vr 25 mei 2012
Bio Bekijk alles van Ronald Plasterk Word fan Abonnement
27 februari 2012 Reageer (147) 3376 x bekeken Politiek
De Rutte Recessie
[Video] Het uitzonderlijk domme beleid van kabinet Rutte heeft het met zijn taboes klaargespeeld om Nederland als enige land in Europa in een recessie te doen belanden
Laatste Reacties (147) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Charlotte Amsterdam, vr 02 maart 2012 15:17 Reageer op Charlotte
Zojuist op Ned2:
Plasterk: "Ik heb nooit ergens voor hoeven solliciteren, ik werd altijd gevraagd. Dus dit is nu wel spannend voor mij."
Wow. Zijn werkelijkheid kan niet verder van de mijne staan.
Laatst kwam mij een CV onder ogen van een persoon die 19 jaar voor een zelfde organisatie heeft gewerkt om vervolgens 17 jaar bij een ander bedrijf een vaste functie te bekleden. Ik dacht meteen: dat waren écht andere tijden. Ik kan mij daar totaal niks bij voorstellen: wat een luxe. Sinds mijn afstuderen heb ik slechts 1x de zielenrust mogen ervaren van een vast contract. Helaas werd dat ontbonden toen de organisatie in zwaar weer terecht kwam. Last in First Out.
Maar 55 jaar en nog nooit hoeven te solliciteren in je leven? Mijn mond staat open, Plasterk... -
het geweten, vr 02 maart 2012 14:18 Reageer op het
Plasterk is een leukert...........
Hij Plasterk denkt, dat zijn volgelingen domme mensen zijn die alles geloven wat hij uitkraamt.
Kortom; hij heeft geen hoge dunk van pvda kiezers. ;-)
Maurice....hoeveel zetels hebben we nu???
Next. -
Theo Joubert, do 01 maart 2012 21:32 Reageer op Theo
Het taboe op de 0,8% ontwikkelingshulp verminderen, zou hij dat bedoelen?
-
Jan L., do 01 maart 2012 21:07 Reageer op Jan
De Rutte recessie? Opportunistische flauwekul en inhoudelijk wel heel makkelijk onderuit te halen. Degene die Plasterk hier gelijk geven grijpen alles aan om het huidige kabinet zwart te maken.
Het begrotingstekort hebben we sinds 2001 weer laten oplopen, en is sinds 2007 ook als percentage van het BBP flink gestegen. Zoals Sweder van WIjnbergen vanochtend op BNN al zei, het huidige kabinet heeft deze cijfers helemaal niet zoveel kunnen beïnvloeden en zit nu met de situatie die onder Balkenende/Bos is ontstaan.
Rutte c.s. missen elke vorm van visie, hun de schuld van de huidige recessie geven is belachelijk. -
Ruud Wiemer, vr 02 maart 2012 13:04 in reactie op Jan L. Reageer op Ruud
[Degene die Plasterk hier gelijk geven grijpen alles aan om het huidige kabinet zwart te maken]
Rutte maakt zichzelf al zwart dat hoeven wij niet te doen. Doelstelling van Rutte is in 2013 een begrotingstekort van 2,8 %, maar nu blijkt dit 4,5 % te worden. Oorzaak fout beleid, hij durft niet te hervormen en kan alleen dom bezuinigen, gevolg consumenten vertrouwen is ingestort en NL in recessie.
Dus Rutte doet de verkeerde dingen daarom moet er ca 16 miljard extra worden bezuinigd. -
Pepijn Nostrinite, vr 02 maart 2012 14:13 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op Pepijn
Dat is geen inhoudelijke reactie op Ruud. Hij heeft een punt. En Rutte kan die 2,8 makkelijk halen als hij maar doorzet en het mes er een keer goed in zet. Niet Rutte maar JP en Wouter hebben de geldkraan opgezet toen de crisis begon in 2008, dat was de grote fout. Ze hadden toen al dapper moeten zijn. Maar nee hoor, doorgaan met uitgeven, dan blijft de molen draaien. Ja, op geleend geld en nu zitten we met de ellende die Rutte mag oplossen. Ik reken op snoeiharde maatregelen en ben graag bereid mee te bloeden.
-
Jan L., vr 02 maart 2012 19:09 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op Jan
[Rutte maakt zichzelf al zwart dat hoeven wij niet te doen. Doelstelling van Rutte is in 2013 een begrotingstekort van 2,8 %, maar nu blijkt dit 4,5 % te worden. Oorzaak fout beleid, hij durft niet te hervormen en kan alleen dom bezuinigen, gevolg consumenten vertrouwen is ingestort en NL in recessie.]
Los van wat je van Rutte's beleid mag vinden, die 4,5% is enkel een constatering dat de schade door vorige kabinetten nog groter is dan gedacht. Echter de naam Rutte alleen werkt blijkbaar al als een rode lap voor een stier en is kijken naar de feitelijkheden volslagen onmogelijk.
[Dus Rutte doet de verkeerde dingen daarom moet er ca 16 miljard extra worden bezuinigd.]
Je hebt blijkbaar niet gelezen wat ik heb geschreven. Neem dan voortaan ook maar niet de moeite om te reageren. -
Jan L., vr 02 maart 2012 19:11 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op Jan
[Rutte maakt zichzelf al zwart dat hoeven wij niet te doen. Doelstelling van Rutte is in 2013 een begrotingstekort van 2,8 %, maar nu blijkt dit 4,5 % te worden. Oorzaak fout beleid, hij durft niet te hervormen en kan alleen dom bezuinigen, gevolg consumenten vertrouwen is ingestort en NL in recessie.]
Los van wat je van Rutte's beleid mag vinden, die 4,5% is enkel een constatering dat de schade door vorige kabinetten nog groter is dan gedacht. Echter de naam Rutte alleen werkt blijkbaar al als een rode lap voor een stier en is kijken naar de feitelijkheden volslagen onmogelijk.
[Dus Rutte doet de verkeerde dingen daarom moet er ca 16 miljard extra worden bezuinigd.]
Je hebt blijkbaar niet gelezen wat ik heb geschreven. Neem dan voortaan ook maar niet de moeite om te reageren. -
Mister Wonkish, do 01 maart 2012 20:53 Reageer op Mister
Hij had zijn bijdrage beter "Snoeien om dood te bloeien" kunnen noemen oid.
-
Pepijn Nostrinite, do 01 maart 2012 15:23 Reageer op Pepijn
Plassterk wat een aperte onzin en politiek opportunisme. De crisis was er al in 2008. De toenmalige regering Balkenende heeft toen gezegd: we gaan nu toch door met uitgeven om de economie op gang te houden maar zullen dat wel een keer moeten bekopen. Nou, die doorgaande overheidsuitgaven hebben niet gebracht wat ervan werd gedacht. Dus is het niet zo gek nu toch maar eens te proberen echt te bezuinigen. Dat vooruitschuiven van problemen met een keer afgelopen zijn in Den Haag. Het mes gaat erin en we gaan gewoon een paar jaar bloeden voor onze te rijke levensstijl. En dan is er ruimte voor gezonde en reele groei. niet proberen welvaartspeil vast te houden, dat lukt niet en moeten we dus ook niet meer willen. We moeten een paar stappen terugzetten, leuk is het niet, wel noodzakelijk. En dan nog: 16 miljard op een begroting van 200 miljard. Gutgut wat een ramp zeg. 8%. Vanuit de rijkdom waarin we nu zitten is dat toch een offer van niks. De Grieken, die moeten offers brengen.
-
King Benzai, do 01 maart 2012 17:02 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op King
Helemaal mee eens!!
We zijn wat dat betreft maar marginaal beter dan de Grieken... We hebben het niet dermate uit de klauwen laten groeien, maar in essentie waren/zijn we geen haar beter geweest. -
kees van eck, do 01 maart 2012 20:44 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op kees
Wie moet er 'bloeden' voor het luxe leventje? Ben benieuwd.
-
Pepijn Nostrinite, vr 02 maart 2012 09:52 in reactie op kees van eck Reageer op Pepijn
We hebben een progressief belastingstelsel dus iedereen naar rato. En verder niet met de kaasschaaf maar echt hervormen. Dit land is er het meest bij gebaat als we de pijn snel nemen. Dit is de kans het gidsland van Europa te worden als het om financien gaat en een voorbeeld te stellen. We moeten het ook niet moeilijker maken dan het is. Die 16 miljard wordt politiek opgeblazen maar puur inhoudelijk is 8% natuurlijk geen echte uitdaging. En natuurlijk gaan we dan een paar jaar pijn leiden. Dat heet offers brengen voor de toekomst. Maar wie wil dat echt nu het er werkelijk op aan komt? Ook links lijkt toch gefixeerd te zijn op GROEI. Onzin. Een paar jaar quite spelen is prima. Maar ik zou het wel verstandig vinden als Rutte alle partijen betrekt bij de komende discussie en het niet alleen met de PVV en CDA zien te regelen. Nationale eenheid is nu geen luxe.
-
King Benzai, do 01 maart 2012 14:59 Reageer op King
Onzin. De recessie is een gevolg van het zakkenvullen van mensen op hoge, minder hoge en lage posities... Eigenlijk overal waar mogelijk. Burgemeesters, bankdirecteuren, politici, gemeentelijke bestuurders, directeuren in de zorg etc. etc.
Allemaal mede mogelijk gemaakt dankzij onvoldoende lange termijnvisie van voorgaande regeringen (die waren dan ook meer bezig zelf hun zakken te vullen dan na te denken over Nederland op de lange termijn).
De huidige regering is niet foutloos en maakt zich ook aan bovenstaande corruptie schuldig (PVV´ers die zichzelf inhuren?????) en houdt het op deze manier ook in stand. Maar ze zijn NIET de oorzaak van de recessie. -
Dehnus Nörder, do 01 maart 2012 16:11 in reactie op King Benzai Reageer op Dehnus
Niet aan de wereld recessie nee, maar wel aan die in Nederland, Ze hebben het kapot bezuinigd iets waar iedereen al voor waarschuwde. Maar nee dat waren "Domme Keynesiaanse mensen, De Weense school dat moesten we hebben!".
-
King Benzai, do 01 maart 2012 17:00 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op King
Sorry maar da´s onzin.
De bezuinigingen zijn een gevolg van het feit dat Nederland EN ´De Nederlanders´ op veelste grote voet leefden en nog steeds leven.
Huizenmarkt was een perfect voorbeeld... Is jaren als volgt gegaan: Persoon 1 koopt een huis voor 100.000,- EUR en betaald dus 110.000,- met KK. Na een jaar verkoopt Persoon 1 het aan Persoon 2 voor 115.000,- EUR. Kon allemaal want huizen werden in Nederland meer waard...
Persoon 2 koop het dus voor 126.500,- EUR. Op tijd van een jaar steeg dat huis dus gewoon voor bijna 30.000,- EUR in denkbeeldige waarde. Of met andere woorden: aan het huis is 30k gewoon LUCHT!!!
En zo ging het niet 1 jaar maar tientallen jaren. Mijn vorige baas is met bovenstaand voorbeeld rijk geworden en woont inmiddels in een huis van dik 950.000,-. En die instortende huizenmarkt? Zal het hem boeien, hij heeft de buit tock al dik binnen. En zo denken al die dikkoppen die hun zakken vullen. -
Dehnus Nörder, do 01 maart 2012 18:37 in reactie op King Benzai Reageer op Dehnus
Die hele huizenmarkt ellende komt van het Weense denken en Neo Liberaalisme. Maar goed, laat maar het intereseert me niet meer tegenwoordig. Welkom bij zuid Europa, jullie willen het zo graag, van Scandinavisch systeem en Noord Europese nuchterheid afgezakt naar Zuid Europese hufterigheid en corrupte regeringen.
-
Kevin Amsterdam, do 01 maart 2012 12:46 Reageer op Kevin
En nu oneindig herhalen die term. Durf je dat, Plassterk? Ik geloof er niks van
-
Kevin Amsterdam, do 01 maart 2012 14:00 in reactie op Kevin Amsterdam Reageer op Kevin
Maar ik hoop het wel.
Je weet het he; het gaat er niet om of je gelijk hebt, het gaat erom of je gelijk krijgt. En dat krijg je pas bij eindeloos herhalen zodat iedereen om je heen de term overneemt. En als je inhoudelijk kritiek op de term krijgt, als ze zeggen dat het niet waar is, gewoon beantwoorden met simpele, domme dooddoeners, die vooral niks inhoudelijks toevoegen. Dan kunnen ze je ook niet onderuit halen en kan jij de term gewoon blijven gebruiken. Ik hoop dat je het gaat doen.
Doen, doen, doen! -
Dik Brix, wo 29 februari 2012 20:25 Reageer op Dik
Net elders gepost, maar past zeker hier, dus nog een keertje:
Wat men verder ook denkt van PvdA en Plasterk:
Het lijkt mij overduidelijk, als je zo om je heen luistert en kijkt, dat de kreet 'Rutte-recessie' geen verzinsel van Plasterk is:
Nogal wat (al of niet ex-) CEO's en politici van VVD en CDA huize, economen, etc, zijn van mening dat dit kabinet Rutte het slecht doet:
Ten eerste in de EU door het consequent blijven gedogen van en samenwerken met GW, ongeacht wat die malloot allemaal uitkraamt en doet, alleen maar om in het zadel te kunnen blijven.
Dat kan dus ook direct financieel nadeel opleveren als Rutte zijn plan om de EU-afdracht met 1 miljard te verminderen wil uitvoeren. Want daar hebben tegenwoordig ook de MOE-landen, of men dat nu leuk vindt of niet, ook iets over te zeggen.
Ook de opstelling van JK de Jager lijkt in de EU steeds meer irritatie te wekken en kan niet anders dan op gegeven moment weer op NL terugslaan.
Tweede: door de bezuinigingen op onderwijs, terwijl daar juist in geïnvesteerd moet worden als NL een beetje bij wil blijven. Er zal ongetwijfeld kunnen worden bezuinigd op de organisatie, daar zit veel te veel geld in, maar niet op het onderwijs zelf.
Derde: door niet te investeren in innovatie, terwijl daar juist de aanjager zit voor de NL kenniseconomie, zeker voor de toekomst.
Vierde: de huizenmarkt zit compleet op slot, dit kabinet weigert daar iets aan te doen.
Eerste conclusie:
De rigoureuze bezuinigingen van dit kabinet en de foute keuzes vallen ook onder de eigen aanhang niet goed, juist daar waar het geld toch moet worden verdiend.
Dit kabinet bezuinigt NL een recessie in.
Vijfde: een meer flexibele arbeidsmarkt is hoog nodig om het bedrijfsleven meer ruimte te geven.
Dat lijkt me een goed idee, maar daar tegenover moet dan een sterke sociale opvang staan bij werkloosheid. Dat laatste wordt consequent afgebroken, aan het eerste wordt te weinig gedaan.
Tweede conclusie: Dat lijkt een eigenaardige tegenstelling, maar ik denk dat het een bewuste volgorde is, ook binnen de EU, waar dit zelfde afbraakbeleid in volle gang is gezet, met als extreme experimenten de zuidelijke EU-landen als eerste, te beginnen Griekenland.
Want als de arbeidsmarkt de broodnodige flexibiliteit zou krijgen, dan kan je niet meer die opvang afbreken. Dat zou overal worden geweigerd. Dus begint Rutte, samen met anderen in de EU, met de afbraak van de sociale opvang en dan pas met de afbraak van het arbeidsrecht.
Want dat komt gegarandeerd ook nog, dat weet ik eigenlijk wel zeker. -
harry jager, wo 29 februari 2012 12:05 Reageer op harry
Nou Plasterk, de PvdA stemde weer lekker meer met het kabinet, 130 miljard gaat nu richting Griekenland.
Qua omzet is Griekenland nu onze grootste handelspartner, bedankt hiervoor. -
Home Cinema, di 28 februari 2012 23:58 Reageer op Home
Ja, ja morgen wordt het beter als je meer schulden maakt.
Next.... -
Dehnus Nörder, do 01 maart 2012 16:15 in reactie op Home Cinema Reageer op Dehnus
Schulden maken hoeft niet erg te zijn als je ze slim investeert. Als je ene eigen bedrijf begint ga je ook een goed plan opstellen om zo bij mensen, banken en investeerders geld te lenen. Als jij schulden maakt om daarmee in Nederland de gezondheidszorg, Windmolen industrie (Koops in Goningen bijvoorbeeld), Scheepsbouw (Hoogezand, Den Helder, etc), etc te steunen. Terwijl je KUT Boeren subsidies een keertje stopzet die ze alleen maar misbruiken om daarmee de mensen onder de verkoop prijs in het buitenland hun producten te verkopen en hun megaboerderij uit te breiden op meerdere locaties (Mega Boeren hebben niet 1 boerderij meer maar meerdere tegenwoordig). Dan kom je ergens. Maar dankzij de Boeren en Visserij Partij (CDA) De Rijkelui en Oud Geld Partij (VVD) en haar Fighterbrand de partij die de gewone man voor de Rijkelui en Oud Geld Partij moet werven (PVV) raken we alleen maar dieper in de shit.
-
Home Cinema, vr 02 maart 2012 01:06 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Home
"Schulden maken hoeft niet erg te zijn als je ze slim investeert."
Bedrijven kunnen dit, overheden niet!.
Kunt u mij uitleggen waar de banenmachine in Den Haag staat? -
Bernard A. Tikker, di 28 februari 2012 19:12 Reageer op Bernard A.
Ik las ergens anders een column met de titel "Plasterk Potverteren" - minstens zo toepasselijk en leuk gevonden.
-
theo gerris, di 28 februari 2012 10:26 Reageer op theo
Plasterk spreekt van de Rutte recessie.
Ik spreek van de neo-liberale recessie.
Ook plasterk heeft aan de huidige crisis meegewerkt.
Hr Plasterk lees dit maar eens.
Aub, ook de reacties.
Rene Tissen ( prof. Nijenrode).
Stilte voor de zoveelste storm.
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/redactie/column/tissen/2012/articles/stilte-voor-de-zoveelste-storm.xml -
Joop Schouten, ma 27 februari 2012 23:19 Reageer op Joop
Ik vind 'de Rutte's depressie' ook wel toepasselijk.
Of 'de Rutte's impressie' ... Ik denk nog steeds dat Ronald niet weet, of weten kan, waar hij het 'precies' over heeft ...
Noch ik. Ik ben geen 'wetenschapper'. Ik weet ook iets en zie wat 'anders'.
Ik zie andere 'schaduwen'.
... En gelukkig ik ben niet verkiesbaar.
Stel dat ik mezelf moet bekritiseren?
God bewaar mezelf. -
Hugo Freutel, ma 27 februari 2012 22:15 Reageer op Hugo
De wal keert het schip. VVD beloftes inzake de HRA zullen onhoudbaar blijken in deze domino EUro- banken-overheidscrisis.
Speculatieve overheids activiteieten staken: Kunduz, JSF, HRA, ontwikkelingshulp met afweergeschut, EU uitbreiding. Ministeries inkrimpen.
Sparen, beleggen, ondernemen, creatie en innovatie belonen. Groter bouwen met die extra kamer om thuis te werken of te ondernemen. Bredere straten, grotere kavels met extra parkeerruimte, investeren in infrastructuur geven hoop en ruimte voor groei.
Opmerkelijk dat juist onder Rutte / VVD aanvoering, NL nu niet haar
3 % EU-norm gaat halen. De EUro soap is nog niet over. Het dominostelsel van schulden van overheid en banken blijft wankel. -
Bernard A. Tikker, ma 27 februari 2012 18:59 Reageer op Bernard A.
De "Rutte Recessie". Slim, blijft goed hangen. Het zal een deel van de weggelopen SP en PVV stemmers vast aanspreken.
Dat het niveau rap daalt is blijkbaar minder belangrijk dan electorale winst, maar dat kan de PvdA na de dramatische Cohen-tijd niet echt kwalijk genomen worden. -
Heinz Brauswasser, ma 27 februari 2012 18:46 Reageer op Heinz
Wij hadden als kwantumkop ofwel de GBL c.q. BLONDIE.
Dan presenteren wij u nu een nieuw Haagssyndroom de BACKUPPER van de GBL. -
karuna waaijer, ma 27 februari 2012 17:48 Reageer op karuna
Poeh, sterk hoor.
Heel goed.
Ga zo verder :)
Ook heel slim, doen waar je sterk in bent. -
Kees Apollo, ma 27 februari 2012 17:47 Reageer op Kees
De Rutte recessie zou er nooit gekomen zijn als de PvdA geen judaspartij zou zijn.
De VVD en CDA kennen we steevast als rechtse partijen. "Als ik maar in de hemel kom, en eventueel ook mijn kinderen, dan kan die ander (Grienkenland e.d.) gerust naar de hel". Tot zover niks nieuws.
Wat wel nieuw is dat de PvdA / Plasterk deze narigheid allemaal gedoogt. Als de PvdA nog een normale sociaal-democratische partij zou zijn inplaats van graaiers als W. Kok zou er echt niks aan de hand zijn met de economie van Nederland. -
Ruud Wiemer, ma 27 februari 2012 18:37 in reactie op Kees Apollo Reageer op Ruud
[Wat wel nieuw is dat de PvdA / Plasterk deze narigheid allemaal gedoogt]
Onzin. Ze steunen alleen zaken die in NL belang zijn zoals de Euro. -
Jac Schmidt, ma 27 februari 2012 20:55 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op Jac
Ik raad je aan om toch eens te kijken naar het welvaartspijl van b.v. Denemarken, Noorwegen,Zweden, Zwitserland, Australie, Nieuw Zeeland, China en sommige landen in Zuid Amerika te kijken.
Zelfs Rusland is er harder op vooruit gegaan wat groei betreft
Deze landen zitten niet in de Eurozone maar de welvaart, inkomen en economische groei etc, is daar wel verder toegenomen integenstelling tot de EU.
Sinds 1980 is het welvaartspeil in de noordelijke Eurozone afgenomen, alleen een kleine top is er beter van geworden.
Over Zuid Europa waar een kwart van de mensen werkloos is zullen we het maar niet hebben.
Het besteedbaar inkomen in Duitsland is gewoon achteruit gegaan net als in Nederland.
Die verhalen dat de euro ons vooruit heeft geholpen kunnen niet onderbouwd worden met cijfers, het tegendeel lijkt aannemelijker. -
Hans van der Helm, ma 27 februari 2012 22:47 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Hans
Noorwegen (zit niet in de EU), Zweden en Denemarken kennen geen hypotheekrente aftrek.
Noorwegen besteed zijn aardgas en olie baten beter dan wij hebben gedaan.
De levensstandaard in Denemarken en Noorwegen zijn zeer hoog, maar daar staat wel een forse belasting tegenover. Zweden is iets hoger dan hier maar de belastingen zijn naar Nederlandse maatstaven zeer hoog.
Het is maar hoe je er tegen aankijkt en zeker als je niet weet wat er gaande is. -
Ben Jansen, di 28 februari 2012 22:12 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op Ben
................Maar zijn wel jaren negentig, (afwerpen ideologische veren door exorbitant zelfverrijkende Kok)medeveroorzakers crisis en verraderlijke ondersteuners vh neoliberalisme geweest. Moeten nu hun eigen rotzooi proberen op te rui.men
-
Mark Sinops, ma 27 februari 2012 17:46 Reageer op Mark
En door er staatsobligaties voor te kopen kunnen de banken hun geld niet meer aan kleine ondernemers uitlenen en gaan die het niet aan frivole dingen zoals salaris uitgeven.
-
Marq Pas, ma 27 februari 2012 15:58 Reageer op Marq
Dit doet Plasterk erg slim, hij weet blijkbaar waar de meeste rechtse kijkertjes zitten tegenwoordig.
Of het ook verstandig is om ons uit deze crisis 'te gaan lenen' waag ik te betwijfelen.
B.V. Nederland zou beter een solide bank kunnen beginnen, om zijn onafhankelijkheid te kunnen vergroten daar waar het telt: op de mondiale financiele markt. Met edelmetalen als keiharde garantie voor spaargeld en pensioenen. Dit is er de perfecte tijd voor.
En een zekere mate van autonomie uiteraard. Ik ken niet zoveel Nederlanders die bijvoorbeeld volgend jaar al willen nivelleren met het inkomen van een Portugese sardinevisser, een Poolse landbouwer of een Tjechische herder.
Maar solide schijnt hopeloos uit te zijn...behalve in China, waar nu in noodtempo de monetaire fundamenten van de nieuwe supermacht gelegd worden. De vooruitziende blik van het communisme toch nog? -
cor mol, ma 27 februari 2012 15:49 Reageer op cor
Jammer dat de analyse waarom onze Oosterburen het zo goed met de export ontbreekt. Het is in niet onbelangrijke mate toe te schrijven aan het "Deutsches Lohndumping Wunder". De lonen zijn in Duitsland de afgelopen 10 jaar gemiddeld met 1,7% gestegen en wijken daarmee zeer af van de gemiddelde Nederlandse en EU-stijging van 3,3%. In 10 jaar geeft dat een loonverschil van 17%. [http://www.boeckler.de/pdf/p_imk_report_68_2011.pdf]
-
Piet de Geus, di 28 februari 2012 03:16 in reactie op cor mol Reageer op Piet
Vergeet ook niet dat Duitsland door de gigantische kosten van de eenwording al lange tijd veel overtollig vet heeft moeten wegsnijden, dus zij gingen lean & mean de crisis in. Dat betaalt zich uit.
-
Jan B, do 01 maart 2012 16:52 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan
Het idee van veel (Oost-) Duitsers is dat Duitsland teveel vet heeft weggesneden in de voormalige DDR en daardoor eerder ondervoed dan gezond slank is geworden. De Treuhandgesellschaft was in feite ook corrupt. Veel oost-duite bedrijven die met het juiste beleid en de juiste investeringen goeden kansen hadden gehad zijn als toekomstige concurrenten van west-duitse firma's moedwillig om zeep geholpen.
-
cor mol, vr 02 maart 2012 18:01 in reactie op Jan B Reageer op cor
De heer de Geus vergeet ook het loondrukkend effect op het loongebouw door de Wiedervereinigung met de 'Blühende Landschaften' van Kohl. De Duitse lonen zijn in de periode 2000-2010 gemiddeld met 1,7% gestegen tegen 3,3,% in Nederland en de EU. [http://tinyurl.com/86e9qdm]
-
Piet de Geus, za 03 maart 2012 03:11 in reactie op cor mol Reageer op Piet
"De heer de Geus vergeet ook het loondrukkend effect op het loongebouw door de Wiedervereinigung"
Dat vergeet ik niet. Het is juist een van de zaken waardoor Duitsland er nu economisch relatief goed voor staat. Wie legt dat de vakbonden even uit? -
Pepijn Nostrinite, ma 27 februari 2012 15:46 Reageer op Pepijn
Haha, zo snel kun je jezelf diskwalificeren als opvolger van Cohen. Ik snap de drang naar stoere taal heel goed maar een beetje inhoud kan toch geen kwaad. Plassterk is duidelijk geen econoom. Maar toegegeven, Wilders kwam ook ver met geschreeuw. Misschien is het toch wat.
-
Marq Pas, ma 27 februari 2012 16:03 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op Marq
"Maar toegegeven, Wilders kwam ook ver met geschreeuw. Misschien is het toch wat."
---
Rutte maakte 50 miljard beginnersfoutjes, Verhagen niet maar daarom is zijn image nu onhoudbaar.
Alles valt te leren, zelfs een sterk verhaal afsteken op geloofwaardige wijze.
Niet dat het allemaal echt wat helpt, natuurlijk. -
Mehmet Emre Demirkiran, ma 27 februari 2012 15:28 Reageer op Mehmet Emre
Leg gelijk ook Hayek en Keynes uit en hoe je Keynes' theorie gaat gebruiken. U spreekt wel tegen een bepaald publiek maar u vergeet nog wel op sommige plaatsen de nuance.
-
Des Duivels, ma 27 februari 2012 15:18 Reageer op Des
Ach.. ach ach.. Plasterk toch, wat bega je hier een enorme flater. Als je de cijfers erbij pakt dan kun je zien dat we sinds de jaren '80 reeds in een depressie zijn beland.
Sinds de jaren '80 consumeren we meer dan dat we produceren. De overheid en financiele sector hebben het Nederlandse volk jarenlang voor het lapje gehouden met kunstmatig gecreeerde economische groei.
Dat het BNP elk jaar groeit met een x aantal euro's zegt helemaal niets over de economie. Zeker niet als deze euro's of guldens jaarlijks in koopkracht achteruit gaan.
De economie is gestimuleerd door overheidsschulden te maken en door de consument te voorzien van goedkope leningen. Onze economie is gebouwd op een monetair piramidesysteem en dat gaat goed zolang er steeds meer mensen bijkomen die zich in de schulden steken.
We zijn nu aan het einde van de rit gekomen en niemand kan of wil zich nog in de schulden steken. Het gevolg is dat de wereldwijde economie krimpt en uiteindelijk in elkaar stort omdat het één grote luchtbel is.
Een luchtbel die ontstaan is door geldcreatie uit dunne lucht.. -
sam tosha, ma 27 februari 2012 16:01 in reactie op Des Duivels Reageer op sam
"Onze economie is gebouwd op een monetair piramidesysteem"
Grotendeels waar. Maar waar het in Plaskerks betoog om draait is dat hoewel alle westerse landen op krediet leven. Nederland als enig gezond Europees land, dramatisch slecht scoort op het moment.
Het rancuneuze beleid van Rutte 1 (en laten we hopen dat het bij 1 blijft), waarmee de crisis wordt aangegrepen geld weg te halen bij de onder en middenklasse, komt nu al als een boemerang recht in Rutte z'n grijns. -
Des Duivels, ma 27 februari 2012 16:31 in reactie op sam tosha Reageer op Des
Dat heeft met de aard van onze economie te maken. Nederland produceert en exporteert nauwelijks. Politici beweren dat ruim 70% van ons BNP afhankelijk is van export maar dat is een grove leugen.
In werkelijkheid is het slechts 29% en dan voornamelijk landbouwproducten. De rest is gewoon dozen schuiven richting het achterland. Als Duitsland minder importeert dan schuiven wij ook minder dozen, zo simpel is het gewoon.
Met name de eurofielen vertellen leugens omdat u er anders achter zou komen dat we de EU helemaal niet nodig hebben. Nederland moet z.s.m. uit de EU en weer een vrijhandelsstaat worden die zaken doet met de hele wereld. -
Jan B, ma 27 februari 2012 17:16 in reactie op Des Duivels Reageer op Jan
Met name de eurofielen vertellen leugens omdat u er anders achter zou komen dat we de EU helemaal niet nodig hebben. Nederland moet z.s.m. uit de EU en weer een vrijhandelsstaat worden die zaken doet met de hele wereld.
Wat een kolder. Het haalt de rest van je bijdrage er volledig onderuit. -
Des Duivels, ma 27 februari 2012 18:25 in reactie op Jan B Reageer op Des
Leg eens uit, wat begrijp je niet?
-
Tom Meijer, ma 27 februari 2012 21:14 in reactie op Des Duivels Reageer op Tom
"Leg eens uit, wat begrijp je niet? "
Leg eens uit, wat begrijp je niet? -
Jan B, ma 27 februari 2012 23:00 in reactie op Des Duivels Reageer op Jan
Een vrijhandelsstaat zonder vrijhandelsverdragen met economische partners? Het moet niet gekker worden.
-
Des Duivels, di 28 februari 2012 11:39 in reactie op Jan B Reageer op Des
Vrijhandel betekent vrijhandel met elk land. De Eu legt alleen maar regeltjes op die in het voordeel zijn van de grote multinationals en dat gaat ten koste van het mkb die de werkelijke motor van de economie is.
Vrijhandel is de basis. Overheden met hun ambtenaren en regeltjes zijn de doodsteek voor elke economie. -
D. Bunker, ma 27 februari 2012 15:18 Reageer op D.
Uit welk programma komt dit trouwens? Of is het een eigen prutsel? Beetje veinzen dat dit voor groot publiek is gepresenteerd?
-
Klaas Blondeman, ma 27 februari 2012 15:15 Reageer op Klaas
Grappig dat lieden die nogal eens te hoop lopen tegen het adagium "economische groei is noodzakelijk", nu opeens moord en brand schreeuwen dat een van de rijkste en gelukkigste landen ter wereld een marginale krimp vertoont. Beste socialisten: economische groei was toch een kapitalistisch dogma? En nu het even wat minder gaat opeens opportunistisch klagen dat de economie niet meer groeit? Lekker hypocriet weer.
-
Willem de Onttovernaar, ma 27 februari 2012 14:44 Reageer op Willem
Het is een VVD-traditie. Zalm - nog steeds onterecht bekendstaand als effectieve Minister van Financiën - heeft ons in het begin van dit decenium ook al bijna kapot bezuinigd. Alle landen om ons heen groeide, maar NL wilde maar niet op gang komen.
Daarbij heeft hij het voor elkaar gekregen om die 3% tekort maatregel er door te krijgen. Een levensgevaarlijke grens als je een economie weer leven in moet blazen. Prima, een beperkt begrotingstekort, maar dan wel bekeken over een periode van 5 tot 7 jaar.
En dat alles toen en nu ter verdediging van taboes die ook nu nog gelden bij deze volgens eigen zeggen zo zakelijke partij. Bescherming van mensen die qua inkomen al weinig te klagen hebben.
Het neoliberalisme heeft gefaald, maar helaas worden we erdoor bestuurd! -
D. Bunker, ma 27 februari 2012 14:35 Reageer op D.
kijk aan
alea iacta est -
Leo J Bouwman, ma 27 februari 2012 14:07 Reageer op Leo J
De mensen zijn als gekken hun hypotheek aan het aflossen. De werkloosheid stijgt ondanks het uittreden van de babyboomers en in het buitenland wordt je aangekeken alsof je uit een gesloten inrichting komt. Helemaal ongelijk heeft het buitenland daarbij niet,
een land dat met miljoenen aan de buis zit te navelstaren wegens een meid met een sexy indianenmuts op en dat dan cultuur noemt is de weg flink kwijt.
Plasterk heeft dus recht van spreken: Nederland heeft te maken met een onnodig diepe recessie omdat dit kabinet op zijn handen zit en als het een keer zijn gat verheft is dat om met triviale zaken de kinderlijke burgers te verblijden. -
Zwarte Piet, ma 27 februari 2012 13:33 Reageer op Zwarte
De grote oorzaak van de recessie is vooral de effecten van beeldvorming. Door zo te hameren op bezuinigen worden mensen juist geneigd minder uit te geven omdat ze geen keus biedt. En dat is precies waarom onze economie krimpt. Ik heb het ook geen enkele politicus horen zeggen dat mensen gewoon geld moesten blijven uitgeven om de economie te stimuleren.
-
Ingenieur Paul, ma 27 februari 2012 13:29 Reageer op Ingenieur
Nu Cohen weg is springen de PVDAers als kikkers uit de kruiwagen. En allemaal kwaken ze om het hards.
Een aantal snuggere lezers had al opgemerkt dat half Europa in een recessie zit, de hele euro zone om precies te zijn.
Nederland heeft eigenlijk geen echte economie (lees het NRC maar).. We zijn een doorschuifland....we maken niets zelf. Dus Rutte kan hier helemaal niets aan doen..als de recessie over de grenzen komt dan hebben wij dat ook.
Het. Verhaal van P staat dus vol met "verkiezingsretoriek" (ik wou hier eigenlijk een ander woord gebruiken) -
Al Bundy, ma 27 februari 2012 13:20 Reageer op Al
Ik vind dit wel erg kort door de bocht van de heer Plasterk.
Toen de crisis begin 2009 uitbrak hadden we een BalkenendeIV kabinet en toen zat er op Finacieën een minister uit de partij van dhr Plasterk. Beetje laag om Rutte1 daar nu de schuld van in de schoenen proberen te schuiven. Doet de kandidatuur van dhr. Plasterk ook geen goed, maar daar zullen anderen ongetwijfeld weer anders over denken. -
cor mol, ma 27 februari 2012 15:31 in reactie op Al Bundy Reageer op cor
Meneer Rutte wilde onder Balkende 4 in de oppositie al fors 16,2 miljard bezuinigen omdat hij de ballen verstand van economie heeft. Hadden we toen zijn advies opgevolgd dan was "de recessie duidelijk dieper geweest in de periode 2008-2010 als op de recessie zou zijn gereageerd met forse extra bezuinigingen op korte termijn".[cpb http://tinyurl.com/6mrsv88].
En als toen de HRA al systematisch was aangepakt dan hadden we nu geen crisis op de woningmarkt gehad. Maar het denken stond toch stil?
Dat denken kan je overigens niet stil zetten als je nooit hebt nagedacht. -
Des Duivels, ma 27 februari 2012 16:12 in reactie op cor mol Reageer op Des
Sorry, maar je hebt er werkelijk geen snars verstand van. Als je iets moet stimuleren dan betekend het dat er geen vraag naar is.
Of het product voldoet niet aan de verwachtingen van de markt of de markt vindt dat het product te duur is.
Zodra de overheid zich met de economie gaat bemoeien is het foute boel. Dit zorgt altijd voor misallocatie van kapitaal, immers het kapitaal zou beter elders geinvesteerd kunnen worden en het zorgt voor bubbles in producten die uiteindelijk weer zullen klappen.
De huizenmarkt is hier een goed voorbeeld van. Goedkope leningen en HRA zorgen ervoor dat huizenprijzen uiteindelijk te hoog worden (de markt krijgt verkeerde prikkels) en zullen klappen.
Ander voorbeeld, de olieprijs is decennialang enorm laag gehouden. Hierdoor kreeg de markt verkeerde prikkels en werd het mogelijk om de productie naar lagelonen landen te verhuizen.
Zo is het met alles wat wordt gestimuleerd (gemanipuleerd) door de overheid. De economie is niet maakbaar, maar dient organisch te groeien of te krimpen. -
Ruud Wiemer, ma 27 februari 2012 17:25 in reactie op cor mol Reageer op Ruud
[Meneer Rutte wilde onder Balkende 4 in de oppositie al fors 16,2 miljard bezuinigen omdat hij de ballen verstand van economie heeft]
Het was nog veel erger, ons rekenwonder Rutte wilde in 1 jaar 40 miljard bezuinigen. -
cor mol, ma 27 februari 2012 18:07 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op cor
Dank, U heeft helemaal gelijk, ik baseerde mij op een andere tekst. Het bedrag was 40 miljard in 1,5 jaar.
De commentaren logen er toen ook niet om:
"In het debat over de economische crisis weigerde hij (Rutte) tot 25 keer toe de vraag te beantwoorden hoe de VVD 40 miljard euro in anderhalf jaar tijd denkt te bezuinigen. Die opstelling leverde kwalificaties op als „idioot” (Pechtold, D66), „waanzin” (Van Geel, CDA) en „onzinnig” (minister Bos, PvdA). Arie Slob (ChristenUnie) verklaarde „moeite” te hebben Rutte „nog langer serieus te nemen”."
„Ik wil niet altijd de nuance zoeken. In het debat om de crisis ging het mij erom dat het CDA een draai heeft gemaakt. De VVD is de laatste hoeder van solide overheidsfinanciën.” Maar 40 miljard euro in anderhalf jaar bezuinigen, is dat wel realistisch? „Het is misschien technisch niet mogelijk, maar ik heb er heel bewust voor gekozen om de boodschap over te brengen dat wij aan een maximaal tekort van 2 procent vasthouden (sic). Daar ging het om.”
Met zo'n record kan Golden Wonderboy Rutte in Nederland nog steeds premier worden. Nu ja met die vergissing van 50 miljard nemen ze hem in Brussel ook al niet meer serieus.
http://vorige.nrc.nl/binnenland/article2159326.ece/Rutte_laat_de_nuance_vallen -
Ruud Wiemer, ma 27 februari 2012 18:53 in reactie op cor mol Reageer op Ruud
[Nu ja met die vergissing van 50 miljard nemen ze hem in Brussel ook al niet meer serieus.]
Bedankt voor de link, het is alweer wat jaartjes geleden dat dit zich afspeelde. Rutte is dus duidelijk omhoog gevallen en dat is schadelijk voor NL. -
Ruud Wiemer, ma 27 februari 2012 13:09 Reageer op Ruud
Plasterk heeft gelijk, door het domme bezuinigen en de bevolking bang maken dat er nog extra wordt bezuinigd is het consumenten vertrouwen op een dieptepunt beland. Hierdoor zijn de binnenlandse bestedingen in elkaar gestort en de economie in een recessie beland, de economie is dus stuk bezuinigd door Rutte.
-
Bas Grootel, ma 27 februari 2012 12:55 Reageer op Bas
De beste manier om de woningmarkt kapot te maken is om de HR te verlagen en tegelijkertijd het ontslagrecht fors te versoepelen. Zie van Dam. Geen mens durft het risico nog aan om een huis te kopen. En degene die het nog wel aandurft wordt door de bank wel teruggefloten.
-
Rob van Kan, ma 27 februari 2012 12:38 Reageer op Rob
Lekker stukje fact-free politics van Plasterk. Men praat hier in Italië over niets anders dan de recessie waar we in zitten. Jammer, want het zwakke economische beleid van Rutte is ook onderuit te halen zonder overduidelijke onwaarheden.
-
Jan B, ma 27 februari 2012 13:28 in reactie op Rob van Kan Reageer op Jan
Niks fact free. Italie draait slecht. Nederland is er qua krimp van de economie van alle landen echter het slechtste aan toe.
-
de heer Meijerink, ma 27 februari 2012 12:37 Reageer op de heer
Het is iedere keer opnieuw weer opnieuw smullen, al die o zo voorspelbare reacties van de alles-wat-links-van-de-pvv-is-bashers!
-
Andy P, ma 27 februari 2012 12:34 Reageer op Andy
Duidelijk PvdA, door leugens de eigen onmachtig proberen te verbergen. Nederland is zeker niet het enige land in recessie en heeft nog wel als één van de weinige landen in Europa de AAA status en daarbij nog bijna het laagste werkeloosheidscijfer. Maar goed, zoals gewoonlijk zullen de posieve zaken wel nog door de vorige regering zijn gedaan en is al het negatieve wel de schuld van het huidige kabinet.....
-
Zwarte Piet, ma 27 februari 2012 13:40 in reactie op Andy P Reageer op Zwarte
Het is gewoon een feit dat wij als triple A land het slecht doen en dat is gewoon op Rutte af te schuiven. Een ieder die dat niet doet moet dan ook altijd zijn mond houden over verantwoordelijkheid in de politiek.
-
Ruud Wiemer, ma 27 februari 2012 16:57 in reactie op Andy P Reageer op Ruud
[Nederland is zeker niet het enige land in recessie en heeft nog wel als één van de weinige landen in Europa de AAA status]
Je moet wel even opletten. NL is de enige van de EU landen met AAA status die in een recessie is beland. En we zijn pas aan het begin van 2012. -
Censuur Joop, ma 27 februari 2012 17:26 in reactie op Andy P Reageer op Censuur
De Triple A status van Nederland staat al enige tijd onder druk. Het is maar de vraag of het overeind kan blijven. Ongetwijfeld iet als deze recessie niet snel en adequaat onderdrukt wordt. En dat lukt niet met nog meer mensen nog meer vel over de neus halen.
De Rabobank had een Triple A status maar is die inmiddels kwijt. -
Centurio Veritas, ma 27 februari 2012 17:56 in reactie op Censuur Joop Reageer op Centurio
De Rabobank had een Triple A status maar is die inmiddels kwijt.
---------
Dat heeft niets met de Rabobank te maken maar met de criteria die zijn opgeschoven om aan de AAA-status te voldoen. Rabobank is gewoon nog de sterkste commerciële bank.
Daarnaast is door geen enkel ratingbureau Nederland genoemd als aanstaande kanshebber voor een downgrade. -
Censuur Joop, ma 27 februari 2012 23:46 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Censuur
Tuurlijk, geef er maar een draai aan. Laat me raden? VVD-er zeker?
-
Censuur Joop, di 28 februari 2012 00:13 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Censuur
Ik zal het nog een keer zeggen: De Triple A status van Nederland staat al enige tijd (sinds december j.l) onder druk. Het is maar de vraag of het overeind kan blijven. Ongetwijfeld niet als deze recessie niet snel en adequaat onderdrukt wordt. En dat lukt niet met nog meer mensen nog meer vel over de neus halen.
Want banken kunnen zich dan wel willen verrijken, als consumenten niets meer in te leggen hebben, er geen nieuwe hypotheken en grote leningen worden afgesloten, spaargeld opgenomen wordt, salarissen lager zijn zodat er minder op de bank blijft staan, daalt het vermogen van een bank rustig maar gestaag en worden de bonussen vanzelf lager en is verlaging van AAA naar AA dichtbij. Vergis je er niet in hoe nauw alles luistert.
En alhoewel er dan nog wel geen daadwerkelijk downrating is, lopen we inmiddels wel op onze tenen. We zijn dankzij Rutte en zijn wanbeleid met deze recessie tot gevolg, erg kwetsbaar geworden. Is onze economie kwetsbaar geworden en stijgt de werkeloosheid per dag.
We wachten af, hoe het verder zal gaan. Jij weet het niet, ik weet ook niet. Ik weet wel dat de scheidslijn erg dun is.
Bron: http://www.ftd.de/finanzen/maerkte/anleihen-devisen/:staatsschuldenkrise-s-p-droht-deutschland-und-dem-rest-der-euro-zone/60138705.html
http://nos.nl/artikel/319623-kredietbeoordelaar-waarschuwt-vijftien-eurolanden.html
Dat de Rabo haar status kwijt is, was wel degelijk een klap in het gezicht van die bank, al geven ze er dan ook manmoedig een draai aan.
Tussen haakjes, ik heb nergens gezegd dat de Rabo geen sterke bank meer is, die woorden gebruik jij. -
Ralph van der Geest, ma 27 februari 2012 12:14 Reageer op Ralph
Allemaal best leuk en aardig meneer Plasterk maar u persoonlijk en de PvdA fractie hadden, als u met zijn allen op tijd een beetje nagedacht hadden, min of meer kunnen voorzien wat voor rampzaligs het bruine Rutte regime in petto had.
Wat nog veel erger is en zelfs onvergeeflijk: u heeft de loopjongetjes van Wilders zelfs gelegitimeerd op een aantal belangrijke terreinen en daarmee klaargespeeld dat dit regime er nog steeds zit en er vooralsnog weinig perspectief is op een spoedig einde ervan.
Als laatste: als de PvdA ooit nog iets goeds en geloofwaardigs wil betekenen, dan zal het toch echt luid en duidelijk de ideologie van het neo-liberalisme naar de mestvaalt van de geschiedenis moeten verwijzen en zal u de volgende keer bij Marielle Tweebeke toch zeker een duidelijker verhaal moeten hebben dan afgelopen december het geval was met dat overloze gezwam van u waar geen touw aan vast te knopen viel. -
Jac Schmidt, ma 27 februari 2012 13:33 in reactie op Ralph van der Geest Reageer op Jac
Ik ben het volledig met je eens.
Plasterk en zijn fractiegenoten hebben dit als gedogers laten gebeuren.
Om de toekomst naar het pluche open te houden zijn ze te lief voor Rutte geweest.
Met hun gedogen hebben ze dit kabinet in het zadel gehouden en hebben de PvdA beroofd van haar geloofwaardigheid.
De PvdA (mijn partij) moet eerst maar eens uitzoeken waar ze met de EU en de Euro naar toe willen.
Ik vrees echter dat ze daar nooit uitkomen, de neo-liberale geest heeft de partij in een dodelijke houdgreep.
Plasterk als voornaamste uitdrager van het pro EU standpunt is wel de laatste die hierover zijn mond open mag trekken.
Wat mij betreft wordt hij geen fractievoorzitter. -
cor mol, ma 27 februari 2012 18:19 in reactie op Jac Schmidt Reageer op cor
Dan moet u Martijn van Dam kiezen, heeft heel Nederland binnenkort een flex contract.
" Hij wil af van opeenvolgende tijdelijke contracten uit de Flexwet en ziet meer heil in een nieuw soort flexcontract: een voor onbepaalde duur dat op korte termijn opzegbaar is."
Trouw: http://tinyurl.com/7z7dsxp -
Jim Peeters, ma 27 februari 2012 12:03 Reageer op Jim
Serieus....als in de titel al wordt gelogen!
België zit ook als in een recessie en ik dacht dat Griekenland ook een Europees land is inclusief meer dan tien andere Europese landen die allemaal in een recessie zitten. -
Censuur Joop, ma 27 februari 2012 12:58 in reactie op Jim Peeters Reageer op Censuur
België heeft ruim een jaar geen regering gehad en dat hele jaar is er dus ook daadwerkelijk niet geregeerd. Alleen voortgeborduurd op het oude. Nieuwe wetten en beslissingen werden niet genomen.
Dan Griekenland. Als jij Nederland gelijk wil stellen met Griekenland, dan heb je gelijk. Als jij Nederland als rijk Noord-Europees land gelijk wil stellen met al die andere landen die niet door een dom neo-liberaal kapitalistisch beleid in een recessie zijn belandt dan heb je ongelijk.
Het is wel leuk dat jij Corpsbal en co. wil verdedigen, maar dat is ten onrechte. Zij hebben dit over zichzelf, maar vooral over jou en mij en Nederland afgeroepen. Behalve natuurlijk over de rechtse rijke vingerlikkende vrindjes. Die varen wel bij de ellende van de Nederlandse burger. De één z'n dood is de ander z'n brood, nietwaar?
En het wordt nog veel erger dit jaar! -
Jim Peeters, ma 27 februari 2012 13:51 in reactie op Censuur Joop Reageer op Jim
bekijk deze bewering aub rationeel en feitelijk
Nederland is hoogtens een kwartaal eerder in een recessie dan Duitsland -
Censuur Joop, ma 27 februari 2012 14:14 in reactie op Jim Peeters Reageer op Censuur
"bekijk deze bewering aub rationeel en feitelijk
Nederland is hoogtens een kwartaal eerder in een recessie dan Duitsland "
Kijk, en dat deed ik, rationeel en feitelijk kijken. Maar ga jij eerst maar eens rationeel en feitelijk hardmaken dat Duitsland over drie maanden in een recessie zit. Het vierde kwartaal mogen de cijfers dan wel met met 0,2% een lichte krimp aangeven, de burgers en het bedrijfsleven hebben echter veel en voldoende vertrouwen in de Duitse economie, en de maand januari zag er weer een stuk gunstiger uit. Dat in tegenstelling topt Nederland, waar hier en daar de wanhoop al lichtelijk toeslaat.
We zullen het weten, over ruim twee maanden, of in Duitsland de recessie heeft toegeslagen en daardoor een groot gedeelte van Europa met zich meesleurt, of wat de link hieronder beschrijft: Duitsland trekt ons uit het dal.
http://www.supplychainmagazine.nl/duitsland-trekt-europa-uit-recessie/ -
Sjakie Chocola, ma 27 februari 2012 17:04 in reactie op Censuur Joop Reageer op Sjakie
Lekker kort door de bocht, België had geen regering is natuurlijk klinklare onzin..ze hadden geen nationale regering, maar deze heeft in België slechts een marginale rol. De federale regering is veel belangrijker voor de dagelijkse gang van zaken..
-
Censuur Joop, ma 27 februari 2012 17:14 in reactie op Sjakie Chocola Reageer op Censuur
Niks kort door de bocht. Doordat gedoe in België zijn er geen adequate maatregelen genomen om de crisis te bestrijden en de recessie tegen te gaan. Er werden lopende zaken afgehandeld en voortgeborduurd op oude zaken. U moet mijn reactie eens wat beter lezen. Misschien scheelt u dat weer een hoop moeite en ergernis.
-
Ruud Wiemer, ma 27 februari 2012 17:05 in reactie op Jim Peeters Reageer op Ruud
[België zit ook als in een recessie en ik dacht dat Griekenland ook een Europees land is inclusief meer dan tien andere Europese landen die allemaal in een recessie zitten.]
Onzin. Je moet even naar het filmpje kijken, dan zie en hoor je Plasterk die zegt, dat NL als enige land in de EU met een AAA status in een recessie zit. En dat zijn de feiten waar ook jij niet omheen kan. -
L C, ma 27 februari 2012 12:02 Reageer op L
"Het uitzonderlijk domme beleid van kabinet Rutte heeft het met zijn taboes klaargespeeld om Nederland als enige land in Europa in een recessie te doen belanden"
Tja... Als zo creatief wordt omgesprongen met berichtgeving... Maar nu de feiten: Griekenland, Portugal, Spanje, Italië, Nederland en België zitten in nu een recessie. In Frankrijk bedraagt de groei 0,2% (beter dan verwacht) en Duitsland kromp 0,2% (zonder sprake van een recessie). De verwachtingen zijn naar beneden bijgesteld voor de gehele eurozone bij gebrek aan een 'definitieve' oplossing voor de schuldenproblematiek in de perifere Eurolanden.
De verwachting is dat de Eurozone economiën in 2012 met 0,3% krimpen - onder voorbehoud natuurlijk. -
Censuur Joop, ma 27 februari 2012 13:14 in reactie op L C Reageer op Censuur
"Griekenland, Portugal, Spanje, Italië, Nederland en België"
Zoek de vaut.
Nederland als Rijk Noord-Europees Land, de grondlegger van de EU, financieel uiterst betrouwbaar, de toongever van de vrije economie, de handelsnatie bij uitstek, nu in een recessie. Dankzij wanbeleid. Van de neo-liberalen en hun groot-kapitalistiche zelfvernietigingsdrang. -
Jan B, ma 27 februari 2012 13:37 in reactie op L C Reageer op Jan
Kijk eerst eens naar de cijfers.
-
Ine Sessink, ma 27 februari 2012 12:01 Reageer op Ine
En dan heeft Rutte het nog over intelligent bezuinigen, wat de rest van Europa zou moeten navolgen.
Je hoeft niet gestudeerd te hebben om in te zien dat de manier van bezuinigingen door dit kabinet de economie meer kwaad doet dan goed. -
Erwin Lamme, ma 27 februari 2012 12:00 Reageer op Erwin
Het lijkt zo simpel wat Plasterk zegt - investeren en groeien - maar dan heb je wel een economie die met schuld gefinancierd is. Het lijkt beter om een beetje economische tegenwind voor lief te nemen, en in ieder geval de begroting op orde te brengen. Het is echter wel de kunst om slim te bezuinigen, dus niet op de laagste inkomens. Als het consumentenvertrouwen weer groeit, dan is het waarschijnlijk voorbij met de economische krimp. Ik denk dat Rutte het best aardig doet.
-
Eline W, ma 27 februari 2012 12:05 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Eline
Hoe doen landen als Duitsland dat dan? Zo als ik al eerder gezegd heb, met dit type beleid gaat de economie nooit groeien, komt de begroting nooit op.orde en gaan we failliet. Misschien dat we gered worden doordat de rest van Europa door krijgt dat ze hier voor 2 Euro per uur apparatuur in elkaar kunnen laten zetten. Maar is dat wat we willen?
-
Jan B, ma 27 februari 2012 13:36 in reactie op Eline W Reageer op Jan
Hoe doen landen als Duitsland dat dan?
Stukken beter dan Nederland. Normaliter zou Nederland dan ook buiten de gevarenzone zitten maar Rutte heeft het zelfs klaargespeeld om de economische ontwikkelingen in Nederland te ontkoppelen van die in Duitsland (in het verleden waren de Nederlandse en Duitse economie decennia lang min of meer gekoppeld, iets dat netto altijd zeer goed heeft uitgepakt voor Nederland). -
Heinz Brauswasser, ma 27 februari 2012 13:47 in reactie op Eline W Reageer op Heinz
Duitsland is al 6 jaar geleden begonnen met forse bezuinigingen.
Toen lag daar de werkeloosheid op bijna 10 %.
Hier lopen wij achter de Duitsers aan. Wij zijn telaat begonnen.
Weet je hoe hoog de ww-uitkering, de termijn en de bijstand is ?
Zoek dat maar eens op via jou pc. Dat wordt schrikken. -
sam tosha, ma 27 februari 2012 16:06 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op sam
Bijstands uitkering alleenstaande: 660 euro.
Ver beneden de armoede grens met andere woorden -
Crunchy Frog, ma 27 februari 2012 12:44 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Crunchy
@"maar dan heb je wel een economie die met schuld gefinancierd is"
Ja, nou en?
Investeringen financieren met geld dat je niet zelf hebt en dus leent, daar rendement uit halen en met een deel van dat rendement later je schuld weer afbetalen, dat doen honderdduizenden kerngezonde ondernemingen over de hele wereld. Daar heet het 'Vreemd Vermogen', het staat gewoon op de balans en in de businessplannen, en zolang je het niet onbeheersbaar laat groeien is er niets mis mee.
Maar als het om de overheid gaat heet het geen Vreemd Vermogen meer, maar 'schuld', en moeten we er opeens hysterisch over doen. Raar. -
Erwin Lamme, ma 27 februari 2012 13:31 in reactie op Crunchy Frog Reageer op Erwin
Er is inderdaad niks mis mee om een beetje schuld te maken. Het probleem is echter dat Nederland al een schuld heeft van 400 miljard. Dit is bijna 65% van het BNP, terwijl 60% toegestaan is vanuit Europa.
Er zit dus niets anders op dan te bezuinigen. -
Crunchy Frog, ma 27 februari 2012 22:55 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Crunchy
@"Er zit dus niets anders op dan te bezuinigen."
Als mensen beginnen met 'er zit niets anders op', zijn er meestal dogma's of oogkleppen in het spel.
Het dogma hier is dat van het 'huishoudboekje', een zeer succesvol maar misleidend frame, dat suggereert dat de overheidsfinanciën vergeleken kunnen worden met de inkomsten en uitgaven van een particulier gezin. Maar niets is minder waar.
Wanneer een gezin de uitgaven vermindert (dus bezuinigt) heeft dat geen invloed op de inkomsten die pa en ma binnen brengen. Iedere euro die ze besparen door minder kleren te kopen en hun sportschoolabonnement op te zeggen komt als klinkende munt in de portemonnee.
Maar bij de overheid is dat anders. Bezuinigingen leiden tot minder groei, minder koopkracht, minder consumentenuitgaven en dus vermindering van de belastinginkomsten.
Het is tekenend dat de Europese Commissie zelf als probleem in ons land aangeeft: het begrotingstekort als gevolg van te lage binnenlandse bestedingen en een vastgelopen huizenmarkt. Door het huishoudboekje als onwrikbaar dogma te hanteren, alleen maar te spreken in termen van 'broekriem aanhalen' (waardoor het vertrouwen nog meer daalt), en te weigeren serieuze hervormingen te overwegen, maakt Rutte-1 dit alleen maar erger.
Uiteraard moet je niet klakkeloos geld gaan uitgeven. Maar er zit een hele hoop anders op dan zo maar klakkeloos te gaan bezuinigen. Daar moeten verstandige keuzes in gemaakt worden. De juiste balans vinden tussen de schuld niet te veel uit de hand laten lopen, en zorgen dat de hele machine niet knarsend tot stilstand komt. En dat gaat niet op basis van dogma's. -
Ruud Wiemer, ma 27 februari 2012 17:08 in reactie op Erwin Lamme Reageer op Ruud
[Als het consumentenvertrouwen weer groeit, dan is het waarschijnlijk voorbij met de economische krimp]
As is verbrande turf. -
cor mol, ma 27 februari 2012 18:13 in reactie op Erwin Lamme Reageer op cor
Meneer Lamme, we hebben echt een van de laagste relatieve staatsschulden in Europa.
http://tinyurl.com/7ade6pn -
Hank Nozemans, ma 27 februari 2012 20:46 in reactie op cor mol Reageer op Hank
Relatief ja. Van de rentelasten die dit met zich meebrengt kan je heel wat leukere dingen doen.
-
cor mol, di 28 februari 2012 10:50 in reactie op Hank Nozemans Reageer op cor
De rentelasten zijn in aanmerking nemend de baten op de belastingclaim op de pensioenreserves dus maar 20% van ruim 11 miljard.
-
Heinz Brauswasser, ma 27 februari 2012 11:59 Reageer op Heinz
De grote backup-gedoger springt uit de hoge hoed.
-
Thomas Wagenaar, ma 27 februari 2012 11:54 Reageer op Thomas
Eindelijk een helder verhaal bij de PvdA! Zet 'm op Ronald!
-
Louis Break, ma 27 februari 2012 11:54 Reageer op Louis
Ja hoor, Plasterk heeft bij de PVV en de SP gekeken hoe je symbool politiek moet bedrijven. Als dit de nieuwe weg is van de PvdA, dan is er nog een heel lange weg te gaan.
Erg goedkoop om telkens maar anderen de schuld te geven. -
Huub Nijhuis, ma 27 februari 2012 11:52 Reageer op Huub
Goed initiatief !!!
Elke daag een nieuw stukje / thema.
Nog ietsje schaven aan de uitwerking (Camerawerk en Autocue).
Fantastisch !!! -
Jan B, ma 27 februari 2012 11:48 Reageer op Jan
En laat het H-woord voorlopig 3 jaar in de kast. De crisis op de woningmarkt is mede veroorzaakt door het geroeptoeter (aangejaagd door de banken) in de politiek over de HRA.
-
Piet Devries, ma 27 februari 2012 11:47 Reageer op Piet
Het valt me tegen van iemand, die als moleculair bioloog een reputatie had, dat hij zich in demagogie begeeft om aan de macht te raken.
Macht corrumpeert, dat lijkt weer eens aangetoond. -
gerrie de vries, ma 27 februari 2012 14:01 in reactie op Piet Devries Reageer op gerrie
Knap als bioloog dat je ook nog even de wereld economie erbij doet, dit zegt genoeg.
-
Dennis Mollis, ma 27 februari 2012 14:50 in reactie op gerrie de vries Reageer op Dennis
"Knap als bioloog dat je ook nog even de wereld economie erbij doet, dit zegt genoeg"
Wat een oliedomme opmerking alsof Rutte geen geschiedenis heeft gestudeerd en over economie gesproken hoe doet Rutte het?, en kan hij ook rekenen? -
gerrie de vries, ma 27 februari 2012 15:22 in reactie op Dennis Mollis Reageer op gerrie
Daarom je zegt het zelf al je kan niet zomaar iedereen neerzetten. En dan kom je meteen met Rutte aanzetten alsof ik heb gezegd dat Rutte het zo goed doet. Dus die krampachtige verdediging slaat nergens op.
-
Censuur Joop, ma 27 februari 2012 17:18 in reactie op gerrie de vries Reageer op Censuur
"Knap als bioloog dat je ook nog even de wereld economie erbij doet, dit zegt genoeg. "
En Verhage met zijn 11 (elf!) jaar durende studie Geschiedenis? En Rutte met zijn 7 (zeven!) jaar durende studie Geschiedenis. Hebben die gestudeerd voor wat ze nu uitoefenen? Of kan je ook een studie Neo-liberaal Wanbeleid volgen?
Dus jouw opmerking is op z'n minst een 'beetje dom'. -
Jan B, ma 27 februari 2012 17:21 in reactie op gerrie de vries Reageer op Jan
En 9 jaar doen over een studie geschiedenis (proest) is natuurlijk een garantie voor de absolute wijsheid die Rutte in pacht heeft. Voor alle duidelijkheid: Rutte heeft niet 5 jaar extra over zijn studie gedaan om er nog een hoop extra kennis bij te vergaren maar hij heeft negen jaar over een studie gedaan die anderen in 4 jaar doen.
-
maria trepp, ma 27 februari 2012 11:46 Reageer op maria
well done
-
Julius Vold, ma 27 februari 2012 11:43 Reageer op Julius
Leuk voor de búhne, maar inhoudelijk een flutverhaal van Plasterk.
Effecten van beleid zijn vaak pas een stuk later zichtbaar en Plasterk overschat (bewust?) de invloed van de landelijke politiek.
Het kan best zijn dat het huidige beleid niet goed is, maar dat zullen we pas later zien. -
Jan B, ma 27 februari 2012 12:04 in reactie op Julius Vold Reageer op Jan
Effecten van beleid zijn vaak pas een stuk later zichtbaar
Tot op heden wel. Maar dit is ook een primeur. Typische reactie van rechts trouwens. Zelfs tot je lippen in de stront nog volhouden dat je gelijk hebt. Gaat kneusje Rutte ook doen natuurlijk => Crisis? You ain't seen nothing yet! -
Frank Lenssen, ma 27 februari 2012 13:04 in reactie op Jan B Reageer op Frank
Zeg dat wel, haha.
Rutte volgende week, voor één of andere EU-commissie:
'Ons begrotingstekort, vraagt U? Ach, dat kan best voor zichzelf zorgen.'
(*lacht uiterst onnozel, als altijd*) -
Ben Jansen, ma 27 februari 2012 12:56 in reactie op Julius Vold Reageer op Ben
Later pas zien....? Het is nu al te LAAT.....De neoliberalen(CDA en VVD) en ook de PvdA hebben midden jaren 90 door het loslaten van de financiele controles het toestaan en exploiteren van daaraan gerelateerde producten de afgelopen en huidige crisis mede veroorzaakt. Voor deze wantoestanden heeft o.a de SP toendertijd reeds gewaarschuwd. Helaas wordt deze waarschuwing nu bewaarheid maar door de neolibs nog steeds genegeerd door nieuwe radicalere bezuinigingen met radicale onmenselijke gevolgen. Nederland zal hierdoor in een nog verdergaande neerwaartse spiraal belanden. Dan is het helaas te laat.
-
Dennis Mollis, ma 27 februari 2012 14:46 in reactie op Ben Jansen Reageer op Dennis
"Voor deze wantoestanden heeft o.a de SP toendertijd reeds gewaarschuwd."
Ondanks dat wordt de SP door veel als verstandig bekend staande lieden weggezet en geframed als een levensgevaarlijke partij die nooit regeringsverantwoordelijkheid zou moeten mogen dragen.
Als de SP door het politieke establishment buiten de regeringsmacht gehouden wordt omdat ze de Nederlandse bevolking middels goed bestuur wil behoeden voor het soort financiele rampspoed als waar we nu in zitten dan is dat een reden temeer om massaal op deze partij te stemmen, lijkt mij. -
Ben Jansen, di 28 februari 2012 22:14 in reactie op Dennis Mollis Reageer op Ben
Berouw komt pas vaak na de zonde, Dennis. Goed overwint het kwaad en dat zie ik vrij gauw gebeuren .....
-
Censuur Joop, ma 27 februari 2012 13:10 in reactie op Julius Vold Reageer op Censuur
"maar inhoudelijk een flutverhaal van Plasterk."
De figuur die flutverhalen vertelt moet je toch echt in het Torentje zoeken. Balkenende prentte ons jarenlang in dat het slecht ging met Nederland en dat we moeste bezuinigen - weet je nog? zuur, zoet? - ook toen Nederland nog Neerlands Glorie was, hij was nummer één met het kapot maken van een goede, groeiende economie. Om de vrije marktwerking er doorheen te persen. Om te privatiseren en de burger door de bomen het bos niet meer zag. Meer betalen voor concurrentie dat er nooit kwam.
Als dank voor het voorwerk mocht het CDA mee regeren met Rutjeflutje die het karwei wel even zou maken. En tevens even terloops Jan Modaal en Mien Minimum bijna letterlijk afmaakt.
Rutte gaat zelfs nog een stapje verder. Het is hem nog niet erg genoeg. Er moet een duidelijke scheidslijn komen tussen rijk en arm. De armen moeten weer aan een loketje staan om elke dag te vragen, op hun knietjes, of de Grote Rijke Baas een dagje werk voor de armoedige sloeber heeft.
En Rutte tandpastalacht en zegt dat het goed gaat met Nederland. En de Jager zegt dat Nederland heel belangrijk en goed is voor de economie in Europa.
Bah! Rotzooi! -
Ruud Wiemer, ma 27 februari 2012 13:16 in reactie op Julius Vold Reageer op Ruud
[Het kan best zijn dat het huidige beleid niet goed is, maar dat zullen we pas later zien.]
Je hoeft niet te wachten op later, want we zien het nu al. Van de rijke Noordelijke Euro landen is NL de ENIGE die in een recessie is beland. Het consumenten vertrouwen in NL is geheel ingestort, dus blijven de binnenlandse bestedingen ver achter. Dat geheel maakte Plasterk prima duidelijk voor iedereen. -
Jim Peeters, ma 27 februari 2012 13:53 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op Jim
sinds wanneer is Belgie geen land?
-
Ruud Wiemer, ma 27 februari 2012 18:59 in reactie op Jim Peeters Reageer op Ruud
[sinds wanneer is Belgie geen land?]
Het land heeft geen AAA status en dat is de crux. -
Dennis Mollis, ma 27 februari 2012 14:35 in reactie op Julius Vold Reageer op Dennis
"Het kan best zijn dat het huidige beleid niet goed is, maar dat zullen we pas later zien."
Ik herhaal hierbij wat ik gesteren al tegen je zei en zou graag een inhoudelijk antwoord van je willen want je lijkt nu weer je kop in het zand te steken.
Als je de resultaten van het tot nu toe gevoerde beleid van dit rechtse kabinet bekijkt dan zie je dat ze weinig tot niets voor elkaar gekregen hebben.
Het is tot nu toe slechts bij het verkopen van gebakkenlucht en het ene na het andere onuitvoerbare wetsvoorstel indienen gebleven.
Dit zijn volgens mij redenen genoeg voor mensen die rechts gestemd hebben bij de afgelopen verkiezingen om dat nu eens anders te doen.
Door het slechte kabinetsbeleid, die de economische groei niet op gang kan brengen, met oplopende werkloosheidscijfers als gevolg, kan de sfeer in dit land zomaar omslaan en dan zouden kiezers massaal kunnen overstappen naar een partij die het anders wil aanpakken dan die nu de regering vormen. -
Jan B, ma 27 februari 2012 11:42 Reageer op Jan
Plasterk heeft gelijk. En Rutte daarmee een primeur. Nog nooit in de naoorlogse geschiedenis heeft een kabinet het klaargespeeld om al tijdens de legislatuurperiode als een grote vergissing de geschiedenis in te gaan. Verkiezingen nu!
-
Eline W, ma 27 februari 2012 12:06 in reactie op Jan B Reageer op Eline
Wacht nog even met verkiezingen tot het VVD electoraat het door heeft.
-
Jan B, ma 27 februari 2012 13:30 in reactie op Eline W Reageer op Jan
Kun je lang wachten. De gemiddelde VVD-kiezer is niet al te snugger.
-
Joop Schouten, ma 27 februari 2012 14:13 in reactie op Jan B Reageer op Joop
'De gemiddelde VVD-kiezer is niet al te snugger'.
Ze zijn gehersenspoeld. Door hun 'ons kent ons gevoel' worden zij constant bevestigd in hun domme gelijk. Zij kijken niet verder dan de dikte van hun portemonnee.
Helaas zijn ze bijzonder slim. -
Anja Lodewijks, ma 27 februari 2012 15:36 in reactie op Joop Schouten Reageer op Anja
"Helaas zijn ze bijzonder slim. "
Joop, je weet toch dat je niet alle VVD'ers over 1 en dezelfde kam kunt scheren? -
Joop Schouten, ma 27 februari 2012 15:54 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Joop
Dat weet ik Anja. Ik hanteer gemiddelden.
-
Crunchy Frog, di 28 februari 2012 13:40 in reactie op Joop Schouten Reageer op Crunchy
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld één meter diep was. En verdronk. ;-)
-
Jan B, ma 27 februari 2012 17:18 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jan
Ze zijn niet slim Joop. Ze denken dat ze slim zijn en zo verkopen ze zich. Het zijn daarentegen komplete runderen zinder visie en eruditie. Wat ze er van bakken als ze de touwtjes in handen hebben kun je zien aan de puinhopen van 1.5 jaar Bruin-1.
-
D. Bunker, ma 27 februari 2012 15:18 in reactie op Jan B Reageer op D.
:)
Zegt wie? Ben jij iets of zo? -
Jan B, ma 27 februari 2012 17:18 in reactie op D. Bunker Reageer op Jan
Ja. En jij bent niets. Begrepen.
-
D. Bunker, ma 27 februari 2012 18:02 in reactie op Jan B Reageer op D.
LOL!
-
Censuur Joop, ma 27 februari 2012 17:40 in reactie op D. Bunker Reageer op Censuur
"Zegt wie? Ben jij iets of zo? "
En wie ben jij dan wel? Folderjongen voor de plaatselijke VVD? -
Marq Pas, ma 27 februari 2012 22:40 in reactie op Censuur Joop Reageer op Marq
"Folderjongen voor de plaatselijke VVD?"
---
Zoiets, 't is Holbach. -
Eline W, ma 27 februari 2012 20:24 in reactie op Jan B Reageer op Eline
Dan heeft nieuwe verkiezingen geen zin, want dan blijven we met de VVD zitten.
-
Hank Nozemans, ma 27 februari 2012 20:41 in reactie op Jan B Reageer op Hank
Goh, u kent onderzoeken met een correlatie tussen intelligentie en kiesgedrag? Geef ons een linkje zou ik zeggen.
-
Jan B, ma 27 februari 2012 22:57 in reactie op Hank Nozemans Reageer op Jan
Inderdaad:
http://pss.sagepub.com/content/early/2012/01/04/0956797611421206.abstract
Graag gedaan. -
Pepijn Nostrinite, do 01 maart 2012 15:26 in reactie op Jan B Reageer op Pepijn
[Kun je lang wachten. De gemiddelde VVD-kiezer is niet al te snugger.]
Volgens mij zijn het vaak ondernemers die het financieel beter hebben dan SPérs. Wie is er nou niet snugger? -
Dehnus Nörder, do 01 maart 2012 16:16 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op Dehnus
Er zijn best wel veel Ondernemers die SP stemmen trouwens hoor. Niet elke ondernemer is VVD er dat is een illusie. Die instand word gehouden door 1. De VVD zelf die dat omdraait tot een propaganda punt. 2. Domme idioten die denken omdat hun baas meer centjes dan hun verdient en een bedrijf heeft hij gelijk maar een VVD'er moet zijn.
Normale mensen weten best dat hun baas wel eens links zou kunnen zijn, en hun arme medemens wel eens heel conservatief Rechts ;). -
Jan B, do 01 maart 2012 17:25 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op Jan
Veel VVD-stemmers zijn geen ondernemer maar loonslaaf met dito inkomen. Derk Sauer (mede-eigenaar van het NRC en nummer 267 in de Quote 500) is een SPer.
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Ivan Wolffers Hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur VU
Bio -
Ewout Klei Politiek historicus
Bio -
Boris van der Ham Tweede Kamerlid D66
Bio -
Brecht van Hulten presentatrice Kassa
Bio
Populair
-
De échte keuze van Samsom
Media verdraaien uitspraken van PvdA-leider over voorkeur voor SP
7909 x bekeken Korte Scan
Reageer (353) Politiek Twitter -
Kamermeerderheid voor ESM
UPDATE: PvdA eist extra garanties ... Stemming volgt morgen
7555 x bekeken Korte Scan
Reageer (553) Economie Twitter -
Volkskrant wil Joop verbieden
Hoofdredacteur: 'Joop is directe concurrent van onze opiniepagina' ... Joop-verbod moet lezers naar VK-site drijven
5804 x bekeken Korte Scan
Reageer (194) Media Twitter -
Peiling: Sap ruim aan kop
Update: Het GroenLinks-dilemma op het podium: Bevlogenheid versus bedachtzaamheid ... EenVandaag: 77 procent GroenLinks-leden kiest voor Sap
5579 x bekeken Korte Scan
Reageer (130) Politiek Twitter -
'SP smijt deur dicht voor GroenLinks'
[VIDEO] SP-voorzitter Jan Marijnissen wil volgens Limburgse krant niet meer samenwerken met GroenLinks ... Nieuws ook door andere media overgenomen … SP-woordvoerder ontkent … Frans Timmermans was aanwezig en bericht op Facebook: 'dat Jan Marijnissen de deur naar GroenLinks keihard dichtsmeet. Was ik niet met hem eens' ... Marijnissen: Met Dibi aan het roer is links GroenLinks voorbij
5136 x bekeken Korte Scan
Reageer (247) Politiek Twitter -
Het Joop-verbod van de Volkskrant
Francisco van Jole Apart: Voor de tweede keer in korte tijd is er in de Tweede Kamer gepleit voor het verbieden van Joop.
3484 x bekeken Korte Scan
Reageer (92) Media Twitter -
Bam! GroenLinks in frontale botsing met 21e eeuw
Partijvoorzitter Weening legt uit dat Dibi officieel ongeschikte kandidaat is maar dat leden hem toch mogen kiezen ... Kelder legt archaïsch denken bloot ... CDA nu moderner dan GroenLinks
3452 x bekeken Korte Scan
Reageer (44) Politiek Twitter -
De Hond peilt: Heftige electorale schommelingen
VVD-achterban niet blij met lenteakkoord ... Dibi kost GroenLinks zetels ... PvdA en PVV profiteren ... Geen meerderheid voor 'Kunduz-coalitie' ... Europa en euro zullen belangrijke rol spelen op 12 september
3420 x bekeken Korte Scan
Reageer (186) Politiek Twitter -
D66 wil 40-urige werkweek terug
D66-Tweede Kamerlid Wouter Koolmees in Buitenhof: Een officiële vrije dag opgeven levert ook economisch voordeel op
3128 x bekeken Korte Scan
Reageer (171) Politiek Twitter -
GroenLinks pakt forens hard
Update: GroenLinks legt uit: Arme mensen betalen voor dure leasebakken van de rijken ... GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent verdedigt Lenteakkoord: Dan ga je maar dichter bij je werk wonen
3075 x bekeken Korte Scan
Reageer (261) Economie Twitter

