vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Han van der Horst Word fan Abonnement
05 februari 2012 Reageer (97) 2090 x bekeken Politiek
Dwangarbeid voor bijstandstrekkers
Onder Colijn maakten ze het niet zo bont als PvdA-wethouder Florijn nu
Wij hebben al een paar weken niets meer gehoord van de Rotterdamse wethouder Marco Florijn en zijn plannen om de 33000 Rotterdamse bijstandstrekkers aan het werk te krijgen.
Deze zaterdag verschaft het economiekatern van de NRC meer nieuws: Van die 33000 blijken er 17000 om uiteenlopende redenen niet tot het vasthouden van regulier werk in staat. Blijven er zestienduizend over voor wie Florijn een toekomst ziet in de haven, de horeca, de tuinbouw en de gezondheidszorg.
Tot zover alles mooi. Marco Florijn is lid van de PvdA en het hoort bij de sociaaldemocratie om mensen onder aan de maatschappelijke ladder perspectief te bieden.
Biedt hij dat? Florijn wil bijstandstrekkers dwingen om drie maanden lang met behoud van uitkering te werken waarna werkgevers ze hopelijk in dienst nemen. Zelfs in de tijd van Colijn maakten ze het niet zo bont. Toen kregen steuntrekkers die werden aangewezen voor de werkverschaffing, tenminste nog een toeslag.
De vakbonden hebben het over dwangarbeid. Je kunt er een lange juridische boom over opzetten of zulk een omgang met bijstandstrekkers wel onder die definitie valt, maar deugen doet deze aanpak niet.
Kijk, bijstandstrekkers worden betaald van mijn belastingcenten. En ik betaal mijn belasting niet om tuinders, geprivatiseerde thuiszorgbedrijven en kasteleins aan goedkope arbeidskrachten te helpen. "Loonbederf" noemden ze dat vroeger.
Als Florijn een banenpool in zou richten, waar ex-werklozen een redelijk loon konden verdienen met de opbouw van pensioen en WW-rechten, dan was het wat anders. Nu zul je zien hoe die ploeterende bijstandstrekkers na drie maanden in de kas (en geen seconde eerder) toch te licht worden bevonden voor een vaste aanstelling, waarna het hele circus opnieuw kan beginnen.
Boven dit alles wappert de vlag van de PvdA. Geen wonder dat die zo verkleurd en rafelig is.
Laatste Reacties (97) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Klaas Slager, do 09 februari 2012 11:34 Reageer op Klaas
Han als populist.
Er lijkt me alles voor te zeggen mensen die kunnen werken weer aan het werk te krijgen.
Goed voor hen, goed voor onze economie.
Helaas betwijfel ik of het zal lukken, een grootschalige aanpak in Amsterdam al weer jaren geleden kostte veel geld, en leverde iets van drie banen op.
Alle bijstandsmensen moesten opdraven in circustenten buiten de stad, konden daar komen met speciale buslijnen.
Het blijkt gewoon zo te zijn dat velen in onze maatschappij ongeschikt zijn om daarin arbeid te verrichten. -
mandarijn fruitvlieg, di 07 februari 2012 13:19 Reageer op mandarijn
Han, met respect...
Waarom nou bijstandtrekkers en steuntrekkers?
Waarom niet "mensen die aangewezen zijn op een sociale voorziening" of verzin een nieuw woord.
Slecht een heeeeeeel klein deel van de mensen die hierop aangewezen zijn, echt minimaal, maakt er misbruik van. (pak dat aan ipv.... maar dat terzijde)
Woorden als bijstandtrekker en steuntrekker geven de indruk of beter houd deze in stand, dat deze mensen per definitie parasieten van de maatschapij zijn.
Een kwalijke ontwikkeling als zelfs in ons taalgebruik verzuiling, intolerantie en vooroordelen doorklinken......
Is mijn mening althans. -
Klaas Slager, zo 12 februari 2012 08:57 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Klaas
Ik heb geen respect voor populisten.
-
kees boer, ma 06 februari 2012 23:42 Reageer op kees
Hoe kan je van mensen verwachten dat ze een tempo gaan werken wat ze lichamelijk en geestelijk niet aan kunnen en ook nooit aangekund hebben,dat is ook een van de redenen waarom het zelden tot nooit lukt om voor dit soort mensen een baan vast te houden.Als je een Jonge pool van 21 jaar voor 8,40 bruto een baan aan biedt en hem een redelijke zekerheid geeft om 7 tot 8 mnd te werken en dan ook nog terug mag komen het volgende seizoen, waarom zou je dan als tuinbouwbedrijf iemand aannemen na drie maanden werken die net een derde van het tempo haalt van de 21 jarige Pool, tel uit je winst! ik heb hetzelf zien gebeuren dat turken en marokkanen en wat verdwaalde hollanders ingeruild werden voor polen door de tuinders omdat ze goedkoper waren en minder wijs natuurlijk.In het begin vielen deze jongens terug op een ww uitkering en daarna in de bijstand goed geregeld allemaal, het koste weer alles voor de staat en nu willen ze weer een gedeelte aan het werk zetten die door hun eigen beleidsvoering in de bijstand en ww terecht zijn gekomen hoe dom kan je zijn.Polen werken sneller minder premies minder belasting kost geld voor de staat,meer ww uitkeringen bijscholingen minder huisvesting en nog veel meer.Als het werk op is kan je ze ook nog even voor 8,40 bruto even je huis laten verbouwen want soms zit er natuurlijk een verdwaalde timmerman bij en dan heb je weer zzprs die onder de prijs moeten gaan werken goed gedaan allemaal
-
Frans Akkermans, ma 06 februari 2012 12:39 Reageer op Frans
"Als Florijn een banenpool in zou richten, waar ex-werklozen een redelijk loon konden verdienen met de opbouw van pensioen en WW-rechten, dan was het wat anders."
Maar die bestaan toch al in de vorm van uitzendbureaus? -
snert :, ma 06 februari 2012 13:08 in reactie op Frans Akkermans Reageer op snert
Sociale dienst- uitzendburo. Kunnen die ambteraren hun baantje houden, geen geld aan de strijkstok van die geldverslinende reguliere uizend winsmakende buro's, meer kansen voor mensen in de bijstand.
Wellicht ?? -
Frans Akkermans, ma 06 februari 2012 22:47 in reactie op snert : Reageer op Frans
Ik begrijp niet wat u bedoelt.
-
Ruud Velsen, ma 06 februari 2012 10:54 Reageer op Ruud
Met werken voor je geld is niks mis mee , tenzij je niet kunt. Met het parasiteren op de samenleving moet het zijn afgelopen.
-
Alfred Blokhuizen, ma 06 februari 2012 11:32 in reactie op Ruud Velsen Reageer op Alfred
Zo..ook weer even je menig gespuid?
Alleen het woord al...parasiteren. Alsof het over beesten gaat..... -
Mark Sinops, ma 06 februari 2012 10:43 Reageer op Mark
De hyperbool is de oorzaak van alle ellende in de wereld.
-
Jelle Pietersen, ma 06 februari 2012 10:29 Reageer op Jelle
Er bestaat zoiets als een participatieladder, trede 1 is een volkomen sociaal isolement, zonder werk ed; de laatste trede (7) is vast werk (onbegeleid). Alleen de laatste trede kost de samenleving geen geld.
Ik ben van mening dat iedereen recht heeft om op de laatste trede te komen. En om die laatste trede te bereiken moet je een aantal treden stijgen en op een gegeven moment moet je zelfs gaan werken. Uit allerlei onderzoeken is gebleken dat mensen gelukkiger zijn als ze een zinvolle dagbesteding hebben, regelmatig contact hebben met andere mensen en als ze zelf bijvoorbeeld hun dagelijkse boodschappen doen.
De bijstand is een lapmiddel waardoor mensen net niet op straat hoeven te leven. Mensen uit de bijstand halen zou een eerste verantwoordelijkheid voor iedere gemeente moeten zijn. Niet omdat het geld bespaart, maar omdat het de mensen aantoonbaar gelukkiger maakt.
Als datgene wat je verdient door middel van productie aantoonbaar hoger is dan je bijstandsuitkering dient het verschil door de werkgever bijgelegd te worden. Iedere werkgever die meedoet zou verplicht moeten worden om een vooraf afgesproken percentage bijstandsgerechtigden na de drie maanden een jaarcontract of meer aan te bieden. -
Hjalmar Hoort, ma 06 februari 2012 09:21 Reageer op Hjalmar
Bijstands uitkering + inkomsten uit zwartwerk
Bijstands uitkering + inkomsten uit criminaliteit
Kan iemand mij vertellen welk deel van de 33K dat is? Niet mijn bedoeling om direct te stellen "alle bijstandstrekkers zijn crimi" ofzo, maar ik ben oprecht wel benieuwd.
In mijn studententijd verbaasde we ons altijd aan de grens van Spangen over de hoeveelheid auto's van boven de 50K met heren erin die blijkbaar de hele dag niets beters hadden te doen dan rondjes rijden over Mathenesseplein, Vierambachtsstraat, en Spangen in. Geen baan om heen te gaan blijkbaar maar wel slechts een paar jaar ouder dan wij domme studenten en in je CLS rondjes rijden.
Is lachen, ga maar eens op de vierambacht staan op een zonnige dag, neem er eens een dagje voor vrij. Wonderlijk wat voor mensen de halve dag stapvoets rondjes rijden van kruisplein naar mathenesseplein en weer terug.
Ik ben natuurlijk getekend door mijn studententijd in een 'prachtwijk' door te brengen, maar ben echt benieuwd: welk deel van de 33K in Rotterdam verdient naast bijstand een mooi zwart loon in de Horeca bijvoorbeeld, of een enorm ordinaire Mercedes met zwarte velgen en aftermarket geblindeerde ramen door minder nette inkomsten.
Politie Rotterdam voerde vroeger nog weleens acties uit door te kijken wie er in wat voor soort auto naar het uwv kwam, maar dat werkt natuurlijk maar 1x. -
Han van der Horst, ma 06 februari 2012 10:32 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Han
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
-
Alfred Blokhuizen, ma 06 februari 2012 10:36 in reactie op Hjalmar Hoort Reageer op Alfred
Tja.....
Dit is weer een staaltje spuien van vooroordelen.
- Hoe weet u dat mensen een uitkering krijgen?
- Hoe weet u wie, waar en hoeveel ze zwartwerken?
- Wel eens gehoord van Sociale Recherche?
- UWV geen Bijstand uitkeert?
Dus...je mag geen rondjes rijden in Rotterdam, anders ben je uitkeringsgerechtigde. Nooit gehoord van ploegendiensten of vrije tijd?
- -
Florian Lichti, zo 05 februari 2012 23:46 Reageer op Florian
Sinds wanneer is iets terugdoen voor de maatschappij "Dwangarbeid" ?
Wat mij betreft worden_alle_ bijstandtrekkers gewoon s'ochtends gedwongen om naar hun werk te gaan!
Werken is goed voor alle mensen EN de maatschappij. -
Jan Jansen, zo 05 februari 2012 23:57 in reactie op Florian Lichti Reageer op Jan
En wat ga jij morgen voor de maatschappij doen?
-
YggY ..., ma 06 februari 2012 00:15 in reactie op Jan Jansen Reageer op YggY
Uitslapen waarschijnlijk
-
Florian Lichti, ma 06 februari 2012 14:12 in reactie op YggY ... Reageer op Florian
U moet eens leren op de bal te spelen in plaats van de man.....
-
jonh jakar, ma 06 februari 2012 00:05 in reactie op Florian Lichti Reageer op jonh
Volledig mee eens. Dan kan ik die (illegale) Polen ontslaan en er blanke arbeiders voor terugkrijgen. Volledig gratis, betaald door de rest van (dom) Nederland. Als ze me ook maar verkeerd aankijken kan ik al dreigen met ontslag en ontnemen van hun uitkering. Voor jou honderd andere bijstandsparasieten...
Ze moeten me dan ook aanspreken met Heer, mijn voeten kussen en nooit mij direct in de ogen aankijken. Ik behoor namelijk tot de Werkgeversklasse. Hadden ze maar niet zo dom moeten zijn om te KIEZEN voor de bijstand. (ziekte, ontslag door economische crisis; allemaal smoesjes) Ik als hardwerkende, eerlijke en integere Nederlander, ze moeten mij juist bedanken dat ik ze uberhaupt werk verschaf! Genadig ben ik met het klootjesvolk, ik ben de hemel zelve op aarde.
Het is goed voor de mens en voor de maatschappij. (maar vooral voor mij, kan ik lekker mijn derde vakantiehuis financieren)
Dus kom maar op Florijn! 'Help' ze aan een mooie toekomst (ook al ontsla ik ze meteen na de 3e maand als ik zelf moet betalen. Ik trek wel een nieuwe blik bijstandsparasieten open) -
Jan B, ma 06 februari 2012 00:19 in reactie op Florian Lichti Reageer op Jan
Sinds wanneer is iets terugdoen voor de maatschappij "Dwangarbeid" ?
Sinds wanneer is het maatschappelijk belang gediend met ondernemers die door de overheid aan goedkope arbeidskrachten worden geholpen zonder dat daarvoor door die overheid iets wordt terugverwacht? -
Joop Schouten, ma 06 februari 2012 00:22 in reactie op Florian Lichti Reageer op Joop
'...terug doen...' ?
-
nico schouten, ma 06 februari 2012 10:37 in reactie op Florian Lichti Reageer op nico
Het gaat om gedwongen arbeid op straffe van inhouding op een uitkering. Niet helemaal dwangarbeid zoals we gewend zijn het begrip te hanteren. Maar het leidt wel tot een oneerlijke concurrentie tussen arbeiders en tussen ondernemers. Zie ook eerdere opmerking.
-
Alfred Blokhuizen, ma 06 februari 2012 10:45 in reactie op Florian Lichti Reageer op Alfred
Ver veruit de meeste bijstandsgerechtigden hebben iets voor de maatschappij terug gedaan..... Dat heet belasting betalen. En als je dan de pech hebt om langdurig werkloos te worden dat krijgen we dit snoeiharde oordeel? Het zal maar over uzelf gaan.
Maar het punt wat Han maakt is dat ze niets terugdoen voor de maatschappij, maar voor privé-ondernemingen.
Nog niet te lang geleden hadden we de banenpool. Dat was een veel beter systeem. Daar kregen mensen ook een minimumloon en pensioenopbouw. Daarmee lieten we als maatschappij zien dat werken loont. Nu niet, nu is het het ondergraven van het minimumloon. Dat gaat anderen hun baan kosten.
Waarom de banenpool is afgeschaft is me een raadsel. Tienduizend waren daar met volle tevredenheid aan het werk, voor ons allen. Ze zijn er allemaal uitgeknikkerd. Nu doen we hetzelfde, maar we belonen niet maar straffen. Het gaat om mensen en geen machines.
De eerste gemeenten zijn al aan het knoeien met de regels. Zo ontslaan ze de mensen in het groenonderhoud en het werk wordt vervolgens gedaan door werklozen. Dat is 30 % goedkoper. Goed he?
Ik vind de term dwangarbeid zeer op z'n plaats. -
snert :, ma 06 februari 2012 13:34 in reactie op Florian Lichti Reageer op snert
En een bijstand trekker kost niets, daar betaald u tenslotte voor. U betaald 2x want voor die bloemen uit het westland betaald u de volle mep. Wat doet u voor de kost ? Dat kan ook vast goedkoper door een bijstand trekker. Misschien moet je je baas is tippen dat hij jou op een veel goedkopere manier kan laten werken.
-
John Knieriem, zo 05 februari 2012 20:33 Reageer op John
Vind het een uitstekend idee van Florijn. Het gaat maar om enkele maanden. En iedereen die kan werken moet zijn steentje bijdragen.
Sociale uitkeringen zijn een belangrijke verworvenheid die we zo lang mogelijk dienen te handhaven.
Ik vind het heel sociaal om zo mensen weer aan het werk te helpen.
Het zou wel goed zijn de bedrijven te belasten voor de bespaarde arbeidskosten en om een kleine toeslag aan de werkenden te geven.
Maar om dit slavernij of uitbuiting te noemen is volstrekt misplaatst.
Slavernij behoort tot de meest ernstige schendingen van de menselijke waardigheid. Het getuigt van een slecht historisch besef en slechte smaak om hier een vergelijking mee te maken.
Na de industriële revolutie werden mensen uitgebuit. En kinderarbeid in China en andere landen. Dat is uitbuiting.
Wat Florijn voorstelt is op een beschaafde sociale wijze mensen weer aan de bak helpen. Die drie maanden nemen ze maar even op de koop toe. -
Ben Bakker, zo 05 februari 2012 22:12 in reactie op John Knieriem Reageer op Ben
De 3 maanden proeftijd bij Loondispensatie is bedoeld om te kijken of men met elkaar verder kan met een contract voor minimaal 1 jaar met minimaal een verlenging van een half jaar.
De match is een hoofdpunt van de Loondispensatie regeling, zodat voorkomen wordt dat er MISBRUIK van gemaakt gaat worden, of dat men grote groepen mensen rond gaat pompen in nog duistere “ Wethouder arrangementen”
Het lijkt er verdacht veel op dat Meneer Marco Florijn het 2e deel, de bedoeling tot, al voordat de wet, WWNV in werking is getreden overboord heeft gegooid.
Sterker nog dat hij tot meerdere glorie van zich zelf zijn eigen “Wethouder Arrangement” aan het creëren is.
En dan is het misbruik, slavenarbeid. -
Jan B, ma 06 februari 2012 00:22 in reactie op Ben Bakker Reageer op Jan
De 3 maanden proeftijd bij Loondispensatie is bedoeld om te kijken of men met elkaar verder kan met een contract voor minimaal 1 jaar met minimaal een verlenging van een half jaar.
Dat is dus niet wat ik versta onder mensen aan het werk helpen. Dit is gewoon mensen in een fuik van daglonerswerk duwen. -
Jan Jansen, zo 05 februari 2012 23:37 in reactie op John Knieriem Reageer op Jan
"Het gaat maar om enkele maanden."
"Wat Florijn voorstelt is op een beschaafde sociale wijze mensen weer aan de bak helpen. Die drie maanden nemen ze maar even op de koop toe."
Wat klopt hier niet? -
jonh jakar, zo 05 februari 2012 23:50 in reactie op John Knieriem Reageer op jonh
Ik zal dan de eerste zijn die hier gebruik van maakt. Ik zie het al voor me:
Mensen die voor mij werken, zonder dat ik ze loon hoef te betalen. (die belastinbetalers betalen voor mij hahahaha!) Kan ik mijn tweede vakantiehuisje tenminste betalen.
Verder, als ze me niet aanstaan (lui, getinte huid, kop staat me niet aan) dan ontsla ik ze en vraag ik om een nieuwe blik bijstandsparasieten. Ik ben de baas en jij hebt NUL rechten!
Dit wordt mijn ideale Nederland, het land waar ik legaal andermans leed maximaal kan uitbuiten voor mijn persoonlijke gewin. Sterker nog, die domme belastingbetalers betalen MIJ om dit te doen. -
gijs verkouteren, zo 05 februari 2012 20:18 Reageer op gijs
Hebben we het nog niet over kinderen van bijstandsouders die hun hele salaris moeten verrekenen met de ouder(s).
Of het scholiertje dat daarom zijn folderwijk opgaf.
Hoe zit het met werkstudenten en bijstandsouder(s), die zullen mogelijk nu helemaal niet meer kunnen studeren ? omdat ze hun inkomsten met uitkering ouder moeten verrekenen.
Daarentgen mogen welgestelden (Zalm zal dat wel niet doen nu hij zoon kale neet is zelfs potje flipperen nog op andermans kosten speelt omdat dat mens van hem de portemonnee in haar knuisten houdt) wel weer 50.000E per stuks broed voor een - dure - (=?; b.v. jaar lang met school een cruise met zeilschip ?) als aftrekpost opvoeren.
Kinderen van welgestelden, of huisvrouwen die 0,0 aan gemeenschapskas bijdragen, ook geen aow premie, daarentegen, kunnen desnoods levenslang op kosten gemeenschap, van ook minvermogenden, blijven studeren.
Op t.v. gezien, gescheiden mevrouw met epilpeptische aanvallen, komt nergens aan het werk. Inwonende zoon met baan, juist om zijn moeder met ziekte bij te kunnen staan, moet nu hele salaris verrekenen met uitkering moeder.
Wanneer er wordt gezegd, "het kind betaalt, naar rato inkomen, kostgeld", dan o.k. Maar dit wurgen van mensen en daarenboven ook nog eens te kijk zetten als profiteurs, godgeklaagd.
De term "bijstandstrekkers" klinkt m.i. denigrerend, je spreekt toch ook niet over WACHTGELDTREKKERS ? -
jonh jakar, zo 05 februari 2012 19:45 Reageer op jonh
Dit plan is wettelijk niet eens haalbaar. Die WEThouder moet zijn wetboek maar eens goed doorlezen of ontslagen worden vanwege incompetentie.
-
Pyt van der Galiën, zo 05 februari 2012 21:03 in reactie op jonh jakar Reageer op Pyt
Het doet er niet zoveel toe of dit plan juridisch al dan niet door de beugel kan. Mensen met een bijstandsuitkering beschikken niet over financiële reserves, iets wat Florijn, Henk Strafkamp en hun hielenlikkers heel goed weten. Geen politicus die zich iets gelegen laat liggen aan de wet, wanneer dat zo uitkomt.
Indien jij bij een oproep naar het Westland te vertrekken om daar drie maanden voor noppes asperges te steken, sociale zaken een omhooggestoken middelvinger geeft, zet Florijn gewoon je uitkering stop. Kun jij wel een bezwaarschrift indienen, maar tegen de tijd dat dat bezwaarschrift behandeld wordt, ben je drie maanden verder en een bezwaarschrift heeft geen opschortende werking. En ja, je kunt naar de rechter stappen om een voorlopige voorziening te vragen, maar dan moet een rechter er al van overtuigd zijn dat je het bezwaarschrift ook daadwerkelijk gaat winnen.
Na één week kan de werkloze al geen eten meer kopen en na twee maanden staat hij/zij op straat. Zo gaat dat in Nederland. Voorbeelden zat. Bijstandsgerechtigden zijn chantabel omdat ze geen cent te makken hebben en de Florijns van deze wereld maken daar meedogeloos misbruik van. -
Bataafs Republikein, zo 05 februari 2012 19:06 Reageer op Bataafs
Wat een onzinplan is dit toch weer. Je kunt niet zomaar mensen ergens te werk stellen, voor veel banen moet je een opleiding hebben en we hebben zoiets als salarisschalen die voor dat werk staan. Deze pipo denkt de Zorg even aan tig 'helpenden' te kunnen helpen. Dat gaat zomaar niet, je mag niet zomaar met mensen werken zonder dat je daarvoor diploma's hebt. Het enige wat zou kunnen is deze mensen inzetten ten bate van de openbare hygiëne: schoonmaken, plantsoenendienst/straatvegen, vuilnisophaal e.d. Maar ook hier zal steeds gekeken moeten worden aar wat iemand kan. Iemand met een HBO diploma die ter overbrugging van een werkloze/solliciterende periode even een paar maanden in de bijstand zit gaat namelijk niet vegen e.d. en bij voorbaat al helemaal niet aan de slag tegen het sociaal minimum. Sommige mensen hebben echt waanideeën, net als Kamp met z'n 'dan verhuis je maar'. Hoe komt iemand met een HAVO diploma überhaupt op een ministerspost terecht? DRA-MA!!!!!!!!
-
Kees Apollo, zo 05 februari 2012 17:58 Reageer op Kees
De PvdA elite zou zich moeten realiseren dat 'burgemeester in oorlogstijd' spelen niet getuigt van het sterke leiderschap waar de PvdAer naarstig naar op zoek is. De PvdA elite gedraagt zich als de bange overlever die niks anders kan doen dan met knikkende knieën wachten op betere tijden. Dat noemt de PvdA elite dan 'verantwoordelijk'.
Ex PvdA wethouder Schrijers heeft bedankt voor het uitvoeren van het beulswerk opgelegd door de Rutte bezuinigingen op de armsten.
Maar helaas kent de PvdA twee gezichten: in onzekere tijden zien de ratten die je in elke woning hebt de kans zich te manifesteren.
Cohen wilde zich eerder niet uitspreken de Rotterdamse kwestie. Nu is het al zover dat de PvdA Pastors van Leefbaar Rotterdam heeft ingehuurd om bij de arbeiders in Zuid het Rutte beleid er in te slaan.
De PvdA wethouders in Rotterdam laten zien waar de PvdA helaas echt voor staat. -
milow rambaldy, zo 05 februari 2012 17:51 Reageer op milow
de kunst is om ieder een passende arbeid te vinden. Slavernij was verbannen dacht ik. dit plan zal de zoveelste mislukking wezen van onkundige onbekwame bestuurders die weigeren banen te creëren omdat ze domweg geen idee hebben waar ze over praten.
-
Jan Jansen, zo 05 februari 2012 17:22 Reageer op Jan
"Marco Florijn is lid van de PvdA en het hoort bij de sociaaldemocratie om mensen onder aan de maatschappelijke ladder perspectief te bieden."
De PvdA is allang geen sociaaldemocratische partij meer. Lees het stukje in onderstaande link en je weet precies waar de PvdA voor staat.
http://marcoflorijn.hyves.nl/blog/23144840/Schuldhulpverlening_voor_generatie_Y/069M/ -
Heinz Brauswasser, zo 05 februari 2012 17:08 Reageer op Heinz
Je kunt ook overdrijven Han.
Als student en als scholier heb ik asperge gestoken, prei gesneden, aardbeien geplukt, kuiken gesext, etc.. Nooit ervaren als slavenarbeid.
Mijn vrienden ook niet. Dit hebben wij jaren gedaan. Nu is deze groep al vele jaren Ir., Dr. en Mr. Wij vertellen nog weleens verhalen over die tijd.
Ik begin mij echt af te vragen wat is er mis met eerlijk werk ? en geld verdienen ? -
Jan Jansen, zo 05 februari 2012 17:31 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Jan
"Mijn vrienden ook niet. Dit hebben wij jaren gedaan. Nu is deze groep al vele jaren Ir., Dr. en Mr"
Sure. De lessen begrijpend lezen overgeslagen? -
Heinz Brauswasser, zo 05 februari 2012 18:19 in reactie op Jan Jansen Reageer op Heinz
Begrijpend lezen wordt slecht betaald. Ik mis dat niet. Zal mij worst zijn.
Gelukkig wordt de hogere scheikunde in de procestechniek wel fors betaald. -
Jan Jansen, zo 05 februari 2012 19:35 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Jan
Odfjell?
-
Ben Bakker, zo 05 februari 2012 17:35 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Ben
als scholier !
-
Censuur Joop, zo 05 februari 2012 18:55 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Censuur
Bijbaantje om de alcohol eruit te zweten. Dat is wel even iets anders, maatje prof. dr. h.c. mr. ir. ds. drs. ing. gen. De Bruin.
Als jij zoveel tijd hebt om op Joop te reageren zal je wel bankhangen en gratis geld krijgen of een royaal pensioen vangen en dan kan je die tijd van zo'n 50 jaar geleden niet met nu vergelijken. Maar ik snap het wel. Jij hebt het goed en dat wil je graag zo houden ten koste van hen die het niet goed hebben. De arrogantie van de rijke elitaire bruingebrande bloedsbroeders ten top. -
Heinz Brauswasser, ma 06 februari 2012 12:41 in reactie op Censuur Joop Reageer op Heinz
Als jij zoveel tijd hebt om op Joop te reageren.
Ik werk nu nog alleen als ik zin heb. Ik kan inmiddels de uren zelf bepalen.
Na hard werken, nu aow, pensioen en spaargeld. Zuinig geleefd. -
Le Chat Botté, zo 05 februari 2012 19:47 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Le Chat
Heb ik ook allemaal gedaan. En nog veel meer. Als scholier, student en als reiziger. Heb inmiddels mijn universitaire opleiding te gelde gemaakt en onderhoud daarvan een gezin.
In de tijd dat ik als scholier dat soort werk deed, was dat bovenop een inkomen, dan wel inwoning. Ik onderhield alleen mezelf en financierde mijn verre reizen en was gelukkig met zo veel vrijheid. Ik was jong en had een goede gezondheid. Werk te saai?, op naar het volgende baantje.
Bruintje beer, het komt mij niet voor alsof je erg veel geleerd hebt in de tijd tussen een beetje rommelen en en een serieuze baan. Om aspergesteken 'eerlijk werk' te noemen moet je toch wel heel wat neuronetten van je universitair opgeleide brein in vergetelheid hebben gezopen. Of gesnoven uit je eigen chemiedoos. Want aspergesteken is saai, rugverslijtend en geestverduisterend werk voor eenieder die het langer dan de duur van een vakantiebaantje moet uitvoeren. Het is niet voor niets dat alleen Polen of Portugezen met geen enkel ander perspectief zo gek gevonden kunnen worden om dit soort stompzinnig werk hier te komen doen. En dat dan alleen maar omdat het Nederlandse loon in verhouding tot hun nationale koopkracht relatief gunstig uitpakt.
Dat 'eerlijke werk' van jou zou ik alleen dan langer dan een weekendje willen doen, als het alternatief de hongerdood zou zijn.
Walgelijk corpsballen gelul, dat 'eerlijke werk' van jou. Makkelijk lullen ook, vanuit je chloorgebleekte ivoren toren.
Ik wens je oprecht toe dat jij noch de jouwen ooit zelf ten prooi zult vallen aan het vileine ondernemersmoralisme dat je hier tentoonspreidt. -
Heinz Brauswasser, ma 06 februari 2012 00:08 in reactie op Le Chat Botté Reageer op Heinz
Ik had geen inkomen. Ik moest mijn studie zelf betalen als wees.
Met hard werken heb ik bedrijven opgebouwd. Ik betaal salarissen, geef aan goede doelen in eigen beheer en betaal te veel belastingen.
Valt mij iets te verwijten ? Ben ik nu een neo-liberaal ? Een slecht mens ?
Mijn arme pleegvader zei altijd : "als je jezelf niet in beweging zet, kom je nooit iets tegen".
Ieder mens kan beginnen met werken en via studie verder komen.
Laat Han daar eens aandacht aan besteden. Het probleem is dat Han wel een artikel schrijft, vaak zonder optimaal geinformeerd te zijn. Niet alles is slecht en negatief. Er zijn al genoeg negatievelingen.
Ik heb een Pool in dienst, die iets van zijn leven wil maken. Ik heb hem de middelen gegeven om in Polen een bedrijfje op te starten. Maar hij moet het zelf wel waar maken. Niets komt vanzelf. Kansen zijn er altijd. Met thuis zitten word je niet vrolijk. ACTIE. Geluk moet je zoeken en afdwingen. -
Le Chat Botté, ma 06 februari 2012 09:14 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Le Chat
Allemaal ondernemerskretologieën om niet in te gaan op de kern van mijn nogal geïrriteerde (excuses) reactie. Niet alle werk is menswaardig. Mensen zijn geen machines en je moet ook niet willen dat ze dat worden. Het is al erg genoeg dat overal in de wereld mensen in sweatshops werken tegen hongerloontjes en onder mensonterende omstandigheden. In plaats van de sweatshops naar ons land te halen dienen we alles in het werk te stellen om ze elders in de wereld uit te bannen.
-
Pyt van der Galiën, ma 06 februari 2012 10:25 in reactie op Le Chat Botté Reageer op Pyt
Bruintje de Beer heeft helemaal geen enkel bezwaar tegen sweatshops. Florijn ook niet. De dag is echt niet ver meer dat Florijn met een stalen gezicht gaat beweren dat het werken in een sweatshop voor 200 euro per maand verre te prefereren valt boven een uitkering. "Goed voor die mensen met een uitkering, want zo doen ze weer mee", zal hij er dan aan toevoegen.
Dat zie ik over een jaartje of tien echt wel voor me. Tegen die tijd hébben we gewoon de arbeidsomstandigheden van China. -
Heinz Brauswasser, ma 06 februari 2012 10:35 in reactie op Le Chat Botté Reageer op Heinz
Vincent, jij en wij zijn de oorzaak. Jij en wij willen een pondje voor één euro.
Goedkope T-shirts. Goedkope broeken. Goedkope .......... (vul maar in).
De oorzaak begint bij de consument. Jij, ik en wij. Daar weleens aan gedacht ? -
Censuur Joop, ma 06 februari 2012 11:19 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Censuur
"Vincent, jij en wij zijn de oorzaak."
Je vergeet in dat rijtje nog het simpele woordje IK. Want niet hij en zij en wij maar jij bent de oorzaak. Jij en dat rechtse tuig dat onder het mom van barmhartigheid de mensen uitzuigt. Die goedkope T-shirts? Als de mensen een fatsoenlijk inkomen hebben kunnen ze een T-shirt van 120 euro kopen, handgemaakt door de ten werk gestelden.
Nu moeten ze vaak met een armoedig minimumloon (let wel voor een minimumloon wordt vaak heel hard gewerkt! en dan heb ik het nog niet eens over de mensen die noodgedwongen van een ronduit schandalig lage uitkering moeten leven) rond zien te komen. Hun inkomen daalt, alle prijzen van alles wat nodig is om te leven en te overleven stijgen en jij mekkert dat het hun eigen schuld is? Ga je schamen, kapitalist! -
Heinz Brauswasser, ma 06 februari 2012 11:52 in reactie op Censuur Joop Reageer op Heinz
De oorzaak begint bij de consument. Jij, ik en wij.
-
Heinz Brauswasser, ma 06 februari 2012 11:59 in reactie op Censuur Joop Reageer op Heinz
Dus jij neemt mij kwalijk dat ik mijn studie zelf hebt verdiend en met hard werken geld heb kunnen sparen. Nee dan die lamballen die de hand ophouden, zonder dankje wel te zeggen. Voor luxe ben ik nooit gevoelig geweest. Apen zijn gek op alles wat blinkt.
-
Le Chat Botté, ma 06 februari 2012 13:07 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Le Chat
Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens Bruintje; consumenten hebben een verantwoordelijkheid voor hun consumptieve gedrag. Helaas is dat een virtuele verantwoordelijkheid. Reden: ik heb als consument ontoereikende mogelijkheden om producten te beoordelen op de sociale en duurzaamheidsaspecten. Ik ben daarom groot voorstander van een 'right to know act' die wereldwijd producenten dwingt om alle details van de voortbrengingsketens van al hun goederen, diensten en kapitaalgoederen te publiceren.
Verder wil ik graag dat de fiscus nou eindelijk eens ingericht gaat worden op het stimuleren van gewenst economisch gedrag en het ontmoedigen van ongewenst economisch gedrag. Dat zou in dit verband inhouden het afschaffen van alle belastingheffing op arbeid. Als we arbeid zo belangrijk vinden, dan moeten we daarvoor geen drempels opwerpen. Voorts wordt de pot gevuld met belasting op het gebruik van grondstoffen en natuurwaarden. We willen immers dat economische spelers hiermee zorgvuldig omgaan. We willen tevens dat consumenten verstandig consumeren en niet bij iedere hype goede producten wegsmijten omwille van versie 2.0.0.1 (nu nog meer blabla) van die producten.
Als die maatregelen er zijn, te beginnen met de right to know act, dan kan ik als consument verantwoordelijkheid nemen. Tot dan blijft het vissen in het troebele water water van reclame en andere beïnvloedingsmechanismen.
Zoals ik het al zei, Bruintje, we zijn het gedeeltelijk eens. Ik ben benieuwd in hoeverre je je kunt vinden in mijn aanvulling op jouw stelling. -
Heinz Brauswasser, ma 06 februari 2012 14:15 in reactie op Le Chat Botté Reageer op Heinz
Mooi plan. Alleen hoe komt de staat dan aan zijn geld ?
Als Europa alle belastingen gaat afschaffen en een b.t.w. tarief gaat invoeren van als voorbeeld 40%, dat kan een ieder al bepalen of hij veel of weinig belastingen gaat betalen. Wie luxe wil leven betaalt dan veel.
Verder een logo op de producten. Geen kinderarbeid en vervaardigd binnen bepaalde veiligheidsnormen. Controles op locaties door de EU. Een logo van oorsprong. Dan is er al een keuze. Ook dan blijven er mazen in de wet. -
Le Chat Botté, ma 06 februari 2012 16:42 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Le Chat
Hoe de staat aan geld komt is een technisch probleem (hoe) en voor deze discussie (wat) niet relevant.
Ik zie weinig in jouw sticker oplossing. Sta even stil bij het feit dat de basis van ons bestaan, de economie, wordt ingevuld door machtsconcentraties (bedrijven) die niet democratisch tot stand komen, niet democratisch gecontroleerd worden, maar vervolgens wel een enorme invloed op die democratie kunnen uitoefenen. Met een stickertje maak je de bedrijfspis echt niet lauw. Honderd procent inzicht in de volledige voortbrengingsketens is een goede eerste stap in het beteugelen van de ongelegitimeerde macht van bedrijven en tevens van het leggen van een grondslag voor consumentenverantwoordelijkheid.
Voor minder doe ik het niet. -
dr. Bob, zo 05 februari 2012 16:33 Reageer op dr.
Inderdaad, het is gewoon Dwangarbeid.
Dwangarbeid en van overheidswege gesanctioneerde/gesubsidieerde concurentievervalsing.
En dat allemaal onder het mom ; "wij mogen deze mensen niet aan de kant laten staan, wij mogen ze niet laten verkommeren achter de geraniums. Ze hebben récht op werk".
De schijnheilige glibber druipt er vanaf.
Geteisem is 't, wolven in schaapskleren. -
Johannes Zeilstra, zo 05 februari 2012 17:29 in reactie op dr. Bob Reageer op Johannes
Kijk als ze er hier een soort van China van willen maken, wat betreft arbeidsrecht, dan moeten ze ook zo consequent zijn om de sancties die daar op corruptie staan ook hier in te voeren. Het zou leeg raken in de burelen van de PvdA/CDA/VVD.
-
gijs verkouteren, zo 05 februari 2012 16:12 Reageer op gijs
Het ontbreekt er nog maar aan dat die mensen naast een opzichtig uniform niet een sticker opgeplakt krijgen.
In de 30-jaren was dat een fietsplaatje ?
De p vvd a voorganger van Florijn, die ook niet bekend stond om zijn sosjale imborst, trad zelfs af omdat dit plan hem toch net iets te ver ging.
Colijn (Donner van nu ?) had ook kijk op zaken, nl. hij wist te vertellen dat je van viskoppen (met of zonder uitgestoken ogen) ook nog wel soep kon maken .... -
Johannes Zeilstra, zo 05 februari 2012 16:11 Reageer op Johannes
Maar het is toch om je vingers bij af te likken?
Werknemers reduceren tot dagloners en bijstandsgerechtigden tot dwangarbeiders.
Het Europese ideaal. -
Zjen Zen, zo 05 februari 2012 16:35 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Zjen
Exact..dat is het doel..wereldwijd.
de rest, 0,0001 % wentelt zich als varkens in hun geldverslaving. -
Johannes Zeilstra, zo 05 februari 2012 17:26 in reactie op Zjen Zen Reageer op Johannes
Ze hebben dan ook de oorlog verklaart aan hun eigen bevolking, en noemen dat progressief.
Vroeger verklaarde meneer pastoor dat je vooral niet rood moest stemmen want je toekomst zou dan de hel zijn.
De zelfverklaarde progressieven hebben weer andere donderpreken, stem vooral niet rood, want dat is asociaal tegenover mensen die over 50 jaar leven. -
gijs verkouteren, zo 05 februari 2012 15:43 Reageer op gijs
Las ergens op site dat een Rotterdammer die 80% was afgekeurd toch -met behoud van uitkering - moest werken ook al moest hij om het uur even rust nemen. Mocht niet, gekort daarna helemaal ingetrokken !
En, volgens hem was het allemaal de schuld van -de- buitenlanders, dus niet van die Germaanse politici en ambtenaren.
.....
Gelukkig vond hij alsnog passend werk. Maar stel dat dat nu eens niet was gebeurd.
Den Haag. Man 52 met behoud "bijstand" in "2 jaar werkervaringsproject fulltime". Iets van 720 ? na huur en zorgverzekering houdt hij nog zoiets als 100? (of nog minder ?) over voor overige verzekeringen en voeding (=?).
En die stumper gelooft ook nog, dat hij hierna betaald werk krijgt ....
Bij Roteb ontslagen -wegens ?- vervolgens aldaar weer via "sociale" werkvoorziening aldaar tewerkgesteld.
"Je krijgt er geld (te weinig om van te leven te veel om dood van te gaan) voor, dus = het werk ? ... Kinderopvangmiljarden ook werk ?
Helaas nog veel meer gruwelijke voorbeelden.
En Haagse gemeentebestuur feteert zichzelf op Nieuwjaarsreceptie receptie van 150000E. Volgend jaar laten ze zich misschien wel bedienen door bijstandsgerechtigden die "uit dankbaarheid" "iets terug moeten doen".
De Krom en Kamp hebben nog meer viezigheid op de plank liggen gelof ik. -
Leutheusser Schnarrenberger, zo 05 februari 2012 15:08 Reageer op Leutheusser
Sind wir Deutschen gerade auf dem richtigen Weg, wenn's um Arbeitsbedingungen und ein festes Minimumgehalt geht, gehen die Holländer den umgekehten Weg, in Richtung Arbeitseinsatz, wie's der Adolf Hitler mal vorgemacht hat.
Ik nenn' das: Scheiße, faule braune stinkende Scheiße! Ihr sollt aufpassen: wir Deutschen können zurückkommen, und Holland wieder besetzen - aber diesmal werden wir euch verpflichten Menschlichkeit und humane Moralität beibringen!
Und ich mein's ernst!!! -
Le Chat Botté, ma 06 februari 2012 13:10 in reactie op Leutheusser Schnarrenberger Reageer op Le Chat
Holland besetzen? Wie human....
-
Jonas De Ridder, zo 05 februari 2012 14:59 Reageer op Jonas
Als de overheid in dit land (vooral die partijen met vrijheid in hun naam) stelt dat wij in een vrij land wonen en dat iedereen de keuze heeft om wel of niet arbeid te verrichten dan heeft de overheid de plicht om er voor te zorgen dat mensen die keuze ook daadwerkelijk kunnen maken en daar de nodige financiele voorzieningen voor te treffen.
-
Wendy B, zo 05 februari 2012 14:53 Reageer op Wendy
Er is een cruciaal verschil met de Werkverschaffing van de jaren '30: In de jaren '30 werkten de mensen aan publieke werken, projecten die maatschappelijk gewenst werden geacht maar zonder deze dwangarbeiders nooit uitgevoerd zouden kunnen worden.
Omdat ze in die tijd niet zo stom waren om te doen wat Bruin 1 nu doet: Als je in tijden van oplopende werkloosheid als overheid de arbeidsmarkt ook nog eens gaat overspoelen met gesubsidieerde dwangarbeiders dan komt helemaal niemand meer aan het werk. De neo-liberalen doen er alles aan om de normale marktwerking op de arbeidsmarkt totaal te ontwrichten: Eerst door het toelaten van 100.000den oost-europeanen, het moedwillig gedogen van het ontduiken van arbeidsrecht en nu dus door gesubsidieerde dwangarbeiders op de markt te gooien.
Als je als reguliere werknemer/ZZPer ddaar nog tegenop moet concurreren mag je blij zijn met €300,-/mnd voor een fulltime baan.
En dat met minimaal €800,-/mnd vaste lasten. -
Zeer Voornaam, zo 05 februari 2012 14:34 Reageer op Zeer
Marco Florijn zou een wet(je) kunnen maken waarin staat dat cafehouders die geen bijstandstrekker hebben aangenomen niet in aanmerking komen voor een vergunning.
Kijken of de cafehouders ze dan wel willen aannemen.
Verder krijgt Lucassen van mij m'n zegen om z'n ding bij Florijn te gaan doen. -
Pyt van der Galiën, zo 05 februari 2012 15:55 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Pyt
Het organiseren van werklozen zou een goed begin zijn. Dat biedt op termijn meer perspectief dan het oneigenlijke gebruik van Florijn's brievenbus:P
Het probleem is dat (langdurig) werklozen meestal beneden de radar van de vakbond vallen, wat er dan vervolgens toe leidt dat steeds minder mensen met een uitkering zich geroepen voelen daadwerkelijk lid te worden van een bond, waarop de bond nóg minder oog krijgt voor werklozen, waarop....Een vicieuze cirkel.
Het kan ook anders. Zie de poging van de Britse vakbond Umite werklozen en andere gemarginaliseerden te organiseren: http://www.unitetheunion.org/news__events/latest_news/community_membership_pledge_to.aspx. -
Censuur Joop, zo 05 februari 2012 14:03 Reageer op Censuur
"Kijk, bijstandstrekkers worden betaald van mijn belastingcenten. En ik betaal mijn belasting niet om tuinders, geprivatiseerde thuiszorgbedrijven en kasteleins aan goedkope arbeidskrachten te helpen. "Loonbederf" noemden ze dat vroeger."
Ik vind dat de meest mooie zin die ik dit jaar gelezen heb. Ik nomineer hem dan ook voor de beste en duidelijkste zin van 2012!
Ik heb ook helemaal geen zin om uitkeringsgerechtigden als gratis geld te laten werken bij een bedrijf dat te beroerd is het normale salaris te betalen aan mensen die net zo hard werken als de baas zelf, zo niet harder.
Dus Rotterdam, lelijke rotstad waar ik zo van hou, wees nou eens een keertje niet de voorloper en uitvinder van weer een nieuw ideetje om als idioot mensen te pesten en ze als minderwaardig uitschot te behandelen! Wees nou eens een keertje niet roomser dan de paus. Kruip nou eens een keer niet in de reet van de regering. Wees eens gewoon menswaardig. En lieg en verdraai niet!! -
Pyt van der Galiën, zo 05 februari 2012 13:53 Reageer op Pyt
Ach ja, de sociaal-democratie anno 2012....
Niet dat dit iets nieuws is, hoor. Het zonder arbeidscontract en zonder arbeidsrechten onbetaald moeten werken, is al jaren overal in het land praktijk. Kunnen we ook wel roepen dat het allemaal de schuld van Rutte is, maar dat is dus niet waar. In Leiden gaat zelfs een college waar de SP zitting in heeft, akkoord met deze praktijken.
En allemaal hebben ze een excuus. Met de wethouders en raadsleden dat ik het afgelopen decennium met een vroom gezicht heb horen blaten dat het allemaal "voor de bestwil" van die zielige uitkeringstrekkers is, kan ik gemakkelijk twee klaslokalen vullen. Vooral bij Groen Rechts en de PvdA hebben ze daar een handje van. Onbetaald en rechteloos papier prikken, sneeuw ruimen en kleerhangers sorteren in loodsen is het beste wat bijstandsgerechtigden ooit is overkomen, wanneer ik het gemiddelde linkse (nou, ja) gemeenteraadslid mag geloven.
Over Florijn kunnen we er maar beter helemaal het zwijgen toe doen. Deze voormalige wethouder van Leeuwarden ontzag zich zelfs niet snoeihard te liegen over zijn projecten (die overigens stuk voor stuk mislukt zijn). Zo stuurde Florijn ooit een persbericht de wereld in waarin hij beweerde dat hij via een door hem met veel getoeter gelanceerde arbeidsbeurs honderden werklozen aan een baan had geholpen. Na vragen van de SP bleek dat Florijn vrijwel niemand aan een betaalde baan had geholpen, maar uitsluitend wat reïntegratietrajectjes op had gezet, die hij naar buiten toe vrolijk als "banen" presenteerde. Achteraf bleek overigens ook nog dat hij zelfs niet eens in staat was geweest die reïntegratietrajecten van de grond te krijgen.
Laat dat een troost zijn voor de uitkeringsgerechtigden in Rotterdam: Florijn is helemaal niet in staat dit soort projecten van de grond te tillen. Hier komt dus helemaal niks van terecht.
Oh ja: mocht je met deze onzin geconfronteerd worde, schakel dan je vakbond in. Een vakbondslid heeft recht op gratis juridische bijstand in dit soort zaken. -
Joop Schouten, zo 05 februari 2012 13:22 Reageer op Joop
'Paars' heeft weer toekomst
De een zorgt voor werk, de ander voor uitbuiting. -
robert vd heide, zo 05 februari 2012 13:04 Reageer op robert
floryn past qua naam bij fortuyn en pastors
nu ook qua ideen en beleidsvoering
lekker zo doorgaan pvda ,,dan kan je de cda achterna -
Ben Bakker, zo 05 februari 2012 12:54 Reageer op Ben
Van 33000 naar 16000 ach een kleine fout, bedankt ?
Ik begrijp dat het uiteindelijk om 5000 klanten van de gemeente Rotterdam gaat die eventueel aan het werk kunnen.
Dat klinkt al heel anders dan dat Rode Roep Toeteren van asociale wetovertreding houder Marco Florijn, 33000! Moeten aan het Werk.
Nog steeds is het niet geheel duidelijk wat voor regeling wethouder Mega Flut toepassen wil.
Als het om loondispensatie gaat dan zijn er wat problemen met zijn verhaal.
Over wat voor functies gaat het, men praat over AKA ? niveau ? , werk op dat niveau is er bij WSW, (die getorpedeerd gaat worden ?), of is om kosten reden naar lage loonlanden verdwenen ?
Bij loondispensatie moet er een duidelijke match tussen werknemer en werkgever zijn, de basis van “ Loondispensatie Regeling ” , je kunt al aan je thee- water voelen dat gaat “ problemen opleveren “.
De match heeft een controle periode van 3 maanden, waarbij de werknemer met behoud van uitkering aan het werk gaat, demotiverend, misbruik is wat mij hier over te binnen schiet.
Ook moet de loonwaarde bepaald worden, het onderzoeksbureau Research voor Beleid heeft een aantal methodes onderzocht en geconcludeerd (mijn eigen interpretatie) dat het natte vinger werk is.
Het is in ieder geval arbitraal zoals dat zelfde bureau ook al aangeeft, ook hier kun je dus problemen verwachten.
Minimaal (Nu nog!) 2 maal per jaar moet de loonwaarde bepaald worden, werkgevers geven aan dat dit niet door de Gemeenten zelf bepaald mag worden, maar door Derden.
Deze Derden schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond om er weer een goede boterham aan te verdien.
De kosten voor de Gemeente Coevorden zijn naar ik begrepen heb 600 Euro per loonwaarde bepaling.
De informatie over de Loondispensatie is bedroevend slecht, zelf gemeen en doortrapt.
Op veel Gemeente en websites van de aasgieren kun je nu lezen:
Loondispensatie met een aanvulling tot 100% WML.
Dat is een leugen !
Het staat namelijk in een formule die altijd minder oplevert dan het WML.
De loondispensatie mag maximaal 9 jaar duren, en naar verloop van tijd kan eventueel de aanvulling tot het WML verhoogt worden.
Na een periode (nu na 5 jaar ??) kan er eens bekeken worden of het wenselijk is om het bedrag te verhogen tot het WML!, laag bij de grond, doortrapt, respectloos !
WW rechten opbouw is alleen mogelijk over het deel dat de werkgever betaald.
Pensioen opbouw is alleen mogelijk via werkgevers deel, en als de werkgever wel mee doet aan pensioen opbouw is het nog maar de vraag of deelnemers aan Loondispensatie wel mee kunnen doen.
Een aantal problemen is al langer bekend bij de (A)sociale partners, de Pilot loondispensatie wordt momenteel gemonitord door het onderzoeksbureau Research en Beleid, ja de zelfde aasgieren die al aangaven dat de loonwaarde bepaling nergens op slaat.
Paultje de Krom weet alles beter, maar heeft wel 2 rapporten van die aasgieren nodig om er uit te halen wat hem “ in de Kraam past”.
Paultje de Krom heeft al een deel van de Pilot, zonder overleg, overboord gegooid, namelijk het vergelijk van Loondispensatie ten opzichte van Loonsubsidie.
De reden hier voor is dat Loondispensatie goeiekoper is !,
en daar gaat het bij de nieuwe wet WWNV ook over, het is goeiekoper! -
Frank Lenssen, zo 05 februari 2012 12:29 Reageer op Frank
Het geval-Florijn staat niet op zichzelf. Voor mij is het een symptoom van een syndroom dat onze samenleving teistert, en dat syndroom tast bijkans elke vorm van bestuur aan (en ook heel veel mensen die aan dat bestuur uitgeleverd zijn).
Ik zou deze ziekte willen noemen: inhumaniteit, gecombineerd met een totaal gebrek aan empathie en moraliteit. Men denke aan de houding van Henk Kamp, enkele weken geleden, toen die in 'Pauw & Witteman' zijn plannen tot deportatie van werkelozen naar willekeurige uithoeken van ons land uitlegde. Het enige dat ik uit zijn relaas kon concluderen was: wat een harteloze, kleine, zielige en ultrarechtse onderknuppel is die man. Hij zou bij de Nazi's bepaald geen slecht figuur geslagen hebben. 'Ordnung Muß Sein, Befehl Ist Befehl!', en bij eventuele wanhoopsdaden, zoals zelfmoord onder totaal ontwortelde en geïsoleerde slachtoffers van zijn beleid, heeft hij het uiteraard 'nicht gewußt'.
Élke godgegeven dag vraag ik mij af hoe deze geestelijke ziekte over ons land gekomen kan zijn. Nu ik toch in de Duitse sfeer zit: de reactionaire en racistische karaktertrekken in Nederland zijn 'zum Kotzen'.
Eerste kenmerk van zulk een wantoestand is het taalgebruik. Eenieder die een IQ heeft van boven, zeg, 70, die begrijpt dat frasen als 'aanmoedigen om te gaan werken' (i.g.v. bijstandsverlaging met € 2000 per jaar, op termijn) een vieze vorm van liegen en Orwelliaanse 'newspeak' is. Evenals: 'het bieden van nieuwe kansen op de arbeidsmarkt', of ook: 'toeleiden naar zinvolle arbeid en zingeving aan het bestaan' (i.g.v. verplicht garnalenpellen en WC's reinigen die te vies zijn om te betreden). Laat taalverkrachting en liegen maar gerust aan Nieuw Dom Rechts over, dat is namelijk het enige waar die club van moderne psychopaten goed in is. Moge God hen laten branden in de hel.
Ik sluit dan maar in Duits ook af: 'Die Hoffnung Stirbt Zuletzt'. -
Jac Schmidt, zo 05 februari 2012 13:07 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Jac
Een zekere vorm van dwang nodig is om mensen aan het werk te krijgen.
We willen allemaal lekker uitslapen maar de hypotheek/huur en de kost moet verdiend worden, dus dwingen we ons zelf om het bed uit te komen, weer of geen weer.
Alleen, werken moet lonend zijn d.w.z. dat je het minimumloon moet krijgen.
Tuinders en andere bedrijfstakken onderduiken maar graag het minimumloon en de arbeidsvoorwaarden daarom laten ze massaal Polen overkomen, lekker goedkoop.
Het wordt te gek dat een overheid mensen dwingt om te gaan werken voor bazen die massaal de wet ontduiken en voor die bazen ook nog het loon via de bijstand betaald.
De overheid maak zich dan medeplichtig aan wetsontduiking en geeft daarvoor ook nog subsidie aan bedrijven.
Ik zou zeggen dwing eerst maar eens die bazen om het wettelijk minimumloon uit te betalen, pas dan kun je als overheid uitkeringstrekkers gaan dwingen de handen uit de mouwen te steken. -
Tsjeard Aidoo, zo 05 februari 2012 14:51 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Tsjeard
=Een zekere vorm van dwang nodig is om mensen aan het werk te krijgen.=
Waar baseert men deze bewering toch op? Mensen kiezen niet vrijwillig voor een bijstandsuitkering i.p.v. werk, behalve fraudeurs en die krijgen het steeds moeilijker dankzij verbeterde controle. Accepteer toch eens dat er in onze maatschappij niet meer genoeg werk is voor iedereen, doordat alle werkgevers er altijd op uit zijn het werk door zo min mogelijk mensen te laten doen. Het creëren van allerlei soorten werkverschaffing om de schijn op te houden kost alleen maar een hoop extra geld en werkt afstompend. Laat mensen die door omstandigheden in een uitkeringssituatie terecht zijn gekomen toch de vrijheid zelf een andere invulling aan hun leven te geven. Werk is allang niet meer alleen zaligmakend. -
Censuur Joop, ma 06 februari 2012 11:59 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Censuur
Hé Tsjeard, een reactie waar ik het voor 100% eens mee ben. Geweldig. :)
-
mevr. Peper, zo 05 februari 2012 13:26 in reactie op Frank Lenssen Reageer op mevr.
Een reactie naar mijn hart.
Precies wat mij zo dwars zit de laatste tijd.
Wat ik nog erger vind is het feit dat men op deze afschuwelijke instelling nog trots is ook. -
Frans Akkermans, ma 06 februari 2012 22:43 in reactie op Frank Lenssen Reageer op Frans
" Laat taalverkrachting en liegen maar gerust aan Nieuw Dom Rechts over, dat is namelijk het enige waar die club van moderne psychopaten goed in is. Moge God hen laten branden in de hel. "
U doet me een beetje denken aan Wim de Bie als Duitse leraar. http://www.youtube.com/watch?v=rSI-HUdWY8k -
Herman , zo 05 februari 2012 12:23 Reageer op Herman
Geen wettelijke poot om op te staan Marco Florijn.
Ga toch lekker koken druiloor. -
Henk Verwoerd, zo 05 februari 2012 12:01 Reageer op Henk
Heeft u een betere oplossing. Hoe krijgt u die 16000 aan de slag?
-
nico schouten, zo 05 februari 2012 13:47 in reactie op Henk Verwoerd Reageer op nico
Door betere arbeidsvoorwaarden aan te bieden.
-
Henk Verwoerd, zo 05 februari 2012 18:27 in reactie op nico schouten Reageer op Henk
Meer dan het minimumloon?
-
Zeer Voornaam, zo 05 februari 2012 14:44 in reactie op Henk Verwoerd Reageer op Zeer
" Heeft u een betere oplossing. Hoe krijgt u die 16000 aan de slag? "
Stel, ze zijn geschikt voor tuinbouw, cafebouw en gezondheidszorg.
Die branches die willen graag ( blijkbaar, ze hebben geen probleem om ze aan te nemen als ze voor niks komen ).
Geef die branch dan alleen een vergunning ( voor het een of ander ) mits ze 10 bijstanders in dienst nemen. Moet je opletten hoe graag die branch ze dan nog wil. En wat het dan kost, daar gaat het toch om. wat het allemaal kost en wie het moet betalen.
Want uiteindelijk is het allemaal onzin of je het nu via gemeentelijke belasting of verhoging van de verzekering/biertje/tulpje gaat.
Echter, je zal als tuinder maar 10 mensen in dienst hebben die er niet om gevraagt hebben tussen je 10 buitenlanders die van niks weten.
En als je de roddels mag geloven zijn die bijstanders allemaal klaplopers, ik ben benieuwd hoe de boel daar explodeerd.
Je zal als ongeschoolde bijstandsslaaf maar een mes in je hand krijgen op je nieuwe "werk", ik denk dat Marco Florijn heel wat schadevergoedingen kan verwachten.
Ik denk dat ik, als ik bijstandsslaaf in de horeca was, heel snel met een kaakfractuur in het ziekenhuis zou liggen. En reken maar dat ik ( als beroeps klaploper ) de gemeente tot op het bot zou aanklagen.
http://www.nujij.nl/economie/smartengeld-gaat-omhoog.15522866.lynkx#axzz1lVywxU3o -
Henk Verwoerd, zo 05 februari 2012 18:31 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Henk
Werkgevers gaan verplichten mensen aan te nemen tast toch wel het vrije ondernemerschap aan. Stel je voor je krijgt Zeer Voornaam op bezoek.
-
Herman , zo 05 februari 2012 17:06 in reactie op Henk Verwoerd Reageer op Herman
Ik moet het wiel voor u uitvinden?
-
Henk Verwoerd, zo 05 februari 2012 18:27 in reactie op Herman Reageer op Henk
Graag, want het is er nog niet.
-
Wendy B, zo 05 februari 2012 17:07 in reactie op Henk Verwoerd Reageer op Wendy
Natuurlijk moet er iets gebeuren aan al die mensen die nu aan de kant staan. De reële werkloosheid in Nederland is in feite een structurele 15-20% ipv. die gemanipuleerde 5% die altijd genoemd wordt.
De oplossing is heel voor de hand liggend: Het flexibiliseren van de uitkeringen: Ipv. werklozen te dwingen om te solliciteren op vaste fulltime banen waar ze toch nooit voor in aanmerking komen, moet de mensen de mogelijkheid geven en die mogelijkheid ook stimuleren om zoveel mogelijk deeltijd te werken. Een aanvullende uitkering is wat mij betreft geen taboe, maar absoluut geen loondispensatie of loonsubsidie. Gewoon minimumloon, maar dan wel per uur. Daarmee haal je het belangrijkste obstakel weg voor de werkgever, namelijk het risico om gelijk vast te zitten aan een aantal contracturen.
Laat de werknemer een vast percentage van dat uurloon zelf houden, bovenop de aanvullende uitkering, zodat het voor iedereen altijd de moeite waard is om te proberen meer uren te draaien.
Mensen die lang uit het arbeidsproces zijn, of arbeidsongeschikten kunnen zo vrijblijvend deeltijdbanen beginnen waarbij ze stapsgewijs kunnen wennen aan werken in een normale, commerciële omgeving ipv. zoals nu dat van ze verwacht wordt dat ze van de een op de andere dag fulltime gaan werken.
De werkgever kan dan vrijblijvend de werknemer wat uren bieden en als dat bevalt kan hij meer uren bieden. Uiteindelijk als de voormalig arbeidsongeschikte dan fulltime werkt kost dat de werkgever gewoon het normale tarief, waarmee dus de situatie voorkomen wordt dat mensen gewoon regulier werk doen maar met allerlei truuks toch veel minder betaald krijgen.
Daarmee wordt dus ook concurrentie en verdringing op de arbeidsmarkt voorkomen.
Oh, en schaf ook zo snel mogelijk het minimumjeugdloon af: Dat werkt namelijk enorm verstorend op de onderkant van de arbeidsmarkt. Afschaffing zal de kansen van arbeidsgehandicapten enorm doen verbeteren. -
Henk Verwoerd, zo 05 februari 2012 18:26 in reactie op Wendy B Reageer op Henk
Het staat mensen in de bijstand nu ook vrij part-time te werken. Het minimumloon is vanzelfsprekend. Dat doet men echter niet of nauwelijks omdat de bijverdienste gekort wordt op de uitkering en je pas vanaf bijv. 3 weken werken beter af bent dan met een bijstanduitkering. Indien je een deel van het verdiende loon kunt behouden bovenop je uitkering krijg je calculerend gedrag. 1 week werken met behoud deel geld plus uitkering levert evenveel op als het minimumloon waar een full-timer een maand voor moet werken. De praktijk is weerbarstig.
Iedereen in de bijstand het minimumloon geven plus arbeidsplicht is wellicht het proberen waard. Het UWV gaat dan werken als arbeidspool waar iedereen in dienst is. Al naar gelang het werkaanbod wordt je uitgezonden. Bij weigering wordt je daggeld gekort. Het verdiende geld door de arbeidspoolers vloeit terug richting UWV om het betaalbaaar te houden.
Je kunt ook de bijstand met 50% verlagen waarbij opportunisme bij bijstandontvangers geen optie meer is. Mensen worden dan plotsklaps zeer actief. Behoudens die die echt niet kunnen en tsja die komen dan in een lastig parket en wij ook als wij de armoede op straat dagelijks moeten aanschouwen. Lastig. -
Wendy B, ma 06 februari 2012 00:04 in reactie op Henk Verwoerd Reageer op Wendy
Wat een onwillige onzin weer: de berekening die je maakt klopt helemaal niet. Het gaat om een oplopende schaal waarbij iemand een dusdanig deel van de inkomsten mag houden bovenop de uitkering dat vanaf het moment dat de persoon zelf minimuminkomen verdient de aanvullende uitkering is gekort tot 0.
En nee, mensen in de bijstand mogen niet tijdelijk werken of deeltijdwerken. Formeel is het niet verboden, maar door alle regels is het wel onmogelijk. Deeltijdwerken mag alleen 'met behoud van uitkering' en dus geen regulier werk.
Je plan voor het UWV is exact hetzelfde als het plan in Rotterdam dus al net zo heilloos.
De bijstandsuitkering met 50% verminderen maakt mensen niet actief, maar eerder dakloos. Hoogstens worden ze actief in het criminele circuit omdat dat dan nog de enige manier is om te overleven. -
Henk Verwoerd, ma 06 februari 2012 08:05 in reactie op Wendy B Reageer op Henk
Het verschil met mijn UWV plan het het ´Rotterdamplan´ is dat iedereen het minimumloon krijgt ook als je thuis zit.
-
nico schouten, zo 05 februari 2012 11:58 Reageer op nico
Het willen profiteren van goedkope arbeidskrachten door ondernemers hier is kortzichtig. Het staat investeringen in arbeidsbesparende technieken in de weg. En dat is op de langere termijn broodnodig. Marco Florijn vergooit de toekomst voor gesjacher in het heden.
-
Kitty In Nederland, zo 05 februari 2012 11:50 Reageer op Kitty
Uitkeringsgerechtigden zijn aan de goden overgeleverd.
De gevolgen van Rutte 1 worden zichtbaar. Als gevolg daarvan komen de
Wethouders in den lande komen met de meest wilde en asociale plannen.
Afbraak beleid van de ergste vorm, en dit is nog maar het begin :-( -
cor mol, zo 05 februari 2012 18:22 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op cor
Met die plannen was deze wethouder ook gekomen zonder Rutte I. Het had b.v. ook heel goed gepast binnen het beleid van Balkenende I, II, II en IV. Het maakt niet uit of je door de hond of de kat gebeten wordt.
-
Jonas De Ridder, zo 05 februari 2012 10:51 Reageer op Jonas
Het zal in dit land waar arbeid voor iedereen die minder dan een miljoen verdiend verplicht is nog wel eens zover komen dat iemand inschrijfgeld moet betalen om aan de slag te kunnen moeten. Maar omdat we ook zo begripvol zijn voor mensen die het moeilijk hebben zou dat dan natuurlijk wel in maandelijkse termijnen afbetaald kunnen worden.
Een goeie maatregel om de toeloop van gelukzoekers uit oost-europa te ontmoedigen. En de regering verdiend er ook nog wat aan.
Want zo werkt de markt nu eenmaal. Eerst mensen afhankelijk maken van iets en daarna geld uitpersen. Dat werkt altijd. Gratis. -
snert :, zo 05 februari 2012 10:34 Reageer op snert
Als ik een bijstands uitkering nodig heb, wil ik wel drie maanden Florijn zijn bruine laarzen poetsen.
Krijg ik dan ook een mooi pakje van de gemeente, waar achterop staat: Dwangarbeider. -
drs Zen, zo 05 februari 2012 16:25 in reactie op snert : Reageer op drs
En een brandmerk op het voorhoofd met barcode. Kan de politie meteen controleren of u wel uit Rotterdam komt. Amsterdam, Schiedam, enzovoorts zorgen maar voor zijn eigen armoezaaiers. En aan aanzuigende werking heeft Florijn geen behoefte.
Het schijnt dat men in Iran behoefte heeft aan medewerkers in de defensie-industrie. Omdat de meeste uitkeringsgenieters toch moslim zijn, is dat misschien een optie. Nietwaar Florijn? -
Evert van Vliet, zo 05 februari 2012 10:14 Reageer op Evert
Iedere partij die het monetaire systeem zoals we dat opgedrongen hebben gekregen erkent en aanprijst zal uiteindelijk de vlag moeten strijken.
D'r wordt veel meer met 'jouw' belastingduiten uitgespookt waar je het totaal niet mee eens bent Han, dwangarbeid is schering en inslag.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7927 x bekeken Korte Scan
Reageer (354) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7566 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5836 x bekeken Korte Scan
Reageer (194) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5585 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5137 x bekeken Korte Scan
Reageer (249) Politiek Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3557 x bekeken Korte Scan
Reageer (92) Media Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
3516 x bekeken Korte Scan
Reageer (301) Economie Twitter -
Bam! GroenLinks in frontale botsing met 21e eeuw
Partijvoorzitter Weening legt uit dat Dibi officieel ongeschikte kandidaat is maar dat leden hem toch mogen kiezen ... Kelder legt archaïsch denken bloot ... CDA nu moderner dan GroenLinks
3453 x bekeken Korte Scan
Reageer (44) Politiek Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3420 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3129 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter

