Bekijk alles van Word fan

29 december 2009 Reageer (31) 551 x bekeken Media Print artikel RSS MSN Reporter NUjij eKudos Hyves LinkedIn Google

EU: elektrische auto's moeten geluid maken

Stille auto's te onveilig

Europees Commissaris voor Ondernemingen en Industrie Günter Verheugen wil dat elektrische auto's meer geluid gaan maken.

Verheugen in het AD:

De Commissie is zich bewust van de potentiële veiligheidsrisico's als 'stille' voertuigen zoals hybride of elektrische auto's niet tijdig worden opgemerkt door voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers.

In februari gaat een werkgroep van de Europese Unie en de Verenigde Naties zich buigen over minimale geluidsnormen voor stille auto's.

Laatste Reacties (31) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Jan Stroomer, wo 30 december 2009 12:16 Reageer op Jan

    Jan

    Prima plan, bandengeruis kan bij lage snelheden zeker onder een 'stads' ruisplateau zakken.

    En fietsers moeten in het donker ook licht voeren, terwijl je ze bij het straatlicht 'als je maar goed oplet' toch prima kunt zien...

  • Guy Geoffroy Chateau, di 29 december 2009 23:43 Reageer op Guy

    Guy

    Wat een kille, zielloze gevallen moeten die elektrische wagens zijn. Rondom een auto hoort een geur van benzine en olie te hangen. Een auto hoort ook lekker te ronken. Zonder dat alles wordt autorijden écht alleen maar verplaatsen van A naar B, terwijl het autorijden zelf toch ook een beetje plezierig moet zijn.

  • Jeroen van Santen, wo 30 december 2009 15:38 in reactie op Guy Geoffroy Chateau Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Een auto is een vervoermiddel, zeker in het verkeer. Wat jij beschrijft hoort volgens mij niet in het verkeer thuis. Zo wie zo heb ik al niet heel erg veel begrip voor de verering van onze heilige koeien. Mijns inziens hoort een auto overbodig te zijn, uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk.

  • Guy Geoffroy Chateau, wo 30 december 2009 18:35 in reactie op Jeroen van Santen Reageer op Guy

    Guy

    Ach, verkeer. Als je het hebt over de drukte in de ochtend- en avondspits en midden in de stad, oké. Maar wat is er mis met eventjes flink op de plank trappen, wanneer je alleen op de autosnelweg/provinciale weg bent, erg middenin the middle-of-nowhere?

  • Mary de France, di 29 december 2009 19:28 Reageer op Mary

    Mary

    Banden maken al geluid genoeg! Zoals ik dagelijks ondervind. Je zou het gezoem eens moeten horen van het in- en uit- de stad gaande verkeer, al die mensen van het platteland die in het centrum gaan shoppen, daar is een windmolenpark NIETS bij;-)

  • To Maat is Links en er trots op!, di 29 december 2009 18:19 Reageer op To

    To

    Mensen moeten eens even in de gaten houden hoeveel ze op hun gehoor doen. Op straat, zelfs in huis. Meer en intenser dan je denkt. Stel dat je gehoor voor een deel uitvalt, dat is erg onprettig en het kan je onzeker en kwetsbaar maken. Een zintuig dat plotsklaps niet meer samenwerkt met andere zintuigen is gewoon eng en vraagt om een enorme aanpassing van de mens die het treft.

    Zo is het ook met auto's die je niet hoort aankomen. Alleen de nieuwe generatie die niet beter weet of het was altijd al zo, zal er geen last van hebben.

    Trouwens, er staat niets over het aantal decibellen en het ene geluid is het andere niet. Op straat hoeft het niet muisstil te zijn! En als je in huis zit of in je achtertuintje hoeft het geluid dat toegevoegd wordt aan een "stille" auto al niet eens meer te horen zijn. Het gaat om enkele tientallen meters direct hoorbaar rustig geluid. Meer is niet nodig om te waarschuwen oplettend te zijn.

  • Hugo Gündel, wo 30 december 2009 00:41 in reactie op To Maat is Links en er trots op! Reageer op Hugo

    Hugo

    'Het gaat om enkele tientallen meters direct hoorbaar rustig geluid' ..... zegt u. Dus, een in eerste instantie hoorbaar geluid met de eigenschap dat het binnen korte afstand beduidend in sterkte afneemt. Ik stel voor dat u deze zeer bijzondere definite uit laat werken door het TNO.

  • To Maat is Links en er trots op!, wo 30 december 2009 13:43 in reactie op Hugo Gündel Reageer op To

    To

    Wees maar niet bang. TNO zoekt uit dat wat het uit moet zoeken.

  • To Maat is Links en er trots op!, wo 30 december 2009 13:47 in reactie op Hugo Gündel Reageer op To

    To

    Er is om voetgangers/fietsers te waarschuwen niet zo heel veel geluid nodig om hoorbaar te zijn, de remafstand is eigenlijk genoeg. Fluisterstilgeluid kan zelfs tot op tientallen meters hoorbaar zijn als het verder stil is. Je kunt het dan niet verstaan maar wel horen.

    Je hebt tussen stil en straaljager een enorme hoeveelheid decibel aan verschil in sterkte van geluid.

  • Jan van Brummen, di 29 december 2009 17:23 Reageer op Jan

    Jan

    Ik zou wel graag eens willen weten waarop deze risico-aannames zijn gebaseerd. Is er onderzoek naar gedaan? Zijn er betrouwbare statistieken, waaruit een verhoogd risico blijkt? Of gaan we op basis van een veronderstelling regelgeving invoeren?
    Het lijkt mij wel een onderwerp voor de "mythe-busters".

  • Theo Doornbos, di 29 december 2009 17:17 Reageer op Theo

    Theo

    Omdat ik al een generatie ouder ben (geb. 1935) wil ik even een stadium terug gaan. In de jaren 50 kwamen er in NL de Amerikaanse "sleeen", die veel minder geluid maakten dan wat we toen gewend waren. Dat leek ook gevaarlijk, maar viel dus erg mee omdat je dan inderdaad beter gaat opletten.

  • Marcel LeCram, di 29 december 2009 16:55 Reageer op Marcel

    Marcel

    Elke auto zal geluid maken. De banden veroorzaken ook nu het meeste geluid. Alleen op lage snelheid hoor je de motor beter. En daar lijkt me een claxon de beste oplossing.

  • Waldo de Jong, di 29 december 2009 15:59 Reageer op Waldo

    Waldo

    Grappig dat iets niet te weinig herrie mag maken.

    Laat de VN maar bepalen hoe hard het geluid minimaal moet zijn dan verzinnen wij wel een leuk geluid.

    MIEP MIEP is (of miep miep als dit te hard is) misschien een leuk geluid voor een electrisch auto. Iemand nog leuke suggesties ?

  • max 58, wo 30 december 2009 17:26 in reactie op Waldo de Jong Reageer op max

    max

    Inderdaad: MiepMiep lijkt me wel wat: zo heet onze jonge siamese poes,die als een " achterlijke" door het huis scheurt: Naam kwam van mijn zoon die ( teveel?) naar " Road-Runner" kijkt. En inderdaad: bij " MiepMiep" kijkt iedereen in huis op, waar het gevaar nu weer vandaan komt!

  • Stan B., di 29 december 2009 14:25 Reageer op Stan

    Stan

    Stel dat het mogelijk zou zijn onzichtbare auto's te maken (minder optische vervuiling!) dan zouden we dit toch ook niet willen. Hoeveel doden moeten er vallen voordat de vooruitgangsfanaten terugkomen van hun wrede fantasieën?

  • Flipje Tiel, di 29 december 2009 14:51 in reactie op Stan B. Reageer op Flipje

    Flipje

    Ehh, er vallen elk jaar minder verkeersdoden. En op plaatsen waar mensen oversteken moeten automobilisten extra goed opletten. Speciaal als die mensen gehandicapt zijn.

    Misschien een waarschuwingssignaal dat veel zachter is dan de toeter maar wel op dezelfde manier werkt.

  • Jac Gerritsen, di 29 december 2009 14:14 Reageer op Jac

    Jac

    Het lijkt me uit het oogpunt van veiligheid wel goed dat de el.auto geluid maakt, het hoeft natuurlijk geen tering herrie te worden. zoiets als een piepje dat achteuitrijdende vracht wagens en ook elw el. heftrucks produceren. En op de snelweg kan het natuurlijk uit.
    Of misschien kunnen we de radio gewoon wat harder zetten:)

  • Jolly Roger, di 29 december 2009 13:48 Reageer op Jolly

    Jolly

    Onzin. Het werkt gemakzucht in de hand als je stille auto's een geluidje gaat geven. De overgang naar elektrisch gemotoriseerd vervoer is een fase waar de hele gemotoriseerd vervoer gebruikende wereldbevolking langzamerhand aan zal gaan/moeten geloven. Daarmee zal ze ook moeten wennen aan de nieuwe realiteit. Bovendien is er op lokaal niveau lange tijd gesteggel geweest over het plaatsen van geluidsschermen langs snelwegen. Wat men wil men nu eigenlijk? Veiligheid is in beginsel je eigen verantwoordelijkheid, en zorg voor veiligheid is aan te leren.

  • Stan B., di 29 december 2009 13:17 Reageer op Stan

    Stan

    Helemaal eens met Verheugen. Moet ook gelden voor electrische scooters. Geluid is naast visuele waarneming de belangrijkste manier om de nabijheid van een gemotoriseerd (en dus potentieel dodelijk) voertuig op te merken. Geluidloze voertuigen gaan meer verkeersslachtoffers veroorzaken, zo simpel is het. Dan maar wat meer lawaai.

  • Emmerthe Spaay, di 29 december 2009 12:30 Reageer op Emmerthe

    Emmerthe

    Blijkbaar hebben ze niets nuttigers te doen dan zich met deze flauwe kul bezig te houden. Voetgangers en fietsers maken ook geen lawaai en hoe stiller hoe beter zou ik zeggen.
    En wie oversteekt moet gewoon opletten en anders op het troittoir blijven. Ja de EU is een monsterachtige breaucratie aan het worden met belachelijk hoog (en belastingvrij) betaalde politici en ambtenaren. Afslanken die boel en alleen maar die taken doen, die echt het nationale belang te boven gaan.

  • Thomas Wagenaar, di 29 december 2009 12:44 in reactie op Emmerthe Spaay Reageer op Thomas

    Thomas

    Fietsers en voetgangers maken wel geluid hoor, dames met hoge hakken, heren met een stevige tred, rammelende studentenfietsen, je hoort het allemaal.

    Ook vind ik het moeilijk om nu gelijk de hele EU af te schrijven aan de hand van één incident waarover we het nog niet eens zijn of het nou een positief of negatief effect heeft.

  • Douwe de Vries, di 29 december 2009 13:14 in reactie op Emmerthe Spaay Reageer op Douwe

    Douwe

    "En wie oversteekt moet gewoon opletten en anders op het trottoir blijven"

    oké, nogmaals. Blinden moeten dus maar gewoon niet meer op straat komen?? beetje egoïstische uitspraak in mijn ogen.

  • Thomas Wagenaar, di 29 december 2009 12:22 Reageer op Thomas

    Thomas

    Je wilt wel dat voertuigen met snelheden die dodelijk kunnen zijn enigzins aankondigen dat ze er zijn. Hoewel dit inderdaad weer eens klinkt als contra-productieve bemoeizucht, na een paar minuten bekruipt je toch het gevoel dat er ook wel eens zinnige dingen uit Brussel komen.

  • Flipje Tiel, di 29 december 2009 13:08 in reactie op Thomas Wagenaar Reageer op Flipje

    Flipje

    Als autos een beetje hard rijden maken de banden meer geluid dan de motor. Bovendien moeten chauffeurs gewoon opletten net zoals voetgangers! En blinden weten heus wel dat ze zich goed zichtbaar moeten opstellen voor ze oversteken.

  • John Galt, di 29 december 2009 12:19 Reageer op John

    John

    Haha wel leuk als ze je dan zelf laten bepalen wat voor geluid er uit je auto komt. Ik ga voor de ouderwetse stoomlocomotief.

    De hulpdienstvoertuigen in de EU meoten ook hetzelfde geluid hebben, ik stel voor om dat ipv TaaTuuTaaTuuu, EeeeUuuuu EeeeUuu in te voeren.

    Maar gaan we dan ook geluidswallen bouwen om het geluid dat we moedwillig produceren uit woonwijken te houden?

  • Zjen LinksMensch, di 29 december 2009 12:18 Reageer op Zjen

    Zjen

    Hoe stiller hoe beter...geluidsvervuiling stopt. Joechei!

    We wennen er vanzelf aan..heerlijk.

  • Christiaan Mooij, di 29 december 2009 12:01 Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Ja, kan je binnenkort je eigen geluid uploaden.
    sms 9090 ferrari AAN voor jouw eigen ferrari geluid.

  • Flipje Tiel, di 29 december 2009 11:52 Reageer op Flipje

    Flipje

    Hoe minder lawaai, hoe beter zou ik zeggen. De chauffeurs en de voetgangers leren er wel mee omgaan. Zowiezo moet een chauffeur altijd opletten dat hij geen gevaar veroorzaakt.
    Het zijn dit soort dingen waardoor de mensen het respect voor en vertrouwen in de overheid verliezen.

  • Ben Luberti, di 29 december 2009 11:30 Reageer op Ben

    Ben

    Gekker moet het niet worden, dadelijk moeten voetgangers en fietsers ook lawaai gaan produceren.

  • Douwe de Vries, di 29 december 2009 11:54 in reactie op Ben Luberti Reageer op Douwe

    Douwe

    Aan de andere kant, is het voor blinde mensen misschien WEL prettig. Met name voor mensen die op hun gehoor aangewezen zijn om over te steken. Als ze niets opmerken kunnen ze zo pardoes voor je elec auto oversteken met alle gevolgen van dien.

    Ik moet zeggen dat ik het in eerste instantie ook belachelijk vond. Maar bij nader inzien zit er misschien toch wel IETS in.

  • To Maat is Links en er trots op!, di 29 december 2009 13:00 in reactie op Douwe de Vries Reageer op To

    To

    Dat ben ik dus gewoon met je eens. Stille auto's lijken zo leuk en aardig. Maar voor blinden, (hoog)bejaarden, kinderen is het funest. Daar wordt weer eens niet bij stilgestaan!

 

Reageren

Populaire opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven