Bio Bekijk alles van Roel Berghuis Word fan

Roel Berghuis

Roel Berghuis vakbondsbestuurder FNV Bondgenoten

08 november 2011 Reageer (21) 800 x bekeken Economie RSS

Derde historisch foute spoorkeuze dreigt

Hoeveel fouten mag je maken op het spoor?

'Minister Schultz van Haegen wil spoor opknippen', kopte De Telegraaf op dinsdag 8 november jl. Volgens deze krant overweegt de minister de stoptreinen in Limburg en het Noorden van het land bij NS weg te halen en op de markt te brengen. Als dit voornemen van de minister waar is dan is dat de derde historische vergissing op rij op het Nederlandse spoor.

Een eerdere historische fout door een minister gemaakt op het spoor was de splitsing van Prorail en NS. Topeconoom en voormalig topambtenaar Sweder van Wijnbergen schreef onlangs in het NRC Handelsblad het volgende:

"De NS had nooit gesplitst mogen worden. Er zijn enorme coördinatieproblemen rond stations en aanhoudende conflicten tussen NS en ProRail over onderhoud van het spoor. ProRail wil goedkoop onderhoud plegen; dus niet te veel in de avonduren en graag lange blokken achter elkaar. Maar de NS wil het onderhoud graag tijdens de daluren in de avond en nacht. Al die ruzies slaan nergens op. Ze vechten de verkeerde oorlog uit."

Volgens Van Wijnbergen is de scheiding een weeffout en daarom is het een goed idee om dit terug te draaien, "omdat je sommige dingen gewoon beter in één bedrijf kunt regelen".

Een andere historische fout was natuurlijk de start van de hoge snelheidslijn waarvoor NS per jaar zo’n 170 miljoen euro moest betalen. En het kostte de Overheid tientallen miljoenen euro’s aan aanbestedingskosten. De toenmalige minister ging voor het geld en voor haar eigen succes. Een leek kon in 2001 al zien dat dit verkeerd zou gaan.

En dan nu weer het voornemen om het spoor nog verder op te knippen en concurrentie op het spoor toelaten. Wat er vooral toe zal leiden dat de logistieke drama’s zich gaan vergroten en de nieuwe vervoerders op de conducteur gaan bezuinigen waardoor het voor de reiziger sociaal onveiliger wordt. En diezelfde reiziger krijgt er natuurlijk allerlei overstapproblemen gratis bij.

Als Schultz van Haegen haar plan doorzet, maakt ze zich schuldig aan een vorm van de kool en de geit sparen. Enerzijds ziet ze in dat marktwerking op het spoor tot op heden nog altijd niet heeft gebracht wat werd gehoopt, en dus gunt ze, zo lijkt het, NS het Hoofdrailnet, maar anderzijds geeft ze uitvoering aan meer concurrentie op het spoor omdat dit nu eenmaal in het regeerakkoord is afgesproken. Pikant detail: daarmee haalt de minister grote nationale vervoerders uit Duitsland en Frankrijk naar Nederland, die in eigen land nog steeds staatseigendom zijn maar zich in ons land hebben vermomd als kleine marktpartij. Het vergt een ernstige mate van slechtziendheid om hier in te trappen.

Heeft elke dienstdoende minister recht op een eigen historische fout?

Laatste Reacties (21) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Wendy B, do 10 november 2011 17:09 Reageer op Wendy

    Wendy

    Overigens ben ik helemaal niet tegen privatiseren; Ik ben tegen het dictaat dat privatiseren MOET (kapitalisten) of juist nationaliseren MOET (socialisten).

    Je moet het van geval tot geval bepalen. Ik ben bijvoorbeeld ook voorstander van het gedeeltelijk privatiseren van de brandweer. In de VS werkt dat eigenlijk best goed, ik hoor er nooit klachten over.
    En hier in 't Gooi worden de ambulancediensten al sinds jaar en dag verzorgd door een privaat bedrijf.
    En dat is naar ieders tevredenheid.

    Sommige spoorlijnen kunnen best geprivatiseerd worden, maar je moet het niet doen (of laten) vanuit een ideologisch opgelegd dogma.

  • Mark Grootendorst, wo 09 november 2011 21:52 Reageer op Mark

    Mark

    Kan iemand van al deze deskundologen die voor renationalisatie zijn dan het volgende uitleggen: waarom draait de MerwedeLinge lijn zo goed, met overdag vier treinen per uur, treinen tot 2 uur ´s nachts, met een tevredenheidsscore van 7,4 en een zwartrijpercentage van ergens tegen de 1% en een punctualiteit van gemiddeld 95% (aankomst én vertrek)? Terwijl de NS door allerlei boekhoudkundige trucs er alle verliezen op af wist te schrijven zodat deze lijn op opheffen stond? Waar er bijna nooit gecontroleerd werd op kaartjes (de reizigers stonden raar te kijken toen Arriva ging rijden en er weer naar het kaartje gevraagd werd) en de trein bijna met de kippen op stok ging? Met nu op elke trein een rondlopende conducteur, die service verleent en die help de fietsen te plaatsen, die op deze lijn gratis mee mogen?
    Inderdaad, de NS had dit zelf ook kunnen doen, maar ze deden het niet. Dat is de reden waarom private maatschappijen een goed product neerzetten.

  • Wendy B, do 10 november 2011 17:03 in reactie op Mark Grootendorst Reageer op Wendy

    Wendy

    Uh, maar de NS is toch ook een private spooronderneming. Zou dat de oorzaak dan niet zijn?

  • Mark Grootendorst, do 10 november 2011 21:33 in reactie op Wendy B Reageer op Mark

    Mark

    Nee, de NS is een bedrijf dat op afstand is gezet van de overheid. Dat betekent dat de NS is geprivatiseerd, maar dat alle aandelen nog steeds in handen zijn van de Staat. ProRail is ook geprivatiseerd maar ook daar is de Staat de enige aandeelhouder. Vandaar dat de plannetjes om NS en ProRail weer bijeen te voegen zo makkelijk opborrelen. Ze zijn het in feite al, namelijk: ze hebben dezelfde eigenaar. Kortom, je noemt het privatiseren maar je bedoelt "de zaak belazeren".

  • Zeer Voornaam, wo 09 november 2011 07:32 Reageer op Zeer

    Ns wil vooral flink geld verdienen aan neteltje spelen in de randstad.
    Dus als de vriendjes nou die moeilijke buiten lijnen, de trein zeg maar, van de hand kan doen, dan kan de winst omhoog.
    Bijkomend voordeel van opsplitsen is ook dat er er dan minder conducteurs en machinisten nodig zijn ( er gaan minder treinen rijden ) maar wel weer meer directeuren en managers. Win-win zeg maar.

  • Eline W, di 08 november 2011 23:08 Reageer op Eline

    Eline

    Wat mij altijd opvalt is de hoeveelheid opgeheven spoor in Nederland, zeker hier in de buurt, maar het zal wel overal het geval zijn. Volgens mij is Amstelveen de grootste stad van Nederland zonder treinstation, vroeger was dat er wel, en het spoor ligt er nog. Nu moeten we het doen met een halve metro. Maar ook Uithoorn had een treinstation, Mijdrecht, Vinkeveen. Allemaal opgeheven, maar ook in de polder lag kilometers spoor.

    Welke idioot heeft besloten dat allemaal weg te halen, en is dat niet de eerste grote vergissing?

  • Social Darwinist, wo 09 november 2011 15:11 in reactie op Eline W Reageer op Social

    Social

    Bewoners uit Vinkeveen, Mijdrecht, Uithoorn, Amstelveen met de trein?! Dat geloof je toch zelf niet.

  • Eline W, wo 09 november 2011 21:23 in reactie op Social Darwinist Reageer op Eline

    Eline

    Nee haha, er is dan ook geen trein meer. Mijn vriend moet iedere dag met het OV van Vinkeveen naar Amsterdam, dat is om ziek van te worden. Twee bussen en een metro. Geen wonder dat mensen auto gaan rijden, hadden ze het spoor maar niet weg moeten halen.

  • Didi Man, di 08 november 2011 22:39 Reageer op Didi

    Didi

    Ik woon in een land waar de metro geprivatiseerd is en lijnen verdeeld werden onder de beste (goedkoopste en meest corrupte) bidders. Dientengevolge moeten reizigers een retedrukke snelweg oversteken om van de lijn van het ene bedrijf naar het andere spoorbedrijf te gaan.

    Tegelijk is het spoor nog wel een staatsmonopolie, en rijden de treinen als een slak over een traject waar een normaal bedrijf zou knallen. Waarom geen actie? De staat is ook grootaandeelhouder in de national car company en de grootste politieke partij heeft een vette vinger in de pap in de tolwegen.

    Maak er 's maar chocolade van.

    Denken in politieke voorkeuren resulteert in reizigersongemak. Tja, waar gaat het om, welk belang dient het openbaar vervoer? Het private belang, het politieke eigenbelang, of het reizigersbelang?

  • Jim Peeters, di 08 november 2011 19:00 Reageer op Jim

    Jim

    ahum....zou het heel misschien kunnen dat de NS alle onrendabele spoorlijnen al ruim een decennia geleden heeft afgestoten?

    en dat de gebruikers op deze lijnen tegenwoordiger veel tevredener zijn dan toen de NS er nog op reed (zoals Veolia in Limburg) ?

  • Joop Schouten, di 08 november 2011 18:16 Reageer op Joop

    Joop

    Nutsvoorzieningen zoals de spoorwegen behoren niet geprivatiseerd te zijn of te worden.
    Het heeft en zal altijd geld kosten (...). Winsten maken voor aandeelhouders heeft niets te maken met de functie van de spoorwegen; vervoer van A naar B.

  • Wendy B, di 08 november 2011 17:08 Reageer op Wendy

    Wendy

    Ik ben in de jaren '90 eens op het treinstation van Toronto in Canada geweest.
    Een enorm groot station, nog wel een maatje groter dan dat van Amsterdam of Rotterdam.
    En totaal uitgestorven. Geen trein te bekennen, nergens passagiers of personeel. Een spookstad, midden in het drukke centrum van Toronto. En om de 2 uur of zo komt er wat leven: wat passagiers, een trein loopt binnen en 10 minuten later is het weer leeg.
    Dat is het resultaat van privatisering van het spoorvervoer: passagiersvervoer is vrijwel helemaal verdwenen en iedereen neemt het even dure vliegtuig of voor arme mensen de Greyhound-bus

  • Eline W, di 08 november 2011 23:00 in reactie op Wendy B Reageer op Eline

    Eline

    En het ondertussen raar vinden dat de CO2 uitstoot zo toeneemt. Of is dat de bedoeling.

  • dr. Bob, di 08 november 2011 17:03 Reageer op dr.

    dr.

    Hoe hardleers kun je zijn ? Waarom zou je leren van ervaringen in andere landen ? Waarom het wiel uitvinden als je weet dat't al uitgevonden is ?
    Noord en Zuid zijn al naar de klote en dat willen we nu bevestigen door bijvoorbeeld het openbaar vervoer af te schaffen danwel onbetaalbaar te maken.
    Nóg grotere mensenconcentraties forceren naar het alreeds overbevolkte en overgestreste Westen. Of, als je daar geen zin in hebt, lekker met de auto naar de plekken waar wél werk is.
    Het wordt steeds leuker in dit landje, steeds meer als het paradijs op aarde. Amerika dus.

  • Nieuw!: Veldman, di 08 november 2011 16:22 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    er is maar een historische fout gemaakt en dat is de privatisering

    de rest is niet relevant

    gewoon weer een net staatsbedrijf van maken dan zijn we van al het gezeur af

    en dat weet iedereen

  • Joop Schouten, di 08 november 2011 19:43 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Joop

    Joop

    Yep.
    Leuk dat je d'r weer bent.
    ; )

  • Aert Willem d'Holbach, wo 09 november 2011 08:33 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Jaja, vroeger was het beter...

    *kuch*

  • Social Darwinist, wo 09 november 2011 15:15 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Social

    Social

    Wat het spoor betreft wel.

  • Joop Schouten, wo 09 november 2011 15:30 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joop

    Joop

    Inderdaad. Lees je geschiedenisboekjes er maar op na....

  • Pepijn Nostrinite, do 10 november 2011 16:29 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Van het gezeur wel, maar de kosten worden 2x zo hoog.

  • Pepijn Nostrinite, di 08 november 2011 15:55 Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Het is waar, dit lijkt meeen onzalig plan. Is de HSL niet van vergelijkbaar kaliber? Wat hebben we aan die snel-ogende boemeltrein? Geen donder?

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven