Bio Bekijk alles van Frits Bosch Word fan

Frits Bosch

Frits Bosch Eerstelijnspsycholoog

06 juli 2011 Reageer (122) 2234 x bekeken Politiek RSS

Henk en Ingrid worden geplukt door minister Schippers…

Minister Schippers vindt dat mensen hun problemen in  hun eigen omgeving moeten uitvogelen en beperkt vanaf volgend jaar de vergoeding voor hulp bij een (eerstelijns-)psycholoog. Wat betekent dit nu voor Henk en Ingrid?

Rond Kerst 2011 escaleren de sluimerende problemen van Henk en Ingrid. Henk zit in de ziektewet vanwege problemen op het werk. Thuis komt hij tot niets. Ingrid vind het vervelend voor hem, maar ergert zich aan zijn passiviteit; de laatste tijd is er ook weinig intimiteit. Tot overmaat van ramp zijn de schoolprestaties van hun puberende zoon Lucas erg slecht. Hij gedraagt zich agressief, spijbelt veel en laatst werden Henk en Ingrid zelfs gebeld door het politiebureau, omdat Lucas had gevochten met de buurjongen.

Henk  kan het allemaal niet meer aan. Hij wordt prikkelbaar, kan zich niet meer concentreren en krijgt hoofdpijn. Uiteindelijk gaat Henk naar de huisarts. Deze  vraagt wat er aan de hand is, want de afgelopen jaren heeft hij Henk bijna niet gezien. Henk vertelt zijn verhaal en de huisarts adviseert om hulp bij een eerstelijnspsycholoog te zoeken. Dat wil Henk wel omdat hij  daar vijf  jaar geleden een goede ervaring mee had. Bovendien werd toen alle hulp vergoed door het basispakket. Hij moest alleen 10 euro per sessie zelf betalen. Na acht zittingen werd de behandeling destijds naar tevredenheid afgesloten. 

Als de psycholoog hem vertelt wat hij nu moet betalen, schrikt Henk zich kapot. Om te beginnen worden  de eerste twee gesprekken niet vergoed. Eerst moet Henk 210 euro eigen risico betalen. Omdat er vanaf het begin van 2012 maar vijf gesprekken vergoed worden in plaats van acht, de eigen bijdrage is verdubbeld en de laatste drie gesprekken helemaal op eigen rekening komen, kost dit hem geen 80 euro, maar 210 + 60 (3 x 20) + 270 (3 x 90), dus 540 euro. Vijfhonderdenveertig euro! Dat is toch belachelijk! Henk kapt het gesprek af en zegt dat hij het wel zonder psycholoog in zijn eigen omgeving gaat proberen, alhoewel hij bij de buren niet hoeft aan te komen. Een paar maanden later gaat het echter een stuk slechter met Henk. Hij zit nog steeds in de ziektewet. Ingrid wil inmiddels scheiden.

Omdat de hoofdpijn erger wordt, wil hij dat er een scan gemaakt wordt. Hij moet in dit geval ook zijn eigen risico van 210 euro betalen, maar dat heeft hij er wel voor over. De rest van de specialisten wordt wel vergoed. Gelukkig kan hij snel terecht in het ziekenhuis en de neuroloog is erg aardig! Omdat de scan geen ernstige zaken aan het licht brengt,  raadt de neuroloog aan om medicatie te vragen van een psychiater bij de GGZ. Nadat hij zes weken gewacht heeft krijgt hij zijn eerste afspraak. Hij krijgt te horen dat hij een eigen bijdrage moet betalen van 275 euro. Tweehonderdvijfenzeventig euro! Wie heeft dit bedacht? Ingrid  is intussen verhuisd. Zij zullen ook hun huis moeten verkopen, maar eerst moeten hun advocaten het eens worden over de omgangsregeling met Lucas.

Met Henk gaat het verder bergafwaarts, hij zit de hele dag achter zijn computer. Via Google leest hij een column van Miek Smilde van verleden jaar zomer:

"Minister Schippers nam een petitie aan waarop meer dan 40.000 handtekeningen stonden, maar ze had de kortingsbonnen voor de dolle dwaze dagen al verstuurd. Donderdag loodste zij probleemloos haar plannen langs de liberale lolbroeken en rancuneuze rakkers van het kabinet waardoor de zotten en zinnelozen van deze wereld voortaan zelf een deel van hun behandeling mogen betalen. "Vogel het zelf maar uit", staat op het reclamebord dat boven de ballenbak van de bezuinigingen hangt."

Henk gaat voortaan op een andere partij stemmen... 

Laatste Reacties (122) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Wendy B, ma 11 juli 2011 19:03 Reageer op Wendy

    Wendy

    Ik zag onlangs een rekeningoverzicht van iemand met depressieve klachten. Vanwege de verekening van eigen risico werden de bedragen genoemd.

    2x gesprek bij vrijgevestigde psycholoog á €85,- waarvan €10,- werd vergoed
    1x intakegesprek bij GGZ (waarbij betrokkene te horen kreeg dat zij niet in behandeling werd genomen): €500,- waarvan bijna alles werd vergoed.

  • Jossy van Ham, za 09 juli 2011 21:18 Reageer op Jossy

    Jossy

    Hou eens op met dat "Henk en Ingrid" gedoe zeg! Ik word er doodziek van......oh, wacht dat ben ik al, chronisch ziek......en nog nooit en te nimmer liberaal gestemd maar ook nooit en te nimmer politiek correct links geweest! Maar zie wel in hoe het zo ver heeft kunnen komen door dat laatste en dat zou de schrijver van dit artikel en de meeste reageerders ook eens moeten proberen uit te vinden! Is niet echt moeilijk hoor....
    Wie ben ik? Dit kon je in de jaren '90 allemaal al aan zien komen hoor en niemand die iets deed en als ik ging "zeuren" over de gevolgen van privatisering enz. werd ik voor dom versleten en/of belachelijk gemaakt....zucht....

  • Piet de Geus, do 07 juli 2011 11:22 Reageer op Piet

    Piet

    "Henk zit in de ziektewet vanwege problemen op het werk."

    En daar begint het gesodemieter al. Henk is helemaal niet ziek, maar de bedrijfsarts (die zich toch zo onder druk voelt gezet door de werkgevers) laat Henk lekker thuis zitten...

  • R. Rokvok, do 07 juli 2011 11:42 in reactie op Piet de Geus Reageer op R.

    R.

    Wat suggereert u hiermee? Dat men nog vaker zieken gezond moet verklaren? Men moet zorgen dat de statistieken er leuker uit zien?

  • Piet de Geus, do 07 juli 2011 11:53 in reactie op R. Rokvok Reageer op Piet

    Piet

    "Wat suggereert u hiermee? Dat men nog vaker zieken gezond moet verklaren?"

    Waar haal je dat nou weer vandaan? Henk is niet ziek, Henk heeft bonje gemaakt. En nou vindt Henk het niet meer zo gezellig op het werk. Van de bedrijfsarts mag hij daarom lekker thuisblijven. Maar ja, met Ingrid is het algauw ook niet meer zo gezellig. Eigenlijk is het ook helemaal nooit gezellig als Henk ergens is. Maar daarom is Henk nog niet ziek, hij is juist een verzieker.

  • R. Rokvok, do 07 juli 2011 12:09 in reactie op Piet de Geus Reageer op R.

    R.

    "problemen op het werk" = per definitie de schuld van Henk? Van de werknemer?

  • Piet de Geus, do 07 juli 2011 13:01 in reactie op R. Rokvok Reageer op Piet

    Piet

    Jij kent Henk zeker niet. Heb je mazzel, want Ingrid is nooit ver weg.

    Anyway, problemen op het werk is geen ziekte.

  • Jan B, do 07 juli 2011 18:03 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Ha, de eerste keer dat ik echt heb moeten lachen om reactie op Joop.

  • Jan B, do 07 juli 2011 18:06 in reactie op Jan B Reageer op Jan

    Jan

    Hoort bij de reactie van 11.53.

  • , do 07 juli 2011 14:39 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Mis, die bedrijfsarts laat Henk werken omdat de baas van Henk, cq het bedrijf, dat wil.

  • Piet de Geus, do 07 juli 2011 15:20 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    Onzin. In het voorbeeld van Frits Bosch niet en in de praktijk ook niet. Wat overigens niet altijd aan Henk ligt: aan het aantal mensen dat "ziek" thuis zit kun je ook de kwaliteit van het management aflezen. Maar in al die gevallen werkt de bedrijfsarts mee aan het plunderen van de ziektekas en aan het verhullen van problemen.

  • daniella van den boomen, do 07 juli 2011 23:29 in reactie op Piet de Geus Reageer op daniella

    daniella

    Nog maar kort geleden hebben de media deze wanpraktijken aan het licht gebracht.

    Met bedrijfsartsen worden hierover wel degelijk afspraken gemaakt, sterker nog het contract met de bedrijfsartsen werd ontbonden als de artsen niet genoeg meewerkten naar de zin van van het bedrijf.
    In grootschalige bedrijfsartsen-centra werden de artsen door hun eigen werkgever vervangen bij klachten van de bedrijven omdat de bedrijven hun belangrijkste en lucratiefste klienten zijn, in tegenstelling tot de werknemers die natuurlijk veel minder lucratief zijn.

  • Piet de Geus, do 07 juli 2011 23:58 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Piet

    Piet

    "Nog maar kort geleden hebben de media deze wanpraktijken aan het licht gebracht."

    Daar refereerde ik dan ook aan.

  • daniella van den boomen, vr 08 juli 2011 02:12 in reactie op Piet de Geus Reageer op daniella

    daniella

    Waarom zeg je dan dat Chat 'onzin' verkondigt?

  • , zo 10 juli 2011 11:43 in reactie op daniella van den boomen Reageer op

    Dat is een *tic*, daniella.

  • Piet de Geus, zo 10 juli 2011 12:54 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Piet

    Piet

    Omdat het feit dat een klein percentage van de bedrijfsartsen zich onder druk voelt gezet niets te maken heeft met de praktijk dat bedrijfsartsen mensen met een arbeidsconflict als ziek thuis laten zitten, terwijl hen niets mankeert.

    Die druk van werkgevers betreft overigens druk om informatie te verschaffen, niet om mensen genezen te verklaren. Het kan helpen om dat artikel ook eens te lezen en niet op basis van de kop te gaan associëren: aha, druk, dan zal dat wel zijn om...

  • daniella van den boomen, zo 10 juli 2011 15:00 in reactie op Piet de Geus Reageer op daniella

    daniella

    Jij classificeert een arbeider die conflicten op het werk heeft (welke conflicten zegt de topic niet) al bij voorbaat als zwakke conflict-ontvluchteling. Je gaat er aan voorbij dat deze conflicten wel eens zo erg zouden kunnen zijn dat ze totaal mentaal-ontwrichtend zijn en een invloed op de gezondheid kunnen hebben.

    Dat verhaaltje kennen we nu onderhand wel van jou.

    Bedrijfsartsen worden sterk beinvloed door de werkgevers en als de hen verstrekte reeele gegevens niet bevallen worden ze vervangen, of de werkgever nu wel of niet ziek is interessert ze niet. Ze zijn bang dat de ziektebeelden veroorzaakt zijn door factoren gerelateerd aan de werkomstandigheden of bedrijfsvoering. Als de werknemer daardoor ziek geworden is dan moet de waarheid meteen in de doofpot.

    Ik heb hierover geen artikel gelezen maar heb een reportage op TV gezien. Misschien dat het daardoor beter overkwam.

  • Piet de Geus, zo 10 juli 2011 16:39 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Piet

    Piet

    "Jij classificeert een arbeider die conflicten op het werk heeft (welke conflicten zegt de topic niet) al bij voorbaat als zwakke conflict-ontvluchteling."

    Ik waardeer je ruime fantasie, al is het karakter daarvan wat eenzijdig naar jezelf toerekenend. Het enige waar ik bezwaar tegen maak is dat de ziektewet wordt misbruikt om mensen met een arbeidsconflict te dumpen, met medewerking van de bedrijfsartsen. Dat de oorzaak niet bij de werknemer hoeft te liggen, daar heb ik nota bene zelf op gewezen: zie mijn reactie van do 07 juli 2011 15:20.

  • daniella van den boomen, zo 10 juli 2011 22:02 in reactie op Piet de Geus Reageer op daniella

    daniella

    Wat doet een arbeider dan bij de bedrijfsarts als hij niet ziek is.

    Als het alleen om een arbeids-conflict gaat zijn er andere wegen die je moet bewandelen.

  • Piet de Geus, zo 10 juli 2011 22:15 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Piet

    Piet

    "Wat doet een arbeider dan bij de bedrijfsarts als hij niet ziek is."

    Dat is inderdaad de vraag die ik stel. In de praktijk melden mensen zich bij een arbeidsconflict vaak ziek en bedrijfsartsen gaan daar in mee. Ik ken geen enkel voorbeeld van een bedrijfsarts die erop heeft gewezen dat er van ziekte geen sprake is.

    "Als het alleen om een arbeids-conflict gaat zijn er andere wegen die je moet bewandelen."

    Precies. Arbeidsconflicten moeten niet afgewenteld worden op de betalers van ziektekostenpremie maar dienen opgelost te worden.

  • daniella van den boomen, zo 10 juli 2011 23:54 in reactie op Piet de Geus Reageer op daniella

    daniella

    Ik ben het geheel met je eens dat als er enkel een arbeidsconflict bestaat, dat dit niet ten koste mag gaan van de betaalde ziektewetpremies.
    Echter dan moeten ze wel het systeem veranderen want waar anders kan deze persoon terecht zonder verlies van inkomen.

    Maar de documentaire ging ook in op het feit dat zieke werknemers benadeeld worden door de belangenverstrengelingen van de bedrijfsartsen. Zeker als er een oorzakelijk verband is met de arbeidsomstandigheden of bedrijfsvoering.
    Schop ze maar in de wia/wao of wat dan ook vind ik geen misbruik van de ziektewet of arbeidsongeschiktheidswet maar een getruukte afkoopsom die de verantwoordelijkheid wegneemt van de werkgever.

    daar fiets jij me te makkelijk aan voorbij.

  • Piet de Geus, ma 11 juli 2011 00:38 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Piet

    Piet

    "Schop ze maar in de wia/wao of wat dan ook vind ik geen misbruik van de ziektewet of arbeidsongeschiktheidswet maar een getruukte afkoopsom die de verantwoordelijkheid wegneemt van de werkgever."

    Dat is natuurlijk evenzeer misbruik. Het doet er immers niet toe welke partij het initiatief neemt om van misbruik te kunnen spreken.

    "daar fiets jij me te makkelijk aan voorbij"

    Ik heb die documentaire waar jij het over hebt niet gezien. Ik heb wel diverse krantenartikelen gelezen en daarin kwam dat niet aan de orde. Vandaar dus.

  • daniella van den boomen, zo 10 juli 2011 17:10 in reactie op daniella van den boomen Reageer op daniella

    daniella

    Ik heb de werknemer een te hoge status gegeven zie ik nu.

    Het is uiteraard 'of de werknemer nu wel of niet ziek is...'

  • Sjaak Leijten, ma 11 juli 2011 13:45 in reactie op Piet de Geus Reageer op Sjaak

    Sjaak

    Waarom moet ik bij deze discussie onmiddelijk denken aan het voorval met de auto en de fiets in de ronde van Frankrijk. Zijn er over een komsten?? Ik denk van wel. Hier speelt zich `n conflict tussen werkgever en werknemer af. Tijdens het intervieuw met de manager van de betreffende wielerploeg VSD werdt de vraag gesteld wat de volgende stap zou zijn. Hij zou dat nog moeten bekijken wat er haalbaar was. En daar zit m nu net de kneep. Vergeet niet dat de dader `n werknemer van de Franse tv 2-3 was. Die werkgever is tevens mede hoofdsponsor van het wieler spektakel. Dus indirect de werkgever van de VSD ploeg. Als dit voorval zich in het burger leven het voorgedaan dan hoeft men zich niet te beraden. Dan stap je direct naar het dichts bijzijnde politieburo om aan gifte te doen wegens poging tot doodslag. Want laten we wel wezen dit is `n geval van doorrijden naar `n ongeval. Maar ik denk dat het geval opzig met `n sisser zal aflopen. Zo ook het geval van henk en ingrid.

  • Rob van Koot, zo 10 juli 2011 20:29 in reactie op Piet de Geus Reageer op Rob

    Rob

    Heb hij grote bedrijven gewerkt, je hebt gelijk. Problemen en ziekte worden er door elkaar gehaald.

  • Ernst Anepool, vr 08 juli 2011 04:31 in reactie op Piet de Geus Reageer op Ernst

    Ernst

    je bedoelt de werkgever ...


    Want dat is wel duidelijk, Rutte is net als Lubbers bezig op grote schaal mensen in de WIA en Bijstand aan het dumpen, om zo de werkeloosheidscijfers te truken...

  • Huub Geluk, do 07 juli 2011 11:14 Reageer op Huub

    Huub

    En dat terwijl het allemaal zo simpel is: succes is een keuze, net als gezondheid, nationaliteit, geboortegrond, vrijheid. Die zieken, armen en andere sloebers hebben gewoon niet goed opgelet

    Voordat ik geboren werd, heb ik duidelijk aangegeven dat ik een vader en een moeder wilde, allebei gezond, Nederlander, inkomen bovenmodaal. Daarbij heb ik ingevuld dat ik geen chronische ziekte wil, een hoge intelligentie en goede sociale vaardigheden.

    Toen ik mijn overbuurman vroeg, hoe het toch komt dat hij de ziekte van Bechterev heeft (terwijl je van te voren kon opgeven dat je dat niet wil), liet hij me weten dat hij voor zijn geboorte nog niet wist wat chronisch betekent.

    Mij zal dat niet gebeuren.....

  • Jan E, do 07 juli 2011 10:42 Reageer op Jan

    Jan

    leest hij een column van Miek Smilde in de Volkskrant
    ---
    Nee, dit is onwaarschijnlijk. Henk blijft de Telegraaf altijd trouw en een andere partij stemmen kunnen we (daarom) ook vergeten.

  • Aert Willem d'Holbach, do 07 juli 2011 09:46 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik vraag me nu werkelijk af of Bosch bezorgd is over Henk en Ingrid of over zichzelf.

  • Rob van Koot, do 07 juli 2011 09:59 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Rob

    Rob

    En vooral stuitend dat hij fixeert op Henk en Ingrid. Nee, fris is dit stukje niet, wat eigenlijk jammer is want inhoudelijk heeft hij wel een punt. Maar emoties hebben zijn pennevruchten verpest.

  • Joe Speedboot, do 07 juli 2011 10:49 in reactie op Rob van Koot Reageer op Joe

    Joe

    Ach ja joh, er worden in Nederland per jaar 'slechts' ca 100.000 kinderen mishandeld waarvan een deel op latere leeftijd weer hetzelfde met zijn of haar kinderen, partner etc gaat doen, en dat heeft helaas alles te maken met slecht- of onbehandelde psychische stoornissen.

  • zorba de griek, do 07 juli 2011 09:15 Reageer op zorba

    zorba

    Henk en Anja zijn destijds als goede vrienden uit elkaar gegaan zonder dat daar traumateams aan te pas zijn gekomen. Henk is inmiddels weer gelukkig met Ingrid zonder tussenkomst van een overbetaalde psycholoog.

    En elke keer als Henk en Ingrid een moeilijk momentje hebben zetten ze gewoon een DVD'tje met journaal-beelden uit Griekenland op om bevestigt te krijgen wat men op de lagere school al heeft geleerd ; meer geld uitgeven dan er binnenkomt werkt niet.

  • R. Rokvok, do 07 juli 2011 09:25 in reactie op zorba de griek Reageer op R.

    R.

    Is inderdaad een slimme zet geweest van rechts: een land speculatief naar de afgrond brengen werkt als een mooi voorbeeld voor de rest van de wereld wat ze moeten doen.

  • hans mandemakers, do 07 juli 2011 14:59 in reactie op R. Rokvok Reageer op hans

    hans

    ha ha , "rechts".... had "links"dat niet door dan?

  • Sylvia Stuurman, do 07 juli 2011 09:29 in reactie op zorba de griek Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Ach ja.
    En iedereen is altijd gezond dus we kunnen de rest van de gezondheidszorg ook wel onbetaalbaar maken?

  • Sjaak Leijten, ma 11 juli 2011 17:33 in reactie op zorba de griek Reageer op Sjaak

    Sjaak

    Dus meer belastingen innen. Net zoals ze dat in de USA noodgedwongen ook moeten gaan doen. Hier komt simpelweg te weinig binnen.

  • R. Hood, wo 06 juli 2011 23:34 Reageer op R.

    R.

    Beperken, plukken, bezuinigen, boetes, prijzen en accijnzen en belastigen opstuwen is kapitaal vergaren = macht vergaren. MACHT. Je kan al zien wat men met deze immense macht gaat doen, hetzelfde als men deed met het Duitse volk zeventig jaar geleden, schaken onder een totalitair systeem. In deze een elektronisch honderd procents controlesysteem. dat is; heel veel verschillende soorten camera's, meer elektronische controlesystemen, meer elektronisch betalen, elektronische ov-kaart, een elektronische DDR is in aanbouw (al bijna volledig, systeem wordt met sneltreinvaart erdoor gedrukt dit jaar, grote ommezwaai = change)

  • Wouter Boersen, wo 06 juli 2011 21:49 Reageer op Wouter

    Wouter

    Klopt inderdaad dat we steeds meer richting Amerika gaan.

    Wat me ook verbaast is dat er over de film van Michael Moore 'Sicko'(2007)
    zo weinig aandacht is besteed in Nederland.


    Deze film laat zien hoe het in Amerika toegaat,(waar je niet vrolijk van wordt),dit soort dingen gebeuren als je de kosten boven de mens plaatst.

  • Centurio Veritas, do 07 juli 2011 00:47 in reactie op Wouter Boersen Reageer op Centurio

    Centurio

    Ik denk omdat we inmiddels wel weten dat we Michael Moore ook met een flinke zak zout moeten nemen.

    En anders kun je altijd nog naar Cuba, als je blindedarmoperatie in Nederland onbetaalbaar wordt.

  • Ernst Anepool, vr 08 juli 2011 00:03 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Ernst

    Ernst

    Gelikkig is er voor drankproblematiek nog steeds de Jellinek, toch?

  • Joe Speedboot, wo 06 juli 2011 21:04 Reageer op Joe

    Joe

    Naïeve gedachte dat je psychische aandoeningen in je omgeving zou kunnen oplossen. Alsof je iemand met bijv een ernstige depressie er met een opbeurend praatje weer bovenop op zou kunnen krijgen..

  • Azazel semjasa, wo 06 juli 2011 21:33 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Azazel

    Azazel

    Dat is het handelsmerk van dit kabinet simplisme alom, maar dit gaat niet werken, kennelijk moeten er eerst meerdere kalveren zijn verdronken, wil men de put eindelijk eens gaan dempen. De Hulpverlening werkte nu al niet volop. Denk maar aan de schietpartij in Alphen aan de Rijn en die bijlen en zwaardenmepper in Limburg. Nee door deze redenering die het kabinet er nu voor heeft gebeuren er nog meer ongelukken. Denk dat misschien wel het aantal zelfdodingen gaat stijgen dit jaar

  • daniella van den boomen, do 07 juli 2011 00:43 in reactie op Joe Speedboot Reageer op daniella

    daniella

    Psycho-analyse (zoeken naar oorzakelijk verband) is vervangen door bv anti-depressiva en kalmerindsmiddelen ('tijdelijke' symptoom-bestrijding).
    Dit met de bedoeling psychiatrische patienten sneller terug op de arbeidsmarkt te krijgen.
    Dit systeem nekt op een gegeven moment de patient en daardoor ook zijn/haar omgeving.
    Geweldsuitbarstingen zijn dan ook geen zeldzaamheden meer. Met soms catastrofale gevolgen.
    Het GGZ heeft een verzoek ingedient bij het kabinet om psychiatrische problemen weer als 'ziekte' te erkennen en daardoor een gelijke financiele status als lichamelijke ziektes te verlenen.
    Nu moeten de patienten veel uit eigen zak betalen, ook medicaties.

  • Piet Knollema, wo 06 juli 2011 20:40 Reageer op Piet

    Piet

    Maar wel 35% van de zendtijd Nederlands op de Radio (mede met dank aan de SP!). Dus wat kan Henk en Ingrid gebeuren!

  • Wilbert Boeijen, do 07 juli 2011 00:21 in reactie op Piet Knollema Reageer op Wilbert

    Wilbert

    Henk & Ingrid hebben last van het neoliberalisme. Mede dankzij de PvdA.

  • Marc Kaptijn, do 07 juli 2011 14:24 in reactie op Wilbert Boeijen Reageer op Marc

    Marc

    Maar vooral dankzij de VVD...

  • Wilbert Boeijen, do 07 juli 2011 19:44 in reactie op Marc Kaptijn Reageer op Wilbert

    Wilbert

    Waar het om gaat, is dat meneer Knollema graag tegen de SP aan schopt, maar dan met een futiel incidentje aan komt kakken van dat de SP een keer met een PVV-motie heeft meegestemd over Nederlandstalige muziek.

    Maar dat "zijn" PvdA (en die van een paar anderen) decennialang MET OVERTUIGING met de neoliberale stroom zijn meegegaan, mag niet gezegd worden. Daar moet de aandacht maar zo gauw mogelijk van worden afgeleid. Nietwaar?

  • Censuur Joop, vr 08 juli 2011 00:23 in reactie op Piet Knollema Reageer op Censuur

    Censuur

    Doe niet zo zielig met je SP-haat.

    Ik zeg toch ook niet dat de PvdA de Partij van de Achterlijken is.

  • Mad Pride, wo 06 juli 2011 20:34 Reageer op Mad

    Mad

    Is een prima artikel lijkt me. Wat me als psychiatrisch patiënt wel tegen de borst stuit, is de hoeveelheid vooroordelen die in de reacties weten te sluipen. Ik denk bijvoorbeeld niet, dat er significant meer aan psychiatrie gerelateerd geweld zal komen door deze belachelijke maatregelen, maar wel een hoop meer voor de "gewone man" amper voorstelbare ellende onder psychiatrische patiënten (die sowieso al te achteloos en - nogmaals wellicht ten overvloede - meestal volkomen ten onrechte als tikkende tijdbommen worden neergezet).

  • Ernst Anepool, wo 06 juli 2011 19:50 Reageer op Ernst

    Ernst

    Ja en wat nog wel het ergste van alles is, het zijn niet "slechts" 8 gesprekken nu, nee het zijn er op de *rekening* ALTIJD acht, want de "one-size fits the bill" rekenmethode in DBC's van Hans Hoogervorts is de oorzaak van de enorme overschrijdingen, want er word altijd in 8 gesprekken gerekend, dus heb je er 3 nodig betaal je er 8, heb je er 7 nodig betaal je er acht, en... heb je er 9 nodig... betaal je er 16 !

  • Jan B, wo 06 juli 2011 19:16 Reageer op Jan

    Jan

    Het wachten is op nog meer supermarktschutters en auto's door een menigte. Hier komen ongelukken van.

  • Ernst Anepool, vr 08 juli 2011 00:07 in reactie op Jan B Reageer op Ernst

    Ernst

    Dat is precies waar ze op uit zijn, zo is hitler ook alleen heerser geworden, gewoon terreur aanslagen zelf veroorzaken, en dan roepen dat je jezelf wel *moet* verdedigen, vergeet niet dat SS gewoon Schutzz Staffel betekend, oftewel naar het engels vertaald Securicor Service.

    En Opstelten is al bezig de Trias Politica te ontmantelen, de BOA's mogen nu ook aanhoudingen uitvoeren en bekeuringen *cash* innen :-(

  • de heer Meijerink, wo 06 juli 2011 19:00 Reageer op de heer

    de heer

    Ik vrees dat de GBL in de komende verkiezingsstrijd H&I gaat wijsmaken dat hij het allemaal gaat oplossen door alle allochtonen de grens over te kiepen. Alle onheil uit het veleden is de schuld van de allochtonen én de linkse partijen.
    De psycholoog, de Fysiotherapeut en de Wijkverpleging: allemaal linkse hobbies!

  • , wo 06 juli 2011 18:52 Reageer op

    Tegen de tijd dat Henk en Ingrid het in da gaten krijgen zijn we vier kabinetten wilders verder.
    Dus vertrouw maar niet al te veel op die twee.

  • Frits Guevara, wo 06 juli 2011 18:35 Reageer op Frits

    Frits

    Voor Henk en Ingrid betekent dit dat ze beter af zijn als er een verzekeringsmaatschappij op de vrije markt is, die particuliere verzekeringen kan verschaffen. Zo blijft eerstelijns zorg toch toegankelijk zonder dat een overheid opeens de buikriem aantrekt (eenzijdig de contractsvoorwaarden wijzigt, oftewel contractbreuk pleegt, en helaas ook de enige is die een pistool in zijn hand heeft).

  • Jan B, wo 06 juli 2011 19:24 in reactie op Frits Guevara Reageer op Jan

    Jan

    Een verzekeringsmaatschappij die gaat vergoeden wat niet vergoed hoeft te worden? Ik dacht dat utopisten in deze post-moderne neo-liberale wereld niet meer voorkwamen.

  • Ine Sessink, wo 06 juli 2011 18:15 Reageer op Ine

    Ine

    Er is één lichtpuntje. In het kabinet is iedereen dan eensgezind, maar tussen de partijen van dit kabinet niet helemaal. Juist vanuit het CDA en de SGP is een motie gekomen, dat Schippers naar mogelijkheden moet zoeken om de financieel zwakkeren te ontzien. Die motie is door de kamer aangenomen. Schppers beloofde daar wel naar te kijken, maar de eigen bijdragen gaan wel per 2012 in. En ze gaat achteraf bekijken wat het effect van haar bezuinigingen is, maar dan is het leed helaas al geschied.

  • daniella van den boomen, wo 06 juli 2011 17:40 Reageer op daniella

    daniella

    U ziet het Gaan gebeuren? meneer Bosch.

    Ik zag het gebeuren, mede dankzij de zorgsector zelf.

  • Centurio Veritas, wo 06 juli 2011 17:37 Reageer op Centurio

    Centurio

    Een eerstelijnspsycholoog voelt de bui al hangen: Minder automatisch genereren van klanten. Psych moet aan marketing gaan doen. Niets mis mee.

    De kosten in de zorg...

    Alweer enige tijd terug sneed ik mij in mijn hand met een stuk glas. Aangezien het op loopafstand van een ziekenhuis gebeurde, ben ik daar naar de eerste hulp gelopen. De wond werd gelijmd en een pleister erop, in 2m36sec stond ik weer buiten (excl. wachttijd). Weer een tijd later kreeg ik de rekening: € 556,00 Mijn eigen risico was geplunderd.

    Nog niet zo lang geleden ben ik naar datzelfde ziekenhuis gegaan, omdat een behoorlijk ontstoken oog, naar mijn beleving, niet snel genoeg genas. Na een uur wachten concludeerde de arts binnen letterlijk 2 minuten (!!) dat het een onschuldige ontsteking was en de genezing vanzelf zal gaan.

    Op zich prima service, op dat wachten na. Maar waarom moest dat bijna € 300,00 kosten? (Precieze bedrag ben ik vergeten)

    Dat er meer marktwerking in de zorg moet komen is een vaststaand feit. De kosten rijzen namelijk de pan uit maar dat lijkt hier op joop.nl maar bij weinig mensen binnen te dringen.

  • Marjolein Stuijfbergen, wo 06 juli 2011 18:19 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Marjolein

    Marjolein

    ""Op zich prima service, op dat wachten na. Maar waarom moest dat bijna € 300,00 kosten? (Precieze bedrag ben ik vergeten)"'

    Omdat u eerst naar uw huisarts dient te gaan. Als men zonder eerst naar de huisarts gaat een poli van het ziekenhuis binnenloopt, dan wordt dit doorberekend.

    Tweede optie: andere ziektenkosten verzekering.

    "Dat er meer marktwerking in de zorg moet komen is een vaststaand feit. De kosten rijzen namelijk de pan uit maar dat lijkt hier op joop.nl maar bij weinig mensen binnen te dringen"

    U lijkt voorbij te gaan aan de inhoudelijke reacties, misschien dat het dan tot 'u' doordringt...

  • Centurio Veritas, wo 06 juli 2011 20:17 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Centurio

    Centurio

    Jij begrijpt er niet veel van. Als ik eerst naar de huisarts ga en vervolgens naar het ziekenhuis, dan heeft dat geen invloed op de kosten die het ziekenhuis berekent.

    Een ziektenkostenverzekering heeft daar dan dus ook niets mee te maken. Die geven alleen door wat zij namens mij hebben moeten vergoeden.

    Ik draai dus op voor de totale overhead van een ziekenhuis, terwijl ik voor een lullig dingetje wil kunnen komen. Als ik daar dan ook gewoon voor kan betalen, tenminste. Daarom is marktwerking een uitkomst.

  • Sylvia Stuurman, do 07 juli 2011 10:47 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Ik draai dus op voor de totale overhead van een ziekenhuis, terwijl ik voor een lullig dingetje wil kunnen komen. ]

    Daarom is de huisarts de poortwachter:
    de huisarts heeft weinig overhead, en kan je dus goedkoop helpen.

    Het ziekenhuis heeft, zoals je weet, veel meer in huis dan een glassplinter uit iemands vinger halen.

    Jij gedraagt je als iemand die dorst heeft, een fles Chateau-Laffite pakt, en zich dan beklaagt over de prijs van "drinkwater".

  • Censuur Joop, vr 08 juli 2011 00:35 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Censuur

    Censuur

    "Ik draai dus op voor de totale overhead van een ziekenhuis, terwijl ik voor een lullig dingetje wil kunnen komen. "

    Dat dan ten koste gaat van de echte zieke die jouw lullige dingetje het gelag moet betalen en door jouw lullige dingetje op de wachtlijst terecht komt.

  • Aert Willem d'Holbach, do 07 juli 2011 10:04 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    "...Als men zonder eerst naar de huisarts gaat een poli van het ziekenhuis binnenloopt, dan wordt dit doorberekend..."

    Wat wordt doorberekend?

  • Marjolein Stuijfbergen, do 07 juli 2011 10:53 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Ik meende dat dit al was doorgevoerd; niet meer zonder doorverwijzing van de huisarts en dus op eigen intiatief naar de poli voor behandeling van minder ernstige wonden.

    Indien dit het geval zou zijn dan werden de kosten doorberekend aan de patient. Maar misschien ben ik te voorbarig geweest en is dit voorstel er nooit doorgekomen.

  • Jan B, wo 06 juli 2011 19:12 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Jan

    Jan

    De kosten rijzen ook de pan uit omdat zich mensen met lullige oogontstekingen bij de EHBO blijven melden terwijl een bezoek aan de huisarts een stuk efficienter is.

  • Joe Speedboot, wo 06 juli 2011 23:04 in reactie op Jan B Reageer op Joe

    Joe

    Daar heb je een punt maar de bedragen die er in de gezondheidszorg omgaan zijn soms verbazingwekkend hoog. Het is niet voor niets dat bijv de afdeling Medical Systems de de meest winstgevende tak van Philips is en medisch specialisten en managers in die hoek doorgaans verre van armlastig zijn.

  • R. Rokvok, do 07 juli 2011 09:00 in reactie op Joe Speedboot Reageer op R.

    R.

    En waarom is Philips zo winstgevend? Juist vanwege de deregulering waardoor ze slimme contracten kunnen afsluiten met ziekenhuizen.

  • Joe Speedboot, do 07 juli 2011 10:13 in reactie op R. Rokvok Reageer op Joe

    Joe

    Is het 'medisch' of 'defensie' dan kan je voor dezelfde onderdelen die je ook in bijv tv's terug vindt niet zelden het tienvoudige of nog veel meer vragen. Gaat het om gezondheid of veiligheid dan betaalt men toch wel.

  • R. Rokvok, do 07 juli 2011 10:34 in reactie op Joe Speedboot Reageer op R.

    R.

    Precies, dat is ook een factor. Met je eigen gezondheid neem je geen risico's en derhalve is het ook geen gewone markt. Ik kopieer mijn eigen reactie van elders:
    "De kostenstijgingen in de zorg zijn natuurlijk een probleem maar men tracht dit al een jaar of 20 op te lossen door het te versoberen (bijv. tandarts en fysio uit basispakket). Dat gaat niet werken. Als je niet op past dan wordt net als in de VS meer dan 10% van het BNP uitgegeven aan de zorg. Tot nu toe zorgt marktwerking niet voor volumebeheersing maar juist volumestijging en veel nodeloze onderzoekjes. Wanneer ziekenhuizen dalijk winst mogen gaan maken zal die drang enkel groter worden en ik zie het niet gebeuren dat de consument hiermee bewuster om springt. Het is zelfs logisch dat de consument hierin mee gaat: het is jouw lichaam, jouw gezondheid en daar neem je geen risico's mee. Je zegt anders dan gewoonlijk eerder 'ja' dan 'nee' (het betreft ook geen doorzichtige markt; hoe taxeer je de kwaliteit en effectiviteit van een geleverde dienst?). Je gaat er van uit dat je als nitwit de specialist kan vertrouwen en juist dat vertrouwen gaat op de helling bij meer en meer marktwerking.
    "

  • Jan B, do 07 juli 2011 18:00 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Jan

    Jan

    Klopt, maar vlak de kosten van de bureucratie en het management niet uit. En bestuurdersmegalomanie, ook nog zo'n "bleeder". Bekijk voor een aardigheid eens het nieuwe Orbis Ziekenhuis (Sittard-Geleen). Alleen al het bedrag dat is uitgegeven aan de bouw van de centrale hal was genoeg geweest om een extra streekziekenhuis neer te zetten.

  • Joe Speedboot, do 07 juli 2011 21:07 in reactie op Jan B Reageer op Joe

    Joe

    Die bestuurdersmegalomanie is inderdaad ook zoiets. Ingrid zit als telefoniste in het pas opgeleverde ziekenhuis of overheidsgebouw tegenwoordig op een Herman Miller bureaustoel van 1000 Euro onder een paar Italiaanse design lampjes die dat bedrag niet zelden per stuk kosten terwijl ze het thuis met Ikea moet doen.

  • Han van der Horst, wo 06 juli 2011 19:33 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Han

    Han

    Wat altijd interessant is om te zien hoe zulke rekeningen precies zijn opgebouwd. Een kennis van mij vertelde dat hij per ongeluk een rekening had gekregen (die anders rechtstreeks door werd gestuurd naar de zorgverzekeraar) waarin onder meer een euro of vijftig stond voor het gebruik van de wachtkamer. Ik heb geen zin om voor bewijsmateriaal mijn arm te breken, maar misschien mag ik de centurio uitnodigen om eens te kijken hoe zijn rekeningen er uitgesplitst uit zien en waar de echte kosten gemaakt worden. Hij heeft ze liggen. Dus het kan zo gebeuren.

  • Centurio Veritas, wo 06 juli 2011 20:19 in reactie op Han van der Horst Reageer op Centurio

    Centurio

    Han, het zou mij benieuwen. Ze hebben nog geen 3 min. werk gehad aan de snijwond en aangezien ik er als enige was, heb ik (gek genoeg) niet meer dan 10 min. gewacht.

    Hoe zou een commercieel bedrijf zo'n rekening moeten verklaren dan??

    Ik word uitgelachen bij mijn klanten als ik met zo'n faktuur kom.

  • R. Rokvok, do 07 juli 2011 09:06 in reactie op Centurio Veritas Reageer op R.

    R.

    "Hoe zou een commercieel bedrijf zo'n rekening moeten verklaren dan??"

    Vraag het de tandartsen (allang geen overheidsvoorziening meer), die plukken je kaal waar je bij staat. En natuurlijk weigert de klant niet. Die gaat geen vergelijkend warenonderzoek doen.
    Het is door en door verrot om in de gezondheidszorg marktwerking toe te laten. Het is geen gewone markt, er is sprake van grote informatieassymetrieën.
    Op uw probleem van het lange wachten hebben de neoliberale landen een oplossing: betaal meer, dan hoef je minder te wachten. Het arme plebs wacht een uur, u kunt direct doorlopen naar een aparte wachtkamer. Fantastisch apartheidssysteem. Ook een fantastisch voorbeeld hoe arm zijn meer kost en meer geld kwijt zijn (want een uur wachten is een uur niet werken en een uur niet uitbetaald krijgen). To be poor costs more.

  • R. Rokvok, do 07 juli 2011 09:13 in reactie op Centurio Veritas Reageer op R.

    R.

    "Psych moet aan marketing gaan doen."

    Wat zullen de reclamebureaus blij zijn!

    In de VS is de gezondheidszorg tientallen miljarden kwijt aan marketing. Miljarden die ze ook ergens anders aan zouden kunnen besteden.... Als het géén 'markt' was.

  • Sylvia Stuurman, wo 06 juli 2011 19:43 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [ Weer een tijd later kreeg ik de rekening: € 556,00 Mijn eigen risico was geplunderd.]

    De Eerste Hulp is dan ook bedoeld voor spoedgevallen.
    Jij bent, met je glassplinter, zo iemand die er voor zorgt dat die hulp niet beschikbaar is voor mensen die het echt nodig hebben.

    Terwijl jij werd geholpen zat er misschien iemand die z'n hand was kwijtgeraakt met een zaagmachine. Die moest op jou wachten...

  • Centurio Veritas, wo 06 juli 2011 20:12 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Centurio

    Centurio

    Erg grappig om te zien dat uitgerekend Sylvia, Fatima, Jan B. en nog een aantal altijd zo prat gaan op de feiten en nu ineens uitgaan van allerlei fantasierijke aannames.

    Feit 1. Wat de oogontsteking betreft. Ik was al naar de huisarts geweest. Voor het eerst in jaren, overigens.
    Feit 2. Mijn bezoek aan de EH werd met klem aangeraden door een politieagent, daar het bloed er behoorlijk uitguste en ik met het ziekenhuis op enkele 10tallen meters afstand de beste hulp daar kon krijgen.
    Feit 3. Ik was bij de EH de enige en eerste die hulp behoefde.

    Mijn mening: houden jullie je mening een beetje op de vlakte, dat ik voor een "wissewasje" naar de arts ga.

    Bovendien is dat de discussie niet. De discussie is, waarom moet dat 'wissewasje' wat in 2x nog geen 5 minuten werk heeft gekost, bijna 1000 euro kosten??

  • Censuur Joop, vr 08 juli 2011 00:30 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Censuur

    Censuur

    Tjonge, doe niet zo huilie, huilie, man. Jij was het zelf die met een heel stoer verhaal aankwam. Ik blijf erbij dat er teveel misbruik van de EH gemaakt wordt door mensen zoals jij je in je originele reactie presenteerde.

  • Jan B, vr 08 juli 2011 14:36 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Jan

    Jan

    De discussie is, waarom moet dat 'wissewasje' wat in 2x nog geen 5 minuten werk heeft gekost, bijna 1000 euro kosten??

    Heel simpel. Voor dat wissewasje moet een complete afdeling paraat gehouden worden met alle voorzieningen die daarbij horen. Daar moet een financieringsmodel bij bedacht worden dat die kosten dekt. Iets meer dan een wissewasje had waarschijnlijk ook signifficant meer gekost. Basiseconomie.

  • Centurio Veritas, wo 06 juli 2011 20:26 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Centurio

    Centurio

    Sylvia, moet je opmerking overigens 2x lezen om te zien hoe onzinnig deze is. Weleens van prioriteiten stellen gehoord? Dat kunnen medici ook.

  • Marjolein Stuijfbergen, wo 06 juli 2011 20:58 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Marjolein

    Marjolein

    17:37

    ‘’De wond werd gelijmd en een pleister erop, in 2m36sec stond ik weer buiten (excl. wachttijd).’’

    20:19

    ‘’Ze hebben nog geen 3 min. werk gehad aan de snijwond en aangezien ik er als enige was, heb ik
    (gek genoeg) niet meer dan 10 min. gewacht ’’

    20:12

    Mijn bezoek aan de EH werd met klem aangeraden door een politieagent, daar het bloed er behoorlijk uitguste en ik met het ziekenhuis op enkele 10tallen meters afstand de beste hulp daar
    kon krijgen

    Als u uw verhaal duidelijker verteld hoeft u ook niet zo defensief te reageren!!!

    Wat u trouwens sowieso niet hoeft te doen, niemand valt u aan!!!

  • Centurio Veritas, do 07 juli 2011 00:40 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Centurio

    Centurio

    Als jij uit 3 verschillende reacties van mijn kant een citaat haalt en dat aan elkaar plakt als zijnde 1 verhaal, dan kun je het naar eigen inzicht heel onsamenhangend over laten komen. Dat was echter niet het geval.

    Ik licht, uit persoonlijke ervaringen, slechts wat voorbeelden eruit. Jammer dat niemand daar op in gaat, maar over de voorbeelden inhoudelijk... *zucht*

  • Marjolein Stuijfbergen, do 07 juli 2011 11:02 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Marjolein

    Marjolein

    U krijgt een reactie op hetgeen u schrijft, als uw posting achteraf onzorgvulig is geweest, kan u de reageerder dit niet kwalijk nemen. Hij of zij, en dit geval ik, reageer op wat er staat.

    daar moet ik bij vermelden dat ik ervan uit was gegaan dat bij minder ernstige verwondingen er altijd een doorverwijzing van de huisarts moet plaatsvinden, anders worden de kosten doorberekend aan de patient.

    Misschien dat ik hierin niet helemaal juist zat, dat dit voorstel er nooit doorgekomen is. Dat weet ik dus niet. Maar vanuit die gedachtegang kon de bijdrage van de rekening voor u hoog zijn uitgevallen.

    Maar als dit niet het geval was geweest dan kan u voor een tweede optie kiezen, zoals ik schreef, en voor een andere, lees goedkopere verzekeringsmaatschappij kiezen of een ander pakket waarbij us minder eigen risico draagt, maar dan wel weer de maandelijkse premie hoger is.

    Het is aan u waar u voorkeur ligt.

  • Censuur Joop, wo 06 juli 2011 19:48 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Censuur

    Censuur

    Mensen zoals jij die voor wissewasjes naar de Eerste Hulp gaan maken de zorg zo duur. Daar zijn de mensen die echt zorg nodig hebben nu de dupe van!

    Je had ook de huisarts of de huisartsenpost kunnen bellen en advies vragen of het nodig was langs te komen. In de meeste gevallen kan je gewoon wachten tot je de volgende dag bij je huisarts terecht kan. Een pleister en een paracetamolletje helpen in veel gevallen ook heel goed.

  • R. Rokvok, do 07 juli 2011 08:55 in reactie op Centurio Veritas Reageer op R.

    R.

    Geen al te best voorbeeld als u wilt aantonen dat de marktwerking en privatiseringen niet ver genoeg gaan. Kleine behandelingen zoals een oogontsteking vallen namelijk onder de vrije prijsvorming tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraar.

  • Berthold Hohenlowe-Langenberg, wo 06 juli 2011 17:11 Reageer op Berthold

    Berthold

    Als je dan leest dat het uurtarief van een gemiddelde eerstelijnspsycholoog grofweg €88 bedraagt x 40 x 4 = €14.080 bruto per maand, worden Henk en Ingrid niet alleen gepakt door Minister Schippers. Doe het voor iets minder Frits Bosch, dan was Ingrid misschien wel thuis gebleven en had Henk zijn huis niet behoeven te verkopen. Erg lullig natuurlijk dat iedereen de buikriem wat aan moet halen met alle bezuinigingen van de laatste tijd, maar dat geldt niet voor eerstelijnspsychologen mag ik aannemen?

    Kortom, denk alvorens te wijzen naar een Minister ook even na hoe die arme Henk via een andere weg een boel leed bespaard had kunnen worden. Bijvoorbeeld, had Henk wat minder gerekend en uw welgestelde klanten wat meer. Een kwestie van fantasie en het hart op de juiste plaats. Bovendien een tevreden klant is een goede klant nietwaar?

  • , wo 06 juli 2011 17:50 in reactie op Berthold Hohenlowe-Langenberg Reageer op

    Hahahahahaha.LOL!!

  • , wo 06 juli 2011 18:08 in reactie op Reageer op

    Jouw berekening is zo grappig, sorry.

  • Sylvia Stuurman, wo 06 juli 2011 19:48 in reactie op Berthold Hohenlowe-Langenberg Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Als je dan leest dat het uurtarief van een gemiddelde eerstelijnspsycholoog grofweg €88 bedraagt x 40 x 4 = €14.080 bruto per maand]

    Ach,je dacht dat psychotherapeuten geen ruimte hoeven te huren als therapieruimten en als wachtkamer en als ruimte voor het secretariaat?
    Geen administratie moeten laten bijhouden?
    Niemand hoeven in te huren om de telefoon aan te nemen?
    Zich niet te hoeven bijscholen?
    Geen documentatie bij hoeven te houden van hun cliënten?
    Geen werkbesprekingen hebben?

    Ik noem maar een paar dingetjes; verder kun je het misschien zelf bedenken?

  • Censuur Joop, wo 06 juli 2011 19:52 in reactie op Berthold Hohenlowe-Langenberg Reageer op Censuur

    Censuur

    Waar haal jij je wijsheid vandaan? Ik heb zo de indruk van Henk in beter dagen.

  • Berthold Hohenlowe-Langenberg, do 07 juli 2011 01:38 in reactie op Censuur Joop Reageer op Berthold

    Berthold

    Voor gebrek aan humor bestaat geen medicijn. Niet te genezen, ook niet door een (eerstelijns) psycholoog die 210 + 60 (3 x 20) + 270 (3 x 90), dus 540 euro in rekening brengt.

  • Joop Schouten, wo 06 juli 2011 20:58 in reactie op Berthold Hohenlowe-Langenberg Reageer op Joop

    Joop

    'Bijvoorbeeld, had Henk wat minder in rekening gebracht en uw welgestelde klanten wat meer. Een kwestie van fantasie en het hart op de juiste plaats. Bovendien een tevreden klant is een goede klant nietwaar?'

    Ik wist niet dat je het in je had.
    : )))

  • Rob van Koot, do 07 juli 2011 08:50 in reactie op Berthold Hohenlowe-Langenberg Reageer op Rob

    Rob

    Dat gevoel kreeg ik ook een beetje. Wij van WC eens adviseren WC eend. De man breekt een lans voor eigen praktijk. Zo'n verhaal moet niet van deze man komen. Toch is de eigen bijdrage in dit geval wel te hoog. Wel triest is dat hij Henk en Ingrid erbij haalt. Alsof SP'ers en PvdA ers niet bij een psycholoog komen. Kwalijk, deze verkokerde vooringenomenheid bij een arts. Zegt wel iets over de man. Ik zou er depressief vandaan komen denk ik.

  • Piet de Geus, do 07 juli 2011 11:17 in reactie op Berthold Hohenlowe-Langenberg Reageer op Piet

    Piet

    "Als je dan leest dat het uurtarief van een gemiddelde eerstelijnspsycholoog grofweg €88 bedraagt"

    Dan verbaas je je er vooral over dat die eigenlijk nauwelijks duurder is dan een bouwvakker.

  • Joe Speedboot, do 07 juli 2011 21:39 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joe

    Joe

    Re: Dan verbaas je je er vooral over dat die eigenlijk nauwelijks duurder is dan een bouwvakker.

    En dat een advocaat doorgaans minimaal het drievoudige kost waarbij je dan ook nog (zoals ik recentelijk) 25 Euro servicekosten voor je kiezen krijgt omdat je je auto een uurtje hebt geparkeerd en een Spaatje hebt gedronken..

    Met betere psychische gezondheidszorg zouden die advocaten trouwens ook een stuk minder werk hebben.

  • Marjolein Stuijfbergen, wo 06 juli 2011 15:57 Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Henk gaat voortaan op een andere partij stemmen...

    En niet alleen omdat hij de psychiater niet kan betalen, maar ook omdat het openbaar vervoer hem te duur is geworden. Ze hebben de auto moeten verkopen want het huis is met schulden verkocht. Blijft nog een grote schuld over, die dan wel door beiden wordt verdeeld, maar vrolijker is het er ondertussen voor Ingrid ook niet op geworden.

    Haar baan in de zorg levert inmiddels zo weinig op dat ze moet aanklopen bij de bijstand.

    Zoonlief moet zijn verdiensten met een krantenwijk inleveren, want anders gaat dat ten koste van huur - en zorgtoeslag. Daar gaat zijn hoop op het vooruitzicht om samen met een groep vrienden met hemelvaartsdag naar een concert te gaan. Maar eigenlijk twijfelde hij al of hij het kaartje kon opbrengen. Nu dat twijfelen hoeft dus niet meer.

    Tot overmaat van ramp breekt de moeder van Ingrid haar heup. Dan blijkt dat, na de operatie, haar geestelijk vermogen sterk is afgenomen. Voor de PGB komt ze niet meer in aanmerking, wat nog rest is een opname in het verpleegtehuis. Uiteraard staat ze eerst op de wachtlijst, maar kan ze tijdelijk terecht in een verzorgingstehuis 30 km verderop.

    Het wordt Ingrid ook allemaal te moede, ze is de volgende die naar de huisarts stapt: "goedemiddag Ingrid, zegt de huisarts, ik had je al verwacht".

  • Mark Grootendorst, wo 06 juli 2011 17:39 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Mark

    Mark

    Ik ben machinist, ik rij trein. Ik raad nu al waar ik Henk en Ingrid straks tegen ga komen.........
    Bedankt, marktdenkende mevr. Schippers, voor het verwoesten van levens van mensen, alleen maar omdat we een crisis in geluld zijn.

  • Marjolein Stuijfbergen, wo 06 juli 2011 19:13 in reactie op Mark Grootendorst Reageer op Marjolein

    Marjolein

    Nee, van dat vooruitzicht wordt je zeker niet vrolijk!!!

    Letterlijk en figuurlijk. :p .... we gaan nog rare tijden meemaken:

    alles wat is opgebouwd aan beschaving wordt in één regeerperiode afgebroken......

  • Rob van Koot, zo 10 juli 2011 20:30 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Rob

    Rob

    Zit tussen je oren Marjolein, daar moet je even flink met de stofdoek doorheen.

  • Aert Willem d'Holbach, do 07 juli 2011 09:58 in reactie op Mark Grootendorst Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Als u uw toekomst op "raden" baseert, zal uw horizon altijd beperkt blijven. Was u eerder begonnen met uw toekomst op feiten en weten te baseren, dan was het rondje om de kerk wellicht een reis om de wereld geworden.

  • , do 07 juli 2011 10:17 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    En wie rijdt dan die trein?
    We kunnen niet allemaal freewheelen!

  • Censuur Joop, vr 08 juli 2011 00:25 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Censuur

    Censuur

    Wat naar voor jou dat jij denkt alles te weten en overal verstand van te hebben. Moet wel erg vermoeiend zijn.

  • Aert Willem d'Holbach, do 07 juli 2011 09:55 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik heb nog nooit gehoord dat iemands geestelijk vermogen na een operatie flink is afgenomen. Ik ga er maar vanuit dat de rest van uw verhaal ook uit een glazen sikkeneurenbolletje is gekomen.

    Hoe pessimistisch kan een mens zijn zeg.

    En tot overmaat van ramp reed er ook nog een auto door de voorgevel waarvan de bestuurder, stomdronken uiteraard en onverzekerd, op slag dood was terwijl hij zijn vrouw met drie kinderen van tussen de 2 en 6 jaar oud achterliet. De moeder werd gedwongen zich te prostitueren om in het levensonderhoud van haar bloedjes te kunnen voorzien. Die best wel grote inkomstenbron werd ontdekt door de brute achterbuurman die om een of andere reden al jaren alleen woonde nadat zijn vrouw plotseling was vertrokken. Van de vrouw was nooit meer iets vernomen. Het gerucht ging dat...

    Maak het verhaal zo pessimistisch mogelijk zelf verder af en kleur de plaatjes.

  • Marjolein Stuijfbergen, do 07 juli 2011 10:13 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Marjolein

    Marjolein

    ""Ik heb nog nooit gehoord dat iemands geestelijk vermogen na een operatie flink is afgenomen. Ik ga er maar vanuit dat de rest van uw verhaal ook uit een glazen sikkeneurenbolletje is gekomen"'


    Het was inderdaad even voortborduren op het artikel van de schrijver... pure fictie, maar niet irrieel.

    Voor wat betreft uw opmerking dat iemand zijn geestelijke vermogens achteruit gaan na een operatie; mijn 'fictieve reactie' betrof een oudere dame; de moeder van Ingrid. Vraag het uw neuroloog hoe vaak het niet voortkomt dat bij oudere mensen na een operatie dementie uit voorkomt.

    Maar uw interesses liggen op een ander vlak, u kunt ook niet alles weten!!

  • Aert Willem d'Holbach, do 07 juli 2011 10:49 in reactie op Marjolein Stuijfbergen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Doemscenario's zijn inderdaad niet irreëel.

  • Censuur Joop, vr 08 juli 2011 00:24 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Censuur

    Censuur

    De rest van de reactie van Marjolein sla je voor het gemak maar over: "Vraag het uw neuroloog hoe vaak het niet voortkomt dat bij oudere mensen na een operatie dementie uit voorkomt."

    Dat is geen doemscenario, dat is pure realiteit!

  • , wo 06 juli 2011 15:56 Reageer op

    En die GGZ zorg is met name belangrijk voor H & I.
    Zou wilders niet wéten waar zijn achterban zich ophoudt!!

  • Bijstandskoning van GeenStijl, wo 06 juli 2011 17:37 in reactie op Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    In de separeer hè! lol

  • , wo 06 juli 2011 17:52 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op

    Zo erg is het nog niet, dacht ik.
    Hoewel het wel erg is.

  • , wo 06 juli 2011 15:48 Reageer op

    Het vervelende is dat H & I vooralsnog te beperkt zijn om dat in te zien.
    Daat gebeurt in die koppies pas iets wanneer ze zelf het slachtoffer zijn.

  • , wo 06 juli 2011 15:46 Reageer op

    Wij mogen wel per jaar méér premie betalen, maar krijgen daar steeds minder voor terug.

    Hoogervorst....marktwerking, zou goedkoper worden en beter..............vvd.

    Sic.

  • Joop Schouten, wo 06 juli 2011 15:45 Reageer op Joop

    Joop

    De VS in spé.

    Klote neoliberalen.

  • Tealc of Shulak, wo 06 juli 2011 19:03 in reactie op Joop Schouten Reageer op Tealc

    Tealc

    Yep...binnenkort:
    Geen ziekteverzekering???
    Geen hulp/behandeling

  • Ernst Anepool, wo 06 juli 2011 19:53 in reactie op Tealc of Shulak Reageer op Ernst

    Ernst

    Nope, die verzekering heb je verplicht, en als je niet betaaald komt de deurwaarder, kun je niet betalen, leggen ze loonbeslag, is dat niet genoeg word je uit huis gezet en dan ben je er pas vanaf, want alleen dak en thuislozen kunnen zich wegens gebrek aan vaste woon en verblijfplaats onttrekken aan de fiscalisering van de maatschappij.

    Maar die zullen ongetwijfeld binnenkort wel een enkelband krijgen met een oog eraan voor de ketting in de Tredmolen van Kamps Kampementen...

  • Tealc of Shulak, wo 06 juli 2011 21:05 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Tealc

    Tealc

    Precies zoals in de VS..

    In de VS zijn meeste mensen verzekerd bij hun werkgever,te minste die genen die verzekerd zijn..dus zolang ze werk hebben is diegene redelijk 'veilig'.Maar geen baan betekent geen verzekering.
    Onlangs zag reclame om jij je hier in Nederland bij je werkgever te verzekeren(zeg maar collectieve zorgverzekering).Met andere woorden Amerikaanse-model.

  • Jan B, wo 06 juli 2011 19:14 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jan

    Jan

    Hear.

  • jopie bakkert, wo 06 juli 2011 15:41 Reageer op jopie

    jopie

    ah! u ziet inkomsten achteruit gaan volgend jaar?

  • , wo 06 juli 2011 17:51 in reactie op jopie bakkert Reageer op

    Nee, hoor, we hebben daar geen last van.

  • jopie bakkert, wo 06 juli 2011 19:52 in reactie op Reageer op jopie

    jopie

    ah ook eerstelijns zieleknijper! even ter info deze henk heeft zich riant bijverzekerd!

  • Bijstandskoning van GeenStijl, wo 06 juli 2011 15:36 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    De VVD kleedt de ziekenzorg uit naar Amerikaans model. De overheid heeft geen zin om te betalen, daar komt het op neer. Belastingvoordeeltjes voor de superrijken die een eventuele behandeling uit eigen zak kunnen betalen. "De gewone man" is gelukkig zo talrijk dat die VVD keihard weggestemd wordt de vorige keer. Als het dagelijks leven onbetaalbaar dreigt te worden maak je immers geen vrienden.

  • Ernst Anepool, vr 08 juli 2011 04:36 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Ernst

    Ernst

    De overheid schuift alleen al 1,2 *miljard* richting Achmea, een Staats ziekenfonds zou ongeveer een 5de kosten wavn wat er nu letterljk overal aan strijkstokken blijft hangen...

    De winst op de ziektekosten verzekeringen is vorig jaar 18.5% toegenomen, maar denkt maar dietdat dan de premies 18% naar beneden gaan,nee die gaan met 15% *omhoog*

    En ondertussen blijft de Jager maar Miljarden naar die Verzekeringstoko's van zijn ex-collegas als van Boxtel etc schuiven, van *onze* belastingcenten, we worden letterlijk van beide kanten genaaid.


    En als je nu naar een ziekenhuis moet zijn de wachtlijsten ook weer ouderwets lang.


    Dus dat hele plan van Hoogervorst was lleen maar bedoeld om de Haagse Heren een zekeer toekomst te geven zonder al te hard werken...

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven