vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Maarten van Rossem Word fan Abonnement
27 april 2011 Reageer (108) 5039 x bekeken Politiek
De wezelachtige collaboratie van VVD en CDA
CDA en VVD zijn erger dan de PVV zelf omdat ze beter zouden moeten weten en ooit beter hebben geweten
Vertegenwoordigers van het CDA en de VVD in de provincie Noord-Holland hebben de Willem Arondéuslezing van Thomas von der Dunk onmogelijk gemaakt, omdat zij na lezing vooraf - vonden dat deze te partijpolitiek zou zijn, lees: te veel tegen de PVV gericht. Wonderlijk natuurlijk, daar de provincie de man zelf had uitgenodigd op te treden in het provinciehuis in Haarlem, en de lezing die de naam van een verzetsheld draagt alles te maken heeft met 4 en 5 mei.
Natuurlijk staat het vrij met Von der Dunk van mening te verschillen, maar had dan die lezing door laten gaan en was met hem na afloop in discussie getreden. Maar nee, beide heren politici besloten na overleg met PVV-Kamerlid en Statenlid Hero Brinkman de toespraak in zijn geheel te annuleren.
Deze affaire heeft, naast het opgelegde verbod, iets hoogst onaangenaams. Dat de PVV abjecte standpunten heeft, weten we inmiddels wel. Welbeschouwd zijn de VVD en het CDA bereid om weerzinwekkend wezelachtig te collaboreren met deze partij. Daarmee raken zij de essentialia van de rechtsstaat; ze zijn erger dan de PVV zelf omdat ze beter zouden moeten weten en ooit beter hebben geweten. Deze collaboratie maakt de standpunten van de partij van Wilders salonfähig en tast de essentie van VVD en CDA aan.
Zo kom ik natuurlijk op de dieptreurige Gerd Leers, de man die enkele jaren geleden nog een verdienstelijk pamflet tegen de PVV van Geert Wilders heeft geschreven, maar die nu in het AD meldt dat diezelfde Wilders een aangename persoon is met wie het prettig werken is. Alsof dat iets zegt over diens standpunten die blijven immers even schadelijk en geschift. Is Leers vergeten dat er tal van historische figuren zijn geweest die hoogst charmant in de omgang waren, maar desondanks niets dan ellende hebben veroorzaakt?
En zo zie je een christelijke en een liberale partij collaboreren met een partij die even onchristelijk als onliberaal is. Premier Rutte schreef ooit een pamflet dat hij met zijn VVD niet wilde vissen in de troebele vijver van rechtse kiezers, maar dat hij zijn liberale partij liever in het midden zag, onbevreesd voor het beschimmelde conservatisme van zijn provinciale achterban. Bij hem zie je nu hetzelfde als bij die droevige Leers: uit machtsbelust opportunisme en angst voor de PVV is men graag bereid de eigen principes te verraden. Zouden ze ooit des nachts wakker worden en zich realiseren dat ze alles wat ze ooit waardevol vonden, en wat inderdaad waardevol is, hebben verloochend?
* Inmiddels gaat de lezing van Thomas von der Dunk een dag later, op woensdagavond 27 april, wel door, niet in maar voor het provinciehuis. De alternatieve toespraak is georganiseerd door het Platform Stop Racisme en Uitbuiting.
Dit artikel is eerder verschenen in het webmagazine Maarten!
Laatste Reacties (108) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Frits Guevara, vr 10 februari 2012 19:17 Reageer op Frits
Zou je ook kunnen zeggen: PVV en VVD zijn erger dan de CDA zelf omdat ze beter zouden moeten weten en ooit beter hebben geweten?
CDA heeft voor de helft mensen die pro de pedopriester kerk zijn, een totalitaire soort kerk. Lubbers, hun vroegere kopstuk, heeft aldus een recent trouw-artikel de Euro helpen promoten vanuit, of met informatie over, marxistische overwegingen hierbij.
De meest verraderlijke, veruit de grootste wolf in schaapskleren, is niet de VVD, die openlijk liberaal is (zij het met een rood kantje) of de PVV die tenminste nog eerlijk is over wat die met ons van plan is, maar het CDA, waar je verwacht rechts of christelijk te stemmen krijg je een Marxist ervoor terug. Dát is de ellende bij rechts. Ze hebben niemand om mee samen te werken, dan deze gluiperds. En dat is nog zelfs een beter alternatief dan PvdA en verder naar links want dat zijn al helemaal mensen met een werkelijke agenda die communisme nastreeft (socialisme is niets anders dan de legale manier om uiteindelijk het communisme na te streven). -
Erwin Papilaja, za 09 juli 2011 18:14 Reageer op Erwin
helemaal mee eens alleen las ik dat alleen de sp en de pvda links zijn dat moet natuurlijk alleen de sp zijn
-
Frits Guevara, zo 12 juni 2011 22:30 Reageer op Frits
Als het een prettig alternatief zou zijn geweest om samen te werken met links, dan had CDA-VVD ook niet voor de PVV hoeven te kiezen.
Toch?
Het wachten is nog ooit eens op iemand die zich gunstig kan vergelijken met een partij die nog wél een beetje deugt. In plaats van dat democratie alsmaar wordt verantwoord door beter te zijn dan fascisten en vergelijkbare types. Bijna alles is beter dan dat, maar wanneer komt dus eens de gunstige vergelijking met een systeem dat wél werkt? -
Marq Pas, za 30 april 2011 20:53 Reageer op Marq
Collaboratie is hier inderdaad het juiste woord op de juiste plaats.
We zullen zien of de geschiedenis Rutte, de VVD, en het CDA zal vrijspreken. -
soet man, vr 10 juni 2011 22:58 in reactie op Marq Pas Reageer op soet
Waarvan? genocide? Ja Nederland bekend kleur ... dat is niet bruin maar het zwart van de zogenaamde AFA storm troepen.
-
, vr 29 april 2011 12:20 Reageer op
Na Michael Blok en Thomas vòn der Dunk kon Maarten van Rossem niet achterblijven natuurlijk, anders gaat het lucratieve schnabbelcircuit voor de babyboomende linkse vervelio straks aan zijn neus voorbij. Een simpele vervanging van collaboratie door samenwerking doet trouwens wonderen met de tekst, valt het allemaal plots reuze mee. Verder zou ik Maarten van Rossem op de pennenvrucht van Paul Wilders willen attenderen: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/pvv_en_gratis_reclame_les_1/ En wens ik Maarten van Rossem vanaf deze plek veel plezier met zijn lezing in de afgeladen bibliotheek van Orvelte.
-
, za 30 april 2011 08:59 in reactie op Reageer op
Wat nu? U gebruikt het woord pennenvrucht?
Was dat niet oubollig enzo? ;;=)) -
Pieter Adriaansz., zo 01 mei 2011 17:27 in reactie op Reageer op Pieter
Ja, goed hè...
-
Jacqueline Wouters, wo 27 april 2011 21:52 Reageer op Jacqueline
CDA moet zich schamen mijn opa draait zich om in zijn graf1
Met gevaar voor zijn eigen leven heeft mijn opa (Moeders kant) hoofd van een katholieke school alle info weg gemaakt van de Nederlandse en Joodse kinderen dus geen adressen ze konden het niet bewijzen maar hij werd wel ontheven uit zijn functie! -
Jacqueline Wouters, wo 27 april 2011 21:43 Reageer op Jacqueline
Van het CDA zou je zeker beter mogen verwachten!
Mijn opa zou zich opdraaien in zijn graf!
Zitten we hier op te wachten?
http://www.youtube.com/watch?v=ZjG6YwVgaf8&feature=player_embedded
Waar ik maar mee bedoel er waren ook mensen die opkwamen voor hun medemensen!
Zoals een opa van mij die ik helaas nooit gekend heb! Ze zijn allemaal veels te vroeg gestorven waarschijnlijk deels door slechte omstandigheden in de oorlog! Ik kan me ook nog een verhaal herinneren wat indruk op me maakte! Mijn moeder zei: In de oorlog zat ik even op een bankje met de kinderen te spelen (mijn zussen) er kwam een dikke Duitser naast me zitten die zei nee je hoeft niet bang te zijn!
Ik zit alleen maar te kijken naar de kinderen ik mis de mijne zo het doet me denken aan mijn eigen familie!
Wilt U een stuk brood mevrouw voor de kinderen mischien? Mijn moeder heeft het kort gehouden en beleefd! Deze man had er ook niet om gevraagd! -
Reinaert de Vos, wo 27 april 2011 17:12 Reageer op Reinaert
Wezelachtig. Mooi. Maar is dat geen belediging aan het adres van de wezels.
-
Eric Jan Taapken, wo 27 april 2011 19:08 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Eric Jan
Reinart,
Ik zat gisteren te luisteren en hoorde Wilders op de radio ongelooflijk respectloos praten richting Pechtold,Sap,Roemer en vooral Cohen, alles is toegestaan om wat hij links noemt niet te laten regeren, niemand die er wat van zegt en Rutte en Verhagen lachen zich een deuk, ik weet dat je het ook eerlijk kunt vinden maar het kan natuurlijk een keertje voorkomen dat men de linkervleugel nodig heeft voor een meerderheid, laat links dan hetzelfde doen en zeggen krijg lekker het lazarus,maar daar zijn ze zelf veels te netjes voor, ik vond het verbijsterend en vooral zo vreselijk denigrerend en ook nergens voor nodig, is dat de nieuwe politiek in Nederland?! -
Reinaert de Vos, wo 27 april 2011 21:27 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op Reinaert
Ja ik vrees dat dat de nieuwe politiek is, kaal, grijs, grof, grimmig, rancuneus, richtingloos, inhoudsloos, respectloos, zonder inlevingsvermogen etc. En de appeasement van die collaborateurs in het kabinet is stuitend. Kaalscheren als het kabinet gevallen is.
-
Eric Jan Taapken, wo 27 april 2011 21:42 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op Eric Jan
Ik vind het ook zo erg dat niemand kan omgaan met die toon van Wilders, dat is mijn grootste zorg, niemand die hem van repliek geeft, heel triest en het zegt des te meer over het ontbreken van mensen zoals M Bakker vroeger, voor niemand opzij gaan en gewoon dingen zeggen en je was het er soms misschien niet mee eens maar die dwarsleggers zijn nodig en zorgen voor een beetje stabiliteit!
-
Reinaert de Vos, wo 27 april 2011 22:13 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op Reinaert
Nou ja, iedereen is een beetje bang geworden voor Grote Geert. Voor je het weet stuurt hij een knokpoegje op je af. Ze hebben daar nog wat lekkere kopstoters en brievenbuspissers in de fractie zitten. Of ome Bram, die gaat je helemaal kapot wraken. Maar mondje dicht heh want anders beledig je 1,5 miljoen PVV-ers en voor je het weet wordt je gedeporteerd naar een tuigdorp of ga je voor jaren de bak in (minimumstraf voor belediging van PVV-ers is straks op zijn minst een jaar). En praten over de onaangename toon, moet je niet doen, helpt niet. Ze zijn het zo gewend, ze horen het niet meer. Eigenlijk moet je maar gewoon medelijden met ze hebben.
-
, vr 29 april 2011 09:14 in reactie op Reinaert de Vos Reageer op
Wezelachtig betekent laf, toch.?Ik zou het liever achterbaks willen noemen.
-
Alex Mulder, wo 27 april 2011 15:04 Reageer op Alex
Prima stuk, ben ik het mee eens.
Maar wat onbesproken blijft is waarom de kiezers op Wilders dit slikken. Want dat doen ze...
Mijn bescheiden mening is dat we (elite, linkse denkers en filosofen, politici en notabelen) zo verdwaald zijn geraakt in ons nette en beschaafde jargon dat we niet meer ingevoeld worden door een grote groep kiezers.
Het Ivoren-Toren syndroom :)
Mijn voorzichtige suggestie is om meer directe emotie in onze mooie woorden te verwerken, want dat is voor die kiezers wel herkenbaar.
Dus hup : keiharde aanvallen op corrupte of met buitenlands geld gefinancierde politici en vastgoedzwendellaars, aan de schandpaal die graaiers en bonus-boys !
Wat die Arabieren kunnen, kunnen wij hier toch ook wel ?
Kijk rustig eens rond op : http://schagen.sp.nl/dossier/bonus_en_graai_cultuur.html -
Sonja van Geloven, do 28 april 2011 17:11 in reactie op Alex Mulder Reageer op Sonja
"Wat die Arabieren kunnen, kunnen wij hier toch ook wel ?"
Ik denk niet dat u enig inzicht heeft in de diverse situaties daar. Het is Schagen niet! Misschien denkt u dat alle "Arabieren" hetzelfde zijn, en zodoende dat de de situaties ook allemaal hetzelfde zijn, maar grotere verschillen zijn er in werkelijkheid niet denkbaar. Vooralsnog is het 'bij de Arabieren' moord en doodslag, en is de revolutie nog lang niet gestreden.
En dat 'weg met de graaiers' dat weten we nu wel. Dus... actie? -
Phoenix van Milete, wo 27 april 2011 14:39 Reageer op Phoenix
Maarten van Rossum heeft zelf in een recentelijk interview gemeld dat hij het ook niet weet, maar dat hij wel makkelijk kletst en dat hij dat graag doet.
Klopt; hij kletst een heel magazine vol met inzichten die niet verder reiken dan het niveau van de gebruikelijke WW2 vergelijkingen.
Laten we voor de gein eens even deze laatste pennenvrucht van deze van Rossum doornemen;
++++Vertegenwoordigers van het CDA en de VVD in de provincie Noord-Holland hebben de Willem Arondéuslezing van Thomas von der Dunk onmogelijk gemaakt, omdat zij na lezing vooraf - vonden dat deze te partijpolitiek zou zijn, lees: te veel tegen de PVV gericht. Wonderlijk natuurlijk, daar de provincie de man zelf had uitgenodigd op te treden in het provinciehuis in Haarlem, en de lezing die de naam van een verzetsheld draagt alles te maken heeft met 4 en 5 mei.+++++
Er was van te voren aan von der Dunk gevraagd om er geen partij politiek stuk van te maken; dat is von der Dunk niet gelukt.
Als een lezing onder de maat is en niet volgens afspraak lijkt het me heel normaal om hem af te zeggen.
Stel dat er een lezing was geschreven die eenzijdig op het maoisme van Marijnissen zat te zeuren om aan zo "duidelijk" te maken dat de SP foute boel is dan zou die lezing ook geweigerd moeten worden.
Er moet niet verder worden gepolariseerd; maar dat betekent dat links boven de materie, de angst en de onderbuik moet uitstijgen. Heb links die capaciteit in huis of is het enige referentie punt die van WW2?
Zoja, dan zijn ze niet in staat de actualiteit te duiden en doordat ze alles in een WW2 kader plaatsen is zomenteen alles geoorloofd om de
nieuwe "Hitler" te stoppen.
++++Welbeschouwd zijn de VVD en het CDA bereid om weerzinwekkend wezelachtig te collaboreren met deze partij. Daarmee raken zij de essentialia van de rechtsstaat; ze zijn erger dan de PVV zelf omdat ze beter zouden moeten weten en ooit beter hebben geweten. Deze collaboratie maakt de standpunten van de partij van Wilders salonfähig en tast de essentie van VVD en CDA aan. +++++
Als je dit leest vraag je echt af op welk plan deze van Rossum leeft....
Door samen te werken (heel flauw wezelachig collabreren genoemd) tast je de rechtstaat aan??? Oh help, de coaltie en gedoogpartij werken samen.....???
De samenwerking zorgt er voor dat de meest abjecte standpunten van GW het niet halen en verstikken in echte NL polderkussen.
Bovendien zal menigeen nu ook zien dat de PVV uiteindelijk niet veel voorelkaar krijgt van haar anti islam beloftes.
Heel goed van de VVD en CDA.
Alternatief was geweest dat we een linkse coalitie hadden gehad en dan had GW nog veel meer vrijspel gehad om zijn gal en loze beloftes te uiten.
Heel goed van de VVD en CDA.
Alternatief was geweest dat we een linkse coalitie hadden gehad en dan had GW nog veel meer vrijspel gehad om zijn gal en loze beloftes te uiten.
We gaan verder;
+++++Zo kom ik natuurlijk op de dieptreurige Gerd Leers, de man die enkele jaren geleden nog een verdienstelijk pamflet tegen de PVV van Geert Wilders heeft geschreven, maar die nu in het AD meldt dat diezelfde Wilders een aangename persoon is met wie het prettig werken is. Alsof dat iets zegt over diens standpunten die blijven immers even schadelijk en geschift. Is Leers vergeten dat er tal van historische figuren zijn geweest die hoogst charmant in de omgang waren, maar desondanks niets dan ellende hebben veroorzaakt?++++++
Dit is al helemaal een holle passage. Het woordje 'alsof" verraad ook dat het ook alleen maar de optiek is van Maarten en wederom vreselijk leeg en van elk inzicht gespeend......GW is een monster en dan mag je nooit zeggen dat hij prettig in de omgang is, want anders raakt van Rossum in de war.
Job Cohen, wat ik zie als een van de schadelijkste politici van de laatste paar decennia (Democratie in A'dam aan zijn laars gelapt, scheiding tussen kerk en staat opgeheven, polarisatie tussen en links en rechts opgedreven etc) is ook een charmante man.
Het stond GW goed toen hij dat ook toegaf, dit puntje van beschaving is de arrogante van Rossum zelfs nog een brug te ver.
++++En zo zie je een christelijke en een liberale partij collaboreren met een partij die even onchristelijk als onliberaal is. Premier Rutte schreef ooit een pamflet dat hij met zijn VVD niet wilde vissen in de troebele vijver van rechtse kiezers, maar dat hij zijn liberale partij liever in het midden zag, onbevreesd voor het beschimmelde conservatisme van zijn provinciale achterban. Bij hem zie je nu hetzelfde als bij die droevige Leers: uit machtsbelust opportunisme en angst voor de PVV is men graag bereid de eigen principes te verraden. Zouden ze ooit des nachts wakker worden en zich realiseren dat ze alles wat ze ooit waardevol vonden, en wat inderdaad waardevol is, hebben verloochend? +++++
Ik woon in de provincie en heb VVD gestempt; ik ben dus een beschimmelde provinciaal volgens van Rossum. Prima hoor. Voor figuren als van Rossum is de provincie zoiezo achterlijk.
Ik zie als achterlijke provinciaal ook niet welke principes worden verloochend? Ik ben erg tevreden over Rutte. Ik ben het ook niet met alles eens, maar in grote lijnen wel, en hij zet tegenover het linkse negativisme en linkse angstzaaierij een positief en krachtig geluid en dat is erg nodig in een NL. Hoop en positivisme is wat men nodig heeft niet nog meer zwart galligheid.
Ten slotte;
++++* Inmiddels gaat de lezing van Thomas von der Dunk een dag later, op woensdagavond 27 april, wel door, niet in maar voor het provinciehuis. De alternatieve toespraak is georganiseerd door het Platform Stop Racisme en Uitbuiting. ++++
Over beschimmeld gesproken. Wat we nodig hebben is een platform
tegen polarisatie.
Thomas von der Dunk bedient links op hun wenken; hebben ze eindelijk een levende Hitler om te bestrijden; heeft het leven toch nog zin.
Ik ben ook erg gekant tegen de GW en de PVV maar zijn tegenstanders zijn werkelijk vele malen gevaarlijker.
Types als van Rossum en von der Dunk verloochenen, samen met het grootste deel van de linkse kerk, de eigen linkse principes door zo blind kritiek op religieuze benepenheid te bestrijden en zoveel polarisatie op te wekken in de samenleving.
Het heeft in NL al een politieke en religieuze moord opgeleverd.
Het grote probleem is dat men zo gefixeerd is op het eigen gelijk, en de eeuwige "rechtse" tegenstander dat men niet intellectueel kan bevatten dat fascisme, racisme, discriminatie en polarisatie wel eens uit een andere hoek kan komen dan die van extreem rechts.
Zoals al eerder gezegd ben ik van origine links en progressief maar zolang de linkse en progressieve waarden onzichtbaar blijven, kan ik links helaas niet blijven steunen in het stemhokje. -
Mees ., wo 27 april 2011 17:19 in reactie op Phoenix van Milete Reageer op Mees
-Het stuk is niet partij politiek want het is niet ten faveure van een bepaalde partij geschreven.
Het is geen propaganda vóór een partij.
-Het stuk refereert niet aan de oorlog maar aan de tijd in aanloop naar de oorlog
Dan nog,je schrijft:
"Alternatief was geweest dat we een linkse coalitie"
Welke linkse coalitie?
En....je bent van origine helemaal niet links,dat is een smoes die je gebruikt.
Hetzelfde als de mensen die op de PVV hebben gestemd en zeggen: "Ik zou er niet op stemmen maar...." -
Phoenix van Milete, wo 27 april 2011 18:19 in reactie op Mees . Reageer op Phoenix
++++En....je bent van origine helemaal niet links,dat is een smoes die je gebruikt.+++++
Waar zou dat uit blijken?
Is het zo moeilijk om te bevatten dat er ook linkse mensen zijn die het
niet eens zijn met het huidige links van NL?
Hun reactie op onderwijs en immigratie is ronduit conservatief en gespeend van elk rationalisme.
Tot Paars 2 waren de partijen waar ik op stemde PvdA of GL.
Tot ik er achter kwam dat ze geen problemen oplossen maar veroorzaken of verergen bij de voor mij twee belangrijkste onderwerpen; onderwijs en immigratie. -
Leon Abels, wo 27 april 2011 17:35 in reactie op Phoenix van Milete Reageer op Leon
Feit is wel dat Van Rossum veel minder woorden nodig heeft om veel oventuigender over te komen.
-
Sylvia Stuurman, wo 27 april 2011 19:36 in reactie op Phoenix van Milete Reageer op Sylvia
[Er moet niet verder worden gepolariseerd]
Haha, eigenlijk komt je hele woordenbrij hier op neer.
Kritiek, dat noem je polarisatie, en dat moet eens stoppen.
En dan nog volhouden dat je geen fascist aanhangt... -
Anton Schaafsma, do 28 april 2011 17:23 in reactie op Phoenix van Milete Reageer op Anton
"" Over beschimmeld gesproken. Wat we nodig hebben is een platform
tegen polarisatie.""
Een platform tegen polariserend en discriminerend rechts dus. Inclusief jouw VVD ! -
sam tosha, vr 29 april 2011 19:22 in reactie op Phoenix van Milete Reageer op sam
"Thomas von der Dunk bedient links op hun wenken; hebben ze eindelijk een levende Hitler om te bestrijden; heeft het leven toch nog zin."
U legt hiermee op z'n zacht gezegd uw laatdunken ten opzichte van sociaal denkenden bloot.
De tweespalt: link - rechts is een uitvinding van de conservatieve elite. Die wil namelijk niet met het volk. Daar zijn ze wars van.
Tamelijk arrogant en infantiel dunkt me. -
Joe Speedboot, wo 27 april 2011 13:21 Reageer op Joe
'wezelachtige collaboratie'
briljant!! -
Rob van Koot, wo 27 april 2011 16:40 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Rob
Ik vind symbiose beter.
-
Kees Gelijkhebber, wo 27 april 2011 16:50 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Kees
Jij vindt ook al snel iets goed. In mijn ogen diskwalificeerd Van Rossem zich met dit verhaal.
-
Kees Gelijkhebber, wo 27 april 2011 20:56 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op Kees
Diskwalificeert natuurlijk
-
Piet de Geus, wo 27 april 2011 17:35 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Piet
Briljant? Gezien het zo goed als ontbreken van leestekens, gok ik erop dat het een tikfout is en dat kwezelachtig is bedoeld.
-
Joe Speedboot, wo 27 april 2011 18:01 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joe
Kwezelachtig..
Dat zou weleens kunnen en maakt hem nog leuker:) -
Gracchus Babeuf, do 28 april 2011 10:25 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Gracchus
Er zitten blijkbaar Chamberlains in dit kabinet.
http://www.youtube.com/watch?v=pmwmuPTa0To -
sam tosha, vr 29 april 2011 18:47 in reactie op Gracchus Babeuf Reageer op sam
Geniaal, dank je.
Hitler was een aangename persoon is met wie het prettig werken is. -
Jac Schmidt, wo 27 april 2011 13:19 Reageer op Jac
Als linkse intelectueel snapt u nog niets van wat rechtse mensen beweegd beste Maarten.
Bij rechts gaat het om de macht en hoe je die bereikt maakt geen moer uit.
Rechtse mensen zijn niet beter of slechter dan linksen, maar zij weten door afkomst wel dat je geen ideologie moet bedrijven om macht te verwerven, zij hebben een natuurlijk machtsinstinct, verkeren meestal in kringen waarin macht geen scheldwoord is maar een geuzennaam.
Hun linkse broeders en zusters worden in hun streven naar macht te veel gehinderd door hun hang om de wereld te verbeteren.
Zij gaan er daarom vaak ten onrechte van uit dat de meeste rechtsdenkenden ook wereldverbeteraars zijn.
Het is dan ook voor rechtsdenkenden volstrekt normaal dat Rutte in de Tweede Kamer ronduit zegt dat die Zeeuwse boer is uitgenodigd om een meerderheid in de Eerste Kamer te verkrijgen. Links Nederland spreekt daar schande van, rechts vindt het politiek verstandig.
Realisme versus dagdromen. -
Michiel Online, wo 27 april 2011 14:17 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Michiel
"Bij rechts gaat het om de macht en hoe je die bereikt maakt geen moer uit."
Ja, jij legt wel even uit hoe het in elkaar zit.. -
Leo J Bouwman, wo 27 april 2011 14:19 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Leo J
De toevoeging dat Van Rossem een intellectueel zegt al veel, zo niet alles. Alles wat maar naar intellectualisme zweemt moet wijken voor de macht. Met macht is niets mis luidt de stelling. Terwijl macht altijd de vijand is van gelijkwaardigheid. Terwijl macht altijd corrumpeert. Dat bleek weer eens uit het feit dat de schijn van partijdigheid wel uitgesproken mag worden over een lid van de rechterlijke macht maar niet als het de heer Rutte betreft. Dat is meten met twee maten en daarmee neem corruptie een aanvang. Dat zelfde geldt voor de vrijheid van meningsuiting: wat de een mag zeggen wordt de ander verboden.
-
NL4 NL, wo 27 april 2011 14:26 in reactie op Jac Schmidt Reageer op NL4
U heeft het zo goed verwoord dat ik niet tot een andere conclusie kan komen dan dat u rechts bent, dan wel links en nog niet uit de kast.
In ieder geval kan ik uw bewering grotendeels bevestigen. -
Eline W, wo 27 april 2011 17:09 in reactie op NL4 NL Reageer op Eline
Wil de daarmee zeggen dat je deze vorm van politiek wenselijk acht?
-
Jac Schmidt, wo 27 april 2011 20:59 in reactie op NL4 NL Reageer op Jac
Ik ben al 37 jaar lid van de PVDA, ik ben dus allang uit de kast.
-
Eline W, wo 27 april 2011 14:39 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Eline
Wat heb je aan macht als met jouw macht dingen worden bereikt die jij en je achterband jaren geleden nog afschuwelijk vonden. Hoe ik uw verhaal opvat is dat het voor de mensen in dit kabinet niet om de inhoud van het beleid gaat, maar slechts om het feit dat ze het zelf uit kunnen voeren.
Dit is een interessante gedachte, en verklaart gelijk waarom dit kabinet zulke onzinnige wetgeving produceert. -
sam tosha, vr 29 april 2011 19:17 in reactie op Jac Schmidt Reageer op sam
Goed betoog!
Alleen: "Realisme versus dagdromen"
Moet dit niet zijn: Opportunisme versus integriteit?
Awel om in de 'wijze' woorden van 'heer' Hillen te vervallen: "de maatschappij is onfatsoenlijk geworden. Daar moet je niet over mopperen. Dat moet je niet willen tegen houden." -
Jan Wijn, za 30 april 2011 17:18 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Jan
"Bij rechts gaat het om de macht en hoe je die bereikt maakt geen moer uit."
Dat is een definitie van het fascisme.
Wanneer ze hun belangen niet op een democratische manier kunnen versterken dan spelen ze burgers tegen elkaar uit met smerige leugens en drukken wetten door om nog meer macht te verwerven en het facisme is geboren. -
Censuur Joop, wo 27 april 2011 13:15 Reageer op Censuur
Elke CDA-er en VVD-er zou eerst deze blog moeten lezen voordat ze met die fascistische beweging verder spartelen:
http://dunyahenya.wordpress.com/2011/04/23/kanker-hoofddoek/#comment-250
De normen van het CDA en de waarden van de VVD zijn verworden tot de verwerpelijke ideologie van de PVV. -
Henk Veldman, wo 27 april 2011 14:26 in reactie op Censuur Joop Reageer op Henk
["Elke CDA-er en VVD-er zou eerst deze blog moeten lezen voordat ze met die fascistische beweging verder spartelen: "]
Inderdaad prachtig verhaal.
(Vooral het feit dat nergens in de Koran een veroordeling jegens homo's te vinden is, maar wel in de Bijbel en Thora die het zelfs met de dood bestraft. ) -
Andy P, wo 27 april 2011 15:46 in reactie op Censuur Joop Reageer op Andy
Gedaan, prachtig stuk, enorm slimme jonge vrouw en ook een opmerking van een zekere Sarkaar die dit "spartelen" rechtvaardigd. Het blijkt dus dat zodra een moslima vrijgevochten is en vrije keuzes durft te maken dat er moslims zijn die dit meteen verraad noemen. Nederlandse moslims, niet ver weg, maar hier. Hoofddoekjes verbod is natuurlijk onzing, maar gasten zoals Sarkaar mogen van mij een enkele reis hier vandaan.
-
Mike Peeters, wo 27 april 2011 13:14 Reageer op Mike
De drie partijen die in belangrijke mate Nederland geregeerd hebben, CDA, VVD en PVDA, zijn zielloos geworden; houden vooral vast aan hun in het verleden bereikte idealen. Dan krijg je dus dit soort opportune politieke stellingnames.
-
Take amsing, wo 27 april 2011 13:09 Reageer op Take
Het is idd makkelijk scoren om op een uitgesproken linkse website te klagen over het rechtse kabinet dat er is gekomen omdat een meerderheid op links niet werd gewenst door de kiezers.
De kiezers hebben dit besloten en het is erg kleinzielig telkens weer te schoppen tegen dit kabinet en negatieve sfeertjes te scheppen..
Dit kabinet zou het geen maanden volhouden, het zou ellende worden, rampscenario's werden voorspeld en wat blijkt...
Het kabinet doet het SUPER!, De meerderheid vindt het meevallen , het kabinet is stevig, er is daadwerkelijke actie in plaats van alleen maar plannen bedenken zonder uit te voeren.
Get a life en accepteer de wens van de kiezer...
In plaats van een ander zwart maken, kom zelf eens met goede ideeën en uitvoerbare plannen en win het vertrouwen van de kiezer eerst maar eens terug.
Het concept van beter zijn, door een ander naar beneden te halen is gewoon zielig, dit is nu net de reden dat VVD het zo goed doet.
Accepteren van verschillen en komen met werkbare oplossingen -
Jager Verzamelaar, wo 27 april 2011 13:21 in reactie op Take amsing Reageer op Jager
u heeft vreemde opvattingen over 'de meerderheid'
en daarbij vergeet u dat bijna een kwart van de stemgerechtigde mensen niet stemde
Bovendien zijn de meeste demonische plannetjes van dit kabinet nog niet in de praktijk gebracht . -
, wo 27 april 2011 16:34 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op
Je hebt gelijk, ik hou mijn hart vast wanneer ik bedenk wat dit rampenplan van een kabinet nog meer in petto heeft.
-
Take amsing, wo 27 april 2011 19:24 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Take
Mensen die niet stemmen hebben ook geen recht van spreken.
Het is een keuze om niet te stemmen en daarmee leg je de verantwoordelijkheid in handen van de mensen die die moeite wel nemen.
En met de meerderheid bedoel ik gewoon dat als je de VVD en CDA en PVV bij elkaar optelt dat er dan een meerderheid is om dit beleid uit te voeren.Punt.
Dat de VVD en CDA zonder de PVV in een kabinet dit uitvoeren is denk ik een prima oplossing, zoals in Denemarken ook het geval is.. -
Leon Abels, wo 27 april 2011 13:28 in reactie op Take amsing Reageer op Leon
Waarop baseert u uw bewering dat de kiezer een rechtse coalitie wilde. Als je de verkiezingsuitslag erbij pakt kom je juist tot de conclusie dat electoraat zo goed als gelijkmatig verdeeld was over links en rechts.
Het is m.i. het falen van de linkse partijen dat de linkse kiezer nooit vertegenwoordigd is geworden in de regering.
Ik deel uw mening overigens niet dat deze regering het goed doet. Sterker nog, er is niet zoveel gebeurd tot op heden. -
Take amsing, wo 27 april 2011 19:26 in reactie op Leon Abels Reageer op Take
Beste Leon, gelijkmatig links als rechts?
Links is op dit moment alleen PVDA en SP..
D66 en groen links neigen alsmaar meer naar het centrum en SGP meegerekend denk ik dat het linkse deel ver ondervertegenwoordigd is. -
sam tosha, vr 29 april 2011 19:11 in reactie op Leon Abels Reageer op sam
"Sterker nog, er is niet zoveel gebeurd tot op heden."
Welles: We mogen her en der 130 km/u rijden en Bleker zegt dat hij tegen megastallen is en roept veehouders op om dit creatief toch te doen. -
Wendy B, wo 27 april 2011 15:54 in reactie op Take amsing Reageer op Wendy
"Het concept van beter zijn, door een ander naar beneden te halen is gewoon zielig, dit is nu net de reden dat VVD het zo goed doet."
Ja, ff lachen. De afgelopen jaren heeft de VVD verkiezingscampagnes gevoerd die uitsluitend over de PvdA gingen. Kijk je naar een verkiezingsspotje met het logo van de PvdA, blijkt het om een spotje van de VVD te gaan.
VVD is vooral overal tegen, uiteindelijk zijn ze zelfs tegen de overheid. Rutte wil zichzelf blijkbaar profileren door vooral helemaal niets te doen. Dat past namelijk het beste bij het neo-liberale idee dat de overheid zich nergens mee mag bemoeien.
Ideeën over hoe de Nederlandse economie zich kan aanpassen aan veranderende globale verhoudingen hebben ze niet, geen ideeën over hoe mensen aan het werk kunnen komen, geen ideeën over hoe innovatie in Nederland bevorderd kan worden.
En dit kabinet begon als eerste met het aanpakken van de zo gehate 'linkse hobbies', nl. cultuur en de PO.
De rancuneuze wraakzucht straalde er van af. BTW verhoging op die 'elitaire' podiumkunsten, maar niet op voetbalwedstrijden.
Links heeft ideeën genoeg.SP is heel geloofwaardig en weet altijd waar ze het over hebben. GroenLinks heeft zeer doordachte en genuanceerde ideeën over hoe het volgens hen wel moet. Maar serieuze ideeën worden in Den Haag overschreeuwd door rechtse brulmakaken. -
Martinus van Tours, wo 27 april 2011 17:53 in reactie op Wendy B Reageer op Martinus
Een goed voorbeeld is het initiatiefwetsvoorstel van D66 en GL om de zondagsopenstelling van winkels te verruimen van vorige week. Maar wat doen (de liberale) VVD een (de vrijheidleivende) PVV? Tegenstemmen. Terwijl het notabene rechtstreeks uit hun eigen verkiezingsprogramma kwam.
Ik vrees dat een 'V' uit hun naam voor 'Volksverlakkerij' staat -
Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 18:15 in reactie op Wendy B Reageer op Aert Willem
Was het niet exact andersom?
Dat hilarische filmpje van Mark en zijn moeder? Dat hilarische filmpje van die ingehuurde bijstandsactrice? -
Erwin Schenk, wo 27 april 2011 22:54 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Erwin
Hoi Aert,
Veel dingen afdoen als "is het niet exact andersom" en daarbij voorbeelden noemen is dus precies dat wat ik bedoelde met de argumenten bij de mening zoeken (27 april 14:26). Het maakt je mening/wereldbeeld alleen maar wankeler. Groetenc Erwin -
sam tosha, vr 29 april 2011 19:13 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op sam
Dat andersom vvd mantra wordt wel oer vervelend Aert.
-
sam tosha, vr 29 april 2011 19:08 in reactie op Wendy B Reageer op sam
VVD-ers hebben doorgaans een diepgewortelde haat jegens Socialisten (en moeten Moslims in wezen ook niet). Maar gaan wel prat op fatsoen, dus zullen die haat niet openlijk uitspreken. Laat daar nou een oplossing voor gekomen zijn. Doen producenten ook; wanneer er een groep mensen buiten jou doelgroep valt, omdat jou etiket of de feel van jou product hen niet past, dan gooi je gewoon een aftreksel van jou product op de markt onder een andere naam.
Gewoon zeggen: "We agree to disagree" en stiekem in je vuistje lachen ten elke male als er iemand uit de pvv dat zegt wat jij wel denkt maar niet durft te zeggen. hihihi. -
Martinus van Tours, wo 27 april 2011 17:42 in reactie op Take amsing Reageer op Martinus
@Take. Dat er een rechtse meerderheid in de tweedekamer is staat buiten kijf, maar dat u suggereert dat dat een meerderheid van de kiezers was is een aperte leugen!
Uitslag verkiezingen 9/6/2010: CDA 13,7%, VVD 20,4%, PVV 15,5%. Totaal is 49,6%. Met recht een minderheidskabinet dus. -
Take amsing, wo 27 april 2011 19:33 in reactie op Martinus van Tours Reageer op Take
Beste Martinus,
Ik heb in eerste instantie niet gesproken over een meerderheid van rechts, maar over het ontbreken van een meerderheid op links.
Toch denk ik als je de verhoudingen goed bekijkt, dat met SGP en ook D66 en groen links we eerder over een rechts liberale wending kunnen spreken.
Als VVD-er neig ik ook meer naar een matige rechterkant van het midden met een duidelijke liberale blik. en die is naar mijn mening ook prima met Groen links of D66 te mixen.. -
Martinus van Tours, vr 29 april 2011 22:42 in reactie op Take amsing Reageer op Martinus
Beste Take,
dit topic is al wat oud, dus wellicht dat je het niet meer leest...
Tjonge, je bent dus een liberale VVDer. Ik dacht dat die er niet meer waren nu de conservatieven het daar overgenomen hebben. Je hebt daar niks meer te zoeken Take, volg Joris Voorhoeve naar D66. Echt liberaal dus.
Dan beloof ik dat we het nooit meer over links-rechts hebben, maar alleen nog maar over vooruitstrevend-conservatief.
groet,
Martinus -
Eric Jan Taapken, za 30 april 2011 14:29 in reactie op Take amsing Reageer op Eric Jan
Misschien heeft een gedeelte van je betoog wel zin denk ik maar ik heb vooral moeite met die PVV in deze gedoogregering, de PVV valt alles wat Moslim aan omdat zij vrouwonvriendelijk en homo-onvriendelijk zijn en straks pakken zij aan met die SGP die notabene vooral verder gaat met vrouwonvriendelijk en homo-onvriendelijk zijn en dan gelden er weer andere normen, wie is er nou de weg kwijt dan?
Kritiek op de PVV en zijn eenpersoonpartij is toch ook logisch of heb je zijn reactie niet gezien op alle woorden van de oppositie, alles is toegestaan als men maar geen regering krijgt met Pechtold,Roemer,Sap en Cohen erin, wie is er nou onvriendelijk en beledigend, wij als veelal tegenstanders op deze site mogen nergens iets op zeggen want dan komt Heilige Geertje met zijn Brammetje om al de anderen monddood te maken en cartoons te verbieden over de Heilige Geertje, geef eens kritiek aan hoe die CDA en de VVD Geert overal buiten houden en vooral helemaal niks zeggen als Heilige Geert zijn show op aan het voeren is en iedereen als achtelijk behandeld, graag een reactie op al deze punten i.p.v. de bal altijd maar bij de oppositie terug te rollen!? -
Jan O., zo 01 mei 2011 11:15 in reactie op Take amsing Reageer op Jan
Nou, ik volg het nog niet zo lang hier, maar er zitten hier verdraaid weinig linkse mensen te posten, en heel erg veel zichzelf op de borst slaande rechtse balletjes met een hoop poeha.
Ik had gehoopt dat er meer linkse mensen zouden zijn, maar het valt me een beetje tegen. -
Erwin Papilaja, za 09 juli 2011 18:30 in reactie op Jan O. Reageer op Erwin
vind ik ook jaantje maar dat zie je dus overal zo wil gw niet bij de vara komen omdat die te links zou zijn ziek word ik daar van of dat de pvda links zou zijn als het woord collaboratie al van toepassing is dan is het wel voor die partij.
-
Mees ., wo 27 april 2011 13:08 Reageer op Mees
"Zo kom ik natuurlijk op de dieptreurige Gerd Leers, de man die enkele jaren geleden nog een verdienstelijk pamflet tegen de PVV van Geert Wilders heeft geschreven, maar die nu in het AD meldt dat diezelfde Wilders een aangename persoon is met wie het prettig werken is. Alsof dat iets zegt over diens standpunten die blijven immers even schadelijk en geschift. Is Leers vergeten dat er tal van historische figuren zijn geweest die hoogst charmant in de omgang waren, maar desondanks niets dan ellende hebben veroorzaakt?"
Precies.
Men noemt zulke mensen ook wel anti-socialen.
Ze weten zich heel charmant op te stellen als ze iets van iemand gedaan willen krijgen maar blijken valse duivels te zijn als je ze tegenspreekt of kritiek hebt.
Ze likken zich bij een hele vriendenclub van het(de) slachtoffer(s) wat(die) ze op het oog hebben in om te zorgen dat deze door vrienden en kennissen wordt verlaten,de meest valse roddels door zo'n antisociaal worden gebruikt,zijn doel is eliminatie van de persoon(mensen) die hij/zij op het oog heeft.
Heel veel mensen trappen in het gedag van zo'n anti-sociaal omdat hij heel subtiel en slim te werk gaat.
Maar ooit komen mensen die er in zijn getrapt zijn er vanzelf achter omdat de anti-sociaal zichzelf verraad,want er zijn nou eenmaal mensen die er eerst intrappen maar snel door hebben wat diegene aan het doen is.
Dan moet die anti-sociaal die persoon ook zien weg te krijgen en hoe meer mensen de ogen open gaan hoe meer roddels hij moet verzinnen.
Totdat hij er zelf niet meer uitkomt en zichzelf verraad.
Maar vergis je er niet in,iemand die dat gedrag heeft is heel sluw en slim....weet heel goed waar hij mee bezig is,er zijn dus vaak heel weinig mensen die het zien. -
Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 12:58 Reageer op Aert Willem
Tja, ik blijf Van Rossem altijd een betere histericus vinden dan een politiek deskundige. Jammer dat hij met deze bijdrage niet bijdraagt aan ontspanningen maar eerder aan polarisatie. Daar zal hij wel zo zijn redenen voor hebben, denk ik dan maar.
Wel briljant aan dit stuk vind ik de manier waarop Van Rossum het "Von der Dunk-incident" in Noord-Holland weet in te zetten om zijn diepgewortelde haat jegens Gerd Leers verder inhoud te geven.
Collaboreren, goed dat weer eens even genoemd wordt. -
Henk Veldman, wo 27 april 2011 14:30 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Henk
["Tja, ik blijf Van Rossem altijd een betere histericus vinden dan een politiek deskundige. Jammer dat hij met deze bijdrage niet bijdraagt aan ontspanningen maar eerder aan polarisatie. Daar zal hij wel zo zijn redenen voor hebben, denk ik dan maar."]
Tja, dat zie je bij Wilders heel anders.
Diepzinnige wetenschappelijke onderbouwingen waarom we wel degelijk als we niet oppassen worden onderdrukt en overheerst door moslims. En dat we er wel degelijk er voor moeten zorgen dat mensen die anders denken dan de Heer Wilders zo veel mogelijk de mond gesnoerd moeten worden.
En die gasten die weigeren zich de grond in te laten trappen en af te zien van hun verderfelijke fascistische ideologie maar moeten maken dat ze wegkomen omdat er voor hen geen plaats meer is in Nederland. -
Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 15:07 in reactie op Henk Veldman Reageer op Aert Willem
Ik voelde al aan dat er een licht fascistoïde reactie op mijn bijdrage kon komen.
-
Henk Veldman, wo 27 april 2011 16:02 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Henk
["Ik voelde al aan dat er een licht fascistoïde reactie op mijn bijdrage kon komen. "]
Bij deze dan nog eentje erbij, althans zo zal je het hebben geleerd van je Geestelijk Leider Wilders.
Je kunt er staat op maken dat praktisch alles waar Wilders anderen van beschuldigd hijzelf daar juist schuldig aan is.
Jou reactie heb je goed afgekeken van Wilders. -
Kevin Amsterdam, wo 27 april 2011 16:40 in reactie op Henk Veldman Reageer op Kevin
Eens.
-
Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 17:53 in reactie op Henk Veldman Reageer op Aert Willem
Ik vind Wilders een abjecte persoon, dat zal u niet ontgaan zijn. Maar dan nog hoeven wij ons niet te verlagen tot zijn niveau om ons gelijk te halen.
En dan nog zal ik voor ieders vrijheid om een mening te geven blijven vechten. Ook voor Wilders dus. -
Erwin Schenk, wo 27 april 2011 22:00 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Erwin
Ach, als Wilders iets heeft bewezen is het nog wel dat hij niet hoeft te vechten voor zijn mening. Ten eerste uit hij hem gewoon (ook voordat hij voor jaarlijks aan naar schatting 2 miljoen euro beveiligd 'moest' worden) en ten tweede is het niet erg dapper om met een gigantisch cordon aan beveiliging naar New York te vliegen en daar met dat gigantische cordon aan beveiligers en beveiligings maatregelen voor 2000 mensen die het toch wel met je eens zijn te gaan staan roepen "no mosque here". Kortom met zo'n zooi aan beveiliging om me heen zou ik ook wel lekker durven te polariseren. Of het moreel gezien een hoogstaande manier is van omgaan met de mensen om je heen is dan aan de persoon zelf, maar ervoor vechten hoeft hijzelf totaal niet.
-
Jan O., zo 01 mei 2011 09:56 in reactie op Henk Veldman Reageer op Jan
Dat merk ik wel vaker bij pvv-adepten en volgers: Ze hebben een hekel aan academici, vooral als die hun sporen ruimschoots hebben verdiend.
-
Arjan Smit, wo 27 april 2011 17:21 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Arjan
U vindt dat rechts het alleenrecht op polariseren heeft?
Volgens mij wil Maarten van Rossum alleen aan de kaak stellen wat er aan de hand is. Dat is iets anders dan polariseren, want dat is juist de aanleiding voor Van Rossums stuk. -
Arjan Smit, wo 27 april 2011 17:23 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Arjan
"histericus" ;-)
Grappige "slip of the pen".
Maar die man weet echt ontzettend veel. -
sam tosha, vr 29 april 2011 18:48 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op sam
"Collaboreren, goed dat weer eens even genoemd wordt"
Mag niet hè, van Geert.... -
Bernie Whistler, wo 27 april 2011 12:55 Reageer op Bernie
Een uitstekend stuk Maarten, waarmee je tegelijkertijd ook de achterban van respectievelijk de VVD en CDA idem hebt geclassificeerd. En terecht. Ook zij hadden immers van het heulen (extreem rechtsaf slaan) van hun partijkaders met de PVV kunnen weten.
-
Mees ., wo 27 april 2011 12:53 Reageer op Mees
"CDA en VVD zijn erger dan de PVV zelf omdat ze beter zouden moeten weten en ooit beter hebben geweten"
Helemaal mee eens!
Het is de arrogantie,de hoogmoed dat men niet door heeft waar ze zich mee hebben ingelaten.
Hoogmoed komt voor de val....je zult zien,ooit wordt het deze mensen zeer kwalijk genomen....einde politieke carrière
Zoals Wijfels zei:"Bij samenwerking met de PVV eerst verdere verelendung voordat de ogen open gaan" -
de heer Meijerink, wo 27 april 2011 12:53 Reageer op de heer
"Omwille van de smeer. likt de kat de kandeleer", schreef Jacob Cats reeds enkele eeuwen geleden, toen hij alle hem bekende gezegden van Nederland publiceerde. En dat doen het CDA en de VVD ook al jaren.
Vrij naar Mae West kakelen ze in de trant van "Het maakt niet hoe je aan de macht komt/blijft, als je er maar blijft/komt". Ze wringen zich daarbij in alle mogelijke bochten om daarnaast maar in het centrum van de macht te staan. Dat dit niet goed is voor ons land is daarbij voor Mark en Maxime slechts bijzaak.
De GBL doet overigens niet veel anders, meer wil hij ook niet. Af en toe een flinke natte scheet laten, en dan wachten op de reactie. Zijn ze hem in zijn ogen niet goed gezind, volgt een volgende wind, enz. -
sam tosha, vr 29 april 2011 18:58 in reactie op de heer Meijerink Reageer op sam
LOL
-
Erwin Schenk, wo 27 april 2011 12:52 Reageer op Erwin
Ik vind het een zeer griezelige ontwikkeling dat een maatschappij (de werkelijkheid) zich gaat aanpassen aan de waan van een kleine minderheid. De vrijheid van meningsuiting is gelukkig nog lang niet in gevaar. Wat mij wel opvalt in het huidige klimaat is dat de vrijheid om te reageren op andermans mening (debat) wel in gevaar is. Het valt mij steeds vaker op dat als je reageert op de inmiddels politiek correcte mening van de PVV (die helaas teveel gedeeld wordt door fatsoenlijk geachte instanties als media etc. uit angst om voor 'links' versleten te worden) dat je een waar volksgericht over jezelf heen roept ipv een fatsoenlijk en feitelijk tegenargument krijgt (als 'ze' al een feitelijk argument hebben). En nu stop ik want dit is alweer teveel aandacht en theater voor een minderheid waar nog geen 15% zijn stem op heeft uitgebracht.
-
Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 13:22 in reactie op Erwin Schenk Reageer op Aert Willem
Is het andersom niet exact hetzelfde?
-
Erwin Schenk, wo 27 april 2011 14:26 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Erwin
Klopt Aert, het is niet enkel andersom maar het is een fenomeen dat in het algemeen vaak lijkt voor te komen (de onvrijheid om het oneens te zijn). Maar in het licht van het opiniestukje en de huidige politiek correcte consencus heb ik mij even beperkt tot de PVV.
Mensen die hun wereldbeeld en mening sterk ophangen aan de gangbare consencus hebben altijd snel de neiging om zeer verongelijkt in de kramp te schieten. Dat komt omdat men er gewoon een hekel aan heeft als men net de wereld in het hoofd in goed/fout heeft geordend er altijd weer zo'n lastige vragenstellende/bekritiserende intellectueel de boel even door elkaar komt schoppen. Dan is het dus makkelijker om aan de consencus te blijven hangen (hoe wankel ook) en de argumenten bij de mening te zoeken ipv op basis van argumenten een mening te vormen. -
Eline W, wo 27 april 2011 14:44 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Eline
Soms wel, en dat is natuurlijk een slechte zaak. Het valt me alleen tegen van u dat u dat als een rechtvaardiging ziet.
-
Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 17:03 in reactie op Eline W Reageer op Aert Willem
Ik zie dat niet als een rechtvaardiging.
-
Rob van Koot, wo 27 april 2011 12:47 Reageer op Rob
Ach dat geschop tegen het rechtse kabinet. Het hoort erbij natuurlijk. Ik moet ook niet denken aan een geheel linkse coalitie. Smaken verschillen en Maarten vindt het niks. Dat mag. Voorlopig behoedt deze coalitie ons land voor een financieel debacle en dat lijkt me nu het belangrijkst.
-
Jager Verzamelaar, wo 27 april 2011 13:05 in reactie op Rob van Koot Reageer op Jager
Dat begrijp ik niet .
Ik ken mensen die behoorlijk in de financiële problemen komen door wat dit kabinet voor ze in petto heeft.
En armoe kost iedereen geld.
Nee dit kabinet is een economische ramp .
Zoals altijd wanneer CDA+VVD op twijfelachtige democratische manieren samen regeren .
Of was u soms vergeten dat die coalitie (nu met een gedoogfascitische uberpremier) altijd zorgden voor de grootste nationale schulden? -
Piet de Geus, wo 27 april 2011 15:12 in reactie op Rob van Koot Reageer op Piet
"Voorlopig behoedt deze coalitie ons land voor een financieel debacle en dat lijkt me nu het belangrijkst."
Noem eens drie maatregelen van deze coalitie die ons land voor een financieel debacle behoeden? Vergeet daarbij vooral niet aanpassing van de arbeidsmarkt, de woningmarkt en het onderwijs even aan te stippen. -
Rob van Koot, wo 27 april 2011 16:34 in reactie op Piet de Geus Reageer op Rob
Elke bezuiniging is er een. Het gaat erom dat debet en credit in balans zijn en de staatsschuld wordt verminderd. Dat doet dit kabinet: bezuinigen. Ja soms met de botte bijl maar er is ook lange tijd met te gulle hand rondgestrooid dus dat moet nu ook wel. En ik zie geen dramatische werkloosheidscijfers dus ik zie die armoe ook nog niet zo.
-
Rob van Koot, wo 27 april 2011 16:36 in reactie op Piet de Geus Reageer op Rob
Nou het is de optelsom want BTW op cultuur alleen gaat het niet doen. Maar het hele pakket aan bezuinigingen leidt wel tot een betere balans.
-
sam tosha, vr 29 april 2011 18:51 in reactie op Rob van Koot Reageer op sam
"Voorlopig behoedt deze coalitie ons land voor een financieel debacle en dat lijkt me nu het belangrijkst."
Behalve dat dat nu juist is wat deze regering niet doet. (Ze geven de heren bankiers de vrije ruimte er een crisis bovenop te gooien) geeft ze malloot Wilders alle ruimte om met zijn niet-aflatende haat- en angst campagne dit land in tweeën te spalten. -
Jager Verzamelaar, wo 27 april 2011 12:39 Reageer op Jager
Kan iemand me trouwens uitleggen welk genie ooit bedacht heeft dat een gedoogconstructie gewoon mag?
-
Joop Schouten, wo 27 april 2011 13:02 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Joop
Wormtongue?
-
Eline W, wo 27 april 2011 14:40 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Eline
Punt is dat niemand ooit heeft kunnen bedenken dat zou kunnen gebeuren, en daarom ook nooit iemand op het idee gekomen is het te verbieden.
-
Jager Verzamelaar, wo 27 april 2011 15:06 in reactie op Eline W Reageer op Jager
Het gebeurde in denemarken heb ik me laten vertellen
waarom heeft men zoiets absurds dan hier niet proberen te voorkomen? -
Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 17:02 in reactie op Eline W Reageer op Aert Willem
1973...
-
Grolschje ., wo 27 april 2011 16:10 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Grolschje
Omdat het ondemocratisch is om het te verbieden. Waarom zouden mensen niet mogen stemmen voor een partij die zegt te gedogen?
-
Rob van Koot, wo 27 april 2011 16:40 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Rob
Dat is de democratie, daarin mag je onderhandelen. Minderheidskabinetten kunenn toch ook? Zakenkabinetten.... Ik vind het wel creatief en ben er wel blij mee. Stel dat de PVV ministers had moeten leveren die in het buitenland namens de regering het woord zouden moeten voeren..... Nee hoor, dan liever zo.
-
Jager Verzamelaar, wo 27 april 2011 17:51 in reactie op Rob van Koot Reageer op Jager
Ik vind het gluiperig en ondemocratisch
-
Aert Willem d'Holbach, wo 27 april 2011 18:15 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Aert Willem
1973...
-
Frans Akkermans, wo 27 april 2011 19:28 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Frans
Het wordt niet begrepen vrees ik meneer Willem dat u verwijst naar het kabinet Den Uyl dat in wezen ook een minderheidskabinet was.
Ik ben benieuwd of dit kabinet nu hier op Joop met terugwerkende kracht nu ook absurd, gluiperig, ondemocratisch genoemd zal worden en verboden had moeten worden. -
Jager Verzamelaar, wo 27 april 2011 17:53 in reactie op Rob van Koot Reageer op Jager
En wie staat er echt voor paal in het buitenland?
Niet Wilders (zoals zo geweest was in het buitenland als ie netjes mee geregeerd had)
Nu staat Rutte voor lul
En niet alleen Rutte
Heel Nederland staat voor lul -
sam tosha, vr 29 april 2011 18:52 in reactie op Rob van Koot Reageer op sam
"Stel dat de PVV ministers had moeten leveren die in het buitenland namens de regering het woord zouden moeten voeren....."
Dus u geeft toe dat het merendeel van de pvv kamerleden niet toerekeningsvatbaar zijn. -
Stijn Geel, wo 27 april 2011 12:36 Reageer op Stijn
Sommige mensen hebben hun mondvol over polarisatie in de samenleving, anderen doen er keihard aan mee. Zo geeft Maarten van Rossum geeft weer aan wie de "goeden" en wie de "slechten" zijn. Maar ik kan hem niet betrappen op één inhoudelijk argument "want dat de PVV abjecte standpunten heeft, weten we inmiddels wel". Het enige wat bovenstaande column dan oplevert zijn ja-knikkers en het inhoudelijke debat verdwijnt naar de achtergrond.
-
Jan O., zo 01 mei 2011 11:11 in reactie op Stijn Geel Reageer op Jan
Wil je dan dat Maarten van Rossem elke keer opnieuw de riedel afsteekt over de denkbeelden van de PVV?
Ken je die standpunten dan nóg niet? -
karuna waaijer, wo 27 april 2011 12:23 Reageer op karuna
[Welbeschouwd zijn de VVD en het CDA bereid om weerzinwekkend wezelachtig te collaboreren met deze partij. Daarmee raken zij de essentialia van de rechtsstaat; ze zijn erger dan de PVV zelf omdat ze beter zouden moeten weten en ooit beter hebben geweten. Deze collaboratie maakt de standpunten van de partij van Wilders salonfähig en tast de essentie van VVD en CDA aan.]
Helemaal, maar dan ook helemaal mee eens!! -
Joop Schouten, wo 27 april 2011 12:17 Reageer op Joop
: ))))
Precies !
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7919 x bekeken Korte Scan
Reageer (354) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7562 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5822 x bekeken Korte Scan
Reageer (194) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5582 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5137 x bekeken Korte Scan
Reageer (249) Politiek Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3531 x bekeken Korte Scan
Reageer (92) Media Twitter -
Bam! GroenLinks in frontale botsing met 21e eeuw
Partijvoorzitter Weening legt uit dat Dibi officieel ongeschikte kandidaat is maar dat leden hem toch mogen kiezen ... Kelder legt archaïsch denken bloot ... CDA nu moderner dan GroenLinks
3453 x bekeken Korte Scan
Reageer (44) Politiek Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3420 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
3317 x bekeken Korte Scan
Reageer (283) Economie Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3129 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter

