Bio Bekijk alles van Han van der Horst Word fan

Han van der Horst

Han van der Horst Historicus

03 september 2010 Reageer (38) 1077 x bekeken Politiek RSS

Geruchtenpsychologie rond de formatie

Het geheime verdrag tussen VVD en SGP vertoont veel kenmerken van een gerucht

Na het bizarre intermezzo van deze week is de radiostilte rond de kabinetsformatie weer ingetreden. Dat cordon van stilte rond het overleg tussen de drie kompanen en hun informateur heeft het belangrijke voordeel dat de opstellers van het regeeraccoord vrijuit kunnen spreken zonder dat ze daar door wie dan ook verantwoordelijk voor worden gehouden.

Daarom neemt Verhagen het Klink ook zo kwalijk dat hij in zijn bewust gelekte brief aan de CDA-fractie uit de school heeft geklapt. Maar er is ook een nadeel: wie radiostilte verordent, roept geruchtvorming in het leven. En die kan heel schadelijk zijn. Omgekeerd kun je proberen er je omgeving mee te manipuleren.

Oorspronkelijk waren geruchten de enige vorm van nieuwsvoorziening. Iedereen had alles van horen zeggen en van vreemdelingen die onderdak kregen, werd verwacht dat zij de nieuwtjes vertelden die zij onderweg hadden gehoord. Tegenwoordig is die rol grotendeels overgenomen door de media, kranten, radio, televisie, internet.
Toch blijven het geruchten een belangrijke rol spelen. Daar waar de media het laten afweten, steken ze onmiddellijk de kop op. Tijdens de tweede wereldoorlog is daar vooral in de Verenigde Staten veel onderzoek naar gedaan. De generale staf merkte dat er veel geruchten in omloop kwamen die het moreel van de troepen of van de arbeiders in de reusachtige oorlogsindustrieën aantastten. Ze wilden weten hoe dat fenomeen werkte, want dan kon je er onder de eigen gelederen wat tegen doen, terwijl het mischien ook inzetbaar was om afbreuk te doen aan de vechtlust van de vijand.

Na de Amerikaanse overwinning publiceerden de onderzoekers Gordon Allport en Joseph Postman hun klassieker The psychology of rumor, waarin zij antwoord gaven op deze vragen. Hun conclusies zijn bruikbaar voor wie wil doorgronden wat er rond de kabinetsformatie gebeurt.

Mensen willen hun omgeving begrijpen, betoogden Allport en Postman, anders ontstaat er een soort mentaal gat, een leegte in hun geest, dat zij willen opvullen: zij willen het onbegrijpelijke verklaarbaar maken en zij verzinnen zelf een antwoord op hun prangende vragen.. Zo staan ze niet langer voor een raadsel.

Een mooi voorbeeld van zo'n gerucht is, dat in mei 1940 Duitse soldaten als non vermomd achter de linies geparachuteerd werden. Dat verklaarde waarom zij zo snel de bruggen over de Maas en de IJssel in handen kregen. Want in een gevecht van man tot man tegen de dappere Nederlandse soldaten had het toch heel anders af moeten lopen.

Als ingrediënten voor een goed gerucht gebruikt de mens gegevens waarover hij wel beschikt en verder allerlei redeneringen die hij zelfs logisch vindt. Vooroordelen zijn dan ook een belangrijk fundament onder geruchten: die Dutroux werkte niet alleen, dat was een instrument in de handen van hooggeplaatste kringen, want we weten heel goed dat die voor zichzelf rose balletten organiseren. Die inbraak moet wel door Marokkaanse hangjongeren uit de buurt zijn gepleegd, want van wie anders kun je zoiets verwachten?

De beste remedies tegen geruchtvorming, concluderen Allport en Postman, zijn openheid en wat we tegenwoordig transparantie noemen. Geef de feiten, leg alles uit. Dan hoeft zo'n mentaal gat niet te ontstaan. Als je omgekeerd geruchten in wil zetten om een bepaald doel te bereiken, identificeer dan de mentale gaten van je doelgroep (of je vijand) en probeer die te vullen met een verhaal van eigen makelij.

In de laatste maanden van de oorlog liet Goebbels geruchten in omloop brengen dat Der Führer, toch om zijn menslievendheid algemeen geroemd, over geheime  wapens beschikte, zo verschrikkelijk dat hij ze in verband met zijn geweten (nog) niet wilde inzetten.
Deze bewust gezaaide geruchten vormden een tweesnijdend zwaard. De geallieerden vreesden dat ook de Duitsers heel dicht bij de atoombom waren en zij besteedden mankracht en energie om de - in werkelijkheid niet bestaande - installaties op te sporen. De Duitsers sprak dit gerucht moed in: kennelijk had de Führer nog een winnende kaart in zijn mouw. Het was de moeite waard om vol te houden.

Opsteltens radiostilte is op grond van deze theorie een perfecte voedingsbodem voor allerlei geruchten. We weten niet waar ze het over hebben, wat ze allemaal in hun schild voeren, voor wie het in het kader van die 18 miljard en de strijd tegen de islamisering kwaad zal aflopen en voor wie goed.

Het geheime verdrag tussen VVD en SGP vertoont veel kenmerken van een gerucht. Na alle capriolen van de formatie dichten heel veel Nederlanders de VVD elk verraad van de eigen beginselen toe. Tegelijk is bekend dat het te vormen minderheidskabinet zonder steun van de SGP eigenlijk ten dode is opgeschreven. Wat zou de SGP terugvragen? Die partij kennende zal dat wel op het immateriële vlak zijn, iets met abortus of euthanasie. En de VVD-ers die in niets andere geïngteresseerd zijn dan de geldzak, willen dáár de steile gereformeerde broeders wel ter wille zijn. Bijvoorbeeld door dat nieuwe plan over vrjwillige levensbeëidiging waar ook  Bolkesteins handndtekening onder staat. Respect voor mastodonten is immers uit de tijd.

NRC Handelsblad pikte het gerucht op en verslaggever Pieter van Os tikte in zijn verslag deze cruciale zin op: "De afspraak staat niet op papier. Dat is onnodig, aldus VVD’ers: de SGP heeft haar betrouwbaarheid in het verleden voldoende bewezen". Dus: ongenoemde VVD-ers hebben met ongenoemde SGP-ers een afspraak gemaakt die niet op papier staat. De voorlichting van de SGP houdt zich op de vlakte maar dat wordt in de richting van het geheime plan dat nergens op papier staat, uitgelegd.

En zo is een verklaring gegeven die stoelt op het vooroordeel van menigeen over het ware karakter van VVD en SGP. Kijk ze eens fijn het liberalisme verraden om zich uit te leveren aan de zwartste reactie en de meest bekrompen fundamentalisten. En Wilders ook, want die zal moeten meegaan. En wij, de kinderen van het licht die weten dat de kinderen der staatkundig gereformeerde duisternis slimmer zijn, wij geloven dat graag, van die deal tussen VVD en SGP. Is die namelijk niet heel typeren?

Hoe komt zo'n verhaal in de wereld? Heeft een spontane geboorte plaatsgevonden a la Allport en Postman? Of heeft iemand het bewust geplant met een bedoeling: verwarring stichten binnen de VVD misschien? Of om te bereiken dat er ook binnen deze nu zo rustige partij een veenbrandje uitbreekt, bijvoorbeeld omdat Bolkestein boos wordt?

En dan is er nog de mogelijkheid dat het allemaal waar is en op meer berust dan op horen zeggen.

Hoe  dan ook, het is verstandig om al het nieuws dat door de Haagse geluidsschermen heen dringt, te onderwerpen aan de geruchtentest van Allport en Postman.  Je zult bijvoorbeeld zien dat er de komende dagen allerlei gruwelverhalen naar buiten komen over wrede en niets ontziende bezuinigingen. Uit de regeringsverklaring zal vervolgens blijken, dat de soep bij nader inzien niet zó heet gegeten wordt. Dan slaken de slachtoffers een zucht van verlichting, in plaats van dat zij in verzet komen. 

Waar komen de verhalen vandaan? Zijn zij spontaan tot leven gekomen of zit er een spin doctor achter? En voor wie werkt die spin doctor dan? Dat zijn de komende dagen interessante vragen. We moeten wel oppassen dat we bij de beantwoording daarvan niet nieuwe geruchten in omloop brengen. Behalve natuurlijk als je tegen een spinnetje van jezelf niet opziet.

Laatste Reacties (38) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Lara Drag, di 07 september 2010 17:38 Reageer op Lara

    Lara

    Toen het konvooi rug, voorkant is een manke kameel.

  • Flipje Tiel, vr 03 september 2010 14:55 Reageer op Flipje

    Flipje

    Goed stukje. Iedereen is geneigd meer waarde te hechten aan verhalen (of minder bewijs te eisen) als die hun eigen mening bevestigen. En andersom geldt hetzelfde. Let daar goed op bij het beoordelen van wat je hoort of leest.

  • Joop Schouten, vr 03 september 2010 13:53 Reageer op Joop

    Joop

    Dit 'uitsteekbare' verhaal van ons aller Han analyserend (bedankt Han) en proberende de essentie eruit te vissen kom ik tot de volgende eenvoudige slotsom:
    Lieg de mensen voor dat ze twee stappen achteruit gaan, 'verkoop' dan één stap vooruit. En tel uit je winst...
    ; )

  • J van Ginkel, vr 03 september 2010 13:15 Reageer op J

    J

    Een goed verhaal. Wellicht zou de test eens op alle berichten over de formatie - ook op JOOP - aan de test moeten worden onderworpen. Neem http://www.joop.nl/politiek/detail/artikel/het_complot_tegen_klink/ en probeer de echt geteste en controleerbare feiten eruit te halen.

  • Zjen Zen, vr 03 september 2010 10:59 Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik heb in de afgelopen dagen een paar keer herinnerd aan het feit dat de publieke sector gered moet worden en dat we daar onze aandacht moeten hebben.

    Han;"Je zult bijvoorbeeld zien dat er de komende dagen allerlei gruwelverhalen naar buiten komen over wrede en niets ontziende bezuinigingen. Uit de regeringsverklaring zal vervolgens blijken, dat de soep bij nader inzien niet zó heet gegeten wordt. Dan slaken de slachtoffers een zucht van verlichting, in plaats van dat zij in verzet komen."

    Rob;"Onder het mom van hervormingen zullen ZZP-ers, deeltijdwerkers, nul-uren contracters en uitzendkrachten een steeds groter deel van de lasten van huidige en toekomstige economische crises moeten dragen.

    Een revolutionaire verandering in de arbeidsverhoudingen in Nederland die jij nooit zult hebben hoeven ervaren, ik geef je op een briefje de ergste verhalen zijn zoet vergeleken met het leed dat vele jongere en zeker ook 50-plussers zullen moeten dragen."

  • Rouane Rabbit, vr 03 september 2010 10:22 Reageer op Rouane

    Rouane

    Zonder nou direct een gerucht te willen opstarten, maar zou die zaak van die affaire van Jack de Vries geen spin zijn zodat hij achter de schermen in het geheim verder kan met zijn werk? Maar Jack de Vries is een uitvoerder, opdrachtgevers komen niet in beeld. Ze wonen in prachtige landhuizen en weten hun ijdelheid uitstekend te onderdrukken door zich te troosten met ongekende weelde.

    Dit was zomaar een ideetje, ter illustratie

    We worden al heel lang op deze manier geregeerd, het CDA staat er bekend om. Maar ook andere partijen, en dan de hondstrouw van de fracties die niet individueel stemmen, en altijd hun fractie-leider volgen.

    Als je dan bedenkt dat ze zonder "last of ruggespraak" op individuele basis kamerlid zijn?
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonder_last_of_ruggespraak

    Zonder kwaad te willen spreken over D66, maar ik heb me destijds groen en geel geërgerd aan de D66 Kamerfractie die steeds "ja en amen" bleef zeggen tegen besluiten waar ze echt niet achter stonden. En dat allemaal om een kroonjuweel veilig te stellen, die ze uiteindelijk toch niet kregen.
    Gelukkig maar, zou ik zeggen, maar dat terzijde.

    Dit trekt ook een mist op en laat bij de burger het idee achter dat alles achter de schermen wordt bekokstoofd en dat de Tweede Kamer een berekenbare applaus machine is.

    Nogal naïef dus, van D66, als ze hadden kunnen bedenken dat ze tegen een groot plan strijden.

    Op deze manier wordt de democratie wel een farce, en wordt de afstand tussen volk en politiek nog verder vergroot. We wachten erop dat een xenofobe extreem rechtse populist, die zal doorbijten de macht tot zich trekt.

    Het is de cultuur van de partijen die deel uitmaken van de regeringscoalitie. Zo zitten Wilders, Verhagen en Rutte in de formatie vast te leggen hoe zijn fractie, de individuele fractieleden, gaan stemmen op kwesties in de toekomst.

    Natuurlijk, ik was er zelf niet opgekomen, er moet een spindoctor zijn, en wie is dat, en welk doel is er, welk groot plan. We krijgen het ooit te horen, want zoals het met spindoctors altijd gaat, ze kunnen niet aan alle touwtjes trekken, er gaan dingen fout. Er gaan altijd dingen fout.

    Een kamerlid die uit de band springt door tegen te stemmen, zoals nu Klink. Een cineast, schrijver of journalist die een pijnlijke plek boven water haalt en dat in hapklare brokken meedeelt aan het publiek. Michael Moore bijvoorbeeld.
    -------------------
    Als er dan sprake is van een groot plan, dan moet dat een internationaal plan zijn, of onderdeel uitmaken van een groot internationaal plan.

    Wie zijn dan de spindoctors?

    Ik heb vroeger interessante boeken gelezen over hoe het Nazi-rijk door machinaties aan de macht was gekomen, de spindoctors van toen waren een voor het oog willekeurige verzameling van miljardairs, kerk, en adel, en niet eens Duitse adel. Ook Hitler bleek een marionet, mogelijk zonder dat zelf te beseffen.

    Wat mochten wij niet weten van bijvoorbeeld Rudolf Hess, waarom vluchtte hij naar de UK? Als hij hiermee te maken had, dan hadden machten binnen de Sovjet Unie er ook mee te maken, want ook zij hebben de Spandau gevangenis met een gevangene in stand gehouden.

    De conservatieve krachten die in een eeuwige strijd om de macht op cynische wijzen aan hun poppetjes trekken, en daarbij niet schuwen economieën over de kop te laten gaan, hongersnoden in gang te zetten, te heersen over oorlog en vrede.

    De genocide in Darfur, bijvoorbeeld, is aangetoond een machinatie van ChinaPetrol, en wie zijn de eigenaren van ChinaPetrol, de grootste buitenlandse investeerder is Warren Buffet, en aan wi..... etc
    Soortgelijk speelt ook in Congo, poging tot genocides elkaar opvolgen.

    Zou de politiek in Nederland door dergelijke machinaties met internationale connecties worden aangestuurd? De geheime CIA vluchten die ook in Nederland landden?

    Hebben de machinaties een ideologie? Of is het ontbreken van ideologie hun ideologie, en gaat het gewoon om ordinair geld en macht, en zijn de slachtoffers alleen maar toevallige slachtoffers? De bevolking van Irak, van Afghanistan, van Darfur, van Congo, de Europese Joden, Balkan-bevolking? Opgeofferd voor het hogere doel van consolidatie van de macht.

    Of ben ik nu aan het doordraven, dat is best mogelijk. Schrijvers die een plot belangrijker vinden dan geloofwaardigheid grijpen vaak naar dit soort gedachtenspinsels. Zeg maar de Dan Brown's onder ons. Maar die doet het met de Holy Grail en dan moet ik toch aan Monty Python denken.

    http://www.youtube.com/watch?v=IMxWLuOFyZM

  • Zjen Zen, vr 03 september 2010 12:45 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zjen

    Zjen

    ---Hebben de machinaties een ideologie? Of is het ontbreken van ideologie hun ideologie, en gaat het gewoon om ordinair geld en macht, en zijn de slachtoffers alleen maar toevallige slachtoffers? De bevolking van Irak, van Afghanistan, van Darfur, van Congo, de Europese Joden, Balkan-bevolking? Opgeofferd voor het hogere doel van consolidatie van de macht.----

    Machinaties is een woord dat afgeleid is van Machine. Een machine heeft geen ideologie behalve die van de machinist.
    En het maakt niet uit wat aan die machine ( machinaties) opgeofferd wordt, nee. Klopt.
    De structuur van de macht Rouane. De sterke die de zwakke opvreet.

    Ik wil dit niet.

  • Rouane Rabbit, vr 03 september 2010 13:08 in reactie op Zjen Zen Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Een machine heeft geen ideologie behalve die van de machinist.]---

    Klopt, een kleine redenatie-fout. ;-)

  • Zjen Zen, vr 03 september 2010 13:16 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Zjen

    Zjen

    Misschien een "redenatiefout" als je strikt logisch wil zijn maar in effect klopt het beslist Rouane. En het heet niet voor niks; Machinaties.
    Het sprookje van "Het meisje met de gouden handen", waarin de molenaar ( de machinist van de machine " molen) zijn dochter verkoopt aan de duivel die hem gouden bergen belooft, verhaalt exact wat jij hierboven beschrijft.
    Dan heb je Monthy Pyton en co niet nodig.

    Misschien eens goed om te lezen. En lees dan een versie die becommentarieerd wordt door een Jungiaan.

  • Rouane Rabbit, vr 03 september 2010 20:59 in reactie op Zjen Zen Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik zal het lezen.

    dank voor compliment en tip

  • Joop Schouten, vr 03 september 2010 13:21 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Joop

    Joop

    Openhartig filosoferen is geen doordraven Rouane.
    Het is ergens bij stilstaan en je doet dat uitmuntend.
    Ik vind je een topper.
    : )

  • clara legêne, za 04 september 2010 12:01 in reactie op Joop Schouten Reageer op clara

    clara

    En dat ook nog allemaal in 10 seconden! (Sorry, had even zin in plagen)

  • ron de boer, vr 03 september 2010 14:01 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op ron

    ron

    ´De genocide in Darfur, bijvoorbeeld, is aangetoond een machinatie van ChinaPetrol, en wie zijn de eigenaren van ChinaPetrol, de grootste buitenlandse investeerder is Warren Buffet, en aan wi..... etc´

    Dus als ik je goed begrijp, Warrern Buffet wordt aandeelhouder van ChinaPetrol om ervoor te zorgen dat ChinaPetrol de Soedanese regering ertoe te bewegen om Arabische milities af te sturen om zwarte nomaden in Dafur.

    Vergezocht lijkt me te voorzichtig uitgedrukt. Heb je misschien bronnen.

  • Rouane Rabbit, vr 03 september 2010 20:58 in reactie op ron de boer Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Warrern Buffet wordt aandeelhouder van ChinaPetrol om ervoor te zorgen dat ChinaPetrol de Soedanese regering ertoe te bewegen]---

    Warren Buffet's aandeel neemt in waarde toe ook vanwege de praktijken van China Petrol in Sudan, en nergens is bekend dat hij zijn positie als grootaandeelhouder gebruikt heeft om deze praktijk te stoppen.

    Aandeelhouders zijn medeverantwoordelijk voor het handelen van een bedrijf, ze zijn immers mede-eigenaar, hoe groter je aandeel, hoe groter je verantwoordelijkheid.

  • G.B. Piranesi, vr 03 september 2010 14:15 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op G.B.

    G.B.

    Natuurlijk, ik was er zelf niet opgekomen, er moet een spindoctor zijn, en wie is dat, en welk doel is er, welk groot plan. We krijgen het ooit te horen, want zoals het met spindoctors altijd gaat, ze kunnen niet aan alle touwtjes trekken, er gaan dingen fout. Er gaan altijd dingen fout.
    - - - - - - - -
    Het gerucht gaat dat ene God de Almachtige de spindoctor is. Wie dat is, welk doel er was, welk groot plan er is? We hebben het nog nooit gehoord en zullen het nooit te horen krijgen. Want zoals het met deze spindoctor al een tijd gaat, hij kan niet aan alle touwtjes trekken, er gaan dingen fout. Er gaan altijd dingen fout, steeds maar weer. Hij is namelijk niet almachtig. Het is een wat gemankeerde, dolende ziel. En dat wil hij ten koste van alles verhullen. Ergo zijn gezegde: het doel heiligt mijn middelen.

    Echter, Doctor Spin heeft nog immer een onmetelijke invloed, enigszins verrassend ook in het Nederland van 2010. Een heropstanding. Via PVC en SGP. Zij laten zich volledig leiden door de eeuwenlang uitgezette spinsels, zogenaamde hersenspinsels. Deze mogelijke coalitie is in zijn waan beland. Zo is Wilders geheel geobsedeerd door de Koran. CDA en SGP door de Bijbel. Het waansysteem is hun leven goeddeels gaan beheersen en is niet voor discussie vatbaar. En daar moet eenieder en alles voor wijken.

  • Rouane Rabbit, zo 05 september 2010 00:16 in reactie op G.B. Piranesi Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[geobsedeerd]--

    Dat is iets voor de lagere echelons, leiders houden zich niet bezig met kinderachtigheden.

  • zorba de griek, vr 03 september 2010 10:14 Reageer op zorba

    zorba

    --- Je zult bijvoorbeeld zien dat er de komende dagen allerlei gruwelverhalen naar buiten komen over wrede en niets ontziende bezuinigingen. Uit de regeringsverklaring zal vervolgens blijken, dat de soep bij nader inzien niet zó heet gegeten wordt. Dan slaken de slachtoffers een zucht van verlichting, in plaats van dat zij in verzet komen."----

    5 jaar lang heeft linksch de meest vreselijke "geruchten" verspreid over wat ons allemaal te wachten staat als de duivel himself straks (indirect) mee gaat regeren.

    De zucht van verlichting die het komende jaar door Nederland zal gaan omdat de soep bij lange na niet zo heet wordt gegeten als deze is opgediend komt dus voor 98% op het conto van linksch zelf.

    Het meest simpele voorbeeld is de volkomen onzinnige discussie die heeft gewoed over 'de grondrechten" die in het geding zouden zijn.

    Massaal doen politici die tegen een rechtse coalitie zijn het voorkomen alsof er allerlei grondwetswijzigingen aanstaande zijn terwijl dit per definitie onmogelijk is omdat daar 101 kamerzetels voor nodig zijn. Dat hele actiecomitee : "wij staan pal voor de grondrechten" slaat dus echt helemaal nergens op. Men maakt zich zorgen over een probleem dat puur hypothetisch is.

    De suggestie dat de vrijheid van godsdienst en onderwijs op het spel zou staan is echt totale onzin. Dat is gewoon onmogelijk binnen onze democratische spelregels. Zolang de PvdA of meerdere andere linksche partijen niet bereid zijn dit te steunen, is het absoluut onmogelijk.

    Dat weten D'Ancona, Meulenbelt, Rabbae ook allemaal wel. Maar toch komt men met een brief waarin letterlijk te lezen valt

    "Belangrijke waarden van onze rechtstaat zijn het gelijkheidsbeginsel, de vrijheid van godsdienst en de vrijheid van onderwijs. Onthouding van deze rechten aan een deel van de Nederlandse bevolking vormt juist het kernprogramma van de PVV, de partij waarmee de VVD en het CDA willen samenwerken in een minderheidskabinet.
    De daarmee dreigende uitholling van de Nederlandse grondwet (met name artikelen 1 en 6 en 23) zou leiden tot een onaanvaardbare aantasting van onze democratische rechtsstaat. "

    Het klinkt allemaal heel erg goede-vaderlander-achtig, maar het is echt van a tot z uit de grote duim gezogen dat VVD, CDA, PVV uberhaupt in staat zouden zijn de grondwet uit te hollen.

    Voor mij is het daarom voer voor psychologen hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat politici als Meulenbelt, Rabbae, D'Ancona, die stuk voor stuk heel goed weten hoe onze democratie werkt, dit soort teksten op papier zetten. Het kan gewoon niet en dat weet men. En toch doet men het voorkomen alsof het wel kan. Raar, heel erg raar.

    Zeg echter "immigratie" en een dag later komen dezelfde menschen met een andere dramatische brief waarin wordt beargumenteerd dat dit helemaal niet kan want grondwet, europa, europese rechten van de mensch, langlopende verdragen en ga maar door.

    En de ironie wil dat al die linksche blaaskaken die hun mond altijd vol hebben over de democratie dezelfde menschen zijn die straks met het schuim op de kaken de barricade op zullen gaan omdat de uitkomst van het democratisch proces hun niet bevalt.

    Daarom is het goed dat de politie er geld bij gaat krijgen. Het beschermen van onze democratie mag wat mij betreft wel een paar knaken kosten. De tijd dat je met het in brand steken van een hotel (met stilzwijgende instemming van politiek-correct Den Haag maar ook de gehele politiek-correcte media) je gelijk kon halen ligt gelukkig ver achter ons.

    We leven tenslotte in een democratische rechtsstaat en niet in een politiek-correcte bananenrepubliek waarin gesubsidieerde moraalridders op animal-farm-achtige wijze denken de dienst uit te kunnen maken.

    Bring'em on.

  • Rouane Rabbit, vr 03 september 2010 10:43 in reactie op zorba de griek Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[We leven tenslotte in een democratische rechtsstaat en niet in een politiek-correcte bananenrepubliek waarin gesubsidieerde moraalridders op animal-farm-achtige wijze denken de dienst uit te kunnen maken.]---

    Mag ik het zo samenvatten?

    Jij denkt dus dat gesubsidieerde moraalridders (eerder als linksch aangeduid) de dienst uitmaken.

    Kun je dan ook verklaren wat hun doel is bij deze formatie bespreking? Ik kan dat maar erg moeilijk plaatsen in een links plan, maar wellicht heb jij een suggestie?

  • Rouane Rabbit, vr 03 september 2010 11:15 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik zie de contradictie in mijn vorige reactie, excuus hiervoor.

    ----[Massaal doen politici die tegen een rechtse coalitie zijn het voorkomen alsof er allerlei grondwetswijzigingen aanstaande zijn terwijl dit per definitie onmogelijk is omdat daar 101 kamerzetels voor nodig zijn.]---

    Ik heb echter een volgende vraag. Als links zo te hoop loopt tegen hypothetische problemen zoals grondwetswijzigingen die onmogelijk zijn.

    Zegt dat dan over de PVV, dat ze aan kiezersbedrog doen (immers de wijzigingen staan in het program aangekondigd)?
    Is dat dan niet, op z'n minst, net zo ondemocratisch of nog erger, dan te hoop lopen tegen een hypothetisch probleem?

    Graag je toelichting.

  • zorba de griek, vr 03 september 2010 12:36 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op zorba

    zorba

    Ik sprak in de "voltooid verleden tijd" over linksch. Vandaar de spraakverwarring. Wat we zien zijn de laatste stuiptrekkingen van een generatie die is blijven hangen in de vorige eeuw.

  • Rouane Rabbit, vr 03 september 2010 13:06 in reactie op zorba de griek Reageer op Rouane

    Rouane

    ---[Wat we zien zijn de laatste stuiptrekkingen van een generatie die is blijven hangen in de vorige eeuw. ]----

    Die stuiptrekkingen veroorzaken bij jou wel veel onrust, gezien de lange en veelvuldige berichten die ik van jouw hand hierover lees.

    je hebt mijn vraag laten liggen of we moeten spreken van kiezersbedrog als de PVV grondwetswijzigingen aangeeft te willen uitvoeren in haar program, terwijl die onhaalbaar zijn, volgens jouw opvatting.

    Ik zal hem uitdiepen en een kleienre stukjes kappen. Misschien dat je dan tot een deels beantwoording kunt komen

    Niet zijn alle plannen van de PVV betreffend de Islam onhaalbaar. Maar ook de haalbare plannen laat ze liggen.

    Zo wil de PVV de Koran al jaren verbieden, maar blijft het in gebreke om dit aan de rechter voor te leggen.
    Het is immers een strafrechtelijke maatregel om een boek te verbieden, zoals Mein Kampf ook strafrechtelijk verboden is via artikel 137c.

    Vraag:
    Hoe verklaar jij dat Wilders ondanks zijn woorden al jarenlang nalaat om dit te proberen?

    Mocht dit strafrechtelijk pad niet lukken, dan blijft een censuur maatregel over. Hiervoor moet echter de grondwet worden gewijzigd.
    Ik moet zeggen dat het Orwelliaans is om de Partij van de Vrijheid is om artikel 7 (recht van vrije meningsuiting) te wijzigen. Maar dat terzijde.
    Het is niet nodig om deel van de regering te zijn om een grondwetswijziging voor te stellen (initiatiefwet). het is voldoende om in de eerste ronde 50+1% van de zetels te hebben in zowel de Eerste en de Tweede Kamer. De grondwetswijziging wordt dan van kracht in de tweede termijn, na verkiezingen waarbij zowel in de Eerste als in de Tweede Kamer 2/3 deel +1 zetel gehaald moet worden

    Vraag:
    Hoe verklaar jij dat de PVV dit initiatief niet heeft genomen in vorige kabinetsperiode, en daardoor een vertraging van vier jaar heeft geforceerd. Vind je niet dat hier ook sprake is van bedrog ten opzichte van het electoraat?

    Resumerend:
    Vind je dat de PVV een onbetrouwbare partij is?

    Ik moet zeggen, dat jij met mensen als D'Ancona schermt om je kritiek op links vorm te geven wel erg zwak is tegenover de feiten betreffend het kiezersbedrog van de PVV
    Je schreef in je vorige reactie dat we in een democratie leven en niet in een politiek correcte bananenrepubliek. Ik moet zeggen dat dat niet blijkt uit het handelen van de PVV. Een grotere minachting voor het electoraat als bij de PVV heb ik nooit bij enige partij waargenomen, ook niet bij wat jij links noemt.

    Ik wacht met interesse je onderbouwde antwoorden af.

  • J J, vr 03 september 2010 10:55 in reactie op zorba de griek Reageer op J

    J

    De uitkomst van een democratisch proces...
    Er is geen meerderheid.. maar we dwingen hem wel af.

    U heeft een vreemd idee van democratie.

  • Kikker Landje, vr 03 september 2010 11:16 in reactie op zorba de griek Reageer op Kikker

    Kikker

    Er bestaat ook een gerucht dat Nederland overspoeld wordt met allemaal kansarme immigranten die niks liever willen dan ons de nek omdraaien. (Want het zijn moslims en alle Moslims zullen alle niet Moslims de nek om moeten draaien als ze echte Moslims willen zijn)

    Ook een gerucht dat links al jaren de macht heeft en Nederland naar de koten geholpen heeft. Als je Wilders hoort lijkt het wel of Groenlinks met de PvdA sinds de jaren 70 in de regering zit en alles heeft verpest voor de "gewone Burger". Dat is natuurlijk allemaal onzin.

    Nog een gerucht: PVDA heeft zijn naam veranderd in Partij van de Arabieren.

    Werkelijkheid is dat veel mensen een glijdende schaal zien waarin de rechten van veel mensen onder druk komen te staan. Wilders roept nu niet in de onderhandeling misschien wel 500.000 Moslims uit Nederland moeten worden gedeporteerd. Want hij kan dat niet hard maken en wordt geconfronteerd met de rechtstaat. Maar als Wilders door blijft gaan op deze manier, en via de VVD en CDA en SGP meer macht verkrijgt, komt er een moment dat het maatschappelijk verantwoord wordt om wel 500.000 Moslims te deporteren. Hij wil dat wel, maar mag dat alleen NU niet zeggen.
    Wat hij wel doet zijn de beginselen van gelijkheid aan te tasten zodat in een laten stadium hij wel kan zeggen dat er zoveel uit moeten. Als de VVD en CDA voor hun eigen punten Wilders zijn gang laten gaan,
    Vandaar de strijd om de principes op dit punt.

    Ook ik zie problemen, maar Wilders zorgt voor een grote links-rechts strijd waarin elke nuance onmogelijk is. Op het moment dat je het niet met Wilders eens bent wordt je gebombardeerd tot islamknuffelaar.

  • Amarinde Bovendorp, vr 03 september 2010 10:08 Reageer op Amarinde

    Amarinde

    Geruchten zijn er altijd en er is ook altijd een causaal verband te ontdekken.

    Punt is dat je rustig en vooral secuur moet observeren en je pakt het waarheidsdraadje zo uit de kluwen.

    Wat er nu in Den Haag gebeurd is "eng" en "gevaarlijk" te noemen, dit zonder enige politieke voorkeur overigens.

  • Piet de Geus, vr 03 september 2010 09:09 Reageer op Piet

    Piet

    "En dan is er nog de mogelijkheid dat het allemaal waar is en op meer berust dan op horen zeggen."

    Je mag er toch vanuit gaan dat NRC zo'n "gerucht" alleen publiceert indien afkomstig van minimaal twee bronnen binnen VVD of SGP die bij het proces betrokken zijn. Je mag toch aannemen dat die geen belang hebben bij het beschadigen van de VVD.

  • Han van der Horst, vr 03 september 2010 09:55 in reactie op Piet de Geus Reageer op Han

    Han

    Misschien, Piet, maar kijk toch eens hoe vaag die bronnen zijn. Inmiddels heeft de SGP alles ontkend. Dat staat in het Reformatorisch Dagblad http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/sgp_ontkent_bericht_over_gedoogsteun_1_499898

  • Piet de Geus, vr 03 september 2010 10:37 in reactie op Han van der Horst Reageer op Piet

    Piet

    "maar kijk toch eens hoe vaag die bronnen zijn"

    Dat is vaak noodzakelijk als je die bronnen wilt beschermen. Je kunt moeilijk een anoniem Kamerlid van de SGP of zelfs maar "bronnen rond de SGP-fractie" opvoeren als dat maar een half handjevol mensen is.

    Zelf zou ik die bronnen (ervan uitgaande dat ze een belang hebben bij de openbaarmaking) eerder in dissidente VVD-kringen zoeken.

    "Inmiddels heeft de SGP alles ontkend"

    Niet alles, slechts het bestaan van een formeel gedoogakkoord. Tegen de Telegraaf heeft de woordvoerder van de SGP-fractie in een reactie juist erkend dat er informele contacten zijn geweest over gedoogsteun van de SGP. Er zijn geen afspraken gemaakt. ?Maar als je de SGP te vriend wil houden, weet je wat je wel en niet moet doen. Daar zijn geen afspraken voor nodig.?

  • Teun de Beuker, vr 03 september 2010 08:10 Reageer op Teun

    Teun

    Beste Han,

    De wens is de vader van de gedachte.
    Linksom of rechtsom, wen nu maar vast aan 8 jaar snoeihard rechts beleid.
    Heeft dit land echt nodig om er goed uit te komen.
    Dat eeuwige gesinterklaas en gesubsdidieer moet maar eens afgelopen zijn!

  • Rouane Rabbit, vr 03 september 2010 09:14 in reactie op Teun de Beuker Reageer op Rouane

    Rouane

    Het zou aardig zijn als je inhoudelijk zou reageren op het artikel.

    De discussie over bezuinigen is off topic, en leidt af van deze discussie.

  • Erik van Erne, vr 03 september 2010 05:11 Reageer op Erik

    Erik

    Geruchten doen mij altijd denken aan die mooie spreuk: waar rook is, is vuur. Vuurtjes worden altijd aangestoken en zo is het ook met geruchten.

    Denk dat er in de politiek en zeker bij het CDA officiële geruchtenmakers zijn, die worden ingefluisterd door Maxime Verhagen.

  • ron de boer, vr 03 september 2010 10:42 in reactie op Erik van Erne Reageer op ron

    ron

    Is dat jouw gerucht?

  • Rob Geurtsen, vr 03 september 2010 02:14 Reageer op Rob

    Rob

    Beste Han

    Ik begrijp en apprecieer je betoog, het is zo'n beetje mijn vak, dus leuk.

    Tegen het einde maak je een opmerking waarmee het in eerste instantie LIJKT dat je met rokende banden en een tollende stuur uit de bocht een hele hoge kustklif af vliegt. Na de laatste komma staat dan echter wat ik hoop dat de kern is.

    "Je zult bijvoorbeeld zien dat er de komende dagen allerlei gruwelverhalen naar buiten komen over wrede en niets ontziende bezuinigingen. Uit de regeringsverklaring zal vervolgens blijken, dat de soep bij nader inzien niet zó heet gegeten wordt. Dan slaken de slachtoffers een zucht van verlichting, in plaats van dat zij in verzet komen. "

    Waarom schreef jij de laatste tijd ook voral over Wilders, terwijl je dondersgoed kan weten dat het kil wordt. Onder het mom van hervormingen zullen ZZP-ers, deeltijdwerkers, nul-uren contracters en uitzendkrachten een steeds groter deel van de lasten van huidige en toekomstige economische crises moeten dragen.

    Een revolutionaire verandering in de arbeidsverhoudingen in Nederland die jij nooit zult hebben hoeven ervaren, ik geef je op een briefje de ergste verhalen zijn zoet vergeleken met het leed dat vele jongere en zeker ook 50-plussers zullen moeten dragen.

    Zien we elkaar op het Malieveld?

  • Han van der Horst, vr 03 september 2010 08:37 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Han

    Han

    Ik schreef over Wilders, omdat er aanleiding toe was. En dit geeft mij de gelegenheid om iets op te merken. Het aantal views van opinies hier stijgt snel als het woord Wilders erin voorkomt. Check maar. Gaat het over andere zaken - zaken die te maken hebben met de rechtsstaat, zoals de mededeling dat rechters burgers kunnen verhinderen om in hoger beroep te gaan omdat het naar hun inzicht niet belangrijk genoeg is, dan daalt de belangstelling en trouwens ook het aantal reacties.
    Ik hoop dat dit verandert als straks de regeringsverklaring los komt en elke werknemer/huizenbezitter echt begrijpt, dat hij na dat jaartje ww waarschijnlijk zijn woonlasten niet meer kan betalen en meer van dat soort sociale verworvenheden uit the land of the free. Nou ik erover nadenk, zo kun je zien dat ook het ontbreken van een behoorlijk stelsel van sociale voorzieningen een leuke bijdrage kan leveren aan een hypotheekcrisis. Enfin, breek me de bek niet open.

  • Rob Geurtsen, vr 03 september 2010 12:27 in reactie op Han van der Horst Reageer op Rob

    Rob

    "ik schreef over Wilders omdat er aanleiding toe was", vanaf het moment dat Paarsplus over was, is de dreiging niet van Wilders afkomstig, maar van de sociaal economische beleidsveranderingen die VVD in de portefeuille heeft en die echt in hun denken dominant is.

    Hoe meer de natuurlijke tegenstanders van een dergelijk beleid zich bezig houden met moreel geneuzel over Wilders, hoe gemakkelijker en geruislozer de sociaal economische veranderingen doorgevoerd kunnen worden.

    Ik schreef het al eerder... de gevoeligheid voor Wilders is de overwinning voor de VVD en het verlies voor sociaal democratie.

    Met grote treurnis overzie ik het slachtveld, en ga vrijwillig naar Elba.

  • Henk Daalder, vr 03 september 2010 02:05 Reageer op Henk

    Henk

    Waar het om gaat is dat we niet slachtofferig hoeven te wachten op de PVC coalitie. Nederlanders zijn weer veel te tolerant.

  • Henk Daalder, vr 03 september 2010 02:04 Reageer op Henk

    Henk

    Waar blijft de zindelijk denkende oppositie met een tegenbegroting?
    Dan kunnen we daarmee een contra expertise doen op het plan van rechts om de economie te slopen

  • ron de boer, vr 03 september 2010 10:42 in reactie op Henk Daalder Reageer op ron

    ron

    De economie slopen is net zoiets als lucht door midden knippen.

  • Winston V., vr 03 september 2010 01:12 Reageer op Winston

    Winston

    Weer een erg goed verhaal, Han :-) Deze waarschuwing kan ik met name erg waarderen:

    "Hoe dan ook, het is verstandig om al het nieuws dat door de Haagse geluidsschermen heen dringt, te onderwerpen aan de geruchtentest van Allport en Postman. Je zult bijvoorbeeld zien dat er de komende dagen allerlei gruwelverhalen naar buiten komen over wrede en niets ontziende bezuinigingen. Uit de regeringsverklaring zal vervolgens blijken, dat de soep bij nader inzien niet zó heet gegeten wordt. Dan slaken de slachtoffers een zucht van verlichting, in plaats van dat zij in verzet komen."

    Ja, zo werkt dat keer op keer: we zullen de harde maatregelen uiteindelijk met open armen, bijna in dankbaarheid ontvangen en omarmen...

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven