vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Jan Marijnissen Word fan Abonnement
14 april 2010 Reageer (30) 898 x bekeken Politiek
Dimmen of gas geven?
Hoe de parlementaire democratie overeind te houden in moeilijke tijden
De Thorbecke-lezing zoals uitgesproken door Jan Marijnissen.
Democratie wil zeggen: de macht aan het volk. Als ik ’s morgens de krant opsla, ben ik altijd weer benieuwd wat ik nu weer vind’, aldus Wim Kan.
‘Wat kan ie het toch goed zeggen’, was de reactie van mijn moeder. ‘Beschaafd, kernachtig en de spijker op z’n kop.’
Zie hier het probleem in een notendop.
Het is een wijdverbreid misverstand te denken dat de vermeende kloof tussen politiek en burger primair iets te maken zou hebben met het gebrekkige instrumentarium van de democratie. Zeker, dat instrumentarium ís beperkt. Té beperkt, maar het is niet de reden waarom er sprake is van zo’n vervreemding tussen het volk en zijn vertegenwoordigers in de politiek. Het is zoals Wim Kan en mijn moeder toen al vonden: Het gaat primair om de inhoud, en het vermogen van politici mensen te overtuigen van hun verhaal, hun idee, voor mijn part hun droom.
De vanzelfsprekendheid waarmee mensen ten tijd van de verzuiling hun leven lang steun gaven aan één politieke stroming is voorbij. Mensen zijn kritisch geworden. De meesten informeren zich grondig voordat ze een keuze maken. Autoriteiten die denken te kunnen rekenen op de overtuigingskracht verbonden aan het ambt als zodanig, vergissen zich. Artsen, advocaten, rechters, politici, leraren, agenten, en ook wetenschappers moeten weten dat ze kritisch gevolgd worden. Zij allen moeten overtuigen, transparant zijn door verantwoording af te leggen. Wie dat niet doet, wie zich arrogant opstelt, redt het niet.
Onlangs had ik een lang vraaggesprek met Robbert Dijkgraaf, president van de KNAW, de Koninklijke Akademie van Wetenschappen. Ik stelde hem de volgende vraag:
Toen de natuurkundige en Nobelprijswinnaar Hendrik Lorentz in 1928 werd begraven, waren er tienduizenden op de been. Het land lag drie minuten stil. Zo iets kun je je nu toch niet voorstellen.
‘Lorentz, één van mijn voorgangers als president van de KNAW, heeft in 1917 een brief geschreven aan de minister-president met de vraag: wat kan de wetenschap doen voor de maatschappij? Daar is later het TNO uit voortgekomen. Hij werd ook de eindverantwoordelijke voor de afsluiting van de Zuiderzee. Hij heeft daar acht jaar van zijn leven aan gewijd, terwijl hij zich tot dan toe alleen maar had bezig gehouden met elementaire deeltjes. Hij was politiek actief en voorzitter van de Onderwijsraad. Hij genoot groot aanzien, ook internationaal. Het enorme medeleven tijdens zijn begrafenis is een expressie van twee dingen: enerzijds de wetenschapper die zich inzet voor de samenleving, en anderzijds de brede waardering die hij daarvoor ondervond. De interactie tussen de wetenschap en de maatschappij was toen beter dan nu. De wetenschap had toen een groot gezag.’
Toen. De helft laat zich niet vaccineren voor baarmoederhalskanker. Bij de Mexicaanse-griepvaccinatie komen mensen niet omdat ze denken dat ze geheimzinnige nanodeeltjes ingespoten krijgen. Homeopathie, mensen die geloven in het ‘geheugen van water’. Kwakzalverij. Waar waren jullie wetenschappers?
‘Dat is een goed punt.’
Ik snap het niet. Je zou denken: we worden verstandiger. Dommer worden, dat gaat niet.
‘Voor een deel komt dat doordat mensen mondiger zijn geworden. Ten tijde van Lorentz was het vooral éénrichtingsverkeer. Er was toen ook sprake van vanzelfsprekende gezagsverhoudingen. Heden ten dage zijn mensen veel meer actief betrokken bij de samenleving, en zijn ze hoger opgeleid. Nu moet je het gezag meer verdienen dan toen. Een rapportje schrijven is niet genoeg. Je moet er ook de boer mee op.’
Maar hoe valt dat verschil in waardering voor de wetenschap tussen toen en nu te verklaren? Toename van mondigheid hoeft toch niet noodzakelijk te leiden tot een toename van domheid?
‘Ik heb daar geen simpel antwoord op. De wetenschap zoekt naar haar rol in de moderne tijd. Het paradoxale is dat de kennis alleen maar is toegenomen. De wetenschap heeft veel vooruitgang geboekt, maar ook de toegankelijkheid van die kennis is toegenomen. Aan de andere kant zie je dat mensen in zijn algemeenheid achterdochtiger zijn geworden richting autoriteiten, en dus ook richting de wetenschap. De wetenschap kan en mag daar niet autoritair op reageren. Zo’n houding past namelijk helemaal niet bij de wetenschap. Kritiek en zelfkritiek behoren binnen de wetenschap tot het hoogste goed. De onderlinge controle is gigantisch.’
Wat te doen?
‘Waar wantrouwen heerst, is transparantie de oplossing. De ramen moeten open. Laat iedereen maar binnenkomen en rondkijken. Vertel en leg uit.’
Ik denk dat Dijkgraaf gelijk heeft. En ik denk dat wat hij zegt over de maatschappelijke waardering van de wetenschap ook geldt voor de maatschappelijke waardering van de politiek. De tijden zijn veranderd. Geëmancipeerde burgers laten zich niet met een kluitje in het riet sturen. Je kunt ze misschien één keer voor de gek houden, de volgende keer wordt het al een stuk moeilijker.
Ik ben zelf een kind van de jaren vijftig die de revolte van de jaren zestig bewust heeft meegemaakt. Sterker, ik heb er actief aan deelgenomen. Ik koester – met uitzondering van de jaren op kostschool – alleen maar fijne herinneringen aan die jaren van mijn jeugd. Opgroeien in een tijd waarin werkelijk alles ter discussie staat en verandert, wens ik iedereen toe.
Het machtssysteem van de jaren ‘50 was gebaseerd op de vanzelfsprekendheid waarmee een kleine groep mensen, partijen en instituten al sinds mensenheugenis de dienst uitmaakte. Je had bazen en knechten, regenten en onderdanen. De man was het hoofd van het gezin, de vrouw volgde de man en de kinderen gehoorzaamden. Op school was de meester de baas en zijn woord was wet. Katholieken stemden op de katholieke partij en luisterden naar hun bisschoppen die zeiden dat ze geen lid van een linkse vakbond of omroep mochten zijn. Protestanten kregen van hun dominees te horen wat hen te doen stond en ook bij gevestigd links werd het gewenste gedrag door bobo’s vastgesteld. We leefden samen maar wel apart.
Dat autoritaire systeem is in de jaren ’60 ontmaskerd en ontmanteld. Het probleem is alleen dat we daarna zijn doorgeslagen. We zijn de autoriteit als zodanig verdacht gaan maken. Terwijl we niet zonder autoriteit en gezag kunnen. Maar dan wél gezag dat is verdiend op basis van prestatie en verdienste.
Een autoritaire maatschappij blokkeert de menselijke creativiteit. Zij dwingt mensen tot kruiperig gedrag in plaats van hen de kans te geven nieuwe wegen te zoeken. In de jaren ’60 en ’70 zijn we dat dus wél gaan doen. Op alle terreinen - van popmuziek tot politiek, in de cultuur, de literatuur en de religie. Niks was meer vanzelfsprekend. We waren historisch gezien aan die verandering toe. Na de wederopbouw van na 1945 was die beweging voor culturele vernieuwing een logisch vervolg.
Helaas is er vanaf de jaren ’80 geen goed vervolg aan gegeven. Er is geen verstandig compromis gevonden tussen de waarden van de twee tijdvakken ervóór. Toen is de foute weg ingeslagen en volgden de jaren van het platte economisch denken en het doorgeslagen individualisme. Van ikke, ikke en de rest kan stikken. Geld werd synoniem aan geluk, en je niks gelegen laten liggen aan anderen werd gezien als het summum van vrijheid. Het werd de tijd van vrijheid-blijheid en van ‘lekker jezelf zijn’. Ook voor gezag gestoeld op ontzag voor kennis en kunde was geen plaats meer.
Zeker, autoriteit moet worden verdiend en verantwoord. Dus weg met elites die zich te buiten gaan aan autoritair gedrag, machtsmisbruik en zelfverrijking!
Maar autoriteit als zodanig is in een samenleving nodig. Om samen te leven maak je afspraken en kies je mensen die erop toezien dat ze worden nageleefd. Zonder zo’n gelegitimeerde autoriteit gaan anderen, over wie we niks te zeggen hebben, de baas spelen.
En verder: een land kan niet zonder voortrekkers, een elite, zo u wilt. Ik bedoel: een culturele, een intellectuele en een politieke elite, een groep van voortrekkers op verschillende maatschappelijke terreinen. Die mensen horen we nu te weinig. Zij behoren zich te realiseren dat het een vorm van burgerplicht is om je verantwoordelijk te weten voor je taak. En – het is nu eenmaal zo – sommigen kunnen ergens met meer gezag over spreken dan een ander, simpelweg vanwege hun voorsprong in kennis en ervaring.
We moeten het zelfrespect en de beroepseer bevorderen. Als een onderwijzer niet trots is op zijn vak, als ie niet het gevoel heeft boven de leerlingen te staan omdat hij hén iets moet leren in plaats van andersom, dan vraag je om problemen. Gebrek aan beroepseer zie je vooral bij vrije beroepsbeoefenaren. We worden overspoeld met schandalen. In de accountancy, bij de notarissen. Dat is kwalijk, zowel voor het beroep als voor de samenleving.
Mensen zijn gelijkwaardig maar niet gelijk, zoals professor Hans Galjaart ons al jaren geleden voorhield. Dat betekent dat je dus ook niet van iedereen hetzelfde kunt verwachten. De basisvorming in het voortgezet onderwijs is één van de uitvloeisels van het doorgeslagen egalitaire denken uit de jaren ‘60. Daar wordt van kinderen die met hun handen willen werken en op díe manier kennis vergaren, gevraagd om eerst twee jaar lang vijftien theoretische vakken te doen. Het gevolg is frustratie, schoolverzuim en uiteindelijk veel drop outs. Zo slaat het egalitaire denken om in zijn tegendeel.
Het populisme, dat tegenwoordig zoveel tongen los maakt, is historisch terug te voeren op de antiautoritaire beweging van de jaren zestig. Let wel, we hebben het dan over de vulgaire tak.
Het populisme. Laten we eerst bepalen waar we het precies over hebben, want, zoals wel vaker, verstaan we elkaar slecht omdat we verschillende definities hanteren. Populisme komt van het Latijnse woord populus, wat ‘volk’ betekent. Populistisch zou je dus prima kunnen verstaan als ‘volks’. Mij dunkt dat er niks mis mee is wanneer een vòlksvertegenwoordiger zich vòlks uitdrukt. Maar ‘populistisch’ wordt vaker gebruikt in een andere betekenis, namelijk om het gedrag te typeren van de politicus die dingen zegt waarvan hij weet dat ze niet kunnen of niet gewenst zijn, alleen om een deel van het populus naar de mond te praten. Dat is kwalijk. Maar, zeg ik er meteen bij, voor dit soort bewegingen geldt: hoe meer ze zichzelf worden, hoe eerder ze zich opheffen. De geschiedenis is vol van voorbeelden van de rise and fall van dit soort partijen.
Daarom heb ik de opwinding over, en vooral de overmatige aandacht voor Ton en de PVV ook nooit zo goed begrepen. Iedereen die zijn ogen en oren open heeft ziet met wat voor clubs we hier te maken hebben. Zij groeien op de tijdelijke oprispingen van volkse verontwaardiging over het establishment en zijn beleid. Maar omdat hun standpunten duiden op een abject mens- en maatschappijbeeld kunnen zij hooguit tijdelijk de wind mee hebben. Ik heb vertrouwen in de kiezer, want die geeft geen blijvende steun aan partijen die het weten en het geweten van de beschaving door het riool willen spoelen. En aan wie overweegt één van deze partijen wél te steunen, zou ik een citaat van Bertold Brecht uit 1933 willen voorhouden: ‘De schapen, ach de schapen, ontevreden met hun scheerders, besloten nu maar eens naar de slager te gaan.’
In plaats van ons al te druk te maken over de opkomst van het populisme, is het beter ons af te vragen of onze parlementaire democratie wel goed functioneert. Mijn antwoord op die vraag is: Ja, want er is – hier en nu – geen beter systeem. Toen Marcus Bakker gevraagd werd wat voor hem de essentie van de democratie was, zei hij: ‘Dat is het antwoord op de vraag zoals die al door de oude Romeinen werd gesteld en luidt: Wie zal de bewakers bewaken?’ In ons systeem heeft de burger altijd het laatste woord, en dat is een hele geruststelling. Of zoals Hugo Camps het ooit zei: ‘Het is beter koppen te tellen, dan koppen te snellen.’
Alle nieuwlichterij die verscholen gaat achter het begrip ‘bestuurlijke vernieuwing’ kan me gestolen worden. Nu het politieke midden steeds kleiner wordt, komt er plotseling uit die hoek de wens te komen tot een districtenstelsel. Het doel is het aantal fracties in de Kamer te beperken en de toegang tot het parlement voor nieuwkomers te beletten. Ik zeg: niet doen, het moedigt provincialisme en cliëntalisme aan. Dat was in 1917 ook precies de reden om het districtenstelsel af te schaffen. Net nu D66 haar kroonjuwelen aan de wilgen lijkt te hebben gehangen, komen Hoogervorst (VVD), Leers en Van Rij van het CDA, en Cohen (PvdA) met voorstellen om ons stelsel aan te passen. De rechtstreeks gekozen minister-president, de rechtstreeks gekozen burgemeester, een kiesdrempel van 5%. Even snel: de rechtstreeks gekozen minister-president en dito burgemeester hebben als bezwaar dat er twee mandaten door de kiezer worden verstrekt, en dat leidt onherroepelijk tot onwerkbare situaties met stagnatie tot gevolg. Ik ben er voorstander van dat de Tweede Kamer, de raad en de Staten de premier, de burgemeester en de commissaris kiezen. Dan heb je wél de democratische legitimatie maar niet de nadelen van twee mandaten. De kiesdrempel verhogen van 0,66% van de stemmen naar 5% vind ik een erg slechte zaak. Indien we dat systeem in 2006 hadden gehad, zou de Kamer nu bestaan uit slechts vijf partijen: CDA, PvdA, SP, VVD en PVV. Want partijen die goed zouden zijn voor zeven à acht zetels komen dan niet meer in de Kamer. Dat noem ik een ernstige inbreuk op het principe van de representatieve vertegenwoordiging. En ik zou het jammer vinden wanneer bijvoorbeeld een partij als het CDA in de toekomst niet meer in de Kamer vertegenwoordigd zou zijn. Wanneer je de overzichtelijkheid van het politieke krachtenveld wilt bevorderen, kan dat ook anders. Wanneer partijen al vóór de verkiezingen aangeven welke coalitie hun voorkeur heeft, weet de kiezer beter waar ie aan toe is, en kan ie makkelijker zijn keus maken.
Mijn vrouw Mari-Anne, die zelf raadslid en ex-wethouder is, wist dat ik me in deze lezing zou buigen over het huis van Thorbecke. Ze komt mijn werkplaats binnenlopen met een krantenadvertentie in haar hand: Gezocht een wethouder m/v. De gemeente Gemert-Bakel zoekt een manager met ervaring. Hoezo? Nou het college bestaat uit een burgemeester en drie wethouders: één wordt er geleverd door Lokale Realisten en één door de Dorpspartij. Ze zoeken nu via de krant een derde wethouder. Over de gewenste politieke affiniteit van de nieuwe bestuurder is in de advertentie niets te vinden. Zie hier de depolitisering en technocratisering van het lokale bestuur, met dank aan het zogenaamde dualisme. Na een paar jaar ervaring met dat dualisme kunnen we het volgende vaststellen: nog meer papier, nog meer vergaderingen, nog meer gekissebis, nog meer politieke spelletjes, nog meer vroegtijdig vertrekkende wethouders en raadsleden. Niks vernieuwing; vernieling van het lokaal bestuur is het. En verder: dualisme of monisme, in alle gevallen ligt de politieke macht bij de coalitiefracties en het door hen gelegitimeerde college. Laat het een waarschuwing zijn aan het adres van al die zogenaamde vernieuwers. Bezint eer gij begint.
Er is één vernieuwing die ik zou willen bepleiten. En dat is de instelling van een raadgevend en een correctief referendum. Het is de ultieme expressie van ‘het volk aan de macht’, het betrekt mensen bij belangrijke politieke onderwerpen, het garandeert draagvlak en het verbetert de kwaliteit van de besluiten.
Is er dan verder niks te wensen met betrekking tot onze democratische organen? Zeker wel. Ik zou willen dat de doorloopsnelheid van kamerleden zou worden teruggebracht en de Kamer minder gezien zou worden als doorgangskamp, een tussenstop in een loopbaan. Ik zou willen dat de Kamer minder zou reageren en meer zou anticiperen, minder spoedvergaderingen en meer onderzoekscommissies. Het is mij opgevallen dat de parlementaire commissies die ik heb meegemaakt bijna altijd de aanleiding zijn geweest voor de fracties de eigen standpunten te heroverwegen en bij te stellen. Ze hebben dus effect gehad. Dat is onder andere te danken aan het feit dat zo’n commissie bestaat uit parlementariërs van verschillende fracties die voor langere tijd en buiten de publiciteit aan waarheidsvinding doen. De loyaliteit aan de commissie wint het dan van de loyaliteit aan de fractie, en dat kan tot nieuwe politieke verhoudingen leiden. Welke commissies ik nu graag zou zien? Een commissie gaat onderzoek doen naar de gevolgen van het ontstaan van een nieuwe onderklasse. Een andere commissie gaat zich buigen over de mogelijkheden van ons land op het gebied van alternatieve energiebronnen. Weer een andere commissie maakt studie van voorbeelden waar met succes buurten zijn gerevitaliseerd.
Tot slot, sprekende over de zogenaamde ‘bestuurlijke vernieuwing’, wens ik alle partijen een ideologische herbronning toe, zodat ze de daadwerkelijke expressie worden van een collectieve wil met betrekking tot de toekomst van ons land en de wereld; dat ze een fabriek worden voor coherente standpunten en een goed functionerende intermediair tussen de burger en de politiek.
Maar nu dan toch maar de hamvraag: ‘Als er globaal niets mankeert aan onze staatsinrichting, waarom genieten dàn de politiek in het algemeen en de regering in het bijzonder zo weinig vertrouwen onder de bevolking?’
Wel, daar zijn heel veel redenen voor aan te voeren:
De privatisering en vermarkting van publieke diensten waardoor de kwaliteit is verslechterd;
De terugtredende overheid waardoor ze steeds vaker moet zeggen: ‘Daar gaan wij niet over’;
De Europeanisering en de globalisering die voor veel mensen te snel gaan;
De geëtaleerde machteloosheid of moet ik gewoon zeggen onwil om echt iets te doen aan de armoede aan de ene kant en de topsalarissen aan de andere kant;
De bezuinigingen en de zogenaamde vernieuwingen die hebben geleid tot slechter onderwijs;
De deregulering en de liberalisering die de borging van het algemeen belang teniet gedaan hebben;
De zelfregulering die ervoor in de plaats kwam en vrijwel nergens effectief is gebleken;
De commercialisering waardoor alles in termen van geld wordt uitgedrukt;
De flexibilisering van de arbeid waardoor er een onderklasse van werkende armen is ontstaan;
De ontideologisering waardoor het verhaal ontbreekt, waardoor mensen niet meer weten waarnaar we op weg zijn;
De technocratisering die daardoor steeds meer terrein heeft gewonnen;
De bureaucratisering waardoor veel geld wordt verspild en mensen veel arbeidsvreugde wordt ontnomen;
De anonimisering door het permanente proces van reorganiseren ten behoeve van schaalvergroting;
De protocollering en ontmenselijking waardoor instituten dossiers beheren in plaats van dat mensen mensen helpen;
De doorgeslagen individualisering die heeft geleid tot eenzaamheid, vervreemding en onthechting;
De ieder-voor-zich-mentaliteit en het toegenomen egoïsme die resulteren in het uithollen van de solidariteit en blaming the victim;
De publieke hufterigheid en het asociaal gedrag die mensen angstig maakt.
Zijn deze ontwikkelingen allemaal de schuld van de politiek? Of hebben ook het maatschappelijk middenveld en het bedrijfsleven aan deze stille revolutie bijgedragen? Of misschien ligt de schuld wel bij nog meer mensen? Of was het gewoon de tijdgeest en moest het wel zo lopen? Hoe dan ook: waarom rekent iedereen het juist de politiek aan dat we nu als gevolg van de geschetste ontwikkelingen zoveel problemen kennen?
Het antwoord op die laatste vraag is vrij simpel te geven. Immers, het is steeds de politiek geweest die het voortouw heeft genomen bij alle genoemde zaken. En, de overheid is als een baken. Schuift het baken richting meer liberaal en minder sociaal beleid, de samenleving volgt. Schuift het baken van de overheid richting meer solidariteit en duidelijke regels omtrent het dienen van het algemeen belang, de samenleving volgt. Expliciet door middel van wetten en regels, maar ook impliciet, laat de overheid de burgers weten waarheen het baken verhuist. Als mensen merken dat ze in de toekomst meer op zichzelf zijn aangewezen, dan zullen ze daar vanzelfsprekend rekening mee houden en zich navenant gaan gedragen.
Onmiddellijk na de Tweede Wereldoorlog hadden we de periode van de wederopbouw, daarna de periode van de opbouw van de verzorgingsstaat. Beide periodes werden gekenmerkt door een collectieve inzet voor een collectief doel: het land beter achterlaten voor de kinderen dan dat de ouderen het van hùn ouders hadden geërfd. Vanaf begin jaren tachtig kwam daar verandering in. Deze gezamenlijke inzet ten behoeve van een gezamenlijk doel werd meer en meer ingeruild voor individualisme, de markt en een overheid zonder ambities.
Toen ik Marcel van Dam tijdens een vraaggesprek vroeg hoe het toch kwam dat hij deze transitie van de politiek, inclusief zijn toenmalige partij, pas zo laat had onderkend, zei hij: ‘Het is allemaal zo geleidelijk gegaan, en vaak ook in het verborgene. Dit is ook wat ik mijzelf verwijt. Terwijl ik een gestudeerde burger ben, een betrokken burger, een politiek geschoolde burger, heb ik het toch over het hoofd gezien. Ik voelde wel dat er wat veranderde, maar toen ik het helder zag was het al gebeurd.’
Op uiterst subtiele wijze is het neoliberalisme ingevoerd. Er is niet een bepaald moment aan te wijzen waarop het gemeengoed werd in de politiek. Er zijn ook geen wetten aangenomen of verdragen gesloten die het moment markeren. Het had zeker ook met de tijdgeest te maken. Maar mogen we niet juist van politici verwachten dat zij verder kijken dan de waan van de dag? Mogen we niet juist van hen verwachten dat ze de samenhang der dingen zien en hun horizon verder ligt dan de eerstvolgende verkiezingen? Ik vind van wel.
Recht is gestolde ethiek, politiek is vloeibare ethiek. Lange tijd was het taboe om in de politiek te spreken over waarden en normen, over de publieke moraal. In 1996 heb ik er een heel boek over geschreven en bij velen was hoon mijn deel. Lange tijd werd door de heersende politiek verondersteld dat de BV Nederland eerder behoefte had aan goede managers dan aan politici begaan met het lot van de mensen; eerder behoefte aan bestuurders op afstand dan mensen die zich verantwoordelijk weten en daarom ook de verantwoordelijkheid nemen.
Maar politiek is iets willen, en politiek is inzet tonen. Beide kunnen niet bestaan zonder een stelsel van waarden dat er aan ten grondslag ligt, een visie op wat goed en fout is als het gaat om beschaving, een visie op mens en maatschappij. Want, zonder kompas komt niemand thuis.
Waarden en hun concrete uitwerking in normen hebben zich uitgekristalliseerd in de strijd van de mens voor een beter bestaan. Ze hebben een geschiedenis, we hebben ze geërfd van onze (voor)ouders. Ze behoren tot ons collectieve bewustzijn. Waarden en normen vormen een essentieel onderdeel van de brug over het ravijn van de barbarij. Die brug noemen we beschaving. Die brug is wankel zoals de geschiedenis ons leert. Aan de politiek en de samenleving is het de waarden en normen steeds te actualiseren en te handhaven, en daarmee de brug van de beschaving te onderhouden. Zo bevorderen we houvast en vertrouwen, voorkomen we angst, vervreemding en verbittering, en beschikken we over een probaat middel tegen doorgeslagen egoïsme, fanatisme en geweld.
Mìjn morele anker is gelegen in de wens, de wil dat de menselijke waardigheid wordt gerespecteerd; de gelijkwaardigheid van een ieder gegarandeerd; en de solidariteit tussen mensen geòrganiseerd. Alles wat de verwezenlijking van deze wens dichterbij brengt, steun ik. Alles wat er een bedreiging op vormt, wijs ik af.
Inmiddels hebben de meeste partijen de nihilistische lijn van de jaren negentig verlaten, en hebben ze in gezien dat hun politieke handelen stuurloos en puur pragmatisch-opportunistisch is wanneer ze hun woorden en daden niet van een morele basis voorzien. Zeker de partijen die traditioneel het politieke midden vormen, en nu te maken hebben met een structurele leegloop, ontkomen er niet aan een verhaal, een visie op de toekomst van mens en maatschappij, te formuleren. Hun aanpak van de laatste decennia overtuigt niet meer, inspireert niet meer, mobiliseert klaarblijkelijk ook niet meer.
Thorbecke verwierf – met forse hulp van de dreiging dat de opstand in het revolutiejaar 1848 ook ons land zou aandoen – de parlementaire democratie op de koning, al sprak Willem II liever over ‘de constitutionele monarchie’. Toch zou het nog tot 1919 duren vooraleer alle mannen en vrouwen actief en passief kiesrecht kregen. Daarna hebben we de democratisering van de individuele rechten gekregen. De burger emancipeerde zich en vrouwen bevochten hun gelijkberechtiging. Het is raar dat daarna het proces van democratisering eigenlijk is gestopt. Want waarom hebben mensen vervolgens niet meer zeggenschap gekregen over hun woon-, werk-, en leefomgeving?
Binnen de economie geldt nog steeds niet het principe van one man, one vote. In de wereld van het geld tellen de euro’s en de dollars, niet de mensen. Terwijl we toch – juist ook weer recentelijk – hebben kunnen zien hoe verstrekkend de invloed van de economie is op ons aller welbevinden. Natuurlijk, de politiek stelt de randvoorwaarden waarbinnen de economie zijn gang mag gaan, maar, zoals het woord al zegt: binnen het kapitalisme is het kapitaal de bovenliggende partij. De politiek beperkt zich eigenlijk tot het zoveel mogelijk bevorderen van een gelijk speelveld, bijvoorbeeld door Cao’s algemeen verbindend te verklaren. Maar zeggenschap? Nee. Beursplein 5 is machtiger dan het Binnenhof. Dat was zo, en dat is nog steeds zo. Op Beursplein 5 wordt meer geld verdiend (nou, verdiend?, opgestreken is een beter woord), dan door alle werkenden bij elkaar. Daar en in de directiekamers en de lounges van de raden van bestuur worden de beslissingen genomen over reorganisaties, werkgelegenheid, outsourcen, en alle belangrijke zaken die de economie betreffen. Noch de overheid, noch de werknemers komen daar aan te pas. En, let wel, de economie is de kurk waar onze samenleving op drijft. Daarom zou het goed zijn wanneer de politiek het algemeen belang in deze zou weten te formuleren, en daar voor op zou komen.
En verder: U begrijpt dat naar mate de overheid besluit om steeds meer publieke taken naar de markt te brengen, dus binnen het bereik van de mensen en organisaties die winstmaximalisatie op één hebben staan, dat dit dan ten koste gaat van het democratisch gehalte van onze maatschappij.
Met de invloed van bewoners op de toekomst van hun buurt is het niet veel beter gesteld. De woningcorporaties zijn van verenigingen stichtingen geworden omdat ze voortaan met winstoogmerk moesten gaan werken. De gevolgen zijn bekend. De invloed van de huurders is nihil. Ik denk dat het het democratisch gehalte van onze samenleving én de kwaliteit van leven in de buurten ten goede zou komen wanneer mensen veel meer te zeggen zouden krijgen over hun woonomstandigheden en -omgeving.
De democratisering op de universiteiten is de afgelopen jaren vrijwel geheel ontmanteld, zoals eigenlijk in het hele onderwijs. Om twee redenen is dat een slechte zaak. Ten eerste omdat democratische verhoudingen de betrokkenheid en dus ook het verantwoordelijkheidsgevoel versterken, en ten tweede omdat de school bij uitstek de plaats is om te leren wat democratie is: respect hebben voor de ander, argumenteren in plaats van schelden, pesten of geweld gebruiken, en uiteindelijk accepteren dat de meeste stemmen tellen. Jongeren kunnen niet vroeg genoeg leren dat Marcus Aurelius gelijk had toen hij zei: ‘Wat niet goed is voor de korf of de zwerm, is niet goed voor de bij.’
Met het wegvallen van de zuilen is ook in belangrijke mate de infrastructuur voor waarden- en normenoverdracht verdwenen. Verdere democratisering brengt mensen bij elkaar, en beweegt hen samen te spreken en te beslissen over de toekomst. En - misschien nog wel het belangrijkste - het is de beste manier om actief burgerschap te bevorderen, de wegkijkcultuur die ontstaan is te overwinnen en verantwoordelijkheidsgevoel te ontwikkelen. Want verantwoordelijk zijn we, of we willen of niet, of het ons gegund wordt of niet. Verantwoordelijk voor onszelf, voor onze familie, voor onze vrienden, collega’s en kennissen, voor onze stad, ons land en onze wereld.
De titel van deze lezing is Dimmen of Gas Geven? Wel ik ben ervoor om gas te geven, en vooral niet te dimmen. De oplossing voor een problematische democratie, is méér democratie. Er wordt vaak gedacht dat mensen zich hebben afgekeerd van de politiek, maar dat is een misverstand. Veel burgers hebben het gevoel dat de politiek zich van hen heeft afgekeerd, en daarom hebben ze geen belangstelling voor politieke partijen en het Haagse politieke spel. Maar vraag mensen over hun toekomst, hun werk, hun woning, de school van hun kinderen, de zorg voor oma, hun visie op integratie, ze spreken honderd uit.
Betrokkenheid is er voldoende, het is aan de politiek en de samenleving die betrokkenheid te mobiliseren en te kanaliseren. Juist in tijden dat het moeilijk is, moeten we vasthouden aan onze wens de democratie verder uit te bouwen en meer inhoud te geven.
Deze Thorbecke-lezing staat ook op de website van de SP.
Laatste Reacties (30) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Sylvia Stuurman, ma 26 april 2010 08:19 Reageer op Sylvia
@William P., over voorzieningen die krachtens de wet de zorg van de overheid zijn, en nu zijn uitbesteed aan "de markt": [Ooit wel eens naar de kosten gekeken van al die voorzieningen? ]
*Kijk* eens naar de kosten van die voorzieningen.
*Kijk* eens hoeveel het ziekenfonds kostte, en wat een particuliere verzekering nu kost, en wat je voor beide krijgt.
*Kijk* eens naar wat het GAB van vroeger kostte, en wat het UWV en alle reïntegratioebedrijfjes nu bij elkaar kosten.
Je krijgt veel minder waar voor veel meer geld, dankzij die privatisering.
En het komt hoe dan ook uit jouw portomonnee, danwel via de belasting, danwel via premie voor een verplichte verzekering. -
stan van houcke, ma 26 april 2010 04:28 Reageer op stan
ik citeer:
'een land kan niet zonder voortrekkers, een elite, zo u wilt. Ik bedoel: een culturele, een intellectuele en een politieke elite, een groep van voortrekkers op verschillende maatschappelijke terreinen. Die mensen horen we nu te weinig. Zij behoren zich te realiseren dat het een vorm van burgerplicht is om je verantwoordelijk te weten voor je taak.'
belangrijker nog: die elite moet aan te spreken zijn op hun gedachten. welnu: wat mij opvalt is dat zodra men kritische vragen stelt aan jan marijnissen je nooit een reactie krijgt. die hypocrisie van onder andere de sp is een van de redenen van de kloof tussen politici en de burgers. -
William P, ma 19 april 2010 15:01 Reageer op William
Letterlijke betekenis van democratie volgens Socrates is overigens rekening houden met de minderheid. Niks macht aan het volk.
-
Mario Frieswijk, ma 19 april 2010 14:20 Reageer op Mario
Twee mandaten (gekozen bestuurders) zou betekenen dat er macht en tegenmacht is. Het scheiden van machten is een kenmerk van een echte democratie.
Het door het parlement laten kiezen van een premier (zoals Jan oppert) betekent dat het parlement zowel de wetgevende als de uitvoerende macht is. -
Dik Brix, vr 16 april 2010 21:31 Reageer op Dik
Ik zou bijna zeggen: 'Amen'. Dit verhaal zou in kern en richting voor elke politicus leidraad moeten zijn.
En voor de twijfelaars: kijk eens naar de politieke ontwikkelingen, met alle achter de elleboog manipulaties, sinds het eerste kabinet Lubbers.
Toen was wat Marijnissen hier aanhaalt al in volle gang, bewust en met een gedegen onuitgesproken planning. -
Ernst Anepool, do 15 april 2010 11:04 Reageer op Ernst
Ja Rechtse Rakkers (vrij naar Ome Willem) hak maar in op Jan, want juist door het ongehoorde gebrek aan kennis dat jullie daarbij laten zien, en de machtsmanipulatie die jullie trachten met al die valse argumentatie laten nog eens dudielijk zien hoe helder en correct Jan het heeft geanalyseerd :-)
Om maar een van de vele vele rechtse leugens van de laatste tijd aan te stippen:
"Welke privatisering bedoelt u precies? Na de privatisering van de PTT enkele decennia terug (een enorm succes met gigantische prijsverlagingen en ongekende innovatie tot gevolg) is er immers geen enkele privatisering meer geweest."
Welke prijsverlagingen dan precies, volgens mij hadden kinderen vroeger helemaal geen schulden aan telecom operators...
En ook de beweringen dat er geen privatiseringen meer zouden zijn geweest, is wel de meest in het oog springende onwaarheid die ik de laatste tijd hier gelezen heb.
Vroeger zorgde de staat voor de Nuts voorzieningen...
Nutsvoorzieningen?
Ik zie de vraagtekens al in uw ogen, dat is ook het grote probleem Rechts heeft geen geheugen (soms lijkt het ook wel een gebrek aan geweten) Rechts reageert ppur op de waan van ed dag.
Maar al die ellende waar we nu in zitten, die Economische Crisis hebben we grotendeels te danken aan al die Privatiseringen.
Maar goed Nutsvoorzieningen, wat zijn dat hoor ik u vragen?
Dat zijn de taken die staat voor ons heeft te regelen, lees de grondwet er maar op na.
De voorzieninge tot Nut van het Algemeen.
En wat zijn dat dan die voorzieningen tot Nut van het Algemeen?
PAS OP LEZERS DIT KAN MOEILIJK TE BEVATTEN ZIJN:
__ Artikel 19 lid 1 van de grondwet het recht op werkgelegenheid:
__1. Bevordering vanvoldoende werkgelegenheid is voorwerp van zorg der overheid
Het zorgdragen voor voldoende werkgelegenheid is dus volgens onze Grondwet, namelijk Art 19 een grondrecht welk de Staat heeft te waarborgen, echter heeft de staat die verantwoordelijkheid van zich afgeworpen, en de GAB geprivatiseerd, dat is na wat omwegen het UWV geworden, dat nu alweer *falliet* dreigt te gaan.
Een van de fundamenteel domste privatiseringen die Lubbers op touw heeft gezet, want je kunt zelf wel bedenen dat je dat niet aan de markt over moet laten, want als je ook nog geld gaat proberen te verdienen aan de werkelozen, word de kost alleen *groter*
Kortom de hele wildgroei aan "Reintegratiebedrijven" die alleen maar bezig zijn administratief cursussen te verkopen,maar nauwelijks iemand opleiden is de oorzaak van die privatisering, terwijl dat toch echt volgens onze Grondwet (Art 19) een taak van de overheid is.
Gaan we naar het volgende artikel:
__Artikel 20
__1. De bestaanszekerheid der bevolking en spreiding van welvaart zijn voorwerp van zorg der overheid.
__2. De wet stelt regels omtrent de aanspraken op sociale zekerheid.
__3. Nederlanders hier te lande, die niet in het bestaan kunnen voorzien, hebben een bij de wet te regelen recht op bijstand van overheidswege.
Maar *wie* regelt dat nu? Precies een private partij, het bijna Falliete UWV heeft dat namelijk uitbesteed aan Achmea !
Dus als je nu werkeloos word zitten er al (minstens) twee marktpartijen die daar geld van afromen, die er geld aan verdienen, dus de uit te keren sommen moet je niet alleen met de af te dragen belastingen verhogen,maar ookmet de "Toegevoegde waarde" die die bedrijven opstrijken.
Dat maakt de uiteindelijke kosten dus nodeloos hoog.
En dan nu een van de allerergste schendingen van de grondwet der nederlanden door de privatiseringshonger van Rechts.
__Artikel 22
__1. De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid.
__2. Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid.
__3. Zij schept voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding.
De verkoop van het Ziekenfonds aan marktpartijen heeft de Zorg *onbetaalbaar* gemaakt, het pakket dat juist bedoeld is om ieders gezondheid en welzijn te waarborgen is inmiddels uitgekleed tot een regeling die je nauwelijks nog verzekering kunt noemen, immers bijna alle basisvoorzieningen die de staat hoort te waarborgen moet je nu gewoon zelf maar zien te betalen.
Zo komt het dus dat nu een groot deel va de bevlking *onverzekerd* is, en alleen nog maar ziekmakende deurwaarders aa de deur krijgt om de premie van al die zakkenvullers te betalen.
Lid 2. Woongelegenheid...
Ik neem aan dat je wel eens van Woningbouwcorporaties hebt gehoord, die zijn ook geprivatiseerd, met alle ellende van dien, want inplaats van dat er Prachtige Sociale woonvoorzieningen a la de wereldberoemde Amstrdamse School worden gebouwd zoals vroeger, worden er nu goedkope Ramschflats in het landschap gedonderd die na 8 jaar van ellende uit elkaar vallen !
EN het noodzakelijke onderhoud aan de wijken, verzaken die geprivatiseerde corporaties ook al, met tot gevolg dat je allemala probleemwijken krijgt, en het "bespaarde" geld worddan belegd in priveprojectjes van de directie, idereen herinnert zich wel dat Rampschip in Rotterdam.
Hoeveel uiterst noodzakelijk onderhoud had je kunnen doen van de Tientallen Miljoenen die dara in verdwenen zijn (om van de miljarden die op de beurs verdampt zijn maar te zwijgen) je had heel Oud Zuid kunnen voorzien van nieuwe daken en kozijnen, zodat die wijken weer leefbaar worden
Lid3. Zij schept voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding.
Na de ellende met jongeren in de jaren 60 had de staat voortvarend de jongerecentra opgezet en jongerenwerkers aangesteld om de jeugd en beetje bij te stana in het vinden van hun weg.
Maar ook die taak is geprivatiseerd, en ja een Jeugdhonk kost nu eenmaalgeld, en zal nooit winst maken, dat was dus gedoemd om falliet te gaan,en dat zijn ze dus ook nagenoeg allemaal :-(
EN wat is het directe gevolg?
Hangjongeren...
En vergis je niet er zijn veel meer blanke hangjongeren dan "mocro's"
EN dan heb ik maar 3 van de artikelen van de Nederlandse Grondwet gepakt, en daramee is het al duidelijk dat de privatisering niet aleen lijnrecht indruist tegen onze grondrechten, maar ook dat het ene hoop maatschappelijke onrust en ellende oplevert.
Dat is dus waar het Nut van het Algemeen verzaakt word door de staat.
P.s. nog ene belangrijke en desastreuse privatisering is die van de energievoorziening, vroeger was een stroomstoring een zeldzaamheid, nu liggen doordat de private partijen het onderhoud niet bijhouden regelmatig hele stukken nederland in het donkeromdat de vroeger verplichtte ringleiding netten ontmanteld zijn.
Dus als er nu ergens een storing optreed valt alles erachter *uit* terwijl het vroeger via de andere kant stroom bleef krijgen.
Laast nog half Goeree Overflakkee uren in het donker !!! -
William P, ma 19 april 2010 14:58 in reactie op Ernst Anepool Reageer op William
Ooit wel eens naar de kosten gekeken van al die voorzieningen? Het is heel simpel, het moet uit de lengte of uit de breedte. Dus terug naar de overheid met al die voormalig nutsbedrijven en geprivatiseerde ondernemingen en dan maar stoppen met de uitkeringen en andere subsidies. Of moet iedereen gemakshalve dan maar het hele salaris inleveren. Oftewel, communisme.
-
J van Ginkel, wo 14 april 2010 18:57 Reageer op J
In veel van wat Jan zegt kan ik mij vinden - en hij plaatst het allemaal terecht in historisch perspectief. Hij is ook wel lekker selectief zodat het past bij het ideologische standpunt van zijn eigen partij .. maar dat zij hem vergeven. (Normen en waarden was ook een vroeg steekpaardje van JP .. en dat heeft hem ook nog eens een verkiezingsoverwinning opgeleverd... NB : ben benieuwd hoeveel mensen nu gaan brullen - het antwoord staat al klaar!! :-))
Toch wat opmerkingen:
ik ben ook tegen een districtenstelsel per se, maar een betere lokale band tussen kiezer en vertegenwoordiger kan geen kwaad. Bepaalde groepen en regio's voelen zich duidelijk slecht vertegenwoordigt (bijna de hele niet-randstad ;-)). Hoewel een beetje ingewikkeld is het duitse systeem niet helemaal zot - combi van districtenstelsel en representativiteit. Het diee dat coalitie-uitspraken de versplintering tegengaan lijken me niet op zand gefundeerd. Een deel van de kiezers van het CDA wil niet met de PvdA regeren. Mocht CDA zeggen met de PvdA te gaan regeren, stemmen ze op een andere partij of richten een anti-pvda CDA op. Wat alleen maar meer versplintering zou betekenen. Wat als de PvdA zegt met het CDA te willen regeren, maar het CDA zegt met de VVD te gaan regeren? Moeten er dan eerst - voor de verkiezingen - onderhandelingen plaatsvinden ... om vervolgens na de verkiezingen tot de conclusie te komen dat wat eerst een meerderheid leek te zijn opeens geen meerderheid meer heeft. Wat dan nieuwe onderhandelingen en nieuwe verkiezingen? Of toch werken met de realiteit van de verkliezingen en een regering vormen, die NIET van te voren beloofd was (eigenlijk dus gewoon zoals nu)?
Referenda .. ergens voor, maar na jarenlange ervaring met het systeem, is er toch een foutje in het systeem ontdekt. Het is makkelijker om tegen iets te stemmen dan ergens voor. Zie het EU-referendum. De meerderheid was tegen het specifieke voorstel, maar was onderling sterk verdeeld. Voor zover na te gaan was er voor geen enkele variant een 50% meerderheid!! Daarmee leg je dus de besluitvorming erg makkelijk plat. Groningen heeft daar de oplossing voor gevonden om te zeggen "we gaan iets doen, hier zijn drie opties. De optie die de meeeste stemmen krijgt voeren we uit!' Maar daarmee is dus de beslissing DAT we iets gaan doen niet aan het volk voorgelegd. Of je moet het getrapt doen. Eerst "gaan we iets doen?", bij 50%+1 voor, verschillende opties voorleggen en een tweede ronde voor de twee opties die in de eerste ronde de meeste stemmen kregen ... maar dat wordt dan wel erg bewerkelijk.
nog afgezien van `leuke' besluiten als het minarettenbesluit in Zwitserland, wat juridisch `gecompliceerd' is om uit te werken...
De verwijzing naar neo-lib's als de bron van alle kwaad. Hier wordt vergeten dat voordat de neo-lib theorie de hype van het decennium werd andere theorieën niet voor de heilstaat op aarde had gezorgd. Er waren reële economische problemen in de jarne 70 en 80 - en daar was de politiek niet onschuldig aan!! Zonder een eerlijke analyse daarvan en een kritisch onderzoek hoe het beter kan, is een nostalgisch terugverlangen naar die goede oude tijd van voor Friedman ... gevaarlijk voor onze kinderen.
Autoriteiten en gezag: terecht zegt Jan dat sommige mensen nu eenmaal beter weten - door studie, door tijd besteed aan bestudering van de gegevens of door inzicht - dan anderen. Het idee dat een huisvrouw of politieagente, na uitgebreide zoektocht op het internet, in de discussie over vaccinatie een gelijke autoriteit zou zijn als een prof gaat er bij enig logisch nadenken toch echt niet in. Echter, onze post-moderne samenleving is zover dat die extra verworven kennis en vaardigheden zo niet meer meetellen. Het gaat er alleen om of men het publiek `overtuigt'. De retorische begaafdheid is belangrijker dan de feitelijke inhoud. Zeker als de impact van een beslissing niet direct voelbaar is, maar pas over enkele jaren of decennia. Hoe dat weer iets meer rechtgetrokken kan worden - en dan bedoel ik dus niet goede reclame-bureaus inhuren om de beste retorische trucs in te zetten - weet ik niet.
Kortom, een leuke lezing, die veel mogelijkheden biedt om eens lekker in discussie te gaan ... maar niet de ultieme analyse van het `probleem', noch een blue print van de oplossing. (NB: die blue print bestaat ook niet, omdat economie en sociologie nog iets te moeilijk zijn voor ons om als geheel te bevatten.) -
Joop Schouten, wo 14 april 2010 15:10 Reageer op Joop
Prachtig verwoord. (Bedankt Joop.nl)
Jan, je hebt verdorie wel zowat al m'n argumenten gebruikt (...).
Straks kan ik zelf niets meer te bedenken.
FF dimmen graag.
: ) -
, do 15 april 2010 10:10 in reactie op Joop Schouten Reageer op
Je hebt er toch nog wel een aantal argumenten bijgekregen, Joop??
-
YggY ..., wo 14 april 2010 14:49 Reageer op YggY
Zomaar een filosofische oprisping inzake de democratische waarde van het volk regeert. 58 ben ik alweer, dus ik mag al 40 jaar lang naar de stembus, 10 keer ware het niet dat de frequentie onder Balkenende wat is verhoogd. Nou deed ik laatst een tamelijk trieste constatering, ik stem links al jarenlang maar omdat ik dat doe heb ik via mijn stem nog nooit invloed uit kunnen oefenen. Door die bepaalde linkse stem hoor ik altijd bij dat deel van de bevolking wat je volgens de democratische regels van nu de helft min 1 kunt noemen. Maar de andere helft, beter genoemd de helft plus 1 heeft steeds voor mij beslist.
De opmerking dat de democratie werkt zou ik niet voor mijn rekening willen nemen. -
Paradox !, do 15 april 2010 18:12 in reactie op YggY ... Reageer op Paradox
tyranny of majority)
-
daniel teeboom, wo 14 april 2010 14:33 Reageer op daniel
"Het gaat primair om de inhoud, en het vermogen van politici mensen te overtuigen van hun verhaal, hun idee, voor mijn part hun droom."
Jan Marijnissen geeft hier goed aan dat de verhouding tussen burger en politiek niet klopt. Het is niet de taak van een politikus een mooi verhaal te verzinnen en mensen daar vervolgens van te overtuigen. Het is de functie an een politikus om goed naar de burger te luisteren (zijn of haar werkgever) en te doen wat 'm opgedragen wordt.
Het verkopen van mooie praatjes laat je maar aan volksverlakkers en oplichters over. -
Sjaak Trekhaak, wo 14 april 2010 15:26 in reactie op daniel teeboom Reageer op Sjaak
"Het is de functie van een politikus om goed naar de burger te luisteren (zijn of haar werkgever) en te doen wat 'm opgedragen wordt."
Nee, dat is de functie van een populistisch politicus. Daarnaast, wie is 'de burger'? Er zijn net zoveel meningen als dat er mensen zijn. Marijnissen heeft absoluut gelijk dat democratie begint bij een politicus die stelling neemt, en dat weet te verkopen. Als zijn verhaal niet klopt, niet aanslaat of slecht is gebracht merkt hij het bij de stembus. De populisten (ik hoef geen namen te noemen) zullen vervolgens de boodschap aanpassen; een politicus blijft overtuigd van zijn gelijk.
Althans, dat is het idee. -
Irma Noord, do 15 april 2010 14:13 in reactie op Sjaak Trekhaak Reageer op Irma
"Nee, dat is de functie van een populistisch politicus."
Het is precies de functie van een politicus. Het zijn immers de vertegenwoordigers van het volk. Omdat we niet met zijn 16 miljoenen kunnen vergaderen kiezen we 150 mensen die dat voor en namens ons doen. Als politici nooit met de mensen praten dan zeggen ze slechts wat ze zelf ervaren en dat is niet bepaald representatief.
Populisme is een prachtige term, te vaak verkeerd gebruikt:
populisme
po - pu` lis - me («Frans) het -woord politieke stroming waarin de rol van de gewone man bij de machtsuitoefening sterk wordt benadrukt en waarin gestreefd wordt naar een sterke en directe band tussen leider(s) en het volk, die niet wordt belemmerd door inmenging van overheidsbureaucratie en partij...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/populisme -
Mostafa Mouktafi, wo 14 april 2010 14:30 Reageer op Mostafa
Mijnheer Marijnissen,
De democratie bestaat niet, het was alleen maar een grapje.
Het bewijs kwam toen Bush en Balkenende de democratie gingen verkopen aan het Irakese volk.
Trouwens, is die al voltooid? U was er ook bij, als politicus, u zei wat maar u deed niets, als echte socialist. Had u toen een kampeertent op de dam neergelegd?
Democratie was, is en blijft een grote Westerse grap. -
, do 15 april 2010 10:09 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op
Dat is een oneerlijke beschuldiging, Moustafa.
De SP heeft alles geprobeerd om "Ïrak"tegen te houden.
Nee, dát kan je de SP écht niet verwijten. -
Robbie Dekker, ma 19 april 2010 17:27 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Robbie
Graag verzoek ik vriendelijk Mostafa de site achter deze link de bezoeken. Dan kun je zien dat Jan Marijnissen, Agnes Kan en duizenden andere SP-ers actief hebben geprobeerd de oorlog in Irak tegen te houden. Vervolgens hebben ze jarenlang een parlementair onderzoek geëist, wat stelselmatig door het CDA werd tegengehouden en door de PvdA is verkocht voor het pluche van regeringsdeelname. Was het niet voor de SP, dan was de Commissie Davids er ook nooit gekomen.
-
Robbie Dekker, ma 19 april 2010 22:08 in reactie op Robbie Dekker Reageer op Robbie
Dit zijn de links:
http://www.sp.nl/wereld/nieuwsberichten/6079/021026-toespraak_jan_marijnissen_demonstratie_geen_oorlog_tegen_irak.html
http://www.janmarijnissen.nl/2003/02/15/stop-de-oorlog-tegen-irak/ -
Zjen Zen, wo 14 april 2010 14:16 Reageer op Zjen
Jan,
1 oorzaak voor al deze problemen met democratie en wetenschap en machtsstructuren;
MachtsMisbruik.
Antwoord; Ongehoorzaamheid.
Reactie op ongehoorzaamheid?
1;Meer machtsmisbruik met een scheutje geweld.
2;De machtsstructuren ontmantelen en opengooien.
Je krijgt de geest niet meer terug in de fles.
Ja, gas geven, dat wil ik ook.... maar dan in de afbraak van die oude machtsstructuren en het misbruik. -
Joop Schouten, wo 14 april 2010 15:19 in reactie op Zjen Zen Reageer op Joop
'....Je krijgt de geest niet meer terug in de fles....'?
Ik hoop dat je ongelijk krijgt Zjen.
Jan's opsomming van oorzaken over het weinige vertrouwen onder de bevolking is inderdaad wel erg lang (en beangstigend).
Er moet nog een hoop gebeuren.
Gelukkig hebben we 'elkaar' nog.
: ) -
Zjen Zen, wo 14 april 2010 15:26 in reactie op Joop Schouten Reageer op Zjen
De oude machtsstructuren maken misbruik mogelijk...zijn er inherent aan.
Dat machtsmisbruik dat afgedekt wordt, het geweld waar dat mee gebeurt, begint steeds zichtbaarder te worden dankzij internet.
Die geest krijgt niemand meer terug in de fles en dat hoeft voor mij ook niet. -
Joop Schouten, wo 14 april 2010 15:52 in reactie op Zjen Zen Reageer op Joop
Nu snap ik je insteek Zjen.
Over Internet: The Huffington Post is/wordt overigens ook al gefilterd en gecontroleerd. Gisteravond was daar een docu over op de Belg.
Wat je op het net ziet en zoekt berust dus ook min of meer op manipulatie. -
Zjen Zen, wo 14 april 2010 16:02 in reactie op Joop Schouten Reageer op Zjen
Je snapt me Joop.
Je kunt van geen enkele structuur meer op aan behalve op die structuur die je in jezelf voelt en waar je voor staat. Je integriteit.
Argumenten zijn tijdverdrijf. Ze betekenen niks zodra de machthebber een besluit neemt. En afdwingt middels propaganda, spin en marketing.
Hier, deze site, is tijdverdrijf. -
Joop Schouten, wo 14 april 2010 16:21 in reactie op Zjen Zen Reageer op Joop
Wél een verdomd goed tijdverdrijf Zjen !
En ik heb wel veel vertrouwen in de redactie van Joop.nl. -
Zjen Zen, wo 14 april 2010 16:27 in reactie op Joop Schouten Reageer op Zjen
Nu ze The shock Doctrine gaan vertonen en direct benaderbaar zijn hebben ze nog meer mijn vertrouwen.
-
Joop Schouten, wo 14 april 2010 23:48 in reactie op Zjen Zen Reageer op Joop
Stand tall.
-
Kirk Olson, wo 14 april 2010 14:13 Reageer op Kirk
"De privatisering en vermarkting van publieke diensten waardoor de kwaliteit is verslechterd;"
Welke privatisering bedoelt u precies? Na de privatisering van de PTT enkele decennia terug (een enorm succes met gigantische prijsverlagingen en ongekende innovatie tot gevolg) is er immers geen enkele privatisering meer geweest.
"De terugtredende overheid waardoor ze steeds vaker moet zeggen: 'Daar gaan wij niet over';"
Mag ik even heel hard lachen? De overheid die ergens "NIET" over gaat?? Ik zou werkelijk niets meer kunnen bedenken waar in dit land de overheid NIET over gaat.
Marijnissen slaat de plank op alle fronten mis. Het probleem is niet een te kleine maar een te grote, peperdure, op alle fronten falende , want niet door de markt afgerekende, overheid. Een advies meneer Marijnissen: begin 'ns een bedrijf aub. -
Varroa Destructor, wo 14 april 2010 16:24 in reactie op Kirk Olson Reageer op Varroa
Je verwart twee dingen, de overheid die op de mm nauwkeurig de afmeting van mijn eettafel bepaalt zou wel wat minder kunnen. De overheid die ervoor zorgt dat de armoede niet teveel toeneemt of de filedruk wat minder wordt, die zou juist wel wat meer mogen.
Overigens de PTT is gesplitst in een post en een telefoonbedrijf, het telefoonbedrijf is succesvol, het postbedrijf een deceptie. Het hangt er maar vanaf, het is aan de democratie te bepalen wanneer ietsdoor overheid en wanneer iets door de markt gedaan kan worden. De neo's slaan door naar de ene kant zoals de commies naar de andere kant. Weg met de dogma's! -
Mario Frieswijk, ma 19 april 2010 14:29 in reactie op Kirk Olson Reageer op Mario
Privatisering van de PTT een succes? Prijsverlaging?
Mmm, volgens de postzegelcatalogus is dat laatste aantoonbaar kul, waardoor het succes van de privatisering ook niet vol te houden is.
En dan de bewering dat dit de enige privatisering is geweest...Heb je wel eens gehoord van het openbaar vervoer? Van Arriva, Noordned, Connexxion, Veolia etc etc.
De prijzen zijn fors gestegen, de dienstregelingen versoberd, de arbeidsvoorwaarden verslechterd en het aantal ongelukken vergroot.
Ooit gehoord van het opheffen van het ziekenfonds waardoor men opeens tien keer zoveel voor een uitgeklede verzekering moest betalen?
Een voorbeeld waar de overheid niet meer over gaat? Wat dacht je van de exorbitante lonen van de bestuurders van de hierboven genoemde voorbeelden? Deze (buitenlandse) bedrijven hoeven zich niets aan te trekken van wat de Nederlandse overheid vindt.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7923 x bekeken Korte Scan
Reageer (354) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7565 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5826 x bekeken Korte Scan
Reageer (194) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5584 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5137 x bekeken Korte Scan
Reageer (249) Politiek Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3539 x bekeken Korte Scan
Reageer (92) Media Twitter -
Bam! GroenLinks in frontale botsing met 21e eeuw
Partijvoorzitter Weening legt uit dat Dibi officieel ongeschikte kandidaat is maar dat leden hem toch mogen kiezen ... Kelder legt archaïsch denken bloot ... CDA nu moderner dan GroenLinks
3453 x bekeken Korte Scan
Reageer (44) Politiek Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3420 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
3382 x bekeken Korte Scan
Reageer (283) Economie Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3129 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter

