Bio Bekijk alles van Francisco van Jole Word fan

Francisco van Jole

Francisco van Jole eindredacteur Joop

03 februari 2010 Reageer (84) 4666 x bekeken Media Print artikel RSS MSN Reporter NUjij eKudos Hyves LinkedIn Google

De leugen regeert nog steeds

Wilde de PvdA de verkiezingen uitstellen? Oordeel zelf.

In deze tijd van flitsnieuws gaan geruchten steeds sneller rond. Media met scoringsdrift maken daar gretig gebruik van. In verkiezingstijd spelen dan ook nog eens politieke motieven een rol.

Maandag berichtte Joop hoe De Telegraaf-media de PvdA een hak probeerden te zetten met het onware verhaal dat de partij de gemeenteraadsverkiezingen wilde uitstellen. Dinsdag schoot Geenstijl, onderdeel van het Telegraaf-concern, in de speenvarken-modus: “In een ronkend artikel tikte Francisco van Jolo gisteren anoniem al zijn haat jegens GeenStijl van zich af en beschuldigde ons en passant van liegen.” Geenstijl en liegen, dat is natuurlijk een onvoorstelbare combinatie.

Maar wilde de PvdA echt de komende gemeenteraadsverkiezingen uitstellen “vanwege de kou”? Nee. Daar is nooit sprake van geweest. Het is ook nooit voorgesteld. Het is nieuws dat bedacht werd. Politek nepnieuws. Dat nepnieuws werkt omdat het in één zin kan worden rondgebazuind en de weerlegging uitleg kost. Voor uitleg hebben minder mensen tijd en bovendien past het meestal niet in 140 tekens.

Dit is wat er gebeurde.

Op maandagochtend werd een persbericht verstuurd met daarin Kamervragen van de PvdA-Kamerleden Paul Kalma en Pierre Heijnen. Dit is de volledige tekst van Nieuwsbank (die de Geenstijl-lezers niet te zien kregen):  

Vragen van het de leden Heijnen en Kalma (beiden PvdA) aan de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken over mogelijke verplaatsing van de gemeenteraadsverkiezingen
* Heeft u kennis genomen van het artikel "Campagne in de vrieskou" in Lokaal Bestuur, jaargang 34, nummer 2 van februari 2010? 
* Heeft u het ook zo koud bij het campagnevoeren voor de gemeenteraadsverkiezingen? 
* Heeft u het ook zo te doen met al die vrijwilligers van uiteenlopende politieke partijen die deze weken campagne voeren voor de gemeenteraadsverkiezingen? 
* Bent u bereid te onderzoeken wat de voor- en nadelen zijn van verplaatsing van de gemeenteraadsverkiezingen naar een warmer tijstip? 
* Bent u bereid daarbij in het bijzonder ook onderzoek te doen naar het verband tussen opkomstpercentages en het moment van verkiezingen? (landelijke verkiezingen hebben in alle jaargetijden plaatsgevonden) 
* Bent u bereid hierover onder andere advies te vragen van de Vereniging Nederlandse Gemeenten?  En bent u bereid op basis van uw onderzoeken en de ingewonnen adviezen een standpunt over mogelijke verplaatsing van het tijdstip van de raadsverkiezingen aan de Kamer te doen toekomen? Zo ja, wanneer? Zo nee,

Er staat nergens dat het gaat om de komende gemeenteraadsverkiezingen. De vragen zijn onderdeel van een discussie die al langer loopt om de gemeenteraadsverkiezingen,  die altijd in maart worden gehouden, naar een andere maand met betere weersomstandigheden te verplaatsen. Dat is geen gek idee. In februari - als de campagnes worden gevoerd - is het somber en vriest het vaak. En omdat het nu weer vriest stelden de Kamerleden ‘heeft u het ook zo koud?’. Die vraag slaat niet op uitstel.

Het hele idee dat de Kamerleden op 2 februari aan een minister om onderzoek, evaluatie en vervolgens uitstel zouden vragen voor verkiezingen die over vier weken plaatsvinden, is ronduit idioot. Iedereen die verstand heeft van politiek of gewoon een beetje nadenkt weet dat. Frits Wester, politiek redacteur van RTL Nieuws en oud-voorlichter van het CDA, twittert direct nadat hij het persbericht heeft gelezen niettemin:  

PVDA-kamerleden Kalma en Heijnen opperen gem.raadsverkiezingen uit te stellen. Het zou te koud zijn om goed campagne te voeren.

Dat bericht wordt nog eens door minstens 85 twitteraars doorgestuurd. Even later zegt hij nog : Voor zij die twijfelen: Het is geen grap!

Nee, het is inderdaad geen grap. Het is gewoon niet waar.

In iedere democratie waar politici verkiezingen willen uitstellen zouden journalisten de telefoon grijpen om uit te vinden wat er aan de hand is maar dat is voor Frits Wester kennelijk teveel gevraagd. Een goed verhaal moet je immers niet kapot checken.

Dat is ook de teneur die De Telegraaf-media kiezen. De website Geenstijl schrijft “Maar het is serieus: De Partij van de arbeid wil uitstel van de gemeenteraadsverkiezingen wegens het koude weer. (...) Een politieke partij die op het punt staat in half gemeentelijk Nederland weggevaagd te worden begint te mekkeren over de gure wind tijdens het canvassen.”

De website van De Telegraaf kopt “PvdA: Te koud voor verkiezingen” en vervolgt “De PvdA vindt het veel te koud om op campagne te gaan en heeft aan staatssecretaris Bijleveld (Binnenlandse Zaken) gevraagd of de gemeenteraadsverkiezingen niet kunnen worden uitgesteld.” Dat hadden de Kamerleden dus niet gevraagd. Pas verderop in het Telegraaf-artikel wordt duidelijk dat het niet om deze verkiezingen gaat. Dat er dus geen sprake is van een verzoek tot uitstel moet de lezer zelf concluderen.

De door velen als neutraal beschouwde nieuwssite Nu.nl kwam overigens met een soortgelijk onjuist verhaal.

Het is een methode die we kennen van bijvoorbeeld de Amerikaanse zender Fox News, volgens eigen zeggen het grote voorbeeld voor de Telegraaf. Die rechtse zender heeft als strategie om over de Democraten (de Amerikaanse versie van de PvdA) zoveel mogelijk twijfel te zaaien.

Dat werkt en ook dat werd met deze zaak weer eens bewezen. De hele dag gonsde het verhaal rond dat de PvdA de gemeenteraadsverkiezingen wilde uitstellen. Mariëtte Hamer zette op de site een toelichting maar koos voor meer nadruk op een knipoog dan ontkenning. ‘s Avonds zat PvdA-kamerlid Diederik Samsom bij De Wereld Draait Door en werd door Matthijs van Nieuwkerk om de oren geslagen met het uitstel. Hij ging lachend door het stof, al voegde hij er en passant nog even snel aan toe dat het niet ging om deze verkiezingen. Een dag later zei PvdA-Bos tegen Frits Wester, de man die het misverstand de wereld in hielp, dat het een stomme fout van de Kamerleden was. (zie video vanaf 9’36”).

In de politiek geldt ‘wie moet uitleggen heeft verloren’. Kennelijk hadden ze bij de PvdA de conclusie getrokken dat de leugen niet meer in te halen was en besloten ze het boetekleed aan te trekken in de hoop dat het snel voorbij zou zijn.

De vraag die rest is, heeft Frits Wester het bericht gewoon verkeerd begrepen en daarna geweigerd zijn vergissing toe te geven? Of heeft hij het bericht bewust verdraaid om de partij een loer te draaien?

Hoe dan ook, de Partij van de Arbeid had verloren. Maar wie er natuurlijk echt verloren had, was het Nederlandse publiek. Die waren voor de gek gehouden door de media die de macht moeten controleren. Denk daar eens over na. Krijgt u het nu ook zo koud?


Laatste Reacties (84) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • sam tosha, ma 08 februari 2010 11:23 Reageer op sam

    sam

    Dat je je nog lang de Telegraafse Hetze Media tegen het LICHT mag houden Fransisco!

  • Janssen zelf, ma 08 februari 2010 20:13 in reactie op sam tosha Reageer op Janssen

    Janssen

    Heb zulke kritiek op dit stukje van Van Jole, en je reactie komt er niet doorheen. En dat voor een artikel met als kop "de leugen regeert nog steeds"

  • Jonathan Leguat, zo 07 februari 2010 22:32 Reageer op Jonathan

    Jonathan

    Gewoon een mega blunder van Kalma en Heijnen.
    De andere partijen konden -terecht- hun geluk niet op.
    Bos heeft ook aangegeven dat Kalma en Heijnen uilskuikens zijn.

    Wat ontzettend flauw om daar dan de boodschappers (ditmaal de Telegraaf, overigens niet mijn krant) daarvan de schuld te geven.

    Doet mee een beetje denken aan een jengelende, stampvoetende kleuter die zijn zijn niet krijgt.

  • Jan van Ginkel, di 09 februari 2010 00:52 in reactie op Jonathan Leguat Reageer op Jan

    Jan

    helemaal mee eens. Overigens, zoals al vaker gezegd, de Telegraaf was niet de enige die het bericht zo opvatte. Het feit dat sommigen dat blijkbaar hier niet wil zien, ondanks dat het zelfs door allerlei PvdA organisaties wordt erkend, lijkt er toch vooral op te wijzen dat het niet om leugen of waarheid gaat, maar een afrekening met een `vijand'....

  • M.A.R. Janssen, zo 07 februari 2010 12:10 Reageer op M.A.R.

    M.A.R.

    Als Twitter fan begrijp je vast ook dat het medium zijn beperkingen heeft. Voor nuance is in een bericht van max. 140 tekens weinig ruimte. Wester kan ook bedoelen dat de verkiezingen in de toekomst uitgesteld moeten worden maar zijn tweet is nu voor tweeerlei uitleg vatbaar.

  • Teddy Ballgame, zo 07 februari 2010 06:28 Reageer op Teddy

    Teddy

    Ach, wie heeft het monopolie op de waarheid? De leugen regeert, bij wie niet.
    Het mooie van Geenstijl vind ik dat ze het zelf van te voren aangeven bovenaan hun site: "tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend." Wel zo eerlijk. Wie toch nog moet reageren, laat dus eigenlijk zien op een of andere manier toch betrokken te zijn bij wat er ongefundeerd wordt gesuggereerd.
    Het zegt dus iets over de tactiek. Het is journalistiek met een psychologisch karakter. Je roept een suggestie en merkt aan de reactie of er inderdaad iets fout zit.
    Die tactiek heeft Nederland wel op scherp gezet de afgelopen jaren. Wat je er ook van mag vinden. En de linkse media die constant een 1-2-tje spelen met elkaar en politici, is dat nou zo fris?

  • Ernst Anepool, za 06 februari 2010 10:06 Reageer op Ernst

    Ernst

    Ach, het is bekend dat de Telegraaf en zijn voortbrengsels het presteren om ieder feit zo te verdraaien dat ze er alle kanten mee op kunnen, als het maar de verkeerde is.

    Dat deden ze in 40-45, en dat doen ze nog steeds, het enge is alleen dat ze kennelijk via het CDA een ingang op het ministerie van Plasterk hebben en zo zelfs staatsgefinancierde propaganda zendtijd krijgen.


    Maar goed, hoe dan ook zou het goed zijn als de PvdA er juist voor zou zorgen dat er veel verkiezingen in de vrieskou zouden zijn, namelijk dat er naast de gemeenteraads verkiezinen, gelijk tweede kamer verkiezingen komen, zodat de Telegraaf/VVD/Ton/PVV combinatie zelf kan gaan laten zien dat ze in staat zijn de problemen op te lossen, want het enge wat ze tot noch toe laten zien is dat ze problemen die er niet zijn weten te benoemen waardoor ze ontstaan, en ze dan uitvergroten...


    Maar dat is nog geen regeren...


    Opvallend ook weer dat Wilders weer wegloopt voor de verkiezingsdebatten, hij beseft kennelijk dat als het op oplossingen aankomt hij niks te vertellen heeft.


    Kortom;

    Beste PvdA,

    Laat het pluche even voor wat het is, en zet het beste (democratische) beentje weer eens voor,
    en geef de Kiezer zijn kiesrecht terug in handen.

    Het is niet van niks dat echte progressieve democraten als Pronk en Stemerdink daar toe oproepen.

    Het zal even doorbijten worden voor de huidige machtshebbers, om aan te zien hoe de ex-VVD en ex-LPF er weer een potje van maken, dat is echter de enige manier om het volk te laten zien dat daar op stemmen de samenleving verder ontwricht, je kunt het ze namelijk wel gaan "uitleggen" het is echter gebleken dat deze regering niet zo goed kan uitleggen wat niet uit te leggen is.


    Nationalisme is namelijk maar op een manier te relativeren, dat is door het aan de macht te laten knabbelen, waar dan altijd in ene duidelijk word dat dat het enige is waar het hen om te doen is, zelfbejag!

  • Thijs de Wit, za 06 februari 2010 13:33 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Thijs

    Thijs

    Je bijdrag roept bij mij wel wat vragen op. Sinds 2002 is er veel veranderd, zoveel is wel duidelijk. Wat is nu concreet jouw alternatief voor de PVV? De PvdA moet volgens jou het democratische beentje voor zetten, wat houdt dat in? Hoe gaan we om met de groeiende maatschappelijke invloed van religie?

    Ik ben benieuwd naar je antwoorden

  • Ernst Anepool, za 06 februari 2010 23:40 in reactie op Thijs de Wit Reageer op Ernst

    Ernst

    Dat kun je toch zelf bedenken, de PVV heeft na de kritiek op het gebrek aan inhoud in hun partijprogramma, het partijprogramma van de SP gekopieerd, opeens zijn ze ook tegen de marktwerking in de thuiszorg etc.

    Is dat je echt niet opgevallen?

    Kortom als je je kunt vinden in het partijprogramma hoofdzaken, buiten het gekoketteer met de islamofobie, kunt vinden zou je eigenlijk op de partij moeten gaan stemmen die het eigenlijk heeft geschreven...

  • Thijs de Wit, zo 07 februari 2010 12:26 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Thijs

    Thijs

    Nee, ik kan dat niet zelf bedenken want het heeft betrekking op jouw mening en visie. Ik zie wel dat je betoog blijft hangen in gevoelsmeningen zonder feitelijke onderbouwingen. De PVV deugt niet - ben ik met je eens- maar een alternatief heb je niet.

  • Pedro Sanchez, vr 05 februari 2010 19:48 Reageer op Pedro

    Pedro

    Natuurlijk hadden de beide Kamerleden het wel over de KOMENDE gemeenteraadsverkiezingen. Ze verwijzen immers naar een artikel 'Campagne in de vrieskou' dat over de komende gemeenteraadsverkiezingen gaat. Je moet wel heel erg blind zijn aan je linkeroog om deze onvergeeflijke PvdA-blunder goed te praten.

  • Andre Kortland, vr 05 februari 2010 19:15 Reageer op Andre

    Andre

    De leugen regeert al jaren.
    Tachtig procent van wat zich in de maatschappij afspeelt is direct of indirect gebaseerd op bedrog, bij de journalistiek is het percentage minstens even hoog.
    Redacties van kranten, actualiteitenprogramma's e.d. zijn inmiddels zo ingekrompen dat ze niet of nauwelijks de tijd hebben kritisch naar de berichtgeving te kijken.
    Een klein groepje onderzoeksjournalisten proberen nog de naam van de journalistiek hoog te houden, maar worden structureel tegengewerkt (wie herinnert zich nog de 'behandeling' van Arnold Karskens m.b.t. de beslissing om naar Afghanistan te gaan?)
    Het grootste deel van de wetenschappers functioneert als een soort nieuwe priesterklasse die kritische geluiden probeert glad te strijken.
    Telegraaf, WNL en Geen Stijl e.d. blèren al jarenlang dat journalisten bij de omroep allemaal 'links' zijn, maar ze hebben daar tot op de dag van vandaag geen enkel steekhoudend argument voor kunnen geven, of het zou zo moeten zijn dat 'kritisch zijn' hetzelfde is als 'links' (terwijl dat z.g. 'kritisch zijn' heel erg bitter tegenvalt).
    De leugen regeert, tot het te laat is.

  • Jacob Gesink, vr 05 februari 2010 11:01 Reageer op Jacob

    Jacob

    Is het nieuws dat de koppen van de Telegraaf en co niet bijzonder accuraat zijn? Ik vind de nieuwswaarde als ze een keertje kloppen een stuk groter.

    Hulde voor Bos zijn hand in eigen boezem te steken. Het getuigt niet van timing een onderwerp als deze voor het begin van de campagne naar buiten te brengen. Ik geloof dat de PVDA dat inmiddels ervaren heeft.

  • Albert Hofmann, vr 05 februari 2010 23:17 in reactie op Jacob Gesink Reageer op Albert

    Albert

    Dat wordt wat op televisie...zal Telegraaf teevee ook sommige programma ondertitels gaan onderstrepen?

  • Paul van Rossum, do 04 februari 2010 17:16 Reageer op Paul

    Paul

    En dat type leugenaars hebben niet alleen alle commerciële media in handen maar komen dan met een zielig gezicht vertellen hoe "links" de publieke omroepen wel zijn. Minder goed nadenkende types als Plasterk trappen daar dan natuurlijk in en geven er maar liefst twee tegelijk zendtijd door terwijl een van de twee door oplichtingspraktijken van De Telegraaf tot stand is gekomen (de facto meer dan gratis lidmaatschap van die nieuwe omroep voor alle Telegraaf abonnees.
    En alsof dat nog niet genoeg is meent Plasterk dan ook nog dat KRO met NCRV en VPRO met VARA moeten fuseren, had hij er dan niet beter aan gedaan om eerst die twee Telegraaf spruiten te laten fuseren alvorens hen toegang tot ons bestel te verlenen? En waarom geen woord over kleurloos rechts? Niets over AVRO en Tros om te fuseren, of EO met NCRV en KRO. De man is van de PvdA maar net als bij Kok had hij net zo goed een VVD-er kunnen zijn! Daarom zul je mij geen PvdA meer zien stemmen, het ontbreekt hen ten ene male aan visie.

  • Thijs de Wit, vr 05 februari 2010 15:57 in reactie op Paul van Rossum Reageer op Thijs

    Thijs

    Kort samengevat komt je tekst neer op:

    Linkse journalistiek is altijd goed.
    Objectief is niet-links dus rechts en dus fout
    Jokken voor de goede linkse zaak mag.

    Dan de linkse visie. Deze is bij het voltooien van de verheffing van de arbeider aan revisie toe. Zoek-en-vervang arbeider door allochtoon cq moslim in de visie geeft niet de juiste antwoorden.

  • Paul van Rossum, vr 05 februari 2010 21:46 in reactie op Thijs de Wit Reageer op Paul

    Paul

    sorry maar ik heb geen flauw idee waarover je het hebt. kennelijk heb je mijn bijdrage niet goed gelezen of ontbreekt er iets aan mijn grijze celletjes, In elk geval kan ik geen enkel verband leggen tussen wat jij een samenvatting van mijn woorden noemt.

    Gaarne nadere uitleg?

  • Thijs de Wit, vr 05 februari 2010 22:33 in reactie op Paul van Rossum Reageer op Thijs

    Thijs

    De wijze waarop je inhaakt op de bijdrage van FVJ. Je woordkeuze (type leugenaars, oplichtingpraktijken, kleurloos rechts) Welke boodschap zit daar in opgesloten?. Plasterk werkt aan de pluriformiteit van de PO wat hem volgens jou een VVD'er maakt. Noem jij eens een journalistiek programma op de PO met een duidelijk rechtse kijk op het nieuws.

    Over de kleurloos rechtse TROS gesproken. Op zaterdagmiddag presenteert FVJ het programma Radio online bij de TROS. Het kan verkeren.

    Tot slot heb je het over een gebrek aan visie bij de PvdA. Het lijkt mij niet al te gewaagd om te zeggen dat je hiermee een linkse visie bedoelt. Deze is naar mijn mening wel toe aan een revisie. Of vind jij van niet?

  • Thijs de Wit, zo 07 februari 2010 12:16 in reactie op Paul van Rossum Reageer op Thijs

    Thijs

    Een reactie blijft achterwege. Jammer

  • William P, do 04 februari 2010 12:57 Reageer op William

    William

    En dan vandaag de vragen terugtrekken. hoezo geloofwaardig. Ik zeg, stoppen met deze partij, zou een zegen voor N'land zijn.

  • peter polz, do 04 februari 2010 12:44 Reageer op peter

    peter

    de volkskrant mag ook graag liegen.

    een artikel betreffende de aanklacht van het CIDI tegen een jongen die antisemtische uitspraken doet in een filmpje op GeenStijl kreeg als kop "CIDI doet aangifte tegen GeenStijl reaguurder"

    Hiermee suggereerden ze dat een reageerder van GeenStijl (u weet wel, die enge rechtse mensen) de antisemiet was, terwijl het iemand was die werd geinterviewd. Pas na kritiek paste de volkskrant de kop aan in "CIDI doet aangifte tegen 'bontkraagje' op GeenStijl'

    Lijkt me toch een nog wat twijfelachtiger actie dan het zogenaamde liegen van de telegraaf over de PVda kamervragen.

  • Averechts oprecht, do 04 februari 2010 12:44 Reageer op Averechts

    Averechts

    Ik vind dit echt van een dusdanige kleinzieligheid getuigen om hier nu weer op terug te komen om een gelijk te halen wat er blijkbaar gewoon echt niet is??

  • Bas Taart, do 04 februari 2010 10:46 Reageer op Bas

    Bas

    Meneer van Jole,

    u roeptoetert nu heel hard dat het allemaal leugenaars zijn, van Frits tot GS. Maar om uw eigen woorden eens te nemen: "Er staat nergens dat het gaat om de komende gemeenteraadsverkiezingen"
    Hier heeft u gelijk. Echter, in de door u aangehaalde voorbeelden van Frits Wester en zelfs GeenStijl zie ik ook NERGENS 3 maart 2010 staan. U wel?

    Komt bij dat uw zin "er staat nergens dat het gaat om de komende gemeenteraadsverkiezingen" ook omgedraaid kan worden. Er staat namelijk ook nergens dat het daar niet over gaat.

    In deze schreeuwt u dus net zo inhoudsloos als uw aartsvijanden. Sneu.

  • Piet Knollema, vr 05 februari 2010 11:15 in reactie op Bas Taart Reageer op Piet

    Piet

    Iemand met een beetje inzicht hoe ons land is georganiseerd en leest of hoort dat er kamerleden vragen stellen over het mogelijk wijzigen van de (kies)wet, moet toch weten dat dat niet in één maand geregeld kan worden. En dat het dus nooit om de raadsverkiezingen van 3 maart a.s. kon gaan.
    Al zou het wel slimmer zijn geweest als die kamerleden met hun vragen hadden gewacht tot na de verkiezingen of in elk geval duidelijker hadden gemaakt (voor het dommere deel onder de lezers) dat de vragen uiteraard niet bedoeld waren voor de verkiezingen van 3 maart a.s.
    En overigens blijf ik van mening dat we de gelijktijdige verkiezingen van de gemeenteraden in alle Nederlandse gemeenten zo snel mogelijk moeten afschaffen.

  • Bos Hout, wo 03 februari 2010 17:12 Reageer op Bos

    Bos

    "Hij (Samson) ging lachend door het stof, al voegde hij er en passant nog even snel aan toe dat het niet ging om deze verkiezingen."
    Waar zegt Samson dat precies? Heb het nog eens teruggekeken, maar hoor het hem niet zeggen.
    Alleen op aandringen van vNieuwkerk zegt Samson dat het niet waar is.

  • Francis Olojocs, wo 03 februari 2010 16:14 Reageer op Francis

    Francis

    Geestig, mijn commentaar van eerder heeft het niet gehaald. He was een genuanceerd commentaar, gebracht als suggestie van een citaat van Van Jole. Het illustreerde datVan Jole zich makkelijk laat verlijden, dan wel uit de tent lokken, door Geenstijl.
    Onder dit alles is de schijn van persoonlijke vete en weerzin niet weg te denken.
    Rood/links is goed, rechts/conservatief is fout. Ongeacht de inhoud.
    Het statement van de twee kamerleden was ontzettend dom en onhandig. Het was ondoordacht en vroeg aan alle kanten om ongenuanceerd te reageren. Wat dat betreft is PvdA er goed vanaf gekomen.
    1 de timing is slecht, vlak voor de verkiezingen, of je nu wel of niet het pas over de volgende termijn hebt
    2 Het is in Nederland zelden te koud, duizenden mensen springen op 1 januari in de zee, al honderden jaren gaan wij over straat in de kou
    3 Als er al reden is om verkiezingen in een bepaald seizoen te houden, doe dan onderzoek, kom met cijfers, redenen
    4 Als je over het naar buiten brengen van zo'n punt 5 minuten nadenkt, over de mogelijke impact, tegen slechte peilingen PvdA... wat vermoed je dan dat je moet schrijven en wat (niet) weglaten....

    Heer Van Jole, dit artikel klinkt als: Met de kennis van nu hadden we het toen anders gedaan, maar nu willen we niet geplaagd worden. Herkenbaar?

  • Flipje Tiel, wo 03 februari 2010 15:21 Reageer op Flipje

    Flipje

    Ik had het idee dat dit onderwerp al totaal uitgemolken was. Verkeerde moment voor dit voorstel, de landelijke politiek bemoeit zich veel te veel met de gemeentelijke politiek en eigenlijk zouden de gemeenten zelf moeten kunnen beslissen wanneer die verkiezingen gehouden worden.
    Dankzij die bemoeienis maakt iedereen gebruik van dit stomme voorstel om een steek aan de PvdA te geven. Logische reactie, beetje flauw ook.

  • Janssen zelf, wo 03 februari 2010 15:15 Reageer op Janssen

    Janssen

    Eens kijk of die na 4 geblokkeerde reacties er nou wel doorheen komt...

    Is het nou echt moeilijk om toe te geven dat de timing gewoon ongelooflijk slecht was. Van zulke seniore kamerleden mag je toch verwachten hoe de politiek rond verkiezingstijd werkt, en hoe de media daar op inspringt. Dat doet echt niet alleen de Telegraaf...
    Zo'n beetje alle media hebben dit bericht op deze manier geinterpreteert, en zelfs Lodewijk Asscher en Wouter Bos toegeven dat dit gewoon een hele domme actie is geweest.

  • Peter Volta, wo 03 februari 2010 14:55 Reageer op Peter

    Peter

    Het is hoe dan ook non-nieuws, en hoe ook de ware toedracht, het wekt de indruk dat de PvdA probeert de aandacht af te leiden van de werkelijke issues.

  • Benjamin Cornelisse, wo 03 februari 2010 14:35 Reageer op Benjamin

    Benjamin

    lol: "de Democraten (de Amerikaanse versie van de PvdA)"

    Serieus? Francisco, wel eens de standpunten van de Democraten bekeken? De VVD komt nog wel een stukje links van de Democraten uit.

    Daarbij heeft Bos gewoon toegegeven dat het een domme fout is geweest. Als je de Telegraaf geen munitie geeft kunnen ze ook niet schieten... Lekker makkelijk om altijd maar de vervelende rechtse media de schuld van alles te geven, maar zelfkritiek is waarschijnlijk een stuk nuttiger.

  • . Franke, wo 03 februari 2010 14:48 in reactie op Benjamin Cornelisse Reageer op .

    .

    Die zelfkritiek die de linkse media moet hebben...
    geldt dat dan ook voor de rechtse media of mogen zij een leugen net zolang vertellen totdat hij vanzelf de waarheid lijkt?

  • Piet Knollema, vr 05 februari 2010 12:27 in reactie op Benjamin Cornelisse Reageer op Piet

    Piet

    Maak je geen illusies. De Telegraaf maakt zelf wel de munitie.

  • Mostafa Mouktafi, wo 03 februari 2010 14:19 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Mijnheer Van Jole,

    In de logica klopt het ook, twee keer lieggen is één keer de waarheid zeggen.
    Mostafa! nou ben je echt de weg kwijt.
    Denkt u ?

  • . Franke, wo 03 februari 2010 14:51 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op .

    .

    Nee hoor, jij bent de weg niet kwijt, Mostafa. Het zijn heel andere mensen die dolen en dwalen, en altijd de verkeerde weg kiezen.

    Als een leugen een paar keer herhaald wordt en overtuigend genoeg gebracht, gaat het gros van de Nederlanders (ik hou het even bij mijn vaderland) vanzelf geloven dat het waar is.

  • Mostafa Mouktafi, wo 03 februari 2010 15:00 in reactie op . Franke Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Prachtig.
    Ik hou van je als mens.

  • . Franke, wo 03 februari 2010 15:13 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op .

    .

    Ik ook van jou. ;)

  • De VVD, wo 03 februari 2010 15:12 in reactie op . Franke Reageer op De

    De

    Uiteindelijk is een leugen niets anders dan een andere waarheid.

  • Zingende Zaag, wo 03 februari 2010 17:21 in reactie op . Franke Reageer op Zingende

    Zingende

    Je slaat de spijker op zijn kop, daarom wordt er ook zo enorm veel geld gestoken in het herhalen en rond toeteren van de volgende onderwerpen: klimaatramp in al zijn geledingen, multiculturele samenleveing, vogelaarwijken, verhoging van de dijken, windenergie en vele vele anderen waarvoor aantoonbaar nog geen meerwaarde aangetoond werd. Daarom moet er nog veel meer worden getoeterd, al was het maar omdat de aantoonbare tegengeluiden terker worden en wél worden onderbouwd. Overigens wel gefeliciteerd met de tussenstand OM - WIlders = 1 - 0, zo ruiterlijk wil ik dan ook wel weer zijn.

  • Rob Geurtsen, wo 03 februari 2010 13:56 Reageer op Rob

    Rob

    Wester is een redelijk goed journalist, en hij is zo ongelofelijk CDA-minded, dat dit soort manipulaties en de ongeremde gevolgen hem het grootst mogelijke plezier doen.

    De grootste sufferds en verliezers waren: Hamer, Bos en Samsom.

  • Steven Geurts, wo 03 februari 2010 13:31 Reageer op Steven

    De grote vraag is natuurlijk, meneer Van Jole, waarom Joop kinderachtig met een vingertje moet wijzen?

    "Telegraaf-media doen alsof ze dom zijn

    PvdA zou volgens Telegraaf-media komende gemeenteraadsverkiezingen willen uitstellen... ANP-bericht waar ze dat op baseren zegt duidelijk iets anders... "

    Waarom geen bericht gewoon puur gewijd aan hoe de vork dan wel in de steel zit?

    Om concurrentie hoeft het niet te gaan, de Telegraaf en Joop vissen uit andere vijvers. Dat de Telegraaf op de Joop-redactie onderdeel van spot is, hoeft niet te worden uitgedragen op deze website. Wat begon als een veelbelovend "alternatief geluid" gaat rap de verkeerde kant uit. Richt jullie eens op wat media zou moeten doen, ipv mensen erop te wijzen dat andere media het fout doen.

  • William P, wo 03 februari 2010 13:27 Reageer op William

    William

    En zo is met deze column Joop definitief to Geen Stijl 2 verworden. Als dit het typisch linkse tegengewicht moet zijn, dan wordt het nooit niet wat. Nu wordt het een spelletje wie heeft de langste.

    Triest

  • Zjen van Laar, wo 03 februari 2010 13:41 in reactie op William P Reageer op Zjen

    Zjen

    Is dit een uitnodiging of een sneer of een grapje?

  • Rob Geurtsen, wo 03 februari 2010 14:12 in reactie op William P Reageer op Rob

    Rob

    Uw mededeling over de vergelijking van Joop.nl en GeenStijl.nl begrijp ik niet. Een bezoek aan GeenStijl.nl laat een bewust gekozen taal-format zien, dat in gesproken vorm en straks op TV geen stand kan houden. In geschreven vorm heeft deze grofheid het effect van mislukte zelf-bevrediging - het stimuleert, maar houdt niet op. De echte release komt niet. Iemand die er niets mee heft, kert zich zonder gekwetst te voelen schouderophalend af van wat hij of zij leest.

    Op TV zal dit zeker niet lukken. Ik ben wel benieuwd of onder de huidige leiding van het publieke omroepstelsel we een bleek afgetrokken Glenn Beck leugen-stijl gaan krijgen. Eigenlijk moet ik er niet aan denken.

    Joop.nl concurreeert wat mij betreft niet met GeenStijl.nl. Wel mis ik verklarende informatie. Op de gebieden van 'economie', 'wereld' en 'groen' mis ik de berichten en betere columnisten die de werkelijke cijfers en bewegingen laten zien, en niet blind varen op nieuws of politiek geklater.

    Kwestie van redactie beleid? Kwestie van geld? Op vragen en opmerkingen hieromtren is zelden een steekhoudende reactie gekomen. Jammer voor Joop.nl.

  • William P, wo 03 februari 2010 17:30 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op William

    William

    Het gaat mij om de houding van. Ipv. negeren gaan we volop Geen Stijl bashen, is niet nodig. Als Joop zich zo graag als links georienteerd debat podium ziet, kom dan met inhoudelijke reacties ipv een eeeuwigdurende vete tussen Van Jole en Geen Stijl uit te vechten. Hierbij memoreer ik aan de aanvaring tussen Rutger en van Jole niet al te lang geleden waarbij dhr van Jole het nodig vond om zijn middenvinger op te steken. Getuigt meer van onmacht dan wat anders.

  • . Franke, wo 03 februari 2010 14:54 in reactie op William P Reageer op .

    .

    Citaat: "[...] dan wordt het nooit niet wat"

    Dus altijd wel iets.

  • Yggdrasill a.k.a. GeWeBe, wo 03 februari 2010 13:20 Reageer op Yggdrasill

    Yggdrasill

    Al langer is er een discussie omtrent de verkiezingen en met name die van de lagere overheden waarbij al diverse voorstellen zijn gedaan. Toen ik dan ook het stuk las van de twee PvdA-leden over een nieuw voorstel trok ik geenszins de conclusies die anderen wel razendsnel trokken. Sterker nog ik vond de inhoud wel hout snijden hoewel de verkiezingen verplaatsen naar een warmere periode al eens eerder zijn gedaan.

    Wat ik echter tamelijk stuitend vind is meteen ook de makke van de PvdA. De twee kamerleden werden al onterecht veroordeeld door het kamp van de tegenstander maar als je dan ook nog eens volledig onder de groene zoden wordt geschoffeld door je eigen partij dan is de fout niet de twee kamerleden, de fout is ook niet het voorstel wat ze hebben gedaan maar de blunder is dat Samson en Bos die twee collega's afbranden met de kwalificatie "uitermate dom".

    De heren Samson en Bos dienen zich te beseffen dat hun reactie historisch dom is en niet het voorstel wat de leden Kalma en Heijnen hebben gedaan. De hele PvdA dient zich af te vragen waar toch het verlangen vandaan komt om zichzelf op te blazen.

  • De VVD, wo 03 februari 2010 12:41 Reageer op De

    De

    Overigens Fransisco, de Democraten in de VS zijn nog rechtser dan de VVD.

  • . Franke, wo 03 februari 2010 14:58 in reactie op De VVD Reageer op .

    .

    Zie het in (politieke) verhouding!

  • De VVD, wo 03 februari 2010 15:48 in reactie op . Franke Reageer op De

    De

    uh huh... mondiaaal

  • Prins Pils, wo 03 februari 2010 12:41 Reageer op Prins

    Prins

    Dit vind ik geen sterke verdediging, Francisco. Er staat inderdaad nergens in de kamervragen dat het alleen maar de volgende verkiezingen betreft. Dat staat wel heel duidelijk te lezen in het bericht dat de PvdA naar het ANP gestuurd heeft en waarop de Telegraf etc. zich op baseerden, en daar had je gewoon op moeten en kunnen wijzen.

  • Vaclav Klaus, wo 03 februari 2010 12:40 Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Het was gewoon dom van Kalma en Heijnen. Je moet weten dat je het middelpunt van spot wordt met zo'n voorstel.

    Als je er een item van wilt maken, doe dit dan rondom de vaststelling van de volgende verkiezingsdatum, niet nu.

    Hoe komt de PvdA ooit in goed vaarwater met zulke kamervragen en een Pronk die het kabinet wil laten vallen.

  • R van der Hoorn, wo 03 februari 2010 12:35 Reageer op R

    R

    Ik kreeg ook meerdere malen het NU.nl artikel http://www.nu.nl/politiek/2174755/pvda-oppert-uitstel-gemeenteraadsverkiezingen.html getweet van mensen die blijkbaar moeite hebben om het artikel ook daadwerkelijk te lezen. Met name paragraaf 3, 4 en 5 bleken ongelezen.

    Maar goed, het is ook lekker makkelijk om al koppen-snellend je mening in 140 tekens te proppen.

  • Bos Hout, wo 03 februari 2010 12:29 Reageer op Bos

    Bos

    Dat mensen en vrijwel alle media uit deze vragen concluderen dat het op de komende verkiezingen slaat vind ik niet vreemd:
    - de vragen komen een maand voor deze komende verkiezingen
    - het is NU koud
    - er staat nergens dat het over de volgende verkiezingen gaat.

  • Hersen Schraper, wo 03 februari 2010 12:26 Reageer op Hersen

    Hersen

    ...door de media die de macht moeten controleren...

    We hebben joop.nl, we hebben geenstijl en we hebben nog een heleboel andere sites, kranten en andere media. Elk met zijn eigen kleur. Joop is volgens mij ook opgezet met het idee een duidelijk links geluid te laten horen.

    En zo is alles weer keurig in evenwicht.

    Gelukkig weet de lezer van dit alles dat er meerdere bronnen geraadpleegd moeten raadplegen om een objectief beeld te verkrijgen.

    Prima toch?

  • willemarin ter horst, wo 03 februari 2010 12:47 in reactie op Hersen Schraper Reageer op willemarin

    willemarin

    Waarbij dient te worden opgemerkt, dat gisteren in een aantal vroege radiojournaal uitzendingen al duidelijk was dat de vragen NIET gesteld waren m.b.t de aankomende gemeenteraadsverkiezingen.
    Ondanks het feit dat het m.i. vrij irrelevante vragen zijn, staat het de beide kamerleden toch vrij ze te stellen.
    Ik denk dat het zinnig is, je af te vragen of verkiezingen überhaupt midden in de winter mieten worden gehouden. Voor de kiezers is het ook niet echt geweldig als ze 's avonds, in het donker, met gladheid en of ander rotweer, moeten gaan stemmen.
    Dat er bepaalde media zijn, Telegraaf, Geen Stijl en ander van dat kaliber, die zo'n vraag maar al te graag ad malem willen uitzuigen, tja, dat weten we nu wel.

  • De VVD, wo 03 februari 2010 13:02 in reactie op willemarin ter horst Reageer op De

    De

    Koud, op 3 maart? Glad, op 3 maart?

    Wat een flauwekul. Als we naar de bridge, het klaverjassen, de sportschool of de hockey kunnen, dan kunnen we ook wel even langs het stemlokaal.

  • willemarin ter horst, do 04 februari 2010 09:21 in reactie op De VVD Reageer op willemarin

    willemarin

    Wanneer jij het doodnormaal vindt om in het donker als het glad is 's avonds de straat op te gaan mag jij dat.
    Wij moeten echter in dat geval 6 km rijden over landweggetjes, en hebben er weinig zin in.
    Verder hou je duidelijk geen rekening met mensen die niet zo volt ter been zijn als jij.
    Of mag je als invalide oudere eigenlijk niet meer stemmen??

  • Ad Lagendijk, wo 03 februari 2010 12:22 Reageer op Ad

    Ad

    Francisco, je hebt helemaal gelijk.
    Niet alleen de Telegraaf maar ook RTL-Nieuws houdt ervan om nieuws te *maken*.

    @Zingende Zaag:
    Wie u ook moge zijn. De fout waar Wouter Bos het over heeft, is niet dat de Kamervragen inhoudelijk verkeerd waren, maar dat je als kamervragensteller alleen die vragen moet stellen die niet gemakkelijk door je tegenstanders opzettelijk verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden.

  • Zingende Zaag, wo 03 februari 2010 12:51 in reactie op Ad Lagendijk Reageer op Zingende

    Zingende

    Hoi Ad,

    Het doet toch allemaal heel amateuristisch aan. Als de PVDA dat op zich redelijke voorstel wil doen om kiezers niet langer door de kou te laten banjeren, waarom doet men dat voorstel dan niet na de gemeenteraadsverkiezingen? Die vinden mogelijk plaats in het zonnetje.

    En ik snap de heer van Jole ook niet. Ook in de door hem geciteerde teksten staat niet dat het om toekomstige verkiezingen zou gaan.
    Door de Geenstijl-waas die ik bij de heer van Jole vermoed, leidt dat m.i. tot een soort persoonlijke vendetta. Daar is niemand bij gebaat, en al helemaal de PVDA niet. En het enige dat gebeurt is dat de zepert nog verder uitvergroot wordt. Wie wordt hier nu beter van?

  • De VVD, wo 03 februari 2010 12:54 in reactie op Ad Lagendijk Reageer op De

    De

    Dus nu moet de boodschap van Bos ook al achteraf bijgestuurd worden?

    Wat bedoelen ze nu met zijn allen bij die PvdA?

  • Reinder VLC, wo 03 februari 2010 12:22 Reageer op Reinder

    Reinder

    Nou van Jole, nu heeft de rechtse media het weer gedaan. Is het niet zoals de opperleider van de PvdA zelf al zei gewoon een fout in de kamervragen door niet te stellen dat het niet om dit jaar ging? Maar ach, dat wordt in dit stukje natuurlijk weer niet genoemd...

    Denk daar maar eens over na...

  • Hanz Christian, wo 03 februari 2010 13:25 in reactie op Reinder VLC Reageer op Hanz

    Hanz

    Nou Reinder ik heb je stukje gelezen en denk dat ik wel begrijp wat je probeert te zeggen bedankt voor je bijdrage. Niet?

    Maak daar maar even een chocoladeletter van.

  • Zjen van Laar, wo 03 februari 2010 12:19 Reageer op Zjen

    Zjen

    Het is een methode die we kennen van bijvoorbeeld de Amerikaanse zender Fox News, volgens eigen zeggen het grote voorbeeld voor de Telegraaf. Die rechtse zender heeft als strategie om over de Democraten (de Amerikaanse versie van de PvdA) zoveel mogelijk twijfel te zaaien.

    Zo geloven vele Republikeinen inde US dat;
    Obama geen US burger is...geboortebewijs zou vals zijn.
    Obama de socialistische Duivel is.
    Obama alle banken en de autoindustrie genationaliseerd heeft,
    Dat de gezondheidszorgvernieuwing doodscommissies heeft om te euthanaseren...

    enz..enz...enz...


    De Telegraaf heeft een mooi voorbeeld.

    Wakker Nederland mist straks alleen nog een presentatrice a la Sarah Palin.
    Ik ben benieuwd wie die rol op zich gaat nemen.

  • . Franke, wo 03 februari 2010 15:00 in reactie op Zjen van Laar Reageer op .

    .

    Citaat: "Wakker Nederland mist straks alleen nog een presentatrice a la Sarah Palin.
    Ik ben benieuwd wie die rol op zich gaat nemen. "

    Clairy Polak lijkt me wel een goeie. ;)

  • Mees ., vr 05 februari 2010 00:05 in reactie op Zjen van Laar Reageer op Mees

    Mees

    Precies.... Foxnews, die gek van een Dominique Weesie is ook verkikkerd op Foxnews, hoe ziek moet je zijn dat nog te zien als een goede zender?
    Het is de manier waarop de Telegraaf ook schrijft, het meeste is gebaseerd op leugens, pure verdraaiingen en laster. Die krant is alleen maar goed voor de kattenbak, een krant zonder enige diepgang, net als de mensen die hem lezen.

  • De VVD, wo 03 februari 2010 12:17 Reageer op De

    De

    nou:

    * Heeft u het ook zo koud bij het campagnevoeren voor de gemeenteraadsverkiezingen?
    * Heeft u het ook zo te doen met al die vrijwilligers van uiteenlopende politieke partijen die deze weken campagne voeren voor de gemeenteraadsverkiezingen?
    * Bent u bereid te onderzoeken wat de voor- en nadelen zijn van verplaatsing van de gemeenteraadsverkiezingen naar een warmer tijstip?

    Als ik die vragen zo eens lees, die zijn toch allemaal redelijk op het heden gericht. "Hebt u het koud" is onvoltooid tegenwoordige tijd, "deze weken" is redelijk recent. In de derde vraag gaat het wat mij betreft over de komende verkiezingen. En dan de timing van de vragen?

    Nee Fransisco, je overtuigt me totaal niet.

  • Joop Schouten, wo 03 februari 2010 12:32 in reactie op De VVD Reageer op Joop

    Joop

    Waarom richt jij je blik niet op 'rechtse sites'.
    Daar vind je vast veel geestverwanten.

    Je kritiek is ondermaats en onder de gordel.

  • Rob Aker, wo 03 februari 2010 13:14 in reactie op Joop Schouten Reageer op Rob

    Rob

    Typische reactie! Deze site is toch juist bedoeld voor discussie? Hoe kun je nu een goede discussie hebben met alleen maar gelijkgestemden?

  • De VVD, wo 03 februari 2010 13:16 in reactie op Joop Schouten Reageer op De

    De

    Goedemiddag Joop.

    Ik som de feiten op, geef mijn interpretatie daarvan en trek de conclusie dat ik niet overtuigd ben. Is daar iets mis mee?

    Als jij voor "uitsluiting" bent, zegt dat meer over jou dan over mij.

  • William P, wo 03 februari 2010 17:33 in reactie op De VVD Reageer op William

    William

    Aert,

    Dit was precies het gevoel dat ik ook had toen ik reageerde. Beetje jammer dat Joop een beetje oogkleppengedrag gaat vertonen.

  • Rob Aker, wo 03 februari 2010 13:19 in reactie op Joop Schouten Reageer op Rob

    Rob

    Meneer van Jole, ik ben niet overtuigd! Als ik de tekst van Nieuwsbank lees dan vind ik het niet vreemd dat de lezer er van uit gaat dat het om de komende verkiezingen gaat. Eerlijk gezegd denk ik nog steeds dat de PVDA dat ook bedoeld heeft, maar dat ze terugkrabbelde.

    De timing om een dergelijk idee naar buiten te brengen is uitermate ongelukkig en een blunder van de PVDA.

    Het siert u vervolgens niet om zo hardnekkig uw mening vast te houden. In uw artikel praat u over "scoringsdrift". Uw artikel is daar naar mijn mening een uitstekend voorbeeld van.

  • leo dijkstra, wo 03 februari 2010 14:55 in reactie op Rob Aker Reageer op leo

    leo

    Francisco, je moet ook niet van die grote woorden gebruiken, vind ik. Leg uit wat er volgens jou aan de hand is en laat de lezer zelf zijn/haar conclusie trekken. Je doet nu een beetje hetzelfde als wat GeenStijl doet, met dit verschil dat er bij GS nog een soort van valse knipoog in hun berichten zit. Zo van: wat zijn we weer lekker gemeen he?!.

    Oftewel Francisco, laat je niet zo opnaaien.

  • Truus Beek, wo 03 februari 2010 13:53 in reactie op Joop Schouten Reageer op Truus

    Truus

    Vooral geen tegen argumenten of geluiden
    want daar kunnen we niet tegen
    we willen in ons denken alleen maar bevestigd worden

  • Laurens Verhagen, wo 03 februari 2010 12:11 Reageer op Laurens

    Laurens

    Mooi stuk Francisco. Maarrr...

    Het - inderdaad neutrale - NU.nl wordt in dit stuk in één adem genoemd met de berichtgeving in de Telegraaf. Dat is niet helemaal terecht vind ik. In het stuk op NU.nl staat namelijk wel degelijk de nuance: "Een woordvoerder laat weten dat het verzoek geen betrekking heeft op de verkiezingen van 3 maart aanstaande, aangezien het daarvoor te laat is."

    En verderop: "De PvdA benadrukt dat het haar om de toekomst gaat en dat ze niet wil dat deze verkiezingen worden uitgesteld."

    Francisco, misschien voortaan verder lezen dan alleen kop en intro? Of mis ik ergens wat?

    http://www.nu.nl/politiek/2174755/pvda-oppert-uitstel-gemeenteraadsverkiezingen.html

  • nsreiziger nsreiziger, wo 03 februari 2010 12:10 Reageer op nsreiziger

    nsreiziger

    "Wilde de PvdA de verkiezingen uitstellen? Oordeel zelf."
    Je bedoelt natuurlijk "Lees mijn oordeel"?

  • Martijn van Meekeren, wo 03 februari 2010 12:05 Reageer op Martijn

    Martijn

    Ik kan nog een leuk, nou ja, leuk?, voorbeeldje geven van de DeTelegraaf te werk gaat. Een poosje geleden was de heer Paradijs, hoofdredacteur van De Telegraaf te gast bij Pauw & Witteman. In dat zelfde programma trad ook Herman Finkers op, dit maal als woordvoerder van een actiegroep die tegen een vliegveld in Twente was. Toen Paradijs Finkers voor hield dat het toch wel makkelijk was dat hij, Finkers, vanaf Twente mooi naar de Canarische eilanden kon vliegen, antwoordde Herman dat hij helemaal niet naar de Canarsiche eilanden toe wilde. Waarop onze wakkere Paradijs de gevolgtrekking maakte: "De heer Finkers haalt zijn neus op voor mensen die naar de Canarische eilanden willen". Het volledig en opzettelijk uit de context halen van een uitspraak of opmerking is een bewuste strategie van deze pulpkrant. En dat had niet beter geïllustreerd kunnen worden dan door deze (bewuste) verdraaiing van Finkers woorden. Het zegt bedenkelijk veel over onze samenleving dat De Telegraaf zo'n veel gelezen krant is.

  • Paul van Rossum, do 04 februari 2010 17:27 in reactie op Martijn van Meekeren Reageer op Paul

    Paul

    Als werkstudent werkte ik via een uitzendbureau voor De Telegraaf, vakantieabonnementjes omzetten. Als je overuren moest maken kreeg je in de kelder een gratis avondeten. Ik heb zowel in de lift als in die ruimte journalisten en redacteurs meermaals openlijk met elkaar horen overleggen hoe ze uit persberichten dingen zouden weglaten of verdraaien om er een hele andere betekenis aan te geven. Dat deden ze toen en dat deden ze nu. Toen was alleen erger omdat er meermaals mensen zelfmoord pleegden na een volstrekt onterechte laster- om niet te zeggen leugencampagne in De Telegraaf.

  • Hanz Christian, wo 03 februari 2010 12:05 Reageer op Hanz

    Hanz

    Een ding levert die mallotige kwestie de PvdA dan weer wel op: media aandacht. Er is nog niet echt een wet die zegt dat alle media-aandacht zetelwinst oplevert, maar die komt er vast nog wel een keer.

    "De PvdA en de PVV krijgen de meeste aandacht in berichtgeving over de gemeenteraadsverkiezingen in de landelijke media. Dat blijkt uit tellingen van communicatiebureau Euro RSCG Bikker. Vooral het nieuws dat twee PvdA'ers het te koud vinden voor de campagne en de deelname van de PVV aan de raadsverkiezingen in Den Haag en Almere zorgt er voor dat er veel wordt bericht over beide partijen."

    Bron: VillaMedia http://www.villamedia.nl/nieuws/bericht/veel-media-aandacht-voor-pvda-en-pvv/44347/

    Het lijkt wel alsof het politici nu pas opvalt dat carnaval in Rio zoveel sexier is dan die in b.v. Oeteldonk. Het een en ander zorgt er voor dat Prins Frits eindelijk volgers krijgt in zijn Twitter-polonaise.

  • Stefan Hoogland, wo 03 februari 2010 12:03 Reageer op Stefan

    Stefan

    Geef toch gewoon toe een fout gemaakt te hebben. Dit is gewoon jezelf ergeren aan Geenstijl.

  • ps kwelwater, wo 03 februari 2010 12:44 in reactie op Stefan Hoogland Reageer op ps

    ps

    Ondanks dat ik er zeggen en schrijven 2x geweest ben op de site van geen stijl, erger ik mij graag aan geen stijl, de telegraaf heb ik volgens mij nog nooit gelezen, en ondanks de jaren 50 karikatuur van hun nieuwe aanvoerder erger ik me er toch aan.

  • Paul van Rossum, do 04 februari 2010 17:24 in reactie op ps kwelwater Reageer op Paul

    Paul

    Hoi Ps,
    War versta je onder een jaren 50 karikatuur??? Ik begrijp echt niet wat je daarmee bedoelt.

  • Zingende Zaag, wo 03 februari 2010 11:51 Reageer op Zingende

    Zingende

    Dus ook de heer Wouter Bos, volgens mij nog steeds van de PVDA, heeft het verkeerd, wanneer hij dit optreden van de PVDA coryfeeën een 'grote' fout noemt, waarvan hij vindt dat men er 1 per campagne mag maken?
    Iedereen maakt fouten, klaar, maar op deze manier helpt de JOOP redactie de PVDA m.i. verder het moeras in.

  • willemarin ter horst, wo 03 februari 2010 12:48 in reactie op Zingende Zaag Reageer op willemarin

    willemarin

    Ja, ZELFS de heer Bos heeft het, onder druk van fout geinformeerde media, helemaal mis.

  • sam tosha, ma 08 februari 2010 11:24 in reactie op willemarin ter horst Reageer op sam

    sam

    Je bedoelte gevaarlijke, smerige, FOUTE media Hanneke

 

Reageren

Populaire opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven