vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Hans Groen Word fan Abonnement
07 maart 2011 Reageer (29) 701 x bekeken Politiek
Het CDA zoekt zijn kudde
De partij moet oppassen niet uiteen te vallen in de kleine partijen waar ze uit is voortgekomen
De strijd om het partijvoorzitterschap is binnen het CDA in alle hevigheid losgebarsten. De eerste reacties van prominenten en kandidaten laten zien dat het CDA een volledig gespleten persoonlijkheid heeft als partij. Om die reden mag het CDA wel oppassen dat zij niet uiteenvalt in de kleinere partijen waaruit zij is voortgekomen.
De geschiedenis van het CDA is er een van tegenstellingen. Voortgekomen uit de KVP, ARP en CHU werd het CDA in 1980 officieel opgericht. Een richtingenstrijd is er altijd geweest maar die overbrugd werd door de gezamenlijke wens om christelijke politiek te voeren. Het grote verschil tussen de partijen komt vooral tot uitdrukking in hun christelijke achtergrond. De KVP was een zuivere katholieke partij, waar ARP calvinistisch was qua inslag en het CHU protestants. Nog altijd kan men zien aan de verdeling van het electoraat in het land, welke stroming het meest invloedrijk is en waar nu dus de grootste klap vandaan kwam. Het katholieke zuiden, Limburg en Brabant, waar de KVP altijd dominant was.
Het is de ontzuiling die deze 3 partijen mede dwong tot samenwerking. Marginalisatie dreigde aan de horizon. Daarmee werden de verschillen eigenlijk toegedekt onder de mantel van het christendom, maar de verschillen in de kern van de partijen bleef bestaan. Het CDA kon initieel floreren onder Van Agt die redelijk overeind bleef ondanks een slecht functionerend kabinet. Het is vooral onder Lubbers geweest dat het CDA zich uitermate sterk profileerde en haar invloed op alle niveaus uitbreidde. De klap van Paars deed vooral op nationaal niveau pijn. In de regio’s behield het CDA redelijk haar invloed. Met de komst van Balkenende kon het zieltogende CDA zich weer optrekken. Vanaf 2002 tot en met 2007 wist Balkenende met veel vallen en opstaan zijn kabinetten overeind te houden. Maar de koers die werd uitgezet werd steeds rechtser en het sociale gezicht van het CDA vertoonde steeds meer sleetse plekken.
Het CDA vervreemdde zich steeds meer van haar achterban en de verschillen in oorsprong begonnen op te spelen. Met de opkomst van de PVV, met Limburg als uitvalsbasis, werd de bijl in de CDA boom gezet. Het katholieke deel van het CDA keerde zich af van de partij en liep massaal over naar de PVV en VVD. De angst en onzekerheid in de regio’s over hun toekomst kon niet meer beantwoord worden door het CDA. De PVV had haar populistische antwoord al klaar liggen.
Hoezeer de partij verdeeld is over de koers die het nu moet gaan varen, blijkt wel uit de eerste reacties over het partijvoorzitterschap. Bleker en Hillen kraaien nu al de victorie voor Verhagen. De zuiderling die een katholieke basis heeft. Maar juist hij is niet in staat de achterban aan te spreken. Verhagen zit op een duidelijk rechtse lijn waarbij het onderscheid tussen VVD en PVV qua standpunten wegvalt. Om die reden hoeft de katholieke kiezer niet terug te komen bij het CDA. Dat Bleker en Hillen, Verhagen naar voren schuiven is wel voorspelbaar. Beiden liften mee op de rug van Verhagen. Hun uitspraken laten zien dat het CDA nog altijd op de oude manier denkt, zoals zij als bestuurderspartij altijd heeft gedaan. De achterkamer oplossing.
Koppejan stuurt in zijn blog op een geheel andere koers aan. Niet naar rechts, maar naar het centrum. Van een linkse koers verwacht Koppejan niet veel. Maar Koppejan vergist zich deerlijk dat in het centrum de CDA kudde zit. Het electoraat is de afgelopen jaren juist meer naar de flanken opgeschoven en het katholieke CDA deel is vooral naar rechts verschoven. Koppejan verzet zich vooral tegen de populistische opvattingen van de PVV. Voor hem is het een gruwel de samenwerking, maar niet dermate dat hij het kabinet ervoor wil laten struikelen. Toch nog die hang naar de bestuurderspartij van weleer.
Van der Tak, een van de kandidaten, zoekt het op rechts. Hij wil een duidelijk CDA geluid op de zaken die de PVV agendeert. Criminaliteit, sociale vraagstukken en integratie. Versoepeling van het ontslagrecht is volgens van der Tak niet goed doordacht. Daarmee tracht hij zich een sociaal gezicht aan te meten en gaat op die wijze in de PVV vijver vissen. Maar daarmee loopt hij het risico dat het CDA zich niet weet te onderscheiden van de PVV.
Ruth Peetoom heeft een duidelijker socialer gezicht. Al pleit zij meer voor eigen verantwoordelijkheid. Haar koers is volgens haar niet conservatief of progressief en ze zoekt het weer in de christelijke waarden die de verschillende stromingen met elkaar verbindt.
Deze verschillende visies, van het regenteske van Bleker en Hillen, naar sociaal-christelijke van Peetoom, laat het enorme probleem zien van het CDA als je dat vergelijkt met de beweging die het electoraat heeft gemaakt. De achterban van het CDA is volledig uiteengescheurd. Het partijcongres van het CDA over regeringsdeelname liet dat al zien. Het morrende en overmatig aanwezige katholieke deel dat met bussen tegelijk werd aangevoerd, wist de partij over te halen naar haar huidige rechtse koers. De rest van de partij in vertwijfeling achterlatend.
Het probleem voor de komende partijvoorzitter is niet zozeer de koers die uitgezet moet worden, maar het beteugelen van de overmatige dominantie van het katholieke KVP deel in haar partij. Ondanks dat een groot deel daarvan weg is gelopen naar de VVD en PVV, weet het resterende deel haar stempel te drukken op de huidige koers. Het KVP smaldeel meent dat door het voeren van een rechtse koers, de kiezer weer teruggehaald kan worden. Dat is echter twijfelachtig. Brabant is overgenomen door de VVD en Wilders heeft Limburg in zijn zak zitten. Zowel de VVD als de PVV hebben en kunnen een veel scherpere koers varen dan het CDA. Het restje christelijkheid dat het CDA nog resteert, weerhoudt haar ervan om zich openlijk en volledig af te zetten tegen immigranten. Zou zij dat wel doen, dan zal het andere deel van het CDA, ARP en CHU, zich van haar afkeren en splijt de partij definitief.
Misschien kan een goede herder helpen, maar die is nog altijd niet opgestaan en het verhoudt zich ook niet met de huidige rechtse koers van het CDA. En mocht het CDA alsnog naar binnen buigen, dan komt zij vanzelf in aanvaring met de koers van het huidige kabinet met alle bedrijfsrisico’s van dien.
Laatste Reacties (29) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
, do 10 maart 2011 08:07 Reageer op
Wie ligt er wakker van wanneer het CDA in het niets verdwijnt?
Niemands toch. het grefodeel kan naar de CU of de SGP en de rest vindt wel wat. -
J van Ginkel, di 08 maart 2011 23:40 Reageer op J
In het stuk staat één belangrijk gegeven dat later weer vergeten wordt: "Maar Koppejan vergist zich deerlijk dat in het centrum de CDA kudde zit. Het electoraat is de afgelopen jaren juist meer naar de flanken opgeschoven en het katholieke CDA deel is vooral naar rechts verschoven." Daaraan moet worden toegevoegd dat de vlucht naar VVD/PVV bij de katholieken het meest pregnant is, maar dat ook de `verloren' protestanten in grote meerderheid naar die partijen vertrokken zijn. (Als dat niet zo zou zijn, hadden we nu een linkse meerderheid gehad ....!!!!) En daarmee komen we bij het zwakke punt van de analyse. Ga je niet naar `rechts' krijg je die kiezers niet terug. Ze zijn niet daarheen vertrokken omdat ze het CDA niet sociaal genoeg vonden ....
Je zou kunnen denken dat de resterende kiezers dus de linkse flank zouden zijn van het oude CDA - maar dat blijkt in alle opiniepeilingen (en ledenvergadering) ook niet te kloppen. Wat het CDA trouw is gebleven is qua leden 1/3 niet zo gelukkig met de samenwerking, 2/3 wel - en bij de KIEZERS is de verdeling zelfs nog meer in de richting van `gelukkig' met de samenwerking!! (Vraag Maurice maar ...)
Kortom, een beweging naar links kost het CDA per definite stemmen! (Dat zouden ze dan moeten compenseren door stemmen van D66/CU/PvdA/GL/SP over te nemen. Nogmaals, mensen die het CDA verlaten om PVV?VVD te stemmen gaan niet CDA stemmen wanneer het CDAzich maar harder afzet tegen die partijen .. Een beetje rationeel denken aub)
De opmerking dat naarmate het CDA meer lijkt op PVV of VVD de keizers liever voor het echte werk gaan snijdt hout! Echter, logischerwijs zou daaruit moeten volgen dat het CDA een rechts of conservatief geluid moet combineren met een eigen uitleg. Alleen dan bestaat er een kans (een deel van) de weggelopen kiezers terug te halen. Daarbij speelt duidelijk een rol dat de switch pas plaats vond toen het CDA ging regeren met de PvdA. Zolang Balkenende met de VVD regeerde zag men die noodzaak niet om te switchen!
Vor het CDA is wat `links' ervan vindt in principe irrelevant. Ze moeten kiezen tussen klein (dat zou betekenen terug naar de jaren 90 of eerder positionering en accepteren dat men onder 10 zetels blijft/ wellicht fuseren met CU) of op rechts proberen een deel van de kiezers terug te halen (waarschijnlijk geen 30 zetels of meer, maar wellicht 20/25)
NB ook aan de PvdA kun je zien dat het oude jaren 90 midden op dit moment geen keizers trekt. De wereld/maatschappij is veranderd en de bevolking stelt andere vragen/eisen. De oude atwoorden werken niet meer ... Beide oude volkspartijen zullen daar snel een antwoord op moeten vinden - of accepteren dat ze niet meer de dominante partijen in de nederlandse politiek zijn. -
hans groen, wo 09 maart 2011 13:47 in reactie op J van Ginkel Reageer op hans
"Daaraan moet worden toegevoegd dat de vlucht naar VVD/PVV bij de katholieken het meest pregnant is, maar dat ook de `verloren' protestanten in grote meerderheid naar die partijen vertrokken zijn. (Als dat niet zo zou zijn, hadden we nu een linkse meerderheid gehad ....!!!!)"
Dit is niet juist. Er is geen werkelijke uitwisseling tussen het linker en rechterblok. Kijk je naar de lange termijn ontwikkelingen van de partijen dan zie je duidelijk de ontzuiling waardoor de grote middenpartijen afbrokkelen ten koste van hun flanken. Links wordt linkers, rechts wordt rechtser. Of liever gezegd. De kiezer gaat meer voor partijen die meer thematisch gericht zijn dan partijen die een te generiek geluid laten horen. De verbondenheid met de partijen uit de verzuilingsperiode neemt sterk af.
De verloren protestanten zijn in veel kleinere getale naar vvd/pvv vertrokken. Maar zelfs zonder die beweging zou links geen meerderheid hebben. Links heeft nog nooit een meerderheid gehad. Dat duidt dat de protestantse kiezer vnl bij het CDA zat en daar nog steeds zit.
De ledenvergadering van het CDA werdt gedomineerd door het katholieke zuiden. Zij hadden zich tijdig van plaats voorzien. Het is namelijk niet zo dat ledenvergaderingen een afspiegeling zijn van partijen. Je kan je vrij opgeven volgens het principe first come, first served.
Mijn bemerking dat de kiezer niet in het centrum zit, refereert aan het feit dat de kiezers de afgelopen jaren juist naar de flanken zijn opgeschoven. De vraag is echter of ht CDA met een 'eigen rechtse geluid' wel overeind blijft. Of daarmee de overgelopen pvv kiezer teruggehaald kan worden, zolang Wilders zo sterk blijft, is twijfelachtig. Vind maar eens iemand die wilders op rechts kan overspelen. Daarnaast is een nog rechtser geluid van het CDA de mogelijke opmaat naar een breuk omdat de linkerflank van het CDA definitief gaat afhaken.
Dus ja, naar links kost het CDA stemmen, maar naar rechts levert geen nieuwe stemmen op, tenzij het CDA de PVV kan overstemmen met een aansprekend programma en een aansprekende leider. Dat bedoel in met mijn slotsom dat het CDA een goede herder zoekt. -
J van Ginkel, wo 09 maart 2011 18:03 in reactie op hans groen Reageer op J
CDA+VVD+LPF/PVV (tussen haken CDA-zetels)
1994: 65 (34)
1998: 67 (29)
2002: 93 (43)
2003: 80 (44)
2006: 72 (41)
2010: 76 (21)
uit deze cijfers haal ik geen grote vlucht naar links vanuit het CDA in de laatste 20 jaar.
Verder is de aanwezigheid van protestanten op de ledenvergadering natuurlijk ook een zaak van die protestanten. Als ze zich met duizenden hadden aangemeld, waren ze ook welkom geweest.
Overigens heb ik nergens cijfers gezien van protestanten t.o. katholieken op de vergadering. En ik heb wel redelijk wat katholieken gezien die ageerden tegen de samenwerking! Kortom, dit klinkt voor een groot deel als een 50jaren uitspraak over `paapse stoutigheden' ... Als er wat fout gaat is het de schuld van die papen .. ('t waren net moslims ..)
Verder ken ik toch ook redelijk wat protestantse CDA-leden (kom uit zo'n nest en ben zelf de `afvallige' naar links ...) en die waren het helemaal eens met de samenwerking. (NB: zie ook hoe de harde kern van de CU reageert (veel protestanter kun je niet zijn) - ook zij kiezen deels PVV/VVD uit afkeer voor `links'. Vooral de PvdA lijkt nog niet te begrijpen hoezeer ze bij een substantieel deel van de bevolking gewantrouwd wordt, meer nog dan in de jaren van Van Agt! Pas las `links' daar een passend antwoord op gevonden heeft kan er echt aan iets nieuws gebouwd worden. Op dit moment stimuleert `links' die angst voornamelijk nog ...)
De verliezen naar de linkerkant in de jaren JPB (en daarvoor) zijn marginaal vergeleken met de verliezen op rechts. Als je een middengrote partij wilt zijn (en niet een tweede CU die eens in de 50 jaar mag meeregeren) is er voor het CDA alleen op de `rechterflank' hoop op zetelwinst. Nu de sprong (mede door JPB IV) naar VVD en PVV is gemaakt zal het moeilijk zijn de mensen te overtuigen!!, maar het is wel de enige mogelijkheid om te groeien. Een keuze van links-midden betekent het opgeven van het spelen van een rol van betekenis voor het CDA. (NB: bedenk wel dat een deel van de CDA-kiezers op het CDA stemt omdat het voor stabiliteit in de regering zorgt. Als ze die functie niet meer kunnen vervullen zullen er nog meer stemmers richting VVD verdwijnen.)
Nogmaals, Nederland is niet meer het Nederland van 1983. Het politieke speelveld is totaal veranderd, de kiezers zijn veranderd/hebben andere prioriteiten. De toekomst is `beangstigender' geworden. Dan is het een vrij gangbaar gegeven dat de bevolking als geheel behoudender wordt, behoudender stemt ... -
Gerwin van Eersel, di 08 maart 2011 19:42 Reageer op Gerwin
"De partij moet oppassen niet uiteen te vallen in de kleine partijen waar ze uit is voortgekomen."
Die subkop getuigd van weinig rekenkundig inzicht, het CDA als geheel is nu grofweg zo klein, of zelfs kleiner, als elk van die partijen waaruit het voortkwam gemiddeld groot was. -
hans groen, wo 09 maart 2011 13:38 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op hans
ahum. Ik spreek nergens over de feitelijke groottes van de partijen in zetels, alleen dat een splitsing dreigt waarbij de partij uiteenvalt in haar oorspronkelijke delen. Wat de uiteindelijke grootte van die partijen zal zijn, valt geen zinnig woord over te zeggen. Voor het zelfde geld dat de KVP na verzelfstandiging weer veel PVV kiezers terughaald. Wie zal t zeggen.
Ergo: het gaat om de teloorgang van het CDA -
Patrick Altena, di 08 maart 2011 10:53 Reageer op Patrick
Ik kan haast niet wachten tot het werkelijkheid wordt wat Hans Groen schildert. Het maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit of de partij uit elkaar valt als ze maar langzaam verschrompelt. Overigens heb ik bij het verlies van het CDA dezelfde soort gevoelens als bij Feyenoord. Het is leuk als ze vaak verliezen, maar ze moeten niet helemaal verdwijnen. Een mooi scenario voor de toekomst zou wat mij betreft zijn: bij de eerstvolgende verkiezingen nog eens 10 zeteltjes eraf, dan gaan fuseren met de Christenunie en dan samen bij de daarop volgende verkiezingen op een zetel of zeven, acht uitkomen. En dan maar fijn, eeuwig in de oppositie gaan zitten getuigen. Kan eindelijk alle rommel die de verzuiling in onderwijs en omroepland heeft achtergelaten worden opgeruimd, kan er beschaafde euthenasiewetgeving komen, en kunnen we, prettig detail, gezellig met zijn allen ook op zondag gaan winkelen.
-
Pierre Laroi, ma 07 maart 2011 21:42 Reageer op Pierre
De kudde zoekt een leider die de goede kant op wil.
-
Joop Vermaat, di 08 maart 2011 00:18 in reactie op Pierre Laroi Reageer op Joop
Dat is in de richting van rechts.
2/3 van de leden op het CDA congres stemde voor de gedoogconstructie met de PVV en het grootste gedeelte van het electoraat ging verloren aan de PVV en VVD. Niet alleen Brabant en Limburg gingen verloren tijden de TK verkiezingen, maar ook nu tijdens de PS-verkiezingen werden de grotere verliezen echter juist op het platteland geleden.
Dit zelfde verschijnsel doet zich nu ook voor bij de CU. Het verlies van hun aanhang in de traditionele gebieden waar zijn het sterkst waren was dramatisch. Binnen de partij gaan er dan ook stemmen op die beweren dat onder Rouvoet de CU een veel te linkse koers volgt.
Kortom, Christelijk Politiek Nederland is geen Linkse of Centrum-Linkse stroming , zoals vele Mastodonten binnen het CDA dat ons willen laten geloven. Christelijk Nederland is MIdden rechts en staat qau electorale aanhang veel dichter bij de PVV en VVD dan menigeen graag zou willen toegeven -
Pierre Laroi, di 08 maart 2011 16:10 in reactie op Joop Vermaat Reageer op Pierre
Geachte heer Vermaat,
U bent één van de analisten die denken dat wat zij denken het juiste is. Een bekend veschijnsel onder gelovigen die immers zoveel mogelijk achter iets (een idee) of iemand aanlopen. Dat tweederde van de CDA-LEDEN na heel veel tamtam en halve dreigementen vóór samenwerking met VVD en PVV gestemd heeft zegt volgens mij helemaal niks over stemgedrag. Kiezers en leden zijn twee vrijwel geheel verschillende bevolkingsgroepen. Volgens mij stemmen de meeste mensen op diegenen van wie ze heil verwachten. Logisch dat een rechtlijnig lijkend iemand dan de voorkeur verdient.
En dat Verhagen de uitstraling van Lubbers zou hebben lijkt me nu eenmaal schromelijk overdreven. Lubbers was een leider, Verhagen is machtsbelust, tamelijk dom en zéér koppig. Net als van Agt destijds. Zou het misschien kunnen zijn dat protestanten en katholieken niet langer naar dezelfde kerk willen? En wat dacht u van de constatering dat met het voortschrijden van de jaren ook de wijsheid komt? Vandaar dat de gemiddelde leeftijd van de dissidenten vast hoger lag dan die van de meehobbelaars. Als we dan even de twee katholieken uit dit commentaar met elkaar vergelijken kunnen we verwachten dat Verhagen tegen 2040 het licht zal zien.
Succes met uw zoektocht. -
Gerwin van Eersel, di 08 maart 2011 19:45 in reactie op Pierre Laroi Reageer op Gerwin
Lubber was een leider? Volgens mij was ie een witteboorden crimineel die als minster van economische zaken de grote concurrent van z'n familiebedrijf kapot wist te krijgen.
-
Irma Noord, ma 07 maart 2011 21:03 Reageer op Irma
Een partij hoort niet op zoek te gaan naar een kudde. Een beginselprogramma kun je niet aanpassen om meer kiezers te trekken. Kiezers horen te gaan voor de partij waarvan ze het beginselprogramma het meest aansprekend vinden.
Toen het volk mocht gaan stemmen werd het op die manier ingericht, je gaf je stem aan degene die het dichts zat bij dat wat je zelf vond. Partijen gingen daarom beginselprogramma's en een ideologie ontwikkelen. Behalve de Christelijke partijen want de bijbel zou hun leidraad moeten zijn.
Het CDA heeft niet eens meer een ideologie, de bijbel vergeten ze ook steeds meer. Het CDA past zich steeds aan om de macht te houden..... als Christelijke partij samenwerken met de PVV zou niet moeten kunnen.
Overigens vind ik dat een religie niets in de regering heeft te zoeken, maar dat is een heel ander onderwerp. -
Frans Akkermans, ma 07 maart 2011 15:59 Reageer op Frans
[ De KVP was een zuivere katholieke partij, waar ARP calvinistisch was qua inslag en het CHU protestants.]
Ik zou eerder voor de ARP de term "gereformeerd" gebruiken en voor de CHU "hervormd". Het calvinisme is n.l. een stroming binnen het protestantisme. De andere "christelijke"partijen , de SGP en de CU zijn ook als "calvinsitisch" te typeren.
De perikelen in de CDA zijn niet te begrijpen zonder kennis van de geschiedenis van de verzuiling in Nederland. Maar er niets nieuws onder de zon leert Prediker. Schermutselingen tussen de bloedgroepen hebben in het CDA sinds de oprichting in 1980 een rol gespeeld.
De teruggang van de partij is m.i. vooral veroorzaakt door de ontzuiling en de ontkerkelijking. Maar al eerder heeft de partij zich weten te herstellen. Ze levert met name op het platteland kundige en betrouwbare bestuurder en daar blijft behoefte aan. Zodra de PVV ergens bestuurlijke verantwoordelijkheid moet gaan dragen zou het wel eens met haar groei afgelopen kunnen zijn.
Voorspellen dat het met het CDA is gedaan is denk ik vooral gebaseerd op de wens die de vader is van deze gedachte. -
El Che, ma 07 maart 2011 14:58 Reageer op El
De schijnheiligheid van het cda wordt door de tekst van dit nummer goed weergegeven:
http://www.youtube.com/watch?v=9yHOJoI4q8I -
El Che, ma 07 maart 2011 14:38 Reageer op El
Waar zijn de barmhartige Samaritanen gebleven?
-
Tom Meijer, ma 07 maart 2011 16:07 in reactie op El Che Reageer op Tom
"Waar zijn de barmhartige Samaritanen gebleven?"
Dat is toch wel erg lang geleden hoor. -
El Che, ma 07 maart 2011 16:21 in reactie op Tom Meijer Reageer op El
" "Waar zijn de barmhartige Samaritanen gebleven?"
Dat is toch wel erg lang geleden hoor. "
Ik kan mij nog wel herinneren dat er vroeger in de kerk te pas en te onpas meegestrooid werd. Ook op de tv was dit vroeger een regelmatig terugkerend onderwerp.
Maar schijnbaar is de moraal onder cda-ers veranderd en zijn de barmhartige Samartanen uitgeroeid in de huidige rechtse politiek van het cda. Tegenwoordig noemt het cda de barmhartige Samaritanen: al te gek is buurmans gek. Kwestie van opschuiven binnen het geloof. Nog even en het cda ontkent dat jesus zijn leven gaf voor het redden van de mensheid. Zulke onbaatzuchtigheid past niet meer in de moderne rechtse visie van het cda! De nieuwe lijfspreuk van het cda is nu: god voor ons allen en ieder voor zich. -
W.J. v/d Straat, ma 07 maart 2011 16:50 in reactie op El Che Reageer op W.J.
Die zijn gedeporteerd naar de zo door GW benijdde tuigdorpen in Israël en heten ook wel 'Palestijnse nederzettingen'...
Je zult toch eens in vrede naast elkaar moeten wonen, zeg...... -
NL4 NL, ma 07 maart 2011 13:35 Reageer op NL4
Van mij mag het hele CDA verdwijnen, want het is altijd al een partij geweest van huichelaars en zogenaamd heiliger-dan-de-paus figuren.
-
Frans Akkermans, ma 07 maart 2011 16:14 in reactie op NL4 NL Reageer op Frans
Kijk, extreem rechts ziet niets in het CDA. In christelijke politiek dan misschien?
-
Tom Meijer, ma 07 maart 2011 16:33 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Tom
"In christelijke politiek dan misschien?"
Kunt U duidelijk maken wat dat nou inhoudt en waarin het zich onderscheidt? -
Frans Akkermans, ma 07 maart 2011 20:16 in reactie op Tom Meijer Reageer op Frans
Ik kan het niet anders omschrijven dan het beleid dat christelijke partijen voorstaan. En christelijke partijen zijn die partijen die zich openlijk beroepen op de normen en waarden van het Christendom. (En daar staat de PVV toch ook achter?).
Daarmee onderscheiden ze zich van de niet-christelijke partijen.
Nu bestaat in mijn ogen niet iets als dé christelijke politiek. Ze verschillen onderling nogal , zowel in godsdienstig opzicht als op de schaal van links-rechts. -
Tom Meijer, ma 07 maart 2011 21:51 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Tom
"En christelijke partijen zijn die partijen die zich openlijk beroepen op de normen en waarden van het Christendom. (En daar staat de PVV toch ook achter?).
Daarmee onderscheiden ze zich van de niet-christelijke partijen."
De normen en waarden van het Christendom zijn allesbehalve uniek, dus daar kan ik niet veel mee.
Daarnaast, U gaat er van uit dat de PVV deze normen en waarden deelt. Welke partijen doen dat dan niet? -
Frans Akkermans, di 08 maart 2011 10:33 in reactie op Tom Meijer Reageer op Frans
U heeft gelijk. De normen en waarden van het Christendom zijn allesbehalve uniek. Levensbeschouwelijk gezien. Nu is elke godsdienst tevens een levensbeschouwing maar niet andersom. Christelijke partijen onderscheiden zich dan ook van anderen in levensbeschouwelijk/godsdienstig opzicht.
Deze discussie (waar ik spijt van heb, begin nooit over christelijke politiek) begon omdat ik reageerde op 4NL van wie het CDA mag verdwijnen terwijl de PVV toch, meen ik, op de bres staat voor de christelijke identiteit van Nederland.
Ter illustratie een citaat van een EO-website over de stelling of je christen kunt zijn en PVV-stemmer. (http://www.eo.nl/blogs/eojongeren/2011/02/09/stelling-kun-je-christen-zijn-en-op-de-pvv-stemmen/).
Patrick Guillermo Jimenez Quinayas, PVV-vrijwilliger
“De PVV is anti-islamitisch, maar dat betekent niet dat ze moslims haten. Wel zijn ze tegen de persoonscultus rond Mohammed en de Sharia, het wetssysteem van Allah met haar kleurrijke palet aan mensenrechtenschendingen. Lijfstraffen als amputaties, stokslagen en steniging kom je in ieder islamitisch land tegen. Iedere oprechte christen moet zich dan ook afvragen of deze religie afkomstig is van God of van de Vijand.
Om de christelijke identiteit van ons land te beschermen, moet je als christen een keuze maken. Kies je stilzwijgend voor de islam of verzet je je tegen deze valse religie die al zo veel slachtoffers heeft gemaakt? Daarom roep ik jullie als christenen op: onderzoek de islam, lees de Koran, vergelijk hem met de Bijbel, vergelijk Mohammed met Jezus en bedenk dan wat Jezus zou zeggen over de islam. Mijn conclusie: een stem op de PVV is een stem tegen de islam en voor het christendom.” -
Tom Meijer, ma 07 maart 2011 13:33 Reageer op Tom
Des te eerder het CDA, maar ook CU en SGP verdwijnen hoe beter. Dat dit automatisch voornamelijk tot groei bij VVD en PVV leidt neem ik op de koop toe, duidelijkheid is beter dan deze mistige situatie die al tientallen jaren te lang duurt.
-
W.J. v/d Straat, ma 07 maart 2011 13:18 Reageer op W.J.
Het CDA is voorgoed z'n greep op de samenleving kwijt, het heeft mij al vele jaren verbaasd hoe men dat voor elkaar kreeg, met conservatief/confessionele politiek van vóór WO2. Ook het opportunistische dan-weer-rechts, dan-weer-links samenwerken stond mij nooit aan.
Wat in de laatste "Buitenhof" echter opviel is, dat de partij nog wel politici kent die een stuk intelligenter, beschaafder en kundiger zijn, dan de kopstukken die meestal in het nieuws komen.
Maar de kudde; die is voor goed op hol geslagen in allerlei richtingen....... meûeûeûhhh......... -
Ferry van Maanen, ma 07 maart 2011 12:12 Reageer op Ferry
Ik kan er geen seconde van wakker liggen... of leggen , wat is het nou ?
-
Amarinde Bovendorp, ma 07 maart 2011 11:44 Reageer op Amarinde
Oude tijden herleven.
De machtswens heeft ooit geleid tot de fusie en nu leidt het tot afsplitsing.
Katholieken hebben nog nimmer door 1 deur gekund met welke andere religie dan ook.
Voor het oog van de macht tolereren ze anders gelovigen, meer niet.
Met de interne machtsstrijd die Verhagen op zeer onorthodoxe wijze gewonnen heeft is het lot van het CDA bezegeld.
De tegenstellingen tussen de Katholieken enerzijds en de overige gelovigen anderzijds is in volle glorie zichtbaar geworden. -
Joop Schouten, ma 07 maart 2011 11:28 Reageer op Joop
Schizofreen Christelijk Appél.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7970 x bekeken Korte Scan
Reageer (355) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7598 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5890 x bekeken Korte Scan
Reageer (195) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5615 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5140 x bekeken Korte Scan
Reageer (249) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
4321 x bekeken Korte Scan
Reageer (355) Economie Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3760 x bekeken Korte Scan
Reageer (98) Media Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3421 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3130 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter -
Presentator stuurt 'Barbie' live uit show
Dat zouden ze vaker moeten doen...
2967 x bekeken Korte Scan
Reageer (22) Kijknou Twitter

