Bio Bekijk alles van Boris van der Ham Word fan

Boris van der Ham

Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66

17 september 2011 Reageer (25) 901 x bekeken Politiek RSS

Doet Mark Rutte wat 'ie filosofeert?

De open samenleving en haar vijanden

Prinsjesdag staat weer voor de deur. Het kabinet presenteert (de al uitgelekte) plannen voor het komende jaar. Premier Mark Rutte is grote fan van de filosoof Karl Popper, maar voldoen zijn plannen aan zijn eigen idealen? Een vrije lezing uit 'De Open Samenleving en haar Vijanden'.

Laatste Reacties (25) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Mostafa Mouktafi, za 17 september 2011 23:19 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Klopt niet, Rutte heeft geen vaste meningen een A kan de volgende dag ook B zijn.
    Over zijn filosofie en namens zijn vrijheid van de meningsuiting zei Rutte een jaar geleden dat Hitlers boek mag en moet ook gelezen worden, Rutte werd meteen aangevallen door de Joodse gemenschap. Een paar dagen laten trok Rutte zijn mening terug en vond dat dat boek geen vriendelijke boek was?!
    Rutte doet wat Wilderz filosofeert, denkt mijn hersenen.

  • Harry Moentezool, za 17 september 2011 20:26 Reageer op Harry

    Harry

    Altijd gedacht dat Hayek de favo van Rutte was.
    Even een paar pagina's 'Road to Serfdom' voor het slapengaan er tegenaan gooien en dan de volgende ochtend onder het genot van een kopje koffie en een schamel ontbijtje weer fris uitkijken naar nieuwe uitdagingen. Zo had ik het me altijd voorgesteld.
    Nu ja, weer iets geleerd.

  • Dennis Mollis, za 17 september 2011 16:30 Reageer op Dennis

    Dennis

    Rutte is de meest eloquente, communicatief vaardige en daadkrachtige premier van na de oorlog die met zijn kabinet een frisse wind doet waaien door Nederland.

  • arjan doorgeest, za 17 september 2011 18:34 in reactie op Dennis Mollis Reageer op arjan

    arjan

    Rutte 1 is meer gespecialiseerd in het afgeven van zeer onfrisse rukwinden. Hoezo daadkrachtig? Een te kleine kliek maachthebbers die gebrek aan tegenspraak organiseert en zo een tamelijk daadkrachtige indruk maakt terwijl het slechts om een autoritaire arrogante regeerstijl gaat, met een MP die bovendien geen enkel oog heeft voor de samenleving als geheel. U bent er mooi ingetrapt is wel mijn voornaaste conclusie...

  • Reinaert de Vos, za 17 september 2011 19:04 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Jaja, een ijskoude allesverwoestende tornado.

  • Gerwin van Eersel, za 17 september 2011 23:43 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Dat zou ik anders formuleren;


    Rutte is de meest eloquente en communicatief vaardige premier van na de oorlog die met die vaardigheden een fata morgana van daadkracht en frisse wind weet te creeeren waarmee hij verbloemd dat zijn kabinet nog niets heeft gedaan (ok ok, behalve dan om agenten die op de zaak van vrouwenmishandelaar Grauss zaten over te plaatsen naar de animal cops).

  • Dennis Mollis, zo 18 september 2011 00:12 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Dennis

    Dennis

    Oke ik accepteer je correctie want je hebt aktijd baas boven baas niet waar?

  • Censuur Joop, ma 19 september 2011 19:36 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Censuur

    Censuur

    "een frisse wind doet waaien door Nederland"

    Ja, een frisse wind... maar ik zou zo graag willen dat hij eens wat minder bruine bonen eet. Hij begint een beetje te stinken.

  • Henk Henksma, za 17 september 2011 15:57 Reageer op Henk

    Henk

    Bedrijven gaan voorloping geen mensen aannemen, alleen maar ontslaan. Waarom zou je dat makkelijker maken? Zijn uw plannetjes niet meer iets voor betere tijden? Bovendien lijkt het me dat mensen bankroet zullen gaan als je de HRA nu afschaft. 't Lijkt me eigenlijk zo dom dat ik niet meer op u zal stemmen - 25 jaar dezelfde partij was ook wel een beetje statisch natuurlijk.

  • Neo- nozem, za 17 september 2011 18:01 in reactie op Henk Henksma Reageer op Neo-

    Neo-

    Rutte staat voor armoe en derhalve een economische ramp
    als de mensen niets meer kunnen kopen zet je een negatieve spiraal in werking

    Hoe dat werkt zien we bij het land wiens voorbeeld veel neoliberalen hebben

    http://trends.knack.be/economie/belga-economie/armoede-in-vs-op-hoogste-niveau-in-17-jaar/article-1195103772567.htm

  • Neo- nozem, za 17 september 2011 20:02 in reactie op Neo- nozem Reageer op Neo-

    Neo-

    http://www.businessinsider.com/lakewood-new-jersey-homeless-tent-city-2011-9?op=1

  • Henk Henksma, za 17 september 2011 21:49 in reactie op Neo- nozem Reageer op Henk

    Henk

    Ik denk ook dat Rutte staat voor armoe en een landurige recessie, maar ik denk dat de oppositie daar ook voor staat. In heel Europa is men in de ban van bezuinigen en handhaven van arbitraire limieten op overheidstekorten.

  • Neo- nozem, zo 18 september 2011 07:27 in reactie op Henk Henksma Reageer op Neo-

    Neo-

    nee dit is geen grap

    het is gewoon basic economie

    kwestie van inkomsten en uitgaven
    wanneer je iedereen arm maakt kunnen mensen je product niet meer verkopen dus ga jij ook op de fles en sta jij je handje op te houden bij de overheid maar je kunt niks kopen dus je ziggo abonement zeg je op dus ziggo moet mensen ontslaan die moeten ook in de WW en daarna de bijstand die al zo uitgehold is dat die mensen op straat staan
    dan moet de regering weer meer politie inhuren waar geen geld voor is dus die komt er niet dus wijken verpauperen en daar komt weer criminaliteit
    en dan zitten de gevangenissen vol
    dus die privatiseren ze dan maar
    waardoor de rechters aandelen gaan nemen om zelf hun inkomen wat op te krikken
    en uiteindelijk zit 1% achter de tralies en leeft 17% onder de armoede grens en likken rutte en wilders hun vingers af

    sorry hoor
    iedereen die ook maar op mavo niveau economie gehad heeft weet dat het zo werkt !

    Binnenkort, ik voorspel in februari , gaan de geruchten komen over de AA status van Nederland

  • Joop Schouten, za 17 september 2011 14:01 Reageer op Joop

    Joop

    Rutte moet niet denken. Hij moet de straat op, zien en horen wat er zich werkelijk afspeelt.

    Onvoorbereid.

    Laat hem een dag met een bijstandsmoeder meelopen en gedachte uitwisselen.

    Alleen.

  • Frenck Mahon, za 17 september 2011 15:49 in reactie op Joop Schouten Reageer op Frenck

    Frenck

    "Laat hem een dag met een bijstandsmoeder meelopen en gedachte uitwisselen."
    Mee eens, maar laat hem aub zijn mond houden. Zo gauw Rutte zijn mond openmaakt gaat het verkeerd.
    Ik ben dan ook een groot voorstander om het Minister President schap ceremonieel te maken zolang Rutte daar zit. Beetje dansen, handen schudden en lintjes knippen, weten we tenminste zeker dat hij de zaak in Europa niet verkloot met zijn opmerkingen.

  • Censuur Joop, ma 19 september 2011 19:40 in reactie op Joop Schouten Reageer op Censuur

    Censuur

    "Laat hem een dag met een bijstandsmoeder meelopen en gedachte uitwisselen."

    En dan zeker aan haar vragen wat ze met haar ruime uitkering van 1800 schoon in het handje doet? En als zij dan zegt dat ze de 1100 nauwelijks haalt zegt hij natuurlijk dat hij al 18 uur lang haar uitkering heeft bestudeerd en het beter weet dan zij.

  • Joop Schouten, ma 19 september 2011 20:12 in reactie op Censuur Joop Reageer op Joop

    Joop

    : )

    Nu snap ik waarom Rutte zolang wacht met dit bezoek.
    Hij zoekt nog steeds naar die bijstandsmoeder die 1800 schoon in het handje ontvangt

  • Hanz Christian, za 17 september 2011 13:16 Reageer op Hanz

    Hanz

    Top-aflevering! Heeft Rutte het liberalisme wel goed begrepen?

  • Truman Show, za 17 september 2011 14:26 in reactie op Hanz Christian Reageer op Truman

    Truman

    Heeft Rutte iets wel goed begrepen? aangezien het enige waar nu zijn kracht blijkt te liggen is excuses maken.

  • Marc 's Mening in de Marge, za 17 september 2011 15:02 in reactie op Hanz Christian Reageer op Marc

    Marc

    Soms vraag ik me af of Rutte überhaupt wel wat goed begrepen heeft.

  • Neo- nozem, za 17 september 2011 15:50 in reactie op Hanz Christian Reageer op Neo-

    Neo-

    D66 is oók neoliberaal

  • Harry Moentezool, za 17 september 2011 20:28 in reactie op Hanz Christian Reageer op Harry

    Harry

    Nee, maar dat geldt eigenlijk voor bijna de hele VVD.
    Ik durf de stelling wel aan dat anno 2011 de SP wat betreft het liberalisme alle andere partijen het nakijken geeft.

  • Censuur Joop, ma 19 september 2011 19:37 in reactie op Harry Moentezool Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik ga in die stelling mee.

  • Gerwin van Eersel, za 17 september 2011 23:44 in reactie op Hanz Christian Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Rutte (en de VVD) is niet liberaal.

  • Neo- nozem, zo 18 september 2011 07:29 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op Neo-

    Neo-

    jawel
    liberalisme qua oorsprong stond voor de rijken
    liberalisme had altijd al een hekel aan de gewone man en alle vrouwen

    liberalisme is een achterlijke cultuur

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven