vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Brenda Stoter Word fan Abonnement
19 juli 2011 Reageer (55) 1452 x bekeken Media
FunX weg? Ik depressief!
FunX is niet alleen 'Welkom bij jezelf', maar vooral Welkom bij anderen. Het is jammer dat de politiek dit niet inziet
Als het aan ons huidige kabinet ligt, vliegt radiozender FunX eruit. Nooit meer dat Arabische gejengel, nooit meer die exotische troep en nooit meer dat achterlijke geluid wat jongeren rappen noemen. De multiculturele samenleving is toch mislukt, dus waarom nog een zender voor multiculturele jongeren? Waar jongeren hun muziek horen? Waar jongeren nog een stukje van hun eigen culturele geschiedenis meekrijgen? Waar jongeren nog een stem hebben? En bovenal, waar jongeren nog meetellen?
Ik ben kwaad. Ik ben furieus. Ik ben pissig in het kwadraat. Als je aan FunX komt, kom je aan mij. Zo simpel is het. En dat heeft niets te maken met het feit dat ik zogenaamd 'binnen de doelgroep' pas. Ook werk ik niet voor FunX en heb ik er eigenlijk niets mee te maken. Nee, dit is mijn persoonlijke betoog voor het behoud van de radiozender die ik zo lief heb. Omdat ik van FunX hou. Omdat de zender alles, maar dan ook werkelijk alles, vertegenwoordigt wat ik ben. Een multiculturele meid die van verschillende muziek, culturen en mensen houdt.
Als ik ’s ochtends opsta, luister ik naar FunX. Als ik uit mijn werk kom, luister ik naar FunX. Voordat ik ga slapen, luister ik naar FunX. Op de fiets, in de trein en op het werk luister ik naar FunX. Zelfs als ik mijn verjaardag vier, zet ik de zender aan. Dat heeft een reden. De zender past bij mij. Het geeft me wat ik nodig heb. En ik ben geen Turk, Marokkaan of Surinamer. Nee, ik ben een Rotterdammer die is opgegroeid in een multiculturele samenleving. Met meerdere soorten muziek, verschillende vrienden en uiteenlopende religies en levensopvattingen.
Als ik ’s ochtends opsta, luister ik graag naar de rest van de wereld. Mijn wereld draait niet alleen om de zogenaamde 'Nederlandse bevolking'. Nee, ik hoor ook graag wat bij mijn Turkse buurman ergens van vindt of wat mijn Antilliaanse collega bezig houdt. Ook wil ik graag weten wat voor activiteiten er naast Lowlands en Parkpop georganiseerd worden. Ik luister graag naar een interview met de koningin van het Zomercarnaval, met de Surinaamse zanger Damaru, met een Turkse koekjesbakker of met één of andere Mohammed die net een eigen cd heeft opgenomen. En ik weet zeker dat ik niet de enige ben. FunX heeft niet voor niets 500.000 luisteraars.
Wat ik ook meemaak, FunX is erbij. Toen ik liefdesverdriet had, luisterde ik naar Slow Jamz. Ik huilde tranen met tuiten om nummers als 'Nobody knows it but me' van Babyface en 'I’ll make love to you' van Boys II Men. Heftig snikkend krijste ik vals mee. Mijn liefdesverdriet werd nog erger, maar dat maakte me niet uit. Het idee dat er een radiozender was die mijn gevoelens precies wist te verwoorden door middel van muziek, gaf me steun.
Toen ik net met buikdansen begon, zette ik de Arab Chart op. Op nummers van Nancy Ajram en Cheb Khaled danste ik hysterisch door de kamer. Ik schreef de nummers op, zocht ze op in de platenzaak en spaarde zo een hele collectie aan buikdansmuziek bij elkaar. Mede door FunX ben ik een goede buikdanseres geworden, daar ben ik van overtuigd.
Voordat ik uitga, zet ik de Dance Chart keihard aan om alvast in de stemming te komen. De avond begint bij mij thuis. Sterker nog, soms wil ik niet eens meer weg omdat ik het zo naar mijn zin heb. Met een wijntje en een stel vriendinnen dansen met FunX op de achtergrond werkt ook prima. Al shakend zijn er heel wat spulletjes gesneuveld. De muziek is vaak nog beter dan in een club. En het is nog goedkoper ook.
FunX is mijn onzichtbare vriend, mijn steun in de rug, mijn informatiebron, mijn beste uitgaanspartner, mijn uitgaansagenda, mijn meest betrouwbare tipgever, mijn lieve kleine broertje en mijn stoere grote zus. Ik luister al sinds 2002 naar FunX, toen ze nog voornamelijk garage en 2-step draaiden. Toen dit een succes bleek te zijn, breidden ze het uit naar andere stijlen zoals urban, latin, Arabische muziek, reggae, dancehall, hiphop en andere cross-overs. Natuurlijk werden ook de grote hits niet vergeten: ook voor een Beyoncé, een Rihanna of een Usher kun je prima bij FunX terecht. Hun motto 'Welkom bij jezelf', geldt voor iedereen die luistert omdat ze simpelweg van alles en nog wat draaien en aansluiten bij verschillende doelgroepen.
Als de zender er binnenkort niet meer is, barst ik in tranen uit. Dan heb ik wekenlang een kater. Nooit meer Kaapverdiaanse nummers, vernieuwende hiphopdeuntjes of Turkse geluiden uit de radio. Nooit meer luisteren naar de vertrouwde stem van Morad of Fernando. Mijn ochtenden, middagen of avonden zullen nooit meer hetzelfde zijn. Mijn kopje koffie in de ochtend zal dan anders smaken, net zoals mijn wijntje in de avond. Ik ben dan verdoemd tot Sky Radio of Radio 1. Prima zenders hoor, vooral als je van liftmuziek houdt. Vijf keer in een uur Duffy, Nick & Simon en Ilse de Lange horen vind ik persoonlijk teveel van het goede. Ik luister liever naar Patrick Graham, Gyptian, Aventura, Ne-Yo en Kempi.
Voor mij is FunX het geluid van de stad, het geluid van de jongeren en het geluid van multiculturaliteit. Voor mij is FunX niet alleen 'Welkom bij jezelf', maar vooral Welkom bij anderen. En ik denk dat er veel mensen zijn die er hetzelfde over denken. Het is alleen jammer dat de politiek dit niet inziet.
Voor mensen die het met me eens zijn: Funx is in een actie gestart waarbij je een applicatie kunt downloaden. Hier de link.
Dit artikel verscheen eerder op de website van Brenda Stoter Boscolo
Laatste Reacties (55) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Ritchie Soekoel, di 26 juli 2011 16:52 Reageer op Ritchie
Helaas FunX mag niet commercieel worden, wordt van alle kanten geblokkeerd. Past in het rijtje van pesterijen.
Er zijn genoeg mensen die iets anders op de radio willen horen dan altijd hetzelfde. Funx heeft ook waarschijnlijk meer Nederlandstalige muziek dan 3fm en 538 (zoals Sef 'de Leven', Gers... 'Morgen ben ik rijk'etc..), het is niet het levenslied wat de PVV graag meer wilt horen maar Nederlandstalige Urban en Rap. De reacties hier zijn ook echt naar, jammer vind ik dat. -
patrick faas, vr 22 juli 2011 17:25 Reageer op patrick
Omdat FunX werkelijk een gat in de muziekmarkt vult, moet het mogelijk zijn om investeerders te vinden en op commerciële basis door te gaan. En doe er dan meteen maar televisie bij, want het overwegend Amerikaanse muziekaanbod op tv sluit momenteel niet (of nauwelijks) aan op de smaak en diversiteit van onze jeugd.
-
Sankwee Wu, vr 22 juli 2011 17:24 Reageer op Sankwee
Er zit wel weinig variatie in FunX. Bovendien is de muziekkeuze wat vreemd: als het om westerse muziek gaat, neigt het naar veelverkochte (wéér Sean Paul, Rihanna) urban (R&B, reggaeton), maar niet-westers is vaak gewoon mainstream (samira saïd).
Soms heb ik ook de indruk gehad dat het educatieve deel in de programmering aansloot bij het beeld dat in de media van allochtonen gegeven wordt. Het concept lijkt ook soms eerst op de ethniciteit gericht, en dan pas op de muziek. Zo herinner ik me dat de zender muziek plugde van een Chinese zanger, die gewoon gladde R&B was, al was het dan in het Chinees gezongen. Dat is de wereld op zijn kop. Het draait om de kwaliteit en aard van de muziek. Interessant als de stijl ethnisch bepaald is, maar je gaat niet af op de ethniciteit van de zanger op zich. En als je op FunX wilt dansen, moet je voor middernacht ophouden. Daarna wordt het echt low budget.
FunX had een wat ongemakkelijke combinatie van urban, wereldmuziek en dj-muziek. Maar goed, voor een klein landje als Nederland, misschien toch niet slecht gedaan. -
fruitvlieg mandarijn, do 21 juli 2011 23:11 Reageer op fruitvlieg
Ik ken FunX niet, maar wat een goed verhaal.
Ik zal de actie steunen.
Kleine moeite. -
Mario Frieswijk, za 23 juli 2011 12:17 in reactie op fruitvlieg mandarijn Reageer op Mario
Ik ook niet. Het schijnt een lokale omroep in de randstad te zijn.
-
andre wouterlood, do 21 juli 2011 22:28 Reageer op andre
Beetje overdreven dit stukje.
Kink verdwijnt ook,vind ik personlijk erger maar blijft persoonlijk.
Heeft weinig met multicultikul te maken. -
Semolina Pilchard, wo 20 juli 2011 23:34 Reageer op Semolina
Persoonlijk luister ik uitsluitend radio als het luchtalarm zich laat horen, en het niet noen is op de eerste maandag van de maand, want het geleuter van die DJ's in combinatie met de infantiele reclameblokken zorgen er doorgaans voor dat ik mijn schedeldak wil lichten en met een schuimspaan in mijn hersenen wil roeren. Maar waar hadden we 't ook alweer over?
-
Peet Van Velzen, wo 20 juli 2011 21:58 Reageer op Peet
Ik ken Funx niet, en ik mis het ook niet.
Maar mensen die het wel erg belangrijk vinden kunnen natuurlijk altijd zelf geld overmaken. -
Willem van Kesteren, wo 20 juli 2011 15:09 Reageer op Willem
1 Funx zend uit op frequenties die bedoeld waren voor commercieele regionale omroep, er is toen een boel verontwaardiging geweest over het schrappen van deze frequenties voor de veiling na het zerobase onderzoek 2002/2003)
2 Van der Laan heeft toen maar even beslist dat er een zender op die frequenties moest komen die ( let op ) autochtone en allochtone jeugd moest verenigen in de grote steden, hij stelde toen
“Hoewel lokale en regionale omroep in eerste instantie onder de verantwoordelijkheid van de betreffende overheden vallen, heb ik mij ervoor ingespannen aan de minderhedenprogrammering op het niet-landelijke niveau (mede) vorm te geven. Ook op dit niveau kunnen omroepen immers van wezenlijke betekenis zijn voor het wederzijdse integratieproces in de Nederlandse, multiculturele samenleving. Zeker in de grote steden liggen er kansen voor de lokale omroep om verschillende culturen met elkaar in contact te brengen en zo het wederzijds begrip te bevorderen"
Die doelstelling is gewoon niet gehaald ( klopt ook wel want nu is het : FunX heeft als doelstelling om iedereen aan te spreken die zich verbonden voelt met de cultuur van stadsjongeren. ) en bovendien zou je kunnen stellen dat van der Laan zich met zaken heeft bemoeid waar ie zichzelf gezien de schaal en het doel van de omroepen nooit mee had mogen bemoeien.
FunX is een station geworden zonder die arabische Turpop , zonder die arab , zonder die samensmeltende functie.
En ja , tuurlijk is dat via de site wel te horen maar het gaat erom dat dit geluid ook op de FM frequenties te horen is, veruit meer dan de helft is gewoon top 40 muziek.
FunX = gewoon de publieke Urban zender, niks meer en niks minder.
FunX = oneerlijke concurrentie voor een zender zoals bijv Wild FM die ook veel urban programeert ( de originele doelstelling van FunX is geen argument voor bestaansrecht meer )
Het is ook niet voor niks dat Wild FM FunX graag zou willen overnemen maar dan wel inclusief de bruidsschat ( de 4 krachtige FM frequenties )
3 Deze zender heeft dus als we kijken naar de originele doelstelling geen bestaansrecht maar....... er is meer.
4 Funx zend uit onder de paraplu van lokale omroepen
4a Funx is een themakanaal maar andere lokale omroepen mogen geen themakanaal beginnen omdat er zogenaamd geen ruimte in de ether is maar waarom mogen de 4 lokale omroepen die FunX uitzenden dat wel , notabene in de al zo drukke ether van de randstad , was het de hand van van der Laan ..?
4B Funx zend uit vanaf veel betere opstelpunten dan de reguliere lokale omroep( en soms met veel meer vermogen ) van bijv Rotterdam of Den Haag , waarom dat?
Het is toch een lokale omroep en ook nog eens een themakanaal waarom moet het verzorgingsgebied van notabene een themakanaal groter zijn( en ver , ver buiten de gemeentegrenzen vallen ) dan dat van de hoofdomroep.
Ik bedoel .......het waren eigenlijk toch frequenties voor commercieele REGIONALE omroep .maar ho........FunX valt toch onder de lokale omroep , het lijkt me duidelijk dat dit absoluut niet in de haak is.
Ik verbaas me er al die jaren over dat er niemand werk van heeft gemaakt want het klopt gewoon niet , heel de constructie rammelt.
5 Luisteronderzoeken die gemanipuleerd zijn.
Als je in een buurt vol met potentieele luiteraars gaat vragen of ze weleens naar FunX luisteren is de kans groot dat dat zo is
Dat onderzoek is dan niet representatief voor de gehele gemeente maar daar trok FunX zichzelf niks van aan ( rel rondom hun onderzoek uitgevoerd door Interview*NSS )en presenteerde de cijfers als zijnde reprentatief ..ongehoord en oneerlijk.( ik ben het trouwens eens met mensen die stellen dat de huidige meetmethoden zwaar achterhaald en ook niet meer representatief zijn )
FunX klaagt dat ze niet meegenomen worden in de reguliere onderzoeken ( CLO ) maar het is anders ze WILLEN niet meegenomen worden , een heel ander verhaal dus
Meer hierover onder de volgende URL
http://www.broadcastmagazine.nl/Nieuws/rab-funx-wilde-zelf-niet-meedoen-aan-luisteronderzoek.html
6 Een publieke omroep hoort geen stemadvies te geven en geen opruiende filmpjes via nevensites te publiceren, dat dat via een VARA site gebeurt is een anders verhaal ( want dat is een van de zuilen ) nmaar zoiets is simpelweg niet gepast op een zuil loze omroep want dat is FunX ( X trouwens ernistig gejat van Channel X uit Belgie uit de jaren 90 http://jvriens.home.xs4all.nl/channelxlogo.gif ) -
Marta de Wit, wo 20 juli 2011 14:23 Reageer op Marta
@Brenda, als ik zo de reacties lees die jij hebt geschreven verbaas ik me steeds meer over jouw stuk. Is het nu een privémening, waardoor ze eigenlijk niet op Joop.nl thuishoort, of een stuk geschreven door een journalist die de realiteit weergeeft (zoals je zelf in een van je reacties zegt)?
Als jij jezelf wil presenteren als journalist, wat je in een van je reacties ook doet, schrijf dan een stuk dan wat feiten onderbouwt en waarin ook onderzoek is gedaan. Als je het puur een als privéstuk wil zien, maak jezelf dan niet bekend als journalist en zeg dan gewoon eerlijk dat je puur je mening wilde geven, maar geen onderzoek hebt gedaan naar de feiten. -
Rozemarijn Jonker, za 23 juli 2011 12:55 in reactie op Marta de Wit Reageer op Rozemarijn
Beetje kinderachtige opmerking hoor Marta. Joop is een opiniepagina, ook als journalist mag je een opiniestuk schrijven.
-
Jager Verzamelaar, wo 20 juli 2011 14:08 Reageer op Jager
Beetje vreemd trouwens dat de markt-kaart steeds gespeeld wordt
Want dan ben je in principe gewoon tegen elke staatsfinanciering van radio en televisie
een half miljoen luisteraars is best aardig wat .
En nu wil de SP met Wilders frans bauer verplichten op radio 2
Tuurlijk zijn er online alternatieven voor deze omroep
zo heeft ook de BBC dergelijke zenders om maar wat te noemen
maar daar gaat het toch niet om?
Radio 4 waar covers gespeeld worden van Bach en Mozart heeft ook een dergelijk aantal luisteraars bijvoorbeeld .
Waar het om gaat is een divers aanbod aan te bieden lijkt me .
Daarom hebben we ook radio 4 voor de mensen die graag naar fossielen luisteren .
(vroeger een wereldzender toen de PvdA en de VVD het nog niet verneukt hadden door marktwerking te eisen notebene)
Wat er gebeurt als je alles aan de markt overlaat kun je geweldig goed zijn op televisie bij NGC en Discovery
ooit begonnen met toegankelijke populairwetenschappelijke documentaires en nu zenden ze programma's uit over zweterige kereld met baarden die het milieu verwoesten danwel massamoord plegen zonder baarden.
Voor iemand met een greintje wetenschappelijke interesse in zijn pokkel storend en vervelend maar de bierbuikende henken vinden het machtig.
Het is juist belangrijk dat mensen bepaalde dingen kunnen zien en luisteren zonder de dictatuur van Henk & Ingrid
Want dat is wat de markt doet; de minderheid uitvlakken , daarom sluit dat kleine winkeltje waar u altijd van die fantastische dingen kon kopen met van die aardige mensen die hun vak zo goed verstonden .
De markt heeft niet zoveel op met waardering de markt wil geld zien .
Deze dame heeft een terechte woede en teleurstelling
En laat het nu juist zo zijn dat al deze kleine frustraties onder de mensen het gevolg is dat men ziich niet meer prettig voelt in Nederland
Zelfs Henk & Ingrid niet die er ook van balen dat in hun stamcafé nu een starbucks zit
. -
Aert Willem d'Holbach, do 21 juli 2011 09:08 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Aert Willem
U leeft nog steeds in de veronderstelling dat wetenschappelijke interesse door uitsluitend de televisie bevredigd kan worden? Een ernstigere vorm van consumentisme kan ik me nauwelijks voorstellen. Als je wetenschap wil vergaren, neem je geen genoegen met hapklare brokken maar vergaar je overal je informatie, zet die informatie af tegen andere geïnteresseerden, til je je wetenschappelijk niveau naar een hoger plan. Aapjes kijken op Discovery is een ordinaire vorm van voorgekauwd voyeurisme.
-
Jager Verzamelaar, do 21 juli 2011 12:06 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jager
kom kom
dat is inderdaad ontspanning
net als de Quest lezen
maar dat doet er toch niet toe?
Op zweterige houthakkers of opgefokte militairen zit ik toch niet te wachten of wel dan?
het is een voorbeeld aert
gewoon een voorbeeld hoe de markt niet zaligmakend is -
Marta de Wit, do 21 juli 2011 13:21 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Marta
Wellicht was het je nog niet opgevallen Jager, maar bij het programmeren van een zender wordt rekening gehouden met meer dan alleen jouw voorkeuren.
Discovery heeft inmiddels meerdere kanalen. Het staat je vrij om Discovery Science en aanverwante kanalen aan te schaffen. -
Jager Verzamelaar, do 21 juli 2011 23:06 in reactie op Marta de Wit Reageer op Jager
heb ik
een pot nat
discovery science : get it, keep it : baardmannen uit LA die een jaar bier of een plasma TV van de vernietiging moeten redden door te gaan klussen (want men is DOL op klussende kerels)
Nu op dicovery World : Solved - naar geneuzel over lui die forensies gedoe doen .
Men is daar zo dol op dat ze op ziggo zelfs een heel nieuw kanaal voor dat soort onzin gemaakt hebben
Nemen we History ; niet de slechtste heeft soms daadwerkelijk iets over geschiedenis
maar wat ze liever doen is : iceroadtruckers kerels in grote vrachtwagens op de noordpool en bla bla loggers ; houthakkers met baarden die de natuur verwoesten
Want Henk vindt dat machtig mooi!
Nou ik vind dat niet .
Alleen het is de markt en daar moet ik het maar mee doen .
En de discovery op de kabel kijk ik al niet meer
En NGC op de kabel zendt voortdurend die hondenhijger uit voor Ingrid daar kijk ik ook niet naar
Leuk hoor die marktwerking
100 zenders en nog steeds geen fuck op tv -
Kreh Yea, wo 20 juli 2011 12:29 Reageer op Kreh
Boys II Men, Kempi, Sef... ja ik weet het, smaken verschillen. En het heeft misschien niet zoveel met de strekking van het verhaal te maken, maar, the horror! Vooral Kempi, zijn overschatting reikt tot ongekende hoogte. Tekstueel zijn het sinterklaasrijmpjes. Een hosselende draaideur criminieel die nog nooit een correcte Nederlandse zin uitgesproken heeft. Tis een beetje de Nick en Simon van hiphop...
Wil je echte teksten? Begin eens bij Roots Manuva. -
Annette Reinboud, wo 20 juli 2011 11:54 Reageer op Annette
Tamelijk sneu als je zoveel levensgeluk laat afhangen van een radiozender. Ben ook wel erg blij dat u mijn buurvrouw (naaste en zelfs verder weg) niet bent.
Stadsgeluiden horen van een andere orde te zijn dan al die egocentrische lawaaipapegaaien die niet het gevoel hebben dat ze leven als ze niet luid en duidelijk gehoord en gezien worden. -
Jager Verzamelaar, wo 20 juli 2011 14:44 in reactie op Annette Reinboud Reageer op Jager
tamelijk sneu dat je levensgeluk laat afhangen van een radiozender
tamelijk sneu dat je levensgeluk laat afhangen van een stamkroeg
tamelijk sneu dat je levensgeluk laat afhangen van een leuk winkeltje
tamelijk sneu dat je levensgeluk laat afhangen van een in een rokerscoupé in de trein
tamelijk sneu dat je levensgeluk laat afhangen van een uniek popzaaltje
tamelijk sneu dat je levensgeluk laat afhangen van dat ene restaurantje
tamelijk sneu dat je levensgeluk laat afhangen van de enige supermarkt in het dorp
tamelijk sneu dat je levensgeluk laat afhangen van die dat programma van de VPRO waar je voor wakker bleef
tamelijk sneu dat je levensgeluk laat afhangen van dat straatje met die kleine arbeidershuisjes
tamelijk sneu dat je levensgeluk laat afhangen van dat stukje natuur
tamelijk sneu dat je levensgeluk laat afhangen van die lekkere ijsjes
tamelijk sneu dat je levensgeluk laat afhangen van dat schooltje waar je lesgaf en moest sneuvelen door een fusie
tamelijk sneu dat je levensgeluk laat afhangen van dat bakje in dat parkje
tamelijk sneu dat je levensgeluk laat afhangen van bezoekjes van de familie
tamelijk sneu dat je levensgeluk laat afhangen van het gevoel dat je meetelt -
Ton evertsen, wo 20 juli 2011 11:09 Reageer op Ton
heb een app op mijn iphone waarmee je pak em beet 40000 webstations van over de hele wereld kan beluisteren, sommige klein andere kopieën van gewone uitzendingen.
altijd wel wat te vinden -
Hans Puntnl, wo 20 juli 2011 08:40 Reageer op Hans
Het is net of ik een van mijn eigen pubers kwaad zie:
Keihard stampen en nee zeggen, heel eg in hun gevoel.
Maar qua zakelijke argumentatie biest het weinig.
Kennelijk is het bij veel mensen zo dat stopzetten van subsidie gelijk staat aan "dan moeten we stoppen".
Volgens heet dat dan: "geen bestaansrecht hebben". -
D Koloughtheé, wo 20 juli 2011 01:44 Reageer op D
'commercieel' is mijn huyze nog altijd een vies woord. 'ga je typvingers spoelen met zeep' , zou moeders zeggen.
-
Ritchie Soekoel, wo 20 juli 2011 01:16 Reageer op Ritchie
Goed artikel! Overal waar ik kom in Rotterdam, of Den Haag en er zijn kleurrijke mensen wordt FunX gedraaid. En waarschijnlijk wordt er meer Nederlandse muziek gedraaid om Funx dan bv 3fm of 538 ( Sef - leven , morgen ben ik rijk ...) maar wel hippe Nederlandse muziek door jonge rappers/pop zangers van allerlei etnische achtergronden .
Ik denk wel dat het commercieel haalbaar is maar het rijk bepaald wel wie de frequenties krijgt in het verleden zijn urban radio zenders geweigerd, zeker op landelijk niveau. Er komt dus waarschijnlijk weer een 3fm of 538 erbij. En ja het is niet te verwachten dat deze overheid een urban-latin zender zal toelaten.
En ja er wordt beweerd door politici dat de mensen die naar funX luisteren er toch niet toe doen :-/ . -
Ron de Weerd, di 19 juli 2011 23:49 Reageer op Ron
Als je 500.000 luisteraars hebt, waar FunX mee schermt, dan moeten ze toch makkelijk een commerciële partij kunnen vinden die de zender wil overnemen/helpen?
Ik vermoed echter dat er lang geen half miljoen mensen naar deze zender luisteren.
De vraag blijft dan waarom de overheid dit moet blijven subsidiëren. Er is zelfs nog nóóit een publieke zender geweest die puur Hollands product uitzendt. Er zijn er tegenwoordig wel 2 in de ether, 100%NL en RadioNL, en beiden zijn commerciële zenders. -
Home Quest, di 19 juli 2011 23:25 Reageer op Home
500.000 luisteraars!
De markt bestaat, niet zeuren!!
Hup, hup ga eens aan het werk, commercieel! -
Marta de Wit, di 19 juli 2011 23:14 Reageer op Marta
@Brenda, ik ben zowel Frans Hotel als Albert Hofmann niet, maar ik reageer toch maar even op jouw respons.
Duidelijk is dat je het punt compleet mist. Jouw complete betoog draait om jou. Verschrikkelijk dat FunX geen geld meer zal krijgen van de overheid, want JIJ beleeft er plezier aan. En daar mogen WIJ allemaal aan meebetalen. Tel daarbij op dat je het schijnbaar vooral een goede znder vindt omdat het multicultureel is. Geen saaie Hollandse prak, nee JIJ bent lekker multicultureel bezig en daar moeten WIJ allemaal maar aan meebetalen.
Nee dus. Gelukkig dat dit kabinet eens het mes zet in allerlei hobbyprojectjes. Als FunX echt zo geweldig is, laat ze dan maar bewijzen dat ze het commercieel ook redden. Er zijn immers meer zenders die het commercieel redden, met nog minder luisteraars dan de door jou geclaimde 500.00. Zie deze link:
http://radio.nl/portal/home/links_en_info/002.informatie/001.cijfers/001.luistercijfers/default.asp?intArticleID=165856
En ja, dan zullen moeten inleveren en creatief moeten worden. Iets wat talloze bedrijven elke dag opnieuw lukt. -
Berthold Hohenlowe-Langenberg, di 19 juli 2011 23:02 Reageer op Berthold
Waarom zou je kwaad kwaad, furieus en pissig in het kwadraat worden omdat er iets wat uit algemene middelen wordt betaald niet door kan gaan. Het is een beetje van deze tijd: Ik wil !! Je kan denken wat je wilt, dat dan weer wel, maar om je nu als journaliste zo kinderachtig en verwend aan te stellen.
-
Brenda Stoter, wo 20 juli 2011 09:54 in reactie op Berthold Hohenlowe-Langenberg Reageer op Brenda
En samen met mij die 500.000 anderen. Jongeren vooral. Het gaat er hierbij vooral om dat FunX de enige jongerenzender is die de doelgroep ook echt begrijpt en aanspreekt. Maar ik blijf mezelf herhalen.
Commercieel gaan zou best kunnen, maar ik denk dat ze het financieel niet gaan redden.
Ik heb het inderdaad vanuit mijn eigen gevoel geschreven.Op mijn eigen website, met mijn eigen persoonlijke mening erin. Dat sommigen dat kinderachtig vinden moeten ze zelf weten. Zo schrijf ik nou eenmaal, persoonlijk, direct en vanuit mijn eigen gevoel. -
Frans Hotel, di 19 juli 2011 21:05 Reageer op Frans
Ik lees alleen maar "ikke dit", "ikke dat". Leren ze dat tegenwoordig als journalist? Misschien moet je in het vervolg van je journalistieke carriere jezelf wat minder centraal stellen. En een zender die "500.000 luisteraars" heeft, kan volgens mij slapende rijk worden van alle reclame-inkomsten.
-
Brenda Stoter, di 19 juli 2011 22:22 in reactie op Frans Hotel Reageer op Brenda
@Frans Hotel: jammer van je negatieve reactie. Ik heb het stuk recht uit mijn hart geschreven en op mijn eigen weblog geplaatst. Sommige mensen hebben dat, zo'n eigen plek op het internet waar ze hun eigen mening geven. Anderen doen dat laatste, door een reactie achter te laten op zo'n persoonlijke mening. Mijn tekst werd binnen no-time op Joop.nl en FunX.nl geplaatst. Ik weet alleen dat ik er ontzettend blij mee ben, omdat jouw visie op de mogelijkheden van deze radiozender ("slapend rijk worden door reclame-inkomsten") kennelijk niet overeenkomt met de realiteit. En de realiteit, die proberen journalisten weer te geven.
-
Brenda Stoter, di 19 juli 2011 22:25 in reactie op Frans Hotel Reageer op Brenda
@ Albert Ik begrijp het punt, ben het er alleen niet mee eens. Als FunX slechts een 'radiozender' zou zijn, zou ik het ook niet zo erg vinden. Het is een community, een uitlaatklep en een informatiebron die stadse jongeren aanspreekt. Die jongeren inzicht en kennis bijbrengt en die mensen samenbrengt. Wat dat betreft vind ik het inderdaad jammer ja. Bovendien is FunX de enige zender die deze muziek brengt, terwijl er tientallen zenders zijn die Nederlandse pop brengen. Hierdoor vind ik dus dat FunX moet blijven.
-
Aert Willem d'Holbach, di 19 juli 2011 23:07 in reactie op Brenda Stoter Reageer op Aert Willem
Kunt u die tientallen zenders die Nederlandse pop brengen eens noemen dan? Volgens mij kan ik het wel met Frans Hotel eens zijn dat u een beetje de objectiviteit aan het verliezen bent.
-
Sheherazade S, wo 20 juli 2011 14:14 in reactie op Brenda Stoter Reageer op Sheherazade
Hear hear! Goed bezig...
Heb de app net gedownload. -
Mijn Mening, wo 20 juli 2011 10:27 in reactie op Frans Hotel Reageer op Mijn
@frans: Ik heb liever mensen die in 'ik' praten dan in 'ze', heeft met verantwoordelijkheid nemen te maken.
Maar ik weet niet of 'ze' dat snappen ;) -
Frans Hotel, do 21 juli 2011 17:46 in reactie op Mijn Mening Reageer op Frans
Vandaar uw username waarschijnlijk. Treffend! Beetje dubbelop , dat wel.
-
Mijn Mening, za 23 juli 2011 23:29 in reactie op Frans Hotel Reageer op Mijn
@frans: de username was een eitje, nu de avatar/foto nog ;)
-
Albert Hofmann, di 19 juli 2011 20:54 Reageer op Albert
Nou de multiculturele samenleving is mislukt, dat klopt (die bestaat namelijk niet, is een politieke term te pas en te onpas gebruikt door zowel linkse als rechtse politici voor politieke propaganda.) Je toont het eigenlijk al zelf aan door specifiek over deze radio zender te beginnen.
Ik pas ook binnen de doelgroep van FunX (begin 30'iger, mag dat nog?), maar ik houd niet van rap, noch van Arabische jalla jalla muziek. Ik houd wel weer van Japanse pop en rock zoals Glay of Mr. Children (dus ja, ik houd dus ook van muziek uit een ANDERE cultuur.)
Helaas is er in Nederland gene zender met Japanse muziek, een gemis voor ook voornamelijk mijn Japanse vrouw. Maar zij snapt het wel, Nederland is nou eenmaal niet Japan en via internet is er voldoende te vinden
Met het enorme hedendaagse aanbod aan muziek, al dan niet via internet (van Friese country hits t/m Argentijnse schlagers) lijkt me je opwinding (lees frustaties) niet helemaal op zijn plaats. -
Lot Lievaart, di 19 juli 2011 21:58 in reactie op Albert Hofmann Reageer op Lot
[Nou de multiculturele samenleving is mislukt, dat klopt (die bestaat namelijk niet, is een politieke term te pas en te onpas gebruikt door zowel linkse als rechtse politici voor politieke propaganda.)]
Er bestaat zelfs een heuse theorie en ideologie om dat multiculti- gebeuren heen...wist u niet? Niet dat ik er fan van ben maar evengoed:
Check zoiets even voordat u er over schrijft:-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Multiculturalism
Maar beter kunt u ook nog even kijken onder de noemer Cultural Relativism -
Albert Hofmann, wo 20 juli 2011 14:20 in reactie op Lot Lievaart Reageer op Albert
Beste lotte,
als jij eens wist hoeveel ik al bij hebt gewoond en vooral gefotografeerd heb in relatie tot multiculturalisme...daar had ik weken lang voor naar FunX kunnen luisteren. :-)
Niet iemand van onwetendheid betichten als je de persoon niet kent en vooral er niet mee eens bent (komt nog wel) :-)
Is nederland in jou ogen een multiculturele samenleving? En verschilt dat bijv. dat dan wezenlijk van de VS, of Braziliie, of in ons geval Japan? -
Grolschje ., di 19 juli 2011 20:08 Reageer op Grolschje
En ik wil een radiozender die alleen maar rock draait.
Overheid regel het maar, want ik wil het, ik heb er recht op. -
YggY ..., di 19 juli 2011 21:24 in reactie op Grolschje . Reageer op YggY
En ik wil een radiozender die alleen maar rock draait.
==============
Die zenders zijn er, ik heb er zelfs verschillende die muziek uit de diverse decennia draaien.
Maar Arrow Classic Rock is een goed voorbeeld. -
Grolschje ., di 19 juli 2011 21:49 in reactie op YggY ... Reageer op Grolschje
Daar luister ik dan ook geregeld naar :). Samen met arrow jazz FM. Toppertjes!
-
Aert Willem d'Holbach, di 19 juli 2011 23:00 in reactie op YggY ... Reageer op Aert Willem
iTunes heeft 253 classic rock streams.
-
Aert Willem d'Holbach, di 19 juli 2011 19:53 Reageer op Aert Willem
Tja... je kunt altijd nog commercieel gaan...
-
Janssen zelf, di 19 juli 2011 21:16 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Janssen
Denk alleen dat het met een goedkoper pandje wat makkelijker is om boven water te blijven.
-
Aert Willem d'Holbach, di 19 juli 2011 22:52 in reactie op Janssen zelf Reageer op Aert Willem
Of een webzender beginnen ;-)
-
Han van der Horst, di 19 juli 2011 19:49 Reageer op Han
Ach weet, je kunt het geluid van de stad nog steeds via de computer binnenhalen. Weliswaar niet meer Nederlandse steden, want die zender wordt uit de lucht gehaald. Nee, ándere steden in verre landen. Je weet wel welke steden en welke landen. Nou ik erover nadenk: zo ver weg hoef je ook niet. Ik bedoel in Parijs.....
http://generationsfm.com/radio/webradio/popup/1
Of:
http://www.pulsradio.com/pls/puls-wmp.asx
Of:
http://www.beurfm.net/squelettes/webradio/beurfmlive.php
Ik daarentegen ben te oud voor die dingen. Ik leg mijn oor te luisteren in de tropische hitte van Barranquilla.
http://www.barranquillaestereo.com/emisora.php
Wat vind ik mooi? Onderaan de pagina staan windows media player en zijn concurrenten om naar keuze aan te klikken.
Ik bedoel, je zorgt er voor dat een generatie uitwijkt als je zo'n zender in het kader van je rechtse kruistocht onderuit haalt. -
Aert Willem d'Holbach, di 19 juli 2011 22:58 in reactie op Han van der Horst Reageer op Aert Willem
Troost u, mijn moeder van bijna 85 luistert uitsluitend naar webradio. En ze twittert ook. En ze houdt van Pink Floyd, Caravan en Soft Machine. En dat terwijl ze klassiek pianiste was.
Te oud zijn is ook maar een idee. -
Jager Verzamelaar, wo 20 juli 2011 02:14 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jager
pink floyd?
ja dan ben je écht bejaard -
Aert Willem d'Holbach, do 21 juli 2011 09:09 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Aert Willem
Dat klopt, 85 is echt bejaard.
-
Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, di 19 juli 2011 19:49 Reageer op Fred
Tja Kink FM stopt er ook mee, ben ik ook niet blij mee.
-
Aert Willem d'Holbach, di 19 juli 2011 22:54 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Aert Willem
Ook op het internet?
-
Marta de Wit, di 19 juli 2011 19:25 Reageer op Marta
Oplossing lijkt me simpel. Maak FunX commercieel, dan hebben ze de overheid niet meer nodig.
-
Reinout van Schouwen, wo 20 juli 2011 17:44 in reactie op Marta de Wit Reageer op Reinout
Zoals Fred Willemsen al aangeeft is het niet zo eenvoudig. Kink FM heeft in 16 jaar tijd een commerciële zender rond een niche (alternatieve rock) opgebouwd en zonder etherfrequentie toch 0,5% marktaandeel gehaald (dat is veel!). Helaas denkt de huidige eigenaar toch niet de investering om te bieden op een etherfrequentie terug te kunnen verdienen middels reclame op deze zender en trekt daarom de stekker eruit. Zo'n etherfrequentie zou FunX net zo goed nodig hebben als ze commercieel gaan, en bij de veiling van etherfrequenties zo'n kavel binnenhalen kost miljoenen. Dáárom heb je dus een publieke omroep: dingen die wel in een significante behoefte voorzien maar niet commercieel rendabel toch een plekje geven. Helaas lijken veel mensen tegenwoordig te denken dat als het niet direct geld oplevert het wel geen bestaansrecht zal hebben.
-
Marta de Wit, wo 20 juli 2011 18:26 in reactie op Reinout van Schouwen Reageer op Marta
Zoals Willem van Kesteren al aangaf heeft FunX frequenties gekregen waar ze geen recht op hebben. En hebben ze hun doelstelling niet gehaald.
Verder vraag ik me af waar die "significante" behoefte dan is. FunX zelf heeft geweigerd deel te nemen aan luisteronderzoeken, en kan dus geen significante behoefte aantonen.
Ook wordt voorbijgegaan aan de nieuwe technologische mogelijkheden die er zijn om middels een internet broadcast gewoon beluisterbaar te zijn via telefoon, radio etc.
Zoals ik en anderen al meerdere malen gezegd hebben is dit enkel een huilverhaal van "boehoe, wij van FunX hebben RECHT op subsidie" en wordt er geen enkel zelfreflectie toegepast. En er wordt voorbijgegaan aan het feit dat je niet zomaar kan verlangen dat de staat (en dus de belastingbetaler) maar alles moet gaan betalen.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7952 x bekeken Korte Scan
Reageer (354) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7582 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5870 x bekeken Korte Scan
Reageer (194) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5609 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5140 x bekeken Korte Scan
Reageer (249) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
4081 x bekeken Korte Scan
Reageer (335) Economie Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3687 x bekeken Korte Scan
Reageer (94) Media Twitter -
Bam! GroenLinks in frontale botsing met 21e eeuw
Partijvoorzitter Weening legt uit dat Dibi officieel ongeschikte kandidaat is maar dat leden hem toch mogen kiezen ... Kelder legt archaïsch denken bloot ... CDA nu moderner dan GroenLinks
3453 x bekeken Korte Scan
Reageer (44) Politiek Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3421 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3129 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter

