vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Jolande Sap Word fan Abonnement
21 oktober 2011 Reageer (65) 990 x bekeken Economie
Eurobrand vraagt om meer blusvermogen en sterkere fundamenten
Een steviger financieel en economisch bestuur is noodzakelijk om het primaat van de politieke besluitvorming te herstellen
De komende eurotop is cruciaal voor het voortbestaan van de eurozone. De Europese regeringsleiders zullen zondag knopen moeten doorhakken om de crisis in te dammen. Ik houd mijn hart vast voor een mislukking van de euro en de daaropvolgende verbrokkeling van de interne markt. Dat zou een economische crisis zonder weerga veroorzaken die miljoenen inwoners van de eurozone van hun baan berooft en allen fors armer maakt.
Europese politici zullen over hun schaduw heen moeten springen. De uitslaande Griekse brand moet bedwongen, de fundamenten van de euro verstevigd. Sterkere politieke grip op de financiële sector en de markt is cruciaal. Alleen dan kan Europa sterker uit de crisis komen.
Niemand heeft er baat bij Griekenland tot de bedelstaf te veroordelen. Behalve een herstructurering van de Griekse schulden is daarom ook een Marshallplan gewenst dat de Grieken in staat stelt te investeren in een modernere economie. Tegelijk is een verveelvoudiging van de bluskracht van het euronoodfonds nodig en versterking van de kapitaalbuffers van banken. Als de eurolanden dan ook nog gezamenlijk garant gaan staan voor schulden doormiddel van euro-obligaties, dan vergroten zij zo maximaal het vertrouwen dat zij de brand samen meester willen worden.
In alle gevallen zal de steun aan eurolanden gepaard moeten gaan met strikte eisen: meer begrotingsdiscipline, meer hervormingen die de concurrentiekracht versterken, sanering van probleembanken, bestrijding van corruptie en belastingontduiking. Dat is een stap naar een sterker economisch bestuur. Het voorstel van de Nederlandse regering voor een eurocommissaris van Financiën met doorzettingsmacht is een verdienstelijke aanzet. Zo'n supercommissaris legt verantwoording af aan het Europarlement. De democratische controle wordt daarmee hersteld. Nu is die ver te zoeken in de chaotische aaneenschakeling van besloten toppen en bilateraaltjes en Merkozytjes.
De supercommissaris en zijn collega's mogen zich niet beperken tot het afdwingen van begrotingsdiscipline. Er is meer nodig om de euro stevig te grondvesten. De Europese Commissie moet kunnen voorkomen dat de economieën van de eurozone te ver uiteengroeien. Zo is het onwenselijk dat landen met een exportoverschot en een draagbare schuldenlast, zoals Duitsland en Nederland, nog forser gaan bezuinigen. Zij dienen hun verantwoordelijkheid te nemen voor het draaiende houden van de Europese economie.
Ook op financiële markten moet de EU stevig toezicht kunnen houden, met meer beslismacht dan zij nu heeft. Laten we niet vergeten dat de eurocrisis begon als een bankencrisis. Na twee ronden van stresstests ontbreekt het de Europese toezichthouder nog altijd aan voldoende inzicht in de risico's waaraan Europese banken zich hebben blootgesteld. Het is hoog tijd om meer transparantie af te dwingen.
De EU moet met meer voortvarendheid aan belastingcoördinatie werken, van een heffing op financiële transacties tot een minimumtarief voor de winstbelasting. In tijden van gapende begrotingstekorten is het onverdedigbaar dat landen met elkaar blijven wedijveren om het laagste tarief op bedrijfswinsten.
De Europese regeringsleiders moeten perspectief bieden op een leven na de crisis. Een steviger financieel en economisch bestuur is noodzakelijk om het primaat van de politieke besluitvorming te herstellen. Zolang de internationalisering van markten niet gevolgd wordt door een internationalisering van de politiek, blijven politici de gijzelaars van anonieme marktkrachten. De eurocrisis laat zien welke gevolgen dat hebben kan.
Dit opiniestuk verscheen eerder in Trouw op vrijdag 21 oktober
Laatste Reacties (65) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
arjan doorgeest, zo 23 oktober 2011 12:10 Reageer op arjan
De helft van wat mevr. Sap in dit artikel naar voren brengt, is realistisch, gedegen en goed, maar de andere helft van haar artikel bestaat uit gevaarlijk wensdenken dat niet snel realiteit zal worden.
Kijkende naar de Euro, dan moet allereerst geconstateerd worden dat het flopmuntje in deze vorm er nooit had mogen komen.
Europese landen verschillen onderling dusdanig veel - qua mentaliteit, overheidsbeleid en onderliggende economiën - dat er een buitengewoon rampzalig, ondoordacht en zwaar ongewenst concept is geïntroduceerd door de Euro in te voeren.
Gaarne even excuses van de toenmalige financiële quasi-elites en politici aan de diverse bevolkingen voordat we überhaupt verder praten.
2 - Een valuta dient een afspiegeling te zijn van een onderliggende economie. De zwakkere Eurolanden zul je in een aparte munt moeten onderbrengen die dan weer concurerend kunnen worden, ook opdat zodat deze landen op financieel-monetair gebied hun eigen gang weer kunnen gaan. De sterkere landen kun je ook in één munt onderbrengen.
3 - Tot slot overschat Sap de kracht van de politiek. De politiek heeft een ongelooflijk zooitje van de Euro gemaakt - nog meer macht geven aan de politiek is tot op bepaalde hoogte goed, daar waar het verstandig begrotingsbeleid van de diverse deelnemende landen betreft, maar dat de politiek grote invloed heeft op echte economiën in verschillende gebieden is goeddeels een illusie.
De maakbaarheid van complete samenlevingen en economiën is gering en da's genoegzaam bekend onderhand.
Kortom: nadenken over hoe je tot twee munteenheden kunt komen, en dat redelijk schadevrij, is nu waarschijnlijk het verstandigste.
De EU in deze vorm is een gevaarlijke illusie. Europese eenwording is nooit prettig en succesvol geweest in het verleden. Politici hebben de neiging aan deze geldverspilende illusie vast te houden.
Mocht je meer denken volgens de paden van mevr. Sap, dan kan het trouwens goed zijn de schulden die Griekenland heeft op dit moment - desnoods verplicht - te fixeren op een lager rentepercentage en met een veel langere looptijd.
Wanneer je het aflossen van de schulden die Griekenland nu heeft wettelijk - in Europees verband - uitsmeert over bijvoorbeeld 20 of 30 jaar, en het rentepercentage gedwongen aanpast tot 2 of 2,5% - de huidige inflatie - en garandeert dat Griekenland zijn schulden ècht gaat aflossen - desnoods doordat de komende jaren andere landen hiervoor gedeeltelijk, naar rato garant staan - heb je wellicht een aardig dempend model te pakken.
Banken en andere belenghebbenden krijgen dan op termijn netjes hun geld terug - er hoeven nu geen immense bedragen te worden afgeschreven, en je kunt Griekenland buitengewoon strak aanlijnen om orde op zaken te stellen.
De komende circa 5 jaar zal het nog wel een puinhoop in Griekenland blijven, maar als over een paar jaar de boel daar netjes en beschaafd gesaneerd is, zal steun van sterkere EU-broeders niet meer nodig zijn, en kan het land beetje bij beetje overgaan tot het aflossen van haar staatsschuld tot 60% van het BNP, de huidige EU-norm op dit gebied.
Of je ook de economische groei in Griekenland voldoende kan stimuleren, is de hamvraag, die wel essentieel is trouwens. Daar ben ik niet erg optimistisch over, terwijl een realitische inschatting op dat gebied wel noodzakelijk is om te kijken of bovenstaand model überhaupt succesvol kan worden geïmplementeerd.
Binnen het geopperde model, kan circa de helft van de Griekse staatsschuld blijven staan, en wordt het probleem vele malen kleiner, ook al omdat Griekenland minder geld kwijt is aan rente en banken geen mega-verlizezen hoeven te nemen.
Verder moet je in Europa waarschijnlijk zo snel mogelijk terug naar 1 neutrale en sobere staatsbank per land: degelijke nutsbedrijven die zich niet bezondigen aan crazy-bonussen, die je geld niet vergokken, en er ook niet met je spaargeld vandoor gaan. Verder kun je onsmakelijk hoge bonussen zo snel mogelijk vrijwel helemaal wegbelasten t.b.v. het creëren van fondsen om de huidige monetaire ellende op te vangen, en zelfs overgaan tot het verbieden van financieel zeer riskante transacties en gedrag.
Maar zolang de politiek blijft vasthouden aan de krankzinnige droom van één financieel ongedeeld Europa, blijf je crisis op crisis stapelen, en in de onvermijdelijke uitkomst: allen aan de bedelstaf.
Wel solidair - zonder meer - maar erg ongewenst en onprettig voor al haar ingezetenen... -
arjan doorgeest, zo 23 oktober 2011 13:31 in reactie op arjan doorgeest Reageer op arjan
Eén kleine aanvulling op het bovenstaande nog:
als je op dit moment één ding moet vermijden is het wel buitengewoon onnodig en kostbaar paniekvoetbal, waar de Europese familie de laatste maanden - wellicht al langer - patent op lijkt te hebben gekregen. We wandelen op dit moment van top naar top, terwijl rustige structurele verbeteringen en veranderingen geboden zijn.
Wanneer je de schuldencrisis van Griekenland over langere tijd uitsmeert, wordt de zaak vele malen goedkoper: banken zullen niet omvallen en elkaar niet meesleuren in een regen van faillissementen, en de bedragen worden door de afgedwongen langere looptijd en wellicht lagere rentes zeer overzichtelijk en behapbaar.
Kortom: het wordt tijd, denk ik, voor een ingetogen model dat ook bij andere landen toegepast kan worden.
(Helder, eenduidig, overzichtelijk en afdwingbaar).
Wat de Griekse rekensom betreft: 210 miljard Euro of meer in één dag afboeken, wordt een drama. Dit bedrag over dertig jaar spreiden met 16 partners - overige Euro landen - wordt een akkefietje.
Keiharde voorwaarde is wel dat een aantal zuidelijke landen ècht moet gaan herstructureren, en scherp aangeijnd zal moeten worden. Eén en ander zal goed afdwingbaar worden op het moment dat deze landen weer eens geld nodig hebben: dan kunnen ze vriendelijk en beschaafd voor het blok gezet worden.
In die zin is het idee van Rutte/De Jager tot een supercommissaris op dit gebied te komen, buitengewoon bruikbaar.
Verder zijn er niet veel alternatieven meer: ontsporingen, faillissementen op de korte termijn zullen desastreus uitpakken. Structureel en behoedzaam saneren over een langere termijn verdient naar mijn smaak absoluut de voorkeur... -
Zeer Voornaam, zo 23 oktober 2011 20:51 in reactie op arjan doorgeest Reageer op Zeer
" Banken en andere belenghebbenden krijgen dan op termijn netjes hun geld terug "
Ja fijn voor ze, maar lijkt me niet nodig.
As je zeker wil zijn van inkomen moet je werken en niet geld uitlenen.
Een wet maken die tegen de banken zegt: pech, in belang van europa ben je je geld kwijt. Lijkt me een betere oplossing.
Ja ga me nu maar bang maken met omvallend spaargeld enzo, maar daar heb ik best 100 miljard voor over om dat te dekken, ik geloof er geen snars van dat er zoveel spaargeld in zit.
Als dat wel zo is dan moet dat maar eens duidelijk worden.
Het lijkt mij duidelijk dat wij zulke banken niet langer tolereren.
En van mij mogen al diegene die mijn spaargeld hebben vergokt op het schavot, ik heb nooit toestemming gegeven om met mijn spaargeld te gaan gokken. We leven in een land waar je je loon niet in goud mee naar huis kan krijgen, dus ook sapje kan hier lekker lullen, als ze daar niet onmiddelijk iets tegen doet is ze mede schuldig.
En met iets doen bedoel ik niet "haar best doen", daar heb ik de afgelopen 20 jaar mijn buik goed van vol. -
Frits Guevara, za 22 oktober 2011 09:45 Reageer op Frits
Dat is precies waar Friedrich von Hayek voor waarschuwde in zijn boek The Road to Serfdom. De overheid creëert een onwerkbaar systeem omdat het mensen zijn die vanuit een ander vakgebied dan geld komen, en als het misgaat willen ze hun droom koste wat kost in stand houden en neemt de macht van de overheid over een volk verder en verder toe. Met resultaten die we in de 20ste eeuw nog op school hadden leren verafschuwen. Of het nou een extreem rechtse of extreem socialistische kant op gaat, maar we gaan allemaal voor de bijl. En ik verwacht ook dat zo'n Groen Links stiekum gewoon staat te jubelen omdat die Barroso met zijn communistische verleden nu alsnog Europa in een communistisch keurslijf kan gaan dwingen. De stappen in die richting gaan in een noodtempo en ik vrees het ergste.
-
Des Duivels, za 22 oktober 2011 11:32 in reactie op Frits Guevara Reageer op Des
Inderdaad, the road to serfdom (de weg naar slavernij) omschrijft precies wat er gaande is.
EU verbod om de waarheid te verkondigen.
http://www.welingelichtekringen.nl/15975-geniaal-eu-wil-rating-van-landen-verbieden.html
Democratie is een lachertje geworden. -
Frank Schutte, za 22 oktober 2011 09:28 Reageer op Frank
En wederom komt er iemand uit de politiek en nu is het J. Sap van GL met de waarschuwing dat een mislukking van onze gezamenlijke munt binnen de eurozone de euro, miljoenen inwoners van hun baan kan beroven en fors armer zou kunnen gaan maken.
Dat had de politiek toch ook vanaf 1992 al kunnen beweren, maar toen was de kreet we gaan miljoenen banen creëren en gaat de gezamenlijke munt iedereen binnen de EU fors rijker maken, een politieke leugen uit die tijd zorgt er nu weer voor dat de politiek ons verder gaat bedriegen en beliegen.
Wordt wakker neoliberale dwaas en stop met het verspreiden van leugens, miljoenen mensen binnen de eurozone zijn hun baan al kwijt geraakt en miljoenen mensen zijn ondertussen al fors armer geworden, en ga nu niet net doen alsof meer toezicht vanuit Brussel en een groter noodfonds dit proces gaat stoppen.
Helaas J.Sap u bent wederom gezakt voor een proef van bekwaamheid en kan daarom geen bewijs van vermogen overleggen om verder te mogen gaan in de politiek en zal daarom uw spulletjes bij elkaar moeten gaan rapen en van het politieke toneel moeten gaan verdwijnen. -
kees van eck, za 22 oktober 2011 17:54 in reactie op Frank Schutte Reageer op kees
Wat stel jij voor te doen?
Dat de euro voor grote economische voorspoed heeft gezorgd is evident. Zeker voor Nederland geldt dit. Het is fout gegaan met een loopje nemen met gemaakte afspraken (ook door FR en D trouwens) mbt begrotingstekorten zonder mandaat om op te treden. Nu zitten we met de gebakken peren, helemaal om dat we nieuwe schulden moeten aangaan om bestaande schulden af te dekken. We kopen tijd, maar fundamenteel is er dus niets opgelost.
Een Europese gedachte is momenteel alleen nog bij politici vindbaar. Dat alleen al doet mij vrezen dat het euro-project ten dode is opgeschreven. -
Des Duivels, za 22 oktober 2011 19:07 in reactie op kees van eck Reageer op Des
"Dat de euro voor grote economische voorspoed heeft gezorgd is evident. Zeker voor Nederland geldt dit."
Oh ja is dat zo? Kom eens met een rekensommetje Kees. Ik heb er alvast eentje voor jou.
Wat gebeurt er met de koopkracht van de Nederlander bij een jaarlijkse economische groei van 3% en een inflatie van 9%.
Inderdaad Kees, de Nederlander krijgt meer euro's in de portemonnaie alleen die euro wordt jaarlijs 6% minder waard.
Weet je hoe dat komt Kees? We lenen andere landen miljarden euro's om onze producten te kopen. Hierdoor wordt de geldhoeveelheid vergroot. Als er meer geld wordt gecreeerd wordt het minder waard.
En nu kunnen die landen die geleend hebben ook nog eens het geld niet terugbetalen.
Wat doet dat met de koopkracht van de nederlander Kees?
Ik wacht met smart op je rekensommetje -
kees van eck, za 22 oktober 2011 19:50 in reactie op Des Duivels Reageer op kees
Prima. Waar haal jij 9% inflatie vandaan?
-
Pieter Pan, za 22 oktober 2011 20:06 in reactie op kees van eck Reageer op Pieter
Kees, die 9% is monetaire inflatie en niet die 2% die men ons voorhoudt als inflatie volgens de CPI.
Dat is dus de reele inflatie, die ook de banken meerekenen in hun berekeningen voor de rente die ze moeten handhaven. -
Des Duivels, za 22 oktober 2011 20:42 in reactie op kees van eck Reageer op Des
Inflatie is verruiming of het opblazen van de geldhoeveelheid. Dit gebeurt op verschillende manieren.
Staatsschuld
Overheden die schuld maken en daarvoor staatsobligaties verkopen aan banken. Staatsobligaties zijn een claim op toekomstig te innen belastinggeld. Banken toveren geld uit het niets om deze staatsobligaties te kopen en de geldhoeveelheid is verruimd.
fractioneel reserve bankieren
Fractional-reserve banking (fractioneel bankieren) is het in de huidige bancaire sector bestaande gebruik waarbij banken slechts een deel van de hun toevertrouwde middelen in direct beschikbare vorm aanhouden, en het overgrote deel van de middelen uitlenen, ongeacht hun verplichting om de hun toevertrouwde middelen, voor zover deze direct opeisbaar zijn, op eerste verzoek terug te betalen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking
Hypothecaire leningen
U wilt een huis kopen van 2 ton en gaat naar de bank voor een hypotheek. De bank tovert wedrom geld uit het niets en koopt daar het huis van. U betaals maandelijks rente en eventueel aflossing. Kunt u niet meer betalen dan is het huis van de bank terwijl ze er nooit voor betaald hadden in de eerste plaats. Het geld wordt uit het niets gecreeerd.
Creditcard betalingen
Betaalt u met een creditcard dan vergroot u de geldhoeveelheid.
Het vergroten van de geldhoeveelheid is de enige oorzaak van een economische crisis. Inflatie is een sluipmoordenaar. De geldverruiming wordt via de financiele sector op de markt gepompt en zal naar verloop van tijd naar beneden zakken en de prijzen van grondstoffen verhogen waardoor je prijsinflatie krijgt. Sparen heeft geen zin meer in dit systeem omdat je minder koopkracht overhoud.
Dit systeem gaat net zolang door tot alle bezit in handen is van de centrale banken. Meer dan 90% van de centrale banken zijn privé bezit. Aan u de nobele taak om te kijken wie de bezitters zijn van die centrale banken.
Ik ga de stad in om een biertje te pakken die dankzij de EU en de euro nog maar € 2,20 kost i.p.v. 2 gulden.
By the way, 90% van onze politici zijn onbekend met deze materie. -
kees van eck, za 22 oktober 2011 21:02 in reactie op Des Duivels Reageer op kees
Bedankt voor de wijze les. Ik heb een tray bokbier voor 2,49 in huis gehaald.. leek me verstandiger:)
-
Noud Aerts, zo 23 oktober 2011 08:50 in reactie op kees van eck Reageer op Noud
kees van eck,
"Dat de euro voor grote economische voorspoed heeft gezorgd is evident. Zeker voor Nederland geldt dit."
Nee, dit is niet waar. Wat er vooral gebeurd is, is dat wij met ons geld dat we aan Zuid Europa hebben geleend, gebruikt hebben om zelf banen te creeëren en werk. Maar dat bestond en bestaat niet.
Heel simplistisch gezegd, ik heb geld, ik leen jouw dat geld en jij kunt door dat geld wat je van mij geleend hebt, mij vragen om producten te maken, die ik dan van jouw maak. Maar het geld is wel mijn geld waar ik die producten van maak.
Dus er is bij mij op het moment dat ik mijn geleende geld van die ander aanneem conjunctuur, omdat ik denk, dat hij/zij, mij producten afneemt PLUS hij/zij zal mijn geleende geld terug betalen.
Dat laatste is niet gebeurd bij Griekenland, in mindere maten in Spanje, Portugal, Italië en Frankrijk.
Wat er nu gedaan wordt, niet gevraagd, (want dat doen politici nooit, die doen en hebben schijt aan de bevolking) is, dat we ze dat geleende geld van ons kwijt schelden, zodat ze zonder schulden of veel minder schulden komen te zitten dan voorheen. Dus meer of minder zoals ze waren voor de Euro.
Dus wat hebben onze politici gedaan in een notedop, ze hebben ons belastinggeld geleend aan Zuid-Europa, daardoor konden zij spullen van ons kopen, nu wordt dat geleende belastinggeld van ons kwijtgescholden en moeten wij burgers, dit tekort met ons belastinggeld weer opvullen.
Dus maw, onze politici hebben ervoor gezorgd, dat we keihard gewerkt hebben die decennia's voor eigenlijk niks.
Dus we zijn niet meer geweest dan slaven van een financieel/politiek systeem.
Dat is de echte waarheid, die Sap zou moeten vertellen en Timmermans, Pechtold(Koolhoven), de Jager en Rutte enz.
Zij met hun enorme salarissen in de TK en EK hebben de bevolking gewoon beduveld, waar ze bijstonden.
Ik zeg: Stop onmiddellijk met de EU, ga terug naar de EEG en die landen die de Euro kunnen en/of willen behouden zijt welkom.
Dat is het enige eerlijke antwoord wat politici zouden moeten vertellen.
Dat zal nooooooooiiiit gebeuren omdat ze dan hun incompetentie zouden moeten toegeven, hun elitaire huigelarij en hun zakkenvullerij.
Nee, deze trein gaat doordenderen tot een WW crisis. -
kees van eck, ma 24 oktober 2011 18:50 in reactie op Noud Aerts Reageer op kees
Nouja, wacht even... tien jaar voor niets gewerkt. Voor en na de komst van de euro is het welvaartsniveau van de Nederlander toch aanzienlijk toegenomen. Ik gok dit, want economie is niet mijn ding zeg maar. Om dit te illustreren: bij ons int dorp woonde vroeger een meneer in een huis dat wel 1 miljoen gulden waard was. Ook had hij twee auto's! Ongehoord. Hij bleek iets in de olie te doen...? Momenteel gaat een rijtjeshuis in deze straat niet weg onder de 400.000 euro. Hier wonen doorsnee gezinnen, die kennelijk de maandelijkse kosten kunnen ophoesten en in meerderheid twee auto's rijden en niet te vergeten elk jaar wel een grote reis maken, naast een weekje skiën en wat stedentrips om lekker te shoppen. Een generatie eerder was dit ondenkbaar, want onbetaalbaar voor de grote middenmoot.
-
Noud Aerts, ma 24 oktober 2011 20:12 in reactie op kees van eck Reageer op Noud
Let op mijn woorden: tussen nu en 2 jaar tijd, zal de gehele NL-se huizenmarkt in elkaar storten, niet alleen dat, mensen zullen niet alleen hun huis moeten verkopen, door werkeloosheid of echtscheiding, maar ook door het terug moeten betalen van hun particuliere schulden, zoals Otto of vakanties enz.
Als men zich nu al zorgen maakt, dan wacht maar eens tot het einde van dit jaar bereikt is. Zowel, de huizenmarkt als arbeidsmarkt zal kelderen als een steen in het water.
Ik ben geen doemdenker, ik ben realist, met de gegevens die ik heb, vanuit mijn plaats in de samenleving. ik ben MKB-er en heb gelukkig bijna geen schulden, ook geen hypotheek.
Mij kan niet veel gebeuren. -
Noud Aerts, za 22 oktober 2011 08:34 Reageer op Noud
Jolande,
"Een steviger financieel en economisch bestuur is noodzakelijk om het primaat van de politieke besluitvorming te herstellen"
Nee, dat is niet hetgene wat nu gedaan moet worden.
Het eerste wat nu eens duidelijk moet worden waar de fouten zitten en hoe de vork nu werkelijk aan de steel zit.
Ik beticht zowel u als elke andere politicus en niet alleen hier maar ook in Dld, UK en USA, dat ze werkelijk geen enkele know-how hebben hoe het werkelijk zit en dat er maar wat geschreeuwd wordt. Roepen voor de bühne om de bevolking gerust te stellen.
Als ik zowel u als velen politici en economen totaal tegenstrijdige en verwarrende opmerkingen zie maken, dan komt dat niet op mij over, dat mensen weten hoe zaken werkelijk reilen en zeilen.
Ik zou voor dat er iets beslist wordt er eerst maar eens voor zorgen dat er echte duidelijkheid komt. Je kunt toch geen beslissingen nemen bij grote onduidelijkheid en verwarring?
Ik ben TEGEN het nieuwe noodfonds. Kijk naar de uitzending van P&W gisteren, waar gesproken wordt dat Sarkozy het noodfonds wil gebruiken om de Franse banken mee te redden. Mijn en uw belastinggeld gebruiken voor de arrogantie van Sarkozy om de noodzakelijke maatregelen te nemen?
De Eurofielen zijn imo echt helemaal van de pot gerukt. Alles moet wijken voor dat ene Europa. -
Piet Devries, za 22 oktober 2011 09:04 in reactie op Noud Aerts Reageer op Piet
Het enige aardige van het verhaaltje van Sap is dat ze de schuld legt waar die hoort, bij de politiek.
Verder lijkt er me niets van te kloppen, ook Sap lijkt vergeten te zijn dat landen als Griekenland, Frankrijk en Italië hun zaakjes financieel nooit op orde hadden, en dus nu ook niet hebben, en uit de brand raakten door devaluaties.
Door de euro kan dat niet meer.
Maar wat ook niet kan is dat landen als Nederland en vooral Duitsland die bodemloze putten proberen te dempen.
Dat loopt ook vast.
Daarom vrees ik dat door de zure appel heenbijten, het einde van de euro verklaren, de enige zinnige oplossing is.
Maar politici zullen dat niet doen, tenminste niet die politici die EU enthousiastelingen waren, en misschien nog zijn.
Ze zouden dan hun eigen incompetentie breed etaleren.
En dus sturen we aan op een ongecontroleerde crisis, die veel erger zal zijn dan de gecontroleerde als de euro verstandig wordt afgeschaft, lijkt me.
Dat er bij de PVV iets van wat dan ook wordt begrepen lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
Het enige wat daar begrepen wordt is hoe ze domoren aan zich binden.
Dat die domoren op het euro gebied per vergissing gelijk zouden kunnen hebben, dat is de uitzondering die de regel bevestigt. -
Des Duivels, za 22 oktober 2011 12:14 in reactie op Piet Devries Reageer op Des
En als oplossing komt Sap met meer politiek en nog meer valsmunterij. Sap maakt onderdeel uit van die éne procent..
-
Andy P, za 22 oktober 2011 06:56 Reageer op Andy
Goh mevrouw Sap, dat zijn wel erg veel woorden om alleen maar te zeggen dat niemand er wat van snapt en eigenlijk ook dat niemand weet hoe dit opgelost moet worden.
Wat ik wel snap is dat we per hoofd van de bevolking zo'n 2700 euro per persoon meer te besteden zouden hebben aan het afwenden van de crisis in Nederland zonder het helpen van arme landen die nog wel even 200 miljard kunnen wegsluisen naar Zwitserland en ik snap dat we die 2700 per persoon hartstikke hard nodig hebben. Verder begrijp ik ook dat er maar 2 partijen zijn in Nederland die dat ook begrijpen en dat zijn de SP en de (sorry Joop.nl) PVV. -
Joop Schouten, vr 21 oktober 2011 23:35 Reageer op Joop
'De Europese Commissie moet kunnen voorkomen dat de economieën van de eurozone te ver uiteengroeien.'
Jolande, deze commissie bestaat uit neoliberale raadgevers. Dat moet je niet willen (...). -
Ton evertsen, za 22 oktober 2011 20:48 in reactie op Joop Schouten Reageer op Ton
de economieën van de eurozone zijn al heel ver uit elkaar gegroeid, dat waren ze al toen de euro er kwam, maar dat werd toen even vergeten
De enige vraag is nu, hoe doen we deze ramp stoppen
je lost een tsunami niet op met spetteren lijkt me -
Henk Daalder Duurzame Brabanders, vr 21 oktober 2011 21:25 Reageer op Henk Daalder
Nee, Jolande
De corruptie in Griekenland moet sterk gereduceerd worden.
Verder kan er ook staatseigendom gehypotheekeerd worden.
Daar is wellicht de instemming van Griekenland voor nodig, maar die zijn toch ook lid van de EU?
Laat ze eerst maar eens zelf echte verbetering tonen.
Zolang de Grieken hun eigen regering niet vertrouwen en doorgaan met corruptie, moeten er schuldenworden afgeschreven. -
josse de haan, vr 21 oktober 2011 20:39 Reageer op josse
De crisis van Sap en Groenlinks -
Met de cliché's en dooddoeners van Sap kunnen we de graaicrisis zeker niet bestrijden. Ik noem:
uitslaande eurobrand - blusvermogen - knopen doorhakken - over schaduwen springen - bilateraaltjes - Merkozytjes - verantwoordelijkheid nemen - transparantie - gapend tekort.
Advies: man/vrouw en paard noemen, en niet om de hete bankenbrij heendraaien (occupy yourself, leave Afghanistan and train your brains, por favor!). -
Pepijn Nostrinite, vr 21 oktober 2011 19:33 Reageer op Pepijn
De Eurobrand heeft geen baat bij extra blusvermogen als we er brandstof op blijven gooien. Blussen doe je met water, niet met kerosine.
-
cor mol, vr 21 oktober 2011 19:03 Reageer op cor
Aangezien mevrouw Sap meer verstand heeft van economie dan van Kunduz moet ze ook op de achterkant van een sigarendoosje maar eens voorrekenen wat al die fraaie voorstellen Nederland op den duur allemaal gaan kosten. Dat horen wij namelijk nooit van onze politici. Het gaat net als met onze pensioenen. Informatie moet je achter je kiezen houden tot je kiezertjes niet meer kan belazeren.
En wie stond er ook weer achter de Europese grondwet, die ons met een Europese bestuursstructuur opscheept, waarbij Frankrijk en Duitsland in onderonsjes de dienst uitmaken en waarbij het Europese parlement en Europese commissie geen moer te vertellen hebben. Mogelijkheden tot wijziging van dat idiote verdrag is ook zo goed geregeld, dat helpt echt bij het oplossen van dit soort problemen.
Het enthousiasme was in 2005 dan ook niet te stuiten:
De EU Grondwet verdient een progressieve voorstem
http://tinyurl.com/3zkkhp8
Laten we net zo enthousiast worden voor onze financiële ondergang. -
Johannes Zeilstra, vr 21 oktober 2011 19:58 in reactie op cor mol Reageer op Johannes
Ach GL, ze willen zo graag mee regeren, het knerpt en knijpt in dat kleine hartje.
En steeds zoeken ze een richting om zich zo te positioneren dat misschien iemand ze wel uitnodigt om mee te regeren.
En het lukt maar steeds niet.
Ach wat jammer nu.
Maar nog even , dan zijn ze net zo rechts als de VVD, en een beetje... een heel klein beetje groen nog.
Ja dan moet het zeker lukken, dan kunnen ze regeren. -
Erwin Lamme, vr 21 oktober 2011 17:59 Reageer op Erwin
Prima stuk van Sap. Een eurocommissaris voor begrotingszaken en het verhogen van het EFSF lijkt me goed. En inderdaad moet er gewerkt worden aan meer concurrentievermogen van EU-landen. Met een beetje geluk komt Europa sterker uit de crisis, al gaat de hulp aan Griekenland wel geld kosten denk ik.
-
Pieter Pan, vr 21 oktober 2011 18:19 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Pieter
"Een eurocommissaris voor begrotingszaken en het verhogen van het EFSF lijkt me goed."
Hoeveel geld zal genoeg zijn voor het verhogen van het EFSF, Erwin?
Misschien 2000 miljard? Of 3000 of meer? En welke landen gaan dat bedrag bij elkaar brengen? En wat gaat er met de credit rating van die landen gebeuren, als hun schulden zo sterk gaan oplopen? En wat zal de inflatie in de eurozone zijn?
Het is geen probleem van begrotingstoezicht, maar van ongelijke economieen, die hun belangrijkste wapen van deflatie zijn kwijtgeraakt. Dit gaat nooit meer goed komen: -
Des Duivels, vr 21 oktober 2011 17:56 Reageer op Des
Mevrouw Sap is nog in de veronderstelling dat nog meer schulden maken de oplossing is om uit schulden te komen. Dat is een misvatting en met een simpel rekensommetje te begrijpen.
De theorie van Keynes dat de overheid in tijden van economische crisis aan kan wakkeren door met triljarden euro's te smijten werkt niet meer wanneer je dit al 40 jaar lang doet.
Ik ga het u nog sterker vertellen mevrouw Sap, het is juist onze eigen overheid die ons deze crisis heeft bezorgd. Door schulden te maken en daarmee het volk slaaf.
Ik adviseer u "the road to serfdom van de econoom Von Hayek maar eens te lezen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Road_to_Serfdom
Waar hoort u bij mevrouw Sap? Een missie in Kunduz, meer geld naar de banken, meer Europa...
Het principe dat het doel de middelen heiligt wordt in de individualistische ethiek beschouwd als de ontkenning van alle moraal. In collectivistische ethiek wordt het noodzakelijkerwijs de belangrijkste regel." -
Johannes Zeilstra, vr 21 oktober 2011 20:29 in reactie op Des Duivels Reageer op Johannes
Hayek is echt ingehaald door de tijd, immers in zijn overwegingen , terwijl hij dat historisch gezien had kunnen weten, verdwijnen die totalitaire staten ook weer.
Verder de uitkomst van ieder politiek systeem, of dat nu kapitalistisch of socialistisch is , die uitkomst is altijd dat een steeds kleinere groep van een elite, de feitelijke macht gaat krijgen.
Schumpeter.
Ook hebben diverse economen voorspeld dat kapitalisme altijd weer verzand in corporatisme, en daarna weer in de elite democratie.
Immers, innovatie is eindig, en innovatie is de enige wezelijke drijvende factor achter het kapitalisme.
Zie ook daar Schumpeters theorie van vernietiging en opkomst van bedrijven in de constante strijd om innovatie.
En daar heeft hij zo gelijk is, want op prijs/kwaliteit kan je nooit je voorsprong behouden. -
Des Duivels, za 22 oktober 2011 00:40 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Des
"Hayek is echt ingehaald door de tijd, immers in zijn overwegingen , terwijl hij dat historisch gezien had kunnen weten, verdwijnen die totalitaire staten ook weer.
Verder de uitkomst van ieder politiek systeem, of dat nu kapitalistisch of socialistisch is , die uitkomst is altijd dat een steeds kleinere groep van een elite, de feitelijke macht gaat krijgen.
Schumpeter.
Ook hebben diverse economen voorspeld dat kapitalisme altijd weer verzand in corporatisme, en daarna weer in de elite democratie.
Immers, innovatie is eindig, en innovatie is de enige wezelijke drijvende factor achter het kapitalisme.
Zie ook daar Schumpeters theorie van vernietiging en opkomst van bedrijven in de constante strijd om innovatie.
En daar heeft hij zo gelijk is, want op prijs/kwaliteit kan je nooit je voorsprong behouden."
Hayek's theorie leeft als nooit tevoren, de EU is er het levende bewijs van. Maar na een totalitaire staat volgt er altijd een revolutie of oorlog. Corporatisme of monetair socialisme zoals ik dat noem gebeurt wanneer de overheid in bed kruipt met bank en bedrijfsleven. bedrijven en banken kunnen alleen groot worden dankzij de overheid. Idiote regulering zorgt dat de competitie uitgeschakeld wordt.
Anyway, we maken nu een unieke periode in de geschiedenis mee waarbij het oude vervangen gaat worden voor het nieuwe. Het is aan ons om te bepalen wat het nieuwe is, maar economische nitwits zoals Sap horen daar niet bij dat kan ik u wel beloven. -
hans groen, vr 21 oktober 2011 20:51 in reactie op Des Duivels Reageer op hans
Sinds de jaren zeventig is Keynes definitief verlaten. Ook daarvoor al heeft men maar beperkt Keyneniaans gehandeld. Slechts een korte periode na de grote depressie heeft men Keynes toegepast.
En waarom is Keynes toen toegepast? Omdat het systeem dat jij aanhangt opzichtig faalde tijdens de grote depressie. Jouw opvatting miskent het elementaire effect van consumentenvertrouwen. Zodra de consument een vraaguitval veroorzaakt, stort jouw systeem in elkaar. Daarvoor wordt nu ook gewaarschuwd door vooraanstaande economen zoals Jacobs en Wijnbergen. Die waarschuwen ook dat de noord-europese landen hun voet van de bezuinigingsrem moeten halen.
De grote denkfout die jij maakt, en Jolande niet, is dat Europa inmiddels 1 economie is. Toch proberen regeringsleiders hun eigen begrotingspolitiek te volgen. Dat is onzinnig. Om Griekenland overeind te helpen dient hun binnenlandse en export op gang te komen. Dat laatste gaat alleen als Europa blijft consumeren. Dat lukt natuurlijk niet als wij keihard gaan bezuinigen. Ziedaar catch 22.
Het vergroten van het herstructuringsfonds is een noodzakelijke voorwaarde om de europese economie aan de gang te houden. Vergeet niet dat meerdere landen, spanje-italie etc, ook op kraken staan. Niets doen of griekenland aan zijn lot overlaten, betekent een eurozone grote crash. Desastreuze effecten voor onze eigen banken en pensioenfondsen die nog lang niet sterk genoeg zijn om nog een klap op te vangen.
Het toepassen van meer macht, dus overdragen van soevereiniteit, bij de ECB en de beheerder van het fonds, zorgt ervoor dat er apolitieke besluiten genomen kunnen worden.
Merkel-Sarkozy-Rutte zijn momenteel de bakstenen die het schip doen zinken. Hoe eerder deze tot inkeer komen, dan wel vertrekken, des te meer kans dat Europa overeind blijft.
Lees anders eens Professor Bas Jacobs.
http://basjacobs.wordpress.com/2011/10/19/onevenwichtigheden-in-eurogebied-waarom-het-schuld-en-boeteverhaal-niet-klopt/
Die weet er toch een stuk meer van dan jij. En hij maakt gehakt van jouw opvattingen. -
Des Duivels, za 22 oktober 2011 00:30 in reactie op hans groen Reageer op Des
"Sinds de jaren zeventig is Keynes definitief verlaten. Ook daarvoor al heeft men maar beperkt Keyneniaans gehandeld. Slechts een korte periode na de grote depressie heeft men Keynes toegepast.
En waarom is Keynes toen toegepast? Omdat het systeem dat jij aanhangt opzichtig faalde tijdens de grote depressie. Jouw opvatting miskent het elementaire effect van consumentenvertrouwen. Zodra de consument een vraaguitval veroorzaakt, stort jouw systeem in elkaar. Daarvoor wordt nu ook gewaarschuwd door vooraanstaande economen zoals Jacobs en Wijnbergen. Die waarschuwen ook dat de noord-europese landen hun voet van de bezuinigingsrem moeten halen."
Sinds de jaren "70 Keynes verlaten? Bekijk de statistieken eens even Hans. De staatsschuld loopt op. De gasbel is verkwanseld en onze overheid is nog nooit zo groot geweest. De overheid heeft zich meer en meer met de markt bemoeid en overal bubbles gecreeerd. En by the way, Keynes heeft helemaal geen crisis opgelost maar verergerd door nog meer schulden te maken. De depressie was ontstaan door geldverruiming, fractioneel reserve bankieren en een FED die ongelimiteerd geld kon verstrekken.
De depressie was pas over in 1947. De overheidsuitgaven daalden van $98,4 miljard in 1945 tot $33 miljard in 1948, het eerste volle jaar van herstel. Keynesiaanse economen verwachtten dat deze enorme daling van de overheidsuitgaven de economie in een nieuwe depressie zou storten, maar ze zaten fout. Nadat de overheid de prijscontroles en rantsoeneringsmaatregelen had afgeschaft en haar uitgaven terugdrong, herstelde de private sector. De productie in de private sector steeg met bijna een derde in 1946, de eerste stijging in achttien jaar. Het was uiteindelijk het kapitalisme dat de Grote Depressie de das om deed, nadat de massale interventiemaatregelen van Roosevelt waren teruggeschroefd en de overheidsuitgaven waren gereduceerd met twee derde van het budget.
"De grote denkfout die jij maakt, en Jolande niet, is dat Europa inmiddels 1 economie is. Toch proberen regeringsleiders hun eigen begrotingspolitiek te volgen. Dat is onzinnig. Om Griekenland overeind te helpen dient hun binnenlandse en export op gang te komen. Dat laatste gaat alleen als Europa blijft consumeren. Dat lukt natuurlijk niet als wij keihard gaan bezuinigen. Ziedaar catch 22."
De EU is alleen voordelig voor de grote corporaties, niet voor de mkb ondernemer die door een woud van regelgeving (overheid) moet voldoen en zo door de corporates uit de markt wordt gedrukt. Ik heb ook nooit gezegd dat alleen Nederland moet bezuinigen omdat dat geen zin heeft met 1 munt.
"Het vergroten van het herstructuringsfonds is een noodzakelijke voorwaarde om de europese economie aan de gang te houden. Vergeet niet dat meerdere landen, spanje-italie etc, ook op kraken staan. Niets doen of griekenland aan zijn lot overlaten, betekent een eurozone grote crash. Desastreuze effecten voor onze eigen banken en pensioenfondsen die nog lang niet sterk genoeg zijn om nog een klap op te vangen."
Je blijft hardnekkig ontkennen dat een economische crisis een natuurverschijnsel is die ontstaan is door het vergroten van de geldhoeveelheid. het vergroten van de geldhoeveelheid zorgt voor bubbles en die worden nu doorgeprikt. Zolang je dit basisprincipe niet begrijpt heb je economisch geen enkele poot om op te staan.
"Het toepassen van meer macht, dus overdragen van soevereiniteit, bij de ECB en de beheerder van het fonds, zorgt ervoor dat er apolitieke besluiten genomen kunnen worden."
Meer schuld en meer overheid is niet de oplossing het is het probleem. Je helpt de economie er niet mee maar zorgt slechts voor prijsinflatie.
"Merkel-Sarkozy-Rutte zijn momenteel de bakstenen die het schip doen zinken. Hoe eerder deze tot inkeer komen, dan wel vertrekken, des te meer kans dat Europa overeind blijft."
De EU en de euro zijn al kansloos. De komende decennia krijgen we economische krimp ongeacht hoeveel geld je er tegen aan smijt. Er zit een bubble in alle fiat valuta's
"Die weet er toch een stuk meer van dan jij. En hij maakt gehakt van jouw opvattingen."
Je kunt een schuldencrisis niet oplossen door nog meer schulden te maken dat is mathematisch bewezen je koopt er alleen tijd mee over de rug van de bevolking. Jouw professor is een charlatan in dienst van..
Er zijn 2 mogelijkheden. Of wereldwijd bezuinigen en de goudprijs niet meer manipuleren.
of
Geld bij blijven printen met uiteindelijk hyperinflatie als gevolg.
Politici kiezen altijd voor optie 2. Laat ze dan wel zo eerlijk zijn om dit te melden aan de bevolking zodat ze maatregelen kunnen nemen. Zelfs de Chinese overheid heeft al reclamespotjes op tv om mensen aan te sporen om goud en zilver te kopen. Daarnaast hebben ze 2000 atm automaten laten plaatsen waar mensen fysiek goud kunnen kopen.
Die zo geliefde EU van u wil een wet aannemen zodat ratingbureaus niet meer mogen publiceren. De EU is een totalitair ambtenaren moloch geworden en uit uw woorden blijkt dat u daar uw centjes aan verdiend.. bah! -
Johannes Zeilstra, za 22 oktober 2011 01:52 in reactie op hans groen Reageer op Johannes
Dat laatste gaat alleen als Europa blijft consumeren.....
En hier raakt u de kern.
Want wat heeft er voor gezorgt dat Europa, en de VS konden blijven consumeren, terwijl de verplaatsing van kapitaalgoederen naar een steeds kleinere groep mensen ging?
Nou?
Schuld op schuld op schuld op schuld.
Overheden, en individuen hebben decennia lang schuld op schuld gestapelt.
En het plafond is bereikt, er kunnen niet meer schulden gemaakt worden.
Dan zijn er 2 wegen, volgens de huidige denkers.
We gaan bezuinigen, maar dat heeft als heel naar neven effect dat je het consumentisme niet meer in stand kunt houden, gevolg krimp.
We gaan niet bezuinigen, maar dat heeft het nare effect dat we meer moeten lenen, en dat gaat niet meer.
Dus tja, goede raad is duur, wat nu?
Wat ieder bedrijf zou doen, snoeien in de overhead, dus tal van nutteloze bestuurslagen wegsaneren, wat geen werkelijke bijdrage levert ook korten, zoals defensie.
Maar het belangrijkste is sturen op efficientie, en vernieuwing, scholing, daarmee wordt je competatief.
En niet proberen een lage lonen gevecht met China aan te gaan, dat red je nooit, immers er is altijd wel iemand die nog goedkoper kan, en waar blijf je dan met je consumentisme?
Geld storten in een pot om noodlijdende economieen te redden is al helemaal uit den boze.
Dat zou hetzelde zijn als Philips geld uit gezonde SBU,s zou blijven storten in die ene SBU die verlies draait.
Waanzin, verlies nemen en afstoten, en met het gezonde deel opbouwen. -
Des Duivels, za 22 oktober 2011 10:56 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Des
Helemaal mee eens Johannes. Het probleem is echter dat de overheid niet in wil grijpen omdat ze zichzelf dan moeten ontslaan. Daarom kiezen ze altijd de weg van inflatie, geldverruiming.
Je ziet al aan de EU dat ze dit d.m.v. totalitair gedrag door willen drukken. Er is al een wet in voorbereiding die het verbied om ratings te publiceren.
Het wordt tijd dat de mensen leren dat diezelfde overheid juist verantwoordelijk is voor deze crisis door ongebreideld geld uit het niets te creeeren. -
, vr 21 oktober 2011 17:27 Reageer op
Het vervelende met Jolande Sap is, en dat spijt me eigenlijk oprecht, dat ik haar niet meer serieus neem.
Echt,na al dat gedoe rondom Kunduz heb ik het wel gezien.
Ze lijkt me aardig enzo, maar zo langzaamaan niet meer erg betrouwbaar.
Voor geen meter.
Want niemand weet nog waar ze voor staat.
Zo de wind waait waait mijn jasje, en meer blijkt het niet te zijn. -
vanessa s., vr 21 oktober 2011 17:10 Reageer op vanessa
Ik moet zo verschrikkelijk lachen om GroenLinks. Komen na 30 jaar wachten de protesten tegen de graaizucht van het neo-liberaal kapitalisme eindelijk op gang, heeft Groenlinks zich daar net een paar maandjes geleden toe bekeerd. Een beetje een club die zich een week voor de bevrijding bij de NSB voegt. Niet slim. Het stuk staat dan ook vol met de gebruikelijke onzin uit onze meer geroutineerde graaihoek. Hoe verschrikkelijk de gevolgen zullen zijn als we de euro kwijt zijn (laat me 1 berekening of liever onderzoek zien die dat bewijst) en Opstelten-taal als '''stevig'' en ''beslismacht''. Blablabla van een totaal vastgelopen partij.
-
, vr 21 oktober 2011 18:32 in reactie op vanessa s. Reageer op
LOL, Vanessa!!
-
Nieuw!: Veldman, za 22 oktober 2011 19:13 in reactie op vanessa s. Reageer op Nieuw!:
:))))
-
Johannes Zeilstra, vr 21 oktober 2011 17:02 Reageer op Johannes
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/2979280/2011/10/21/Een-nieuwe-Pieter-Lieftinck-dat-is-wat-Europa-nodig-heeft.dhtml
En hier iemand die eindelijk een heel verstandig woord spreekt. -
Adrie Kooijman, vr 21 oktober 2011 16:24 Reageer op Adrie
Waarom moet, nu de onafhankelijke financiele markten (waar regeringen zich jarenlang niet mee moesten bemoeien omdat de markt zijn eigen boontjes wel kon doppen) nu toch met alle geweld de oplossing vanuit de overheden komen?
Omdat de markt in zijn eigen drek verzuipt? Lekker laten verzuipen dan. En opnieuw beginnen. Laat de regeringen weer geld maken, ten koste van inflatie, dat is altijd nog beter dan het virtuele geld waar we nu afhankelijk van geworden zijn. -
Rob Geurtsen, vr 21 oktober 2011 16:20 Reageer op Rob
Mevrouw Merkel begrijpt heel wat beter dan mevrouw Sap dat in de oplossing van deze crisis de toekomst van toekomst betrouwbaar financieel beleid gekozen wordt.
mevrouw Sap heeft het over meer, niet over beter... dat is haar slappen keuze. Een keuze die zij zich kan veroorloven omdat haar mening in dit geval
a) geen enkele invloed heeft
b) en zij zich niet hoeft te verantwoorden voor de keuzes die zij maakt. -
kees van eck, za 22 oktober 2011 21:03 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op kees
gelukkig doet jouw mening er ook niet toe...:)
-
Herman AS, vr 21 oktober 2011 13:43 Reageer op Herman
Duitsland: rechtse regering
Frankrijk: rechtse regering
Italie: rechtse regering
Nederland: rechtse regering
De 3 belangrijkste Europese economieën worden geleid door een rechtse regering die het onderling maar niet eens kunnen worden.
Sarkozy is alleen bezig met het behouden van de AAA status, Merkel is alleen bezig met korte termijn denken en Berlusconi n**kt liever kleine meisjes en probeert de ene na de andere rechtzaak wegens corruptie en machtsmisbruik weer met omkoping te voorkomen, dan dat hij zich überhaupt met politiek wil bezig houden.
En wat doet onze Mark intussen? Die gaat in Rusland wel eens eventjes tegen Poetin zeggen dat Rusland iets moet doen aan de corruptie. “Goed gedaan Mark, sterk werk jongen. Daar redt je de wereld wel mee hoor”.
Door die onkunde en dat onbenul van rechts en alleen daardoor loopt deze crisis volledig uit de hand. Is het niet duidelijk dat met rechts aan de macht heel Europa naar de afgrond wordt geleid ? Dat we met z’n allen iedere keer worden belazerd door de rechtse “machthebbers” ?
En voordat rechtse reageerders hier over Griekenland beginnen: Griekenland heeft inderdaad nu een linkse regering. Maar het is wel die linkse regering die in 2009 bekend moest maken dat de conservatieve (rechtse) regering van Nea Demokratia jarenlang valse cijfers had gepubliceerd.
Het is mij volkomen duidelijk: rechts veroorzaakt de crisis en heeft geen flauwe notie hoe ze die moet oplossen. En wie zal het gelag betalen ? Vul maar in rechts….., vul maar in…. -
Heinz Brauswasser, vr 21 oktober 2011 16:37 in reactie op Herman AS Reageer op Heinz
Wat is inmiddels nog rechts en wat is noch links. Allemaal gedogers.
-
Herman AS, vr 21 oktober 2011 21:46 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Herman
Nou rechts zijn die mensen die er nu een puinhoop van maken en a-sociaal beleid voeren. Rechts is bv Donner die tienduizende huurders veel meer gaat laten betalen, of ze dat kunnen of niet. Rechts is bv Zijlstra die de cultuur de nek omdraait. Rechts is bv Verhagen die liegt en bedriegt. Rechts is bv Leers, die aan de leiband loopt van Wilders, ove poedels gesproken. Rechts is bv Rutte die de vngers van gehandicapten, Wajongers en mensen die in sociale werkplaatsen werken afbijt nog voordat ze hebben kunnen overwegen of ze ze wel kunnen aflikken of niet.
-
Kees Apollo, vr 21 oktober 2011 13:42 Reageer op Kees
Het beste kunnen we alle plan van Jolande Sap voor het bestrijden van de eurobrand gelijk invoeren.
Dat zal door tegengestelde belangen helaas niet mogelijk zijn.
Dus wat heeft prioriteit? Dat mis ik wel in het verhaal van GL.
Opportunisten als Rutte gaan hier hun dingetjes uitpikken en roemen dan weer de fantastisch opstelling van GL. Samenwerking met de gedoogoppositie weer geslaagd, problemen nog niet opgelost.
Dat eerst de Griekse schulden volgens het oude SP plan moeten worden gesaneerd daar lijkt iedereen het nu wel over eens.
Maar hoe zit het bijvoorbeeld met de euro-obligaties? Hebben die prioriteit? Nederland profiteert op dit moment als 'sterk' landje (afgezien van 650 miljard hypotheekschuld) op een schandalige manier van de situatie. Het ontregelde systeem van de euro maakt dat zwakke landen veel meer rente moeten betalen op hun leningen en de sterke juist minder dan normaal. Met woekerwinsten voor de lage landen als gevolg maar de EU en de euro worden zo wel steeds verder het graf ingeduwd door De Jager c.s.
Tijd voor een actieplan over links dus. Met prioriteit voor de belangrijkste punten. -
Pieter Pan, vr 21 oktober 2011 13:02 Reageer op Pieter
Warom is het eigenlijk de plicht van de sterke landen om de economie van de zwakke landen draaiend te houden, mevrouw Sap?
-
Pieter Pan, vr 21 oktober 2011 12:55 Reageer op Pieter
Hoe lang gaat het nog duren voordat men het door heeft: het is een systeemfout van de Euro! Het werkt niet en het gaat nooit werken. Te grote verschillen in economieën, die in de zwakke landen tot een gigantische bubbel heeft geleid en die nu door de sterke landen overeind moeten worden gehouden.
Mevrouw Sap, de sterke landen mogen niet bezuinigen, maar moeten wel hun schuld laten oplopen door al het geld dat ze in de "reddingsfondsen" moeten stoppen. Hoe lang denkt u dat het gaat duren totdat ook de sterke landen hun AAA rating kwijt zullen zijn, omdat ze de rente op de schulden niet eens meer kunnen betalen, laat staan de schulden zelf? Oja dat gaan we oplossen door zelf een credit rating agency op te starten, want dat zal de markt wel een goed idee vinden.
Het hele achtelijke idee van het "reddingsfonds" is gebaseerd op de AAA rating van de sterke landen, zodat men tegen een lagere rente nog meer schulden kan maken. Wanneer houdt het nu een keer op met die schulden??? Ik dacht dat de EU een sterk pact moest worden tegen de opkomende landen, maar zoals het nu gaat worden we straks voor een appel en een ei overgenomen door wie het maar wil. -
Vals Plat, vr 21 oktober 2011 12:06 Reageer op Vals
Europa... ik ben in hart en nieren een voorstander van verregaande Europese samenwerking.
Wat de EU in combinatie met de regeringsleiders heeft laten zien aan ontbrekende daadkracht om het kleine Griekse brandje (klein t.o.v. de gehele EU) te blussen maakt mij zeer ongerust. Men is niet in staat gebleken om het Griekse probleem de afgelopen 2 jaar op te lossen én er zijn nog steeds geen maatregelen genomen om vergelijkbare problemen in de toekomst te voorkomen.
Zonder adequaat bestuur verliest de EU haar bestaansrecht. -
The Boy Wonder, vr 21 oktober 2011 11:55 Reageer op The Boy
Ik heb er eigenlijk steeds minder vetrouwen in dat dit goed gaat aflopen. We hebben gestemd op incapabele politici die niet in staat zijn spijkers met koppen te slaan. Ze treuzelen maar en treuzelen maar, spelen mooi weer en denken daarmee de markt te slim af te zijn.
En ondertussen wordt de (onafwendbare) financiële strop steeds groter. En dat is volledig te wijten aan de incapabele politici die duidelijk niet geschikt voor hun werk zijn. -
Joop Schouten, vr 21 oktober 2011 11:52 Reageer op Joop
Klinkt redelijk maar klopt niet helemaal. Het neoliberale systeem zal eerst moeten verdwijnen anders zal de inkomensongelijkheid blijven toenemen en spekken we 'graaiers'.
Niet het geld moet leidend zijn maar de mens.
Misschien zou je eens een gesprek kunnen aanknopen met partijgenoot Frank Hemmes.
Succes. -
Michiel Online, vr 21 oktober 2011 11:47 Reageer op Michiel
dit is toch wel zo typerend he.
http://www.joop.nl/44/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=10788&cHash=b0b831927780748ba2b1e0e5ae8f1e9c -
Marc 's Mening in de Marge, vr 21 oktober 2011 11:46 Reageer op Marc
Behoudend stuk. Ik verwacht van een GroenLinks leider toch wat meer elan en een positief constructieve visie. betekent niet dat het onzin is, maar het is meer iets wat onze regering zou moeten zeggen. GL moet gewaagder en gedurfder zijn.
-
Marc 's Mening in de Marge, vr 21 oktober 2011 12:10 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Marc
Ligt het aan mij of is het tijd voor een nieuwe beweging op links?
-
Matthieu klein Tank, vr 21 oktober 2011 12:36 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Matthieu
Je bent niet de enige. Ook ik snak naar een alternatief voor het steeds meer naar het grauwe midden wegzakkende GroenLinks.
-
The Boy Wonder, vr 21 oktober 2011 12:52 in reactie op Matthieu klein Tank Reageer op The Boy
Ik heb Groenlinks al een tijdje geleden afgeschreven. Het Groenlinks van Jolande Sap is niet mijn Groenlinks.
-
Missy Burps, vr 21 oktober 2011 14:01 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Missy
Hier nog een. Ik mis de passie, de bezieling. Ik mis een progressief geluid. En ik mis de integriteit. Zo'n stuk van GL zien staan naast dat bericht over Kunduz; wie gelooft de boodschapper nog?
-
Piet de Geus, vr 21 oktober 2011 14:01 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Piet
"het is meer iets wat onze regering zou moeten zeggen."
Inderdaad: zou moeten zeggen. Maar de regering zegt het niet, dus moet een ander het doen.
"GL moet gewaagder en gedurfder zijn."
Het lijkt me nu geen tijd voor luchtfietserij maar vooral voor een doses nuchterheid. Het is namelijk geen campagnetijd maar er moeten wat verdomd serieuze problemen opgelost worden. -
Marc 's Mening in de Marge, vr 21 oktober 2011 16:15 in reactie op Piet de Geus Reageer op Marc
Groen Links staat daarbij buiten spel. Ze zit niet in de regering. Dan mag je best een paar stappen verder denken, zodat we weten waar je voor staat. Uit niets in dit stuk blijkt een optimistische blik naar de toekomst, het is redden wat er te redden valt. GroenLinks heeft juist de positie om een out of the box alternatief aan te dragen. Als iedereen gaat zitten miezen zakken we langzaam weg in een moeras van ellende en dat is nergens voor nodig.
-
Piet de Geus, vr 21 oktober 2011 17:35 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Piet
"Groen Links staat daarbij buiten spel. Ze zit niet in de regering."
Misschien is het je even ontgaan maar de regering heeft geen meerderheid en kan die ook niet bij de gedoogpartner gaan halen. GroenLinks staat dus helemaal niet buitenspel: al shoppend zal Rutte wel weer even bij Sap aan de keukentafel komen zitten. -
Marc 's Mening in de Marge, vr 21 oktober 2011 18:15 in reactie op Piet de Geus Reageer op Marc
Dus nu zitten er een zooi marechaussees op een houtje te buiten in Afghanistan met een 'Niemand zeggen, zakdoekje leggenmandaat' en VVD en CDA zijn altijd de lachende eerste.
Succes! ... -
Piet de Geus, vr 21 oktober 2011 20:19 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Piet
"Dus nu zitten er een zooi marechaussees"
Allemaal tot je dienst. Met Uruzgan heeft GL de zaken alleen maar erger gemaakt. En dat gedoe met die stekkerdoos was een meer dan gênant stukje amateurtoneel.
Maar dat neemt allemaal niet weg dat GL met een heel ander spel bezig is dan jij suggereert. Daar helpt deze afleidingsmanoeuvre geen ene moer aan. Je hoeft mij niet te overtuigen van wat er niet deugt aan Sap, want ik heb nooit enige verwachting van haar gehad. Maar voor de beoordeling van dit stuk is het (los van het waardeoordeel) wel handig om een beetje juist in te schatten op welk bord er wordt geschaakt. -
Nieuw!: Veldman, vr 21 oktober 2011 20:02 in reactie op Piet de Geus Reageer op Nieuw!:
GroenLinks is nationaal een gedoogpartij van Bruin
Die gaan met Rutte naar Afghanistan -
Zeer Voornaam, zo 23 oktober 2011 20:59 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Zeer
" Dan mag je best een paar stappen verder denken "
Mogen en kunnen zijn twee verschillende dingen.
Politici van vandaag zijn bestuurders.
Dat lees je ook uit dit grappig stukje van sap: doe er een mannetje bij om aan andere tafels te kletsen. Dat is wat ze hier zegt.
En dan kan er weer een week of 3 geklets worden of het dan niet een donkere vrouw moet zijn, of iemand met een hoedje, of een weggepeste homo. Het CDA is dan weer tegen en zo gebeurt er dan toch niets.
De banken keren weer bonussen uit, en voor de meeste arbeiders is er weer geen 13de maand. De it-ers klagen door dat ze net bij google werken, want dasr kun e teminste echt doen wat je wil.
En zo hobbelen we de afgrond af.
Nederland was best rijk, maar we zijn met 20 arme landen een EU begonnen, dus we moeten heel erg veel gaan inleveren.
Wisten we wel, maar we kletsen liever of iemand een burka mag of niet, dat leidt zo lekker af van het feit dat we over 5 jaar zo'n 40% van ons inkomen gaan inleveren.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7939 x bekeken Korte Scan
Reageer (354) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7574 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5862 x bekeken Korte Scan
Reageer (194) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5598 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5139 x bekeken Korte Scan
Reageer (249) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
3914 x bekeken Korte Scan
Reageer (324) Economie Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3641 x bekeken Korte Scan
Reageer (94) Media Twitter -
Bam! GroenLinks in frontale botsing met 21e eeuw
Partijvoorzitter Weening legt uit dat Dibi officieel ongeschikte kandidaat is maar dat leden hem toch mogen kiezen ... Kelder legt archaïsch denken bloot ... CDA nu moderner dan GroenLinks
3453 x bekeken Korte Scan
Reageer (44) Politiek Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3421 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3129 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter

