vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Simon Otjes Word fan Abonnement
23 januari 2012 Reageer (50) 1562 x bekeken Politiek
Gaat de SP een Pyrrhusoverwinning tegemoet?
Met wie moet Roemer gaan regeren, links of rechts?
De SP staat ongekend hoog in de peilingen: 32 zetels. De kans is groot dat dit nog wel eens een Pyrrhusoverwinning wordt: dat ze als de grootste partij in de oppositie komt.
Het komt wel vaker voor: dat de grootste partij uit de regering wordt gehouden. zeker als de partij links is. De PvdA is maar acht keer de grootste partij van Nederland geweest (in 1952, 1956, 1971, 1972, 1977, 1982, 1994 en 1998). En in drie gevallen werd zij als grootste partij uit de regering gehouden (1971, 1977, 1982). Dat was in periodes van verregaande polarisatie, zoals we die nu ook kennen. Het zou nog wel eens kunnen gebeuren dat het kabinet-Roemer een illusie blijft zoals het tweede kabinet-Den Uyl eerder. Als de SP de grootste partij is, hoeft het dus niet zo te zijn dat ze in de regering komt: in 2006 was de SP de derde partij van Nederland met 26 zetels en bleef ze ook in de oppositie.
Het politieke landschap
Om een inschatting te maken van het verloop van de formatie hebben we een beeld nodig van het politieke landschap. Ik denk dat je het huidige politiek landschap het beste kan begrijpen aan de hand van twee tegenstellingen: de links/rechts-tegenstelling en de pro/anti-Europa tegenstelling. De eerste betreft klassieke herverdelingsvragen (voor tegen hypotheekrenteaftrek) en vraagstukken rond immigratie en integratie. De tweede betreft vraagstukken rond Europese integratie en rond hervorming van de verzorgingsstaat (wel of niet verhogen AOW-leeftijd).
Je kan dan vier kwadranten onderscheiden (met zetelaantallen uit de recente De Hond-peiling waarin de SP de grootste is):
- Euroskeptisch links (43 zetels): dit bestaat uit de SP met 32 zetels en drie kleinere partijen (CU, 6; PvdD 3; en 50+ 2);
- Hervormingsgezind links (42 zetels): dit bestaat uit de PvdA (17 zetels), D66 (16 zetels) en GroenLinks (9 zetels);
- Hervormingsgezind rechts (42 zetels): VVD met 30 zetels en het CDA met 12 zetels;
- Euroskeptisch rechts (23 zetels): PVV met 20 zetels en de SGP met 3 zetels.
Er is dus een heldere linkse meerderheid van partijen, die tegen de bezuinigingen van dit kabinet zijn en tegen het harde anti-immigratieverhaal. Maar evenzozeer is er een meerderheid van partijen die voor een rol van Europa is bij het oplossen van de crisis is en voor hervormingen gericht op een langetermijnbalans van de begroting.
Over links
Het meest simpele kabinet dat we zouden kunnen vormen zou bestaan uit linkse partijen. De kern zou bestaan uit SP, PvdA en GL (56 zetels), aangevuld met D66 en CU. Dat zou een meerderheid van 78 zetels hebben. Je zou CU kunnen ruilen voor het nieuwe CDA, voor een iets ruimere meerderheid.
Het grote probleem is dat deze coalitie sterk verdeeld zou zijn over sociaal-economische hervormingen en Europese integratie. De partij die in de laatste jaren zich heeft ontwikkeld als de grootste voorstander hiervan (D66) zou in een kabinet komen met de grootste tegenstander hiervan (SP). De cruciale vraag is of de SP van haar Euroskeptische koers zou willen afstappen. De ChristenUnie heeft toen ze in het kabinet-Balkenende IV zat haar Euroskeptische geluid ook gematigd: maar dat was toen om als juniorpartner aan de regeringstafel te mogen zitten.
Daarnaast zou het lastig zijn voor D66 om in zo’n kabinet haar relatief rechtse economisch programma te realiseren. De mededeling van Roemer dat hij best wil samen werken met de VVD is dus niet de meest interessante: hij zal geen compromissen hoeven te sluitenover de links/rechts dimensie, als de peilingen zo aanhouden. De fundamentele vraag is of de SP kan samenwerken met een pro-Europese, hervormingspartij als de D66.
Je zou je dus kunnen voorstellen dat we doorgaan met een gedoogconstructie. Een kabinet van D66/GL/PvdA gedoogd door de SP en de CU waar het gaat om haar sociaal-economische programma maar dat voor haar Europees beleid afspraken maakt met VVD en CDA. Dit is een theoretische mogelijkheid waarbij de grootste partij en winnaar van de verkiezingen een vrij marginale positie kiest. Maar misschien voor haar niet de slechtste keuze. De PVV laat zien dat juist de rol van gedoger voor een partij met extreme standpunten, gunstig kan zijn. (De ironie is dat je zo’n kabinet zou moeten laten leiden door iemand uit de linkerhoek die boven de partijen staat: iemand van het statuur-Cohen laten we zeggen voordat hij lijsttrekker van de PvdA werd.)
Het radicale midden
Het is paradoxaal: als de economische crisis aanhoudt, zal de SP hier electoraal garen bij spinnen. Maar de realiteit van de crisis zal de SP juist uit het kabinet houden. De enige oplossing voor de crisis ligt, in elk geval in de ogen van een meerderheid, in sociaal-economische hervormingen en Europese integratie. We hebben meer Europese solidariteit nodig om de crisis te bezweren. En we moeten, zeker op de middellange termijn, door hervormingen van de sociale zekerheid, de begroting op orde krijgen.
Als de SP zich blijft verzetten tegen Europese integratie en sociaal-economische hervormingen, plaatst ze zichzelf buiten de politieke realiteit. Dan zou een kabinet van partijen die zich wel in die politieke realiteit plaatsen, de hervormingsgezinde meerderheid, een logisch alternatief kunnen zijn: VVD/PvdA/D66/CDA/GL samen goed voor 84 zetels. Natuurlijk is een onmogelijk kabinet omdat het zich open stelt voor aanvallen van de populistische rechter- en de linkerflank.
Roti met tomaat
Het wordt dus nog knap lastig om een kabinet te vormen. Misschien dat lokale oplossingen ons inspiratie kunnen geven: in Zuid-Holland, Noord-Brabant en Leiden werkt SP samen met de VVD en het CDA, aangevuld door D66 in Zuid-Holland en Leiden. Zo’n Roti-met-tomaat-variant zou rekenkundig mogelijk zijn: 88 zetels. Maar politiek zal het nog lastig worden voor de SP, D66 en de VVD om het eens te worden over economisch hervormingsprogramma. De SP kon zich in deze lokale anti-PvdA-besturen wringen omdat er relatief weinig herverdelings- en hervormingsvraagstukken zijn in het provinciale en het gemeentelijke bestuur. De partij kon zo mooi laten zien dat de ze regeringsverantwoordelijkheid aan kan en compromissen kan sluiten. De vraag is of de SP zich een even flexibele houding kan aanmeten op het landelijk niveau.
Volg Simon op Twitter
Laatste Reacties (50) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Dr. Strangelove, di 24 januari 2012 12:31 Reageer op Dr.
"Als de SP zich blijft verzetten tegen Europese integratie en sociaal-economische hervormingen, plaatst ze zichzelf buiten de politieke realiteit."
Maar Simon, dat de SP zich niet richt op de politieke realiteit, maar de echte, is nu juist haar sterke punt. Ik raad je aan dat in je volgende stukje propaganda ook eens te proberen, de kiezer leeft er namelijk in.
Het standpunt van de SP dat democratische Europese integratie van mensen een goed idee is, maar een Europa van ondemocratische lobby's en corrupte politici een slecht idee, geeft al meer dan een decennium blijk van meer inzicht dan ik in het gezwets van GroenKunduz kan ontdekken.
Wanneer ga jij je verzet tegen Europa staken, Simon? -
Sonja van Geloven, ma 23 januari 2012 22:14 Reageer op Sonja
Roemer heeft al aangegeven dat hij met vrijwel iedereen kan regeren (ik schat in: niet met de extremisten van PVV en SGP), dus met wie is niet de vraag. Met links, met rechts, dat maakt de SP niets uit. De vraag is echter of die partijen wel met de SP in zee willen. En een nog grotere vraag is of de SP zich nog wel 'ideologisch' staande kan houden in een coalitie. Als we landelijk kijken naar hoe SP-wethouders en statenleden functioneren mogen we geen hoop koesteren. En het roeptoetergehalte van SP'ers is zo hoog (om de achterban aan zich te binden) dat het nog maar de vraag is of ze hun rug recht kunnen houden. Onder Agnes Kant hebben we al gezien dat ze zelfs "65 blijft 65" niet hebben kunnen handhaven.
-
Amarinde Bovendorp, ma 23 januari 2012 23:07 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Amarinde
U bent niet echt op de hoogte zo lijkt het.
De SP hoeft niets aan te tonen dat heeft zij onder Marijnissen al laten zien.
De SP doet geen water bij de wijn op haar basis partij politiek.
Geen enkele partij zou dat moeten doen is mijn mening.
Een compromis is altijd een slap aftreksel van de werkelijke bedoeling en leidt tot alleen versplintering, stilstand, pappen en nathouden zonder dat er echt knopen worden doorgehakt.
Feitelijk zou, indien elke partij staat voor wat ze waar is en blijft staan, het regeren makkelijker worden.
Elke partij gaat alleen opschuiven naar het midden binnen de bandbreedte van de eigen partijpolitiek.
Alleen op die manier is regeren mogelijk waarbij de gehele bevolking gehoord wordt.
In dit systeem is het mogelijk dat links en rechts samen regeren.
De enige voorwaarde hiervoor is dat de poppetjes willen samenwerken en hun persoonlijke belangen opzij zetten in het belang van de gehele bevolking.
Dat gebeurd tot nu toe niet en ik hoop echt dat indien de SP een "monsterzege" haalt zij besluit alleen te gaan regeren met de kamer als steun voor haar plannen.
Gezien de diverse partijpolitieke standpunten, oorzaken-problemen, is het goed mogelijk dat partijen opschuiven naar het midden en het links of rechts afslaan, uit eigen belang, achterwege laten. -
Sonja van Geloven, di 24 januari 2012 09:55 in reactie op Amarinde Bovendorp Reageer op Sonja
"De SP doet geen water bij de wijn op haar basis partij politiek."
Blijkbaar bent u niet op de hoogte. NAVO, Afghanistan, koningshuis, AOW, socialisme, ik noem maar wat.
"alleen opschuiven naar het midden" is dus verre van "staat voor wat ze waar is en blijft staan"
"is het goed mogelijk dat partijen opschuiven naar het midden en het links of rechts afslaan"
Dat gebeurt in de regel elke vier jaar. -
Harry Sangers, ma 23 januari 2012 22:12 Reageer op Harry
Voorlopig hoeft Roemer nog geen kabinet te vormen, Als ze zo doorgaan zijn er misschien wel meer zetels onder die kont van Roemer . Probleem wat vele aanhalen is het anti Europese van de SP, maar dat klopt ook niet. De SP is zelfs redelijk pro Europa maar weigeren in te stemmen met zoals het nu gaat. SP wil ten eerste een socialer Europa en weg met de idioterie van het rondpompen van geld. Regeren kan best goed gaan alle combinaties zijn mogelijk , maar als er te veel wordt ingeleverd op hun principes dan kelderen ze net zo hard weer terug. Dit economische systeem werkt niet dus waarom niet radicaal veranderen , met een strenge norm in topinkomens, veel zaken weer in overheidshanden openbaarvervoer zorg en andere dingen die alleen maar fout gaan door leegstelen van raden van bestuur . Het zou prima kunnem , het beste zou zijn een SP van 55 zetels of meer
-
Joop Schouten, ma 23 januari 2012 21:10 Reageer op Joop
Wat gedachtegangen.
Politieke partijen zijn bezig zijn te redden wat er te redden valt (...). Alle partijen en belanghebbenden bieden verschillende opties aan. De ideologische strijdbijlen zijn weer opgegraven en het vingerwijzen is begonnen. Als vanouds worden kiezers dogma's voorgelogen, feiten verzwegen, retorisch platgeluld, droombeelden voorgespiegeld, persoonlijk beledigd en gestigmatiseerd, verzin het maar, het gebeurd.
Het schijnt bij een oud machtsspel te horen. In een democratie wacht de winnaar de hoofdprijs: Democraties verkregen pure Macht als die van een Top-Predator.(Waarbij wel wordt geacht dit op een beschaafde wijze te doen.) Gelukkig hebben 'we' mensenrechtenwetten bedacht ter controle. Maar politieke Macht stelt niet veel meer voor als je de eigen bevolking niet kunt behoeden voor sociaal-maatschappelijk en economische uitsluiting, armoede en honger. Als regeringsleider, wordt je geacht én gedwongen om snoeiharde (neoliberale) economisch, sociaal-maatschappelijk cynische machtspelletjes mee te spelen (...). En het wordt geaccepteert. Ondertussen hebben bijna alle staten van Europa buitenproportionele schulden bij Banken veroorzaakt door een'oneigenlijke' rentesysteem (...) ! Maar het huidige banken- en geldsysteem blijft gehandhaafd. De Top-Predator onder de Top-Predators hebben nog steeds vrijspel. Zo werkt dit systeem nu eenmaal (...). Meer mensen moeten gaan inzien dat 'we' op deze basis niet meer verder kunnen gaan. Naast 'werk' en inkomen zouden politieke partijen dit onderliggende geldsysteem als prioriteit gaan zien. (Daarna graven ze de strijdbijlen maar weer op en pakken ze de discussies over de sociaal-maatschappelijke invulling maar weer op.) anders krijgen we alweer een wereldoorlog.
Ik voel me net een roepende in de woestijn. -
Joop Schouten, ma 23 januari 2012 21:26 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop
Corr.: '' Politieke partijen zijn bezig te redden wat er te redden valt (...).'
-
Leo J Bouwman, ma 23 januari 2012 19:49 Reageer op Leo J
De stelling: de SP dankt haar succes aan haar anti Europese houding maar die houdt dan weer de SP buiten de macht. Een stem op de SP is dus een stem van de machtelozen. Dat is de SP ten voeten uit,
Wil de SP iets doen voor deze groep ( wat m.i. zeer is toe te juichen want het welbevinden van de bevolking groeit naarmate de inkomensverschillen kleiner zijn) dat moet de SP haar Europastandpunt laten varen. En dan gaat de SP weer terug naar af.
Hoe Roemer zich wendt of keert, hij kan het nooit goed doen.
Ik draag daarom de aardige Roemer nu al voor als de meest beklagenwaardige politicus van 2012. -
Jens Jenssons, ma 23 januari 2012 18:39 Reageer op Jens
Hou s.v.p. toch op met dit idote soort glazenbol-verhalen!
Er zijn nog geen verkiezingen uitgeschreven en wanneer die morgen worden aangekondigd wachten we eerst de uitslag af en kijken dan verder... -
Johannes Zeilstra, ma 23 januari 2012 17:46 Reageer op Johannes
Uit alle hoeken komen ze gekropen, wakker geschud door de laatste peilingen.
Met veel retoriek, en kromme redeneringen gaan ze het volk ervan overtuigen om niet op de SP te gaan stemmen, want dat is heel slecht voor ons.
Rechte sites beginnen een stortvloed van bagger te spuiten, en PvdAers gooien hun handje modder mee.
Het zal je toch maar gebeuren, dat alle baantjes en gratuite riante posities in gevaar komen omdat het volk niet meer voor jouw clubje kiest.
Terwijl het zo vanzelfsprekend is dat alleen de PvdA recht heeft op die mooie baantjes.
Inderdaad, de Eurofielen zijn in paniek en beginnen steeds kwaadaardiger om zich heen te slaan. -
Jan B, ma 23 januari 2012 18:30 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Jan
Vooral de houding van de PvdA begint inderdaad een beetje pathetisch te worden: een zootje neoliberalen met rode stropdassen die hun sociaal-democratische facade elke dag opnieuw verder ontmaskerd zien. Kok's derde weg blijkt definitief een doodlopende te zijn en de paniek begint toe te slaan. Helaas kamaraden, jullie zullen het niet redden. Daarvoor is jullie partij teveel geinfiltreerd door baantjesjagers die al een leuke kaderpositie, een ministerspostje of een internationale carriere voor zichzelf hebben uitgestippeld. De SP heeft geen last van dergelijke roodgeverfde graaiers. Er wordt in toenemende mate laatdunkend over gedaan maar de afdrachtplicht voor SP-kamerleden heeft er wel toe geleid dat de SP mensen in huis heeft die het niet voor het geld doen maar uit overtuiging en idealisme. Dat werpt nu zijn vruchten af.
-
alex warnaar, ma 23 januari 2012 17:14 Reageer op alex
Bij Synovate staat de coalitie op 74 zetels.
-
mandarijn fruitvlieg, ma 23 januari 2012 17:02 Reageer op mandarijn
Hmm...
M.a.w., als het volk dadelijk inderdaad met over grote meerderheid kiest voor SP (zijn nu slechts peilingen), er dan maar gekozen word om SP alsnog uit te sluiten met de hier in dit artikel vermelde moverende redenen.
Volgens mij heeft het binnenhof dan een probleem en kunnen zij beter naar een bunker verhuizen.
Niet goedschiks dan maar kwaadschiks, maar dit armetierige zooiotje wat zich volksvertegenwoordigers durft te noemen moet en zal opzouten en komt niet terug.
Bedoel, kijk om je heen, "links" en "rechts" nederland zijn het over een aantal belangrijke zaken echt wel met elkaar eens. (De meerderheid)
PVV hoort niet in de tweede kamer thuis
VVD/CDA/PVV coalitie (gedoogconstructie) is een ramp voor Nederland en Europa.
VVD/CDA/PVV en PvdA zijn volledig de geloofwaardigheid kwijt en doorgaans willen mensen deze partijen onder geen beding terug zien in een volgende regering. (We hebben het over een meerderheid)
Mensen willen dat veroorzakers van de crisis de verantwoordelijkheid daar ook voor dragen.
Je kan wel aan het volk willen verkopen dat je zelf je broek op moet houden, waar best enige legitimatie inzit als je in staat bent, maar het word onverkoopbaar als dit alleen voor burgers geldig is.
Anyways....
Een heel laat gelukkig nieuwjaar toegewenst aan de Jopers.
(Voor diegene die nog weten dat ik hier soms reageer)
En SP, gefeliciteerd, nu eerst verzilveren uiteraard, maar als een partij enige eer toekomt is het de SP wel.
Dat zijn nou volksvertegenwoordigers, of je nu met de standpunten eens bent of niet.
In ieder geval, als SP dadelijk de grootste is, sluit SP dan niet uit, elk restantje respect wat er nog over is t.a.v. regeringspartijen is dan volstrekt weg, en dat ga je dan ook merken.
Ik kan niet voor anderen denken, maar weet wel dat ik persoonlijk dan stop met betalen van belastingen/premies etc. en ervoor zorg dat de overheid ook echt geen cent meer van mij krijgt.
Als ik als lid van de bevolking kan doodvallen van onze overheid, zoeken zij het maar uit, echter niet over mijn rug.
Dit zou ik overigens ook doen wanneer dit een andere partij zou betreffen, we stemmen niet voor niets, democratie is waar we ons aan vast houden en de weg waar de "strijd" geleverd word. Als je de "strijd" daar weg haalt, komt deze naar je voordeur! -
Centurio Veritas, ma 23 januari 2012 21:56 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Centurio
PVV hoort niet in de tweede kamer thuis
VVD/CDA/PVV coalitie (gedoogconstructie) is een ramp voor Nederland en Europa.
-----------
Waarom horen zij niet thuis in de TK? Ze vertegenwoordigen toch nog steed 16% van de stemgerechtigden in NL. De gedoogconstructie staat in de Synovate peiling nog altijd op 74 zetels. Bekend is dat PVV altijd lager is ingeschat dan werkelijk.
VVD/CDA/PVV en PvdA zijn volledig de geloofwaardigheid kwijt en doorgaans willen mensen deze partijen onder geen beding terug zien in een volgende regering. (We hebben het over een meerderheid)
----------
En waar baseer je dat nou weer op? Deze partijen tezamen zijn goed voor 64% van de zetels in de peilingen (zelfs!).
(bron: synovate.nl) -
snert :, ma 23 januari 2012 15:12 Reageer op snert
Het zijn dagkoersen, vandaag staat de sp al op 34 zetels.
Voor april al op 52 zetels.
Dan verkiezingen, minimaal 64 zetel. -
het geweten, ma 23 januari 2012 14:44 Reageer op het
HahHA ha,.........
Noteer het maar, de SP zal nooit, ik herhaal nooit regeren.
Dit is een wens van een dronkenman. ;-) -
Tom Meijer, ma 23 januari 2012 16:17 in reactie op het geweten Reageer op Tom
"Dit is een wens van een dronkenman. ;-) "
Ik houd niet zo van dronkemanspraat. Wilt U dan nu die fles wegzetten en Uw roes gaan uitslapen. Volgende week als U weer nuchter bent, kunt U dan een poging doen weer wat nuttigs bij te dragen.
Dank voor het begrip. -
johan n., di 24 januari 2012 13:29 in reactie op het geweten Reageer op johan
?
Voortaan gewoon proberen je angsten en verdrietigheden op een andere manier te verwerken, denk ik.
Ik wens je sterkte. -
Amarinde Bovendorp, ma 23 januari 2012 14:33 Reageer op Amarinde
SP in de peilingen de grootste.
Aardig nieuws, een opsteker voor sociaal en menselijk Nederland.
Men deze virtuele zetelverdeling een inschatting maken wie met wie kan gaan regeren?
Is dat niet wat vreemd?
Het zijn peilingen, geen uitslag.
Tegen de tijd dat er werkelijk gestemd moet worden zal het algehele beeld afwijken van de opvattingen in deze peiling.
Ik denk dat de SP grote kans maakt de, met afstand, grootste partij van Nederland te worden.
Dit zal zich gaan vertalen in de opstelling van de overige partijen.
Een beetje de situatie "redden wat er te redden valt"
Dit zien we al decennia gebeuren.
Als de tegenstander teveel aantrekkingskracht heeft draaien die andere partijen richting de bedreigende tegenstander.
Maw. tegen de tijd dat de SP de grootste van NL is en de leiding neemt in coalitie vorming zullen alle pluche lovers genegen zijn te gaan regeren met de SP.
Mocht de SP een werkelijke monsterzege halen dan is het, m.i., niet ondenkbaar dat de SP alleen gaat regeren en haar meerderheid in de kamer gaat zoeken.
Het is te hopen dat dit huidig kabinet inzicht gaat krijgen en onze samenleving niet verder op scherp zet.
Dat men ervoor zorgt dat dit kabinet de eindstreep haalt.
Immers niemand heeft echt belang bij het effect van een kabinetsval.
Stilstand, verkiezingen, opwarmingsronde etc.
Daarnaast is een feit dat geen enkele coalitie anders dan (extreem) rechts daadkrachtig kan optreden gezien de 1e kamer verhoudingen.
Als de SP aan de macht komt dan graag net voor of net na de komende 1e kamer verkiezingen om de dood eenvoudige reden dat er pas dan geregeerd kan gaan worden met een open en eerlijk inzicht. -
Joop Schouten, ma 23 januari 2012 19:22 in reactie op Amarinde Bovendorp Reageer op Joop
'Mocht de SP een werkelijke monsterzege halen dan is het, m.i., niet ondenkbaar dat de SP alleen gaat regeren en haar meerderheid in de kamer gaat zoeken.'
: )))))
Dat zou verdomde leuk zijn. -
Amarinde Bovendorp, ma 23 januari 2012 23:33 in reactie op Joop Schouten Reageer op Amarinde
Leuk?
Misschien wel maar ik zou eerder de kwalificatie "eerlijk" geven.
Om tot een zetelverdeling te komen waarbij de SP minstens 45 tot 60 zetels krijgt is het aan de SP haar standpunt omtrent de EU duidelijker aan de kiezer over te brengen.
De gemiddelde kiezer interesseert zich absoluut niet voor politiek.
Deze groep is de grootste onder het totale kiezers aantal.
Deze mensen bepalen hun stem vaak in de laatste 2 weken tot de dag van de stemmen obv. dat wat dan in het nieuws komt.
Hier is populisme zeer werkzaam geweest voor de VVD en PVV.
Als de SP haar werk goed doet, nu heeft ze de tijd en de mogelijkheden, dan krijgt de SP vat op de kennis van deze groep.
Want feit is dat veel medelanders tegen de EU zijn maar niet echt tegen de EU.
Feitelijk huldigt men hetzelfde standpunt als de SP maar men weet dat niet.
Zoals Harry Sangers, ma 23 januari 2012 22:12 al aangaf, de SP is niet tegen de EU maar wel tegen de huidige werking en geldverslindende EU machine die meer regelgeving produceert dan feitelijk een directe voelbare opbrengst levert op consumenten niveau.
Grappige is wel dat als we de SP inzichten op een rijtje zetten er blijkt dat alle politieke partijen uiteindelijk het SP inzicht overnemen.
Neem bv. even het inzicht mbt. gastarbeiders en immigratie.
Lang voor welke partij dan ook zich daarover boog kwam de SP met haar visie dat het toenmalig beleid, jaren 80, liet zien dat het fout ging en de problemen zich opstapelden.
De SP werd weggezet van fascistisch tot Mao.
In de Griekenland kwestie kwam de SP vooraf aan de Griekenland escalatie met de oplossingen van afwaarderen schulden die oneiglijk waren opgebouwd door banken buiten Griekenland en het terug brengen naar het EU gemiddelde rente %.
Daarnaast de eis tot hervorming binnen 2 bestuurstermijnen.
De gehele NL politiek sprak schande, de internationale politiek schrok maar krabde zich eens achter het oor.
2 jaar later zien we de internationale EU politiek de stappen nemen die de SP 2 jaar daarvoor al als oplossing had gegeven.
Misschien wordt men pas wakke als men pas in hun bestedingsruimte inzien dat de huidige regering niets voor hen doet anders dan voor veel werklozen zorgen, veel zorg om zeep helpt, zo goed als alle belangrijke problemen voor zich uitschuift, niets durft aan te pakken, vast houdt aan de HRA voor haar eigen doelgroep (terwijl die doelgroep voor het grootste deel de HRA wil beperken) geen hervormingen arbeidsmarkt, geen hervormingen woon markt in huur en koop. En vorige week kwam er definitief door dat mensen met een beperkte verstandelijke handicap, IQ tussen 75 en 85, geen subsidie meer ontvangen waardoor zij zelfstandig begeleid kan wonen en leren zelfstandig te worden.
Vanavond was in Radar een stuk over de ontwikkelings hulp PSI.
Wakker dier is actief geweest en heeft onderzocht hoe het gaat met deze ontwikkelingssubsidie.
Blijkt dat super multinationals deze miljoenen opstrijken in buitenlanden maar wij in onze hoedanigheid als Nederland bedrijf daar alle euro's van krijgen.
Dus de realiteit is dat ontwikkelingsgeld niet naar de doelgroep gaat, de armsten in de wereld en hen een toekomst bieden, maar naar de allerrijksten en slimsten in NL die de regels kennen, gebruiken en de staatskas beroven van gelden die voor de echt armsten zijn in de vorm van onderwijs, gezondheidzorg etc.
Nee dat gebeurd dus nit het wordt in megastallen e.d. gestoken die niet meer in Nederland mogen, dus worden ze in andere landen opgetuigd.
Blijkt verder dat er geen opbrengst voor het land is maar juist het effect zichtbaar is dat de boeren in dat land zware concurrentie ondervinden van deze scheefgroei met als uiteindelijk effect dan de boer van dat land zijn wrk verliest en de megastallen maximaal 4 mensen aannemen.
Henk Kamp heeft nog steeds de leugen in zijn PSI spotje staan, het levert tienduizenden banen op.
En dan de opmerking van Rosenthal:
Ontwikkelingsgelden moeten voor zowel de ontvangen de partij als NL iets opleveren.
Zo het er nu nar uitziet klopt rosenthaals invulling het beste.
Ontwikkelingsgeld is bedoeld voor het spekken van de NL economie. -
Joop Schouten, ma 23 januari 2012 14:29 Reageer op Joop
Ik ken mijn Pappenheimers.
De sociaal-economische hervormingen en Europese integratie hanteert neoliberale spelregels. Dit fake Rijnlandmodel lost dus niets op.
Hervormingen van de sociale zekerheid én de begroting op orde krijgen lukt niet onder het huidige rente-geld-oppot-systeem systeem.
Het geld dat verdwenen is wordt hiermee niet teruggehaald.
(Financial Times moet toegeven dat ‘het meest opvallend en dodelijk voorbeeld van deze waanzin, de groei is geweest van de ongereguleerde derivatenmarkten, die opgezwollen zijn tot 600.000 miljard dollar’.)
De ellende waarin 'men' ons heeft gebracht is nog lang niet voorbij. In dit licht gezien zie ik 'Euroskeptisch links' zie ik als de beste alternatieve sociale tussenoplossing onder het huidige economische regime.
Het is wachten op iets als 'Vrijgeld en Vrijland' anders blijft de ellende zich maar herhalen -
Ton evertsen, ma 23 januari 2012 13:57 Reageer op Ton
"- Hervormingsgezind links (42 zetels): dit bestaat uit de PvdA (17 zetels), D66 (16 zetels) en GroenLinks (9 zetels); "
is de pvda links laat staan hervormingsgezind? en is d66 links lijkt me niet
wat betreft de coalitie, de kans dat d66 (of cu/cda) met de sp in een kabinet gaat zitten acht ik klein, tot grote vreugde van de pvda die dat ook niet wil maar zo een excuus heeft
de linkse partijen vinden een kabinet met de sp een gruwel omdat ze daar de "minde linkse"broeders zullen zijn en de centrum/rechtse partijen hebben al helemaal niet veel met de sp
een coalitie met vvd ipv sp is waarschijnlijker, als de vvd daar niet groot genoeg voor is dan wordt het heel lastig, dan zou je een situatie krijgen waarin sp en pvv meer als een derde van de zetels hebben en bijna iedereen buiten de sgp mee moet doen, dat zie ik niet gebeuren -
Mad Pride, ma 23 januari 2012 13:42 Reageer op Mad
Gelukkig (voor sommigen) zijn dit slechts peilingen. Maar in plaats van het slijpen van de partijpolitieke messen wordt het misschien eens serieus tijd om niet te kijken, wie in vredesnaam nog met wie, maar om de vraag te beantwoorden, waarom de stemming in het land zodanig is omgeslagen, dat de uitkomst van deze peiling überhaupt mogelijk werd. Want dát is óók "politieke realiteit".
-
de heer Meijerink, ma 23 januari 2012 13:39 Reageer op de heer
De bespiegelingen zijn allemaal heel erg leuk, maar zijn van nul en generlei waarde. Want pas in het satemhokje wordt de finale keuze gemaakt!
-
Hugo Freutel, ma 23 januari 2012 13:18 Reageer op Hugo
De SP solo regeren in een gedoog constructie van wisselende samenstelling.
Geen problemen, maar oplossingen aandragen. -
Erwin Lamme, ma 23 januari 2012 13:10 Reageer op Erwin
Leuk stukje van Otjes. Het toont de huidige complexiteit van het versplinterde politieke landschap in Nederland omdat er geen grote partijen meer bestaan. Dit betekent dat toekomstige coalities uit 4 of 5 partijen bestaan, waarbij er haast onmogelijke compromissen gesloten moeten worden.
De huidige Kamer is gelukkig in meerderheid voor meer Europese integratie en voor noodzakelijke hervormingen. Cruciaal wordt de positie van de PvdA. Als de PvdA zichzelf hervindt door in te zien dat de Nederlandse overheid net als veel andere Europese overheden te veel geld uitgeeft en er dus bezuinigd moet worden, dan is er nieuwe hoop op een Paars kabinet. En Paars lijkt voorlasnog de meest stabiele en wenselijke combinatie in Nederland omdat het progressief links en progressief rechts verbindt. Zodoende ontstaat maximale progressie, zowel op sociaal als op economisch gebied. Centraal moet steeds staan om zoveel mogelijk banen te hebben en tegelijk een betaalbare overheid te houden. Om dit te realiseren is het nodig dat het niet alleen met Nederland, maar ook met Europa goed gaat - en liefst natuurlijk met heel de wereld. Op korte termijn is het wenselijk dat er een Europees begrotingsorgaan komt voor financiele stabiliteit en op lange termijn is een politieke unie wenselijk waarbij een democratisch gekozen regering regeert en het Europarlement controleert. Dat is heel wat effectiever dan steeds met 27 landen om tafel zitten. -
Kevin Amsterdam, ma 23 januari 2012 13:00 Reageer op Kevin
Door euroskeptisch als variabele te nemen, neem je het wel erg smal. Beter is natuurlijk cultureel conservatief t.o. cultureel progressief. Dan kom je minder in de knel bij voortschrijdend inzicht
-
Schrijvende Rechter, ma 23 januari 2012 12:52 Reageer op Schrijvende
- Hervormingsgezind links (42 zetels): dit bestaat uit de PvdA (17 zetels), D66 (16 zetels) en GroenLinks (9 zetels);
Laat Pechtold het maar niet horen, want die komt briesend uit zijn box.
Als je rekensommetjes maakt waarbij D66 tot hervormingsgezind links hoort, dan maak je iedere som kloppend. -
Des Duivels, ma 23 januari 2012 12:49 Reageer op Des
Economisch gezien blijft de SP een hoax. Geld uitgeven wat in de toekomst verdiend moet worden is geen houdbaar model. Vandaar dat ik met zekerheid durf te stellen dat de PVV met een ruime meerderheid zal kunnen regeren.. gratis geld bestaat niet...
sorry SP kamaraden. -
Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 12:58 in reactie op Des Duivels Reageer op Nieuw!:
Geld moet terechtkomen bij de mensen die er voor werken.
Zo is de crisis in de jaren '30 opgelost en zo moet die nu ook worden opgelost .
De SP begrijpt dat, jouw PVVD snappen dat niet ; zij maken de crisis erger
Een crisis los je niet op door iedereen werkeloos en arm te maken .
Ben ik nu zo slim of ben jij nu zo...... -
Piet de Geus, ma 23 januari 2012 13:33 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Piet
"Geld moet terechtkomen bij de mensen die er voor werken."
Vanwaar dan toch die dwangmatige behoefte om het geld dat daar terecht is gekomen alsnog te gaan herverdelen? -
Des Duivels, ma 23 januari 2012 13:54 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Des
De crisis is opgelost omdat Adolf Hitler niet langer rente wenste te betalen over geld wat uit dunne lucht werd verzonnen..
Is de Sp nu opeens een fascistische partij? -
johan n., ma 23 januari 2012 15:43 in reactie op Des Duivels Reageer op johan
Nee, dat is de PVV.
Dat hebben we zo afgesproken. -
Gandalf the Grey, ma 23 januari 2012 15:57 in reactie op johan n. Reageer op Gandalf
En dat hebben we alleen niet zo afgesproken, het is zelfs door diverse mensen wetenschappelijk onderbouwd.
-
Tom Meijer, ma 23 januari 2012 16:22 in reactie op johan n. Reageer op Tom
"Dat hebben we zo afgesproken."
Op goede gronden. -
Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 18:05 in reactie op Des Duivels Reageer op Nieuw!:
Nee, hoezo?
-
Des Duivels, ma 23 januari 2012 14:01 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Des
"" Geld moet terechtkomen bij de mensen die er voor werken'
Inderdaad, en daarom stemmen mensen met een beetje hersenen nooit op de SP. -
Eline W, ma 23 januari 2012 13:12 in reactie op Des Duivels Reageer op Eline
En de PVV is economisch wel realistisch?
-
Des Duivels, ma 23 januari 2012 14:00 in reactie op Eline W Reageer op Des
Meer dan jij denkt Eline... de vraag is hoe lang gaat de SP nog volhouden dat dit rothschild banken systeem een oplossing biedt?
Schulden opstapelen om de verzorgingsstaat te waarborgen,,, en gij geloof da? -
Karel SPoorman, ma 23 januari 2012 13:15 in reactie op Des Duivels Reageer op Karel
De PVV zal nooit of te nimmer met een meerderheid of met een minderheid regeren, daar zijn ze veel te schijterig voor. Afgelopen kabinetsformatie heeft hen de mooist mogelijke kans gegeven maar die hebben ze niet gepakt, bang op op hun gezicht te gaan.
Ik zeg niet dat de SP ooit zal geen (mee)regeren omdat volgens mij ze door alle partijen uitgesloten worden vanwege hun (voor bijna alle partijen te) sociale standpunten.
De tijd zal het leren, peilingen zeggen niks al wordt er al wel gebibbert in Den Haag. De echte peiling zindt plaats op een verkiezingsdag, dat is de enige peiling die telt. -
Des Duivels, ma 23 januari 2012 14:31 in reactie op Karel SPoorman Reageer op Des
Komt tijd komt raad Karel... eerst maar even de crisis over de Nederlanders neer laten dalen en zij zullen allen het licht zien..
struisvogels uitgezonderd uiteraard.. -
Babette van Dijk, ma 23 januari 2012 16:01 in reactie op Des Duivels Reageer op Babette
"eerst maar even de crisis over de Nederlanders neer laten dalen en zij zullen allen het licht zien.."
Dream on white boy... Naarmate de PVV groter wordt, en dat valt nog maar te bezien, zal de afschuw, afkeer en weerstand ook groeien... Het is de wet van de remmende voorsprong. Ik heb overigens de PVV nog niet echt oplossingen zien aandragen... -
Tom Meijer, ma 23 januari 2012 16:25 in reactie op Des Duivels Reageer op Tom
"struisvogels uitgezonderd uiteraard."
En U bent nog steeds van plan die kop van U in het zand te houden?
Krijgt U wel voldoende lucht om dat zo lang vol te houden? -
Kees Apollo, ma 23 januari 2012 12:39 Reageer op Kees
Die Pyrhussoverwinning zit er wel aan te komen voor de SP.
De SP heeft namelijk geen totaaloplossing voor de eurocrisis. Schulden saneren in Griekenland is akkoord. Maar dan trekt de SP de populistische kaart. Het volk wil volgens de SP niet mee in de laatste stap voor een federale unie met eurobond. En met die analyse denkt de SP uiteindelijk electoraal gewin te kunnen scoren.
Dat de euro daar niet mee gered is interesseert de SP niet. Het gaat om het winnen van de populariteitswedstrijd. -
Tom Meijer, ma 23 januari 2012 16:24 in reactie op Kees Apollo Reageer op Tom
"De SP heeft namelijk geen totaaloplossing voor de eurocrisis."
Dat is een behoorlijke drogreden. Helemaal niemand heeft een totaaloplossing.
Bovendien overheerst de schijterij om iets toe te geven waardoor overeenkomsten mogelijk worden. -
Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 12:33 Reageer op Nieuw!:
En waarom mensen slopen vertalen als 'hervormingen' is me ook een raadsel.
Dat Leiden lijkt me geen aanbevelingswaardige studiestad -
Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 12:19 Reageer op Nieuw!:
Gezien Rutte een ongewild sloopbeleid kon voeren door wat bedrijfspoedels te strikken zou de SP in principe hetzelfde kunnen doen.
Gewoon misbruik maken van de pluchegeilheid van andere partijen en gewoon doen waar je zin in hebt .
De Rutte methode dus -
Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 12:14 Reageer op Nieuw!:
Dat er nog steeds mensen zijn de D66 links noemen verbaast me elke keer weer.
Als je niet zo extreem rechts bent als de VVD wil niet zeggen dat je links bent -
Klaas Blondeman, ma 23 januari 2012 12:12 Reageer op Klaas
ehhhhh, meneer de politicoloog, het is een peiling hoor........geen verkiezingsuitslag.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7952 x bekeken Korte Scan
Reageer (354) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7583 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5871 x bekeken Korte Scan
Reageer (194) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5609 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5140 x bekeken Korte Scan
Reageer (249) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
4087 x bekeken Korte Scan
Reageer (337) Economie Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3687 x bekeken Korte Scan
Reageer (94) Media Twitter -
Bam! GroenLinks in frontale botsing met 21e eeuw
Partijvoorzitter Weening legt uit dat Dibi officieel ongeschikte kandidaat is maar dat leden hem toch mogen kiezen ... Kelder legt archaïsch denken bloot ... CDA nu moderner dan GroenLinks
3453 x bekeken Korte Scan
Reageer (44) Politiek Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3421 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3129 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter

