vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Margaux Tjoeng Word fan Abonnement
03 augustus 2011 Reageer (99) 3944 x bekeken Groen
Dolfinarium zet Joopredacteur buiten de poort
[Video] Hoe ik voor een dag van journalist in activist veranderde en het Dolfinarium koos voor de verkeerde uitzetkandidaat
De situatie van orka Morgan gaat mij zo erg aan het hart dat ik besloot om voor het eerst in mijn leven over mijn persoonlijke en journalistieke grens heen te gaan. In het hol van de leeuw deelde ik pamfletten uit met de feiten waar veel media en het Dolfinarium tot voor kort zo schuw voor waren. Het Dolfinarium koos voor de sanctie 'uitzetting', maar helaas niet voor Morgan, maar voor een 'lullige' Joopredacteur. Het Dolfinarium laat daarmee zien dat ze een pijnlijk verleden niet onder ogen durft te komen. Voor politiek Den Haag betekent het dat er nog veel werk aan de winkel is. Hoe lang blijven we dolfinaria, die symbool staan voor de vermenselijking van de natuur, in stand houden?
Ik was dinsdag undercover in het Dolfinarium om de laatste beelden van Morgan vast te leggen en bewustwording te creeren bij de orkabezoekers. Bij de actie was haast geboden omdat Morgan deze week al op het vliegtuig richting Tenerife gezet kan worden. Daarom trok ik samen met camjo'er Robert Kersbergen, gewapend met een digitale spiegelreflexcamera, onopvallend het park in. Orka Morgan wacht daar al meer dan een jaar op haar uitzetting, maar dreigt haar vrijheid voor eeuwig te verliezen als de rechter vandaag beslist dat ze naar Loro Parque in Tenerife mag.
De waarheid achter de gevangenname van orka Morgan wordt met de dag vreemder en vreemder. Het Dolfinarium kan zich zonder gene de eigendomsrechten van Morgan toe eigenen terwijl ze daarvoor nog nooit van iemand is geweest. Ik zou bijna zeggen dat het een natuurwonder is, maar dat is in dit geval nogal ironisch. Wie een orka opvist mag beslissen wat er met het dier gebeurt zonder dat de natuur daar enige inspraak op heeft. Het is ook nog eens merkwaardig omdat met eigendomsrecht handel wordt gecreëerd en dat is in het geval met orka's verboden bij wet. Hoe kan het dan in godsnaam dat deze orka naar Tenerife gestuurd mag worden waar ze de rest van haar leven zal slijten als circusdier?
's Werelds bekendste orkadeskundige Ingrid Visser pleit in haar rapport dat Morgan een 'prime candidate' is voor uitzetting naar zee. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het zoogdier uit een hele sociale familie komt waardoor opname bij een pleeggezin een grote kans van slagen heeft. Het Dolfinarium meent dat deze kans echter is uitgesloten en dat ze bij andere orka's moet zijn. Ook dat punt is discutabel omdat sommige orka's vrijwillig hun groep verlaten om een tijdje op zichzelf te zijn en toch overleven. Anderen weten in leven te blijven door gezelschap te zoeken bij andere walvisachtige.
Het Dolfinarium lijkt ieder succes op Morgan's echte vrijlating te saboteren. Ze negeerde een aangenomen motie van de Partij voor de Dieren om Morgan's DNA naar alle orka-experts over de wereld te sturen. Dat is nodig om haar familie of een geschikt pleeggezin te vinden. Het afgelopen jaar werden meerdere keren orkagroepen gespot in de Noordzee maar de boten van het Dolfinarium bleven aan wal. En toen was er ineens die handtekening van staatssecretaris Bleker onder een vergunning om Morgan naar Tenerife te brengen.
Loro Parque is één van de slechtste zeedierenparken ter wereld. 'Orca Ocean' is bedacht door Sea World, de masterminds op het gebied van zeedierenparken die in de jaren zeventig begonnen met het vangen van orka's en er een miljoenenindustrie mee opbouwden. Een aantal onderzoekers die het Dolfinarium adviseerde om Morgan naar Tenerife te brengen blijkt ook nog eens banden te hebben met Sea World. Voor mij de genadeklap om het advies van het Dolfinarium te negeren. Staatssecretaris Bleker had bovendien onafhankelijk advies moeten inwinnen voordat hij zijn handtekening zette, maar zoals wel vaker stond zijn pet die dag de andere kant op. Hopelijk is de rechter vandaag goed gemutst en krijgt Morgan die ene 'natuurlijke' kans waar ze recht op heeft.
Meer lezen over Morgan? Lees: 'De handel is orka's is nog levensecht' en het pamflet: 'Morgan moet uit haar vissenkom en terug naar de Noorse zee'
Laatste Reacties (99) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Gerald Thus, do 04 augustus 2011 08:06 Reageer op Gerald
Hoe begrijpelijk haar betoog ook is, als je vantevoren geen toestemming vraagt om te flyeren vind ik het terecht dat je uitgezet wordt. In een gemiddeld winkelcentrum mag je zonder toestemming ook niet flyeren. Maakt niet uit wat de inhoud van de flyer is.
Moraal: vraag eerst toestemming! Of flyer net buiten de poort op openbaar grond. -
Jaap Breekpunt, do 04 augustus 2011 10:17 in reactie op Gerald Thus Reageer op Jaap
Dat zou jammer zijn geweest van dan hadden we de volgende uitspraak moeten missen:
"Wat er op duidt dat het dolfinarium geen negatieve informatie wil laten verspreiden over het dolfinarium zelf" -
Joop Vermaat, wo 03 augustus 2011 22:09 Reageer op Joop
Na mevrouw Hasna El Maroudi zien we nu mervouw Margaux Tjoeng als volgende in de journalistieke trend die zich hier op Joop.nl gaat aftekenen tw die van de actievoerderen redacteur.
-
lambert maassen, wo 03 augustus 2011 20:57 Reageer op lambert
Liever een orka die in vrijheid na een week dood gaat, dan een die in dolfinarium nog 20 jaar kan leven. Je bent gek
-
patrick faas, wo 03 augustus 2011 20:38 Reageer op patrick
"ik besloot om voor het eerst in mijn leven over mijn persoonlijke en journalistieke grens heen te gaan..." schrijft Margaux Tjoeng. Ze voelde al dat ze fout zit. Dat blijkt uit haar eerste zin. Veel gezichtsverlies hoeft ze dus niet te lijden, als ze haar excuses aanbiedt. Dit was een foutje en eigenlijk weet ze wel beter.
Het verhaal over haar ondernemingen in haar vrije tijd had ze beter in een persoonlijke column kunnen verwoorden, zonder de pretentie dat dit een redactioneel of journalistiek stuk is. De 'ik' vorm waarin ze schrijft past ook beter bij een column dan bij verslaggeving. In een opiniestuk past wat meer inhoudelijke argumentatie, trouwens, maar dat terzijde. Vooral problematisch hier is de kop, want die impliceert dat het Dolfinarium de pers weert en schoffeert, terwijl daarvan helemaal geen sprake was, want Tjoeng was daar niet als journalist. Had ze een afspraak om iemand te interviewen? Ging ze iets meten of onderzoeken? Daar lezen we niets over. Wel dat Tjoeng folders stond uit te delen. Ze was daar als actievoerder en een actievoerder is buiten de poort geplaatst, niet de pers.
Tjoeng kan het misschien goedmaken met iedereen door nog een stuk te schrijven over die orka Morgan, maar dan een supergoed, volledig en informatief stuk kwaliteitsjournalistiek. Daarvoor moet Tjoeng dan weer terug naar dat Dolfinarium, maar ditmaal niet met folders (behalve op haar laptop). Ditmaal gaat ze om mensen te interviewen en dus om te luisteren. Dan wordt ze er vast niet uitgegooid. -
Thayli - Rah, wo 03 augustus 2011 19:09 Reageer op Thayli
Terecht dat ze eruit gezet wordt. Laat de kinders lekker genieten van een dagje uit inplaats van jezelf op de schouder te kloppen met agitprop die nergens op slaat. Die orka zal sterven in het wild.
-
Eline W, wo 03 augustus 2011 21:08 in reactie op Thayli - Rah Reageer op Eline
In een dolfinarium ook, orka's in gevangenschap worden lang niet zou oud als orka's in het wild. Bij de meeste diersoorten is dat andersom, dit zegt heel veel over hun leefomstandigheden in gevangenschap.
-
patrick faas, do 04 augustus 2011 00:29 in reactie op Thayli - Rah Reageer op patrick
"Die orka zal sterven in het wild."
Tjoeng kent vast wel het droeve relaas van Willzyx uit South Park: http://www.southpark.nl/episodes/913/ -
Jan Hooivork, wo 03 augustus 2011 18:26 Reageer op Jan
Ik vind het een goede actie. Het gaat mij niet om het feit dat een journalist 'over een grens gaat'. Welke grens eigenlijk? Is het voor iedereen de bedoeling niet buiten hun boekje te gaan en zich immer strikt binnen de lijnen van het beroep te houden?
Mocht er een grens overschreden zijn, gaat het mij meer om het doel waarvoor dat is gedaan. Ik ga er vanuit dat dit gedaan is om het lot van Morgan. Het gaat er voor mij niet om wat voor rol je daar bekleedde. -
Piet de Geus, wo 03 augustus 2011 19:43 in reactie op Jan Hooivork Reageer op Piet
"Is het voor iedereen de bedoeling niet buiten hun boekje te gaan en zich immer strikt binnen de lijnen van het beroep te houden?"
Dat is toch wel het minste dat je van een professional mag verwachten. Of van een amateur die zich laat betalen.
"Ik ga er vanuit dat dit gedaan is om het lot van Morgan."
Dat lot is prima in handen van professionals. Daarbij kunnen dilettanten met hun valse sentimenten node gemist worden. -
Dehnus Nörder, wo 03 augustus 2011 21:04 in reactie op Piet de Geus Reageer op Dehnus
Hoewel de natuur hard is, zijn dit geen valse sentimenten. Dat "Kamp" op Teneriffe staat bekend om haar misbruik van Orka's. Maar dat mag niet gezegd worden.
-
Hein van Leeuwen, wo 03 augustus 2011 18:21 Reageer op Hein
Als je een ingreep doet in de natuur door een zieke en achtergelaten orka te redden ben je al fout bezig. Dit gaat alleen nog maar over het sentiment, meer niet en, oh jaL als je undercover gaat en je wordt gesnapt, moet je niet klagen als er uit wordt gezet.
Voor een journalist die bereid is zijn of haar professionaliteit op te geven,kun je beter een ander beroep gaan zoeken. -
ns reiziger, wo 03 augustus 2011 17:45 Reageer op ns
Neem je ook verantwoordelijkheid als morgan na zijn vrijlating sterft van eenzaamheid?of is dit vrijblijvend activisme?
-
Michiel Online, wo 03 augustus 2011 18:34 in reactie op ns reiziger Reageer op Michiel
"Neem je ook verantwoordelijkheid als morgan na zijn vrijlating sterft van eenzaamheid?of is dit vrijblijvend activisme?"
Ik weet niet wat er mis is met jou maar vindt je het erg als ik je even commercieel ga exploiteren? -
Mario Frieswijk, wo 03 augustus 2011 15:58 Reageer op Mario
Dolfijnen doen dit uit 'vergissing'. Het zijn sociale dieren die voor hun groep opkomen en het onderscheid tussen mens/dolfijn moeilijk kunnen maken ivm hun warmbloedigheid.
Beluister bv het verhaal van gedragsbioloog van Leeuwen.
http://educatie.ntr.nl/radio/501624/kettingvraag/item/3096729/waarom-helpen-dolfijnen-mensen/ -
Snowhawk Calls, wo 03 augustus 2011 17:10 in reactie op Mario Frieswijk Reageer op Snowhawk
Hmm, de gedragswetenschappers die uit het voornoemde voorbeeld werden geraadpleegd dachten daar anders over.
Zelf kan ik daar, gezien mijn ethologische achtergrond, ook niet zoveel mee.
Ik zie het eerder als een poging iets te verklaren wat vooralsnog niet te verklaren valt.
Ik bedoel, als dolfijnen geen onderscheid zouden kunnen maken tussen de ene diersoort en het andere hebben ze een probleem. Ik bedoel, voor ze het weten zijn ze dan met een potvis aan het vrijen...
Dus nee, daar kan ik niets mee. Het verklaart bijvoorbeeld niet waarom ze mensen naar de kant willen brengen en soortgenoten niet. -
Home Quest, wo 03 augustus 2011 23:38 in reactie op Mario Frieswijk Reageer op Home
Zie ook dit, vriendschap tussen mens en dier bestaat!
http://www.youtube.com/watch?v=cvCjyWp3rEk -
Bijstandskoning van GeenStijl, wo 03 augustus 2011 15:53 Reageer op Bijstandskoning
Ziet er wel erg zielig uit, zo'n groot beest in een bak water. Een gevangenis. Kutstreek van het dolfinarium.
-
ann koenders, wo 03 augustus 2011 15:51 Reageer op ann
Deze beesten moeten in vrijheid kunnen leven
-
Kreh Yea, wo 03 augustus 2011 15:32 Reageer op Kreh
Oei oei oei wat een pijnlijke vertoning.. Je was daar in de hoedanigheid als actievoerder, niet als verslaggever. Dolfinarium zette dus een actievoerder buiten de poort, in tegenstelling tot wat de kop doet vermoeden. Dat je het als Joop-redacteur opschrijft is al even pijnlijk; je bent de enige journalist die er melding van maakt, terwijl je zelf het onderwerp bent.
-
Semolina Pilchard, wo 03 augustus 2011 15:59 in reactie op Kreh Yea Reageer op Semolina
Klopt. Hier is geen sprake van journalistiek, in de zin van een zo objectief mogelijk verslaggeving. Margaux deelde een pamflet uit met twee artikelen die moeten aantonen dat Morgan slechts is gebaat bij vrijlating. Wel, daar tegenover kan de opinie van deskundigen worden geplaatst dat het dier sterft bij vrijlating.
-
patrick faas, wo 03 augustus 2011 17:53 in reactie op Kreh Yea Reageer op patrick
"Je was daar in de hoedanigheid als actievoerder, niet als verslaggever. Dolfinarium zette dus een actievoerder buiten de poort, in tegenstelling tot wat de kop doet vermoeden."
Precies. De kop liegt. Een journalist moet de lezer zo volledig mogelijk informeren, vóór- en tegenstanders aan het woord laten en de situatie overzichtelijk maken. Het is allerminst de bedoeling of de gewoonte dat een verslaggever in de komkommersmoothytijd zelf wat stennis gaat schoppen om er vervolgens verslag van te doen. Margaux Tjoeng zal door de Raad voor Journalistiek waarschijnlijk op de vingers getikt worden en ik verwacht ook van de hoofdredacteur een reactie op dit misplaatste artikel.
Journalistieke ethiek nu onze eerste zorg geworden, niet die zielige orka, die inderdaad in een veel te klein zwembadje lijkt te zitten, maar waarvan ik nu nog steeds niet weet of zijn familie gevonden is in de Noordzee of niet. -
Ieder - eenwilvrijzijn, wo 03 augustus 2011 15:26 Reageer op Ieder
Gefeliciteerd Margaux...
Dank.. en ga door met op deze fantastische manier..
het onder de aandacht brengen van het lot van deze geweldenaren ! -
raymond brekel, wo 03 augustus 2011 15:14 Reageer op raymond
Thumbs up voor je actie! :)
-
NL4 NL, wo 03 augustus 2011 14:50 Reageer op NL4
Update:
Het visje mag voorlopig in Harderwijk blijven van de rechter. -
Jesse van Oort, wo 03 augustus 2011 15:10 in reactie op NL4 NL Reageer op Jesse
Pas op: het is geen visje! En als humor of stijlfiguur ook niet geslaagd!!! ;-)
-
NL4 NL, wo 03 augustus 2011 17:05 in reactie op Jesse van Oort Reageer op NL4
Ik moest er wel om lachen en uiteindelijk is dat het enige dat telt.
-
Francis Olojocs, wo 03 augustus 2011 13:43 Reageer op Francis
Geloofwaardigheid van een actievoerder/redacteur combinatie is als die van een arts in dienst van een tabaco company.
-
Snowhawk Calls, wo 03 augustus 2011 12:53 Reageer op Snowhawk
Jaren geleden las ik in een artikel dat dolfijnachtigen een bepaalde stof in de hersenen hebben die verder alleen mensen hebben. De orka valt onder de dolfijnen en vormen tezamen de ondersoort tandwalvissen.
Nu is uit recentelijk onderzoek gebleken dat er redelijk wat diersoorten zijn die soortgenoten helpen.
Echter, wat minder vaak voorkomt is dat de ene diersoort de andere diersoort helpt.
Dolfijnen doen dit wel. Geen legendes, maar gedocumenteerde verhalen.
Hieronder een voorbeeld:
In het Nieuw-Zeelandse noordoostelijke kustgebied heeft een groep dolfijnen ervoor gezorgd dat vier Nieuw-Zeelandse zwemmers niet werden aangevallen door een grote witte haai. Gedurende veertig minuten lang zwommen de dieren in een cirkel rond de vier, zodat de haai hen niet kon bereiken.
De vier zwemmers waren voor een oefening van de reddingsbrigade in het water bezig, toen plotsklaps ineens de dolfijnen op hoge snelheid op hen afzwommen. De beesten dreven de vier vervolgens bijeen. "Ze duwden ons tegen elkaar aan door nauwe cirkels rond ons te zwemmen", zo vertelde Rob Howe, een van de zwemmers.
Deze opmerkelijke gebeurtenis, die het leven redde van de vier, vond ongeveer drie weken terug al plaats. De vier legden het voor aan een wetenschapper van de Universiteit van Auckland. Hij kon hen vertellen dat de reactie van de dolfijnen, die haaien in geval van dreiging ook wel aanvallen, normaal is. "Ze houden ervan de hulpelozen te helpen."
(Bron: nu.nl november 2004)
Als ergens uit blijkt dat dolfijnen een hoge intelligentie hebben, ook al is deze moeilijk af te zetten tegen de intelligentie van mensen, is het wel uit zulke verhalen.
Voor zover mij bekend heeft geen enkele bioloog en/of etholoog een evolutionaire reden kunnen bedenken voor dit 'red-gedrag'. Het dient in geen enkel opzicht het voortbestaan van de soort.
Het zal moeilijk zijn om in gevangenschap recht te doen aan zulke dieren.
En toch..
Onbekend maakt onbemind. Hoe moeten we mensen ervan overtuigen visproducten aan te schaffen die 'dolfijnvrij' zijn gevangen? Hoe overtuigen we überhaupt mensen van het nut van natuurbehoud als ze niet zelf kunnen waarnemen hoe 'lief' en 'schattig' dieren zijn.
Wel vind ik dat de keuze altijd moet liggen bij dieren die reeds in gevangenschap zijn geboren.
Hoewel ik de actie wel kan begrijpen denk ik tegelijkertijd: En wat doen we eraan om het vrije leven in de natuur voor orka's en andere dieren te behouden? -
Mario Frieswijk, wo 03 augustus 2011 12:13 Reageer op Mario
Ik blijf dit toch een heel tegenstrijdig gebeuren vinden. Als een orka ziek op strand ligt wil men (Margaux) wel dat we met menselijk handelen de vrijheid van de orka beknotten om hem/haar te redden.
Indien men het dier meteen had laten sterven, zoals orka's in de natuur nou eenmaal doodgaan, had men nu niet met dit dilemma gezeten.
Ecologisch gezien is uitzetting eigenlijk altijd verkeerd, men plaatst zwakke dieren terug in de DNA-pool en verzwakt daarmee de populatie. Daar waar het niet gaat om extreem bedreigde soorten zou men in het belang voor de diersoort (niet het individuele dier) er voor moeten kiezen dit nooit te doen. Of pas na sterilisatie.
Wie houdt van Morgan wil hem uitzetten. Wie houdt van alle orka's is hiertegen. -
Ieder - eenwilvrijzijn, wo 03 augustus 2011 11:08 Reageer op Ieder
Stel je dit eens voor.. je bent door de natuur als volgt gemaakt...
Je weegt ruim zes ton...
Je gebit heeft zo'n vijftig tanden van zeker zeven centimeter elk...
Van kop tot staart ben je negen meter...
Je hebt een gestroomlijnd en buitengewoon gespierd lijf..
waarmee je tegen vijfenzestig kilometer per uur de oceaan hoort te doorklieven...
Je kan duiktochten maken tot wel honderd 100 meter diepte...
Je kan meters het water uit komen door te glijden op een zandbank..
of ijsschots om om zo je prooi te achtervolgen...
Je kan ijsschotsen omgooien door eronder naar boven te komen..
om zo je prooi zo weer in het water te krijgen.
Je bent top-carnivoren van de oceaan...
Je dieet bestaat uit een enorme variatijd...
zalm.. kabeljauw.. haring.. inktvis...
maar ook pinguïns.. en andere zeevogels vind je lekkernijen...
schildpadden.. zeeleeuwen.. zeehonden...
en soms een paar niet te versmaden zeeottertjes...
en zelfs andere walvissen.. walrussen.. kun je op zijn tijd niet weerstaan...
Je bent bijzonder intelligent.. met een zeer groot vocabulaire...
Je leeft en jaagt groepen..
En dan...
dan moet je...
dag in dag uit voor een handjevol..
alleen aan hun eigen korte momentje van vertier denkende..
applaudisserende garnaaltjes..
geestdodende kunstjes doen..
in een pierenbadje...
En dan...
dan voeren ze je..
miezerige dode harinkjes en makreeltjes... -
Joop Schouten, wo 03 augustus 2011 11:39 in reactie op Ieder - eenwilvrijzijn Reageer op Joop
Dit is een mooi slotpleidooi.
: ))) -
Marq Pas, wo 03 augustus 2011 12:04 in reactie op Ieder - eenwilvrijzijn Reageer op Marq
Nou bedankt, mijn kat las dit zojuist en is rovend en moordend met de buurtkater richting noorderzon vertrokken.
-
Kreh Yea, wo 03 augustus 2011 12:51 in reactie op Marq Pas Reageer op Kreh
LOL!! Tijden niet zo gelachen!
-
Anja Lodewijks, wo 03 augustus 2011 13:45 in reactie op Kreh Yea Reageer op Anja
LOL, Ik ben het gelijk mijn kat gaan vertellen om haar reactie te peilen. Zij trok slechts een ooglid iets omhoog en sliep al snel weer verder. Ik heb duidelijk een soort huisdier als in het slot van de Flinstones.
http://www.youtube.com/watch?v=GJu8RreAGnM&feature=related -
Anja Lodewijks, wo 03 augustus 2011 14:07 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Anja
Dit was een reactie op de hilarische reactie van Marc Pas.
-
Ieder - eenwilvrijzijn, wo 03 augustus 2011 14:01 in reactie op Marq Pas Reageer op Ieder
" - Nou bedankt, mijn kat las dit zojuist en is rovend en moordend met de buurtkater richting noorderzon vertrokken. - "
Hahaha...
Heerlijk...
katten die die nog mogen weten hoe het natuurlijk hoort te zijn.
Maar... volgende keer zal ik eerst waarschuwen..
mijn katten mogen nooit meelezen als het over dierlijke instincten gaat !
;•) -
Eline W, wo 03 augustus 2011 12:06 in reactie op Ieder - eenwilvrijzijn Reageer op Eline
Mooi pleidooi en ik ondersteun het zeker.
Toch kan ik het niet laten om even op te merken dat Morgan en haar soortgenoten waarschijnlijk alleen vis eten. Ik kan het nergens vinden, maar het is het enige logische.
Toen de Amerikanen orka's gingen vangen hadden ze de verkeerde te pakken. Ze hadden beesten gevangen die nog liever van de honger stierven dan een vis te eten. En ze zeehonden voeren was niet erg prettig. Daarom worden sindsdien alleen nog maar visetende orka's gevangen. In de context van Morgan kan ik hier niets over vinden, maar als ze zoogdieren had gegeten was ze totaal niet interessant geweest voor verkoop. -
Diantha Averil Nota, wo 03 augustus 2011 13:46 in reactie op Eline W Reageer op Diantha Averil
Tijd om een campagne te beginnen dat Morgan kleine zeehondjes aan stukken scheurt! :D
-
Kees de Werker, wo 03 augustus 2011 11:03 Reageer op Kees
Goed zo, breng de informatie daar waar die moet zijn. Zou vaker moeten gebeuren. En weer eens wat anders dan een journalist die over de grens gaat louter om een 'grappig' filmpje te scoren. Dit gaat tenminste ergens over.
-
Piet de Geus, wo 03 augustus 2011 10:43 Reageer op Piet
Dit is geeneens participerende observatie maar een "redacteur" als enig activist. "Dolfinarium zet Joopredacteur buiten de poort" is dan ook een uiterst tendentieuze kop. "Redacteur gaat boekje te buiten en brengt beroepsgroep in diskrediet" zou passender zijn.
-
Ruurd Pels, wo 03 augustus 2011 11:15 in reactie op Piet de Geus Reageer op Ruurd
Ach nou ja Piet... het is natuurlijk eenvoudig om je afzijdig te houden en aan de zijlijn te gaan staan mopperen over wat gepast is en wat ongepast is. Het is immers zo makkelijk om over de inhoud heen te stappen want het is per slot van rekening maar een orka. Dus ach het is ook makkelijk om een journalist die zich druk maakt over de in haar ogen foute aanpak van het gevan en er eens flink op los gaat zo in de hoek te zetten.
Vergelijkbaar gevalletje TLS dan maar even van stal halen? Een bedrijf waarvan de bestuurders hun zakken vullen van jouw zuur verdiende centjes en met diezelfde centjes een journalist de mond trachten te snoeren omdat die systeemfouten en wanbeheer aan het licht brengt... zullen we die dan ook maar als iemand die zijn boekje te buiten gaat en de beroepsgroep in diskrediet brengt? Het zijn JOUW centen makker en de kassa rinkelt bij TLS duchtig door hoor...
Het is hard tijd dat journalisten eens ophouden om over te schrijven en zich weer eens ouderwets engageren en daarin door de wet, de overheid en last-but-not-least de lezer in gesteund worden. -
Piet de Geus, wo 03 augustus 2011 12:56 in reactie op Ruurd Pels Reageer op Piet
"Het is hard tijd dat journalisten eens ophouden om over te schrijven en zich weer eens ouderwets engageren"
Er is een verschil tussen je engageren met een actie die anderen voeren (al is een joopverslaggeefster ook daarmee ver over alle grenzen gegaan, al keerde ze uiteindelijk op haar schreden terug) en zelf het complete onderwerp van je verslag zijn: behalve de verslaggeefster was er helemaal geen actie. En uiteraard bespreekt de verslaggeefster haar actie niet kritisch maar maakt met haar dubbele pet schaamteloos promotie. Terwijl die actie geen nieuws is: er was naast de verslaggeefster immers niemand. Ze had een andere aanleiding voor haar verhaal moeten zoeken. -
YggY ..., wo 03 augustus 2011 10:42 Reageer op YggY
Ik weet niet wat wijsheid is in deze, ik ben tenslotte geen Orka-oloog. Maar wat ik hier lees is de status van de Orka dus een andere dan de twee zoute haringen met uitjes die in de supermarkt liggen. De Orka heeft schijnbaar een hoog knuffelgehalte.
Maar wat dan ook de wijsheid is in deze bij mij ging het licht uit toen ik in een reportage over de Orka de interviewer hoorde verwijzen naar Free Willy.
Zoals ik al zei,ik ben geen Orka-oloog dus verlaat ik me maar op de mening van "ieder" en "Anja". -
Ieder - eenwilvrijzijn, wo 03 augustus 2011 11:14 in reactie op YggY ... Reageer op Ieder
" - Zoals ik al zei,ik ben geen Orka-oloog dus verlaat ik me maar op de mening van "ieder" en "Anja". - "
Wat een lieve opmerking...
een dikke vette en warme knuffel van mij...
♥ -
YggY ..., wo 03 augustus 2011 11:40 in reactie op Ieder - eenwilvrijzijn Reageer op YggY
een dikke vette en warme knuffel van mij...
============
Ten eerste.............bloos
Ten tweede, ik ben niet alwetend en heb de wijsheid ook niet in pacht, ik ben geen PVV-mensch tenslotte, dus neem ik kennis over van anderen die wel aantonen de nodige feiten te kennen.
En dat helpt mij dan weer een mening te vormen. -
Ieder - eenwilvrijzijn, wo 03 augustus 2011 10:42 Reageer op Ieder
" - Precies, u maakt mijn punt :-)
Zolang we ons om secundaire behoeften druk maken zit dat met die primaiere wel goed. Maslov, anyone? :-) - "
Dit kan ik niet volgen.. waar maak ik UW punt ?
Ik citeerde u.. nergens schrijf ik dat ik het met u eens ben.
" - En Orka's intelligent? Het is maar wat je als referentie neemt.
De gemiddelde mongool scoort toch hoger... - "
Dit is tegenstrijdig...
Meet je intelligentie door een referentiekader te stellen..
of scoort de gemiddelde oliebol hoger ?
Hoezo hoger.. waaraan.. en hoe heb je dat gemeten ?
Ze hebben een heel verschillend overlevingsmechanisme nodig !
" - Ik ben een grote dierenvriend en natuurliefhebber, maar ik houdt niet zo van dat vermenselijken van dieren. - "
Het is andersom... u vermenselijkt juist !!!
Een dierenvriend laat dieren in hun eigenheid en dierlijke waarde...
én streeft ernaar de natuur zoveel mogelijk haar gang te laten gaan.
" - Die actiebereidheid heeft namelijk vooral te maken met hoe knuffelbaar of 'intelligent' een dier zou zijn. Tamelijk merkwaardige willekeur...
Ik heb u nog nooit actie horen voren tegen het verdelgen van mieren, die zeer complexe maatscharppijen vormen. - "
Dit is zó flauw ! -
Jesse van Oort, wo 03 augustus 2011 11:18 in reactie op Ieder - eenwilvrijzijn Reageer op Jesse
[Dit is tegenstrijdig...
Meet je intelligentie door een referentiekader te stellen..
of scoort de gemiddelde oliebol hoger ?
Hoezo hoger.. waaraan.. en hoe heb je dat gemeten ?]
Voor oliebollen is het nog te vroeg, maar wij hebben in ons dagelijks taalgebruik het begrip IQ als maat voor intelligentie. Er bestaan er meer, al naar gelang je definitie van intelligentie zelf.
Allemaal, omstreden of niet, voortgekomen uit de wens een objectieve manier te hebben om intelligentie te meten.
Welke referentie had u willen hanteren?
Welke methodiek orka's zelf hanteren om intelligentie te meten weet ik niet, maar er zijn mensen in deze thread die daar vast een antwoord op weten :-)
[Ze hebben een heel verschillend overlevingsmechanisme nodig]
Yep! Zoals noemen we instinct. Iets heel primitiefs dat weinig met intelligentie te maken heeft.
[Het is andersom... u vermenselijkt juist !!!
Een dierenvriend laat dieren in hun eigenheid en dierlijke waarde...
én streeft ernaar de natuur zoveel mogelijk haar gang te laten gaan.]
Even zien: ongelukkig, recht op vrijheid, geweldig intelligente dieren die hun eigen oorsprong beter begrijpen dan wij mensen, etc...
Nee hoor, hier worden menselijke eigenschappen op dieren geprojecteerd. En niet door mij.
Wat betreft de natuur zijn eigen gang laten gaan: helemaal vóór. Maar weer maakt u mijn oorspronkelijke punt: zolang dat voor ons belangrijk is gaat het goed met ons. Of dacht u dat ze zich op het moment in de hoorn van Africa net zo druk maakten om uw orka?
[Dit is zó flauw !]
Maar onwaar? -
Anja Lodewijks, wo 03 augustus 2011 14:59 in reactie op Jesse van Oort Reageer op Anja
"Ik heb u nog nooit actie horen voren tegen het verdelgen van mieren, die zeer complexe maatscharppijen vormen. - "
Round up (Monsanto) en chemische insectenverdelgers zijn gruwelijk gif en moeten verboden worden. Onbegrijpelijk dat de regering niet ingrijpt met het verbieden hiervan. Iedereen kan het kopen en onbeperkt gebruiken zonder dat er toezicht is.
Ik heb in het voorjaar besloten de mieren te accepteren in mijn tuinpad (klinkers). Ik heb besloten er geen last meer van te hebben.
Inmiddels maanden later is er nog steeds hetzelfde groepje mieren dat zich niet lijkt te vermeerderen.
Zo ook gisteren op het grasveldje met de kids. Ze bleken een handdoek op een mierenhoopje te hebben gelegd en toen ik dat rustig vertelde hebben ze de handdoek uitgeschud en verplaatst.
Spinnen buiten laat ik hun gang gaan, spinnen binnen zet ik netjes buiten.
Jan Wolkers snapte het en ging nog een stapje verder in zijn dierenliefde. Ik mis hem. -
Kreh Yea, wo 03 augustus 2011 12:57 in reactie op Ieder - eenwilvrijzijn Reageer op Kreh
"Dit is zó flauw ! "
Want?
Het is eerder gezond realisme. Iets flauw noemen impliceert bij mij dat je geen tegenargumenten hebt.
Ik heb geen moeite met het doodtrappen van een mier, maar wel met het doodtrappen van een kat. Dus ik ben net zo selectief. Probeer er op zijn minst bewust van te zijn. -
Eline W, wo 03 augustus 2011 10:28 Reageer op Eline
Ik kan deze zaak nauwelijks nog aan, waarom zoveel getouwtrek om dat beest. Alleen maar geld.
Iedereen weet dat Orka's in gevangenschap gewoon simpelweg niet gelukkig kunnen zijn, daarom gaan ze ook zo snel dood. Net als dolfijnen overigens.
Wat overigens mij nog steeds niet duidelijk is (al heb ik wel een vermoeden) is of Morgan vis of zoogdieren eet. Ik weet bijna zeker dat het eerste het geval is, omdat in het geval dat ze zoogdieren zou eten het dofinarium zo snel mogelijk van haar af zou willen, en bezoekers niet graag zien dat zeehonden aan orka's gevoerd worden. Maar het is wel degelijk van groot belang, omdat de sociale structuur van beide soorten behoorlijk verschilt. -
Marc Schouten, wo 03 augustus 2011 10:57 in reactie op Eline W Reageer op Marc
Ze eten ook zeehonden:
http://www.youtube.com/watch?v=p3xmqbNsRSk -
Eline W, wo 03 augustus 2011 12:33 in reactie op Marc Schouten Reageer op Eline
Er zijn twee soorten, dat is het hele punt.
-
Eline W, wo 03 augustus 2011 12:33 in reactie op Eline W Reageer op Eline
Eigenlijk drie trouwens.
-
Marc Schouten, wo 03 augustus 2011 17:34 in reactie op Eline W Reageer op Marc
Wist ik niet, weer wat geleerd. :)
-
Anja Lodewijks, wo 03 augustus 2011 10:20 Reageer op Anja
Orka's zijn intelligente groepsdieren, die planmatig hun voedsel vangen. Afhankelijk van hun leefgebied en bewegingen leven ze tezamen met enkele orka's tot en met een grote groep van soms zo'n 60 tot 90 orka's.
Orka's communiceren met elkaar via klanken en elke klank heeft dan weer een andere betekenis, ze hebben veel last van de geluidsvervuiling.
Orka's blijven wilde dieren en markant is dat orka's in gevangenschap vaak een scheve rugvin krijgen. Hier heeft men wetenschappelijk nog geen definitieve verklaring voor gevonden.
Gesteld kan worden dat de mens met de technocratische vooruitgang ook gewend is geraakt aan manipulatie en kunstmatige ingrepen. Aan de ene kant kan men met de huidige wetenschap levens verlengen en aan de andere kant worden levens in grote aantallen vernietigd. Mensen gaan hier nogal selectief en respectloos mee om.
Door die “vooruitgang” zijn we vervuilde lucht gaan inademen en verontreinigd water gaan drinken. Ook de orka’s blijken veel gifstoffen in hun vetlaag te hebben vanwege de vervuiling.
De mensheid is sneller vooruitgegaan in zijn technische ontwikkeling dan veel hersenen aan bevattingsvermogen hebben. Primitief en intelligent kan alleen in de mens tegelijkertijd samengaan. De extreme gevolgen hiervan zijn overal zichtbaar.
Mensen richten zich met angst op de toekomst terwijl men zijn eerste oorsprong nog niet eens begrijpt. De orka weet meer van zijn oorsprong dan de mens.
Mensen doen nog steeds aan ruilhandel maar dan op een zo'n ingewikkeld niveau dat men daarbij ook zijn ziel is gaan verkopen. Geen mens kan dit systeem nog bevatten, het is letterlijk uit de hand gelopen, de mensheid is gaan denken met geld alles in de wereld te kunnen kopen en als zijn bezit te zien, ook de natuur en de dierenwereld worden geëxploiteerd en verhandeld.
Als er een nieuwe orka in een groep komt, wordt die enthousiast begroet en in de groep opgenomen. Ze hebben nooit ruzie. Bij orkagroepen gaat het juist om samenwerking, communicatie, vertrouwen en verdraagzaamheid. Ze komen voor elkaar op en delen het voedsel.
Mensen kunnen hier heel veel van leren. -
Jesse van Oort, wo 03 augustus 2011 10:33 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Jesse
Met andere woorden: blijkbaar voel je je aangetrokken tot de 'onschuld' van orka's (dolfijnen, vast ook apen en koala's, schorpioenen en hyena's wellicht minder) tegenover de complexiteit, schuld en slechtheid van mensen?
Hoera, er zijn nog oprechte romantici :-) -
Anja Lodewijks, wo 03 augustus 2011 12:23 in reactie op Jesse van Oort Reageer op Anja
Deze 'onschuld' kun je ook zien als hoge intelligentie, waar we uiteindelijk naar moeten streven.
Is het niet zo dan dat een vreedzame omgeving waar je gelijkheid ervaart, prettig aanvoelt?
Nu gaan mensen vrijetijdsbestedingen doen en op vakantie om dit gevoel enigszins te ervaren en zoeken het in goede relaties en vriendschappen en op een nog hoger niveau als ze een liefdesrelatie aangaan met een partner en/of van hun kinderen en vooral kleinkinderen houden. Mensen voelen zich het prettigst wanneer zij zichzelf kunnen zijn en zo geaccepteerd worden.
Bij goede vriendschappen kunnen mensen wel geven zonder iets terug te verwachten, dat schept een band. Zodra een relatie is gebaseerd op voor wat hoort wat gaat de onschuld weg en beginnen de positieve en negatieve emoties mee te spelen.
Dus mensen hebben het in zich, maar velen vergeten de harmonie met de omgeving, zoals orka's dat niet zijn vergeten.
Het "slechte" in de mensen is dus, het niet inzien van de gevolgen van hun daden die ontstaan zijn in hun gedachten. Het niet zien wat werkelijkheid en onwerkelijkheid is.
We hebben ook een onwerkelijke wereld geschapen die gebaseerd is op illusies. We nemen illusies aan voor waar maar creëren ze ook zelf.
We nemen klakkeloos dagelijks zaken aan die door iemand zo geprogrammeerd zijn, dat we geloven dat we het voor waar aannemen.. We kennen een systeem van straffen en belonen, en d.m.v. geschreven wetten is bepaald wat goed is en slecht voor alle mensen ongeacht de verschillen in mensen, hier schuilt wel het gevaar dat er minder zelf nagedacht wordt over wat voor jezelf goed of slecht is en wat de gevolgen hiervan zijn voor een ander of de omgeving, maar ook dat mensen zich beklemd gaan voelen en dat openbaart zich via de emoties. Het is gewoon zo omdat we aannemen dat het zo is en ons voegen in een programma zonder er verder over na te denken. Door alle tijden heen zijn er wel mensen geweest die hierover nagedacht hebben en kennis vergaarden en die ook waarschuwden.
Er zijn landen gekomen om mijn en het dein van elkaar te scheiden en daarbinnen is het land verdeeld in stukjes van verschillende groottes waar de belangrijkheid van de mensen afzonderlijk uit bleek. Men heeft grenzen gelegd en verlegd, want er zijn leiders gekomen die het mijn en dein weer anders zagen. Maar je hebt slechte en goede leiders, leiders die gekozen zijn en leiders die zichzelf getroond hebben. Er zijn systemen bedacht en deze systemen eindigen vaak op isme. Binnen de verschillende systeem en het heilige geloof erin, creëerden men symbolen en vlaggen in een bepaalde kleur.
De landen maar ook de systemen bleken slecht naast elkaar te bestaan wanneer men keek (kijkt) naar de verschillen. En die systemen kunnen goed naast elkaar bestaan wanneer men keek (kijkt) naar de overeenkomsten. Wederzijds respect is dus blijkbaar gebaseerd op het zien van overeenkomsten. Kijkt men alleen naar verschillen dan kunnen groepen elkaar zo gaan haten, dat ze zelf in staat zijn tot een fysieke vernietiging van de tegenpartij. Maar uitaard gebeurt dit ook van persoon tot persoon. Vriendschap is gebaseerd op overeenkomsten en niet op verschillen.
Gisteren heb ik verwezen naar een video dit wil ik toch nogmaals noemen omdat er mensen zijn die het systeem van ongelijkwaardigheid bij mensen goed weten uit te leggen en ook uitleggen wat nodig is om dit duizenden jaren oude systeem van vetes en ongelijkheid te verbeteren.
Interessante gesprekken met acht filosofen en schrijvers van wereldformaat; Grote denkers over de toekomst:
http://player.omroep.nl/?aflID=10483130&silverlight=true
Daarom is het prachtig om te zien dat Orka’s wel in harmonie samenleven en een nieuweling in de groep accepteren.
Het is dus pure arrogantie (dit is dus onwetendheid) van de mens om dieren in gevangenschap te nemen voor eigen belang of genot. -
Jesse van Oort, wo 03 augustus 2011 14:46 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Jesse
Hoge intelligentie?
Hemeltje lief, wat een gezweef! Als de dierenbescherming het hiervan moet hebben...
Jij praat over orka's in termen van geloof, een new age-achtige toestand zelfs. Dat heeft werkelijk niets met de werkelijkheid van doen!
Orka's zijn vast intelligent....vergeleken met een haring! Maar ze lossen nog geen sudoku op!
Prachtbeesten, maar ga het in godsnaam geen goden maken!
I'm outta here...als de new age beweging los komt heeft redeneren geen zin meer.... -
Anja Lodewijks, wo 03 augustus 2011 15:06 in reactie op Jesse van Oort Reageer op Anja
"Hoge intelligentie?
Hemeltje lief, wat een gezweef! Als de dierenbescherming het hiervan moet hebben..."
Ik had het hier over mensen hoor, je hebt het geloof ik niet goed begrepen. -
Jager Verzamelaar, wo 03 augustus 2011 15:07 in reactie op Jesse van Oort Reageer op Jager
Waarom zouden orka's geen sudoku's kunnen oplossen?
Die hoge intelligentie is niks new-agerigs dat is gewoon het oordeel van de wetenschap na jaren onderzoek.
Vraagje
Waarom vinden de meeste mensen tegenwoordig dat leeuwen en tijgers die kunstjes moeten doen in het circus niet meer van deze tijd en zelfs mishandeling en waarom vinden we het wel normaal orka's te gebruiken voor ons vermaak? -
Jesse van Oort, wo 03 augustus 2011 15:26 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Jesse
Vraag je dat aan mij? Ik weet niet waarom de meeste mensen iets vinden...ik vindt het geen probleem dat leeuwen en tijgers in een circus kunstjes doen, zolang dat niet met mishandeling gepaard gaat.
Ik ben ook niet tegen paardrijden. Ik vindt dat we dieren niet menswaardig hoeven te behandelen. Dierwaardig is genoeg.
Ik vind het prima dat mensen op de bres gaan voor dieren, maar bijvoorbeeld een dierenambulance bellen voor een vastgevroren reiger (blijkbaar een van de minder intelligente diersoorten :-) ) gaat mij te ver. Zonde van het geld, kan beter naar mensen die het slecht hebben.
Ik lees net trouwens dat de Orka (i.t.t. een afghaans gezin dat ik ken) voorlopig niet wordt uitgezet. Dat is voorlopig 1-0 voor de Orka club. Mijn welgemeende felicitaties. Ook vanuit de hoorn van Africa.
Ik vind het niet zo belangrijk...iets met andere prioriteiten... -
Ieder - eenwilvrijzijn, wo 03 augustus 2011 15:54 in reactie op Jesse van Oort Reageer op Ieder
" - Ik weet niet waarom de meeste mensen iets vinden...ik vindt het geen probleem dat leeuwen en tijgers in een circus kunstjes doen, zolang dat niet met mishandeling gepaard gaat. Ik ben ook niet tegen paardrijden. Ik vindt dat we dieren niet menswaardig hoeven te behandelen. Dierwaardig is genoeg. - "
Ik zei het al.. maar toch nog een keer.
Je draait de zaken om...
JIJ vermenselijkt dieren juist...
JIJ behandelt ze juist menswaardig...
JIJ gunt ze géén Dierwaardig bestaan...
immers......
JIJ vindt opsluiting.. vrijheidsberoving geen probleem...
JIJ vindt kunstjes vertonen niet DierOnwaardig... -
Jesse van Oort, wo 03 augustus 2011 16:08 in reactie op Ieder - eenwilvrijzijn Reageer op Jesse
En...?
-
YggY ..., wo 03 augustus 2011 10:58 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op YggY
Als er een nieuwe orka in een groep komt, wordt die enthousiast begroet en in de groep opgenomen.
===========
Dus een oplossing voor deze Orka zou dan kunnen zijn, zoek een groep van Orka's en laat dan de Orka in kwestie daar los.
Maar dat zal commercieel wel niet interessant zijn. -
Jesse van Oort, wo 03 augustus 2011 11:06 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Jesse
Dit is zo'm grote bult rabiate onzin dat ik het niet kan laten om ze eens tevig te...euhh...fileren:
[Orka's zijn intelligente groepsdieren, die planmatig hun voedsel vangen. Afhankelijk van hun leefgebied en bewegingen leven ze tezamen met enkele orka's tot en met een grote groep van soms zo'n 60 tot 90 orka's.
Orka's communiceren met elkaar via klanken en elke klank heeft dan weer een andere betekenis, ze hebben veel last van de geluidsvervuiling.]
Grappig, mensen ook.
[Orka's blijven wilde dieren en markant is dat orka's in gevangenschap vaak een scheve rugvin krijgen. Hier heeft men wetenschappelijk nog geen definitieve verklaring voor gevonden]
Lijt me niet relevant. Veel dieren domesticeren, sommige dieren niet. Orka's wel...
[Gesteld kan worden dat de mens met de technocratische vooruitgang ook gewend is geraakt aan manipulatie en kunstmatige ingrepen.]
En daarom zijn we als soort ook zo succesvol...
[Aan de ene kant kan men met de huidige wetenschap levens verlengen en aan de andere kant worden levens in grote aantallen vernietigd. Mensen gaan hier nogal selectief en respectloos mee om.]
Tja, onze sociale structuur is namelijk nogal wat ingewikkelder dan die van orka's! Niemand is blij met oorlog, toch is ie er. Staan we trouwens ook niet alleen in: er zijn veel verschillende dieren die om uiteenlopende redenen oorlog voeren.
Ik ben 10 jaar imker geweest en heb diverse malen gezien wat voor slachtingen bijen onderling (of binnendringende wespen op rooftocht) kunnen aanrichten. Over complexe maatschappijen gesproken...
[Door die “vooruitgang” zijn we vervuilde lucht gaan inademen en verontreinigd water gaan drinken. Ook de orka’s blijken veel gifstoffen in hun vetlaag te hebben vanwege de vervuiling.]
Mwah, dat valt wel mee. Ja, er is vervuiling, maar voedsel is nog nooit zo veilig geweest als de laatste decennia, enkele excessen daargelaten. Mede daarom worden we ook zo lang en oud.
Gifstoffen in de vetlaag van Orka's is natuurlijk niet goed. We moeten duidelijk beter ons best doen dat de natuur (incl. wijzelf!!!) wat minder te lijden heeft onder die gifstoffen.
[De mensheid is sneller vooruitgegaan in zijn technische ontwikkeling dan veel hersenen aan bevattingsvermogen hebben.]
Je wilt zeggen dat jij veel niet snapt?
[Primitief en intelligent kan alleen in de mens tegelijkertijd samengaan. De extreme gevolgen hiervan zijn overal zichtbaar.]
Hunk? Wat een nonsens! Ten eerste: primitief en intelligent zijn twee totaal verschillende begrippen die werkelijk op alles en iedereen van toepassing zijn! Die orka van jou was toch zo intelligent? Die is volgens jou dus niet primitief (whatever that may be).
[Mensen richten zich met angst op de toekomst terwijl men zijn eerste oorsprong nog niet eens begrijpt. De orka weet meer van zijn oorsprong dan de mens.]
A: spreek voor jezelf! Ik richt me helemaal niet met angst op de toekomst.
B: wil je werkelijk beweren dat orka's meer begrijpen van cosmologie en exobiologie dan onze nobelprijswinnaars?
[Mensen doen nog steeds aan ruilhandel maar dan op een zo'n ingewikkeld niveau dat men daarbij ook zijn ziel is gaan verkopen. Geen mens kan dit systeem nog bevatten, het is letterlijk uit de hand gelopen, de mensheid is gaan denken met geld alles in de wereld te kunnen kopen en als zijn bezit te zien, ook de natuur en de dierenwereld worden geëxploiteerd en verhandeld.]
Ook andere dieren doen aan ruilhandel. Wellicht niet zo complex als wij, maar complexiteit is ook maar een relatief begrip waar je zonder referentie niets aan hebt.
[Als er een nieuwe orka in een groep komt, wordt die enthousiast begroet en in de groep opgenomen.]
Cool. Doet een kerk ook. En een voetbalvereniging. En trouwens, ik ook! We zijn al heel erg lang pleeggezin...
[Ze hebben nooit ruzie. Bij orkagroepen gaat het juist om samenwerking, communicatie, vertrouwen en verdraagzaamheid. Ze komen voor elkaar op en delen het voedsel.]
Net als bij mensen, al gaat het wel eens fout. Er is gelukkig nog altijd vaker niet dan wel ruzie.
Maar elke antropoloog kan je vertellen dat het bij de mens ook om die begrippen draait die jij aan Orka's toeschrijft. En bij meer dieren trouens.
[ Mensen kunnen hier heel veel van leren.]
Vast. Daarom is het ook erg interessant om ze in een groot bassin te observeren (sorry kom het niet laten :-) )
Beetje psychologie van de koude aarde, maar volgens mij ideologiseer je het dierenrijk (en met name) orka's nogal... -
Marc Schouten, wo 03 augustus 2011 13:24 in reactie op Jesse van Oort Reageer op Marc
"En daarom zijn we als soort ook zo succesvol..."
Alks soort zijn we onze habitat aan het afbreken, lekker succesvol -
Anja Lodewijks, wo 03 augustus 2011 13:32 in reactie op Jesse van Oort Reageer op Anja
Ik ga niet weer alles hier uitlichten, collega pleegouder, maar ik heb nog wel een toevoeging.
Imker is een prachtig beroep of hobby, er zijn veel te weinig bijenkorven en alles heeft baat bij de aanwezigheid van bijen.
Maar dan moet je ook als geen ander weten dat bijen niet steken wanneer ze geen bedreiging voelen en het steken dus een verdedigingsmechanisme is. Een bij steekt niet vanuit haatgevoelens. Een dier kent geen emoties zoals de mens die heeft.
Het is bij dieren overleven, vluchten of verdedigen. Het is ook niet de bedoeling dat de mensen zich nog op dit niveau begeven, helaas is de praktijk anders. Dit primitieve stuk is nog aanwezig bij de mens terwijl ze technisch op hoogstaand niveau staat dank zij de intelligentie. Dit kan geen enkel dier evenaren op het niveau van de mens. Daarom ligt hun lot ook in onze handen zolang wij leven.
Je moet ook onderscheid maken tussen een leefomgeving van dieren te midden van het leefgebied van mensen of de ongerepte natuur, die in verhouding zeldzaam is.
Ook de imker zet deels een bijengemeenschap deels naar zijn hand. De bijenhouders hebben allerlei constructies voor bijenkorven bedacht die er op gericht zijn om mensen de mogelijkheid te geven om op ieder gewenst moment in het leven van de bijen in te grijpen. Ze verplaatsen ramen met honingraten van de ene naar de andere kant. Dit zijn allemaal dingen die in de natuur niet gebeuren en wat het natuurlijke systeem verstoort. In plaats van zich bezig te houden met het verzamelen van honing en het voortbrengen van nieuwe bijen, zijn de bijen steeds bezig met het corrigeren van de gemaakte veranderingen. Het is dus voor de bijen belangrijk om ze te houden op een zo natuurlijk mogelijke manier en dat de mensen die bijen houden niet te hebberig zijn en genoeg honing overlaten voor de bijen om de winter door te komen.
In de natuur leven bijen in zelfgemaakte nesten en zijn in staat om voor zichzelf te zorgen en zich voort te planten.
De mens bestaat dankzij de bijen. Zonder bijen geen leven. Daarom blijft mijn pleidooi: heb respect voor de natuur. En dat is ook de eigen leefomgeving.
Tenslotte leven wij in de natuur en maken hiervan direct deel uit, maar merken we dat niet meer vanwege de onnatuurlijke materialen als beton en asfalt en ook vanwege het kant en klare voedsel.
En een dolfinarium geeft een vertekend beeld van de waterzoogdieren, die zoals Ieder al zo treffend beschreef niet in een betonnen bak thuishoren en hun aangepaste eten als beloning voor een kunstje en bezienswaardigheid te verdienen. -
Edwin Vink, wo 03 augustus 2011 15:56 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Edwin
" Een dier kent geen emoties zoals de mens die heeft" dat baseert u waarop?
-
Anja Lodewijks, wo 03 augustus 2011 17:03 in reactie op Edwin Vink Reageer op Anja
Je bedoelt angst in vluchtgedrag en boosheid als verdedigingsmechanisme of vechtreactie?
Die stressreacties in de alarmfase en de uitputtingsfase heeft de mens ook maar de mens kent een aanpassings- en uitputtingsfase die anders is dan dieren.
Het verschil zit in de typisch menselijke factoren omdat mensen een verstand hebben en typisch menselijke grote hersenen en daar zit ook het verschil in mensen onderling.
De mens heeft b.v. ook zelftwijfel en geirriteerdheid. Een wisselend gedrag als b.v. een ongezond eetpatroon en agressief of apatisch gedrag Verstandelijk kan een mens in een stresssituatie o.a. concentratieproblemen, besluiteloosheid, verstrooidheid, of hoofd- en bijzaken niet meer kunnen onderscheiden.
Emoties hangen hier allemaal mee samen. Overmatige vreugde en huilbuien zijn ook typisch menselijk.
Ik vind de dierenwereld behoorlijk tollerant als je ziet hoe ze mishandeld en misbruikt worden. Net als kinderen die loyaal blijven aan hun ouders of opvoeders ondanks misstanden.
Het is geen reactie als in de film "de apenplaneet".
Alhoewel, mensen blijken tot het uiterste te gaan in experimenten.
http://www.express.be/joker/nl/platdujour/indien-u-dacht-dat-de-apenplaneet-niet-meer-dan-een-film-was/149709.htm -
Grolschje ., wo 03 augustus 2011 12:30 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Grolschje
"Als er een nieuwe orka in een groep komt, wordt die enthousiast begroet en in de groep opgenomen. "
Dat is dus niet waar. Grootste kans is dat hij verstoten word door de groep. -
R. Hood, wo 03 augustus 2011 10:05 Reageer op R.
Men weet dat een orka eenmaal in gevangenschap is geweest (vertroeteld en gevoed) lastig is terug te plaatsen in de natuur.
Commerciele uitbuiting wilde dieren (dierenslavernij) moet verboden worden in de wereld. Hopelijk worden Morgan en alle andere zeezoogdieren snel bevrijdt en alle dolfinaria voorgoed gesloten. -
tex ritter, wo 03 augustus 2011 21:40 in reactie op R. Hood Reageer op tex
En hoe denk jij dat gedomesticeerde dieren ooit gedomesticeerd zijn geworden?
Zonder deze dierenslavernij hadden we nu geen beschaving. -
Joop Schouten, wo 03 augustus 2011 09:59 Reageer op Joop
Goeie actie.
Het Dolfinarium ziet de kassa rinkelen. Ik zou geen enkel ander argument weten te verzinnen waarom dit dier niet teruggezet zou kunnen worden.
Ik hoop dat de rechter het recht op vrijheid van Morgan erkent... -
Jim Peeters, wo 03 augustus 2011 10:49 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jim
omdat uit alle eerdere uitzettingen gebleken is dat de orka's het niet overleven. Zie het meest bekende voorbeeld van "free willy"
-
Joop Schouten, wo 03 augustus 2011 10:59 in reactie op Jim Peeters Reageer op Joop
Heb het stuk gelezen Jim? Er staat 'Uit onderzoek blijkt namelijk dat het zoogdier uit een hele sociale familie komt waardoor opname bij een pleeggezin een grote kans van slagen heeft'.
Dus... -
Jesse van Oort, wo 03 augustus 2011 09:08 Reageer op Jesse
Zolang we ons nog en masse druk maken om het lot van een vis valt het allemaal dik mee met die crisis :-)
-
Tammo Niemijer, wo 03 augustus 2011 09:51 in reactie op Jesse van Oort Reageer op Tammo
Een orka is geen vis.
-
Jesse van Oort, wo 03 augustus 2011 10:02 in reactie op Tammo Niemijer Reageer op Jesse
'Tuurlijk wel, alleen een hele deftige :-)
-
Marc 's Mening in de Marge, wo 03 augustus 2011 10:49 in reactie op Jesse van Oort Reageer op Marc
Wijs me even de kieuwen aan dan.
Orka's zijn geen aquariumdieren. -
Jesse van Oort, wo 03 augustus 2011 11:58 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Jesse
Die kieuwen? Vlakbij de humorklier en de klier die stijlfiguren interpreteert :-)
-
Marc 's Mening in de Marge, wo 03 augustus 2011 12:07 in reactie op Jesse van Oort Reageer op Marc
Die mag je dan nog wel wat beter ontwikkelen.
-
Jan Jansen, wo 03 augustus 2011 15:11 in reactie op Jesse van Oort Reageer op Jan
Net zoals jij een deftige aap bent? Of gewoon een aap.
-
Jesse van Oort, wo 03 augustus 2011 15:27 in reactie op Jan Jansen Reageer op Jesse
Een gewone aap :-)
-
Frank Stootman, wo 03 augustus 2011 09:01 Reageer op Frank
Wat een tendentieus en nodeloos grievend stuk. Gered van de dood noemt men gevangen. Je kan van mening verschillen met het dolfinarium over wat het beste is voor de orka nu deze weer gezond is, maar plaats ook de mening van het dolfinarium.
http://www.dolfinarium.nl/nl/dolfinarium/dierenpark/nieuws.html -
Ieder - eenwilvrijzijn, wo 03 augustus 2011 09:18 in reactie op Frank Stootman Reageer op Ieder
"- Wat een tendentieus en nodeloos grievend stuk. - "
Wat is er tendentieus en nodeloos grievend aan wat Margaux Tjoeng doet ?
Waarom handelt zij verkeerd in uw visie ?
Wat doet het Dolfinarium goed ? -
Ieder - eenwilvrijzijn, wo 03 augustus 2011 09:23 in reactie op Frank Stootman Reageer op Ieder
" - Zolang we ons nog en masse druk maken om het lot van een vis valt het allemaal dik mee met die crisis :-) - "
Het gaat niet om één zoogdier...
het gaat met name óók om hoe dit soort geweldige intelligente dieren..
voor geen andere reden dan voor geld in een pierenbadje gestopt worden..
levenslang in gevangenschap..
stompzinnige kunstjes doen..
ter menselijk vermaak ! -
Ieder - eenwilvrijzijn, wo 03 augustus 2011 09:34 in reactie op Ieder - eenwilvrijzijn Reageer op Ieder
Er is iets mis gegaan redactie..
"- Zolang we ons nog en masse druk maken om het lot van een vis valt het allemaal dik mee met die crisis :-) - "
is gericht aan : Jesse van Oort -
Jesse van Oort, wo 03 augustus 2011 10:12 in reactie op Ieder - eenwilvrijzijn Reageer op Jesse
Precies, u maakt mijn punt :-)
Zolang we ons om secundaire behoeften druk maken zit dat met die primaiere wel goed. Maslov, anyone? :-)
En Orka's intelligent? Het is maar wat je als referentie neemt. De gemiddelde mongool scoort toch hoger...
Ik ben een grote dierenvriend en natuurliefhebber, maar ik houdt niet zo van dat vermenselijken van dieren. Die actiebereidheid heeft namelijk vooral te maken met hoe knuffelbaar of 'intelligent' een dier zou zijn. Tamelijk merkwaardige willekeur...
Ik heb u nog nooit actie horen voren tegen het verdelgen van mieren, die zeer complexe maarschappijen vormen. -
Kreh Yea, wo 03 augustus 2011 12:49 in reactie op Jesse van Oort Reageer op Kreh
"Ik ben een grote dierenvriend en natuurliefhebber, maar ik houdt niet zo van dat vermenselijken van dieren. Die actiebereidheid heeft namelijk vooral te maken met hoe knuffelbaar of 'intelligent' een dier zou zijn. Tamelijk merkwaardige willekeur...
Ik heb u nog nooit actie horen voren tegen het verdelgen van mieren, die zeer complexe maatschappijen vormen."
Spijker, kop, raak. -
, wo 03 augustus 2011 09:27 in reactie op Frank Stootman Reageer op
Als iemand mij redt van een wisse dood heeft hij nog niet het recht mij gevangen te nemen en te houden( een enkeling daargelaten, maar dát is privé;)).......)
-
Ieder - eenwilvrijzijn, wo 03 augustus 2011 09:43 in reactie op Reageer op Ieder
" - Als iemand mij redt van een wisse dood heeft hij nog niet het recht mij gevangen te nemen en te houden... - "
JUIST !!!! -
Michiel Online, wo 03 augustus 2011 09:34 in reactie op Frank Stootman Reageer op Michiel
"Je kan van mening verschillen met het dolfinarium over wat het beste is voor de orka nu deze weer gezond is, maar plaats ook de mening van het dolfinarium."
Morgan IS geschikt voor de oceaan/zee.
Stel je voor dat ze commercieel niet te gebruiken was. Wat was er dan gebeurt denk je? Juist! -
Frank Stootman, wo 03 augustus 2011 09:43 in reactie op Michiel Online Reageer op Frank
Volgens het dolfinarium wordt hij niet verkocht en de volgens de door hen ingeschakelde deskundigen is de kans groot dat hij op open zee juist snel in eenzaamheid zal sterven (of opnieuw gered moet worden).
Ik ben geen deskundige, maar pleit voor het vertellen van 2 kanten van het verhaal. -
Ieder - eenwilvrijzijn, wo 03 augustus 2011 09:52 in reactie op Frank Stootman Reageer op Ieder
" - Volgens het dolfinarium wordt hij niet verkocht - "
Het Dolfinarium liegt !
Heb je de verwijzingen die Margaux geeft gelezen ? -
Marc Schouten, wo 03 augustus 2011 10:41 in reactie op Frank Stootman Reageer op Marc
"Wat een tendentieus en nodeloos grievend stuk. Gered van de dood noemt men gevangen. Je kan van mening verschillen met het dolfinarium over wat het beste is voor de orka nu deze weer gezond is,.."
En?
Ik heb het nog een keer gelezen en gezien en kan het grievende er niet in vinden. Dat redden van de dood heeft dus een prijs ... ze moet de kosten terug betalen...
Dat linkje geeft maar weinig informatie. -
Piet Paaltjes, wo 03 augustus 2011 11:46 in reactie op Frank Stootman Reageer op Piet
Een afwijkende mening wordt niet op prijs geteld.
-
Marc Schouten, wo 03 augustus 2011 17:35 in reactie op Piet Paaltjes Reageer op Marc
"Een afwijkende mening wordt niet op prijs geteld."
Juist wel joh, kunnen we lekker op reageren :P -
, wo 03 augustus 2011 08:43 Reageer op
Enfin, vanmorgen is de rechtszitting hover Morgan, meen ik?
Ik ben benieuwd.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7924 x bekeken Korte Scan
Reageer (354) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7566 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5831 x bekeken Korte Scan
Reageer (194) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5584 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5137 x bekeken Korte Scan
Reageer (249) Politiek Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3545 x bekeken Korte Scan
Reageer (92) Media Twitter -
Bam! GroenLinks in frontale botsing met 21e eeuw
Partijvoorzitter Weening legt uit dat Dibi officieel ongeschikte kandidaat is maar dat leden hem toch mogen kiezen ... Kelder legt archaïsch denken bloot ... CDA nu moderner dan GroenLinks
3453 x bekeken Korte Scan
Reageer (44) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
3435 x bekeken Korte Scan
Reageer (297) Economie Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3420 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3129 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter

