ma 13 februari 2012
Bio Bekijk alles van Linde Gonggrijp Word fan Abonnement
08 maart 2010 Reageer (28) 560 x bekeken Economie
Hoe blijf je ondernemen?
Ruim 3000 ondernemers die gestart waren vanuit een WW-uitkering werden plotseling beschuldigd van fraude omdat ze ‘onterecht’ een uitkering hadden ontvangen.
FNV Zelfstandigen ontvangt dagelijks dossiers van leden die tijdens hun ondernemerschap met juridische vragen zitten. Dit jaar gingen veel van deze vragen over het UWV.
Ruim 3000 ondernemers die gestart waren vanuit een WW-uitkering werden plotseling beschuldigd van fraude omdat ze ‘onterecht’ een uitkering hadden ontvangen. Tientallen zzp’ers stonden bij FNV Zelfstandigen op de stoep voor hulp. Het aantal ‘UWV dossiers’ steeg en we benaderden het UWV. Geen gehoor. De stapel dossiers werd nog hoger en we besloten ons tot de politiek te wenden. Gelukkig, we kregen antwoord maar het probleem werd niet opgelost. Na veel discussie in de Tweede Kamer werd in de zomer van 2009 de Nationale Ombudsman ingeschakeld om de zaak te onderzoeken.
Op 9 februari 2010 oordeelt de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer over deze zaak. Het oordeel is hard en ondubbelzinnig. De Ombudsman vindt het optreden van het UWV in veel gevallen onbehoorlijk. Onbehoorlijk, omdat de regels vaak niet goed werden uitgelegd en de gevolgen van de slechte informatievoorziening werden afgewenteld op de zelfstandigen. In het rapport doet de Ombudsman nog een aantal concrete aanbevelingen aan het UWV. Helaas wil het UWV de aanbevelingen van de Ombudsman vooralsnog niet opvolgen, waardoor het nu een politieke kwestie is geworden. Op dit moment zijn minister Donner (sociale zaken) en minister Hirsch Ballin (justitie) en de Kamer aan zet. Donner omdat hij degene is die de UWV in beweging kan zetten en concrete maatregelen kan nemen. Hirsch Ballin omdat er tientallen ondernemers zijn die onterecht een strafblad hebben.
Het is begin februari, de aanbevelingen van de Ombudsman zijn gunstig voor de ondernemers die een naheffing en/of boete hebben gekregen van het UWV. Helaas schieten de gedupeerde ondernemers er weinig mee op zolang het UWV de aanbevelingen niet overneemt en doorgaat met haar huidige beleid. Na een intensief debat in de Kamer leek Donner wel in actie te komen omdat lopende beroeps- en bezwaarzaken opnieuw zullen worden bekeken waardoor de bewijslast weer bij de gedupeerde ondernemer ligt. Zaken die door de rechter zijn behandeld en waarbij mensen zijn veroordeeld worden wellicht heropend (hoewel dit niet zeker is).
Zaterdagochtend 20 februari, het kabinet valt en het wordt weer stil rond het ‘UWV dossier’. Op kleine schaal krijgen we signalen dat rechters terughoudend zijn om uitspraken te doen in bezwaarprocedures.
Het is nu maart en de 3000 gedupeerden blijven gedupeerd. Hoe kun je blijven ondernemen als je in zo’n situatie zit? Hoe kun je blijven ondernemer terwijl het economisch tij ook nog eens tegen zit? Ik vraag het me af en word moedeloos van de traagheid rond de besluitvorming in een dossier waarover zo’n helder en weloverwogen oordeel is geveld.
Laatste Reacties (28) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Wim Verver, vr 09 april 2010 00:08 Reageer op Wim
Ik lees nogal wat interessante meningen over het beginnend ondernemersschap. Zoals een beginnend ondernemer die geen ondernemer is als hij/zij vanuit een uitkering begint. Daar zit wel wat in omdat hij/zij het nog moet waar maken. Er zijn echter vele geslaagde ondernemers, de meesten, die ook uit nood begonnen zijn, omdat hun opleiding niet voorzag in een goede baan. Marginaliteit als basis voor het ondernemersschap is niet ongewoon.
-
Dik Brix, ma 08 maart 2010 15:53 Reageer op Dik
Het probleem bij UWV zit vooral in het verschil tussen consulenten die direct met de klanten te maken hebben en de beslissers.
De laatsten zijn puur gericht op regels, de belangen of mogelijkheden van de klant doen er niet toe. Regels zijn voor hen regels, ongeacht of die regels in voorkomend geval ook de norm, die ze verondersteld worden te beschermen, daadwerkelijk beschermen.
Die regels moeten op de letter worden nagevolgd, punt.
De eersten proberen in het contact met de klant de mogelijkheden zoveel mogelijk te benutten, ook al gaat dat soms tegen de regels in. Advies over de wijze waarop dat dan moet is daarom niet altijd conform die regels en ook altijd mondeling.
Niet elke aanstaande ondernemer begrijpt dat verschil.
Gevolg is een botsing tussen theorie en praktijk op het moment dat een ondernemer in de problemen komt: die krijgt dan te maken met de theorie van de beslisser, niet meer met de praktijk van de contactconsulent. Die is niet aanspreekbaar, ondernemer de klos.
Het UWV zal die tegenstelling nooit erkennen, want dat mag niet.
De betrokken ondernemer krijgt dan te maken met de stroperigheid van de bureaucratie, het bootje wordt overal afgeduwd.
Het lijkt me duidelijk dat 3.000 klachten geen incident zijn maar een structureel probleem dat vooral bij het UWV ligt, zoals ook de ombudsman constateerde.
Het FNV heeft dus groot gelijk dat de betrokken ondernemers hierin tegemoet moeten worden gekomen. -
Han van der Horst, ma 08 maart 2010 14:23 Reageer op Han
Ondernemerschap moet in je ziel zitten. Anders wordt het niets. Daarom is het ook zo contra-productief om iedereen maar tot allerlei vormen van ondernemerschap te dwingen. Ik zelf heb bijvoorbeeld geen talent voor een carriere als kapitalist en word dan ook tureluurs van de ingewikkelde en onoverzichtelijke offertes die telefoonaanbieders en energiebedrijven maken om maar te zwijgen van aanbieders van zieketekostenverzekeraars. Door de bomen van tijdelijke kortingen en bepaalde zogenaamde voordelen of allerlei gepraat over bundels, door de bomen daarvan kan ik het bos niet zien. En met mij heel veel Nederlanders die zich dan ook gewillig laten oplichten. Ik ben daar absoluut niet blij mee, met die zogenaamde keuzevrijheid. Ik heb meer het idee dat ik ben losgelaten in een jungle waar het recht van de sluwste en de gemeenste geldt.
-
Piet de Geus, ma 08 maart 2010 15:33 in reactie op Han van der Horst Reageer op Piet
Je begint over ondernemerschap en vervolgens noem je allemaal voorbeelden van hoe jij als consument de keuzevrijheid blijkbaar niet aankunt. Ik zie het verband even niet.
-
Han van der Horst, ma 08 maart 2010 16:13 in reactie op Piet de Geus Reageer op Han
Even uitleggen. Ik moet zaken doen. Ik moet diensten inkopen. Ik krijg onoverzichtelijke contracten voorgelegd. Dat zijn allemaal onderdelen die ook tot het ondernemerschap behoren. Bij elkaar heten ze koopmanschap. Koopmanschap is niet iedereen gegeven om het maar zachtjes te zeggen.
-
Piet de Geus, ma 08 maart 2010 16:46 in reactie op Han van der Horst Reageer op Piet
In je uitleg noem je nog steeds geen zaken de specifiek met het ondernemerschap te maken hebben: je komt exact hetzelfde tegen als consument. En net als voor de consument geldt voor de ondernemer: voor jou onoverzichtelijke contracten teken je niet. Vraag maar aan de klanten van Legio Lease en DSB, die zullen het inmiddels hopelijk wel snappen.
-
Martijn Driessen, di 16 maart 2010 07:30 in reactie op Han van der Horst Reageer op Martijn
Vakmanschap of koopmanschap is nog geen ondernemerschap! Ondernemerschap is kansen zien, kansen benutten en creëren van waarde voor jezelf en je omgeving.
De tijden zijn turbulent, maar een ondernemende houding vindt daar een oplossing op. Elke ondernemer heeft wel eens tegenslag mee gemaakt, en dat maakt hem - als hij het goed oppakt - alleen maar ondernemender. Ondernemerschap gedijt bij weerstand. Een crisis kan je sterker maken.
Lastiger is het als je weinig tot geen controle hebt over je lot. Zoals in het geval van het UWV en de Belastingdienst met een onzeker politiek en economisch klimaat er nog eens bovenop. Maar ook dan zie je de 'echte' ondernemer; de ondernemende ondernemer opstaan. Die komt in beweging, ook al lijkt de omgeving niet in beweging te komen of te krijgen.
Het UWV 'bestaat' niet, kort gezegd. Het zijn de mensen, de consulenten - evenals bij de belastingdienst - die een dienst verlenen. En natuurlijk moeten zij zich aan de regels houden, maar ik geloof en weet dat er ook hele welwillende medewerkers tussen zitten, die juist hun best doen het ondernemerschap van hun cliënten te stimuleren. De politiek wil toch graag het ondernemerschap stimuleren. Welke partij niet tegenwoordig? De politieke wil is er; vooral bij de Jager. Het gevallen kabinet kan en moet nu hand in eigen boezem steken en een ondernemende houding aannemen en doorpakken. En de ondernemende ondernemer, die vindt wel een oplossing. -
Piet de Geus, di 16 maart 2010 08:24 in reactie op Martijn Driessen Reageer op Piet
"Het gevallen kabinet kan en moet nu hand in eigen boezem steken en een ondernemende houding aannemen en doorpakken."
Ik weet niet of het je is opgevallen maar het kabinet is demissionair. Van ondernemen en doorpakken kan dus geen sprake zijn.
Voor het overige een mooi gloedvol betoog. -
Martijn Driessen, do 18 maart 2010 12:13 in reactie op Piet de Geus Reageer op Martijn
Dank voor je complimenten Piet.
Ik wist inderdaad dat het kabinet gevallen is, maar in mijn ogen hoeft en mag dat geen belemmering zijn. Immers een demissionair kabinet neemt geen grote besluiten, maar handelt wel gewoon verdere zaken af. Iets wat een zakenkabinet ook zou doen. En Zo groot lijkt me deze zaak niet.
Inmiddels, zo lees ik op zibb.nl, dat een meerderheid van de kamer alle dossiers van de van fraude beschuldigde zzp-ers heropent. Doorpakken dus! -
Han van der Horst, ma 08 maart 2010 14:15 Reageer op Han
ZZP-ers, zelfstandigen zonder personeel, hebben in het algemeen alleen hun vakkennis en hun werkkracht om in te zetten. Voor zulke mensen had Karl Marx destijds een andere benaming: proletariër en dat is wat veel startende "ondernemers" nu zijn, proletariërs die de nadelen van het werknemerschap moeten delen met die van het ondernemerschap. Altijd op de baan, altijd sappelen. Voor de tweede wereldoorlog gaven sommige sociale diensten werklozen een handgeldje om daarmee een lading sinaasappelen te betalen die vervolgens met een gehuurde handkar werd uitgevent. Dan konden ze met een beetje succes een rijksdaalder tot drie gulden verdienen. Dát is het ondernemerschap dat het UWV voor de zogenaamde cliënten in petto heeft en dan kan het - zo blijkt het - door ambtelijk geknoei en geklootzak (ander woord heb ik er niet voor - ook nog een strafblad opleveren.
Tel uit je winst! -
Zjen Zen, ma 08 maart 2010 13:31 Reageer op Zjen
http://www.depers.nl/deondernemer/461067/Kans-voor-werkloze-met-ambitie.html
Gepubliceerd: vandaag 13:13
Minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) en zijn collega's uit andere EU-landen hebben maandag in Brussel besloten tot leningen aan werklozen die een eigen zaak willen beginnen. De European Microfinance Facility gaat 100 miljoen euro omvatten.
,,De Microfinance Facility biedt een alternatief voor degenen die lijden onder de crisis en zal nieuwe banen helpen creëren'', zei EU-commissaris László Andor (Sociale Zaken). ,,We verwachten dat de faciliteit kleine leningen verstrekt aan zo'n 45.000 beginnende ondernemers in de komende acht jaar.''
Het initiatief is onderdeel van de EU-reactie op de economische crisis en kredietcrisis. Het fonds staat open voor leningen tot 25.000 euro voor werklozen die niet kunnen aankloppen bij gewone banken en voor kleine bedrijfjes met minder dan tien werknemers. De faciliteit voorziet ook in training en coaching van de startende bedrijfjes. -
Joop Schouten, ma 08 maart 2010 12:54 Reageer op Joop
Iedere starter heeft andere intenties, achtergrond en toekomstvisie.
Ik denk niet dat je ze op één hoop kunt gooien.
Uitkeringen kosten de gemeenschap geld maar faillissementen ook. -
Aert Willem d'Holbach, ma 08 maart 2010 11:28 Reageer op Aert Willem
Ik blijf erbij dat starten met ondernemen vanuit een WW-situatie een noodsprong is zonder passie voor het ondernemen op zich.
-
Zjen Zen, ma 08 maart 2010 12:21 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zjen
Ik ben het daar wel mee eens Aert.
Er wordt nogal wat druk uitgeoefend om ZZPer te worden als maatregel om zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen uit de WW te krijgen en te voorkomen dat men in de bijstand geraakt.
De statistieken moeten mooier uitzien.Die sterke indruk heb ik persoonlijk wel.
De effectiviteit van dit " gedwongen" ondernemerschap is heel laag.
WWers komen in een situatie die ze onvoldoende overzien en de hulp is slecht. Als zelfs de info die men krijgt zo onvolledig is dan is er bij het UWV weinig echte drive om het werkelijk goed uit te voeren.
Heel erg jammer allemaal. -
Aert Willem d'Holbach, ma 08 maart 2010 12:46 in reactie op Zjen Zen Reageer op Aert Willem
Verrekte jammer zelfs. Dat is slecht voor de mensen die ertoe verleid worden en het is slecht voor het imago van zelfstandig ondernemen.
-
Rob van Koot, di 09 maart 2010 17:24 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rob
Zo is het. Je kunt goed in je vak zijn maar daarom nog geen goede ondernemer. En ondernemer worden uit nood werkt vaak niet best zie ik om mij heen. Je moet uitgaan van eigen kracht, niet van een noodsituatie.
-
Just Lurking, ma 08 maart 2010 12:49 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Just
Tenzij iemand daardoor eindelijk het duwtje krijgt om zijn droom te verwezenlijken en zijn mogelijke angst voor de onzekerheid van het niet hebben van een vaste baan nu noodgedwongen overwint. :)
-
Zjen Zen, ma 08 maart 2010 13:03 in reactie op Just Lurking Reageer op Zjen
Ik ben er zeker van dat succesverhalen er ook zijn Renée.
Ik ben er ook zeker van dat er mensen zijn die er helemaal aan onderdoor gaan. Ik heb zo'n voorbeeld in mijn vriendenkring.
Gedwongen een bedrijfje moeten starten en dan na anderhalf jaar overspannen en met een hartkwaal het ziekenhuis in. Het bedrijfje is nooit van de grond gekomen. -
Aert Willem d'Holbach, ma 08 maart 2010 13:14 in reactie op Just Lurking Reageer op Aert Willem
Dat is leuk, voor die ene starter... Maar is de systematiek bedoeld om mensen een zetje te gevenb?
-
Just Lurking, ma 08 maart 2010 13:25 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Just
Tja, dat weet ik niet. Ik weet niet hoeveel er vanuit deze situatie mislukken. Ik ken er ook nogal wat die als ondernemer mislukt zijn vanuit een niet-werkloosheidssituatie, maar die een vaste baan opzegden om hun bedrijf te kunnen opzetten. Hoe dan ook, het is heel droevig, zeker ook het voorbeeld van @Zjen, waarvan er vast meer zijn.
-
Piet de Geus, ma 08 maart 2010 12:50 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Piet
Het is m.i. zelfs misleidend om over ondernemers te spreken: het gaat eerder om personeel zonder dienstverband (die mag je tegenwoordig geen freelancer meer noemen geloof ik). Anders hadden ze natuurlijk ook niets te zoeken bij werknemersorganisatie FNV.
-
Aert Willem d'Holbach, ma 08 maart 2010 13:13 in reactie op Piet de Geus Reageer op Aert Willem
Het zijn inderdaad de "oproepkrachten" in het huidige tijdsgewricht.
-
Zjen Zen, ma 08 maart 2010 13:26 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zjen
Oproepkrachten zonder WW vangnet. De ZZPer ten voeten uit.
Een Coöperatie oprichten en daar zelf werknemer van worden zorgt ervoor dat je mag rekenen op een sociaal vangnet, zonder dat je failliet gaat persoonlijk en alles kwijt raakt.
Een Cooperatie oprichten kost echter rond de 4000 euri. -
Fatima Bloodhooft, ma 08 maart 2010 13:44 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Fatima
Daar komt nog bij dat een hele hoop zelfbenoemde ondernemers geen flauw idee hebben wat ondernemen inhoudt. Kennis en vakmanschap is dan misschien wel aanwezig maar deskundigheid en ervaring in het runnen van een 'zaakje' niet.
Een 'eigen bedrijf' hebben wordt nogal eens onderschat en geromantiseerd.
Maar de harde werkelijkheid is dat het gros het niet redt en binnen enkele jaren alweer verdwenen is van de zelfstandigenmarkt. -
Frank Straathoff, ma 08 maart 2010 17:08 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Frank
ben het ontzettend met je eens
-
Zeer Voornaam, ma 08 maart 2010 19:26 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Zeer
Beginnende ondernemers met ervaring? Dat lijkt wel een advertentie.
Over het algemeen lijkt mij de UWV regeling vooral om mensen uit de WW te krijgen. De UWV doet daar alles voor.
Maar om de een of andere reden denkt ons kabinet ook dat iedereen een eigen zaakje een goed idee is. Zelfs bij de PvdA. Wonderbaarlijk, want zodra je zelfstandige bent is de PvdA wel de laatste partij waar je bij wil horen. -
Fatima Bloodhooft, ma 08 maart 2010 20:19 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Fatima
Advertentie? Ongetwijfeld heeft u gelijk, meneer Kassenaar maar ik weet waar ik over praat. U misschien ook. Dan weet u waarom ervaring en in wat, nodig is.
Ik ben al 25 jaar zelfstandig ondernemer. Begonnen met alleen mijn kennis en interesse en een enorme dosis doorzettingsvermogen. Verder met helemaal niets.
Later samen met mijn man verder gegaan als een v.o.f., belastingtechnisch voordeliger en je hebt meer steun aan elkaar. Ook hij is begonnen met niks.
We zijn nooit rijk geworden maar hebben ons altijd gered en alle moeilijke tijden doorstaan.
Om ons heen hebben we de collegae zien komen en gaan en gaan en gaan. Gelukkig ook samen met ons oud zien worden en zien groeien in hun bedrijf.
De indruk bestaat bij mij dat beginnende ondernemers nogal eens vergeten dat marktonderzoek, praten met andere ondernemers, met de k.v.k., een goed en spijkerhard plan maken, enzovoort, erg belangrijk is. Er is best veel mogelijk, maar soms springt men in een gat zonder te weten dat de bodem weleens erg diep kan zijn.
Het is uitermate belangrijk
om ervaring op te doen
door kennis te vergaren
je kille verstand te gebruiken
je ogen en oren open te zetten
en de moeite te doen om te weten te komen waar je aan begint.
En je af te vragen wat je nou werkelijk verlangt en verwacht van
het zelfstandig ondernemerschap.
Dan kan je nog wel voor verrassingen komen te staan, maar dat hoort bij het zelfstandig ondernemer zijn. Het fijnste van ondernemer zijn (of je nou groot of klein bent) is problemen het hoofd bieden, er een oplossing voor zien te vinden en de dagelijkse uitdaging je inkomen binnen te halen. En natuurlijk de vrijheid om zelf beslissingen te nemen, je eigen verantwoording te dragen en je eigen mogelijkheden te ontdekken.
Maar ik kan alleen maar voor mezelf praten. Dus als jij het anders ziet, prima.
Ik stem trouwens SP. Al ongeveer even lang als ik ondernemer ben. -
Piet de Geus, di 09 maart 2010 01:53 in reactie op Fatima Bloodhooft Reageer op Piet
"De indruk bestaat bij mij dat beginnende ondernemers nogal eens vergeten dat marktonderzoek, praten met andere ondernemers, met de k.v.k., een goed en spijkerhard plan maken, enzovoort, erg belangrijk is."
Weet je wat het leuke is? Ik ben begonnen zonder ook maar aan een van die voorwaarden te voldoen. En toen gelijktijdige starters nog bezig waren met hun marktonderzoek, praten met andere ondernemers en de KvK en het maken van een businessplan had ik de tent al rendabel.
Niet dat ik dat iedereen aan wil raden, maar ik had het geduld niet en veel van wat de KvK je kan vertellen (al dat administratieve gezeur) kan je net zo goed meteen uitbesteden aan een accountant. Een businessplan is vooral handig als je geld moet lenen. En dat marktonderzoek leek me nogal dubbelop: waarom in theorie onderbouwen wat je kunt verdienen als je het meteen in de praktijk kunt testen en zo nodig aanpassen?
Waarmee ik alleen maar wil zeggen dat regels niet bestaan. Behalve dan dat van dat doorzettingsvermogen en wat lef en inventiviteit.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Thijs Berman Europarlementariër PvdA
Bio -
Pieter Hilhorst Ombudsman
Bio -
Adriaan Soeterbroek Cartoonist
Bio -
Govert Schilling Wetenschapsjournalist
Bio
Populair
-
Extreemrechtse blogger wenst Femke Halsema gruwelijke dood
Martien Pennings wenst linkse vrouwen dood, omdat ze in zijn ogen heulen met het kwaad, de islam. Waar doet ons dit aan denken?
5060 x bekeken Korte Scan
Reageer (256) Politiek Twitter -
Klagen over Oost-Europeanen, nu bij de PVV
Vergeet politie en arbeidsinspectie: PVV start meldpunt klachten over Oost-Europeanen
4755 x bekeken Korte Scan
Reageer (209) Politiek Twitter -
Meldpunt PVV
Adriaan Soeterbroek Cartoon
4084 x bekeken Korte Scan
Reageer (51) Politiek Twitter -
'Grieken kunnen best terug naar Drachme'
Europees Commissaris Neelie Kroes: Geen man overboord als Griekenland uit eurozone stapt... Grieken doen bovendien te weinig voor onze hulp... Update: Rutte volgt lijn Kroes
3609 x bekeken Korte Scan
Reageer (337) Economie Twitter -
TNS NIPO: SP blijkt geen wolf in schaapskleren
SP-stemmers sympathiseren niet alleen met Roemer maar zijn het ook sterk inhoudelijk eens met de partij
3549 x bekeken Korte Scan
Reageer (218) Politiek Twitter -
SP-raadslid geroyeerd om donatie aan voedselbank
Regels zijn regels, ook bij de SP... Raadslid schenkt liever aan armsten van Lelystad dan aan rijkste partij van Nederland
3270 x bekeken Korte Scan
Reageer (284) Politiek Twitter -
Bos: Goed dat Rutte geen gezin heeft
Oud-PvdA-leider en minister van Financiën: Politiek trekt wissel op gezinsleven. Rutte en De Jager hebben het in dat opzicht makkelijker dan ik het had
3135 x bekeken Korte Scan
Reageer (35) Politiek Twitter -
Internet-trollen, zo zien ze er uit
BBC zocht een nodeloos kwetsende Facebook-trol op
3105 x bekeken Korte Scan
Reageer (46) Kijknou Twitter -
GroenLinks: We blijven in Kunduz
LIVE Update GroenLinks-congres: Heleen Weening tot partijvoorzitter gekozen ... Leden scharen zich achter Tweede Kamerfractie: Kunduz-missie hoeft niet van tafel, maar van uitbreiding kan geen sprake zijn ... 1500 GroenLinks-leden bijeen
2892 x bekeken Korte Scan
Reageer (185) Politiek Twitter -
Wie help je door in een brievenbus te pissen?
Theo Brand Nu de PVV een meldpunt heeft geopend is het toch relevant om ons nationale geheugen weer wat op te frissen. Als een zeepblokje in ons nationale urinoir zeg maar
2825 x bekeken Korte Scan
Reageer (76) Politiek Twitter

