Bio Bekijk alles van Hanneke Groenteman Word fan

Hanneke Groenteman

Hanneke Groenteman TV presentator

28 mei 2010 Reageer (25) 913 x bekeken Politiek RSS

Het is een wedstrijd....

die je niet winnen kan, zong Bram Vermeulen.

En dat is nou net het probleem waar ik in deze tijd mee worstel. Zeker na de 'radiostilte' (een blessing in disguise) door de vliegtuigramp in Tripoli lijkt het wel of de politieke arena wordt voortgestuwd door een dubbele dosis testosteron. Het lijkt wel of alles op alles wordt gezet om ons af te houden van een afgewogen keuze op 9 juni.

"Het gáát bij deze verkiezingen weer ergens om!" is de mantra die je nog al eens hoort, maar waar gaat het eigenlijk om? Of iemand de grootste bek heeft? Of iemand af en toe een getal niet weet? Of iemand een populistische oneliner weet te plaatsen? Of iemand de meeste eikelglans ten toon spreidt?

Ik kan eerlijk gezegd geen touw meer vastknopen aan de lawine van getallen, procenten, CPB-doorberekeningen, zorgtoeslagen, eigen bijdragen en hypotheekrenteaftrekken. Ik geniet van echte wedstrijden als Bayern München - Inter, Roland Garos, binnenkort het WK. Zelfs de wedstrijd die Songfestival heet biedt me plezier. Daar zijn spelregels die ik snap, daar zijn behendige spelers, daar zijn heldere uitslagen. De beste wint of je verliest. Daarna een analyse door kenners (de Jan en Joeri Mulders bijvoorbeeld, of Cornald Maas) en je gaat bevredigd over tot de orde van de dag. Maar zodra de politiek zich degradeert tot een ordinaire wedstrijd, haak ik af. Ik wil geen debat meer zien, verdraag de bijtende interviews niet meer, ik ben de examenvragen totaal zat.

Ik ga op 9 juni gewoon met mijn intuitie/onderbuik stemmen, ook als de kandidaat/kandidate van mijn keuze een keer een getalletje of een jaartalletje niet paraat heeft. Ik stem op de verstandigste, visionairste, geestigste, helderste en knapste kandidaat/kandidate. En tot die tijd: een mooie opera, een lekkere film, een spannend boek, een goede documentaire. En een prachtig liedje.

Laatste Reacties (25) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • , za 29 mei 2010 12:58 Reageer op

    Vrouwen laten toch maar weer eens zien, dat het wezens zijn met brains. Ik zeg volmondig dat ik ook op: de verstandigste, menselijke, draaiende, kwetsbaarste, non-verbaalste zijn afgunst niet kan bedwingen, een offer bracht, Amsterdam verlaat om die knop op een andere zender te zetten, pesten en treiteren aan de kaak zal stellen en een visie heeft om te binden op een gastvrije manier met een kopje thee en een koekje.

    Het lijkt mij tijd worden dat we 10 jaar van: tikkertje spelen, ver plassen, de spraakverwarring, vrouwen die zogezegd met kunstballen dachten stemmen te halen, de VOC mentaliteit aanhalende tijdperk als toverwoord te gebruiken om creativiteit en verovering zo opnieuw wilden inluiden. Ik zou willen dat we heldenmoed aanwenden om te durven vooruit te kijken hoe we gezamelijk alle problemen aan gaan pakken.

    Inderdaad: cijfers, tabellen, PGB, trucjes, venijnigheid, geslepenheid, lachers op de hand hebben, in het nauw drijven, nabeschouwingen om te kleineren en de media gebruiken om de kijker op het verkeerde been te zetten. Dit is nauw precies het klimaat waar we dagelijks elkaar met het zogezegde "vrije woord'' de hersens inslaan. Het goede voorbeeld gevend en dan maar zeuren over normen en waarden die kennelijk alleen maar voor buitenstanders bedoeld zijn.

    ik vrees voor deze samenleving als rechts het voor het zeggen krijgt, want in spanje worden de de stierenvechten afgeschaft maar de mogelijkheid bestaat dat wij deze vorm van vermaak zullen overnemen in de lage landen. Ik als ''allochtoon'' als dolle stier opgejaagd door de verheffing van het vrije woord als een dwaas door het land wordt verjaagd om afgemaakt te worden door de menselijke verwordenheid van de ultieme beschaving.

  • - -, za 29 mei 2010 11:35 Reageer op -

    -

    @Hanneke Groenteman

    Voordat u uw beklag doet over de 'onoverzichtelijkheid' die regels, standpunten, cijfers, etc. teweegbrengen zou u er goed aan doen om eens de moeite te nemen de verschillende partijprogramma's op na te slaan.

    Als politiek u aan het hart gaat kijkt u verder dan enkel te gaan leunen op uw 'gevoel' en slaat u de politieke standpunten van verschillende partijen erop na. Die staan eenvoudig gesteld zeer inzichtelijk online en kunnen door iedereen bekeken worden.

    Want, uw betoog ten spijt, u meld hier niets anders dan dat u de huidige verkiezingen ervaart als een kakofonie aan politieke oneliners en getallen en dat uw keuze valt op de persoon die u, binnen deze kaders, het meeste aanspreekt.
    Waarvan akte, maar mijns inziens weinig indrukwekkend gezien het gegeven dat pakweg 90% onder het electoraat hetzelfde doet.

  • Rob Geurtsen, vr 28 mei 2010 12:41 Reageer op Rob

    Rob

    Mevrouw Hanneke toch, als BNN-er verkondigt U dat met de onderbuik stemmen een acceptabel antwoord is.
    Als mensen met een ander onderbuikgevoel stemmen vindt U dat een kwalijke zaak.

    Het probleem hierbij is niet de verschillen in politieke overtuiging dat moet kunnen en is de schoonheid van een democratie.
    Het werkelijke probleem is dat U een ander de schuld geeft van het feit dat u gaat stemmen met uw onderbuik. De verantwoordelijkheid van een BNN-er reikt verder dan het spuwen van uw ongenoegen en verkeerde oplossingen.

    De nagedachtenis aan Bram Vermeulen en zijn prachtige oeuvre verdient ook een beter voorbeeld dan wat u geeft.

    Hopelijk gebruikt u volgende keer uw verstand en niet uw onderbuik.

  • kees van eck, vr 28 mei 2010 13:33 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op kees

    kees

    Nounou Rob, een beetje minder mag ook wel. Ik denk dat Hanneke bedoelt dat zij, net als ws. een groot deel van de Nederlanders, stemt obv gevoel ipv een logische afweging van ondoorzichtige cijfertjes. Zo 'voel' ik me aangetrokken tot GL (sociaal, groen, goed idee lijkt me) maar ga geen rekensommen maken of er niet een ander programma is dat het rekenkundig net iets beter doet. Je zou hooguit kunnen stellen dat 'onderbuik' allerlei onplezierige connotaties heeft. Daarin ga ik wel met je mee.

  • Rob Geurtsen, vr 28 mei 2010 19:36 in reactie op kees van eck Reageer op Rob

    Rob

    Dus 'voelen' is genoeg om politieke macht te geven aan ideëen?
    Nou ja daar verschillen w dan wel echt over van mening. Maar dat is dus jammer, meningen en argumenten doen er niet meer toe. HEt mag allemaal op gevoel en de onderbuik.

    Politieke macht en discussie gaat wat mij betreft in onze ingewikkelde maatschappij over afwegingen van ideëen en de gevolgen voor velen van de implementatie van die ideëen.

    Maar ik kan ook ongelimiteerd en ongenuanceerd meejuichen en lachen als Rutte ontmaskerd wordt als een leugenaar en 'Robin Hood op zijn kop'.

  • kees van eck, vr 28 mei 2010 19:59 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op kees

    kees

    Je stelt het bijzonder zwart/wit... Net als alle besluiten die mensen nemen, speelt ook bij hun stemgedrag 'gevoel' een grote rol. Ik neem aan dat ook jij niet al je handelingen logisch en met voorbedachte rade doet. Misschien (ik weet dit niet) is het wel zo dat ook voor politici (dwz vakmensen) geldt dat de zwaarte van argumenten wordt bepaald door gevoel. Iemand die alleen maar logisch redeneert, ontbeert misschien een portie empathie (en omgekeerd). Sociale vaardigheden, heel belangrijk in de politiek, hebben niet zoveel met logica te maken, maar met, tja... gevoel.

  • Rob Geurtsen, za 29 mei 2010 14:11 in reactie op kees van eck Reageer op Rob

    Rob

    Mee eens Kees, maar mevrouw Groenteman en Wassili doen uitsluitende een beroep op onderbuikgevoel en brede gebaren. Feiten bediscussiëren mag niet mer. Omdat dat te complex kan worden, bleek ook uit het commentaar van mevrouw Polak tijdens NOVA afgelopen vrijdagavond.

    Dat een goed besluit een mix van denken en deduceren, congeveren en divergeren is, snap ik ook wel (heb nog een beetje cognitieve wetenschappen gestudeerd) en onze hersenen laten een intuïtie en gevoel of hoe je het ook wilt noemen onontkomelijk deel zijn van de besluitvorming.
    Mar juist waar het onnatuurlijke belang van anderen een rol speelt is onderbuikgevoel iets wat meegenomen mag, kan en misschien wel moet worden, maar meer aandacht voordat wat wij van nature vergeten (HET BELANG VAN DE ANDER) is wel gewenst.

    ...voor de lieve vrede en ons geweldloze voortbestaan.

  • Censuur Joop, vr 28 mei 2010 17:05 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Censuur

    Censuur

    Doe nou eens niet zo negatief. Het is niet gauw goed bij jou.

    Het is juiste een ode aan Bram Vermeulen. We horen zijn mooie teksten te weinig en dan is het fijn als er weer eens aan gerefereerd wordt. En passend!

  • Rob Geurtsen, vr 28 mei 2010 19:31 in reactie op Censuur Joop Reageer op Rob

    Rob

    Die ode aan Bram is ondergesneeuw onder een verweesd gevoel van ik begrijp het niet, ik wil het niet, en dus als BNN-er is dat waardevol om aan iedereen te vertellen.
    Ze had zich beter kunnen afvragen waarom ze zich hieraan irriteert.

    Kiezers die uit de onderbuik kiezen moeten ook niet klagen als andere mensen zonder na te denken over de betekenis en gevolgen van hun stem dus uit de onderbuik kiezen, maar dan voor racisme á la Wilders en mensenrechtenverdragen schendende immighratiepolitiek van van de VVD.

    Bram verdient beter, veel beter.

  • YggY ..., vr 28 mei 2010 12:23 Reageer op YggY

    YggY

    ik kan eerlijk gezegd geen touw meer vastknopen aan de lawine van getallen
    ..............
    Ik heb niet de wens om betweterig over te komen maar dat is nou precies de bedoeling van de politiek, je strooit zoveel zand in zoveel ogen dat er niemand meer is die nog een keuze kan maken uit de partij politieke programma's en dus kies je dan maar op degene in het mooiste maatpak, die met de meest snedige oneliners of toch die ene met de grootste bek.

    Ik stem wat ik al jaren stem.

  • ns reiziger, vr 28 mei 2010 12:12 Reageer op ns

    ns

    Mijn stem gaat naar degene die de meeste eikelglans ten toon spreidt.

  • Henk Bouma, vr 28 mei 2010 14:18 in reactie op ns reiziger Reageer op Henk

    Henk

    Goh Hanneke. Wát een inzicht. Blij dat je dat met ons deelt. Wel jammer dat je er zo over denkt. Over politiek wordt vaak gezegd dat men niet duidelijk is, moeilijke taal spreekt en om de hete brij heen draait. Dat is nu niet het geval. Het gaat om zeer concrete onderwerpen waar de partijen zeer concrete standpunten over innemen. De politiek leeft momenteel meer dan ooit. Dus ja het gaat echt ergens om en er valt echt wat te kiezen. Ik zou er blij mee zijn maar ga jij vooral wat anders doen.

  • hans detorenkraai, vr 28 mei 2010 11:57 Reageer op hans

    hans

    Tja, als we zo kiezen wat dacht u van Brad Pitt!! Wees nu even eerlijk de heer Cohen bakt er niet veel van. En qua cijfertjes, die zijn heel belangrijk ook voor u, dus die horen erbij. Ik denk dat u zich toch wat meer moet verdiepen in de materie. Dit artikel van u is slordig en heel onverstandig.

  • Rutger Cobalt, vr 28 mei 2010 11:47 Reageer op Rutger

    Rutger

    Ben het helemaal eens met mevrouw Groenteman. Hoewel het ongetwijfeld ergens over gaat - de economie zou immers in een crisis zitten en daar kunnen we op een hoop verschillende manieren mee omgaan - raakt die essentie ondersneeuwt met getallen, procenten en venijnige opmerkingen.

    Ik ben het ook met Joerie eens als hij zegt dat dit komt door de economen die ons land wel doorrekenen, maar weinig rekening houden met de kwaliteit van leven. Dit hoeven economen ook niet te doen. Het is aan de lijsttrekkers - aan de partijen - om hun idealen en wensen naar voren te brengen, maar meer dan ooit gaat over de betaalbaarheid van die idealen. Het idealisme heeft noodgedwongen plaats moeten maken voor realisme en dat levert vlammende, maar onduidelijke debatten op. Ingewikkelde materie als de crisis zijn nou eenmaal moeilijk in oneliners te vatten. De enige die daarin redelijk slaagt is Mark Rutte, maar wie de alinea's onder die oneliners bedenkt ziet dat hij de helft van het land aan de bedelstaf helpt met zijn ideeën.

    Mijn advies: tegen al het gelul over geld in, gewoon kiezen voor de mens op 9 juni!

    En Hanneke: bedankt voor het mooie liedje van Bram Vermeulen. Heb meteen de cd weer eens opgezet.

  • K.J. Wanningen, vr 28 mei 2010 10:31 Reageer op K.J.

    K.J.

    Nou, dat is nou precies wat ik ook bedoel! bravo Hanneke!

  • Joe Speedboot, vr 28 mei 2010 10:21 Reageer op Joe

    Joe

    Hanneke, heerlijk dat prachtige liedje van Bram weer eens te horen!

  • Hjalmar Hoort, vr 28 mei 2010 10:18 Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    bij deze: ik ben het voor het eerst sinds Joop is opgereicht en ik uw stukjes lees VOLMONDIG met u eens. Hear Hear.

  • kees van eck, vr 28 mei 2010 09:38 Reageer op kees

    kees

    Nouja, er is wel iets meer dan onderbuik-logica... Ik stoor me dus met Hanneke aan het ontbreken van een debat op hoofdlijnen, of zo u wilt, op een meer filosofisch niveau. Ik hou me er maar aan vast dat juist het gedachtegoed van de neo-liberalen de huidige crises hebben mogelijk gemaakt (hier hoor ik andere partijen nooit over) en het is nogal nawrant dat zij de verkiezingen dreigen te gaan winnen. Nawrant in de zin dat 'links' daar geen garen bij spint (of in de zin dat keizers dat niet zien)...

  • Aert Willem d'Holbach, vr 28 mei 2010 08:39 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik stem op de verstandigste (Rutte), visionairste (Cohen), geestigste (Roemer), helderste (Pechtold) en knapste (Halsema)kandidaat/kandidate. Die laatste twee mag u desgewenst omdraaien. En dat terwijl u maar één vakje mag inkleuren. ;-)

  • Zeer Voornaam, vr 28 mei 2010 09:19 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zeer

    Ik ook.

  • Zeer Voornaam, vr 28 mei 2010 09:22 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zeer

    Politiek gaat allang niet meer over de kwaliteit van het leven mevrouw Groenteman. We hebben het aan de economen gegeven en als die ergens geen verstand van hebben dan is dat wel kwaliteit.

  • Renée Olsthoorn, vr 28 mei 2010 09:53 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Renée

    Renée

    Hear hear

  • , vr 28 mei 2010 10:40 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op

    Zo is het.
    Economen verwarren de begrippen kwaliteit en kwantiteit nogal eens.

  • Sybilla van der Laan, zo 30 mei 2010 14:49 in reactie op Reageer op Sybilla

    Sybilla

    Je haalt me de woorden uit de mond. Dat is dus weer iemand die zegt hoe het is. Subliem!!!

  • Censuur Joop, vr 28 mei 2010 17:03 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Censuur

    Censuur

    Kan ik me bij aansluiten.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven