuiderburen, hun pensioenvoorzieningen de laatste decennia volstrekt hebben verwaarloosd, en het dié landen goed zou uitkomen als de Nederlandse Pensioen-tegoeden ( or what's left of it) zouden veranderen in voor een ieder toegankelijke Eurobonds, o.i.d..
Nadenken dus, svp dames/heren economen, hoe hier als Nederland zo ongeschonden mogelijk uit te komen! -
Jan van Rongen, vr 19 augustus 2011 17:23 Reageer op Jan
Vier A4-tjes maar, het stond er gewoon in, dat had de oppositie toch ook even kunnen lezen? Dan was het debat waarschijnlijk wel wat anders gelopen voor Rutte en De Jager, met deze aap uit de mouw...
-
dr. Bob, vr 19 augustus 2011 17:21 Reageer op dr.
Ja laat die Finnen maar schuiven. Ze hebben dan wel de op één na raarste taal op aarde, en veel te veel muggen, maar ze zijn desondanks niet op hun achterhoofd gevallen. Met minder dan een derde van de bevolking van Nederland zijn het wel de grootste scheepsmotorenboeren ter wereld, om nog maar niet te spreken van de welbekende telefoontjes.
Maar waarom vind Han het idee van een onderpand zo krankzinnig ?
Ik weet het niet hoor want ik heb nog nooit een cent geleend, maar volgens mij bestaat er geen bank die ook maar een tientje leent zonder een onderpand of andere garantie. -
Marc Schouten, vr 19 augustus 2011 18:32 in reactie op dr. Bob Reageer op Marc
Nooit gehoord van de hypotheken ninja, neutron....?
-
Centurio Veritas, vr 19 augustus 2011 21:41 in reactie op Marc Schouten Reageer op Centurio
En wat staat er tegenover een hypotheek, Kerstlampie?
-
Marc Schouten, vr 19 augustus 2011 23:04 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Marc
De dictatuur van de markt?
-
Centurio Veritas, vr 19 augustus 2011 23:24 in reactie op Marc Schouten Reageer op Centurio
Nee.
-
Marc Schouten, za 20 augustus 2011 21:29 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Marc
Wattan?
-
Joop Schouten, vr 19 augustus 2011 23:24 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Joop
Europa als alibi de dictatuur van de vrije markt:
Een oud verhaal uit De Groene Amsterdammer: nummer19 / 08-05-1996
Metten (Metten was betrokken bij de totstandkoming van het Verdrag van Maastricht en de bijbehorende 'EMU-normen'. ) : 'De toen nog twaalf ministers van Financiën waren het verregaand met elkaar eens, van welke politieke kleur ze ook waren. Ook als het voor het betreffende land betekende dat er enorm bezuinigd moest worden.'
De anonimiteit van de besluitvorming binnen de Raad van Ministers (stemmen zijn geheim, evenals de notulen) zorgt er blijkbaar voor dat de ministers, zodra zij in Europees verband bij elkaar zijn, afspraken kunnen maken die ze er op nationaal niveau nooit door zouden krijgen. 'En dat heeft natuurlijk ook te maken met de laksheid van de nationale parlementen', zegt socialistisch Europarlementariër Wim van Velzen....'
'....'CRITICI van het neoliberale beleid zouden zich niet zo snel in de luren moeten laten leggen als er geschermd wordt met 'Europa', vindt Metten. Zoek eerst maar eens uit of het werkelijk moet van Europa. Neem de privatisering van nutsbedrijven zoals spoorwegen, telecommunicatie en energievoorziening. Dat is in Europees verband nog helemaal niet uitgekristalliseerd, maar ondertussen privatiseert Nederland er op los. Dat heeft niets met Europa te maken maar met een ideologische trend.' En met eigenbelang,
Bron
http://www.groene.nl/1996/19/europa-als-alibi-de-dictatuur-van-de-vrije-markt-slot -
Centurio Veritas, vr 19 augustus 2011 23:56 in reactie op Joop Schouten Reageer op Centurio
Wat is je punt?
-
Joop Schouten, za 20 augustus 2011 00:20 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Joop
Ik denk ook dat alles met een 'dictatuur' van een markt te maken heeft.
Je moet nu eenmaal afspraken maken. Daar horen dictaten bij (...).
Mijn aanvulling geven misschien een beetje meer inzicht.
Verder niets.
: ) -
Joop Schouten, za 20 augustus 2011 01:13 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop
aanvullingen
-
Centurio Veritas, za 20 augustus 2011 01:49 in reactie op Joop Schouten Reageer op Centurio
Oh, Jopie Schouten. Ik herkende je niet omdat je je plaatje hebt veranderd. Dat verklaart een hoop, vwb je opmerking...
Ik ben wel benieuwd waarom jij denkt dat alles met "dictatuur van de markt te maken heeft". En graag wat jij denkt, dus niet copy/paste of linkjes. -
Marc Schouten, za 20 augustus 2011 21:42 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Marc
" Ik herkende je niet omdat je je plaatje hebt veranderd."
Het probleem want de reaguurders is precies dat wat ik hierboven van je reactie geciteerd heb. Jullie gaan te veel op het uiterlijk af en gaan voorbij aan het inhoudelijke.
Ik lees veel op mijn mobieltje en dar om de reacties te lezen zie niet gelijk de foto, maar leer je een stuk meer.
Lees (leer, voel) eerst en oordeel dan. Dat is niet links of rechts het is slechts menselijk.
PS voor Joop: Leuk je nieuwe foto. Doet me aan Bapu denken. ;) -
Marc Schouten, za 20 augustus 2011 23:47 in reactie op Marc Schouten Reageer op Marc
"Het probleem want de reaguurders is precies dat wat ik hierboven van je reactie geciteerd heb."
Sorry beetje krom...het moet natuurlijk zijn:
Het probleem wat de reaguurders hebben is precies dat wat ik hierboven van je reactie geciteerd heb. -
Marc Schouten, vr 19 augustus 2011 16:55 Reageer op Marc
Niels Redeker (woordvoerder financieën) heeft verklaard dat Nederland in de onderhandelingen al aangegeven heeft dat als Finland een onderpand krijg Nederland het zelfde zou eisen.
http://www.cnnexpansion.com/economia/2011/08/18/finlandia-complica-ayuda-a-grecia
(laatste alinea) -
de heer Meijerink, vr 19 augustus 2011 16:53 Reageer op de heer
Tijd voor verkiezingen? Ik was er steeds tegen door de mogelijk verlammende werking op landsbelang, maar nu ben ik ook om.
Rutte moet weg! En heel snel. -
Rob Geurtsen, vr 19 augustus 2011 16:52 Reageer op Rob
Han, even voor alle duidelijkheid, ben je echt voor een federatie?
Ik ben toch benieuwd hoeveel jongeren tot kritisch denken in staat zijn en bereid zijn voor een federatie te kiezen.
Helaas is het politiek vrijwel onhaalbaar, dus waarom denk je in hemelsnam dat door de actie van de Finnen een federatie dichterbij komt?
De oplossing voor het heersende probleem is namelijk hoe help je een conglomeraat van landen zoals de EU en de Eurozone aan een economisch beleid dat welvaart en vrede brengt, behoudt, eerlijk verdeeld en bestuurbaar maakt? -
Han van der Horst, vr 19 augustus 2011 17:41 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Han
Omdat zo;n federatie op de lange duur de enige redding is. Ik weet ook wel dat het politiek en gezien de stemming van het electoraat niet haalbaar is, maar dat is nog geen reden om er in een opiniestuk over te zwijgen. Ik zit achter mijn computer en niet achter een onderhandelingstafel.
-
Marc Schouten, vr 19 augustus 2011 18:19 in reactie op Han van der Horst Reageer op Marc
"maar dat is nog geen reden om er in een opiniestuk over te zwijgen."
Heel goed, een niet geschoten pijl zal nooit de roos raken. -
Rob Geurtsen, vr 19 augustus 2011 21:43 in reactie op Han van der Horst Reageer op Rob
Bedank Han, voor je reactie.
Mooi, dan is er tenminste nog één voorstander van verdergaande democratische integratie in europa, daarvoor dank. Dat geeft weer hoop. we meoten tot Verhofstadt als Zomergast volgende week wachten voor een dergelijk geluid weer op de nederlandse tv gehoord wordt.
Maar nogmaals finland gaat dit niet helpen odnersteunen... wat dit betreft zijn ze net de PVV - liever alles verkloten wat ze zelf belangrijk vinden of goed is voor de bevolking en economie, want per se dat (verdere europese integratie) niet. -
Johannes Zeilstra, vr 19 augustus 2011 17:58 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Johannes
/De oplossing voor het heersende probleem is namelijk hoe help je een conglomeraat van landen zoals de EU en de Eurozone aan een economisch beleid dat welvaart en vrede brengt, behoudt, eerlijk verdeeld en bestuurbaar maakt/
En ook een beetje democratisch graag een heel klein beetje, mag dat, of mogen we ons verheugen op EUrogenten? -
Rob Geurtsen, vr 19 augustus 2011 22:55 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Rob
Deocratie is nu prima, het zijn de individuele regeringsleiders en ministers die met beleid moeten instemmen. En t..a.v. het mandaat van de Europese commissie is er het Europees parlement.
Daarnaasst moeten altijd de nationale parlementen instemmen. Dus momenteel is de democratisch gekozen vertegenwoordiging van een soevereine staat degene die kiest hoe iets gaat of moet gaan. Of de democratisch gekozen parkementsleden.
Wat mij betreft mag die soevereiniteit van nationale staten flink weggehaald worden. Ik wil gewoon overal kunnen wonen en werken - lokaal en regionaal passief en actief stemrecht hebben en geen gezeik van mennekes als Wilders en die hale zolige volgelingen die een Israel muur om hun land willen bouwen tegen binnendringers.
Versterking van europese rechtsspraak zowel op EU niveau als t.a.v. het Europese Hof voor de rechten van Mens. Etc. etc.
We kunnen één van de grootste economische en politieke blokken zijn - ondanks het feit dat we langdurig last dreigen te hebben van stagnerende economie. -
Johannes Zeilstra, vr 19 augustus 2011 23:38 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Johannes
Het Europees parlement heeft veel te weinig macht op een heleboel zaken, en die hebben het mandaat van de Europese bevolking.
Niet de afzonderlijke regeings leiders
-
De machtigste instellingen van de EU, de Raad en de Commissie, zijn niet democratisch door de kiezer gelegitimeerd. De leden van de Raad (de staats- en regeringsleiders en de ministers) zijn alleen verantwoording verschuldigd tegenover hun nationale parlementen, die geen Europese bevoegdheden hebben. Streng genomen hebben de EU-ministers in de Raad geen enkel Europees mandaat van de kiezer gekregen: in het beste geval komen ze bij nationale verkiezingen op. Eigenlijk bestaat er dus geen institutionele tegenmacht voor de Raad.
-
De EU kent geen ware scheiding der machten. Wetgevende en uitvoerende bevoegdheden zijn verdeeld over de Raad, de Commissie en het Parlement, met een duidelijk machtsoverwicht voor de eerste twee. De rechters van het Hof van Justitie in Luxemburg worden door de nationale regeringen (dus door de leden van de Raad) in onderlinge overeenstemming benoemd. En vooral: herbenoemd. Als garantie voor rechterlijke onafhankelijkheid kan dat tellen.
-
Het Europees Parlement is allesbehalve een volwaardig parlement. Het mag de Commissie verzoeken om aan de Raad wetgevingsvoorstellen voor te leggen, stel je voor! Op de meest gevoelige domeinen heeft het parlement slechts adviesrecht. Zelfs over de begroting heeft het geen volwaardig beslissingsrecht. Naar mijn weten is de EU de enige ‘democratie’ waar het parlement niet alleen in de praktijk, maar zelfs in theorie ('institutioneel') een zo zwakke instelling is.
-
Het Lissabon-verdrag schaaft dit democratisch deficit hier en daar wat bij. Toch blijft het parlement in de belangrijkste domeinen verstoken van de ultieme beslissingsmacht of een veto. Bovendien voert ‘Lissabon’ ook een aantal uitgesproken ondemocratische mechanismen in. Zo zullen in de EU-na-Lissabon de 27 staats- en regeringsleiders, en zij alleen, beslissen over militaire EU-operaties in andere delen van de wereld, dus over oorlog en vrede. -
Marc Schouten, vr 19 augustus 2011 16:18 Reageer op Marc
Let's Solonize
;) -
Joop Schouten, vr 19 augustus 2011 16:12 Reageer op Joop
'Hij (Rutte) heeft dit net zo min als die vijftig miljard in de gaten gehad. De Jager misschien wel maar die heeft dan gedacht: "Och, laat maar, dat staat daar voor de vorm.'''
Ha, ha, ha, (boer'n kiespijnlach). Een typisch Nederlandse kortzichtigheid: de 'kleine lettertjes'.
De aandelenmarkten voelen al nattigheid.
Op naar de afgrond.
Lang leve Solon. -
Johannes Zeilstra, vr 19 augustus 2011 16:05 Reageer op Johannes
Hulde voor dit stuk!
-
Herman , vr 19 augustus 2011 16:04 Reageer op Herman
Het meest ontluisterende was vanmorgen J K de Jager op tv die zei dat hij wel wist dat de Finnen bezig waren met een deal maar zo vertelde hij schaamteloos wist niet dat het om geld ging.
Wat dacht ie dan om rendieren? -
Suus Suus, vr 19 augustus 2011 17:11 in reactie op Herman Reageer op Suus
Nee, gratis lang weekend voor de Finse burgers onder de Griekse zon met 1 consumptiebon voor een Ouzo.
-
Semolina Pilchard, vr 19 augustus 2011 17:23 in reactie op Herman Reageer op Semolina
Nee, hij dacht eerder aan sauna's.
-
Herman , vr 19 augustus 2011 18:12 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Herman
Het is dat het zo bizar is allemaal maar wanneer Jan Kees en Mark gaan optreden trekken ze volle zalen gegarandeerd ondanks het verhoogde btw tarief.
Alle andere cabaretiers kunnen zo de ww in onbetaalbaar die twee.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7974 x bekeken Korte Scan
Reageer (355) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7598 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5893 x bekeken Korte Scan
Reageer (195) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5615 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5141 x bekeken Korte Scan
Reageer (249) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
4361 x bekeken Korte Scan
Reageer (355) Economie Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3780 x bekeken Korte Scan
Reageer (98) Media Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3421 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3130 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter -
Presentator stuurt 'Barbie' live uit show
Dat zouden ze vaker moeten doen...
2967 x bekeken Korte Scan
Reageer (22) Kijknou Twitter

