Bio Bekijk alles van Jeroen Kortschot Word fan

Jeroen Kortschot

Jeroen Kortschot journalist, televisiemaker

22 december 2009 Reageer (46) 1289 x bekeken Leven RSS

Het comité ter afschaffing van Kerstmis

Geachte redactie, Een beetje teleurgesteld stel ik vast dat u op mijn eigen opiniepagina geen woord hebt gewijd aan het comité ter afschaffing van Kerstmis

Toch al een wreed en onbegrijpelijk feest. Zelden kwam kerstmis zo ongelegen als nu. Het heeft ons veranderd van gulle gevers in ontvangers van ontwikkelingshulp.

Aan de vooravond van deze kerst bevond ik mij in een stoptrein richting de hoofdstad tussen reizigers die staarden naar de voortrazende druppels op het raam. ‘Dertien jaar en doodgeslagen’, riep een man naast me die een exemplaar van de Spits! vasthad opeens. ‘Met een honkbalknuppel hebben ze ‘m bewerkt’.  ‘Waar?’,  vroeg zijn overbuurman. ‘Urk’, zei de Spitslezer. ‘ Het Urker bos.’ ‘Fokking Urk!’, was de teleurgestelde reactie, waarna het mismoedig zwijgen weer doorging. Het restant van de reis bracht ik door met in mijn eigen krant lezen dat de herdertjes de komende nachten niet in het veld de wachte zullen houden, maar in de stal zullen toezien op de moord op hun drachtige geiten. Niet dat de toekomst van de geiten anders zoveel beter was geweest.

Bij het Islamitische offerfeest, een paar weken geleden, kon iedere stadsbewoner zien dat ook zij die in Nederland doorgaan voor arm gemakkelijk vuilniszakken vol evenhoevige kadavers naar hun huurkeukentjes slepen. Beter een bokje offeren dan je zoon, redeneren de mohammedanen. Een opvatting die kennelijk niet gedeeld wordt door onze christen-democratische leiders die ook onder de kerstboom de voortdurende inzet van troepen en bommenwerpers in Afghanistan zullen bepleiten. Onvergelijkbaar natuurlijk. Onze vorstin zal bij het afsmeken van ‘Gods zegen voor 2010’ ook niet onmiddellijk denken aan die arme drommels die als kerstgeschenk een bom ter grootte van een middenklasser op hun kop krijgen.

Ik vervolg m’n reis door de warenhuizen, want daar vloeit tenminste geen bloed, en constateer dat het wereldwijde hongervraagstuk even moet wachten omdat de internationale economie weer op de been tracht te komen door de vervaardiging van kerstkaarten, ovenhandschoenen met golfballetjes en accessoires voor spelcomputers. De mate van genegenheid van een mens voor zijn naaste wordt gemeten aan de prijs van zijn geschenken. Van de kerstkaart voor diegenen waarvoor je in deze dagen niet de moeite kunt opbrengen om warmte en welbehagen persoonlijk over te brengen tot de elektronica waarmee overbelaste ouders liefde en plezier aan hun kinderen meedelen.

Onderzoek wijst uit dat ontvangers van cadeaus hun geschenken gemiddeld 15% goedkoper waarderen dan de prijs die ervoor is betaald. Economen noemen zo’n prijsverschil ‘deadweight loss’, een verlies voor de maatschappij.  Als ik u vijf euro geef en u koopt er iets voor dan is er voor niemand verlies, als we ervan uitgaan dat u weet wat u wilt hebben. Maar als u die vijf euro gebruikt om er een sigaar mee aan te steken, zoals met kerstmis dus drie keer op iedere honderd euro gebeurt, verliest iedereen. Je snapt opeens waarom men in Amerika z’n sokken aan de schouw hangt. Ieder seizoen verdwijnt minimaal 12 miljard dollar van de 66 miljard dollar aan kerstgeschenken door de schoorsteen. Vergelijkbare getallen gaan op voor de hele christelijke wereld. En erger nog het Indiase feest-van-de-lichtjes (Diwali), dat antropologisch gezien veel op kerstfeest lijkt, begint steeds meer kenmerken van het westerse hoogseizoen te krijgen.

Gelukkig zijn er ontwikkelingswerkers die zich om ons bekommeren. Bijvoorbeeld Novib probeert ons nu te leren dat de kans om te geven ook waarde heeft. Geef eens een geit cadeau, is de slogan. De ontvanger krijgt een aandeel in ontwikkelingswerk. Twee schoolboeken kosten 5 euro, een koe 105. Als de vier geesten van A Christmas Caroll kunt u zich, met de geliefde die het cadeau ontvangt, warmen in de gloed van uw beider goedertierenheid.

Maar nee. Wij wijden ons aan de bereiding van de wildbraad en een vermoeiende wandeling op een regenachtige decembermiddag. Beste lezer: bent u met kerstmis een haar beter dan ik? Zo niet, steun dan Novib, of het comité ter afschaffing van kerstmis. Vanaf nu het levenswerk van:

J.J. Kortschot, comité ter afschaffing van kerstmis.

Gebaseerd op een Brief van G.B. Shaw, onder pseudoniem gepubliceerd de Pall Mall Gazette van 27 december 1888. Overgenomen uit Laurence, Dan. H. (editor) G.B. Shaw, Agitations, Letters to the Press 1875-1950. New York, 1985.

De gegevens over de deadweight loss van kerstmis zijn afkomstig uit: Waldfogel, Joel. Scroogenomics, why you shouldn’t buy presents for the holidays. Princeton, 2009.

Laatste Reacties (46) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Gerwin van Eersel, zo 03 januari 2010 18:58 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Kerstmis is van oorsprong een heidens feest. Het past niet binnen ons joods-christelijk-Humasistische traditie! Waar blijven de kamervragen van de PVV?

  • Joost Henze, zo 03 januari 2010 17:56 Reageer op Joost

    Joost

    Gezellig toch, de buurman een Zalige kerst wensen in de file op weg naar de meubel-boulevard. Of kijken of je het nieuwe jaar milieuvriendelijk kan beginnen op de auto-boulevard. Nee Kerst mag je niet afschaffen, prima voor de economie - of ging het nu ergens anders om?

  • uitgeschreven uitgeschreven, wo 30 december 2009 01:44 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Jammer dat er altijd mensen komen met onhaalbare suggesties, dat haalt het niveau van de discussies flink omlaag.

    Er is geen enkele noodzaak om mensen hun feestdagen af te nemen al kom je met nog zo'n goede doelomschrijving waarom. Dat godsdienst en godsdienstige vieringen niet af te schaffen zijn dat hebben niet in de laatste plaats de burgers van de vroegere Oostbloklanden plus Sowjet Unie bewezen. Zoals de foto albums van mense in bijvoorbeeld Roemenie aantonen zijn ook tijdens de meest repressieve dagen van het communistisch bewind alle belangrijke festiviteiten inclusief doop en dood via de kerk gegaan.

    De enige uitzondering vormde het Khmer Rouge bewind in Cambodja, die net als ten tijde van de Franse Revolutie zelfs met een nieuwe jaartelling kwam en door een miljoenen kostend schrikbewind inderdaad voor enkele jaren kon veroorzaken dat alle religieuze vieringen in elk geval publiekelijk totaal werden afgeschaft.

    Aannemend dat dit initiatief niet bedoeld is om met bloed afgedwongen te worden, kan ik slechts aanraden om allereerst met respect voor de mensen waartegen je spreekt te handelen. Er is niets mis met het nastreven van een eerlijker wereld maar dat doe je niet door mensen dingen af te nemen die hen tot in het diepst van hun ziel heilig is.

  • frank de laat, ma 28 december 2009 19:16 Reageer op frank

    frank

    Kerst is een verworven recht, net zoals alle andere Nederlandse tradities. We moeten ons niet iets Nederlands laten ontnemen en vervangen door gewoontes van over de grens. Behoud van identieteit is hierbij in het geding

  • Jan Wijn, vr 25 december 2009 10:33 Reageer op Jan

    Jan

    Gelukkig hebben wij na 28 jaar een witte kerst, toch prachtig.
    Nu nog de daklozen met in hun hand een doosje zwavelstokjes de opvang uit jagen en ons sprookje is compleet.
    Vandaag komt ook onze goede Koninklijke fee met haar toverstafje eindelijk uit haar kijkkastje tijdens haar kersttoespraak om met het gecollecteerde geld van haar in ontwikkelingslanden villa's bouwende familie te doneren aan allen die net als zij na hun 65'ste jaar door moeten werken. Het door belastingontduiking verdiende vermogen van haar jongste 'Spiegeltje -aan -de -wand -zusje' wordt vanuit haar paleis direct geschonken aan hen die te weinig inkomen hebben om belasting te betalen, daar kunnen ze dan een doosje zwavelstokjes voor kopen.
    Wat een heerlijk feest toch, die kerstdag.

  • Niek G, vr 25 december 2009 00:04 Reageer op Niek

    Niek

    Kerst heeft helemaal niks met die cadeautjes onder een boom te maken.
    Kerst is dat christelijke feest van Jezus Christus die in een hele andere maand geboren is maar op deze datum is gezet zodat het samen valt met midwinter en we zo meer zieltjes kunnen winnen.

    Mensen laten we ophouden met het noemen van "kerst" want dat is gewoon een gestolen feest.
    Waar dacht dat het eten met de familie vandaan kwam? Midwinter. ;)

    Daarnaast vraag ik me ook af wat dat hele cadeau geboren nou is want dat heb ik nog nooit mee gemaakt. Is het Sinterklaas op een andere datum, maar met andere naam?

  • Co Wiersma, za 26 december 2009 01:10 in reactie op Niek G Reageer op Co

    Co

    In Amerika komt Santa Claus met een arreslee vol kadootjes van de noordpool.

    Santa Claus is denk ik spaans voor Sint Nicolaas.

  • Marie-Bernadette Engering, za 26 december 2009 07:41 in reactie op Niek G Reageer op Marie-Bernadette

    Marie-Bernadette

    @N G,
    Ik zie het alvolgt.

    FEESTMAAND DECEMBER
    Het is de twaalfde maand van het door onze cultuur gehanteerde Zonnejaar.
    De naam December echter doet de wakkere beschouwer vermoeden, dat we de 10e maand beleven, gezien de Latijnse wortel decem=10. Met de herkomst van de namen September/septem=7, Oktober/octo=8 en November/novem=9 is het al niet anders gesteld.

    Dit echter terzijde.
    Alhoewel . . . . . dit vreemde, verwarrende gebruik kon wel eens uit dezelfde koker komen als het in drieën splitsen van ons oeroude Midwinterfeest.
    Het Feest van Geboorte van nieuw Bewustzijn

    een Groot Geschenk en

    tevens een nieuw begin,

    is verwaterd en verwaaierd tot

    Sinterklaas (geschenk)
    Kerstmis (geboorte)
    Oud en Nieuw (nieuw begin).

    Tot driemaal toe in de maand December wordt heden ten dage de beurs breeduit aangesproken en het lichaam ronduit volgestopt, voluit rond gestopt.
    Deze observaties doen huiveren als je het Oorspronkelijke Winterfeest kent, doorvoelt en beleeft.
    Het is een Feest van Innerlijke Verruiming van Bewustzijn, een zalig, verblijdend, verwarmend, versterkend evolutionair Geschenk, die alle uitbundigheid van Sinterklaas, Kerstmis en Oud en Nieuw zwaar in het niet doet vallen.
    Die opgewonden commerciële toestanden berusten in feite op niets meer dan innerlijke leegte, innerlijke honger . . . . . . . . . . . . . materieel onstilbare honger . . . . . . . . . . . . . naar zichzelf!

  • Piet de Geus, do 24 december 2009 02:31 Reageer op Piet

    Piet

    Dus voordat we de laatste mens op de wereld gered hebben mogen we zelf niet leven? Het lijkt wel alsof Calvijn is wedergeboren! Geef mij dan maar Emma Goldmann die zo treffend zei: als er niet gedanst mag worden hoeft die revolutie voor mij niet.

  • Hugo Gündel, do 24 december 2009 00:33 Reageer op Hugo

    Hugo

    Misschien is 1 of 2 dagen Kerstmis vieren in familiekring best eens leuk om het milieu, vluchtelingenvraagstukken, allochtonen, langer werken, corrupte politiechefs, een labiele kroonprins en een moeilijk verhaal van Jeroen Kortschot even te vergeten. Proost en eet smakelijk beste mensen, gelukkig kerstfeest.

  • Romke Hofstra, wo 23 december 2009 15:56 Reageer op Romke

    Romke

    Kerst handhaven voor hen die dat wensen, maar afschaffen als een (inter)nationaal feest.
    Waarom moeten ongelovigen met de kerst verplicht vrij?
    Met kerst gewoon doorwerken en enkele extra vrije dagen zodat ieder kan bepalen waneer ze worden opgenomen: De gristenen rond kerst, de moslims met het suikerfeest en de ongelovigen gewoon met mooi weer. Weer een probleem opgelost.

  • Renée Olsthoorn, wo 23 december 2009 09:02 Reageer op Renée

    Renée

    [...] Ieder seizoen verdwijnt minimaal 12 miljard dollar van de 66 miljard dollar aan kerstgeschenken door de schoorsteen. [...]

    Trakteer je ons ook op zo'n schuldgevoel creëerend stukje voor oudjaar, Jeroen? De miljarden die aan dat feest worden besteed, gaan immers praktisch integraal in rook op...

    [...] Wij wijden ons aan de bereiding van de wildbraad en een vermoeiende wandeling op een regenachtige decembermiddag.[...]

    Let op "wij". Ik vind het altijd een beetje irritant als er gegeneraliseerd wordt, maar ja het is natuurlijk zo dat een mens moet eten... en bewegen. Twee dagen per jaar gebeurt het eerste wat extravaganter omdat het feest is, omdat het leven soms best weleens leuk is en mensen, roedeldieren als ze in de regel zijn, het fijn vinden om zich te koesteren in de warmte van familie en vrienden.

    Maar wie zegt dat het een het ander zou moeten uitsluiten? Nederland staat in de top 5 wat betreft ontwikkelingshulp, en Nederlanders trekken dacht ik ook grif hun portemonnee voor goede doelen hier en erbuiten...

  • Sir Charles, zo 03 januari 2010 18:24 in reactie op Renée Olsthoorn Reageer op Sir

    Sir

    Zo is dat Renée, Kerstmis moet blijven en voel me totaal niet schuldig, ik kijk nu alweer uit naar het volgende jaar, gezellig met familie en vrienden bij de kerstboom, eten en drinken, kadootjes etc. dat laat ik me niet ontnemen.

  • Zeer Voornaam, di 22 december 2009 20:24 Reageer op Zeer

    Dat de deadloss weight lager is dan de btw betekent alleen maar dat we vooral met kerstkados door moeten gaan en de btw omlaag moet.
    Daar heb je toch niet zon lap tekst voor nodig.
    Tenzij je niet echt wil stoppen en alleen de geldstroom je eigen richting wil induwen. Flauw hoor om ons zo het feest in de donkere dagen te willen afpakken.

  • J van Ginkel, di 22 december 2009 16:00 Reageer op J

    J

    Geachte redactie, Een beetje teleurgesteld stel ik vast dat u op mijn eigen opiniepagina geen woord hebt gewijd aan de Flat Earth Society ...

  • Renée Olsthoorn, wo 23 december 2009 19:18 in reactie op J van Ginkel Reageer op Renée

    Renée

    Ik dacht dat je een geintje maakte, @Jan, maar er is een heuse FES site. :D :D :D

  • Piet Knollema, di 22 december 2009 15:57 Reageer op Piet

    Piet

    Kerst is ouder dan het christendom.
    Kerst afschaffen zou kapitaleren zijn voor dat zelfde christendom!
    De heidenene uit het Noorden laten zich hun kerst (Jul) niet afpakken!

  • Censuur Joop, wo 23 december 2009 18:06 in reactie op Piet Knollema Reageer op Censuur

    Censuur

    En gelijk hebben ze!

  • bauke dooper, di 22 december 2009 15:25 Reageer op bauke

    bauke

    Mooi geschreven, speels en met een glimlach. Zoals het hoort met traditiies: besluiten om een traditie in te voeren kan niet, en het 'begeleid' beeindigen is nog minder mogelijk. Een cultuuruiting wordt geboren, ontwikkelt zich langzaam, blijft zich inpassen in de zich veranderende samenleving en zal ooit uitsterven. Als moderne religie is de markteconomie de huidige vormgever van het Kerstfeest, daar heb je het mee te doen. Wil je Kerst afschaffen, dan zul je iets moeten doen aan de vermarkting. Is de supermarkt niet meer de vorgever, dan krijgt Kerst het karakter van de dan overheersende mainstream. Ik hoop dat de afschaf-actieleden zich daarbij thuis voelen. Maak van de komende week toch maar feestdagen, leuk toch?

  • Jane Doe, di 22 december 2009 14:58 Reageer op Jane

    Jane

    Jahoor, je kunt er op wachten. Als de dagen gaan korten en het jaar op z'n end loopt dan moet er weer van alles. Zwarte Piet moet wit, de Kerstman moet dun en Kerst moet met een bord bruine bonen en zonder geschenken. Allemaal kumbayen rond de open haard en aan de arme mensjes in de wereld denken.
    Schei toch uit met dat moraalridderen. Al steek ik de sigaar ergens waar de zon niet schijnt en vreet ik een biljet van 100 Euro op.

    Hoe je Kerst ook wenst te vieren, het belangrijkste is dat je het mag vieren, in vrijheid, dat je het kunt vieren, in gezondheid en dat je het hopelijk kunt vieren met degenen die je lief zijn.
    Je "moet" al zo veel vandaag de dag. Kunnen we de tradities met rust laten? Dank u. Ik wens u allen een prettige Kerst met dit prachtige lied:
    http://www.youtube.com/watch?v=-beKpG-Ul9o

  • Rob van Koot, di 22 december 2009 15:30 in reactie op Jane Doe Reageer op Rob

    Rob

    Haha briljante reactie Jane. Waarom moet links altijd meteen zuur zijn. Nooit begrepen. Links=pessimisme=negativisme. Dat was ooit wel eens anders. Laat het los mensen en je pakt zetels.

  • sam tosha, di 22 december 2009 21:12 in reactie op Jane Doe Reageer op sam

    sam

    Dat 'prachtige lied' van u 'says it all'

    Sjuuste vertolking waarop vandaag de dag kertmis gevierd wordt.

    Geef mijn portie maar een fikkie!

    Eneeeh steek er nog ééntje op anders met een briefje van honderd. Laat je lekker achterover vallen in de sofa, zet studio voetbal, de goude kooi of opsporing verzocht op, steek je middelvinger hoog in de lucht, denkendend: voor die honderd euro had ik een gezin in de derde wereld een jaar lang van voedsel kunnen voorzien. FUCK dat gezin. Ik als 'hard' werkende nederlander heb er recht op. Ik vier - BURB - kerstmis zoals ik dat wil!

  • Jane Doe, wo 23 december 2009 18:25 in reactie op sam tosha Reageer op Jane

    Jane

    Waarom ligt het ter linkerzijde zo moeilijk om eens een keer zonder educatief of sociaal/politiek verantwoord momentje lekker uit de band te springen? Waarom altijd maar weer dat dogmatisch doemdenken en dat schuldig moeten voelen? Is dat de reden dat er over een Linkse Kerk wordt gesproken? Het constante preken voor de eigen parochie?
    .
    Ja, je hebt gelijk, in dat uurtje dat je met je significante ander fijn ligt te verpozen (in werkelijkheid waren het vijf minuten maar soit, kniesoor die daar over valt) had je een waterput in de Sudan kunnen bouwen. Eventueel tien malarianetten kunnen knopen. Maar he, je bent ook maar een mens en jouw hoogtepunt kreeg voorrang boven hun dieptepunt? Is dat erg? Nee dat is niet erg. Zeker niet als je voor het merendeel van het jaar heel erg je broeder's hoeder uithangt.
    .
    Linkse mens, durf te leven. Het mag. Je mag ook aan jezelf denken als je de foie gras naar binnen zuigt. Soms vinden de andere mensen het zelfs erg fijn als je je een poosje niet met hen bemoeit.
    .
    Vanaf 1 januari gaan we weer charitatief en politiek correct doen. Tot die tijd is het guilty pleasures. Deal?

  • Renée Olsthoorn, wo 23 december 2009 09:03 in reactie op Jane Doe Reageer op Renée

    Renée

    ROTF! :))))

  • Bor de Wolf, di 22 december 2009 14:46 Reageer op Bor

    Bor

    Ik zou Kortschot willen adviseren om eens bij de oprichters van Novamedia/Novib aan te kloppen.

    Google eens op de volgende sleutelwoorden: Novib Novamedia miljonair

    Vrolijk kerstfeest!

  • Peer JaWel, di 22 december 2009 14:20 Reageer op Peer

    Peer

    G.B.Shaw was een nurkse oude man wiens interesse waarschijnlijk niet veel verder reikte dan de deur van zijn werkkamer.
    Een commentaar gebaseerd op een brief van G.B.S. kan dus nauwelijks een andere toon hebben dan bovenstaand epistel.

    Echter, als we kerstmis terug zouden brengen tot wat het eigenlijk is zou iedereen zich wel degelijk een stuk rijker voelen zonder daar zijn sigaar voor aan te hoeven steken met een biljet van 5 piek.

    Ik heb geen behoefte noch wil ik er mijn tijd aan verdoen om het gebeuren rond de wintersolstice uit te leggen want dat hebben de Mesopotamiërs 3500 jaar geleden al gedaan.
    Bovendien kan iedere geïnteresseerde dit nu zelf op het internet vinden.

    Maar waar zit volgens Kortschot nou het echte probleem?
    In het roken van die sigaar of het aansteken van die 5 piek?

  • Peer JaWel, di 22 december 2009 14:00 Reageer op Peer

    Peer

    Ik geef toe: We zijn bijna vergeten waar kerstmis om draait of liever gezegd: WAT er met kerstmis omdraait.
    Ook G.B. Shaw was in dat opzicht niets anders dan een ouwe nurks die dacht dat ie het recht had om van uit z'n luie stoel de rest van de wereld te becommentariëren, niet gehinderd door kennis van zaken omtrent de wereld buiten zijn werkkamer.

    Om zo'n brief dus als basis te gebruiken voor commentaar op dat kleine beetje menselijke gevoel dat we in deze tijd met z'n allen tenminste hier nog voor elkaar proberen op te brengen getuigt mijns inziens niet van goede smaak of enige kennis van opvoedkunde, maar ja daar ontbrak het Shaw ook al aan.

    Welnu, ik heb niet de lust noch wil ik er mijn tijd aan verdoen om u het gebeuren rond de wintersolstice uit te leggen want dat deden de Mesopotamiërs 3500 jaar geleden al en het is hier nog steeds niet doorgedrongen of liever gezegd: Het is door de christelijke kerk en de daarbij behorende mentaliteit versjangeleerd tot wat het nu is en de meeste mensen nemen niet de moeite om hun oude waarden terug te vinden maar mocht er iemand zijn die toch geïnteresseerd raakt: Er is genoeg te vinden op internet over de winterzonnewende.

    Een ieder die de betekenis beseft van dit kosmische gebeuren houdt vanzelf op met de idiotie rond de jaarwisseling en zal zich, zelfs zonder zijn sigaar aan te steken met ? 5.= een stuk rijker gaan voelen, van binnen wel te verstaan.

    Trouwens, waar zit nou het eigenlijke het probleem:
    Het roken van die sigaar of het aansteken van die 5 piek?

  • Mostafa Mouktafi, di 22 december 2009 13:36 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Zijn ze gek geworden daar of willen ze ons gek maken?

    Mijn vrouw had net en leuke inburgeringscursus over Kerst achter de rug, en nu horen wij dat? Afschaffen?
    Dan zeg ik, wat bedoelen ze precies met ''Ze moeten Inburgeren'' ?
    Door dit artikel kan niet geen verschil zien tussen inburgeren van ''niet Westerse Nederlanders'' en het gek maken van deze mensen. Is 1 + 1 nog steeds 2 in Nederland??

  • John Galt, di 22 december 2009 13:59 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op John

    John

    Even ter verduidelijking, dit is een opinie van een persoon, een column, gebaseerd op een 120 jaar oude brief. Geschreven om reacties uit te lokken.

    Kerst stopt echt niet hoor, en gelukkig is er ook geen enkele persoon of authoriteit die bepaald óf er kerst gevierd wordt...

  • Mostafa Mouktafi, di 22 december 2009 14:59 in reactie op John Galt Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ik zag het als gaatje om mijn ongenoegen over de manier van inburgeren en samenleven gesproken iets erbij te vullen.
    Dank u, u heeft gelijk.
    Het klonk bij me of een minister die dat het geroepen!

  • John Galt, di 22 december 2009 15:33 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op John

    John

    Uw punt is duidelijk :)

  • Rob van Koot, wo 23 december 2009 08:53 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Rob

    Rob

    Maak je geen zorgen Mostafa, je bent goed bezig. Dit is zo'n column van iemand in Nederland die zijn eigen cultuur te grabbel gooit. Dat moet je nooit doen. Jij ook niet. 1+1 is nog wel 2 maar er zijn krachten die de samenleving aan het wankelen willen brengen omdat ze boos zijn op alles. Maar het zijn er maar een paar, daarom krijgen ze aandacht. Niks van aantrekken.

  • Derek Groen, di 22 december 2009 12:35 Reageer op Derek

    Derek

    Laat mij toch lekker een sigaartje draaien van dat 10 euro biljet als ik dat wil. Is geld zo belangrijk geworden dat we er zelfs feestdagen mee gaan verzieken?

  • Piet Paaltjes, di 22 december 2009 12:14 Reageer op Piet

    Piet

    Novib heeft een jaarlijks budget van 190 miljoen euro, waarvan meer dan de helft wordt gesubsidieerd.

    Directeur Sylvia Borren verdiende 100.264 euro , inclusief sociale lasten en pensioenpremies. '

    Zieligheid is handel.

  • John Galt, di 22 december 2009 11:56 Reageer op John

    John

    Ach ja, ik zou aan dat deadweightloss niet te zwaar tillen, op alles wat we kopen zit een deadweightloss door BTW (19%).

    Hier komt dan inderdaad nog wat bovenop als je cadeaus voor iemand koopt, waaruit je kunt concluderen dat je iemand beter gewoon geld kan geven. Maarja, dat is natuurlijk niet zo leuk om te geven als iets origineels en persoonlijks.

    Verder geen slecht idee om schoolboeken etc. te geven voor kerst, strookt lekker met de kerstgedachte.

  • Censuur Joop, di 22 december 2009 11:53 Reageer op Censuur

    Censuur

    Huh?

    Nou ja, overdrijven is ook een vak. Vier dan geen kerst en ga lekker in je hok zitten kniezen.

  • Jager Verzamelaar, di 22 december 2009 11:28 Reageer op Jager

    Jager

    huh?
    kun jij er dan wijs uit worden?

  • Marie-Bernadette Engering, di 22 december 2009 11:25 Reageer op Marie-Bernadette

    Marie-Bernadette

    Moge de WARE KERSTVIERING terugkeren!

    Het MID-WINTERFEEST, het feest in het midden van de Winter.

    Het was ooit een Feest van Innerlijke Verruiming van Bewustzijn, een zalig, verblijdend, verwarmend, versterkend evolutionair Geschenk, die alle uitbundigheid van Sinterklaas, Kerstmis en Oud en Nieuw zwaar in het niet doet vallen.
    Die opgewonden commerciële toestanden berusten in feite op niets meer dan innerlijke leegte, innerlijke honger . . . . . . . . . . . . . materieel onstilbare honger . . . . . . . . . . . . . naar zichzelf.

  • Hugo Gündel, wo 23 december 2009 03:19 in reactie op Marie-Bernadette Engering Reageer op Hugo

    Hugo

    Mooi .... en wat voor kostuum hoort daarbij?

  • Marie-Bernadette Engering, wo 23 december 2009 17:06 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Marie-Bernadette

    Marie-Bernadette

    Geen speciaal kostuum Hugo, slechts je authentieke outfit.

  • Renée Olsthoorn, wo 23 december 2009 19:19 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Renée

    Renée

    Als ik jou was, trok ik in ieder geval wat warms aan, @Hugo. Je bent zoooo mager! ;-)

  • Flipje Tiel, wo 23 december 2009 12:00 in reactie op Marie-Bernadette Engering Reageer op Flipje

    Flipje

    Dus als ik het goed begrijp is het MID-WINTERFEEST een feest in het midden van de winter?

    Wow, die hunnebedbouwers wisten hoe ze hun feesten namen moesten geven!

    Ik neem aan dat het ook gewoon een goed excuus was voor een feestje.

  • Marie-Bernadette Engering, wo 23 december 2009 17:09 in reactie op Flipje Tiel Reageer op Marie-Bernadette

    Marie-Bernadette

    Ja Flipje de benaming Mid-Winterfeest duidt al aan wanneer het plaatsvindt. Ken je het Midwinter-hoornblazen in Twente.
    Men is een beetje in de war als men de winter in die tijd wil laten beginnen..................

    Ik neem helemaal niet aan, dat het net als nu een goed excuus was voor een feestje.
    Waarom een feestje als je meeleeft met de seizoenen en daarin je eigen cirkelgang door het jaar heen beleeft en viert?

  • Hugo Gündel, do 24 december 2009 03:14 in reactie op Marie-Bernadette Engering Reageer op Hugo

    Hugo

    Een synoniem van cirkelgang is .. sleur. Dus een goede reden om een denderend feest te organiseren en desnoods flink aangeschoten aan een tak van een denneboom een flink aantal loopings (= verticale cirkels) te maken. :-)

  • Marie-Bernadette Engering, do 24 december 2009 09:03 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Marie-Bernadette

    Marie-Bernadette

    Kennis kan verschillen..................
    cirkelgang staat bij mij voor DIEPGANG!

  • Ton evertsen, di 22 december 2009 11:03 Reageer op Ton

    Ton

    de term azijnpisser is het eerste wat in me opkomt

    heb ook niet zoveel met kerstmis maar je kan ook overdrijven

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven