Bio Bekijk alles van Stan Putman Word fan

Stan Putman

Stan Putman Redacteur Spunk.nl

22 augustus 2011 Reageer (63) 1719 x bekeken Kijknou RSS

De Mensentuin

Stel je eens voor wat een chaos er zou ontstaan als al die mensen moesten samenleven

“Papa! Papa! Mag die Somaliër een likje?”, vraagt dochter meerkoet, terwijl ze het ijsje in haar plakkerige vleugels al bijna door het hek steekt. “Nee natuurlijk niet! Ze worden over twee weken pas weer gevoerd,” spreekt vader. “Bovendien hebben al die zwartjoekels hiv, dus kijk maar uit!”

Het is een mooie zomerdag en de familie meerkoet is lekker een dagje weg. Alles is tot in de nopjes geregeld. Moeders heeft allerlei lekkere broodjes gesmeerd met palingjam en ansjovisworst en paps heeft een leerzame route langs alle freaks, etnische minderheden en andere curiosa uitgestippeld. Het zonnetje schijnt en het is nog niet zo druk.

Als eerste staat de gothicgrot op het programma. Vandaag zou de nieuwe gothicbaby voor het eerst aan het publiek getoond worden! Via een fokprogramma dat samen met de mensentuin in Zürich is opgezet is het gelukt om een raszuiver mensenkind op de wereld te zetten. Alle aanwezige dieren smullen van het plaatje van de baby die wellustig aan de fles geitenbloed van zijn moeder zuigt. Wanneer een eekhoorn echter een foto maakt met flits schieten de gothics gillend terug in hun holen.

De homoheuvel ligt er verlaten bij. Er loopt nog één flikker van een jaar of 80 rond in een vieze kamerjas. De verzorgers hebben nog geprobeerd hem op te kalefateren met een roze boa en een gouden tanga, maar het mag niet baten. Een verzorger die er toevallig rondvliegt legt aan moeder meerkoet uit dat het fokprogramma onder de homo’s maar niet wil werken. Ze snappen er niks van. Terwijl de familie doorslentert kijkt de oude poot naar een videoband van het Eurovisiesongfestival van 1998. Het is een treurig gezicht.

De familie meerkoet heeft het toch niet echt getroffen met het weer, want vanwege de hoge temperatuur vertonen veel mensen saai gedrag. De Eskimo’s zitten de hele dag verscholen in hun kunstmatige iglo’s, de Spanjaarden verkeren overdag in een constante staat van siësta en de Ramadan zorgt ervoor dat de moslims er uitgeteld bijliggen. Gelukkig loopt er wel een nudist rond die maar wat graag zijn zwans aan de dieren toont. Dochter meerkoet tuit haar snaveltje naast het menselijk geslacht en maakt een foto. Leuk voor op d’r Facebook.

Wanneer de familie na een halve dag mensentuin uitgeput aan één van de picknicktafels gaat zitten om de zelf meegebrachte versnaperingen op te peuzelen komt dochter meerkoet tot een moment van bezinning. Ze begint zachtjes te huilen. Als moeder vraagt wat er is antwoordt ze: “Maar mama, is dat dan niet zielig, al die mensen in van die kleine hokjes?”

“Nee joh, natuurlijk niet! Ze zijn allemaal in gevangenschap geboren, dus ze weten niet beter. Bovendien doet zo’n mensentuin hele goede dingen, ze houden de hokjes immers goed in stand. Denk eens na wat een chaos er zou ontstaan als al die mensen moesten samenleven. Dan zou het pas echt misgaan! Haha, pap! Kun je het je voorstellen? Al die homo’s, moslims, hipsters, Fransen, provo’s, exhibitionisten, christenen, gangsters en Amerikanen bij elkaar? Dan zou er een derde wereldoorlog uitbreken!”, lacht moeder meerkoet terwijl ze een sardientje naar binnen werkt.

“Maar kunnen alle mensen dan niet vredig met elkaar samenleven, mama?”, vraagt dochter geschrokken.  “Een multiculturele samenleving bedoel je? Haha nee, mensen zijn nou eenmaal niet zo beschaafd als dieren lieverd,” zei moeder. “En laten we nu opschieten, de Nederlanders gaan over een kwartiertje zeiken over het weer, daar wil ik graag foto’s van!”

Dit artikel is ook te lezen op Spunk.nl

Laatste Reacties (63) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • robert vd heide, wo 24 augustus 2011 03:24 Reageer op robert

    robert

    het is niet eens fictie

    gewoon de wereld bezien door de ogen van de wezentjes waar we de planeet mee delen

    geeft een bitterzoet gevoel

  • Reinaert de Vos, di 23 augustus 2011 20:52 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Mooi stuk.
    Ik moest ergens denken aan Het reservaat van Paul van Vliet. Beetje oud maar nog best aardig. Even door de geluidskwaliteit heenbijten, dat wel.

  • Marc Schouten, di 23 augustus 2011 13:21 Reageer op Marc

    Marc

    "Zo kan een konijn de verantwoordelijkheid voor zijn gedrag nog afschuiven op de vrije markt."

    Dan je bedoel je waarschijnlijk dit konijn:
    http://www.youtube.com/watch?v=NuvbFHWfHbo&feature=related

  • Piet de Geus, di 23 augustus 2011 13:45 in reactie op Marc Schouten Reageer op Piet

    Piet

    Nee, ik bedoelde uiteraard deze konijnen:
    http://www.youtube.com/watch?v=loGJ0waz4K8

  • Joop Schouten, di 23 augustus 2011 14:22 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joop

    Joop

    Romeinse Rammelaars rommelend in hun lusthof.

  • Joop Schouten, di 23 augustus 2011 13:19 Reageer op Joop

    Joop

    Voor mijn PVV medemens en de rest:

    Etnische diversiteit versterkt sociale banden

    'Autochtonen die in regio's wonen met een hoge etnische diversiteit blijken wel degelijk goede informele contacten met andere autochtonen te onderhouden...'

    '... Voorwaarde is dat men geen etnische dreiging ervaart.'

    http://www.trouw.nl/tr/nl/6704/Sociale-Vraagstukken/article/detail/2860516/2011/08/23/Etnische-diversiteit-versterkt-sociale-banden.dhtml

    : )

  • Piet Pieters, di 23 augustus 2011 13:43 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    Jammer alleen dat dit niet voor alle bevolkingsgroepen op gaat.
    Soms zijn er te grote cultuurverschillen.

    Caïro werd 50 jaar geleden in één adem genoemd met Londen en Parijs.
    Kijk wat ervan geworden is door o.a. radicalisering van de Islam!

  • Joop Schouten, di 23 augustus 2011 13:56 in reactie op Piet Pieters Reageer op Joop

    Joop

    'Soms zijn er te grote cultuurverschillen.'

    Precies Piet: SOMS.

    : )

  • Piet Pieters, di 23 augustus 2011 14:28 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    En omdat het SOMS is mag er niks over worden gezegd?
    Of als het alleen om de Islam gaat?

    Waar de Islam en vooral de radicalisering ervan toeneemt, nemen uiteraard ook problemen toe.
    Dat zie je niet alleen in Caïro maar overal ter wereld. En dan doet het woord SOMS er niet zo toe.

  • Joop Schouten, di 23 augustus 2011 15:13 in reactie op Piet Pieters Reageer op Joop

    Joop

    Ik zou radicalisering en extremisme (in het algemeen) nooit en te nimmer willen onderschatten. Wij zien beide potentiële gevaar (...).
    Dit soort uitwassen moet goed worden gevolgd en worden aangepakt.
    Over de oorzaken of wijze van aanpak zouden we een andere mening kunnen hebben. Dat is een andere inhoudelijke discussie lijkt me.

    Ik heb een intense hekel aan geweld.

    : )

  • Piet Pieters, di 23 augustus 2011 20:13 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    [quote]Ik heb een intense hekel aan geweld.[/quote]

    Net als de meeste mensen inclusief ikke.
    Maar ik stem wel PVV. En dat mag gelukkig.

  • Joop Schouten, di 23 augustus 2011 21:19 in reactie op Piet Pieters Reageer op Joop

    Joop

    : )

  • Daniël Willemsen, di 23 augustus 2011 22:52 in reactie op Joop Schouten Reageer op Daniël

    Daniël

    [Etnische diversiteit versterkt sociale banden... Voorwaarde is dat men geen etnische dreiging ervaart.']

    Ofwel: voorwaarde is dat je een bord voor je kop hebt. (Ik heb het artikel gelezen).

  • Joop Schouten, wo 24 augustus 2011 09:57 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Joop

    Joop

    Wat staat er op dat bord geschreven Daniël?

  • Daniël Willemsen, wo 24 augustus 2011 11:48 in reactie op Joop Schouten Reageer op Daniël

    Daniël

    Op dat bord staat: 'Wegkijken is beter dan benoemen'.

  • Joop Schouten, wo 24 augustus 2011 21:41 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Joop

    Joop

    'Wegkijken is beter dan benoemen'.

    Vind ik niet.

  • Daniël Willemsen, do 25 augustus 2011 00:04 in reactie op Joop Schouten Reageer op Daniël

    Daniël

    Hoera, dan zijn we het eens! :-D

  • Isis Maät, di 23 augustus 2011 12:14 Reageer op Isis

    Isis

    ;-))
    Mooi verhaal vol metaforen, in een land waar chagrijnigheid en onverdraagaamheid een normaal verschijnsel dreigt te worden.

  • Semolina Pilchard, di 23 augustus 2011 11:43 Reageer op Semolina

    Semolina

    Ringring
    - Wie daar?
    De jaren zeventig.
    - Wat wenst u?
    Mijn verhaal terug.

  • Andy P, di 23 augustus 2011 11:05 Reageer op Andy

    Andy

    Lol, wel eens in een kippenhok geweest waar een vos is langsgeweest? Denk het niet. Mensen leven al millennia samen, het ging pas mis toen er een naam aan gegeven werd. Over het algemeen gezien kom je ergens om b.v. geld te verdienen en verdiep je je hoe het er daar aan toe gaat. Je past je aan en klaar is kees.

  • Piet Devries, di 23 augustus 2011 09:25 Reageer op Piet

    Piet

    Wat een kletsverhaal.
    Zou de schrijfster nooit op een markt komen ?
    Een vredig gebeuren, waar je op warme dagen jonge Nederlandse vrouwen in shorts ziet lopen, en dames met overgewicht in burka's.
    Al in de 17e eeuw verbaasden buitenlandse bezoekers zich over onze tolerantie.
    Die strekte zich toen niet uit tot homo's, dat is wel zo.
    Gekke Geert heeft maar een vijtien procent van de Nederlanders achter zich.

  • Marc Schouten, di 23 augustus 2011 02:28 Reageer op Marc

    Marc

    D.,
    Multiculti is geen experiment maar een feit. Als je het ziet als regen op je vrije dag ga dan het museum in of zie een goeie film en maak er wat van.

    Er tegen strijden lost niets op. Accepteer en leer maar zorg dat je je dag niet vergalt want dat doe je zelf. De "anderen" doen dat ook niet.

    En als je even stil staat kom je tot de ontdekking dat we in gelukkig zijn/worden veel meer dingen gemeen hebben dan dat je denkt. Die kleine dingen die zo mooi zijn.

  • Marc Schouten, di 23 augustus 2011 02:18 Reageer op Marc

    Marc

    Heerlijk en realistisch, ik heb genoten.

    Ik zie al uit naar de reacties. Multiculti is een taboe.

    Bedankt Stan
    ;)

  • Daniël Willemsen, ma 22 augustus 2011 23:19 Reageer op Daniël

    Daniël

    [“Een multiculturele samenleving bedoel je? Haha nee, mensen zijn nou eenmaal niet zo beschaafd als dieren lieverd,”]

    Verontrustend dat progressieve stromingen willens en wetens wensen door te gaan met het multiculturele experiment. In alle culturen, jong en oud, is min of meer sprake van cohesie en gemeenschappelijke normen en waarden. Blijkbaar is het voor een maatschappij belangrijk dat er een vorm van eenheid is.

    Nu is er een progressieve stroming die de boel de boel laat, iedereen rechten geeft maar vooral geen plichten. Door de culturele ongelijkheid die zij impliciet veroorzakt ontstaat een spanningsveld, waarvan het huidige integratiedebat een logisch gevolg is.

    Een grappig stuk maar het wijzende vingertje in de driedubbele bodem vind ik niet passen in een tijd dat alle Europese regeringen de multiculturele samenleving een mislukking hebben genoemd. Het morele vingertje hoort toe aan progressieve voorgangers in de '80s en '90s. Zij konden critici van de multiculturele samenleving op die wijze nog eenvoudig de mond snoeren.

  • John Sterk, di 23 augustus 2011 00:18 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op John

    John

    Het morele vingertje wordt vooral gebruikt door rechts die vanuit superioriteitsgevoel iedere vorm van multiculturalisme afwijst.
    Assimilatie is net zo'n 'mislukking' als de multiculturele samenleving. Het is een onzinnige opmerking. De wereld, is die eigenlijk ook mislukt?

  • Han van der Horst, di 23 augustus 2011 09:28 in reactie op John Sterk Reageer op Han

    Han

    En dan is het ook nog een superioriteitsgevoel dat angst en onzekerheid moet compenseren. Anders waren ze niet zo bang voor de ondergang van het westen.

  • Daniël Willemsen, di 23 augustus 2011 13:40 in reactie op John Sterk Reageer op Daniël

    Daniël

    Het morele vingertje hoort toch echt toe aan progressieven en hun idealen. Vanuit de rechterzijde gaat de beuk er in, nodig om korte metten te maken met de grachtengordel elite.

    Waar vanuit rechts op wordt gewezen is dat massa immigratie de dan bestaande samenleving instabiliteit bezorgt, vooral als je immigranten een voorkeursbehandeling geeft in het kader van het uitgeholde woord 'respect'. Wat is hier onlogisch aan?

  • Piet de Geus, di 23 augustus 2011 14:02 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Piet

    Piet

    "Vanuit de rechterzijde gaat de beuk er in, nodig om korte metten te maken met de grachtengordel elite."

    Nou begrijp ik ineens de bezuinigingen op onderwijs. Het hogere doel is: iedereen analfabeet! Dat zal die vuile elite in de grachtengordel leren, want dan koopt lekker niemand hun boekjes meer!

  • Daniël Willemsen, di 23 augustus 2011 14:28 in reactie op Piet de Geus Reageer op Daniël

    Daniël

    [Nou begrijp ik ineens de bezuinigingen op onderwijs. Het hogere doel is: iedereen analfabeet! Dat zal die vuile elite in de grachtengordel leren, want dan koopt lekker niemand hun boekjes meer!]

    Als het over boeken gaat; het hogere doel is wellicht het verwijderen van de progressieve doctrine in schoolboeken.

  • Piet de Geus, di 23 augustus 2011 18:00 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Piet

    Piet

    "het hogere doel is wellicht het verwijderen van de progressieve doctrine in schoolboeken."

    Je kletst wederom maar wat in het wilde weg. De elite in de grachtengordel schrijft helemaal geen schoolboeken.

    Wat moet het vermoeiend zijn om te leven met zoveel ressentiment en het verstand niet te hebben om er ook maar een beetje richting aan te geven.

  • Daniël Willemsen, di 23 augustus 2011 19:27 in reactie op Piet de Geus Reageer op Daniël

    Daniël

    Inderdaad, de elite schrijft zelf geen schoolboeken. Dat begrijp ik ook. Dat laten zij hun ambtenaren in den lande regelen. Vrijzinnigen hebben sinds de jaren '60 invloed gewonnen via allerlei kanalen. Denk aan de oververtegenwoordiging van vrijzinnigen in de pers, het onderwijs en het ambtenarenapparaat.

  • Sonja van Geloven, di 23 augustus 2011 08:55 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Sonja

    Sonja

    "het multiculturele experiment" bestaat niet. De wereld verandert, migratiestromen zijn er altijd al geweest. Deal with it.

  • Daniël Willemsen, di 23 augustus 2011 13:46 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Daniël

    Daniël

    Het multiculturele experiment bestaat wel degelijk. Het is een geforceerde vermenging van culturen, gebruiken, gewoonten en talen, zonder te streven naar cohesie tussen mensen (en groepen). Doe daar nog een flinke dosis 'weg met ons' bij. Wat is het gevolg? Dat groepen langs elkaar heen gaan leven, zoals nu het geval is.

  • Huub Geluk, di 23 augustus 2011 09:58 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Huub

    Huub

    Als jij onze samenleving zo'n mislukking vindt, waarom ga je dan niet gewoon weg? Naar een land waar iedereen de zelfde cultuur heeft, dezelfde huidskleur, dezelfde politieke overtuiging uitdraagt. Noord Korea komt dan wel aardig in de buurt denk ik.

    Ondertussen kan ik als bewoner van deze multiculturele samenleving gewoon verder leven, zonder te worden lastiggevallen door personen die het niet kunnen verdragen dat iemand anders de dingen anders doet. Ik noem dat vaak intollerantie, maar eigenlijk is het gewoon xenofobie, angst voor vreemde dingen.

  • Daniël Willemsen, di 23 augustus 2011 13:57 in reactie op Huub Geluk Reageer op Daniël

    Daniël

    Eenvoudig om te zeggen 'dan ga je toch weg'. In plaats van inhoudelijk te reageren wordt de xenofobiekaart getrokken en moet ik mijn heil in Noord Korea zoeken.

    Hebt u in de gaten hoe intolerant u bent jegens andersdenkenden? Als de PVV het over deporteren heeft dan hoor ik heel andere geluiden van progressieven.

  • Marc Schouten, di 23 augustus 2011 16:56 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op Marc

    Marc

    these - antithese - synthese

  • Joop Schouten, ma 22 augustus 2011 22:05 Reageer op Joop

    Joop

    Ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha ! Geweldig !
    Een leuk 'dubbele bodem verhaal'.
    ...
    Breek me de bek niet open over vooroordelen.
    ...
    Feitelijk hebben we de wereld niets te bieden (...).
    Elkaar wel. (Jammer dat er altijd 'gezeik' is, als verdelingsvraagstukken ter sprake MOETEN komen, zoals nu. In deze tijd van schaarste, vervuiling en onwetendheid.)

  • Piet Pieters, di 23 augustus 2011 07:43 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    Vervuiling?
    De grootse vervuiling in het nemen van een kind.
    En daar weten bepaalde bevolkingsgroepen ook wel raad mee.
    Bespaar de wereld, neem geen kind.
    Die schijten luiers vol, vreten de aarde leeg, willen met 8 een mobieltje, met 9 een Ipad, met 16 een scooter en met 18 een auto.
    Ze gaan met vliegtuigen op reis en maken bergen afval en CO2.

    En mensen zijn net beesten, die moet je niet teveel mengen.
    Ieder ras komt het beste tot zijn recht in zijn eigen land. Dat is een feit en hoef je geen wetenschappelijke studie voor gevolgt te hebben.
    Elke vorm van mengen zorgt voor kosten en/of problemen vanwege cultuurverschillen.
    De één wilt zijn/haar cultuur niet verliezen en de ander, juist......wilt zijn/haar cultuur niet verliezen.
    Dus wie past zich aan? Niemand, beiden? Dacht het niet. Ik pas me niet aan in mijn eigen land en zo denken steeds meer mensen.

    Dat heeft niks met discrimineren te maken maar met nuchter denken!

  • Sonja van Geloven, di 23 augustus 2011 08:57 in reactie op Piet Pieters Reageer op Sonja

    Sonja

    "Bespaar de wereld, neem geen kind."

    Bespaar de wereld, pleeg zelfmoord.

  • Piet Pieters, di 23 augustus 2011 14:51 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Piet

    Piet

    "Vaart minderen spaart kinderen!"
    Dan zeg ik;
    "Minder n**ken spaart spreuken!

  • Joop Schouten, di 23 augustus 2011 09:11 in reactie op Piet Pieters Reageer op Joop

    Joop

    Zal ik mijn drie kinderen dan maar bij de vuilnis zetten Piet?

  • Piet Pieters, di 23 augustus 2011 13:47 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    Nee, maar bij klagen over het milieu naar de grootste vervuiler kijken en dat zijn ouders.

  • , di 23 augustus 2011 09:57 in reactie op Piet Pieters Reageer op

    Klopt.
    Dus U heeft geen kinderen.
    Mag ik even van U weten waarom U het kennelijk de normaalste zaak van de wereld vindt dat ANDERMANS kinderen straks moeten zorgen voor Uw inkomen en verzorging?

  • Piet Pieters, di 23 augustus 2011 14:33 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    1) wie zegt dat ik geen kinderen heb? lezen blijft moeilijk, tenmiste begrijpend lezen.
    Iemand die klaagt over milieu moet ook geen kinderen nemen nee. Maar dat is mijn mening!
    2) Met het toenemende aantal Moslims zou je er ook voor kunnen zorgen dat er eens Moslims in de zorg gaan werken. Of komt dat omdat Moslima geen mannen mogen helpen?

  • Joop Schouten, di 23 augustus 2011 10:14 in reactie op Piet Pieters Reageer op Joop

    Joop

    'Ik pas me niet aan in mijn eigen land en zo denken steeds meer mensen.'
    Ja dat merk ik Piet.

    Het lijkt me heel vervelend voor je om hier rond te lopen, kijkend naar andere mensen, met een naar en 'opstandig' gevoel in je donder.

    Misschien zou je 'anderen' gewoon eerst eens kunnen uitnodigen voor een gesprek i.p.v. toe te kijken, te zwijgen en je misschien allerlei spookbeelden in je hoofd te halen. Vriendelijkheid wordt zelden afgewezen moet je weten.

    Beleefdheid en vriendelijk zijn is voor velen de enige aanpassing die ik als noodzakelijk zie.

    ...

    Ik ken veel mensen met een andere etnisch en culturele achtergrond. Mensen die veel nieuwe verhalen te hebben. Gezellig en gastvrij zijn. Warmte geven. De meeste Nederlanders hebben deze ervaringen ook.
    Jij schijnt voornamelijk probleemgevallen te zien. Of zie ik dat niet goed?

    ...

    Hoewel wij beide zogenaamde 'autochtone Nederlanders zijn' (schat ik in) geef je hiermee aan dat wij beide onderling enorm verschillen.

    ...

    Ons onderling verschil, tussen jou en mij, lijkt wel groter dan tussen de mensen met een andere etnische of culturele achtergrond.

    : )

  • Joop Schouten, di 23 augustus 2011 10:24 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    'Mensen die veel nieuwe verhalen te vertellen hebben'

  • Piet Pieters, di 23 augustus 2011 13:51 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    Dat zijn jou conclusies over mij.
    Ik heb mijn conclusies over jou ook niet klaar.

  • Joop Schouten, di 23 augustus 2011 14:57 in reactie op Piet Pieters Reageer op Joop

    Joop

    Conclusies zijn van tijdelijke aard,
    tenzij men niet meer kan of wil leren.

    Eindconclusies bestaan niet.
    op sterven na.

    ...

    Panta Rhei.

    ; )

  • Piet de Geus, di 23 augustus 2011 10:33 in reactie op Piet Pieters Reageer op Piet

    Piet

    "Ik pas me niet aan in mijn eigen land en zo denken steeds meer mensen."

    Bekend verschijnsel inderdaad. En steeds weer is het de vraag waarom dat volk meent dat dit hun eigen land is, terwijl ze nul komma niks aan dat land hebben bijgedragen. Het is hetzelfde volk dat ook altijd schermt over wat hun voorvaderen hebben opgebouwd. Nog afgezien van het feit dat het wel erg zielig is dat je generaties terug moet gaan om je ergens op te beroepen, vrees ik dat genealogisch onderzoek slechts aan het licht zal brengen dat ook deze claim vals is en ook de voorouders al een last waren die we mee moesten zeulen.

  • King Benzai, di 23 augustus 2011 14:07 in reactie op Piet Pieters Reageer op King

    Piet heeft natuurlijk wel gelijk.

    In zekere zin is het ronduit onverantwoord en arrogant om als mens op deze wereld nog meer dan 1 kind te nemen. Zeker als je bedenkt dat er inmiddels 7 miljard mensen rondrennen. De stelling mbt kinderen die ons later moeten verzorgen is natuurlijk ook geheel belachelijk. Vroeger hadden mensen 10-12 kinderen en nog zitten ze momenteel eenzaam en alleen in een verzorgingstehuis, waar ze met wat geluk 1x per maand voor een ommetje worden meegenomen.

    En dan heb je nog mensen die nauwelijks zichzelf kunnen onderhouden. Ook die nemen tegenwoordig zomaar een kind. Want ja, da´s je recht. Ook al heb je geen geld...

    Nog erger is het momenteel gesteld met geestelijk gehandicapten. Een vriendin van me werkt in de zorg en je wilt niet weten hoe vaak kinderen van dat soort mensen in tehuizen terecht komen. Dat vermenigvuldigd zich maar ongestoord en niemand grijpt in. Ze had 1 verhaal van een vrouw die op 5 jaar tijd 5 kinderen ter wereld bracht van 3 verschillende kerels................

    Mensen met meer dan 1 kind moeten gewoon dikke consumptie-belasting gaan betalen. Kinderbijstand moet ook geheel afgeschaft worden. Kinderen kosten geld. Heb je dat niet kun je ook geen kinderen onderhouden. PUNT.

  • Piet Pieters, di 23 augustus 2011 07:45 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    Oh ja...met het NIET nemen van kinderen heb je meteen het probleem schaarste onder controle en tot slot onwetendheid.
    Tja....als ze in landen als Somalië geen TV's haddem gehad dan was dat misschien beter geweest.
    Ze zien de luxe van andere landen en willen dat ook, vandaag nog.

  • Marc Schouten, di 23 augustus 2011 11:04 in reactie op Piet Pieters Reageer op Marc

    Marc

    "Oh ja...met het NIET nemen van kinderen heb je meteen het probleem schaarste onder controle en tot slot onwetendheid."

    De schaarste wordt niet veroorzaakt door het hebben van kinderen of het aantal bewoners van de aarde. De schaarste wordt kunstmatig in stand gehouden door de vrije markt, aan schaarste is meer te verdienen dan aan overvloed.

    "Ze zien de luxe van andere landen en willen dat ook, vandaag nog."

    Een andere creatie van de markt, je bent wat je koopt, en als je niet koopt ben je onvolmaakt ...

  • Piet de Geus, di 23 augustus 2011 12:06 in reactie op Marc Schouten Reageer op Piet

    Piet

    "De schaarste wordt niet veroorzaakt door het hebben van kinderen of het aantal bewoners van de aarde. De schaarste wordt kunstmatig in stand gehouden door de vrije markt"

    Zo kan een konijn de verantwoordelijkheid voor zijn gedrag nog afschuiven op de vrije markt.

  • Piet Pieters, di 23 augustus 2011 13:52 in reactie op Piet de Geus Reageer op Piet

    Piet

    Neemt niet weg dat de grootste vervuiling het nemen van een kind is.

  • Piet de Geus, di 23 augustus 2011 15:18 in reactie op Piet Pieters Reageer op Piet

    Piet

    Jazeker. Maar je bent niet bepaald uniek in die observatie. Midas Dekker roept dat al jaren.

  • Joop Schouten, di 23 augustus 2011 14:15 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joop

    Joop

    'Zo kan een konijn de verantwoordelijkheid voor zijn gedrag nog afschuiven op de vrije markt.'

    Dat doet het konijn ook.

    Het valt op dat in de Mensentuin konijnen langer voor de kooi met economen staan dan andere dieren.

    Daar zit een lang verhaal achter Piet.
    Konijnen die hier wonen geven de schuld aan hun ontvoerders van weleer de Romeinen waar ze het van leerde.
    Die hadden namelijk ook een 'roofdieren markt' waardoor enorme kapitalen naar Rome stroomde die slechts enkelen verrijkten (...): Ook deze ongelijke economische verhoudingen veroorzaakte ongelijke sociale verhoudingen, die op hun beurt vooral het gevolg waren van het patronagesysteem. Dit is hetzelfde als het 'stadhouderlijk stelsel' in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Je weet wel, met die V.O.C.-mentaliteit.

  • Piet de Geus, di 23 augustus 2011 15:15 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    "Dat doet het konijn ook."

    En toch kan het konijn qua anderen de schuld geven nog heel wat leren van de lemmingen, die zich "ja maar hij" roepend de afgrond in storten.

  • Joop Schouten, di 23 augustus 2011 15:56 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joop

    Joop

    'Ja maar Piet: ........... !'

    ; )

  • Piet Pieters, di 23 augustus 2011 13:49 in reactie op Marc Schouten Reageer op Piet

    Piet

    Daar zit wat in.
    Maar zonder mensen geen schaarste en met minder mensen minders schaarste. ;)

  • Joop Schouten, di 23 augustus 2011 14:23 in reactie op Piet Pieters Reageer op Joop

    Joop

    Feitelijk hebben we de wereld niets te bieden (...).

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, di 23 augustus 2011 17:47 in reactie op Joop Schouten Reageer op Fred

    Fred

    Nou geef dan het goede voorbeeld en maak er een einde aan!

  • Piet Pieters, di 23 augustus 2011 20:15 in reactie op Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt Reageer op Piet

    Piet

    Joop....leef je nog?

  • Joop Schouten, wo 24 augustus 2011 09:58 in reactie op Piet Pieters Reageer op Joop

    Joop

    : )

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven