vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Mariko Peters Word fan Abonnement
20 juni 2011 Reageer (85) 1160 x bekeken Politiek
Herover de kunst op de macht
De kunstenaars scheppen het Nederland waar wij van houden
Met een grote 'Mars der Beschaving' uitte de Nederlandse kunstsector zondag en maandag een laatste noodkreet tegen de bezuinigingsplannen van het kabinet. Kamerlid Mariko Peters sprak de demonstranten maandag toe. Dit is de tekst van haar speech:
Beste Mark, minister-president van hardwerkend en ondernemend Nederland!
Wat hier vandaag op het offerblok ligt zijn niet alleen de hoofden van kunstenaars. Hier ligt ook het ideaal van de open samenleving op zoek naar reflectie, schoonheid en geluk. Het ideaal van een samenleving die gelooft in haar eigen vooruitgang, die gelooft dat de samenleving meer is dan arbeid en kapitaal en waar waarheid niet in pacht is van de toevallige machthebbers.
Deze kunstenaars, die hun hele leven hebben ingezet voor de kunst – daarom staan zij hier vandaag – zoeken als geen ander de grenzen op van het collectieve zelfbeeld. Een zelfbeeld dat zoals ieder ander zelfbeeld onvolkomen en leugenachtig is. Zij zoeken wat achter dit zelfbeeld schuilt, de duistere motieven en de onuitspreekbare verlangens en waarheden.
Op het podium, in de tentoonstellingsruimte, in de kunstacademies en op websites zijn zij de voorvechters van een open samenleving. Daar wordt de alledaagse verbeelding van de werkelijkheid ontleed, herschikt en vervangen; sleetse ‘waarheden’ ondervraagd en ontkracht.
Beste Mark, dit land waar jij zo trots op bent en waarvan je de Hollandse waarden wilt verdedigen, heeft hardwerkende kunstenaars voortgebracht die met passie steeds nieuwe publieken opzoeken en creatief ondernemen. Daarbij sparen zij zichzelf niet. Materieel gemak, sociaal aanzien en financiële zekerheid hebben zij ingeruild voor de vrijheid om te verbeelden. De vrijheid waar jij zo van houdt, Mark. Zij bouwden daarmee een samenleving met een ongelofelijk prachtig en levendig cultureel leven en bereikten daarmee voor ons allemaal de wereldtop. Dat is een Nederland waar wij van houden! Dat heb jij ook in wervelende speeches verwoord, voordat je dit fragiele weefsel aanbood aan valse, revanchistische sentimenten!
Wat schiet je nou op met deze ideologische knieval? Welke orgastische bezuinigingsdoelstelling bereik je hiermee? Je kan er nog geen vijf kilometer snelweg van aanleggen!
Je geeft het ideaal van de open samenleving waar mensen naar vernieuwing en geluk zoeken, op. Als je houdt van de muze, spreek dan de kunsten aan als je liefhebbende partner die het land waar wij wonen sterk maakt en nieuwe verhalen geeft. Maar je angstige adjudanten in de Kamer durven dat partnerschap niet aan. VVD en CDA willen deze kunstenaars niet eens laten deelnemen aan de hoorzitting die zodra hierbinnen plaats gaat vinden, zoals ik had voorgesteld. Durven ook niet een hoorzitting in een publieke ruimte te houden.
Alleen hier op het plein mogen jullie nog even ‘boksen’.
Lieve mensen, daar gaan we ons niet in berusten. Wij staan hier en zijn niet verslagen. Dit is een politiek reveil. In welke samenleving wil je wonen?? Ik roep jullie op om onderling solidair te zijn, en plannen te smeden voor een herovering van de kunst op de politiek. GroenLinks wil, evenals jullie, het ideaal van de open samenleving en de rol die kunstenaars daarin spelen niet opgeven. Laat daar de creatieve krachten op los!
La lucha continua!
Laatste Reacties (85) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Truus Beek, di 21 juni 2011 16:41 Reageer op Truus
" kunstenaars scheppen het Nederland waar wij van houden."
Schijnbaar niet want zonder subsidies zullen bepaalde kunstenaars het niet redden. Dat zijn dus de kunstenaar waar wij niet van houden.
De kunstenaars waar wij van houden zullen blijven bestaan!!! -
W.J. v/d Straat, di 21 juni 2011 17:25 in reactie op Truus Beek Reageer op W.J.
Frans Bauer, André Rieu, Anton Pieck?
Woont u wellicht in Kaatsheuvel, Marken, Hindeloopen of erger nog, in Kerkrade of Volendam? -
Aert Willem d'Holbach, di 21 juni 2011 20:01 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Aert Willem
"... of erger nog, Kerkrade..."
Legt u mij dat eens uit, waarom zijn mensen uit Kaatsheuvel, Marken, Hindeloopen minderwaardig, lomper, slechter opgeleid, cultuurbarbaar of moreel inferieur? En waarom zijn mensen uit Kerkrade of Volendam dat in nog ergere mate?
Waar moeten we zijn voor de superieuren? Hoe herkennen we die superieuren of hecht u er waarde aan de mensen uit Kaatsheuvel, Marken, Hindeloopen of erger nog, Kerkrade of Volendam herkenbaar te maken? -
W.J. v/d Straat, di 21 juni 2011 21:21 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op W.J.
Loppersum, Julianadorp, 2e Exloërmond, Dinxperloo, Capelle, Zoutelande, zo nog enige aan onze cultuur bijdragende metropolen en wel hierom:
http://www.youtube.com/watch?v=kASREG15oBM
Daar worden onze kunstenaars en de buitenlandse culturen wel even stil van, nietwaar? -
Aert Willem d'Holbach, wo 22 juni 2011 01:10 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Aert Willem
Ja man, weg met ons...
Voor mij is het heel simpel. Als die mensen genieten van hun klompendans, dan gun ik die mensen dat genot, dan gun ik die mensen hun cultuur. Dat u de narrowminded cloth-eared nincompoop (met dank aan Mike Oldfield) bent die dat als achterlijk bestempelt, zegt meer over uw open houding ten aanzien van cultuur dan over het kunstzinnige gehalte van deze bevolkingsgroep.
"Kunst moet ontroeren" en als ik die mensen zie genieten, ben ik ontroerd. In lichte mate doch ontroerd. Wat dat betreft is het dus kunst, wat die mensen uiten. Niet vanwege de extrinsieke uiting maar vanwege de intrinsieke waarde. -
Joris Driepinter, wo 22 juni 2011 10:52 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joris
En als dat zelfde groepje mensen die een liedje en een dansje uit vervlogen tijden opvoeren nou wat geld nodig hebben voor de repetitie, de aankleding en iemand die de accordeonbegeleiding doet?
Zal die rijke familie van het dorp dat dan betalen ?
En als het naastgelegen dorp nu ook een keer deze mensen wil zien optreden, gaan ze dan het volle pond betalen omdat ze feitelijk genieten van de eerder gedane investeringen.
Volgens uw ideeën is dat het beste, sterker nog u vindt het niet meer dan terecht dat deze mensen rendement maken op hun investering, die familie moet ook haar geld weer terug.
Dus bij een volgend optreden van het gezelschap gaat er een hek omheen, mag iedereen genieten van een dansje voor 20 eu p.p. niet leuk, wel zo eerlijk voor de mensen die het geld in de onderneming gestoken hebben.
Vergeet niet dat het buiten de kantoortijd gedaan wordt dus die uren
moeten wel tegen het gangbare tarief in rekening gebracht.
Ik vergeet nog te vermelden dat volgend jaar de prijs omhoog moet want, de hekken kwamen nu van de gemeente, die houd daar mee op in 2012.
Gaat u een bijdrage leveren in ruil voor uw -lichte- ontroering?
Samen met Truus die dit principe een warm hart toedraagt. -
Aert Willem d'Holbach, wo 22 juni 2011 13:06 in reactie op Joris Driepinter Reageer op Aert Willem
Sparen... met de pet rond?
Ik wil de nieuwste Nikon, krijg ik ook geen subsidie voor.
Als die mensen hun investering willen weggeven of terugverdienen, dat is hun persoonlijke keuze. Het blijft "amateurkunst". Dus uw idee "...Volgens uw ideeën is dat het beste, sterker nog u vindt het niet meer dan terecht dat deze mensen rendement maken op hun investering, die familie moet ook haar geld weer terug..." is volledig uit de lucht gegrepen. Dat is uw idee en niet het mijne. Dat is iets wat u graag wilt denken in de categorie wensdenken. -
Reinaert de Vos, wo 22 juni 2011 17:50 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Reinaert
:-)
-
Sonja van Geloven, wo 22 juni 2011 01:41 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Sonja
Geweldige link naar video, bedankt. Een kijkje in de Nederlandse ziel.
-
xxxxx xxxxxxx, wo 22 juni 2011 22:33 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op xxxxx
Anton Pieck
Totaal artistiek onafhankelijk.
Onafhankelijk van de musea.
Onafhankelijk van de kunst critici en kenners.
Onafhankelijk van de uitgevers.
In alle rust je eigen beeldende stijl vinden en je helemaal niets aantrekken van wat wie dan ook er van vindt. Vervolgens met je werk wereldfaam bereiken zonder je ziel te verkopen.
En dat alles zelf gesubsidieerd door tot je 65ste als tekenleraar op school te werken.
Sja! Het is natuurlijk geen gesubsidieerde pindakaasvloer (want das pas echte kunst). Toch zou iets meer respect naar mijn mening wel op zijn plaats zijn. -
xxxxx xxxxxxx, wo 22 juni 2011 22:49 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op xxxxx
Ik weet niet wat de andere kunstenaars doen, maar ik zal blijven creëren zo lang mijn lichaam het toelaat. Geld is daarbij een ondergeschikte factor. Echte kunstenaars kunnen niet stoppen geld of geen geld.
-
Jan B, di 21 juni 2011 21:48 in reactie op Truus Beek Reageer op Jan
Ja, en die waar we niet van houden noemen we entartet. Die entartete kunst bracht overigens later wel aanzienlijk meer op dan dat nationalistisch realistische gepruts in lijn met het opgedrongen volksempfinden van die dagen (waar destijds ook de Telegraaf zulke leuke stukjes over schreef).
-
Crunchy Frog, wo 22 juni 2011 09:12 in reactie op Jan B Reageer op Crunchy
...dat nationalistisch realistische gepruts in lijn met het opgedrongen volksempfinden van die dagen ...
------------------------------------------------------------------------------
En jammer ook dat die o zo vrije markt, de ultieme hemel van alle individuele zelfontplooiers, zo vatbaar is voor zo'n opgedrongen volksempfinden. -
Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, di 21 juni 2011 15:58 Reageer op Fred
Wel lekker dramatisch aangezet "Wat hier vandaag op het offerblok ligt zijn niet alleen de hoofden van kunstenaars."
Nou nou tante Lenny zou hier zeker een 8 voor geven!
Maar de conclusie is dus: subiside = leven? Man man man, wat zijn de GLérs toch een stelletje kapitalisten geworden, geld is het enige dat telt! -
Ton evertsen, di 21 juni 2011 13:12 Reageer op Ton
zo moeilijk is het toch niet
accepteer geen subsidie dan kunnen ze je ook niets opleggen -
Aert Willem d'Holbach, di 21 juni 2011 11:07 Reageer op Aert Willem
Uhm...
Ik ben heel erg benieuwd hoeveel mensen er afgelopen zondag en gisteren meegedaan hebben aan deze demonstratie...
Ik denk dat ik een beetje moet lachen. -
Michiel Online, di 21 juni 2011 11:19 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Michiel
"Ik denk dat ik een beetje moet lachen."
Ik denk dat IK een beetje moet lachen. Kunstenaars kunnen namelijk meer met minder. Je zal het wel zien ;-) -
Aert Willem d'Holbach, di 21 juni 2011 11:38 in reactie op Michiel Online Reageer op Aert Willem
Daarom moet ik niet lachen...
-
Opinius Media, di 21 juni 2011 12:00 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Opinius
het lachen vergaat U,in menige steden mogen straat kunstenaars niet meer langer dan 5 miniuten op een bepaald straatpunt ergens hun kunsten uiten.
weet u wel "zelfstandige ondernemers"zonder subsidie.
ja ja ,uw gedoogpartner houdt nu eenmaal van orde en regel op de straat,en anders die knuppel erover.
ik weet dat u niet blij met de politiekepartner en hun verloving.
maar men trouwde wel vaker in blijde verheuging met de handschoen.
grinn -
Aert Willem d'Holbach, di 21 juni 2011 12:30 in reactie op Opinius Media Reageer op Aert Willem
Kunt u dit wat nader duiden met voorbeelden en plaatselijke verordeningen?
-
Opinius Media, di 21 juni 2011 13:05 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Opinius
helaas kan ik die u niet geven ,het was deze week op tv in een reportage.
het ergert mij in deze dat ik de betreffende stad niet meer weet.
niet voor mij,maar voor u. -
Aert Willem d'Holbach, di 21 juni 2011 12:13 in reactie op Michiel Online Reageer op Aert Willem
Overigens, als ze meer met minder kunnen, komt deze bezuiniging eigenlijk veel te laat.
-
Joris Driepinter, di 21 juni 2011 11:43 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joris
Ja Aert, het is lachen gieren en brullen om die artiesten die straks met 10.000 op straat staan.
Samen met een hoop mensen die in de organisatie gewoon een baan hebben. Beter ook om het maar in een klap de nek om te draaien zonder enig perspectief of visie.
Ja er is wel een visie, dat is die van de boekhouder die kijkt naar wat iets kost en niet naar wat het betekend of oplevert.
Rollend van het lachen ga jij over de vloer met je vrienden en de gedogers.
Weg met die nietsnutten en uitvreters die maar gratis geld opmaken.
Laat ze maar eens gaan werken voor hun geld toch? -
Aert Willem d'Holbach, di 21 juni 2011 12:05 in reactie op Joris Driepinter Reageer op Aert Willem
In een klap de nek omdraaien?
Gesubsidieerde kunst vind ik overbodig, gesubsidieerd werk in die sector vind ik ronduit belachelijk.
Maar goed, daarom moest ik niet lachen, ik moest om Mariko Peters lachen. -
Joe Speedboot, di 21 juni 2011 13:13 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joe
Re: Gesubsidieerde kunst vind ik overbodig, gesubsidieerd werk in die sector vind ik ronduit belachelijk.
Gelukkig hebben veel bedrijven en mensen die goed in de slappe was zitten een wat genuanceerdere visie dan jij en zijn zij wel bereid kunst te subsidiëren.
Een aardig voorbeeld: http://www.artzuid.nl/sponsors.php -
Aert Willem d'Holbach, di 21 juni 2011 13:41 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Aert Willem
Vraagt u mij nu om aan u uit te leggen wat het verschil is tussen subsidie en sponsoring?
Overigens stel ik mijn studio gratis beschikbaar aan startende kunstenaars die niet aan het subsidieinfuus willen liggen dus ik ben ook een sponsor. Geen subsidiant maar sponsor dus.
/mode off weldoener, mecenas -
Joe Speedboot, di 21 juni 2011 14:24 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joe
Dat verschil weet ik zelf ook wel. Wat ik even aangeef is dat in de ogen van de VVD kunst die gesponsord wordt ineens wel serieus genomen wordt en kunst die gesubsidieerd wordt al gauw belachelijk wordt genoemd. Kennelijk is bij de VVD iets pas 'serieus' als er geld aan kan worden verdiend dus zet de VVD een staatssecretaris op cultuur die zijn sporen vooral met 'geld verdienen' heeft verdiend en behalve Ludlum en heavy metal niets met kunst heeft en er inhoudelijk de ballen verstand van heeft.
-
Aert Willem d'Holbach, di 21 juni 2011 14:52 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Aert Willem
Gelul.
De VVD doet helemaal geen uitspraak over de kwaliteit van de kunst of de mate waarin die serieus genomen wordt onder invloed van verschillende financieringsvormen. Volgens mij is daar ook totaal geen verschil in merkbaar. Jonas Staal maakt zijn herdenkingswerkjes toch wel, of de poen nu van de staat of van Philips komt.
Maar inderdaad, de vraag is wel of je "kunst" waar geen vraaag naar is wel moet bekostigen uit de portemonnee van de hardwerkende burger. Hoeveel moet de staat bijleggen voor een lege zaal met een komiek? -
Joe Speedboot, di 21 juni 2011 17:08 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joe
Helemaal geen gelul want uit eigen ervaring weet ik dat de gemiddelde VVD-er zelden verder komt dan mainstreamkunst (de bekende namen). Als het maar een hoge marktwaarde heeft en er veel mensen op af komen dan is het 'echte kunst' en zal het wel goed zijn..
-
Aert Willem d'Holbach, di 21 juni 2011 18:00 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Aert Willem
Uit eigen ervaring weet ik dat het exact tegenovergestelde waar is en ik kan het weten want ik ken heel veel VVD-ers en daarnaast heb ik ook nog wat zelfkennis.
Maar dan nog, is mainsteram kunst iets minderwaardigs of zo? Wie heeft het recht om de ene kunst minderwaardiger te vinden dan de andere kunst? Wanneer is kunst kunst? Bepaalt u dat? Wat is mainstream? -
Lot Lievaart, di 21 juni 2011 19:08 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Lot
Free speech....niet alleen de begane paden invullen, zou je aan moeten spreken. Commercieel niet interessant, maar intellectueel wel. Maar weet je, het is goed zo. Nederland wil slechts commercieel entertainment, het zal het krijgen en ik vindt ook dat het het verdient.
Ik zal werkelijk nooit meer mijn werk voor niks doen, wat ik tot nu toe wel eens deed als een onder gefinancierd project mij niet kan betalen maar artistiek wel interessant was. Doe je wat terug voor de samenleving. Maar als je het de overheid vraagt of de grote instanties...kost het allemaal geld!!!!!! Ik heb het danig gehad met de idiotie, het cultuur barbarisme, geld afknijperij en zelfverrijking
Marktwerking in de kunst? Prima! Dan ga ik de volle pond vragen, kijken wie het kan betalen. Zal je zeggen dat de markt waarin ik opereer (geluidsopnamen) zich verschuift naar Duitsland, Frankrijk, Israel, maar vooral China en Maleisië. Ik ben heel binnenkort weg.
Zoals Brahms zei "Naar Amsterdam kom ik alleen nog voor een biertje, om er te musiceren nooit meer!" dat was na de Nederlandse première van zijn tweede pianoconcert in het Paradiso gebouw. Een samengeraapt zooitje halve amateurs vormde het orkest. Destijds was deze uitspraak één van de redenen dat een commissie geld ging inzamelen voor het concertgebouw en haar orkest. Tegenwoordig stellen we dat de één de beste zaal ter wereld is en de ander het beste orkest van de wereld....absolute grootspraak van achterlijk Hollands allooi en alleen goed om ons zelfvertrouwen een beetje op te vijzelen en de bezuinigingen goed te praten...hebben we toch maar!!
Nederland laat zich op dit moment kennen als een bureaucratisch zuinig landje met geen enkel gevoel voor creatief intellect of kunstzinnigheid: de kruideniers van Europa, met de vooruitblik van een rinoceros.
"Laten we die VOC mentaliteit omarmen" zei iemand nog hoopvol, zich niet beseffend dat die vooral gebaseerd was op zo weinig mogelijk investeren en zo veel mogelijk uitbuiten. New York was nog van ons geweest als die mentaliteit anders was geweest. De Engelse oorlogen waren door ons overtuigend gewonnen als de geldkraan niet iedere keer was venauwd tot een pisstraaltje en onze gouden eeuw had langer geduurd...maar ja "ons ben sunig" en wij houden niet van "rare fratsen". Blijft een ongelooflijk provinciaal kul landje met bijbehorend arrogant wereldbeeld. Wilders: eat your hart out!
Nederland gefeliciteerd met de dijken die je blikveld bepalen ik hoop dat je er uiteindelijk tussen verzuipt. -
Aert Willem d'Holbach, wo 22 juni 2011 01:13 in reactie op Lot Lievaart Reageer op Aert Willem
Ook als het intellectueel interessant is, heeft het een waarde die in geld om te zetten is. Alle andere vormen behoren wat mij betreft tot de amateurkunsten.
-
Lot Lievaart, wo 22 juni 2011 03:04 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Lot
Je onderwaardeert je eigen intellect. Je weet misschien wat het prijskaartje is maar kent de waarde niet.
-
Aert Willem d'Holbach, wo 22 juni 2011 13:13 in reactie op Lot Lievaart Reageer op Aert Willem
Ik waardeer mijn eigen intellect in hoge mate en daarnaast doet het mij deugd dat anderen dat intellect middels onder andere geldelijke middelen waarderen. Dat alles conform het systeem van vraag en aanbod, van markt en waarde. De ene keer is het 740 euro per dagdeel waard en de andere keer levert het slechts 420 euro per dagdeel op. Dat is de markt.
Zoiets noem ik dan maar "tegen betaling ter beschikking stellen van intellectueel eigendom" en kortweg noem ik mezelf een hersenhoer. Ik verkoop een idee, een visie, een beeld, een verhaal of een strategie die op maat gemaakt is voor iemand die daar behoefte aan heeft. -
Lot Lievaart, wo 22 juni 2011 19:31 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Lot
Ik had het over de waarde, niet het prijskaartje. Je schijnt de twee niet te kunnen onderscheiden (wat direct mijn punt was), want direct komt de term "marktwaarde" op de proppen. Waarde is niet marktwaarde, zelfs in de arena van het monetaire systeem.
Banken hebben die fout ook al es gemaakt in het recente verleden, maar het wil er maar niet in. Simpel gezegd: de liefde van een vrouw is niet te koop, als het wel zo lijkt is het geen liefde. Als je jezelf een hersenhoer noemt duidt je precies op dat verschil. Zet je je ergens voor in, of laatje je prostitueren voor de marktwaarde.
De hoer van de marktwaarde (het gouden kalf van de neoliberalen) is
zo afgestompt dat zij verwacht dat ieder een hoer hoort te zijn. Nog erger, zij verdraagt het niet dat er mensen zonder pooiers zijn. -
Opinius Media, di 21 juni 2011 19:14 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Opinius
"wie bepaalt wat kunst is.?"
en dus de moeite waard is deze te blijven ondersteunen in moeilijke tijden die dit vak nu eenmaal aankleeft toch?.
wel u schrijft in dezelfde adem dat u zelfkennis hebt.
terugkerend op U vraag nu :
wie bepaald wat kunst is?"
de vvd man.! daar gaat het toch over!
u valt alweer tegen hoor met die zelfkennis.(ook gezien uw eerdere ventilaties over wat dan wel en niet kunst is.
onverbeterlijk die zelfkennis -
Joe Speedboot, wo 22 juni 2011 13:54 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joe
Mainstreamkunst is niet minderwaardig maar daar vind de vernieuwing doorgaans niet plaats. Vernieuwing vind plaats op bijvoorbeeld een instituut zoals De Rijksacademie wat een soort 'Harvard' is op het gebied van de kunstopleidingen. Uitgerekend dat topinstituut kan volgend jaar naar alle subsidie fluiten. Ik sluit me dan ook graag aan bij het stuk van Lot Lievaart. Nederland is een DOM land aan het worden, met de groeten van de VVD!
-
Andy P, wo 22 juni 2011 09:51 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Andy
Het verschil is dat een sponsoring een vrijwillige bijdrage is en een subsidie is een dwangmatige bijdrage. Gesponsorde kunst past dan ook veel beter in het liberale gedachtengoed.
-
Lot Lievaart, wo 22 juni 2011 21:37 in reactie op Andy P Reageer op Lot
...maar leidt jammer genoeg tot een conservatieve druk op kunstenaars. Liberale kunst(gesponsorde kunst) is mainstream georiënteerd. Dat levert dus voor een klein landje als Nederland geen echte meerwaarde op. Dat beetje wat wij kunnen leveren moet namelijk onderscheidend zijn.
Het werkt net als met de JSF, het troetelkindje van de liberalen. Het worden er uiteindelijk maar een stuk of wat, maar die maken het verschil niet, want heel veel landen hebben ze en een stuk of wat is niet echt veel. Bovendien kunnen ze alleen opereren binnen sterk beperkte functies in coalitie verband.
Een Saab Gripen is niet zo mainstream, maar kan juist veel voor een klein land betekenen, kunnen we van gewone snelwegen opstijgen, in moeilijk toegankelijke gebieden missies doen en hebben we een vliegtuig met een duidelijk concept. Een vliegtuig met een gewicht niet meer dan twee landrovers, dat door één truck kan worden geserviced en binnen 10 minuten weer de lucht in is.
Een klein land als Nederland moet zich onderscheiden om mee te doen op wereld niveau, niet een standaard concept omarmen en daar dan een heel klein beetje van in stand houden. Dat laatste is een kruideniers mentaliteit. Zo krijg je een heel klein beetje van vooral conservatieve kunst die zich binnen het groter geheel niet onderscheidt en slechts een paar peperdure strikers, die binnen NATO verband nauwelijks verschil maken.
Liever onderscheidende kunstenaars en een leger van specialisten, die gewild zijn omdat niemand ze heeft zoals wij ze hebben. Da's nou een politiek die de Nederland-lobbyisten van het CDA en VVD zouden moeten omarmen. Maar wat blijkt? Grote woorden en als het puntje bij paaltje komt, schijten ze zeven kleuren. Een onwillekeurig beven bevangt hen en knikkende knieën vallen hun ten deel. Zodra zij die Henk en Ingrid als argument gebruiken het woord nemen, wordt het dan toch maar het maaiveld minus de uitschieters. -
Lot Lievaart, wo 22 juni 2011 22:34 in reactie op Lot Lievaart Reageer op Lot
Hoeveel gaat deze grasmat ons kosten?
-
Hjalmar Hoort, di 21 juni 2011 11:07 Reageer op Hjalmar
Als Rutte zijn zin krijgt blijven we eeuwig verstoken van staatsgesubsidieerde pindakaasvloeren!
(had unilever dit niet lekker zelf kunnen betalen?)
Oh woe is me, unto whom thou hath seen fit to rain down thy budget cuts!
http://www.boijmans.nl/nl/7/kalender/calendaritem/783/de-pindakaasvloer-van-wim-t-schippers
Hoe heet die kunstenaar ook alweer die zijn eigen cobaltblauw liet patenteren? NY kunstwereld is er nog steeds niet uit of hij geniaal was, of gewoon de boel aan het flessen: was het allemaal een subtiele middelvinger naar de kunstwereld in algemene zin?
Vraag hier subsidie aan voor uw mayonaise vliegtuig, halvajam huis, grillworst BMW of poestamix koraalrif. niet geheel verwonderlijk behoort dit dan ook tot de 'veelgestelde vragen'.
http://www.mondriaanfoundation.nl/#/ms/organisatie/veelgestelde_vragen
Enfin, lang verhaal kort: van mij hoeft er niet gekort te worden op kunst. Wel SNOEIHARD op Giel Beelen en Paul de Leeuw. Liever subsidie naar museumkunst dan naar plebeische TV-uitspattingen van zwetende heaumeaux.
Dit soort kunstwerken toont wel, mijns inziens, aan dat kunst vaak ook de kunst van het verkopen is. Als je maar op genoeg borrels verkondigd dat het hoog tijd wordt voor een nieuwe pindakaasvloer, dan komt het vanzelf goed. En je moet natuurlijk bij je kunstwerk een kunsthistorische family tree kunnen overleggen, anders telt ie niet.
Sorry. Zo zuur als het nu overkomt bedoel ik het echt niet, maar als je van dit soort paniekverhalen leest, dan gaan mijn vingers gewoon jeuken, sorry. -
Roland Bruynesteyn, di 21 juni 2011 15:16 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Roland
Yves Klein
-
Hjalmar Hoort, di 21 juni 2011 19:07 in reactie op Roland Bruynesteyn Reageer op Hjalmar
Held!!! Merci! Staat een heel stuk over hem in de verzamelde werken van het Guggenheim. Leuk leesvoer.
-
Opinius Media, di 21 juni 2011 09:44 Reageer op Opinius
de kunst stimuleert elke geest tot vrij denken elke kunstenaar wil dat bewegen ,de ander bereiken tot in alle lagen der bevolking.
daar is de neoliberale tendens echt niet mee gediend.
en de gekadeerde pvv modellen
Vrij als ze pretenderen te zijn lazeren ze dat stuk de kunst er het eerst uit.
kunst is enkel lastig,vrij leven en denken behoort de "elite".
en die denken dan wel effe vrij , voor wat het beste is voor het gepeupel. -
Berthold Hohenlowe-Langenberg, di 21 juni 2011 11:48 in reactie op Opinius Media Reageer op Berthold
Wat raar dat kunstenaars die minder of geen subsidie ontvangen ineens niet meer vrij kunnen denken en leven.
-
Opinius Media, di 21 juni 2011 20:58 in reactie op Berthold Hohenlowe-Langenberg Reageer op Opinius
man ga centen tellen, doe dat elk uur,zet ertoe ook s'nachts de wekker u droomt toch niet .
zo te proeven is dat uw enigste visie om vrij te denken en te leven. -
Jan B, di 21 juni 2011 21:40 in reactie op Berthold Hohenlowe-Langenberg Reageer op Jan
Wat raar dat u dat zelfs met een inkomen ook niet zo best af lijkt te gaan.
-
Kreh Yea, di 21 juni 2011 23:52 in reactie op Opinius Media Reageer op Kreh
Het spijt mij voor u, maar ik ben goddank geen subsidie nodig om mijn geest vrij te laten denken. Het idee alleen al is te belachelijk voor woorden.
-
Jaap Knasterhuis, di 21 juni 2011 09:43 Reageer op Jaap
Een karikaturaal stuk met een karikaturaal beeld over kunstenaars en kunst. Er zit een heleboel kaf tussen het koren, niet alle kunst is zaligmakend.
Ik denk zelf dat het een zegen is voor de kunst als kunstenaars van het derde garnituur losgemaakt worden van hun subsidie-infuus. Ik ben zelf aardig op de hoogte van hedendaagse muziek en ik kan niet anders concluderen dat in dit land veel te veel componisten rondlopen. Een groot deel hiervan heeft geen talent. Nederland heeft als enig land in de westerse wereld (naast Noord-Korea en Cuba) een door de staat gefinancierde muziekuitgeverij, met schappen vol miskende meesterwerken, die na de premiere nooit meer worden gespeeld. Stoppen met deze onzin! -
Crunchy Frog, di 21 juni 2011 12:04 in reactie op Jaap Knasterhuis Reageer op Crunchy
Vreemd vind ik dat wel: een post beginnen met kritiek op 'een karikaturaal beeld over kunstenaars en kunst', en vervolgens zelf komen met het karikaturale beeld van het subsidie-infuus en eenzijdig inzoomen op de derde garnituur. Niet zo sterk ook.
-
Jaap Knasterhuis, di 21 juni 2011 21:39 in reactie op Crunchy Frog Reageer op Jaap
Karikaturaal is het stuk, alsof het allemaal prachtig is wat kunstenaars doen. Ik haal in mijn reactie de door de staat gefinancierde muziekuitgeverij aan en waar u verder iet op ingaat. Het is toch ongehoord dat we zoiets in Nederland hebben? Uitgeverijen van boeken beoordelen hun waar die ze uitgeven op kwaliteit. De uitgeverij waar ik over spreek, geeft gewoon alles uit wat maar gecomponeerd wordt in dit land, of het kwaliteit heeft of niet.
In wezen komt het hier op neer dat een ambtenaar de partituur kopieert, de partijen eruit knipt en er per instrument losse partijen plakt (en dit weer onder de kopieerapparaat legt), het geheel krijgt een serienummer, en na de premiere gaat het in het archief. Uit die duizenden muziekstukken die in het archief liggen te versloffen, wordt er zeer zelden een paar uitgehaald om uitgevoerd te worden. Er zijn bij mijn weten slechts twee Nederlandse componisten die een buitenlandse, commerciele uitgever hebben, Michel van der Aa en Louis Andriessen. -
Crunchy Frog, wo 22 juni 2011 09:09 in reactie op Jaap Knasterhuis Reageer op Crunchy
En karikaturaal is jouw reactie, alsof het allemaal waardeloos is wat kunstenaars doen.
Tegenover ieder voorbeeld van 'derderangs' kunst is wel een voorbeeld te stellen van prachtige kunst die zonder financiële steun nooit het licht had gezien. De discussie louter voeren op basis van een pindakaasvloer en een stapel niet uitgevoerde muziekwerken is niets anders dan 'cherry picking'. Op deze manier zou je ook kunnen betogen dat de overheid geen investeringen meer mag doen in wetenschappelijk onderzoek omdat er ook onderzoeken zijn die uiteindelijk nergens toe blijken te leiden. Of dat we maar moeten stoppen met infrastructuur omdat er op diverse plaatsen in Nederland ongebruikte viaducten, afritten en stations liggen.
Dat er kaf tussen het koren zal zitten lijkt me duidelijk. Maar wie bepaalt wat kaf is en wat koren? Jaap Knasterhuis? De markt?
Het gaat er niet om of ieder individueel kunstwerk zijn geld opbrengt. Waar het om gaat is de vraag: is een overheid bereid om te investeren in culturele diversiteit, waarbij je voor lief neemt dat er wel eens iets gemaakt wordt waarvan je de waarde (nog) niet ziet, of dat misschien wel nooit waarde zal blijken te hebben? Deze overheid is dat duidelijk niet, die kiest voor het Albert-Heijn-model van de markt waarbij alleen grote spelers die inspelen op de gemiddelde smaak gaan overleven. -
Jaap Knasterhuis, wo 22 juni 2011 23:12 in reactie op Crunchy Frog Reageer op Jaap
Beste Crunchy Frog
Ik vrees dat je een aanhanger bent van de mythe van de onbegrepen kunstenaar: Iemand is geniaal, alleen zijn tijdgenoten zien het niet. Generaties later wordt het talent van onze miskende genie wel ingezien. Om te voorkomen dat een miskent genie zijn werken niet kan maken omdat hij op een andere wijze in zijn onderhoud moet voorzien, gaan er potentiele meesterwerken verloren. Om dat te voorkomen, subsidieren wij zonder onderscheids des persoons, maar alle kunstenaars.
Heb ik je zienswijze zo samengevat? -
Crunchy Frog, do 23 juni 2011 12:11 in reactie op Jaap Knasterhuis Reageer op Crunchy
Nee, maar dank dat je het even checkt.
Niet iedere ongewaardeerde kunstenaar is een miskend genie, dat ben ik volledig met je eens. Wat waarde heeft is vaak pas achteraf te bepalen, en ik stel in mijn vorige post ook dat het heel goed mogelijk is dat bepaalde kunst geen waarde blijkt te hebben, en dat nooit zal krijgen ook. Net zoals het mogelijk is dat bepaald wetenschappelijk onderzoek alleen een onbegrijpelijke en enkel theoretisch interessante formule oplevert en niet dat vaccin waar we dringend op zitten te wachten.
Wanneer je investeert bestaat altijd de kans dat een deel van je geld tot niets leidt.
Een bedrijf dat in innovatieve producten wil investeren zal een deel van die investeringen niet terugzien in omzet. Een deel wel. (Sterker nog: de meest innovatieve bedrijven zijn die bedrijven die hun medewerkers een deel van hun tijd laten hobbyen).
Een overheid die in innovatieve kunst wil investeren zal een deel van die investeringen niet terugzien in welzijn en in verrijking en diversiteit van het culturele leven. Een deel wel.
Op het moment dat je dit risico niet wilt lopen ga je alleen produceren wat op korte termijn rendement oplevert. Je ziet dit al in de film- en theaterwereld, waar vernieuwende producties verdrongen worden door de zoveelste verfilming of musical-bewerking van een geheide bestseller.
De dictatuur van de markt leidt hier tot Albert-Heijn-eenvormigheid en zelfs stagnatie. Het is een bewuste keuze van de overheid of ze hier tegenwicht tegen wil bieden of niet. -
Roland Bruynesteyn, di 21 juni 2011 08:56 Reageer op Roland
"Herover de kunst op de macht"
"en geef ons snel onze subsidie terug!" -
R. Hood, di 21 juni 2011 08:07 Reageer op R.
De macht zit boven de premier.
-
Andy P, di 21 juni 2011 07:27 Reageer op Andy
De kunstenaars waar wij zo van houden en die dit land zo hebben gemaakt zijn en allang dood en hebben dit zonder subsidie gedaan. Als je dan bedenkt dat een deel van de subsidie gaat naar mensen zoals Giel Beelen die dan gesubsidieerd zichzelf op de radio kan laten bevredigen door een hoer of een Paul de Leeuw die gesubsidieerd op tv kan knuffelen met kleine jongetjes, dan zit dat toch wel goed fout.
Ik had begrepen dat de kunst en cultuur wereld voor zo'n 60% hier in Nederland afhankelijk is van de subsidie terwijl in landen waar kunst en cultuur veel verder ontwikkeld is en veel meer gewaardeerd word deze afhankelijkheid vele malen minder is. Misschien is het korten op de subsidie dan wel een stap de goede richting op voor de kunst en cultuur in Nederland. -
zorba de griek, di 21 juni 2011 07:22 Reageer op zorba
Mijn voorstel is om zowel de kunst en cultuursector als een andere sector van onze maatschappij, bijvoorbeeld de gemeentereiniging, voor eeuwig in staking te laten gaan.
En dan kijken wie als eerste wordt teruggefloten door de rechter. Dat helpt kunstenaars om alles weer een beetje in de juiste proporties te bezien.
Kunst is namelijk alleen van levensbelang voor de mensen die er een gesubsidieerde boterham aan overhouden. Voor de rest is het in het gunstigste geval een belangrijke bijzaak.
Laten we daarom ophouden te doen alsof een paar gesubsidieerde vrijbuiters het fundament zijn waar onze samenleving op is gebouwd. De mens kan namelijk prima een paar weken zonder de Gijs Scholten van Aschats van deze wereld. Of experimentele jazz. Of een drol van pindakaas.
Maar twee weken geen vuilnis ophalen is van een hele andere orde. Idem voor twee weken geen politie of brandweer. Idem voor twee weken geen openbaar vervoer. Idem voor twee weken geen medische hulp. Idem voor twee weken geen bejaardenzorg. Idem voor.....
Kunstenaars moeten eerst eens leren zichzelf te relativeren. Dan komt het allemaal wel goed. -
Joe Speedboot, di 21 juni 2011 11:10 in reactie op zorba de griek Reageer op Joe
Iemand die zichzelf ipv Paul Dijkhuis ineens Zorba de Griek gaat noemen zegt tegen anderen dat zij zichzelf eens moet leren relativeren. Verander de wereld, begin bij uzelf zou ik zo zeggen.
Van de vuilnisdiensten door de jaren heen zult u weinig in musea terug vinden van wat de mensheid doorgaans onder kunst en cultuur verstaat wel. -
Michiel Online, di 21 juni 2011 11:18 in reactie op zorba de griek Reageer op Michiel
"Dat helpt kunstenaars om alles weer een beetje in de juiste proporties te bezien. "
Dan snap je niet wat een kunstenaar is. -
Crunchy Frog, di 21 juni 2011 12:10 in reactie op Michiel Online Reageer op Crunchy
"Dat helpt kunstenaars om alles weer een beetje in de juiste proporties te bezien. "
------------------------------------------------------------------------------------------
Misschien bedoelt hij de neoliberale proporties? Of de Joods-Christelijke-beschaving-wortels-proporties? -
Lot Lievaart, di 21 juni 2011 19:16 in reactie op zorba de griek Reageer op Lot
Laten de Grieken zich nou net bezig houden met het thema relativeren. Dus Zorba, begin bij uzelf!
-
Berthold Hohenlowe-Langenberg, di 21 juni 2011 02:21 Reageer op Berthold
Daar wordt de alledaagse verbeelding van de werkelijkheid ontleed, herschikt en vervangen; sleetse ‘waarheden’ ondervraagd en ontkracht.
Krijn de Bouwvakker valt s'morgens om 06:00 uur met zijn bevroren neus nog van zijn brommer als hij dit hoort. -
Babette van Dijk, di 21 juni 2011 09:21 in reactie op Berthold Hohenlowe-Langenberg Reageer op Babette
"Krijn de Bouwvakker valt s'morgens om 06:00 uur met zijn bevroren neus nog van zijn brommer als hij dit hoort."
Ehm, ik weet niet of het u ontgaan is, maar het is vandaag 21 juni: van nacht- of andere vorsten is dus geen sprake. Bovendien gaan de bouwvakkers die ik ken gewoon met hun verwarme auto naar hun werk, of, in geval van de grotere ondernemingen, worden ze met een busje opgehaald. We leven niet meer in de jaren vijftig... Gelukkig maar... -
Babette van Dijk, di 21 juni 2011 09:34 in reactie op Babette van Dijk Reageer op Babette
"Krijn de Bouwvakker valt s'morgens om 06:00 uur met zijn bevroren neus nog van zijn brommer als hij dit hoort."
Als Krijn de bouwvakker z'n neus bevriest, heeft-tie vorstverlet... :D Kan hij zich in onze kunsten verdiepen... :-)) -
Aert Willem d'Holbach, di 21 juni 2011 11:16 in reactie op Babette van Dijk Reageer op Aert Willem
Ach ja, er zitten wel meer anachronismen in deze topic.
-
Sonja van Geloven, wo 22 juni 2011 01:43 in reactie op Berthold Hohenlowe-Langenberg Reageer op Sonja
Nou, ik heb in mijn leven al vele Krijn de Bouwvakkers met beeldende kunst kennis laten maken, en daar heb ik ze heel blij mee gemaakt. Ze wilden ook meteen méér!
-
Wout Berlinck, di 21 juni 2011 01:45 Reageer op Wout
Eerste zin prima.
Daarna gaat het bergaf.
Henk en Ingrid, Fatima en Achmed, begrijpen geen ruk van uw verhaal. -
Piet de Geus, di 21 juni 2011 02:39 in reactie op Wout Berlinck Reageer op Piet
"Henk en Ingrid, Fatima en Achmed, begrijpen geen ruk van uw verhaal."
Het verhaal is ook niet aan hen gericht maar aan Mark Rutte. Dus geen enkele reden om op de hurken te gaan. -
Wout Berlinck, di 21 juni 2011 10:03 in reactie op Piet de Geus Reageer op Wout
" .. Kamerlid Mariko Peters sprak de demonstranten maandag toe .. "
Rijst de vraag, wat stonden die mensen daar te luistervinken? -
Aert Willem d'Holbach, di 21 juni 2011 12:37 in reactie op Wout Berlinck Reageer op Aert Willem
De grap is, als u aanstaande zondag niets te doen heeft, kunt u zelf live op de hoogte worden gesteld (OTT) van wat die mensen daar hadden gehoord (VVT).
-
Berthold Hohenlowe-Langenberg, di 21 juni 2011 10:35 in reactie op Wout Berlinck Reageer op Berthold
Wie wel?
-
Aert Willem d'Holbach, di 21 juni 2011 12:06 in reactie op Berthold Hohenlowe-Langenberg Reageer op Aert Willem
Ik schat in dat er niemand was.
-
Wout Berlinck, di 21 juni 2011 15:15 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Wout
Het gaat even duren, maar ik had 'm nu gesnapt. Hij wordt te leuk om 'm nu al te verklappen.
-
Aert Willem d'Holbach, di 21 juni 2011 18:00 in reactie op Wout Berlinck Reageer op Aert Willem
Oké dan ;-)
Zullen we hem zondag onthullen of wachten we tot maandag? -
Wout Berlinck, di 21 juni 2011 19:10 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Wout
Is een dilemma. Want tegen die tijd is Mariko's - of is het Joop's (?) - hersenspinsel al weer van de rol af. Aan U de beslissing. Wat een sof ;-)
-
Aert Willem d'Holbach, di 21 juni 2011 20:06 in reactie op Wout Berlinck Reageer op Aert Willem
Laten we gewoon afwachten of na al deze signalen het muntje vanzelf gaat vallen...
Ik geef de goegemeente één tip mee: op 21 juni begint de zomer en dat is vandaag.
Hier overigens een link naar de site: http://www.marsderbeschaving.nl/ -
Michael Gieler, di 21 juni 2011 00:10 Reageer op Michael
Mooi gesproken Mariko, dank je wel.
Het grootste kwaad zijn niet de bezuinigingen, maar de minachting die Mark & Halbe laten doorklinken in hun bewoordingen. Volgens mij doen ze dat bewust, na uitvoerige consultatie met hun spindoctors, zonder zich te bekommeren om de gevolgen op lange termijn. Alleen de opiniepeiling telt.
Deze jonge man heeft het mooi verwoord, zeer de moeite waard:
http://zoalsdewaardis.web-log.nl/mijn_weblog/2011/06/open-brief.html -
Aert Willem d'Holbach, di 21 juni 2011 11:14 in reactie op Michael Gieler Reageer op Aert Willem
Was u erbij, afgelopen zondag?
-
Frans Hotel, ma 20 juni 2011 22:29 Reageer op Frans
"De kunstenaars scheppen het Nederland waar wij van houden"
Praat voor jezelf! -
marietje jansen, di 21 juni 2011 01:01 in reactie op Frans Hotel Reageer op marietje
Zo dan! Mag ze niet meer praten? Of mag ze het woord 'wij' niet gebruiken, omdat er kennelijk verzuurde kunsthaters bestaan die niet in de gaten hebben wat je kapot maakt en dat je dus niet bespaart maar meer kosten maakt?
Praat voor jezelf... wat een argument! -
Aert Willem d'Holbach, di 21 juni 2011 20:08 in reactie op marietje jansen Reageer op Aert Willem
Ze mag best wel wat zeggen, maar evenmin namens mij.
-
Marc Kaptijn, di 21 juni 2011 09:05 in reactie op Frans Hotel Reageer op Marc
Misschien moet je dat eens tegen "onze" Geert zeggen als hij weer eens blaat over de Nederlandse bevolking, of "Henk & Ingrid"...
-
Marc Kaptijn, ma 20 juni 2011 22:27 Reageer op Marc
Het is trouwens opvallend dat inmiddels de PVV in Limburg zich tegen de bezuinigingen op de kunst- en cultuursector heeft gekeerd...
-
Lot Lievaart, di 21 juni 2011 19:13 in reactie op Marc Kaptijn Reageer op Lot
Ik neem aan met uitzondering van kunst gemaakt door allochtonen met een Islamitische achtergrond....
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7968 x bekeken Korte Scan
Reageer (355) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7597 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5890 x bekeken Korte Scan
Reageer (195) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5615 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5140 x bekeken Korte Scan
Reageer (249) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
4315 x bekeken Korte Scan
Reageer (355) Economie Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3758 x bekeken Korte Scan
Reageer (98) Media Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3421 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3130 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter -
Presentator stuurt 'Barbie' live uit show
Dat zouden ze vaker moeten doen...
2967 x bekeken Korte Scan
Reageer (22) Kijknou Twitter

