Bio Bekijk alles van Hans Groen Word fan

Hans Groen

Hans Groen consultant @Vise Consultancy

21 augustus 2011 Reageer (115) 2727 x bekeken Politiek RSS

De prijs van rancune

Wilders helpt liever de Nederlandse economie om zeep, dan te accepteren dat niet zijn favoriete kabinet in vak K zit

Het huidige kabinet struikelt in de huidige crisis keer op keer over haar eigen veters. Van traag reageren op nieuwe crisis ontwikkelingen, rekenfouten tot volkomen verkeerde inschatting van de onderhandelingsposities van de verschillende Europese landen. Maar eigenlijk is dat niet zo bijzonder. Dit kabinet is niet gebaseerd op een doordacht beleid met oog voor de toekomst, maar zuiver op de rancune van Wilders jegens Links en de angst van Rutte voor zijn eigen achterban.

Nog altijd zijn er mensen die dit kabinet steunen en het zelfs een uitstekende kabinet vinden. Maar als je vraagt waarop dat gebaseerd is, blijft het angstvallig stil. Dit kabinet zit amper een jaar en heeft al meer kapitale fouten op haar conto staan dan menig ander kabinet in haar gehele periode.

Het begon al met de gebrekkige financiële onderbouwing van het regeerakkoord, dat door elke econoom, links [professor jacobs] en rechts [professor wijnbergen], compleet wordt gekraakt. Ook het CPB liet er geen spaan van heel. Van de te bezuinigen 18 mld, is slechts 9-10 miljard hard te noemen. De rest is luchtfietserij. Dit kabinet draait de PGB de nek om ten faveure van zorginstellingen, wat vele malen duurder is. Wie gaat straks die rekening betalen? Kunst & Cultuur, een belangrijke renderende sector wordt gekortwiekt. De effecten zullen zich over de komende jaren gaan tonen in dalende inkomsten voor aanpalende sectoren zoals de horeca. De belangrijkste zaken, verbetering/hervorming van de arbeidsmarkt blijft diep verstopt in een lade. Zo ook de broodnodige hervormingen op de woningmarkt.

En nu op Europees-economisch gebied falen Rutte en de Jager opzichtig. Beiden worden door de financiele markt van onkunde beticht. En niet zonder reden. Toen de eurocrisis tijdens de vakantie een nieuwe wending nam, gaf Rutte niet thuis, terwijl de financiële markten steeds zenuwachtiger werden. Zijn presentatie van het Griekse akkoord was arrogant jegens journalisten. Dat werd nog eens duidelijk toen achteraf bleek dat Rutte er volkomen naast zat.

Nu heeft Rutte weer opzichtig gefaald omdat de Finnen beter wisten te onderhandelen dan hij. Terwijl de mogelijkheden hiertoe gewoon in het akkoord staan beschreven. Wat ik schokkend vind is het gemak waarmee gesproken wordt om maar eilanden van Griekenland in onderpand te nemen. Het is alsof het kolonialisme weer helemaal terug is. "Betaalt u niet de rekening die wij u door uw strot duwen? Dan nemen we gewoon delen van uw land in bezit."

Het is de prijs die wij betalen voor een regering die het belangrijker vindt om Cohen, Sap, Roemer en Pechtold buiten de treveszaal te houden, dan fatsoenlijk beleid te voeren. Ook al is de consequentie dat Nederland in de afgrond valt. Wilders helpt liever de Nederlandse economie om zeep, dan te accepteren dat niet zijn favoriete kabinet in vak K zit. Hetzelfde gebeurt nu in de VS. De Tea Party is zo verblind door woede en haat, dat zij alles op alles zet om Obama te dwarsbomen. Ook al gaat dat ten koste van de Amerikaanse economie. En met de dag wordt de prijs voor dit absurde rancuneuze gedrag, hoger en hoger voor Henk & Ingrid.

Dit artikel verscheen eerder op de weblog van Hans Groen.

Laatste Reacties (115) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • anton groeneveld, di 23 augustus 2011 12:47 Reageer op anton

    anton

    ander woord voor .... toer error isme ....

  • Joop Schouten, di 23 augustus 2011 10:55 Reageer op Joop

    Joop

    Mooie aanvulling 2 van dezelfde schrijver:

    http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/2860762/2011/08/23/Jaloezie-en-angst-bepalen-de-Nederlandse-economie.dhtml

  • Des Duivels, ma 22 augustus 2011 21:19 Reageer op Des

    Des

    Wilders helpt de Nederlandse economie om zeep? Daar zou ik graag een financiele onderbouwing bij zien. Zo als het er nu naar uitziet werkt de Eu en de Euro juist negatief op de Nederlandse economie. De economische groei die we hebben gehad hebben we zelf gefinancierd door de zwakke landen geld te lenen zodat ze onze producten konden kopen...

    Dit is de harde realiteit van de EU en de euro. Wat de EEG heeft bereikt heeft de EU compleet afgebroken.

  • wim landmeter, do 25 augustus 2011 12:51 in reactie op Des Duivels Reageer op wim

    wim

    als U zo'n opmerking maakt dan leest U de krant(en) niet echt goed.
    het staat er: rekenfout van 50 miljard, afwezig zijn bij nerveuze markten, besluiteloosheid op buitenlandse zaken, onkunde herverdeling arbeidsmarkt, kloven tussen rijk en arm , tweespalt politiek ( links rechts gevoel)
    kortom burgers slapen nog, maar de vraag is hoelang nog ? september wordt het duidelijk en 2012 wordt het drama voor 3/4 van de nederlanders werkend of niet !

  • zorba de griek, ma 22 augustus 2011 18:51 Reageer op zorba

    zorba

    @groen Een verlate reactie op uw post op topic Kans op rellen groot onder deze gedoogregering op dat u een belangrijk punt maakt.

    U schreef : "uw commentaar laat duidelijk zien dat u het concept mensenrechten interpreteert niet vanuit de mens maar vanuit een gewenste maatschappelijke ordening. Een ordening waarbij je natuurlijk op een hellend vlak komt. Want wie bepaald die ordening? in Iran hebben ze daar heel andere opvattingen over als hier in nederland. Wat u suggereert, opent de deur naar willekeurige detentie, marteling etc.

    mensenrechten zijn universeel en onvervreembaar. En deze zijn juist ingesteld om te voorkomen dat in moeilijke en zware maatschappelijke periodes, de rechten van de mens, ongeacht wie, geborgd worden en te voorkomen dat populistische oprispingen, deze universele rechten overboord gooien."

    http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/kans_op_rellen_groot_onder_deze_gedoogregering/

    Ik ben het voor 99,99% met u eens. Maar niet voor 100%. En die ene honderdste procent maakt een wereld van verschil.

    1. Mensenrechten zijn leuk, maar wat heb je er aan als je land in anarchie vervalt. Dan schiet het middel zijn doel voorbij. Waarmee ik niet zeg dat de EHRM nu gelijk helemaal op de schop moeten door de rellen in GB, het gaat om het principe.

    2. Als de mensenrechten absoluut zijn hoef je er nooit meer over na te denken. Als mensenrechten voor 99,99% absoluut zijn dan dwing je jezelf om steeds te blijven nadenken over doel en middel.

    3. Als mensenrechten een absolute en eeuwige waarheid zouden, dan had de wetgever er geen wijzigingsprocedure bij gedaan.

    4. Waar ik het wel volledig met u eens bent is dat er hele, hele, hele goede argumenten moeten zijn om te gaan sleutelen aan de mensenrechten.

    Net zo goed als ik tegen geweld ben, en slechts een oorlog steun als echt alle andere wegen zijn geprobeerd en er geen alternatief meer is, zoals bijv. destijds met Golfoorlog I nadat Sadam Koeweit was binnengevallen.

    Bush sr. en James Baker hebben een half jaar lang alles gedaan om er zonder oorlog uit te komen. Met als laatste poging de persoonlijke brief die Bush sr. aan Sadam heeft geschreven en die hij aan Tariq Aziz meegaf.

    Toen dat niet gewerkt had mocht Storming Norman Schwarzkopf zijn gang gaan. Met de steun van de hele wereld, inclusief de Islamitische landen.

    Op dezelfde manier kijk ik tegen het aanpassen van de EHRM aan.

    5. En daar verschil ik dus van mening met D66/GL die het wel doen voorkomen alsof je niet meer hoeft na te denken en/of inhoudelijke te discussiëren omdat de mensenrechten absoluut zijn.En dat is iets wezenlijk anders dan om de 4 jaar de mensenrechten aanpassen afhankelijk van of links of rechts de verkiezingen heeft gewonnen. Daar zijn we het wel over eens.

    7. En het is grappig dat u Iran noemt. Want dat bewijst dat mensenrechten dus niet absoluut zijn. Zij (de Ummah/de OIC) hebben daar andere opvattingen over.

    In uw reactie gaat u er impliciet van uit dat "onze mensenrechten" beter zijn dan "hun mensenrechten". De Islamitische wereld denkt exact hetzelfde als u, maar dan omgekeerd. En u mag aan de Islamitische wereld gaan uitleggen dat "onze mensenrechten" de absolute en eeuwige waarheid zijn.

    http://www.centerforinquiry.net/uploads/attachments/ISLAM_AND_HUMAN_RIGHTS.pdf

    Ik geef u heel erg weinig kans dat u daarin slaagt. Zij zien dat gewoon anders. En daar zijn ze "heilig" van overtuigd. Net zo goed als u en mevrouw in 't Veld "heilig"overtuigd bent.

    Kortom, mensenrechten zijn geen 100% absolute waarheid.

  • hans groen, wo 24 augustus 2011 00:40 in reactie op zorba de griek Reageer op hans

    hans

    Een lang betoog dat volkomen zijn doel voorbij schiet. Ik stel niet dat de mensenrechten in vorm absoluut zijn, maar onvervreemdbaar zijn. Dat betekent dat zij toekomen aan de mens zelf en niet aan instituties zoals overheidsorganen. Ergo: het is niet aan overheid / politiek om aan de mensenrechten te tornen. Die rechten zijn er om de mens tegen de overheid te beschermen. De mensenrechten zijn gebaseerd op de gelijkwaardigheid van elk mens. En dat principe laat U maar ook de PVV los. Dat is een hellend vlak.

    en ja, daarvan zijn vele voorbeelden.

  • Antonie van Arnhem, ma 22 augustus 2011 07:50 Reageer op Antonie

    Antonie

    Hoezo, de Finnen hebben beter onderhandeld dan Rutte? Rutte is niet zo achterbaks om achter de ruggen van andere Europese partners stiekem te gaan zitten onderhandelen met Griekenland.
    Die hele deal tussen Finland en Griekenland was abject, en het geeft maar weer eens aan dat de Grieken nog steeds niet te vertrouwen zijn, helaas.

  • , ma 22 augustus 2011 09:11 in reactie op Antonie van Arnhem Reageer op

    Ik meen te mogen constateren dat het ook iets bijzonder negatiefs over de finnen zegt.

  • Huub Geluk, ma 22 augustus 2011 14:50 in reactie op Antonie van Arnhem Reageer op Huub

    Huub

    Ik vind Rutte wel degelijk achterbaks. En een echte kontelikker vind ik em ook: trappen naar beneden en likken naar boven. Is Rutte dan toch een Limburger?
    Dat de Grote Domme Gedoger de kroon spant in achterbakse dommigheid, staat overigens als een paal boven water.

    Daarnaast vind ik Rutte ook tamelijk dom. En dat verklaart zijn knullige optreden in de media en in Europa en in de tweede kamer en in het kabinet, en overal elders.

  • Tom Meijer, ma 22 augustus 2011 15:54 in reactie op Antonie van Arnhem Reageer op Tom

    Tom

    "achter de ruggen van andere Europese partners stiekem te gaan zitten onderhandelen met Griekenland."
    Niks stiekem, de andere EU landen hebben aparte deals een poosje geleden gewoon toegestaan en dat in een document laten vastleggen. Dus abjecte deal en Grieken niet te vertrouwen? Ik vind eerder dit soort reacties abject. Stel je eerst eens goed op de hoogte voordat je dergelijke uitspraken doet.

  • zorba de griek, ma 22 augustus 2011 02:43 Reageer op zorba

    zorba

    U moet Enron, Bush en Lehman dankbaar zijn. Daardoor zijn de systeemfouten in de opzet van de Euro nu al boven tafel gekomen en kunnen deze lekken in het systeem structureel wordt aangepakt. Anders was het later wel fout gegaan. Want een systeemfout is een systeemfout.

    Dat u dat niet begrijpt, daar kan ik verder niks aan doen. Maar als u u zelf wilt blijven wijzen maken dat de Europa Ja!-intellectuelen het toch allemaal beter weten dan vind ik het best. Ik kan zo nog wel een rijtje systeemfouten in de EUSSR opnoemen die vroeg of laat ook boven tafel gaan komen. Helemaal boven aan de lijst staat dat de EUSSR nauwelijks nog iets met democratie te maken heeft. Daar gaat men op termijn vanzelf wederom last van krijgen. En niet zo'n klein beetje ook. De tijd zal het vanzelf uitwijzen.

    Verder heb ik me bottomline 10 jaar wijs (moeten) laten maken door de Europa Ja!-betweters dat elke Nederlander er gemiddeld 800 euro per jaar op vooruit gaat. Dat is 8000 euro.

    Sinds het uitbreken van de schuldencrisis heeft Nederland per pp nu al meer in de bodemloze Brusselse putten moeten storten om de hele toko niet in elkaar te laten donderen. En we hebben er nog geeneens een structurele oplossing voor terug gekregen. Als ie er uberhaupt komt. En zelfs dan is het nog maar de vraag of het in de praktijk ook werkt.

    Over de extra kosten van de eurobonds hoeven we het al helemaal niet te hebben. Die Duitsers weten echt wel waar ze het over hebben.

    En u kunt het Griekse failliet wel afdoen als niet zijnde een systeemfout. Maar het is een feit dat nu het kalf verdronken is Brussel maatregelen gaat nemen of al heeft genomen om zoiets nooit meer te laten voorkomen. Dan had men dat dus ook gelijk goed kunnen doen en dus is het wel degelijk een systeemfout. Alleen snapt u volgens mij niet helemaal hoe dit soort zaken in de praktijk hoort te worden aangepakt om zo'n Grieks failliet op voorhand te voorkomen.

    Als NASA een bemande raket naar de maan stuurt, dan komen er geen Griekse konijnen uit de hoed vallen onderweg. Die weten hoe je een waterdicht systeem in elkaar moet zetten.

    Dus u kunt wel doen alsof dat Griekse drama niet te voorkomen is, maar dat is gewoon onzin. Als u zich eruit wil praten doordat af te doen als een incident dan zegt dat iets over uw kennisniveau op het gebied van systeemontwikkeling.

    Ook Enron was geen incident. Als men de kans krijgt zo lang op zo'n schaal de kluit te belazeren dat zit er iets structureel scheef op het gebied van Quality Assurance. Want ook dat is te voorkomen als je je systeem goed op zet.

    Die hele Amerikaanse hypotheekcrisis is ook geen toeval. Als je S&P ratings laat bepalen terwijl men betaald wordt door de banken, dan vraag je erom. Ook een mega-systeemfout.

    En over "het gevaar Wilders". Ik blijf er bij dat Wilders wel degelijk de juiste strategische visie heeft. Waar het aan schort op dit moment is de kennis, kunde en ervaring in de uitwerking. Maar beter iemand die de juiste strategische keuzes maakt, dan een ervaren rot die alle ins en outs kent maar de verkeerde strategische keuze heeft gemaakt. Want het eindresultaat is wel degelijk een puinhoop.

    Tot slot nog dit en het is niet persoonlijk bedoelt, kijk zelf maar of u zich aangesproken voelt. U wilt niet weten hoe vaak ik projecten heb stuk zien lopen op de misplaatste arrogantie van de HBO+er en zijn leasewagen die neerkijkt op het klootjesvolk op de werkvloer.

    Maar een HBO+ er die zich god waant heeft vooral methodische en theoretische kennis. De man op de werkvloer die op de fiets heeft veel inhoudelijke kennis en ervaring. De beste systemen krijg je door van beide de sterke punten te benutten.

    Alleen gebeurt dat niet omdat de HBO+er zich ver verheven voelt boven het klootjesvolk en in zijn arrogantie zijn eigen beperkingen niet ziet.

    En vooral op dat laatste punt gaat het in Brussel op exact dezelfde wijze mis. Men weet het al tig jaar beter dan de kiezer. Denkt men.

    Wij spreken elkaar nog wel over een paar jaar. Maar als ik een Europa Ja!-adept was zou ik me even low-profile houden. We are not out of the woods yet.

  • de heer Meijerink, ma 22 augustus 2011 08:07 in reactie op zorba de griek Reageer op de heer

    de heer

    Ik proef een ondertoon van rancune en jaloesie op de hoger opgeleiden. Van oudsher is er een verschil in leven en doen in de diverse 'sociale klassen' (die zijn er altijd geweest), weet ik uit eigen ervaring.
    Grappig vind ik wel dat ik lees hoe dicht de SP en de GBL qua gedachtengang over de inrichting van de maatschappij bij elkaar liggen. Ook Maurice de Hond's opiniepeilingen deze week over de virtuele nieuwe 2e kamer tonen het aan. De extremen van onze maatschappij zijn de enige die t.o.v. de laatste 2e kamerverkiezingen op een significante winst staan.

  • zorba de griek, ma 22 augustus 2011 12:44 in reactie op de heer Meijerink Reageer op zorba

    zorba

    --- Ik proef een ondertoon van rancune en jaloesie op de hoger opgeleiden. ---

    zorba de griek, zo 27 juni 2010 00:55

    En als bonus wil ik ook herhalen dat D66'ers aardige mensen zijn die het beste met de wereld voor hebben.

    http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/van_hooiberg_naar_speld/

  • Joop Schouten, ma 22 augustus 2011 18:17 in reactie op zorba de griek Reageer op Joop

    Joop

    'En als bonus wil ik ook herhalen dat D66'ers aardige mensen zijn die het beste met de wereld voor hebben.'

    Ik denk dat je dit van de meeste mensen kunt zeggen.
    Het probleem zijn de verschillende partijstandpunten en de onderzoeken die daar op gebaseerd zijn (...).

  • zorba de griek, ma 22 augustus 2011 19:17 in reactie op Joop Schouten Reageer op zorba

    zorba

    --- Het probleem zijn de verschillende partijstandpunten en de onderzoeken die daar op gebaseerd zijn ---

    Ik zal niet alles goed praten wat in het programma van de PVV staat. Een deel ben ik het zeker niet mee eens.

    Maar de extreme oplossingen van Wilders worden een stuk logischer als het onderliggende probleem ook bij u duidelijk wordt. En dat gaat de komende jaren vanzelf gebeuren.

  • , ma 22 augustus 2011 08:27 in reactie op zorba de griek Reageer op

    Nu al?
    De structurele fouten in de Opzet van Europa waren voor iederen die er oog voor had van het begin af aan zichtbaar.
    Slecht een stel luchtfietsers en een stel aartsbedriegers zagen er heil in.
    En begrotingsdiscipline zonder sancties stelt geen barst voor.
    Zeker niet als de twee belangrijkste landen diezelfde begrotingsdiscipline meteen al aan hun laars lappen.
    Hetgeen ze overigens, maak je maar geen illusies, indien nodig direct weer zullen doen.

  • zorba de griek, ma 22 augustus 2011 13:46 in reactie op Reageer op zorba

    zorba

    Thieme heeft de Jager in het debat gevraagd waarom er geen promotie-degradatie regeling komt voor Euro-landen. De Jager lulde daar over heen dat eerst de problemen moesten worden opgelost.

    Als de oplossing van Thieme zou worden ingevoerd heb je 80% van de systeemfouten afgedekt. Het beloont goed gedrag en het straft wangedrag. Want voor een heleboel landen minus Nederland en Duitsland betekent meedoen aan de euro gewoon bakken met gratis geld.

    Als Brussel gewoon naar Thieme luistert dan kan je al die andere kunstgrepen die allemaal neerkomen op meer macht naar het ondemocratische en niet-transparante Brussel overslaan omdat het niet meer nodig is.

    Je hebt alleen nog een politicus met ballen nodig op de plek van van Rompuy die landen inderdaad uit de euro schopt als ze de kluit belazeren. En ze niet weer een enorme zak met geld geven als ze beloven het niet meer te doen. Dat dat niet werkt hebben de Grieken inmiddels al bewezen.

    Zachte heelmeester etc. Dus ook van Rompuy zelf is een systeemlek.

  • - Chapeau, zo 21 augustus 2011 22:34 Reageer op -

    -

    Allereerst een correctie: de econoom (Sweder van) Wijnbergen is niet rechts, maar PVDA (of is PVDA ook al rechts?). Verder handelt Wilders niet uit rancune maar houdt hij zich netjes aan de afspraken uit het gedoogakkoord. Daarin is erkend dat er verschilpunten zijn en is de afspraak gemaakt dat het kabinet de vrijheid heeft om op deze gebieden met andere partijen tot een meerderheid te komen.

  • Suus Suus, zo 21 augustus 2011 22:51 in reactie op - Chapeau Reageer op Suus

    Suus

    Ow... een gedoogaccoord, dus het gedogen, is belangrijker dan de toekomst van je kiezers en kun je hoef je de joker in je hand niet te gebruiken.

    Goh, wat netjes van hem.

  • Daniël Willemsen, zo 21 augustus 2011 21:25 Reageer op Daniël

    Daniël

    Welja, als ik de auteur volg dan zou het met Cohen, Sap, Roemer en Pechtold in een kabinet stukken beter gaan. Ik ben er echter zeker van dat deze potverteerders in deze tijd helemaal niets hebben bij te dragen. En wel omdat men alleen maar méér zou willen uitgeven. En dat kan helaas niet meer.

    De linkse lente, Paars+, het linkse geluid. Linksen denken waarschijnlijk dat als ergens maar een links sausje overheen zit, dat het dan wel goed komt. U beschuldigt de PVV ervan om kosten wat kost links buiten de regering te houden. Werkt het andersom niet precies zo?

  • Le Chat Botté, zo 21 augustus 2011 22:04 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Le Chat

    Le Chat

    Ik concludeer uit het artikel eerder dat dit kabinet niet uit de verf komt door de angst voor de nietsontziende gedoogpartner. Over de oppositie wordt verder geen uitspraak gedaan, behalve dat het kennelijk het streven is van dit kabinet om de eerste koste wat kost uit de regering te houden.
    De PVV wordt vervolgens geconnoteerd met politiek hooliganisme ('vak K') en als rancuneus omschreven. Een alleszins redelijke en onderbouwde waardering, lijkt mij.

  • Daniël Willemsen, zo 21 augustus 2011 22:24 in reactie op Le Chat Botté Reageer op Daniël

    Daniël

    De auteur stelt dat Wilders het kabinet kosten wat kost in stand wenst te houden, uitsluitend om links buiten regeringsdeelname te houden. Vermoedelijk steunt de PVV dit kabinet omdat zij haar beleid ziet zitten bóven het imaginaire beleid van bijvoorbeeld Sap, Cohen en Pechtold.

    Rancune? Ik vermoed dat iedere partij voor zichzelf het onderste uit de kan wil halen. En dat doet de PVV als gedoogpartner van CDA/VVD.

  • , ma 22 augustus 2011 08:54 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op

    Goed zo.
    Ik stel vloor nog harder bezuinigen. De burgers nog harder afknijpen(Behalve de meest-verdienenden), vooral de allerzwaksten.
    Prima idee.
    Alle mensen de hand op de knip, en niets uitgeven want de inkomsten worden beperkt.
    Goed voor de economie.

    ;(

  • Daniël Willemsen, ma 22 augustus 2011 11:50 in reactie op Reageer op Daniël

    Daniël

    Economie is vrij eenvoudig: je kunt niet meer uitgeven dan er binnenkomt. Wij geven al decennia meer uit dan er binnen komt. En dus moet er inderdaad bezuinigd worden (nog steeds wordt er te weinig bezuinigd).

    Bezuinigen kan door belastingen te verhogen of door onrendabele activiteiten te staken. Belastingen verhogen is voor Nederland (het topland qua hoogte van belastingtarieven) ongunstig vanwege de internationale positie. Bezuinigen op onrendabele activiteiten zoals cultuur, immigratie en uitkeringen is een goede mogelijkheid.

    De meest-verdienenden nog harder aanpakken is symboolpolitiek (men betaalt al 52% inkomstenbelasting in de hoogste box. Het zou bovendien relatief gezien bijna niets opleveren omdat er door vergaande nivellering weinig grootverdieners zijn).

  • , ma 22 augustus 2011 14:33 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op

    En dus gedwongen bestedingsbeperking.
    En dus achteruitkachelen van de economie?
    Je zegt het maar.

  • Suus Suus, zo 21 augustus 2011 22:39 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Suus

    Suus

    Nou, uw geadoreerde leider zit niet in de regering. m.a.w. heeft geen verantwoordelijkheid genomen, want als hij in de regering zou zitten, zou het vriend en vijand bewezen worden, dat hij gewoon niets voorstelt dan roepen langs de zijlijn.

    zelfs nu, neemt uw leider geen verantwoordelijkheid, dan slapjes nee geroep en getwitter langs de zij lijn. Staat hij achter zijn principes, ja of nee ? Gaat hij door tot het bittere eind en eist hij dat men stopt met de EU, anders einde oefening ? Daarvoor hoeft hij niet veel te doen, behalve ruggegraat tonen.
    Doet hij dat niet, dan doet hij niets anders dan op kosten van de belastingbetaler zijn stoeltje warm houden, want dat zit zo lekker en makkelijk.

  • Daniël Willemsen, zo 21 augustus 2011 23:25 in reactie op Suus Suus Reageer op Daniël

    Daniël

    Allereerst, waaruit blijkt dat Wilders mijn leider is en dat ik hem adoreer? In deze fase van opbouw van de PVV is het inderdaad een verstandige keuze om op te treden als gedoogpartner en de risico's te beperken. Met die keuze is helemaal niets mis. Welke partij was in korte tijd al zo groot? Wilders kiest een strategische positie zoals alle anderen.

    Wilders houdt zijn stoeltje nutteloos warm? Zijn zetels zijn hard nodig om dit kabinet op de been te houden. Derhalve heeft hij een nuttige positie.

  • Suus Suus, ma 22 augustus 2011 09:06 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Suus

    Suus

    =Wilders houdt zijn stoeltje nutteloos warm? Zijn zetels zijn hard nodig om dit kabinet op de been te houden. Derhalve heeft hij een nuttige positie.=

    Ow hij zit daar voor de sier en duur betaalde cabaret show ? Wat kan hij de eerst volgende verkiezingen zijn kiezers presenteren als behaalde resultaten op basis van zijn verkiezingsbeloftes, waardoor men op hem stemde ?
    Noemt u eens iets, waarvan zijn kiezers ermee kunnen zwaaien, van dat heeft wilders voor ons bereikt ?
    .

  • Daniël Willemsen, ma 22 augustus 2011 11:22 in reactie op Suus Suus Reageer op Daniël

    Daniël

    De PVV zit er niet voor de sier want zij is gedoogpartner van het zittende kabibet. Zonder de PVV zou dit kabinet niet actief kunnen zijn. Dat ú vindt dat de PVV er voor de sier zit heeft meer te maken met dat u het oneens bent.

    We zullen zien wat de PVV aan het einde van de rit kan tonen als resultaat. In ieder geval zie ik dat het klimaat zich in de juiste richting ontwikkeld. Zo is door vertegenwoordigers van de regering gezegd dat de multiculturele samenleving mislukt is en dat is het begin van verandering. Over drie jaar maken we de balans op.

  • Suus Suus, ma 22 augustus 2011 12:11 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Suus

    Suus

    =We zullen zien wat de PVV aan het einde van de rit kan tonen als resultaat.=

    U bent optimistisch :-) Is er dan naast hun grotenssels vervallen verkieizingsbeloften nog iets overgebleven ?

    = In ieder geval zie ik dat het klimaat zich in de juiste richting ontwikkeld.=

    Het zal uw xenofobische onderbuik wel strelen, maar het huidige klimaat is desastreus voor het meerendeel van de samenleving, sowieso economisch !

    =Zo is door vertegenwoordigers van de regering gezegd dat de multiculturele samenleving mislukt is en dat is het begin van verandering.=

    Ja geweldig. En nu ? Welke constuctieve en bijdragen en structurele oplossingen in naam Nederland gaat wilders aandragen dan alleen maar getier en gescheld tot nu toe ?

    =Over drie jaar maken we de balans op.=

    Wens is vader van de gedachte. Over drie jaar kan dan geen sprake zijn van een balans maar puinhoop. Gedoogd door uw wilders. Tenminste als ze dan nog zullen zitten tot die tijd.

  • Kapitan Laipose, ma 22 augustus 2011 00:16 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Kapitan

    Kapitan

    Je gelooft nog steeds in de mythe dat Links de potverteerders zijn in tegenstelling tot Rechts. Die links=potverteerders mythe is hier op JOOP al meerdere malen weerlegd.

    Maar je gelooft nog steeds in de 18 mrd van Rutte. lol

  • marc buenk, di 23 augustus 2011 15:35 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op marc

    marc

    Ik snap uw betoog niet. In het huidige kabinet zitten uitsluitend rechtse partijen. Bij Paars/Paars+ zou de VVD onderdeel van het kabinet uitmaken. Hoezo is dat een vergelijkbare situatie??

  • Daniël Willemsen, do 25 augustus 2011 00:10 in reactie op marc buenk Reageer op Daniël

    Daniël

    Ik heb het naar mijn weten niet over Paars of Paars+ gehad. Wel lijkt het CDA mij een middenpartij, de VVD is rechts en de PVV is rechts.

  • Suus Suus, zo 21 augustus 2011 20:46 Reageer op Suus

    Suus

    Als men trouwens nog wil beweren dat wilders ballen heeft, nou wellicht soepballetjes in de koelkast.

    De heer Wouter BOS heeft ballen. Die zei tegen zijn mede regeringsleiders het CDA aangaande verlenging missie Afganistan, zeer duidelijk, nee dat gaat niet door, we hebben reeds afspraken gemaakt richting kiezer, dat het NIET doorgaat.
    CDA had ondertussen een stiekeme onderonsje met de VS, dat het allemaal wel bij zou draaien.
    En toen trok, de ware man heer Wouter Bos, de stekker eruit en verliet de pluche.
    Kwestie van een rechte rug.

    By the way, was hij een zeer pientere charismatisch staatsman, die in het buitenland ook niet kroop of op schoot zat, zoals het huidige duo Mark en Kees, was veel meer competenter als Minister van financiën.

  • W.J. v/d Straat, zo 21 augustus 2011 21:37 in reactie op Suus Suus Reageer op W.J.

    W.J.

    Ter aanvulling:

    Waarom valt het zo weinigen op, dat toen het huidige gedoogmonster de nieuwe regoring werd, Nederland (16e economie ter wereld) niet meer op de G20 werd gevraagd ?

    Bos werd gebeld, soms zélfs Balkenende, Rutte en De Jager krijgen na lang proberen de secretaresse van Merkozy aan de lijn. Men heeft geen zin in die lichtgewichten en al helemaal niet als zij samenwerken met een abject clubje olv een geperoxideerde relschopper.

  • Suus Suus, zo 21 augustus 2011 23:02 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Suus

    Suus

    Balkenende kan mischien niet de meest flitsende premier zijn geweest maar hij straalde wel rust en degelijkheid uit. I.i.g. was hij een man van nivo.

  • Daniël Willemsen, zo 21 augustus 2011 23:35 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Daniël

    Daniël

    Nederland is nooit op de G20 gevraagd. Het was J.P. Balkenende die zich hiervoor zelf heeft uitgenodigd.

  • Centurio Veritas, zo 21 augustus 2011 23:55 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Centurio

    Centurio

    Waarom valt het zo weinigen op, dat toen het huidige gedoogmonster de nieuwe regoring werd, Nederland (16e economie ter wereld) niet meer op de G20 werd gevraagd ?
    --------

    Berlusconi is een halve circusclown maar Italie zit er ook nog altijd. Denk jij niet dat Nederland niet meer bij de G20 zit omdat ze hun NAVO maatjes hebben laten zitten in Afghanistan?

  • W.J. v/d Straat, ma 22 augustus 2011 00:44 in reactie op Centurio Veritas Reageer op W.J.

    W.J.

    Neen!

    omdat

    a) Nederland ook ná de kabinetscrisis nog welkom was, dus na het besluit over Afganistan
    b) Er internationaal begrip was na een verlenging na de missie, voor het stopzetten
    c) Onmiddellijk na het aantreden van een door de GBL gesteund minderheidskabinot pas de uitnodigingen staakten
    d) Kunduz daar geen verandering in bracht

    Voorts is de vergelijking met Italië volledig irrelevant; voor de hele Latijnse wereld is dat land heilig, een lichtend voorbeeld en de oorsprong van hun bestaan. Een tijdelijke paljas als Berlusconi kan niet afdoen aan het superioriteitsgevoel, deel uit te maken van de Romeinse beschaving, de Renaissance, het Vaticaan, de mooiste auto's, het beste voetbal, de knapste mensen.

    Of dat waar is doet er niet toe !

    Nederland zal moeten sappelen en met de huidige horken gaat dat nooit lukken: Zwakkelingen die door een slechterik gesteund worden, dat is internationaal écht niet te verkopen.... Het versterkt slechts het beeld van ongemanierde lomperiken, wat ons volk toch al zo aankleeft, inderdaad dankzij 'rechts'...

  • Daniël Willemsen, zo 21 augustus 2011 23:31 in reactie op Suus Suus Reageer op Daniël

    Daniël

    Wouter Bos ballen? Het is de grootste draaikont aller tijden, maar dat is de gehele PvdA zo blijkt ook weer uit de reactie van bovengenoemd PvdA klapvee.

    De correcte versie van het verhaal is dat de PvdA er indertijd de stekker uitgetrokken heeft in verband met speculatie op een klinkende verkiezingsoverwinning. De gesprekken met Job Cohen waren al afgerond en men was er geheel klaar voor - in tegenstelling tot het CDA -. We hebben vervolgens alleen kunnen zien hoe Cohen publiekelijk afgegaan is. Dit is vermoedelijk de reden dat socialisten nu de geschiedenis vervalsen.

  • Suus Suus, ma 22 augustus 2011 08:30 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Suus

    Suus

    Nee hoor, die etiket heeft wilders hem opgeplakt, want hij plakt voortdurend denigrerende etiketten op mensen die hem niet zinnen. Wouter Bos kon hij al helemaal niet aan in debatten, die zette wilders geregeld klem.
    Maar laten we eerst duidelijk krijgen hoe het nu werkelijk is. Uw draaideur wilders, heeft dag 1 na de verkiezingen zijn breekpunt AOW laten vallen en meer vn zijn verkeizingsbeloften. Maar u schijnt dat niet in te willen zien.

    Kabinet is duidelijk gevallen, doordat Wouter Bos zich aan de afspraken hield en CDA. Daarnaast in de gehele coalitietijd CDA tijdens "samenwerking" in de regering met de PVDA, dreef het CDA geregeld achterkamer politiek intern en nam een loopje nam met de PVDA. Afganistan was de druppel voor Wouter Bos. En die trok toen de stekker eruit.

    Vervolgens ging dhr Cohen helemaal niet af, als u afgaan noemt dat ze 1 zetel minder dan de VVD hadden en op één zetel na de grootste partij van NL gekozen zijn, dan bent wel errug verblind.

  • Crunchy Frog, ma 22 augustus 2011 10:54 in reactie op Suus Suus Reageer op Crunchy

    Crunchy

    'Het is de grootste draaikont aller tijden'
    ----------------------------------------------------------------------------
    Om helemaal precies te zijn: dit verhaal komt oorspronkelijk uit de leugenachtige campagnekoker van Jack de Vries en JP Balkenende. Deze heren slaagden er heel listig in het etiket dat aan hun eigen kont had moeten blijven plakken op Bos te drukken.

    Dat dit soort spindoctor-listen na jaren door sommige lieden nog klakkeloos nagepapegaaid worden maakt me weinig optimistisch over de toekomst van de Nederlandse democratie.

  • Suus Suus, ma 22 augustus 2011 11:30 in reactie op Crunchy Frog Reageer op Suus

    Suus

    ben het geheel met u eens. De echte draaikonten en sluwe machtsspelletjes spelende politici worden alom geroemd, tegen beter weten in.

  • Daniël Willemsen, ma 22 augustus 2011 12:08 in reactie op Suus Suus Reageer op Daniël

    Daniël

    Het was niet Wilders maar J.P. Balkenende die Wouter Bos voor het eerst een draaikont noemde. Namelijk voorafgaand aan de verkiezingen die hebben geleid tot het kabinet PvdA-CDA-CU.

    Inderdaad heeft Wilders zijn breekpunt laten vallen. Daardoor kwam de weg vrij voor het huidige kabinet met gedoogconstructie. Het is een hele grote draai maar hij is te begrijpen in dit kader.

    De waarheid voor wat betreft Bos ligt ergens in het midden. Men heeft het kleine punt aangegrepen om het toenmalige kabinet op te blazen en wel om electorale redenen; Job Cohen stond al in de startblokken.

    Job Cohen is vervolgens wel degelijk afgegaan. Menig televisiekijker herinnert zich nog zijn optreden in Nova. Maar vooral viel hij zichtbaar en hoorbaar uit de toon tijdens de verschillende debatten tussen de energieke debaters. Dat de PvdA toch nog 31 zetels heeft behaald is met dit gegeven een hele prestatie maar het is zéker niet waar men op rekende toen Cohen naar voren werd geschoven

  • Kees Swanenberg, ma 22 augustus 2011 13:40 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Kees

    Kees

    [Inderdaad heeft Wilders zijn breekpunt laten vallen. Daardoor kwam de weg vrij voor het huidige kabinet met gedoogconstructie. Het is een hele grote draai maar hij is te begrijpen in dit kader.]

    Hmm... zwak verhaal.

    Dus draaien is alleen gelegitimeerd als het aan uw kant van het politieke spectrum gebeurt?

  • Daniël Willemsen, ma 22 augustus 2011 21:38 in reactie op Kees Swanenberg Reageer op Daniël

    Daniël

    Van mij mag iedereen draaien alleen doe het wel in de juiste richting. Bos heeft indertijd verkeerd gegokt. Wilders heeft zoals het er naar uitziet goed gegokt.

  • Suus Suus, di 23 augustus 2011 09:33 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Suus

    Suus

    Dus gedraai en gelieg van politici vindt u niet erg t.a.v. NL burgers.
    Waarom noemde u Bos dan een draaikont, terwijl hij dat helemaal niet is. wilders is een regelrechte draaikont en omdat wilders het doet, is het ineens geen probleem voor u. Uw gedachtengang zegt veel over u.

  • Crunchy Frog, ma 22 augustus 2011 14:04 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Crunchy

    Crunchy

    Wilders stelt 'breekpunten' en laat die zelf gelijk weer vallen, en dat vind jij 'een hele grote draai maar te begrijpen in dit kader'.
    Wouter Bos houdt zijn poot stijf t.a.v. een gemaakte afspraak, en dan vind je hem 'de grootste draaikont aller tijden'.

    Of je het nou eens bent met beide heren of niet, dit riekt erg naar selectief en eenzijdig kijken.

  • Huub Geluk, ma 22 augustus 2011 14:46 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Huub

    Huub

    Napraten, papegaaien. Heb je ook een knopje waarmee je het zelf nadenken weer kan aanzetten?

    Want die herhalingen van notabene de leugens van Bakellende is wel erg karig.

    Als je zelf weer kan nadenken, lijkt mij de eerste gedachte die bij je moet opkomen: oh jee, laat ik mijn mond maar houden want ik praat poep.

  • Kapitan Laipose, zo 21 augustus 2011 20:45 Reageer op Kapitan

    Kapitan

    De fouten/ blunders/ misstappen van dit Kabinet die dhr. Groen aanhaalt vallen moeilijk te ontkennen.

    Maar wat heeft Bruin-1 wel goed gedaan de afgelopen jaar? Of is het nog te vroeg om terug te kijken naar eventueel behaalde resultaten?

    Wat heeft de VVD nu bereikt?

  • , ma 22 augustus 2011 10:30 in reactie op Kapitan Laipose Reageer op

    Eh...Kuch.
    Dat moeten we even opzoeken.
    Kan wel even duren.....;=)))

  • Joop Schouten, zo 21 augustus 2011 20:39 Reageer op Joop

    Joop

    Mooie aanvulling.

    http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/2855427/2011/08/19/De-economische-onnozelheid-van-Geert-Wilders.dhtml

  • Suus Suus, zo 21 augustus 2011 20:35 Reageer op Suus

    Suus

    Aanhangers van de PVV die tegen de EU steun zijn. Ik ben erg benieuwd tot hoeverre u eerlijk zult zijn. Laten we stellen, dat U letterlijk de macht had, om dit EU waanzin te stoppen.
    Zou u die macht niet gebruiken ? Omwille van u mede partijgenoten die tegen zijn, om wille van een ieder die tegen dit beleid is, omwille van de burgers van Nederland ? Zou die macht dat voor u op tafel ligt, de joker, de veto stem NIET gebruiken in uw afkeer tegen dit EU beleid en de stekker erruit trekken ?

    Zo ja, waarom doet uw leider dat niet waarop u gestemd heeft ?

    Nu kunt u wel aankomen, maaaaar hij stemt tegen. Neemt u daar genoegen mee, terwijl hij veel meer kan bereiken en EISEN dat dit feest beslist niet doorgaat en anders basta ? Dat zou toch wel doen ?? Ik wel in ieder geval. Ik wou dat ik daar op zijn stoel zat, ik zou een vette streep trekken, tot hier en niet verder en iig mijn de belangen van mijn kiezers voorop stellen. DIE MACHT heeft hij.

    Dat is ten eerste het verschil met D66, PVDA, en Groenlinks.

    Ten tweede, is het zo, dat de bovengenoemde opposistie partijen, niets anders doen, dan wat ze hen kiezers beloofd hebben en wat ook dus in hun verkiezingsprogram duidelijk stond. M.a.w. ze zijn consequent en houden vast aan hun koers, ook al is dat minder voor hun kiezers. Ze stemmen dan elk vóór omdat elk van die partij, op de een of ander manier samenwerking EU en de EURO sowieso al van begin af aan positief tegenoverstonden, al tijdens de verkiezingen.
    Ze kunnen moeilijk nu, om te dwarsbomen tegen stemmen, want dan zijn ze voor kun kiezers niet geloofwaardig, daar ze pro EU partijen zijn.

    Wie hier dus gewoon inconsequent is en tevens zijn maht verkwanseld en de PVV kiezers links laat, is niemand anders dan uw leider wilders.

    Hopelijk is het nu duidelijk.

  • Noud Aerts, ma 22 augustus 2011 08:26 in reactie op Suus Suus Reageer op Noud

    Noud

    Suus,

    "Nu kunt u wel aankomen, maaaaar hij stemt tegen. Neemt u daar genoegen mee, terwijl hij veel meer kan bereiken en EISEN dat dit feest beslist niet doorgaat en anders basta ? Dat zou toch wel doen ?? Ik wel in ieder geval. Ik wou dat ik daar op zijn stoel zat, ik zou een vette streep trekken, tot hier en niet verder en iig mijn de belangen van mijn kiezers voorop stellen. DIE MACHT heeft hij."

    Ik ben geen PVV-er, maar u bent niet slim of u probeert hier mensen te provoceren, omdat:

    Het totaal geen verschil maakt of de PVV de stekker uit het gedoogakkoord haalt of niet. Als de PVV de stekker eruit trekt, dan hebben we er een demissionaire kabinet zitten. De motie die nu loopt, wordt niet gestopt doordat de PVV de steun voor dit kabinet trekt.

    Maw, het enigste wat de PVV er mee zou bereiken is dat ze:

    a. hun machtspositie verliezen
    b. dat de steun aan Europa gewoon door gaat.

    Dus wat heeft de PVV te winnen bij het laten vallen van dit kabinet?

    Wie heeft er wel wat bij te winnen, juist ja, de oppositie.

    Als D66 groot genoeg zou zijn, dan mag van mij dit kabinet vallen, zodat er een kabinet van VVD, CDA en D66 gerealiseerd kan worden.
    Ik wil absoluut geen regering met socialisten erin. Dus geen GL of Pvda.

    "Ten tweede, is het zo, dat de bovengenoemde opposistie partijen, niets anders doen, dan wat ze hen kiezers beloofd hebben en wat ook dus in hun verkiezingsprogram duidelijk stond. M.a.w. ze zijn consequent en houden vast aan hun koers, ook al is dat minder voor hun kiezers. Ze stemmen dan elk vóór omdat elk van die partij, op de een of ander manier samenwerking EU en de EURO sowieso al van begin af aan positief tegenoverstonden, al tijdens de verkiezingen."

    Dat is Wilders/PVV ook, want zij hebben ook in hun programma staan dat ze de EU niet verder zullen steunen, eerder terug brengen.
    Dat is ook duidelijk 1 van de redenen, WAAROM de PVV gekozen heeft VOOR de gedoogconstructie. Daarin staat expleciet, dat wat de PVV steunt en dat wat ze niet steunt en dat wat ze met z'n 3'n wel steunen.

    Dus hoezo verkwanseld de PVV haar programma? Zij komen op dit punt precies na, wat zij hun kiezers belooft hebben, net zoals de oppositie partijen die in hun programma's voor gestemd hebben.

    Ik begrijp goed, dat u dit minderheidskabinet weg wilt hebben, maar dan moet u wel met sluitende redenaties komen. De PVV houdt zich net als de pro Europapartijen aan hun verkiezingsbelofte. Alleen u wilt dat ze zover gaan, dat ze daarvoor de gedoogconstructie opgeven, wat H-E-L-E-M-A-A-L niets zal veranderen aan de beslissingen.

  • Suus Suus, ma 22 augustus 2011 09:12 in reactie op Noud Aerts Reageer op Suus

    Suus

    U bent wel errug slim :-))

    Ik blijf bij mijn standpunt. Doet u er maar mee.

  • Suus Suus, ma 22 augustus 2011 09:23 in reactie op Noud Aerts Reageer op Suus

    Suus

    Uw slimheid straalt er vanaf, daar in uw eerste reactie ook niet begreep, dat het opiniestuk gaat over gbl wilders.

    En bovenstaand lap reactie is ook weer stuitend. Volgens mij ontbreekt het u aan analyserend begrijpend lezen.
    Wat u wilt, niet wilt als rechtse VVD er, boeit mij niet.
    Het punt van mijn verhaal is, want dat heeft u er niet uit kunnen halen:

    Dat de PVV aanhang die steen en been klaagt tegen de EU hun geadoreerde leider buiten schot laten. Ze ontkennen het feit, dat hij bij machte is, dit kabinet te laten vallen en daarmee zijn daadkracht zou tonen, Voor u zal het wel sneu zijn dat VVD dan niet aan de macht is en het is maar de vraag óf de gehele zooi door zal gaan met de EU steun met een missionaire kabinet. Want één van de steunbetuigende partijen kan zijn steun intrekken, na alle glieg erover.

    Dus, het moraal van het verhaal, wilders heeft geen ruggegraat en laten we het beestje gewoon bij de naam noemen en er niet omheen draaien.

  • W.J. v/d Straat, zo 21 augustus 2011 19:21 Reageer op W.J.

    W.J.

    De prijs van rancune is sloop ! Zo simpel is dat.

    Daarom is het ook zo vreemd dat de oppositie met regelmaat zo tandeloos lijkt. Een excel-sheet met een overzicht van alles wat gesloopt wordt, aangevuld met de mislukkingen volstaat. Bijna iedereen wordt op één of meerdere terreinen geraakt, hoe of waar dan ook.

    Bij-houden en voor-houden, keer op keer. Desnoods net zo lang tot dat zelfs H & I het zien....

  • Bijstandskoning van GeenStijl, zo 21 augustus 2011 19:12 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Rancune jegens links... Misschien is dat ook wel de reden dat Wilders te laf is om de stekker uit dit kabinet te trekken. Hij is bereid om zijn eigen programma te verraden zelfs. Hup miljarden naar Griekenland! "Want bij nieuwe verkiezingen komt links aan de macht en dat is veel erger voor Nederland!"

    Het is dat Henk en Ingrid zo puissant rijk zijn. Zij kunnen zich die rancune van 10 miljard permitteren!

  • Joop Schouten, ma 22 augustus 2011 09:30 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Joop

    Joop

    'Rancune jegens links... Misschien is dat ook wel de reden dat Wilders ...'

    Dit beschouw ik als bewezen.

    : )

  • Jack van Beers, zo 21 augustus 2011 18:54 Reageer op Jack

    Jack

    Wederom een luchtfietser die denkt dat de europese politiek alles oplost,en mensen die hier tegen weg zet als niet wijs. Voorlopig hebben zij het gelijk aan hun kant.ze bakken er niks van in europa net als de linkse held in het witte huis.Een prutser 1e klas.

  • Timo het Ruimteaapje, zo 21 augustus 2011 22:44 in reactie op Jack van Beers Reageer op Timo

    Timo

    "de linkse held in het witte huis".

    Wat is uw definitie van een linkse held? Bij een poll bleek zowat elk kamerlid Obama boven McCain te verkiezen, met uitzondering van Hans van Balen en de voltallige PVV-fractie.

  • Cornelis Bruinsma, zo 21 augustus 2011 18:48 Reageer op Cornelis

    Cornelis

    Gewoon de rit uitzitten en over 3 jaar de rekening presenteren. Ik vermoed dat een hoop PVV-ers het bij die tijd in hun portemonee hebben gevoeld.
    Ze vormen bijna allemaal de onopgeleide onderklasse waar nu de klappen het hardst vallen.
    Een deel zal wel zo stom zijn om zich weer te laten piepelen met anti-islam retoriek maar een ander deel zal wel beseffen dat ze gepiepeld is of beseft dat nu al.

  • Noud Aerts, zo 21 augustus 2011 18:14 Reageer op Noud

    Noud

    Hans,

    ik ben op dit moment TEGEN enige vorm van steun aan Europa.

    Waarom? Ik krijg geen duidelijk verifieerbare getallen of informatie.

    Dus laat ik het u maar vragen, want met uw schrijven PRETENDEERT u wel te weten hoe het zit.

    Welnu, 1 ding weet ik zeker in dit EU debacle en dat is:

    Als we geen geld of steun meer geven aan de Euro, valt de EU of de monetaire Unie uit elkaar.

    Wat ik niet zeker weet is:

    Dat wat VVD, CDA, PvdA, D66, GL enz, willen doorzetten wel gaat werken. Laten we zeggen dat we als EU nog eens dat noodfonds verhogen naar 1500 miljard, is er dan de zekerhied, dat het dan wel stabiel wordt, is, blijft? Zo niet hoeveel % kans hierop. Werkt het wel, hoe sterk is de EU dan nog want dit bedrag waar ik nu van spreek, zou de EU sterk verzwakken, voornamelijk, NL, Dld, Oostenrijk enz.

    Dus zolang ik geen duidelijkheid van bovengenoemde partijen krijg dat als we dit geld wel geven dat dan alles goed komt, zolang wil ik geen CENT afgeven, want anders krijgen we het senario, dat we:

    a. het geld kwijt zijn wat we toch al kwijt zouden zijn als we nu stoppen nl., het geld wat we al geleend hebben aan griekenland + pensioenfondsgelden + geld van banken en dus geld van particulieren. OF
    b. a PLUS het geld dat we nu nog eens willen gaan afgeven aan de EU waarmee we ons als NEDERLAND dan dus ook nog eens persoonlijk de afgrond in storten.

    Zonder duidelijkheid van economen en politici is het TOTALE waanzin om nog enige cent over te maken naar Europa.

    Graag een antwoord van u op een rancuneuze stemmer, zoals u mensen zoals ik bestempel, die de Euro niet willen steunen.
    Geeft u mij maar eerst DUIDELIJKHEID en kom dan met uitlatingen.

    Maar ja, opinies plaatsen is makkelijker dan een debat met iemand aan gaan. Dus geef mij aub duidelijkheid!

  • Suus Suus, zo 21 augustus 2011 20:15 in reactie op Noud Aerts Reageer op Suus

    Suus

    Het opiniestuk gaat over gbl wilders en niet zijn aanhang.

  • Winston V., zo 21 augustus 2011 17:51 Reageer op Winston

    Winston

    Leuke column, meneer Groen, maar mist wel de essentie van waar het om gaat. Waar gaat het om? It's the economy, stupid! Deze uiterst vermakelijke column doet wat de pers altijd doet; doen alsof niet het systeem van "vrije" marktwerking schuldig is, maar de mensen die het systeem bedienen en hun gebrekkige emoties.

    Waar je doet alsof het Wilders is die "links" uit het kabinet wil houden (geen leugen, ik weet het), is het veel belangrijker om te benadrukken dat de economie geen belang heeft bij linkse nivelleringspolitiek. Waar je doet alsof de Teaparty "verblind door woede en haat" is, is de waarheid dat zowel de Teaparty als Obama er zijn om de kiezer de *schijn* van keuzevrijheid te geven, terwijl beide partijen dezelfde Wallstreet dienen.

    Er is geen sprake van "rancuneus gedrag", er is sprake van een vermakelijk toneelstuk met af en toe net voldoende spektakel om de blik van de werkelijke oorzaken af te wenden. En die werkelijke oorzaken liggen in de liberale markteconomie.

    "Het is alsof het kolonialisme weer helemaal terug is." Nee, het kolonialisme is nooit weg geweest, alleen heet het nu "marktwerking" en "globalisering." Zie je hoe gemakkelijk het is om door de emoties en het toneelspel heen te prikken?

  • Joop Schouten, ma 22 augustus 2011 09:46 in reactie op Winston V. Reageer op Joop

    Joop

    Ik lees net je reactie Winston.

    '...er is sprake van een 'vermakelijk toneelstuk' met af en toe net voldoende spektakel om de blik van de werkelijke oorzaken af te wenden...'

    Precies ! Een treurspel met vermaak maar zonder lering.
    Tot dusver...

    : )

  • anton groeneveld, zo 21 augustus 2011 17:26 Reageer op anton

    anton

    dit kabinet zit niet amper een jaar ....

    dit prenten kabinet is over het paard - heen - getild ....

    en er aan de andere kant ....

    ....

  • Henk Daalder Duurzame Brabanders, zo 21 augustus 2011 16:02 Reageer op Henk Daalder

    Henk Daalder

    Rechtse mensen zijn zo verblind door hun eigen egoïsme, dat ze daarmee de staat steeds verder kapot maken.
    Uiteindelijk is er dan een gemeenschappelijk Nederland en een rechts nederland met pay as you go. Rechts emensen betalen dan voor alles wart de staat levert.
    Vrijheid om ergens te gaan wonen, rechts betaalt extra voor een woonrecht
    Gebruik van de openbare of prive weg, rechtse mensen betalen tol, per km, anoniem.
    Een democratische verkiezing, rechtse mensen betalen om te mogen stemmen
    Propaganda maken in en buiten de verkiezings campagne, rechtse mensen betalen per woord voor hun vrijheid van meningsuiting

    Elke keer dat de VVD voorman roept "Windmolens draaien op subsidie", kost echter 10.000.000 EUR, wegens de schade die dat aanricht voor de Nederlandse economie.

    Vrije keus welke fossiele energie je koopt, leden van VVD en CDA betalen een opslag van 20 cent op de kWh prijs.

    Rechtse domoren lachen hier nu om, maar Putin weet het. Hij heeft een deal met het CDA

  • Home Cinema, zo 21 augustus 2011 15:58 Reageer op Home

    Home

    "Dit kabinet is niet gebaseerd op een doordacht beleid met oog voor de toekomst, maar zuiver op de rancune van Wilders jegens Links en de angst van Rutte voor zijn eigen achterban."

    Waar kan ik een doordacht plan lezen van de oppositie meneer Groen?! Waar neemt de heer Groen zelf stelling in, juist en toen zweeg meneer Groen....

  • Frank Straathoff, zo 21 augustus 2011 15:12 Reageer op Frank

    Frank

    Ik hoor weer niets nieuws. Weer diezelfde afgedraaide linkse riedel dat Rutte niet kan rekenen enz enz, flauwtjes hoor. Waarom gedoogd de oppositie dit kabinet op essentiële thema's? Omdat zij het niet snappen en de heer Groen wel? *proest*

  • , zo 21 augustus 2011 15:34 in reactie op Frank Straathoff Reageer op

    Je hebt de essentie van het debat even niet begrepen.
    Dat geeft niks, dat kun je niet helpen.

  • , zo 21 augustus 2011 15:41 in reactie op Frank Straathoff Reageer op

    *dezelfde afgedraaide riedel dat rutte niet kan rekenen*..............


    En dan gaat er bij U nog steeds geen lampje branden?



    DAT is pas alarmerend!!

  • Jan B, zo 21 augustus 2011 15:58 in reactie op Frank Straathoff Reageer op Jan

    Jan

    Die riedel vormt de kern van het probleem Rutte. Daarnaast passeren ook nog een aantal andere blunders de revue zoals u kunt lezen. Hans Groen heeft gelijk: dit kabinet heeft meer blunders op haar naam gezet in een jaar tijd dan menig kabinet uit het verleden in de volle 4 jaar van de legislatuurperiode. En Hans Groen vermeld niet eens alles wat misgelopen is. Er staat bijvoorbeeld ook nog een Lynx helicopter van onze marine in Libie (of wat daar van over is), een staatsecretaris heeft dom staan praten in Indonesie, Nederlandse militairen zitten in Afghanistan zonder scherfvesten en nemen wanhopig contact hierover op met de pers omdat uit den Haag niets te verwachten valt etc. Als u zich kunt vinden in dit kabinet dan geeft dat te denken over uw eigen maatstaven. Dit kabinet grossiert in gekneus.

  • Frank Straathoff, ma 22 augustus 2011 09:02 in reactie op Jan B Reageer op Frank

    Frank

    Ik vind het wel meevallen, echt.

  • Jan B, ma 22 augustus 2011 18:59 in reactie op Frank Straathoff Reageer op Jan

    Jan

    Dan deugen uw maatstaven dus inderdaad niet.

  • Anton Verlinden, zo 21 augustus 2011 15:09 Reageer op Anton

    Anton

    Het continue gemekker van 'links' met Pechtold voorop op Wilders en PVV toont alleen maar meer aan dat de 'oppositie' niet kan omgaan met het minderheidskabinet en de gedoogsteun.
    Waar men tandenloos moet toekijken op beleidsaspecten waar Wilders zijn steun verleend, hebben Pechtold cs gelijk weer een dilemma op het moment dat Kabinet met voorstellen komt die ze inhoudelijk wel steunen. En in plaats van dan constructief met Kabinet mee te gaan, moet de oude oppositiepraat van stal gehaald worden om Wilders te bewegen de stekker eruit te trekken omdat het Kabinet iets doet waar hij het niet mee eens is. Zinloos en alleen maar voor de buhne.
    Bliji dat er eindelijk eens een Kabinet zit wat ook eindelijk eens iets doet wat op 'de bezem erdoor' halen lijkt. Waar vele voorgaande Kabinetten een beetje aanmodderen gebeurt er nu eindelijk eens wat.
    PGB versoberen? Niet mee massa's mensen opleiden tot een leven in de overheidskunstsubsidie? ......het werd tijd.

  • Ger Bouvrie, zo 21 augustus 2011 14:57 Reageer op Ger

    Ger

    Wat een onzin??

    Dat is wat de schrijver in z'n stukje bedoelt:
    Quote " Nog altijd zijn er mensen die dit kabinet steunen en het zelfs een uitstekende kabinet vinden. Maar als je vraagt waarop dat gebaseerd is, blijft het angstvallig stil. Dit kabinet zit amper een jaar en heeft al meer kapitale fouten op haar conto staan dan menig ander kabinet in haar gehele periode. " unquote.

    Jij bent niet angstvallig stil maar komt met absurde, steeds weer weerlegde argumenten die er alleen maar op wijzen hoe groot de oogkleppen zijn.

    Wilders wilt helemaal niet samenwerken wat Europa betreft. Hij wil het liefst dat Nederland de dijken verhoogd en dat er niemand meer inkomt. Hij gebruikt zgn "linkse" standpunten om de kiezers een rad voor de ogen te draaien maar als puntje bij paaltje komt laat hij deze weer heel gemakkelijk vallen onder het mom van het gedoogakkoord.

    Moet Nederland werkelijk helemaal in puin liggen voordat jullie de ogen gaan openen??? Of geef je tegen die tijd toch weer links de schuld van alles want dat bekt zo lekker.

  • Ger Bouvrie, zo 21 augustus 2011 16:47 in reactie op Ger Bouvrie Reageer op Ger

    Ger

    Als ik de reageersels van onze "rechts"reageerders lees zie ik meteen een beeld uit vervlogen jaren voor me.

    Kinderen die uit angst de vingers in de oren stoppen en heel hard hetzelfde liedje blijven herhalen om maar te voorkomen dat ze de waarheid onder ogen moeten zien!!!

    Jullie beschuldigen links dat ze steeds met dezelfde argumenten komen maar helaas leert de werkelijkheid dat de stommiteiten en de leugens van dit kabinet zich steeds hoger opstapelen.
    Een kabinet dat pretendeerd kordaat op te treden en de problemen stevig aan te pakken!!
    Hoe, kordaat? Hoe, problemen stevig aanpakken?
    Ze weten dat er problemen zijn maar helaas kunnen ze deze niet doorgronden dus weten ze niet welke "kordate" stappen te nemen.

    Oh ja, gisteren was mijn zoontje gaan logeren bij een vriendje. Toen hij weer thuis kwam vertelde hij dat de vader van zijn vriendje een nieuwe auto had gekocht en deze koste wel "honderd miljoen"!!!

    Moest gelijk aan Rutte denken. Gek he !!

  • Centurio Veritas, zo 21 augustus 2011 14:56 Reageer op Centurio

    Centurio

    De oppositie is in de huidige positie al niet in staat samen te werken laat staan een consensus te bereiken. Laat staan wanneer deze partijen verantwoordelijkheden moeten dragen voor de keuzes die zij moeten maken. Waarom heeft Hans Groen toch altijd de wonderlijke overtuiging dat Sap, Roemer, Pechtold (rechtse partij?), Cohen het met z'n 4en beter zouden doen voor Nederland en de belangen voor alle inwoners beter zouden behartigen? Als oppositie lijkt het al nergens op. Laat me niet lachen.

    Overigens vind ik wel dat het duidelijker, helderder en transparanter kan dan wat dit kabinet nu laat zien.

    En wat die rancune betreft? Ik weet niet of het rancune is maar volgens mij is die weerzin tegen links vooral gebaseerd op de lokale politiek, die we in de grote steden zien. A'dam, Den Haag, Utrecht, Rotterdam. Steden waar de PvdA de desastreuze scepter zwaait.

  • Christiaan E., zo 21 augustus 2011 19:33 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Christiaan

    Christiaan

    [die weerzin tegen links vooral gebaseerd op de lokale politiek, die we in de grote steden zien]

    Vreemd, want die linkse partijen in de grote steden zijn wel gewoon gekozen door de inwoners aldaar. Bij mijn weten zijn daar ook gemeenteraadsverkiezingen en stemt de meerderheid daar kennelijk al lange tijd op.

  • Centurio Veritas, zo 21 augustus 2011 22:24 in reactie op Christiaan E. Reageer op Centurio

    Centurio

    Linkse partijen hebben van hun totale electoraat een grotere aanhang onder de allochtonen in vergelijking tot de rechtse partijen. De grotere steden hebben per verhouding meer allochtonen wonen dan buiten de grote steden. De meeste mensen in Nederland wonen niet in de grootste steden waar PvdA in charge is. Zo vreemd is dat dus niet.

  • Joop Schouten, zo 21 augustus 2011 14:36 Reageer op Joop

    Joop

    'Het is alsof het kolonialisme weer helemaal terug is.'

    Hier komt de gedoogpolitiek om het hoekje kijken. Geert Wilders denkt namelijk in koloniale termen. Dus zo gek vind ik dit niet.

    Deed me aan deze informatie denken.:

    'Wilders’ geopolitieke obsessies kwamen duidelijk tot uiting ten tijde van zijn breuk met de VVD, veroorzaakt door het positieve fractiestandpunt over de toetreding van Turkije tot de EU. Dat vond Wilders ontoelaatbaar, omdat Turkije als ‘moslimland’ onverenigbaar zou zijn met de Europese cultuur – bovendien, voorspelde hij, ‘komen ze straks allemaal onze kant op’.

    Sindsdien lijkt Wilders alle politiek te reduceren tot vraagstukken van grensbewaking, volkstelling en volksverplaatsing in het algemeen. Displacedness vormt het steeds terugkerende, onderliggende motief van zijn betoog en niet toevallig ook van zijn verborgen familiegeschiedenis. Indische familiegeschiedenissen reflecteren bijna allemaal de calamiteiten van de twintigste eeuw: uitsluiting, vervolging, geweld en gedwongen afscheid maakten een zeker deel uit van de ervaringen van Indische ouders, grootouders en overgrootouders. Zwaartepunt daarin vormde de Tweede Wereldoorlog, een oorlog waarin men volgens de historicus Mark Mazower ‘mensen verplaatste om politieke grenzen te consolideren’. In Nederlands-Indië leidde de Japanse Groot-Aziëpolitiek bijvoorbeeld tot het beleid om de blanke aanwezigheid totaal uit de openbare sfeer te bannen, door internering in kampen. De racistische bezettingsmaatregelen van de Japanners verscherpten de aloude identiteitsproblematiek van de Indo’s als onduidelijke ‘tussenklasse’ aanzienlijk.
    Voor wie thuis is in kringen binnen de Indische gemeenschap is het niet onbekend dat Wilders juist op het punt van grenzen trekken veel bijval vindt van de oudere generaties Indische Nederlanders.'

    (Deze oudere generaties Indische Nederlanders zijn die 'kolonialen' ...)

    Bron:
    http://www.groene.nl/2009/36/wreker-van-zijn-indische-grootouders

  • Leo J Bouwman, zo 21 augustus 2011 14:25 Reageer op Leo J

    Leo J

    De grootste vergissing is dat Rutte niet besefte dat Europa alle aandacht zou opeisen.
    In feite is de situatie zo dat Rutte terugvalt op D66, GL en de PvdA, en Paars plus dus regeert.
    Nu zult u zeggen dat voor het binnenlands beleid de PVV noodzakelijk is om de bezuinigingen van 18 miljard te realiseren. Dat is een misverstand, Rutte haalt die bezuinigingen bij lange na niet binnen terwijl paars plus door andere keuzes te maken wel en zelfs meer bezuinigt.
    Al met al herhaalt zich de fatale misrekening van Balkenende die ook zo nodig met populisten en andere neoconservatieven in zee moest.
    Wanneer worden ze bij de VVD wakker en luisteren ze naar Wientjes? Van strenger straffen en minder moskee"en gaat de schoorsteen echt niet harder trekken!

  • Marjolein Stuijfbergen, zo 21 augustus 2011 15:33 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op Marjolein

    Marjolein

    "'Wanneer worden ze bij de VVD wakker en luisteren ze naar Wientjes""

    Dit deel van de kiezers is niet bang voor de Islamisering, want deze kiezer is over het algemeen wat nuchterder van aard en niet eenvoudig te manipuleren, maar voor het rammelen aan de ketting van de HRA.

    Dat deze kiezer steeds tussen PVV en VVD springt is puur van financiële aard. En daar waar het de Euro of de EU betreft vallen ze voor de waan van de dag.

  • Henk Johan Faber, zo 21 augustus 2011 14:22 Reageer op Henk Johan

    Henk Johan

    Hier wordt een gigantische fout gemaakt. We gaan nu de PVV de schuld geven van het instant houden van dit kabinet? We moeten onze pijlen juist scherpen en richten op de VVD en het CDA.

    We kunnen toch niet verwachten van de PVV dat zelf verantwoordelijkheid willen nemen? Nee. Het is te gemakkelijk om straks deze puinhoop op de PVV af te schuiven. Het zijn de VVD/CDA die straks hun verantwoordelijkheid moeten nemen en moeten uitleggen aan iedere Nederlander dat zijn verantwoordelijk zijn voor deze puinhoop.

  • Crunchy Frog, zo 21 augustus 2011 15:07 in reactie op Henk Johan Faber Reageer op Crunchy

    Crunchy

    'Het zijn de VVD/CDA die straks hun verantwoordelijkheid moeten nemen en moeten uitleggen aan iedere Nederlander dat zijn verantwoordelijk zijn voor deze puinhoop.'
    ---------------------------------------------------------------------------------------
    Terechte opmerking. Ik vrees daarom ook een moeizame formatie zodra dit kreupele kabinet aan zijn eind is gekomen.

  • Eric Jan Taapken, zo 21 augustus 2011 15:07 in reactie op Henk Johan Faber Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Misschien zijn de stemmers op de PVV,CDA en de VVD wel gezamenlijk verantwoordelijk voor deze gedoogregering, lijkt mij persoonlijk nog de meeste logische beschuldiging die je kunt maken!

  • Crunchy Frog, zo 21 augustus 2011 17:10 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op Crunchy

    Crunchy

    Gezien de snelheid waarmee het CDA momenteel in de peilingen leegloopt, vermoed ik dat de CDA-kiezers zich dat ook aan het afvragen zijn.

  • Marjolein Stuijfbergen, zo 21 augustus 2011 15:47 in reactie op Henk Johan Faber Reageer op Marjolein

    Marjolein

    "'We kunnen toch niet verwachten van de PVV dat zelf verantwoordelijkheid willen nemen? Nee. Het is te gemakkelijk om straks deze puinhoop op de PVV af te schuiven. Het zijn de VVD/CDA die straks hun verantwoordelijkheid moeten nemen en moeten uitleggen aan iedere Nederlander dat zijn verantwoordelijk zijn voor deze puinhoop"'


    Het één sluit het ander ook niet uit!!! Natuurlijk zullen zowel de VVD als het CDA straks iets uit te leggen hebben!!!

    Maar dat ontslaat dhr. Wilders niet van zijn verantwoordelijkheden.

    Ik ben wel met u eens dat dhr. Wilders nooit van standpunt is gewijzigd ten aanzien van Europa, en de VVD en het CDA dit voor lief hebben genomen. En dit ook op het bordje mag worden gelegd van de VVD als het CDA.

    Maar wat zijn de consequenties van het standpunt van de PVV over de EU en de Euro?

    Als het niet suïcidaal was, zou ik zelfs vreselijk lachen als bij eventuele nieuwe verkiezingen de PVV de meerderheid zou behalen. Dan moet ik nog zien of dhr. Wilders in staat is een land te besturen naar zijn ideeën en standpunten over de Eu en de Euro. Ziet u dhr. Wilders als Minister President van Nederland al zitting nemen bij de EU?

    Hij zal eerst allemaal biljetten uitdelen van een meter groot die de oorspronkelijke munteenheid per land moet verbeelden, en roept vervolgens heel hard door de zaal: "U bent allemaal knettergek"

  • Wa veghel, zo 21 augustus 2011 18:12 in reactie op Henk Johan Faber Reageer op Wa

    Wa

    Instant?
    In stand!

  • YggY ..., zo 21 augustus 2011 14:21 Reageer op YggY

    YggY

    Het buiten de deur houden van de PvdA als grootste linkse partij door de PVV is nu eenmaal een kenmerk van het fascisme.

    En er is door verschillende mensen die hebben doorgeleerd al aangetoond dat de PVV fascistisch is.

  • Reinaert de Vos, zo 21 augustus 2011 15:11 in reactie op YggY ... Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Nou, aangetoond is een groot woord, ze betogen dat met goede redenen.

  • Centurio Veritas, zo 21 augustus 2011 15:19 in reactie op YggY ... Reageer op Centurio

    Centurio

    Het buiten de deur houden van de PvdA als grootste linkse partij door de PVV is nu eenmaal een kenmerk van het fascisme.
    -----------

    Dan is de PvdA ook fascistisch, aangezien Leefbaar Rotterdam (als evengrote partij) buiten de deur is gehouden bij de gemeenteraadsverkiezingen in R'dam. Maar dat is anders, natuurlijk. Nietwaar Yggy?


    En er is door verschillende mensen die hebben doorgeleerd al aangetoond dat de PVV fascistisch is.
    -----------

    Wie dan? Jij stelt het als een feit en als dat als zodanig was aangetoond, dan hadden zij die voor de rechter moeten brengen en die had de PVV dan veroordeeld voor fascisme. Dat is niet het geval geweest, dus jij hebt het weer over een mening. Dat mag, maar dat is jouw mening en die delen anderen niet.

  • Hans van der Helm, zo 21 augustus 2011 15:45 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Hans

    Hans

    ===
    Dan is de PvdA ook fascistisch, aangezien Leefbaar Rotterdam (als evengrote partij) buiten de deur is gehouden bij de gemeenteraadsverkiezingen in R'dam. Maar dat is anders, natuurlijk. Nietwaar Yggy?
    ==
    Nee een koekje van eigen deeg, wan de PvdA werd daarvoor door LR er buiten gehouden.
    Bovendien heeft de PvdA het deze keer wel geprobeerd met LR maar dat liep niet goed.
    Alles bijhouden is een vak ;-))

  • Centurio Veritas, zo 21 augustus 2011 22:46 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Centurio

    Centurio

    Nee een koekje van eigen deeg
    -------

    Die is grappig. Fascisme is algemeen beschouwd verwerpelijk, maar als koekje van eigen deeg mag het wel?

    Bovendien ben je zelf niet op de hoogte van de feiten. PvdA is 35 jaar aaneengesloten aan de macht geweest in R'dam toen LR in 2002 het stokje overnam. LR en PvdA hebben evenveel zetels behaald in 2010 maar PvdA heeft iets meer stemmen binnen. Dominique Schrijer wilde helemaal niets met LR, dus kom niet met die kul dat PvdA het wel 'heeft geprobeerd'.

  • YggY ..., zo 21 augustus 2011 15:55 in reactie op Centurio Veritas Reageer op YggY

    YggY

    Dan is de PvdA ook fascistisch, aangezien Leefbaar Rotterdam (als evengrote partij) buiten de deur is gehouden bij de gemeenteraadsverkiezingen in R'dam. Maar dat is anders, natuurlijk. Nietwaar Yggy?
    ================

    Ik had het over politieke partijen en niet het niveau speeltuinverenigingen zoals de leefbaren in den lande zijn.

  • Piet de Geus, zo 21 augustus 2011 14:21 Reageer op Piet

    Piet

    "Dit kabinet is niet gebaseerd op een doordacht beleid met oog voor de toekomst, maar zuiver op de rancune van Wilders jegens Links en de angst van Rutte voor zijn eigen achterban."

    Kernachtiger kun je het niet samenvatten.

  • , zo 21 augustus 2011 15:15 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Yep.

  • Jan Jansen, zo 21 augustus 2011 14:14 Reageer op Jan

    Jan

    Prima analyse.
    En dan nu de mouwen opstropen en dit kabinet laten vallen als een baksteen verzwaard met lood.
    Mijn oproep: torpedeer alle, maar dan ook alle, voorstellen van dit kabinet. Ook voorstellen waar je het mee eens bent.
    Laat dit rariteitenkabinet als de sodemieter hun biezen pakken en gaan kantklossen, houtkloven, leerlooien, piskruien, rietbinden, scharenslijpen of turfsteken.

  • Johannes Zeilstra, zo 21 augustus 2011 15:52 in reactie op Jan Jansen Reageer op Johannes

    Johannes

    Gaat niet gebeuren, de focus ligt nu al op meeregeren over 2 1/2 jaar, dus zo hard gaan ze de VVD niet aanpakken.
    Als het kabinet nu valt is er ook alleen maar een coalitie mogelijk met de PvdA/VVD/GL/D66, althans, volgens de zo vaak aangehaalde peilingen.
    Dus ze kunnen het de VVD niet te moeilijk maken.

  • marc buenk, di 23 augustus 2011 15:41 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op marc

    marc

    Maar dat hoeft toch niet Johann? Kijk eens hoeveel de VVD van haar verkiezingsprogramma heeft willen prijsgeven, om maar met het CDA en de PVV aan de slag te kunnen. Rutte heeft zelfs de voorgestane versoepeling van de openingstijden op de zondagen verkwanselt, om zich maar te verzekeren van de steun van de SGP......
    Daat moet door Cohen en Pechtold vast wel mee dealen zijn

  • Crunchy Frog, zo 21 augustus 2011 14:03 Reageer op Crunchy

    Crunchy

    Puike samenvatting van een jaar tragikomedie, Hans!

  • Evert van Vliet, zo 21 augustus 2011 13:41 Reageer op Evert

    Evert

    Tja Hans, en toch zegeviert de rancuneuze duit aan alle kanten van het politieke spectrum.

    Ook al zitten er 'slechts' socialisten in het gewenste vak dan nog, het monetaire systeem zoals we dat hebben móéten erven, incluis de vlaggetjes die op deze planeet staan geprakt worden niet afgezworen.

    Kost dat?

  • , zo 21 augustus 2011 13:36 Reageer op

    Well said.

  • Aart Appel, zo 21 augustus 2011 13:36 Reageer op Aart

    Aart

    De oppositie kan zó de stekker er uit trekken door alle voorstellen van deze regering naast zich neer te leggen. Waarom doen ze dat niet?
    Misschien zijn ze wel tevreden met dit gedoogkabinet.

  • , zo 21 augustus 2011 15:55 in reactie op Aart Appel Reageer op

    De gedoger kan dat ook.
    En met meer redenen, want DIE zijn tégen, weet je wel?

    En waar om doen ze dat niet??
    U, als pvv-deskundige, zou me dat toch moeten kunnen uitleggen.

  • zorba de griek, zo 21 augustus 2011 13:26 Reageer op zorba

    zorba

    --- Wilders helpt liever de Nederlandse economie om zeep, dan te accepteren dat niet zijn favoriete kabinet in vak K zit---

    Dit is gewoon onzin.

    Wilders is al 5 jaar lang glashelder hoe hij over Europa denkt. Samenwerken op de terreinen waar het zinvol is, voor de rest zoveel mogelijk de lidstaten hun soevereiniteit laten behouden. Beetje hetzelfde als de SP.

    Daar kan je het mee eens zijn, daar kan je het niet mee eens zijn. Volgens mij noemen we dat politiek.

    En afspraken maken hoe de verschillende standpunten van partijen uitmonden in een regeerakkoord is ook gewoon standaard politiek.

    Om dan op het moment dat de puinhoop van de pro-Europa kampioenen D66 en GL maximaal is even met een paar economen aan te komen om te bewijzen dat Europa Ja! de enige objectieve en wetenschappelijke waarheid is neigt naar populisme. En dan zeg ik het netjes.

    Voorzitter. Een wiskundige, een statisticus en een econoom zitten bij elkaar. De prangende vraag is: hoeveel is twee plus twee? Vier natuurlijk, zegt de wiskundige. Dat is te makkelijk, zegt de statisticus, ik zou zeggen vier plus of min 10%. Dan valt even een stilte en spreekt de econoom het verlossende woord: tja, wat wil je dat eruit komt? Aan deze anekdote moest ik terugdenken bij het voortdurend gesteggel over de cijfers rond de Griekse steunverlening.

    http://publitiek.nl/!eofb

  • Evert van Vliet, zo 21 augustus 2011 13:49 in reactie op zorba de griek Reageer op Evert

    Evert

    En wat is zinvol?

  • Marjolein Stuijfbergen, zo 21 augustus 2011 14:24 in reactie op zorba de griek Reageer op Marjolein

    Marjolein

    ""Om dan op het moment dat de puinhoop van de pro-Europa kampioenen D66 en GL maximaal is even met een paar economen aan te komen om te bewijzen dat Europa Ja! de enige objectieve en wetenschappelijke waarheid is neigt naar populisme. En dan zeg ik het netjes. ""

    Die bewuste economen waar Hans Groen naar refereert, hebben bij 'aanvang' van dit kabinet hun twijfels benoemt!!

    En niet 'nu' uit een vorm van populisme waar uw verdedigings -mechanisme juist wel weer op duidt!!

  • Jan van Rongen, zo 21 augustus 2011 14:51 in reactie op zorba de griek Reageer op Jan

    Jan

    Zo'n onzin is het niet. Zie ook Trouw:

    http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/2855427/2011/08/19/De-economische-onnozelheid-van-Geert-Wilders.dhtml

    "Wilders is al 5 jaar lang glashelder hoe hij over Europa denkt. Samenwerken op de terreinen waar het zinvol is, voor de rest zoveel mogelijk de lidstaten hun soevereiniteit laten behouden. Beetje hetzelfde als de SP."

    Klopt niet. In het PVV-verkiezingsprogramma komt de EU alleen voor onder het kopje 'democratisering". Daar wordt de EU de EUSSR genoemd, en de tendens van dat hele stukje is om de EEG in de huidge vorm maar af te schaffen en te vervangen door iets vrijblijvends (wat dus niks kan opleveren). Wat de PVV daar op die bladzijden voorstelt is niet alleen uitermate onrealistisch maar ook gevaarlijk voor de Nederlandse economie.

    Emn de SP is dan wel kritisch over de EU, maar wil die beslist niet afschaffen. Dus onzin wat je zegt.

    "Op het moment dat de puinhoop van de pro-Europa kampioenen D66 en GL maximaal is" -- die puinhoop, zoals jij die noemt, komt helemaal niet door de Nederlandse politiek. Er was een bankencrisis, weet je nog? Lehman Brothers "viel om". Onverantwoord financieel beleid dat vooral onder Bush tot grote hoogten (of afgronden) voerde. Dus alweer onzin wat je zegt.

  • , zo 21 augustus 2011 15:22 in reactie op Jan van Rongen Reageer op

    Jan.
    Rechtschmenschen hebben een vrij beperkt bevattingsvermogen.
    Nou wil ik niet direct zeggen dat ze compleet achterlijk zijn, maar wanneer je constateert dat ze niet bereid zijn feitelijkheden tot zich te nemen, waarheden te zien, en feiten, data en andere gegevenheden te accepteren wanneer die niet in hun straatje passen, begint het daar toch echt op te lijken.

  • Frans Lenaen, zo 21 augustus 2011 17:49 in reactie op Reageer op Frans

    Frans

    Ik lees vandaag een aantal bijdrages van u, waarbij kritiek direct wordt gepareerd met ad-hominems of andere drogredeneringen.
    Niveautje: rechtsmensen hebben een beperkt bevattingsvermogen... Niet erg constructief in een discussie, maar dat wist u vast ook wel.

    On-topic. Ik ben het met de auteur eens dat Rutte de mist ingegaan is m.b.t. de crisis rondom de Euro en de situatie met Finland.
    Maar hij rept over meer kapitale fouten, zonder goede motivatie.
    De bezuinigingen op kunst en cultuur kun je betreuren, maar zijn een politieke keuze. De bezuinigingen op het PGB waren, gezien de enorm oplopende kosten, onafwendbaar.
    Hoe dan ook: het zijn politieke keuzes die de auteur blijkbaar verafschuwt, maar hij levert geen enkel bewijs waarom de keuzes slecht zullen uitpakken.

  • Marjolein Stuijfbergen, zo 21 augustus 2011 21:24 in reactie op Frans Lenaen Reageer op Marjolein

    Marjolein

    "'De bezuinigingen op het PGB waren, gezien de enorm oplopende kosten, onafwendbaar."'

    Men had er ook voor kunnn kiezen om de problemen aan te pakken, nu kan iedereen op z'n klompen aanvoelen dat er dit helemaal fout gaat lopen; lange wachttijden bij verpleeg - verzorgingstehuizen, patiënten die vanuit het ziekenhuis niet kunnen instromen in verpleeg - en vrzorgingstehuizen. Die dus op hun beurt weer bedden vasthouden, en de wachttijden voor ziekenhuispatiénten verder op zullen lopen.
    Wat ook betekent dat overige patiënten te snel na te zijn verpleegd naar huis worden gestuurd.

    Uiteraard zullen dit de nodige klachten opleveren bij de tuchtraad, om nog maar niet te spreken van het persoonlijke leed en ellende dat dit alles zal opleveren.

    Uiteindelijk zal er weer moeten worden geïnvesteerd. Bottomline- de bezuinigingen op de PGB's leveren niet het gewenst resulaat op, maar verwordt tot pure kapitaalvernietiging!!!

  • zorba de griek, zo 21 augustus 2011 18:51 in reactie op Jan van Rongen Reageer op zorba

    zorba

    --- Klopt niet. In het PVV-verkiezingsprogramma komt de EU alleen voor onder het kopje 'democratisering". ---

    Mijnheer Wilders doet ook uitspraken in het parlementaire debat.

    --- Daar wordt de EU de EUSSR genoemd ----

    Inderdaad en daar ben ik het helemaal mee eens. Ik vind de EU steeds een anti-democratisch wangedrocht worden. En niet alleen op economisch terrein, maar juist ook op al die andere terreinen.

    --- en de tendens van dat hele stukje is om de EEG in de huidge vorm maar af te shaffen en te vervangen door iets vrijblijvends (wat dus niks kan opleveren). ---

    Decennia lang heeft de EEG gefunctioneerd op deze wijze. Met heel veel draagvlak en met heel veel toegevoegde waarde. Dus zo uit de lucht gegrepen is het nu ook weer niet.

    -- Wat de PVV daar op die bladzijden voorstelt is niet alleen uitermate onrealistisch maar ook gevaarlijk voor de Nederlandse economie. ---

    Daar geef ik u wel gelijk in. Ik steun de strategische visie van PVV/SP van minder Brussel en geen Europese Superstaat. Maar de inhoudelijke uitwerking van de PVV is (op dit moment) van een bedroevend niveau, dat klopt.

    --- "Op het moment dat de puinhoop van de pro-Europa kampioenen D66 en GL maximaal is" -- die puinhoop, zoals jij die noemt, komt helemaal niet door de Nederlandse politiek. Er was een bankencrisis, weet je nog? Lehman Brothers "viel om".---

    Volgens mij heeft u de afgelopen maanden de kranten niet gelezen. Want Lehman Brothers ligt al weer een paar jaar achter ons, de huidige ellende komt voort uit structurele systeemfouten in de opzet van de Euro. En daar heb ik de kampioenen van Europa Ja! nooit ook maar 1 seconde over gehoord, tot het moment dat het op enorme schaal fout gaat.

    Ik zal niet zo flauw zijn om alles op het bord van D66/GL te gooien, ik snap heus de context van de andere ontwikkelingen in de wereldeconomie wel. Maar dat we ruim 1 jaar na het uitbreken van de Griekse schuldencrisis nog steeds aan het pleister plakken zijn en er nog steeds geen structurele oplossingen zijn, laat staan dat de zaak weer op de rit staat, geeft wel aan dat de blinde en kritiekloze Europa Ja!-strategie van meer en meer bevoegdheden overdragen naar Brussel in de praktijk tot een enorme puinhoop heeft geleid. En daar maakt u zich wel heel erg makkelijk van af. U lijkt wel een PVV'ert.

  • Jan van Rongen, zo 21 augustus 2011 20:51 in reactie op zorba de griek Reageer op Jan

    Jan

    Eigenlijk zegt U niet zo veel , Zorba. Wilders zegt iets anders in het debat dan in het verkiezingsprogramma staat, zegt U, en tegelijk geeft U mij eigenlijk gelijk dat het heel gevaarlijk is wat de PVV doet. Uw eigen sneer richting D66 en GL doet U nu af als "flauw".

    En dan zegt U nog dat ik kennelijk de laatste maanden geen kranten heb gelezen, alleen omdat ik voor de bron van de crisis naar Bush wijs. Dat soort ad hominems zou U beter achterwege kunnen laten, dat schaadt Uw standpunt. Weet U Enron nog? De Grieken zijn het Enron van de EU. Ze hebben de boel belazerd. En net als Enron kwamen ze daar lange tijd mee weg, geholpen door wat louche Amerikaanse instellingen zoals Goldman Sachs die ook wel in wat meer vreemde zaakjes betrokken waren.

    Terug naar het onderwerp: de prijs van Rancune: de redactie heeft al een paar keer mijn verwijzing naar Menno ter Braak niet geaccepteerd. Die schreef in 1937 ongeveer hetzelfde als Hans Groen nu. Dat moeten jullie daarom zelf maar eens opzoeken.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven