Bio Bekijk alles van Frans Verhagen Word fan

Frans Verhagen

Frans Verhagen Journalist, publicist

12 juni 2011 Reageer (38) 1653 x bekeken Politiek RSS

Een oppositie van niks geeft Rutte de vrije hand

Wat dat betreft heeft Rutte het goed ingeschat. Er is alleen geneuzel over dat het eerlijker zou kunnen

Volgens Rutte wordt het land sterker van het PVV/VVD beleid. Ik ben niet tegen alle bezuinigingen maar Rutte zou geloofwaardiger zijn als ook de voordeeltjes voor de hogere inkomens en de ondernemingen werden aangepakt. Uiteraard de heilige VVD koe van de hypotheekrente subsidie die onevenredig voordelig uitpakt in de hoogste schijven. Rutte pakt het laaghangend fruit, de handophouders, de afhankelijken, de mensen die in rijen moeten staan voor loketten. Systematiek zit er niet echt achter anders zou de verdeling anders uitpakken.

De oppositie had vrijdag het nakijken. Wat zeg ik, vrijdag? Sinds de oppositie de ambtelijke nota met zestien miljard bezuinigingen als geldende norm aanvaardde (met uitzondering van de SP die consequent blijft en de PVV die alles inlevert in ruil voor macht, of de schijn daarvan) is dat ook het bedrag waar het over gaat. Belastingverhoging of lastenverzwaring is als optie al bij voorbaat uitgesloten. Zoals de NRC vandaag opmerkt, alle partijen hadden al tien miljard bezuinigingen ingeboekt. De VVD had het meest geloofwaardige programma van bezuinigingen, ook al loog Rutte op cruciale punten tijdens de campagne. Maar toen was al duidelijk dat als je dat bedrag accepteert, je de discussie erover al hebt gesloten. De oppositie krijgt dus wat ze verdient, en, in overgrote meerderheid, dus ook het land.

Never mind dat veel PVV kiezers, de klunzen, het slachtoffer zullen worden van hún kabinet. Ze hebben zich tot nu toe laten misleiden door de Grote Leider die de schuld afwentelt op Grieken, allochtonen en andere boogaboo bedreigingen. Lekker gemakkelijk. Dat gaat zolang goed tot de kiezer erachter komt dat het zijn Grote Leider is die hem dit beleid heeft opgedrongen.

Nee, actiebereidheid is er niet en zal er niet komen. Wat dat betreft heeft Rutte het goed ingeschat, of heeft hij het tij mee, of een combinatie van beide. Er zijn geen alternatieve ideeën, er is alleen geneuzel over dat het eerlijker zou kunnen. Het eerlijk doen, als uitgangspunt, is al geen onderwerp meer. De discussie gaat deze maand vooral over Cohen, opgejaagd door een mislukte voorzitter. Maar het zal niet lang meer duren of ook Sap en Pechtold worden het voorwerp van discussie. Wat hebben ze uiteindelijk tot nu toe gepresteerd? Op cruciale punten stonden ze achter Rutte/Wilders ook toen de Grote Leider niet thuis gaf – denk aan de spookmissie naar Kunduz, de redding van de Nederlandse banken en hun Griekse obligaties en de ridicule bezuinigingen op defensie. Ze staan zonder alternatief, zonder eigen programma, en zonder woorden. Ja, bon mots en one liners. Rutte is daar niet kwetsbaar voor.

Nederland is rijk, daarin heeft Schnabel gelijk. Het is ook lui en inactief. Dat betekent dat degenen die de sterkste ideeën hebben die door kunnen drukken. Ook als dat enkel gaat om het behartigen van eigen belangen. Er staat simpelweg niets tegenover.

Dit artikel verscheen eerder vandaag op de weblog van Frans Verhagen

Laatste Reacties (38) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Frank Klaassen, vr 17 juni 2011 13:51 Reageer op Frank

    Frank

    Beste Frans, je hebt je vergist, de oppositie is het roerend eens met kabinet Rutte, ze durven er niet voor uit te komen?

  • Marc Schouten, ma 13 juni 2011 22:00 Reageer op Marc

    Marc

    In Spanje wordt de actie dag van 19 juni (19-J) voorbereid. Via internet word massaal opgeroepen om te demonstreren tegen het "pact voor de euro" waar op 24 juni over getemd wordt in EU. Anomymous waarschuwt in een filmpje met Engelse ondertiteling de Spaanse overheid. (http://tinyurl.com/6cuhlua)

    De beweging is niet te stoppen!!!

    3 van de fimpljes op youtube zijn te vinden op de site van het Spaanse dagblad Público: http://tinyurl.com/6fsja88

    En Nederland slaapt, laat zich in de luren leggen met softe salonpolitiek....

    [ª_ª]

  • Jan Wouda, ma 13 juni 2011 17:50 Reageer op Jan

    Jan

    Idd. een oppositie van niks die nb door eigen achterban nog verder uitgehold wordt . Die van de PvdA. Sodeju ! 't lijkt wel het CDA ..dat congres

  • Henk Anoniem, ma 13 juni 2011 14:27 Reageer op Henk

    Henk

    De PvdA moet vooral de eigen gelederen eens goed onder de loep nemen, zo dat nog mogelijk zou zijn. Een mooi begin zouden de corruptie deelraden kunnen vormen waarover de PvdA presideert. Neem nu Amsteram Oost-Watergraafsmeer, Amsterdam Bijlmer en Rotterdam Feyenoord. Met zulke bestuurders kan je toch niet verwachten landelijk kiezers aan je te binden? De PvdA begint trekken te vertonen van de USSR voor de ineenstorting. Apparatsjiks die er eigenlijk niet meer in geloven maar bezig zijn hun eigen carrière te bevorderen. Vandaar de de PvdA geen verhaal meer heeft. Hoe zou het ook anders kunnen zijn?

  • , ma 13 juni 2011 14:52 in reactie op Henk Anoniem Reageer op

    De PvdA, en met name de zich PvdA-coryfeeën noemede PvdAérs doen niet anders.
    Het lijkt wel alsof ze er een duivels genoegen in scheppen die partij grondig en definitief de vernieling in te helpen.
    En dat alleen maar omdat ze zelf niet meer aan de bak komen.

    Ik vind dat redelijk weerzinwekkend.

  • Piet de Geus, ma 13 juni 2011 17:25 in reactie op Henk Anoniem Reageer op Piet

    Piet

    "Neem nu Amsteram Oost-Watergraafsmeer, Amsterdam Bijlmer en Rotterdam Feyenoord. Met zulke bestuurders kan je toch niet verwachten landelijk kiezers aan je te binden? De PvdA begint trekken te vertonen van de USSR voor de ineenstorting."

    Martin van Amerongen schreef pakweg een decennium terug al over de hoofdstedelijke PvdA als "Breznjev aan de Amstel". En toen was Elatek er nog niet eens.

  • Frits Guevara, ma 13 juni 2011 02:55 Reageer op Frits

    Frits

    Ik vind ook dat je huizenbezit niet via allerlei regelingen moet aanmoedigen omdat je je hier begeeft in iets wat marktwaarde heeft. Een subsidie vertegenwoordigt zo duidelijk een geldwaarde dat dit automatisch ook merkbaar is in een hogere prijs die je er voor betaalt als je zo'n huis als nieuwkomer zou kopen. Het haalt dus niets uit of dit voor "de rijken" is, het is voor iedereen niet goed want dit werkt ook inflatoir.

    Ik ben er dus voor dat je dit soort subsidies allemaal afschaft. De prijzen van huizen zullen hierdoor een stukje dalen, dit is pech voor degenen die een huis bezitten, maar je merkt die pech alleen als je een erfenis achterlaat. Als dit over het hele front daalt merk je er namelijk niks van als je een ander huis koopt. Het zou zelfs voordelig zijn als je zoveel in de plus staat dat je een tweede huis koopt, want mét die subsidies had je voor een huis veel meer betaald.

    Het zou wel eens o.a. vanwege de subsidies kunnen zijn dat huizen in Nederland een klap duurder zijn dan die in Duitsland of België. Ik juich het afschaffen van die subsidies verder ook toe omdat het een stuk dwang minder is. Ik reken er echter niet op dat de belastingbetaler het geld zal terugkrijgen dat de overheid zich hiermee uitspaart. Dat ben je kwijt, en zal aan een andere overheidsfrats worden verbrast.

    Frits GueVARA

  • Andy P, di 14 juni 2011 15:07 in reactie op Frits Guevara Reageer op Andy

    Andy

    Als huizenbezitter ben ik het helemaal met u eens. De huizenmarkt in Nederland is ernstig ziek en daar helpt geen zacht medicijn tegen. We hebben huizen niet meer om in te wonen, maar om mee te speculeren en dat moet een keer stoppen. Mensen die dom genoeg zijn om willens en wetens een veel te duur huis te hebben gekocht, pech dan maar. Het is toch absurt dat iets met 10-tallen duizenden euro's in korte tijd in waarde stijgt.

  • Pierre Laroi, zo 12 juni 2011 23:32 Reageer op Pierre

    Pierre

    Het is ook niet makkelijk om de oppervlakkige verdachtmakingen en one-liners van de heren van rechts met feiten aan de kaak te stellen dan wel te ontmaskeren. Feiten aanhoren kost tijd, en moeite. Feiten beklijven ook niet, groepsbelediging beklijft wel, zo is het helaas. Onbenullen zonder kennis van zaken brullen iets dat een beetje waar zou kunnen zijn en beledigen iedereen die niet voor zichzelf kan zorgen, en andere onbenullen applaudiseren. Terwijl van wat de heer Wilders aan beveiliging gekost heeft (hij had ook zijn mond mogen houden) een middelgrote stad zes musea had kunnen laten bouwen... En neem nou maar van mij aan dat het uurloon van zijn advocaat ook door De Nederlanders wordt betaald... Al is het indirect...

    Daarbij komt dat Rutte en consorten het idee dat de maatregelen die ze nemen de crisis zouden kunnen oplossen zorgvuldig koesteren zonder ook maar een poging in het werk te stellen eens in de eigen portemonnaie te kijken.
    Mijns inziens was en is die crisis echter doodeenvoudig het gevolg van diefstal door mensen met teveel macht. Het zou niet misstaan als linkse politici daar iets meer de nadruk op zouden leggen in plaats van degenen die de schurken de hand boven het hoofd blijven houden te blijven aanspreken met 'excellentie'. Ze zouden er iets meer de nadruk op kunnen leggen dat deze dames en heren In plaats van bekeuringen uit te delen aan illegalen (wat mijn tante ook wel had kunnen verzinnen) zich eens zouden kunnen proberen te concentreren op het aan banden leggen van dat soort misbruik. Zo zou het bijvoorbeeld niet mogelijk moeten zijn om binnen tien jaar nadat men minister was (of wethouder, of zoiets) erebaantjes bij grote bedrijven te accepteren... Ik begrijp best dat dit onmogelijk is, maar iets meer aan de kaak stellen en blijven stellen wat er allemaal misdaan is zou geen kwaad kunnen. Gewone mensen willen echt geen JSF en ook geen kerncentrales... Al het gelul eromheen doet me vermoeden dat (slecht zichtbare) corruptie hier in Nederland veel vaker voorkomt dan in menig derdewereldland...

    Ik stel het maar een beetje extreem voor... Links is te beleefd, dat is jammer.

  • Michiel Online, zo 12 juni 2011 21:50 Reageer op Michiel

    Michiel

    Het gaat niet om de oppositie van niks, het gaat om de leugens van Rutte.

    Het gaat om de coalities van niks. Daar gaat het om.

  • daniella van den boomen, zo 12 juni 2011 17:59 Reageer op daniella

    daniella

    " Rutte heeft het goed ingeschat"

    Nou nee,..

    Van een reeds decennia-lang voorbereidde hervorming van het politieke landschap, door de internationals (al dan niet in NL zelf gestationeerd), met als doel de controle, macht en rijkdom over voornamelijk de grondstoffen, zijn Rutte en Balkenende enkel de uitvoerders van de hervormingen.
    Voor hun tijd was al op de universiteiten een lichting klaargestoomd om de hervormingen in de publieke sectoren, die geprivatiseerd zouden worden, voor te bereiden en uit te voeren.
    Balkenende en Rutte zorgden verder voor het individualiseren en het dualisme, de zelfredzame mens ofwel de ik-cultuur.
    De volgende stap was het versplinteren van een Linkse oppositie d.m.v. het lanceren van Verdonk en Wilders die met valse politieke sentimenten en beloftes de Linkse stemmers naar het Rechtse kamp misleidden.
    CDA, GL, en D66 waren al rechtsgeorinteerd, de PvdA is vrijwillig naar het rechtse kamp overgestapt. Door het inmiddels ingevoerde individualisme, dualisme en beleving van hun "tijdelijke" schijn-rijkdom zagen de PvdA-aanhangers het sociale zekerheidsstelsel als een bedreiging voor hun eigen positie, vergetend dat zij de eersten zouden zijn die er mogelijk weer afhankelijk van zouden kunnen worden.
    Enkel de SP staat nog recht tegenover het Neo-Liberalisme, maar worden door een niet openlijk toegegeven "cordon-Sanitair" buiten spel gehouden.

    Balkenende en Rutte zijn dus enkel de uitvoerders van een lang voorbereidde herinrichting van onze maatschappij waar zelfs verkiezingen geen verandering in kunnen brengen.
    En dat maakt het gevaarlijk voor NL want het besef zal langzaam bij iedereen doordringen t.g.v. de gezamelijk ervaren ellende en tot groot verzet leiden waar het Malieveldje links-liggend gelaten zal worden omdat deze manier van protest geen deuk in dit beleid kan trappen. Individuele acties zullen we ook meer gaan zien en zijn vaak nog catastrofaler.

    Rutte zal nog tegen zijn inschattingsfout aanlopen, maar ja: dan zal het wel weer de schuld van Links zijn.

  • Jac Schmidt, zo 12 juni 2011 21:38 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Jac

    Jac

    Niet alleen rijke PvdAers zien/zagen het sociale zorgstelsel als een bedrieging voor hun schijn-rijkdom.
    De hele Nederlandse middenklasse denkt dat zij de dans zullen ontspringen, overtuigt van hun eigen bekwaamheden denken zij dat ze onmisbaar zijn.
    Helaas voor hen zullen ook hun banen, net als in het verleden voor de maakindustrie, naar het buitenland verdwijnen of devalueren.
    Wat je nu ziet in Griekenland en Spanje, massale werkloosheid onder afgestudeerden en jongeren, komt ook deze kant op.
    Academici zullen op grote schaal werkloos worden of een baan moeten aanvaarden ver beneden hun niveau.
    Vroeg of laat zullen zij wakker worden en zien dat het sociale vangnet voor hen zo lek is als een mandje.
    Dit is een logisch gevolg van de globalisering.

  • Jac Schmidt, zo 12 juni 2011 21:59 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Jac

    Jac

    Ja, de oppositie wilde voor de verkiezingen laten zien hoe neo-liberaal ze waren en hoopten door klakkeloos de bezuinigingsvoorstellen van de ambtenaren over te nemen in de regering te komen.
    Nu staan ze met lege handen want ze kunnen niets anders dan meeste de kabinetsplannen steunen omdat dat ook hun eigen plannen waren.
    Machtspolitici als Rutte en Verhagen hebben het knap gespeeld en lachen zich binnenskamers een breuk.
    De oppositie mag bléren wat ze wil maar het is ook hun beleid dat wordt uitgevoerd. Het zou een erorm gezichtverlies zijn voor hen als ze de kabinetsplannen dwarsboomden.
    De PVV kan lekker echt oppositie voeren zonder dat haar kabinet in de problemen komt.
    Het enige wat de oppositie nog kan doen is duidelijk maken dat zij geen enkel voorstel van dit kabinet meer steunen zodat de bal weer teruggespeeld wordt naar Wilders, maar dat zullen PvdA, Groenlinks en D66 niet durven.
    Hoe dom kon progressief Nederland toch zijn om zich zo te laten inpakken.

  • daniella van den boomen, ma 13 juni 2011 08:56 in reactie op Jac Schmidt Reageer op daniella

    daniella

    De globalisering...Ik zie het als een Coca-Cola vs Pepsi oorlog, waarbij s'lands legers ingezet worden. Dit kost natuurlijk bakken met geld dat ze via de politiek uit de maatschappij onttrekken.
    Na vele jaren waren de essentiele posities bij de lagere overheden, maatschappelijke instanties, Banken...enz. ingenomen en kon de collecte beginnen.
    In 2003 werd het anker gelicht en kon de VOC ten strijde uitvaren, terwijl de collecte gewoon doorging.
    Inmiddels is de averij aan de schepen dermate dat de laatste druppel geld opgezogen wordt, de maatschappij ontredderd achterlatend.
    Willen we herstellen dan moeten we stoppen met cola drinken en naar alternatieven zoeken.
    Eentje zonder geheim recept en machtslust.

  • Wilbert Boeijen, ma 13 juni 2011 17:33 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Wilbert

    Wilbert

    Áls er al iets mis zou zijn met globaliseren op zich, dan is het volgens mij niet best, want ik denk dat je het niet kan stoppen.

    Volgens mij gaat het niet om wel of niet globaliseren, maar om hóé er aan de - onvermijdelijke - globalisering invulling wordt gegeven.

  • daniella van den boomen, ma 13 juni 2011 19:30 in reactie op Wilbert Boeijen Reageer op daniella

    daniella

    Ben het geheel met je eens. Eenzijdige globalisering onder dwang heeft al vaker voor ellende gezorgd. Ik zou het ook liever willen hebben over eerlijke "Wereldhandel". Maar dat is wat betreft de energie-belangen een utopie of ze moeten drastisch veranderen van energie-bron.

  • Wilbert Boeijen, ma 13 juni 2011 21:30 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Wilbert

    Wilbert

    Ik ben niet echt verbaasd, dat je het met me eens bent, gezien je bijdragen van de laatste tijd. Jammer dat je wat cynisch bent over dat dingen kunnen verbeteren.

    Globalisering omschrijven als "eerlijkere wereldhandel" vind ik een heel eind in de goede richting. Ik denk alleen, dat je globalisering niet los kan zien van wat zich lokaal afspeelt. Wat je zelf (individueel, lokaal, regionaal, nationaal, Europees) kan oplossen, moet je ook zelf oplossen, maar dan moeten hogere overheden je dat wel toestaan.

    Wat ik maar wil zeggen, is dat globalisering niet alleen een schaalvergroting is, maar ook en vooral het besef van dat wat je hier uitspookt ook een impact kan hebben op het leven van mensen een paar duizend kilometer verderop.

    En verder zou ik "ze" moeten liever veranderen in "we" moeten... ;-)

  • daniella van den boomen, ma 13 juni 2011 23:48 in reactie op Wilbert Boeijen Reageer op daniella

    daniella

    Als 'we' met onze capriolen op opinisites een positieve impact kunnen hebben op mensen een paar duizend kilometer verderop zou dat betekenen dat we de hogere overheden en industrielen hebben kunnen overtuigen van hun zelfdestructief gedrag wat de hele wereld meesleurt de afgrond in.
    Er is echter een verschil met de dictatoriale landen waar de publieke opinie op internet er voor zorgden dat er grote onrust in die landen kwam. Hierop zag het westen zich genoodzaakt, vanwege de olie-belangen, hun zelfgeschapen dictator te vervangen.
    In onze schijn-democratie werkt dat anders omdat hier niet een individu op zich aan te wijzen is, maar dat het een internationale olie-elite betreft met belangenverstrengelde connecties met de hogere overheden.
    Zelfs het land platleggen zal vanwege hun langere adem geen steek uithalen.
    Buiten het maar blijven aankaarten op JOOP zijn er weinig andere mogelijkheden om de politiek daadwerkelijk te beinvloeden. Misschien dat de oppositie zich wat gesterkt gaat voelen maar verder zullen die ook niet komen.
    Als we geweld willen uitsluiten als mogelijkheid wat zijn dan volgens u de mogelijkheden?

  • Diana Kramer, zo 12 juni 2011 16:06 Reageer op Diana

    Diana

    Ik vraag me af wat Frans Verhagen nu eigenlijk wil horen?

    Misschien moet hij eens de onderlinge verkiezingsprogramma's van de betreffende partijen inzien en vergelijken?

    De visie van de oppositie is niks meer of minder dan die van de coalitie. Alleen had de coalitie toevallig net wat meer zetels en het opportunistische belang te gaan regeren.

  • Henk Anoniem, zo 12 juni 2011 15:50 Reageer op Henk

    Henk

    Opeens zat ik in de hoogste schijf, te hard gewerkt kennelijk. Ik kon kiezen tussen voor de buren werken, een hypotheek, of minder werken. Ik heb gekozen voor het laaste. Heerlijk, ik kan nu drie dagen in de week ook uitslapen. Maar als Ruud H. zijn zin krijgt ga ik weer meedoen!

  • arjan doorgeest, zo 12 juni 2011 15:26 Reageer op arjan

    arjan

    Goed artikel - de zienswijze van de auteur klopt als een bus, oftewel een iets al te pijnlijk zwerende vinger.

  • Ruud H., zo 12 juni 2011 14:35 Reageer op Ruud

    Ruud

    "Uiteraard de heilige VVD koe van de hypotheekrente subsidie die onevenredig voordelig uitpakt in de hoogste schijven."

    Dit komt echter door:

    "de heilige Linkse koe van een progressieve inkomstenbelasting die onevenredig onvoordelig uitpakt in de hoogste schijven."

    Mooi compromis is de vlaktaks en het mes snijdt aan twee kanten.

  • Grolschje ., zo 12 juni 2011 14:50 in reactie op Ruud H. Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Een vlattax. En dan alle belastingvoordeeltjes en armensubsidies afschaffen.
    Wat zou dat heerlijk zijn :).

  • , zo 12 juni 2011 15:36 in reactie op Ruud H. Reageer op

    Vlaktaks prima.
    Maar dan géén HRA meer.
    Helemaal niet meer.
    Punt.

  • Inter Bella, zo 12 juni 2011 17:44 in reactie op Reageer op Inter

    Inter

    ---[Maar dan géén HRA meer.]---

    En dan ook de huursubsidie afschaffen.

  • , ma 13 juni 2011 14:54 in reactie op Inter Bella Reageer op

    Ik weet niet of je dat één op één tegen elkaar kunt wegstrepen.
    De een krijgt er vele honderden per maand terug van de belasting, de ander een paar tientjes erbij.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, ma 13 juni 2011 14:51 in reactie op Reageer op Fred

    Fred

    Alle subsidies en uitkeringen er ook uit!

  • daniella van den boomen, ma 13 juni 2011 15:21 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op daniella

    daniella

    U bedoeld de villa-toeslag en de bonus-uitkering neem ik aan?

  • Marc Schouten, zo 12 juni 2011 15:48 in reactie op Ruud H. Reageer op Marc

    Marc

    "Mooi compromis is de vlaktaks en het mes snijdt aan twee kanten."

    die komt er nog wel

  • , zo 12 juni 2011 14:29 Reageer op

    Frans;
    Tu quoque?

  • Bijstandskoning van GeenStijl, zo 12 juni 2011 14:24 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Ik vind het een walgelijk elitair zootje dit kabinet. De crisis is door de elite veroorzaakt en de mensen met de lage inkomens, ziekten en handicaps betalen de rekening. Je zou denken dat het dan wel prijsschieten zou moeten zijn voor zo'n linkse oppositie.

  • Philippe Nourredine, zo 12 juni 2011 17:49 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Philippe

    Philippe

    Ok 100% mee eens, maar wat is het alternatief.
    Zelf pieker ik me suf, wat ik Cohen aanreken is dat hij véél te weinig onderbouwde tegenstand biedt, hij moet met harde cijfers komen bv. de massa-immigratie, het merendeel geeft de PvdA de schuld terwijl de VVD goedkoop arbeid wilde en het CDA gezinshereniging!
    Wat betreft Griekenland moet hij tegenstemmen, want hij heeft nog ruimte om 180 graden te draaien zoals Rutte en Greet dat ook doen.
    Cohen doet er ook goed aan om de bezem door de PvdA te halen, bv. Elatik is op allerlei media de zwakste schakel gezien de comments, ok het is mss niet leuk maar wel gunstig vwb de kiezers.
    In de opposietie is geen ruimte voor positieve discriminatie, het kan alleen als je in een coalitie zit..

  • Gerwin van Eersel, zo 12 juni 2011 14:23 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Eens, de gezamenlijke oppositie komt niet verder dan wauwelen eerlijkheid en geneuzel over de commissie stiekum. Belangrijke onderwerpen worden structureel uit de weg gegaan, aangezien men daar geen visie op heeft.

  • Rob Geurtsen, zo 12 juni 2011 14:16 Reageer op Rob

    Rob

    En vooral diegenen die zich afvragen wat de crises van de PvdA is... hierboven staat die breed uitgemeten...

    we geloven allemaal het verhaal van de bezuigingen... er is geen debat over economische (reken-)modellen, azoals Rutte in het debat afgelopen week zei:

    als we het CPB niet geloven en de regering kiest haar eigen cijfers dan wordt het land onbestuurbaar...

    Hij leek wel een moderne dictator... discussie mag niet, het CPB rules... maar dat zijn deskundigen die in de gehanteerde modellen een politieke keuze maken over de formules en de veronderstelde effecten - en die zijn lang niet allemaal peer reviewed bewezen.

    De PvdA heeft als ze wil ruimte genoeg om eigen beleid te maken... maar als je de discussieruimte inlevert... ben je dom en onhandig bezig, of een chronisch gebrek aan kennis.

    Sociaal democratie gaat wel uit van een vrije markt, maar hoeft niet dogmatisch het neoliberale economische rekenmodel te hanteren...

    Waar zijn de nederlandse Krugmannen?

  • Marc Schouten, zo 12 juni 2011 16:18 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Marc

    Marc

    23 en 24 juni wordt er in Europa over het pact voor de euro gestemd. Het groot kapitaal krijgt de vrije hand en de burgers worden steeds kleiner en krijgen niets meer te vertellen.

    Het gaat echt de verkeerde kant op. :(

  • Zjen Zen, zo 12 juni 2011 16:32 in reactie op Marc Schouten Reageer op Zjen

    Zjen

    Richting afgrond voor alle burgers Behalve de bedrijven en banken en verzekeraars en investeerders.

    De corporatie wint.
    De mens verliest.

  • Philippe Nourredine, zo 12 juni 2011 18:04 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Philippe

    Philippe

    Rob ik lees graag je duidelijke onderbouwde comments!
    Je schudt het ene suggestie na het andere zo uit je mouw.
    Je hebt op veler zaken een passend antwoord, waarom sta jij (staat u) niet op een verkiesbare lijst? Let wel dit is niet cynisch bedoeld!

    ps: google levert mij iig weinig op gezien je persoon.

  • Jager Verzamelaar, zo 12 juni 2011 14:14 Reageer op Jager

    Jager

    hehehe

    eindelijk iemand die het door lijkt te hebben

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven