Bio Bekijk alles van Johan Fretz Word fan

Johan Fretz

Johan Fretz Cabaretier/ schrijver

28 december 2011 Reageer (31) 2171 x bekeken Politiek RSS

Fretz 2025, de toekomst komt steeds dichterbij

Ik ben op zoek naar de bevlogenen, de gelijkgestemden, de kritische andersdenkenden

Veel cabaretiers en muzikanten zeggen ”Ik wil geen statement maken.’ Ik wel. En deze tekst is pas een begin.

Landgenoten,

Kroegpraat over dat het anders moet is niet genoeg. Constateren dat het bestuur van ons land ons niet zint, is niet genoeg. Het gaat er ook om te bepalen hoe het anders moet,  en hoe we een begin kunnen aankondigen voor de andere koers die we verlangen.

Wat ik nu zie en ik verwacht dat ik daar niet alleen in sta, is een politiek systeem dat haar eigen failliet niet onder ogen wil zien. Ik zie een dogmatische structuur waarin politici die elkaars broeders zouden moeten zijn, elkaar eindeloos bevechten met mierenneukerij, ik zie mannen en vrouwen in wiens oprechte bedoelingen ik wel geloof, maar die niet voor hun eigen visie durven te gaan staan, omdat ze de volgende verkiezingen belangrijker vinden dan de volgende generatie.  

Andersdenkenden vliegen elkaar nodeloos in de haren als een stel kleuters dat te weinig liefde ontvangt. En in een tijd waarin de waan van de dag regeert, wordt nuance vaak bestempeld als een waterig compromis en oproepen tot eenheid gezien als een achterhaalde en naïeve echo uit een hopeloos verleden.

Maar, deze sombere constatering ten spijt, geloof ik er heilig in dat we de komende tien, vijftien, twintig jaar, grote veranderingen zullen gaan zien, dat naarmate wij toegroeien naar de leeftijd waarop we de leidende generatie zullen zijn van de samenleving, er een volkomen nieuwe situatie zal ontstaan. De huidige structuur, die onhoudbaar is, zal omvallen en daarmee ruimte maken voor veranderingen die nu nog ondenkbaar zijn. Ik geloof er ook in dat we een hele grote groep mensen bereid zullen vinden om die veranderingen te steunen.

Ontroerd door Obama
Ik ben Johannes Daniel Christophorus Fretz, 26 jaar en waarschijnlijk de enige jongen met zo’n katholieke naam die nog nooit met een vinger door een pastoor is aangeraakt. Mijn moeder komt uit Paramaribo, mijn vader uit Den-Haag, ik heb Duits, Canadees, Afrikaans, Chinees, Oranje bloed en hoewel ik me Nederlandser voel dan oude kaas en drop, besef ik de laatste paar jaar alsmaar meer dat mijn honger naar eenheid, niet uitsluitend voortkomt uit mijn karakter of opvoeding. 

Het komt voort uit het omarmen van de diversiteit waar ik zelf een product van ben. Dat is vermoedelijk ook de diepste reden dat ik zo ontroerd was tijdens Obama’s presidentscampagne van 2008: ik zag in de manier waarop hij zijn multiraciale verhaal gebruikte voor een verbindende boodschap, voor het eerst iemand met een identiteit waarmee ik me zo sterk kon vereenzelvigen. Een identiteit waarbij je je nationaliteit niet zozeer ontleend aan ras of ideologie, maar aan het omarmen van de diversiteit die je overal om je heen ziet, vooral in de spiegel. Die identiteit is niet minder Nederlands, die nodigt juist uit om ons allemaal, wij die ongeacht afkomst, oorsprong en overtuiging samen Nederland vormen, bijeen te brengen.

Weg met ‘de zwakkeren’
Ik zie sociale politiek dan ook niet als een ideologie maar als een filosofie, van waaruit je niet in groepen denkt die beschermd of aangevallen moeten worden, maar een verzameling van individuen die niet kunnen bestaan zonder dat er liefdevol wordt geïnvesteerd in het welzijn van het geheel dat ze onvermijdelijk samen vormen. Je kunt bijvoorbeeld iemand die dat op enig moment nodig heeft een uitkering geven omdat je het zielig vindt wanneer hij niets heeft, of omdat je werkelijk gelooft dat die uitkering de basis vormt van waaruit een individu zich, op wat voor manier dan ook, kan ontwikkelen. Op de laatste insteek denken sommige liberalen en conservatieven het patent te hebben, maar niets is minder waar.

Mijn ouders hadden lange tijd allebei een uitkering, mijn moeder werkte na omscholing nog een tijd in de kinderopvang, voor een schijntje. Wij hadden nooit veel geld, aan het einde van de maand was het soms even buffelen en toch ergerde ik me al van jongs af aan, aan de manier waarop wij, vaak door linkse politici,  ‘de zwakkeren’ van de samenleving werden genoemd. Ik vond ons helemaal geen slachtoffers. 

Ondanks dat wij ons relatief minder luxes konden veroorloven dan anderen, leerde ik al heel gauw van mijn ouders dat wij het heus niet zo slecht hadden. Er was te eten, ik kreeg een Playstation, ik kon naar een goede school en toen ik een beugel nodig had, was er een verzekering die daarvoor betaalde. Ik weet niet beter dan dat iedereen in ons land dat normaal vindt en prijs me dan ook gelukkig hier in Nederland te zijn geboren omdat ik op geen enkele andere plek ter wereld zoveel mogelijkheden zou hebben gehad als hier.  Het heeft mij het rotsvaste geloof gegeven dat het land van de onbegrensde mogelijkheden niet het land is van de Stars en Stripes, hier duizenden kilometers vandaan, nee, dat land is hier, dat is Nederland.

Fantaseren in Almere
Kijk. Ik ben opgegroeid in Almere en: tja, dat is voor niemand leuk. Maar ook dat had een voordeel. Want in die op het oog fantasieloze polder, heb ik wel geleerd mijn eigen verbeeldingskracht te gebruiken.  Op die plek waar nog zo weinig was, waren er inspirerende onderwijzers, lokale politici, jongerenwerkers, die zich door bescheiden salarissen niet lieten tegenhouden om je te stimuleren om je eigen dromen altijd na te jagen. 

Je kon rekenen op support wanneer je een eigen initiatief van de grond wilde krijgen en ik leerde iets waar ik nog vaak naar teruggrijp als ik door de vele prikkels in hip Amsterdam in paniek raak: laat je niet afleiden door de ruis van de veelheid der dingen, van de haast, van je honger naar bevestiging van de mensen die er zogezegd toe doen, blijf in zekere zin altijd op die lege vlaktes staan en laat je fantasie het werk doen, verbeeld je wat je uit die leegte allemaal kunt opbouwen, zoek naar de weg van droom tot daad en laat je niet stoppen door de wetten die daar tussen staan.

De politiek of de zijlijn?
Ik heb me het afgelopen jaar met enige regelmaat en met wisselend succes gemengd in het publieke debat. Ik heb op het punt gestaan dat ik zo vaak de vraag kreeg of ik misschien de politiek in wilde, dat ik noodgedwongen wel over het antwoord op die vraag moest nadenken, terwijl ik veel meer voelde voor het najagen van mijn jongensdroom om de theaters te bestormen, een plek waar ontroeren, laten lachen en inspireren volstaat, waar je vragen mag stellen zonder altijd antwoord te moeten geven.

Ik besefte dat het gevaar van beroepspolitiek is dat je weldra wordt ingekapseld door het systeem waar je zo fris van buitenaf tegenaan kijkt en dat je binnen de kortste keren hetzelfde jargon van het establishment klakkeloos overneemt. Ik hoorde mezelf al beginnen te praten in termen als ‘maatschappelijk draagvlak’, ‘solidariteit’ en ‘dat moeten we niet willen’ en voelde langzaam de jeugd uit mijn jonge geest en krachtige lijf vloeien. Geen politiek dus voor mij, besloot ik. 

Maar hoewel je met een gitaar, een stem, een pen, een gouden grap, evenzeer mensen verbroedert en dus impliciet gebruik maakt van je geloof in eenheid, voelt het toch op cruciale momenten alsof je tekortschiet. Als kinderen worden uitgezet, als geesteszieken opeens gezond worden verklaard, als een Eurocrisis uit electorale angst niet wordt opgelost, er gesnoeid wordt in wezenlijke onderdelen van onze samenleving, dan kun je zingen en schrijven en inspireren en tot nadenken stemmen wat je wilt: dan sta je voor je gevoel soms toch aan de zijlijn.

Ik bedacht daarom in dat kader, bij wijze van samenkomst van kunst en politiek, met de volle overtuiging het startschot te geven voor de fictieve Fretz 2025 campagne en mezelf zogenaamd verkiesbaar te stellen voor het Minister-Presidentschap van het Koninkrijk der Nederlanden en een andere stroming aan te kondigen. Maar uit het hinten daarop de afgelopen weken, uit uitvoerige gesprekken met dierbare opiniemakers, oud-politici, kunstenaars, vrienden, maakte ik al snel op dat de zuivere ironische bedoeling daarvan groot gevaar loopt verloren te gaan in het humorloze hypetijdperk waarin satire en werkelijkheid elkaar nauwelijks nog ontlopen. 

Ontmasker de hypes
Daarom kondig ik het u transparant aan, opdat we samen kunnen zien wat er gebeurt, het volgende wat ik zeg is dus fictie, het is slechts een onderzoek, een creatie, waar ik vanaf vandaag aan begin en alle vormen voor zal gebruiken die ik hanteer: de speelvloer, het bewegende of verstilde beeld, het geschreven woord, de grap, het lied, de toespraak, nieuwe, oude media. 

Ik kondig hierbij met de volle overtuiging aan dat ik, Johannes Daniel Christophorus Fretz, als zoon van een Nederlandse man en een Surinaamse vrouw, vandaag begin aan de Fretz2025 campagne en mezelf verkiesbaar stel als Minister-President van het Koninkrijk Der Nederlanden. De weg daarheen zal een lange zijn en ik kan ‘m niet alleen bewandelen.

Ik ben op zoek naar de bevlogenen, de gelijkgestemden, de kritische andersdenkenden, niet de in luidruchtige mediaverkiezingen gekozen andersdenkenden, nee mensen die echt anders denken, die de luwte durven te koesteren, naar de economen, politicologen, wetenschappers, kunstenaars, bedrijfskundigen, artsen, juristen, donateurs, leraren, van vandaag en morgen, mensen uit alle uithoeken van de samenleving die naast het hartstochtelijk nastreven van hun persoonlijke ambities bereid zijn de komende jaren te investeren in een platform dat uiteindelijk zal uitmonden in een politieke beweging die de oude links/rechts tegenstellingen voorbij gaat. 

Wij zullen ons verdiepen in de problemen en verlangens van mensen in ons land, want laat je door al het gesomber niet misleiden: nu ik in een krakkemikkig busje van theater naar theater reis, door heel ons mooie Nederland, weet ik een ding zeker: uiteindelijk is iedereen, van Geertuidenberg tot aan Deventer, van Amsterdam tot aan Maastricht, van Rijswijk tot aan Doetinchem, soms vlak onder de oppervlakte, maar altijd ten diepste hongerig naar een ander, harmonischer geluid dat ons niet als een boel bij elkaar wil houden, maar werkelijk bindt.

Als wij nu, onafhankelijk van macht en met relatief weinig verantwoordelijkheden, de handen ineenslaan en ons niet langer richten op hen die zich vasthouden aan de politiek van gisteren, dan zal onze inhoudelijke bodem groeien, dan zal een heldere visie ontstaan, dan zal de hartstocht die ons hier vanavond al brengt meer zeggingskracht krijgen en onze bevlogenheid de waarde die ze verdient. En zoals we op een zeker moment het leven door zullen geven via onze kinderen, zo zullen wij ook, wanneer de hormonenstorm in onze lijven is gaan liggen, wanneer de gezonde geldingsdrang en drift die ons nu terecht kenmerkt en op het arrogante af dwingt tot het najagen van onze individuele dromen, dan zullen wij, wanneer we net iets ouder en wijzer, maar niet afgestompter en grijzer zijn, onze verantwoordelijkheid nemen. 

Het begint hier, in een foyer van een Schouwburg, het zal beginnen in achterafzaaltjes, in woonwijken, in kroegen, in huiskamers, op trapveldjes, op pleinen, in hoofden, harten, onderbuiken en de reis kent geen eindstation. Op de schaal van eeuwigheid zijn wij slechts een pennenstreek en na ons zullen nog vele generaties volgen die zullen roepen dat alles beter wordt en mooier, mooier nog dan het was, maar de inkt die wij achterlaten in de geschiedenisboeken kan betekenisvol zijn, een kleine maar onmisbare schakel in de eindeloze ketting van vooruitgang. 

Daarom, kom bijeen, ‘join this campaign, vote, participate, there is too much at stake, raise your voice. Because it can change a room. And if a voice can change a room, it can change a city. And if it can change a city, it can change a state. And if it can change a state, it can change a nation. And if it can change a nation, it can change the world.’

Fretz 2025, de toekomst komt steeds dichterbij

Volg Johan Fretz op Twitter

 


Laatste Reacties (31) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Gerwin van Eersel, do 05 januari 2012 02:07 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    [De huidige structuur, die onhoudbaar is, ....]

    Een typische boude stelling van een hedendaags populistisch politicus. Géén enkele onderbouwing, gewoon ergens een pakkend bijzinnetje, dan gelooft iedereen het wel.

    Je kunt je zo voegen bij SP of PVV, en zou daar een glansrijke carriere hebben, maar er klopt natuurlijk niets van. Willen wij één van de rijkste landen, met de grootste veiligheid, de grootste mate van geluk van de bevolking, de minste sociale problemen, de meest betaalbare pensioenen en ga zo maar door, blijven, dan moeten we vooral de succeformule van onze hedendaagse politiek, geneuzel over niets en polderen, houden zoals het is.

  • Cees Rotteveel, zo 01 januari 2012 15:32 Reageer op Cees

    Cees

    Ik ben de wereld ingenaaid. Ik had hierin niets te zeggen. Om mij heen zie ik louter mongolen die religie, politiek en het enorme leger betweters over zich heen laten walsen. De burger 'moet' dit en 'zal' dat. Het gewone volk, de 'ze zoeken het maar uit' massa, kortom: het belastingbetalende werkvlees.

    Het enige dat ik 'gemeenschappelijk' ervaar, is de pure noodzaak van voeding, kleding en een dak boven mijn hoofd. En om hieraan nog een klein beetje betekenis te geven ook onderwijs, gezondheidszorg en veiligheid voor mens en milieu. Dit zijn levensbehoeften voor iedereen en zou dus de voornaamste èn enigste taak (in de zin 'gemeenschappelijk') moeten zijn van een politiek. Je betaalt níet voor de sla, die de natuur ons geeft, maar wel de boer en het transport. Je betaalt géén gas en elektra maar deelt wèl de kosten voor winning en levering. Je betaalt géén huur maar deelt wèl onderhoud, renovatie en nieuwbouw, enz. enz. Met slechts een klein beetje fantasie zou het tot je door kunnen dringen dat de eerste levensbehoeften door gemeenschaps (staats-) bedrijven gerund moeten worden, waar privatisering gefaald heeft en geleidt tot enorme prijsverhogingen. De vraag moet altijd blijven: Wat hebben we werkelijk gemeenschappelijk en hoe handhaaf je zoiets onder het motto: Aardbeien snoepen tot ze je oren uit komen en pas wat over blijft naar de conservenfabriek. Besef nou eens een keer dat het enige wat het leven duur maakt die veel te grote overheid is!

    Iets opstarten begint bij een idee. Iemand die iets van zijn leven wil maken. Ziedaar de menselijke geest. DE VRIJE GEEST zonder welke inmenging dan ook (afgezien van de eisen die mens en milieu stellen) Geen btw, geen loonbelasting, geen verborgen accijnzen, maar ook geen premie aow e.d.. Geen enkele vorm van wat voor subsidie dan ook, ervan uitgaande dat wat je ook doet, je altijd van de primaire levensbehoeften verzekerd bent.

    Economie is een goed ding zolang het maar geen terreur uitoefent. En een vergeten eigenschap is verandering. Iets floreert, verliest interesse en gaat kapot. Dat is bedrijfs leven, inspelen op de alsmaar doorgaande menselijke behoefte aan vernieuwing of simpelweg verdwijnen. Overheid (=regelgeving oftewel geestdodend) en bedrijfsleven (=het leven van alle dag) moeten definitief gescheiden worden.

    Wie dan ook nog de fut heeft om verder na te denken zal begrijpen dat wetenschap het enige is wat er werkelijk toe doet. Onwetendheid biedt geen bescherming. Vulkaan, tsunami en komeet treft iedereen, tenzij we de natuur leren kennen. Ik ben zelfs geneigd te zeggen dat de natuur ons aanspoort tot wetenschap. En dat wetenschap verlies van onschuld betekent, houdt niet in dat we verdreven worden uit het paradijs, maar het toont ons dat we het zelf moeten maken. Dit begint al op school. Kinderen hebben geen behoefte aan een Cito-toets, maar diepgaand onderzoek naar karakter en aanleg. Op die manier kun je ze pas echt helpen en bijbrengen dat de straatveger niet minder belangrijk is dan iemand met een 'gegeven' goed stel hersens. De natuur toont grote variëteit en precies dat hebben wij ook nodig.

    Een nieuwe politieke partij? Oké, maar wel een die de politiek zo snel mogelijk opheft. We hebben meer behoefte aan landbouw ingenieurs en logistiek dan aan dat oeverloze geleuter in Den Haag.
    Geen brood, spelen en Brusselse kermis.

  • Rob Geurtsen, za 31 december 2011 16:16 Reageer op Rob

    Rob

    Mooi en goed stukkie Johan. Iets om over na te denken, je schrijft dingen waar ik het grondig mee oneens bent, je hebt een vlijmscherpe analyse...

    het gaat over hoe we met elkaar de wereld willen inrichten...

    hartstikke goed... lezen en nog eens lezen, zal ik je woorden.

    Satire en humor vermengen met serieuze vraagstukken, nou beste man, nederlandse gewoontes en cultuur maken het je niet gemakkelijk.

  • Piet Devries, vr 30 december 2011 09:16 Reageer op Piet

    Piet

    Iemand die nog niet in de gaten heeft dat er geen enkel verschil is tussen Obama en de Bushbendes is wel heel naief.

  • Bas Grootel, do 29 december 2011 19:09 Reageer op Bas

    Bas

    Schat: Het probleem met politici is dat zij denken wat ik denk. Maar dat is nauurlijk niet zo. Niemand kan denken voor een ander. Maar ze doen dat wel. Ze delen mensen in groepen in. Handig voor de poitiek. Maar niemand herkent zich daarin. Als je een misser in je leven wilt maken. Ga je gang. Maar je vertenwoordigd niemand. Alleen jezelf. We zijn het alleen een beetje beu om daarvoor zoveel geld te betalen. Ik geef je een kans van nul.

  • Bas Grootel, do 29 december 2011 19:00 Reageer op Bas

    Bas

    Oeps. Nu al teveel oliebollen gegeten.

  • Michiel Online, do 29 december 2011 16:28 Reageer op Michiel

    Michiel

    "laat je niet afleiden door de ruis van de veelheid der dingen, van de haast, van je honger naar bevestiging van de mensen die er zogezegd toe doen, blijf in zekere zin altijd op die lege vlaktes staan en laat je fantasie het werk doen, verbeeld je wat je uit die leegte allemaal kunt opbouwen, zoek naar de weg van droom tot daad en laat je niet stoppen door de wetten die daar tussen staan."

    Prachtige zin!

  • Jan Hooivork, do 29 december 2011 15:15 Reageer op Jan

    Jan

    Herkenbaar verhaal. Ben zelf rond dezelfde leeftijd. Het is kenmerkend voor onze generatie dat we enigszins onze oriëntatie op de wereld kwijt zijn en naarstig op zoek zijn naar een ander ¨verhaal¨.

    Verlangen naar beter en ongeloof dat dit verlangen vervult zal worden door de huidige machthebbenden en rijken die de grootste invloed sorteren.

  • Joop Schouten, do 29 december 2011 15:05 Reageer op Joop

    Joop

    Sterke tekst, goede insteek een hoop denkwerk. Bedankt Johan.

    (Iets aangepast): '... een verzameling van individuen kan niet bestaan zonder dat er liefdevol wordt geïnvesteerd in het welzijn van het geheel...'

    Mooi.
    : )))

    ... Ik ben benieuwd naar de rest.

  • Evert van Vliet, do 29 december 2011 13:47 Reageer op Evert

    Evert

    "Ik ben op zoek naar de bevlogenen, de gelijkgestemden, de kritische andersdenkenden"

    "Landgenoten,............"

    Grapjas!

  • Robin Van der Velden, do 29 december 2011 13:14 Reageer op Robin

    Robin

    Is het niet zo dat 'wij' de politiek zijn en niet 'zij'?

    Wij allen zijn Nederland, wij mochten met ons allen op ons zelf gaan stemmen.
    Wij kunnen zelf een partij oprichten, de politiek in gaan. Wij zijn de democratie.

    Als de politiek niet werkt, zoals wij denken dat het zou moeten werken, werken wij toch niet? Oftewel, doe ik zelf iets niet goed.

    Ik doe iets niet goed.

    Te lang heb ik langs de zijlijn gestaan en gewacht om daadwerkelijk iets te ondernemen, om het anders aan te pakken. Te lang heb ik genoten van een wereld waar we onuitputtelijk geld van elkaar lenen om TV te kunnen kijken, computers te kunnen aanschaffen, mobieltjes te kunnen kopen, liefst ieder jaar weer één. Tik nu heerlijk op mijn iPad. Ga straks de stad in om een boek te kopen en in mijn steeds meer uitpuilende boekenkast te stoppen. Kijk door het dubbelglas van mijn veel te dure appartement, ook geleend geld en zie dat ik schuldig ben aan het falen van een systeem, waar ikzelf onderdeel van ben. Te lang heb ik mij ondergedompeld in luxe en subsidies waar ik mooie stukken van heb kunnen maken. Altijd maar gewoon gevonden, dat er schoon water uit mijn kraan komt. Iedere dag genoten van een warme douche. Nooit bij stil gestaan dat ik net zo hard meedoe aan het opwarmen van de aarde. Wil er ook niet bij stil staan...want dat moeten zij maar oplossen...

    Ik ben zij. Ik ben wij. Zij zijn wij.

    Maar het voelt zo lekker om tijdens de kerstmaaltijd lekker te kunnen k*nkeren over die gaste daar in Den Haag. 'Stelletjes nietsnutten. Elkaar de broek hooghouden. Rechts, links één pot nat...' Ja toch, ti's toch fijn om ongezouten elkaar lekker af te fikken en zelf geen verantwoordelijkheid te nemen. Vond het tot nu toe altijd heerlijk. Eerst stem ik erop, plaats ze boven op de berg, in de gouden kooi en steek dan de hens erin, hopend dat ze naar beneden rollen, uitschreeuwend om genade.

    Ik ben namelijk lui. Doe namelijk alleen waar ik talent voor en aanleg voor heb. Ik ben een gemiddeld mens. Ben in weze bang. Laat dat vooral niet merken. Zeg het zeker niet hardop. En schijn een creatie van God te zijn. Een evenbeeld van hemzelf. Mooi hoef ik weer niet verantwoordelijk te zijn. Heerlijk. Doe ik even iets niet goed? Een biecht en klaar ben je, zo een eerste klas ticket naar de hemel, als ik hier op aarde ben uit geconsumeerd; materialistisch en spiritueel.

    Als ik dan eenmaal in de hemel ben hoef ik alleen maar naar beneden te kijken. En dan zie ik pas wat ik nu de hele tijd niet zie. Een prachtige aardbol. Mooier dan de hemel waar ik dan ben. Wat stom van mijzelf, wat stom, dat ik niet verder kon kijken. Altijd zag de mist van mijn beperkte gedachte nooit deed ik mijn ogen open. Als ik ze wel had opengedaan wist ik dat; ik zij ben en zij ik. Wist ik dat er geen ik is en ook geen zij, alleen maar wij.

    Dan had ik mijzelf aangepakt. Mijn verantwoordelijkheid genomen voor de hemel waar ik in leef. Voorzichtig geweest met al het leven in mijzelf en om mij heen.

    Wat zie ik nu... Gelukkig! Ik ben nog hier! Joepie, ik kan nog steeds iets doen! Het is nog niet te laat.

    Gelukkig.

  • Anja Lodewijks, do 29 december 2011 13:57 in reactie op Robin Van der Velden Reageer op Anja

    Anja

    U draagt elke last als een erfzonde? Zwaar hoor!

  • Robin Van der Velden, do 29 december 2011 15:03 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Robin

    Robin

    Zonde(n) om te denken dat ik een een last draag... gelukkig niet. Draag dat maar niet mee Anja, is zonde van je zonderlinge gedachte en een last.
    Instituut Bijbel en zijn gevolg(en) heb ik juist helemaal niets mee. En al helemaal niets met die twee sprookjes figuren; Adam en Eva. Sorry.

    Het leven is juist GEEN last; het leven leeft zichzelf. Hoe kan dat dan een last zijn wat je meedraagt?

    Kern van mijn betoog van zojuist: ik leef (voluit) en moet zelf verantwoordelijk nemen voor wat er om mij heen gebeurt.

  • Anja Lodewijks, do 29 december 2011 21:37 in reactie op Robin Van der Velden Reageer op Anja

    Anja

    Sorry, ik had teveel aandacht gericht naar bepaalde zinnen.
    Ik voel mij geen wij met Rutte de politicus en zijn kornuiten. En hun beleid is ook niet van mij, vandaar.

  • Anja Lodewijks, do 29 december 2011 22:57 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Anja

    Anja

    gericht op

  • Erwin Lamme, do 29 december 2011 07:46 Reageer op Erwin

    Erwin

    Dit stuk is een totale onderschatting van de bestaande politieke partijen. De uitdaging voor Nederland en Europa is om weer financieel gezond te worden na de economische implosie van 2008. In professionele landen als Nederland en Duitsland was men daarmee al begonnen, en ook in Zuid-Europa wordt er nu snel orde op zaken gebracht. Met een beetje geluk keert het vertrouwen van de markten dan weer terug in 2012. Want de schuldencrisis is vooral een vertrouwenscrisis. We leven in een emotionele wereld. Dat zie je ook terug in mensen die bijvoorbeeld hun vertrouwen in de politiek verloren hebben. Dit is vaak niet gebaseerd op kennis, maar op de eigen emoties. Fretz zegt: "Constateren dat het bestuur van ons land ons niet zint, is niet genoeg." Maar hij onderbouwt nergens wat en waarom er niet deugt aan het bestuur. En toch weet hij wel dat alles anders moet.

  • Anja Lodewijks, do 29 december 2011 09:00 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Anja

    Anja

    U bent zeker een VV' ert door dik en dun?
    De verstokte VVD' ers hebben meestal niet meer zo'n open vizier.

    Het komt niet goed, het is tijd voor verandering.

  • Dr. Strangelove, do 29 december 2011 09:31 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Dr.

    Dr.

    "Dit stuk is een totale onderschatting van de bestaande politieke partijen."

    In mijn ogen niet. Leg eens uit?

    "De uitdaging voor Nederland en Europa is om weer financieel gezond te worden na de economische implosie van 2008."

    De uitdaging is om de liars-loan fraudeurs achter de tralies te krijgen, en het systeem dat uitnodigt om te frauderen weer onder controle te brengen van de democratie. Na bestolen te zijn is het goed om de financien op orde te krijgen, nog beter is het de dief in het gevang te gooien en het gestolen geld terug te vorderen.

    "In professionele landen als Nederland en Duitsland was men daarmee al begonnen, en ook in Zuid-Europa wordt er nu snel orde op zaken gebracht. Met een beetje geluk keert het vertrouwen van de markten dan weer terug in 2012. Want de schuldencrisis is vooral een vertrouwenscrisis."

    dat klopt, het vertrouwen dat geschaadt werd door frauderende banken, corrupte rating agencies die geen enkele aanleiding hebben gekregen om hun leven te beteren, je kan makkelijker constereren dat ze ervoor beloond zijn.

    "We leven in een emotionele wereld. Dat zie je ook terug in mensen die bijvoorbeeld hun vertrouwen in de politiek verloren hebben."

    politiek is PR, propaganda. Aanhoudend liegen is niet vol te houden. De kloof tussen burger en politiek is de kloof tussen de echte wereld waarin de burger leeft, en dat surealistische bouwsel van politici.

    "Dit is vaak niet gebaseerd op kennis, maar op de eigen emoties."

    Het neo-liberalisme was wel gestoeld op kennis: dat we al wistendat het een slecht idee was. Die kennis heeft de politiek niet echt kunnen weerhouden van het inzetten op ramkoers, nietwaar?

    "Fretz zegt: "Constateren dat het bestuur van ons land ons niet zint, is niet genoeg." Maar hij onderbouwt nergens wat en waarom er niet deugt aan het bestuur. En toch weet hij wel dat alles anders moet."

    de situatie nu is gevolg van verleden bestuur ...

  • Ruurd Pels, do 29 december 2011 11:36 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Ruurd

    Ruurd

    Ach man ga die ruttegehakt ergens anders uitbraken.

  • Jan B, vr 30 december 2011 17:18 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Jan

    Jan

    Want de schuldencrisis is vooral een vertrouwenscrisis

    Al lang niet meer. Het is een echte systeemcrisis. Het systeem is zo rot als een mispel en elke vorm van vertrouwen is niet meer dan een luchtspiegeling die men zichzelf en andere voorhoudt. Het spel is uit, de knikkers zijn op en wie denkt nog ergens knikkers te vinden draait zichzelf een rad voor ogen.

  • 'Klaas Jeltsma, do 29 december 2011 00:49 Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    ----quote---
    Ik zie een dogmatische structuur waarin politici die elkaars broeders zouden moeten zijn, elkaar eindeloos bevechten met mierenneukerij, (…), maar die niet voor hun eigen visie durven te gaan staan, omdat ze de volgende verkiezingen belangrijker vinden dan de volgende generatie.
    ----quote---
    Mee eens, meer en meer ontstaat het links tegen rechts denken. Er ontstaan Amerikaanse praktijken waar goede ideeën van de tegenstander worden afgeschoten en slechte ideeën uit eigen kring worden gesteund.
    De enige oplossing die ik daarvoor zie is een herziening van ons parlemenatire stelsel. Maar hoe moet het in godsnaam worden herzien? Dit is de oude discussie die altijd “democratie is de minst slechtste staatsvorm” als antwoord oplevert.
    Zelf denk ik dat er een commissie/denktank/geefheteennaam opgericht moet worden. In die commissie zitten allerlei experts en hoogleraren. Samen gaan zij eens heel diep nadenken over een nieuw systeem voor de politiek. Dat systeem moet de volgende eigenschappen bezitten:
    - het volk moet (indirect) meebeslissen over de koers en wellicht ook over individuele besluiten meedenken
    - wetsvoorstellen worden puur beoordeeld op Nut voor de samenleving. ‘Nut’ is niet alleen financieel. Het is een optimum van financieel voordeel, ecologisch voordeel, versterking, versterking van de gemeenschapszin enz.
    - het systeem zit zó in elkaar dat politici die ideeën inbrengen met groot Nut (optimum) stijgen in de rangorde. Ideeën met weinig Nut zorgt ervoor dat de politicus daalt in de rangorde.
    - corruptie is niet mogelijk, of het systeem zit zó in elkaar dat het voor de politicus zelf nadelig is om corrupt te zijn.
    - aan welke criteria moet het nog meer voldoen? Ook dat is aan de commissie (en het volk, crowdsourcing?) om te beoordelen

    beste Joopers, schiet bovenstaande criteria niet gelijk af door een voorbeeld te geven waardoor het onmogelijk is. Wat ik probeer te zeggen is dat er een organisatie op touw gezet moet worden die een compleet nieuwe staatsvorm bedenkt. Denk buiten de gebaande paden, leer van geschiedenis, maar laat je er niet door tegenhouden en laten we niet stoppen bij de eerst tegenslagen.
    Daarvoor is keiharde wiskunde, economie, psychologie, creativiteit, speltheorie enz voor nodig. Laat Nederland gidsland worden in het creeëren van de modernste bestuursvorm. Op dit moment is daar in de wereld gigantische vraag naar.

  • Patrick Jak, do 29 december 2011 10:07 in reactie op 'Klaas Jeltsma Reageer op Patrick

    Patrick

    Volgens mij ga je stuk op de menigvuldigheid van 'Nut'. Iedere politicus leest er de partijbeginselen er nog eens op na...overdenkt de huidige koers...kijkt naar het woordje 'Nut'...krabt zich op het hoofd en denkt; "Dat doe ik toch al? Alleen die anderen snappen het niet."

  • 'Klaas Jeltsma, vr 30 december 2011 19:26 in reactie op Patrick Jak Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    Dat doen ze al, maar het zou dus mooi zijn om een systeem te hebben waar de beoordeling van het Nut van een wetsvoorstel objectief gebeurt en dat de uitslag van de beoordeling doorslaggevend is of een wet wordt aangenomen.

    Een idee dat ik laatst had (maar wat geen manier is om nut te bepalen, alleen een gedachte-experiment):
    Wat zou er gebeuren als politici anoniem hun wetsvoorstel indien. Het blijft onbekend wie het ingediend heeft totdat de wet wordt aangenomen of afgewezen.

    Nogmaals: het is geen fantastisch idee, maar het geeft aan dat er nog heel manieren mogelijk zijn om politiek te bedrijven. Zou er een manier zijn die als resultaat heeft dat alleen voorstellen ingediend worden waarvan ECHT gedacht wordt dat ze nuttig zijn?

    Daar kan ik geen antwoord opgeven. Maar misschien een groep filosofen, technocraten, wiskundigen, speltheoretici enz. wel.

  • Anja Lodewijks, do 29 december 2011 00:09 Reageer op Anja

    Anja

    Ik zeg hier ja tegen.

    Het moet maar eens over zijn met die partijen die “samen” regeren maar met duck tape en met compromissen bij elkaar gehouden moeten worden. Ondertussen lopen ze rond met een superioriteitsgevoel waar de arrogantie van afdruipt.

    "Georganiseerd" wordt alles gespleten. Wat was opgebouwd uit elkaar getrokken, in nieuwe te krappe hokjes gestopt en wat kapot is wordt niet meer gemaakt. En heeft iemand nog een idee, dan worden er nog wat extra hokjes bij gecreëerd. Bezuinigen mag wat kosten.
    Vooruit naar het verleden.

    Lachwekkend en om te huilen tegelijk. Tijd voor vernieuwing, politiek zonder kleur dus volledig transparant.

  • El Che, wo 28 december 2011 23:43 Reageer op El

    El

    Politiek wordt niet alleen in Den Haag gemaakt, of in de provinciehuizen, of in de gemeentehuizen. Jouw pen kan door gebruik politiek zijn, jouw lied. Politiek is bij jouw in de straat, in jouw wijk. Politiek kan het gesprek met jouw buren zijn. Jouw bestaan is politiek. Politiek is overal.
    We doen net alsof politiek iets is wat buiten ons staat. Dat het alleen die aangaat die "gekozen " zijn. Politiek ben jij en ik. Hier en nu. Ons verleden, heden en toekomst is politiek.
    Wanneer we dat gaan beseffen, dat wij politiek zijn, dat wij kunnen bepalen hoe we verder gaan, op dat moment wordt politiek mensenwerk, van jou en mij.

  • marietje jansen, wo 28 december 2011 23:35 Reageer op marietje

    marietje

    Trots op je!

  • Mark Sinops, wo 28 december 2011 23:14 Reageer op Mark

    Mark

    Andersdenkenden zijn zo met hun eigen mooie gedachten bezig dat ze niet door hebben dat die niet van henzelf zijn.

  • gert-jan van de vaate, wo 28 december 2011 22:19 Reageer op gert-jan

    gert-jan

    Go Johan ! Go Johan ! Ik zal op je stemmen ! Ik nodig je tevens uit langs te komen bij Occupy Rotterdam mocht je in de buurt zijn...Samen kunnen we de wereld veranderen!

  • Hjalmar Hoort, do 29 december 2011 09:35 in reactie op gert-jan van de vaate Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Bestaat Occupy Rotterdam nog? Waar dan?

  • Hjalmar Hoort, wo 28 december 2011 22:02 Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Gefeliciteerd: je bent al een echte politicus. Zoveel woorden om zo weinig te zeggen.

    Sorry, cheap joke.

    Maar even serieus nu: ik ben ongeveer jouw leeftijd, en het 'gevoel' dat je hiermee wilt uiten is precies datgene dat ik zelf ook continu heb. Of je het nu hebt over linkse of rechtse politici, ze zijn vrijwel allemaal bezig met elkaar vliegen af te vangen. Echte verandering is niet aanwezig, noch beoogd: het algemeen belang is ter linker en rechter zeide ondergeschikt aan de ideologie. En beiden werken ze niet.

    Ik denk dat we redelijk hetzelfde voor ogen hebben, maar ik wacht eerst even op je inhoudelijke verhaal, en niet de opneingsspeech die bestaat uit aaneengeschakelde oneliners.

    Ben benieuwd wat we nog meer gaan zien van Fretz2025.

  • Michiel Online, wo 28 december 2011 21:32 Reageer op Michiel

    Michiel

    ik denk dat veel mensen die verandering intuitief aanvoelen en daardoor hun mond opentrekken waardoor me er toch een hoop afval uitkomt joh...

    al dat afval moet dus gerecycleerd worden en vervolgens moet er een cradle-to-cradle systeem voor in de plaats komen zodat we onze zorgen meteen kunnen uiten als dat moet en we het niet op hoeven te kroppen. Dat is het punt!

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven