vr 03 februari 2012
Bio Bekijk alles van Tom Kniesmeijer Word fan Abonnement
05 augustus 2010 Reageer (74) 2797 x bekeken Leven
Het is wel klaar met die Canal Pride
Deze zaterdag varen voor de vijftiende keer 80 bootjes met homo’s door de Amsterdamse grachten. Thema dit jaar is 'Celebrate!' Wat mij betreft is het de laatste keer.
Canal Pride mag een publiekstrekker zijn, ik zie geen reden om hem te handhaven. Wel drie om hem op te heffen: de verrassing is eraf, de interne noodzaak is verdwenen en andere groepen kunnen de zichtbaarheid beter gebruiken.
Verleden jaar zat ik samen met vrienden een beetje landerig te kijken naar de botenparade. Op een enkele uitzondering na - ik kan me een gouden boot van de Nederlandse Bank herinneren – voer er niets voorbij waarvan we rechtop gingen zitten. De meeste boten werden bevolkt door keurig gekapte, in Abercrombie polo en G-Star jeans gestoken mannen met een glaasje rosé in de hand, die even verveeld naar ons keken als wij naar hen. De extravagantie van de beginjaren was nergens te bekennen. Creatieve vondsten als 'Patsy en Edina' die op een waterfiets ronddolen, sigaret en wodkafles aan de mond, zijn onmogelijk geworden door straffe regelgeving en dure vaarbewijzen. Op zijn best is Canal Pride tegenwoordig een omgekeerde parade, waarbij de brave nichten op de bootjes elkaar wijzen op de met roze boa, gek hoedje en zonnebril uitgedoste, uitzinnig zwaaiende hetero's langs de kant.
Dat een parade saai is, hoeft geen bezwaar te zijn, zolang een maatschappelijk doel gediend wordt. Canal Pride werd opgericht om de zichtbaarheid van homoseksualiteit binnen de Nederlandse cultuur te vergroten. Dat was hard nodig. In 1979 zongen de Village People zich naar de top van de hitparade met YMCA. Met de kennis van nu is het onvoorstelbaar, maar in die tijd werd de homoseksuele context van de als bouwvakker, Indiaan, motorrijder en cowboy uitgedoste groep niet geregistreerd. Nederland had eenvoudigweg geen referentiekader, kon zich niets voorstellen bij een 'homoseksuele leefwereld'. Tot aan de jaren negentig was 'de homo' een zich vrouwelijk gedragende buitenstaander en alleen leuk als hij Albert Mol heette.
Canal Pride was een doorbraak in de beeldvorming. Nederland maakte kennis met uitbundige dansnichten, zingende travestieten, sportnichten in zwembroek, leernichten in jockstrap, televisienichten en politieke leuzen scanderende Tweede Kamernichten. Canal Pride toonde de homowereld als een cultuur op zichzelf, waarbinnen vele individuele uitingsvormen hun plek hebben.
Na het hoogtepunt tijdens de Gay Games in 1998 nam marketing het over van de inhoud. De kosten om deel te nemen stegen sterk en ‘confronterend gedrag’ als het tonen van een naakt achterwerk werd verboden. Gevolg: steeds meer commerciële boten met keurig-doordachte concepten, steeds minder spontaniteit. Dat zichtbaarheid en trots op de achtergrond zijn geraakt blijkt uit de website van de organisatie: "Amsterdam Gay Pride is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een multidisciplinair festival van internationale allure waar Amsterdam trots op kan en mag zijn. […] De honderdduizenden bezoekers, nationaal en internationaal, zorgen voor een economische impuls die moeilijk onderschat kan worden." Canal Pride is een inkomstenbron geworden. En daarmee een loos statement, een saaie preek voor de verkeerde parochie.
In de jaren zeventig renden nichten gillend en met handtasjes zwaaiend door de Leidsestraat. Het was een demonstratie van opgekropte frustratie: "Negeer ons niet langer, ook wij eisen bestaansrecht!" Ruimte claimen binnen de cultuur is de eerste fase van het emancipatieproces. De tweede fase, de trotse zichtbaarheid, is nu ook wel doorlopen. De doelstelling is bereikt: homoseksualiteit is zichtbaar in Nederland. Celebrate! En daarna werken aan een nieuwe doelstelling en dus nieuwe activiteiten. Tijd voor de creatieve homocultuur om zichzelf te prikkelen met een fris ideaal.
Zichtbaarheid heeft zijn eigen problemen geschapen. Schuilen lukt niet meer nu zelfs iedereen in de provincie weet hoe homo's er uitzien. Schokkende incidenten als een stel dat weggepest wordt uit een nieuwbouwwijk geven dat aan. Zoek ze op, die bastions van discriminatie en organiseer dáár een parade! Of kom met een nieuwe trotse uitdaging. Dat er homo's zijn en dat ze er leuk uitzien weet Nederland nu wel. Ga dus niet langer verveeld op een bootje mooi staan zijn, maar bedenk, bijvoorbeeld, een activiteit die Nederland doordringt van de enorme inhoudelijke bijdrage die homo's leveren aan de cultuur, de geschiedenis en de economie.
Ik weet dan, tot slot, nog wel een groep aan wie de Canal Pride zo overgedaan kan worden. Er is een minderheid die de laatste jaren steeds nadrukkelijker zijn bestaansrecht binnen de Nederlandse maatschappij opeist, soms met negatieve aandachttrekkerij. Misschien zijn ze ondertussen wel toe aan een tweede fase, die Marokkaans-Nederlandse jongeren. Biedt ze de expertise en de infrastructuur aan en geef ze de kans om te tonen waarop zij trots zijn. Vanuit de biculturele hoek vallen nog voldoende zichtbaarheidstatements te maken. Een boot vol vrolijke vrouwen met hoofddoekjes die zwaaien met emancipatoire Korancitaten, dat doet Nederland vast weer even rechtop zitten. Canal Pride is volbracht, leve het KusCous Festival.
Laatste Reacties (74) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Rob van Koot, ma 16 augustus 2010 14:43 Reageer op Rob
helemaal eens. Nog afgezien van het feit dat ik het altijd een averechts effect vind hebben. Wie aan zo'n fallusgefocuste tocht meedoet heeft toch een steekje los. Homo's zijin volgens mij normaal, deelnemers aan deze tocht niet.
-
Arne Appelmelk, za 14 augustus 2010 13:54 Reageer op Arne
Dus vanwege het hedonistische, de commercialiteit, en vanwege het feit dat deze boodschap na vijftien keer wel duidelijk is? Wees dan consequent en schaf eerst bevrijdingsdag om dezelfde redenen af. Die loopt al vijfenzestig jaar en geeft veel meer commercie en hedonistische taferelen. Heb je dat voor mekaar hebben we het weer over de Gaypride.
-
Christina de Vries, di 10 augustus 2010 20:20 Reageer op Christina
Zelf ben ik niet wezen kijken, een aantal jaren geleden nog wel maar ik ben afgehaakt.
Het wordt elk jaar commerciëler, de spontaniteit is er af.
Tegenwoordig staan er meer BOBO's dan HOMO's op de boten, HOBO's dus.
Daarmee zeg ik niet dat deze parade niet meer georganiseerd moet worden. Als je het niet leuk vind ga je niet op een boot staan of je gaat niet kijken.
Gelukkig zijn wij allemaal vrij om die keus zelf te maken, laat dat nou ook een belangrijke boodschap zijn van de gaypride.
Bij andere gaypride activiteiten in de stad ben ik wel geweest.
Als hetro zijnde gezellig feesten, kletsen en mensen ontmoeten, ook dat is een belangrijke functie van de gaypride, acceptatie en wederzijds respect. -
Caspar Wijnberg, za 07 augustus 2010 21:25 Reageer op Caspar
Ik woon in de Servische hoofdstad Belgrado. hier zijn enkele keren pogingen ondernomen tot organiseren van gaypride manifestaties.. tot onze ( de moderne serven en westerlingen die hier wonen) grote schaamte is er nog nooit een succesvolle gayparade geweest hier.. of de stoet ( van enkele waaghalsen) werd door een meute boeren met Mladic t-shirts belaagd en in elkaar geslagen.. zelfs de politie kon de veiligheid van de dappere homos niet garanderen. de laatste poging is mislukt omdat: de burgemeeste bang was voor verstoringen door homofoben en dus voor de immer negatieve reacties van de internationale pers... dus had hij bepaald dat de parade alleen in een ver afgelegen park in de heuvels buiten de stad gehouden mocht worden met als gevolg : negatieve reacties van de internationale pers! Ik zou het volgende willen suggereren: alle homostrijders uit heel Europa in bussen naar Belgrado ( zodat het er echt tientallen duizenden zijn, dan durven die enge cetniks niet meer) en met knuppels en boksbeugels bewapend een keer echt te strijden voor homo rechten waar het echt nodig is! in plaats van gezapige amsterdamse boot tochtjes waar de rest van de amsterdammers alleen maar minder "homo tollerant" van worden.. het zelfde geld waarschijnlijk ook voor Praag Budapest, Zagreb, Ljubijana en niet te vergeten Warsaw.. dus ophouden me roze nippen en knallen met sljibovic.. want hier wonen en homo zijn is echt een pretje en daar moet tegen gevochten worden... letterlijk!
-
uitgeschreven uitgeschreven, di 10 augustus 2010 01:47 in reactie op Caspar Wijnberg Reageer op uitgeschreven
ik vraag me af hoe wij in de jaren '50 zouden hebben gereageerd akls dat ons land vanuit het buitenland zou zijn overkomen. Ik steek er mijn hand voor in het vuur dat dat niet goed zou zijn afgelopen.
Maar in een soort neo-kolonialisme menen we het recht te hebben om iets wat wij zelf nog maar enkele decennia geleden als overtuiging hebben aangenomen bij anderen de strot in te rammen.
Ik werk niet ver van jou vandaan, in Roemenië, en daar is de houding van het gewone volk ook zeer afkerig. Ik doe altijd mijn best om in een voor hen zo begrijpelijk mogelijk Roemeens duidelijk te maken wat de reden is dat wij er anders over denken dan zij.
En ik vertrouw en vermoed dat die benadering mensen eerder tot meer genuanceerde gedachten brengt dan een overval zoals jij voorstelt. Net zoals wij zelf een ontwikkeling meemaakten waardoor onze standpunten drastisch gewijzigd zijn hebben zij daar ook recht op. Als je zoiets probeert af te dwingen is dat van nul en generlei waarde, men moet zelf die overtuiging krijgen en dat doe je door onvermoeid uitleggen waar zich de gelegenheid voordoet. -
uitgeschreven uitgeschreven, za 07 augustus 2010 13:52 Reageer op uitgeschreven
Voor mij is het iets volstrekt onbegrijpelijks: als ik me als hetero zo ontbloot aan een minderjarige presenteer word ik onmiddellijk gearresteerd wegens schending van de openbare orde en wellicht zelfs een poging tot schending van de integriteit van minderjarigen.
Maar als ik homo ben en op een boot klim die door de grachten gaat, zichtbaar voor ieder kind en volwassene denkbaar, dan ben ik een held die nu zelfs live op TV word uitgezonden.
Ik heb niets tegen mijn homoseksuele medemens maar vind wel dat de wetten van dit land voor ons allemaal moeten gelden. We leven zo langzamerhand in een tijd waarin homoseksualiteit heilig verklaard is. Kunnen we echt niet volstaan met de instelling dat het voldoet dat we allemaal gelijk zijn en dat seksualiteit in principe een beleving zou moeten zijn tussen twee mensen in de privacy van hun eigen huis? -
Sjaak Verwoerd, za 07 augustus 2010 11:14 Reageer op Sjaak
Wat ik altijd zo jammer vindt is die wens tot maatschappelijke acceptatie. En dan bedoelt het COC ook totale acceptatie en totale gelijkstelling. Ik ben al tevreden wanneer men ons op vriendelijk, vreedzame wijze tolereert. Dan kunnen wij homo's een leuk bijzonder clubje mensen blijven. We worden nu al jaren veel te veel in de mainstream getrokken met het homohuwelijk als doodsteek. En dan krijg je zo'n burgelijke Canal Parade met meer logo's dan homo's. Ik pleit voor meer heimelijkheid, donkere cafe's en zwijgen. Ik hoef niet gewoon te zijn.
-
Piet de Geus, za 07 augustus 2010 11:34 in reactie op Sjaak Verwoerd Reageer op Piet
"We worden nu al jaren veel te veel in de mainstream getrokken"
Je lijkt Gerrit Komrij wel: http://www.parool.nl/parool/nl/26/boeken/article/detail/32880/2008/09/18/Komrij-hekelt-homovertrutting.dhtml -
Sjaak Verwoerd, za 07 augustus 2010 12:11 in reactie op Piet de Geus Reageer op Sjaak
Wie volgt?
-
, za 07 augustus 2010 17:42 in reactie op Sjaak Verwoerd Reageer op
Speak for yourself. Maar je spreekt natuurlijk ook voor jezelf. Het grote merendeel van de homo's zoekt zijn levensgeluk liever niet in heimelijkheid, duistere cafe's en de spanning van het outcast zijn. Omdat die zaken de meeste mensen helemaal geen geluk brengen. Dus koester gerust je valse nostalgie naar de tijd van heimelijkheid, maar laat de rest er liever buiten. Die willen liever niet meer op grond van hun geaardheid ontslagen worden, uit huis gezet, veroordeeld, verbannen of getreiterd worden. Die streven inderdaad naar een zo groot mogelijke acceptatie binnen de mainstream, en dan kan er best nog wel een plek zijn voor homo-cultuur. 'Gewoon' worden we nooit, dat zijn we vanwege onze bijzondere positie al niet, dus waar die vrees vandaan komt... Gerrit Komrij heeft ook makkelijk spreken, want deze einzelganger wil natuurlijk zijn zelfgekozen leefwijze als sublieme uiting van homo-identiteit neerzetten om voor zichzelf te rechtvaardigen dat hij zo leeft. Er zijn meerdere vormen van homo-identiteit, meneer Komrij, en homo's zijn honderdmaal diverser dan in jouw en anderen hun enge, bekrompen en zogenaamd vrijgevochten beeld van homo's. Een beeld waarin overigens heel veel wordt gerept over de seksuele aspecten van het leven als homo, en heel heel weinig over liefde. Misschien is dat wel het verschil tussen ons: stel je seks voorop als ultieme beleving van je homo-identiteit, of liefde...
-
Sjaak Verwoerd, za 07 augustus 2010 19:35 in reactie op Reageer op Sjaak
Ik respecteer je opvattingen en over de genoemde specifiek negatief maatschappelijke verschijnselen kunnen we het snel eens zijn. Verder is onze insteek inderdaad verschillend, al zou ik de nadruk niet op sex (versus liefde) willen leggen. Het gaat om wel meer dan dat. Het verschil zit hem in ons manbeeld. Ik droom van de man als solitaire tijger, mooi, sterk, ongenaakbaar en hautain berustend in zichzelf. Niet van de man als huiskatje, wegkruipend in de schoot van een liefdevolle gemeenschap. Die eerste groep vind ik spannender. Die groep wil ook niet 'zwak' zijn. Door die tweede groep worden we wel algemeen maatschappelijk in die hoek gedrukt (??).
-
Harry de Zomer, za 07 augustus 2010 00:16 Reageer op Harry
Die hele Canal Parade kan me worden gestolen, maar als één plek tolerantie ten opzicht van homo's kan gebruiken, is het Amsterdam wel. Bovendien, beste Tom, voer je hetzelfde trucje uit als in een eerder stuk van jouw hand. Toen moest er plotseling een moslim als sidekick bij Nova zitten. Ten derde word ik een beetje moe van je vergelijkingen. Homofilie is een geaardheid, de islam is een geloof, zoals het christendom, daar dienen mensen niet als vanzelfsprekend respect voor te tonen. Sterker, ik wil er niets mee te maken hebben.
Zwaaien met korancitaten...pfff....ik zou zeggen, probeer het eens. -
Rick James, vr 06 augustus 2010 15:57 Reageer op Rick
'Ruimte claimen in de cultuur' door marokkaanse jongeren kwam de laatste tijd vaak neer op het in elkaar meppen van homo's in A'dam waardoor ze niet meer hand in hand over straat durven te lopen. Dat als emancipatoire stap kwalificeren en vervolgens ook nog vergelijken met het emancipatieproces van homoseksuelen laat bij mij een vieze nasmaak achter..
-
YggY ..., vr 06 augustus 2010 15:34 Reageer op YggY
Canal Pride werd opgericht om de zichtbaarheid van homoseksualiteit binnen de Nederlandse cultuur te vergroten.
=================
Ik meen dat het ook nog een ander doel diende namelijk om de acceptatie van de homo-mens te vergroten en het is waarschijnlijk een oer conservatieve gedachte maar ik denk toch dat de Canal pride of Gay-pride bij een heleboel mensen de vooroordelen die ze hadden over homo's en lesbiennes heeft versterkt.
Ik ben toch bang dat de presentatie van de homo en de lesbo op deze extravagante wijze ervoor gezorgd hebben dat ze de vooroordelen bevestigd kregen, het vooroordeel het zijn allemaal smeerpijpen.
Want sommige mensen zien nu eenmaal alleen wat ze willen zien. -
Muhahabarak ., vr 06 augustus 2010 14:43 Reageer op Muhahabarak
Je hoeft niet te komen hoor, Tom...
-
Kordotium -, vr 06 augustus 2010 13:23 Reageer op Kordotium
'emancipatoire Korancitaten'
Het klinkt zo mooi. En ik ben er ook echt van overtuigd dat de Koran niet alléén een haatdragend boek is, maar het emancipatoire karakter durf ik toch wel in twijfel te trekken... -
Heerlijk Helder Hoppe, vr 06 augustus 2010 09:49 Reageer op Heerlijk Helder
''gouden boot van de Nederlandse Bank ''
Oh sweet irony...
Ik geloof dat er tegenwoordig alleen nog maar politici op die boten staan die graag willen laten zien dat ze pro-homo zijn.
Een Mocro-ndvaart ik ben beniewd.... -
Hans Wille, vr 06 augustus 2010 08:39 Reageer op Hans
U doelt op die groep mensen die mij als homo drie keer in elkaar geslagen hebben en mijn vriend ooit in het ziekenhuis hebben geslagen?
Die groep die ervoor heeft gezorgd dat je als homo niet meer hand in hand over straat kan?
Wilt u die groep helpen? Of lees ik het stuk verkeerd? -
Hans Janssen, vr 06 augustus 2010 15:48 in reactie op Hans Wille Reageer op Hans
Beste Hans,
wat verschrikkelijk om dit in 2010 in Nederland te moeten meemaken.
Ik neem aan dat dit in de vermaledijde 'provincie' is gebeurd? Want zelfs daar weet men nu eindelijk hoe homo's eruit zien, getuige het door de auteur aangehaalde 'incident'. -
Hans Wille, za 07 augustus 2010 14:08 in reactie op Hans Janssen Reageer op Hans
Nee is gewoon hier in Amsterdam gebeurd.
Om eerlijk te zijn voel ik me als homo in de provincie zelfs veiliger tegenwoordig. -
Samanya Mawusi, vr 06 augustus 2010 16:20 in reactie op Hans Wille Reageer op Samanya
Die groep die u in elkaar heeft geslagen? Welke groep? Allemaal?
Verschrikkelijk, evengoed. -
Hans Wille, za 07 augustus 2010 14:29 in reactie op Samanya Mawusi Reageer op Hans
Ik ben drie keer op rij door verschillende groepen Marokkanen in elkaar geslagen en mij vriend 1 maal.
Verder zijn dit ook de mensen die homo's uitschelden. Behalve ooit een keer door een Engelsman op de gracht;-) -
YggY ..., za 07 augustus 2010 14:47 in reactie op Hans Wille Reageer op YggY
Ik heb eigenlijk maar één vraagje, hoe ziet een Marokkaan er eigenlijk uit?
Bij al die mensen die hier in de stad lopen kan ik maar nooit ontdekken of het een Marokkaan, Turk of desnoods een Algerijn is of een Nederlander van Marokkaanse afkomst.
Heeft een Marokkaan een speciaal kenmerk ? -
Hans Wille, za 07 augustus 2010 15:12 in reactie op YggY ... Reageer op Hans
Beschrijf jij eens een Chinees.
En leg me dan het verschil uit met een Japanner.
Ik zie dat meteen maar kan het niet uitleggen net zoals jij dit ook niet kan uitleggen.
Het is een vreemde vraag en je gaat er blijkbaar vanuit dat iedereen net als jij rassen blind is.
En dat ben ik zeker niet. -
Joop Schouten, za 07 augustus 2010 15:36 in reactie op Hans Wille Reageer op Joop
Chinzen hebben spleetogen en Japanners oogspleten.
Denk ik.
; ) -
YggY ..., za 07 augustus 2010 15:39 in reactie op Hans Wille Reageer op YggY
Beschrijf mij dan eens een Fries, een Groninger of een Drent.
Of beschrijf mij dan eens, ik ben een Tukker. -
Hans Wille, za 07 augustus 2010 16:10 in reactie op YggY ... Reageer op Hans
Niet zo draaien.
Jij zei net als reactie op mij dat je niet het verschil ziet tussen een Turk en een Marokkaan.
En nu kom je opeens met de vergelijking tussen twee Nederlanders?!
Je hebt volgens mij niet eens een idee waar Marokko of Turkije ligt lijkt wel.
Jij begon met deze vreemde racistische vragen, dus ga er nu niet omheen draaien. -
, ma 09 augustus 2010 09:05 in reactie op Hans Wille Reageer op
Om je de waarheid te zeggen:
Ik zie het ook niet, dat verschil.
Jij dus wel??
Evenmin overigens als ik in één oogopslag kan zien of ik met een Italiaan, een Spanjaard, of een Griek te maken heb.Zelfs vele Fransen hebben mediterrane trekken.
Lastiger nog wordt het in Zuid-Amerika, waar ik heb rondgezworven in Venezuela, Ecuador, Costa Rica en Peru.
Ik verzeker je dat ze er allemaal hetzelfde uitzien(Behalve dan de Yanomani's, die lopen er wat blotig bij.) -
Hans Wille, za 07 augustus 2010 16:13 in reactie op YggY ... Reageer op Hans
Maar het komt er nu dus op neer dat jij net zo weinig verschil ziet tussen een Marokkaan en een Turk als tussen een Fries en een Tukker?
Ow, jij bent buiten gewoon racistisch bezig door even twee totaal verschillende volkeren even weg te zetten als allemaal hetzelfde... -
Hans Wille, za 07 augustus 2010 15:15 in reactie op YggY ... Reageer op Hans
Maar dit is wel weer een typische reactie van iemand die vind dat je beter de andere kant op kan kijken dan een probleem erkennen.
Jij vindt het belangrijker een ideaal op te houden dan dat er iets aan wordt gedaan dat ik en andere homo's niet meer normaal over straat kunnen hier.
Dat is heel eng... -
Hans Wille, za 07 augustus 2010 15:25 in reactie op YggY ... Reageer op Hans
Het is trouwens erg racistisch wat jij zegt.
Jij ziet blijkbaar geen verschil tussen een Turk of een Algerijn.
Zie jij ook geenverschil tussen een Japanner, een Chinees of een Indonesiër?!
Rassenblindheid bestaat maar ik wist niet dat het zo ernstig kon zijn.
Als je geen Marokkaan van een Turk kan onderscheiden zeg je hetzelfde als mensen die over 'spleetogen' praten, en dat is behoorlijk racistisch.
Ik hou niet van dat soort opmerkingen. -
YggY ..., za 07 augustus 2010 16:07 in reactie op Hans Wille Reageer op YggY
Het is trouwens erg racistisch wat jij zegt.
Jij ziet blijkbaar geen verschil tussen een Turk of een Algerijn.
===========
Hoe kunt u mij in vredesnaam racistisch noemen als ik het verschil tussen een Turk en een Algerijn niet eens weet.
Ik neem zomaar aan dat ze u in elkaar geslagen hebben, ik meen alleen dat uw bewering, het waren Marokkanen, gebaseerd is op een aanname van uw kant en niet op feiten.
Ik ben ooit in elkaar geslagen door een Molukker bleek het iemand van de Kei-eilanden te zijn. -
Just Lurking, za 07 augustus 2010 17:14 in reactie op Hans Wille Reageer op Just
Eerst weet je alles van Afghanistan omdat je er jaren hebt gewoond (moet moeilijk geweest zijn als homo), en nu presenteer je je weer overtuigend als ervaringsdeskundige, want slachtoffer van homofobie...
Ik word steeds achterdochtiger als ik jouw berichten lees, gek hè...? -
YggY ..., za 07 augustus 2010 18:35 in reactie op Just Lurking Reageer op YggY
Ik word steeds achterdochtiger als ik jouw berichten lees, gek hè...?
=========
Nee, dat vind ik niet gek
Vandaar dat ik reageerde zoals ik reageerde. -
Piet de Geus, zo 08 augustus 2010 02:19 in reactie op Just Lurking Reageer op Piet
"en nu presenteer je je weer overtuigend als ervaringsdeskundige"
Er zijn nu eenmaal beroepservaringsdeskundigen die overal op de wereld heel veel uiteenlopende ervaringen opdoen. ;)
Ik vind dat hele gedoe met ervaringsdeskundigen overigens van het niveau van straatinterviews over het wereldnieuws: tamelijk nietszeggend. Ervaringsdeskundigen hebben altijd de neiging om de eigen ervaring te veralgemeniseren, dus daar heb je niets aan. Pas als je al die individuele ervaringen op een rij zet kan er iets van een algemeen beeld ontstaan. -
Hans Wille, zo 08 augustus 2010 18:34 in reactie op Just Lurking Reageer op Hans
Ah, dus als homo kan je geen baan in een ander land hebben?!
Dat ik homo ben was al heel vaak ter sprake gekomen in meerdere onderwerpen.
Maar blijkbaar is het voor velen belangrijker een illusie te verdedigen dan de realiteit te accepteren. -
Hans Wille, ma 09 augustus 2010 07:52 in reactie op Just Lurking Reageer op Hans
Ja heel gek.
Jij denkt dus dat je als homo dus eigenlijk gehandicapt bent en dus niets anders kan?
Ik heb hier al vaker verteld dat ik homo ben. Dit is totaal niets nieuws. -
, vr 06 augustus 2010 08:17 Reageer op
Het wonderlijke is dat dat hele gay-pride gedoe bij mij háást het tegenstelde bewerkte( ik zeg expres: háást)
Ik zie namelijk niet in waarom ik mensen zou moeten respecteren die in hun blote reet over straat walsen, en nog van je eisen dat je dat leuk vindt ook. -
Piet de Geus, vr 06 augustus 2010 10:00 in reactie op Reageer op Piet
"Ik zie namelijk niet in waarom ik mensen zou moeten respecteren"
Daarom organiseren ze het ook in de stad en niet op het Drentse platteland. Hetzelfde geldt voor het zomercarnaval, waar je zeker zoveel bloot ziet maar dit soort commentaren nooit over hoort. -
Alex Alexander, vr 06 augustus 2010 10:20 in reactie op Piet de Geus Reageer op Alex
Toch ben ik het met Red Cat eens.
Ook ik erger me daar aan. Laat ik voorop stellen dat ik niets maar dan ook niets tegen homo's heb.
Maar ik kan niet tegen het feit dat die mensen zich daar zo ten toon stellen en dan opkijken als er mensen zijn die zulk stereotype gedrag hen toebedelen of zeggen dat al die 'homo's' zo'n gedrag vertonen.
Ik bedoel ik dacht dat dit was bedoeld om acceptatie te bevorderen, dat doe je niet door je eigen stereotype gedrag te bevestigen met zo'n event, althans dat vind ik. Tijdens zo'n event zou juist naar voren moeten komen dat die homo's ook NORMALE mensen zijn, wat ik ook weet dat de meeste gewoon zijn, want ik heb ook een goede vriend die homo is en dat respecteer ik volkomen.
En dan kun jij wel met een zomercarnaval voorbeeld komen, maar daar zie ik toch echt geen mannen in roze strings op een boot rare bewegingen met elkaar maken en doen... en dat boot na boot.
Ook zijn de mensen bij het zomercarnaval niet degene die acceptatie zoeken... -
Piet de Geus, vr 06 augustus 2010 10:59 in reactie op Alex Alexander Reageer op Piet
"Tijdens zo'n event zou juist naar voren moeten komen dat die homo's ook NORMALE mensen zijn"
Je wordt op je wenken bediend: Eberhard van der Laan heeft beloofd zijn meest saaie pak uit de kast te trekken.
"En dan kun jij wel met een zomercarnaval voorbeeld komen, maar daar zie ik toch echt geen mannen in roze strings op een boot rare bewegingen met elkaar maken en doen... en dat boot na boot."
Natuurlijk niet, want aan het zomercarnaval doen helemaal geen boten mee ;)
Dat boot na boot is overigens overdreven: de paar excessen worden er natuurlijk altijd uitgepikt voor foto's en reportages.
En in Rotterdam zie ik toch echt een eindeloze stoet dames in string bewegingen met hun billen maken die lustopwekkend bedoeld zijn (al doen ze dat door de omvang van de bilpartijen niet). -
, vr 06 augustus 2010 10:25 in reactie op Piet de Geus Reageer op
Je vergat een stukje.
Ik zie niet in waarom ik mensen moet respecteren *die in hun blote reet door de stad dansen.*
Of dat nou homo's zijn of hetero's,maakt me geen donder uit.
Ik mag dan nu wel op het platteland wonen, ik heb in Amsterdam gestudeerd en daarna een tijd gewerkt, daarna via een aantal jaren Den Haag, in Groningen Stad de rest van mijn werkzame leven doorgebracht.
Dus echt helemaal uit de klei getrokken ben ik nu ook weer niet ;-) -
Piet de Geus, vr 06 augustus 2010 10:51 in reactie op Reageer op Piet
"Dus echt helemaal uit de klei getrokken ben ik nu ook weer niet"
Meer uit het zand gestoven ;)
Ik neem overigens meteen van je aan dat het jou niets uitmaakt wie in zijn blote reet door de stad paradeert. Neemt niet weg dat je dit soort discussies ieder jaar weer leest over dat Mokumse boottochtje (om een blote kont te zien moet je overigens uren wachten, dan kun je beter de media volgen; die weten ze er altijd blind uit te pikken) terwijl je dat nou nooit leest over de blotekontenparade die het Rotterdamse zomercarnaval is. -
, vr 06 augustus 2010 12:03 in reactie op Piet de Geus Reageer op
Mmmmmmmmmmmm, daar kijk ik ook niet zo vaak naar, eerlijk gezegd.
Hoewel ik de muziek van die Salsa-straatorkesten altijd geweldig vind!! -
Piet de Geus, vr 06 augustus 2010 12:21 in reactie op Reageer op Piet
Ja, liever salsa dan dat house-gedreun. En dat vind ik een veel groter bezwaar tegen die boottocht: als ik iets zie dat me niet bevalt kijk ik wel even de andere kant op maar de andere kant op luisteren wil me maar niet lukken.
-
Alex Alexander, vr 06 augustus 2010 14:19 in reactie op Piet de Geus Reageer op Alex
Haha dan zijn we het allemaal eens, ik heb ook liever die salsa dan dat gedreun ;)
-
Hjalmar Hoort, vr 06 augustus 2010 15:51 in reactie op Reageer op Hjalmar
Red Cat, je maakt dezelfde fout als Tom zelf doet: Die parade is er ALLANG niet meer om meer 'respect' te krijgen voor homo's. Net zo min als het zomercarnavalmeisje in string en glinsterpakje er staat voor haar 'respect'.
Het is een mooi feestje, niet meer niet minder. Een feestje dat homo's trekt, en daar horen ook valse leernichten bij met perfect gewaxte zwitsal billetjes waar je blijkbaar moeite mee hebt.
Ik denk ook niet dat ze zitten te wachten op respect van de scheef kijkende hetero sexuele provinciaal die langs de gracht staat te kijken. liever een blik van die enorm strak gevormde 20 jarige toyboy, nee niet die ene met die gouden rayban en zonne blonde beachlook, maar die andere met uiterlijk van een noord afrikaanse heartthrob en ditto sixpack. Smeert ie zichzelf nou in met olijfolie? O hemel schat..... No deeper meaning, gewoon een middag glijen op de grachten in skimpy pakjes zonder dat de politie meteen weer moeilijk gaat zitten doen over indecent exposure.
Het is af en toe best lastig als homo om elkaar te ontmoeten: zeker als je niet zo'n stapper bent die elke week naar de kroeg gaat in de gayscene. Mooie uitkomst: de Gay Pride. It aint a cause, but a nice day out. -
, vr 06 augustus 2010 16:59 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op
Als ik een scheef kijkende hetero provinciaal was zat ik niet regelmatig in het voormalig Oost-Duitse op FKK-campings.
Misschien is het gewoon een ingebakken fatsoenlijkheid dat vindt dat iemand zich niet ontkleed, of half ontkleed, bij wijze van demonstratie, op de openbare weg begeeft.
En als dat een vreemd ingebakken vorm van fatsoen is,snap ik niet dat er niet meer mensen met dit warme jaargetijde in hun blote tochus door de stad lopen, bij AH hun boodschapjes gaan doen, met de trein lekker op stap gaan en aan de markt op een terrasje gaan zitten.
Of mag dat alleen maar op bepaalde dagen.
Kijk, DAT vind ik dan weer vreemd.......... -
M. de Lange, do 05 augustus 2010 23:33 Reageer op M.
Dit is te absurd voor woorden. Schaf maar af, de acceptatie is klaar.
Nou, de acceptatie is verre van klaar. De tolerantie jegens homoseksuelen neemt zienderogen af, derhalve gun ik die mensen van harte die éne dag waarop ze ´helemaal los´ kunnen gaan. Hoe ´ze´ daar invulling aan geven mogen ze helemaal lekker zelf weten.
En dan het voorstel voor een parade voor Marokkanen. Uit ervaring kan ik u vertellen hoe ernstig het er in die kringen soms aan toe gaat. Meneer Kniesmijer, ik kan u aan 4(!!!) jongeren -uit m´n eigen groep vrienden- voorstellen die het huis zijn uitgezet/vertrokken omdat de ouders het niet konden verteren. Die van de imam te horen kregen dat ze ´het´ er maar moesten afwassen. En ook binnen christelijke kringen gaat het nog niet altijd over rozen. Ook voor homoseksuelen in mijn gelederen is het niet altijd makkelijk. Die voeren een strijd, waarvan ik dacht dat progressieve mensen op Joop ´m wel zouden steunen. Nou, kennelijk niet dus.
Abject, werkelijk waar ab-ject! -
S. Prozac, vr 06 augustus 2010 06:32 in reactie op M. de Lange Reageer op S.
Maar gaat deze onnozele parade er nou echt voor zorgen dat homoseksualiteit meer geaccepteerd wordt? Ik denk het niet. Het gros van het Nederlandse volk is relatief tolerant tegen homo's en meer dan dat kun je niet verwachten. Religieuzen zullen het nooit accepteren, verspilde moeite. Haters gonna' hate.
-
M. de Lange, vr 06 augustus 2010 09:15 in reactie op S. Prozac Reageer op M.
Goedemorgen. Wanneer u zou stellen dat het geheel wat minder naakt en schreeuwerig zou kunnen, dan vonden we elkaar wel. Echter ik geloof dat we met het toestaan van de parade een krachtig signaal afgeven over hoe we denken over de homoseksuele medemens. Dat we zijn positie in de samenleving erkennen, en begrip tonen voor het feit dat die positie soms niet te benijden is. Pesten, uitsluiting, lelijke opmerkingen en wat dies meer zij. Het zal nog wel even duren voordat mensen er minder onbeholpen mee omgaan. Ook religieuze mensen, want niet iedere gelovige is hetzelfde. Ook in Christelijke kringen bestaat begrip voor homoseksuelen.
Voorts geloof ik niet in een ´gedoog-model´. Dat zijn de mensen die roepen ´ik heb er geen moeite mee, maar ze moeten niet aan me komen´. Dat slag. Om een lang verhaal kort te maken; nee de parade doet niets af aan de lastige positie van de deelnemers, maar wordt door de deelnemers nog altijd als bevrijdend ervaren. Gewoon doorgaan dus. -
Piet de Geus, vr 06 augustus 2010 10:04 in reactie op M. de Lange Reageer op Piet
"Wanneer u zou stellen dat het geheel wat minder naakt en schreeuwerig zou kunnen"
Noem mij eens een grootschalig feest waar het niet wat minder schreeuwerig zou kunnen? Weleens op Koninginnedag rondgekeken in Amsterdam? Of bij de huldiging van een verliezend voetbalteam in de grachten? Of kijk eens wat er op een zomerdag door de grachten dobbert.
Het merkwaardige is dat je over dat homoboottochtje altijd dingen hoort over respect terwijl je allerlei vormen van oranjegekte toch vooral leuk moet vinden. -
, vr 06 augustus 2010 10:27 in reactie op Piet de Geus Reageer op
Ik vraag me af of men ook zo tolerant zou zijn wanneer hetero's, of bejaarden, de godganselijke dag in adamskostuum door de stad rennen??
Laat ik nu sterk de indruk hebben van niet??
Overigens zijn er ook veel homo's die dat hele uitheinige gedoe ook verschrikkelijk vinden............ -
Piet de Geus, vr 06 augustus 2010 10:55 in reactie op Reageer op Piet
"Ik vraag me af of men ook zo tolerant zou zijn wanneer hetero's, of bejaarden, de godganselijke dag in adamskostuum door de stad rennen??"
Heb je enig idee hoeveel blote konten je nou precies ziet in de grachten? Niet meer dan het aantal dames in reetveter dat op een zonnige dag per sloep door de gracht wordt gevaren. -
, vr 06 augustus 2010 12:05 in reactie op Piet de Geus Reageer op
Oh, ja?
Is dat zo?
Ik heb nog nooit een dame in reetveter(flosdraadje mag ook) in de gracht zien varen.
Heb ik iets gemist?? -
, do 05 augustus 2010 23:05 Reageer op
Ik ben het echt heel eens met dit standpunt. De overkill van dit festival heeft zijn kleur verloren waardoor de spontaniteit en absurditeit ontbreekt. Ja dat was bijzonder in de zeventige jaren: de handtasje, de uitgedostte queens met nylonkousen en dan beestje Freek. Het kon niet gekker in die tijd, de Leidsestraat was het paradepaardje van de Gay wonderfull world. Dan nog ''Jezus en Maria'', de plastic diva op hoge hakken een bijzondere inspireerde tijdperk. De saaiheid hangt een beetje duf boven de stad, waar inspiratie en mallotigheid ontbreekt en de kleurloosheid van het nieuwe Nederland laat zien.
De nieuwbouw heeft alle vrijheid op inspiratiegebied opgeslokt lijkt wel. We zijn toe aan verandering maar kunnen het niet vinden omdat er niets op te bouwen valt of toch? Dan zou ik echt willen dat het een multiculti 177 festival wordt met alle nationaliteiten die Nederland in de ban houdt en om meneer Wilders te triggeren zou ik zeggen het dak eraf. Een stoet van de verkleuring van de Nederlandse bodem; met klompen, koeien als decor en alle klederdrachten die de volkeren hun traditie tot uiting brengen. Ik wordt al wild van de gedachten ieder jaar een thema wat de media in de ban houdt op multiculti gebied. Nu zou het thema boerka's moeten zijn, zien jullie
het voor je de botentocht van Amsterdam met mannen zowel vrouwen die zich kunnen verstoppen achter die expressie vorm.
Ik dwaal af, maar 'ja het is leuk om iets nieuws te bedenken waar iedereen over spreken zou of valt? Een kijkje in de toekomst en meneer Wilders u haalt het slechste bij mij naar boven om u zo te willen plagen. Negatieve aandacht is ook om je schouders bij op te halen en de creativiteit als wapen te in te zetten. Misschien dat we het tij kunnen keren ten goede?
Nederland verlies niet je echte charme waar ik zoveel van hou. -
Pieter Pan, do 05 augustus 2010 22:10 Reageer op Pieter
Op het eerste gezicht is dit een goed stuk. Maar als je wat dieper nadenkt over de alternatieven die worden gesuggereerd denk ik toch bij mezelf dat de schrijver van dit verhaal niet helemaal in de werkelijkheid staat.
Het bekt zo lekker. Marrokaanse " biculturele jongeren'" de ruimte geven om hun statement te maken. Tegelijkertijd de strijd aangaan met de " bastions van discriminatie".
Ik vermoed dat juist die jongeren en die bastions iets met elkaar te maken hebben. Vraag dat maar aan menig homo in Amsterdam die de laatste jaren in elkaar gemept is.
En het kan nog veel parodoxaler...
Denk eens aan al die ' verborgen' Marrokaanse en Turkse homosexuelen. Die zitten helemaal gevangen in hun cultuur. Volgens mij een reden te meer om die gay pride te blijven organiseren.
Het feit dat Amsterdam als homovriendelijke stad in de afgelopen tien jaar volkomen van de kaart is geveegd geeft te denken. ..Goed beschouwd vind ik dat het betoog van de schrijver een stuk minder solide in elkaar steekt als je even verder denkt dan je neus lang is..
De suggestie "een bootje met moslima's met hoofddoekjes die vrolijk zwaaiend door de stad varen ' vind ik echt te ver gaan. Dan heb je echt geen idee hoe gevoelig een en ander ligt in de samenleving op dit moment. Een kuscous festival lijkt me een zeer ongezond en beschamend idee.. Ik schaam mij voor Uw.. -
Mo Disarkullanmak, vr 06 augustus 2010 00:01 in reactie op Pieter Pan Reageer op Mo
Vermoedens zijn te verifiëren.
http://nos.nl/artikel/160032-fact-check-homohaters-zijn-alleen-marokkaans.html
In Amsterdam zijn de daders van mishandeling van homo's in 36 procent van de gevallen autochtoon, terwijl minder dan 39 procent van de jongeren er autochtoon is: 39 procent is 'blank' volgens de nos (achter de koppeling) maar er zijn veel meer blanken dan autochtonen in Nederland. In 36 procent van de gevallen zijn de daders van Marokkaanse afkomst, terwijl maar 16 procent van de jongeren in de stad Marokkaans is. In Nederland als geheel zijn de verhoudingen in afkomst onder de daders gelijk aan de verhoudingen in de bevolking.
Dus u meent dat er een bastion van discriminatie van Marokkanen ontstaan is, omdat in Amsterdam het aantal daders even vaak autochtoon als Marokkaans is, terwijl iedereen weet dat er twee keer zoveel autochtone als Marokkaanse jongeren zijn in de stad.
Het feit dat discriminatie van homo's nog steeds voorkomt, wil helemaal niet zeggen dat er geen discriminatie van Marokkanen is. Het is daarom absoluut onduidelijk waarom u een boot vrouwen met hoofddoekjes te ver vindt gaan. -
Pieter Pan, vr 06 augustus 2010 10:17 in reactie op Mo Disarkullanmak Reageer op Pieter
Hoger waren de Amsterdamse cijfers die eerder naar voren kwamen in onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Dat liet zien dat de verantwoordelijken voor dit soort geweld in de hoofdstad meestal jongeren zijn tot 25 jaar Ze zijn even vaak autochtoon-Nederlands als van Marokkaanse afkomst; elk 36 procent. Maar omdat blanke Nederlanders in die leeftijdscategorie 39 procent van het totaal uitmaken en Marokkanen 16 procent, is er in Amsterdam wel sprake van een oververtegenwoordiging van die laatste groep
Het bovenstaande in overweging nemend kan je ervanuit gaan dat er dan in Amsterdam een 'bastion' zou bestaan. Het stuk gaat over de gay pride in,,, Amsterdam, Ik heb tien jaar in Amsterdam gewerkt en weet enigzins van de hoed en rand.
Als U denkt dat de discriminatie van Marrokanen kan worden opgelost door een festival te organiseren mag U dat van mij denken. Als U denkt dat een bootje met moslima's de tegenstellingen tussen bevolkingsgroepen zullen oplossen mag U dat denken. Welterusten meneer.
De combinatie van verschillende probleme en de zoganaamde ludiek oplossingen die worden aangedragen in dit opiniestuk vind ik paradoxaal en wrang. -
Pieter Pan, vr 06 augustus 2010 10:54 in reactie op Mo Disarkullanmak Reageer op Pieter
http://nos.nl/artikel/80171-geweld-tegen-homos-onderschat.html
ruim 1000 incidenten per jaar in Amsterdam.
Het lijkt me duidelijk dat de gay pride nog steeds een functie heeft. -
, vr 06 augustus 2010 17:00 in reactie op Pieter Pan Reageer op
Wat mij verbaast is dat er mensen zijn die denken dat het houden van een gay-parade de agresssie tegen homo's afneemt.............
-
YggY ..., vr 06 augustus 2010 17:18 in reactie op Reageer op YggY
Terwijl ik denk dat precies het tegenovergestelde waar is.
Hoe stuitend dan ook. -
Pieter Pan, vr 06 augustus 2010 23:16 in reactie op Reageer op Pieter
Die gay pride is er niet zozeer voor de gewone doorsnee heterosexueel maar voor en door homosexuelen.
Het valt me op dat de comments zich vooral focussen op de pride en niet op de rammelende tendens van het betoog.
Ik hou ook niet van smartlappen maar het smartlappenfestival is voor mij geen reden om nog een grotere hekel aan smartlappen te krijgen en erop los te gaan meppen.
leven en laten leven.
dat lijkt me een gezond standpunt. -
, za 07 augustus 2010 11:46 in reactie op Pieter Pan Reageer op
Dat moge zo zijn, en leven en laten leven is ook mijn standpunt(ook en zelfs wanneer het, om maar iets te noemen, om moslims gaat................)maar dat laat niet onopgemerkt dat dit uitheinige gedoe eerder agressie dan begrip opwekt.En in elk geval bij velen een vorm van irritatie kweekt.
Hoe erg dat ook is.
Dus zo'n parade houden ter bevordering van de homo-emancipatie is weinig effectief. -
Janssen zelf, za 07 augustus 2010 13:31 in reactie op Reageer op Janssen
"Dat moge zo zijn, en leven en laten leven is ook mijn standpunt(ook en zelfs wanneer het, om maar iets te noemen, om moslims gaat................)maar dat laat niet onopgemerkt dat dit uitheinige gedoe eerder agressie dan begrip opwekt.En in elk geval bij velen een vorm van irritatie kweekt."
Als dat de maatstaf is....
Ik ken mensen die het al uitbundig en provocerend vinden als je als vrouw niet in een burka over straat loopt. Of geen rok tot aan je enkels aan hebt en alleen maar strak naar de grond kijkt als je door de "grote stad" loopt. Moeten we die dan ook maar tegen moet komen, door ons als samenleving dan maar niet provocerend op te stellen. Lijkt me niet. Om met Rene Danen te spreken: Intolerant tegen intolerantie! -
, do 05 augustus 2010 21:26 Reageer op
Blij dat er meer mensen zijn die het absolute failliet van zoiets als de Canal Pride inzien. Het oogt allemaal ook heel erg als niet 2010, een reliek uit de flamboyante gay scene-dagen van de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Een leuk feest met een hoog gay-gehalte kun je natuurlijk altijd organiseren, maar hang er maar liever niet meer zo'n stempel van homo-emancipatie op. Anno 2010 lijkt me iets originelers veel verstandiger, waarbij je zeker in Amsterdam Arabische homo's en lesbo's zou moeten betrekken. En het wordt ook hoog tijd om eens te benadrukken dat 95% van de homo's en lesbo's in Nederland niet van die strakke jongens in korte kekke broekjes of breedgeschouderde meiden met stekeltjeshaar zijn, maar min of meer doorsnee-figuren die nu in elk segment van de samenleving functioneren. Dat is veel, veel bedreigender voor homofoben dan het Canal Pride-beeld (want wat in een extreem extravagant hok kan worden geplaatst, is ook makkelijk te veroordelen en te verketteren), en juist daarom moet dat beeld voor het voetlicht worden geplaatst. En nee, dat is geen vertrutting, Amsterdamse relnichten, dat is de werkelijkheid weergeven. Waar jullie ook onder vallen, zeker, maar die andere kant van de medaille mag nu ook weleens getoond worden.
-
Ouwe Rukkers, vr 06 augustus 2010 09:23 in reactie op Reageer op Ouwe
Geheel mee eens. Gesteld je bent een Marrokaanse jongen van 14 en je merkt dat je op jongens valt. In hoeverre werkt de canal pride als verhikel om de homo-emancipatie van dit soort jongens te bevorderen. Als je s'avond op t.v. die als vrouw uitgedoste homo's ziet, of in zwembroek met hun afgetrainde fitnesslichamen, hoe moet zo'n jongen aan zijn ouders uitleggen dat hij ook op mannen valt? Wat je krijgt is een karikatuur van homo's, ook wel gay scene genoemd.
Er zijn zat grijze muizen die homosexueel zijn, hardwerkende doodnormale mensen die op hun eigen geslacht vallen. Deze hebben geen stem in deze carnaval, en willen ook geen stem omdat zij zich er niet in herkennen. Zij voelen zich mens en niet deelachtig aan een 'scene'.
Ik gedenk op deze dag de eenzame marokkaanse homojongen van 14 en de hardwerkende, grijze homomuis. -
Rob Geurtsen, do 05 augustus 2010 20:53 Reageer op Rob
Als het gaat om beeldvorming - is dat dan bewuste provocatie met een emacipatoir doel?
Ik ben inderdaad voor een MultiCulti Canal Pride - The MCCP, en laat Gordon er maar een goed lied van die vier letters maken. -
Hjalmar Hoort, do 05 augustus 2010 20:47 Reageer op Hjalmar
Waarom moet een parade een maatschappelijk doel hebben? Ik vind dit bijna bizar zurig tom.... ontspan ofzo.
Mocro parade is trouwens een prima plan. supermooi. -
Ton evertsen, do 05 augustus 2010 20:26 Reageer op Ton
zou wel toepasselijk zijn "biculturele"jongeren verdringen homo's in amsterdam wel vaker uit het stadsbeeld
-
Muhahabarak ., vr 06 augustus 2010 14:43 in reactie op Ton evertsen Reageer op Muhahabarak
Scherp!
-
Muhahabarak ., vr 06 augustus 2010 14:46 in reactie op Ton evertsen Reageer op Muhahabarak
"Emancipatoire korancitaten"
U bedoelt zoiets als droog water of een vierkante cirkel? -
Muhahabarak ., zo 08 augustus 2010 18:05 in reactie op Muhahabarak . Reageer op Muhahabarak
Was natuurlijk een algemeen bericht.
-
Piet de Geus, do 05 augustus 2010 19:51 Reageer op Piet
"Canal Pride was een doorbraak in de beeldvorming"
En die beeldvorming wordt nu gecorrigeerd. Eberhard van der Laan zoekt voor morgen expres zijn allersaaiste pak uit en beslist geen roze stropdas, onder het motto: homoseksualiteit is heel normaal. Als de rest zijn voorbeeld volgt is dat een mooie afronding.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Marie-Claire van den Berg Journalist
Bio -
Merijn Oudenampsen Socioloog
Bio -
Pieter Hilhorst Ombudsman
Bio -
Adriaan Soeterbroek Cartoonist
Bio
Populair
-
Populariteit SP stijgt verder
Maurice de Hond Maurice de Hond: Record aantal ondervraagden verlaat PVV
9769 x bekeken Korte Scan
Reageer (382) Politiek Twitter -
Jelle Brandt Corstius start actie tegen boerkaverbod
Boerkaverbod moet nog goedgekeurd worden door de Eerste en Tweede Kamer… Presentator Zomergasten roept op tot massa-mailing
5678 x bekeken Korte Scan
Reageer (209) Politiek Twitter -
Kabinet snoeit 15 miljard extra
Niet 7, niet 10, maar 15 miljard extra bezuinigen ... Van aanpakken hypotheekrenteaftrek tot inkorten ww-duur ... De Jager: Overal kan in gesneden worden
4650 x bekeken Korte Scan
Reageer (247) Economie Twitter -
Duitse brochure waarschuwt voor gedachtegoed Wilders
PVV-leider zou een voedingsbodem zijn voor neonazi's
4538 x bekeken Korte Scan
Reageer (227) Politiek Twitter -
-22,8 graden vorst, koudegolf nabij
UPDATE: Afgelopen kwart eeuw was het niet zo koud ... Minister Schultz (Infrastructuur) op het matje geroepen ... Kamer vindt het 'onvoorstelbaar' en 'schandalig' dat Nederland door een middagje sneeuw platligt ... KNMI geeft code oranje voor Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland en Friesland... Verkeer veel last van sneeuw...
3936 x bekeken Korte Scan
Reageer (244) Leven Twitter -
Alexander Pechtold bezocht Henk en Ingrid
D66-leider over zijn nieuwe boek
3903 x bekeken Korte Scan
Reageer (147) Politiek Twitter -
Jort Kelder trekt ten strijde tegen Unox muts
Video - 'Worst heeft niks met sport te maken'... Oproep om geen oranje mutsen te dragen tijdens eventuele Elfstedentocht...
3828 x bekeken Korte Scan
Reageer (70) Leven Twitter -
De overheid maakt zelfs van brave burgers hufters
Maria Genova De verhuftering van de maatschappij, hé? Daar strijdt de overheid met man en macht tegen. Niet erg succesvol zo te zien
3479 x bekeken Korte Scan
Reageer (72) Leven Twitter -
Rutte: Tweets van Wilders niet belangrijk
Premier weigert te reageren op tweet van PVV-leider
3465 x bekeken Korte Scan
Reageer (96) Politiek Twitter -
Studie linkt laag IQ aan conservatisme en racisme
IQ-test krijgt er een emotionele lading bij ... Provocatieve studie duwt conservatieven in het verdomhoekje...Emile Ratelband blijft positief
3228 x bekeken Korte Scan
Reageer (143) Leven Twitter

