Bio Bekijk alles van Dennis de Jong Word fan

Dennis de Jong

Dennis de Jong SP-Fractievoorzitter Europees Parlement

23 januari 2012 Reageer (99) 1609 x bekeken Politiek RSS

Eurofielen in nood

Reactie van de SP op Thijs Berman (PvdA) die de plannen van de SP 'dramatisch op lange termijn noemt'... Volgens SP is Berman een 'eurofiel in nood' en zijn de uitspraken een blijk van pure frustratie

Vandaag viel ik zowat van m’n stoel toen ik het interview las dat mijn PvdA-collega in het Europees Parlement, Thijs Berman, aan Nu.nl heeft gegeven. In zijn ogen vormen de plannen van de SP op lange termijn een drama, in Nederland en (vooral) in Europa. Hij sluit zich aan bij de framing die alle eurofielen op de SP toepassen: de SP zou tegen Europa zijn. Zelfs Maarten van Rossum ging hier tijdens de partijraad gisteren in mee.

 Kennelijk raken eurofielen op dit ogenblik zo gefrustreerd door het totaal gebrek aan steun van gewone mensen, dat ze alleen nog maar met leugens en verdraaiingen hun gelijk hopen te halen. Dan kan ik ze snel uit de droom helpen: anders dan ze denken, hebben veel mensen in Nederland wél goed nagedacht over Europa. Zij willen graag samenwerken, maar hebben genoeg van de geniepige manier waarop steeds meer bevoegdheden aan Brussel worden overgedragen zonder dat zij er zelf echt invloed op kunnen uitoefenen.

In het EP stem ik voor bij heel veel goede Europese wetten en de SP werkt mee aan een eerlijk, sociaal en menselijk Europa. Maar we gaan geen ‘Verenigde Staten van Europa’ opleggen aan onze bevolking die daar gewoon helemaal geen zin in heeft. Dat heet volgens mij democratie.

In het Europees Parlement heb ik serieus geprobeerd met de PvdA een akkoord te bereiken tegen het voorgestelde economisch bestuur. Helaas dook de PvdA hier steeds voor weg. Bij de stemmingen werd duidelijk waarom: de PvdA stemde, anders dan de meeste andere sociaal-democraten in het EP, vóór het zogeheten 6pack. Dit is het pakket wetsvoorstellen enkel en alleen gericht op begrotingsdiscipline. Aandacht voor armoede, werkgelegenheid en eerlijke inkomensverhoudingen ontbreekt. Het is ongelofelijk dat de PvdA dit allemaal geen bezwaar vond.

Sindsdien vind ik het dan ook erg lastig om op dit gebied met de Nederlandse sociaal-democraten samen te werken. Met hun zusterpartijen uit andere lidstaten gaat dat vaak een stuk gemakkelijker. Die begrijpen wel dat het huidige pakket zal leiden tot armoede en loonsverlagingen voor gewone mensen, terwijl de casinokapitalisten er niet door zullen worden geraakt.

In het interview geeft Thijs Berman aan dat hij de euro tot iedere prijs wil handhaven. O ja, en ook dat de SP asociaal is, omdat wij de Grieken laten stikken. Kennelijk heeft hij ieder contact met de werkelijkheid verloren: het gaat in Griekenland van kwaad tot erger. Staatseigendommen moeten voor een habbekrats worden verkocht, en er worden verder zulke harde bezuinigingen doorgedrukt dat het ene na het andere kleine bedrijfje sluit, jongeren kansloos worden en de meest elementaire voorzieningen ontbreken. Steeds meer mensen worden dakloos, steeds meer zieken krijgen geen goede verzorging meer. Ja, Thijs, de Grieken zijn je erg dankbaar voor je ‘hulp’.

Dan de SP: we hebben er genoeg van dat alle miljarden die tot nu toe zogenaamd aan Griekenland zijn gegeven als ‘hulp’ in wezen alleen de banken hebben geholpen. Al dat geld moet Griekenland gebruiken om zijn leningen aan de banken mee af te lossen, zodat zij geen verlies lijden. Verder zijn de bezuinigingen er alleen op gericht de lonen te laten dalen tot het niveau van een ontwikkelingsland. Ten koste van de werknemers. Dit is een heilloos beleid dat aantoonbaar leidt tot het ineenstorten van de Griekse economie, eenvoudig omdat mensen geen geld meer hebben. En geen consumentenvraag meer betekent terugval en nog hogere schulden.

Onze plannen waren en zijn veel realistischer: scheld het grootste deel van de schulden kwijt, pak de corruptie aan en bespreek een investeringsplan om de Griekse economie weer uit het moeras te trekken. En wat die euro betreft: als ook grote landen als Italië en Spanje voortdurend extra steun nodig blijken te hebben, dan kan inderdaad het moment komen dat de euro voor ons onbetaalbaar wordt. Maar of dat gebeurt, kan niemand, ook de SP niet, voorspellen. Het standpunt van de SP is in ieder geval een stuk realistischer dan de utopische roes waarin mijn PvdA-collega kennelijk leeft: of zou het toch pure frustratie zijn over het falen van zijn eigen partij in Europa?

Hier is het interview met Berman op Nu.nl te lezen

Thijs Berman: Europa zal sociaal zijn, of niet

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (99) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Hilda Ana, vr 30 maart 2012 12:19 Reageer op Hilda

    Hilda

    Hello.
    Bent u op zoek naar een legit lening kredietverstrekker, moe van te worden afgewezen door banken en hypotheek,
    ben je moe bent op zoek naar fondsen om uw bedrijf te financieren, of bent u financieel in verlegenheid gebracht dat je niet kunt betalen van uw schulden en rekeningen, Denk je dat het krijgen van een financiële hulp? terwijl je niet nu haast en Pak je Gegarandeerde en ongedekte lening vandaag op BESTONLINE LENINGEN FIRM eigen Mijn Britse regering, we geven de beste service ooit aan al onze klanten, en zullen werken aan en buiten onze klanten te bereiken en verwachting, zoals wij verlenen alle soorten van leningen. Lening voor werkzoekenden, personen, Samenwerken Organisatie's, bedrijven en ga zo maar door.
    We geven leningen aan het assortiment € 10.000,00 en € 10 miljard. 00, Ponden, Euro Max. met een rente van 2%. Dus heb je nodig een lening vandaag om uw begroting te financieren.

    Persoonlijke informatie die nodig voor de lening PROCES.
    VOLLEDIGE NAAM:
    LAND:
    ADRES:
    LENING BEDRAG:
    Lening Duur:
    TELEFOON NUMB:
    Ik wacht op uw e-mail vandaag.
    Met vriendelijke groet.
    De heer de heer Frank Larry
    Email:britislinksloanservicesuk@9.cn

  • machiel zanten, wo 25 januari 2012 03:00 Reageer op machiel

    machiel

    @Leo J Bouwman:

    "solidariteit" alleen als het de rijkeren goed uitkomt zeker. Je hebt het artikel helemaal niet gelezen?

  • Hugo Freutel, di 24 januari 2012 19:04 Reageer op Hugo

    Hugo

    Het IMF zet de EU verder onder druk. Snel de politieke en fiscale unie optuigen snel zodat de euro's kunnen gaan stromen naar de diepste put.
    Gaat best lukken toch, EUrofielen?
    http://www.nrc.nl/nieuws/2012/01/24/imf-waarschuwt-voor-diepe-recessie-europa-mogelijk-4-procent-krimp/

  • Jan B, di 24 januari 2012 22:02 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Jan

    Jan

    Het wordt tijd dat wij het IMF eens gaan waarschuwen.

  • Leo J Bouwman, di 24 januari 2012 09:49 Reageer op Leo J

    Leo J

    De SP verloochent haar wortels: internationale solidariteit. De verworpenen der aard, maar dan alleen onze eigen verworpenen.
    De SP is een partij die haar succes enkel dankt aan het inspelen op het eigen belang. De angst dat dat geschaad wordt drijft mensen naar de SP en de PVV. Voor de een zijn moslims de boeman, voor de ander Europa. Nu de moslims steeds minder gevaar opleveren verliest de PVV aan de SP.
    De SP heeft nooit de hitte van de keuken ervaren, is altijd zorgvuldig buiten in de koelte gebleven. Spijtig, want koken is niet elke dag de zelfde stamppot serveren maar een kwestie van balansen vinden. Linkse samenwerking is niet Wilders tegenspreken als hij de PvdA beschimpt. Linkse samenwerking is wegblijven van de dogmatiek van het groepsbelang.
    Dat is het probleem van de SP, zodra ze zich bereid toont tot samenwerking die verder gaat dan retoriek verliest ze de pas verworven status van virtueel grootste partij. Politiek bedrijven doet pijn en de SP wil geen pijn lijden, alleen het eigen gelijk en het eigen belang.

  • Jan B, di 24 januari 2012 11:13 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op Jan

    Jan

    De SP verloochent haar wortels: internationale solidariteit. De verworpenen der aard, maar dan alleen onze eigen verworpenen.

    Volslagen nonsens. Internationale solidariteit is geen eenrichtingsverkeer. Wanneer een van de partijen in een solidariteitspact zijn verantwoordelijkheden wel kan, maar niet wil nemen dan houdt de solidariteit op, al was het alleen maar omdat het aannemelijk is dat van een partij die uit lamlendigheid geen verantwoordelijkheid voor zichzelf neemt ook geen echte steun naar anderen te verwachten is.

  • Piet de Geus, di 24 januari 2012 11:18 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "Internationale solidariteit is geen eenrichtingsverkeer."

    Nou ben je toch al halverwege, want als je consequent bent in plaats van nationalist dan moet hetzelfde natuurlijk ook gelden voor nationale solidariteit. Dat opent perspectieven...

  • Hugo Freutel, di 24 januari 2012 12:07 in reactie op Piet de Geus Reageer op Hugo

    Hugo

    Welkom in Europa Piet, waar iedereen op de eerste plaats nationalist is.
    Dat is de eerste solidariteit die geworteld is in generaties geschiedenis van een land en volk. De EU is een handelsunie en nog geen politieke unie Piet.
    Lees vooral de Duitse reacties van de lezers.
    http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/debatte-um-groesseren-rettungsfonds-iwf-warnt-vor-zahlungskrise-italiens-und-spaniens-11620151.html?selectedTab=comments

  • Piet de Geus, di 24 januari 2012 11:24 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op Piet

    Piet

    "De SP verloochent haar wortels: internationale solidariteit."

    Dat is een misverstand: de SP en de voorlopers ervan hebben nimmer deel uitgemaakt van die mooie socialistische traditie.

    "De verworpenen der aard, maar dan alleen onze eigen verworpenen."

    Eigen verworpenen eerst!

  • Jan B, di 24 januari 2012 12:33 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    "eigen verworpenen eerst"

    Onjuist maar nog altijd beter dan het "eigen portemonnaie eerst" van D66 en VVD.

  • Piet de Geus, di 24 januari 2012 13:52 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "altijd beter dan het "eigen portemonnaie eerst""

    Hoor ik hier de woorden van een ware altruïst die zijn salaris weggeeft aan wie het harder nodig heeft dan hijzelf? Of is het hetzelfde verhaaltje als met de verantwoordelijkheid van alle Grieken: dat geldt alleen voor hullie maar niet voor jezelf?

  • Jan B, di 24 januari 2012 15:34 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Wie zal het zeggen.

  • Hugo Freutel, di 24 januari 2012 12:16 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op Hugo

    Hugo

    Generaliserende opmerkingen die kant nog wal raken.
    Gelukkig lijken gewone mensen de genuanceerde kritische boodschap van de SP inzake EUropa wel te verstaan.
    Niet alleen in NL, in heel EUropa zijn nationale belangen leidend.
    Frankrijk, Duitsland, VK, ze doen niet anders. De ER regeert niet de ongekozen EC en machteloze EP.

  • Gandalf the Grey, di 24 januari 2012 12:58 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Dat is het probleem van de SP,
    ==============

    Gezien de recente peilingen geloof ik niet dat de SP een probleem heeft.

  • gerrie de vries, wo 25 januari 2012 14:08 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op gerrie

    gerrie

    Goed verwoord Jan, de sp zit nu in de lift maar ik geloof dat niemand maar dan ook niemand het programma heeft gelezen, allochtonen, wao-ers, werkelozen dit is nu de grootste achterban allemaal overgestapt van de pvda en een gros pvv. Ook de sp is een partij dat als het er op aankomt met de billen bloot moet ik ben benieuwd.

  • Marc Schouten, di 24 januari 2012 01:28 Reageer op Marc

    Marc

    "(lees eigen volk eerst)"

    Ik denk niet dat de SP dát gezegd heeft, ik kan me vergissen en ik denk dat je me linkje wel kan tonen.

    De SP is tegen het geld naar Griekenland omdat het niet bij de Grieken komt maar bij de (Noord Europese) banken.

  • Home Cinema, di 24 januari 2012 00:04 Reageer op Home

    Home

    Ach Dennis toch, het is en was de SP/ PVV die in de eerste plaats gilde, geen cent meer naar Griekenland!. (lees eigen volk eerst)

    "Onze plannen waren en zijn veel realistischer: scheld het grootste deel van de schulden kwijt, pak de corruptie aan en bespreek een investeringsplan om de Griekse economie weer uit het moeras te trekken."

    Beste Dennis, daar zijn wij nu mee bezig! Uw partij en uw kortzichtigheid ontzegde en ontzegt de Grieken domweg noodhulp! Burgers staan bij de pin-automaat om hun zuur verdiende centjes te innen, verhip er komt niets uit...

    Gevolg een burgeroorlog of de SP noemt het heel sociaal dat de Grieken aan ruilhandel gaan doen (in het beste geval)

    Zo staat de Griekse economie ervoor beste vriend! Is dit mijn probleem?! JA, zeg ik als mens!. Goed de Grieken hadden een heilig geloof in de heren in nette kostuums, de heren in nette pakken gingen lenen, lenen, lenen....

    Zie uw eigen partijprogramma....

  • Gandalf the Grey, di 24 januari 2012 01:28 in reactie op Home Cinema Reageer op Gandalf

    Gandalf

    Ach Dennis toch, het is en was de SP/ PVV die in de eerste plaats gilde, geen cent meer naar Griekenland!. (lees eigen volk eerst)
    ================

    Een kleine nuance is hier wel op zijn plek want u vergeet een paar belangrijke dingen.

    De kreet van "geen cent meer naar Griekenland" komt geheel op het conto van de PVV die trouwens door haar gedoogsteun wel instemde met de verstrekte steun aan Griekenland. De PVV ten voeten uit heel hard nee schreeuwen maar heel zachtjes ja doen.

    Het nee van de SP ligt iets genuanceerder dan u beweert en ik quote de SP maar even voor de duidelijkheid:

    'Geen steun voor Griekenland onder deze voorwaarden'

    08-05-2010 • De SP heeft gisteren tegen het steunpakket van bijna 5 miljard euro voor Griekenland gestemd. Volgens SP-Kamerlid Ewout Irrgang moet de Griekse schuld eerst gesaneerd worden voordat de kans groot genoeg is dat Nederland zijn geld volledig terugziet.

    Volgens Irrgang is Griekenland allereerst zelf verantwoordelijk voor de situatie waarin het terecht is gekomen. Maar daarnaast waren ook banken en andere institutionele beleggers jarenlang bereid om voor een beetje extra rente enorme bedragen uit te lenen aan Griekenland.

    De financiële sector heeft het probleem mede gecreëerd en moet het daarom ook mee helpen oplossen. Dat kan door middel van een gedeeltelijke schuldkwijtschelding voor Griekenland. Daarmee wordt ook de kans groter dat de Nederlandse belastingbetaler zijn geld volledig terugziet. Irrgang: "De SP is niet ten principale tegen financiële hulp voor Griekenland. Maar deze hulp lijkt meer gericht op het helpen van de banken, dan op het helpen van de Grieken."
    ================

    U gooit, zoals dat hier wel vaker gedaan wordt, de SP en de PVV in dezelfde afvalbak en dat is onterecht en de SP verdient het dan ook niet om in datzelfde riool te eindigen waar de PVV thuishoort.

    De SP laat in deze wel het huisje bij het schuurtje.

  • Piet de Geus, di 24 januari 2012 08:54 in reactie op Gandalf the Grey Reageer op Piet

    Piet

    "De kreet van "geen cent meer naar Griekenland" komt geheel op het conto van de PVV"

    Kun je wel het gekuiste officiële standpunt aanhalen, maar we vergeten echt niet hoe Marijnissen bij Pauw en Witteman zijn quasi-beschaafde masker liet vallen:
    http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment-detail.1548.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=23984&tx_ttnews%5BbackPid%5D=116&cHash=59b37170aca2e37434f42197e917f1af

    "Solidariteit tot aan de grens" concludeerde Pauw terecht.

    "de SP en de PVV in dezelfde afvalbak"

    Volkomen terecht.

  • Hugo Freutel, di 24 januari 2012 09:49 in reactie op Piet de Geus Reageer op Hugo

    Hugo

    Prima link Piet, Marijnissen op zijn best. Ik nodig iedereen uit naar zijn genuanceerde boodschap en analyse te luisteren.
    "Solidariteit moet van twee kanten komen zegt Marijnissen terecht"
    Jeroen Pauw trekt een ongenuanceerde conclusie.

    EUrofielen zijn letterlijk in nood, want de EUrocrisis staat aan onze lippen.
    Aangezien de EU geen politieke en fiscale unie is en er nog tal van arme sloebers in wacht staan om toe te treden, zal er flink gestreden worden wie de plotselinge schuldenberg mag betalen.
    Duitsland weet als geen ander land wat een plotselinge hereniging met een armoedige Oost blokstaat kost.
    De boodschap van de SP is ja tegen EUropa maar zorgvuldig stap voor stap in de juiste volgorde gedragen door de volkeren van de lidstaten.
    EUrofielen kunnen beter hun pijlen richten op bestaande machtspartijnen ( VVD, CDA, PVV ) die nalaten een minister van EU Zaken aan het stellen in de regering, die het nationale beleid inzake Europa verantwoordt en uitlegt in de moedertaal.

  • Piet de Geus, di 24 januari 2012 10:21 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Piet

    Piet

    "Marijnissen op zijn best"

    Jan was inderdaad in topvorm:
    -Weg met al die economen en wetenschappers
    -We kunnen Zuid-Europa niet op sleeptouw nemen
    -Solidariteit moet tot wederzijds voordeel zijn
    -Die Grieken moeten eerst maar eens orde op zaken stellen in hun eigen land.
    -Ook de man in de straat in Griekenland is verantwoordelijk voor de regering die ze gekozen hebben

    Wat zou ik die uitspraken graag toepassen op de achterban van Marijnissen om te kijken of ze dan nog achter hem staan: solidariteit alleen als het tot wederzijds voordeel is (en wat hebben zij van hun kant nou te bieden dat tot voordeel is?) en pas nadat Bruin 1 (de regering die zij gekozen hebben!) orde op zaken heeft gesteld. Tot dan krijgen ze geen cent, want we kunnen ze tenslotte niet op sleeptouw nemen.

    Oh, wat voelt het heerlijk om "sociaal" te zijn.

  • Jan B, di 24 januari 2012 11:06 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Je vergelijkt appels met peren.

  • Piet de Geus, di 24 januari 2012 11:22 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "Je vergelijkt appels met peren."

    Natuurlijk, want de Grieken zijn veel verantwoordelijker voor de regering die zij "met zijn allen" gekozen hebben dan Nederlanders. En als het om de SP-achterban gaat dan mogen we vanzelfsprekend niet eisen dat solidariteit tot wederzijds voordeel moet zijn. Die moeten we van de wieg tot het graf op de bagagedrager meenemen, al doen ze niets anders dan proberen een stok tussen de spaken te steken.

  • Jan B, di 24 januari 2012 12:31 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    De Grieken zijn inderdaad verantwoordelijk voor hun eigen corrupte systeem. Iedere Griek doet er namelijk aan mee en er lijkt geen Griek te zijn die van dat systeem af wil. we hebben het over een land waarin zelfs de postbezorger corrupt is.

  • Piet de Geus, di 24 januari 2012 13:02 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "De Grieken zijn inderdaad verantwoordelijk voor hun eigen corrupte systeem."

    En neem jij dan je verantwoordelijkheid voor je eigen rotte regering?

    "Iedere Griek doet er namelijk aan mee en er lijkt geen Griek te zijn die van dat systeem af wil. we hebben het over een land waarin zelfs de postbezorger corrupt is."

    Je hebt heel goed naar het populistische geblaat van Marijnissen geluisterd. Vervang voor de aardigheid "Griek" eens door "jood" of "moslim" en je snapt gelijk aan welke zijde van het politieke spectrum je je bevindt. Het ontbreekt er nog maar aan dat je over "volksaard" begint.

  • Hugo Freutel, di 24 januari 2012 11:23 in reactie op Piet de Geus Reageer op Hugo

    Hugo

    -"Weg met al die economen en wetenschappers"
    Marijnissen geeft aan dat de risico's groot zijn en dat deskundigen over de tafel rollen en elkaar dikwijls tegenspreken.
    -"We kunnen Zuid-Europa niet op sleeptouw nemen"
    De risico's en schulden zijn nog steeds niet in te schatten, ofwel soms Piet?
    -"Solidariteit moet tot wederzijds voordeel zijn"
    Marijnissen zegt dat perivere landen een andere belastingmoraal hebben die niet te tolereren is. el de vruchten van de EU en niet betalen, dat kan niet.
    -Die Grieken moeten eerst maar eens orde op zaken stellen in hun eigen land.
    Wederom de belastingmoraal en belastinginning die nauwelijks functioneert. Geld in een bodemloze put gooien Piet?
    -"Ook de man in de straat in Griekenland is verantwoordelijk voor de regering die ze gekozen hebben"
    Dat is democratie Piet.
    Wat zou ik die uitspraken graag toepassen op de achterban van Marijnissen om te kijken of ze dan nog achter hem staan: solidariteit alleen als het tot wederzijds voordeel is (en wat hebben zij van hun kant nou te bieden dat tot voordeel is?) en pas nadat Bruin 1 (de regering die zij gekozen hebben!) orde op zaken heeft gesteld. Tot dan krijgen ze geen cent, want we kunnen ze tenslotte niet op sleeptouw nemen.
    Toe maar Piet maak maar een karikatuur met je vooringenomen generalisaties. De SP heeft niks met populisme of bruin van doen.

    Oh, wat voelt het heerlijk om "sociaal" te zijn. "
    Oh wat voelt het heerlijk om klakkeloos achter een EU Schuldencircus aan te wandelen. Avontuur bestaat nog, gooi NL maar in de uitverkoop.

  • Piet de Geus, di 24 januari 2012 11:46 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Piet

    Piet

    [-"Ook de man in de straat in Griekenland is verantwoordelijk voor de regering die ze gekozen hebben"
    Dat is democratie Piet.]

    Als jij dat zegt, dan neem ik dat meteen aan.

    ]"pas nadat Bruin 1 (de regering die zij gekozen hebben!) orde op zaken heeft gesteld."
    Toe maar Piet maak maar een karikatuur met je vooringenomen generalisaties. De SP heeft niks met populisme of bruin van doen.]

    Nou heb ik net van je aangenomen dat het democratie is dat het gehele volk verantwoordelijk is voor de regering die het heeft gekozen en nu al maak je gemakshalve een uitzondering voor jezelf.

    Het is van tweeën een: of alle Grieken zijn (dat is immers democratie) verantwoordelijk voor de regering die ze hebben gekozen en de SP'ers zijn verantwoordelijk voor Bruin 1 dat ze hebben gekozen of het is in beide gevallen onjuist.

    Dat het wat de Grieken betreft juist is omdat Marijnissen dat roeptoetert en wat Nederland betreft niet, omdat de SP'ers de eigen handen graag in onschuld wassen, dat valt met een beetje gezond verstand niet vol te houden. Kenmerkend is het echter wel.

  • Jan B, di 24 januari 2012 11:05 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Tja, als je het analyses van Jeroen Pauw als de maat der dingen gaat nemen dat kom je inderdaad tot rare "inzichten".

  • johan n., di 24 januari 2012 13:46 in reactie op Gandalf the Grey Reageer op johan

    johan

    Ik vind het zo'n interessante conclusie van de anti-SP ers hier, die de SP zo graag( helemaal opnieuw bedacht)gebrek aan solidariteit verwijten.

    Ik ben zo benieuwd wat diezelfde solidaire eurofieltjes zouden doen wanneer bijvoorbeeld hun eigen buurman elke maand twee keer zoveel geld uitgeeft als datgene wat hij verdient.
    Goed, je waarschuwt, en je waarschuwt nog eens, maar hij blijft daar maar mee doorgaan, en op een gegeven moment zit buurman tot over zijn oren in de schulden.

    En dreigt echt helemaal totaal failliet te gaan.

    In ben zo ongelofelijk benieuwd wat datzelfde eurofieltje, die anderen gebrek aan solidariteit verwijt, dan doet.
    Breekt hij zijn aandelenpakket open om buurman te helpen?

    Doneert hij vriendelijk ongeveer 20 % van zijn inkomen?

    Eurofieltjes kennende, Nee.

    Hij eist van anderen bij te dragen en windt zich enorm op wanneer die daar niet zo erg veel zin in hebben.

    Want hij is immers het eurofieltje.
    Dus moeten die anderen dat ook zijn.

    Want anders.............
    barst het vernisje beschaving helemaal af.

    De reacties liegen er niet om.

  • Piet de Geus, di 24 januari 2012 15:44 in reactie op johan n. Reageer op Piet

    Piet

    "Ik ben zo benieuwd wat diezelfde solidaire eurofieltjes zouden doen wanneer bijvoorbeeld hun eigen buurman elke maand twee keer zoveel geld uitgeeft als datgene wat hij verdient.
    Goed, je waarschuwt, en je waarschuwt nog eens, maar hij blijft daar maar mee doorgaan, en op een gegeven moment zit buurman tot over zijn oren in de schulden."

    Mag ik hieruit concluderen dat je tegen de voedselbanken bent? Want die zijn er speciaal voor dit soort buurmannen. En de laatste keer dat ik keek vonden SP'ers het zelfs een schande dat er voedselbanken waren omdat de belastingbetaler hun buurman gewoon in harde euro's zou moeten uitbetalen ook nog.

  • johan n., di 24 januari 2012 17:22 in reactie op Piet de Geus Reageer op johan

    johan

    Ik vraag me af, Meneer de Geus, wat voedselbanken hiermee te maken hebben.

    Behalve dan vanzelfsprekend de onzin die U zich heeft laten aanpraten zie ik geen enkele vorm van zinnig denkwerk in Uw beweringen.

    U bent even ietwat opgewonden, en dat begrijp ik, want de door U zo gehate SP staat voor in de peilingen en krijgt er met elke gefrustreerde reactie van Uw kant minstens één zetel bij.

    Ik begrijp dat dat voor U een pijnpunt is, de reden daarvan wil ik graag onbesproken laten, we hadden het over naasten(buren, mede-europeanen) die voor een groot deel door eigen onnadenkendheid en onnozelheid in de stront zijn gezakt.

    U heeft, voor zover ik het heb begrepen, ook al geen cent over voor buurvrouwen met kinderen, U vindt dat ze de kosten voor elke stap die hun kinderen doen zelf moeten ophoesten..............maar U lult WEL over solidariteit met Grieken die, al evenmin als die buurvrouw van U volledig schuld, of volledig onschuldig zijn aan hun situatie.

    U bent een van diegenen die aan de Euro geld hebben verdiend, tenminste dat begrijp ik uit Uw relaasjes, welnu, hoest dan de kosten die nu op ons allen worden afgewenteld leuk ook zelf op.

    Meneer de Geus, U valt door de mand, en iedereen ziet dat.

    Dan kunt U, met het klamme zweet op de rug nog zo aggressief en opgewonden -en met het nodige decorumverlies -, doen tegen mensen die er anders over denken, ik vermoed dat het U dunnetjes door de broek sijpelt, en, om eerlijk te zijn, dat doet me deugd.

    Ik ben me er van bewust dat U nu weer één héél klein zinnetje zult aangrijpen om te riposteren.
    Zoek maar even.

    Het is jammer, maar dat soort primaire reacties zijn we inmiddels wel gewend en we laten die dan ook voor wat ze waard zijn..... reacties van ene meneer de Geus.

  • Piet de Geus, di 24 januari 2012 20:21 in reactie op johan n. Reageer op Piet

    Piet

    "Ik vraag me af, Meneer de Geus, wat voedselbanken hiermee te maken hebben."

    Dat kun je je alleen maar afvragen als je geen enkele kennis hebt van de realiteit: je komt alleen in aanmerking voor de voedselbank als je in de schuldhulpverlening zit. Dus als je net zo tekeer bent gegaan als die kennelijk verfoeilijke Griekse buurman.

    "Behalve dan vanzelfsprekend de onzin die U zich heeft laten aanpraten zie ik geen enkele vorm van zinnig denkwerk in Uw beweringen."

    Dat zie je wel vaker: dat zichzelf overschattende domkoppen denkwerk niet herkennen. Je zou ook maar kramp krijgen van het op je tenen lopen.

    "we hadden het over naasten(buren, mede-europeanen) die voor een groot deel door eigen onnadenkendheid en onnozelheid in de stront zijn gezakt."

    Net zoals de voedselbankklanten door eigen onnadenkendheid en onnozelheid in de stront zijn gezakt. Dat je voor de een "compassie" voelt en voor de ander niet, komt alleen omdat je zelf zo verdomd veel op die ene lijkt. Die veelgeroemde solidariteit is bij jou kennelijk niets anders dan samen voor ons eigen.

    "U heeft, voor zover ik het heb begrepen"

    Dat dat begrijpen van jou niet zo erg ver gaat, hadden we al geconstateerd.

    "U bent een van diegenen die aan de Euro geld hebben verdiend, tenminste dat begrijp ik uit Uw relaasjes, welnu, hoest dan de kosten die nu op ons allen worden afgewenteld leuk ook zelf op."

    Nee, die kosten gaan we nu eens fijn verhalen op mensen die geen snars bijdragen en desalniettemin menen met hun grote mond dwars te mogen liggen. Trek je portemonnee maar alvast, het is nu een keer jouw beurt.

    "Dan kunt U, met het klamme zweet op de rug"

    Je hebt geen enkel gevoel voor verhoudingen: ik lig hier te rollebollen over de vloer van het lachen.

    "ik vermoed dat het U dunnetjes door de broek sijpelt, en, om eerlijk te zijn, dat doet me deugd."

    Zelfs dat kleine lichtpuntje in jouw bestaan is je niet gegund. Dat ik het leuk vind (toegegeven: als een klein kind) om af en toe even in een modderplas te stampen, betekent geenszins dat die modder me angst inboezemt. Integendeel.

  • Jan B, di 24 januari 2012 11:07 in reactie op Home Cinema Reageer op Jan

    Jan

    Beste Dennis, daar zijn wij nu mee bezig!

    Wij wel, de Grieken niet.

  • Piet de Geus, di 24 januari 2012 13:55 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "Wij wel, de Grieken niet."

    Als het geen cent kost dan klaag je over hoe Griekenland kapot wordt bezuinigd en Grieken tientallen procenten van hun inkomen hebben ingeleverd of op straat staan, maar du moment dat het op solidariteit aankomt doen de Grieken ineens helemaal niets en wij wel.

    Laat ik je uit de droom helpen: als wij net zo stevig zouden aanpakken als de Grieken had jij geen pc meer om reacties op te tikken maar zat je in een kartonnen doos onder een brug.

  • Jan B, di 24 januari 2012 15:42 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Laat ik je uit de droom helpen: als wij net zo stevig zouden aanpakken als de Grieken had jij geen pc meer om reacties op te tikken maar zat je in een kartonnen doos onder een brug.

    De kans lijkt me groter dat ik jou daar aan zou treffen als gecrashte ondernemer. Bovendien verkoop je onzin tav de Grieken: grote groepen consumeren er nog steeds als dolle stieren op los (info uit eerste hand).

  • Piet de Geus, di 24 januari 2012 17:44 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "Bovendien verkoop je onzin tav de Grieken: grote groepen consumeren er nog steeds als dolle stieren op los (info uit eerste hand)."

    Wat klagen we dan over een crisis? Ook grote groepen Nederlanders consumeren er nog steeds als dolle stieren op los. Info uit de eerste hand en met even grote oogkleppen op tot me genomen in de PC Hooft en op de Miljonairs Fair. Over een paar dagen zal ik mijn gelijk nog eens bevestigen op de Hiswa. Dus wil je nooit meer zeuren over voedselbanken en dergelijke flauwekul? Met grote groepen gaat het immers nog fantastisch!

  • Jan B, di 24 januari 2012 18:25 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Ja, vooral met europese wapenhandel gaat het nog steeds fantastisch. Met name door de Grieken, mede mogelijk gemaakt via het europese noodfonds. En wat de info uit eerste hand betreft: die is afkomstig van een tegenwoordig in Griekenland wonende kennis uit het voormalige Joegoslavie die in de jaren 90 heeft meegemaakt wat ECHTE schaarste is (echte info dus ipv die lulpraat van de PvdA en D66). Die kennis in kwestie is overigens niet erg optimistisch over de griekse situatie: de Grieken draaien gewoon alles erdoor tot de zaak klapt.

  • Piet de Geus, di 24 januari 2012 20:24 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "En wat de info uit eerste hand betreft: die is afkomstig van een tegenwoordig in Griekenland wonende kennis uit het voormalige Joegoslavie"

    Dat is geen eerste maar tweede hand. Laat ik je wat realiteitszin bijbrengen: in Griekenland wordt momenteel gevreesd voor ontbossing omdat veel mensen zich in de winter geen brandstof kunnen permitteren en uit arren moede maar bomen beginnen te kappen. Maar ga jij maar af op die Joego die blijkbaar in als een gek consumerende kringen verkeert.

  • Jan B, di 24 januari 2012 22:00 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Hallo zeg, valt er hier even eentje door de mand! Zou er wellicht wat eerbiediger over mede-europeanen gesproken kunnen worden? Een uitdrukkingen als "die Joego" klinkt namelijk hetzelfde "die mocro", "die indo" of "die roetmop". Tot zover de multicul en eurofilie van D66er de Geus blijkbaar. Kennelijk een flinterdun laagje vernis over eenzelfde ordinaire ondergrond als bij menig PVVer. Punt is alleen dat veel PVVers niet beter weten. Voor jou is er geen enkel excuus in deze en ik accepteer van jou dus ook GEEN ENKEL verwijt meer aan het adres van de SP inzake Europa.

    PS Veel griekse huizen hebben niet eens een verwarming. Een aandoenlijk verhaal over die blokjes hout maar verder gezwam in de ruimte dus. Ontbossing in Griekenland vindt hoofdzakelijk plaats door kap en bosbranden en vaak steekt de vastgoedmaffia daar achter.

  • Piet de Geus, wo 25 januari 2012 00:19 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "Hallo zeg, valt er hier even eentje door de mand!"

    Ik zou zeggen: pak de spiegel er maar vast bij.

    "Zou er wellicht wat eerbiediger over mede-europeanen gesproken kunnen worden? Een uitdrukkingen als "die Joego" klinkt namelijk hetzelfde "die mocro", "die indo" of "die roetmop"."

    Alleen voor iemand die de taal absoluut niet beheerst klinkt dat hetzelfde. Joego, mocro en indo zijn geen beledigende benamingen. Joego is een afko, net als indo. Mocro is straattaal. Roetmop daarentegen moet nog een overblijfsel uit je racistische jeugd zijn. Ik schat jou ook in als iemand die over "Turkse mensen" praat, omdat Turk in jou ogen een scheldwoord is en het niet vanzelf spreekt dat Turken mensen zijn. Dat zijn de allerergste.

  • Jan B, wo 25 januari 2012 15:12 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Alleen voor iemand die de taal absoluut niet beheerst klinkt dat hetzelfde.

    Kan kloppen. Bij woordkeuze spelen inderdaad subtielere zaken dan alleen de betekenis. Gevoelswaarde en context zijn minstens even belangrijk. Kennelijk zit daar iets fout bij jou.

  • Jan B, di 24 januari 2012 21:44 in reactie op Home Cinema Reageer op Jan

    Jan

    Ach Dennis toch, het is en was de SP/ PVV die in de eerste plaats gilde, geen cent meer naar Griekenland!. (lees eigen volk eerst)

    Eigen volk eerst mag dan voor de PVV gelden, op de SP is het niet van toepassing. Geld pompen in Griekenland is op dit moment water naar de zee dragen. Zolang er daar geen systeemveranderingen plaatsvinden blijft het dweilen met de kraan open en daar hoeft de rest van Europa niet de dupe van te worden. Offers uit solidariteit ja, maar het moeten geen zinloze offers zijn. Dat was de insteek van de SP.

  • Marq Pas, ma 23 januari 2012 23:29 Reageer op Marq

    Marq

    "Volgens SP is Berman een 'eurofiel in nood' en zijn de uitspraken een blijk van pure frustratie."
    ---
    Iets zegt mij dat 'links' wederom niet tot samenwerking gaat komen.
    Discussieren a la Wilders is overal in, ook als de clown zelf uit beeld is.

  • Piet de Geus, di 24 januari 2012 00:50 in reactie op Marq Pas Reageer op Piet

    Piet

    "Iets zegt mij dat 'links' wederom niet tot samenwerking gaat komen."

    Maar zeg als ze na de volgende verkiezingen weer buitenspel staan vooral niet dat ze geen regeringsverantwoordelijkheid willen dragen, want Emiel heeft heel duidelijk gezegd wel met de VVD te willen. En zo heeft de SP eigenlijk best wel vaak heel realistische voorstellen. Je moet het alleen willen zien.

  • Marq Pas, di 24 januari 2012 15:04 in reactie op Piet de Geus Reageer op Marq

    Marq

    De kans dat realist Roemer met realist Rutte met de armen om elkaar heen lachend een opportune regering gaan formeren, lijkt me niet geheel uitgesloten.
    Dat liberalisme en dat socialisme... wat heeft een volk/mens eraan.

    Anders maar een D66-minderheidsregering, met gedoogsteun van SP en VVD. Helemaal in de mode nu.

  • Hugo Freutel, ma 23 januari 2012 22:20 Reageer op Hugo

    Hugo

    Duitsers weten wat een plotselinge hereniging kost. De EU is te plotseling te sterk uitgebreid na de val van het ijzeren gordijn.met arme landen. De onzorgvuldige en haastige invoering van de EUro dreigt het project onbetaalbaar te maken of volgende generatie in schulden te dompelen. Wie denkt dat Duitsland alles oplost vergist zich, vergeet vooral de reacties niet telezen op onderstaand artikel in de FAZ.
    http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/debatte-um-groesseren-rettungsfonds-iwf-warnt-vor-zahlungskrise-italiens-und-spaniens-11620151.html?selectedTab=comments
    Nationale belangen staan op het spel. EUrofielen worden even niet geloofd. Is dat gek nee. De EU en het EP zeggen nog steeds geen sorry en leggen nog steeds geen verantwoording af. Commissie De Wit 3 graag die onze nationale politici gaat verhoren die de EU hebben ingevoerd en NL verkocht aan Brussel.

  • Leo J Bouwman, ma 23 januari 2012 21:57 Reageer op Leo J

    Leo J

    Hier wordt nog eens keihard zichtbaar hoe zeer die sympathieke SP in populistisch water vist.
    Het is gewoonweg niet waar dat eurofoben de meerderheid zouden uitmaken en ook nog eens over de juiste inschatting zouden beschikken.
    Gisteren hebben de Kroaten die toch niet collectief achterlijk zijn in meerderheid zich uitgesproken voor toetreding tot de EU en dat geldt voor dit land evenzeer.
    Het is juist Thijs Berman die de opvatting van de meerderheid vertolkt en niet Dennis de Jong die samen met de PVV een achterhoedegevecht levert in de strijd wie het best eigen portemonnee eerst mag roepen. Over democratie gesproken: dat is niet dat een minderheid haar wil oplegt aan een meerderheid door eens even flink uit te halen.
    Uiteindelijk kan de Griekse staat de banken net zo min failliet laten gaan als de Nederlandse. Het algemeen belang zou er zeer door worden geschaad als er ineens geen geld meer uit de kassa komt. Het is mallotig te suggereren dat het geld van die voortreffelijke vaderlandse belastingbetaler terecht zou komen in de gemene graaigrage handen van bedriegende banken. Hulp aan de Grieken voorkomt ontwrichting van de zo geteisterde Griekse samenleving, die uitgewrongen wordt door landen die barsten van de welvaart. Internationale solidariteit, weet je nog? De Jong getuigt hier van een benepen provincialisme dat de SP natuurlijk doet stijgen in de peilingen, maar die de SP tevens voor het leven in de oppositiebankjes houdt. Jammer, want de SP heeft zoveel meer en betere verhalen dan dit ene van Dennis de Jong.

  • Hugo Freutel, ma 23 januari 2012 23:00 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op Hugo

    Hugo

    Kroatië hoopt ook op goedkoop krediet van de EU. Wie gaan de nieuwe schulden allemaal betalen? Niet de EP, EC of ER leden, maar de belastingbetalers en de volgende generatie nog vele jaren lang.

    Linksom of rechtsom de sanering van de schulden in Griekenland komt voor rekening van alle lidstaten en uiteindelijk weer op rekening van burgers. Dennis pleit slechts dat banken meer schuld op zich nemen. hoe die dat herfinancieren mogen ze zelf uitzoeken. Lender of last
    resort blijft toch de burger.

    EUrofielen zullen altijd zeggen: bent u tegen herverdelen?
    Nee mits er vertrouwen, democratische controle en echte zeggenschap
    is. Laat het nu aan veel van die voorwaarden ontbreken in de EU.

  • Klaas Slager, di 24 januari 2012 09:13 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op Klaas

    Klaas

    De Kroaten hadden natuurlijk geen keus.
    Zonder toetreding is het lastig exporteren naar EU landen.
    Naarmate de EU groter wordt wordt het onmogelijker geen lid te zijn.
    Verder kon je net op het nieuws zien hoe Kroaten de Kroatische propaganda voor toetreding opzegden.
    Ik schoot in de lach.
    Het lachen zel hen nog vergaan, vrees ik.

  • Jan B, wo 25 januari 2012 00:16 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op Jan

    Jan

    Gisteren hebben de Kroaten die toch niet collectief achterlijk zijn in meerderheid zich uitgesproken voor toetreding tot de EU en dat geldt voor dit land evenzeer.

    Voor Kroatie speelt er iets anders. Voor hen is er netto nog veel te halen, en niet alleen financieel. Door een EU-lidmaatschap worden ze eindelijk als natie voor vol aangezien.

  • Jac Schmidt, ma 23 januari 2012 21:37 Reageer op Jac

    Jac

    De PvdA is de gevangene van haar eigen foute verleden.

    Kritiekloos heeft de partij het neo-liberalisme met de daarbij behorende vrijemarkt omarmd wetende dat dat ten koste van de verzorgingsstaat zou gaan.

    Klakkeloos heeft ze aangenomen dat alle goeds van de EU zou komen ook al gaat dat ten koste van de democratie.

    Argeloos heeft ze de Euro ons door de strot geduwd wetende dat er ricico's aan waren verbonden zoals Kok zelf heeft toegegeven in Nieuwsuur.

    Van zo,n partij waarin bovendien de eurofielen nog steeds de dienst uitmaken kun je op korte termijn geen ommezwaai van verwachten.
    Dat uitgerekend deze partij die in het verleden door strijd de verzorgingsstaat heeft opgebouwd zichzelf zo heeft verloochend is een drama.
    Ik vrees dat de PvdA nooit meer zo'n grote maatschappelijke zal kunnen spelen, verschrikkelijk jammer.

  • Hugo Freutel, ma 23 januari 2012 20:36 Reageer op Hugo

    Hugo

    Goede tekst van Dennis de Jong. De spijker op de kop.

  • Egbert Schellenberg, ma 23 januari 2012 20:16 Reageer op Egbert

    Egbert

    De PvdA heeft voor het 6pack gestemd, tegen de meerderheid van de Sociaaldemocratische fractie in het EP in. Daarmee heeft de PvdA voor overdracht van begrotingsdiscipline naar Europa toe gestemd. Dat is een stap richting een federaal Europa. Beoordeel partijen op hun handelen niet op hun programma.

  • Johannes Zeilstra, ma 23 januari 2012 20:43 in reactie op Egbert Schellenberg Reageer op Johannes

    Johannes

    Juist, en de PvdA heeft ook meegestemd met de flexibilisering van de arbeidsmarkt, maar doet nationaal nu net alsof ze dat verdedigen.
    Er klopt helemaal niets meer van die partij.

  • Jens Jenssons, ma 23 januari 2012 18:35 Reageer op Jens

    Jens

    PVDA is partij van gister; SP partij van vandaag..!!

  • Kees Apollo, ma 23 januari 2012 18:02 Reageer op Kees

    Kees

    De SP komt steeds maar met een halve oplossing. En met de halve oplossingen van de SP (en van alle andere Nederlandse politieke partijen) donder je zo het ravijn in.
    Dat populistische gedoe van de SP (vooral na-apen wat het volk zegt te willen en vooral niet zelf zeggen hoe het volgens jou moet) levert wel stemmen op natuurlijk, en daar is het blijkbaar allemaal om te doen. Je afzetten tegen het buitenland, die ander. Altijd weer hetzelfde verhaal.

    Het al lang bestaande plan van de SP om schulden van Griekenland te saneren en niet steeds verder op te zadelen met schulden die nooit terug betaald kunnen worden is OK. Maar dat is nog minder dan een half plan.
    Verhofstadt heeft het zondag j.l. in Buitenhof nog eens uitgelegd, de SP zat er bij: oog voor solidariteit en groei en een federale unie met eurobonds is nodig wil je de euro redden.
    Alle landen gaan dan ook dezelfde (lage) rente betalen. Dat is in feite wat de SP ook wel wil, alleen komt het electoraal gezien blijkbaar even niet uit. Hoe diep kan je als socialistische partij zinken.
    Dat moet dus met verkiezingen afgestraft als de SP niet met betere voorstellen komt.

    Zolang landen als Duitsland en Nederland willen blijven profiteren van de schandalig lage rente op leningen komen we er niet uit.

  • Joop Schouten, ma 23 januari 2012 19:12 in reactie op Kees Apollo Reageer op Joop

    Joop

    Geef dán de rente de schuld. Én degene die dit veroorzaken en handhaven.
    Kijk naar het systeem zelf.

  • Ton evertsen, ma 23 januari 2012 20:16 in reactie op Kees Apollo Reageer op Ton

    Ton

    we liggen al in het ravijn doordat andere partijen verblind door ideologie ons erin hebben doen rennen

  • Rob Geurtsen, ma 23 januari 2012 17:51 Reageer op Rob

    Rob

    Dennis de Jong heeft een punt in zijn kritiek op Bertram en zijn kornuiten. Voor zover ik weet heeft de PvdA in het Eyuropeeasas parlement NIET, lees goed, NIET gedaan wat Berman in zijn speech afgelopen weekeinde
    [[es hier: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/europa_zal_sociaal_zijn_of_niet_zijn/]]

    Het sociale Europa staat in de houding van de PvdA onvoldoende centraal of wordt tenminste niet genoeg zichtbaar. De keuze voor de steun aan Rutte om de Euro heel te houden, mag wel degelijk gepaard gaan met extra eisen. De druk op de financiële sector en uitbreiding van Europese bevoegdheden om op sociaal, fiscaal, etc. gebied te zorgen voor voldoende tegenwicht tegen de nadelige effecten van de vrije markt maar vooral tegen de (niet per se overmijdelijke) uitwassen van privatisering van vitale systeemfuncties in de europese landen (gezondheiszorg, water, lucht, huisvesting en ruimtelijke ordening).

    De SP vaart wel bij de kritiek van Cohen, Berman en andere sociaal democraten, het is gratis reclame en helpt populistische domme kiezers, die graag met one-liners en onderbuikgevoelens hun botte denkende-hersenen uitschakelen, te sympathiseren met de SP. Nuanceren zoals Dennis de Jong doet is nuttig, omdat de goede luisteraar en lezer kan ontdekken dat het radicale van de SP niet zo radicaal is. Zeker als het gaat om Europa is dit het geval.

    Overigens kletst Dennis de Jong net als die blonde koning der hufters van de PVV mateloosd uit zijn nek als hij siggereert dat de PvdA formeel een federaal Europa nastreeft.

    Iets waar ik overigens wel voor ben, maar waarvan vele voorstanders met mij weten dat dit een ideaal is dat verder dan ooit buiten beeld lijkt.

    Dit brengt mij op het laatste punt waar Dennis de Jong enerzijds miskleunt anderzijds de PvdA onvoldoende laat zien waar ze heen wil.
    Grotere democratische controle dan nu het geval is via het Europese parlement... ik hoor en zie hiervan te weinig van mijn sociaal demcoratische vrienden.

  • Mees ., ma 23 januari 2012 17:41 Reageer op Mees

    Mees

    Kinderachtige reakties van deze 2 SPers op Berman....zouden ze het stuk echt goed gelezen hebben?

    Pas op SP....dat jullie in je doen en laten niet te veel de PVV gaan nadoen.
    Vaar niet blind op peilingen...zoals Roemer zegt...het zijn maar peilingen...en....neem een voorbeeld aan Roemer...die speelt niet op de man!

  • Frans Akkermans, ma 23 januari 2012 17:28 Reageer op Frans

    Frans

    "Zij willen graag samenwerken, maar hebben genoeg van de geniepige manier waarop steeds meer bevoegdheden aan Brussel worden overgedragen zonder dat zij er zelf echt invloed op kunnen uitoefenen."

    Ik behoor tot die 'zij, en heb via verkiezingen vertegenwoordigers in meerderheid laten beslissen welke bevoegdheden zijn overgedragen en welke niet. Dat er een minderheid is die dat niet ziet zitten, dat is jammer maar zo is het spel en zo is het gespeeld. Komt de SP aan de macht die die overdracht gaat terugdraaien dan is er weer een andere minderheid die dat niet ziet zitten en die dan weer beweert dat ze geen invloed heeft kunnen uitoefenen. Zo zit de wereld in elkaar.

  • Piet de Geus, ma 23 januari 2012 18:52 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Piet

    Piet

    Jij begrijpt hoe democratie werkt en accepteert dat ook, maar dat valt Dennis de Jong c.s. niet uit te leggen. Voor hen telt alleen het eigen vermeende gelijk.

  • Zjen Zen, ma 23 januari 2012 19:49 in reactie op Piet de Geus Reageer op Zjen

    Zjen

    Je ziet overal mensen die menen het gelijk aan hun kant te hebben.

    Misschien toch eens naar Hans Anders gaan?

  • Piet de Geus, ma 23 januari 2012 21:54 in reactie op Zjen Zen Reageer op Piet

    Piet

    "Je ziet overal mensen die menen het gelijk aan hun kant te hebben."

    Je kent het verschil tussen menen en vermeend niet?

    "Misschien toch eens naar Hans Anders gaan?"

    Nu je er toch over begint: je vertroebelde blik kan ook deels fysieke oorzaken hebben.

  • Hugo Freutel, ma 23 januari 2012 20:45 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Hugo

    Hugo

    Het probleem van EUrofielen is dat zijn geen goedbedoelde kritiek kunnen verdragen die een organisatie als de EU sterker kan maken.
    Eurofielen doen ook alsof er geen nationale belangen bestaan. in de papieren NRC van vandaag valt te lezen dat een belasting harmonisatie in de EU behoorlijk nadelig uitvalt voor NL. Een klein voorbeeldje naast de EUroschulden ellende dat de EU niet alleen een mooiweerunie is die Eurofielen voorspiegelen.

  • Coos van Leeuwen, ma 23 januari 2012 17:26 Reageer op Coos

    Coos

    Hoog tijd dat de nieuwe voorzitter Hans Spekman eens een hartig woordje met Thijs Berman gaat spreken.

  • Huub Philippens, ma 23 januari 2012 17:09 Reageer op Huub

    Huub

    Daar zat ik op te wachten: het verhaal van de PvdA en de SP. In beide verhalen steekt veel waars. Nu zorgvuldig lezen en dan afwegen.

  • Rob Geurtsen, ma 23 januari 2012 17:53 in reactie op Huub Philippens Reageer op Rob

    Rob

    Mee eens! Dit Europese thema is hier op Joop.nl de laatste dagen helder en breed in beeld gebracht.

  • Mad Pride, ma 23 januari 2012 17:06 Reageer op Mad

    Mad

    Een helder betoog!!!

  • Klaas Slager, ma 23 januari 2012 16:53 Reageer op Klaas

    Klaas

    Wij stemden, net als de Fransen, tegen de zogenaamde EU grondwet.
    De Ieren deden hetzelfde.
    Daarna was de lol van referenda over.
    Nadat de vlag en het volkslied er uit waren gehaald werd alles door zogenaamd democratische politici doorgedrukt.
    'Wij moeten verder met Europa', waarnaartoe, dat lijkt niemand te weten.
    Net kwam er weer een illuster lid bij, KroatIë.

  • Erwin Lamme, ma 23 januari 2012 16:25 Reageer op Erwin

    Erwin

    Ik vind het altijd een beetje jammer als politici spreken namens de bevolking. De SP zegt dat Nederlanders geen verdere integratie willen. Dat is ten eerste niet waar blijkt wel uit de vele pro-Europese reacties op internet. Maar het is vooral niet constructief. Vooralsnog lijkt de oplossing van Merkel het beste medicijn tegen de crisis: minder schulden, meer begrotingsdiscipline en een Europees orgaan dat het stabiliteitspact handhaaft. Zodoende kan het vertrouwen van de markten herstellen en daalt de rente op de staatsleningen, waardoor Spanje en Italie wat meer lucht hebben. De SP heeft voorlopig geen beter plan, of heeft eigenlijk alleen een slecht plan - meer uitgeven - terwijl overheden juist moeten bezuinigen. Dus Berman van de PvdA heeft gelijk: de SP is asociaal en hun plannen zijn dramatisch.

  • nico schouten, ma 23 januari 2012 17:21 in reactie op Erwin Lamme Reageer op nico

    nico

    Merkwaardig steeds dat de bezuinigingspolitiek wordt verkocht als middel om vertrouwen te doen toenemen op de markten. In werkelijkheid daalt de koopkracht en wordt daarmee vertrouwen ondermijnd. En mensen die voor hun baan moeten vrezen zullen ook minder risico's gaan nemen. Zo ontrolt zich de spiraal naar beneden die we nu al een tijdje voor ons zien.

  • Jan B, di 24 januari 2012 15:39 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Jan

    Jan

    Bezuinigingspolitiek werkt niet. Jammer dat Colijn niet meer aan bod komt in het huidige geschiedenisonderwijs. Verder wil Merkel een status quo in stand houden die niet in stand te houden is. Dit hele financiele systeem moet op de schop. Zo het al ooit heeft gewerkt is het nu uitgewerkt. Het spelletje is voorbij, met de VS als grote verliezer en ik zie geen reden voor Europa om alsnog eenzelfde kant op te gaan.

  • Des Duivels, ma 23 januari 2012 15:14 Reageer op Des

    Des

    De SP is helemaal niet voor democratie. De Sp geeft namelijk nu al geld uit dat verdiend moet worden door mensen die nog niet geboren zijn..

    hoe bedoelt u democratie beste Sp-ers?

  • Rene Janssen, ma 23 januari 2012 18:32 in reactie op Des Duivels Reageer op Rene

    Rene

    Zat je weer op verkeerde site te lezen ?

  • snert :, ma 23 januari 2012 15:05 Reageer op snert

    snert

    Weer 5 zetels erbij.

  • Jac Schmidt, ma 23 januari 2012 14:13 Reageer op Jac

    Jac

    De eurofielen willen ons ook doen geloven dat we ons huidig welvaartspeil te danken hebben aan de Euro.
    Niets is minder waar, de welvaartsgroei en de economische groei in de Eurozone is in vergelijking met de rest van de wereld sinds de invoering van de Euro sterk achtergebleven.
    De winst is gegaan naar het internationale bedrijfsleven dat op een goedkope manier haar producten voordelig in de EU kan slijten.

    Europa is verworden tot een winstpakker maar niet voor de gewone burgers.

  • Peet Van Velzen, ma 23 januari 2012 15:15 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Peet

    Peet

    Inderdaad.
    Zoals zondag: Verhofstadt probeerde te doen alsof er zonder Euro geen handel met Italie en Frankrijk is. Wat een klinkklare Euro-leugens: we deden prima handel met Italie en Frankrijk.

  • Mees ., ma 23 januari 2012 17:52 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Mees

    Mees

    Mijn hemel...je begrijpt het echt niet hé....als de euro valt blijven die landen met enorme schulden zitten waardoor de handel in deze crisis(onze export vindt voor 70% binnen Europa plaats)compleet stilvalt.

    Niet de hoeveelheid werkelozen die men voorspelt voor dit jaar komen er dan bij maar zo'n beetje het grootste gros zal zijn baan verliezen

  • Pepijn Nostrinite, ma 23 januari 2012 15:19 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Zo is het maar net. Het is waar, eurofielen zijn in nood. Ben blij dat de SP een gezond standpunt inneemt in deze.

  • Jan B, ma 23 januari 2012 16:12 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Jan

    Jan

    Mee eens.

  • Joop Schouten, ma 23 januari 2012 13:54 Reageer op Joop

    Joop

    De PvdA is, dubbelhartig, dubbelzinnig en onwaarachtig.

    Ik ben benieuwd welke 'aansprekende sociale verlokkertjes' ze de kiezer in het vooruitzicht gaan stellen en met welke verkooppraatjes ze dan weer aankomen.

    Hier is het laatste woord nog niet over gezegd.

    Apart, 'thuis' een sociaal gezicht tonen met een pilsje erbij terwijl op Europees niveau die gasten een 6pack ellende uitschenken.

    Je zou de partij ook gewoon schizofreen kunnen noemen

  • Des Duivels, ma 23 januari 2012 14:42 in reactie op Joop Schouten Reageer op Des

    Des

    Waarom zoekt de Sp dan toch steeds toenadering van de pvda?

    wat zegt dat over de Sp?

  • Joop Schouten, ma 23 januari 2012 21:52 in reactie op Des Duivels Reageer op Joop

    Joop

    Zoals ik al eerder schreef zie ik de PvdA als gespleten. SP-ers zoeken sociaal-democraten onder de PvdA-ers (...).

  • Michiel Online, ma 23 januari 2012 13:47 Reageer op Michiel

    Michiel

    Heel sterk.

  • Nieuw!: Veldman, ma 23 januari 2012 13:43 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Bedankt
    helder en duidelijk
    De SP staat voor de Europeanen
    Eurofielen staan voor de afbraak van ons mooie Europa - geen realisten - domme idioten die niet opkomen voor ons of onze europese broeders

  • Piet de Geus, ma 23 januari 2012 13:40 Reageer op Piet

    Piet

    Heel hard "eurofielen" roepen en claimen voor de "gewone man" te staan, we zijn weer helemaal thuis met de SP. Dennis de Jong moet zich in Brussel echt senang voelen in die gezellige GUE/NGL-fractie met communistische, marxistische, maoïstische en links-populistische partijen.

  • de heer Meijerink, ma 23 januari 2012 14:01 in reactie op Piet de Geus Reageer op de heer

    de heer

    Soort 'Alte Kameraden', maar dan net anders: 'Alte Genossen'

  • Kevin Amsterdam, ma 23 januari 2012 14:21 in reactie op Piet de Geus Reageer op Kevin

    Kevin

    Wat kom je toch met een prachtargumenten over tafel.

    Bedankt voor je compleet ongefundeerde onzinverhaal. Lekker angst aanjagen op Amerikaanse leest.
    HELP SOCIALISME! Het land gaat kapot! We krijgen Mao!

  • Pepijn Nostrinite, ma 23 januari 2012 15:25 in reactie op Kevin Amsterdam Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Nou ja als Roemer de macht ZOU krijgen is dat ook zo natuurlijk. Dit land draait uiteindelijk toch op kapitaal hoe rot je dat ook vindt. En als ondernemers met dat kapitaal massaal vluchten voor extreem links financieel SP-beleid zou dat niet best zijn. Niet voor de bestedingen, niet voor de belastingopbrengsten en niet voor de werkgelegenheid.

  • Rene Janssen, ma 23 januari 2012 18:34 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op Rene

    Rene

    Die ondernemers worden nu al dagelijks de nek omgedraaid door het liberale kabinet wat we hebben. Kleine ondernemers die geloof hadden in Rutte en consorten, waarom is me nog altijd een vraag, worden met honderden per dag gewongen te stoppen.

  • Piet de Geus, ma 23 januari 2012 16:10 in reactie op Kevin Amsterdam Reageer op Piet

    Piet

    "Bedankt voor je compleet ongefundeerde onzinverhaal."

    Ik noem slechts feiten. Dat jij niet op de hoogte bent, kan ik niet helpen.

  • Kevin Amsterdam, ma 23 januari 2012 17:10 in reactie op Piet de Geus Reageer op Kevin

    Kevin

    Er staat geen enkel feit in je 3 zinnen, beste woordkunstenaar

  • Piet de Geus, ma 23 januari 2012 17:27 in reactie op Kevin Amsterdam Reageer op Piet

    Piet

    De realiteit verdwijnt echt niet als jij je kop in het zand steekt.

  • Des Duivels, ma 23 januari 2012 14:45 in reactie op Piet de Geus Reageer op Des

    Des

    Sterke ad hominem weer van euroburger De Geus. De man is werkelijk waar bang dat z'n europensioentje verkocht wordt aan de hoogste bieder...

  • Piet de Geus, ma 23 januari 2012 16:12 in reactie op Des Duivels Reageer op Piet

    Piet

    "bang dat z'n europensioentje verkocht wordt aan de hoogste bieder"

    Daar hoef ik niet bang voor te zijn, want dan ben ik zelf die mijn pensioen verkoopt aan de hoogste bieder. Je moet niet teveel vanuit je eigen situatie denken, daar wordt de wereld zo armoedig van.

  • Jan B, ma 23 januari 2012 16:12 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Echt veel zinnigs kunnen de "eurofielen" niet meer uitbrengen zo te lezen. Ze moeten het al hebben van verdraaiingen en verdachtmakingen om zich in hun achterhoede gevecht nog enigzins staande te houden. Het liberale europa gaat op de schop, zoveel is zeker. Hetzij via een omvorming tot een sociaal Europa hetzij door een revolte van de europese burger die dit Europa de strot uitkomt en het liever vandaag dan morgen ziet verdwijnen. Er is namelijk weldegelijk een verenigd Europa, namelijk een Europa dat zich en masse tegen Brussel begint te keren.

  • Piet de Geus, ma 23 januari 2012 18:57 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "Er is namelijk weldegelijk een verenigd Europa, namelijk een Europa dat zich en masse tegen Brussel begint te keren."

    SP en PVV staan bij lange na niet op 50%. Vooralsnog is dat geen meerderheid en hoezo verenigd? Gaat het er al zo innig aan toe?

  • Jan B, di 24 januari 2012 11:03 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Grijsgedraaide plaat die blijft hangen: symptomatisch voor lieden die in een debat aan het einde van hun latijn zijn. De afkeer van Brussel gaat trouwens, wat de kiezers betreft, door alle politieke geledingen. Alleen wat meer "elitair" ingestelde D66ers denken nog steeds een groot ideaal na te streven met een Europa dat gratis en voor niets wordt weggegeven aan de "vrije markt".

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven