ma 13 februari 2012
Bio Bekijk alles van Çilay Özdemir Word fan Abonnement
03 maart 2010 Reageer (63) 1929 x bekeken Politiek
De politisering van de hoofddoek
Vooral niet-moslims roepen op om vandaag een hoofddoek te dragen naar de stembus. Ik heb nog geen moslim gehoord die deze actie ondersteunt. Waarom is dat?
Het is opvallend dat vooral niet-moslims oproepen om vandaag een hoofddoek te dragen naar de stembus. Ik heb nog geen moslim gehoord die deze actie ondersteunt. Waarom is dat?
Er kunnen twee redenen zijn. Moslim(vrouwen) zijn het gewend dat hun hoofddoek van hen afgepakt wordt, figuurlijk gesproken dan. Hoofddoek is, in westerse landen, al jaren van een lapje stof tot symbool van onderdrukking, fanatisme, extremisme en terrorisme gemaakt. Bovendien is het in islamitische landen al jaren een vast strijdpunt tussen secularisten en fundamentalisten.
Een tweede reden kan zijn dat hoofddoek vooral een religieuze functie heeft. Vrouwen die hem dragen geven ermee te kennen dat ze moslim zijn en Allah dienen. Ik denk dat ze helemaal niet blij zijn als anderen die niet in Allah geloven, het gaan gebruiken als een middel om solidariteit te betuigen. Dat anderen hem politiseren, hoeft niet te betekenen dat je er gepolitiseerd op moet reageren.
Een betere manier om moslimvrouwen serieus te nemen en te steunen, was geweest om ze aan te sporen om vooral hun stemrecht te gebruiken. Uit een recent onderzoek bleek dat meer dan de helft van de allochtonen niet gaat stemmen. Zo laat een grote groep minderheden de kans onbenut om op de gemeentepolitiek invloed uit te oefenen.
Als de PVV in Den Haag en Almere groot wordt, dan zijn allochtonen die niet hebben gestemd, daar mede debet aan. Het wordt tijd dat allochtonen wakker worden en zich actiever bemoeien met de ontwikkelingsrichting van gepolitiseerde strijdpunten.
Laatste Reacties (63) Reageer Reacties in wachtrij: 0
-
Tarak Ook, zo 07 maart 2010 12:03 Reageer op Tarak
Waarom vertelt u de waarheid niet Mevrouw Özdemir?
Waarom Nederlanders een rad voor ogen draaien met deze column?
De politisering van de hoofddoek? Mevrouw, de hoofddoek is vanaf het begin af aan al een politieke symbool geweest. Kijk maar naar Turkije bijvoorbeeld, of dacht dat er een - helaas afgeschaft - hoofddoekverbod zou zijn geweest als de hoofddoek geen politiek symbool zou zijn geweest?
"Elke hoofddoek is een vlag geplant in vijandelijk gebied" om de uitspraak van de imam er maar weer bij te halen. Want ogenblikkelijk moet er dan blijkbaar rekening gehouden worden met zielige islamitische vrouwtjes die het zichzelf toch allemaal echt aan doen. Aan voor de islamitische heren is het een reden om vrouwen die geen hoofddoek dragen voor hoer uit te maken. Hiermee samenhangende schrijft de Islam nadrukkelijk segregatie onder andere middels kledingvoorschriften. De Islam roept o.a islamieten op om zich anders te kleden dan niet-Islamieten. En zo ontstaat de - vanuit het vergroten van je macht geredeneerd- fantastische situatie dat vrouwen die geen hoofddoek dragen voor hoer kunnen worden uitgemaakt om zo weer sociaal conditionerend in het islamitische nest te krijgen, een symbool dragend dat mede intimiderend is voor mensen die niet de ideologie van de Islam aanhangen.
En wat is de hoofddoek dan wel behalve een intimidatiemiddel naar niet-islamieten, een segregatiesymbool en een symbool van een politieke ideologie?
Nou...vrouwen moeten hun haren bedekken omdat ze anders - in de lijn van de Koran / Mohammed (9 vrouwen) mannen verleiden, en als vrouwen mannan verleiden dan is de vrouw schuldig. De hoofddoek heeft dus alles met de knechting van de vrouw te maken., met de beheersing van de vrouwelijke seksualiteit niet door haarzelf maar door de sociale omgeving. En natuurlijk krijgen die vrouwen dan van hun omgeving te horen dat ze "een beter mens zijn", een übermensch omdat ze een lapje om hun hoofd dragen, helemaal in lijn met de segregatievoorschriften van de Islam en de sociale conditionering die daarmee verbonden is. Wat zullen de eerste islamieten gelachen hebben dat ze vrouwen konden wijsmaken dat ze beter mens waren als ze een hoofddoek droegen, terwijl ze eigenlijk juist daarmee zichzelf beknechten. De hoofddoek is echter gewoon een uniform en doet dat wat alle uniformen doen: het neemt een deel van je eigen identiteit weg. Wilt u het daarvoor opnemen? Ik niet.
En ja, er zijn vrouwen die een hoofddoek vrijwillig dragen, ook daar is een nog niet genoemde reden voor: Aandacht.
Wat zou mevrouw Elatik zijn zonder de hoofddoek die haar als "anders" moet profileren? En bij de progressieve links mensch maken de meiden van Halal bij de vroegere principieel anti-religieuze omroep nog indruk. Waarom? Omdat ze vrouwen met een hoofddoek zielig vinden......in plaats van de hoofddoek zien tot wat zij werkelijk is: een symbool van beheersing en onderdrukking. -
Daan van der Meer, za 06 maart 2010 14:47 Reageer op Daan
Voor mij als wat oudere man is het misschien wat moeilijk te begrijpen. Maar dat mijn moeder en haar generatie hoofddoekjes droegen was puur en alleen omdat het makkelijk was in weer en wind.
Echter zo lang een Moslim of Moslima niet geheel onbekommerd kan overstappen naar een ander geloof, of een nog beter keus, atheïst wordt, dan weet ik zeker dat dat komt door onderdrukking. Vooral geestelijke onderdrukking. Je man, je kinderen, je familie. De buurt en de gemeenschap waar je deel van bent. Hoon en verbanning is je lot. Heb je een beetje pech dan wordt je beloond met een mes in de vorm van eerwraak! In deze westerse maatschappij hebben (onze)vrouwen gevochten voor, ja ja, stemrecht! En nu zouden hun kleindochters zich vrijwillig in de bres stellen voor een symbool van onderdrukking van vrouwen? (en ook de man hoor).
Jullie moeten eens HEEL goed nadenken en ophouden met navelstaren. -
Anton Chigurh, zo 07 maart 2010 10:18 in reactie op Daan van der Meer Reageer op Anton
Wat een minachting voor vrouwen die een hoofddoek dragen. Je hebt duidelijk geen verstand van zaken want het merendeel van de vrouwen met een hoofddoek wil dit zelf en beslist dit zelf. Bovendien hebben veel moslims de neiging zich extra te profileren als het 'bruine geluid' toeneemt. Laat ieder voor zich uitmaken hoe die zich kleedt. Bovendien verwacht ik dat naarmate generaties moslims langer in Nederland zijn, minder vrouwen een hoofddoek zullen dragen. Als ik eerlijk ben zie ik ook liever een vrouw zonder hoofddoek. Kritiek uit haat werkt alleen maar contraproductief.
-
uitgeschreven uitgeschreven, vr 05 maart 2010 23:11 Reageer op uitgeschreven
Ik vind het allemaal zo idioot, we zijn een volk zonder geheugen geworden. In het dorp waarin ik opgroeide in de jaren '60 droegen de meeste huisvrouwen hoofddoekjes en toch waren ze allemaal katholiek, had je aparte lagere scholen voor meisjes en voor jongens waarbij de nonnen lesgaven aan de meisjes en de paters aan de jongens, en had het natuurbad in de bossen een aparte zwemvijver waar alleen vrouwen en kinderen mochten baden. Er stond ook een aparte omkleedgelegenheid bij. De mannenvijver was tevens voor gezinnen en stellen zodat gezamenlijk zwemmen toch mogelijk was.
Natuurlijk maakten de jaren '70 een eind aan de meeste van die dingen. Niet met enigerlei dwang maar gewoon omdat de behoefte er niet meer voor bestond. In de meeste zwembaden tegenwoordig heb je wel degelijk aparte uren voor speciale groepen. Dat kunnen gehandicapten of bejaarden zijn, of naturisten enz. enz.
Als er genoeg belangstelling is dan zou ik niet weten waarom vrouwen niet een apart zwem-uurtje zouden kunnen claimen. En ik zou niet verbaasd zijn als daar met de opkomst van nieuwe generaties dan vanzelf steeds minder belangstelling voor zal zijn. Maar niet en nooit als je dwingen wilt gaan afdwingen. Dan gaan de hakken in het zand, dat is een gewone menselijke eigenschap.
We zijn zo'n claustrofobisch intolerant land geworden, ik word er totaal onpasselijk van. -
Kingfisher XL, do 04 maart 2010 16:29 Reageer op Kingfisher
Het is hetzelfde als waarom alleen Joden nare grapjes over Joden mogen maken,.... maar dan omgekeerd.
-
Greet Tokkie, do 04 maart 2010 00:25 Reageer op Greet
Door uitzondering te vragen voor een kledingsstuk op bestaande wetgeving politiseer je het.
Lijkt mij simpel en duidelijk.
Verder nog vragen? -
Piet de Geus, do 04 maart 2010 01:26 in reactie op Greet Tokkie Reageer op Piet
Ja, ik heb nog wel een vraag: op welke bestaande wetgeving wordt volgens jou een uitzondering gevraagd door een hoofddoek te dragen? Aangezien je als Nederlander wordt geacht de wet te kennen moet het een kleine moeite zijn om het betreffende artikel even te noemen.
-
Greet Tokkie, do 04 maart 2010 12:47 in reactie op Piet de Geus Reageer op Greet
Ik weet even geen wetsartikel uit mijn hoofd.
Sorry daarvoor.
Echter als ik op mijn paspoort-foto een pet op wil doen mag dat niet.
Voor een hoofddoek bestaat een uitzonderingspositie.
Er is een horeca gelegenheid welke geen hoofddeksels binnen tolereert (zoiets noem je een dresscode)
Ook hiervoor is door het CGB een uitzonderingspositie gecreerd.
Het is nog geen jurisprudentie, want het CGB is een pseudo rechtbank, maar links georienteerde mensen nemen deze vonnissen meestal 1 op 1 over.
Heb ik hiermee Uw vraag voldoende beantwoord?
Heb ik uw vraag hiermee voldoende beantwoord -
Rouane Rabbit, vr 05 maart 2010 21:49 in reactie op Greet Tokkie Reageer op Rouane
-[Echter als ik op mijn paspoort-foto een pet op wil doen mag dat niet.]
Je mag ook met een pet op, op je paspoort:
"Hoofdbedekking is toegestaan op grond van godsdienstige, levenbeschouwelijke of medische redenen."
http://www.paspoortinformatie.nl/nederlands/Reisdocumenten/Pasfoto -
Jonathan Leguat, wo 03 maart 2010 21:17 Reageer op Jonathan
Mijn broertje is geimmigreerd, gehuwd met een 'inlandse' vrouw, een kind gekregen, een tweede op komst, zijn Nederlandse paspoort verloren, zich de taal eigen gemaakt, vrienden gemaakt en heeft zich aangepast aan de mores, normen en waarden van het 'ontvangende' volk.
Wat een rare jongen eigenlijk.
Hij is atheistisch tot op het bot maar respecteert de religieuze gevoeligheden
Zijn kind heeft de naam gekregen die perfect past in het land waarin hij opgroeit.
Doet vrijwilligers hulp bij de brandweer en op de plaatselijke voetbal club
Wat een rare jongen eigenlijk ?
wat zou er met mijn broertje gebeurd zijn wanneer hij alleen maar gepamperd zou zijn ? -
Rouane Rabbit, wo 03 maart 2010 22:20 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Rouane
-[wat zou er met mijn broertje gebeurd zijn wanneer hij alleen maar gepamperd zou zijn ? ]-
Ik denk dat jij het beste het antwoord kan geven. Er zijn hier niet veel mensen die jouw broertje kennen.
Maar voordat je dat gaat uitleggen zou ik wel eens willen weten wat dat met hoofddoekjes te maken heeft. Want dat is toch heel duidelijk het topic hier. -
Ahura Mazda, wo 03 maart 2010 20:55 Reageer op Ahura
Beste Cilay ,
Allemaal leuk en aardig. Maar de allochtonen / immigranten / nieuw Nederlanders hebben het al moeilijk genoeg.Ze zijn jarenlang misbruikt door foute regimes (gesteund door het westen).En nu wonen ze in dit land waar ze weer misbruikt worden door het politiek voor een paar zetels.Het is nu wel bekend dat de niet westerse allochtonen als untermensch gezien wordt .Wat ze eigenlijk niet meer boeit zij weten ook dat het niet om de hoofddoek gaat of om het islam maar om brood op de plank !!! Zij hebben zich erbij neergelegd en het Kapitalisme hebben ze ook geaccepteerd.Net als iedereen in het Westen.
Iedereen die hier na toe komt ongeacht wat voor ideologie hij of zij heeft , komt in de ban van het Kapitalisme ... waar zouden we het eigenlijk over moeten hebben ? -
Meneer Dick, wo 03 maart 2010 20:35 Reageer op Meneer
Denkend aan hoofddoekjes brengt mij tot het volgende.
Het is misschien enigszins off topic, en toch weer niet.
Er zijn naties die meer heterogeen, divers zijn; er is meer individualisme. En er zijn naties die meer homogeen zijn; iedereen doet zijn best om op de rest te lijken, om vooral niet op te vallen in de groep.
In Nederland kom je veel vreemde vogels tegen, tot en met gothic, piercings, tattoos, enzovoort.
Er zijn ook groepen waar blijkbaar één kleur kleding mag gelden, zwart, alsof men elke dag naar een begrafenis moet. De mannen dragen allemaal (namaak) leren jasjes. Zij allen roken één merk sigaretten, Marlboro, en drinken één soort frisdrank, cola.
Er komt heeeel langzaam enige diversiteit in deze bevolkingsgroep. De tweede generatie rijdt niet meer in Mercedes, maar allemaal in BMW.
Zij zijn overgestapt - met z'n allen - van cola op red bull. Vooral niet opvallen in je groep, is het punt. Nou ja opvallen, een duurdere BMW of duurdere zwarte jasje dan je vrienden, dat wel.
Dat is de enige reden voor vrouwen om hoofddoekjes te dragen. Zo saai. -
Bob Rob, wo 03 maart 2010 20:02 Reageer op Bob
Dat Moslim vrouwen er over het algmeen niet blij van worden komt ook omdat de hijab de Islamitische kledingvoorschriften als geheel ook bedoeld zijn om onderscheid te maken tussen de Moslim en de niet-Moslim de gelovige en de niet gelovige.
Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om je zoals de niet-Moslims te kleden.
Zo staat het ook in de Koran vermeld "zodat zij weten dat u Moslims bent".
in de Koran worden er ook allerlei zaken aan verbonden zoals kuisheid,onderdanigheid,bescheidenheid en andere zaken.
En dat zie ik nu niet bepaald terug in de wat carnaval achtige acties van deze protesten. Ik geloof dat er zelfs mannen mee rondlopen wat absoluut niet kan.
Aangezien een man zich niet mag kleden als vrouw en andersom in de Islam. -
Rouane Rabbit, wo 03 maart 2010 22:34 in reactie op Bob Rob Reageer op Rouane
-[Ik geloof dat er zelfs mannen mee rondlopen wat absoluut niet kan.
Aangezien een man zich niet mag kleden als vrouw en andersom in de Islam. ]-
Wees gerust, er waren zeker geen Moslims bij de mannen met een hoofddoekje. Dus er is geen Koran-inbreuk geweest.
Ik zag Moslims op de tv die de protesten wel waardeerden, omdat ze in het hoofddoekje een voorbode zagen van een zich steeds verder uitbreidende repressie tegen Moslims in het algemeen.
Er waren er ook die het als solidariteit zagen, en het als een positieve emotie beleefden.
Het is zo dat de meeste Moslims die ik op de tv hoor en die ik persoonlijk ken, Wilders als een ernstige bedreiging ervaren. -
Sir Charles, wo 03 maart 2010 18:34 Reageer op Sir
Ik heb uit solidariteit mijn hoed opgehouden bij betreden van het stemlokaal. ;)
-
---Merhamet ---, wo 03 maart 2010 19:32 in reactie op Sir Charles Reageer op ---Merhamet
cool.
-
Zjen Zen, wo 03 maart 2010 20:25 in reactie op Sir Charles Reageer op Zjen
Een Aussie hoed?
-
Sir Charles, wo 03 maart 2010 20:41 in reactie op Zjen Zen Reageer op Sir
Nee, hoezo ? :(
-
Frank Schutte, wo 03 maart 2010 17:12 Reageer op Frank
Beste Opinius Media,
Ook jij gaat weer nadenken voor deze groep stemmers, maar dat wat je zegt slaat werkelijk nergens op.
"Hiermee zou U de hetze die wilders gecreerd heeft deels beamen die beweerd dat ze ondedrukt worden thuis zitten etc"
Ik ga ervan uit dat je met deze zin bedoelde dat Moslima's onderdrukt worden door hun echtgenoot, en daarom niet kunnen of mogen stemmen.
De verwachte opkomst bij deze verkiezingen worden geschat op 50%, betekend dit dan ook automatisch dat Nederlandse vrouwen door onderdrukking niet mogen stemmen van hun echtgenoot? -
Opinius Media, wo 03 maart 2010 19:19 in reactie op Frank Schutte Reageer op Opinius
ik verwijs je voor dat deel naar het stuk hier op joop .nl
van een mevrouw die islamitsisch is.
om je verder te informeren,..ik kan mij in haar visie een heel eind vinden.
en daardoor minder in de oproep groenteman. -
Opinius Media, wo 03 maart 2010 19:26 in reactie op Frank Schutte Reageer op Opinius
@frank schutte": "Ook jij gaat weer nadenken voor deze groep stemmers, maar dat wat je zegt slaat werkelijk nergens op.
ps overigens bezoekt ieder hier deze site wellicht omdat hij/zij méé denkt..en van daaruit zijn visie geeft net zoals jij.
voor de goede orde: ik denk nooit vóór iemand anders in natuurwetmatig al niet mogelijk.. -
, wo 03 maart 2010 16:15 Reageer op
Ik heb vandaag een hoofddoek gedragen op weg naar het stembureau.
Het viel in goede aarde.
Ach ja, wij hier in het NO van het land, we hebben er helemaal geen problemen mee. -
Rouane Rabbit, wo 03 maart 2010 16:30 in reactie op Reageer op Rouane
Ik vind het tof dat je dat hebt gedaan. Niet dat belangrijk is wat ik ervan vind, of dat ik me met jou wil bemoeien, maar ik wilde toch laten weten.
-
Frank Schutte, wo 03 maart 2010 17:45 in reactie op Reageer op Frank
Beste willemarin ter horst,
Meteen in de wasmachine doen, want opgedroogde aarde is moeilijk te verwijderen. -
Zjen Zen, wo 03 maart 2010 20:27 in reactie op Reageer op Zjen
Mooi zo Willemarin.
Top! -
Opinius Media, wo 03 maart 2010 15:46 Reageer op Opinius
Ik zie de actie dan ook als een blind projectiel.
De actie is tegen de uitlatingen van wilders en consorten,meer niet.
Uiteraard uiteindelijk en dat snap ik nu wel om moslima"s in hun waarde te laten.
Maar doet men dat daar mee?
hmm ik vraag het mij af.
Waarom niet de aandacht al die tijd strategischer en bovendien eens veel positiever gericht ,en een oproep alvast eerder te doen dat ieder een moslima vooral stimuleert om te gaan stemmen!
Dat lijkt mij meer effectief als oproep aan de nederlanders om een hoofddoek te dragen.
Ik hoor kreten dat deze moslima's matig het stemlokaal zullen betreden ( in een ander betoog heden van Çilay Özdemir hier op joop,nl) en op een of andere manier geloof ik haar in die uitlating.
Derhalve als "we"dan toch zo begaan zijn ;
Stimuleer liever dat dat dit gebeurd ,als er dan graag al energie gegeven wil ,richt ze doelmatig voor de vrouwelijke groep die je beoogt en behartigt.
Dat zet meer zoden aan de dijk en U stimuleert en ondersteund dan werkelijk het recht en bewustzijn van elke moslima.
Het mes snijdt dan aan 2 kanten mevrouw Groenteman,U die zich hiermee vindingrijk een podium neemt voor dergl.oproep,had Uw vindingrijkheid én podium wellicht andere inhoudelijkheid eerder kunnen geven.
Waarom niet?
Laat mij raden?
,want daarmee zou U weleens de suggestie hebben kunnen wekken dat moslima"s( in tegenstelling tot de rest van de vrouwelijke bevolking ) dat zij gestimuleerd en ondersteund moeten worden om te gaan stemmen.
Hiermee zou U de hetze die wilders gecreerd heeft deels beamen die beweerd dat ze ondedrukt worden thuis zitten etc,dus dat doen we in correct links nederland als dolle mina en ouwbollige linkse hoek maar niet die oproep .
Af en toe word ik sick van de dubbelheid.,en betutteling -
Rouane Rabbit, wo 03 maart 2010 16:07 in reactie op Opinius Media Reageer op Rouane
-mevrouw Groenteman]-
Beetje verdwaald in de discussies? -
Opinius Media, wo 03 maart 2010 16:37 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Opinius
oeps zag het te laat,nou vooruit dan maar naar mevrouw groenteman
-
Rouane Rabbit, wo 03 maart 2010 16:44 in reactie op Opinius Media Reageer op Rouane
het maakt niet zoveel uit, het is dezelfde discussie, eigenlijk
-
Opinius Media, wo 03 maart 2010 19:39 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Opinius
nogal,....!
klopt -
, wo 03 maart 2010 16:26 in reactie op Opinius Media Reageer op
Opinius Media.
Heb je ooit geprobeerd moslima's te vragen WAAROM ze opeens die hoofddoek wilden dragen?
Ik heb een aantal collega's en kennissen, moslima's, die ná hun 20ste, en ook nadat ze getrouwd waren opeens een hoofddoek gingen dragen.
Uit overtuiging.
Wilden ze écht helemaal ZELF.
Ik heb zelfs een vriendin die , ondanks het feit dat haar - moslim - man dat NIET wilde, tóch een hoofddoekje wilde dragen.
Moslim-man had daar niks over te zeggen.
Dus ik vraag al die zogenaamde voorvechters van vrouwenrechten even:
Weten jullie eigenlijk wel waarover je zit te zwatelen?? -
Rouane Rabbit, wo 03 maart 2010 16:43 in reactie op Reageer op Rouane
Ik hoor dat ook vaker, ook vrouwen op de tv.
Even op Youtube gekeken, we zien De Winter de fundamentele rechten van de West-Europese democratie ontkennen
http://www.youtube.com/watch?v=vw4lInpfGOI
En de meiden van Halal, ze dragen ook een hoofddoek en kunnen goed uitleggen waarom.
We moeten gewoon erkennen dat het geen misdrijf is als een vrouw een hoofddoek draagt, en dat er aan niemand schade wordt aangericht, en dat er dus geen enkele reden is om het te verbieden.
Ontmoedigen mag wel, zieltjes winnen ook. Ik heb daar geen probleem mee als iemand een vrouw wil overhalen om wel of geen hoofddoekje te dragen. Iedereen moet zelf weten waar hij zijn dag mee vult. Maar dat is wat anders dan het wettelijk verbieden. -
Hans Motel, wo 03 maart 2010 16:59 in reactie op Reageer op Hans
Dat is anekdotisch bewijs. Dat telt niet.
-
, wo 03 maart 2010 17:05 in reactie op Hans Motel Reageer op
Wat voor bewijs dan wél?
De onderbuikzwetspartijen van wilders?
Ik persoonlijk zie wat ik zie, bij mijn collegaas en buren.
Daar kan wilders écht nog wat van leren. -
Rouane Rabbit, wo 03 maart 2010 17:10 in reactie op Hans Motel Reageer op Rouane
Bijna alle bewijs is anekdotisch, telt allemaal niet. Ze legt haar zaak uit met een voorbeeld. Het gaat gewoon om de grondwet.
Waarom mogen mensen van het ene geloof een hoofddeksel en mensen van het andere geloof niet. Dat is de kwestie. Art1 van de grondwet. -
Hans Motel, wo 03 maart 2010 20:28 in reactie op Hans Motel Reageer op Hans
Mijn Opa heeft zijn hele levend gerookt, en is er 80 mee geworden. Dus voor jou is dat het bewijs dat roken niet ongezond is. Dat zie ik toch zelf in mijn omgeving? Dream on.
-
Opinius Media, wo 03 maart 2010 17:31 in reactie op Reageer op Opinius
ik vermoed het wel,.en juist daarom moet daar de aandacht niet liggen.Om daarover te demonstereren.
Ik weet wellicht veel beter als dat je geloven wil waarover dit gaat.
Freud en Jung zouden er opnieuw op af kunnen studeren.
..................
tja ,.en nu begeven we ons opeens op een heel ander terrrein wat allesbehalve met politiek ,maar met andeere patronen van doen heeft.
mij lijkt deze site niet geschikt om daar over te wisselen ,ofschoon het wellicht de moeite waard zou zijn.
ja ik weet dat van de moslimas,.sterker ik weet dat van cristenlijke vrouwen die deze ook vrijwillig ging dragen nadat zij een moslim huwde.
maakt u zich geen zorgen dat ik mij eenzijdig zou informeren voor ik hierover mij als zodanig uitgelaten heb in meerder postings,áls zodanig.. -
Rouane Rabbit, wo 03 maart 2010 15:09 Reageer op Rouane
-[Een betere manier om moslimvrouwen serieus te nemen en te steunen, was geweest om ze aan te sporen om vooral hun stemrecht te gebruiken]-
Het een sluit het ander niet uit.
Maar afgezien daarvan, het gaat in de hoofddoekjes zaak niet om Moslimse vrouwen maar om de vrijheid van godsdienst in stand te houden.
Wilders roept ook niet zomaar op tot een verbod, hij roept op tot discriminatie, hij wil de symbolen van Christelijke en Joodse religie in stand houden, en die van de Islam verbieden.
Wilders gebruikt de Moslims om aan onze grondwet te tornen, juist dat stukje fundamentele wetgeving dat ons doet onderscheiden van de landen die hij achterlijk noemt.
Het maakt niet zoveel uit hoe je over godsdienst denkt, belangrijk is hoe je over de grondwet denkt. -
Rouane Rabbit, wo 03 maart 2010 15:25 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Rouane
Je moet dit ook niet geïsoleerd zien. Het past in een breder filosofisch denken van Wilders over de Islam.
Volgens Wilders is de Islam de schuld dat in de volkswijken Marokkaanse pubers ontsporen. Volgens Wilders kun je geen goede Islamiet zijn zonder dat je Joden en Christenen wil vermoorden. Volgens Wilders werkt de islam criminaliserend op de gelovigen.
Dit soort teksten gebruikt hij in debat en staan op zijn website.
In deze context met het hoofddoekjes verbod worden gezien. Als een poging om een deel van onze bevolking te criminaliseren en discrimineren en hun hun rechten te ontnemen.
Het recht om een hoofddoekje te dragen is het eerste recht van de Moslims dat moet sneuvelen. En hij heeft dat tactisch goed gekozen.
Maar wie gelooft dat het bij hoofddoekjes blijft, die heeft slecht geluisterd naar Wilders. -
Piet de Geus, wo 03 maart 2010 15:00 Reageer op Piet
Toch blijft het merkwaardig om solidariteit te tonen met vrouwen die vrijwillig een hoofddoek dragen. In deze categorie zijn mij nou net geen slachtoffers bekend. Wel onder vrouwen die verplicht een hoofddoek dragen en onder vrouwen die dat vertikken. Het lijkt er toch sterk op dat de PVV hier indirect de agenda bepaalt en dat in een reflex een groep wordt gesteund die eerder tot de daders dan tot de slachtoffers behoort. Vraag maar eens aan een Marokkaans meisje zonder hoofddoek hoe ze wordt bejegend door haar broertjes, neefjes en gehoofddoekte zusjes: dan is er van vrije keuze ineens verdomd weinig sprake.
-
Hans Motel, wo 03 maart 2010 14:50 Reageer op Hans
Waarom je nog geen vrouwelijke moslim hebt gehoord? Omdat zeer velen van hen thuis (waar ze meestal zijn) zich stilltjes afvragen waarom zij misbruikt worden voor deze misplaatste actie. En zich afvragen waarom de voormalige dolle Mina's ziende blind zijn voor het onderdrukkende aspect van de hoofddoek. En ze hoort over vrouwen die in de jaren 50 ook een hoofddoekje droegen. En meer van dat soort droeve, misplaatste vergelijkingen.
-
Rouane Rabbit, wo 03 maart 2010 17:15 in reactie op Hans Motel Reageer op Rouane
Wat ben jij begaan met het lot van de Moslim-vrouwen? Hoe komt dat, kun je dat uitleggen?
Misschien wanneer je context bekend is wordt de discussie helderder.
Ik ben benieuwd naar je antwoord. -
, wo 03 maart 2010 17:24 in reactie op Hans Motel Reageer op
Hans Motel.
Hoe wéét jij dat?
Heeft ons aller geblondeerd orakel dat jou verteld, of heb je het zelf gezien??
Dat laatste dacht ik toch niet. -
, do 04 maart 2010 09:30 in reactie op Hans Motel Reageer op
Hans Motel
Ja, Hoe weet jij dat??
Ken jij veel van die moslimvrouwen die stilletjes thuis zitten en zich afvragen waarom ze mishandeld worden?
Ik ken er geen.
Grappig, dat een MAN kennelijk wel zo in de privésfeer van die vrouwen kan doordringen.
En IK kjennelijk niet. -
, do 04 maart 2010 09:33 in reactie op Hans Motel Reageer op
Kortom, even een laatste commentaar mijnerzijds aan de heren der schepping die hier alles denken te weten over stemgedrag en privéleven van moslima"s:
Is het feit dat ze niet gaan stemmen een teken dat ze onderdrukt worden?
Heeft U de cijfers al gezien, en heeft U daaruit dan ook logisch geconcludeerd dat meer dan de helft van alle stemgerechtigenden in dit land wordt onderdrukt?
Die zijn namelijk óók niet gaan stemmen...................... -
---Merhamet ---, wo 03 maart 2010 14:49 Reageer op ---Merhamet
*Ik denk dat ze helemaal niet blij zijn als anderen die niet in Allah geloven, het gaan gebruiken als een middel om solidariteit te betuigen.*
Dat denk ik niet. Als mijn moeder dit zou zien zou ze in een deuk liggen, en niet omdat het ongelovigen zijn maar omdat het zo typisch *Hollands* is. Ik kan er ook om lachen.
En een ander belangrijke reden waarom ik denk dat er geen gehoor wordt gegeven is simpelweg dat veel vrouwen zich er überhaupt niet bewust van zijn dat er een actie wordt gevoerd. Ik zie mijn moeder niet achter internet naar alle hete nieuws over hoofddoeken zoeken.
Soms vraag ik me echt wel eens af of moslims die met name in achterstands wijken wonen een idee hebben wat de ernst is van de huidige politieke klimaat. Je zou denken dat na alle geschreeuw de boodschap aan zou moeten komen, maar daar heb ik mijn bedenkingen bij. Het huidige politieke klimaat is alles behalve uitnodigend en zorgt er eerder voor dat mensen zich terug trekken in hun eigen cocon of groep.
Ik denk dat DAT de belangrijkste reden is dat deze actie niet door moslima's wordt gevoerd. Zolang mensen het gevoel hebben dat ze iets aan een probleem kunnen doen zal je ook actie zien. Maar de hardvochtige klimaat waarin we leven doet alle moed langs de straatstenen wegsijpelen.
Maar ik ben het er zeer zeker mee eens dat als je niet stemt achteraf ook niet moet zeuren. -
Opinius Media, wo 03 maart 2010 14:42 Reageer op Opinius
Met alle respect naar Uw betoog ,toch een vraag:
hoe komt het dat een grote groep vrouwelijke allochtonen volgens U niet gaan stemmen ?
Hoe kun je deze vrouwen bereiken ,of waar, om hen aan te sporen dat wel te doen.?
Denkt U dat de mannen wel gaan ,omdat u expliciet de moslima"s benoemt die gestimuleerd en gesteund hadden moeten worden in het gaan stemmen,en die zien toch hun man ook gaan ! ?
Waar ik nu niet aan ontkom is de conclusie vraag : zouden zij onderdrukt worden thuis.Terwijl ik juist enkel hoor van moslima's dat ze dat niet worden.De hoofddoek vooral een vrije keuze is.
mooi!
maar evengoed borrelt bij mij:
Tja wat is het nou? -
, wo 03 maart 2010 17:25 in reactie op Opinius Media Reageer op
Opinius Media.
Je zegt wel iets, maar heb je daar bewijs van?? -
Opinius Media, wo 03 maart 2010 19:33 in reactie op Reageer op Opinius
ja,..ik spreek en werk ertussen.
en dan heb ik het nog niet over eigen ervaringen in relatie tot.....
en jij? heb jij bewijzen ,je hoeft ze mij niet te leveren ,want dan zou ik ieder hier bewijzen moeten vragen in elke mening die ik voorbij zie komen.
Ik ga er van uit dat ieder ventileert aan de hand van zijn belevingen in relatie zijn ervaringen in diezelfde samenleving.
daar deelt hij uit.
mooi als ik dat zonder bewijzen kan, net zoals jij dat kan en doet en ieder,.
mijn ervaringen en de daaruit gedestileerde ventilaties zijn conform r aan de mening van vrijheid tot mening en haar uiting.
dank u . -
Opinius Media, wo 03 maart 2010 19:59 in reactie op Reageer op Opinius
willemarijn @"Opinius Media.
Je zegt wel iets, maar heb je daar bewijs van?? "
in de post waar U aan de mijne relateert (zie U bovenstaande commentaar ) veeleer vróeg ik enkel daar voornamelijk wat aan de betoogster ,i.p.v. zéggen . een cruciaal verschil overigens ,..
.vooral dát laat mij vermoeden dat U niet leest . -
Joop Schouten, wo 03 maart 2010 14:39 Reageer op Joop
'Het wordt tijd dat allochtonen wakker worden en zich actiever bemoeien met de ontwikkelingsrichting van gepolitiseerde strijdpunten.'
Çilay, dit klinkt als mosterd na de maaltijd.
Waarom is dit idee niet veel eerder geopperd en in daden omgezet?
Een slimme meid is op de toekomst voorbereid. -
vanessa s., wo 03 maart 2010 14:37 Reageer op vanessa
Beste Çilay Özdemir, ik denk dat dat komt omdat het verlichte denken in Nederland (nu in GL, D'66, VVD) vindt dat ieder individu zijn rechten op zijn eigen uiting heeft zolang het een ander niet belemmert in zijn vrijheden. Veel allochtonen hebben een achtergrond vanuit hun eigen afkomst die meer reaktionair is, en mensen meer in groepen ziet. Ze vinden zo'n verzet tegen hoofddoeken niet vreemd, omdat de discussie in het land van herkomst ook loopt. Dat reaktionaire denken verklaart ook dat sommige allochtonen zich qua gedachtengoed bij de PVV thuis voelen, hoe vreemd dat ons op het eerste gezicht ook in de oren klinkt.
-
Frank Schutte, wo 03 maart 2010 14:19 Reageer op Frank
Beste Çilay Özdemir,
Wij denken voor deze mensen, dat gaat al meer als dertig jaar zo.
Zoals ik mij reactie bij Hanneke Groenteman al aangaf, je stem gebruiken in deze is belangrijk. -
Hans Kazan, wo 03 maart 2010 13:31 Reageer op Hans
"Als de PVV in Den Haag en Almere groot wordt, dan zijn allochtonen die niet hebben gestemd, daar mede debet aan."
Dit is natuurlijk waar als de allochtonen daadwerkelijk mogen stemmen. Voor zover ik begrepen heb, mag dit slechts in 't geval waar de allochtoon minimaal 5 jaar in Nederland woont.
Daarbij komt dat bijv. Indonesische immigranten ueberhaupt niet mogen stemmen, wanneer deze nog de Indonesische nationaliteit bezitten. Dit is bij de Indonesische wet geregeld.
Allen die wel mogen en kunnen stemmen: doen! -
S. Prozac, wo 03 maart 2010 13:30 Reageer op S.
Amen. Moslimvrouwen hebben geen aanmoediging en politiek correcte initiatieven nodig. Ze zijn al actief in vele lokale branches van respectable partijen, ze zijn niet onderdrukt. Deze actie laat maar blijken dat sommige elementen van oud-links toch best een beetje neerbuigend zijn jegens moslims.
-
Hanz Christian, wo 03 maart 2010 13:27 Reageer op Hanz
Ik heb altijd aangenomen dat de hoofddoek een symbool van vrijheid was. Een teken van bescherming.
Vandaag draag ik er een omdat het m'n ogen goed doet uitkomen. Mijn solidariteit zit in mijn stem. Ik wil niemand aansporen om te gaan stemmen.Dat doet de stempas al.
Moslima's zijn vast verstandig genoeg om de strekking daarvan te begrijpen. Het is mooi weer vandaag, mooi genoeg voor een wandeling naar een stembureau.
Al begrijp ik dat het voor sommigen NOG beter kan. -
ron de boer, wo 03 maart 2010 15:20 in reactie op Hanz Christian Reageer op ron
"Ik heb altijd aangenomen dat de hoofddoek een symbool van vrijheid was. Een teken van bescherming."
Vrijheid? je bedoelt dat een Moslima zonder de straat niet op mag van haar broer. De hoofddoek als katalysator van de Moslima emancipatie positief uitgelegd. Dan kan ik het als tijdelijk verschijnsel accepteren.
Bescherming? Dus zonder zijn vrouwen vogelvrij. Mag je uitschelden, aanzitten, op oefenen voordat je trouwt met een maagd uit je thuisland? bescherming tegen mannen zoals haar broer. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten
Hanz, je neemt het wel heel makkelijk aan....
Of misschien kun je het mij uitleggen wat je bedoelt met vrijheid en bescherming. -
Rouane Rabbit, wo 03 maart 2010 15:52 in reactie op ron de boer Reageer op Rouane
-[Mag je aanzitten, op oefenen voordat je trouwt met een maagd uit je thuisland?]-
Je bedoelt sex voor het huwelijk met een vrouw met wie je niet wilt trouwen? Dat is inderdaad een grote schande. ;)
-----------------
Dat was een grapje, je hebt zeker gelijk dat in de cultuur van Middellandse Zee landen minnetjes wordt gedaan over vrouwen, dit is bij Italianen zo, ook in veel Zuid-Oost-Europese landen, en nog erger bij Marokkanen of Turken. Zelfs in West Europa biedt het Christendom inspiratie tot vrouwenonderdrukking, zie de SGP.
Het kan je goed je gezondheid of in enkel geval zelfs je leven kosten indien je in bepaalde achteraf-streken in het fundamentalistisch Christelijke Servië aan het zoenen slaat met een meisje uit het dorp, ook al vonden jullie het allebei goed.
Het is dus niet de Koran die dit oplegt, het is de traditie. We moeten deze dingen niet verwarren. De Koran is een open boek met vele interpretatie-mogelijkheden. Er bestaat zelfs op Koran gebaseerd feminisme: http://nl.wikipedia.org/wiki/Moslimfeminisme
Het is niet iets nieuws, maar bestaat eigenlijk al 100 jaar, langer dan veel Westerse emancipatie-bewegingen.
Nu zal niet iedere vrouw dit aantrekkelijk vinden. Dat hoeft ook niet. Ieder moet zijn eigen weg gaan.
Ik wilde alleen maar aantonen dat Islam niet synoniem is voor vrouwenonderdrukking.
Dat is wel wat Wilders als een argument gebruikt om islamieten hun rechten te ontnemen.
Wat wel een probleem is, en dat is geen Islam-probleem, dat is dat de oorspronkelijke gastarbeiders, de grootvaders van de allochtonen, juist mensen waren uit de achteraf-streken in Marokko, Griekenland, Italië en Turkije. De meesten uit Marokko en Turkije. Het zijn dus mensen die dicht bij de traditie staan.
Hadden we gastarbeiders uit Rabat gehad of Fes, dan waren de integratie-problemen veel minder geweest. -
Hanz Christian, do 04 maart 2010 01:04 in reactie op ron de boer Reageer op Hanz
@Ron, als je het uitsluitend zoekt in extremen ga ik niet met je mee.
Mijn hoofdpunt is dat als je burgers een stempas stuurt je niet ook nog eens aan hoeft te dringen om naar de stembus te gaan. Een extra oproep komt op mij dan betuttelend over.
Maar ik kan maar zo ongelijk krijgen via de statistieken. Dat ondanks de vrijheid, moslima's niet geinteresseerd zijn in stemmen. Ik zie in sommige plaatsen een schrikbarend lage opkomst. Dat kan niet alleen aan het wegblijven van allochtone kiezers liggen. -
, wo 03 maart 2010 17:06 in reactie op Hanz Christian Reageer op
Kortom:
Moslimaas, en moslims, met een oproepkaart( om dat je een Nederlander bent) GA STEMMEN.
N U !! -
Kees Maf, vr 05 maart 2010 13:03 in reactie op Reageer op Kees
Doe maar niet, ik vind de PvdA wel groot genoeg zo...
-
, ma 08 maart 2010 14:41 in reactie op Kees Maf Reageer op
Méén je dat nou??
opiniemakers
-
Mei Li Vos Directeur Orangegas en publicist
Bio -
Thijs Berman Europarlementariër PvdA
Bio -
Pieter Hilhorst Ombudsman
Bio -
Adriaan Soeterbroek Cartoonist
Bio -
Govert Schilling Wetenschapsjournalist
Bio
Populair
-
Extreemrechtse blogger wenst Femke Halsema gruwelijke dood
Martien Pennings wenst linkse vrouwen dood, omdat ze in zijn ogen heulen met het kwaad, de islam. Waar doet ons dit aan denken?
6848 x bekeken Korte Scan
Reageer (343) Politiek Twitter -
PVV neemt Geenstijl-verzinsel over in Kamervragen
Site grijpt tragische dood cabaretière aan voor potje etno-bashing
5111 x bekeken Korte Scan
Reageer (101) Media Twitter -
Klagen over Oost-Europeanen, nu bij de PVV
Vergeet politie en arbeidsinspectie: PVV start meldpunt klachten over Oost-Europeanen
4992 x bekeken Korte Scan
Reageer (215) Politiek Twitter -
Meldpunt PVV
Adriaan Soeterbroek Cartoon
4524 x bekeken Korte Scan
Reageer (54) Politiek Twitter -
TNS NIPO: SP blijkt geen wolf in schaapskleren
SP-stemmers sympathiseren niet alleen met Roemer maar zijn het ook sterk inhoudelijk eens met de partij
3644 x bekeken Korte Scan
Reageer (229) Politiek Twitter -
'Grieken kunnen best terug naar Drachme'
Europees Commissaris Neelie Kroes: Geen man overboord als Griekenland uit eurozone stapt... Grieken doen bovendien te weinig voor onze hulp... Update: Rutte volgt lijn Kroes
3631 x bekeken Korte Scan
Reageer (337) Economie Twitter -
Bos: Goed dat Rutte geen gezin heeft
Oud-PvdA-leider en minister van Financiën: Politiek trekt wissel op gezinsleven. Rutte en De Jager hebben het in dat opzicht makkelijker dan ik het had
3380 x bekeken Korte Scan
Reageer (39) Politiek Twitter -
SP-raadslid geroyeerd om donatie aan voedselbank
Regels zijn regels, ook bij de SP... Raadslid schenkt liever aan armsten van Lelystad dan aan rijkste partij van Nederland
3274 x bekeken Korte Scan
Reageer (284) Politiek Twitter -
Internet-trollen, zo zien ze er uit
BBC zocht een nodeloos kwetsende Facebook-trol op
3110 x bekeken Korte Scan
Reageer (46) Kijknou Twitter -
PVV-diva Stassen in de problemen
Spits: Limburgse PVV-topvrouw 'fraudeerde' ... Stassen ontkent, kondigt stappen aan tegen krant
3094 x bekeken Korte Scan
Reageer (42) Politiek Twitter

